Nee. In 1 dakkapel komt er een doucheruimte/badkamer. Ivm steigende vocht gaat men een dakdoorvoer t.b.v. natuurlijke ventilatie Ø 125mm in het plafond zetten. Omdat dit ergens in het midden van de dakkapel uitkomt is de kans groot dat ik met een beetje pech hierdoor 1 of 2 minder zonnepanelen op kan plaatsen. Mijn vraag was dus in hoeverre een draai-/kiepraam met winterstand ook voldoende ventilatie etc. biedt als ik de dakdoorvoer weglaat.896gerard schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:06:
[...]
Ik probeer het even goed te begrijpen. Verschuift de ventilatieopening (die op de plek van de dakkapel zat) door het plaatsen van de dakkapel naar een andere plek? Of wil je de ruimte beter ventileren dan met een draai/kiepraam? Een draaikiepraam dat open staat, ventileert al gauw beter dan een 16cm doorsnede buis door de veel grotere opening.
Je hebt ook nog een zogenaamde 'lage ventilatiepan': https://www.adr-dakwinkel...pan-antraciet-125-mm.html
Als ik het zelf zou maken, dan zou ik in een badkamer altijd geforceerde, mechanische ventilatie willen. Dat is de beste garantie dat je jaarrond van de vochtige damp van het douchen afkomt. Als er een raam open moet, moet je dus altijd erom denken die ook weer dicht te doen, en in de praktijk staat die dus bijna altijd langer open. Bovendien is ventileren via een raam afhankelijk van luchtstroom en de effectiviteit daarvan hangt van het weer af.
Het is geen optie om te ventileren met een horizontale buis door de zijwang? Dan zit het ventiel verticaal in een zijmuur.
Het is geen optie om te ventileren met een horizontale buis door de zijwang? Dan zit het ventiel verticaal in een zijmuur.
Wij hebben jaloezieën in de spouw van het glas zitten. Dat kan je dicht doen als je doucht en weer open erna. Echt ideaal. En nooit stofEskiya schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:29:
Kan bij de 2e opmeting binnenkort vragen of ze de mogelijkheid voor een melkglas bieden.
Melkglas vind ik wel permanent (mochten we ooit in de toekomst badkamer/inrichting veranderen)
Denk dat ik dan voor een normale draai-/kiepraam met winterstand ga en dan met een melkglas folie beplak voor de privacy en de mechanische ventilatie ventilatie aanhou. @flaskk hebben jullie de mechanische afzuiging aangesloten op de bestaande ventilatie-box of een aparte voor neergezet?
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
We gaan d'r hier ook aangeloven: dakkapel! Ik heb 't topic al goed doorgespit, en veel geleerd over opbouw en isolatiewaardes.
Ik heb nu zo'n 14 verschillende partijen benaderd met wat basale vragen over hun dakkapellen, en het blijkt best lastig om mensen te vinden die weten wat een warmdakconstructie is. Vanmorgen een partij over de vloer gehad die ik expliciet gevraagd had daarom, maar ter plekke toch aan te geven isolatie tussen de balken aan te brengen.
Toen ik zei dat ik m'n isolatie boven de draagconstructie wilde, maakten ze de kanttekening dat mijn zonnepanelen dan wel (vrijwel) direct op de isolatie zouden komen, en of PIR dat gewicht wel kan hebben. Geen slecht punt op zich, maar zover ik kan vinden heeft PIR een druksterkte van >150 kPa. Begrijp ik het goed dat dat zich vertaalt naar 15.000kg/m2? Dat is wel extreem...?
Voorts: zojuist zijn we op de bonnefooi langsgefietst bij een welbekende partij uit Nijmegen,
Ik heb nu zo'n 14 verschillende partijen benaderd met wat basale vragen over hun dakkapellen, en het blijkt best lastig om mensen te vinden die weten wat een warmdakconstructie is. Vanmorgen een partij over de vloer gehad die ik expliciet gevraagd had daarom, maar ter plekke toch aan te geven isolatie tussen de balken aan te brengen.
Toen ik zei dat ik m'n isolatie boven de draagconstructie wilde, maakten ze de kanttekening dat mijn zonnepanelen dan wel (vrijwel) direct op de isolatie zouden komen, en of PIR dat gewicht wel kan hebben. Geen slecht punt op zich, maar zover ik kan vinden heeft PIR een druksterkte van >150 kPa. Begrijp ik het goed dat dat zich vertaalt naar 15.000kg/m2? Dat is wel extreem...?
Voorts: zojuist zijn we op de bonnefooi langsgefietst bij een welbekende partij uit Nijmegen,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Hallo allen, zojuist een offerte ontvangen voor dakkapellen voor en achter, graag wou ik weten of dit een beetje conform de markt is.
offerte staat ingesteld op 1600 mm hoog waarbij 1750 cm een meerprijs van 327 euro (voor) en 430 euro (achter).
Aantal opmerkingen/vragen:
- Ik zie in de offerte 6.0 RC waarde dak en zijwangen 4.5 maar op hun website zie ik staan: "Zijwangen: minimaal 4,7 RC, Dakpanelen: minimaal 6,3 RC" – Nu zie ik onderaan de offerte "door opdrachtgever aan te brengen" bij een aantal zaken - moet ik dit dus zelf doen of kan dat ook via hun? is dit normaal dat dit zelf uitgevoerd moet worden?
- Ik lees vaak dat sommige bedrijven op een niet gunstige manier isoleren, is dat hier wel prima? (heb er redelijk weinig verstand van)
- Triple glas toegevoegd
- Bijna 3500 euro voor rolluiken (!), zijn die echt zoveel? Kan ik dat nog achteraf doen zelf of bij een andere partij of wel aan te raden? Voornamelijk benieuwd naar de prijs of dat oké is…
- Vergunningsaanvraag voor 600 euro zit hier ook bij.
/f/image/TTJVRkGaRcovAYO84KxcrU1N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dqZ5PYKrwiRNglw6GYRnfksK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TdtkpxO70SREHNc8ubYQBXUE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2jNigOMXtvYzpVgjkNOtpybR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9elGjA9p9OOVhqgHgQs32NKf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iw0YrPiJuFgQQFVKScrJRaSO.png?f=fotoalbum_large)
offerte staat ingesteld op 1600 mm hoog waarbij 1750 cm een meerprijs van 327 euro (voor) en 430 euro (achter).
- Ik zie in de offerte 6.0 RC waarde dak en zijwangen 4.5 maar op hun website zie ik staan: "Zijwangen: minimaal 4,7 RC, Dakpanelen: minimaal 6,3 RC" – Nu zie ik onderaan de offerte "door opdrachtgever aan te brengen" bij een aantal zaken - moet ik dit dus zelf doen of kan dat ook via hun? is dit normaal dat dit zelf uitgevoerd moet worden?
- Ik lees vaak dat sommige bedrijven op een niet gunstige manier isoleren, is dat hier wel prima? (heb er redelijk weinig verstand van)
- Triple glas toegevoegd
- Bijna 3500 euro voor rolluiken (!), zijn die echt zoveel? Kan ik dat nog achteraf doen zelf of bij een andere partij of wel aan te raden? Voornamelijk benieuwd naar de prijs of dat oké is…
/f/image/TTJVRkGaRcovAYO84KxcrU1N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dqZ5PYKrwiRNglw6GYRnfksK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TdtkpxO70SREHNc8ubYQBXUE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2jNigOMXtvYzpVgjkNOtpybR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9elGjA9p9OOVhqgHgQs32NKf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iw0YrPiJuFgQQFVKScrJRaSO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9djbsavWDcVh2dcGyNKV7tFc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door totaalonbekend op 14-10-2025 17:48 ]
Het gebruikte PIR is in de regel drukvast, maar het blijft schuim, dus als je toeziet op een goede gewichtsverdeling kun je er tonnen op laden. Het zal vooral het flexibele EDPM zijn wat bij een puntlast kapot gaat wanneer het schuim iets 'inklinkt'. Dan krijg je lekkages etc..Frank schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:30:
We gaan d'r hier ook aangeloven: dakkapel! Ik heb 't topic al goed doorgespit, en veel geleerd over opbouw en isolatiewaardes.
***members only***
Zoals je zei, er zijn aanbieders genoeg, dus waarom zou je géén warmdak constructie doen? Het is de beste oplossing en het kost weinig extra. En dat gedoe met de dikke dakrand vangen de betere aanbieders op door de PIR vanaf het overstek schuin omhoog te laten lopen, zodat je een soort 'petje' krijgt. Vanaf beneden zie je toch niet dat het eróp ligt.
Zie hieronder. De bovenkant van het dak ligt hoger dan de dakrand en de watergeul ligt in het overstek.
:strip_exif()/f/image/Jt1YqouY5qLXIzyHVY4WtqXM.jpg?f=fotoalbum_large)
Members only:
In dit topic circuleert een tabel met RC waardes en diktes PIR en constructietypes. Ik zou die gebruiken en dan focusen op maximaal een handvol offertes. Je blijft anders maar divergeren.
Inloggen
Naar welke lengte en hoogte zijn jullie op zoek?
over die 15 ton/m2: als een zonnepaneel 50 kg weegt en dat gewicht verdeel je over 4 vlakjes van 2 cm2, dan kom je aan 62.5 ton/m2
Dank voor je reactie, @896gerard. Komt wel goed met die zonnepanelen op PIR.
Fijn om je ervaring te horen bij
We zijn op zoek naar 'n dakkapel van zo'n 3.70m breed, hoogte nog onzeker. We zoeken nog naar handvatten om na te denken over hoe hoog we de kozijnen willen hebben, en dus hoe diep de dakkapel kan (en dus hoe hoog die moet zijn).
Members only:
. Met hen ben ik ook nog aan 't mailen (mijn laatste wedervraag was of 25kg/m2 draaggewicht niet wat weinig was voor een dak waar zonnepanelen op moeten komen).
Inloggen
We zijn op zoek naar 'n dakkapel van zo'n 3.70m breed, hoogte nog onzeker. We zoeken nog naar handvatten om na te denken over hoe hoog we de kozijnen willen hebben, en dus hoe diep de dakkapel kan (en dus hoe hoog die moet zijn).
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Ik heb een beetje door de offerte gelezen. Ik zie wel dat het gebruikte materiaal, EPS, veel dikker is dan PIR voor dezelfde isolatiewaarde. Het heeft invloed op de plafondhoogte, maar dat maakt niet voor iedereen uit.totaalonbekend schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:33:
Hallo allen, zojuist een offerte ontvangen voor dakkapellen voor en achter, graag wou ik weten of dit een beetje conform de markt is.
- Triple glas toegevoegd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Wel zie ik dat de beste EPS platen van 200 mm nog niet voorbij een RC waarde van 5,7 komen. Het lijkt erop dat ze het laatste beetje RC waarde graag uit een luchtspouw halen met daaronder een gipsplaat. Dat kan natuurlijk echt uit een simulator komen.
Wij hebben een dakkapel van 3,6 meter buitenwerks en daar 2 rolluiken in voor 1488,- met Somfy erin. Rolluiken zijn opties. En aan opties kun je goed geld verdienen. Maar korting kun je altijd vragen.
Het werkt het beste bij deze partij om niet te specifiek te zijn over specificaties, maar gewoon te vragen welke balken het zijn en welke afstand daartussen zit. Het helpt altijd om te komen kijken. En meestal kan er dan tussen neus en lippen door wel wat geregeld worden, zoals een extra kleine balkafstand. Dergelijke wijzigingen bereiken hier bijna nooit de rechterkant van de offerte, maar maken wel het verschil..Frank schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:48:
Dank voor je reactie, @896gerard. Komt wel goed met die zonnepanelen op PIR.
***members only***
. Met hen ben ik ook nog aan 't mailen (mijn laatste wedervraag was of 25kg/m2 draaggewicht niet wat weinig was voor een dak waar zonnepanelen op moeten komen).
Als zonnepanelen 30 kg/m2 bijdragen en het dak is 25 kg/m2? Dan zou je bij een bezoekje terloops kunnen vragen of ze de balkafstand niet even kunnen halveren. Sommige opties zijn diegene waar je zelf niet om vroeg
Ik probeer in ubakus mijn 'ideale dak' te bouwen, zodat ik kan laten zien wat ik bedoel aan verschillende partijen waarmee ik aan het mailen ben. Dit is hoe ver ik kwam:
/f/image/cuLm9mOMLlOqsoqmXJHgaogK.png?f=fotoalbum_large)
Zoiets als dit zou ik dan zelf misschien/wellicht nog na-isoleren met glaswol en klimaatfolie, in zoverre ik de ruimte tussen de balken niet gebruik voor spotjes o.i.d., maar ook zonder dat zit ik dan boven een Rc van 6.3.
Wat denken jullie:
1. Mis ik nog een laag?
2. Qua details van de lagen heb ik maar wat gekozen, zien jullie daar nog rare dingen?
Benieuwd hoe jullie 'ideale dak' eruit zou zien. Misschien wel iets voor in de startpost van een nieuw deeltje in deze reeks
.
/f/image/cuLm9mOMLlOqsoqmXJHgaogK.png?f=fotoalbum_large)
Zoiets als dit zou ik dan zelf misschien/wellicht nog na-isoleren met glaswol en klimaatfolie, in zoverre ik de ruimte tussen de balken niet gebruik voor spotjes o.i.d., maar ook zonder dat zit ik dan boven een Rc van 6.3.
Wat denken jullie:
1. Mis ik nog een laag?
2. Qua details van de lagen heb ik maar wat gekozen, zien jullie daar nog rare dingen?
Benieuwd hoe jullie 'ideale dak' eruit zou zien. Misschien wel iets voor in de startpost van een nieuw deeltje in deze reeks
Dit is Klaassen tochflaskk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:58:
Wij betaalde wel stukje minder voor rolluik, dus daar zou je nog eens naar kunnen laten kijken. [Afbeelding]
BTC €94.837,08