Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 22:58
896gerard schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Ik probeer het even goed te begrijpen. Verschuift de ventilatieopening (die op de plek van de dakkapel zat) door het plaatsen van de dakkapel naar een andere plek? Of wil je de ruimte beter ventileren dan met een draai/kiepraam? Een draaikiepraam dat open staat, ventileert al gauw beter dan een 16cm doorsnede buis door de veel grotere opening.

Je hebt ook nog een zogenaamde 'lage ventilatiepan': https://www.adr-dakwinkel...pan-antraciet-125-mm.html
Nee. In 1 dakkapel komt er een doucheruimte/badkamer. Ivm steigende vocht gaat men een dakdoorvoer t.b.v. natuurlijke ventilatie Ø 125mm in het plafond zetten. Omdat dit ergens in het midden van de dakkapel uitkomt is de kans groot dat ik met een beetje pech hierdoor 1 of 2 minder zonnepanelen op kan plaatsen. Mijn vraag was dus in hoeverre een draai-/kiepraam met winterstand ook voldoende ventilatie etc. biedt als ik de dakdoorvoer weglaat.

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-11 21:16
Als ik het zelf zou maken, dan zou ik in een badkamer altijd geforceerde, mechanische ventilatie willen. Dat is de beste garantie dat je jaarrond van de vochtige damp van het douchen afkomt. Als er een raam open moet, moet je dus altijd erom denken die ook weer dicht te doen, en in de praktijk staat die dus bijna altijd langer open. Bovendien is ventileren via een raam afhankelijk van luchtstroom en de effectiviteit daarvan hangt van het weer af.

Het is geen optie om te ventileren met een horizontale buis door de zijwang? Dan zit het ventiel verticaal in een zijmuur.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32
Eskiya schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:29:
Kan bij de 2e opmeting binnenkort vragen of ze de mogelijkheid voor een melkglas bieden.
Melkglas vind ik wel permanent (mochten we ooit in de toekomst badkamer/inrichting veranderen)

Denk dat ik dan voor een normale draai-/kiepraam met winterstand ga en dan met een melkglas folie beplak voor de privacy en de mechanische ventilatie ventilatie aanhou. @flaskk hebben jullie de mechanische afzuiging aangesloten op de bestaande ventilatie-box of een aparte voor neergezet?
Wij hebben jaloezieën in de spouw van het glas zitten. Dat kan je dicht doen als je doucht en weer open erna. Echt ideaal. En nooit stof ;)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-11 12:56

.Frank

Frank.

We gaan d'r hier ook aangeloven: dakkapel! Ik heb 't topic al goed doorgespit, en veel geleerd over opbouw en isolatiewaardes.

Ik heb nu zo'n 14 verschillende partijen benaderd met wat basale vragen over hun dakkapellen, en het blijkt best lastig om mensen te vinden die weten wat een warmdakconstructie is. Vanmorgen een partij over de vloer gehad die ik expliciet gevraagd had daarom, maar ter plekke toch aan te geven isolatie tussen de balken aan te brengen.

Toen ik zei dat ik m'n isolatie boven de draagconstructie wilde, maakten ze de kanttekening dat mijn zonnepanelen dan wel (vrijwel) direct op de isolatie zouden komen, en of PIR dat gewicht wel kan hebben. Geen slecht punt op zich, maar zover ik kan vinden heeft PIR een druksterkte van >150 kPa. Begrijp ik het goed dat dat zich vertaalt naar 15.000kg/m2? Dat is wel extreem...?

Voorts: zojuist zijn we op de bonnefooi langsgefietst bij een welbekende partij uit Nijmegen,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• totaalonbekend
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-11 19:38
Hallo allen, zojuist een offerte ontvangen voor dakkapellen voor en achter, graag wou ik weten of dit een beetje conform de markt is.

offerte staat ingesteld op 1600 mm hoog waarbij 1750 cm een meerprijs van 327 euro (voor) en 430 euro (achter).

Aantal opmerkingen/vragen:
- Ik zie in de offerte 6.0 RC waarde dak en zijwangen 4.5 maar op hun website zie ik staan: "Zijwangen: minimaal 4,7 RC, Dakpanelen: minimaal 6,3 RC" – Nu zie ik onderaan de offerte "door opdrachtgever aan te brengen" bij een aantal zaken - moet ik dit dus zelf doen of kan dat ook via hun? is dit normaal dat dit zelf uitgevoerd moet worden?

- Ik lees vaak dat sommige bedrijven op een niet gunstige manier isoleren, is dat hier wel prima? (heb er redelijk weinig verstand van)

- Triple glas toegevoegd

- Bijna 3500 euro voor rolluiken (!), zijn die echt zoveel? Kan ik dat nog achteraf doen zelf of bij een andere partij of wel aan te raden? Voornamelijk benieuwd naar de prijs of dat oké is…

- Vergunningsaanvraag voor 600 euro zit hier ook bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBEh7IA0RZH5K-NClmohOOXUgXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TTJVRkGaRcovAYO84KxcrU1N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiNy_yVzCEAx7IwUFNS4sPK2fnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dqZ5PYKrwiRNglw6GYRnfksK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwdw-Ohyvi6hCERtC8pfAXdtDxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TdtkpxO70SREHNc8ubYQBXUE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKJZndjurYG3sNB9KpzEJE_nVME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2jNigOMXtvYzpVgjkNOtpybR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Nz2T6v8jK7HlC0KjMh9yr57ifM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9elGjA9p9OOVhqgHgQs32NKf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BriKW62P-BYUbcxQYppa3A7cUEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iw0YrPiJuFgQQFVKScrJRaSO.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IGi9jSVeDIwXiP6S2h-AH6vbKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9djbsavWDcVh2dcGyNKV7tFc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door totaalonbekend op 14-10-2025 17:48 ]

• 896gerard
.Frank schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:30:
We gaan d'r hier ook aangeloven: dakkapel! Ik heb 't topic al goed doorgespit, en veel geleerd over opbouw en isolatiewaardes.

Ik heb nu zo'n 14 verschillende partijen benaderd met wat basale vragen over hun dakkapellen, en het blijkt best lastig om mensen te vinden die weten wat een warmdakconstructie is. Vanmorgen een partij over de vloer gehad die ik expliciet gevraagd had daarom, maar ter plekke toch aan te geven isolatie tussen de balken aan te brengen.

Toen ik zei dat ik m'n isolatie boven de draagconstructie wilde, maakten ze de kanttekening dat mijn zonnepanelen dan wel (vrijwel) direct op de isolatie zouden komen, en of PIR dat gewicht wel kan hebben. Geen slecht punt op zich, maar zover ik kan vinden heeft PIR een druksterkte van >150 kPa. Begrijp ik het goed dat dat zich vertaalt naar 15.000kg/m2? Dat is wel extreem...?

Voorts: zojuist zijn we op de bonnefooi langsgefietst bij een welbekende partij uit Nijmegen,
***members only***
Het gebruikte PIR is in de regel drukvast, maar het blijft schuim, dus als je toeziet op een goede gewichtsverdeling kun je er tonnen op laden. Het zal vooral het flexibele EDPM zijn wat bij een puntlast kapot gaat wanneer het schuim iets 'inklinkt'. Dan krijg je lekkages etc.

Zoals je zei, er zijn aanbieders genoeg, dus waarom zou je géén warmdak constructie doen? Het is de beste oplossing en het kost weinig extra. En dat gedoe met de dikke dakrand vangen de betere aanbieders op door de PIR vanaf het overstek schuin omhoog te laten lopen, zodat je een soort 'petje' krijgt. Vanaf beneden zie je toch niet dat het eróp ligt.

Zie hieronder. De bovenkant van het dak ligt hoger dan de dakrand en de watergeul ligt in het overstek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m45th9XPeTgJHlgSSfjWKQ-rDko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jt1YqouY5qLXIzyHVY4WtqXM.jpg?f=fotoalbum_large
Members only:
In dit topic circuleert een tabel met RC waardes en diktes PIR en constructietypes. Ik zou die gebruiken en dan focusen op maximaal een handvol offertes. Je blijft anders maar divergeren.

Naar welke lengte en hoogte zijn jullie op zoek?

over die 15 ton/m2: als een zonnepaneel 50 kg weegt en dat gewicht verdeel je over 4 vlakjes van 2 cm2, dan kom je aan 62.5 ton/m2 >:) . Dus verdeel je het gewicht van het zonnepaneel over 4 pootjes, dan is het aantal m2 per pootje 12,5/15000 = 0.00083 m2 ofwel 4x2 cm. Dus met die waarde kom je gewoon in centimeters voetje uit, niet gek dus.

• .Frank

.Frank

Frank.

Dank voor je reactie, @896gerard. Komt wel goed met die zonnepanelen op PIR.

Fijn om je ervaring te horen bij
Members only:
. Met hen ben ik ook nog aan 't mailen (mijn laatste wedervraag was of 25kg/m2 draaggewicht niet wat weinig was voor een dak waar zonnepanelen op moeten komen).

We zijn op zoek naar 'n dakkapel van zo'n 3.70m breed, hoogte nog onzeker. We zoeken nog naar handvatten om na te denken over hoe hoog we de kozijnen willen hebben, en dus hoe diep de dakkapel kan (en dus hoe hoog die moet zijn).

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• 896gerard
totaalonbekend schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:33:
Hallo allen, zojuist een offerte ontvangen voor dakkapellen voor en achter, graag wou ik weten of dit een beetje conform de markt is.

offerte staat ingesteld op 1600 mm hoog waarbij 1750 cm een meerprijs van 327 euro (voor) en 430 euro (achter).

Aantal opmerkingen/vragen:
- Ik zie in de offerte 6.0 RC waarde dak en zijwangen 4.5 maar op hun website zie ik staan: "Zijwangen: minimaal 4,7 RC, Dakpanelen: minimaal 6,3 RC" – Nu zie ik onderaan de offerte "door opdrachtgever aan te brengen" bij een aantal zaken - moet ik dit dus zelf doen of kan dat ook via hun? is dit normaal dat dit zelf uitgevoerd moet worden?

- Ik lees vaak dat sommige bedrijven op een niet gunstige manier isoleren, is dat hier wel prima? (heb er redelijk weinig verstand van)

- Triple glas toegevoegd

- Bijna 3500 euro voor rolluiken (!), zijn die echt zoveel? Kan ik dat nog achteraf doen zelf of bij een andere partij of wel aan te raden? Voornamelijk benieuwd naar de prijs of dat oké is…

- Vergunningsaanvraag voor 600 euro zit hier ook bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb een beetje door de offerte gelezen. Ik zie wel dat het gebruikte materiaal, EPS, veel dikker is dan PIR voor dezelfde isolatiewaarde. Het heeft invloed op de plafondhoogte, maar dat maakt niet voor iedereen uit.

Wel zie ik dat de beste EPS platen van 200 mm nog niet voorbij een RC waarde van 5,7 komen. Het lijkt erop dat ze het laatste beetje RC waarde graag uit een luchtspouw halen met daaronder een gipsplaat. Dat kan natuurlijk echt uit een simulator komen.

Wij hebben een dakkapel van 3,6 meter buitenwerks en daar 2 rolluiken in voor 1488,- met Somfy erin. Rolluiken zijn opties. En aan opties kun je goed geld verdienen. Maar korting kun je altijd vragen.

• 896gerard
.Frank schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:48:
Dank voor je reactie, @896gerard. Komt wel goed met die zonnepanelen op PIR.

Fijn om je ervaring te horen bij
***members only***
. Met hen ben ik ook nog aan 't mailen (mijn laatste wedervraag was of 25kg/m2 draaggewicht niet wat weinig was voor een dak waar zonnepanelen op moeten komen).

We zijn op zoek naar 'n dakkapel van zo'n 3.70m breed, hoogte nog onzeker. We zoeken nog naar handvatten om na te denken over hoe hoog we de kozijnen willen hebben, en dus hoe diep de dakkapel kan (en dus hoe hoog die moet zijn).
Het werkt het beste bij deze partij om niet te specifiek te zijn over specificaties, maar gewoon te vragen welke balken het zijn en welke afstand daartussen zit. Het helpt altijd om te komen kijken. En meestal kan er dan tussen neus en lippen door wel wat geregeld worden, zoals een extra kleine balkafstand. Dergelijke wijzigingen bereiken hier bijna nooit de rechterkant van de offerte, maar maken wel het verschil.

Als zonnepanelen 30 kg/m2 bijdragen en het dak is 25 kg/m2? Dan zou je bij een bezoekje terloops kunnen vragen of ze de balkafstand niet even kunnen halveren. Sommige opties zijn diegene waar je zelf niet om vroeg :*)

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:44
Wij betaalde wel stukje minder voor rolluik, dus daar zou je nog eens naar kunnen laten kijken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMGYJhpfjC48oaBwBazRG8GAXng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR3ETAbLKR2rnCm1HFEex3om.jpg?f=fotoalbum_large

• .Frank

.Frank

Frank.

Ik probeer in ubakus mijn 'ideale dak' te bouwen, zodat ik kan laten zien wat ik bedoel aan verschillende partijen waarmee ik aan het mailen ben. Dit is hoe ver ik kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNIV8eLHxqJYuuhzwcjrdI7VGw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cuLm9mOMLlOqsoqmXJHgaogK.png?f=fotoalbum_large

Zoiets als dit zou ik dan zelf misschien/wellicht nog na-isoleren met glaswol en klimaatfolie, in zoverre ik de ruimte tussen de balken niet gebruik voor spotjes o.i.d., maar ook zonder dat zit ik dan boven een Rc van 6.3.

Wat denken jullie:
1. Mis ik nog een laag?
2. Qua details van de lagen heb ik maar wat gekozen, zien jullie daar nog rare dingen?

Benieuwd hoe jullie 'ideale dak' eruit zou zien. Misschien wel iets voor in de startpost van een nieuw deeltje in deze reeks :) .

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:56

koelebobes

Wen BTC €100K

flaskk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:58:
Wij betaalde wel stukje minder voor rolluik, dus daar zou je nog eens naar kunnen laten kijken. [Afbeelding]
Dit is Klaassen toch :) Goede ervaring mee

BTC €94.837,08

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
In hoeverre verschilt deze constructie van
Members only:
.

En is het bij eerstgenoemde partij ook mogelijk om 'door het knieschot' te gaan om vloeroppervlak te winnen?
Lossen ze dat op door een extra balk te plaatsen?

[ Voor 40% gewijzigd door SquareOne op 23-10-2025 14:46 ]

• .Frank

.Frank

Frank.

Naar aanleiding van contact met verschillende dakkapelbouwers, heb ik twee nieuwe vragen:

1. Begrijp ik het goed dat een dak wel warm kan zijn, maar dat een warme constructie voor de wangen van een dakkapel hoogst ongebruikelijk is? Ik begrijp dat je daar breedte mee verliest, zoals je hoogte verliest als je niet tussen maar op de balken isoleert, maar zijn er nog andere redenen waarom je een wang wel standaard koud zou doen?

2. Eén van de partijen zei zeer stellig dat ik een warm dak nooit tussen de balken moest na-isoleren, óók niet dampopen met bijv. glaswol. Geen verschillende vormen van isolatie gebruiken, zei hij. Nu kan ik me voorstellen dat je iets meer risico op vocht in je dak hebt als je ook van onder isoleert, zelfs als je dat dampopen doet, maar ik hoopte voor extra warmte én tegen geluid toch met glaswol en klimaatfolie aan de slag te gaan. Bad idea?

• Sebastiaanslk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:15
Iemand tips waar ik moet beginnen? Ik ben zelf iemand die helemaal niet goed is in het aanvragen van offertes en onderhandelen. Is er een bedrijf die echt aan te raden is

• .Frank

.Frank

Frank.

Sebastiaanslk schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:07:
Iemand tips waar ik moet beginnen? Ik ben zelf iemand die helemaal niet goed is in het aanvragen van offertes en onderhandelen. Is er een bedrijf die echt aan te raden is
Welke regio? Ik zou even Google Maps in duiken om te kijken wat bij je in de buurt zit, en daarvan de reviews bekijken en dit topic doorzoeken op die bedrijven. Bedenk je verder vooral wat je zéker wil (zoals in mijn geval een warm dak), en doe bij partijen eerst navraag of ze dat kunnen leveren voor je ze uitnodigt om 'n offerte te maken. Vraag er sowieso een paar om langs te komen: je leert heel veel van hun beschouwingen, en de verschillen daartussen.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kunt je ook aanmelden voor vergunningsaanvragen op overheid.nl (volgens mij) uit de buurt en daarvan de tekenen bekijken als de bezwaartermijn nog open staat. Of gewoon een rondje lopen en rondkijken naar nieuwere dakkapellen en even aanbellen.

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en met andere bewoners zijn wij van plan gezamenlijk een dakkapel af te nemen. Klaassen is de partij waar uiteindelijk op uitgekomen is en om die reden heb ik met veel interesse de posts van o.a. @moca007 en de reacties van @TwingyTwingy gelezen.

In onze offerte staat het volgende (zelfde als bij @moca007):
Dakbeschot (Rc-6.3) (van binnen naar buiten): 18 mm spanoplaat V313 (vochtwerend), damp-dichte folie, IKO Enertherm® Alu 140 mm.
Als ik het goed begrijp:
a) Wat in de offerte staat is een prima dakbeschot, hoort de isolatiewaarde te behalen en heeft geen potentieel vochtprobleem.
b) Wat wordt uitgevoerd (of in ieder geval bij @moca007) is minder omdat de PIR (gedeeltelijk) tussen het dakbeschot is geplaatst in plaats van op het dakbeschot (aan de buitenkant).
c) Om die reden is een dakkapel die op deze wijze wordt geplaatst niet conform de offerte, omdat ze niet IKO 140mm plaatsen maar IKO 120mm (op het dakbeschot) en dan IKO 40mm (tussen het dakbeschot)?
d) Het voornaamste probleem met de plaatsing is dat er potentiele vochtproblemen ontstaan omdat het vocht op deze manier niet weg kan.

Vragen:
1) @moca007 hoe is dit uiteindelijk bij jou afgelopen?
2) Begrijp ik goed dat door het correct plaatsen van de IKO 140mm het dak van de dakkapel dikker wordt, of anders gezegd, dat de ruimte binnen 40mm lager wordt?
3) @TwingyTwingy / de rest: Hoe kunnen we dit het beste helder communiceren naar Klaassen dat wij willen dat ze het plaatsen volgens de offerte en dus niet 120mm + 40mm? Het is natuurlijk het makkelijkste om hier nu heldere afspraken over te maken, als het eenmaal geplaatst is wordt dat moeilijker..

EDIT: 120mm in plaats van 100mm.

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:45
Ik heb ook even een vraag waar ik over twijfel. We zijn aan het kijken voor het vernieuwen van een dakkapel.

Huidige situatie
Ik heb een voorzolder van 7 m breed en 2,80 diep.

De achterzolder/slaapkamer is 7m breed en 4 m diep. Op de achterzolder bevindt zich reeds een dakkapel van ongeveer 3,50 diep. Deze dakkapel is zeer verouderd, slecht geïsoleerd, zijwangen stelt niks meer voor en willen we dus vervangen.

Nu hebben we twee smaken: de dakkapel vervangen op de huidige grootte, ongeveer de 3,50. Of we kunnen de dakkapel over de gehele breedte doen: ongeveer 5,80. In dat geval winnen we (vooral) op de voorzolder ongeveer 2,30m (2,80 minus 0,50 van de buren afblijven) aan extra ruimte. Nu twijfelen we over deze extra 2,30. De meerprijs is ongeveer € 2.700,- meer. Maar op zich hebben we deze ruimte nu nog niet nodig.

Maar nu komt mijn vraag: in de toekomst willen we ook overstappen op een warmtepomp. Is nu nog niet opportuun (100k aan verbouwingskosten heeft een flinke hap uit ons budget genomen :-)), maar de dakkapel blijft als het goed is wel geruime tijd staan. Heeft een full electric warmtepomp extra ruimte nodig? Is het slim om hier nu al rekening mee te houden voor de dakkapel, of is dat een nutteloze ingreep en kan een warmtepomp prima onder een schuin dak (hellingsgraad onbekend).

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

@MiCoo ik zou die extra meters altijd doen. Heb hier ook voor de maximale breedte gekozen, en terwijl van te voren iedereen dat onzin vond, zijn we er nu super blij mee. Het is een relatief goedkope "aanbouw".

• 896gerard
MiCoo schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:41:
Ik heb ook even een vraag waar ik over twijfel. We zijn aan het kijken voor het vernieuwen van een dakkapel.

Huidige situatie

De achterzolder/slaapkamer is 7m breed en 4 m diep. Op de achterzolder bevindt zich reeds een dakkapel van ongeveer 3,50 diep. Deze dakkapel is zeer verouderd, slecht geïsoleerd, zijwangen stelt niks meer voor en willen we dus vervangen.

Nu hebben we twee smaken: de dakkapel vervangen op de huidige grootte, ongeveer de 3,50. Of we kunnen de dakkapel over de gehele breedte doen: ongeveer 5,80. In dat geval winnen we (vooral) op de voorzolder ongeveer 2,30m (2,80 minus 0,50 van de buren afblijven) aan extra ruimte. Nu twijfelen we over deze extra 2,30. De meerprijs is ongeveer € 2.700,- meer. Maar op zich hebben we deze ruimte nu nog niet nodig.

Maar nu komt mijn vraag: in de toekomst willen we ook overstappen op een warmtepomp. Is nu nog niet opportuun (100k aan verbouwingskosten heeft een flinke hap uit ons budget genomen :-)), maar de dakkapel blijft als het goed is wel geruime tijd staan. Heeft een full electric warmtepomp extra ruimte nodig? Is het slim om hier nu al rekening mee te houden voor de dakkapel, of is dat een nutteloze ingreep en kan een warmtepomp prima onder een schuin dak (hellingsgraad onbekend).
Meestal past een warmtepomp wel onder een schuin dak, maar vaak kom je dan in de problemen met het boilervat. Daarom zou ik adviseren om te investeren in sta-ruimte.

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Tiuri schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:17:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en met andere bewoners zijn wij van plan gezamenlijk een dakkapel af te nemen. Klaassen is de partij waar uiteindelijk op uitgekomen is en om die reden heb ik met veel interesse de posts van o.a. @moca007 en de reacties van @TwingyTwingy gelezen.

In onze offerte staat het volgende (zelfde als bij @moca007):

[...]

Als ik het goed begrijp:
a) Wat in de offerte staat is een prima dakbeschot, hoort de isolatiewaarde te behalen en heeft geen potentieel vochtprobleem.
b) Wat wordt uitgevoerd (of in ieder geval bij @moca007) is minder omdat de PIR (gedeeltelijk) tussen het dakbeschot is geplaatst in plaats van op het dakbeschot (aan de buitenkant).
c) Om die reden is een dakkapel die op deze wijze wordt geplaatst niet conform de offerte, omdat ze niet IKO 140mm plaatsen maar IKO 120mm (op het dakbeschot) en dan IKO 40mm (tussen het dakbeschot)?
d) Het voornaamste probleem met de plaatsing is dat er potentiele vochtproblemen ontstaan omdat het vocht op deze manier niet weg kan.

Vragen:
1) @moca007 hoe is dit uiteindelijk bij jou afgelopen?
2) Begrijp ik goed dat door het correct plaatsen van de IKO 140mm het dak van de dakkapel dikker wordt, of anders gezegd, dat de ruimte binnen 40mm lager wordt?
3) @TwingyTwingy / de rest: Hoe kunnen we dit het beste helder communiceren naar Klaassen dat wij willen dat ze het plaatsen volgens de offerte en dus niet 120mm + 40mm? Het is natuurlijk het makkelijkste om hier nu heldere afspraken over te maken, als het eenmaal geplaatst is wordt dat moeilijker..

EDIT: 120mm in plaats van 100mm.
Ik heb met Klaassen contact gehad en die geven aan dat de wijze van plaatsing te maken heeft met het boeideel.

Als de dakkapel vergunningsvrij geplaatst wordt en er geen (extra) eisen/restricties op het boeideel, dan plaatsen ze de isolatie volledig op de balken. Als er wel eisen aan het boeideel zitten (gelimiteerd in hoogte), dan zeggen ze dat ze deze alternatieve isolatie toepassen:
Het andere systeem wat wij hanteren wanneer er wel eisen aan het boeideel zitten (bijvoorbeeld voor een dakkapel aan de voorzijde) is wel volledig getest en berekend door onze EPDM en Isolatie leverancier en is er ook geen kans op vocht ophoping. Maar wanneer u de volledige isolatie op het dak wenst is dit dus geen enkel probleem.
@moca007 kan het zijn dat jouw dakkapel niet vergunningsvrij was en/of het boeideel gelimiteerd in hoogte was?

Voor ons blijft Klaassen hiermee in ieder geval een goede optie als leverancier, als ze maar zwart-op-wit communiceren dat de 140mm isolatie wordt geplaatst op de balken dan vinden wij het prima en durven wij het wel aan. Bedankt voor de inzichten uit dit topic!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-11 13:23
MiCoo schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:41:

Huidige situatie

Er zijn liggende boilervaten die je zo ver mogelijk achter de knieschotten kunt schuiven.

• totaalonbekend
Hoi,

Zojuist offerte gehad met:

In de zijwangen komt 10cm pir isolatie, in het dak 160mm Knauf Naturoll

Rc 6.3 dak en 4.7 zijwangen.. Kan dit kloppen? nog nooit gehoord van knauf naturoll dus even de check hierbij hoe en/of ik moet doorvragen?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
totaalonbekend schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:29:
Hoi,

Rc 6.3 dak en 4.7 zijwangen.. Kan dit kloppen? nog nooit gehoord van knauf naturoll dus even de check hierbij hoe en/of ik moet doorvragen?
Is mij 'totaalonbekend' :+

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
.Frank schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:03:
Naar aanleiding van contact met verschillende dakkapelbouwers, heb ik twee nieuwe vragen:

1. Begrijp ik het goed dat een dak wel warm kan zijn, maar dat een warme constructie voor de wangen van een dakkapel hoogst ongebruikelijk is? Ik begrijp dat je daar breedte mee verliest, zoals je hoogte verliest als je niet tussen maar op de balken isoleert, maar zijn er nog andere redenen waarom je een wang wel standaard koud zou doen?

2. Eén van de partijen zei zeer stellig dat ik een warm dak nooit tussen de balken moest na-isoleren, óók niet dampopen met bijv. glaswol. Geen verschillende vormen van isolatie gebruiken, zei hij. Nu kan ik me voorstellen dat je iets meer risico op vocht in je dak hebt als je ook van onder isoleert, zelfs als je dat dampopen doet, maar ik hoopte voor extra warmte én tegen geluid toch met glaswol en klimaatfolie aan de slag te gaan. Bad idea?
Als een warm dak goed is gemaakt (dwz met een dampdichte laag op het dakbeschot) kan je natuurijk prima naisoleren. (zolang het beperkt is zelfs zonder klimaat folie) als die dampdichtelaag onbreekt of niet goed is aangebracht heb je een situatie die kan uiten in tranen. het valt en staat dus met hoe goed het is gebouwd.

Voor wangen is het normaal, omdat daar ook geen dampdichte laag zit aan de buitenkant. en een warme constructie dus niet nodig is. doorgaans ook niet wenselijk omdat de meeste mensen liever een paar cm meer binnen willen hebben.

• twain4me

twain4me

totaalonbekend schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:29:
Hoi,

Dan krijg je glaswol in het dak (ook wel een koud dak genoemd) icm een klimaat folie opzich een Acceptable renvatie oplossing maar als je iets nieuws maakt kan je je afvragen waarom je het zou doen.

• totaalonbekend
Hahahaha. Mij ook... Soort van glaswol volgens google. Kreeg dit als reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqhKNDYLIm7Z7frz7ZRjfR04kZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTbxgKlkM4PG3ZauZatj3W3W.jpg?f=fotoalbum_large

@twain4me

[ Voor 49% gewijzigd door totaalonbekend op 04-11-2025 13:29 ]

• twain4me

twain4me

Ze vergelijken een koud dak met pir of glaswol en dan is glaswol zeker een veel beter idee, een nog beter idee is om de pir op het dak te leggen, dan heeft de pir immers geen invloed op de rest van het dak. Of als je persee deze kouddak opbouw wil met bio based te werken, dan heb je voordelen met geluid en warmte in de zomer.

• totaalonbekend
twain4me schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:58:
Ze vergelijken een koud dak met pir of glaswol en dan is glaswol zeker een veel beter idee, een nog beter idee is om de pir op het dak te leggen, dan heeft de pir immers geen invloed op de rest van het dak. Of als je persee deze kouddak opbouw wil met bio based te werken, dan heb je voordelen met geluid en warmte in de zomer.
ah zo, duidelijk. Maar je zegt dus als het een nieuwe constructie is (het is geen renovatie) dan liever PIR en warm dak constructie?

• twain4me

twain4me

totaalonbekend schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:10:
[...]

ah zo, duidelijk. Maar je zegt dus als het een nieuwe constructie is (het is geen renovatie) dan liever PIR en warm dak constructie?
Zelf zou ik altijd voor een warmdak kiezen eventueel met nog "na-isolatie" Bij een warm dak wordt de isolatie laag niet doorbroken, hierdoor zijn de details simpeler en is het veel makkelijker om een "perfect"resultaat te halen. je krijgt dus veel eerder waar je voor betaald hebt. daarnaast is hij bouwfisisch simpeler en al jaren gemeengoed er worden dus ook minder foutjes of fouten gemaakt. Er zijn ook andere producten dan pir om een warm dak mee te maken. volgens mij is er inmiddels zelfs een harde persing houtvezelisolatie die je er voor kan gebruiken.

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 22:58
Nu de offerte is ondertekent ben ik benieuwd hoe jullie de stroomkabels van zonnepalen op een dakkapel naar binnen hebben getrokken. Is dit iets wat ik bij de dakkapelzetter kan aangeven nu de dakkapel nog gebouwd moet worden? Gat laten maken voor de stroomkabel? via het dak? zijwang? Wat is een goede/nette manier?

• totaalonbekend
Iemand ervaring met Unidek dakplaat aero PD 222mm voor het dak van een dakkapel..? Is dat wat of gewoon niet doen?

• NewMac86
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-11 17:25
Het valt me op dat er weinig aandacht is voor de dikte van de zijwangen, gegeven een bepaalde isolatiewaarde. Bijvoorbeeld Rd 4,7 lijkt in verschillende offertes te bereiken zijn met zijwangen van 14 tot 20 cm. Dat kan dus toch 2x6=12 cm binnenbreedte schelen. Zeker bij de kleinere dakkapel niet insignificant..

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Afgelopen week iemand van Hero langsgeweest om in te meten.
Op de site al een offerte laten maken kwamen rond de 8800 euro.

Paar dagen terug kregen we de offerte na inmeten. 10400 euro.... 1600 euro duurder dan in eerste instantie.

Men rekent een extra 1000 euro voor transport kosten ivm een dakhelling van 33 graden.
Is dat normaal? Dat lijkt mij wat extreem dat dit 1000 euro extra moet kosten.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:54
Het mooie van offertes is dat je ze niet hoeft te accepteren. Vraag er nog wat op en vraag dan ook even door over de 33 graden dakhelling.

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:52
Waarschijnlijk kan de dakkapel door de breedte niet meer achter de bus op transport, maar moet er een vrachtwagen komen. Vaak komt de kraanwagen alleen voor het plaatsen en neemt die niet de dakkapel mee. Vriend heeft via zijn werkgever laatst bij ons 2 dakkappellen gezet, die waren ook iets te breed, maar 's morgens vroeg in het donker de gok gewoon gemaakt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Eskiya schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:41:
Nu de offerte is ondertekent ben ik benieuwd hoe jullie de stroomkabels van zonnepalen op een dakkapel naar binnen hebben getrokken. Is dit iets wat ik bij de dakkapelzetter kan aangeven nu de dakkapel nog gebouwd moet worden? Gat laten maken voor de stroomkabel? via het dak? zijwang? Wat is een goede/nette manier?
Bij mij hebben ze de kabels door het oude dak gehaald (naast de nieuwe dakkapel). Maar ze stonden bij mij die op de gehele breedte van het huis (50cm over aan beide kanten). Ik heb dus ook nog een schuin dak links en rechts (en daar zijn ze doorheen gegaan).

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 16-11-2025 19:03 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste