Daarvoor in de plaats hebben ze een horziontale draagbalk geplaatst.
BennieWolters schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:13:
[...]
Ik weet even niet naar welke draagbalk ik nu zit te kijken.
:strip_exif()/f/image/CBUwVQdlFFNwDGnYef34Wx3B.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook dat heb ik benoemd. Dat zijn ze vast vergeten. Is niet zoals het hoort, zei de uitvoerder.Spherix schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:17:
Ik vraag me vooral af waarom de balk los in de houder ligt..
Tussen gat in dak zagen en aankomst kraan met dakkapel hebben ze 2 uur zitten wachten.
Werklui hadden daarna enorme haast voor mijn gevoel.
Bij ons wordt maandag (door Ruiter) een slepend dak-dakkapel geplaatst met eveneens een dragende balk (voor een niet te malse meerprijs. Ik zal er op letten hoe deze wordt bevestigd.
Ik weet niet precies wat je bedoeld. Ons dak scharniert zeg maar bovenin en klapt zo uit.Source90 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:21:
Is dit een regulier dak of een slepend dak?
Bij ons wordt maandag (door Ruiter) een slepend dak-dakkapel geplaatst met eveneens een dragende balk (voor een niet te malse meerprijs. Ik zal er op letten hoe deze wordt bevestigd.
Een aantal verticale dragers hebben ze daardoor door moeten zagen. Mooiste had natuurlijk geweest om de horizontale draagbalk in het dak te plaatsen, maar dat is geen optie bij De Ruiter.
Ik noemde ook de inkeping aan de uiteinde van de balk of het weghalen van een stuk van de deklat als alternatief. Dat was echter niet de reden van het zo plaatsen van de horizontale draagbalk. De uitvoerder zei dat alle daken in de loop der jaren golvend worden door het doorzakken in het midden en dat een draagbalk dan niet mooi aansluit, De lat die er nu tussen is geplaatst zou dat maskeren. Ben ik het niet mee eens. Daarnaast is de lat niet over de volledige breedte. De lat is kortweg te kort en te breed.
Ik zou er maandag op gaan letten als ik jou was. Het moet functioneel zijn, maar optisch ook juist zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Deukiedeuk op 04-12-2025 06:57 ]
De deklatten in het midden zijn weggehaald door De Ruiter. Die aan de zijkanten niet.SquareOne schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:30:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe die balken bij anderen zijn geplaatst. Wij hebben ook van die afdeklatten tussen de dakplaten. Dan ga je dus of di balk uitlijnen met de afdeklatten, maar dan draagt het niks. Of de balk inkepen op die plek. Of de latten weghalen?
Balk inkepen had het mooist (optisch) geweest.
Er is in het topic wel kort over lood vs. loodvervanger gesproken, maar ik ben benieuwd of een van de twee de voorkeur geniet. Mijn eerste reactie zou zijn om voor lood te kiezen, maar 15 ponds lood is dan weer niet heel zwaar.
Leadax is prima spul. Het vereist alleen wel even wat werk om het juist om de pannen te kloppen.Tiuri schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:55:
Wat heeft de voorkeur als je de keuze hebt: Leadax als loodvervanger (25cm breed in de vorm van de pannen geklopt) of 15 ponds lood (25cm breed in de vorm van de pannen geklopt)? Het is een dakkapel van 6 meter breed.
Er is in het topic wel kort over lood vs. loodvervanger gesproken, maar ik ben benieuwd of een van de twee de voorkeur geniet. Mijn eerste reactie zou zijn om voor lood te kiezen, maar 15 ponds lood is dan weer niet heel zwaar.
Een oude loodgieter zal nooit naar Leadax gaan, maar ik zou het zeker doen. Scheelt op termijn van die lelijke lood-waas sporen over je pannen.
Joe
Ik doelde op de dakkapel zelf. Ik gok, gezien je reactie, dat het een reguliere dakkapel met plat dak is. Hier komt er maandag één met slepend dak (dakpannen).Deukiedeuk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:22:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoeld. Ons dak scharniert zeg maar bovenin en klapt zo uit.
Een aantal verticale dragers hebben ze daardoor door moeten zagen. Mooiste had natuurlijk geweest om de horizontale draagbalk in het dak te plaatsen, maar dat is geen optie bij De Ruiter.
Ik noemde ook de inkeping aan de uiteinde van de balk of het weghalen van een stuk van de deklat als alternatief. Dat was echter niet de reden van het zo plaatsen van de horizontale draagbalk. De uitvoerder zei dat alle daken in de loop der jaren golvend worden door het doorzakken in het midden en dat een draagbalk dan niet mooi aansluit, De lat die er nu tussen is geplaatst zou dat maskeren. Ben ik het niet mee eens. Daarnaast is de lat niet over de volledige breedte. De lat is kortweg te kort en te breed.
Ik zou er maandag op gaan letten als ik jou was. Het moet functioneel zijn, maar optisch ook juist zijn.
Bij ons komt de balk vrij hoog, bijna in de nok werd mij aangegeven:
Wat een ruimte levert het op! Het was wel even flink balen dat de ene dakkapel 4 cm lager was dan de ander. Konden we zelf wel met een gipsplaat oplossen zeiden ze.
Klacht ingediend, uitvoerder langsgeweest en binnen 2 weken 1 dakkapel omhoog gezet (dmv stempelen).
Kortom; het was even balen, maar is snel en goed opgelost.
Hoe hebben ze de opgestempelde dakkapel nageisoleerd? Dat lijken mij toch typisch weer bronnen van extra isolatielekken, of is de pur bus actief geweest..Just smile schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:19:
De Ruiter heeft vorige maand bij ons 2 dakkapellen van ieder 4.5 meter geplaatst.
Wat een ruimte levert het op! Het was wel even flink balen dat de ene dakkapel 4 cm lager was dan de ander. Konden we zelf wel met een gipsplaat oplossen zeiden ze.
Klacht ingediend, uitvoerder langsgeweest en binnen 2 weken 1 dakkapel omhoog gezet (dmv stempelen).
Kortom; het was even balen, maar is snel en goed opgelost.
Het zit bij onze in februari geplaatste dakkapellen exact zo. Heb er verder geen punt van gemaakt. Die balk kan toch niet uit de houder....Deukiedeuk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:05:
Afgelopen maandag is bij mij ook een dakkapel van De Ruiter geplaatst.
Ik ben niet tevreden over de manier waarop de draagbalk is geplaatst.
Het stoort mij vooral dat de draagbalk niet tegen het schuine dak is geplaatst, maar dat er een houten lat tussen zit. Deze lat sluit ook niet aan op de betonnen zijwanden.
De uitvoerder is vandaag langs geweest en zegt dat er niets mis is met de wijze waarop de draagbalk is geplaats. Volgens hem plaatst De Ruiter zo overal de draagbalken. Nou ben ik benieuwd of dat inderdaad zo is. Wie heeft een dakkapel van De Ruiter en is de draagbalk ook zo geplaatst bij jou?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Eindelijk snap ik waar de draagbalk zit.kaboom1555 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:28:
[...]
Het zit bij onze in februari geplaatste dakkapellen exact zo. Heb er verder geen punt van gemaakt. Die balk kan toch niet uit de houder....[Afbeelding]
Vraag me wel af waarom daar een draagbalk geplaatst is op deze manier. Er zit al een gordingbalk daar, en eventuele versteviging kan in de isolatie geplaatst worden waardoor die onzichtbaar wordt.
Ik vind het echt rommelwerk om er een plankje tussen te leggen..
Joe
De pur bus deed zijn werk896gerard schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 00:34:
[...]
Hoe hebben ze de opgestempelde dakkapel nageisoleerd? Dat lijken mij toch typisch weer bronnen van extra isolatielekken, of is de pur bus actief geweest..
Tijdens de voorbereidingen om die 4cm te corrigeren (wat inderdaad echt fors is), hadden ze ook nog even de stroomkabel van 1 vd rolluiken doormidden gezaagd. Uitvoerder was niet blij. Gelukkig ook dat weer opgelost, er was genoeg lengte over. En nee, geen kroonsteentjes als oplossing.
Hier ook een lat er tussen.Deukiedeuk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:05:
Afgelopen maandag is bij mij ook een dakkapel van De Ruiter geplaatst.
Ik ben niet tevreden over de manier waarop de draagbalk is geplaatst.
Het stoort mij vooral dat de draagbalk niet tegen het schuine dak is geplaatst, maar dat er een houten lat tussen zit. Deze lat sluit ook niet aan op de betonnen zijwanden.
De uitvoerder is vandaag langs geweest en zegt dat er niets mis is met de wijze waarop de draagbalk is geplaats. Volgens hem plaatst De Ruiter zo overal de draagbalken. Nou ben ik benieuwd of dat inderdaad zo is. Wie heeft een dakkapel van De Ruiter en is de draagbalk ook zo geplaatst bij jou?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
![]() | ![]() |
Lat loopt bij ons over de gehele breedte van de balk en is even breed als de balk (steekt niet uit).
Heb nagevraagd waarom zo'n balk is gebruikt; vanwege de overspanning zou deze dikte/hoogte nodig zijn. Een balk van dat formaat zou onhandelbaar zijn (ze hebben hem door het raam naar buiten getild om daarna in het gemaakte gat van het muurtje bij de technische ruimte te steken). Vandaar in drie balken (aldus de aannemer).
I.i.g. fijn dat het niet meer zo stormde als gister.
[ Voor 139% gewijzigd door Source90 op 08-12-2025 12:30 ]
Wat een mooie met die rabatdelen, gaat vast veel ruimte opleveren!Source90 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:58:
Edit: Heb het teruggekeken op de camera, dacht dat het al als sandwich zo was geleverd, zie nu dat deze inderdaad toch losse baken zijn.
Heb nagevraagd waarom zo'n balk is gebruikt; vanwege de overspanning zou deze dikte/hoogte nodig zijn. Een balk van dat formaat zou onhandelbaar zijn (ze hebben hem door het raam naar buiten getild om daarna in het gemaakte gat van het muurtje bij de technische ruimte te steken). Vandaar in drie balken (aldus de aannemer).
***members only***
Na het koffieleuten gaan de dakpannen er op, lood aankloppen en binnen afwerking (zover zij dat doen).
BTC €94.837,08
Source90 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:58:
Edit: Heb het teruggekeken op de camera, dacht dat het al als sandwich zo was geleverd, zie nu dat deze inderdaad toch losse baken zijn.
***members only***
Na het koffieleuten gaan de dakpannen er op, lood aankloppen en binnen afwerking (zover zij dat doen).
Ben wel benieuwd of ik hier zelf nog iets mee moet, qua isolatie. Door Ruiter niets over medegedeeld.
Foto is gedraaid, temperaturen staan linksboven. Onder het kozijn meet ik circa 16°c. De meeste wanden hebben een temperatuur van 19°c.
Deze "koudebrug"/donkere kleuren zie ik ook als lijn bovenin de dakkapel. Daar kan ik wel makkelijk isolatie doen.
Maar hieronder is er, naast een vensterbank, geen ruimte om te isoleren gok ik. Wat raden jullie aan om hiermee te doen voordat de vensterbank erin komt (composiet zal ook niet helpen met de kou van buiten, verwacht ik).
![]() |
Hier zitten we in dezelfde fase als bij jou; het vinden van de laatste koudebruggen. Ik heb geen fancy PIR camera, chapeau voor de mooie beeldenSource90 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:15:
[...]
***members only***
Ook nog een fototje van de machtig mooie kraan met -weet ik veel hoeveel- hydraulische (?) schuifarmen.
Ben wel benieuwd of ik hier zelf nog iets mee moet, qua isolatie. Door Ruiter niets over medegedeeld.
Foto is gedraaid, temperaturen staan linksboven. Onder het kozijn meet ik circa 16°c. De meeste wanden hebben een temperatuur van 19°c.
Deze "koudebrug"/donkere kleuren zie ik ook als lijn bovenin de dakkapel. Daar kan ik wel makkelijk isolatie doen.
Maar hieronder is er, naast een vensterbank, geen ruimte om te isoleren gok ik. Wat raden jullie aan om hiermee te doen voordat de vensterbank erin komt (composiet zal ook niet helpen met de kou van buiten, verwacht ik).
[Afbeelding]
Je ontwikkelt dan soms specifieke kennis. Er blijkt altijd een koudebrug te zijn die achteraf afgewerkt moet worden. Deze zit in de driehoek die op de plek zit waar nieuw het oude raakt.
[de enige foto die ik kon vinden was er 1 met de lamp vol op de telefoon. Het gaat om het idee..]
/f/image/iDdZ2LyRDgDODoI1evDAnKdU.png?f=fotoalbum_large)
Boven de blauwe streep voelde ik 'koud'. Daar zit géén PIR en dat is in feite 18mm multiplex met daarboven de ruimte onder de dakpannen. Wij hebben de minerale wol niet laten afvoeren. Ik heb in de driehoek een halve kuub van die wol geplaatst met daaronder een klimaatfolie. Iets naar boven in dit forum staat ook een foto van deze driehoek, en daar is alleen een witte folie te zien. Daar zit het goed.
Ik ben zelf nogal gevoelig op temperatuur. Ik 'ruik' het als het ware. En toen ik deze driehoek had gevuld voelde ik direct verschil, ook verderop in het huis. Het heeft dus zin. Eigenlijk ben ik benieuwd hoe die driehoek er met jouw mooie camera uitziet.
Verder geldt er bij mijn activiteiten de basisregel: als het koud is, dan komt er niets strak tegenaan. De balk waarop de kozijnen staan is 5 graden kouder dan de vensterbank. Daar komt de vensterbank dus niet strak tegenaan, maar met een afgekitte kier. Alles wat koud is, zoveel mogelijk thermisch ontkoppelen.
Gaandeweg ben ik drie basisregels op het spoor gekomen voor dit isoleerwerk: isoleren, luchtdicht maken, koudebruggen thermisch ontkoppelen. Het één kan niet zonder het ander. Je kunt 16 cm PIR aanbrengen, maar heb je een luchtlek, dan staat de gipswand alsnog (met een delay) in verbinding met buiten. En heb je alles luchtdicht en dik geisoleerd, dan kun je alsnog een heel stuk muur koud krijgen met een goed gekozen koudebrug.
Mijn ervaring is dat maar weinig partijen een warm dak leveren (ook als ze dat soms wel zeggen), en dat isolatie volgens bouwbesluit uitzonderlijk zeldzaam is, zeker de wangen. Offertes verschillen ook heel erg in mate van specificiteit.
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
:strip_exif()/f/image/uadSE6Ge1mJkdNoY5iUAtawX.jpg?f=fotoalbum_large)
De opbouw is, van binnen naar buiten (ik citeer uit de offerte):
"Dampdichte folie
Vuren regelwerk voorzien van hardschuim isolatie merk Reticel 90mm rc-waarde 4,8470
Damp doorlatende folie
Bekleding HPL plaat
Afdichting d.m.v. 15 ponds lood onderzijde , zijkanten"
Ik denk niet dat je hiermee werkelijk een Rc van 4.8 haalt. Het regelwerk waar de PIR tussen zit, zit om de 30cm (op de foto te zien aan waar de latjes aan de buitenkant zitten waar de HPL tegenaan komt). Als ik met Ubakus ga spelen kom ik dan grof gezegd op zoiets:
/f/image/6iAiR4YXuEQAiZyBVKnjfj0X.png?f=fotoalbum_large)
Dat is wel erg ver van de 4.8 die in de offerte staat (maar waar RoRi zelf overigens ook van zegt dat ze 't extern hebben laten berekenen en er twijfels bij hebben) - zie ik iets over het hoofd?
Belangrijker: ik ga donderdag in overleg om te vragen of hij nog mee wil denken over het verbeteren van de isolatie. Hebben jullie daar nog tips voor? Of andere opvallende zaken aan de foto? Ik dacht zelf als opties:
1. Het regelwerk in de wang gewoon weglaten, en een ononderbroken laag PIR pakken. Dat scheelt al flink. De vraag is natuurlijk of dat zomaar kan - dat regelwerk doet allicht iets voor de constructie, en ik ga er nog zonnepanelen op zetten ook...
2. Het regelwerk behouden maar een kwart slag draaien en aan de binnenkant van de wang zetten, waardoor er een 'bak' ontstaat waar dan een ononderbroken laag PIR tegenaan kan die aan de buitenkant van de wang een beetje uitsteekt. Dan wordt de wang wat dikker, maar ik wil best een paar cm breedte opofferen daarvoor.
3. De isolatie helemaal aan de buitenkant van de wang stoppen - een 'warme wang'. Een laag PIR die de hele wang (inclusief de balken van de 'driehoek' - scheelt ook weer die koudebruggen) bedekt. Vraag is dan alleen hoe je daar HPL tegenaan krijgt? Of kan je dat goed verlijmen?
4. ... andere ideeën?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Ik moest op de eerste spoor blijven dus intern breedte hetzelfde gehouden vanaf eerste offerte en kwam nog over de >50 cm vanaf buren na aanpassing (totale kapel 12 cm breder).
Ik kwam toen hierop uit bij zelf rekenen en vond dit acceptabel.
[ Voor 31% gewijzigd door plag op 13-12-2025 08:31 ]
Een compleet verhaal. dit is een goede bijdrage aan het topic. 1 opmerking: je hebt veel informatie verzameld over met warm dak, warme wangen, etc.. maar vergeet niet dat glas altijd slechter isoleert dan wat voor moderne wang dan ook. Een groot glasoppervlak (toch al gauw 1/3 van de hele dakkapel) is dus waar je in de praktijk de kou zal gaan voelen. Heb je misschien ook nog interne specs verzameld van de verschillende soorten aangeboden triple glas? Omdat er veel informatie is van de rest.Frank schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:34:
Even teruggeven aan dit topic. Na ruim acht weken van intensief contact zoeken met 13 verschillende partijen (regio Nijmegen) hebben wij eindelijk een dakkapel uitbesteed. Hopelijk plaatsing in mei!![]()
Mijn ervaring is dat maar weinig partijen een warm dak leveren (ook als ze dat soms wel zeggen), en dat isolatie volgens bouwbesluit uitzonderlijk zeldzaam is, zeker de wangen. Offertes verschillen ook heel erg in mate van specificiteit.
***members only***
Donderdag komt RoRi bij ons langs voor het definitieve inmeten. Ik ben blij dat deze fase voorbij is - ik kan onderhand college geven over dakkapellen… Zin in de uitvoering!
Goeie! Uiteindelijk heb ik alleen bij RoRi en Van Grinsven uitgevraagd tot het niveau van details over het glas. Van Ginsven levert triple glas met spouwen van 15mm en 4mm glasplaten. RoRi deed standaard spouwen van 12mm, maar ik kon daar zonder problemen 4-16-4-16-4 van maken (het genoemde bedrag is inclusief dergelijk glas).896gerard schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:22:
[...]
Een compleet verhaal. dit is een goede bijdrage aan het topic. 1 opmerking: je hebt veel informatie verzameld over met warm dak, warme wangen, etc.. maar vergeet niet dat glas altijd slechter isoleert dan wat voor moderne wang dan ook. Een groot glasoppervlak (toch al gauw 1/3 van de hele dakkapel) is dus waar je in de praktijk de kou zal gaan voelen. Heb je misschien ook nog interne specs verzameld van de verschillende soorten aangeboden triple glas? Omdat er veel informatie is van de rest
Wellicht goed om even dit topic te bekijken voor glas Het grote HR +++ glas en kozijn topic. Als geluidisolatie ook belangrijk is zou ik er ruiten in laten zetten met verschillende diktes, bijvoorbeeld 6-16-4-16-5. Alle 3 de glasplaten dezelfde dikte maakt ook dat ze dezelfde frequenties goed doorlaten, bij 3 verschillende diktes heb je meer geluidsdemping..Frank schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:49:
[...]
Goeie! Uiteindelijk heb ik alleen bij RoRi en Van Grinsven uitgevraagd tot het niveau van details over het glas. Van Ginsven levert triple glas met spouwen van 15mm en 4mm glasplaten. RoRi deed standaard spouwen van 12mm, maar ik kon daar zonder problemen 4-16-4-16-4 van maken (het genoemde bedrag is inclusief dergelijk glas).
En nog vóór ik hem kon vragen hoe hij de aansluiting van de wangen op het dak isoleert, vroeg hij daar zelf naar. Hij gebruikt standaard PUR om dat af te schuimen, maar vraagt zich af of compriband (bijv. 70mm breed) niet beter zou werken (mits de dakkapel goed ingemeten is natuurlijk, en de ruimte niet groter is dan de compriband kan vullen). Bij een andere partij zag ik trouwens dat ze steenwol onder de wangen aanbrachten, dat dan de aansluiting zou moeten verzorgen met het dak. Daar heb ik twijfels bij, want geplette steenwol doet weinig qua isolatie, toch?
Iemand een idee wat de beste manier is om de aansluiting van de dakkapel op het dak te isoleren?
Samen met onze dakkapelbouwer heb ik wat zitten nadenken over verbetering van de wangen van onze dakkapel. De standaard-opbouw die ze gebruiken is deze: link naar Ubakus. De balken rondom de wang zijn daar 90mm dik, wat ruimte geeft voor 90mm PIR, dat doorsneden wordt door regelwerk. Dan kom je op 'n Rc van maar 2.54.
De aanpassing die we voor ogen hebben is om de balken rondom de wang te verdikken naar 140mm, maar het regelwerk dezelfde dikte te houden. Zo krijg je ruimte in de wang voor een extra ononderbroken laag van 50mm PIR: zie hier in Ubakus. Daarmee gaat je Rc naar 4.97 - bouwbesluit gehaald!
Een belangrijk aandachtspunt hierbij is wel de plaatsing van de dampremmende folie. Waar die bij de oorspronkelijke constructie helemaal aan de binnenkant van de wang zit, leek dat me nu niet meer slim. Dan sluit je 't regelwerk immers op tussen twee dampdichte lagen. Daarom stelde ik voor de folie te verplaatsen naar achter het regelwerk, dat zo deels 'warm' wordt - al zit er dan wel PIR tussen. Zo heb je in ieder geval geen dampslot. Lijkt jullie dat ook 'n goed plan? Nog andere gedachten hierover?
[Ik heb trouwens overwogen om het regelwerk naar de buitenzijde van de wang te verplaatsen, dan heb je dat probleem met de dampremmende folie niet, en is het regelwerk gewoon 'koud'. Maar voor de draagkracht van het dak lijkt me dat onwenselijk - de meeste druk zal aan de binnenkant van de wang zitten, toch?]
Dampremmende folie halverwege de isolatie zou ik voorzichtig mee zijn. Vocht kan ook vanuit het huis komen en aan de binnenkant condenseren tegen je folie aan. Je hebt dan een extra folie nodig net achter je gipsplaten, en mij hebben ze klimaatfolie geadviseerd. Dat is afhankelijk van het seizoen open of dicht..Frank schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:51:
Sorry voor de monoloog, was te laat om m'n vorige post nog te editen.
Samen met onze dakkapelbouwer heb ik wat zitten nadenken over verbetering van de wangen van onze dakkapel. De standaard-opbouw die ze gebruiken is deze: link naar Ubakus. De balken rondom de wang zijn daar 90mm dik, wat ruimte geeft voor 90mm PIR, dat doorsneden wordt door regelwerk. Dan kom je op 'n Rc van maar 2.54.
De aanpassing die we voor ogen hebben is om de balken rondom de wang te verdikken naar 140mm, maar het regelwerk dezelfde dikte te houden. Zo krijg je ruimte in de wang voor een extra ononderbroken laag van 50mm PIR: zie hier in Ubakus. Daarmee gaat je Rc naar 4.97 - bouwbesluit gehaald!
Een belangrijk aandachtspunt hierbij is wel de plaatsing van de dampremmende folie. Waar die bij de oorspronkelijke constructie helemaal aan de binnenkant van de wang zit, leek dat me nu niet meer slim. Dan sluit je 't regelwerk immers op tussen twee dampdichte lagen. Daarom stelde ik voor de folie te verplaatsen naar achter het regelwerk, dat zo deels 'warm' wordt - al zit er dan wel PIR tussen. Zo heb je in ieder geval geen dampslot. Lijkt jullie dat ook 'n goed plan? Nog andere gedachten hierover?
[Ik heb trouwens overwogen om het regelwerk naar de buitenzijde van de wang te verplaatsen, dan heb je dat probleem met de dampremmende folie niet, en is het regelwerk gewoon 'koud'. Maar voor de draagkracht van het dak lijkt me dat onwenselijk - de meeste druk zal aan de binnenkant van de wang zitten, toch?]
Overigens wordt een constructie niet 'warm' van folie, maar van de plek van de isolatie. 50 mm PIR buitenom de constructie maakt de constructie warm. En het regelwerk maakt nu net de koudebrug, dus dat zou ik zover mogelijk naar binnen willen.
Verder: Google maar eens op 'dampopen bouwen
Die aansluiting dichtmaken is vooral voor om luchtdichtheid te creëren. Dat kan je met zoveel spullen doen..Frank schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:42:
Zojuist was RoRi hier om definitief in te meten. Dat was super tof, de eigenaar dacht over alles mee. Hij gaat in onze dakkapel de wangen dikker maken zodat er 140mm PIR in kan, en gaat kijken of hij minder regelwerk (en dus minder koudebruggen) kan gebruiken. We hebben samen even met Ubakus zitten spelen. Ook m'n ramen worden 5-16-4-16-6 in plaats van 444 - was geen probleem.
En nog vóór ik hem kon vragen hoe hij de aansluiting van de wangen op het dak isoleert, vroeg hij daar zelf naar. Hij gebruikt standaard PUR om dat af te schuimen, maar vraagt zich af of compriband (bijv. 70mm breed) niet beter zou werken (mits de dakkapel goed ingemeten is natuurlijk, en de ruimte niet groter is dan de compriband kan vullen). Bij een andere partij zag ik trouwens dat ze steenwol onder de wangen aanbrachten, dat dan de aansluiting zou moeten verzorgen met het dak. Daar heb ik twijfels bij, want geplette steenwol doet weinig qua isolatie, toch?
Iemand een idee wat de beste manier is om de aansluiting van de dakkapel op het dak te isoleren?
- PUR
- Compriband
- Steenwol
- Glaswol
- Schapenwol stopwol
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen als het gaat om de stahoogte. Wij zijn beide behoorlijk lang, dus hoe hoger het plafond hoe fijner. Nu zit je natuurlijk vast aan vergunningsvrije richtlijnen (verticaal max 0,5M tot nok), maar er zijn leveranciers die claimen meer staruimte te kunnen creëren binnenin door de isolatie op het dak te plaatsen in plaats van in het dak. Afwatering gaat dan via een soort gootje rondom de isolatie die op het dak zit. Onder andere Knipping doet dat, maar ook Ruiter gaf aan dit te kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat doet het met je isolatie? Werkt dat goed qua afwatering?
Verder nu twee offertes ontvangen die ik allebei behoorlijk fors vond qua prijs. Gaat om een tweetal dakkapellen van 5M breed en 1,75M hoog bij een dakhelling van 35 graden met twee ramen per kant in regio Amstelveen. Verder nog vrijwel geen opties aangevinkt:
- Knipping 20K per dakkapel inclusief weghalen oude dakkapellen. Wel inclusief HR+++ glas.
- Ruiter 14K per dakkapel ook inclusief weghalen oude dakkapellen, maar met HR++ glas. Komen mogelijk nog kosten bij voor het vervangen van de nokvorsten (verkoper gaf aan dat die mogelijk verwijderd moeten worden als ze in het cement liggen).
Gaat overigens om een ouder rijtjeshuis (bouwjaar 1968), dus isolatie is zeker van belang. We gaan waarschijnlijk van binnen nog de schuine delen na laten isoleren.
Tips zijn welkom, ook qua leveranciers in de regio!
Was zelf op zoek naar 20 cm pir isolatie boven op en dat is bij de meest dakkapel bouwers onmogelijk of ze komen met vage berekeningen om aan passief huis waardes te komen.
Het klopt dat ze duurder zijn dan andere maar het was voor mij ook het gevoel en vertrouwen die ik bij een bedrijf wil hebben als ik een flinke uitgave ga doen. Geen aanbetaling en garantie achteraf is ook belangrijk.
Ik heb ook gelijk de andere zijde laten na-isoleren en een tussenmuur laten zetten, dus al het sloopmateriaal en bouwmateriaal wordt direct aan en afgevoerd bij het hijswerk.
Mijn tip; ga kijken in de fabriek en stel vragen aan de timmermannen op lokatie.
Dit project wil je in 1 keer goed doen en er de komende 20 jaar niet meer na omkijken.
We zijn bij Knipping naar de showroom geweest en ik vond inderdaad dat het er allemaal net wat mooier uitzag dan bij Ruiter bijvoorbeeld. Kwamen ook zeker betrouwbaar over. Dat gezegd hebbende, ik heb totaal geen technische achtergrond dus je kan mij als het aankomt op kwaliteit veel wijs maken.
Ik ben nieuw hier en heb een offerte laten maken voor een dakkapel het betreft:
Dakkapel 4350x 1500 kunststof Veka verdiept in profiel.
Dakhelling 45 graden.
2x vaste ramen (hr++glas)
2x draai/kiep ramen (hr++glas)
Wangen bekleed met Keralit. Sponningsschroot met houtnerf structuur.
Platdak met EPDM en een 140mm dikke pir isolatieplaat.
Met isolatiewaarde Rc 6,3 m2 k/w.
En loodvervanger Alfaflex.
Binnenafwerking met groene platen.
Kosten incl. Plaatsing en btw.
€11250.-
Is dit een redelijke prijs ?
[ Voor 64% gewijzigd door flaskk op 25-12-2025 21:28 ]
Ja dat was 320 per m2 duurder werd gezegd daarom gekozen voor 150 cm.flaskk schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:24:
Ook overwogen om 175cm hoog te doen? Wij hebben dat gedaan en daardoor kon hij nog wat meer naar de rand van t dak.
Dat hangt helemaal af van wélk type ventilatiesysteem je in de badkamer hebt. C? D? Goed dat je er scherp op bent, want een natte cel in een dakkapel vergt heel goed vochtmanagement.
Volgens mij C. Het standaard afzuigsysteem Is nooit vervangen ofzo.
Bouwjaar woning 1994
[ Voor 6% gewijzigd door melvindoornbos op 27-12-2025 07:51 ]
Toen ik die van mij uit bouwkaar 1990 verving (in 2019) was de terugverdientijd van de ventilatiebox ~4 jaar door het hoge stroomverbruik. De moderne verbruiken een fractie van oude ac ventilatie systemen.
Ik zag dat er op de draai/kiep raam een ventilatiestand zit dit icm met de huidige afzuiginstallatie wil ik eigenlijk eerst gaan ervaren._l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:19:
Kijk eens of het dan ook niet handig is om de ventilatie unit te vervangen door eentje die automatisch aangaat bij vocht. Dan is het vocht na het douchen vrij snel afgevoerd.
Toen ik die van mij uit bouwkaar 1990 verving (in 2019) was de terugverdientijd van de ventilatiebox ~4 jaar door het hoge stroomverbruik. De moderne verbruiken een fractie van oude ac ventilatie systemen.
En nu wordt het bijna off topic, maar volgend jaar krijg je subsidie als je een box koopt met co2 sensor. Dan is de terugverdientijd nóg korter._l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:19:
Kijk eens of het dan ook niet handig is om de ventilatie unit te vervangen door eentje die automatisch aangaat bij vocht. Dan is het vocht na het douchen vrij snel afgevoerd.
Wij hebben zojuist een huis gekocht, ik wil voor het vergroten van de zolder een dakkapel laten maken.
Ik heb een aantal namen langs zien komen in dit topic:
Klaassn, RoRi, De Ruiter - Zijn dit grote bekende namen? Hebben mensen nog aanraders voor de regio utrecht?
Het dak van ons nieuwe huis is nogal flauw schuin (kleine hoek t.o.v. vloer), dus de dakkapel heeft het liefst een nogal 'lang' dak. (En levert dus ook veel ruimte op!)
Het huis is het laatste dak in een rijtje, en alle buren hebben al een dakkapel. Als ik kijk naar de onderlinge afstand lijtk dit echt iets van 30cm te zijn aan beide zijdes, maar ik vind overal terug dat dit een halve meter moet zijn. Weten jullie hoe dit kan? Hebben mensen zich niet aan de regels gehouden of mag je hier wel van afwijken?
Als jij type C ventilatie hebt (al dan niet vochtgestuurd), is het cruciaal dat je roosters in de kozijnen hebt. Je ventilatie is afhankelijk van de toevoer via die roosters. Dat, of die moderne 'minimale kiepstand' die de roosters vervangt, maar dan moet je wel écht zorgen dat de kozijnen nooit per ongeluk dicht komen te staan.melvindoornbos schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:50:
[...]
Ik zag dat er op de draai/kiep raam een ventilatiestand zit dit icm met de huidige afzuiginstallatie wil ik eigenlijk eerst gaan ervaren.
Bedankt voor alle informatie op de vorige pagina's.
We hebben een oud, vrij klein huis. We onderzoeken de mogelijkheid om de zolder te verbouwen. Deze is 7 meter lang en 3,5 meter breed (dakhelling 30-40 graden). De maximale hoogte is momenteel 1,8/1,9 meter. Aan de binnenzijde bevindt zich een oude dakkapel (2 meter breed) en we overwegen om aan de andere kant (straatkant) een nieuwe te plaatsen.
De oude dakkapel eindigt net onder de nok.
Zou dit een verstandige constructieve oplossing zijn? Of zou het juist problemen opleveren?
Is die balk rechtsboven in de afbeelding ook door Gelders geplaatst bij jou? Valt me op dat die recht zit ipv haaks op de hellingshoek van het dak.896gerard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:43:
[...]
Hier zitten we in dezelfde fase als bij jou; het vinden van de laatste koudebruggen. Ik heb geen fancy PIR camera, chapeau voor de mooie beeldenWel heb ik wat bij jou 1 pixel is: een infrarood thermometer. Ook goed voor het relatieve temperatuurverschil..
Je ontwikkelt dan soms specifieke kennis. Er blijkt altijd een koudebrug te zijn die achteraf afgewerkt moet worden. Deze zit in de driehoek die op de plek zit waar nieuw het oude raakt.
[de enige foto die ik kon vinden was er 1 met de lamp vol op de telefoon. Het gaat om het idee..]
[Afbeelding]
Boven de blauwe streep voelde ik 'koud'. Daar zit géén PIR en dat is in feite 18mm multiplex met daarboven de ruimte onder de dakpannen. Wij hebben de minerale wol niet laten afvoeren. Ik heb in de driehoek een halve kuub van die wol geplaatst met daaronder een klimaatfolie. Iets naar boven in dit forum staat ook een foto van deze driehoek, en daar is alleen een witte folie te zien. Daar zit het goed.
Ik ben zelf nogal gevoelig op temperatuur. Ik 'ruik' het als het ware. En toen ik deze driehoek had gevuld voelde ik direct verschil, ook verderop in het huis. Het heeft dus zin. Eigenlijk ben ik benieuwd hoe die driehoek er met jouw mooie camera uitziet.![]()
Verder geldt er bij mijn activiteiten de basisregel: als het koud is, dan komt er niets strak tegenaan. De balk waarop de kozijnen staan is 5 graden kouder dan de vensterbank. Daar komt de vensterbank dus niet strak tegenaan, maar met een afgekitte kier. Alles wat koud is, zoveel mogelijk thermisch ontkoppelen.
Gaandeweg ben ik drie basisregels op het spoor gekomen voor dit isoleerwerk: isoleren, luchtdicht maken, koudebruggen thermisch ontkoppelen. Het één kan niet zonder het ander. Je kunt 16 cm PIR aanbrengen, maar heb je een luchtlek, dan staat de gipswand alsnog (met een delay) in verbinding met buiten. En heb je alles luchtdicht en dik geisoleerd, dan kun je alsnog een heel stuk muur koud krijgen met een goed gekozen koudebrug.
Verder benieuwd naar je ervaring met Gelders. Nog aandachtspuntjes waar ik op zou moeten letten bij hen?
Goed gezien. Die heb ik zelf geplaatst, omdat een bouwkundige mij adviseerde: ondersteun de bestaande gording waar die meer te dragen krijgt, doet het bedrijf het niet, doe het dan zelf. Het is een C24 7x22 balk, en die is zwaar om op zijn plek te krijgenSquareOne schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:25:
[...]
Is die balk rechtsboven in de afbeelding ook door Gelders geplaatst bij jou? Valt me op dat die recht zit ipv haaks op de hellingshoek van het dak.
Verder benieuwd naar je ervaring met Gelders. Nog aandachtspuntjes waar ik op zou moeten letten bij hen?
Wat details: zit bewust recht omdat hij deel uitmaakt van het plafond. Aan de bovenkant (hier niet zichtbaar) zitten tot driehoeken gezaagde balken om de kracht te verdelen. Anders zou de balk alleen maar op het puntje dragen. Het plafond bestaat verder uit 145mm hoge balken, deze balk is dus hoger. Omdat de onderkanten van de balken gelijk staan, vormt zich op het zoldertje erboven bij deze hoge balk meteen een plint, die dus ook handig rechtop staat. Is dat driehoekje ook weer makkelijker af te werken.
Waarom zit hij niet loodrecht op het dak -> de horizontale krachten worden opgevangen door de balken van het zoldertje erachter en de verticale door de zware 7x22 balk. Die grote balk ligt op 6 plekken op cellenbeton muren, die naderhand dragend eronder gemaakt zijn. Verder zit deze balk met minimaal 2 6x150 schroeven in elke gording. Goed opletten met aantrekken, want die schroeven zijn sterk genoeg om alles uit waterpas te trekken. Je hoeft niet waterpas te werken als je later met rachelwerk aan de gang gaat voor de gipsplaten in het plafond, maar daar had ik geen 2 cm voor over. We hebben nu ongeveer 258 cm plafondhoogte in de dakkapel. Dat zijn bijna de waardes van beneden..
896gerard schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 02:45:
[...]
Goed gezien. Die heb ik zelf geplaatst, omdat een bouwkundige mij adviseerde: ondersteun de bestaande gording waar die meer te dragen krijgt, doet het bedrijf het niet, doe het dan zelf. Het is een C24 7x22 balk, en die is zwaar om op zijn plek te krijgen![]()
Wat details: zit bewust recht omdat hij deel uitmaakt van het plafond. Aan de bovenkant (hier niet zichtbaar) zitten tot driehoeken gezaagde balken om de kracht te verdelen. Anders zou de balk alleen maar op het puntje dragen. Het plafond bestaat verder uit 145mm hoge balken, deze balk is dus hoger. Omdat de onderkanten van de balken gelijk staan, vormt zich op het zoldertje erboven bij deze hoge balk meteen een plint, die dus ook handig rechtop staat. Is dat driehoekje ook weer makkelijker af te werken.
Waarom zit hij niet loodrecht op het dak -> de horizontale krachten worden opgevangen door de balken van het zoldertje erachter en de verticale door de zware 7x22 balk. Die grote balk ligt op 6 plekken op cellenbeton muren, die naderhand dragend eronder gemaakt zijn. Verder zit deze balk met minimaal 2 6x150 schroeven in elke gording. Goed opletten met aantrekken, want die schroeven zijn sterk genoeg om alles uit waterpas te trekken. Je hoeft niet waterpas te werken als je later met rachelwerk aan de gang gaat voor de gipsplaten in het plafond, maar daar had ik geen 2 cm voor over. We hebben nu ongeveer 258 cm plafondhoogte in de dakkapel. Dat zijn bijna de waardes van beneden..
***members only***
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 03-01-2026 18:48 ]
Maar alles is hier helemaal netjes volgens het boekje gegaan en afgeleverd.
Waren voor een standaard dakkapel met rolluiken (verder alle goedkoopste opties qua kleur, materiaal) €11.000 kwijt.
Dakkapel is 3.80 meter breed.
Vooralsnog heel te vreden met de grote winst in ruimte die we erbij gekregen hebben.
Ja die rode balk nemen ze zelf mee. Dat zal iedere aanbieder moeten leveren, anders verliezen de doorgezaagde sporen in het midden hun steun. Als extra aandachtspunt kun je opletten of de rode balk rondom goed afgepurd is.SquareOne schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:55:
[...]
***members only***
Bij ons worden er twee gelamineerde liggers plaatsen, maar verwacht eigenlijk dat die haaks op het dak worden geplaatst zo als de meeste voorbeelden hier in het topic. Daar wil ik zelf een vliering tussen gaan bouwen. Onderzijde van die ligger moet dan gelijk komen met de onderzijde van de plafond balken in de dakkapel. Onderzijde plafond op 240cm.@896gerard en heb jij ook een scharnierkap/sporenkap en is bij jou ook een balk zoals in rood geplaatst om de sporen weer te verbinden?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dan de groene balk. Het is mooi dat ze die zelf plaatsen en ik zie geen enkele reden waarom die niet rechtop/verticaal zou kunnen. Als de onderkant ervan maar op 2m4 uitkomt. En als je de horizontale krachten maar opvangt met zolderbalken. De bovenkant van de gelamineerde balk draagt dan wel de dakconstructie op slechts het puntje; dat heb ik opgevuld met driehoekige balkjes. Bij mij hadden ze die gezaagd voor het nieuwe knieschot en er was wat over
Intuïtief gesproken: Draagbalken buigen het makkelijkst in hun zwakste richting. Heb je een 7x22 balk, dan is dat in de richting van de 7cm. En als je hem verticaal plaatst, zal een component van de dakbelasting in die zwakste richting duwen. Dus moet je in die richting ondersteunen. Dat kost tijd en geld en moeite en dus plaatsen bouwers de balk het liefst in zijn sterkste richting onder het dak, dus met de '22' loodrecht op het dak, dat is de makkelijkste oplossing. Maar voor een zoldertje achteraf is het een hele klus om alle zolderbalken precies schuin te maken, en is waterpas werken niet heel eenvoudig
En dan bedoel ik 2 dingen, 150cm hoog en/of 175 hoog en waarom vind je dat? (175 komt vaak met een aanzienlijke meerprijs)
En wat vinden jullie de beste hoogte waar je raam begint. Ik begrijp dat je meerdere hoogtes kan kiezen, bijvoorbeeld 1 meter, 90 of 80cm ?
Hoe lager je gaat des te meer ruimte je effectief creëert omdat je dakkapel als het ware verder naar voren komt, alleen kwa privacy wil je natuurlijk ook wat, en als je op je bureau zit wil je ook nog leuk naar buiten kunnen kijken. Ik ben zelf 188cm en mijn bureau als iets van 80cm hoog worden (vrouw moet er ook achter werken)
Heeft iemand daar toevallig wat foto's van bij z'n eigen situatie?
Zou altijd voor zo groot mogelijk gaan. Je past het immers naderhand nooit meer aan.kaasaanfiets schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:01:
Wat zouden jullie adviseren qua hoogte van de dakkapel.
En dan bedoel ik 2 dingen, 150cm hoog en/of 175 hoog en waarom vind je dat? (175 komt vaak met een aanzienlijke meerprijs)
En wat vinden jullie de beste hoogte waar je raam begint. Ik begrijp dat je meerdere hoogtes kan kiezen, bijvoorbeeld 1 meter, 90 of 80cm ?
Hoe lager je gaat des te meer ruimte je effectief creëert omdat je dakkapel als het ware verder naar voren komt, alleen kwa privacy wil je natuurlijk ook wat, en als je op je bureau zit wil je ook nog leuk naar buiten kunnen kijken. Ik ben zelf 188cm en mijn bureau als iets van 80cm hoog worden (vrouw moet er ook achter werken)
Ik heb 1.75m gekozen:
En wat is het begin van de kozijnhoogte ?kaboom1555 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:30:
[...]
Zou altijd voor zo groot mogelijk gaan. Je past het immers naderhand nooit meer aan.
Ik heb 1.75m gekozen:
[Afbeelding]
En hoe hoog is je bureau ?
Bureau bovenkant 78 cm. Onderkant kozijn 90 cm. Plafond in deze kamer zit op 225 cm.kaasaanfiets schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:36:
[...]
En wat is het begin van de kozijnhoogte ?
En hoe hoog is je bureau ?
Nu zijn de offertes die we gehad hebben al ruim 2 jaar oud. Daarnaast hebben we in de tussentijd de kozijnen op een verdieping lager laten vervangen door kunststof kozijnen, dus willen we dit zelfde type kozijn (VEKA Softline 82 Retro HVL) ook terug laten komen in het dakkapel.
De reeds aangeboden is met ander profiel.
Nu twijfel ik even wat handig is; contact opnemen, aangeven dat ze 2 jaar geleden ook zijn geweest en dat we een aangepaste offerte willen met wat wijzigingen.
Of gewoon heel nieuw traject met de 2 partijen starten. Waarvan ik eigenlijk wel verwacht dat als ze de afspraak maken al wel gaan zien dat ze eerder zijn langs geweest.
Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
PSN: Flix20-NL
Scheelt weer extra afspraken en tijd.
Persoonlijk zou ik nog een 3e partij vragen voor een goede vergelijking.
Echter vind ik het wel fijn om weer even met de partijen om de tafel te zitten om het verhaal te horen en wat kritische vragen te stellen.
Dat het 'extra afspraken en tijd' is, is voor mij geen issue. Het is tenslotte een smak geld die je uitgeeft.
Dit is helaas het geval.kaasaanfiets schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:01:
Afgelopen week iemand van Hero langsgeweest om in te meten.
Op de site al een offerte laten maken kwamen rond de 8800 euro.
Paar dagen terug kregen we de offerte na inmeten. 10400 euro.... 1600 euro duurder dan in eerste instantie.
Men rekent een extra 1000 euro voor transport kosten ivm een dakhelling van 33 graden.
Is dat normaal? Dat lijkt mij wat extreem dat dit 1000 euro extra moet kosten.
Ik heb een ruimte waar ik een dakkapel van circa 4.15/4.40 wil laten maken (buitenmaat), helaas zeer flauwe dak van 20 graden.
Dit zorgt voor een enorme prijsverhoging, wat normaal 10.000 tot 15k moet gaan kosten kost nu ineens 17.000 tot 21.000....
Ik heb verschillende offertes gehad:
Klaassen, Wiko, Hero, Ruiter, Klok, Dakkapel.nl, maar bij een hellingshoek van 20-25 graden kan je zeker bedenken dat je 2000-4000 euro extra moet bijbetalen..... maar je wint wel veel diepte terug.
Even terug op bovenstaande, ik kan door de bomen het bos niet meer zin.HakanT schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Dit is helaas het geval.
Ik heb een ruimte waar ik een dakkapel van circa 4.15/4.40 wil laten maken (buitenmaat), helaas zeer flauwe dak van 20 graden.
Dit zorgt voor een enorme prijsverhoging, wat normaal 10.000 tot 15k moet gaan kosten kost nu ineens 17.000 tot 21.000....
Ik heb verschillende offertes gehad:
Klaassen, Wiko, Hero, Ruiter, Klok, Dakkapel.nl, maar bij een hellingshoek van 20-25 graden kan je zeker bedenken dat je 2000-4000 euro extra moet bijbetalen..... maar je wint wel veel diepte terug.
Ik heb zoveel dakkapel boeren benaderd waar ik nu mijn haren van mijn hoofd ga trekken.
Mijn bevindingen:
-Kleine groep leveranciers willen geen dakkapel plaatsen met een hellingshoek van 20 graden, ivm de diepte en transport (4-5 meter diep!)
-Leveranciers gebruiken allemaal verschillende manier van isolatie, bij Ruiter is dat sandwich elementen, bij andere weer PIR platen en anderen weer glazenwol. Sommigen waarvan ik nog twijfels over heb zoals Wiko, geen idee wat zij gebruiken kreeg niet echt een duidelijk antwoord aan de telefoon.
-Ik hoor ook weer van deze aannemers, dat bepaalde werkwijze wel of niet goed is. M.a.v woorden BKKD gaf aan te werken met PIR platen waar ik weer zei van dat anderen met glazenwol of sandwich elementen werkten. Hij gaf aan dat glazenwol niet van deze tijd is, wel leuk voor brandvertraging maar je moet enorme dikte aan glazenwollen gebruiken om uberhaupt tot een goede isolatiewaarde te komen. Dit gaat ook een beetje ten kostte van je ruimte omdat er meer isolatie in moet komen en dat verzorgt voor dikkere wangen/dak.
De aannemer die wel glazenwol gebruikt zei weer; "glazenwol gebruiken vinden ze niet fijn ivm dat het aan je gaat jeuken etc, maar isoleert top". Deze aannemer (architect en timmerman aldus de aannemer) bouwt het wel op de ouderwetse manier op de dak, maar de prijzen komen wel dichtbij de pre-fab leveranciers.
Ik heb ook meegekregen dat de constructie wat Ruiter of andere dakkapel leveranciers zullen gebruiken voor mijn enorme dakkapel, minpunten met zich meebrengt. Dat het op dat punt niet stevig genoeg zal zijn of andere zaken (stevigheid, isolatie, luchtdichtheid, noem maar op).
Zie foto hieronder, dit is wat Ruiter aangaf. Het wordt zo getransporteerd met een scharnier constructie, de scharnier gaan ze dan openklappen en dan de overige mikmak op locatie afwerken. Dit geintje kost 21,100 euro bij De Ruiter Dakkapellen.
:strip_exif()/f/image/cUlcrSXqyiRN1y3aoHyZFpC0.jpg?f=fotoalbum_large)
-Dus na heel veel aannemers gesproken te hebben ben ik niet echt wijzer geworden. Pre-fab of oude tradionele manier van bouwen op het dak? Sandiwch elementen, PIR platen of Glazenwol voor isolatie?....
Hebben andere nog ervaringen met flauwe daken in het westen van het land (regio Zuid-Holland)
Des te hoger de kapel des te dieper kun je hem zetten des te meer ruimte je wint… Simpel…kaasaanfiets schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:01:
Wat zouden jullie adviseren qua hoogte van de dakkapel.
Heb jij een website of enigszins contactgegevens van deze beste man?Luke95 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:33:
Wellicht zou je ook contact op kunnen nemen met een bouw of klusbedrijf. Dan zou je de dakkapel op het dak kunnen bouwen en in samenspraak kunnen bepalen hoe je dat het beste kan doen. Ligt er ook aan of je zelf zou willen meehelpen met bouwen hoe duur dat uitvalt. Hier in het oosten hebben we een buurman met een bouw en klussenbedrijf waarvan ik zeker weet dat die een super mooie op maat gemaakte dakkapel kan maken. Of dat duurder wordt kwa prijs durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat het indd de ouderwetse manier wordt, ik heb wel specifieke mensen met name dat ik een " kader " model wil zoals hieronder op de foto. De andere aannemer waar ik het over had, had een bedrag voor CASO 12.900K EX BTW BEREKEND waar anderen dat bedrag incl btw berekenen en zelfs goedkoper....met een rolluik, afwerking aan de binnenkant en keralit wanden kom je gauw al richting 18k.
Dan zie je bijv dat voor dezelfde dikte isolatie pir een hogere isolatiewaarde heeft dan glaswol. Echter moet pir liefst ook echt vullend en luchtdicht aangebracht zijn, waar je bij glaswol gewoon eea kan "volproppen". Dus er zijn aan beide methoden voor- en nadelen voor de installateur. Als je dan Ubakus erbij pakt, kan je ook nog gaan kijken naar fasecerschillen en droogtetijd, dat zegt bijv iets over hoeveel warmte in de zomer de isolatie kan opnemen en hoe comfortabel het dan eigenlijk wordt op zolder.
Mijn advies zou zijn, als dit iets is waar je je in wilt verdiepen, lees het grote zolder isolatietopic. Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!
Wij hebben ook offerte door aannemer laten maken en dat was zeker +- 20% duurder. daarnaast moet je ook bedenken dat je zelf of je wederhelft ook meer vrije uurtjes kost want een aannemer is zeker een paar dagen bezig terwijl prefab binnen een dag is.
Ik denk dat prijs verschil zit in arbeidsloon, geen idee of prefab helemaal in Nederland gemaakt wordt, of dat er stukken in het buitenland gefabriceerd worden?
Dakkapel offerte (1.6 hoog 2.75 breed uitgevoerd in trespa met 2 draai kiep ramen en 1 vast raam) van 7.400 EUR. Kadermodel.
Aftimmeren binnenkant is circa 1.750 EUR. Afvoeren sloopmateriaal en dakpannen nog eens circa 800 EUR. En dan nog wat kleine aanpassingen in kleur (ral 7016)/2 horren/aluminium trim in ral 7016 van circa 400 EUR. Brengt ons op een totaal van grofweg 11k voor de kapel inclusief van binnen aftimmeren dus. Geen prefab maar maatwerk.
De rest van de zolderverbouwing schrok ik qua prijzen meer van (slopen tussenwand (17 m2), plaatsen tussenwand (22 m2), plaatsen deur en kozijn, klein elektra werk (2 lichtpunten en 4 dwcd), aanhelen vloer onder dakbeschot en onder weg te slopen tussenwand en aanhelen dak op plek waar dakraam zat, stucwerk nieuwe wand 53 m2, schuifkasten onder dakbeschot 6m2. Dit is net iets duurder dan de kapel zelf (circa 13k). De nieuwe tussenwand (4 hoog, 5 breed) met isolatie afgewerkt met gipsplaten is bijv. al 5k. Gevoelsmatig wat veel.
Nadien dus nog zelf schilderen en vloer/plinten leggen in de nieuwe te creëren ruimte. Al met al zal het wel tegen de 27-28k lopen voor een kleine zolderverbouwing met dakkapel.
Prijs is prima (zit toch al in bouwdepot), maar hoe zit dat met de levertijd? Ik wil eigenlijk sneller dan dat zijn met de afronding van mijn gehele bovenverdieping en niet pas kunnen afronden over 30 weken.
Is dakkapel.nl een prima leverancier? Hebben jullie tips/ervaringen voor anderen naast Ruiter die ook kwaliteit leveren maar wellicht iets sneller. Er zit een vergunningsaanvraag bij.
Dank!
Ruiter zijn wij ook op gesprek geweest maar vonden ivm afbouw (doen zij niet) niet handig. We hadden liever alles bij één partij.
besteller2019 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:13:
Ik ken meerdere mensen die via dakkapel.nl een dakkapel gekomen hebben en nooit negatieve reacties gehoord.
Ruiter zijn wij ook op gesprek geweest maar vonden ivm afbouw (doen zij niet) niet handig. We hadden liever alles bij één partij.
Ik heb zowel een offerte van ruiter als dakkapel.nlSherlockHolmes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:11:
Ruiter geeft 30 weken aan voor een dakkapel van 4.65m bij 1.75m. Kosten 13.7k.
Prijs is prima (zit toch al in bouwdepot), maar hoe zit dat met de levertijd? Ik wil eigenlijk sneller dan dat zijn met de afronding van mijn gehele bovenverdieping en niet pas kunnen afronden over 30 weken.
Is dakkapel.nl een prima leverancier? Hebben jullie tips/ervaringen voor anderen naast Ruiter die ook kwaliteit leveren maar wellicht iets sneller. Er zit een vergunningsaanvraag bij.
Dank!
Ruiter: 21.100 en Dakkapel.nl circa 16-17k (kan denk ik nog wat afwijken na inmeten op locatie).
Ik heb zo even op trustpilot gekeken en er zijn wat mensen die klachten over de nazorg van dakkapel.nl.
Tevens snap ik niet waarom dakkapel.nl standaard rc waardes van 4/4.5 hanteert en dan meerprijs gaan vragen hogere isolatie waardes terwijl er een bouwbesluit of enigzins regels bestaan om minimaal 6.0 voor de dak en 4/4.5 voor de zijwanden te hanteren? Extra verdienmodel?
Hoeveel van het genoemde werk laat je door aannemers doen? Alles behalve schilderen en vloer leggen?besteller2019 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:05:
Wij zijn ook bezig met een zolderverbouwing - bestaande zolder wordt gesplitst in 2 kamers. Omvat ongeveer het volgende:
Dakkapel offerte (1.6 hoog 2.75 breed uitgevoerd in trespa met 2 draai kiep ramen en 1 vast raam) van 7.400 EUR. Kadermodel.
Aftimmeren binnenkant is circa 1.750 EUR. Afvoeren sloopmateriaal en dakpannen nog eens circa 800 EUR. En dan nog wat kleine aanpassingen in kleur (ral 7016)/2 horren/aluminium trim in ral 7016 van circa 400 EUR. Brengt ons op een totaal van grofweg 11k voor de kapel inclusief van binnen aftimmeren dus. Geen prefab maar maatwerk.
De rest van de zolderverbouwing schrok ik qua prijzen meer van (slopen tussenwand (17 m2), plaatsen tussenwand (22 m2), plaatsen deur en kozijn, klein elektra werk (2 lichtpunten en 4 dwcd), aanhelen vloer onder dakbeschot en onder weg te slopen tussenwand en aanhelen dak op plek waar dakraam zat, stucwerk nieuwe wand 53 m2, schuifkasten onder dakbeschot 6m2. Dit is net iets duurder dan de kapel zelf (circa 13k). De nieuwe tussenwand (4 hoog, 5 breed) met isolatie afgewerkt met gipsplaten is bijv. al 5k. Gevoelsmatig wat veel.
Nadien dus nog zelf schilderen en vloer/plinten leggen in de nieuwe te creëren ruimte. Al met al zal het wel tegen de 27-28k lopen voor een kleine zolderverbouwing met dakkapel.
Precies dat.SherlockHolmes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Hoeveel van het genoemde werk laat je door aannemers doen? Alles behalve schilderen en vloer leggen?
405 breed x 175 hoog.
2x draaikiep met horren op maat, 2x vast raam. HR++ AGC
Alles kunststof, antraciet kleur. Verder redelijk standaard, EPDM dakje enzo.
Binnenkant casco (zijkanten afgewerkt, plafond rachelwerk).
Inclusief plaatsing, afvoer van alle bende, kraan e.d. kwam het op E8300.
Offerte 5 juni, besteld op 11 juni. Plaatsing 20 augustus.
10/10 voor de snelheid, kwaliteit en service.
Gecensureerd.
Ik had ook een aannemer toen ik een dakkapel liet plaatsen in mijn voormalige woning maar dat was een stuk goedkoper dan prefabflaskk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:12:
Ik denk dat via een aannemer altijd duurder is dan een prefab, maar bij een goede aannemer is het wel wat beter geïntegreerd in je huis.
Wij hebben ook offerte door aannemer laten maken en dat was zeker +- 20% duurder. daarnaast moet je ook bedenken dat je zelf of je wederhelft ook meer vrije uurtjes kost want een aannemer is zeker een paar dagen bezig terwijl prefab binnen een dag is.
Ik denk dat prijs verschil zit in arbeidsloon, geen idee of prefab helemaal in Nederland gemaakt wordt, of dat er stukken in het buitenland gefabriceerd worden?
Jaartje of 10 geleden btw de prijzen kunnen nu anders zijn
Dan wordt het al snel zo duur ja. Zelf was je waarschijnlijk voor 6k klaar. Maar ja, dan ben je ook bergen met tijd verder.
Ondertussen heb ik wat offertes mogen ontvangen en wel heel bijzonder; de prijs is in die 2 jaar niet/nauwelijks gestegen!Flix20 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:28:
Een tweetal jaren geleden heb ik een eerste inventarisatie ronden gehouden mbt het opvragen van offertes voor dakkapellen. Daarbij wel de keuze terug gebracht tot 2 leveranciers; De Jong en Klaassen.
Nu zijn de offertes die we gehad hebben al ruim 2 jaar oud. Daarnaast hebben we in de tussentijd de kozijnen op een verdieping lager laten vervangen door kunststof kozijnen, dus willen we dit zelfde type kozijn (VEKA Softline 82 Retro HVL) ook terug laten komen in het dakkapel.
De reeds aangeboden is met ander profiel.
Nu twijfel ik even wat handig is; contact opnemen, aangeven dat ze 2 jaar geleden ook zijn geweest en dat we een aangepaste offerte willen met wat wijzigingen.
Of gewoon heel nieuw traject met de 2 partijen starten. Waarvan ik eigenlijk wel verwacht dat als ze de afspraak maken al wel gaan zien dat ze eerder zijn langs geweest.
Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
[ Voor 122% gewijzigd door besteller2019 op 23-01-2026 13:56 ]
[ Voor 10% gewijzigd door besteller2019 op 23-01-2026 15:02 ]
Reviews online via google zijn (wel erg) hoog. Trustpilot weinig en facebook ook weinig reviews, twijfel dus nog een beetje.
[ Voor 20% gewijzigd door MiCoo op 25-01-2026 19:02 ]
Warm dak constructie, en meedenkend in het proces. Wij hebben een bestaande dakkapel samen met de buren vervangen door een groter exemplaar. Dus met vergunning. Het gehele proces was ik over te spreken. Goede communicatie & prima vaklui over de vloer.
Er moet bij ons nog een ruit met ventilatierooster vervangen worden door een ruit zonder. Maar dat was meteen opgemerkt en wordt binnenkort vervangen.
Dakkapel.nl vertrouw ik niet ivm de kleine lettertjes en rare manier van "RC WAARDES"..besteller2019 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:54:
Ter referentie ook nog even een offerte bij dakkapel.nl opgevraagd. Is vrijwel net zo duur wat ik al had liggen met veel kleine lettertjes. RC waarden worden niet benoemd. Koper dient zelf al voorwerk/sloopwerk te verrichten. Daarnaast geen kader model maar traditioneel. Offerte incl afvoeren sloop was 8,300 EUR voor trespa, 1.60 bij 2.75, 2 draai kiep en 1 vast, antraciet + 2 horren. Diverse elementen op nacalculatie obv inmeting. EDIT; kadermodel met RC normen conform bouwbesluit incl afstorten vuil komt uit op ruim 9k.
Volgens standaard bouwbesluit/regelingen vanaf 2024 moet je minimale rc waarde van 6.3 (dak) en 4.5 (zijwanden) aanhouden, hiervoor vraagt men bij dakkapel.nl een prijs van circa 450EURO om het te verhogen wat EIGENLIJK standaard moet zijn.
Ik heb bij Hero dakkapellen gevraagd en kom wat goedkoper uit, Ruiterdakkapel is de duurste tot nu toe.
Indien men losse aannemers heeft die pre-fab of traditioneel op de oude wijze op het dak plaatsen, be my quest en geef het AUB aan mij door. Ik heb een hellingshoek van 20 graden namelijk en dit zorgt voor extra kosten
Welke regio zoek je?HakanT schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:54:
[...]
Dakkapel.nl vertrouw ik niet ivm de kleine lettertjes en rare manier van "RC WAARDES"..
Volgens standaard bouwbesluit/regelingen vanaf 2024 moet je minimale rc waarde van 6.3 (dak) en 4.5 (zijwanden) aanhouden, hiervoor vraagt men bij dakkapel.nl een prijs van circa 450EURO om het te verhogen wat EIGENLIJK standaard moet zijn.
Ik heb bij Hero dakkapellen gevraagd en kom wat goedkoper uit, Ruiterdakkapel is de duurste tot nu toe.
Indien men losse aannemers heeft die pre-fab of traditioneel op de oude wijze op het dak plaatsen, be my quest en geef het AUB aan mij door. Ik heb een hellingshoek van 20 graden namelijk en dit zorgt voor extra kosten
Ik heb nu een discussie lopen met bovengenoemde partij over de RC waardes; van het dak, van de wangen en overgang naar het bestaande dak. De kapel is al geplaatst toen ik achter dit topic kwam helaas, anders had ik dit op voorhand kunnen voorkomen. Daarnaast staat er in mijn koopcontract met de bovengenoemde partij dat er voldaan wordt aan het bouwbesluit, als ik vraag om hun berekeningen worden deze niet gegeven. Heb de Ubakus berekeningen doorgestuurd en wacht nu op hun reactie.Source90 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:17:
[...]
[...]
Ik heb nu telefonisch contact gehad en er is een optie voor een warm dak-isolatie (circa 150-200 meerprijs, wel waard lijkt mij), waar er 14cm PIR platen wordt gebruikt tussen de balken en daar bovenop nog een 6cm PIR (op de houten balken), volgens de inmeter zou dit op een RC van >6,3 uitkomen.
Ben benieuwd hoe er hier tegen deze constructie wordt aangekeken wat betreft het halen van de RC waarden.
De buitenzijde was iets met aansluiten op hemelwater afvoer, daar zal ik nog op doorvragen als ze volgende week komen inmeten
Hier op dit forum zal een ieder van de toren roepen dat je alleen maar trippel glas en je anders niet goed bij je verstand bent.
Tocht -> Koudeval, dat is wat andersbesteller2019 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:52:
Wat is de meerwaarde van tripple glas boven HR++ glas? Is het vooral het verminderen van tocht? Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en wat is een reële meerprijs daarvoor?
:strip_exif()/f/image/zBXxiLOJmo4oz7fWvN73Ab08.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZRnfsOu00Fue6TwpzOdkyPOL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nFkXdtgQexADBcM3lWwApVhS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yj6ph2PZ8bn6XC9oSngqyv5v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AjAozf0njm7ZxhwRJrKlrxg4.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3h4bkOWPSslnSGxbJKkRrfvi.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/IixQL4qWY5waqgeV2tkMVOFi.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/TfEDeY5FB9NUXOcsKWh1FfxK.png?f=fotoalbum_tile)