HakanT schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Dit is helaas het geval.
Ik heb een ruimte waar ik een dakkapel van circa 4.15/4.40 wil laten maken (buitenmaat), helaas zeer flauwe dak van 20 graden.
Dit zorgt voor een enorme prijsverhoging, wat normaal 10.000 tot 15k moet gaan kosten kost nu ineens 17.000 tot 21.000....
Ik heb verschillende offertes gehad:
Klaassen, Wiko, Hero, Ruiter, Klok, Dakkapel.nl, maar bij een hellingshoek van 20-25 graden kan je zeker bedenken dat je 2000-4000 euro extra moet bijbetalen..... maar je wint wel veel diepte terug.
Even terug op bovenstaande, ik kan door de bomen het bos niet meer zin.
Ik heb zoveel dakkapel boeren benaderd waar ik nu mijn haren van mijn hoofd ga trekken.
Mijn bevindingen:
-Kleine groep leveranciers willen geen dakkapel plaatsen met een hellingshoek van 20 graden, ivm de diepte en transport (4-5 meter diep!)
-Leveranciers gebruiken allemaal verschillende manier van isolatie, bij Ruiter is dat sandwich elementen, bij andere weer PIR platen en anderen weer glazenwol. Sommigen waarvan ik nog twijfels over heb zoals Wiko, geen idee wat zij gebruiken kreeg niet echt een duidelijk antwoord aan de telefoon.
-Ik hoor ook weer van deze aannemers, dat bepaalde werkwijze wel of niet goed is. M.a.v woorden BKKD gaf aan te werken met PIR platen waar ik weer zei van dat anderen met glazenwol of sandwich elementen werkten. Hij gaf aan dat glazenwol niet van deze tijd is, wel leuk voor brandvertraging maar je moet enorme dikte aan glazenwollen gebruiken om uberhaupt tot een goede isolatiewaarde te komen. Dit gaat ook een beetje ten kostte van je ruimte omdat er meer isolatie in moet komen en dat verzorgt voor dikkere wangen/dak.
De aannemer die wel glazenwol gebruikt zei weer; "glazenwol gebruiken vinden ze niet fijn ivm dat het aan je gaat jeuken etc, maar isoleert top". Deze aannemer (architect en timmerman aldus de aannemer) bouwt het wel op de ouderwetse manier op de dak, maar de prijzen komen wel dichtbij de pre-fab leveranciers.
Ik heb ook meegekregen dat de constructie wat Ruiter of andere dakkapel leveranciers zullen gebruiken voor mijn enorme dakkapel, minpunten met zich meebrengt. Dat het op dat punt niet stevig genoeg zal zijn of andere zaken (stevigheid, isolatie, luchtdichtheid, noem maar op).
Zie foto hieronder, dit is wat Ruiter aangaf. Het wordt zo getransporteerd met een scharnier constructie, de scharnier gaan ze dan openklappen en dan de overige mikmak op locatie afwerken. Dit geintje kost 21,100 euro bij De Ruiter Dakkapellen.
-Dus na heel veel aannemers gesproken te hebben ben ik niet echt wijzer geworden. Pre-fab of oude tradionele manier van bouwen op het dak? Sandiwch elementen, PIR platen of Glazenwol voor isolatie?....
Hebben andere nog ervaringen met flauwe daken in het westen van het land (regio Zuid-Holland)