Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:15
Strider schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Ik heb bij Ruiter nu de optie gekregen voor een houten kozijn met Wiener Sprosse, dat is denk ik wel de mooiste oplossing. Moet nog even informeren wat de meerprijs gaat worden.
Ik heb mij afgelopen maanden rot gezocht naar een partij die, naast fijne communicatie en luisteren naar je wensen, ook plakroeden op het glas kon leveren. Dat waren er niet veel. Ruiter - goede toko, goed geholpen - gaf aan dat dit echt niet mogelijk was , wat een dealbreaker voor mij was. Blijkbaar zetten ze die dingen pas na montage erop ivm afstellen - zal wel te veel werk zijn / vaak fout gaan.

Nu in buitenste blad van triple wienersprossen (wit) en dan op het glas plakroedes in 6009.

Heb dan wel geen warm dak, maar ook dat zijn slechts een aantal partijen. Je moet ergens consessies doen.

Ook dingen als nepfacet / kozijn in je vaste glasdeel, zodat je gelijke glashoogte hebt met je draai-kiep zijn van die details waar geen enkele aanbieder op let, maar wel het verschil maken. HWA gaat nu ook achter de fronten, idem de geleiders. Triple heeft één afwijkende bladmaat etc.

Zelfs PADK beslag was bij navraag geen probleem, ook iets wat ze bij Ruiter niet kende. Ze kwamen zelf nog met warm edge suggestie 👍

Wel bestempeld als meest “nauwkeurige” klant🤓 maar ook fijn dat ik wist wat ik wilde.

Hero Dakkapellen - Nunspeet !

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Guus. schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:20:
[...]

Ik heb mij afgelopen maanden rot gezocht naar een partij die, naast fijne communicatie en luisteren naar je wensen, ook plakroeden op het glas kon leveren. Dat waren er niet veel. Ruiter - goede toko, goed geholpen - gaf aan dat dit echt niet mogelijk was , wat een dealbreaker voor mij was. Blijkbaar zetten ze die dingen pas na montage erop ivm afstellen - zal wel te veel werk zijn / vaak fout gaan.

Nu in buitenste blad van triple wienersprossen (wit) en dan op het glas plakroedes in 6009.

Heb dan wel geen warm dak, maar ook dat zijn slechts een aantal partijen. Je moet ergens consessies doen.

Ook dingen als nepfacet / kozijn in je vaste glasdeel, zodat je gelijke glashoogte hebt met je draai-kiep zijn van die details waar geen enkele aanbieder op let, maar wel het verschil maken. HWA gaat nu ook achter de fronten, idem de geleiders. Triple heeft één afwijkende bladmaat etc.

Zelfs PADK beslag was bij navraag geen probleem, ook iets wat ze bij Ruiter niet kende. Ze kwamen zelf nog met warm edge suggestie 👍

Wel bestempeld als meest “nauwkeurige” klant🤓 maar ook fijn dat ik wist wat ik wilde.

Hero Dakkapellen - Nunspeet !
Bedankt voor je reactie, kozijn in je vaste glasdeel waardoor je gelijke glashoogte hebt, heb ik zelf nog nooit eerder gezien en is mij ook niet opgevallen. Leuke detail! Heb je toevallig een foto van je dakkapel, ben wel benieuwd :).

Ik vraag mijzelf nu ook af of het de meerkosten van wienersprossen en plakroedes wel waard is, ik denk dat ik ook wel tevreden zou zijn met alleen de plakroedes. Dat ga je van de buitenkant niet zien, alleen van de binnenkant. Maarja, alleen plakroedes doet Ruiter niet.

BlaBlaBla


  • Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:15
Nog niet geplaatst helaas. Ik zou niet enkel plakroedes doen; kijk je tegen de tape aan / door de roedes heen. Dus altijd in de combi met wienersprossen in het glas.

Roedes worden overigens gewoon los verkocht online , dus mocht je het zelf willen doen, kan dat volgens mij ook.

  • koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-06 00:02
Guus. schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:38:
Nog niet geplaatst helaas. Ik zou niet enkel plakroedes doen; kijk je tegen de tape aan / door de roedes heen. Dus altijd in de combi met wienersprossen in het glas.

Roedes worden overigens gewoon los verkocht online , dus mocht je het zelf willen doen, kan dat volgens mij ook.
Kun je er dan niet aan de binnenkant dezelfde roedes tegenaan plakken? Of ziet dat er niet uit?

  • Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:15
koksie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Kun je er dan niet aan de binnenkant dezelfde roedes tegenaan plakken? Of ziet dat er niet uit?
Je zou dan tussen je roedes door kunnen kijken, zeker bij triple. Beetje vreemd imo. Maar alles kan.

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Guus. schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:38:
Nog niet geplaatst helaas. Ik zou niet enkel plakroedes doen; kijk je tegen de tape aan / door de roedes heen. Dus altijd in de combi met wienersprossen in het glas.

Roedes worden overigens gewoon los verkocht online , dus mocht je het zelf willen doen, kan dat volgens mij ook.
De Ruiter (staat overigens ook op hun website) wilde alleen met roedes werken als ik zou overstappen naar een houten kozijn. Gisteren hiervoor een nieuwe offerte binnengekregen, meerprijs is €2000,- en dan krijg ik een houten kozijn (ongelakt) met Wiener Sprossen toegepast.

Ik vraag me nu af of ik niet beter kan kiezen voor een kunststof kozijn met de roedes tussen het glas toegepast, en dat ik na plaatsing van het dakkapel ga overwegen om hier zelf nog roedes (alleen buitenzijde) op te plakken. Eigenlijk wil ik gewoon een kunststof kozijn met Wiener Sprossen, ik begrijp ook niet waarom dit niet kan bij Ruiter.

Heb jij hout of kunststof kozijnen @Guus. ?

*Ik heb bij Ruiter ook de vraag gesteld of er risico is op het doorhangen van de sandwichpanelen. Ik kreeg deze reactie terug waar je echt niets mee kan: Unidek/kingspan heeft ons de berekening gegeven hoever een dakplaat mag overspannen en daar houden wij ons aan. Hierbij is rekening gehouden met sneeuwbelasting, regenwater en binnen afwerking. 

[ Voor 38% gewijzigd door Strider op 14-05-2026 11:39 ]

BlaBlaBla


  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Strider

Het is ook niet heel makkelijk om er een beter antwoord op te geven, zonder te weten wat de vraag achter de vraag is. Elk materiaal hangt door bij elke overspanning. dus het is geen risico het is 100% zeker dat ze doorhangen, de vraag is natuurlijk hoeveel. Fabrikanten kennen tabellen waarmee rekening is gehouden met de belastingen en dus ook de maximale doorbuiging aangezien die door de regelgeving wordt ingegeven. De maximale doorbuiging is vaak 0,004* de overspanning. sandwich panelen hebben door het materiaal gebruik (pir en of/of hout) doorgaans ook last van kruip en als het goed is wordt daar ook rekening mee gehouden.

  • Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:15
Strider schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:16:
[...]

De Ruiter (staat overigens ook op hun website) wilde alleen met roedes werken als ik zou overstappen naar een houten kozijn. Gisteren hiervoor een nieuwe offerte binnengekregen, meerprijs is €2000,- en dan krijg ik een houten kozijn (ongelakt) met Wiener Sprossen toegepast.

Ik vraag me nu af of ik niet beter kan kiezen voor een kunststof kozijn met de roedes tussen het glas toegepast, en dat ik na plaatsing van het dakkapel ga overwegen om hier zelf nog roedes (alleen buitenzijde) op te plakken. Eigenlijk wil ik gewoon een kunststof kozijn met Wiener Sprossen, ik begrijp ook niet waarom dit niet kan bij Ruiter.

Heb jij hout of kunststof kozijnen @Guus. ?

*Ik heb bij Ruiter ook de vraag gesteld of er risico is op het doorhangen van de sandwichpanelen. Ik kreeg deze reactie terug waar je echt niets mee kan: Unidek/kingspan heeft ons de berekening gegeven hoever een dakplaat mag overspannen en daar houden wij ons aan. Hierbij is rekening gehouden met sneeuwbelasting, regenwater en binnen afwerking. 
Bij mij wordt het kunststof.

Ruiter offreerde hier stalen versteviging toen ik aangaf dat er zonnepanelen opkwamen.

als je graag roedes op het glas wilt, zou ik ze zelf erop plakken als je graag zaken met ruiter wilt doen. Leg je ze klaar - wie weet willen die gasten nog een fooitje verdienen 😊

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Guus. schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Bij mij wordt het kunststof.

Ruiter offreerde hier stalen versteviging toen ik aangaf dat er zonnepanelen opkwamen.

als je graag roedes op het glas wilt, zou ik ze zelf erop plakken als je graag zaken met ruiter wilt doen. Leg je ze klaar - wie weet willen die gasten nog een fooitje verdienen 😊
Kunststof met Wiener sprossen? Vandaag nog een keer met Ruiter gesproken, volgens hun bestond dat niet, alleen bij een houten kozijn....

Ik kan wel kiezen voor een kunststof kozijn en de roedes op het glas plakken (geen idee waar ik deze op maat kan bestellen...), maar dat ziet er wel heel budgetachtig uit. Juist die wiener sprossen maken het af. En een kunststof kozijn met roedes in het glas, makkelijk voor het schoonmaken maar je ziet het toch wel.


Afbeeldingslocatie: https://www.onlinekozijnshop.nl/wp-content/uploads/2025/09/WhatsApp-Image-2025-09-02-at-12.45.38-scaled.jpeg

BlaBlaBla


  • Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:15
Om te voorkomen dat je er zo doorheen kijkt, plaats je kruisroedes. Deze komen in de buitenste spouw van je raam. Die ontbreken in jouw foto - zie mijn eerdere comment :-)

volgens mij bestel je ze dus niet op maat - en moeten ze in het werk gemaakt worden. Reden dat veel partijen er niet aan beginnen. Vooraf maken schijnt ook niet te gaat ivm afstelling van de kozijnen ter plekke oid.

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Ik heb nu ook een offerte opgevraagd bij een timmerman, hij isoleert gewoon met 140mm PIR tussen de balken en dat werkt hij af met pur als er nog kiertjes zijn en daarna taped hij het af.

Nu kom je met deze constructie volgens mij onder de RC waarde van het bouwbesluit uit. Ik zou toch niet degene moeten zijn die een timmerman daar op moet attenderen? :)

BlaBlaBla


  • theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:42
Ik ben aan het kijken om achterop mijn woning uit 1972 een dakkapel van 350cm te laten plaatsen. Nu is mijn dak en dakpannen (betonnen sneldek Pannen) ook uit 1972 en twijfel ik of ik een prefab dakkapel ga plaatsen en over 5 jaar ofzo de dakpannen en isolatie ga plaatsen. Of dat ik alles in 1x aanpak.

Iemand hier nuttige tips over?

  • _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je dak hoger wordt door extra isolatie onder de pannen, kan de loodaansluiting van het dakkapel te laag gaan zitten. Bedenk hoeveel cm je wilt isoleren en check het bij prefab partijen hoeveel ruimte hier zit.

  • Jansmijns
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-06 17:55
Hoi, ik heb ook een vraagje.

Wij hebben een sporendak en volgens 1 bedrijf moet je het dakkapel plaatsen op de oorspronkelijke sporen omdat dit voor meer stevigheid zou zorgen. Nu komt dit precies heel lelijk uit en zou ik het dakkapel net 20cm langer willen hebben zodat het in 1 lijn valt met de muur. 1 spoor verder zetten kon niet want dat zit de dichtbij de dakrand dus dat begrijp ik. Maar is het echt zo dat het op de sporen moet dat dit veiliger /steviger is of zijn er andere constructies te bedenken en is dit vooral fijn voor de dakkapel-boer.. qua prijs is de afmeting geloof ik hetzelfde voor mij. Overigens heb ik een andere aanbieder er ook niet over gehoord en werd dit dus gewoon anders ingemeten maar ik wil weer daar niet kopen om andere redenen).

Even checken of jullie dit weten.

Dank vast voor de reactie.

[ Voor 10% gewijzigd door Jansmijns op 09-06-2026 11:53 ]


  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Zijn er nog andere dakkapel prefab bouwers die aanraders zijn dan de Ruiter? Ik was eigenlijk best tevreden over de Ruiter maar ik loop vast met de kruisroeden die ik wil laten plaatsen.

Ze willen deze alleen plaatsen op houten kozijnen, en niet op hun eigen gebouwde kunststof kozijnen. Houten kozijnen geeft in de toekomst veel meer onderhoudswerk wat ik wil voorkomen. Ik wil niet iedere 5 jaar een steiger gaan plaatsen om deze kozijnen te gaan verven.

Ik dacht dat het wel mogelijk zou zijn om deze roeden achteraf te plaatsen, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden die dit wil doen. Alleen bij vervanging van het kozijn zelf :-( .

Is Klaassen nog steeds aan te raden? Ik lees hier wisselvallige ervaringen over. Zelfde bij andere prefab bouwers.

BlaBlaBla


  • Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:09
Ik zit hier ook in een offerte traject voor dakkapellen, nu zijn de twee offertes die ik heb ontvangen redelijk gelijk qua prijzen. Dit zijn lokale partijen in het noorden (Friesland) gespecialiseerd in dakkapellen.

€12000-13000 voor 3 meter breed (hoogte 175)

€24000 voor 8 meter breed

Dit is inclusief:
  • kunststof kozijnen, buiten glad ral 9001 cremewit, binnen glad ral 9001 cremewit
  • Aantal draaikiepramen en vaste ramen, ral 9001
  • HR glas ++ met een U waarde van 1.0 met wienersprossen tussen het glas
  • Ventilatiestand draaikiep ramen
  • Screens zonwering (Somfy IO)
  • Horren
  • Wangen bekleed met keralit
  • Overstek Polyester houtnerfstructuur
  • Isolatie waarde dak van Rc 6,3 m2 K/W
  • Loodvervanger
  • Huur kraan en plaatsing
  • Afvoer sloopafval
Zijn dit de prijzen tegenwoordig?

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
Vergelijkbaar met de offertes die ik heb gekregen.

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste