Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
896gerard schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 02:45:
[...]

Goed gezien. Die heb ik zelf geplaatst, omdat een bouwkundige mij adviseerde: ondersteun de bestaande gording waar die meer te dragen krijgt, doet het bedrijf het niet, doe het dan zelf. Het is een C24 7x22 balk, en die is zwaar om op zijn plek te krijgen >:)
Wat details: zit bewust recht omdat hij deel uitmaakt van het plafond. Aan de bovenkant (hier niet zichtbaar) zitten tot driehoeken gezaagde balken om de kracht te verdelen. Anders zou de balk alleen maar op het puntje dragen. Het plafond bestaat verder uit 145mm hoge balken, deze balk is dus hoger. Omdat de onderkanten van de balken gelijk staan, vormt zich op het zoldertje erboven bij deze hoge balk meteen een plint, die dus ook handig rechtop staat. Is dat driehoekje ook weer makkelijker af te werken.

Waarom zit hij niet loodrecht op het dak -> de horizontale krachten worden opgevangen door de balken van het zoldertje erachter en de verticale door de zware 7x22 balk. Die grote balk ligt op 6 plekken op cellenbeton muren, die naderhand dragend eronder gemaakt zijn. Verder zit deze balk met minimaal 2 6x150 schroeven in elke gording. Goed opletten met aantrekken, want die schroeven zijn sterk genoeg om alles uit waterpas te trekken. Je hoeft niet waterpas te werken als je later met rachelwerk aan de gang gaat voor de gipsplaten in het plafond, maar daar had ik geen 2 cm voor over. We hebben nu ongeveer 258 cm plafondhoogte in de dakkapel. Dat zijn bijna de waardes van beneden..

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Bij ons worden er twee gelamineerde liggers plaatsen, maar verwacht eigenlijk dat die haaks op het dak worden geplaatst zo als de meeste voorbeelden hier in het topic. Daar wil ik zelf een vliering tussen gaan bouwen. Onderzijde van die ligger moet dan gelijk komen met de onderzijde van de plafond balken in de dakkapel. Onderzijde plafond op 240cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YclOnTTmV7XYz37md-9qCS7WZ9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3h4bkOWPSslnSGxbJKkRrfvi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yJ-qF7jqREA292mvuI0mhWlftM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IixQL4qWY5waqgeV2tkMVOFi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiFiB9vv3VHrhKNb2uH5h1Z_wtY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TfEDeY5FB9NUXOcsKWh1FfxK.png?f=fotoalbum_tile
@896gerard en heb jij ook een scharnierkap/sporenkap en is bij jou ook een balk zoals in rood geplaatst om de sporen weer te verbinden?

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 03-01-2026 18:48 ]

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Wij hebben afgelopen December een dakkapel door De Ruiter laten plaatsen, levertijd was vrij lang (ruim 4 maanden)

Maar alles is hier helemaal netjes volgens het boekje gegaan en afgeleverd.
Waren voor een standaard dakkapel met rolluiken (verder alle goedkoopste opties qua kleur, materiaal) €11.000 kwijt.

Dakkapel is 3.80 meter breed.

Vooralsnog heel te vreden met de grote winst in ruimte die we erbij gekregen hebben.

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-01 01:23
SquareOne schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:55:
[...]

***members only***

Bij ons worden er twee gelamineerde liggers plaatsen, maar verwacht eigenlijk dat die haaks op het dak worden geplaatst zo als de meeste voorbeelden hier in het topic. Daar wil ik zelf een vliering tussen gaan bouwen. Onderzijde van die ligger moet dan gelijk komen met de onderzijde van de plafond balken in de dakkapel. Onderzijde plafond op 240cm.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
@896gerard en heb jij ook een scharnierkap/sporenkap en is bij jou ook een balk zoals in rood geplaatst om de sporen weer te verbinden?
Ja die rode balk nemen ze zelf mee. Dat zal iedere aanbieder moeten leveren, anders verliezen de doorgezaagde sporen in het midden hun steun. Als extra aandachtspunt kun je opletten of de rode balk rondom goed afgepurd is.

Dan de groene balk. Het is mooi dat ze die zelf plaatsen en ik zie geen enkele reden waarom die niet rechtop/verticaal zou kunnen. Als de onderkant ervan maar op 2m4 uitkomt. En als je de horizontale krachten maar opvangt met zolderbalken. De bovenkant van de gelamineerde balk draagt dan wel de dakconstructie op slechts het puntje; dat heb ik opgevuld met driehoekige balkjes. Bij mij hadden ze die gezaagd voor het nieuwe knieschot en er was wat over :)

Intuïtief gesproken: Draagbalken buigen het makkelijkst in hun zwakste richting. Heb je een 7x22 balk, dan is dat in de richting van de 7cm. En als je hem verticaal plaatst, zal een component van de dakbelasting in die zwakste richting duwen. Dus moet je in die richting ondersteunen. Dat kost tijd en geld en moeite en dus plaatsen bouwers de balk het liefst in zijn sterkste richting onder het dak, dus met de '22' loodrecht op het dak, dat is de makkelijkste oplossing. Maar voor een zoldertje achteraf is het een hele klus om alle zolderbalken precies schuin te maken, en is waterpas werken niet heel eenvoudig ;)
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste