monkey7 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:51:
@
Orkaan , hier heb ik nog nooit van gehoord, en ik heb mijn aanvraag zelf gedaan. Overal (vergunningentool Rijk en welstandsnota van mijn gemeente) wordt gesproken over 'de dakrand'. Dan kan je discussiëren of je daar de dakgoot in mee mag nemen, maar dat is duidelijk niet 'de muur'. Heb je een bron?
Om hier kort op in te haken, beide worden gebruikt. Neem bijvoorbeeld de welstandsnota van Zwolle, daar staat het volgende.
Maatvoering
− Hoogtemaximaal 50% van de in het verticale vlak geprojecteerde hoogte van het dakvlak met een maximum van 1,50 m gemeten vanaf voet dakkapel tot bovenzijde boeiboord of daktrim.
− Breedte in totaal maximaal 50% van de breedte van het dakvlak met een maximum van 3,50 m gemeten tussen midden woningscheidende bouwmuren of eindgevels gemeten aan de bovenzijde van de dakkapel.
Als de geplande dakkapel toevallig in een wijk, in Zwolle, waar geen redelijke eisen van de welstand van toepassing zijn verwijst de nota naar artikel 3, lid 3, sub a, van bijlage II van het Bor.
En daar staat het volgende:
a. voorzien van een plat dak,
b. gemeten vanaf de voet van de dakkapel niet hoger dan 1,75 m,
c. onderzijde meer dan 0,5 m en minder dan 1 m boven de dakvoet,
d. bovenzijde meer dan 0,5 m onder de daknok,
e. zijkanten meer dan 0,5 m van de zijkanten van het dakvlak, en.....
Je kan dus geen goed of fout stellen denk ik, beide worden gebruikt. Zelf binnen dezelfde gemeente.