Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
flaskk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:04:
[...]

Bij (ver)bouwen dien je aan bouwbesluit te houden. Dus als je dakkapel op je woning zet moet het aan bouwbesluit voldoen lijkt mij.

https://www.rvo.nl/onderw...e-eisen-verbouw-renovatie
Bouwbesluit bestaat al anderhalf jaar niet meer, volgens mij?
Is nu Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 12:12

AMDFreak

Intel is zo..

Ela937 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:04:
[...]

En met wie ben jij in zee gegaan? Ook in deze omgeving aan het zoeken. Heb nu een offerte voor keralit dakkapel van 4m, 1.75 met volledige afwerking en rolluiken voor 17.000 euro inclusief btw.

Lijkt mij erg veel? Maar is dus mijn eerste offerte.

Maar dingen zoals afval zelf wegbrengen lijkt mij goed om eens naar te kijken om dat toch zelf te doen. Verder werd mij verteld dat de volledige afwerking niet veel zou schelen om dat bij een andere partij uit te besteden (zelf geen klusser).
Dat is wel een hele stevige prijs, ik heb 1 jaar terug voor 4,5x175 trespa en rolluiken 10500 betaald
Waarbij ik wel moet aangeven dat ik zelf alles heb afgevoerd, wat prima te doen is. Het waren uit eindelijk 2x 2m3 bigbags, waarin voornamelijk steenwol zat. Kortom 3x heen en weer rijden met een stationcar en ik had 425 euro "verdiend"..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
[...]

En met wie ben jij in zee gegaan? Ook in deze omgeving aan het zoeken. Heb nu een offerte voor keralit dakkapel van 4m, 1.75 met volledige afwerking en rolluiken voor 17.000 euro inclusief btw.

Maar dingen zoals afval zelf wegbrengen lijkt mij goed om eens naar te kijken om dat toch zelf te doen. Verder werd mij verteld dat de volledige afwerking niet veel zou schelen om dat bij een andere partij uit te besteden (zelf geen klusser).
Nog met niemand :)
Er wordt nog aan 1 offerte gewerkt die ik afwacht. Maar prijs ligt tussen de 12.5-15.8k voor een 1.7x4.8m dakkapel en wel luxe opties; keralit, screens, verdiepte kunststofkozijnen, etc.

Waarbij de laagste prijs wel de 1/2 van het totaalbedrag is. Dit omdat wij het met de buren samen doen. Blijkbaar ziet niet elk bedrijf dit als 1 dakkapel en rekent daardoor geen korting (wat ik niet helemaal snap)

Mocht je wat meer info willen, laat maar weten via pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:30

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Op een dag als vandaag extra belangrijk: zijn hier mensen met ervaring met (deels) natuurlijke / biobased isolatie in de dakkapel? Ik wil na de dakkapel mijn dak ook extra isoleren en overweeg dat met houtvezel te doen. De buren (vergelijkbaar pand) hebben dit ook gedaan en zijn er erg tevreden over. Zowel qua geluidsisolatie als qua warmte (faseverschuiving) heb ik dan liever niet een dakkapel vol PIR.
Een van de partijen die ik sprak zegt nu soms met cellulose te werken voor isolatie. Ik moet de offerte met opbouw nog krijgen, maar ben intussen alvast benieuwd naar ervaringen en mening. Kom er in het topic nog relatief weinig over tegen.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Hertog schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:58:
Op een dag als vandaag extra belangrijk: zijn hier mensen met ervaring met (deels) natuurlijke / biobased isolatie in de dakkapel? Ik wil na de dakkapel mijn dak ook extra isoleren en overweeg dat met houtvezel te doen. De buren (vergelijkbaar pand) hebben dit ook gedaan en zijn er erg tevreden over. Zowel qua geluidsisolatie als qua warmte (faseverschuiving) heb ik dan liever niet een dakkapel vol PIR.
Een van de partijen die ik sprak zegt nu soms met cellulose te werken voor isolatie. Ik moet de offerte met opbouw nog krijgen, maar ben intussen alvast benieuwd naar ervaringen en mening. Kom er in het topic nog relatief weinig over tegen.
PIR leg je feitelijk OP je dakkapel. Niet in zee gaan met beunhazen die het tussen je balken willen doen. Daar hoort, zoals je zelf al zegt iets damp opens zoals houtvezel of Isovlas, Steenwol of Cellulose. Ik zelf pak het liefst een Houtvezel of een Isovlas. Juist vanwege die faseverschuiving (daar is het materiaal beter in dan PIR) en de geluidsdemping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
TwingyTwingy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:06:
[...]

PIR leg je feitelijk OP je dakkapel. Niet in zee gaan met beunhazen die het tussen je balken willen doen. Daar hoort, zoals je zelf al zegt iets damp opens zoals houtvezel of Isovlas, Steenwol of Cellulose. Ik zelf pak het liefst een Houtvezel of een Isovlas. Juist vanwege die faseverschuiving (daar is het materiaal beter in dan PIR) en de geluidsdemping.
Ik heb nog geen enkele concrete opbouw ontvangen (zie berichten van mij hierboven). Alvast vooruitlopend op de zaken;

Wat zou een correcte opbouw zijn bij een slepend dak? PIR kan je geen dakpannen op vastmaken volgens mij, ik heb van één partij terug gekregen "dat het dakbeschot niet bevestigd kan worden op PIR platen" en "het geheel zou te hoog worden".

Los van het laatste argument is dat dan niet simpelweg folie / isolatie / dakbeschot / dakpan Met wat langere schroeven om tot de balkenlaag te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

TwingyTwingy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Had ik begrepen, maar wat ik eigenlijk bedoel is uitsluitend biobased. Dus het hele dak, en de zijwanden. Is daar, behalve dat het meer ruimte nodig heeft om de juiste isolatiewaarden te behalen, een noemenswaardig nadeel aan?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hertog schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:58:
Ik zou de dakkapel bestellen met een warm dak en zonder binnenafwerking dan kan je het gewoon zelf meenemen met naisoleren van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Hertog schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Had ik begrepen, maar wat ik eigenlijk bedoel is uitsluitend biobased. Dus het hele dak, en de zijwanden. Is daar, behalve dat het meer ruimte nodig heeft om de juiste isolatiewaarden te behalen, een noemenswaardig nadeel aan?
Oef, in theorie zou dat kunnen. Het dak kun je 'koud' isoleren met een klimaatfolie. Nadeel is wel dat je heel dik moet isoleren, maar het kan wel. Zelfde voor de zijwangen. Het kan dus wel, maar niet prefab en houdt rekening met een heel dik dag en dikke zijwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

twain4me schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Ik zou de dakkapel bestellen met een warm dak en zonder binnenafwerking dan kan je het gewoon zelf meenemen met naisoleren van de rest.
Eigenlijk zouden dat twee verschillende projecten zijn met wat tijd ertussen.. ;)
Maar wat ik me dus vooral afvraag: waarom heeft zo’n constructie (nog steeds met PIR voor het warm dak neem ik aan) de voorkeur boven een geheel biobased geïsoleerde dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hertog schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Eigenlijk zouden dat twee verschillende projecten zijn met wat tijd ertussen.. ;)
Maar wat ik me dus vooral afvraag: waarom heeft zo’n constructie (nog steeds met PIR voor het warm dak neem ik aan) de voorkeur boven een geheel biobased geïsoleerde dakkapel?
Een warm dak dus niet persee pir, pir is wel het meest gebruikelijke voor een warm dak. Een warm dak heeft gewoon veel voordelen en pir is het middel wat het vaakst wordt gebruikt om dat te behalen. Uiteindelijk zijn dit prefab boertjes / cowboys die een soort kunstje hebben geleerd en op dit moment ben je aan het kiezen van een standaard macdonnalds menu en vraag je je af waarom er geen omelette du fromage op staat. Ze verkopen wat ze verkopen en de vraag waarom iets anders niet is niet heel relevant. Als je wil afwijken van het menu moet je gewoon elders wezen, in dit geval zou dat een lokale aannemer kunnen zijn.In de meeste gevallen moet je blij zijn als men een warm dak wil uitvoeren en heb je de luxe niet om de materialen te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Vraag aan de meer bouwtechnisch onderlegde in dit topic;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zij gebruiken sandwich panelen als isolatie, als ik terug zoek in dit topic is dat goed (houten balken met PIR ertussen noemde de verkoper ouderwets). Het dak wordt (bovenop de sandwichplaten) een laag EPDM met daarop de dakpannen.

Dacht nu met de isolatie dan goed te zitten, komen ze met dit verhaal op de proppen. Schiet mij maar lek. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 15-06-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-07 17:48
Iets heel anders. Voor de vergunning of maat tellen ze vanaf de muur..je overstek telt niet mee.....

Op alle plaatjes van de overheid is ook altijd een huis/tekening te zien van een huis zonder overstek. Wordt veel gemist door mensen maar er wordt wel af en toe op gehandhaafd.

Nu wordt er veel gesmokkeld want ja als de koper het wil....ze kunnen daarna toch de handjes ervan af trekken als de gemeente moeilijk gaat doen na plaatsing en gaat handhaven..

Zo hebben wij aan de voorkant wel een dakkapel waarbij de 50 cm is gemeten vanaf de muur (bij de achterkant hebben we klein beetje op eigen risico gesmokkeld). Dakkapellen man zei dat het hem niet uitmaakte hoe wij het wilden. Maar risico is geheel voor ons.

Hij had al vaker meegemaakt dat ze kwamen meten vanuit de gemeente (andere dan wij...omgeving Eindhoven) en dat de boel kon worden aangepast en dan zit je dus als met een gat te dicht bij de kant.... En leuke extra kosten om de boel te fixen. Als het al te fixen is .bij prefab dakkapellen ga je nat. (Wij hadden in het werk)

[ Voor 5% gewijzigd door Orkaan op 15-06-2025 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ex afwerking is het aan de prijs. Inc afwerking ga je het niet goedkoper vinden. Timmermannen en schilders schrijven ook met de vork.

Ik heb het hier zelf gedaan (ben ook een beginnend klusser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:30
@Source90 , de sporen zijn vrij slanke balken (bijna planken) die tussen twee scharnieren (nok, muur en soms constructief knieschot) zijn opgelegd. Als je die doorsnijdt met de dakkapel ontstaan er normaliter twee losse balken:
- De bovenste, opgelegd tussen nok en nieuw te plaatsen extra draagbalk
- De onderste, opgelegd tussen nieuw te maken knieschot en de muur

Ik vind het verhaal van Ruiter geloofwaardig. Als je geen ruimte hebt om een knieschot aan te brengen, hangen de sporen in je overstek alleen aan de muur, wat een scharnierende verbinding is. Waarschijnlijk gaat alles doorhangen tot het afwerkmateriaal van je overstek de kracht kan opvangen. Of niet meer kan opvangen, en de boel scheurt of naar beneden komt, worst case. Des te langer de dakkapel, des te ongunstiger dit krachtenspel wordt.

@Orkaan , hier heb ik nog nooit van gehoord, en ik heb mijn aanvraag zelf gedaan. Overal (vergunningentool Rijk en welstandsnota van mijn gemeente) wordt gesproken over 'de dakrand'. Dan kan je discussiëren of je daar de dakgoot in mee mag nemen, maar dat is duidelijk niet 'de muur'. Heb je een bron?

[ Voor 3% gewijzigd door monkey7 op 15-06-2025 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:03
monkey7 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:51:
@Source90 , de sporen zijn vrij slanke balken (bijna planken) die tussen twee scharnieren (nok, muur en soms constructief knieschot) zijn opgelegd. Als je die doorsnijdt met de dakkapel ontstaan er normaliter twee losse balken:
- De bovenste, opgelegd tussen nok en nieuw te plaatsen extra draagbalk
- De onderste, opgelegd tussen nieuw te maken knieschot en de muur

Ik vind het verhaal van Ruiter geloofwaardig. Als je geen ruimte hebt om een knieschot aan te brengen, hangen de sporen in je overstek alleen aan de muur, wat een scharnierende verbinding is. Waarschijnlijk gaat alles doorhangen tot het afwerkmateriaal van je overstek de kracht kan opvangen. Of niet meer kan opvangen, en de boel scheurt of naar beneden komt, worst case. Des te langer de dakkapel, des te ongunstiger dit krachtenspel wordt.
Dit is natuurlijk gewoon op te lossen door slapers toe te passen. Het kán prima.

Maar! @Source90

Dan moet er wel aan gerekend zijn. Heeft de ruiter dat gedaan? (Nee) En die andere clubs? (Ook niet).

Voor echte zekerheid: maak een bouwkundige constructieberekening (of laat deze maken).

En ga dan pas shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:40
monkey7 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:51:

@Orkaan , hier heb ik nog nooit van gehoord, en ik heb mijn aanvraag zelf gedaan. Overal (vergunningentool Rijk en welstandsnota van mijn gemeente) wordt gesproken over 'de dakrand'. Dan kan je discussiëren of je daar de dakgoot in mee mag nemen, maar dat is duidelijk niet 'de muur'. Heb je een bron?
Om hier kort op in te haken, beide worden gebruikt. Neem bijvoorbeeld de welstandsnota van Zwolle, daar staat het volgende.

Maatvoering
− Hoogtemaximaal 50% van de in het verticale vlak geprojecteerde hoogte van het dakvlak met een maximum van 1,50 m gemeten vanaf voet dakkapel tot bovenzijde boeiboord of daktrim.
− Breedte in totaal maximaal 50% van de breedte van het dakvlak met een maximum van 3,50 m gemeten tussen midden woningscheidende bouwmuren of eindgevels gemeten aan de bovenzijde van de dakkapel.

Als de geplande dakkapel toevallig in een wijk, in Zwolle, waar geen redelijke eisen van de welstand van toepassing zijn verwijst de nota naar artikel 3, lid 3, sub a, van bijlage II van het Bor.

En daar staat het volgende:

a. voorzien van een plat dak,

b. gemeten vanaf de voet van de dakkapel niet hoger dan 1,75 m,

c. onderzijde meer dan 0,5 m en minder dan 1 m boven de dakvoet,

d. bovenzijde meer dan 0,5 m onder de daknok,

e. zijkanten meer dan 0,5 m van de zijkanten van het dakvlak, en.....

Je kan dus geen goed of fout stellen denk ik, beide worden gebruikt. Zelf binnen dezelfde gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-07 00:10
Hoeveel is realistisch om uit te geven aan de afwerking bij een externe partij als de dakkapel casco wordt opgeleverd?

Een bedrijf heeft de afwerking inclusief maar anderen doen dit niet zelf. En heb nu ook 1k van de prijs gehaald doordat ik aangaf het wat veel te vinden en nog twijfelde.

Naïef maar ik wist niet dat onderhandelbaar was (totdat ik dit topic las gelukkig).

En nog een tip: ben je van plan om de zolder in de toekomst te verbouwen, en een muurtje te maken aan de dakkapel, dan moet je hiervoor een dakkapel met tussenplaat hebben.

Dit was mij ook niet verteld door twee van de drie partijen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ela937 op 20-06-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-07 08:48
Hertog schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Wij hebben een dakkapel met PIR warm dak, maar zijwanden en tussenpanelen bio based (schapenwol en houtvezel ongeveer 20cm). Wel laten timmeren ipv prefab. Tussen de dakbalken breng ik nog houtvezel en klimaat folie aan voor faseverschuiving en geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 13:18
Een vraagje over gordingen. Als deze verplaatst moeten worden is dit dan iets waarbij bij het inmeten naar gekeken moet worden of moet dit expliciet in de offerte staan.

Lijkt mij dat dit standaard bij met plaatsen van een dakkapel hoort om te zorgen dat het dak niet instort?

[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 21-06-2025 17:15 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:03
@xzaz als je het niet bij inmeten vermeldt is er een grote kans dat ze hem op de bestaande gording plaatsen. Dus zeker aangeven bij inmeten...vraag is: waarom zou je dat niet doen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-07 13:18
FitTiv schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:42:
@xzaz als je het niet bij inmeten vermeldt is er een grote kans dat ze hem op de bestaande gording plaatsen. Dus zeker aangeven bij inmeten...vraag is: waarom zou je dat niet doen?!
Situatie is zo dat ik na een vraag van mezelf een constructeur heb gevraagd over onze situatie, die gaf aan dat iets wel moest gebeuren (gording vervangen / verlengen) voordat de dakkapel kan worden geplaatst.

Hierover is tijdens het inmeten niks gezegd door de inmeter en ik ben er nu via via achtergekomen dat het echt moet. Vrijdag direct leverancier gebeld en die gaf aan dat aankomende maandag de inmeter nog eens langskomt.

De vraag is nu als dit standaard bij het plaatsten hoort of als dit als meerwerk wordt gezien. Constructeur heeft aangegeven nooit het dakkapel te plaatsen voordat de gording er juist opzit. Ik heb er verder ook geen verstand van.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

timovd

Voorsprong door techniek

Wij hebben samen met de buren een paar weken geleden een dakkapel laten plaatsen door een lokale partij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46ziBrrOGvQIRZVeNzIEpgFs8tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sd928L4rI9wJWariG1CfDsFW.jpg?f=fotoalbum_large
De dakkapellen zijn gekoppeld en aan beide kanten zit een uitloop. Over bijna 5 meter breed, is de kant met de buren bijna 2 centimeter lager. Dat is goed te zien, zelf meerdere uren na een buitje. Er blijft water op staan. Als ik mij goed heb ingelezen, zou dit 5 centimeter lager de andere kant op moeten zijn.
Wat kunnen we eisen. De buren hebben het zelfde probleem.

Een ander probleem is dat de wang krom loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYynmX3c3FSCXmsbhhbRGToY63o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHPx9Gi4In46bhSJ1Ehu7Wn1.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien niet heel goed te zien op de foto, maar die wordt lastig als ik er gipsplaten tegenaan wil zetten. Het verschil is ruim en centimeter. Is dit acceptabel? Ik kan het wel opvullen met wiggetjes, maar netjes is het niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:17
timovd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:14:
Wij hebben samen met de buren een paar weken geleden een dakkapel laten plaatsen door een lokale partij.
[Afbeelding]
De dakkapellen zijn gekoppeld en aan beide kanten zit een uitloop. Over bijna 5 meter breed, is de kant met de buren bijna 2 centimeter lager. Dat is goed te zien, zelf meerdere uren na een buitje. Er blijft water op staan. Als ik mij goed heb ingelezen, zou dit 5 centimeter lager de andere kant op moeten zijn.
Wat kunnen we eisen. De buren hebben het zelfde probleem.

Een ander probleem is dat de wang krom loopt.
[Afbeelding]
Misschien niet heel goed te zien op de foto, maar die wordt lastig als ik er gipsplaten tegenaan wil zetten. Het verschil is ruim en centimeter. Is dit acceptabel? Ik kan het wel opvullen met wiggetjes, maar netjes is het niet.
Of het acceptabel is. Geen idee of het mag volgens bouwvoorschriften of iets dergelijks. Je mag denk ik wel wat rechts verwachten van een bedrijf wat dakkapellen maakt.

Heb je zelf al contact gezocht met de klacht richting het bedrijf?
Is wellicht beter dan eerst dingen te gaan eisen. Als ze het netjes komen oplossen lijkt me niet zo veel aan de hand. Mochten ze lastig doen dan kun je altijd nog even verder kijken wat je rechten en plichten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07 09:51
Begrijp dat de plaatsing en dan vooral de diepte van een dakkapel o.a. afhankelijk is van de knieschotten en de vraag of deze dragend zijn of niet.
Volgende week gaan we kijken bij een huis en ik graag weten in hoeverre een dakkapel mij genoeg ruimte gaat opleveren voor een extra slaapkamer
"knie"schotten zijn behoorlijk hoog, kijkende naar de wasmachine op foto 1 kom ik uit op ongeveer 1.25m
Ik weet dat het 1.66m is van het knieschot tot de dakgoot (onderkant foto 2)

Om een indicatie te krijgen, als ik tijdens de bezichtiging achter het knieschot kijk en ik zie dragers dan is dat de plek tot waar zonder aanpassing de dakkapel zou kunnen komen neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hh7P6t6vrREohpgflI_ObCP1C5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7Ic4JBsHMpnqQa9AcHLxT10.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFS9B0W2F7BA71wZMqpFjXvVJKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/37kEPR1UzzyUJqawVg5SeBzy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhakvoort
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-07 12:45
Ragnar9999 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:04:
Begrijp dat de plaatsing en dan vooral de diepte van een dakkapel o.a. afhankelijk is van de knieschotten en de vraag of deze dragend zijn of niet.
Volgende week gaan we kijken bij een huis en ik graag weten in hoeverre een dakkapel mij genoeg ruimte gaat opleveren voor een extra slaapkamer
"knie"schotten zijn behoorlijk hoog, kijkende naar de wasmachine op foto 1 kom ik uit op ongeveer 1.25m
Ik weet dat het 1.66m is van het knieschot tot de dakgoot (onderkant foto 2)

Om een indicatie te krijgen, als ik tijdens de bezichtiging achter het knieschot kijk en ik zie dragers dan is dat de plek tot waar zonder aanpassing de dakkapel zou kunnen komen neem ik aan?
Meestal worden en kunnen de knieschotten gewoon naar voren worden geplaatst. De meeste vertegenwoordigers gaven aan (in ieder geval in mijn situatie) dat dit gewoon kan en mag.

Ze maken een gat in het dak. Slopen de oude knieschotten (deels) weg en bouwen daarna een nieuwe knieschot constructie. Daarna wordt de dakkapel erop gehesen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:22
De vertegenwoordigers van de dakkapellen? Geven ze garantie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhakvoort
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-07 12:45
Davidrrr schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:37:
De vertegenwoordigers van de dakkapellen? Geven ze garantie dan?
De vertegenwoordigers van de dakkapelbedrijven.

Als de dakkapel breder dan 4 meter wordt dan moet het dak "verplicht" verzwaard worden (omdat de constructie hier meestal niet op berekend is). Bij mij hebben ze inderdaad ook een extra verstevigingsbalk boven de dakkapel aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
dank allemaal, ben er geweest en inmiddels is me duidelijk dat het wel kan;
de dakkapel verder naar voren plaatsen, maar dat het niet genoeg ruimte gaat opleveren
helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Inmiddels hebben wij van de derde partij een offerte ontvangen. Hierbij de eerder genoemde sandwich platen als isolatie, waarmee hopelijk/geloof ik de beloofde waardes wel gehaald worden.

Enige wat ik een beetje zuur vind, zijn de kosten voor een steiger. Er is mij in een eerder mailcontact gemeld dat de steigerkosten niet van toepassing zijn. Dit bleek daarna te berusten op een misverstand; het was niet duidelijk dat het een slepend dak was.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:04
Wij zijn op termijn nog voornemens een dakkapel te laten plaatsen.
Nu viel dat onlangs ter spraken met de buren. Die spraken ook hun wens uit om een dakkapel te laten plaatsen. Dus het gesprek ging al snel over of het dan mogelijk is om dit dan gezamenlijk op te pakken, dan zit je niet met die 50cm buiten de grens te blijven.

Persoonlijk weet ik niet of ik daar zo'n fan van ben. Lijkt mij vragen om gezeur in geval van manco's.
Hoor graag of andere soortgelijke actie heeft ondernomen en het juist wel of juist niet gedaan hebben.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:20
Flix20 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:03:
Wij zijn op termijn nog voornemens een dakkapel te laten plaatsen.
Nu viel dat onlangs ter spraken met de buren. Die spraken ook hun wens uit om een dakkapel te laten plaatsen. Dus het gesprek ging al snel over of het dan mogelijk is om dit dan gezamenlijk op te pakken, dan zit je niet met die 50cm buiten de grens te blijven.

Persoonlijk weet ik niet of ik daar zo'n fan van ben. Lijkt mij vragen om gezeur in geval van manco's.
Hoor graag of andere soortgelijke actie heeft ondernomen en het juist wel of juist niet gedaan hebben.
Mijn buren wilden dit omdat ze dan meer ruimte binnen hadden. De vergunning is door de gemeente afgekeurd omdat deze constructie wel vergunning plichtig is - ook op de achtergevel (je bouwt niet meer 0.5 vanaf erfgrens). Als ik het goed begrepen heb omdat het niet overeenkwam met de rest van de straat omdat daar enkele dakkapellen staan.

Verder op persoonlijk vlak zou ik op deze onderhoudsgevoeligere plek (en constructie dan bijvoorbeeld een vanuit de bouw betonnen muur met spouw) ook geen gezamenlijke muur willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:33
Hoi,

1 September krijgen wij de sleutels van ons nieuwe woning in Deventer en willen aan de voor- en achterkant vd woning een dakkapel plaatsen. Ergens volgende week mag ik van de verkopers een middag gebruiken om met bouwbedrijven langs te komen. Ik heb met Klaassen een afspraak kunnen maken. Aan de telefoon gaven ze aan tot februari vol te zitten.

Wiko/Klok/Dakkapel.nl hebben me na het lezen van de forum mij niet 100% een goed gevoel gegeven. Ruiter zet in Deventer dakkapellen via Achterhoek Dakkapellen Centrum. Van Hattem gezien maar daar heeft niemand hier ervaring mee. Hebben jullie nog adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
plag schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Mijn buren wilden dit omdat ze dan meer ruimte binnen hadden. De vergunning is door de gemeente afgekeurd omdat deze constructie wel vergunning plichtig is - ook op de achtergevel (je bouwt niet meer 0.5 vanaf erfgrens). Als ik het goed begrepen heb omdat het niet overeenkwam met de rest van de straat omdat daar enkele dakkapellen staan.

Verder op persoonlijk vlak zou ik op deze onderhoudsgevoeligere plek (en constructie dan bijvoorbeeld een vanuit de bouw betonnen muur met spouw) ook geen gezamenlijke muur willen.
De muur vind ik opzich niet zo het probleem. Maar het gezamenlijke dak met toebehoren ben ik wat terughoudend in. En het technische inzicht v/d buurman.
Die zie ik er nog wel voor aan om zelf het gips te gaan doen en dan dwars door het dak te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:43
Onlangs de linker dakkapel laten plaatsen op de foto.

Wat vinden we hiervan? Mijn verwachting was dat hij gelijk zou komen met die rechter dakkapel van de buren, maar zoals je ziet is dat niet het geval...

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ShininNL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:49:

Wat vinden we hiervan? Mijn verwachting was dat hij gelijk zou komen met die rechter dakkapel van de buren, maar zoals je ziet is dat niet het geval...

***members only***
Je hebt nu meer ruimte gewonnen dus dat is een plus. Maar ze hadden je in dit geval wel een hoger exemplaar kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:54

***members only***
Het lijkt er meer op dat de dakkapel van je buurman (te) hoog is geplaatst, waarschijnlijk omdat ze een hoog plafond willen. Het was mooier geweest om twee planken onder het raam toe te voegen, zodat het boeideel op dezelfde hoogte zit. Maar niets aan te doen, je hebt idd wel meer bruikbare oppervlak dan je buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22

***members only***
Heb je die verwachting ook uitgesproken naar de leverancier?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:33
Goed dat @ShininNL hier over begonnen is. Het is dus kiezen tussen hoogte of meer ruimte? Als ik dus evt een vliering tussen de 2 dakkapellen zou willen plaatsen dan moet ik dus nadrukkelijk aangeven en gaan voor meer ruimte ipv hoogte?

Ik heb van Van Hattem een binnen een uur na aanvraag al een offerte ontvangen. Wat vinden jullie van het bedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVLfWLe1h2UyeKwaYtCsVmfIwhs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/48OU6kJujM5GkSiHwB24IYZw.png?f=user_large

Totaal incl. BTW € 27.723,44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCLc9_Wu-MuH1zzVOcPR-cGq64w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1kUlHydhSsUEmAEOPH39mbg9.png?f=user_large

Zelfde dakkapel bij
Wiko: €21.110,00 (lagere isolatie)
Klok: €29.100,00

En krijg er komt nog iemand langs van Klaassen Dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 15:53
Inmiddels zijn er hier 4 partijen langsgeweest met elk een ander verhaal. Berekenen allemaal een andere hellingshoek en hebben een verschillende aanpak. Vooral op isolatie verschillen de meningen. Ik lees hier dat een warm dak isolatie de juiste manier is. Echter met een hellingshoek van 29/32° en hoogte onafgewerkte houten vloer tot onderkant nokbalk op 2.10m zou ik volgens de partijen met warm dak isolatie route op 1.95 uit komen afgewerkt. En dat vinden we echt veel te laag. We zijn bij de buren wezen kijken die uiteindelijk een dubbele dakkapel hebben laten plaatsen waarbij ze afgewerkt nu 2m hoogte over hebben gehouden en dan sta ik met mijn haren tegen het plafond. (helaas ben ik nogal lang en is dat in dat geval in mijn nadeel). Er is een partij die adviseert om tussen de balklaag te isoleren en beweert dat dat goed kan zonder dat er een dampslot ontstaat en je vocht opsluit. Al lees ik hier in dit forum dat het niet de juiste manier van isoleren is, althans, dat was mijn conclusie na het doorspitten van de paginas. Ik begin dan ook enorm te twijfelen of ik het nog wel wil.

Overigens van 2 partijen prijs binnen voor:

2x dakkapel kader model

5m breed, 1.50m hoog
Casco geleverd
Afwerking HPL
3x draaikiep per kant, 3x ventilatieroosters per kant
2x blindpaneel
Standaard isolatie conform bouwbesluit
Ingebouwde rolluiken

1 offerte voor 32.700
1 offerte voor 25.000 (maar deze partij wil dat ik eerst teken en dan pas komen ze definitief inmeten en details doorspreken wat ik vreemd vind)

[ Voor 16% gewijzigd door cobalt60 op 11-07-2025 09:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flix20
cobalt60 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:24:
Inmiddels zijn er hier 4 partijen langsgeweest met elk een ander verhaal. Berekenen allemaal een andere hellingshoek en hebben een verschillende aanpak. Vooral op isolatie verschillen de meningen. Ik lees hier dat een warm dak isolatie de juiste manier is. Echter met een hellingshoek van 29/32° en hoogte onafgewerkte houten vloer tot onderkant nokbalk op 2.10m zou ik volgens de partijen met warm dak isolatie route op 1.95 uit komen afgewerkt. En dat vinden we echt veel te laag. We zijn bij de buren wezen kijken die uiteindelijk een dubbele dakkapel hebben laten plaatsen waarbij ze afgewerkt nu 2m hoogte over hebben gehouden en dan sta ik met mijn haren tegen het plafond. (helaas ben ik nogal lang en is dat in dat geval in mijn nadeel). Er is een partij die adviseert om tussen de balklaag te isoleren en beweert dat dat goed kan zonder dat er een dampslot ontstaat en je vocht opsluit. Al lees ik hier in dit forum dat het niet de juiste manier van isoleren is, althans, dat was mijn conclusie na het doorspitten van de paginas. Ik begin dan ook enorm te twijfelen of ik het nog wel wil.
Hier op tweakers wordt altijd misschien wel het belangrijkste vergeten; woongenot/-plezier.

Het moet altijd tot in de puntjes perfect zijn en alles minder dan dat is kut en moet je gewoon niet aan beginnen.
90% van Nederland heeft geen idee wat voor isolatie er in hun dakkapel zit maar wat hebben ze wel? een mooie ruime ruimte waar ze veel plezier van hebben, die prima warm te houden is.

Is tussen de balken isoleren optimaal? nee. Maar laten we ook vooral niet doen alsof je dan ineens in een koud gat zit wat met een jaar weg gerot is en de ijspegels aan je neus hangen.
Als er zoals in jullie situatie geen andere mogelijkheid is. Je hebt de rest van je dak immers ook gewoon tussen de balken geisoleerd (even een aanname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Flix20 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:31:
[...]

Hier op tweakers wordt altijd misschien wel het belangrijkste vergeten; woongenot/-plezier.

Het moet altijd tot in de puntjes perfect zijn en alles minder dan dat is kut en moet je gewoon niet aan beginnen.
90% van Nederland heeft geen idee wat voor isolatie er in hun dakkapel zit maar wat hebben ze wel? een mooie ruime ruimte waar ze veel plezier van hebben, die prima warm te houden is.

Is tussen de balken isoleren optimaal? nee. Maar laten we ook vooral niet doen alsof je dan ineens in een koud gat zit wat met een jaar weg gerot is en de ijspegels aan je neus hangen.
Als er zoals in jullie situatie geen andere mogelijkheid is. Je hebt de rest van je dak immers ook gewoon tussen de balken geisoleerd (even een aanname).
Je hebt helemaal gelijk wat betreft woongenot/plezier. Maar daar hebben we dus ook onze vraagtekens bij. Nu we een referentiekader hebben (bij de buren die dus 2m hoog doorloop hebben) valt het dus eigenlijk best tegen. In je hoofd maak je snel een voorstelling die veel te rooskleurig is. En omdat we zelf niet bouwtechnisch onderlegd zijn hebben we ook geen verstand van hoe dik een dakopbouw wordt, en wat je dan overhoud. Wat we nu in ieder geval weten is dat 2m geen 'gewenst resultaat' is dat ons veel woongenot gaat geven. Dan komt dus de overweging om tussen de balken te isoleren, wat je aangeeft, niet optimaal. Niet optimaal is natuurlijk een breed begrip en ik vraag mij dan ook af, of er een manier is om dat dan zo slim mogelijk te doen waarop de kans op lekkage/dampslot/rot zo klein mogelijk wordt en ik dat kan verifiëren met de partij die het gaat uitvoeren.

Wat voor ons ook een punt van aandacht is, is dat alle grote investeringen aan het huis maximaal waardevermeerderend zijn op de woningwaarde. Het is koffiedik kijken, maar ik heb het vermoeden dat we over een tijd al is het pas over 10 jaar(wellicht dat het in sommige gemeenten al zo is hoor) Isolatiewaarden in bijv. een label/puntensysteem op dak/dakkapel/wanden/ramen streng(er) meetellen in vermeerdering dan wel vermindering in waarde van het huis. En dan is het wel fijn dat als we onze uitgegeven spaarcenten verstandig hebben gespendeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
cobalt60 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Je hebt helemaal gelijk wat betreft woongenot/plezier. Maar daar hebben we dus ook onze vraagtekens bij. Nu we een referentiekader hebben (bij de buren die dus 2m hoog doorloop hebben) valt het dus eigenlijk best tegen. In je hoofd maak je snel een voorstelling die veel te rooskleurig is. En omdat we zelf niet bouwtechnisch onderlegd zijn hebben we ook geen verstand van hoe dik een dakopbouw wordt, en wat je dan overhoud. Wat we nu in ieder geval weten is dat 2m geen 'gewenst resultaat' is dat ons veel woongenot gaat geven. Dan komt dus de overweging om tussen de balken te isoleren, wat je aangeeft, niet optimaal. Niet optimaal is natuurlijk een breed begrip en ik vraag mij dan ook af, of er een manier is om dat dan zo slim mogelijk te doen waarop de kans op lekkage/dampslot/rot zo klein mogelijk wordt en ik dat kan verifiëren met de partij die het gaat uitvoeren.

Wat voor ons ook een punt van aandacht is, is dat alle grote investeringen aan het huis maximaal waardevermeerderend zijn op de woningwaarde. Het is koffiedik kijken, maar ik heb het vermoeden dat we over een tijd al is het pas over 10 jaar(wellicht dat het in sommige gemeenten al zo is hoor) Isolatiewaarden in bijv. een label/puntensysteem op dak/dakkapel/wanden/ramen streng(er) meetellen in vermeerdering dan wel vermindering in waarde van het huis. En dan is het wel fijn dat als we onze uitgegeven spaarcenten verstandig hebben gespendeerd.
Denk dat het ook handig is om na te denken hoe je de ruimte wilt gaan benutten.
Komt er een bed, bureau of bank onder te staan? dan maak het natuurlijk geen snars uit dat je er niet helemaal lekker onder staat. En je moet het ook maar zo zien, nu kan je er uberhaupt niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Flix20 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Komt er een bed, bureau of bank onder te staan? dan maak het natuurlijk geen snars uit dat je er niet helemaal lekker onder staat. En je moet het ook maar zo zien, nu kan je er uberhaupt niet staan.
Met sketchup tot op de mm ingetekend waar scheidingswand, kastjes, verlichting, bed, stopcontacten, airco unit, TV etc. komen dus wat dat betreft best wel over nagedacht. Echter zelfs een 3D tekening geeft niet de ervaring van bijvoorbeeld een laag plafond. Je weet alleen dat dingen passen en hoe het eruit komt te zien. Maar ik denk dat we het al verder hebben uitgedacht dan 'de gemiddelde' die hieraan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...].

Vierkante meters erbij en een extra bruikbare kamer doen het goed qua extra economische waarde. Een potentiële koper zal vooral kijken naar woongenot (veel licht, mooie kamer door dakkapel). De huizenmarkt is niet rationeel, dus verlies je niet in overoptimalizatie .
Je moet sowieso rc6 hebben voor het dak, dus qua puntensysteem maakt het dan niks uit. Wel zou je kunnen kijken naar hr+++ en geen ventilatie roosters (zorg dat de ramen een ventilatiestand hebben!) voor minimaal warmteverlies en betere gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14
Ergens ooit een wens om de dakkapel door te trekken naar de voorzijde mits dit toegestaan is vanuit de gemeente.
Alleen onze huidige dakkapel (waarschijnlijk vanuit de bouw zo rond 1967 ongeveer) is met stalen balken. Jammer genoeg alleen voor mijn lengte a 1m93 net te laag, maar goed.
Geen idee of er in die stijl nog dakkapelen worden gebouwd omdat de balken gewoon zichtbaar zijn en het dan netter is om het hetzelfde te doen. Maar wellicht is hard sparen en beide kanten in één keer opnieuw doen wel verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Arunia schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:03:
Ergens ooit een wens om de dakkapel door te trekken naar de voorzijde mits dit toegestaan is vanuit de gemeente.
Alleen onze huidige dakkapel (waarschijnlijk vanuit de bouw zo rond 1967 ongeveer) is met stalen balken. Jammer genoeg alleen voor mijn lengte a 1m93 net te laag, maar goed.
Geen idee of er in die stijl nog dakkapelen worden gebouwd omdat de balken gewoon zichtbaar zijn en het dan netter is om het hetzelfde te doen. Maar wellicht is hard sparen en beide kanten in één keer opnieuw doen wel verstandiger.
Een stalen dakkapel? Niet toevallig een zwaar verlaagd plafond er ook in? Heb je foto's? Wellicht kun je dat oude plafond weghalen voor een paar extra CM's, zonder dat je daarvoor veel geld hoeft uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:10
[...]

Ik.zou t denk ik niet doen. 2,10 toy de nokbalk is helaas te weinig om gewoon een echte verdieping te hebben. Tenzij het voor jou prima is om gewoon een deel van je huis niet te kunnen gebruiken. hier in de buurt recent paar huizen bezichtigd die ook lage/te lage zolders hadden. In 1 van die woningen was er een prachtige slaapkamer gemaakt met een en-suite badkamer en 2 dakkapellen. Maar helaas voor mij totaal onbruikbaar omdat ik ook meteen m'n hoofd stootte tegen het gipsplafonnetje. Die woning dus laten schieten omdat ruim 20m2 gewoon niet bruikbaar was voor mij en dus een no-go.

Heb me inderdaad ook afgevraagd of een taxateur moeilijk zou kunnen doen en kan zeggen "ja dit tellen we dus niet mee". Ik heb het idee dat makelaars hier erg makkelijk mee omspringen maar kan je dus zo paar voorbeelden op funda wijzen waar volgens de regels waarschijnlijk een hele verdieping gewoon geen leefruimte is.

Als je dit niet erg vind kun je natuurlijk prima 35.000 in je zolder steken maar je moet er zin in hebben :+

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door Fr33z op 14-07-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Fr33z schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:49:
[...]

Ik.zou t denk ik niet doen. 2,10 toy de nokbalk is helaas te weinig om gewoon een echte verdieping te hebben. Tenzij het voor jou prima is om gewoon
Ik ben er dit weekeind achter gekomen dat de ruimte afgewerkt sowieso niet onder de 2m mag komen om mee te kunnen tellen als gebruiksoppervlakte wonen. Althans, dat is heel strict gezegd maar wel een uitgangspunt. Nu twijfelen we of we dan toch kiezen voor isoleren tussen de balklaag om zo hoog mogelijk te kunnen blijven.
Dat hele stukje vereist garanties van alle partijen, dus afwerker van de vloer (moeten fermacell platen op vanwege een ongelijke houten tussenvloer), en afwerking met gips en stuc. Wordt nog een uitdaging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14
TwingyTwingy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Een stalen dakkapel? Niet toevallig een zwaar verlaagd plafond er ook in? Heb je foto's? Wellicht kun je dat oude plafond weghalen voor een paar extra CM's, zonder dat je daarvoor veel geld hoeft uit te geven.
Stalen/metalen balken. Dikte van die balken is denk ik een cm of 10 (gokje). En daarboven pas het plafond. Dus niets verlaagd. Die balken zijn het gedeelte waar ik met 1m93 mijn hoofd aan zal stoten. :+
Enige reden om het volledig te vervangen zou zijn om dan wat meer hoogte te kunnen krijgen. Maar alle huizen in ons rijtje met een dakkapel lijken dezelfde te hebben. Ze staan overigens niet aan elkaar vast.
Verwacht dat het wel stevig genoeg is voor zonnepanelen en airco buiten untis.

Zal eens kijken of ik foto's kan vinden. Waarschijnlijk van toen we het huis kochten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHXHcWkdMkQFmP0mdyM_KiNxRuo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gLLUIW72n9aGIqamViUejNc1.png?f=user_large
Zou niet kunnen vertellen hoe dik het is, maar kan wel bovenop de dakkapel lopen zonder problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 14-07-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Flix20 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Ik zie dat volledig anders. Ik koop dus geen huis met een verdieping die onbruikbaar is voor mij. Ja ik lig in bed meestal ipv dat ik er sta maar als de verdieping gewoon nergens hoog genoeg is om uberhaupt te staan is dat een totale no-go. Ik wil bijv. wel eens een shirt aan-/uitdoen in de buurt van bed, mag jij raden hoe dat gaat als je er niet eens kan staan :|

tuurlijk, als het alleen om de dakkapel zelf gaat dan kan een lager stukkie nog wel. Maar heb je nergens genoeg hoogte dan zou ik sterk heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Fr33z schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Ik wil bijv. wel eens een shirt aan-/uitdoen in de buurt van bed, mag jij raden hoe dat gaat als je er niet eens kan staan :|
Zittend op bed ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Ja dat kan. En in een onderzeeer of tent kan het liggend ook nog. Maar de twijfel die er was ging over wat een acceptabele hoogte zou zijn. En voor minstens een deel van de mensen is een plafondhoogte van ~2,00m dus onbruikbare ruimte.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste