Dit klopt dus niet met de offerte en de bouw besluit, ik begrijp dat ik hier met iemand te maken heb die weet waar ie over praat. Vind je het goed als ik je PM hierover, dat je mij hierbij kan helpen.TwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:54:
[...]
Hier gaat het precies mis. Ik heb voor je nagerekend waar het probleem zit. Doordat de PIR niet bovenop het dakbeschot zit, maar tussen de balken is de isolatie onderbroken en kom je niet verder dan RC 3,9.
Bijgaand de doorrekening met en zonder balken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier baal ik dus echt van, is dit vanuit binnen uit te herstellen, afgelopen zaterdag zijn de zonnepalen teruggeplaatst en ook 2 stuks boven de dakkapel. Dit geintje heeft me ook een hoop geld gekocht.TwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:02:
[...]
Goed gezien. Dan is deze dakkapel dus 100% non-conform opgeleverd. @moca007 moet dan echt even Klaassen gaan aanspreken waarom ze niet hebben geleverd waar je recht op hebt. Idealiter is het mooiste: huidige PIR-isolatie eruit. Op die plek een 030 multimax glaswol met klimaatfolie erin en dan PIR-isolatie bovenop het dakbeschot. Hoeveel cm nodig is, hangt even af wat je aan glaswol kwijt kan. Houdt er wel rekening mee dat je boeiboord groter wordt hierdoor (afhankelijk van hoeveel cm je plaatst).
Mijn tip: stuur je bevindingen over de dakkappel naar ze toe en vraag eerst hoe ze zelf een oplossing voor hen zien. Mijn advies zou zijn om geen genoegen te nemen met een afkoopbedrag oid. Je hebt een mooie nieuwbouwwoning, daar hoort gewoon een conforme dakkapel op. Waar je recht op hebt.
[quote]Wolly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:36:
[...]
Je vergeet een belangrijk iets te noemen wat op de offerte staat.
[...]
Dit is dus duidelijk fout, geen genoegen nemen met een klein afkoopbedrag.
[/quote
Dit ga ik zeker niet doen, ik ga ze eerst netjes een bericht sturen dat het niet klopt conform de offerte waar ik akkoord voor heb gegeven en dat het ook niet conform de regels van het bouwbesluit, en volgens telt dit zwaarder en mogen ze geen dakkapel verkopen met een lager RC waarde dan 6.3. Vraag me nu alleen af of de rest wel klopt, constructie, isolatie zij wanden etc.
[...]
Je vergeet een belangrijk iets te noemen wat op de offerte staat.
[...]
Dit is dus duidelijk fout, geen genoegen nemen met een klein afkoopbedrag.
[/quote
Dit ga ik zeker niet doen, ik ga ze eerst netjes een bericht sturen dat het niet klopt conform de offerte waar ik akkoord voor heb gegeven en dat het ook niet conform de regels van het bouwbesluit, en volgens telt dit zwaarder en mogen ze geen dakkapel verkopen met een lager RC waarde dan 6.3. Vraag me nu alleen af of de rest wel klopt, constructie, isolatie zij wanden etc.
Weet je ook hoe het zit met de zijwanden? Zie fotoTwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:54:
[...]
Hier gaat het precies mis. Ik heb voor je nagerekend waar het probleem zit. Doordat de PIR niet bovenop het dakbeschot zit, maar tussen de balken is de isolatie onderbroken en kom je niet verder dan RC 3,9.
:strip_exif()/f/image/JTzPj44mhXyWiZK2wnkIBUuo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door moca007 op 13-05-2025 00:39 ]
Voor de zijwanden lijkt het wel goed te zijn gegaan. Daar is zo'n 10cm PIR gebruikelijk. Dat lijkt er verder goed te zitten.moca007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:38:
[...]
Weet je ook hoe het zit met de zijwanden? Zie foto[Afbeelding]
Je kunt van binnenuit wel de PIR weghalen en vervangen door glaswol, alleen kom je dan nog niet aan de juiste isolatiewaarde. Overigens ben ik van mening dat de veroorzaker betaald, en dat Klaassen die vervolgschade (zonnepanelen eraf en weer erop) voor haar rekening dient te nemen. Ik zou eerst eens bekijken wat Klaassen zelf gaat voorstellen wanneer ze zich realiseren dat ze een non-conform product hebben opgeleverd.moca007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:49:
[...]
Hier baal ik dus echt van, is dit vanuit binnen uit te herstellen, afgelopen zaterdag zijn de zonnepalen teruggeplaatst en ook 2 stuks boven de dakkapel. Dit geintje heeft me ook een hoop geld gekocht.
Gelukkig kloppen zijwandenTwingyTwingy schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:53:
[...]
Voor de zijwanden lijkt het wel goed te zijn gegaan. Daar is zo'n 10cm PIR gebruikelijk. Dat lijkt er verder goed te zitten.
Ja inderdaad ik ga zo de mail de deur uitdoen en hun reactie afwachten. Bedankt voor je hulp.TwingyTwingy schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:56:
[...]
Je kunt van binnenuit wel de PIR weghalen en vervangen door glaswol, alleen kom je dan nog niet aan de juiste isolatiewaarde. Overigens ben ik van mening dat de veroorzaker betaald, en dat Klaassen die vervolgschade (zonnepanelen eraf en weer erop) voor haar rekening dient te nemen. Ik zou eerst eens bekijken wat Klaassen zelf gaat voorstellen wanneer ze zich realiseren dat ze een non-conform product hebben opgeleverd.
TwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:03:
[...]
Ken je de opbouw ook vanuit de offerte? Wat stellen ze voor, of is het vaag geformuleerd?
/f/image/isPVFeLNJKMJr1k2K5jDQQbh.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij exact het zelfde tekst omtrent het isolatie en van buiten naar binnen.
[ Voor 8% gewijzigd door moca007 op 13-05-2025 07:49 ]
Ik gok dat ze dondersgoed weten wat ze plaatsen.TwingyTwingy schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:56:
[...]
Ik zou eerst eens bekijken wat Klaassen zelf gaat voorstellen wanneer ze zich realiseren dat ze een non-conform product hebben opgeleverd. klant hebben die erachter is gekomen dat het niet deugd.
Hoe kom jij bij de motor van de rolluiken (mocht deze ooit stuk gaan)? Bij mij zijn de rolluiken ook geïntegreerd en is dit afgewerkt met speciale kappen zodat ik altijd (van binnenuit) nog bij de motor kan komen.moca007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:12:
[...]
Rolluiken zijn geïntegreerd, alleen de zijgeleiders zie je.
Dat klinkt heel erg ok. Heb je hier toevallig een foto van?jhakvoort schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:30:
[...]
Hoe kom jij bij de motor van de rolluiken (mocht deze ooit stuk gaan)? Bij mij zijn de rolluiken ook geïntegreerd en is dit afgewerkt met speciale kappen zodat ik altijd (van binnenuit) nog bij de motor kan komen.
Ben wel benieuwd op dit standaard is. Gaat in ieder geval op de lijst van wensen/eisen van een dakkapel!
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Dat klinkt heel erg ok. Heb je hier toevallig een foto van?
Ben wel benieuwd op dit standaard is. Gaat in ieder geval op de lijst van wensen/eisen van een dakkapel!
:strip_exif()/f/image/nP5KYAgQagTGmIcgNI8Sz4go.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FXs7bDo7NTQTPiK7qpXD6geU.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen de rolluikkast en de zijwang zit precies 12,5 mm (gipsplaat). Dus afwerken gaat prima. Je moet met plafond wel 2 cm van de kast afblijven omdat hij nog open moet kunnen (maar dat valt ook prima af te werken).
Eerlijk gezegd geen idee, misschien vanuit de buitenkant? Zal dit even navragenjhakvoort schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:30:
[...]
Hoe kom jij bij de motor van de rolluiken (mocht deze ooit stuk gaan)? Bij mij zijn de rolluiken ook geïntegreerd en is dit afgewerkt met speciale kappen zodat ik altijd (van binnenuit) nog bij de motor kan komen.
Wij hebben ook rolluiken in, lopers op de dakkapel maar ik heb het boeiboord iets groter laten maken zodat de motor in het boeiboord (dus buiten) zit. Van binnen is er dus niets te zien.HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Dat klinkt heel erg ok. Heb je hier toevallig een foto van?
Ik zou zeggen dat zo'n bak die van buiten naar binnen zit ook een enorme koude brug is?
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Bij mij zit hier een stuk schuim/isolatie tussen (dit moet je eerst weghalen). Daarom zijn die bakken misschien ook zo groot.Vogels60 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:57:
[...]
Wij hebben ook rolluiken in, lopers op de dakkapel maar ik heb het boeiboord iets groter laten maken zodat de motor in het boeiboord (dus buiten) zit. Van binnen is er dus niets te zien.
Ik zou zeggen dat zo'n bak die van buiten naar binnen zit ook een enorme koude brug is?
Klaassen gesproken de rolluik motor kan je van buiten af bereiken, dus bij een defect is deze vanuit buiten te vervangen.moca007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Eerlijk gezegd geen idee, misschien vanuit de buitenkant? Zal dit even navragen
[ Voor 59% gewijzigd door moca007 op 13-05-2025 13:51 ]
Net Klaassen gevraagd om uitleg en verzoek om feitelijk te leveren wat er is aangeboden – dus een dakopbouw met Rc 6,3. En hiervoor een schriftelijke onderbouwing te geven hoe ze hierop gaan komen. Hierbij hun antwoord:TwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:54:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het is vrij simpel. Over het algemeen snapt men het verschil tussen Rd en Rc niet.
PIR 140mm heeft een zeer hoge isolatiewaarde met een gemiddelde Lambda-waarde van 0,023 W/mK en een Rd-waarde van ongeveer 6,35 m2K/W
Wanneer je dit als een massieve, ononderbroken laag zou toepassen is de Rc vrijwel gelijk aan de Rd.
Als je deze echter elke 60 cm gaat onderbreken met een houten balk. Heeft dat dus enorme impact op de totale isolatie waarde van de gehele constructie. De c in Rc staat voor construction. Daardoor zie je dus dat de Rc daalt naar 3,9 zoals eerder door iemand berekend. is. De screenshot die met die berekening gedeeld is, is op zich al duidelijk genoeg. Je zie daarin dat de isolatie elke 60cm wordt onderbroken door balken van 14x10 cm. Hierdoor komt de Rc dus uit op 3,9 en niet meer 6,3.
PIR 140mm heeft een zeer hoge isolatiewaarde met een gemiddelde Lambda-waarde van 0,023 W/mK en een Rd-waarde van ongeveer 6,35 m2K/W
Wanneer je dit als een massieve, ononderbroken laag zou toepassen is de Rc vrijwel gelijk aan de Rd.
Als je deze echter elke 60 cm gaat onderbreken met een houten balk. Heeft dat dus enorme impact op de totale isolatie waarde van de gehele constructie. De c in Rc staat voor construction. Daardoor zie je dus dat de Rc daalt naar 3,9 zoals eerder door iemand berekend. is. De screenshot die met die berekening gedeeld is, is op zich al duidelijk genoeg. Je zie daarin dat de isolatie elke 60cm wordt onderbroken door balken van 14x10 cm. Hierdoor komt de Rc dus uit op 3,9 en niet meer 6,3.
[ Voor 3% gewijzigd door _kilian_ op 13-05-2025 17:08 ]
Dank je, helder!_kilian_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:06:
Het is vrij simpel. Over het algemeen snapt men het verschil tussen Rd en Rc niet.
De werkelijkheid is helaas nog slechter. Wij hebben vanwege mogelijkheid tot de zonnepanelen op het dakkapel een balkenlaag van om de 40 centimeter.
Ik heb inmiddels een proefaccount aangemaakt bij Ubakus. Hiermee komt de Rc op slechts 3,4....
Hopelijk kan iemand met verstand van Ubakus controleren of ik het zo goed heb geinterpreteerd:
:strip_exif()/f/image/vVBOnvI59ucIETTyMv6oBS4s.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens zie ik in de offerte staan:
Slapers : 63 x 175 mm geschaafd.
Dakbalklaag : 63 x 100 mm geschaafd, h.o.h. 400 mm.
Onderslagbalk : 75 x 250 mm geschaafd (bij scharnierkap).
Dus de balken lijken iets dunner te zijn. Ik weet niet of dat nog uitmaakt voor de uiteindelijke Rc waarde?
[ Voor 8% gewijzigd door Ucello op 13-05-2025 17:24 ]
Klaassen heeft mij gebeld en heb ze gevraagd via de mail te reageren hoe het zit met isolatie.
Hieronder reactie.
Van bovenaf gezien:
- EPDM dakbedekking.
- 120 mm PIR isolatie IKO Enertherm Alu (1 pakket strak tegen elkaar waarvan de naden ook zijn afgetaped met ALU tape, zonder onderbreking van balklaag).
- Dampdichte folie.
- Spano.
- 40 mm PIR isolatie IKO Enertherm Alu.
- Rondom Afgeschuimd met luchtdichte PU schuim, hierdoor is het nu 1 pakket en kunnen er geen vochtproblemen ontstaan.
Hiermee wordt volgens hun de 6,3 gehaald en krijg je geen vocht / schimmel problemen, het ook in hun belang dat dit geen problemen levert bij klanten ze geven immers gewoon garantie en het bedrijf bestaat 45 jaar.
Hieronder reactie.
Van bovenaf gezien:
- EPDM dakbedekking.
- 120 mm PIR isolatie IKO Enertherm Alu (1 pakket strak tegen elkaar waarvan de naden ook zijn afgetaped met ALU tape, zonder onderbreking van balklaag).
- Dampdichte folie.
- Spano.
- Rondom Afgeschuimd met luchtdichte PU schuim, hierdoor is het nu 1 pakket en kunnen er geen vochtproblemen ontstaan.
Hiermee wordt volgens hun de 6,3 gehaald en krijg je geen vocht / schimmel problemen, het ook in hun belang dat dit geen problemen levert bij klanten ze geven immers gewoon garantie en het bedrijf bestaat 45 jaar.
Wij hebben de dak ook laten versterken ivm zonnepanelen.Ucello schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:19:
[...]
Dank je, helder!
De werkelijkheid is helaas nog slechter. Wij hebben vanwege mogelijkheid tot de zonnepanelen op het dakkapel een balkenlaag van om de 40 centimeter.
Ik heb inmiddels een proefaccount aangemaakt bij Ubakus. Hiermee komt de Rc op slechts 3,4....
Hopelijk kan iemand met verstand van Ubakus controleren of ik het zo goed heb geinterpreteerd:
[Afbeelding]
Overigens zie ik in de offerte staan:
Slapers : 63 x 175 mm geschaafd.
Dakbalklaag : 63 x 100 mm geschaafd, h.o.h. 400 mm.
Onderslagbalk : 75 x 250 mm geschaafd (bij scharnierkap).
Dus de balken lijken iets dunner te zijn. Ik weet niet of dat nog uitmaakt voor de uiteindelijke Rc waarde?
Heb je ze inmiddels gesproken? Ben benieuwd of ze met de zelfde verhaal bij jou komen. Ik heb er zelfs geen kaas van gegeten, misschien hebben ze wel gelijk en zit het goed, tot nu toe ben ik eerlijk gezegd altijd goed geholpen ook met vragen en ze reageren ook vrij snel.Ucello schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:48:
[...]
Net Klaassen gevraagd om uitleg en verzoek om feitelijk te leveren wat er is aangeboden – dus een dakopbouw met Rc 6,3. En hiervoor een schriftelijke onderbouwing te geven hoe ze hierop gaan komen. Hierbij hun antwoord:
***members only***
Heb je nagemeten of het klopt wat ze zeggen? En wat gaven ze als reden voor de andere specificatie op de offerte?moca007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:55:
Klaassen heeft mij gebeld en heb ze gevraagd via de mail te reageren hoe het zit met isolatie.
Hieronder reactie.
Van bovenaf gezien:
- EPDM dakbedekking.
- Dampdichte folie.
- Spano.
Nee nog niet gesproken. Ze hebben mij wel (tevergeefs) gebeld, maar ik heb ze gevraagd om schriftelijk via mail te reageren. Tot nu geen schriftelijke reactie.moca007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:06:
[...]
Heb je ze inmiddels gesproken? Ben benieuwd of ze met de zelfde verhaal bij jou komen. Ik heb er zelfs geen kaas van gegeten, misschien hebben ze wel gelijk en zit het goed, tot nu toe ben ik eerlijk gezegd altijd goed geholpen ook met vragen en ze reageren ook vrij snel.
Ik heb nogmaals gevraagd, waarom ze afwijken van de offerte nu per mail, ze reageren hopelijk morgen antwoord. Ik heb niet nagemeten of het klopt wat ze zeggen en of de RC waarde gehaald wordt. Is er iemand hier die dit kan nameten?Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:12:
[...]
Heb je nagemeten of het klopt wat ze zeggen? En wat gaven ze als reden voor de andere specificatie op de offerte?
Je kan toch met een duimstok meten of het klopt wat ze zeggen? Als ik het goed begrijp moet je 40mm isolatie naast je balk moeten hebben.moca007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:06:
[...]
Ik heb nogmaals gevraagd, waarom ze afwijken van de offerte nu per mail, ze reageren hopelijk morgen antwoord. Ik heb niet nagemeten of het klopt wat ze zeggen en of de RC waarde gehaald wordt. Is er iemand hier die dit kan nameten?
[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 13-05-2025 23:11 ]
Sorry dacht dat je bedoelde rc waarde 🙈, zal morgen even na meten met een duimstok.Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:10:
[...]
Je kan toch met een duimstok meten of het klopt wat ze zeggen?
Op onze offerte staat een waarde van 4,35. Navraag gedaan waarom dit niet richting de 6 of hoger is. Men geeft aan dat dit bij de meeste dakkapellen boeren de realistische waarde is, maar hier men vaak mee sjoemelt. Vooral bij geen nieuwbouw woningen.
Men geeft aan dat de meerprijs om het echt naar 6+ te tillen niet relevant is, aangezien je een dak uit de jaren 80 met een totale dakoppervlakte van 110m2 ook niet hoger dan 4,5 zal isoleren.
Klinkt dit plausibel?
Men geeft aan dat de meerprijs om het echt naar 6+ te tillen niet relevant is, aangezien je een dak uit de jaren 80 met een totale dakoppervlakte van 110m2 ook niet hoger dan 4,5 zal isoleren.
Klinkt dit plausibel?
"Omdat we luie hannessen zijn hoeven we niet aan de regelgeving te voldoen"Workingtitle schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:12:
.
Klinkt dit plausibel?
Bullshit dus. Wat nou als je je dak naisoleert? En sowieso, die verhalen over condens etc...je ramen zijn altijd het zwakste punt. Heb je ventilatie op orde dan is condens echt geen punt. Dakkapel zo goed mogelijk isoleren blijft het beste.
Omdat je een auto uit de jaren 90 hebt koop je toch ook geen banden uit de jaren 90? Want daar zijn de remmen helemaal niet aan gewend? Leuk, maar met 2025 banden sta je wel sneller stil.
[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 14-05-2025 06:30 ]
Ik heb ook klaassen. Bij mij onder dakbedekking 10 cm (ja ik heb dit gemeten). In de offerte stond 14cm PIR. Ik heb ze hierover gebeld. Toen vroegen ze of er geen PIR onder dakbeschot zit. Dit was er niet. Daarna zijn ze terug gekomen om 40mm PIR onder het dakbeschot te plaatsen.Wolly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:12:
[...]
Heb je nagemeten of het klopt wat ze zeggen? En wat gaven ze als reden voor de andere specificatie op de offerte?
Dus ze weten niet wat ze zelf plaatsen? Klinkt als een hobby-club.Djankie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:46:
[...]
Ik heb ook klaassen. Bij mij onderdakbedekking 10 cm (ja ik heb dit gemeten). In de offerte stond 14cm PIR. Ik heb ze hierover gebeld. Toen vroegen ze of er geen PIR onder dakbeschot zit. Dit was er niet. Daarna zijn ze terug gekomen om 40mm PIR onder het dakbeschot te plaatsen.
En hoe hebben ze dat gedaan met de balken dan? Helemaal ingekapseld of de 40mm PIR tussen de balkjes?Djankie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:46:
[...]
Ik heb ook klaassen. Bij mij onder dakbedekking 10 cm (ja ik heb dit gemeten). In de offerte stond 14cm PIR. Ik heb ze hierover gebeld. Toen vroegen ze of er geen PIR onder dakbeschot zit. Dit was er niet. Daarna zijn ze terug gekomen om 40mm PIR onder het dakbeschot te plaatsen.
Ik vraag me echt af waarom de opbouw van de dakkapel op een manier wordt gemaakt dat de isolatiewaarde niet wordt gehaald.
Is het echt zoveel duurder om een dakkapel te maken die voldoet aan de eisen?
Grootste deel van de kosten zitten voor mijn gevoel in arbeid en kozijnen.
Is het makkelijker bouwen met van die tussen balken?
Is het echt zoveel duurder om een dakkapel te maken die voldoet aan de eisen?
Grootste deel van de kosten zitten voor mijn gevoel in arbeid en kozijnen.
Is het makkelijker bouwen met van die tussen balken?
Hier het antwoord van Klaassen
De vermelding in de offerte is inderdaad anders dan de praktijk dit hebben wij gedaan omdat 140 mm IKO ENERTHERM isolatie een R waarde heeft van 6.35 en een RC waarde van 6.85 dit voldoet aan het bouwbesluit.
Bij een dakkapel moeten wij deze waarde natuurlijk ook hanteren alleen mag het boeideel van de dakkapel ook niet breder worden dan 30 cm daarom hebben wij voor een andere samenstelling gekozen.
120 mm IKO enertherm strak tegen elkaar aangelegd welke dus niet onderbroken wordt door een balklaag heeft een R waarde van 5.35 en een RC waarde van 5.95
40 mm IKO enerherm heeft een R waarde van 1.8 en een RC waarde van 2.3 alleen is deze isolatie tussen de balklaag aangebracht en wordt dus onderbroken en mag je niet de volledige RC waarde rekenen, deze wordt bijna gehalveerd.
Wanneer je dus de RC waarde van 5.95 (120 mm isolatie welke boven op het dak ligt) en de RC waarde van 2.3 : 2 = RC 1.15 bij elkaar optelt kom je op een totale RC waarde van 7.1 en dit is zelfs hoger dan de vermelde RC van 6.3.
In het verleden werkte wij met 100 mm op het dak en 40 mm tussen de balklaag dit is al voldoende alleen worden alles steeds beter geïsoleerd dus werken wij sinds kort met 120 mm op het dak omdat wij geen twijfel willen hebben over de isolatie waarde
en dus de kwaliteit van de dakkapel.
De vermelding in de offerte is inderdaad anders dan de praktijk dit hebben wij gedaan omdat 140 mm IKO ENERTHERM isolatie een R waarde heeft van 6.35 en een RC waarde van 6.85 dit voldoet aan het bouwbesluit.
Bij een dakkapel moeten wij deze waarde natuurlijk ook hanteren alleen mag het boeideel van de dakkapel ook niet breder worden dan 30 cm daarom hebben wij voor een andere samenstelling gekozen.
120 mm IKO enertherm strak tegen elkaar aangelegd welke dus niet onderbroken wordt door een balklaag heeft een R waarde van 5.35 en een RC waarde van 5.95
40 mm IKO enerherm heeft een R waarde van 1.8 en een RC waarde van 2.3 alleen is deze isolatie tussen de balklaag aangebracht en wordt dus onderbroken en mag je niet de volledige RC waarde rekenen, deze wordt bijna gehalveerd.
Wanneer je dus de RC waarde van 5.95 (120 mm isolatie welke boven op het dak ligt) en de RC waarde van 2.3 : 2 = RC 1.15 bij elkaar optelt kom je op een totale RC waarde van 7.1 en dit is zelfs hoger dan de vermelde RC van 6.3.
In het verleden werkte wij met 100 mm op het dak en 40 mm tussen de balklaag dit is al voldoende alleen worden alles steeds beter geïsoleerd dus werken wij sinds kort met 120 mm op het dak omdat wij geen twijfel willen hebben over de isolatie waarde
:strip_exif()/f/image/POcEqTg3zeX2728mjRh9XC2f.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn een paar tweakers die dit 'gevecht' zijn aangegaan. Resulteerde in ontbinding van de koop dacht ik. Ja het is niet netjes, nee je bent niet de enige met een 'verkeerde' dakkapel. Kijk in de gemiddelde nieuwbouwwijk en je ziet dat bijna geen enkele dakkapel voldoet. Er is een hele lijst met leveranciers waar op voorhand al bekend is dat in praktijk niet aan rc/rd wordt voldaan.Ucello schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:47:
[...]
Ik schrik van dit bericht, want wij hebben een paar dagen geleden getekend voor een offerte van een dakkapel van Klaassen Dakkapellen.
Ook hierin:
Dakbeschot (Rc-6.3) : 18 mm spanoplaat, damp-dichte folie, IKO enertherm Alu 140 mm
(Van binnen naar buiten)
Ik ging er dus - zoals nu blijkt onterecht - vanuit dat ze aan de bouwrichtlijnen voldoen en dus voldoen aan de isolatieeis van 6,3 RC.
Weet iemand of je obv dit nog af kunt van de (getekende) offerte? Of dat je ze echt kunt verplichten conform bouwbesluit te bouwen? En overige tips om dit traject naar hun aan te gaan (wellicht gezamenlijk optrekken)?
Denk als je de dakkapel net hebt bestelt, dit inderdaad kan, maar die van ons is geplaatst. Als ik hun verhaal zo leeg onderbouwen ze we waarom ze het zo gedaan hebben, dan is de vraag wat kan en wil je hiermee.Vendetta_X schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:32:
[...]
Volgens mij zijn een paar tweakers die dit 'gevecht' zijn aangegaan. Resulteerde in ontbinding van de koop dacht ik. Ja het is niet netjes, nee je bent niet de enige met een 'verkeerde' dakkapel. Kijk in de gemiddelde nieuwbouwwijk en je ziet dat bijna geen enkele dakkapel voldoet. Er is een hele lijst met leveranciers waar op voorhand al bekend is dat in praktijk niet aan rc/rd wordt voldaan.
Klinkt als een prima antwoord. Je zit in ieder geval erg dicht tegen de isolatie eisen aan.moca007 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:31:
Hier het antwoord van Klaassen
[Afbeelding]
De vraag is inderdaad wat doe je er mee nu? Is het helemaal volgens offerte opgeleverd? Ik heb het idee van niet.
Je kunt het op de spits drijven en de koop gaan ontbinden. Resultaat je bent weken danwel maanden verder (let op je kunt ook niet afwerken binnen) als de koop ontbonden is komen ze de dakkapel er weer af halen en het dak herstellen.
Kun jij weer op zoek naar een ander leverancier. Doe mogelijk ook even verder kijkt omdat er al gedoe is geweest (risico voor de ondernemer)
Ik denk dat je een mooie dakkapel hebt met een prima isolatie die goed onderbouwd is in de mail. Of het echt zo is kom je pas achter als je alles gaat nameten. Een beetje vertrouwen mag ook wel.
Mooi onderbouwd moet ik zeggen! Ik verwacht dat ze de waarden wel halen. Wat ik niet begrijp is hoe ze met R (=Rd) en Rc omgaan. PIR heeft alleen een Rd en geen Rc. Voor een zuivere berekening moeten ze de Rds optellen. Dat balken Rd halveren weet ik niet, lijkt een plausibele aanname. Verder wordt er nog hout en folie toegevoegd, dus ik verwacht dat ze heel dicht in de buurt van 6.3 komen of zelf erboven.moca007 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:34:
[...]
Denk als je de dakkapel net hebt bestelt, dit inderdaad kan, maar die van ons is geplaatst. Als ik hun verhaal zo leeg onderbouwen ze we waarom ze het zo gedaan hebben, dan is de vraag wat kan en wil je hiermee.
Evt. kun je het zelf met ubakus checken trouwens
Misschien dat @TwingyTwingy zin heeft om het in Ubakus na te rekenen?Vendetta_X schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:54:
[...]
Mooi onderbouwd moet ik zeggen! Ik verwacht dat ze de waarden wel halen. Wat ik niet begrijp is hoe ze met R (=Rd) en Rc omgaan. PIR heeft alleen een Rd en geen Rc. Voor een zuivere berekening moeten ze de Rds optellen. Dat balken Rd halveren weet ik niet, lijkt een plausibele aanname. Verder wordt er nog hout en folie toegevoegd, dus ik verwacht dat ze heel dicht in de buurt van 6.3 komen of zelf erboven.
Evt. kun je het zelf met ubakus checken trouwens
Voor de isolatiewaarde ben ik niet zo bang. Het potentiële vochtprobleem door de PIR tussen de balken aan te brengen is veel erger inmiddels. Ik heb @moca007 dan ook geadviseerd vooral daar op te focussen. Feit is en blijft dat op de offerte de dakkapel is aangeboden zonder potentieel vochtprobleem en ze zelfstandig de PIR tussen de balken hebben gedrukt, hetgeen wel een potentieel vochtprobleem geeft. Gelukkig is het relatief eenvoudig op te lossen: PIR tussen de balken eruit 032 glaswol erin en afwerken met klimaatfolie. Rc/Rd waarde gehaald en geen potentieel vochtprobleem.
Dat ze zich volledig focussen op de Rc/Rd waardes maar niet op de bouwfysische situatie zegt alles over deze branche.
Dat ze zich volledig focussen op de Rc/Rd waardes maar niet op de bouwfysische situatie zegt alles over deze branche.
Inderdaad ik ben het met je eens vocht probleem is belangrijker dan een iets lagere rc waarde, en daarom heb ik net de mail naar Klaassen gestuurd met het verzoek om het aan te passen, ben benieuwd naar de reactie.TwingyTwingy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:26:
Voor de isolatiewaarde ben ik niet zo bang. Het potentiële vochtprobleem door de PIR tussen de balken aan te brengen is veel erger inmiddels. Ik heb @moca007 dan ook geadviseerd vooral daar op te focussen. Feit is en blijft dat op de offerte de dakkapel is aangeboden zonder potentieel vochtprobleem en ze zelfstandig de PIR tussen de balken hebben gedrukt, hetgeen wel een potentieel vochtprobleem geeft. Gelukkig is het relatief eenvoudig op te lossen: PIR tussen de balken eruit 032 glaswol erin en afwerken met klimaatfolie. Rc/Rd waarde gehaald en geen potentieel vochtprobleem.
Het zit hem meer in de vocht probleem, die later zou kunnen ontstaan dan in het rc waarde. Ook is de vraag waarom werken ze niet conform de offerte of had mij op z’n minst op de hoogte gesteld.HugoStiglitz schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:52:
[...]
Klinkt als een prima antwoord. Je zit in ieder geval erg dicht tegen de isolatie eisen aan.
De vraag is inderdaad wat doe je er mee nu? Is het helemaal volgens offerte opgeleverd? Ik heb het idee van niet.
Je kunt het op de spits drijven en de koop gaan ontbinden. Resultaat je bent weken danwel maanden verder (let op je kunt ook niet afwerken binnen) als de koop ontbonden is komen ze de dakkapel er weer af halen en het dak herstellen.
Kun jij weer op zoek naar een ander leverancier. Doe mogelijk ook even verder kijkt omdat er al gedoe is geweest (risico voor de ondernemer)
Ik denk dat je een mooie dakkapel hebt met een prima isolatie die goed onderbouwd is in de mail. Of het echt zo is kom je pas achter als je alles gaat nameten. Een beetje vertrouwen mag ook wel.
[ Voor 4% gewijzigd door moca007 op 14-05-2025 14:29 ]
@TwingyTwingy ik heb deze 2 ubakus schetsen gekregen van
Kloppen deze schetsen?/f/image/aZuiR4iOend2VbNgopGP7g8y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dHSqCfGjV6aPAAJjA6xmXya0.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat tussen deze partij en nog een andere partij. Wel fijn dat we onze tijd er voor nemen en er geen haast achter zit.
Members only: title
Inloggen
Kloppen deze schetsen?
/f/image/aZuiR4iOend2VbNgopGP7g8y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dHSqCfGjV6aPAAJjA6xmXya0.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat tussen deze partij en nog een andere partij. Wel fijn dat we onze tijd er voor nemen en er geen haast achter zit.
[ Voor 7% gewijzigd door Agent47 op 15-05-2025 10:25 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
De bovenste schets heeft de isolatie PUR tussen de balken zitten en is daarmee een no-go. Ze hebben het weliswaar 'geventileerd' op de tekening aangegeven, maar ik dit is een groter risico dan de tweede. De tweede afbeelding toont de situatie zoals die zou moeten zijn. Isolatie op het dakbeschot en de juiste RC-waarde.
De eerste schets is van de zijwangen en de tweede schets van het dak van de dakkapellen. Even voor mij, waarom is PUR tussen balken een no-go? Verliest dan de isolatie waarde omdat het wordt opgedeeld?TwingyTwingy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:36:
De bovenste schets heeft de isolatie PUR tussen de balken zitten en is daarmee een no-go. Ze hebben het weliswaar 'geventileerd' op de tekening aangegeven, maar ik dit is een groter risico dan de tweede. De tweede afbeelding toont de situatie zoals die zou moeten zijn. Isolatie op het dakbeschot en de juiste RC-waarde.
[ Voor 9% gewijzigd door Agent47 op 15-05-2025 10:48 ]
Helder, dan zijn ze beide goed. Ik interpreteerde de eerste als ook het dak. In de zijwangen van een dakkapel is geen probleem.
Tussen je balken van een dak isoleren kan wel, maar niet met PUR. Je hebt een materiaal als glaswol/steenwol/houtvezel/vlas nodig. Zodat vocht wat er tussen komt er altijd nog uit kan. PIR met aluminium sluit het vocht op.
Tussen je balken van een dak isoleren kan wel, maar niet met PUR. Je hebt een materiaal als glaswol/steenwol/houtvezel/vlas nodig. Zodat vocht wat er tussen komt er altijd nog uit kan. PIR met aluminium sluit het vocht op.
Kijk top. Dan bookmark ik je even en sla ik beide afbeeldingen op. Heb ik een mooie referentie als dit niet doorgaat.TwingyTwingy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:04:
Helder, dan zijn ze beide goed. Ik interpreteerde de eerste als ook het dak. In de zijwangen van een dakkapel is geen probleem.
Toen ik vroeg over de dakisolatie bij die partij, gaven ze inderdaad dat de isolatie op het dak één stuk is en op de constructie ligt. Dat is een stuk beter dan wordt gedaan bij de partij die eerder deze week is besproken.
Voor de zijwangen heb je daar als optie om voor 120mm PIR te gaan voor een meerprijs. Ze gaven aan een Rd-waarde (let op: geen Rc) van 4,05 te hebben voor de zijkant. Dat is wel typisch, want als je een willekeurige PIR plaat pakt van 120mm is die ruim boven de 5. De Rc-waarde zal wel lager zitten door de onderbrekingen.
Voor de zijwangen heb je daar als optie om voor 120mm PIR te gaan voor een meerprijs. Ze gaven aan een Rd-waarde (let op: geen Rc) van 4,05 te hebben voor de zijkant. Dat is wel typisch, want als je een willekeurige PIR plaat pakt van 120mm is die ruim boven de 5. De Rc-waarde zal wel lager zitten door de onderbrekingen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb contact gehad met Klaassen Dakkapellen.TwingyTwingy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:26:
Ze geven aan (zoals ook bij moca007) dat de isolatie gaat bestaan uit:
Members only:
Inloggen
Ieder zijn eigen interpretatie. Maar als jij je klanten een offerte geeft waarin je aangeeft netjes 140mm PIR op het dakbeschot te doen en vervolgens gaat rommelen door een deel tussen de balken te doen, dan is dat gewoon niet conform offerte. Het lijkt bijna alsof ze ergens een grote partij B-keuze 120mm hebben opgekocht, want ik zou echt niet weten waarom je afwijkt want normaal gezien is 120+40mm duurder dan 1x 140mm.
Dat vochtprobleem is ook het grootste probleem geworden. Zie mijn eerdere post: TwingyTwingy in "Het grote dakkapel (offertes) topic"
En ja, veel dakkapellen-boeren doen dampdichte isolatie tussen de balken en ja dat gaat vaak goed. Totdat er lekkage of ander vocht in de opbouw terecht komt.
Dus nee, ik ben niet van mening dat ze excuses verdienen. De één is tevreden met goede communicatie, ik heb liever een deugdelijke dakkapel conform offerte. En dat mag ik verwachten van een firma die niet anders doet dan dakkappellen maken.
Dat vochtprobleem is ook het grootste probleem geworden. Zie mijn eerdere post: TwingyTwingy in "Het grote dakkapel (offertes) topic"
En ja, veel dakkapellen-boeren doen dampdichte isolatie tussen de balken en ja dat gaat vaak goed. Totdat er lekkage of ander vocht in de opbouw terecht komt.
Dus nee, ik ben niet van mening dat ze excuses verdienen. De één is tevreden met goede communicatie, ik heb liever een deugdelijke dakkapel conform offerte. En dat mag ik verwachten van een firma die niet anders doet dan dakkappellen maken.
Ik ben het wel eens met je argumentatie. Maar ze werden beticht dat ze de isolatiewaarde voor het dak van Rc 6.3 bij lange na niet halen, wat dus niet waar is, want de door hen aangeven opbouw levert wel degelijk een Rc 6.3 op. Dat is correct toch?TwingyTwingy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:09:
Ieder zijn eigen interpretatie. Maar als jij je klanten een offerte geeft waarin je aangeeft netjes 140mm PIR op het dakbeschot te doen en vervolgens gaat rommelen door een deel tussen de balken te doen, dan is dat gewoon niet conform offerte. Het lijkt bijna alsof ze ergens een grote partij B-keuze 120mm hebben opgekocht, want ik zou echt niet weten waarom je afwijkt want normaal gezien is 120+40mm duurder dan 1x 140mm.
Aan de andere kant, maar dat is een ander punt, levert (als ik het goed begrijp) het plaatsen van de 40 mm IKO enerherm (PIR) tussen de balken een potentieel vochtprobleem op? Ik snap alleen niet (ben echt een leek hierin) hoe dit dan een potentieel vochtprobleem kan opleveren? Hopelijk kun je mij dit uitleggen. En hier wil ik het dan zeker met hen over hebben.
Klopt, in de originele casus werd aangegeven dat er alleen isolatie tussen de balken zit, alleen er zit dus aan beide kanten isolatie. Hetgeen wel een hele exotische variant isUcello schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:28:
[...]
Ik ben het wel eens met je argumentatie. Maar ze werden beticht dat ze de isolatiewaarde voor het dak van Rc 6.3 bij lange na niet halen, wat dus niet waar is, want de door hen aangeven opbouw levert wel degelijk een Rc 6.3 op. Dat is correct toch?
Aan de andere kant, maar dat is een ander punt, levert (als ik het goed begrijp) het plaatsen van de 40 mm IKO enerherm (PIR) tussen de balken een potentieel vochtprobleem op? Ik snap alleen niet (ben echt een leek hierin) hoe dit dan een potentieel vochtprobleem kan opleveren? Hopelijk kun je mij dit uitleggen. En hier wil ik het dan zeker met hen over hebben.
Het werkelijke probleem zit niet in de isolatiewaarde zelf – die is technisch gezien in orde – maar in de bouwfysica: hoe vocht zich gedraagt in een dakconstructie. Wanneer PIR-isolatie, een dampdicht materiaal, tussen houten balken wordt aangebracht, kunnen die balken geen vocht meer afgeven aan de binnen- of buitenzijde. Dit is vooral een probleem omdat de bovenzijde van het dak doorgaans ook dampdicht is, bijvoorbeeld door bitumen dakbedekking of EPDM. Hierdoor ontstaat een zogenaamd "dampslot": vocht dat via lekkage of condensatie in de constructie terechtkomt, kan nergens meer heen. Dit komt vrijwel altijd een keer voor – zeker bij platte of licht hellende daken.
Het gevolg is dat het opgesloten vocht leidt tot schimmelvorming, houtrot of verlies van structurele sterkte in het hout. Deze schade blijft vaak jarenlang onzichtbaar, maar kan op termijn zeer ingrijpend en kostbaar zijn om te herstellen. Zolang je geen lekkage hebt gaat het goed, maar komt die er wel wordt het wel echt vervelend.
Je kunt overigens wel isoleren tussen de balken. Geen probleem. Maar dan wel met een dampopen-materiaal. Zoals glaswol/steenwol/houtvezel of vlas bijvoorbeeld. Dit werk je af met een klimaatfolie. Door deze opbouw kan vocht er alsnog netjes uit.
Mij persoonlijk gaat het ook om de vocht / schimmel probleem wat zou kunnen ontstaan, dat de rc waard wat lager zou uitvallen. Zou ik eventueel nog voor lief nemen en het feit dat ze iets verkopen en vervolgens wat anders doen, vind ik niet netjes.TwingyTwingy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Klopt, in de originele casus werd aangegeven dat er alleen isolatie tussen de balken zit, alleen er zit dus aan beide kanten isolatie. Hetgeen wel een hele exotische variant is![]()
Het werkelijke probleem zit niet in de isolatiewaarde zelf – die is technisch gezien in orde – maar in de bouwfysica: hoe vocht zich gedraagt in een dakconstructie. Wanneer PIR-isolatie, een dampdicht materiaal, tussen houten balken wordt aangebracht, kunnen die balken geen vocht meer afgeven aan de binnen- of buitenzijde. Dit is vooral een probleem omdat de bovenzijde van het dak doorgaans ook dampdicht is, bijvoorbeeld door bitumen dakbedekking of EPDM. Hierdoor ontstaat een zogenaamd "dampslot": vocht dat via lekkage of condensatie in de constructie terechtkomt, kan nergens meer heen. Dit komt vrijwel altijd een keer voor – zeker bij platte of licht hellende daken.
Het gevolg is dat het opgesloten vocht leidt tot schimmelvorming, houtrot of verlies van structurele sterkte in het hout. Deze schade blijft vaak jarenlang onzichtbaar, maar kan op termijn zeer ingrijpend en kostbaar zijn om te herstellen. Zolang je geen lekkage hebt gaat het goed, maar komt die er wel wordt het wel echt vervelend.
Je kunt overigens wel isoleren tussen de balken. Geen probleem. Maar dan wel met een dampopen-materiaal. Zoals glaswol/steenwol/houtvezel of vlas bijvoorbeeld. Dit werk je af met een klimaatfolie. Door deze opbouw kan vocht er alsnog netjes uit.
Ik heb ze ook gevraagd om de isolatie aan te passen gisteren mail gestuurd, heb nog geen reactie.
Meer een algemene vraag over vocht en een warm dak constructie, om er zelf van te leren. Als ik b.v. een constructie als die van Klaassen in abakus zet, zie ik nergens een condensatieprobleem door het warme dak constructie. Het lijkt me dat qua vocht het enkel mis gaat indien er een lek in de EPDM komt en vocht zich op die manier kan ophopen. Of zie ik hier iets over het hoofd? Het lijkt me dat vocht nog steeds via de houten balken tussen de PIR weg kan naar binnen.
:strip_exif()/f/image/lkrtncj2tjx3Wi788BQhqF64.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/lkrtncj2tjx3Wi788BQhqF64.png?f=user_large)
/f/image/5qUG4QvXP5pxIxeuknfypas9.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag is er iemand langs geweest om te kijken naar het aftimmeren van de zolder. Hij werkt vooral aan zolders waar net een dakkapel is geplaatst. Ik heb gevraagd wat hij vond van de isolatie. Volgens hem worden 9 van de 10 dakkapellen op deze manier opgeleverd, en klopt het gewoon. Ik liet hem de opbouw van Klaassen zien, en hij zei dat hij zelf ook zo’n soort dakkapel heeft die al een paar jaar staat. Afgelopen week heeft hij daar nog wat aan veranderd en moest toen door de isolatie heen. Hij zag geen vocht of schimmel._l_Arjan_l_ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:41:
Meer een algemene vraag over vocht en een warm dak constructie, om er zelf van te leren. Als ik b.v. een constructie als die van Klaassen in abakus zet, zie ik nergens een condensatieprobleem door het warme dak constructie. Het lijkt me dat qua vocht het enkel mis gaat indien er een lek in de EPDM komt en vocht zich op die manier kan ophopen. Of zie ik hier iets over het hoofd? Het lijkt me dat vocht nog steeds via de houten balken tussen de PIR weg kan naar binnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tsja, hier valt weinig tegen in te brengen. De beste man heeft er gewoon geen verstand van. Bouwkunde/Bouwfysica is een vak apart. En het argument 'het klopt gewoon' omdat het 9 van de 10 keer zo wordt gedaan is buitengewoon slecht.moca007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Vandaag is er iemand langs geweest om te kijken naar het aftimmeren van de zolder. Hij werkt vooral aan zolders waar net een dakkapel is geplaatst. Ik heb gevraagd wat hij vond van de isolatie. Volgens hem worden 9 van de 10 dakkapellen op deze manier opgeleverd, en klopt het gewoon. Ik liet hem de opbouw van Klaassen zien, en hij zei dat hij zelf ook zo’n soort dakkapel heeft die al een paar jaar staat. Afgelopen week heeft hij daar nog wat aan veranderd en moest toen door de isolatie heen. Hij zag geen vocht of schimmel.
Deze opbouw klopt niet. Zoals ik al eerder heb uitgelegd gaat dit goed, totdat er lekkage komt. Dan kan het vocht niet weg. En dat is doorgaans niet na een paar jaar (gelukkig).
Feit is: nu de boel open ligt zou ik het correct volgens de geldende normen willen hebben. Maar iedereen is vrij om te gaan en staan waar die wil. "Je kunt het paard wel naar het water brengen, maar je kunt het niet dwingen te drinken."
Je hebt hier een punt en dat is ook de reden waarom ik Klaassen heb verzocht om dit goed op te lossen. Ik wou alleen aangeven dat dit type isolatie dus blijkbaar vaker wordt toegepast, het is ook maar toevallig dat ik hier een foto heb geplaatst, anders was ik er zelf nooit achter gekomen.TwingyTwingy schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:49:
[...]
Tsja, hier valt weinig tegen in te brengen. De beste man heeft er gewoon geen verstand van. Bouwkunde/Bouwfysica is een vak apart. En het argument 'het klopt gewoon' omdat het 9 van de 10 keer zo wordt gedaan is buitengewoon slecht.
Deze opbouw klopt niet. Zoals ik al eerder heb uitgelegd gaat dit goed, totdat er lekkage komt. Dan kan het vocht niet weg. En dat is doorgaans niet na een paar jaar (gelukkig).
Feit is: nu de boel open ligt zou ik het correct volgens de geldende normen willen hebben. Maar iedereen is vrij om te gaan en staan waar die wil. "Je kunt het paard wel naar het water brengen, maar je kunt het niet dwingen te drinken."
Ben weer langs geweest bij een volgende partij voor de slepende dakkapel.
Toch jammer dat er zo “lastig” wordt gedaan om door te sturen hoe zij een dakkapel opbouwen. Kom mij (bij eerstgenoemde) niet eens de volgorde van materialen worden toegestuurd. Ben benieuwd of tweede partij wel over de brug komt.
Members only:
Inloggen
Toch jammer dat er zo “lastig” wordt gedaan om door te sturen hoe zij een dakkapel opbouwen. Kom mij (bij eerstgenoemde) niet eens de volgorde van materialen worden toegestuurd. Ben benieuwd of tweede partij wel over de brug komt.
Let bij de partij met de H ook op. Mijn opbouw was uiteindelijk toch net wat anders dan wat er beschreven/beloofd was. Er zat 6cm PIR ipv 8 op het dak. Los van de isolatie die tussen de balken moet zitten.
Als ik het zo allemaal lees, wordt er aardig gesjoemeld in de dakkapel wereld, je zou zeggen een beetje isolatie kan nooit zo duur zijn, dat ze daar veel op besparen._kilian_ schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:37:
Let bij de partij met de H ook op. Mijn opbouw was uiteindelijk toch net wat anders dan wat er beschreven/beloofd was. Er zat 6cm PIR ipv 8 op het dak. Los van de isolatie die tussen de balken moet zitten.
Ja dat viel me ook behoorlijk tegen. Heb tot in den treure contact gehad over de opbouw en de isolatiewaardes. Vond het al verrassend dat dit kennelijk ingewikkelde vragen waren, waar ze niet direct antwoord op hadden. Als je dan iets anders levert dat je zelf zegt, ben ik helemaal de weg kwijt. En wat je zegt qua kosten zal die 6 of 8 cm nou ook de wereld niet zijn.
Prefab dakkapellen zou een leuk item bij Radar of Kassa zijn.
Prefab dakkapellen zou een leuk item bij Radar of Kassa zijn.
Zo. Ik heb de 2 partijen beide gevraagd om een ubakus schets via de mail zodat dat vastgelegd staat. Nu maar even afwachten op definitieve offertes.
Ben benieuwd! Heb ik ook bij drie bedrijven opgevraagd en krijg van 1 (zie hierboven) geen concreet antwoord, ander zet het op de mail (de isolatielagen) omdat zij met CAD werken en kennelijk niet tot de mogelijkheden behoort. Derde partij draait om de brij heen met leuzen als Het voldoet aan het bouwbesluit, wij behalen de normen. en reageert niet op de vraag om dit uit te tekenen.Agent47 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:29:
Zo. Ik heb de 2 partijen beide gevraagd om een ubakus schets via de mail zodat dat vastgelegd staat. Nu maar even afwachten op definitieve offertes.
Tja het is volgens mij ook heel druk in dakkapellen land, dus als iemand (lastige) vragen gaat stellen is dat waarschijnlijk voor hen al een reden om de klant te laten schieten.
Onze dakkapel wordt pas eind augustus geplaatst.
Onze dakkapel wordt pas eind augustus geplaatst.
Als dakkapelbouwer volg ik deze topic zeer aandachtig. Naast de onzin staan er ook veel nuttige bijdragen in. Als voormalig aannemer/bouwfysicus kan ik vertellen dat tussen de balken isoleren geen probleem is, mits de opbouw en uitvoering maar goed is, want hier schort het nog wel eens aan.
Minerale wol i.c.m. klimaatfolie heeft zich in de praktijk bij grote projecten nog niet bewezen en er zit zelfs geen KOMO-attest op. Wees dus voorzichtig met het aanbrengen van minerale wol in platte daken, vocht gaat naar plekken waar je het niet wilt hebben, is niet te regelen met een knop en gaat alleen naar beneden in vaste vorm (lekkage). Waterdamp stijgt alleen maar en zorgt er uiteindelijk voor dat de lijm van de epdm gaat verzepen en het dakbeschot gaat rotten.
Mijn bedrijf bouwt dakkapel daken volgens de opbouw van sandwich panelen in de hallenbouw. Onderstaande afbeelding laat zien dat het ook op deze manier kan:
Minerale wol i.c.m. klimaatfolie heeft zich in de praktijk bij grote projecten nog niet bewezen en er zit zelfs geen KOMO-attest op. Wees dus voorzichtig met het aanbrengen van minerale wol in platte daken, vocht gaat naar plekken waar je het niet wilt hebben, is niet te regelen met een knop en gaat alleen naar beneden in vaste vorm (lekkage). Waterdamp stijgt alleen maar en zorgt er uiteindelijk voor dat de lijm van de epdm gaat verzepen en het dakbeschot gaat rotten.
Mijn bedrijf bouwt dakkapel daken volgens de opbouw van sandwich panelen in de hallenbouw. Onderstaande afbeelding laat zien dat het ook op deze manier kan:
:strip_exif()/f/image/ZbWvgdvkUf2Fa32GnUrYWN3r.jpg?f=fotoalbum_large)
Je doet het voorkomen alsof tussen de balken isoleren prima is, "mits de uitvoering goed is". Maar dat is precies het punt: de uitvoering is in veel gevallen niet goed. En daar gaat het mis — structureel.
Bij veel prefab dakkapellen wordt dampdichte PIR tussen de houten balken gepropt, terwijl de bovenzijde ook dampdicht is (bitumen, EPDM). Je creëert daarmee een dampslot zonder enige ontsnappingsmogelijkheid voor vocht. Eén klein foutje, lekkage,en je hebt jaren later schimmel of houtrot. Dat is geen theoretisch risico, dat is een praktijkprobleem — inmiddels herkend door talloze deskundigen én gedupeerden.
Dan jouw opmerking over minerale wol: inderdaad, je moet weten wat je doet. Maar dampopen isolatie in combinatie met goed geplaatste klimaatfolie biedt juist wél een ademend vermogen, in tegenstelling tot PIR. En dát maakt in de praktijk vaak het verschil tussen een dak dat lang meegaat en een constructie die na vijf jaar al problemen geeft.
Tot slot: sandwichpanelen in de hallenbouw zijn totaal niet te vergelijken met houten dakkapellen. Daar werk je vaak met staalconstructies, dampdichte afwerking en gecontroleerde plaatsing. In de prefab dakkapellenbranche gaat het doorgaans om seriewerk met krappe marges en weinig toezicht. Juist dáárom is deze nuance zo belangrijk. Suggesties dat "het allemaal wel kan als je het goed doet" zijn op papier mooi, maar in de praktijk naïef.
Je ubakus schetsje klopt trouwens ook niet geheel. Je hebt balkjes van 38mm dik en een hoh afstand van 1.2 meter?
Bij veel prefab dakkapellen wordt dampdichte PIR tussen de houten balken gepropt, terwijl de bovenzijde ook dampdicht is (bitumen, EPDM). Je creëert daarmee een dampslot zonder enige ontsnappingsmogelijkheid voor vocht. Eén klein foutje, lekkage,en je hebt jaren later schimmel of houtrot. Dat is geen theoretisch risico, dat is een praktijkprobleem — inmiddels herkend door talloze deskundigen én gedupeerden.
Dan jouw opmerking over minerale wol: inderdaad, je moet weten wat je doet. Maar dampopen isolatie in combinatie met goed geplaatste klimaatfolie biedt juist wél een ademend vermogen, in tegenstelling tot PIR. En dát maakt in de praktijk vaak het verschil tussen een dak dat lang meegaat en een constructie die na vijf jaar al problemen geeft.
Tot slot: sandwichpanelen in de hallenbouw zijn totaal niet te vergelijken met houten dakkapellen. Daar werk je vaak met staalconstructies, dampdichte afwerking en gecontroleerde plaatsing. In de prefab dakkapellenbranche gaat het doorgaans om seriewerk met krappe marges en weinig toezicht. Juist dáárom is deze nuance zo belangrijk. Suggesties dat "het allemaal wel kan als je het goed doet" zijn op papier mooi, maar in de praktijk naïef.
Je ubakus schetsje klopt trouwens ook niet geheel. Je hebt balkjes van 38mm dik en een hoh afstand van 1.2 meter?
Het probleem is vaak dat klanten geen hoge dakrand willen. Met de isolatie eisen van tegenwoordig ga je al gauw naar een hoogte van 30+ cm. Sommige fabrikanten springen daar zeer creatief mee om, door bijvoorbeeld dakplaten voor hellende daken te gebruiken.
In tegenstelling tot hallenbouw worden prefab dakkapellen over het algemeen onder gecontroleerde omstandigheden binnen geproduceerd. Het verlijmen van epdm komt zeer nauw betreft temperatuur en luchtvochtigheid. Het risico op bouwvocht is nihil. In het geval van lekkage, zit er altijd een garantie van 10 jaar op de daken en ben je meestal op slopershoogte.
Waar het vaak fout gaat is het situeren van een natte cel in de dakkapel of bouwvocht. De kwaliteit van je vochtscherm is in dat geval erg belangrijk. Een te dunne vochtscherm of onjuiste opbouw zorgt voor vocht in de constructie. We maken al 15 jaar dakkapellen onder gecontroleerde omstandigheden op deze manier en hebben nog nooit problemen ondervonden.
De voorkeur gaat uiteindelijk ook uit naar isolatie op het dakbeschot, maar zien isolatie tussen de balken als een goed alternatief, wanneer men geen hoge dakrand wil en passen dit eigenlijk standaard toe.
In tegenstelling tot hallenbouw worden prefab dakkapellen over het algemeen onder gecontroleerde omstandigheden binnen geproduceerd. Het verlijmen van epdm komt zeer nauw betreft temperatuur en luchtvochtigheid. Het risico op bouwvocht is nihil. In het geval van lekkage, zit er altijd een garantie van 10 jaar op de daken en ben je meestal op slopershoogte.
Waar het vaak fout gaat is het situeren van een natte cel in de dakkapel of bouwvocht. De kwaliteit van je vochtscherm is in dat geval erg belangrijk. Een te dunne vochtscherm of onjuiste opbouw zorgt voor vocht in de constructie. We maken al 15 jaar dakkapellen onder gecontroleerde omstandigheden op deze manier en hebben nog nooit problemen ondervonden.
De voorkeur gaat uiteindelijk ook uit naar isolatie op het dakbeschot, maar zien isolatie tussen de balken als een goed alternatief, wanneer men geen hoge dakrand wil en passen dit eigenlijk standaard toe.
ik kan ook beamen dat de isolatie vaak niet in orde is.
Wij ook hebben een 2 jaar geleden een dakkapel besteld bij een in limburg gerenomeerde firma (hadden goede reviews)
Na plaatsen bleken de wanden 6cm pir te bevatten. Het dak was 14cm tussen de balken.
Uiteindelijk hebben ze hier een nieuwe dakkapel komen plaatsen omdat ze de isolatiewaarde niet konden aantonen, maar ik kreeg geen gelijk....
Wij ook hebben een 2 jaar geleden een dakkapel besteld bij een in limburg gerenomeerde firma (hadden goede reviews)
Na plaatsen bleken de wanden 6cm pir te bevatten. Het dak was 14cm tussen de balken.
Uiteindelijk hebben ze hier een nieuwe dakkapel komen plaatsen omdat ze de isolatiewaarde niet konden aantonen, maar ik kreeg geen gelijk....
Wij zijn de opties aan het bekijken om de dakkapel te vervangen. samen met de buren.
Hierdoor moeten we sowieso een vergunning aanvragen omdat de huidige dakkapel op de erfgrens zit en doorloopt naar de buren.
Het is een jaren 30 woning. We gaan zelf de zolder isoleren tussen de balken (20cm). Daar zal iets van 14cm glaswol komen, dampdichte laag.
- Heeft het in zo'n geval zin, om voor het dakkapel te gaan voor de duurdere optie Rc 6.5 & 4.7 a 650,- p/dak extra?
- Iemand bekend met de twee-componenten-PIR schuim zoals hun voorstel?
/f/image/dnAikuXkNUbOPM3akxie1ZOU.png?f=fotoalbum_large)
Voor de volledigheid:
De dakkapel wordt ongeveer 4.8m x 2 met de buren) x 1.75m hoog buitenmaat op een 30% dak.
Dus er komt best een plafond met isolatie.
Hierdoor moeten we sowieso een vergunning aanvragen omdat de huidige dakkapel op de erfgrens zit en doorloopt naar de buren.
Het is een jaren 30 woning. We gaan zelf de zolder isoleren tussen de balken (20cm). Daar zal iets van 14cm glaswol komen, dampdichte laag.
- Heeft het in zo'n geval zin, om voor het dakkapel te gaan voor de duurdere optie Rc 6.5 & 4.7 a 650,- p/dak extra?
/f/image/dnAikuXkNUbOPM3akxie1ZOU.png?f=fotoalbum_large)
Voor de volledigheid:
De dakkapel wordt ongeveer 4.8m x 2 met de buren) x 1.75m hoog buitenmaat op een 30% dak.
[ Voor 8% gewijzigd door Plint op 26-05-2025 12:36 ]
Wij zijn akkoord gegaan met deze partij. Zeer goede reviews, aardige gast op locatie en is ons nog tegemoet gekomen ook nogAgent47 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:24:
@TwingyTwingy ik heb deze 2 ubakus schetsen gekregen van
***members only***
Kloppen deze schetsen? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Het voelt in ieder geval goed, mede in combinatie met de Ubakus schets die deze partij opleverde. Tot nu toe wouden andere partijen dit nog niet leveren.
Wij krijgen nu alles van keralit en HR+++ glas. Oplevering zal wel ergens in oktober zijn o.i.d. wij hebben geen haast.
Dienen zij ook de vergunning in? Ik zou eens vragen aan deze leverancier hoe groot ze de kans achten dat je een vergunning krijgt met een RC waarde van 3.5 en vragen of zij zelf de extra kosten betalen als de gemeente je verplicht om je te houden aan het bouwbesluit dat minimaal 6.3 voorschrijft.Plint schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:33:
Wij zijn de opties aan het bekijken om de dakkapel te vervangen. samen met de buren.
[Afbeelding]
Voor de volledigheid:
Ik zou dit topic eens doorzoeken op de naam van de leverancier voor ervaringen. Volgens mij herken ik de offerte en zal je dus een post van mij kunnen vinden. Ze weten daar het verschil tussen PUR en PIR niet…Plint schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:33:
[Afbeelding]
Voor de volledigheid:
Dom nog niet eens gedaan_kilian_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:55:
[...]
Ik zou dit topic eens doorzoeken op de naam van de leverancier voor ervaringen. Volgens mij herken ik de offerte en zal je dus een post van mij kunnen vinden. Ze weten daar het verschil tussen PUR en PIR niet…

Dit is WBB dakkapelen.
Mochten er nog tips zijn waar een offerte aan te vragen omgeving Arnhem / Nijmegen, dan hoor ik het graag.
Heb er nu één van Gelders Dakrenovatie, WBB en Dakkapel.nl
Zoek ook op mijn naam.Plint schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Dom nog niet eens gedaanWas al wel de laatste pagina's aan het lezen.
Dit is WBB dakkapelen.
Mochten er nog tips zijn waar een offerte aan te vragen omgeving Arnhem / Nijmegen, dan hoor ik het graag.
Zoek eens op besteleen dakkapel uit EnterPlint schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Dit is WBB dakkapelen.
Oké, dus zo simpel ligt het allemaal niet met een dakkapel plaatsen..
Je gaat er toch gewoon van uit dat een partij die dit dagelijks doen de zaken gewoon goed op orde hebben,
Afijn, mijn zoektocht gaat verder. Iniddels Bij bovenstaande partij een offerte opgevraagd en bij Grinsven.
De laatste heeft al laten weten dat ze warm dak constructie toepassen (icm PIR platen). Daar ga ik binnenkort eens een kijkje nemen.
Je gaat er toch gewoon van uit dat een partij die dit dagelijks doen de zaken gewoon goed op orde hebben,
Afijn, mijn zoektocht gaat verder. Iniddels Bij bovenstaande partij een offerte opgevraagd en bij Grinsven.
De laatste heeft al laten weten dat ze warm dak constructie toepassen (icm PIR platen). Daar ga ik binnenkort eens een kijkje nemen.
Ik heb 6 mensen langs laten komen voordat wij een beslissing maakte. Het is een flinke investering. Neem vooral je tijd.Plint schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:13:
Kan bevestigen dat de opbouw van Van Grinsven klopt. Maken inderdaad gebruik van een warm dak constructie. Daar hoef je je over de isolatiewaardes dus geen zorgen te maken. Leuke partij ook. Ze hebben hier uiteindelijk niet geplaatst, maar raadt iedereen aan om even een kijkje daar te nemen en het gesprek aan te gaan.Plint schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:13:
Ook hier aan het oriënteren op het plaatsen van een dubbele dakkapel voor en achter. Dus sowieso vergunningsplichtig. Aangezien wij in het verleden al in een juridisch geschil zijn beland met de aannemer voor onze verbouwing wil ik niet nog eens een vergelijkbaar traject in met een dakkapellen leverancier. Als ik dan de verhalen hier allemaal lees over niet goed geïsoleerde dakkapellen en hoe daar over wordt gedraaid door de leveranciers dan krijg ik al weer flashbacks van het verleden.
Daarom een korte vraag aan de ervaringsdeskundigen hier: Wat moet ik zwart op wit hebben van de partijen die ik benader voordat ik een offerte onderteken?
Tot slot, is er ook een lijst of kan er iemand ons specifiek een partij noemen (Hopelijk een die het werkgebied in Midden/West-Brabant heeft) die de zaken m.b.t. juist isoleren en afspraken nakomen hoog in het vaandel heeft staan?
Daarom een korte vraag aan de ervaringsdeskundigen hier: Wat moet ik zwart op wit hebben van de partijen die ik benader voordat ik een offerte onderteken?
Tot slot, is er ook een lijst of kan er iemand ons specifiek een partij noemen (Hopelijk een die het werkgebied in Midden/West-Brabant heeft) die de zaken m.b.t. juist isoleren en afspraken nakomen hoog in het vaandel heeft staan?
Mensen hier met een ral 7016 dakkapel, zowel keralit als kozijnen?
Welke kleuren hebben jullie aan de binnenzijde?
Benieuwd of er mensen zijn die bicolor hebben, en er meerkosten aan verbonden zijn.
Als ik het inbeeld zie ik een volledige antraciete buitenkant,, maar van binnen ral 9016 (verkeerswit).
Krijg nu een offerte waarin de kozijnen van binnen 9016 en buiten 7016 zijn.
Maar de ramen dan weer zowel van binnen als buiten 9016, lijkt me geen porem?
Benieuwd naar jullie ervaringen, of eventueel fotos
Welke kleuren hebben jullie aan de binnenzijde?
Benieuwd of er mensen zijn die bicolor hebben, en er meerkosten aan verbonden zijn.
Als ik het inbeeld zie ik een volledige antraciete buitenkant,, maar van binnen ral 9016 (verkeerswit).
Krijg nu een offerte waarin de kozijnen van binnen 9016 en buiten 7016 zijn.
Maar de ramen dan weer zowel van binnen als buiten 9016, lijkt me geen porem?
Benieuwd naar jullie ervaringen, of eventueel fotos
[ Voor 10% gewijzigd door Workingtitle op 07-06-2025 19:48 ]
@Workingtitle je hebt Keralit, dus een houtnerf. Komt dat ook op de buitenkant van de kozijnen? Houtnerf is vaak een folie op het kozijn geplakt. Waarom zou dat afwijken bij (draai/kiep?) ramen
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bedankt voor je reactie. Ik snap je vraag niet helemaal. Ik wil het liefst dat de dakkapel van buiten er volledig antraciet uitziet, maar wil van binnen niet antraciet. Dus het liefst alles ral 9016 van binnen. Maar zie bijgaande regels in de offerte, heb het idee dat ik nu van buiten alsnog witte delen heb.timovd schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:52:
@Workingtitle je hebt Keralit, dus een houtnerf. Komt dat ook op de buitenkant van de kozijnen? Houtnerf is vaak een folie op het kozijn geplakt. Waarom zou dat afwijken bij (draai/kiep?) ramen
Overigens, iemand iets te zeggen over deze gegevens. Die RD waardes vind ik gek. Ik heb toch niks aan RD waardes, het gaat toch om RC? overigens zijn ze mijns inziens erg laag.
Hier ver vandaan blijven?
Members only:
Inloggen
@Workingtitle ik snap wat je wil, maar het is mij ook niet duidelijk waarom een fabrikant of leverancier dit niet kan aanbieden.
De Rc-waarde zal lager liggen, want over het glaswol wordt bijvoorbeeld gezegd dat het tussen de balken komt. Hoe zit dat met de PIR-platen?
De Rc-waarde zal lager liggen, want over het glaswol wordt bijvoorbeeld gezegd dat het tussen de balken komt. Hoe zit dat met de PIR-platen?
Nee precies. Maar die RC waardes slaan dan toch helemaal nergens op.timovd schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:03:
@Workingtitle ik snap wat je wil, maar het is mij ook niet duidelijk waarom een fabrikant of leverancier dit niet kan aanbieden.
vraag het aan een lokale bouwer als je wil afwijken van de standaard opties ben je bij de prefab boeren in het algemeen maar bij prijsvechters zeker aan het verkeerde adres.Workingtitle schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:28:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik snap je vraag niet helemaal. Ik wil het liefst dat de dakkapel van buiten er volledig antraciet uitziet, maar wil van binnen niet antraciet. Dus het liefst alles ral 9016 van binnen. Maar zie bijgaande regels in de offerte, heb het idee dat ik nu van buiten alsnog witte delen heb.
Overigens, iemand iets te zeggen over deze gegevens. Die RD waardes vind ik gek. Ik heb toch niks aan RD waardes, het gaat toch om RC? overigens zijn ze mijns inziens erg laag.
Hier ver vandaan blijven?
***members only***
over dit soort Rc / Rd waardes maak ik niet veel woorden meer vuil, het was schandalig en het blijft schandalig. qua kozijn kan je het misschien ook aan ruiter dakkapellen vragen, ik denk dat ik een keer afwijkende binnenkleur aan het kozijn bij hun heb gezien, maar zeker weten doe ik het niet meer.
edit: ja dat hebben ze (je kan het op de intro zien)
Aah top, dit voorbeeld van Ruiter is goed om even in de communicatie te gebruiken. Lijkt mij toch niet dat andere de binnenkant ook allemaal antraciet hebben? Zie namelijk veel ral 7016 voorbij komen.twain4me schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:41:
[...]
vraag het aan een lokale bouwer als je wil afwijken van de standaard opties ben je bij de prefab boeren in het algemeen maar bij prijsvechters zeker aan het verkeerde adres.
over dit soort Rc / Rd waardes maak ik niet veel woorden meer vuil, het was schandalig en het blijft schandalig. qua kozijn kan je het misschien ook aan ruiter dakkapellen vragen, ik denk dat ik een keer afwijkende binnenkleur aan het kozijn bij hun heb gezien, maar zeker weten doe ik het niet meer.
edit: ja dat hebben ze (je kan het op de intro zien)
Er is al veel geschreven over isoleren met PIR tussen de balklaag en de partijen met deze constructie zijn bij ons keuze traject afgevallen. Bedankt voor de kennis deling omtrent potentiële vochtproblemen.
Nu gebruiken verschillende partijen EPS in een sandwich paneel, hier kan ik nog niet zoveel over vinden. Qua isolatie (Rd/C) waarde kan ik uitrekenen dat de Rc waarde gehaald worden met ubakus. Maar qua potentiële vocht problemen weet ik niet zoveel over deze constructie. Als mensen met dezelfde isolatie waarde en dergelijke de keuze zouden hebben tussen PIR boven balklaag of EPS sandwich panelen waarom zouden jullie dan gaan voor PIR boven balken of EPS tussen spanplaat?
Mijn voorkeur nijgt ietwat naar balken met PIR omdat spotjes hierin makkelijk te verwerken zijn. Maar dat heeft niks met constructie te maken.
Nu gebruiken verschillende partijen EPS in een sandwich paneel, hier kan ik nog niet zoveel over vinden. Qua isolatie (Rd/C) waarde kan ik uitrekenen dat de Rc waarde gehaald worden met ubakus. Maar qua potentiële vocht problemen weet ik niet zoveel over deze constructie. Als mensen met dezelfde isolatie waarde en dergelijke de keuze zouden hebben tussen PIR boven balklaag of EPS sandwich panelen waarom zouden jullie dan gaan voor PIR boven balken of EPS tussen spanplaat?
Mijn voorkeur nijgt ietwat naar balken met PIR omdat spotjes hierin makkelijk te verwerken zijn. Maar dat heeft niks met constructie te maken.
Members only:
Inloggen
Dit is, in onze zoektocht, al de vijfde partij die niet simpelweg kan benoemen welke isolatie wordt toegepast. (of er geen zin in heeft, kan ook. Voor ons tien andere minder vragende klanten gok ik)
Bij de één krijg ik een standaard uitdraai van een plat dak en bij drie andere krijg je simpelweg geen antwoord.
Zo jammer dit.
wat naar mijn mening de juiste oplossing is van best naar minder goedplag schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:15:
Er is al veel geschreven over isoleren met PIR tussen de balklaag en de partijen met deze constructie zijn bij ons keuze traject afgevallen. Bedankt voor de kennis deling omtrent potentiële vochtproblemen.
- warm dak (isolatie boven het houten dakbeschot)
- nagisoleerd warm dak ( isolatie boven het houten dakbeschot nagisoleerd tussen de balken ) soms is hierbij folie nodig, soms kan het zo
- dampopen geisoleerd koud dak met klimaatfolie (moderne manier van een koud dak maken)
- dampopen geisoleerd koud dak met ventilatie (oude manier van een koud dak maken)
- (hele tijd niets)
- De rest
Ik maak hierbij geen onderscheid omdat het eigenlijk allemaal vergelijkbaar is ongeacht het gebruikte materiaal of het gebruikte principe. Je sluit hout op tussen 2 damp dichte lagen. omdat de dakkapel in de fabriek wordt gemaakt hebben ze minder bouwvocht, maar als de dakbedekking na X jaar gaat zweten of echt lek gaat kan het heel erg hard gaan met je dak, dat kan je niet erg of een klein risico vinden. maar in basis hebben ze dus allemaal het zelfde nadeel. of het nu pir of eps in een sandwich is .
Als ik zou moeten kiezen kies ik wel voor de sandwich, omdat die waarschijnlijk in een fabriek onder gecontroleerde omstandigheden door een machine is gemaakt. maargoed dat is dus een klein voordeel.
Bij een gemiddeld prull uit china is de omschrijving beter, ze hebben het maar gewoon een keer goed te doen, het erge is dat het maar 1 keer hoeft en dan de komende 10 jaar kunnen gebruiken en voor een bouwkundige hooguit een paar uurtjes werk is. Ze willen zich niet vast leggen, voor de resellers snap ik dat, die hebben weinig controle over wat er wordt geleverd en de fabriek geeft op hun vragen ook geen antwoord. Maar de partijen met een eigen fabriekSource90 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:31:
***members only***
Dit is, in onze zoektocht, al de vijfde partij die niet simpelweg kan benoemen welke isolatie wordt toegepast. (of er geen zin in heeft, kan ook. Voor ons tien andere minder vragende klanten gok ik)
Bij de één krijg ik een standaard uitdraai van een plat dak en bij drie andere krijg je simpelweg geen antwoord.
Zo jammer dit.

Toen ik nog bij een aanmer werkte en er 100 tegelijk nodig had deden ze al zo achtelijk.
Members only:
Inloggen
Bedankt voor je heldere post en mening. Dit helpt om het in perspectief te plaatsen en de materie beter te begrijpen. Als ik het anders verwoord heeft een warm dak (isolatie boven dakbeschot) je voorkeur vanuit een ideaal/theoretisch perspectief maar zou je toch voor een sandwichpaneel kiezen (met de risico's van hout tussen 2 dampdichte lagen) doordat machinaal verwerking en consistentie je meer vertrouwen geeft.twain4me schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:08:
[...]
wat naar mijn mening de juiste oplossing is van best naar minder goedDe rest.
- warm dak (isolatie boven het houten dakbeschot)
- nagisoleerd warm dak ( isolatie boven het houten dakbeschot nagisoleerd tussen de balken ) soms is hierbij folie nodig, soms kan het zo
- dampopen geisoleerd koud dak met klimaatfolie (moderne manier van een koud dak maken)
- dampopen geisoleerd koud dak met ventilatie (oude manier van een koud dak maken)
- (hele tijd niets)
- De rest
Ik maak hierbij geen onderscheid omdat het eigenlijk allemaal vergelijkbaar is ongeacht het gebruikte materiaal of het gebruikte principe. Je sluit hout op tussen 2 damp dichte lagen. omdat de dakkapel in de fabriek wordt gemaakt hebben ze minder bouwvocht, maar als de dakbedekking na X jaar gaat zweten of echt lek gaat kan het heel erg hard gaan met je dak, dat kan je niet erg of een klein risico vinden. maar in basis hebben ze dus allemaal het zelfde nadeel. of het nu pir of eps in een sandwich is .
Als ik zou moeten kiezen kies ik wel voor de sandwich, omdat die waarschijnlijk in een fabriek onder gecontroleerde omstandigheden door een machine is gemaakt. maargoed dat is dus een klein voordeel.
nee ik zou in basis nooit iets anders dan een warm dak of een angeisoleerd warm dak (laten) maken, zeker als het dak zoals in het geval van een dakkapel nog gemaakt moet worden.plag schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:46:
[...]
Bedankt voor je heldere post en mening. Dit helpt om het in perspectief te plaatsen en de materie beter te begrijpen. Als ik het anders verwoord heeft een warm dak (isolatie boven dakbeschot) je voorkeur vanuit een ideaal/theoretisch perspectief maar zou je toch voor een sandwichpaneel kiezen (met de risico's van hout tussen 2 dampdichte lagen) doordat machinaal verwerking en consistentie je meer vertrouwen geeft.
sandwich is slechts iets minder slecht dan de andere opties op plek 6 , maar staat nog steeds op plek 6
Aah ik dacht dat de laatste zin de conclusie was, door de enter/newline, maar het was nog onderdeel van de uitleg van het kopje "plek 6 de rest" helder! Ik snapte de 100% turn around van het eerdere lijstje al niet.twain4me schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:02:
[...]
nee ik zou in basis nooit iets anders dan een warm dak of een angeisoleerd warm dak (laten) maken, zeker als het dak zoals in het geval van een dakkapel nog gemaakt moet worden.
sandwich is slechts iets minder slecht dan de andere opties op plek 6 , maar staat nog steeds op plek 6.
Heel erg bedankt voor je reactie!
[ Voor 11% gewijzigd door plag op 08-06-2025 22:29 ]
En met wie ben jij in zee gegaan? Ook in deze omgeving aan het zoeken. Heb nu een offerte voor keralit dakkapel van 4m, 1.75 met volledige afwerking en rolluiken voor 17.000 euro inclusief btw.Plint schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Dit is WBB dakkapelen.
Lijkt mij erg veel? Maar is dus mijn eerste offerte.
Maar dingen zoals afval zelf wegbrengen lijkt mij goed om eens naar te kijken om dat toch zelf te doen. Verder werd mij verteld dat de volledige afwerking niet veel zou schelen om dat bij een andere partij uit te besteden (zelf geen klusser).
[ Voor 14% gewijzigd door Ela937 op 12-06-2025 15:09 ]
Ik ben het topic is even aan het teruglezen en lees veel mensen zeggen dat het bouwbesluit van 2021 een dak rc-waarde van 6.3 en wang rc-waarde van 4.7 voorschrijft.
Nu geven veel mensen aan dat dit verplicht is, maar is dit nu alleen bij nieuwbouwwoningen?
Als ik google of ChatGPT dan lees ik vooral dat dit bij renovatie geen verplichting is, klopt dit?
Nu geven veel mensen aan dat dit verplicht is, maar is dit nu alleen bij nieuwbouwwoningen?
Als ik google of ChatGPT dan lees ik vooral dat dit bij renovatie geen verplichting is, klopt dit?
Bij (ver)bouwen dien je aan bouwbesluit te houden. Dus als je dakkapel op je woning zet moet het aan bouwbesluit voldoen lijkt mij.
https://www.rvo.nl/onderw...e-eisen-verbouw-renovatie
Dakkapel is nieuwbouw en geen renovatie. Onafhankelijk van het feit hoe oud je huis is.