Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:57:
[...]
Dank! Komt wel een laag dakpannen op (slepend dak). Ik zal de doorsnee tekening met warm dak vragen bij de offerte, om te zien hoe ze dat uitvoeren.
Met tien jaar garantie neem ik aan dat ze dat hebben uitgedacht..?
Hij heeft het ook over ventilatie en aansluiting op hemelwater afvoer gehad maar dat is niet blijven hangen :')
Sleepdak: Ziet er stukken beter uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcFuJ_dDX91i6HWpx_hHSU3KB4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqOWlDZW6Mut1vGnZHlEixCM.png?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

kaboom1555 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Het levert echt veel ruimte op, maar ligt uiteraard wel aan je type dak wat je nu hebt. Ik heb er bijna 50cm extra vloer bij + alles waar ik voorheen niet kon staan onder de schuine kap. Maar nogmaals, ligt ook helemaal aan hoe het er nu uit ziet bij jou.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan idd niet 1 op 1 zeggen dat je er weinig of veel ruimte voor terugkrijgt. Hangt van de situatie af.

Ik had het hier zelfs in hetzelfde huis verschillend;

Op de 1e verdieping had ik een knieschot wat 50cm hoog was en een dakhelling van 45graden. Daar is de dakkapel op het bestaande knieschot/dwarsbalk gezet en de kamer is zeker lichter en moderner geworden maar echt niet heel veel groter. Je kan ietsje verder doorlopen tov vroeger.

Op zolder (1 verdieping erboven) had ik een knieschot van 90cm hoog. Ik had daar de ruimte om de kapel “dieper” te zetten dus ik heb het knieschot/dwarsbalk laten verlagen zodat ik nog maar +-40cm knieschothoogte heb. De “vloeroppervlaktewinst” tov de oude situatie was bijna een halve meter. En dan tel ik het schuine gedeelte (waar je dus eerst niet kon lopen) niet eens mee…

Of echt ruimtewinst te hebben moet je eigenlijk je dakkapel zo diep mogelijk zetten. Ik haal altijd dit topic aan als voorbeeld;

Dakkapel volledige hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ophidian schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:46:
[...]

Qua vloeroppervlakte inderdaad maar 54 centimeter. Maar de oppervlakte waar je opeens fatsoenlijk kan staan is behoorlijke meer. Kan er op eens een bed staan op een plek waar je anders niet langs kon komen. Dus geld zeker waard imo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik was in jouw geval wel voor een sleepdak gegaan, dan heb je niet zo’n rare 90 graden hoek in je plafond… (mits het past bij de rest van de buurt, hier zijn het nagenoeg allemaal sleepdaken dus ik heb plat niet eens overwogen (los van het feit dat sleepdakken duurzamer zijn)).

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 06-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:49:
[...]

Ik was in jouw geval wel voor een sleepdak gegaan, dan heb je niet zo’n rare 90 graden hoek in je plafond… (mits het past bij de rest van de buurt, hier zijn het nagenoeg allemaal sleepdaken dus ik heb plat niet eens overwogen (los van het feit dat sleepdakken duurzamer zijn)).
Ah nee dat was voor ons geen optie. Dat vonden wij dan weer niet mooi ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Restyler
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-08 13:21
We hebben een halfjaar geleden onze huidige woning gekocht (uit 1935) en zijn ons aan het oriënteren op het vervangen van de oude dakkappellen.

Het dak bestaat uit een oude gedeelte en een nieuwe gedeelte. In de brochure tijdens de koop stond dat het nieuwe gedeelte is geïsoleerd met 80mm PIR voor de platte gedeeltes en 180mm steenwol voor de schuine gedeeltes. Als ik Google wat hier de RD-waardes van zijn lees ik dat 80mm PIR een RD-waarde heeft van circa 3,6 en het steenwol een waarde van circa 4,85.
Wederom dit betreft het gedeelte van het dak wat gerenoveerd is,

De dakkappellen waar we ons op aan het oriënteren zijn bevinden zich op het oude gedeelte van het dak. Om een lang verhaal kort te houden. We hebben de eerste offerte nu binnen. Tijdens het gesprek wat we met de verkoper hebben gehad benoemde hij dat we geen goede isolatiewaarde nodig hebben voor onze nieuw te plaatsen dakkappellen, omdat het een oud dak is. Uiteindelijk heeft hij een offerte gemaakt met daarin opgenomen een RC-waarde van 3,6 voor het dak en 3,0 voor de wanden.

Mijn vraag is of deze RC-waarden inderdaad prima zijn of dat we ons toch beter hard kunnen maken voor een hogere RC-waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
Dikke onzin. Lekker een andere partij zoeken. Alles wat je nieuw maakt moet/wil je laten voldoen aan huidige standaarden. Anders als je wel ooit je dak gaat doen dan is je dakkapel weer een zwakkere schakel.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Restyler schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:47:
We hebben een halfjaar geleden onze huidige woning gekocht (uit 1935) en zijn ons aan het oriënteren op het vervangen van de oude dakkappellen.

Het dak bestaat uit een oude gedeelte en een nieuwe gedeelte. In de brochure tijdens de koop stond dat het nieuwe gedeelte is geïsoleerd met 80mm PIR voor de platte gedeeltes en 180mm steenwol voor de schuine gedeeltes. Als ik Google wat hier de RD-waardes van zijn lees ik dat 80mm PIR een RD-waarde heeft van circa 3,6 en het steenwol een waarde van circa 4,85.

De dakkappellen waar we ons op aan het oriënteren zijn bevinden zich op het oude gedeelte van het dak. Om een lang verhaal kort te houden. We hebben de eerste offerte nu binnen. Tijdens het gesprek wat we met de verkoper hebben gehad benoemde hij dat we geen goede isolatiewaarde nodig hebben voor onze nieuw te plaatsen dakkappellen, omdat het een oud dak is. Uiteindelijk heeft hij een offerte gemaakt met daarin opgenomen een RC-waarde van 3,6 voor het dak en 3,0 voor de wanden.

Mijn vraag is of deze RC-waarden inderdaad prima zijn of dat we ons toch beter hard kunnen maken voor een hogere RC-waarde.
Ik heb altijd zoiets van als je het doet doe het gelijk goed. Nu kies je met een "vinkje" hogere isolatie aan terwijl je het later never nooit meer aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:17
Restyler schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:47:

Red flag. Een beunhaas die zich niet aan het bouwbesluit houdt. Moet direct naar de gevangenis, en komt niet langs start.

Rc waarde dak moet 6,3 zij en de wangen 4,7. Iedere normale partij doet dat. Je kunt daarna altijd nog zelf de rest van het oude dak isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Hier nog mensen uit het oosten van het land met ervaring mbt dakkapellen? Ik zie Hero, Ruiter, Klok en dakkapel.nl onder andere voorbij komen.

Familie van mij heeft lekkage gehad via dakkapel.nl en die waren na het plaatsen niet heel meewerkend zeg maar, deze valt eigenlijk al af qua gevoel voor ons.

We willen 2 stuks van maximaal 4m breed en qua hoogte moeten we nog bedenken of we 150 of 175 of daartussen nemen.

Inclusief horren voor de draaikiepramen. Ook wil ik eigenlijk zwart op wit dat lekkages verholpen worden na plaatsing oid.

Tevens moeten de zonnepanelen aan 1 kant er af gehaald worden en weer op het dakkapel komen.

Budget --> 20k inclusief alles.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

@Agent47 BestelEenDakkapel geeft 10 jaar garantie.
"Ook wil ik eigenlijk zwart op wit dat lekkages verholpen worden na plaatsing oid." Wat bedoel je? Je hebt toch garantie? Het budget van 20k voor 2 dakkapellen is vrij krap met jouw eisen. Wellicht als je alles met goedkope HPL-platen laat bedekken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

timovd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:12:
@Agent47 BestelEenDakkapel geeft 10 jaar garantie.
"Ook wil ik eigenlijk zwart op wit dat lekkages verholpen worden na plaatsing oid." Wat bedoel je? Je hebt toch garantie? Het budget van 20k voor 2 dakkapellen is vrij krap met jouw eisen. Wellicht als je alles met goedkope HPL-platen laat bedekken.
Nou ik wil mocht er lekkage zijn / komen door plaatsing, wel dat dit wordt opgelost natuurlijk. Niet dat men de handen er af houdt en ik het kan uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:01
Onze aanvraag is helaas afgewezen door de gemeente. Althans, ze verzoeken ons om de maatvoering aan te passen. Dit ivm de bijzondere welstandsniveau. Daarin staat het volgende:

- de breedte bedraagt in totaal maximaal 50% van de breedte van het dakvlak.

Ons dak is 8m breed. Dus ipv een dakkapel van 6,50 meter mag deze maximaal 4 meter per zijkant bedragen.

Dat is balen, want dat scheelt nogal wat. Verder schrijft de stadsbouwmeester het volgende:
Dakkapellen zijn, als ze zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte, voor het straatbeeld zeer bepalend. Dakkapellen moeten een ondergeschikte toevoeging zijn aan een dakvlak. Het plaatsen van een dakkapel mag dus niet ten koste gaan van de karakteristiek van de kapvorm. Daarom mag een dakkapel nooit domineren in het silhouet van het dak.

De voorgestelde dakkapellen voldoen niet aan dit criterium en geadviseerd wordt de afmetingen van de dakkapellen hierop af te stemmen. Een afwijking van dit criterium geeft een precedent voor vergelijkbare woningen in de directe omgeving en daarmee een ongewenste ontwikkeling.
Het gaat bij ons om beide zijkanten van de woning. De voorkant staat naar de openbare weg toe. En het dak is vanaf de openbare weg heel beperkt zichtbaar. Ik schat in slechts een meter van het dak.

Daarnaast zijn er enkele dakkapellen in de buurt die wel over de hele breedte zijn geplaatst maar die zijn voor deze welstandsnota geplaatst. En uiteraard staat in de welstandsnota dat het nieuwe beleid maatgevend is en het verwijzen naar andere goedgekeurde bouwwerken speelt geen rol bij de toetsing van de bouwaanvraag.

Zijn er meer mensen hier die met zo'n situatie te maken hebben gehad en heeft het zin om bezwaar te maken? Enige wat ik me kan bedenken is dat we verzoeken voor uitzondering omdat de dakkapellen niet het straatbeeld veranderd. En dit onderbouwen met fotos vanaf diverse hoeken vanaf de openbare weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Agent47 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:56:
Hier nog mensen uit het oosten van het land met ervaring mbt dakkapellen? Ik zie Hero, Ruiter, Klok en dakkapel.nl onder andere voorbij komen.

Familie van mij heeft lekkage gehad via dakkapel.nl en die waren na het plaatsen niet heel meewerkend zeg maar, deze valt eigenlijk al af qua gevoel voor ons.

We willen 2 stuks van maximaal 4m breed en qua hoogte moeten we nog bedenken of we 150 of 175 of daartussen nemen.

Inclusief horren voor de draaikiepramen. Ook wil ik eigenlijk zwart op wit dat lekkages verholpen worden na plaatsing oid.

Tevens moeten de zonnepanelen aan 1 kant er af gehaald worden en weer op het dakkapel komen.

Ik heb goede ervaringen met Vos Dakkapellen (zitten in Nunspeet), zo heb ik in 2019 en in 2023 een dakkapel door hen laten plaatsen.
Ook bij een lekkage, kwamen zij snel langs.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555

Ik denk dat je beter je budget kunt verhogen tot 24/25k dan heb je alles keralit, horretjes, draai kiepramen etc.
Demontage zonnepanelen kost afhankelijk van het bedrijf rond de 350€ tot €500 voor 12 panelen. Terugplaatsen ook zoiets, maar omdat je een andere onderconstructie nodig hebt straks kun je daar afhankelijk van het aantal panelen ook zo 400 a 500 per terug te plaatsen paneel voor rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door kaboom1555 op 21-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Just smile schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:53:
Onze aanvraag is helaas afgewezen door de gemeente. Althans, ze verzoeken ons om de maatvoering aan te passen. Dit ivm de bijzondere welstandsniveau. Daarin staat het volgende:

- de breedte bedraagt in totaal maximaal 50% van de breedte van het dakvlak.

Ons dak is 8m breed. Dus ipv een dakkapel van 6,50 meter mag deze maximaal 4 meter per zijkant bedragen.

Dat is balen, want dat scheelt nogal wat. Verder schrijft de stadsbouwmeester het volgende:

[...]

Het gaat bij ons om beide zijkanten van de woning. De voorkant staat naar de openbare weg toe. En het dak is vanaf de openbare weg heel beperkt zichtbaar. Ik schat in slechts een meter van het dak.

Daarnaast zijn er enkele dakkapellen in de buurt die wel over de hele breedte zijn geplaatst maar die zijn voor deze welstandsnota geplaatst. En uiteraard staat in de welstandsnota dat het nieuwe beleid maatgevend is en het verwijzen naar andere goedgekeurde bouwwerken speelt geen rol bij de toetsing van de bouwaanvraag.

Zijn er meer mensen hier die met zo'n situatie te maken hebben gehad en heeft het zin om bezwaar te maken? Enige wat ik me kan bedenken is dat we verzoeken voor uitzondering omdat de dakkapellen niet het straatbeeld veranderd. En dit onderbouwen met fotos vanaf diverse hoeken vanaf de openbare weg.
Raar verhaal in nageoeng alle situaties zou de zijkant van het dak vergunningsvrij moeten zijn. (mits dit dus niet naar de weg staat) toevallig en monument of beschermd dorp of stads deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just smile
twain4me schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Raar verhaal in nageoeng alle situaties zou de zijkant van het dak vergunningsvrij moeten zijn. (mits dit dus niet naar de weg staat) toevallig en monument of beschermd dorp of stads deel?
In de welstandsnota staat dat onze straat valt onder een bijzonder welstandsniveau i.v.m. een klein stadspark aan de overkant.

Voor dakkapellen hebben ze een apart hoofdstuk in de welstandsnota en daar maken ze onderscheid tussen dakvlak zijde achtererf (geheel welstandsvrij) en dakvlak aan zijde voorerf en zijerf.

plaatsing
  • Er is minimaal 0.5 m dakvlak boven de dakkapel en, met uitzondering van de woningscheidende zijde, minimaal 0.5 m dakvlak naast de dakkapel aanwezig (afstand tot zijkant gemeten aan de bovenzijde van de dakkapel (bij kilkepers gemeten aan de onderzijde van de dakkapel)
maatvoering:
  • de hoogte bedraagt maximaal 1.75 m gemeten vanaf de voet van de dakkapel tot de bovenzijde van het boeiboord of de daktrim.
Extra welstandscriteria bijzonder welstandsniveau

plaatsing
  • er is sprake van een regelmatige rangschikking op een horizontale lijn, dus niet boven elkaar gerangschikt;
  • de afstand tot de goot bedraagt minimaal 0.5 m;
  • indien het een dakkapel op een bijgebouw, aan- of uitbouw betreft zijn de gebiedsgerichte criteria (hoofdstuk 2.2) van toepassing;
  • bij een individueel hoofdgebouw is de dakkapel gecentreerd in het dakvlak of afgestemd op de geleding van de voorgevel
maatvoering:
  • de breedte bedraagt in totaal maximaal 50% van de breedte van het dakvlak
vormgeving:
  • de vormgeving en de geleding zijn afgestemd op het hoofdgebouw;
  • hoogte boeiboord bedraagt maximaal 30 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:44

Voor die prijs weet ik niet of je iets kunt krijgen hoor... Denk dat dakkapel.nl goedkoopste is maar daar hoor je wisselende verhalen over. Werkt met verschillende ploegen en is afwachten of je toevallig de goede ploeg krijgt. Klok is hier ook geweest voor een offerte. uiteindelijk gekozen voor Brouwer dakkapellen in Zwolle. Deze gasten staan wel het beste aangeschreven in de regio. Afgelopen jaar hebben ze 4 dakkapellen geplaatst hier in de straat. Klein bedrijf met medewerkers die allemaal allround zijn: dus zelf dakkapel maken, zelf plaatsen en evt ook zelf service verlenen door dezelfde ploeg.
Klok en Brouwer zaten ongeveer op zelfde niveau qua prijs, dakkapel.nl zat eronder (maar is niet op locatie geweest etc).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 12:12
Het is een wat algemene vraag maar benieuwd naar jullie inschatting. Wij hebben aan de achterzijde 3 kamers op de 1e verdieping, maar het schuine dak loopt aan de achterzijde van de woning door tot het dak van de begane grond.

De middelste kamer heeft reeds een dakkapel uit 2007, hierin zit ook de badkamer.
Nu twijfelen we om links en rechts een dakkapel aan te plaatsen, grof gezegd 1 van 2 meter en 1 van 2,5meter breed.

Nu is het alternatief is de oude dakkapel slopen en een hele nieuwe dakkapel van circa 7.5 a 8 meter breed. En daarmee ook de badkamer vervangen (die we toch willen vervangen).

Enige idee of (los van de badkamer) er waarschijnlijk ook financieel interessanter is om voor de tweede optie te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 15:42
Kan iemand mij uitleggen waar de dakbalken van een prefab dakkapel op rusten (bijv. de Ruiter)?
Veel foto's bekeken in dit topic, maar werd mij niet duidelijk.

Onderliggende vraag:
Onderstaand een foto van de huidige situatie: houten dakkapel van 60+ jaar oud, welke ik overweeg te vervangen. De balken van het dak van de dakkapel rusten in een gording. Graag zou ik deze gording in takt willen laten, kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDAHWBdrAMwmPSl1iDNr_IKASJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtTYsk4gAo6JaZzwyJEC1Ayy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben bezig met diverse offertes voor een dakkapel op het zuidwesten. Om de warmte in de zomer een beetje buiten te houden heb je zo'n beetje 3 keuzes: rolluiken, screens en warmtewerend glas.

Rolluiken zijn de duurste optie, maar scheelt dat echt ten opzichte van warmtewerend glas? Het idee dat je bij warmtewerend glas nergens aan hoeft te denken als het warm gaat worden spreekt me wel aan (en ik vind het mooier staan), maar ik twijfel aan de effectiviteit. De ene verkoper geeft de 'voorkeur' aan glas, de ander weer rolluiken, dat helpt niet echt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mrwolf op 24-03-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:36
Rolluiken kun je ook automatiseren, dus 's zomers vanaf een bepaalde tijd naar beneden om de instraling tegen te gaan. Zo doe ik het tenminste. Geen ervaring met warmtewerend glas.
In de winter heb ik ze om warmteuitstraling naar buiten te voorkomen ook naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoeveel reflecteert warmtewerend glas en blijft dat ook 20-30 jaar goed werken?
Een rolluik zou ik doen, in de winter heb je alle zonne warmte binnen en in de zomer kun je zoveel mogelijk buiten houden. Ook helpt het tegen geluid.
Als het warmtewerend glas 2/3straling tegenhoud, heb je nog steeds tot 300 watt/m2 aan stralingswarmte dat je kamer binnenkomt. Bij een redelijk dakkapel is dat dus een redelijke elektrische kachel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
De zolder wordt een slaapkamer, dan is in de winter warmte binnenhouden niet het belangrijkst (slaap toch het liefst met het raam open). De duurzaamheid van warmtewerend glas vind ik wel een goede inderdaad, dat zal ik eens navragen!

Warmtewerend glas houdt 60-70% van de warmte tegen, maar hoeveel houden rolluiken tegen? Ik probeer het te vergelijken.

En inderdaad, automatiseren van rolluiken is geen probleem. Rolluiken (en zeker programmeerbare) zijn wel weer een stuk prijziger dan ww-glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Qua stralings houdt een rolluik 100% tegen; het wordt immers volledig donker in de kamer. Het rolluik zal natuurlijk wel opwarmen en thermische warmte uitstralen, maar dat geldt voor het hele dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Wij hebben onlangs getwijfeld tussen screens/rolluiken voor bestaande kozijnen.
Daar kregen we de uitleg van rolluiken dat deze ook een luchtdeken creëert tussen raam en luik waardoor je als het ware een extra spouw krijgt dus nog meer warmte buiten houdt.

Ik denk wel dat dit aanzienlijk meer zal schelen dan enkel warmte werend glas omdat je het directe contact met zonlicht weghaalt.

Persoonlijk zou ik voor screens gaan tov rolluik. Dan heb je én nog licht binnen, kan je naar buiten kijken en ziet er ook vanaf de buitenkant een stuk beter uit. Rolluiken vind ik écht geen porum, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
Is daarnaast (uiteraard) ook weer een tikje duurder dan rolluiken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Haha, het esthetische effect van rolluiken vind ik ook wel minder, maar ik ben bereid er overheen te stappen als het echt veel scheelt qua warmte. Ik denk dat warmtewerend glas steeds minder interessant wordt in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Rolluiken kunnen vaak verborgen geïnstalleerd worden. Dus je ziet het alleen als ze dicht zitten en hebt geen lelijke bak aan de buitenkant.
Aan de achterkant vh huis zie je het rolluik natuurlijk alleen maar als je in het achterste deel vd tuin zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:52:

Persoonlijk zou ik voor screens gaan tov rolluik. Dan heb je én nog licht binnen, kan je naar buiten kijken en ziet er ook vanaf de buitenkant een stuk beter uit. Rolluiken vind ik écht geen porum, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
Is daarnaast (uiteraard) ook weer een tikje duurder dan rolluiken.
Is natuurlijk ook afhankelijk wat je met de kamer gaat doen, hobby kamer oid is prima om screens te hebben, maar een slaapkamer zou fijn zijn dat het volledig verduisterd kan worden in de zomer.

Mij is verteld dat tussen de lamellen van een rolluik ook soort isolatie materiaal zit en daardoor extra isolerend is.

Enige nadeel wat ik vind bij rolluik is het gevoel dat je opgesloten kan raken bij brand, vooral omdat deze elektrisch is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
flaskk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Is natuurlijk ook afhankelijk wat je met de kamer gaat doen, hobby kamer oid is prima om screens te hebben, maar een slaapkamer zou fijn zijn dat het volledig verduisterd kan worden in de zomer.

Mij is verteld dat tussen de lamellen van een rolluik ook soort isolatie materiaal zit en daardoor extra isolerend is.

Enige nadeel wat ik vind bij rolluik is het gevoel dat je opgesloten kan raken bij brand, vooral omdat deze elektrisch is.
Niets houdt je natuurlijk tegen om aan de binnenkant nog iets van een (rol)gordijn op te hangen.
Wij hebben het in de slaapkamer van onze dochter juist screens gedaan zodat ze later gewoon nog kan spelen op de kamer maar wel afgeschermd van de zon, zonder dat de lichten aan hoeven.
En haar kamer staat op het westen dus heeft vooral na het middaguur vol de zon op de kamer.
Het plaatsen v/d screens heeft afgelopen zomer een verschil van 7 graden gemaakt.

En ja, in de lamellen van de rolluik zit een schuim, maar dat is een mm schuim. Dat heeft weinig tot geen meerwaarde. Het zit 'm vooral in het luchtkussen dat gecreëerd word tussen ruit en lamellen.

Vooropgesteld zal een rolluik de beste 'bescherming' geven.
Screen zal 10% minder doen maar gevoelsmatig zou glas met warmtewerend glas op 50/60% daarvan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Wij hebben afgelopen jaar een screen laten plaatsen voor het keukenraam en rolluiken voor alle slaapkamerramen op de eerste verdieping.

Ik kan slecht tegen een warme slaapkamer, dus vind het fijn dat rolluiken álle warmte buiten houden. Ook de volledige verduistering vind ik fijn in de zomer. Ze houden ook nog geluid tegen, maar wij hebben triple glas dus merken daar weinig 'extra' van.
Het estetisch argument? Tja. Het voordeel bij ons is dat de bak en rolluiken ongeveer dezelfde kleur antraciet zijn als de kozijnen, dus het valt minder op. Maar zelfs als het wel heel erg opviel hadden we ze nog genomen. Ik hecht meer waarde aan comfort in mijn huis dan dat het er van de buitenkant perfect uitziet, maar dat is persoonlijk.

In de woonkamer/keuken willen we juist wel licht, dus daar hebben we voor een screen gekozen. Ook daar zijn we eigenlijk erg tevreden mee. Houdt niet alle, maar verruit de meeste warmte buiten, en je verduistert niet meteen de hele ruimte. Prima optie voor een ruimte waarin vooral geleefd wordt dus.

TLDR: Is comfortabel slapen het belangrijkste argument, dan zou ik zonder twijfel voor rolluiken gaan. Vind je het juist belangrijk dat er nog licht binnenkomt en duisternis/geluid minder belangrijk is een screen een goede optie. Houd er dan wel rekening mee dat die minder warmte buitenhoudt (kan de verkoper je vast alles over vertellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 21:51
Misschien een ietwat gekke vraag.

Wij hebben aan de achterzijde een dakkapel van 2.5m, nu is het zo dat we ook aan de voorkant een dakkapel willen maar deze mag maar 2.5m zijn. Is het mogelijk om deze naar de voorzijde te verplaatsen en achter dan gelijk een nieuwe te laten plaatsen?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
jordyyyys schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:14:
Misschien een ietwat gekke vraag.

Wij hebben aan de achterzijde een dakkapel van 2.5m, nu is het zo dat we ook aan de voorkant een dakkapel willen maar deze mag maar 2.5m zijn. Is het mogelijk om deze naar de voorzijde te verplaatsen en achter dan gelijk een nieuwe te laten plaatsen?
Geen gekke vraag, maar wat is het bouwjaar van je kapel? En is dit een prefab geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Mauritssvt schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:58:
Kan iemand mij uitleggen waar de dakbalken van een prefab dakkapel op rusten (bijv. de Ruiter)?
Veel foto's bekeken in dit topic, maar werd mij niet duidelijk.

Onderliggende vraag:
Onderstaand een foto van de huidige situatie: houten dakkapel van 60+ jaar oud, welke ik overweeg te vervangen. De balken van het dak van de dakkapel rusten in een gording. Graag zou ik deze gording in takt willen laten, kan dat?

[Afbeelding]
Heb je hier iets aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL5XDpf6ZCtwasq9X6VX8nb1rv4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pt2FKm2qujg0tFQ1GcY1at05.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ3QlEyD8oE-xEpXb9G8ws9RKpg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DWEQmys4G0jfiyZxFgqTPiST.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 21:51
TwingyTwingy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Geen gekke vraag, maar wat is het bouwjaar van je kapel? En is dit een prefab geweest?
Dat durf ik niet te zeggen, deze zat er al op toen wij hier kwamen wonen. We hebben over een aantal weken een afspraak met een leverancier van dakkapellen en zullen het dan ook aan hen vragen.

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Wij zijn recent geweest bij een landelijke partij die de dakkapel kan leveren, voor een prijs die op ons als redelijk overkomt. Zij plaatsen echter alleen de dakkapel en accessoires, maar doen niet aan:

1. Aanhechten muur (bij dakkapel over twee kamers)
2. Herstellen stucwerk en stucen aanhechting
3. Aftimmeren plafond
4. Maken van een vensterbank
5. Elektrische aansluiting voor rolluiken

Dit zouden wij kunnen uitbesteden aan een bij ons bekende aannemer (ik verwacht dat het een dagje werk zou zijn), maar ik zou de voorkeur er aan geven om het allemaal bij 1 partij te houden.

Zijn jullie bekend met partijen (landelijk of in Noord-Holland) die (tegen meerkosten) deze extra diensten wel leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 14:46
@FelixForte Doe mij een partij die dat in 1 dag doet. Wat voor budget had je voor ogen? Ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
wm1234 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:55:
@FelixForte Doe mij een partij die dat in 1 dag doet. Wat voor budget had je voor ogen? Ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke offerte.
Ik heb geen idee wat het zal kosten. Het zijn timmerwerkzaamheden (aanhechting met gips, aftimmeren plafond met gips, plaatsen van een vensterbank) en stucwerkzaamheden. Verder het aansluiten van rolluik (deze worden al geplaatst door de verkoper van de dakkapel).

Wij vinden het geen probleem hier voor te betalen, maar zouden het graag aan 1 partij uitbesteden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
FelixForte schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Ik heb geen idee wat het zal kosten. Het zijn timmerwerkzaamheden (aanhechting met gips, aftimmeren plafond met gips, plaatsen van een vensterbank) en stucwerkzaamheden. Verder het aansluiten van rolluik (deze worden al geplaatst door de verkoper van de dakkapel).

Wij vinden het geen probleem hier voor te betalen, maar zouden het graag aan 1 partij uitbesteden
De meeste dakkapel leveranciers, die met prefabs werken, zitten ook alleen in de dakkapellen.
Je moet je dan ook afvragen of je hen überhaupt wel dingen als afwerking wilt laten doen.

Denk dat je dan een aannemer onder de arm moet nemen en die dan ook de opdracht geven het plaatsen van het dakkapel te coördineren.
Dan heb jij één aanspreekpunt maar worden de werkzaamheden wel gedaan binnen iemands ervaring/expertise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Arend_Akelig schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Voor die prijs weet ik niet of je iets kunt krijgen hoor... Denk dat dakkapel.nl goedkoopste is maar daar hoor je wisselende verhalen over. Werkt met verschillende ploegen en is afwachten of je toevallig de goede ploeg krijgt. Klok is hier ook geweest voor een offerte. uiteindelijk gekozen voor Brouwer dakkapellen in Zwolle. Deze gasten staan wel het beste aangeschreven in de regio. Afgelopen jaar hebben ze 4 dakkapellen geplaatst hier in de straat. Klein bedrijf met medewerkers die allemaal allround zijn: dus zelf dakkapel maken, zelf plaatsen en evt ook zelf service verlenen door dezelfde ploeg.
Klok en Brouwer zaten ongeveer op zelfde niveau qua prijs, dakkapel.nl zat eronder (maar is niet op locatie geweest etc).

Succes!
Ik ga eens contact opnemen met Brouwer dakkapellen. Reviews en site zien er goed uit. Even vrijblijvend babbeltje maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just smile
Just smile schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:44:
[...]

In de welstandsnota staat dat onze straat valt onder een bijzonder welstandsniveau i.v.m. een klein stadspark aan de overkant.

Voor dakkapellen hebben ze een apart hoofdstuk in de welstandsnota en daar maken ze onderscheid tussen dakvlak zijde achtererf (geheel welstandsvrij) en dakvlak aan zijde voorerf en zijerf.

plaatsing
  • Er is minimaal 0.5 m dakvlak boven de dakkapel en, met uitzondering van de woningscheidende zijde, minimaal 0.5 m dakvlak naast de dakkapel aanwezig (afstand tot zijkant gemeten aan de bovenzijde van de dakkapel (bij kilkepers gemeten aan de onderzijde van de dakkapel)
maatvoering:
  • de hoogte bedraagt maximaal 1.75 m gemeten vanaf de voet van de dakkapel tot de bovenzijde van het boeiboord of de daktrim.
Extra welstandscriteria bijzonder welstandsniveau

plaatsing
  • er is sprake van een regelmatige rangschikking op een horizontale lijn, dus niet boven elkaar gerangschikt;
  • de afstand tot de goot bedraagt minimaal 0.5 m;
  • indien het een dakkapel op een bijgebouw, aan- of uitbouw betreft zijn de gebiedsgerichte criteria (hoofdstuk 2.2) van toepassing;
  • bij een individueel hoofdgebouw is de dakkapel gecentreerd in het dakvlak of afgestemd op de geleding van de voorgevel
maatvoering:
  • de breedte bedraagt in totaal maximaal 50% van de breedte van het dakvlak
vormgeving:
  • de vormgeving en de geleding zijn afgestemd op het hoofdgebouw;
  • hoogte boeiboord bedraagt maximaal 30 cm
Vandaag bericht gekregen dat de nieuwe tekening, iets meer dan 4 meter, akkoord is bevonden en de vergunning verleend gaat worden voor twee dakkapellen. Het is jammer van die 2 meter, maar als dat het ergste is, dan hebben we verder geen reden om te klagen. Ben blij dat de gemeente behoorlijk snel is met het (her)beoordelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Arend_Akelig schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Succes!
Net mail terug gekregen van Brouwer Dakkapellen: Ze zijn vooral bezig in de regio Zwolle.
Ik woon regio Arnhem, dus ze willen het niet bij ons doen ... :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:59
Agent47 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:24:
[...]

Net mail terug gekregen van Brouwer Dakkapellen: Ze zijn vooral bezig in de regio Zwolle.
Ik heb een offerte getekend bij een partij uit Duitsland. Kreeg daar meer comfort bij dan de snelle nederlandse partijen met hun prijzen. Kan je via dm de partij geven

Ook zijn bij hem extraatjes geen probleem zoals zonnepanelen weghalen die al reeds op het dak liggen etc.
Zij doen wel standaard koud dak isolatie, maar op mijn verzoek doen ze ook een warmdak isolatie.

Is nog niet geplaatst overigens dus kan over de kwaliteit niks zeggen!

Op verzoek:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Artopaper op 07-04-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:39
Om berichten enigszins van toegevoegde waarde te voorzien, is het handig om dan ook de betreffende partij te noemen, eventueel tussen [mo].

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 07-04-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 13:20
Source90 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:19:
Om berichten enigszins van toegevoegde waarde te voorzien, is het handig om dan ook de betreffende partij te noemen, eventueel tussen [mo].
Wij zijn ook benieuwd naar deze partij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Hoe voeg je een members only toe? Heb de eerste offerte binnen en wil deze graag delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 11:21
Ik heb bij twee dakkapel leveranciers die landelijk werken een dezelfde offerte opgevraagd.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik zat zelf ook naar de Minirooftop / Breezehub te kijken, maar het viel me op dat deze (op papier) niet echt stil is. Volgens specificatie 48 dBa op de laagste stand, waar een normale airco minder dan 30 dBa moet produceren om 'stil' genoemd te worden. Een beetje split unit zit op 20 in de laagste stand.

Zelf geen praktijkervaring mee, dus misschien kan iemand dit nog aanvullen, maar wellicht iets om rekening mee te houden.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Hertog schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:20:
[...]

Ik zat zelf ook naar de Minirooftop / Breezehub te kijken, maar het viel me op dat deze (op papier) niet echt stil is. Volgens specificatie 48 dBa op de laagste stand, waar een normale airco minder dan 30 dBa moet produceren om 'stil' genoemd te worden. Een beetje split unit zit op 20 in de laagste stand.

Zelf geen praktijkervaring mee, dus misschien kan iemand dit nog aanvullen, maar wellicht iets om rekening mee te houden.
Nou het is vooral iets van de lange adem ben ik van mening. Ik nodig eerst een 5tal partijen uit en ga dan maar eens rustig kijken wie het wordt. Had net iemand aan de lijn van een grote partij die eigenlijk niet langs wou komen aangezien we dan mogelijk met de afmetingen naar de concurrent gaan. Snap ik wel , maar ik wil eerst mensen zien en spreken aan huis. Ik ga niet blind een offerte tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Agent47 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:54:
[...]

Nou het is vooral iets van de lange adem ben ik van mening. Ik nodig eerst een 5tal partijen uit en ga dan maar eens rustig kijken wie het wordt. Had net iemand aan de lijn van een grote partij die eigenlijk niet langs wou komen aangezien we dan mogelijk met de afmetingen naar de concurrent gaan. Snap ik wel , maar ik wil eerst mensen zien en spreken aan huis. Ik ga niet blind een offerte tekenen.
Ze weten zelf ook dondersgoed dat men meerdere offertes uitvraagt.
Daarnaast werken de grotere partijen gewoon met meterprijzen. Of het nou 4.10m of 4.30m is maakt dan in de prijs niets uit.
Dus kunnen ze prima op afstand een offerte uitbrengen en pas bij opdracht komen inmeten. Zou daar neit zoveel argwaan over hebben.

Wel moet je ze even goed aan de tand voelen of constructieve zaken.
Denk hierbij aan hoe ze de isolatie opbouwen, gebruik van lood of loodvervanger etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik vind het juist wel fijn dat ik op afstand de afmetingen kan doorgeven en een prijsindicatie te krijgen. Mijns inziens een win-win. Als ik er een goed gevoel bij krijg, nodig ik ze uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
timovd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:15:
Ik vind het juist wel fijn dat ik op afstand de afmetingen kan doorgeven en een prijsindicatie te krijgen. Mijns inziens een win-win. Als ik er een goed gevoel bij krijg, nodig ik ze uit.
Dat dus.
Een bezoek is veelal ook tijdens kantoortijden en kost al snel een uur.
Na 1 á 2 bezoeken heb je huis wel een goed beeld bij welke afmetingen er mogelijk zijn. Je zit immers aan wet-/regelgeving vast. (en als een partij daarvan afwijkt weet je ook meteen wat voor vlees je in de kuip hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Agent47 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:24:
[...]

Vraag eens Vos Dakkapellen, die heeft bij onze buren ook de boel afgetimmerd incl vensterbank.
Stucen zal je dan alleen zelf moeten regelen, maar elektra e.d. deden zij ook (kwam een aparte electricien om alles af te monteren..

Geen idee of ze het nog steeds doen, maar 3-4 jaar geleden in iedergeval nog wel.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Agent47 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:54:
[...]

Ik weet niet precies waarom dit een reactie op mijn post was ;). Volgens mij kan iedere partij zo'n ding wel leveren dus de vraag of je dat wilt staat los van de partij-keuze. Of kwam deze partij spontaan zelf met die MiniRooftop?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:59
Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor een dakkapel op onze woning. We willen graag een kader model van 4.50m breed en 1.75m hoog.

We hebben eerst een gesprek gehad met een timmerman die de dakkapel in het werk zou maken, eigenlijk was alles wat we wilden wel mogelijk. Planning is nog wel een ding, zou pas ergens volgend jaar zijn, maar dit is voor ons niet erg we hebben geen haast.

Om toch een beetje een beter idee te krijgen wat we precies wilden hebben we ook een afspraak in een showroom gemaakt bij een grote landelijke partij. Deze partij zet alleen prefab dakkapellen.
Na de opmerkingen die zijn gemaakt tijdens deze afspraak gaan we toch een beetje twijfelen over de haalbaarheid van onze plannen.

Plan is nog steeds om met de timmerman in zee te gaan, maar misschien kunnen jullie even meedenken en adviseren waar we moeten bijsturen?

Ons huis met in rood aangegeven waar de dakkapel zou moeten komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgkRwrtl_cGTcLx9yCtLfTnhoeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLGSbiN14kmulchd6EBuhMtv.jpg?f=fotoalbum_large
De zonnepanelen zijn indak geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaxawghGAvzcQ0fqcMkDIo_bcZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ad3rGDMtVJ0SlHvWIIJE6u4.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van de situatie op zolder, hier zijn al 3 ruimtes ingedeeld en een verlaagd plafond gemaakt met daarboven een bergzolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL3noTRnBqjrqFjrbQu6kdh6C48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iePWytFlClwTkBJiygXfaepq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSg-4qLn5JtCj_GDnhl17mpXNlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BY2YjEwQA2kVs6ktWG9EVUH.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook de tekeningen van de zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGE0WZ-fgEouiy5f_GiFr0Hmit0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jNAqaOMqlUnDPHjRPQLY8CTP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOB-e-kRZ6ZtehWMB5EOvbd1u7I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3GqcMzcPmrwD4o7cMZ1JuAhJ.png?f=user_large

Tijdens het bezoek aan de showroom werd aangegeven dat alle zonnepanelen aan de voorzijde van de woning verwijderd moeten worden. Waar ik het meest van baalde is dat de 5 zonnepanelen aan de onderzijde van de dakkapel waarschijnlijk NIET teruggeplaatst kunnen worden, voor de zonnepanelen aan de bovenzijde van de dakkapel was de verkoper niet zeker of deze nog zouden gaan passen.

Ook gaf deze partij aan dat het knieschot verplaatst moest worden, omdat de dakkapel anders te hoog op de woning zou komen te staan, waardoor we maar amper door de ramen naar buiten zouden kunnen kijken.

De timmerman heeft aangegeven dat de zonnepanelen gewoon kunnen blijven liggen, ook heeft hij niets gezegd over het verplaatsen van het knieschot.

Zou de dakkapel echt te hoog komen te staan?
Als ik kijk naar hoe de dakkapelen bij verschillende buren is geplaatst, zou er sowieso genoeg ruimte moeten zijn voor de zonnepanelen aan de bovenzijde, maar volgens mij ook wel voor degene aan de onderzijde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxY514Sc-k2cvsatRTGYvo-7a-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NYzc8nzpjPy2VlNdwWfIxkW.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhakvoort
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 09:02
Seauleaux schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:42:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor een dakkapel op onze woning. We willen graag een kader model van 4.50m breed en 1.75m hoog.

We hebben eerst een gesprek gehad met een timmerman die de dakkapel in het werk zou maken, eigenlijk was alles wat we wilden wel mogelijk. Planning is nog wel een ding, zou pas ergens volgend jaar zijn, maar dit is voor ons niet erg we hebben geen haast.

Om toch een beetje een beter idee te krijgen wat we precies wilden hebben we ook een afspraak in een showroom gemaakt bij een grote landelijke partij. Deze partij zet alleen prefab dakkapellen.
Na de opmerkingen die zijn gemaakt tijdens deze afspraak gaan we toch een beetje twijfelen over de haalbaarheid van onze plannen.

Plan is nog steeds om met de timmerman in zee te gaan, maar misschien kunnen jullie even meedenken en adviseren waar we moeten bijsturen?

Ons huis met in rood aangegeven waar de dakkapel zou moeten komen:
[Afbeelding]
De zonnepanelen zijn indak geplaatst:
[Afbeelding]

Foto's van de situatie op zolder, hier zijn al 3 ruimtes ingedeeld en een verlaagd plafond gemaakt met daarboven een bergzolder:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier ook de tekeningen van de zolder:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tijdens het bezoek aan de showroom werd aangegeven dat alle zonnepanelen aan de voorzijde van de woning verwijderd moeten worden. Waar ik het meest van baalde is dat de 5 zonnepanelen aan de onderzijde van de dakkapel waarschijnlijk NIET teruggeplaatst kunnen worden, voor de zonnepanelen aan de bovenzijde van de dakkapel was de verkoper niet zeker of deze nog zouden gaan passen.

Ook gaf deze partij aan dat het knieschot verplaatst moest worden, omdat de dakkapel anders te hoog op de woning zou komen te staan, waardoor we maar amper door de ramen naar buiten zouden kunnen kijken.

De timmerman heeft aangegeven dat de zonnepanelen gewoon kunnen blijven liggen, ook heeft hij niets gezegd over het verplaatsen van het knieschot.

Zou de dakkapel echt te hoog komen te staan?
Als ik kijk naar hoe de dakkapelen bij verschillende buren is geplaatst, zou er sowieso genoeg ruimte moeten zijn voor de zonnepanelen aan de bovenzijde, maar volgens mij ook wel voor degene aan de onderzijde.
[Afbeelding]

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Tijdens het plaatsen van onze dakkapellen hebben we last-minute nog besloten om de dakkapel iets hoger te plaatsen (zodat we in de toekomst nog inbouwkasten, die meestal 2,36 hoog zijn, te kunnen plaatsen). Terwijl we in offerte wat anders hadden staan. We hadden overleg met de monteurs en het was geen probleem zeiden ze :) en ze hebben de dakkapel uiteindelijk gewoon hoger geplaatst. Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je al een vliering hebt (of wilt) en het dan uitkomt met je plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
jhakvoort schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:19:
[...]

Tijdens het plaatsen van onze dakkapellen hebben we last-minute nog besloten om de dakkapel iets hoger te plaatsen (zodat we in de toekomst nog inbouwkasten, die meestal 2,36 hoog zijn, te kunnen plaatsen). Terwijl we in offerte wat anders hadden staan. We hadden overleg met de monteurs en het was geen probleem zeiden ze :) en ze hebben de dakkapel uiteindelijk gewoon hoger geplaatst. Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je al een vliering hebt (of wilt) en het dan uitkomt met je plafond.
Wij hebben al een vliering op zolder. Plafond zit op 2.50 meter. Bezwaar van de prefab bouwer zat 'm ook deels in de het aanbrengen van de extra balken voor het verzwaren van de constructie.

Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhakvoort
Seauleaux schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:42:
[...]

Wij hebben al een vliering op zolder. Plafond zit op 2.50 meter. Bezwaar van de prefab bouwer zat 'm ook deels in de het aanbrengen van de extra balken voor het verzwaren van de constructie.
Als de dakkapel breder dan 4 meter wordt dan moet het dak "verplicht" verzwaard worden (omdat de constructie hier meestal niet op berekend is). Bij mij hebben ze inderdaad ook een extra verstevigingsbalk aangebracht en die zit inderdaad een stukje hoger dan de dakkapel zelf. Ik heb hier later de vliering tegen aan laten lopen. Die balk op de vliering zelf aanbrengen is in jouw geval denk ik geen optie meer i.v.m. de lengte van de balk. Je zou nog kunnen overwegen om de hoogte van de dakkapel terug te brengen naar 1,5 meter (i.p.v. 1,75 m), maar dat zie je wel die lelijke balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
jhakvoort schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:09:
[...]

Als de dakkapel breder dan 4 meter wordt dan moet het dak "verplicht" verzwaard worden (omdat de constructie hier meestal niet op berekend is). Bij mij hebben ze inderdaad ook een extra verstevigingsbalk aangebracht en die zit inderdaad een stukje hoger dan de dakkapel zelf. Ik heb hier later de vliering tegen aan laten lopen. Die balk op de vliering zelf aanbrengen is in jouw geval denk ik geen optie meer i.v.m. de lengte van de balk. Je zou nog kunnen overwegen om de hoogte van de dakkapel terug te brengen naar 1,5 meter (i.p.v. 1,75 m), maar dat zie je wel die lelijke balk.
Wij hebben een sporen/scharnierkap dus volgens mij moet er hoe dan ook een extra balk ingebracht worden voor de stevigheid, omdat er sporen doorgehaald gaan worden.

De vloer van de bergzolder is zo gemaakt dat hij niet aan de kap hangt, maar aan de buitenmuren en ligt op de binnenmuren die later geplaatst zijn voor de 3 ruimtes op zolder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6Jci4kYjdTsDgu9cKywoDBxVTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHiOkntmh2nxecxAHz086H91.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
Ucello schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:42:
Ik heb bij twee dakkapel leveranciers die landelijk werken een dezelfde offerte opgevraagd.

***members only***
Hopelijk kan iemand hier mij nog in adviseren of helpen met mijn vraag over wel / geen verholen goot dakappel? En of dit duurder is dan rondom lood? Want ik het hier helaas zelf te weinig verstand van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
@Ucello n=1. Ik heb een dakkapel van een grote landelijke leverancier met verholen goten. Die ligt er al 8 jaar op en tot nu toe gaan lekkages daardoor.

[ Voor 3% gewijzigd door _kilian_ op 15-04-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhakvoort
Seauleaux schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:14:
[...]

Wij hebben een sporen/scharnierkap dus volgens mij moet er hoe dan ook een extra balk ingebracht worden voor de stevigheid, omdat er sporen doorgehaald gaan worden.

De vloer van de bergzolder is zo gemaakt dat hij niet aan de kap hangt, maar aan de buitenmuren en ligt op de binnenmuren die later geplaatst zijn voor de 3 ruimtes op zolder.
[Afbeelding]
Ik heb inderdaad ook schanierkap en grappig genoeg dezelfde situatie (ook twee kamertjes). Ik heb balken aan de binnenmuren bevestigd (5,4 meter). Daarna de kamers bepaald en een houtconstructie gebouwd (de balken rusten dus ook iets op deze constructie). Ik zou misschien toch even vragen aan die timmerman hoe hij die overspanningslengte denkt op te vangen en vooral weg denkt te werken. Ik kan je eventueel een foto sturen hoe zo'n balk eruit ziet bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

AMDFreak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Ik heb goede ervaringen met Vos Dakkapellen (zitten in Nunspeet), zo heb ik in 2019 en in 2023 een dakkapel door hen laten plaatsen.
Ook bij een lekkage, kwamen zij snel langs.
Offerte ontvangen op basis van schatting. Nu mail gestuurd met de vraag of ze langs willen komen en een bakkie koffie willen doen.

Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Seauleaux kun je dan niet beter kijken naar een Velux dakkapel (basis), of alternatieven, zoals BASkapel.
Het (EPDM-)dak moet onder de dakpannen getrokken worden. Daarom willen ze de zonnepanelen er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
timovd schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:48:
@Seauleaux kun je dan niet beter kijken naar een Velux dakkapel (basis), of alternatieven, zoals BASkapel.
Het (EPDM-)dak moet onder de dakpannen getrokken worden. Daarom willen ze de zonnepanelen er af.
Persoonlijk vind ik zo'n BASkapel niet echt mooi, een kader dakkapel past beter bij het huis.

De timmerman is in afwachting van wat gegevens van toeleveranciers en komt daarna nog eens inmeten en kijken wat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Ben erg te spreken over de nazorg van Ruiter Dakkapellen; heb nu twee maal kort achter elkaar een service melding gedaan en beide keren konden ze binnen een week een service monteur langs sturen, zonder problemen en naar tevredenheid opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
kaboom1555 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:31:
Ben erg te spreken over de nazorg van Ruiter Dakkapellen; heb nu twee maal kort achter elkaar een service melding gedaan en beide keren konden ze binnen een week een service monteur langs sturen, zonder problemen en naar tevredenheid opgelost!
Kan dit alleen maar beamen.

Bij oplevering waren er 2 lamelen van de jaloezie aan elkaar geplakt (in de spouw van het glas). Glazen raam is netjes vervangen. Wat kleine puntjes snel opgelost.

Onlangs viel mij op dat er op de kantel kiep ramen 2 beschadigingen zaten in het kozijn (6 maanden na oplevering). Blijkbaar zat er geen beschermingsfolie bij levering op die punten. Per mail gemeld en kreeg meteen reactie dat er 2 nieuwe kozijnen besteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Gdzr schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Sleepdak: Ziet er stukken beter uit
[Afbeelding]
Krijg nu helaas terug dat de betreffende partij het niet zo kan/wil(?) uitvoeren. Onderbouwing zou zijn dat het bovenste houtendeel niet zou kunnen (hoogte complete dakkapel) en daardoor de tweede laag isolatie ook niet mogelijk is (kunnen geen dakpannen op, begrijpelijk).
Bij een plat dak zou dit wel kunnen, wat betreft warm dak.

Klopt dit of hebben ze er geen zin in?
Volgens deze partij zouden ze nog steeds aan de RC waarde komen, met de enkele laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
Source90 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:11:
[...]

Krijg nu helaas terug dat de betreffende partij het niet zo kan/wil(?) uitvoeren. Onderbouwing zou zijn dat het bovenste houtendeel niet zou kunnen (hoogte complete dakkapel) en daardoor de tweede laag isolatie ook niet mogelijk is (kunnen geen dakpannen op, begrijpelijk).
Bij een plat dak zou dit wel kunnen, wat betreft warm dak.

Klopt dit of hebben ze er geen zin in?
Volgens deze partij zouden ze nog steeds aan de RC waarde komen, met de enkele laag.
Je bedoelt dat ze het aansluitdetail van het "nieuwe" sleepdak niet kunnen aansluiten op de huidige dakconstructie, vanwege hoogte verschillen of net wat dan ook? Klinkt als "We hebben er geen zin in".

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Gdzr schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:15:
[...]

Je bedoelt dat ze het aansluitdetail van het "nieuwe" sleepdak niet kunnen aansluiten op de huidige dakconstructie, vanwege hoogte verschillen of net wat dan ook? Klinkt als "We hebben er geen zin in".
Dat ze de tweede laag isolatie niet kunnen uitvoeren. Hebben een offerte uitgebracht voor een slepend dak (met hun voorkeur voor windveren, bind zelf de kantpannen mooier maar ook daar is het moeilijk om mooi uit te lijnen met bestaande pannen), echter zonder de tweede isolatielaag.

Zou dan enkel de 140mm zijn, zonder de extra laag van 60mm erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florimon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 13:57
Hallo allemaal, ook ik ben me aan het orienteren voor een dakkapel. Mijn keuze wordt enigzins beperkt doordat ik een 'lessenaarsdak' van 19 graden heb. Sommige aanbieders haken daarom gelijk al af, anderen hanteren een soort boete lijkt het wel. Toch heb ik nu zes offertes binnen.
Twee (Hero, en De Jong) laat ik afvallen, want die bieden alleen dakkapellen in een aantal standaardmaten aan, en om de beschikbare ruimte te benutten heb ik toch maatwerk nodig (zowel in de breedte als in de hoogte).
Blijven nog over Ruiter (de duurste), De Kozijnenexpert, Postema, en Wiko.
Zoals ik al vaker in dit topic heb gelezen, levert Wiko standaard RC 4.9 voor het dak, en 3.8 voor de zijwangen. In een telefoongresprek vandaag gaven ze aan dat dit optioneel te verhogen is naar RC 6.3/4.7 voor een meerprijs van 320 euro. Is dat een realistisch bedrag? Hij merkte daarbij ook nog op dat de steenwol isolatie van de standaarduitvoering betere geluidsisolatie zou hebben dan de PIR laag bij die optie, klopt dat? Verder levert Wiko als enige van de 4 niet het rolluik met motoren van Somfy, maar van een 'eigen leverancier', die ook de kozijnen en het rolluik zelf levert. Ik heb de naam van deze leverancier tijdens het telefoongesprek verstaan als 'Nirkens', maar ik kan hier online niks van vinden - komt iemand deze naam (of een iets andere spelling daarvan) bekend voor ?
Verder had Ruiter de duurste, maar ook de meest gespecificeerde offerte, waarin ook zaken als 'verzwaren sporen in dakdoos' expliciet zijn benoemd (ik had aangegeven in een later stadium misschien nog zonnepanelen op de dakkapel te willen leggen). Dat geeft toch wel een professioneel gevoel. Van 'De Kozijnenexpert' komt iemand volgende week langs voor inmeten en een gesprek + nieuwe offerte.
Tenslotte is er nog Postema - hun offerte is de laagste, het scheelt zo'n 2000 a 3000 met de anderen, maar hun website is vrij summier en ik kan online ook weinig reviews over ze vinden. Heeft iemand hier misschien ervaring met ze ?
Bedankt voor het lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Wij hebben Klaassen opdracht gegeven voor plaatsen van een dakkapel. 530x175cm Inc rolluiken voor 11,5k. Vonden fijne verkoper die langs kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Florimon schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:59:
Hallo allemaal, ook ik ben me aan het orienteren voor een dakkapel. Mijn keuze wordt enigzins beperkt doordat ik een 'lessenaarsdak' van 19 graden heb. Sommige aanbieders haken daarom gelijk al af, anderen hanteren een soort boete lijkt het wel. Toch heb ik nu zes offertes binnen.
Twee (Hero, en De Jong) laat ik afvallen, want die bieden alleen dakkapellen in een aantal standaardmaten aan, en om de beschikbare ruimte te benutten heb ik toch maatwerk nodig (zowel in de breedte als in de hoogte).
Blijven nog over Ruiter (de duurste), De Kozijnenexpert, Postema, en Wiko.
Zoals ik al vaker in dit topic heb gelezen, levert Wiko standaard RC 4.9 voor het dak, en 3.8 voor de zijwangen. In een telefoongresprek vandaag gaven ze aan dat dit optioneel te verhogen is naar RC 6.3/4.7 voor een meerprijs van 320 euro. Is dat een realistisch bedrag? Hij merkte daarbij ook nog op dat de steenwol isolatie van de standaarduitvoering betere geluidsisolatie zou hebben dan de PIR laag bij die optie, klopt dat? Verder levert Wiko als enige van de 4 niet het rolluik met motoren van Somfy, maar van een 'eigen leverancier', die ook de kozijnen en het rolluik zelf levert. Ik heb de naam van deze leverancier tijdens het telefoongesprek verstaan als 'Nirkens', maar ik kan hier online niks van vinden - komt iemand deze naam (of een iets andere spelling daarvan) bekend voor ?
Verder had Ruiter de duurste, maar ook de meest gespecificeerde offerte, waarin ook zaken als 'verzwaren sporen in dakdoos' expliciet zijn benoemd (ik had aangegeven in een later stadium misschien nog zonnepanelen op de dakkapel te willen leggen). Dat geeft toch wel een professioneel gevoel. Van 'De Kozijnenexpert' komt iemand volgende week langs voor inmeten en een gesprek + nieuwe offerte.
Tenslotte is er nog Postema - hun offerte is de laagste, het scheelt zo'n 2000 a 3000 met de anderen, maar hun website is vrij summier en ik kan online ook weinig reviews over ze vinden. Heeft iemand hier misschien ervaring met ze ?
Bedankt voor het lezen!
Door de hellinghoek hebben ze meer materiaal nodig voor het dak tov de vaak voorkomende 45 graden. Dus dat is geen boete, maar een correctie.
Steenwol isoleert geluid inderdaad beter dan pir.
Het verzwaren van het dak voor zonnepanelen was bij mij soms een optie, bij sommige aanbieders was het niet nodig en standaard sterk genoeg. Bij prijsvechters was het vaak een extra optie.
Verbeteren van isolatie hoeft niet heelduur te zijn. Het is voornamelijk extra isolatie materiaal en niet zoveel extra hout/gevelbekleding. Maar eigenlijk hoort dat volgens het bouwbesluit standaard in orde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florimon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 13:57
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:30:
[...]

Door de hellinghoek hebben ze meer materiaal nodig voor het dak tov de vaak voorkomende 45 graden. Dus dat is geen boete, maar een correctie.
Steenwol isoleert geluid inderdaad beter dan pir.
Het verzwaren van het dak voor zonnepanelen was bij mij soms een optie, bij sommige aanbieders was het niet nodig en standaard sterk genoeg. Bij prijsvechters was het vaak een extra optie.
Verbeteren van isolatie hoeft niet heelduur te zijn. Het is voornamelijk extra isolatie materiaal en niet zoveel extra hout/gevelbekleding. Maar eigenlijk hoort dat volgens het bouwbesluit standaard in orde te zijn.
Ja, ik snap dat er meer materiaal nodig is, maar toch, als er niet wordt gespecificeerd hoeveel meer materiaal dan precies, en als het een 'mooi rond' bedrag is dat incl nog wat bijkomende kosten richting de 4000 extra gaat, dan voelt het wel als een 'boete'. (Dit werd ook beaamd door de vertegenwoordiger van Wiko die zei dat sommige aanbieders er idd gewoon geen zin in hebben, en dan een exorbitante opslag rekenen).

Ok, dus dat met 320 euro extra bij Wiko er wel RC 6.3/4.7 te behalen valt zou kunnen kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Ik had een budget partij offerte die 520 euro vroeg voor het verhogen van de RC waarde naar wat de wet voorschrijft in het bouwbesluit.
Je kunt zelf rekenen wat het extra kost qua pir platen aan materiaal. En voor de wanden is wat extra hout en gevelbekleding nodig. Bij 1.5m hoog en 3m lang is dat ong 6.5 m2 voor het dak en ong. evenveel voor de wanden. Bij 15 euro/m2 is dat al 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
Florimon schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:02:
[...]

Ja, ik snap dat er meer materiaal nodig is, maar toch, als er niet wordt gespecificeerd hoeveel meer materiaal dan precies, en als het een 'mooi rond' bedrag is dat incl nog wat bijkomende kosten richting de 4000 extra gaat, dan voelt het wel als een 'boete'. (Dit werd ook beaamd door de vertegenwoordiger van Wiko die zei dat sommige aanbieders er idd gewoon geen zin in hebben, en dan een exorbitante opslag rekenen).

Ok, dus dat met 320 euro extra bij Wiko er wel RC 6.3/4.7 te behalen valt zou kunnen kloppen?
Een "langer" kapel geeft ook problemen met transport. Alles boven de 2.60m moet om kunnen klappen of er moet speciaal transport met extra vergunningen geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
Dit is niet onze situatie maar een beetje vergelijkbaar. We willen er een muur uit, die terhoogte zit van de balk die dwars door de kamer loopt. De dakkapel wordt nog geplaatst. Komen deze week inmeten.
Hoe complex en kostbaar is het om die balk volledig weg te werken, of is het slimmer om alleen een opening te crëeren net rechts naast de balk, aangezien dit toch een inloopkast wordt?

Vind zo'n zichtbare balk geen porem eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZNM0ZlKETeaW_XTrvTmVj6BfhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00ikrngTmCsdrNtyaivbK3Mo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 19:36
Die balk zorgt ervoor dat de boel niet instort, ik zou de vraag gewoon stellen als ze komen inmeten, maar dat zal dan een flinke balk worden die die krachten op moet vangen. Ik vraag me alleen af waarom je die vraag niet eerder hebt gesteld, want je hebt nu dus een offerte getekend voor iets anders dan je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
pman63 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:25:
Die balk zorgt ervoor dat de boel niet instort, ik zou de vraag gewoon stellen als ze komen inmeten, maar dat zal dan een flinke balk worden die die krachten op moet vangen. Ik vraag me alleen af waarom je die vraag niet eerder hebt gesteld, want je hebt nu dus een offerte getekend voor iets anders dan je wil.
Dankje. Ga ik ook zeker doen vragen. Er is nog niks getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
Afgelopen vrijdag is ons dakkapel geplaatst. Ik heb inmiddels enkele offertes opgevraagd voor de afwerking ervan, maar krijg uiteenlopende adviezen. De één adviseert direct af te werken met gipsplaten, terwijl de ander aangeeft dat er eerst OSB-platen geplaatst moeten worden in verband met isolatie, met daaroverheen pas de gipsplaten.

Wat is jullie advies hierin?

Zie bijgevoegde foto’s.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1Mu8Q81bCgtSQwO1fFflNN9LNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gXO6svn8y0pLcCeou5bbCK2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD43uetu3bYkqqO3d408aTncsqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRIdlVBS3Euj1c7e1S9y3xBr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door moca007 op 11-05-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
moca007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:08:
Afgelopen vrijdag is ons dakkapel geplaatst. Ik heb inmiddels enkele offertes opgevraagd voor de afwerking ervan, maar krijg uiteenlopende adviezen. De één adviseert direct af te werken met gipsplaten, terwijl de ander aangeeft dat er eerst OSB-platen geplaatst moeten worden in verband met isolatie, met daaroverheen pas de gipsplaten.

Zie bijgevoegde foto’s.[Afbeelding][Afbeelding]
Een Klaassen. Die begrijpen nog steeds niet dat PIR aan de buitenkant hoort en niet tussen je dakbeschot. Heb je last van buitengeluid als de ramen dicht zijn of niet?

Normaal gesproken plaats je een rachelwerk onder je dakbalken en dan gipsplaten. Ik kan alleen heel moeilijk zien of je daar hoogte genoeg voor hebt, lijkt al krap te zijn met dat raam. Hoeveel ruimte heb je tussen kozijn en de onderzijde van de dakbalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
TwingyTwingy schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Een Klaassen. Die begrijpen nog steeds niet dat PIR aan de buitenkant hoort en niet tussen je dakbeschot. Heb je last van buitengeluid als de ramen dicht zijn of niet?

Normaal gesproken plaats je een rachelwerk onder je dakbalken en dan gipsplaten. Ik kan alleen heel moeilijk zien of je daar hoogte genoeg voor hebt, lijkt al krap te zijn met dat raam. Hoeveel ruimte heb je tussen kozijn en de onderzijde van de dakbalk?
Is de isolatie verkeerd geplaatst en wat zou ik hier aan kunnen doen? Heb geen last van geluid te minste is mij niet opgevallen, zal hier nader opletten. Ruimte zou ik even moeten checken maar zal ongeveer 5-10cm max zijn.

Is het niet mogelijk om de gipsplaten vast te schroeven aan de balken die nu onder isolatie zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
flaskk schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:42:
Wij hebben Klaassen opdracht gegeven voor plaatsen van een dakkapel. 530x175cm Inc rolluiken voor 11,5k. Vonden fijne verkoper die langs kwam.
Is jullie dakkapel geplaatst door Klaassen ben benieuwd naar isolatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
moca007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:44:
[...]

Is de isolatie verkeerd geplaatst en wat zou ik hier aan kunnen doen? Heb geen last van geluid te minste is mij niet opgevallen, zal hier nader opletten. Ruimte zou ik even moeten checken maar zal ongeveer 5-10cm max zijn.

Is het niet mogelijk om de gipsplaten vast te schroeven aan de balken die nu onder isolatie zitten?
Het gebeurd vaker in deze branche en js bijzonder onwenselijk. Omdat je pir dampdicht is en je dakbedekking ook, kan eventueel vocht er niet uit. Bij een lekkage heb je dus een probleem. Daarom is de regel dat je PIR bovenop je dakbeschot plaatst. Aan de binnenzijde kun je dan een dampopen isolatiemateriaal als houtvezel of glaswol plaatsen met klimaatfolie. Dat helpt heel erg op warme dagen (PIR weet warmte goed binnen te houden in de winter maar doet weinig tegen de zomer warmte).

Ik weet dat dakkappellen bouwers dit vaker doen. Zo besparen ze immers ruimte en geld. Anders was je boeiboord groter. Ik zou het in ieder geval niet willen hebben, het hoort in ieder geval niet zo.

Direct schroeven aan je balken van gipsplaten is afgeraden. Hout werkt en die speling kun je opvangen met een rachelwerk eronder. Gipsplaat en rachel werk zal zo'n 4cm zijn dus dat moet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
TwingyTwingy schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Het gebeurd vaker in deze branche en js bijzonder onwenselijk. Omdat je pir dampdicht is en je dakbedekking ook, kan eventueel vocht er niet uit. Bij een lekkage heb je dus een probleem. Daarom is de regel dat je PIR bovenop je dakbeschot plaatst. Aan de binnenzijde kun je dan een dampopen isolatiemateriaal als houtvezel of glaswol plaatsen met klimaatfolie. Dat helpt heel erg op warme dagen (PIR weet warmte goed binnen te houden in de winter maar doet weinig tegen de zomer warmte).

Ik weet dat dakkappellen bouwers dit vaker doen. Zo besparen ze immers ruimte en geld. Anders was je boeiboord groter. Ik zou het in ieder geval niet willen hebben, het hoort in ieder geval niet zo.

Direct schroeven aan je balken van gipsplaten is afgeraden. Hout werkt en die speling kun je opvangen met een rachelwerk eronder. Gipsplaat en rachel werk zal zo'n 4cm zijn dus dat moet goed gaan.
Dit was mij als leek niet bekend, dus er moet een rachel werk komen en daarboven de gips platen.

Ik weet niet of ik hiermee iets kan doen richting Klaassen?

Bedankt voor je heldere antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
moca007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Dit was mij als leek niet bekend, dus er moet een rachel werk komen en daarboven de gips platen.

Ik weet niet of ik hiermee iets kan doen richting Klaassen?

Bedankt voor je heldere antwoord.
Ja, je hebt je dakbalken, dan je rachelwerk en dan je afwerklaag bijvoorbeeld gipsplaten.

Of het trouwens bouwkundig uberhaupt als gebrek is aan te wijzen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ook Klaassen moet voldoen aan de isolatieeis van 6,3 RC. Oftewel de totale opbouw van je dak moet die isolatiewaarde hebben. Door de isolatie tussen de balken te doen onderbreek je de isolatie continue en dat trekt de Rc waarde van je dak naar beneden.

Ik betwijfel heel erg of de isolatie-eis gehaald wordt. Hoe dik zijn de balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhakvoort
moca007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:08:

Zie bijgevoegde foto’s.[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je hier ook rolluiken?? En zo ja, zijn deze geïntegreerd? Of zijn ze buiten op kozijn bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
TwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Ja, je hebt je dakbalken, dan je rachelwerk en dan je afwerklaag bijvoorbeeld gipsplaten.

Of het trouwens bouwkundig uberhaupt als gebrek is aan te wijzen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ook Klaassen moet voldoen aan de isolatieeis van 6,3 RC. Oftewel de totale opbouw van je dak moet die isolatiewaarde hebben. Door de isolatie tussen de balken te doen onderbreek je de isolatie continue en dat trekt de Rc waarde van je dak naar beneden.

Ik betwijfel heel erg of de isolatie-eis gehaald wordt. Hoe dik zijn de balken?
Balken zijn 6cm, deze zijn dikker dan normaal ivm zonnepanelen op de dakkapel.

Ga ervan uit dat 6,3RC waarde wel wordt gehanteerd, hebt toen ook nagevraagd i.v.m nieuwbouw woning. Is dit nog te controleren?

Dit staat er op de offerte:

18 mm spanoplaat, damp-dichte folie, IKO enertherm Alu 140 mm

[ Voor 13% gewijzigd door moca007 op 12-05-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
jhakvoort schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Heb je hier ook rolluiken?? En zo ja, zijn deze geïntegreerd? Of zijn ze buiten op kozijn bevestigd?
Rolluiken zijn geïntegreerd, alleen de zijgeleiders zie je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
moca007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Ga ervan uit dat 6,3RC waarde wel wordt gehanteerd, hebt toen ook nagevraagd i.v.m nieuwbouw woning. Is dit nog te controleren?

Hier gaat het precies mis. Ik heb voor je nagerekend waar het probleem zit. Doordat de PIR niet bovenop het dakbeschot zit, maar tussen de balken is de isolatie onderbroken en kom je niet verder dan RC 3,9.

Bijgaand de doorrekening met en zonder balken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwxr_F_yTDJVeLgf2AqI_lebesE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScJl91VASUuMEtTHq15iLELp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHV9WHsyH5lK3xvjQ6PNdWxlwww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9YErQDHHyRDitZktivPU6FX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Florimon schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:02:
[...]

verkopers willen verkopen ze spelen in op angst en zullen beschaafd of onbeschaafd de concurentie afkraken.
Een meerprijs vragen om aan het bouwbesluit te voldoen is bijna crimineel te noemen, ik zou zeer veel moeite hebben de beste man op zijn blauwe ogen te geloven ;) de dakkapel markt is echt alles behalve netjes hij is totaal overlopen door cowboys.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 12-05-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
TwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:54:
[...]

Hier gaat het precies mis. Ik heb voor je nagerekend waar het probleem zit. Doordat de PIR niet bovenop het dakbeschot zit, maar tussen de balken is de isolatie onderbroken en kom je niet verder dan RC 3,9.

[Afbeelding][Afbeelding]
Onze is nog niet geleverd, kwam er achter dat nergens op de offerte over rc waardes gerept werden. heb nu even mailtje gestuurd of ze netjes aan die regels houden. in hoeverre zijn ze verplicht om aan bouwbesluit te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
moca007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Je vergeet een belangrijk iets te noemen wat op de offerte staat.
Dakbeschot (Rc-6.3) : 18 mm spanoplaat, damp-dichte folie, IKO enertherm Alu 140 mm
(Van binnen naar buiten)
Dit is dus duidelijk fout, geen genoegen nemen met een klein afkoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
flaskk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:23:
[...]

Onze is nog niet geleverd, kwam er achter dat nergens op de offerte over rc waardes gerept werden. heb nu even mailtje gestuurd of ze netjes aan die regels houden. in hoeverre zijn ze verplicht om aan bouwbesluit te houden?
Nvm staat beetje onhandig in offerte maar wel netjes de waardes die verplicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Wolly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Je vergeet een belangrijk iets te noemen wat op de offerte staat.

[...]

Dit is dus duidelijk fout, geen genoegen nemen met een klein afkoopbedrag.
Goed gezien. Dan is deze dakkapel dus 100% non-conform opgeleverd. @moca007 moet dan echt even Klaassen gaan aanspreken waarom ze niet hebben geleverd waar je recht op hebt. Idealiter is het mooiste: huidige PIR-isolatie eruit. Op die plek een 030 multimax glaswol met klimaatfolie erin en dan PIR-isolatie bovenop het dakbeschot. Hoeveel cm nodig is, hangt even af wat je aan glaswol kwijt kan. Houdt er wel rekening mee dat je boeiboord groter wordt hierdoor (afhankelijk van hoeveel cm je plaatst).

Mijn tip: stuur je bevindingen over de dakkappel naar ze toe en vraag eerst hoe ze zelf een oplossing voor hen zien. Mijn advies zou zijn om geen genoegen te nemen met een afkoopbedrag oid. Je hebt een mooie nieuwbouwwoning, daar hoort gewoon een conforme dakkapel op. Waar je recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
[...]

Ken je de opbouw ook vanuit de offerte? Wat stellen ze voor, of is het vaag geformuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
Ik heb vooral mijn bedenkingen bij de RD waardes, 4.35 dak en 3.17 van de wangen.
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen. Het is een dakkapel van bijna 8 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKZBIkzjsEsH8VyI0DbEkLKskOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyGfkR1olaqNgtVkQUn6d2xr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
TwingyTwingy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:54:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik schrik van dit bericht, want wij hebben een paar dagen geleden getekend voor een offerte van een dakkapel van Klaassen Dakkapellen.

Ook hierin:
Dakbeschot (Rc-6.3) : 18 mm spanoplaat, damp-dichte folie, IKO enertherm Alu 140 mm
(Van binnen naar buiten)

Ik ging er dus - zoals nu blijkt onterecht - vanuit dat ze aan de bouwrichtlijnen voldoen en dus voldoen aan de isolatieeis van 6,3 RC.

Weet iemand of je obv dit nog af kunt van de (getekende) offerte? Of dat je ze echt kunt verplichten conform bouwbesluit te bouwen? En overige tips om dit traject naar hun aan te gaan (wellicht gezamenlijk optrekken)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
[...]

Bij mij staat dit wel op de offerte, alleen lees ik hier dat dit niet klopt en dat de rc waarde niet hoger is dan 3.9
Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste