Ahh dan snap ik het.Graft schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:56:
[...]
Kosten overweging, dat valt per dakkapel zo'n ±500,- duurder uit. Gezien de tijd dat wij hier willen blijven wonen, nog max. 5 jaar denk ik niet dat wij dat eruit gaan krijgen.
Daarnaast is op dit moment is de zolder al een warme ruimte waar in principe nooit de verwarming aanstaat. Grootste warmte lek zal inderdaad het raam zijn, de rest van de dakkapel heeft al een hogere RC waarde dan het met pur geisoleerde dag (± 4)
Maar ik laat me graag overtuigen mocht ik een fout begaan.
Okee. Even resumerend:Flix20 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:24:
[...]
Heb je technisch gelijk; mogelijk, daar heb ikzelf de kennis niet van paraat om een oordeel over te hebben.
Maar 95% van Nederland (en dan schat ik het nog voorzichtig in) heeft al helemaal deze kennis niet paraat maar toch liggen er honderdduizenden dakkapellen op de Nederlandse daken.
Het meerendeel daarvan zal zonder verstand van zaken bij een dakkapellenboer naar binnen zijn gelopen en zeggen ik wil een dakkapel, en die hebben ze gekregen.
Maar volgens mij heb ik de berichten van massaal lekkende en schimmelende daken door malafide dakkapel constructies nog niet voorbij zien komen.
Dit is imo weer zo’n typisch Tweakers geval dat vooral naar de theoretische kant gekeken wordt en niet naar de praktijk.
Zal jouw theorie het perfecte dakkapel opleveren? Mogelijk.
Maar zullen de gerenommeerde dakkapel leveranciers ook goede producten leveren waar je de komende 20+ jaar veel leesplezier van zal beleven? Dat denk ik ook wel.
Nb; ik quote nu toevallig jouw bericht omdat dit de meeste recente is met soortgelijke strekking, zie het dus vooral niet als iets persoonlijk.
1. Je geeft aan niet de kennis te hebben om te beoordelen hoe ernstig het gebrek is.
2. Je geeft aan 'nog geen berichten te hebben gezien van schimmelende en lekkende daken'.
We zitten juist op dit forum om elkaar te informeren en van elkaar te leren. Als ik zonder verdere kennis een dakkapel nodig heb, bel ik een dakkapellen-leverancier op en krijg ik een dakkapel. We zitten juist hier om onze kennis te vergroten en elkaar te behoeden voor eventuele problemen. Wil dat dan zeggen dat de hier aangehaalde dakkapel gegarandeerd voor problemen gaat zorgen? Nee, zeker niet. Feit is wel dat er geen enkele foutmarge aan deze dakkapel gegeven wordt voor als er toch wat fout gaat.
Met een iets andere opbouw (wat niet eens duurder hoeft te zijn) kun je eventuele problemen voorkomen. Je huis is doorgaans het kostbaarste bezit en dan vind ik het juist prettig om wat meer zekerheid in te bouwen. Maar dat is ook de keuze aan iedereen zelf.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zou oppassen hiermee. Ze zeggen: "Omdat het verschil zo minimaal is zal dit niet opvallen voor de gemeente." Ze lijken daarmee te suggereren dat ze de tekening op basis waarvan de vergunning is verleend, gaan negeren en stiekem een dakkapel gaan plaatsen met andere maten dan vergund zijn. Stel dat de gemeente komt nameten en constateert dat de dakkapel niet aan de vergunning voldoet. Wie gaat dan de herstelkosten betalen? De Ruiter kan naar eigen zeggen niet leveren wat er in de vergunde tekening staat dus zij zullen het niet kunnen herstellen.sOid schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:43:
***members only***
Of bedoelen ze: "ga maar met deze tekening naar de gemeente en vraag hier een vergunning voor aan, dit keuzen ze vast wel goed omdat de verschillen minimaal zijn." ? Dat zou een ander verhaal zijn en kun je gewoon doen. Maar betekent wel weer het procesje van de vergunning door en wellicht extra legekosten.
En ja, ik ken iemand bij wie iets dergelijks gebeurd is. Overigens met een schuur en niet met een dakkapel, maar de schuur was door de aannemer 40cm breder gemaakt dan vergund. "Komt de gemeente toch niet achter". Tot de gemeente een inspecteur stuurde bij wijze van steekproef en er kwam een enorme heisa van. Dat moet je echt niet willen.
Doe je de vergunningsaanvraag via de Ruiter of zelf?sOid schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:43:
***members only***
Als het via de Ruiter gaat dan is het inderdaad heel opmerkelijk dat de tekenaar met een definitief voorstel komt en na akkoord de Ruiter aanpassingen gaat doen. Ik zou hier geen akkoord op geven maar:
- hetgeen waar de vergunning voor is afgegeven laten maken door de Ruiter
Of
- nieuwe tekening opnieuw laten vergunnen en deze kosten verhalen op de Ruiter. Wel eerst bespreken met hun
Members only:
Inloggen
@sOid Wij hebben bij het vergunningstraject bij de gemeente een vergelijkbare discussie gehad over 30mm extra hoogte van de boei en 20mm meer breedte voor de wangen. Hierbij heb ik destijds aangegeven dat de eisen van de gemeente ertoe leiden dat ik minder effectieve breedte/hoogte heb om mijn isolatie kwijt te kunnen. Om deze reden is de gemeente wel akkoord gegaan met ons ontwerp om een hoger Rc te behalen met hetzelfde materiaalgebruik. Wellicht dat dit in jullie situatie ook uitkomst kan bieden wanneer je erover in gesprek gaat met de gemeente?
Wij zijn opzoek naar 2 dakkapellen.
De meeste offertes liggen rond de 20k. Wat zijn de ervaringen hoeveel er nog van de prijs af kan bij het onderhandelen?
De meeste offertes liggen rond de 20k. Wat zijn de ervaringen hoeveel er nog van de prijs af kan bij het onderhandelen?
Niks 😃Artopaper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:19:
Wij zijn opzoek naar 2 dakkapellen.
Morgen gaan we een knoop doorhakken. Ik heb nog één vraag voor de community hier met betrekking tot de RC waardes.Graft schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:50:
Hi allen,
Wij zijn van plan om in 2025 een dakkapel over gehele breedte van onze woning te plaatsen. Nu hebben bij een 5 tal partijen met productie in eigen beheer in NL. Te weten De Ruiter, Wiko, Klok, Van Hattem en Van Wette. Ik heb offertes opgevraagd met de volgende eisen:[Afbeelding]
- Kader / moderne dakkapel (zie onderstaande foto voor exact wat wij voor ogen hebben)
- Buitenmaat 422x150 op een dakhelling van 35 graden.
- 3 kiepramen
- Horren & screens
- Goede isolatie waardes in lijn met bouwbesluit, HR++ etc
Er zijn drie aanbieders waar het om lijkt te gaan draaien, WIKO, Klok en De Ruiter (de Verbinden hier in het Noorden). Alle drie leveren ook dakkapellen aan de grote nieuwbouw jongens (van Wijnen, Heijmans etc) wat ik een fijn idee vind.
WIKO[Afbeelding]
- Pluspunt: mooiere afwerking, je ziet namelijk geen nagels aan de buitenkant. Zij gebruiken geen Trespa of Unikern voor de buitenkant maar aluminum materiaal genaamd Colorcoat HPS 200 Ultra. Zie onderstaande foto.
- Minpunt: zelf werkvoorbereiden - gipsplaten afwerking tot de nok weghalen etc.
KlokDe Ruiter
- Pluspunt: als enige 15 jaar garantie.
- Minpunt: zelf werkvoorbereiden - gipsplaten afwerking tot de nok weghalen etc.
Vragen
- Pluspunt:geen werkvoorbereiding
- Pluspunt: hoor goede verhalen over de Ruiter. Daarnaast zit de timmerfabriek hier in Groningen en werken ze met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Minpunt: helaas zijn zij vooralsnog verreweg het duurst 13,6K voor een traditionele dakkapel, ik heb ze in de kerstvakantie niet meer te pakken gekregen om mijn eisen bij te stellen.
- Heeft iemand ervaring met bovenstaande 3 aanbieders?
- Heeft iemand hier ervaring met Colorcoat HPS 200 Ultra? Wat is het voordeel hiervan? Ik kan me voorstellen dat dit eventueel gaat 'zingen' met harde wind.
- Ik kom op de Ruiter na bij alle aanbieders uit rond de 13K, ik heb het idee afgaand dat afgaand op de offertes in dit topic het idee dat dit nog iets aan de hoge kant is? Goed om te weten, helaas kost het het verkrijgen van een kraanvergunning in Groningen al 450,- ..
De partij met het beste aanbod heeft flink lagere RC waardes. Ik heb ze gebeld en zij stellen dat veel concurrenten te hoge RC waardes hanteren. Ook heb ik besproken dat het bouwbesluit hogere RC waardes hanteert, echter is dit volgens hun alleen van toepassing op nieuwbouw woningen. Daarnaast is de RC waarde van de kapel sowieso hoger dan mijn met PUR geisoleerde dak, dus daar lekt niet meer warmte weg.
Ik lees echter terug in dit topic dat het niet naleven van het bouwbesluit later gedonder kan opleveren bij een eventuele verkoop.
Dus wat is wijsheid? Spreekt de beste man de waardheid? Dank!
Members only:
Inloggen
Zit zelf te kijken naar een dakkapel van 450x160 met 45graden helling. Volledig keralit 1 boeg stuk. 2 open ramen incl. horen, isolatie, HR++ glas. Geen binnenafwerkinge, dat moet je zelf regelen. Kosten bedragen 13500 via kozijnmeesters, maar die maken alleen nog voor bestaande klanten dakkappelen en pas alleen als je ook nog kozijnen afneemt.. de offerte was dus in het algemeen wel wat hoger.Graft schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:54:
[...]
Morgen gaan we een knoop doorhakken. Ik heb nog één vraag voor de community hier met betrekking tot de RC waardes.
De partij met het beste aanbod heeft flink lagere RC waardes. Ik heb ze gebeld en zij stellen dat veel concurrenten te hoge RC waardes hanteren. Ook heb ik besproken dat het bouwbesluit hogere RC waardes hanteert, echter is dit volgens hun alleen van toepassing op nieuwbouw woningen. Daarnaast is de RC waarde van de kapel sowieso hoger dan mijn met PUR geisoleerde dak, dus daar lekt niet meer warmte weg.
Ik lees echter terug in dit topic dat het niet naleven van het bouwbesluit later gedonder kan opleveren bij een eventuele verkoop.
Dus wat is wijsheid? Spreekt de beste man de waardheid? Dank!
***members only***
Ga persoonlijk nog even verder kijken, omdat ik eigenlijk niet meer dan 15k wil uitgeven.
Dat van die 15 cm fronten vertelden ze ons al in het eerste showroom bezoek. Dat ze die niet zo smal maken. Ze worden bij ons nu 22 cm.sOid schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:43:
***members only***
Wel slordig dat jullie dat dus pas zo laat horen bij ze.
Ja. Come to think of it; de hoogte van het dak ook. Maar daar heb ik zelf geen aandacht meer aan besteed. Dat is dan toch de verantwoordelijkheid van de tekenaar?kaboom1555 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:28:
[...]
Dat van die 15 cm fronten vertelden ze ons al in het eerste showroom bezoek. Dat ze die niet zo smal maken. Ze worden bij ons nu 22 cm.
Wel slordig dat jullie dat dus pas zo laat horen bij ze.
Ik ga ze vandaag even bellen.
Dat gebeurt ook niet "massaal". Maar dakkappelen zijn wel notoir als het gaat om lekkage. Als jij gewoon je zadeldak intact laat is de kans op lekkage nihil. Maar nu hak je een gat in je dak en je zet daar (liefst nog prefab) een opbouw op. Ik zou het zelfs willen omdraaien; Het verbaast me dat er niet minder berichtgeving over lekkage is...Flix20 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:24:
[...]
Heb je technisch gelijk; mogelijk, daar heb ikzelf de kennis niet van paraat om een oordeel over te hebben.
Maar 95% van Nederland (en dan schat ik het nog voorzichtig in) heeft al helemaal deze kennis niet paraat maar toch liggen er honderdduizenden dakkapellen op de Nederlandse daken.
Het meerendeel daarvan zal zonder verstand van zaken bij een dakkapellenboer naar binnen zijn gelopen en zeggen ik wil een dakkapel, en die hebben ze gekregen.
Maar volgens mij heb ik de berichten van massaal lekkende en schimmelende daken door malafide dakkapel constructies nog niet voorbij zien komen.
Dit is imo weer zo’n typisch Tweakers geval dat vooral naar de theoretische kant gekeken wordt en niet naar de praktijk.
Zal jouw theorie het perfecte dakkapel opleveren? Mogelijk.
Maar zullen de gerenommeerde dakkapel leveranciers ook goede producten leveren waar je de komende 20+ jaar veel leesplezier van zal beleven? Dat denk ik ook wel.
Nb; ik quote nu toevallig jouw bericht omdat dit de meeste recente is met soortgelijke strekking, zie het dus vooral niet als iets persoonlijk.
Het blijft altijd een zwak punt en er hoeft maar ergens iets verkeerd te zitten en je hebt lekkage. En dan wil je dus niet dat het water geen kant opkan, lekkage is al vervelend maar als je het vocht dan ook nog opsluit....
De hoogte en de breedte is nog exact hetzelfde. Ik zou het persoonlijk ook wel aandurven.sOid schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:43:
***members only***
Ik heb het hier niet nagemeten maar volgens mij zijn mijn dakkapellen ook niet exact als volgens vergunningsaanvraag.
Nu is het sowieso een wildgroei aan verschillende dakkapellen hier in de omgeving (plat dak, sleepdak, blauw/antraciet/wit, 1.50 hoog, 175hoog etc etc).. dus er zal ook geen buur gaan klagen over een boeideel wat 2cm hoger is.
In dit geval gaat het om een schuur die je 40cm breder maakt dan vergund. Daar mag wmb ook wel op gehandhaafd worden. In het geval van @sOid wordt de dakkappel niet eens hoger of breder, alleen iets anders opgebouwd.koksie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:04:
[...]
En ja, ik ken iemand bij wie iets dergelijks gebeurd is. Overigens met een schuur en niet met een dakkapel, maar de schuur was door de aannemer 40cm breder gemaakt dan vergund. "Komt de gemeente toch niet achter". Tot de gemeente een inspecteur stuurde bij wijze van steekproef en er kwam een enorme heisa van. Dat moet je echt niet willen.
Er is geen rechter die een consument zijn dakkapel laat afbreken omdat een boeideel 2cm te hoog is. (IMHO!!!)
[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 10-01-2025 09:35 ]
Mee eens hoor. De welstandscommissie is in mijn gemeente echter behoorlijk streng. Ik heb bijvoorbeeld al moeten 'lullen als brugman' om überhaupt een gesloten gedeelte te mogen krijgen, en dat ene raam een afwijkende maand te mogen laten zijn.FreakNL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:28:
[...]
In dit geval gaat het om een schuur die je 40cm breder maakt dan vergund. Daar mag wmb ook wel op gehandhaafd worden. In het geval van @sOid wordt de dakkappel niet eens hoger of breder, alleen iets anders opgebouwd.
Er is geen rechter die een consument zijn dakkapel laat afbreken omdat een boeideel 2cm te hoog is. (IMHO!!!)
En dat aan de achterkant van een normaal rijtjeshuis... Waar maken ze zich druk om, denk ik dan. Ga je lekker bezighouden met het uiterlijk van (voor)tuinen die vol troep staan

Ok, gebeld met Ruiter. Deden niet moeilijk. Ik krijg een schriftelijke bevestiging dat zij het risico van deze aanpassing op zich nemen, en garant staan voor eventuele kosten die hieruit voortvloeien.
Ik ga het ontwerp daarna goedkeuren.
Ik ga het ontwerp daarna goedkeuren.
Ook wij zijn bezig met het plaatsen van twee dakkapellen. Inmiddels twee offertes binnen, waarvoor men ook langs is geweest. Deze liggen in lijn met twee offertes die ik ook nog online heb opgevraagd.
Wat vinden jullie van onderstaande aanbiedingen?
Aanbieder 1
Dakkapel 1
5182mmx1500mm, 37 graden
- Materiaal buitenzijde Colorcoat HPS 200 Ultra
-Opbouw zijwang: MDF, dampdichte folie, 120mm minerale wol tussen regelwerk, damopen folie, Colorcoat(Rc 3,8)
- Materiaal binnenzijde: MDF gegrond, plafond en wanden zijn afgewerkt
-Kozijn: kunststof glad/verdiept met HR++
-Dakbedekking EPDM
-Dak opbouw: dampdichte folie, vurenhouten balklaag, 170mm knauf 035 minerale wol(rd 4,9), 14mm ventilatie ruimte, OSB, EPDM.
- optioneel voor dak is PIR met hogere isolatiewaarde
- 15 ponds loodslabbe
-Materiaal boei: Colorcoat HPS 200 Ultra
-2x draai/kiepraam
-Geintegreerd elektrisch rolluik uit 2 delen met 2 motoren. Lengte 4776mm
-slapers plaatsen
-afval/pannen afvoeren
-2x hor
Kosten: €12.635
Dakkapel 2
is gelijk echter lengte is 4182mm en daarmee de rolluiken ook korter, namelijk 3776mm met twee motoren en 2 delen. En tevens is deze inclusief bouwaanvraag ivm voorzijde.
Kosten: €11.440
Aanbieder 2
Dakkapel 1
4780mmx1500mm, 37 graden
-Materiaal dak: EPDM
-Boeien:houtnerf deepglass boei
-Zijwangen: Reelwood houtnerf
-Voorkant naast kozijnen: Deepglass boei houtnerf
-Kunstof kozijn Veka Softline 82 NL met HR++
-2x draai/ kiep raam
-Leadax loodvervanger
-plaatsen slaper
-80mm PIR zijwangen(rd 3,6)
-142mm PIR dak(rd 6,45)
-afval afvoeren-
-2x rolluik met Somfy Ilmo motor
-2x hor
Kosten€ 12.290
Dakkapel 2
is gelijk maar dan met een lengte van 3770mm en inclusief bouwaanvraag.
Kosten €10.820
Aanbieder 2 levert in tegenstelling tot aanbieder 1 de kozijnen en rolluiken niet in RAL9010, dat hebben wij wel op de onderliggende verdieping(kozijnen en rolluiken). Dat kan wel tegen een meerprijs die ik er echter niet voor over heb. In dit geval bieden zij RAL 9016 aan.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Aanbieder 1
Dakkapel 1
5182mmx1500mm, 37 graden
-Opbouw zijwang: MDF, dampdichte folie, 120mm minerale wol tussen regelwerk, damopen folie, Colorcoat(Rc 3,8)
-Dakbedekking EPDM
-Dak opbouw: dampdichte folie, vurenhouten balklaag, 170mm knauf 035 minerale wol(rd 4,9), 14mm ventilatie ruimte, OSB, EPDM.
- 15 ponds loodslabbe
-2x draai/kiepraam
-slapers plaatsen
-afval/pannen afvoeren
-2x hor
Dakkapel 2
is gelijk echter lengte is 4182mm en daarmee de rolluiken ook korter, namelijk 3776mm met twee motoren en 2 delen. En tevens is deze inclusief bouwaanvraag ivm voorzijde.
Aanbieder 2
Dakkapel 1
4780mmx1500mm, 37 graden
-2x draai/ kiep raam
-Leadax loodvervanger
-plaatsen slaper
-142mm PIR dak(rd 6,45)
-afval afvoeren-
-2x hor
Kosten€ 12.290
Dakkapel 2
Kosten €10.820
Aanbieder 2 levert in tegenstelling tot aanbieder 1 de kozijnen en rolluiken niet in RAL9010, dat hebben wij wel op de onderliggende verdieping(kozijnen en rolluiken). Dat kan wel tegen een meerprijs die ik er echter niet voor over heb. In dit geval bieden zij RAL 9016 aan.
@Mark1986 Klinkt goed ik zou het doen.
Effe serieus: Heb je specifieke (inhoudelijke) vragen? Prijzen, triple glas en isolatie is al veel over geschreven in dit topic. Het is geen "wij checken uw offerte topic". Aanbieder erbij zetten als je alternatieven wilt en specifieke vragen levert je denk ik meer op
Effe serieus: Heb je specifieke (inhoudelijke) vragen? Prijzen, triple glas en isolatie is al veel over geschreven in dit topic. Het is geen "wij checken uw offerte topic". Aanbieder erbij zetten als je alternatieven wilt en specifieke vragen levert je denk ik meer op
[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 15-01-2025 09:11 ]
Ik heb sowieso nog een aantal vragen die ik de aanbieders wil stellen.
- merk/type/materiaal rolluik en motor
- merk kozijnen(aanbieder 1)
- zomer/winterstand aanwezig op de kozijnen?
Zelf moeten wij ons afvragen hoe belangrijk de kleur voor ons is, maar qwa materiaal etc heb ik minder kennis. Zijn daar noemenswaardige verschillen in die ik mee moet nemen in de afweging?
Bij aanbieder 1 valt mij de Rc waarde van het dak op, volgens mij is die te laag en mag dit helemaal niet?
Ik had het bewust weggelaten, maar 1 is Wiko en 2 is Besteleendakkapel.nl.
Tevens online bij Hero en Brouwer opgevraagd, die liggen redelijk in lijn.
- merk/type/materiaal rolluik en motor
- merk kozijnen(aanbieder 1)
- zomer/winterstand aanwezig op de kozijnen?
Zelf moeten wij ons afvragen hoe belangrijk de kleur voor ons is, maar qwa materiaal etc heb ik minder kennis. Zijn daar noemenswaardige verschillen in die ik mee moet nemen in de afweging?
Bij aanbieder 1 valt mij de Rc waarde van het dak op, volgens mij is die te laag en mag dit helemaal niet?
Ik had het bewust weggelaten, maar 1 is Wiko en 2 is Besteleendakkapel.nl.
Tevens online bij Hero en Brouwer opgevraagd, die liggen redelijk in lijn.
Bij aanbieder 1 voldoet de wang en het dak niet aan de nieuwe bouwbesluit waardes. Daarnaast zou ik sowieso gaan voor een warm dak, met pir op het dakbeschot.Mark1986 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:11:
Ook wij zijn bezig met het plaatsen van twee dakkapellen. Inmiddels twee offertes binnen, waarvoor men ook langs is geweest. Deze liggen in lijn met twee offertes die ik ook nog online heb opgevraagd.
Aanbieder 1
Dakkapel 1
5182mmx1500mm, 37 graden
-Dakbedekking EPDM
- 15 ponds loodslabbe
-2x draai/kiepraam
-slapers plaatsen
-afval/pannen afvoeren
-2x hor
Dakkapel 2
Aanbieder 2
Dakkapel 1
4780mmx1500mm, 37 graden
-2x draai/ kiep raam
-Leadax loodvervanger
-plaatsen slaper
-142mm PIR dak(rd 6,45)
-afval afvoeren-
-2x hor
Kosten€ 12.290
Dakkapel 2
Kosten €10.820
Bij aanbieder 2 voldoet de wang niet aan de RC waardes, het dak wel. Geen idee of het een warm of koud dak is.
Daarnaast zou ik sowieso voor triple glas gaan, ipv HR++. Wat me ook opvalt is dat ze de RD waarde communiceren, maar niet de RC waarde. Die is namelijk belangrijker.
De dakkapel vanuit de bouw (1985) is aan vervanging toe. De huidige (aan de achterkant op de eerste verdieping) is ca 200cm breed en gekoppeld met de buren (dus 2x 200cm). Die willen gelukkig meedoen en dan hebben we de optie om een prefab er op te hijsen. De nieuwe wordt een stuk breder (binnen de normen van het VROM). Omdat de dakkapel gekoppeld is, is er een vergunning nodig (want 50cm tot erfgrens is niet mogelijk aan de gekoppelde kant). De nieuwe dakkapel moet bijna 10 meter breed worden over beide woningen.
Nu heb ik heel wat offertes opgevraagd en is er slechts een hand vol partijen die de woningscheidende muur ook op de zelfde dag kan afdichten (geluiddicht en brandwerend). De huizen in onze directe omgeving, hebben allemaal de zelfde dakkapel. Daarom willen we de dakkapel ook in de zelfde stijl laten bouwen, maar dan met kunststof i.p.v. hout. Dat betekent:
- geen overstek/boeideel.
- rabatdelen rondom.
Verder willen we:
- Geen Trespa, alleen rabatdelen (voorkeur voor Keralit),
- Geen screens
Welke tips kunnen jullie mij geven?
Daarnaast leveren de meeste leveranciers de kozijnen standaard uit met zomer/winterstand. Zelf vind ik de (Duco) roosters wel fijn en dat laat ook wat minder geluid door dan de zomer- of winterstand. Wat is wijsheid hier?
Constructie
Het lijkt er op dat er nu een slaper zit aan de buitenzijde van de dakkapel, maar deze balk loopt wel helemaal door tot aan de nok (dus over de eerste én tweede verdieping). Is het dan geen spant en onderdeel van de constructie?
Te gebruiken materialen
Qua kozijnen hebben we de keuze tussen Veka of Rehau (in beide gevallen NL of vlak profiel). Zonder overstek gaat de voorkeur uit naar (verdiept) NL profiel.
Qua rabatdelen is de keuze bij alle 4 de partijen op de shortlist verschillend, namelijk: Milin Vinylplus, Keralit, ReelWood en Mammut. Is Keralit nog steeds de beste keuze?
Nu heb ik heel wat offertes opgevraagd en is er slechts een hand vol partijen die de woningscheidende muur ook op de zelfde dag kan afdichten (geluiddicht en brandwerend). De huizen in onze directe omgeving, hebben allemaal de zelfde dakkapel. Daarom willen we de dakkapel ook in de zelfde stijl laten bouwen, maar dan met kunststof i.p.v. hout. Dat betekent:
- geen overstek/boeideel.
- rabatdelen rondom.
Verder willen we:
- Geen Trespa, alleen rabatdelen (voorkeur voor Keralit),
- Geen screens
Members only:
Inloggen
Welke tips kunnen jullie mij geven?
Daarnaast leveren de meeste leveranciers de kozijnen standaard uit met zomer/winterstand. Zelf vind ik de (Duco) roosters wel fijn en dat laat ook wat minder geluid door dan de zomer- of winterstand. Wat is wijsheid hier?
Constructie
Het lijkt er op dat er nu een slaper zit aan de buitenzijde van de dakkapel, maar deze balk loopt wel helemaal door tot aan de nok (dus over de eerste én tweede verdieping). Is het dan geen spant en onderdeel van de constructie?
Members only:
Inloggen
Te gebruiken materialen
Qua kozijnen hebben we de keuze tussen Veka of Rehau (in beide gevallen NL of vlak profiel). Zonder overstek gaat de voorkeur uit naar (verdiept) NL profiel.
Qua rabatdelen is de keuze bij alle 4 de partijen op de shortlist verschillend, namelijk: Milin Vinylplus, Keralit, ReelWood en Mammut. Is Keralit nog steeds de beste keuze?
[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 17-01-2025 13:58 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nog een laatste update van ons dakkapel. Ik had de zolder zelf afgetimmerd, onder het dakkapel wilde we graag nog wat kastruimte hebben. Dat zag ik mijzelf nog niet mooi in elkaar krijgen. Uiteindelijk een interieurbouwer gevonden die alles ingemeten heeft en een hele mooie inbouwkast op maat heeft gemaakt. Kost wat, maar zijn er echt heel blij mee.
Vlak na plaatsing dakkapel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fJOyl45cjQbyweZp6lHevZWD.jpg?f=user_large)
Ruimte waar inbouwkast in moet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EaKB7nshRKTUOlaTE5jpMkkw.jpg?f=user_large)
Uiteindelijk resultaat:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D2Ze88UfOFOn5bL6TlPpwzf0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lxLGLwc08Br1KliA0JQwkbuA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5F9oGqjMdW3wY4fPwz9phMtO.jpg?f=user_large)
Spotje doet het gewoon, maar zijn Hue spots, dus individueel bedienbaar
Vlak na plaatsing dakkapel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fJOyl45cjQbyweZp6lHevZWD.jpg?f=user_large)
Ruimte waar inbouwkast in moet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EaKB7nshRKTUOlaTE5jpMkkw.jpg?f=user_large)
Uiteindelijk resultaat:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D2Ze88UfOFOn5bL6TlPpwzf0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lxLGLwc08Br1KliA0JQwkbuA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5F9oGqjMdW3wY4fPwz9phMtO.jpg?f=user_large)
Spotje doet het gewoon, maar zijn Hue spots, dus individueel bedienbaar
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Zo, dan dat ziet er prachtig uit @Ophidian! Ik heb zeker wat ideeën opgedaan dankzij jouw klus die ik zelf ook wil toepassen.
Overigens heb ik net van Dakkapel.nl reactie op mijn verzoek of ze klimaatfolie kunnen toepassen en dat kan tegen een kleine meerprijs. Dat vind ik netjes van ze. Ga het nog even opvoeren in Ubakus voor een dubbel check.
Overigens heb ik net van Dakkapel.nl reactie op mijn verzoek of ze klimaatfolie kunnen toepassen en dat kan tegen een kleine meerprijs. Dat vind ik netjes van ze. Ga het nog even opvoeren in Ubakus voor een dubbel check.
Kom er nog niet helemaal uit met Ubakus, nu met de geadviseerde klimaatfolie gaat de vochtbescherming zelfs omlaag... De gebruikte materialen kan ik ook niet helemaal terugvinden in Ubakus als ik het zelf invul, dus de isolatiewaarde gaat óók nog eens omlaag. Dat zal wel met de marginale verschillen te maken hebben per materiaal.
Iemand de gouden sleutel wat ik mis? Eerst twee screens zijn van de voorgestelde productie, tweede twee screens zijn met de klimaatfolie toegepast.
/f/image/VPU7R8UXglKN5qkH8tdfZh7r.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YqwXXnSVl9BIsLrQq2cp3w9v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yjtaOAOIpupbjAX6kmOrjRLR.png?f=fotoalbum_large)
Iemand de gouden sleutel wat ik mis? Eerst twee screens zijn van de voorgestelde productie, tweede twee screens zijn met de klimaatfolie toegepast.
/f/image/VPU7R8UXglKN5qkH8tdfZh7r.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YqwXXnSVl9BIsLrQq2cp3w9v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yjtaOAOIpupbjAX6kmOrjRLR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wSt6NPGDD8NeLzM8UIrKgdYJ.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een partij uit Enter? Die tonen Rd-waardes i.p.v. Rc.Mark1986 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:11:
...
Aanbieder 2
Dakkapel 1
...
-142mm PIR dak(rd 6,45)
...
Veel partijen bieden EPS aan als isolatie (dak en wang). Dan kom je op 20cm t.o.v. 14cm isolatie. Dat scheelt een hoop. 4cm hogere kozijnen geeft iets meer licht en een hoger plafond is ook wel fijn.
Een van de partijen gaf aan dat ze altijd EPS gebruiken, omdat dat qua constructie beter is. Maar waarom is dat zo?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd klopt, inderdaad uit Enter. Vandaag toevallig opdracht gegeven😁 ik ben mij bewust van de Rd waarden, de zijwangen laat ik extra isoleren, dus meer dan in de voorgaande post. Waarom EPS beter zou zijn durf ik niet te zeggen.
Kun je eens isover vario xtrasafe toepassen?XeNoBiTe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:42:
Kom er nog niet helemaal uit met Ubakus, nu met de geadviseerde klimaatfolie gaat de vochtbescherming zelfs omlaag... De gebruikte materialen kan ik ook niet helemaal terugvinden in Ubakus als ik het zelf invul, dus de isolatiewaarde gaat óók nog eens omlaag. Dat zal wel met de marginale verschillen te maken hebben per materiaal.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Mark1986 lijkt mij een prima partij en qua isolatie zit dat wel goed.
In het isolatie topic zit meer kennis over de juiste opbouw.
Voor klimaatfolie direct tussen plaat en isolatie kun je het beste ook bij de fabrikant of isolatie webwinkel checken of dat mag. Vaak moet er een luchtspouw tussen folie en afwerking zitten, maar niet altijd.
Voor klimaatfolie direct tussen plaat en isolatie kun je het beste ook bij de fabrikant of isolatie webwinkel checken of dat mag. Vaak moet er een luchtspouw tussen folie en afwerking zitten, maar niet altijd.
Jullie kennen vast wel de discussie tussen een warm en koud dak isolatie.
Nu blijkt dat merendeel van de partijen vrolijk een koud dak isolatie toepast. Daarmee proppen ze PIR tussen de houten balklaag.
Ik heb maar een aantal partijen gevonden die ook een warmdak toepassen. Nadeel hiervan is dat je boeideel groter wordt(30cm) en dus ook minder plafond overhoud binnenhuis.
Pas als je gaat doorvragen kom je erachter dat ze een koud dak isolatie toepassen en dat ze de RC6,3 isolatiewaardes helemaal niet halen door het tussen de balken te proppen.
Een vd deze partijen is bv dakkapeldirect.
Is een koud dak zo 'normaal' en is dat blijkbaar uiteindelijk een prima optie omdat waarschijnlijk het merendeel van de mensen een koud dak heeft?
p.s. makkelijke manier om het eruit te filteren is om naar de afmetingen van het boeideel te kijken. <30cm is kouddak.
Nu blijkt dat merendeel van de partijen vrolijk een koud dak isolatie toepast. Daarmee proppen ze PIR tussen de houten balklaag.
Ik heb maar een aantal partijen gevonden die ook een warmdak toepassen. Nadeel hiervan is dat je boeideel groter wordt(30cm) en dus ook minder plafond overhoud binnenhuis.
Pas als je gaat doorvragen kom je erachter dat ze een koud dak isolatie toepassen en dat ze de RC6,3 isolatiewaardes helemaal niet halen door het tussen de balken te proppen.
Een vd deze partijen is bv dakkapeldirect.
Is een koud dak zo 'normaal' en is dat blijkbaar uiteindelijk een prima optie omdat waarschijnlijk het merendeel van de mensen een koud dak heeft?
p.s. makkelijke manier om het eruit te filteren is om naar de afmetingen van het boeideel te kijken. <30cm is kouddak.
Voor een sleepdakkapel is, voor zover ik begrijp, altijd een vergunning nodig. In dit topic staan verschillende ervarigen als je zoekt op "sleepdak" ipv "sleepdakkapel"Jansmijns schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:16:
Hoi,
Ik overweeg een sleepdakkapel aan te schaffen (als dat vergunningtechnisch). Weten mensen nog bedrijven die dit plaatsen? En ervaringen mee?
Bedankt.
Voor de liefhebbers, ter leering ende vermaeck:Taedium schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:29:
Misschien heb je er niks aan, misschien ook wel.
Ik heb vorig jaar een dakkapel laten plaatsen, wel "maar" 2.400 breed, maar was zo'n € 6.000,- kwijt, inclusief rolluik en incl. btw.
Trouwens, sowieso vind ik de BTW opbouw in jouw staatje wel een beetje apart
***members only***
Ik ben ondertussen een paar jaartjes verder en wilde nu eenzelfde dakkapel aan de voorzijde van mijn woning plaatsen. Enige wijziging, een zinken kap/kraal als dakrand.
Dus de vorige kapellenboer gevraagd om de vorige prijs te actualiseren. € 9.250 (incl. €250 vaste klanten 'korting').
Dat is toch een beste verhoging in 5-6 jaar tijd
Maarja, bij nog enkele verkopers geweest, de prijs is overal ongeveer hetzelfde (+/- €300).
Viel me wel op wat sommige kunnen/durven aan te bieden. Kwam zelfs nog een rc 3,5 tegen. Een ander vroeg dikke meerprijs voor PIR ipv steenwol (beide rc 6,3). Zogenaamd omdat PIR lastiger te verwerken is. Maar Rc 6,3 steenwol is 27cm en 6,3 pir 14 cm. 27 cm steenwol is inkoop véél duurder (en zwaarder) dan PIR. Dus wat zijn lulverhaal daar is, idk.
Enkele offertes omschreven netjes de werkzaamheden, zoals o.a. "..het afnemen van de dakpannen, het inzagen van het dakbeschot, het maken van een raveling (plaatsen dikke balken)....", anderen weer heel simpel, "het leveren en aanbrengen van...".
Ook wel bijzonder wat ze voor het regelen van de vergunningaanvraag vragen, want voorkant woning, € 575 bij de een, de ander € 330 en weer een ander is het 'service' (de duurste uiteraard
Helaas plaatst een groot deel van de eerder geposte dakkapelboeren geen sleepdak meer. Als ze dat wel doen, vragen ze een bizarre meerprijs (tegenover 2 jaar geleden)._starbuck_ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:43:
[...]
In dit topic staan verschillende ervarigen als je zoekt op "sleepdak" ipv "sleepdakkapel"
Members only:
Inloggen
Dan heb ik het dus niet over de inflatie, want de gehele (basisdakkapel) is al 2k duurder dan 2023. Dit lijken mij geen materiaal-ophogingen meer, meer een "wij hebben niet zo'n zin in dit type model, liever niet en anders voor een forse meerprijs."-ophoging
Zag dat Hollandia het ook van de site heeft gehaald.
Ook ik sta open voor alternatieven op Ruiter -voor een sleepdak- die ook aan de RC waarde voldoen.
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 12-02-2025 15:49 ]
Hallo,
Wat vinden jullie van deze Offerte van Klaassen dakkapelen.
Offerte plaatsen dakkapel binnenafm. 115 x 423 cm met plat dak (buitenafm. 140 x 453 cm).
Kozijn : Kunststof kozijn wit (merk Gealan S9000) met verdiept profiel,
voorzien van 2 draaikiepramen (binnendraaiend).
Raamsluiting met kierstand en tochtprofielen in de sponningzijde.
Gehele buitenzijde van het kunststof kozijn in de kleur antracietgrijs.
Glas : HR++ isolatieglas (merk AGC), droog systeem beglazing,
samenstelling 4-15-5, U-waarde 1.1.
Vensterbank : 18 mm watervaste MDF, 20 cm breed.
Materiaal front : Kunststof plaat antracietgrijs (merk Trespa Izeon).
Materiaal zijwanden : Kunststof plaat antracietgrijs (merk Trespa Izeon).
Opbouw zijwanden
- spouw : 28 mm verduurzaamde vurenhouten regels.
- damp-open folie : Tyvek.
- isolatie (Rc-4.7) : IKO enertherm Alu 100 mm.
- damp-dichte folie : Blanke PE folie T200.
- afwerking binnenzijde : 10 mm watervaste MDF.
Slapers : 63 x 175 mm geschaafd.
Dakbalklaag : 63 x 100 mm geschaafd, h.o.h. 600 mm.
Onderslagbalk : 75 x 250 mm geschaafd (bij scharnierkap).
Loodvervanger : Leadax zwart.
Materiaal boeideel : Kunststof plaat antracietgrijs (merk Trespa Izeon).
Overstek : ±12 cm rondom.
Dakbeschot (Rc-6.3) : 18 mm spanoplaat, damp-dichte folie, IKO enertherm Alu 140 mm
(Van binnen naar buiten)
Dakbedekking : EPDM (merk Topskin, 15 jaar garantie).
Waterafvoer : kunststof uitloop.
Dakrand : Afgewerkt met een antracietgrijze aluminium daklijst.
Afwerking : De dakkapel wordt rondom afgedicht met P.U.-schuim.
Afval : Prijs is exclusief afvoeren grove afval.
Roosters : 2 ventilatieroosters in de vaste ramen.
Garantie : Bij deugdelijk onderhoud, 15 jaar garantie op de constructie van de
dakkapel en 10 jaar op de materialen.
Prijs € 8.420,00 incl. 21% B.T.W.
Kraanhuur i.v.m. prefab plaatsing € 850,00 incl. 21% B.T.W.
afvoeren afval - € 11.650,00 incl. 21% B.T.W.
En wat vinden jullie van de hoogte volgens Klaassen zouden we een binnen hoogte van 220cm krijgen en vensterbank zal ongeveer 100-105cm hoog worden.
Wat vinden jullie van deze Offerte van Klaassen dakkapelen.
Offerte plaatsen dakkapel binnenafm. 115 x 423 cm met plat dak (buitenafm. 140 x 453 cm).
Kozijn : Kunststof kozijn wit (merk Gealan S9000) met verdiept profiel,
voorzien van 2 draaikiepramen (binnendraaiend).
Raamsluiting met kierstand en tochtprofielen in de sponningzijde.
Gehele buitenzijde van het kunststof kozijn in de kleur antracietgrijs.
Glas : HR++ isolatieglas (merk AGC), droog systeem beglazing,
samenstelling 4-15-5, U-waarde 1.1.
Vensterbank : 18 mm watervaste MDF, 20 cm breed.
Materiaal front : Kunststof plaat antracietgrijs (merk Trespa Izeon).
Materiaal zijwanden : Kunststof plaat antracietgrijs (merk Trespa Izeon).
Opbouw zijwanden
- spouw : 28 mm verduurzaamde vurenhouten regels.
- damp-open folie : Tyvek.
- isolatie (Rc-4.7) : IKO enertherm Alu 100 mm.
- damp-dichte folie : Blanke PE folie T200.
- afwerking binnenzijde : 10 mm watervaste MDF.
Slapers : 63 x 175 mm geschaafd.
Dakbalklaag : 63 x 100 mm geschaafd, h.o.h. 600 mm.
Onderslagbalk : 75 x 250 mm geschaafd (bij scharnierkap).
Loodvervanger : Leadax zwart.
Materiaal boeideel : Kunststof plaat antracietgrijs (merk Trespa Izeon).
Overstek : ±12 cm rondom.
Dakbeschot (Rc-6.3) : 18 mm spanoplaat, damp-dichte folie, IKO enertherm Alu 140 mm
(Van binnen naar buiten)
Dakbedekking : EPDM (merk Topskin, 15 jaar garantie).
Waterafvoer : kunststof uitloop.
Dakrand : Afgewerkt met een antracietgrijze aluminium daklijst.
Afwerking : De dakkapel wordt rondom afgedicht met P.U.-schuim.
Afval : Prijs is exclusief afvoeren grove afval.
Roosters : 2 ventilatieroosters in de vaste ramen.
Garantie : Bij deugdelijk onderhoud, 15 jaar garantie op de constructie van de
dakkapel en 10 jaar op de materialen.
Prijs € 8.420,00 incl. 21% B.T.W.
Kraanhuur i.v.m. prefab plaatsing € 850,00 incl. 21% B.T.W.
afvoeren afval - € 11.650,00 incl. 21% B.T.W.
En wat vinden jullie van de hoogte volgens Klaassen zouden we een binnen hoogte van 220cm krijgen en vensterbank zal ongeveer 100-105cm hoog worden.
/f/image/J55KNquVjgx3mwNMYNxbcXzz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door moca007 op 13-02-2025 05:11 ]
@moca007 Met twee draaikiepramen kan je niet alle ramen schoonmaken van binnenuit. Geen idee of je dat wil, maar anders zou ik het aanpassen naar drie stuks.
@struukkel Welk raam kun je dan niet schoonmaken? Zelfs het stukje tussen de twee kozijnen kun je schoonmaken vanuit het linker deel.
Hier op zoek naar een vergelijkbare indeling, dus ben erg benieuwd.
Als het raam naar rechts draait, hoe wil je het rechter raam aan de buitenkant schoonmaken dan?timovd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:06:
@struukkel Welk raam kun je dan niet schoonmaken? Zelfs het stukje tussen de twee kozijnen kun je schoonmaken vanuit het linker deel.
Je kan niet door het glas van het draai/kiepraam heen. De kier op kiepstand kan je ook niet doorheen.
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 13-02-2025 12:18 ]
@Source90 Draai-kiepraam; gaat naar binnen open.
Duh, dat kan ooktimovd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:18:
@Source90 Draai-kiepraam; gaat naar binnen open.

Zat in gedachte bij onze ramen. Tegenwoordig gaan ze allemaal naar binnen open.
[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 13-02-2025 12:22 ]
Yep dat klopt schoonmaken is geen probleem.Source90 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:20:
[...]
Duh, dat kan ook![]()
Zat in gedachte bij onze ramen. Tegenwoordig gaan ze allemaal naar binnen open.
Prijs lijkt mij zo niet heel raar, zou alleen even kijken wat de meerprijs is van Keraliti ipv Trespa (blijft langer mooi/schoon) en lood ipv loodvervanger (lood gaat eigenlijk bijna oneindig mee, loodvervanger mag je op ten duur weer vervangen, oogt ook mooier imo)
Bij Ruiter mag je juist bijbetalen voor loodvervanger (14/m¹).Rev! schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:39:
Prijs lijkt mij zo niet heel raar, zou alleen even kijken wat de meerprijs is van Keraliti ipv Trespa (blijft langer mooi/schoon) en lood ipv loodvervanger (lood gaat eigenlijk bijna oneindig mee, loodvervanger mag je op ten duur weer vervangen, oogt ook mooier imo)

Waar moet ik Progelit trouwens onder schalen? Is dit een soort Trespa?
Online kan ik er vrij weinig over vinden (in vergelijking met Keralit):
"Progelit is een zeer duurzaam FSC-gecertificeerd houtproduct voorzien van een UV-bestendige finishfolie in kleur"
In Keralit zit geen hout als ik het goed heb, lijkt mij meer overeen te komen met Trespa dan?
Ook de offerte binnen:
Members only:
Inloggen
https://proge.nl/producten/progelit_gevelbekleding/
Zo te lezen een behandelde spaan/houtvezelplaat met een kunstof coating (al ga ik nu misschien iets te kort door de bocht)
Net zoiets als trespa of werzalit dus, keralit is gewoon plastic met een folie.
Zo te lezen een behandelde spaan/houtvezelplaat met een kunstof coating (al ga ik nu misschien iets te kort door de bocht)
Net zoiets als trespa of werzalit dus, keralit is gewoon plastic met een folie.
[ Voor 18% gewijzigd door pman63 op 15-02-2025 01:11 ]
Bij mijn huis begon 30-35 jaar oud lood al slecht te worden, omdat het continue in de zon staat op het zuiden. Er kwamen al scheurtjes in. Dus het ligt mss ook aan de kwaliteit van het lood wat beter is?Rev! schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:39:
Licht ongetwijfeld aan de omstandigheden, maar zelfs dat is volgens mij al langer dan de gemiddelde loodvervanger._l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:21:
[...]
Bij mijn huis begon 30-35 jaar oud lood al slecht te worden, omdat het continue in de zon staat op het zuiden. Er kwamen al scheurtjes in. Dus het ligt mss ook aan de kwaliteit van het lood wat beter is?
18 (of 20) ponds lood toepassen in lengten van 1 meter.
Gaat 100 jaar mee.
Ribbelllood / loodvervangers etc moet je blij zijn als 20 jaar meegaat. Sommige loodvervangers zijn ook binnen het jaar groen van het alg of mos.
Wat is dan duurzamer?
Gaat 100 jaar mee.
Ribbelllood / loodvervangers etc moet je blij zijn als 20 jaar meegaat. Sommige loodvervangers zijn ook binnen het jaar groen van het alg of mos.
Wat is dan duurzamer?
Hier is Ruiter vandaag lekker bezig. Morgen komt nummer 2, de grote dakkapel aan de achterzijde.
:strip_exif()/f/image/73zZxo4g419dROJNEwFt8tND.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EHWIB3ZcizalaN4mFecsEoQi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d4npgpogWLVHrleNg4vnnjRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/73zZxo4g419dROJNEwFt8tND.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EHWIB3ZcizalaN4mFecsEoQi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d4npgpogWLVHrleNg4vnnjRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/StYRWQWHqz40KPLs18RK88PQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door kaboom1555 op 17-02-2025 17:13 ]
Wij hebben een erg fijne aannemer, maar nu hebben we dakkapel offerte gevraagd en schrokken we toch een beetje 15k ex btw voor 5,5m.
We zoeken niks fancy, maar wel goed, en liefst beetje binnen 6 maanden.
Iemand tip welke qua prijs kwaliteit goed is?
Zorg eerst eens dat je weet wat je wil, net zoiets dus als doe maar een frisje, dan krijg je een frisje die je niet lust en ook nog eens te duur is.
Hierop voortbordurend een offerte ontvangen vanSource90 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:05:
[...]
Bij Ruiter mag je juist bijbetalen voor loodvervanger (14/m¹).![]()
Waar moet ik Progelit trouwens onder schalen? Is dit een soort Trespa?
Online kan ik er vrij weinig over vinden (in vergelijking met Keralit):
"Progelit is een zeer duurzaam FSC-gecertificeerd houtproduct voorzien van een UV-bestendige finishfolie in kleur"
In Keralit zit geen hout als ik het goed heb, lijkt mij meer overeen te komen met Trespa dan?
Ook de offerte binnen:
***members only***
Members only:
. @Rzaan o.a. jij had hier ervaring mee toch?
Inloggen
Kom een stuk voordeliger uit dan eerder genoemde. met -volgens mij- betere opties (na keuze opties). Helaas is de offerte wel een stuk minder uitgebreid/gedetailleerd dan Ruiter.
Members only:
Inloggen
Binnenkort eens langs bij deze leverancier. Zijn er hier meer die een dakkapel via deze club hebben laten plaatsen?
Wij hadden ook zoiets en uiteindelijk na eerlijk overleg bestellen we zelf de dakkapel inclusief plaatsen en doet de aannemer de verdere afwerkingflaskk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:41:
Wij hebben een erg fijne aannemer, maar nu hebben we dakkapel offerte gevraagd en schrokken we toch een beetje 15k ex btw voor 5,5m.
Hier een week geleden 2 x een dakkapel (kadermodel) door Wiko geplaatst. Fijne mensen en heel netjes opgeleverd. Ik schrik van de prijs die je noemt. Ik heb voor een kadermodel 4,5 m rond de 13k betaald (incl. BTW) en met geïntegreerde rolluiken en 5 ramen (3 x draaikiep). Ik zou Wiko ook eens vragen.flaskk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:41:
Welke isolatiewaardes hebben jouw dakkapellen volgens de factuur/offerte?
In eerdere berichten zat Wiko ook op 4.9/3.8:
Graft in "Het grote dakkapel (offertes) topic"
wat de reden is dat ik die offerte ook heb laten schieten.
Inderdaad 4.9/3.8. Tegen meerprijs is dit te verhogen, maar volgens de monteurs heeft dit wel weer invloed op de plafondhoogte van de dakkapel. Verder moet je huis ook echt goed geïsoleerd zijn (volgens de laatste normen en juiste materialen) wil je deze RC waardes verhogen.Source90 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:59:
Welke isolatiewaardes hebben jouw dakkapellen volgens de factuur/offerte?
Dank voor de terugkoppeling. Voor ons de juiste keuze geweest om Wiko dan achterwege te laten. Ze voldoen daarmee niet aan de bouwbesluit waardes volgens mij?
Onze nieuwbouw is overal al ruim 6 voor de daken en 5 voor de wanden, dan heeft het wel zin om verder te kijken.
Onze nieuwbouw is overal al ruim 6 voor de daken en 5 voor de wanden, dan heeft het wel zin om verder te kijken.
Dit verhaal heb ik de afgelopen weken vaker gehoord van de dakkapelboeren.jhakvoort schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:26:
[...]
Inderdaad 4.9/3.8. Tegen meerprijs is dit te verhogen, maar volgens de monteurs heeft dit wel weer invloed op de plafondhoogte van de dakkapel. Verder moet je huis ook echt goed geïsoleerd zijn (volgens de laatste normen en juiste materialen) wil je deze RC waardes verhogen.
Maareh, hogere Rc is altijd hoger hè. Dus ja, in principe hebben ze gelijk; als je huis niet top geïsoleerd is dan maakt dit stukje ook niet uit.
Maar, waarom zou je nu een dakkapel kopen en dan gaan aanbrengen met de eisen uit 19xx

(o/t: zelfde discussie heb ik met mijn klanten over het wel/niet bij-isoleren van hun dak, het is nu goedkoper maar op lange(re) termijn haal je dat er absoluut uit)
En sowieso, elke meter met hogere Rc is gewoon minder warmteverlies (hoe weinig ook, relatief)
Ik heb mijn kap wél (bij-)geisoleerd tot Rc 7+, dus wil gewoon minimaal een Rc 6,3.
Met de gesprekjes de afgelopen weken kreeg ik wel het idee dat een hoop verkopers ofwel gewoon weinig materiaalkennis hebben, ofwel gewoon zo goedkoop mogelijk willen aanbieden.
De meeste klanten weten vast toch niks van Rc waardes dus kunnen ze lekker hun model dakkapel hetzelfde houden en zelfde dikte EPS toepassen i.p.v. PIR.
Tussen de balken isoleren is natuurlijk veel makkelijker en goedkoper voor de bouwer dan bovenop het dakbeschot en aan de slag met een hoger boeideel en/of overstek. (Dan heb je ook geen 'lager plafond')
Dampremmende lagen kom ik trouwens ook zelden tegen op details. En dan laat ik de lulverhalen over lood(vervangers) en EPDM nog maar even achterwege.
Na ruim een maandje oriënteren ben ik (hopelijk) definitief klaar met dakkapelen. Voorkant én achterkant hebben er nu straks een.
Nu wachten op vergunning en plaatsing, en kijken of mijn nieuwe dakkapellenboer een betere nasmaak geeft dan de vorige
Als ze niet voldoen aan de juiste waarden, mogen ze dan überhaupt wel leveren? Ik was hier namelijk niet van op de hoogte.Source90 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:12:
Dank voor de terugkoppeling. Voor ons de juiste keuze geweest om Wiko dan achterwege te laten. Ze voldoen daarmee niet aan de bouwbesluit waardes volgens mij?
Zou dan even kijken naar:jhakvoort schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Als ze niet voldoen aan de juiste waarden, mogen ze dan überhaupt wel leveren? Ik was hier namelijk niet van op de hoogte.
TwingyTwingy in "Het grote dakkapel (offertes) topic"
en
en
Die van Farsi in de laatste link hierboven, is volgens mij ook een Wiko met 4.9.
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 26-02-2025 12:07 ]
Klopt.Source90 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:15:
Hierop voortbordurend een offerte ontvangen van
***members only***
. @Rzaan o.a. jij had hier ervaring mee toch?
Ik was en ben tevreden over het geleverde werk.
Een dakdekker vertelde me later dat hij maar weinig dakkapellen had gezien die zo goed afgewerkt waren.
Wij willen ook een dakkapel bij nieuwbouw. Welke partijen hebben wel goede isolatie?Source90 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:12:
Ruiter.josefine schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:10:
[...]
Wij willen ook een dakkapel bij nieuwbouw. Welke partijen hebben wel goede isolatie?
Vind de offertes aan de prijs, zoveel ruimte levert het nou ook weer niet op op zolder.
Het levert echt veel ruimte op, maar ligt uiteraard wel aan je type dak wat je nu hebt. Ik heb er bijna 50cm extra vloer bij + alles waar ik voorheen niet kon staan onder de schuine kap. Maar nogmaals, ligt ook helemaal aan hoe het er nu uit ziet bij jou.josefine schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:40:
[...]
Vind de offertes aan de prijs, zoveel ruimte levert het nou ook weer niet op op zolder.
:strip_exif()/f/image/hXhqTeaLXaoVxeuDttqCS02O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/clqlmFB1p7F0k9tFo2lscoq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/shXyYQy4x0azYWGaRQEfECQf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y09ZVaWc1qF5fa0xKnEMGtpZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/02m0R128CUCqH85meh0xQhbY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7z6pztSFgk45yDIAeMS0tQTY.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom leg je je zonnepanelen niet op de dakkapel? Lijkt me qua ruimt echt vele male zinvoller dan op de plek die je zelf nu aanwijst op de tekening. Denk dat de plek die je zelf nu aanwijst qua buitenzicht ook niet zo mooi wordt. Volgens mij heb je een soort T-kap of een torentje waar de trap in zit?josefine schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:21:
[Afbeelding]
Is de plek bij ons echte zinvol? We twijfelen andere kant kan niet ivm zonnepanelen op het zuiden die daar zitten en je zonnepanelen verplaatsen naar het noorden is niet logisch
Rechts is noord, links is zuid daar komen de zonnepanelen. Wat rood omcirkelt is, is noord. Ja eens maar is Zonnepanelen eraf halen niet kostbaar? Ik kan het zelf niet....Gdzr schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:54:
[...]
Waarom leg je je zonnepanelen niet op de dakkapel? Lijkt me qua ruimt echt vele male zinvoller dan op de plek die je zelf nu aanwijst op de tekening. Denk dat de plek die je zelf nu aanwijst qua buitenzicht ook niet zo mooi wordt. Volgens mij heb je een soort T-kap of een torentje waar de trap in zit?
Setje zonnepanelen demonteren a 12 stuks was hier bij verschillende offertes tussen de €350 tot €500.josefine schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:21:
[...]
Rechts is noord, links is zuid daar komen de zonnepanelen. Wat rood omcirkelt is, is noord. Ja eens maar is Zonnepanelen eraf halen niet kostbaar? Ik kan het zelf niet....
Dat zijn de kosten idd niet en veel meer ruimte natuurlijkkaboom1555 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:23:
[...]
Setje zonnepanelen demonteren a 12 stuks was hier bij verschillende offertes tussen de €350 tot €500.
Qua vloeroppervlakte inderdaad maar 54 centimeter. Maar de oppervlakte waar je opeens fatsoenlijk kan staan is behoorlijke meer. Kan er op eens een bed staan op een plek waar je anders niet langs kon komen. Dus geld zeker waard imo.josefine schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:40:
[...]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qh9FHymy8GtHdNHkwhoKX2P6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EC5yaxP1uvR0CPbhpSUGzS4w.jpg?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Wij gaan in mei verhuizen en we zijn ons aan het oriënteren op het plaatsen van een dubbele dakkapel. Leuk om hier mee te lezen en wat een prachtige dakkapellen komen er voorbij.
Wij zijn vorige week bij De Ruiter showroom langs geweest. Dat was een prettig gesprek, wat ook een goed gevoel bij ons teweeg bracht. We willen twee dakkapellen van ongeveer 5 meter 80 laten plaatsen, onderstaand de offerte voor één dakkapel (die dus ook aan de andere kant geplaatst gaat worden):
/f/image/0FPn3EaJRUP2RMFQ13O5WS5M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KfsYAe4BfEsVhjjQ0MDO3UOL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5SDDVUZ8czjVzg23M4Bca13b.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TLjuV7SXRu0XL4KkpsXGKfLg.png?f=fotoalbum_large)
Het totaalbedrag voor beide dakkapellen komt neer op ongeveer €35.000 euro.
Nu hebben wij voor ons eigen referentiekader ook Wiko Dakkapellen, Perfect Dakkapellen & Hollandia dakkapellen aangeschreven. Hollandia Dakkapellen gaf helaas aan dat Uden (Noord-Brabant) buiten hun werkgebied valt. Perfect Dakkapelen en Hollandia geven beiden geen gehoor. Tot zover het vormen van een referentiekader.
Ik ben erg benieuwd - hoe kijken jullie naar deze prijs en hebben jullie nog aan- of opmerkingen? Kunnen jullie ons helpen of dit een redelijke prijs is, of kan dit (aanzienlijk) goedkoper? Hebben jullie nog goede Dakkapel partijen in de omgeving van Noord-Brabant die we kunnen aanschrijven voor een indicatie/offerte?
Wij zijn vorige week bij De Ruiter showroom langs geweest. Dat was een prettig gesprek, wat ook een goed gevoel bij ons teweeg bracht. We willen twee dakkapellen van ongeveer 5 meter 80 laten plaatsen, onderstaand de offerte voor één dakkapel (die dus ook aan de andere kant geplaatst gaat worden):
/f/image/0FPn3EaJRUP2RMFQ13O5WS5M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KfsYAe4BfEsVhjjQ0MDO3UOL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5SDDVUZ8czjVzg23M4Bca13b.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TLjuV7SXRu0XL4KkpsXGKfLg.png?f=fotoalbum_large)
Het totaalbedrag voor beide dakkapellen komt neer op ongeveer €35.000 euro.
Nu hebben wij voor ons eigen referentiekader ook Wiko Dakkapellen, Perfect Dakkapellen & Hollandia dakkapellen aangeschreven. Hollandia Dakkapellen gaf helaas aan dat Uden (Noord-Brabant) buiten hun werkgebied valt. Perfect Dakkapelen en Hollandia geven beiden geen gehoor. Tot zover het vormen van een referentiekader.
Ik ben erg benieuwd - hoe kijken jullie naar deze prijs en hebben jullie nog aan- of opmerkingen? Kunnen jullie ons helpen of dit een redelijke prijs is, of kan dit (aanzienlijk) goedkoper? Hebben jullie nog goede Dakkapel partijen in de omgeving van Noord-Brabant die we kunnen aanschrijven voor een indicatie/offerte?
Je zit in brabant rondom carnaval. Mogelijk zijn bedrijven slecht bereikbaar. Anders gewoon even achterna bellen?
Ik heb destijds bij wbb en perfect een offerte opgevraagd en voor de laatste gekozen naar tevredenheid. Wbb had de laagste prijs, maar had er een minder gevoel bij. Ben niet bij de showroom van perfect geweest maar vertegenwoordiger kwam thuis bij mij.
Ik heb destijds bij wbb en perfect een offerte opgevraagd en voor de laatste gekozen naar tevredenheid. Wbb had de laagste prijs, maar had er een minder gevoel bij. Ben niet bij de showroom van perfect geweest maar vertegenwoordiger kwam thuis bij mij.
Bij Dakkapel Direct komen ze ook langs.
Ruiter zal het wel kunnen permitteren om enkel in de showroom af te spreken gezien de naamsbekendheid.
Vond het wel fijn dat iemand bij ons komt kijken en meedenken om het toch iets anders te doen dan beoogt (i.p.v. bouwtekening). Als de inmeter van Ruiter komt, is er al getekend neem ik aan..
Ruiter zal het wel kunnen permitteren om enkel in de showroom af te spreken gezien de naamsbekendheid.
Vond het wel fijn dat iemand bij ons komt kijken en meedenken om het toch iets anders te doen dan beoogt (i.p.v. bouwtekening). Als de inmeter van Ruiter komt, is er al getekend neem ik aan..
Goed punt, daar had ik zelf nog helemaal niet over nagedacht. Konden ze een indicatie geven, zonder dat de vertegenwoordiger kwam inmeten?_l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:17:
Je zit in brabant rondom carnaval. Mogelijk zijn bedrijven slecht bereikbaar. Anders gewoon even achterna bellen?
Ik wil best 2-3 partijen laten komen inmeten, maar een indicatie van de kosten vooraf is prettig om te bepalen of we op voorhand partijen wel/niet laten inmeten. Vooral omdat we de sleutel van het nieuwe huis nog niet hebben en we dus één dag moeten gaan inplannen met de huidige bewoners.
Er is nog niets getekend, de offerte is puur een indicatie vanuit de showroom. Ik hoopte dat ik met deze offerte wat andere bedrijven kon aanschrijven, die zelf een offerte konden opstellen ter vergelijking.Source90 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:28:
Bij Dakkapel Direct komen ze ook langs.
Ik heb niet gevraagd naar een indicatie voor het bezoek, ik kreeg de offerte na het bezoek als ik het me goed herinner. Na het tekenen van de offerte en het maken van de tekeningen is de vertegenwoordiger nog een keer langs geweest want hij wilde voor de zekerheid nog iets controleren rondom de regenwater afvoer en het naastliggende velux raam.Spartex schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:54:
[...]
Goed punt, daar had ik zelf nog helemaal niet over nagedacht. Konden ze een indicatie geven, zonder dat de vertegenwoordiger kwam inmeten?
Ik wil best 2-3 partijen laten komen inmeten, maar een indicatie van de kosten vooraf is prettig om te bepalen of we op voorhand partijen wel/niet laten inmeten. Vooral omdat we de sleutel van het nieuwe huis nog niet hebben en we dus één dag moeten gaan inplannen met de huidige bewoners.
In jouw geval zou ik ze bellen en vragen wat handig is in jouw situatie omdat je nog niet in het huis kunt. Ze hebben volgens mij een showroom in Waalwijk.
Was algemeen bedoelt. Dat Ruiter volgens mij pas langskomt als er getekend is (inmeter). Ik moest in ieder geval elke keer naar de showroom en er is vanuit Ruiter niemand langs geweest.Spartex schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:54:
[...]
Er is nog niets getekend, de offerte is puur een indicatie vanuit de showroom. Ik hoopte dat ik met deze offerte wat andere bedrijven kon aanschrijven, die zelf een offerte konden opstellen ter vergelijking.
Wiko en DD zijn wel langsgeweest (al is de eerste afgevallen vanwege isolatiewaarde), dat vonden wij zelf wel fijn qua contact (en dat de partijen het huis op locatie bekeken i.p.v. van een bouwtekening zoals bij Ruiter).
[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 04-03-2025 12:29 ]
Winstwaarschuwing voor Dakkapel Direct. De isolatiewaarde waar zijn mee schermen klopt ook niet. Ze stoppen 12CM PIR tussen de balken, waardoor je nooit een rc waarde van 6.3 haalt. Dan moet je dat toepassen via een warmdak constructie(en dat doen ze niet).Source90 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:27:
[...]
Was algemeen bedoelt. Dat Ruiter volgens mij pas langskomt als er getekend is (inmeter). Ik moest in ieder geval elke keer naar de showroom en er is vanuit Ruiter niemand langs geweest.
Wiko en DD zijn wel langsgeweest (al is de eerste afgevallen vanwege isolatiewaarde), dat vonden wij zelf wel fijn qua contact (en dat de partijen het huis op locatie bekeken i.p.v. van een bouwtekening zoals bij Ruiter).
Let maar op het boeideel. Als het boeideel <25cm, dan is het over het algemeen een koud dak isolatie met PIR tussen de balken en wordt het heel moeilijk om die 6.3rc te halen. Boeideel rond de 30cm betekent over het algemeen een warmdak constructie met wel de juiste 6.3 waarde.
Ruiter heeft boeidelen van 30cm..
Hero offerte ontvangen en die vragen kleine 9k exc opties voor 5.5/1.5mtr zitten toch te twijfelen om dat maar gewoon te doen.
u waarde <1.1 (hr++ glas)
rc dak 6.3 en wangen 4.7
Vind dat behoorlijk schappelijk, Klaassen komt over drie weken langs en twijfel nu om daar op te wachten.
u waarde <1.1 (hr++ glas)
rc dak 6.3 en wangen 4.7
Vind dat behoorlijk schappelijk, Klaassen komt over drie weken langs en twijfel nu om daar op te wachten.
@Rzaan , hoe is dit bij jou uitgevoerd?Artopaper schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
[...]
Winstwaarschuwing voor Dakkapel Direct. De isolatiewaarde waar zijn mee schermen klopt ook niet. Ze stoppen 12CM PIR tussen de balken, waardoor je nooit een rc waarde van 6.3 haalt. Dan moet je dat toepassen via een warmdak constructie(en dat doen ze niet).
Let maar op het boeideel. Als het boeideel <25cm, dan is het over het algemeen een koud dak isolatie met PIR tussen de balken en wordt het heel moeilijk om die 6.3rc te halen. Boeideel rond de 30cm betekent over het algemeen een warmdak constructie met wel de juiste 6.3 waarde.
Klopt, maar voordeel bij de Ruiter is wel dat je in de showroom kan zien wat je koopt. Hier was de eerste offerte na showroom 19.120. Na het inmeten was het 19.500. Verschil, in offerte showroom was buitenmaat 5,5meter, na inmeten hebben we er 5,8 meter van gemaakt omdat dat paste.Source90 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:27:
[...]
Was algemeen bedoelt. Dat Ruiter volgens mij pas langskomt als er getekend is (inmeter). Ik moest in ieder geval elke keer naar de showroom en er is vanuit Ruiter niemand langs geweest.
Verschil met de offerte hierboven is dat wij de jaloeziën in de spouw van het glas hebben, dat is 1500 euro duurder. Dus de prijs is tov 1 jaar geleden niet echt veranderd dan.
Hier overigens erg tevreden over ons dakkapel van Ruiter. Aftersales was ook heel vlot en adequaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 04-03-2025 13:51 ]
We hebben volgende week zaterdag een afspraak in de showroom staan. Een indicatie op basis van de Ruiter konden ze moeilijk geven._l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:05:
[...]
Ik heb niet gevraagd naar een indicatie voor het bezoek, ik kreeg de offerte na het bezoek als ik het me goed herinner. Na het tekenen van de offerte en het maken van de tekeningen is de vertegenwoordiger nog een keer langs geweest want hij wilde voor de zekerheid nog iets controleren rondom de regenwater afvoer en het naastliggende velux raam.
In jouw geval zou ik ze bellen en vragen wat handig is in jouw situatie omdat je nog niet in het huis kunt. Ze hebben volgens mij een showroom in Waalwijk.
Dank, ik wilde net een offerte/afspraak maken maar deze partij vervalt dan. Dat de isolatiewaarden goed zijn en daadwerkelijk kloppen vinden wij wel belangrijk.Artopaper schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
[...]
Winstwaarschuwing voor Dakkapel Direct. De isolatiewaarde waar zijn mee schermen klopt ook niet. Ze stoppen 12CM PIR tussen de balken, waardoor je nooit een rc waarde van 6.3 haalt. Dan moet je dat toepassen via een warmdak constructie(en dat doen ze niet).
Deze prijzen zijn redelijk gelijk aan de offerte die ik eerder vandaag liet zien. Prijstechnisch lijkt er dus weinig veranderd. Tegelijkertijd geeft de offerte van @flaskk aan dat het ook goedkoper kan (9.5K Hero vs. 12.2K De Ruiter).Ophidian schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:50:
[...]
Klopt, maar voordeel bij de Ruiter is wel dat je in de showroom kan zien wat je koopt. Hier was de eerste offerte na showroom 19.120. Na het inmeten was het 19.500. Verschil, in offerte showroom was buitenmaat 5,5meter, na inmeten hebben we er 5,8 meter van gemaakt omdat dat paste.
Verschil met de offerte hierboven is dat wij de jaloeziën in de spouw van het glas hebben, dat is 1500 euro duurder. Dus de prijs is tov 1 jaar geleden niet echt veranderd dan.
Hier overigens erg tevreden over ons dakkapel van Ruiter. Aftersales was ook heel vlot en adequaat.
Hoe kijken jullie terug op de extra opties van een dakkapel - Bijv. Raamdecoratie verduisterend inzet plissé (a la €1500), Elektrische rolluiken (a la €2000), HR+++ of HR++? In eerste instantie zegt mijn gevoel niet op besparen, maar anderzijds tikt het wel aardig aan boven de kosten van een dakkapel zelf.
Hoe belangrijk die dingen zijn ligt natuurlijk ook volledig aan de locatie en bestemming van de ruimte.Spartex schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:34:
[...]
We hebben volgende week zaterdag een afspraak in de showroom staan. Een indicatie op basis van de Ruiter konden ze moeilijk geven.
[...]
Dank, ik wilde net een offerte/afspraak maken maar deze partij vervalt dan. Dat de isolatiewaarden goed zijn en daadwerkelijk kloppen vinden wij wel belangrijk.
[...]
Deze prijzen zijn redelijk gelijk aan de offerte die ik eerder vandaag liet zien. Prijstechnisch lijkt er dus weinig veranderd. Tegelijkertijd geeft de offerte van @flaskk aan dat het ook goedkoper kan (9.5K Hero vs. 12.2K De Ruiter).
Hoe kijken jullie terug op de extra opties van een dakkapel - Bijv. Raamdecoratie verduisterend inzet plissé (a la €1500), Elektrische rolluiken (a la €2000), HR+++ of HR++? In eerste instantie zegt mijn gevoel niet op besparen, maar anderzijds tikt het wel aardig aan boven de kosten van een dakkapel zelf.
Staat heel de dag pal de zon erop en is het een slaapkamer dan zou ik absoluut direct een screen/rolluik erin laten plaatsen. Persoonlijk gaan wij voor screens, is stuk 'zachter' en je kan nog naar buiten kijken t.o.v. rolluiken.
PSN: Flix20-NL
@Spartex je zou eens bij Van Grisven kunnen proberen. Ik heb zelf uiteindelijk dakkapellen van de Ruiter en Hollandia. Ben echter altijd heel goed geholpen door Van Grisven. In dit topic ook meerdere goede ervaringen. Ook een partij waarbij de isolatiewaardes kloppen met hoe de opbouw van het dak is.
Ben benieuwd waar de info vandaan komt. Heb je zelf een dakkapel van deze partij?Artopaper schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
[...]
Als ik een offerte accepteer met RC6.3 en RC5 (dak/wand) en dit wordt niet geleverd, is het een duur grapje voor hun om dat er weer allemaal af te trekken. Heb vorige week een mail gestuurd waarin ik een gespecificeerde offerte wens te ontvangen met betrekking tot gebruikte isolatiemiddelen. Ben benieuwd of er 12cm PIR wordt benoemd.
Edit: Net telefonisch gesproken, ze gebruiken PIR platen van 14cm, niet 12cm.
Als ik online zoek zie ik meerdere varianten die ruim de RC6,3 halen?
Recticel Eurothane Silver PIR-plaat - Rd6.45
Kooltherm / Resol K15 Vliesgevelplaat 1200x600x140mm Rd:6.65
PIR 140mm 2-zijdig Aluminium 1200x600x142mm Rd:6.45
PIR 140mm 2400x1200x140mm Rd waarde 6,36
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 04-03-2025 16:49 ]
Zo dat zijn nog wel prijzen waar we iets mee kunnen.jhakvoort schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:37:
[...]
Hier een week geleden 2 x een dakkapel (kadermodel) door Wiko geplaatst. Fijne mensen en heel netjes opgeleverd. Ik schrik van de prijs die je noemt. Ik heb voor een kadermodel 4,5 m rond de 13k betaald (incl. BTW) en met geïntegreerde rolluiken en 5 ramen (3 x draaikiep). Ik zou Wiko ook eens vragen.
Onlangs bij onze aannemer een offerte opgevraagd voor een dakkapel van 3,5 meter. Ik kreeg een prijsindicatie van 22k....
Welnu het hoeft niet van goud te zijn dacht ik nog... nu zijn we ons verder aan het oriënteren op een dakkapel inclusief plaatsing en rolluiken. Verder hoeven we geen vensterbank of iets maar wel dat het netjes en schilderklaar wordt opgeleverd. We hebben een budget van 10K dus we zijn benieuwd of dat gaat lukken.
Rd is de waarde van het materiaal, Rc van de constructie. Hout isoleert minder dan PIR dus als PIR tussen de balken gezet wordt gaat de Rc waarde van het geheel omlaag. Even snel spelen in Ubakus geeft dat met 14 centimeter PIR en balken van 10 cm iedere 60 centimeter de waarde van 6,45 naar 4,2 zakt. Ter illustratie, heb niet de hele constructie erin gezetSource90 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:23:
[...]
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Dank voor de uitleg! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je een screenshot van Ubakus deelt? Kan ik dat meenemen in de discussie met ze.Hertog schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:24:
[...]
Rd is de waarde van het materiaal, Rc van de constructie. Hout isoleert minder dan PIR dus als PIR tussen de balken gezet wordt gaat de Rc waarde van het geheel omlaag. Even snel spelen in Ubakus geeft dat met 14 centimeter PIR en balken van 10 cm iedere 60 centimeter de waarde van 6,45 naar 4,2 zakt. Ter illustratie, heb niet de hele constructie erin gezet
Het kan absoluut goedkoper hoor. Maar dan wel goed vergelijken hoe het afgewerkt wordt, dan is het echt de offertes naast elkaar leggen.Spartex schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:34:
[...]
Deze prijzen zijn redelijk gelijk aan de offerte die ik eerder vandaag liet zien. Prijstechnisch lijkt er dus weinig veranderd. Tegelijkertijd geeft de offerte van @flaskk aan dat het ook goedkoper kan (9.5K Hero vs. 12.2K De Ruiter).
Voor ons waren rolluiken een no brainer. Hebben we altijd al gehad op de slaapkamer en zo'n pikdonkere kamer is heerlijk. Daarnaast staat de zon er de hele dag op, dus als zonwering was het ook een must. Gebruikte motoren zijn opvallend stil (tov de oudere die we hebben). We hadden al een Somfy Tahoma, dus dat integreert mooi met de rest van het huis.
Jaloezie in de spouw was ook een no brainer voor ons. Ja het is duur, maar het ontstoffen van de jaloezien in de woonkamer worden we helemaal gek van. Werkt goed dat systeem. Tevens geen last dat je geen gordijnen oid er voor kan doen. Zo'n inzet wilde we niet, want nog steeds kans op stof
HR+++ hebben we niet genomen. Ons huis is uit 2002. Het dak zit als het goed is op 2,5 a 3 volgens de papieren van toen, als ook de muren. Nu met de nieuwe constructie en extra laag gips enzo is het dak 4,2 volgens de bekende website. We zijn wat dat betreft al enorm erop vooruit gegaan. Rondom de dakramen die vervangen zijn door het dakkapel hadden ze blijkbare alle isolatie weggehaald (installateur bij vorige eigenaren rond 2002). Dus je keek onder de dakpannen zo op het dakbeschot...
Bij mij gaven ze aan dat er 12cm pir tussen de balken zit. Dat is 1 maand geleden. Dus of ze geven je verkeerde info of ze weten het zelf niet.Source90 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Ben benieuwd waar de info vandaan komt. Heb je zelf een dakkapel van deze partij?
Als ik een offerte accepteer met RC6.3 en RC5 (dak/wand) en dit wordt niet geleverd, is het een duur grapje voor hun om dat er weer allemaal af te trekken. Heb vorige week een mail gestuurd waarin ik een gespecificeerde offerte wens te ontvangen met betrekking tot gebruikte isolatiemiddelen. Ben benieuwd of er 12cm PIR wordt benoemd.
Heb ik nu niet bij de hand, daarnaast had ik gewoon wat simpels genomen vooral om aan te duiden hoe groot het verschil kan zijn. Ik ben zelf ook geen expert, gewoon toevallig ook mee bezigSource90 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:43:
[...]
Dank voor de uitleg! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je een screenshot van Ubakus deelt? Kan ik dat meenemen in de discussie met ze.
Als je zelf meer details hebt kun je wellicht ook eens met Ubakus spelen, is gewoon gratis online: https://www.ubakus.de/en/r-value-calculator/. Of gewoon hen vragen de constructie nader te specificeren en navragen hoe ze de genoemde Rc gaan halen.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ruiter heeft aangegeven dat zij geen Keralit meer gebruiken (sinds een jaar of 5? Staat wel op de website)
Als reactie waarom het nog op de website staat:
Had al eerder gepost over Progelit... Kan er vrij weinig over vinden (qua ervaringen na 10 jaar bijvoorbeeld).
Members only:
Inloggen
Had al eerder gepost over Progelit... Kan er vrij weinig over vinden (qua ervaringen na 10 jaar bijvoorbeeld).
[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 05-03-2025 12:49 ]
Zo klopt ie denk ik.Source90 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:49:
Ruiter heeft aangegeven dat zij geen Keralit meer gebruiken (sinds een jaar of 5? Staat wel op de website)
*Dat is gewoon in onze optiek beter en voordeliger voor u ons.*
[ Voor 64% gewijzigd door Flix20 op 05-03-2025 13:31 ]
PSN: Flix20-NL
Artopaper schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:34:
[...]
Ik heb nu telefonisch contact gehad en er is een optie voor een warm dak-isolatie (circa 150-200 meerprijs, wel waard lijkt mij), waar er 14cm PIR platen wordt gebruikt tussen de balken en daar bovenop nog een 6cm PIR (op de houten balken), volgens de inmeter zou dit op een RC van >6,3 uitkomen.Hertog schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:24:
[...]
Rd is de waarde van het materiaal, Rc van de constructie. Hout isoleert minder dan PIR dus als PIR tussen de balken gezet wordt gaat de Rc waarde van het geheel omlaag. Even snel spelen in Ubakus geeft dat met 14 centimeter PIR en balken van 10 cm iedere 60 centimeter de waarde van 6,45 naar 4,2 zakt. Ter illustratie, heb niet de hele constructie erin gezet
Ben benieuwd hoe er hier tegen deze constructie wordt aangekeken wat betreft het halen van de RC waarden.
De buitenzijde was iets met aansluiten op hemelwater afvoer, daar zal ik nog op doorvragen als ze volgende week komen inmeten
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 06-03-2025 18:48 ]
Oordeel zelf of je er blij van wordt:Source90 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:17:
[...]
[...]
Ik heb nu telefonisch contact gehad en er is een optie voor een warm dak-isolatie (circa 150-200 meerprijs, wel waard lijkt mij), waar er 14cm PIR platen wordt gebruikt tussen de balken en daar bovenop nog een 6cm PIR (op de houten balken), volgens de inmeter zou dit op een RC van >6,3 uitkomen.
Ben benieuwd hoe er hier tegen deze constructie wordt aangekeken wat betreft het halen van de RC waarden.
/f/image/W1OUTssaBWtV8zV5LxBlEBEX.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat binnen een aantal jaar je geen dakbeschot meer hebt
[ Voor 3% gewijzigd door Gdzr op 06-03-2025 18:25 ]
Dank! Komt wel een laag dakpannen op (slepend dak). Ik zal de doorsnee tekening met warm dak vragen bij de offerte, om te zien hoe ze dat uitvoeren.Gdzr schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:25:
[...]
Oordeel zelf of je er blij van wordt:
[Afbeelding]
Ik denk dat binnen een aantal jaar je geen dakbeschot meer hebt
Met tien jaar garantie neem ik aan dat ze dat hebben uitgedacht..?
Hij heeft het ook over ventilatie en aansluiting op hemelwater afvoer gehad maar dat is niet blijven hangen
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 06-03-2025 18:59 ]