Ik ben een beetje aan het uitzoeken wat een potentiële dakkapel veranderding mij gaat kosten. We hebben een inpandig balkon met een kleine dakkapel. Nu wil ik dit inpandig balkon eigenlijk bij de slaapkamers betrekken, het is nu super nutteloze ruimte (4m breed en 1m diep).
Zo ziet het er ongeveer uit. Let niet op het achterstallig onderhoud, vorige bewoners hebben al enige tijd niks meer aan het huis gedaan, dus wij zijn flink bezig om alles weer op orde te krijgen.
De muur die je aan de linker kant ziet, onder die enkele rij pannen is de spouwmuur. Dat betekend dat de nieuwe dakkapel op deze muur komt te staan, dan vervalt die rij pannen en de goot. Dat betekend dan ook meteen dat het een dakkapel/opbouw moet worden met een vergunning.
Nu zat ik echter in de leges verordering van mijn gemeente te kijken wat dat moet gaan kosten.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712739/2#bijlage_2
En lees ik het nu goed op deze plaat:
https://lokaleregelgeving...-,Plaatsen%20dakkapel,-m1
Kost dit gewoon 1.487,- per strekkende meter? Dus iets van 4 meter breed kost dan al 6k aan leges? + alle overige lege kosten, zoals welstand, besprekingskosten etc
EDIT: Denk dat ik het verkeerd lees. Als je geen offerte kun overhandigen, dat dan de norm gebruikt wordt per m1. Dus die bouwkosten tabel is een lijst van norm kosten ipv een offerte prijs. Dan wordt het ineens een stuk goedkoper haha. Vond het al tering duur worden
EDIT 2: we hebben al een offerte liggen van een aannamer, die we laten passeren. Dat moet voor deze aanpassing, 4 meter breed, naar 2 meter diep, zonder aanpassingen van de draagconstructie. Gordingen liggen hetzelfde, er zit al een gat in het dak, en de twee muurtjes van het balkon (links en rechts) mogen ook blijven, zou moeten gaan kosten:
€ 23.000,-.
Nee bedankt. Het dak volledig open gooien, en een dakkapel van 8 meter breed bij 3 meter diep (meteen een gording hoger zodat de kamer hoogte 240cm wordt) maken zou dan 40k moeten gaan kosten.
We gaan dus nog meer eens meer offertes uitvragen bij verschillende aannemers hier in de buurt. Zodat we ook vergelijkingsmateriaal hebben.
[
Voor 23% gewijzigd door
Gdzr op 05-07-2024 11:46
]