Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:51
Wij zijn erg gecharmeerd van het dakkapel type "modern" van Ruiter.
Welke leveranciers bieden een vergelijkbaar type?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dcYHm0gE_69dLQDw_rG8_Vmnm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n20w0RH4lue6o4RVoxYLAEEd.png?f=fotoalbum_large

Vrijwel alle leveranciers die ik op internet tegen kom hebben niet van die "uitgebouwde fromten" waardoor de zonwering er mega lelijk op zit, zowel de geleiders als dat het kozijn er dik op dit met tussen het kozijn en boeideel een lelijk doorlopende lijn...
Dus niet dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYCXtdlnuKFYlp_02EZN3S16IL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l5BeK4ZYh9MCLOSFLiiUpIq2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed, ik heb intussen 4 offertes binnen. Twee vallen er sowieso af, vooral op basis van gevoel. Bij Hollandia zijn ze helemaal niet ingegaan op mijn vragen en willen ze pas komen kijken op het moment dat ik een offerte goedkeur. Ik vind dit een heel vreemde manier van werken. Maar goed.

Overgebleven partijen zijn:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij beide partijen een goed gevoel. Bij partij 1 langsgeweest in de showroom en daar goed te woord gestaan en alle opties bekeken en besproken. Partij 2 is hier ter plekke de situatie komen bekijken. Ik zal jullie niet vervelen met alle details, maar zou het wel fijn vinden als jullie meekijken. Er is een behoorlijk prijsverschil dus ik vraag me af waar dat in zit. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe jullie over het opvakken van het spant denken, want daar hanteren ze allebei een andere aanpak.

Members only:

Members only:

De belangrijkste verschillen, zoals ik ze zie:
  • Manieren om het Spant op te vangen
  • Lood (partij 1) vs loodvervanger (partij 2)
  • Garantie (10 jaar bij partij 1, 15 jaar bij partij 2. Partij 1 geeft echter ook garantie op de dakconstructie en niet alleen op de kapel zelf)
  • Isolatie van het dak (partij 1 maakt gebruik van een sandwichpaneel zonder balken dus geen koudebruggen, partij 2 maakt gebruik van een traditionele constructie)
Spant weghalen
Een apart kopje omdat ik hier wel een beetje huiverig voor ben ;) Geen zin om na een paar jaar met een verzakkende dakconstructie te zitten.
  • Partij 1 (is nog niet op locatie geweest) vermoedt dat het voldoende is om de nokbalk op te dikken en zo een stijvere constructie te maken.
  • Partij 2 (wel op locatie geweest) wil het weghalen van het spant opvangen door een constructiebalk tussen de zijslapers te zetten en dit stijf te maken met een spijkerplaat.
Wat is nou logisch? Ik wil het sowieso nog wel even laten doorrekenen (bij partij 1 kost dit €320, geen idee wat het bij partij 2 kost) voor mijn gemoedsrust. En mijn dakkapel is vergunningsplichtig dus mogelijk heb ik die berekening sowieso nodig. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome en ik heb niet de expertise om in te schatten of een of beide opties aannemelijk zijn om het spant op te vangen.

Hier wat tekeningen van de constructie (had ik al eerder even gedeeld geloof ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkSkWjULEEuTyC5n45XNm6qDPq8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ncqEX9U5WEWeZWBxadlKOfOk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YWepJOWanoIiLhBJR-faNHy3cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pypPxfJZ2aneDBBeuZdFUoeo.jpg?f=fotoalbum_large

Fotootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a90-uY7rn4rWoZaFE1sLj8Jbf9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqJ5lETYgD6WL3r2TMjyUlq6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukl86
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-03 21:29
Mijn dakkapel is uit 1970. Zit er aan te denken om het kozijn te vervangen maar lees dat een dakkapel normaalgesproken 20-50 jaar mee gaat wat betekent dat deze aan vervanging toe is, maar geen idee hoe hard die regel is?

Als ik een dakkapelboer laat langskomen kan deze dan de staat checken en kan ik ervan uit gaan dat ik een eerlijk advies krijg? Iemand tips voor welk bedrijf?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:30
Ik denk dat een objectief advies lastig te krijgen is van iemand die zijn brood verdient een dakkapel te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Tukl86 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:57:
Mijn dakkapel is uit 1970. Zit er aan te denken om het kozijn te vervangen maar lees dat een dakkapel normaalgesproken 20-50 jaar mee gaat wat betekent dat deze aan vervanging toe is, maar geen idee hoe hard die regel is?

Als ik een dakkapelboer laat langskomen kan deze dan de staat checken en kan ik ervan uit gaan dat ik een eerlijk advies krijg? Iemand tips voor welk bedrijf?
Je krijgt geen goed advies van een verkoper. Maar ik kan je bijna wel met zekerheid zeggen dat je dakkapel uit 1970 niet meer voldoet aan wat je vandaag de dag krijgt. Na 54 jaar is vervangen voor een modern exemplaar een bijzonder goede keuze. Eventueel kun je hem dan ook breder doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:15

lord_fh

PS5

Hier is het plaatsen van nieuwe kunststof kozijnen zogoed als afgerond, en ook de dakkapel is vv. De oude dakkapel was op, de nieuwe is 30cm breder ongeveer, meer kon niet (ivm kamer die op zolder zit en de dakrand uiteraard)

Kozijn is kunstof schuco , 2x draaikiep, binnenkant afwerking moet nog afgerond worden. Vandaag is het dakleer erop gebrand dus lekker waterdicht. Rolluik zit in de koof weggewerkt (elektrisch, antraciet kleur). Totale breedte weet ik even niet, kozijn zelf is 230cm dat weet ik wel haha.

Dakkapel is opgebouwd vanuit niks, dus geen prefab. Ex binnen afwerken 2 dagen werk (ex dakbedekking daar is een dakdekker voor gekomen)

Erg blij mee. Vind het alleen altijd spannend met regen de 1e keer haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXWZy9_Bj_DZlEkUlXXabj09mYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Akc2D7llHxA8w9Vr8ThZ2gWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFnIME62-aMTOjYOi3piDsfp748=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5M0LkH4tTz0WJ3WPS8S7qf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IagXpbiARMgkg9-WUoV2EsIiCpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYmmw3MNgkfujQAh8Fgm3vqc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pseudoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
Pseudoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:42:
Dank voor de input; we gaan voor optie 2 (knieschot verplaatsen).
Dakkapel staat erop :)
Members only:
Tevreden met de keuze en hebben gelukkig niet de ervaring die @Bytebandit had met deze partij. Wij ervaarde een goed meedenkende en bereikbare sales, ze waren erg snel (6 weken na akkoord) en het montageteam was netjes en buitengewoon vriendelijk. Leuk voordeel was ook dat we de zonnepanelen konden laten liggen.
Enige is dat ze in verkoop traject hebben aangegeven dat de zijkanten verlijmd zouden worden, maar er zitten alsnog 8 schroeven in per kant. Daarnaast is de kopse kant van Trespa niet in kleur, bij de Trespa dakkapellen verderop in de straat is dat niet het geval.

Nogmaals dank voor jullie hulp voor het knieschot verplaatsen vraagstuk en daar heb ik nog 1 laatste vraag, over:
Er is 50cm extra vloer om zo'n 9cm te verhogen vanaf de kale betonvloer (erg ruw met soms nog een MV buis die deels eruit komt.

Is het een kwestie van zandcement storten op het beton (na primer) of is er nog iets nodig (zoals steenwol of XPS plaat) ter verkoming van contactgeluid met de kamers eronder (inc MV ventielen vanuit de buis). Dit zodat dit kleine stuk van de vloer ook zwevend wordt. Maar ik wil niet alles overengineeren :)

Graag jullie advies :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdaZQbe5lQKPCMH7qOfuuUSGkbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYVeoWi5KTKWoYgmae2SrlAD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Pseudoc op 20-05-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-05 22:38
Zoals ik beschreef deel ik jouw ervaring met het voortraject, heldere snelle communicatie, snelle levering etc. Het dakkapel is verder ook super en nadat mijn klachten uiteindelijk serieus werden genomen is het eindresultaat naar volle tevredenheid.

Bij mij begon de ellende pas naderhand nadat ik niet tevreden was over diverse zaken. Dan is die o zo snelle communicatie opeens verdwenen.

Begrijp mij niet verkeerd; ze komen het wel fixen maar die initiele passie is weg zodra de centen binnen geharkt zijn. Voor zover ik het uit jouw verhaal begrijp heb jij (nog) niet te maken gehad met de aftersales. En hopelijk is dat ook niet nodig. Geniet van je extra ruimte! :)

Overigens is mijn kozijn onlangs opnieuw afgesteld door ze, maar ondertussen is het probleem alweer teruggekeerd. :+ Ik haal er zelf wel een keer een inbusje langs.

[ Voor 19% gewijzigd door Bytebandit op 21-05-2024 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30
Pseudoc schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Dakkapel staat erop :)

***members only***
Tevreden met de keuze en hebben gelukkig niet de ervaring die @Bytebandit had met deze partij. Wij ervaarde een goed meedenkende en bereikbare sales, ze waren erg snel (6 weken na akkoord) en het montageteam was netjes en buitengewoon vriendelijk. Leuk voordeel was ook dat we de zonnepanelen konden laten liggen.
Enige is dat ze in verkoop traject hebben aangegeven dat de zijkanten verlijmd zouden worden, maar er zitten alsnog 8 schroeven in per kant. Daarnaast is de kopse kant van Trespa niet in kleur, bij de Trespa dakkapellen verderop in de straat is dat niet het geval.

Nogmaals dank voor jullie hulp voor het knieschot verplaatsen vraagstuk en daar heb ik nog 1 laatste vraag, over:
Er is 50cm extra vloer om zo'n 9cm te verhogen vanaf de kale betonvloer (erg ruw met soms nog een MV buis die deels eruit komt.

Is het een kwestie van zandcement storten op het beton (na primer) of is er nog iets nodig (zoals steenwol of XPS plaat) ter verkoming van contactgeluid met de kamers eronder (inc MV ventielen vanuit de buis). Dit zodat dit kleine stuk van de vloer ook zwevend wordt. Maar ik wil niet alles overengineeren :)

Graag jullie advies :)

[Afbeelding]
Zandcement (denk trouwens aan wat loze extra buizen voor bijv utp of een extra stopcontact) is in principe prima, dat is een standaard opbouw (betonplaat, zandcement, vloerisolatie (zo'n groene of goedkopere blauwe rol) en dan de vloer.

Wil je meer, alsin, in de rest van je huis heb je last van geluid, dan zou ik idd iets doen met meer isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
FitTiv schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Zandcement (denk trouwens aan wat loze extra buizen voor bijv utp of een extra stopcontact) is in principe prima, dat is een standaard opbouw (betonplaat, zandcement, vloerisolatie (zo'n groene of goedkopere blauwe rol) en dan de vloer.

Wil je meer, alsin, in de rest van je huis heb je last van geluid, dan zou ik idd iets doen met meer isolatie
Dank. Goede om idd rekening met de leidingen te houden. Ik hoor nu vrijwel niets in het nieuwbouwhuis, maar ben bang dat door het niet-zwevend te leggen, dat het zwevende gedeelte ook contactgeluid kan gaan doorgeven via bijvoorbeeld de MV buizen. Het zandcement opnieuw doen is waardeloos, maar onnodig met isolatie gaan werken is ook niet ideaal. Daarnaast spreek je (@FitTiv) over een laag tussen je zandcement en vloer (groen/blauw) , maar dat zou niet nodig zijn als ik dit kleine gedeelte van de vloer ook zwevend maak? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
@Pseudoc ik zou de MV buizen niet volledig omklemmen met zandcement maar een stuk schuim of isolatie er rond doen. Dan is dat geluid alvast geen probleem meer. Makkelijk te realiseren door een stuk groter pijp eromheen te houden (doormidden zagen) als je gaat zandcementen.

Ik denk idd dat als je de opbouw zwevend maakt een ondervloer minder nodig is.

Heb je trouwens een wat duidelijker foto en specifikatie van de huidige opbouw dan kan de inschatting ook wat beter gemaakt worden.

Mooiste is natuurlijk dezelfde opbouw als de rest, ik had even gemist dat dat zandcement nu niet het geval was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:35
Voor de geïnteresseerden, ik heb zojuist mijn post bijgewerkt met de ervaring/review van Benelux Dakkapellen.
Dit had ik apart kunnen beschrijven of kunnen quoten, maar ik denk dat het zo beter is voor de leesbaarheid :).

Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door The BounceR op 26-05-2024 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidrrr
Pfff wat een verhaal zeg. Succes ermee. Wat een dramatent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:19:
Goed, ik heb intussen 4 offertes binnen. Twee vallen er sowieso af, vooral op basis van gevoel. Bij Hollandia zijn ze helemaal niet ingegaan op mijn vragen en willen ze pas komen kijken op het moment dat ik een offerte goedkeur. Ik vind dit een heel vreemde manier van werken. Maar goed.

Overgebleven partijen zijn:

***members only***

Bij beide partijen een goed gevoel. Bij partij 1 langsgeweest in de showroom en daar goed te woord gestaan en alle opties bekeken en besproken. Partij 2 is hier ter plekke de situatie komen bekijken. Ik zal jullie niet vervelen met alle details, maar zou het wel fijn vinden als jullie meekijken. Er is een behoorlijk prijsverschil dus ik vraag me af waar dat in zit. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe jullie over het opvakken van het spant denken, want daar hanteren ze allebei een andere aanpak.

***members only***

***members only***

De belangrijkste verschillen, zoals ik ze zie:
  • Manieren om het Spant op te vangen
  • Lood (partij 1) vs loodvervanger (partij 2)
  • Garantie (10 jaar bij partij 1, 15 jaar bij partij 2. Partij 1 geeft echter ook garantie op de dakconstructie en niet alleen op de kapel zelf)
  • Isolatie van het dak (partij 1 maakt gebruik van een sandwichpaneel zonder balken dus geen koudebruggen, partij 2 maakt gebruik van een traditionele constructie)
Spant weghalen
Een apart kopje omdat ik hier wel een beetje huiverig voor ben ;) Geen zin om na een paar jaar met een verzakkende dakconstructie te zitten.
  • Partij 1 (is nog niet op locatie geweest) vermoedt dat het voldoende is om de nokbalk op te dikken en zo een stijvere constructie te maken.
  • Partij 2 (wel op locatie geweest) wil het weghalen van het spant opvangen door een constructiebalk tussen de zijslapers te zetten en dit stijf te maken met een spijkerplaat.
Wat is nou logisch? Ik wil het sowieso nog wel even laten doorrekenen (bij partij 1 kost dit €320, geen idee wat het bij partij 2 kost) voor mijn gemoedsrust. En mijn dakkapel is vergunningsplichtig dus mogelijk heb ik die berekening sowieso nodig. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome en ik heb niet de expertise om in te schatten of een of beide opties aannemelijk zijn om het spant op te vangen.

Hier wat tekeningen van de constructie (had ik al eerder even gedeeld geloof ik).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fotootje:
[Afbeelding]
Helaas door omstandigheden nog geen knoop kunnen doorhakken. En ook heleaas van jullie nog geen op- en aanmerkingen op deze post gekregen ;)

Heeft er iemand advies mbt opvangen van het Spant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Tja ik zou de spant gewoon niet weghalen. Zit er niet voor niks. Maar als een bouwkundige berekening aantoont dat het kan en jij hebt vertrouwen in de bouwer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Davidrrr schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:50:
Tja ik zou de spant gewoon niet weghalen. Zit er niet voor niks. Maar als een bouwkundige berekening aantoont dat het kan en jij hebt vertrouwen in de bouwer...
Spant niet weghalen betekent voor mij geen dakkapel. Met spant loop je constant gebukt over de zolder, en dan heb je er dus niets aan. Dan is het de investering totaal niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 17:42

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb een vraag, hoe hebben jullie de dakkapel laten afwerken of aftimmeren?

Stucen en er een vensterbank bij gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:12
Aight! schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:53:
Ik heb een vraag, hoe hebben jullie de dakkapel laten afwerken of aftimmeren?

Stucen en er een vensterbank bij gemaakt?
Ligt eraan hoe je groot je dakkapel is maar in principe is het overal hetzelfde:

- Verlaagd plafond + gipsplaten
- Zijkanten aftimmeren + gipsplaten
- Spotjes / elektra leidingen
- Voorbereiden + Stucen
- Voorbereiden + Verven deuren + muren + plafonds
- Vensterbank

In mijn geval ook:
- Nieuwe vloer
- Muren aanhelen
- Extra badkamer inclusief leidingen afvoer, waterleiding, extra electra etc.
- Extra vlizotrap
- Extra schakelmateriaal, stopcontacten + dom & smart.
- Rolluiken, incl. elektra.

Dan x3 ruimtes + overloop omdat die ruim 8 meter is.

Eventueel nog:
- Airco
- Zonnepanelen op het dak

Je kan het zo gek maken als je zelf wil.

[ Voor 16% gewijzigd door wm1234 op 16-06-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Ik ben aan het oriënteren op een brede dakkapel aan de achterkant van nieuwe woning. Woning is 8,5m breed, dus dacht aan dakkapel van ongeveer 7,5m zodat er wat ademruimte is aan de zijkanten. Nu las ik op Reddit een comment waarbij werd gesteld dat een 'traditionele', of in het werk gemaakte dakkapel beter/netter zou zijn als een prefab dakkapel; bij een grotere breedte dus.

Ergens klinkt dit wel logisch, aan de andere kant is het huis niet super oud (1995), dus mogelijk ook vrij recht (in vergelijking met oudere huizen). Hoe kijken anderen hiernaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:30
MJV schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:37:
Ik ben aan het oriënteren op een brede dakkapel aan de achterkant van nieuwe woning. Woning is 8,5m breed, dus dacht aan dakkapel van ongeveer 7,5m zodat er wat ademruimte is aan de zijkanten. Nu las ik op Reddit een comment waarbij werd gesteld dat een 'traditionele', of in het werk gemaakte dakkapel beter/netter zou zijn als een prefab dakkapel; bij een grotere breedte dus.

Ergens klinkt dit wel logisch, aan de andere kant is het huis niet super oud (1995), dus mogelijk ook vrij recht (in vergelijking met oudere huizen). Hoe kijken anderen hiernaar?
Gezien de breedte zal je al wel snel op in het werk maken uitkomen.
Normaal gooien ze zo'n ding op de aanhanger van 5m.
7.5m wordt alweer 'speciaal' (vracht)transport + hijskosten zullen hoger zijn.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:06
Ik heb er net vorige week eentje van 8m laten plaatsen, "gewoon" prefab. En ja, dat was een grote aanhanger ;) Wel met een (extra) ondersteuning halverwege, wat werd aangeraden ivm de grote overspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Laatst online: 07:27
Hier ook een offerte binnen voor 2 dakkapellen.

(1 achter van ongeveer 250 breed) En 1 voor van zo'n 7 meter. (Vergunningsvrij vrij want we houden ons aan de max afmetingen/eisen). Dus 50 cm uit de dakrand/zijkant etc en max 1.75 hoog.

Kunststof kozijnen van binnen en buiten met folie en HR+++ glas met warm edge spacers. Trespa boei en zijkant (keraliet was 2000 euro duurder...en vinden we het niet waard)

Kleine dakkapel 250 cm bijna 7000 euro
Grote dakkapel 700 cm 12.000 euro.

Dit zijn beide dakkapellen die in het werk worden gemaakt dus geen prefab. (Wilden we ook niet..huis is van de jaren 70 en ik geloof niet dat alles mooi recht is)

(Dakkapellen moeten na plaatsing wel nog door ons afgewerkt worden). Ook kwa start moeten we zelf al de gips plafond en steens knieschot verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

We zijn van de week uiteindelijk bij een wat kleinere partij in Tilburg geweest. 7-7,5m wordt inderdaad ook daar gewoon prefab gemaakt en dan met 'speciaal transport' (een grote aanhanger) vervoerd. Volgende week offerte, zal misschien wat duurder zijn dan via een grotere partij; maar wel goed gevoel bij de kwaliteit en betrouwbaarheid. Familiebedrijf(je), en diegene die inmeet gaat plaatst ook dakkapellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Orkaan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:22:

En 1 voor van zo'n 7 meter. (Vergunningsvrij vrij want we houden ons aan de max afmetingen/eisen). Dus 50 cm uit de dakrand/zijkant etc en max 1.75 hoog.
7 meter vergunningsvrij aan de voorkant? dat is wel uniek, op de meeste plekken wordt dat zelfs afgewezen als vergunnings aanvraag. Dit omdat het in strijd is met welstand daar staat doorgaans iets in in zoals max 4 meter of 50% van de breedte van het dakvlak. Zit je in een speciale wijk ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Ja staat in de AVP/omgevings gebeuren van de gemeente...of het een bijzondere wijk is... (Naja alles vrijstaand op royale kavels in het groen) (met in ons geval een bos achter ons).

50 m verder is er een dakkapel geplaatst van 13.5 meter.....

Erg blij met het vergunningsvrije iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Orkaan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:05:
Ja staat in de AVP/omgevings gebeuren van de gemeente...of het een bijzondere wijk is...
Dat is (nog) best bijzonder en uniek ( wat ik bedoelde) Veel mensen zullen jaloers op je zijn :)
we gaan naar meer plekken toe dat het aan de voorkant ook vergunningsvrij is, maar mainstream is het nog lang niet.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Hebben we ook een keer mazzel. :+)

Bomen kappen mag dus bv absoluut niet in de wijk (ook een vergunning ervoor krijgen is niet gemakkelijk) en dan is er altijd herplant plicht op je eigen perceel. Wel terecht hoor anders krijg je hier vast een hele kaalslag door mensen die geen bladeren en of eikels in hun tuin willen..... (Want die zijn er)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tieske1988
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 21:17
Zijn er mensen die ervaring hebben met een tweede dakkapel boven een al bestaande dakkapel? Ik zie dat je in mijn gemeente daar een vergunning voor nodig hebt omdat de afstand tot de dakvoet meer dan 1 meter is. Echter zijn de prijzen voor alleen die vergunning wel absurd, minstens €640 voor alleen dat papiertje.

Vraag me ook echt af of iedereen braaf vergunningen aanvraagt want zie her en der wel vaker bouwwerken waar ik mijn bedenkingen bij heb en die ook hoger dan die meter geplaatst zijn.

Ben ook nog in dubio of ik dan toch niet een Velux dakkapel zal doen omdat ze dit als een dakraam zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
tieske1988 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:13:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een tweede dakkapel boven een al bestaande dakkapel? Ik zie dat je in mijn gemeente daar een vergunning voor nodig hebt omdat de afstand tot de dakvoet meer dan 1 meter is. Echter zijn de prijzen voor alleen die vergunning wel absurd, minstens €640 voor alleen dat papiertje.

Vraag me ook echt af of iedereen braaf vergunningen aanvraagt want zie her en der wel vaker bouwwerken waar ik mijn bedenkingen bij heb en die ook hoger dan die meter geplaatst zijn.

Ben ook nog in dubio of ik dan toch niet een Velux dakkapel zal doen omdat ze dit als een dakraam zien.
Ik denk niet dat je voor 640 euro het risico wil lopen de hele boel weer af te mogen breken. Sommige kosten horen er gewoon bij, maar je krijgt er ook een stuk ruimte voor terug. Laten we stiekem ook een beetje blij zijn met de regelgeving, verkomt een hoop verrommeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tieske1988 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:13:

Op tweakers faceliteren we geen illegale activiteiten. En daar valt ook onder advies geven voor het niet aanvragen van een vergunning, dus we gaan hier niet over in discussie.

Maar in het algemeen wil ik wel antwoord geven, in basis worden vergunningen wel aangevraagd. dat heeft er alles mee te maken dat illegale bouw nooit kan verjaren. Dus zelfs over 25 jaar kan een buurman eisen dat je dakkapel wordt gehandhaafd. in rotterdam is een keer door een uit de hand gelopen burenruzie een hele straat gehandhaafd alles moest worden gelegaliseerd en wat niet gelegaliseerd kon worden is daadwerkelijk verwijderd. (ook bij mensen die niets met de ruzie te maken hadden)
Bij verkoop moet je aangeven dat er illegale bouw aanwezig is, dat gaat je waarschijnlijk meer dan die 640 euro kosten aan gemiste opbrengst.

Daarnaast is het natuurlijk geen 640 euro voor alleen een papiertje het zijn leges voor het beoordelen van je aanvraag (en in veel gevallen niet kosten dekkend) overegens zou ik wel goed de welstandsnota lezen in veel gemeentes mag 2 dakkapellen boven elkaar gewoon niet en is aanvragen dus nagenoeg kansloos.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 29-06-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tieske1988
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 21:17
Bedankt voor de reacties. In mijn gemeente en gebied is inderdaad in de welstand regels opgenomen dat je niet 2 dakkapellen boven elkaar mag hebben.

Ik denk dat het in mijn geval verstandiger is om voor de Velux oplossing te gaan. Dat zal de zolder al een stuk ruimer doen ogen. Zie dat dit aan de achterkant gewoon zou mogen.

Overigens vind ik de reactie over illegale activiteiten nogal overtrokken, het valt me gewoon op dat er volgens mij veel buiten de regels gedaan wordt. Dat betekent niet dat ik die intentie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

twain4me schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:44:
[...]

7 meter vergunningsvrij aan de voorkant? dat is wel uniek, op de meeste plekken wordt dat zelfs afgewezen als vergunnings aanvraag. Dit omdat het in strijd is met welstand daar staat doorgaans iets in in zoals max 4 meter of 50% van de breedte van het dakvlak. Zit je in een speciale wijk ofzo?
Toch kwam ik ook hier de volgende tekst tegen, of interpreteer ik nu het stuk m.b.t. "redelijke eisen van welstand" onder lid 1 verkeerd?

Is overigens pas zo bepaald sinds 1 januari 2024.
Artikel 22.27 Uitzonderingen op vergunningplicht artikel 22.26 – omgevingsplan onverminderd van toepassing
Het verbod, bedoeld in artikel 22.26, geldt niet voor de activiteiten, bedoeld in dat artikel, als die betrekking hebben op een van de volgende bouwwerken:
[...]
een dakkapel in het voordakvlak of een naar openbaar toegankelijk gebied gekeerd zijdakvlak, als wordt voldaan aan de volgende eisen:

1.
gelegen in een gebied dat of een bouwwerk dat in het tijdelijke deel van dit omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, onder a, van de Omgevingswet, is aangewezen als gebied of bouwwerk waarvoor geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn;

2.
voorzien van een plat dak;

3.
gemeten vanaf de voet van de dakkapel niet hoger dan 1,75 m;

4.
onderzijde meer dan 0,5 m en minder dan 1 m boven de dakvoet;

5.
bovenzijde meer dan 0,5 m onder de daknok; en

6.
zijkanten meer dan 0,5 m van de zijkanten van het dakvlak;

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 29-06-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dan is het nog steeds vergunningsplichtig en mogen er niet 2 boven elkaar ;) elke gemeente heeft zijn eigen redelijke eisen van welstand. daar zitten kleine en grote verschillen in maar ja, ze hebben de invoer van de nieuwe wet in januari al op verschillende plekken aangegrepen om te versoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:30
Er zijn bepaalde gemeentes waar dakkapelleveranciers niet eens meer komen opdagen omdat ze klaar zijn met de bureaucratie van betreffende gemeente.
Wij wonen dus in zo'n gemeente en bij iedere aanvraag kregen we direct de vraag of het om voor of achter gaat, gezien ze er aan de voorkant niet aan gaan beginnen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Heeft dat niet ook te maken met de isolatievoorschriften waar de meesten zich niet aan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Hier zijn de dakkapellen wel volgens voorschriften bouwbesluit (althans dat staat op de offerte met de isolatie waardes), ze gaven zelf aan dat veel bedrijven zich er niet aan houden. (Is ook weer goedkoper)

Dus ga er vanuit dat hun zich er wel aan houden (al heb ik zelf er wel vertrouwen in, tis een klein bedrijfje) en negatieve reclame lijkt mij in zo'n geval niet bepaald positief tov de grote dakkapel boeren.

Ze plaatsen ook eigenlijk niet (althans dan moet je er voor tekenen) dakkapellen die groter dan de eisen zijn. Vandaar dat we ons ook strict aan de eisen houden tot de maten van de overheid. (En nee je mag de zijkant van de overstek van je dakrand van het huis niet als maat nemen voor die 50 cm).

Er zijn al vaker controles geweest is hun ervaring en ze verjaren nooit. (Zeker bij een 2 onder 1 kapwoning en je plaatst je dakkapel te dicht bij de grens van de buren..kan veel gezeik opleveren) (ook met je buren als die ook een dakkapel willen plaatsen en jij je dakkapel te breed hebt gemaakt)....en dat zullen ze nooit legaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Flix20 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:36:
Er zijn bepaalde gemeentes waar dakkapelleveranciers niet eens meer komen opdagen omdat ze klaar zijn met de bureaucratie van betreffende gemeente.
Wij wonen dus in zo'n gemeente en bij iedere aanvraag kregen we direct de vraag of het om voor of achter gaat, gezien ze er aan de voorkant niet aan gaan beginnen.
Er zitten grote verschillen tussen verschillende gemeentes, dat klopt zeker, ik heb ooit in breda een aanvraag voor een dakkapel gedaan waar geen einde aan leek te komen. Ze vroegen werkelijk alles. Ik was tot toen met name Rotterdam gewend waar het iets relaxer ging. zo kon je in rotterdam gewoon de rc waarde op de tekening zetten en "moest" hij in breda voorzien zijn van een berekening + spec blad van fabrikant. Maargoed een bedrijf wat steeds soort gelijke dakkapellen maakt moet gewoon het hele info pakket klaar hebben. incl constructie berekeningen. Het zou mij niets verbazen dat ze het niet willen doen omdat ze dan door de mand vallen.
Ik zou het dus niet zo zeer zien als een "vervelende" gemeente maar eerder als een nauwkeurige gemeente. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Zolang je er niet bij bent als ze plaatsen heb je tot dat je het sloopt geen idee wat ze erin doen. Ik geloof er niks van dat het merendeel zich eraan houdt en graag een uitgebreide specificatie geeft wat ze plaatsen. Dan kunnen ze erop worden aangesproken. Discussie over rc waarde is wat maar je kunt er er moelijk uitkletsen als er andere of veel minder isolatie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:39
Orkaan schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:24:
Hier zijn de dakkapellen wel volgens voorschriften bouwbesluit (althans dat staat op de offerte met de isolatie waardes), ze gaven zelf aan dat veel bedrijven zich er niet aan houden. (Is ook weer goedkoper)

Dus ga er vanuit dat hun zich er wel aan houden (al heb ik zelf er wel vertrouwen in, tis een klein bedrijfje) en negatieve reclame lijkt mij in zo'n geval niet bepaald positief tov de grote dakkapel boeren.

Ze plaatsen ook eigenlijk niet (althans dan moet je er voor tekenen) dakkapellen die groter dan de eisen zijn. Vandaar dat we ons ook strict aan de eisen houden tot de maten van de overheid. (En nee je mag de zijkant van de overstek van je dakrand van het huis niet als maat nemen voor die 50 cm).

Er zijn al vaker controles geweest is hun ervaring en ze verjaren nooit. (Zeker bij een 2 onder 1 kapwoning en je plaatst je dakkapel te dicht bij de grens van de buren..kan veel gezeik opleveren) (ook met je buren als die ook een dakkapel willen plaatsen en jij je dakkapel te breed hebt gemaakt)....en dat zullen ze nooit legaliseren
Dat het op je offerte staat is geen garantie. Heb ik hier ook meegemaakt. Zelfs na het navragen hoe de dakkapel exact was opgebouwd, bleek dit in de praktijk toch lichtelijk af te wijken, waardoor ze de beloofde Rc waarde niet haalden als ik deze vergelijk met berekeningen die ik met Ubakus heb gemaakt. Uit de mailwisseling blijkt dat men het verschil tussen Rd en Rc totaal niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ze denken als jij erachter komt over 15 jaar bel je mij toch niet meer of ben ik al met pensioen. Heb er een gehad die letterlijk zei dat ze het alleen op de offerte zetten. Ook omdat ze soms geen akkoord kregen om wel aan de vereiste isolatie te voldoen omdat de dakkapel dan een stuk dikker moest worden en ze dan geen vergunning kregen want het week dan weer af of zoiets. Dus hij zei het is het een of het ander. Vreemde situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Davidrrr op 30-06-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
tja je moet toch een beetje vertrouwen hebben in bedrijven. Ze zijn er imo niet allemaal op uit om je op te lichten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peppe9
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-03 10:52
Peppe9 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Even update vanuit mij - uiteindelijk gekozen voor Hollandia Dakkapellen ondanks een duurdere prijs (verschil van €1000/1500. Prettig en transparant proces tot offerte tot bestelling gehad. Het gevoel en het vertrouwen heeft hierbij de doorslag gegeven. Plaatsing in juni dus we zijn benieuwd.
Hierbij even een update vanuit mij. Hollandia heeft inmiddels de dakkapel geplaatst. Zeer tevreden over de communicatie en de uiteindelijke plaatsing. We hebben nog meer ruimte gecreëerd dan verwacht. Zie bijgevoegd een foto om een beeld te krijgen

Binnenkant moeten we zelf afwerken zoals ook gecommuniceerd door Hollandia. Dat doen we in eigen beheer maar zoals wel vaker is dit meer werk dan verwacht. We komen er wel 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB4XlY9KPX4FigZ4O2apjgkeYss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqLwIIJo7bnLL7sVc23fsGtv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Peppe9 op 01-07-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
update offerte

Kunststof kozijnen van binnen en buiten met folie en HR+++ glas (0.7) met warm edge spacers. Trespa boei en zijkant (keraliet was 2000 euro duurder...en vinden we het niet waard) en 3 inzet horren in dezelfde kleur (zwart met zwart gaas)

Kleine dakkapel 250 cm bijna 7000 euro (1 groot vast raam)
Grote dakkapel 700 cm 12.000 euro. (dit is dan wel een dakkapel die uit 3 kamers gaat bestaan ( raamkozijn van 190, 250 en 240) met allemaal 1 kantelkiep raam en 1 vast.

We willen ook meteen rolluiken..dus dan is het voor 4 rolluiken (3 boven, 1 beneden nog zo'n 2400 erbij). Deze electrisch bedienbare rolluiken worden dan meteen geplaatst bij het maken van de dakkapel (dus netjes weggewerkt).

Dakhelling is hier iets van 34 procent

[ Voor 14% gewijzigd door Orkaan op 01-07-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ik vind het niet duur. In ieder geval goedkoper dan wat ik betaalde 1.5 jaar terug. Heb wel keraliet zelf. Rolluiken inderdaad nu doen als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

MJV schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:18:
We zijn van de week uiteindelijk bij een wat kleinere partij in Tilburg geweest. 7-7,5m wordt inderdaad ook daar gewoon prefab gemaakt en dan met 'speciaal transport' (een grote aanhanger) vervoerd. Volgende week offerte, zal misschien wat duurder zijn dan via een grotere partij; maar wel goed gevoel bij de kwaliteit en betrouwbaarheid. Familiebedrijf(je), en diegene die inmeet gaat plaatst ook dakkapellen.
Inmiddels ook de offerte binnen. Dakkapel zonder al te veel poespas (trespa, zie geen meerwaarde keraliet), maar wel verhoogde Rc-waarde en verstevigd dak i.v.m. eventuele zonnepanelen.
Ik vind het een prima prijs, overweeg nog om alternatieve offertes op te vragen, maar dat is niet zo eenvoudig omdat we voor inmeten telkens bij de huidige bewoners terecht moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuKq4Da2zTWi5TzmDOYwpjNiph4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OO8JcCxkjft94E2fJAKOFJyu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
MJV schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:29:
[...]

Inmiddels ook de offerte binnen. Dakkapel zonder al te veel poespas (trespa, zie geen meerwaarde keraliet), maar wel verhoogde Rc-waarde en verstevigd dak i.v.m. eventuele zonnepanelen.
Ik vind het een prima prijs, overweeg nog om alternatieve offertes op te vragen, maar dat is niet zo eenvoudig omdat we voor inmeten telkens bij de huidige bewoners terecht moeten.

[Afbeelding]
Sorry ik kon een kleine lach niet bedwingen: Upgraden RC waarde, en nog steeds 0,3 onder het wettelijk minimum zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Als ik zie staan Tilburg moet ik gelijk denken aan de vrienden van Benelux 🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

@TwingyTwingy het ontbreek mij aan inhoudelijke kennis, maar als ik Google dan zou de RC-waarde voor de gehele dakkapel (dus niet puur het dak). Toch 6.0 dienen te zijn?
VRAAG
Aan welke eisen ten aanzien van thermische isolatie moeten de uitwendige scheidingsconstructies van een te plaatsen dakkapel op een bestaande woning voldoen?
antwoord
Het plaatsen van een dakkapel valt onder de verbouwvoorschriften van Bouwbesluit 2012. In artikel 5.6 lid 2 wordt een dakkapel expliciet benoemd. In dit artikellid wordt verwezen naar de nieuwbouwvoorschriften voor thermische isolatie in artikel 5.3.
Dit betekent dat het dak van de dakkapel, volgens artikel 5.3 lid 2, een
Rc-waarde van ten minste 6 m²K/W moet hebben.
-edit- Hmm, dat antwoord is van 2015, zal wel zijn ingehaald door gewijzigd bouwbesluit 2021.

@Davidrrr Nee, gaat niet om Benelux maar een kleine partij: https://abmdakkapellen.nl/

[ Voor 46% gewijzigd door MJV op 03-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Dwaalboy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:09:
Lood is beste, voldoende dikte (18ponds) geen ribbellood. Stroken van circa 1meter toepassen. En helemaal geen loodvervanger.
Ook geniet de voorkeur van bitumen (gemineraliseerd) ten opzichte van epdm.
Epdm wordt vaak yoegepast omdat zowat elke bouwvakker dit kan verwerken, bitumen is lastiger. Lood wordt niet gedaan met oog op milieu zeggen ze, echet zit goed lood wel 100 jaar en loodvervanger zal het niet 25 jaar vol houden, wat is dan milieubewuster?
Lood is ook moeilijker te verwerken, dient met loodklopper in holte te worden gedreven. Loodvervanger plakt elke amateur op de dakpan, natte pan? Gruis? Stof? Hup gewoon plakke
Welke partijen gebruiken 18 ponds? Zelfs Ruijter heeft 15 ponds staan in de offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:32
Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht en ik was van plan om een 2e identieke dakkapel naast de bestaande te laten plaatsen. Helaas mag je in onze gemeente geen 2 dakkapellen naast elkaar plaatsen.

Ik neem aan dat ik de bestaande niet kan verbreden en dan zou de enige optie zijn om een nieuwe bredere te laten plaatsen. Of heeft iemand nog een andere suggestie/idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i139PCR1-bUOJHZnFEKCtq5J6hA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N9391EH7PEAre4rXDpKMrl0j.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
screamhouse schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:52:
Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht en ik was van plan om een 2e identieke dakkapel naast de bestaande te laten plaatsen. Helaas mag je in onze gemeente geen 2 dakkapellen naast elkaar plaatsen.

Ik neem aan dat ik de bestaande niet kan verbreden en dan zou de enige optie zijn om een nieuwe bredere te laten plaatsen. Of heeft iemand nog een andere suggestie/idee?

[Afbeelding]
Kun je er niet een tweede naast laten zetten, en vervolgens het gat tussen de twee aan de vookant dicht laten maken met het zelfde plaatmateriaal als de rest van de dakkapel. Dan moet je wel een nieuw dak erop laten leggen, maar dat lijkt het van achter/zijkant iig op 1 grote dakkapel

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farsi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-05 10:39
Wij zitten ook over na te denken om een dakkapel te laten plaatsen.
Heb deze forum door gelezen en zie veel bedrijf uit het zuiden genoemd.
Woon zelf in het noord vanhet land. Nu ben ik op zoek naar een bedrijf in de buurt.
Zijn hier mensen bekend met bedrijven die goede recencies hebben en niet al te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-05 08:12
Wil een grote dakkapel laten plaatsen, maar vraag me af wat nu tegenwoordig de 'standaard' is voor isoleren van het dak van een dakkapel. Als je namelijk warm-dak isolatie doet, krijg je 14cm PIR aan de buitenkant en daarmee wordt de totale dakopbouw incl. balken en platen welk heel erg hoog lijkt me voor een dakkapel? Of wordt ook koud dak constructie voor dakkapellen toch wel toegepast dmv PIR tussen de balken en rondom afpurren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:29
farsi schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:05:
Wij zitten ook over na te denken om een dakkapel te laten plaatsen.
Heb deze forum door gelezen en zie veel bedrijf uit het zuiden genoemd.
Woon zelf in het noord vanhet land. Nu ben ik op zoek naar een bedrijf in de buurt.
Zijn hier mensen bekend met bedrijven die goede recencies hebben en niet al te duur zijn.
Hangt van je definitie van 'noord' af. Klok dakkapellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Er wordt in de fabriek nu ook pur tussen de balken gespoten en "dampdicht" afgewerkt naar mijn persoonlijke mening is dat een dom idee en zou ik altijd voor een warmdak gaan met een goot. of eventueel een randje boven het kozijn.
Wat ook kan is wat ik noem een nagisoleerd warm dak en dat is dus deels van de isolatie op het dak (bv 8 cm) en dan de rest onder het dakbeschot naisoleren eventueel met klimaatfolie dit laatste heb ik icm met een goot in de planning staan voor mijn eigen dak, dan krijg je zoiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYi7W-VyHt9D369d5H6FCUyv73U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc12K6t9TTPUCGvrCGeXsutv.jpg?f=fotoalbum_large

edit let niet op formaten van de boeidelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:20
twain4me schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:45:
Er wordt in de fabriek nu ook pur tussen de balken gespoten en "dampdicht" afgewerkt naar mijn persoonlijke mening is dat een dom idee en zou ik altijd voor een warmdak gaan met een goot. of eventueel een randje boven het kozijn.
Wat ook kan is wat ik noem een nagisoleerd warm dak en dat is dus deels van de isolatie op het dak (bv 8 cm) en dan de rest onder het dakbeschot naisoleren eventueel met klimaatfolie dit laatste heb ik icm met een goot in de planning staan voor mijn eigen dak, dan krijg je zoiets

[Afbeelding]

edit let niet op formaten van de boeidelen :+
Even voor mij, ter lering ende vermaak, maar is dit niet een waardeloos detail?

De ruimte tussen bovenkant kozijn en je boeideel is gewoon helemaal 'open'/ongeïsoleerd. Zit je dan met je Rc 6 dak, maar gewoon (bijna) open verbinding met buiten.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farsi
monkey7 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:35:
[...]
Dat snap ik. bedoelde meer richting Groningen, Friesland of Drenthe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
farsi schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Dat snap ik. bedoelde meer richting Groningen, Friesland of Drenthe.
Wiko?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raw Demin schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:28:
[...]

De ruimte tussen bovenkant kozijn en je boeideel is gewoon helemaal 'open'/ongeïsoleerd. Zit je dan met je Rc 6 dak, maar gewoon (bijna) open verbinding met buiten.

Dat is een lang verhaal, dit is een vergunningsplichtige dakkapel (althans volgens mij en iedereen die er iets van weet) volgens de gemeente niet en is het vergunningsvrij.
Echter omdat hij totaal niet voldoed aan de redelijke eisen van welstand (hij is 6 meter te lang) en nogal gezichtsbepalend is in de gevel heb ik hem samen met de rest van de verbouwing wel besproken met welstand en daar is deze tekening voor gebruikt. er zitten wel meer bijzondere dingen in de tekeningen set.
Oorspronkelijk komt de tekening van een dakkapel aan de andere kant en dan zit er in die ruimte (maar dan iets groter) een screen.
ik denk dat het formeel nog net voldoed omdat je het niet geisoleerde deel boven het kozijn kan beschouwen als kozijn achtige delen. :maar ja het kan beter, gelukkig is het simpel op te lossen :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:54
monkey7 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:35:
[...]
Die zitten inderdaad door heel noord Nederland, maar dat zij wel echt een stel cowboys. Het is afhankelijk van welke vestiging en welke persoon je treft, maar de aannemer die mijn dakkapel heeft gebouwd wil bijvoorbeeld geen prefab bij Klok meer afnemen vanwege aanhoudend slechte ervaringen.

Collega van me heeft het wel via Klok laten doen, daar stond zijn dak op instorten omdat ze niet de moeite hadden genomen extra verstevigingen aan de binnenzijde te plaatsen. Dan hangt je dak ineens 15cm door :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:21
Raw Demin schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:28:
[...]

Hoe wordt dit normaalgesproken opgelost? Ook isolatie aanbrengen aan binnenzijde bovenkant kozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
MJV schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]
Nette prijs! Wat voor glas heb je gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
Ik ben een beetje aan het uitzoeken wat een potentiële dakkapel veranderding mij gaat kosten. We hebben een inpandig balkon met een kleine dakkapel. Nu wil ik dit inpandig balkon eigenlijk bij de slaapkamers betrekken, het is nu super nutteloze ruimte (4m breed en 1m diep).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6JPkQum_TbdziKEA8mT8t-miYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M43ziSdPbzRdPNw93QGrdejv.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er ongeveer uit. Let niet op het achterstallig onderhoud, vorige bewoners hebben al enige tijd niks meer aan het huis gedaan, dus wij zijn flink bezig om alles weer op orde te krijgen.

De muur die je aan de linker kant ziet, onder die enkele rij pannen is de spouwmuur. Dat betekend dat de nieuwe dakkapel op deze muur komt te staan, dan vervalt die rij pannen en de goot. Dat betekend dan ook meteen dat het een dakkapel/opbouw moet worden met een vergunning.

Nu zat ik echter in de leges verordering van mijn gemeente te kijken wat dat moet gaan kosten. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712739/2#bijlage_2

En lees ik het nu goed op deze plaat: https://lokaleregelgeving...-,Plaatsen%20dakkapel,-m1

Kost dit gewoon 1.487,- per strekkende meter? Dus iets van 4 meter breed kost dan al 6k aan leges? + alle overige lege kosten, zoals welstand, besprekingskosten etc

EDIT: Denk dat ik het verkeerd lees. Als je geen offerte kun overhandigen, dat dan de norm gebruikt wordt per m1. Dus die bouwkosten tabel is een lijst van norm kosten ipv een offerte prijs. Dan wordt het ineens een stuk goedkoper haha. Vond het al tering duur worden

EDIT 2: we hebben al een offerte liggen van een aannamer, die we laten passeren. Dat moet voor deze aanpassing, 4 meter breed, naar 2 meter diep, zonder aanpassingen van de draagconstructie. Gordingen liggen hetzelfde, er zit al een gat in het dak, en de twee muurtjes van het balkon (links en rechts) mogen ook blijven, zou moeten gaan kosten:
€ 23.000,-.

Nee bedankt. Het dak volledig open gooien, en een dakkapel van 8 meter breed bij 3 meter diep (meteen een gording hoger zodat de kamer hoogte 240cm wordt) maken zou dan 40k moeten gaan kosten.

We gaan dus nog meer eens meer offertes uitvragen bij verschillende aannemers hier in de buurt. Zodat we ook vergelijkingsmateriaal hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Gdzr op 05-07-2024 11:46 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
valt jouw gewenste bouw werk uberhaupt onder het kopje dakkapel bij de gemeente?

(je kunt ook vaak zo'n voor aanvraag indienen....dan heb je duidelijkheid).

Overigens die normlijst a pakweg 1500 per m1...dat is bijzonder goedkoop....hier een dakkapel (met een kozijn van 224) dus met overstek zal het zo rond de 250m uitkomen voor zo'n 7250, wel met rolluik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
Orkaan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:39:
valt jouw gewenste bouw werk uberhaupt onder het kopje dakkapel bij de gemeente?

(je kunt ook vaak zo'n voor aanvraag indienen....dan heb je duidelijkheid).

Overigens die normlijst a pakweg 1500 per m1...dat is bijzonder goedkoop....hier een dakkapel (met een kozijn van 224) dus met overstek zal het zo rond de 250m uitkomen voor zo'n 7250, wel met rolluik).
Ja geen idee. Weet niet waar ze dit onder scharen. Het ziet er dan zo uit, zonder de doorlopende goot.

Afbeeldingslocatie: https://www.dakisolatie-advies.nl/wp-content/uploads/isoleren-dakkapel.jpeg

Lelijk voorbeeld, wel dezelfde constructie. Voorbeeld kwam naarvoren bij het zoeken naar "Dakkapel op muurplaat"

[ Voor 4% gewijzigd door Gdzr op 05-07-2024 13:50 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

martois schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Nette prijs! Wat voor glas heb je gekozen?
Deze offerte is met HR++, ik heb de vraag nog openstaan wat de meerprijs is van HR+++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
MJV schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Deze offerte is met HR++, ik heb de vraag nog openstaan wat de meerprijs is van HR+++.
Ter vergelijk: hier wordt binnenkort een dakkapel getimmerd voor E25K. Wel 9.5m breed, verdeeld over 3 kamers (dus ook drie keer draai-kiep), tripple glas met warm-edge, Rc 7.3 voor dak, 20 cm houtvezel zijwanden, thermisch hout afwerking buitenzijde, verzwaard uitgevoerd ter voorbereiding pv. Niet afgetimmerd aan binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

martois schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Ter vergelijk: hier wordt binnenkort een dakkapel getimmerd voor E25K. Wel 9.5m breed, verdeeld over 3 kamers (dus ook drie keer draai-kiep), tripple glas met warm-edge, Rc 7.3 voor dak, 20 cm houtvezel zijwanden, thermisch hout afwerking buitenzijde, verzwaard uitgevoerd ter voorbereiding pv. Niet afgetimmerd aan binnenzijde.
Verschil komt wel ergens vandaag natuurlijk, zowel in afwerking als afmetingen. Meerprijs voor triple was voor de gehele dakkapel €350,- dus dat heb ik erbij gedaan, ook omdat ik de rest van het dak nog extra wil isoleren met STEICOflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
MJV schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Verschil komt wel ergens vandaag natuurlijk, zowel in afwerking als afmetingen. Meerprijs voor triple was voor de gehele dakkapel €350,- dus dat heb ik erbij gedaan, ook omdat ik de rest van het dak nog extra wil isoleren met STEICOflex.
Goed idee. Ik twijfel ook om nog iets verder na te isoleren tussen de dakbalken met houtvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:06
Ik zoek een bedrijf in de regio Oost-Groningen welke de (gedeelde) dakkapel aan mijn zijde van de woning volledig opnieuw kan opbouwen.
Bij voorkeur met kunststof en keraliet achtige delen.

Het betreft een 2 onder 1 kap woning met gedeelde dakkapel met gemetselde binnenmuren,
hiervan is het dak inclusief de balken, het kozijn en de boeidelen aan vervanging toe.

Tips mogen via PM of in dit topic natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:26
5 offertes opgevraagd 1.75x4, kunstof rabatdelen, 23.3 graden dak. Twee geantwoord:

- klaasen: 12.500 exl vergunning, exl afvoer
- sdk tilburg: 11.500,00

Vind deze prijzen een klein beetje tegenvallen. Had andere verwachtingen na het lezen van de topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34
Djankie schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:49:
5 offertes opgevraagd 1.75x4, kunstof rabatdelen, 23.3 graden dak. Twee geantwoord:

- klaasen: 12.500 exl vergunning, exl afvoer
- sdk tilburg: 11.500,00

Vind deze prijzen een klein beetje tegenvallen. Had andere verwachtingen na het lezen van de topic.
met zo'n flauw dak is de dakoppervlakte van je dakkapel best hoog, en kosten ze dus ook relatief veel.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:26
Update prijzen incl extras:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKQsc9RAKbLeg2fjX0XW7dY7GI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FtgPM6NoeVdQQMx5T6Pluv3A.png?f=fotoalbum_large
+ geïntegreerde rolluik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSgUCUxr_OTaOte3c8Ibv6dvuyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QeOJTe1vNILyuJ2vCmDP6MvF.png?f=fotoalbum_large

• farsi
Gisteren een offerte gekregen van rondt de € 11000. Alleen daar valt mij op de dat de RC waarde van het dak 4.9 is. Is er echt een verschil te merken als je een hoge RC waarde hebt.
Deze vertegenwoordige had er over dat het niet verschil minimaal is.
Wat is jullie ervaring in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
farsi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:03:
Gisteren een offerte gekregen van rondt de € 11000. Alleen daar valt mij op de dat de RC waarde van het dak 4.9 is. Is er echt een verschil te merken als je een hoge RC waarde hebt.
Deze vertegenwoordige had er over dat het niet verschil minimaal is.
Wat is jullie ervaring in.
Ervaringen zijn niet relevant. Je dient te voldoen aan het bouwbesluit. Die schrijft Rc voor van 6,3. Deze dakkapel is dus überhaupt niet conform voorschriften.

Vertegenwoordiger moet weer richting de schoolboeken met z'n klik-klak-bristol-schoenen.

Wat had de beste man in gedachten voor de wanden en het glas?

[ Voor 4% gewijzigd door TwingyTwingy op 15-08-2024 12:34 ]

• farsi
TwingyTwingy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Ervaringen zijn niet relevant. Je dient te voldoen aan het bouwbesluit. Die schrijft Rc voor van 6,3. Deze dakkapel is dus überhaupt niet conform voorschriften.

Vertegenwoordiger moet weer richting de schoolboeken met z'n klik-klak-bristol-schoenen.

Wat had de beste man in gedachten voor de wanden en het glas?
De wanden komen op Rc van 3.8
Het glas is HR++ met een u-waarde van 1.1

• TwingyTwingy
  • Nu online
farsi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

De wanden komen op Rc van 3.8
Het glas is HR++ met een u-waarde van 1.1
Ook de wanden zijn niet conform. Moeten op 4,7 zitten. Ik zou persoonlijk nog een aantal partijen laten komen en die goed bevragen hoe ze aan de vereisten voldoen. Je geeft een hoop geld uit, dan mag je op zijn minst verwachten dat ze zich aan de wet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Warm dak (wiko) is toch juist wat je wilt?

Wij zijn nog steeds erg blij met onze donkere kleur dakkapel. Veel bomen hier. Bij buren is hun witte dakkapel erg snel en vaak vol met groene plekken.

[ Voor 30% gewijzigd door Davidrrr op 16-08-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farsi
Vandaag was vertegenwoordiger nr 5 aan de beurt. Deze begon als eerste vertegenwoordiger over als wij de betonnen gording helemaal weg laten halen. Dat het stuk dak dat wij geen waarschijnlijk door gaat hangen. Dat stuk is ongeveer 1.7m zie foto. Alleen nu ben ik heel erg benieuwd als dat gaat gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5J2N4WDuBPpFfuxiNIp_MmQu00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsaEjqa70hpdFFpjxa9AwEtq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makita
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo Allemaal,

Ik hoop dat ik dit op het juiste locatie plaats.
Wij hebben een offerte voor 2 mooie dakkapellen (5m achter, 4m voor) van 22.000 (e).
We kregen fijn advies en denken dat we goed geholpen kunnen worden in het realiseren van onze dakkapellen.

Nu staat in de offerte dat 60% te betalen van het bedrag, maar lees ik dat wettelijk gezien de max 50% is.

We vinden het spannend om deze grote uitgave te doen, en vroegen ons af of iemand van jullie misschien ervaring met de dakkapellen fabriek in Utrecht?
https://dakkapel-fabriek.nl

Heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
@Makita de google maps reviews lijken in ieder geval nep. Een paar dezelfde voornamen (kan natuurlijk) en engelse 1 woord reviews van afgaande op de naam buitenlandse mensen van de afgelopen twee weken.

Maar wat is nu je probleem? Bel ze op en zeg dat je max 50% aanbetaalt conform wetgeving?

Edit: hahaha die site is hilarisch. Is dit een serieuze club? AI video... :F

Ze zitten in een bedrijfsverzamelpand.
Rare vertaalde site.
Soort onderaannemer van "lxry masters" (of matsers, staat ook ergens op de site)

Ik zou het niet doen.

[ Voor 33% gewijzigd door FitTiv op 02-09-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

farsi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:33:
Vandaag was vertegenwoordiger nr 5 aan de beurt. Deze begon als eerste vertegenwoordiger over als wij de betonnen gording helemaal weg laten halen. Dat het stuk dak dat wij geen waarschijnlijk door gaat hangen. Dat stuk is ongeveer 1.7m zie foto. Alleen nu ben ik heel erg benieuwd als dat gaat gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
Die gording zit er niet voor niets, veel meer valt er met de gegeven info niet over te zeggen. mijn vuistregel: in bijzondere situaties (bijzondere constructie, bijzondere daken, grote dakkapellen etc .. Een constructeur raadplegen die onafhankelijk is van de aannemer. (maar geef hem dan wel meer info, anders kan hij er ook niets mee. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Makita schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:23:
Hallo Allemaal,

Ik hoop dat ik dit op het juiste locatie plaats.
Wij hebben een offerte voor 2 mooie dakkapellen (5m achter, 4m voor) van 22.000 (e).
We kregen fijn advies en denken dat we goed geholpen kunnen worden in het realiseren van onze dakkapellen.

Nu staat in de offerte dat 60% te betalen van het bedrag, maar lees ik dat wettelijk gezien de max 50% is.

We vinden het spannend om deze grote uitgave te doen, en vroegen ons af of iemand van jullie misschien ervaring met de dakkapellen fabriek in Utrecht?
https://dakkapel-fabriek.nl

Heel erg bedankt voor de hulp!
Bedrijven die dakkapellen verkopen die niet aan het bouwbesluit voldoen onder de noemer budget en die er net aan voldoen onder de noemer luxe zou ik persoonlijk links laten liggen, of minimaal een paar vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makita
  • Laatst online: 30-12-2024
@FitTiv Thanks voor het advies, we gaan het uiteindelijk toch niet doen, zeker nu we het AI filmpje nog eens terug zagen. Misschien toch een te groot risico met ons spaargeld.

@twain4me Thanks voor de tip! gaan we doen we laten ze links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Makita schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:40:
@FitTiv Thanks voor het advies, we gaan het uiteindelijk toch niet doen, zeker nu we het AI filmpje nog eens terug zagen. Misschien toch een te groot risico met ons spaargeld.

Het slechte nieuws is dat cowboy zijn een beetje de norm is in de branche :( , succes met de vedere zoektocht.

wellicht helpt dit:

https://www.bouwgarant.nl...ijkheden-van-een-dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Ik hoop dat wij dan geluk hebben en geen cowboy treffen. Ze maken de dakkapel wel in het werk dus geen prefab. (Hier in de buurt hebben ze er eerder 1 geplaatst naar volle tevredenheid). Mocht hij zijn werk idd goed doen..dan is er in onze wijk echt wel wat werk te doen de komende jaren (verjonging van de populatie en opknappen van vrijstaande jaren 70-80 huizen op ruime percelen in het groen....dus er zit iig wel wat geld)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The BounceR
The BounceR schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:26:
Voor de geïnteresseerden, ik heb zojuist mijn post bijgewerkt met de ervaring/review van Benelux Dakkapellen.
Dit had ik apart kunnen beschrijven of kunnen quoten, maar ik denk dat het zo beter is voor de leesbaarheid :).

***members only***
Een nieuwe update, hopelijk ook de laatste.

Na de laatste werkzaamheden en de verwarde mail kreeg mijn advocaat geen verdere reacties meer vanuit Benelux. Na een wachttijd is besloten om deskundigen in te schakelen om de exacte waarde/kosten van de schade te bepalen en een procedure te gaan starten.

Tot mijn grote verassing belde Fakro eind juli om een afspraak te maken voor het hervatten van de herstelwerkzaamheden. Ze gaven aan dat ze een akkoord hebben ontvangen voor het vervangen van de dakramen vanuit Benelux.

Deze werkzaamheden zijn ondertussen afgerond en de dakramen zijn volledig vervangen. We zijn blij met het resultaat.

Begin juli 2023 zijn de gebreken ontdekt en gemeld bij Benelux.
Eind oktober 2023 is de rechtsbijstand ingeschakeld.
Nu kan ik melden dat per 30 augustus 2024 dit tot een goed einde is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:12
@The BounceR Ik kon mij jouw casus nog herinneren van een tijdje terug maar je dakkapel was toch helemaal scheef en niet goed?

Hoe is dat uiteindelijk afgelopen, zijn het nu alleen de ramen en heb je nog een geschil lopen over de rest?

Niet echt beste reclame als je er een advocaat op moet zetten maar toch wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
wm1234 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:08:
@The BounceR Ik kon mij jouw casus nog herinneren van een tijdje terug maar je dakkapel was toch helemaal scheef en niet goed?

Hoe is dat uiteindelijk afgelopen, zijn het nu alleen de ramen en heb je nog een geschil lopen over de rest?

Niet echt beste reclame als je er een advocaat op moet zetten maar toch wel verstandig.
Dakkapel had/heeft gebreken. De gevaarlijkste was dat ze een stuk uit het dak gezaagd hadden om het dakkapel te plaatsen. Nadat het dakkapel erop stond zijn ze vetrokken zonder enige vorm van versteviging aan te brengen.
Toen we begonnen te twijfelen over de constructie hebben we zelf een constructie berekening laten maken. Deze bevestigde dat het dak zou gaan inzakken door het gewicht. Kort daarna heeft Benelux wel het dak verstevigd volgens de berekening.

Zo waren er nog wat andere rare dingen met het dakkapel. Tijdens het maken van de offerte hadden we aangegeven wat de indeling van de zolder ging worden. Tijdens het bouwen van het dakkapel hebben ze een onjuiste aanname gemaakt dat er een tussenmuur zou komen tussen het linker en rechter kozijn van het dakkapel. Hierdoor hebben ze beide kozijnen verder richting de wanden geplaatst, waardoor de gipsplaten van de wand tegen de scharnieren zitten. Bij het afwerken moest er door een andere partij wat afgeschaafd worden. Ze hebben niet de moeite genomen om te bellen en het na te vragen.

De kozijnen zijn ook niet recht gemonteerd, er zit een lichte bolling aan de voorkant van het dakkapel.
Hier kwamen we achter toen we een vensterbank wilde plaatsen.

De algemene afwerking is ook slordig, stukken die niet recht afgezaagd of gemonteerd zijn.
Het dakkapel is verkocht met een isolatiewaarde van RC6.3, maar hier heb ik sterk mijn twijfels over.
De sporen komen voorbij de zijwanden, eigenlijk is het dakkapel te groot voor het dak.
De dakpannen liggen op het EPDM en omdat dit krimpt/uitzet bij temperatuur verschillen, kan een scherpe rand van een pan de EPDM beschadigen.

Het bedrijf wat ik heb ingehuurd voor het afwerken van de zolder heeft z'n best gedaan. Ik ben wel tevreden met wat zij er nog van hebben kunnen maken. Het geschil was alleen voor de dakramen, want op dat punt was ik wel klaar met de geleverde 'kwaliteit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04 17:42
Goedendag,

Ik heb kort meegelezen in dit topic. Wij zijn op zoek naar een dakkapel voor zowel voor als achterzijde.
We wonen in omgeving Hoofddorp. Heeft iemand hier ervaringen met een dakkapellen specialist in de buurt?

Vast bedankt

Groet Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:41
Caro36 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:05:
Goedendag,

Ik heb kort meegelezen in dit topic. Wij zijn op zoek naar een dakkapel voor zowel voor als achterzijde.
We wonen in omgeving Hoofddorp. Heeft iemand hier ervaringen met een dakkapellen specialist in de buurt?

Vast bedankt

Groet Tim
Ploeg zit in Nieuw-Vennep.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ophidian
Hier is vandaag ons dakkapel geplaatst van Ruiter, 5,8 meter lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvvQGR8oxksZ5s3XX9zr-RoiD1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oav0hBvUGebn32U2Gj6eV442.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e4KiO-bE6OGL4VBZ3eJJ51hmqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fJOyl45cjQbyweZp6lHevZWD.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DaOQPSdl3j7Mw4zKQNymYkqBfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kpE9ShWUZta5YoepPhEXmqX7.jpg?f=user_large

Dakkapel wordt in het midden opgevangen door een staander. Daar komt nog een stukje tussenwand en naar 1 kant van het dakkapel wordt ie straks nog extra opgevangen. Ik ga ook het knieschot weer terugplaatsen met beplating ertussen.

Helaas wel wat issues. 1 rolluik loopt niet, enkele randen van het kozijn zitten niet mooi en 1 raam is het scharnier defect. Maar daar gaan ze nog voor terug komen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Ophidian schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:42:
Hier is vandaag ons dakkapel geplaatst van Ruiter, 5,8 meter lang.
[...]
Ah mooi om te zien, wij zijn twee Ruiter dakkapellen aan het overwegen op dit moment. Welke kleur heb jij, is dat 7016 of nog donkerder?

We gaan voor het 'kader' model, zoiets maar dan breder;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcWyCnzLbRCFPwcGep6dw5WB1tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClbJqvlDNMSllH0PoOw5QZb2.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Mithrandir op 10-09-2024 22:29 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Mithrandir Dit is 7016 inderdaad. Wij hebben nog de jaloezie in het glas genomen. Scheelt stoffen ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:12
Wij zijn ook met een offerte traject bezig met de Ruiter. 2 dakkapellen (modern), beiden 6 meter lang. Inclusief rolluiken, shutters en extra versteviging voor evt toekomstige zonnepanelen (of airco). Totaal op 34.700.

Helaas moeten ze in de nok geplaatst worden, anders is de staruimte te laag. Dus niet vergunningsvrij. Voordeel is dat het dak dan ook meteen grotendeels geïsoleerd is. Het stukje wat over blijft pakken we dan ook meteen aan.

Tip: we hebben (ongevraagd) zomer korting van 4% gekregen op beide offertes. Dus ik vermoed dat er ruimte is bij de onderhandelingen.

Ik vind het heel lastig om in te schatten hoeveel ruimte je gaat krijgen. Vinden jullie het tegenvallen of juist meer ruimte dan verwacht?

En in de eerste offerte staat een bedrag van 575 euro als zij de vergunningtraject doen. In de andere offerte 150 euro. Heeft iemand dit ook de Ruiter laten doen en tegen welke kosten?

Persoonlijke note: Even ervan uitgaan dat het 575 euro kost. Dan betalen we toch weer een extra bedrag terwijl zij er alles aan zullen doen zodat ze hem kunnen gaan plaatsen. Wellicht dat we, voordat de definitieve overeenkomst wordt opgesteld, een afspraak kunnen opnemen dat als de vergunning verleend wordt, deze kosten niet in rekening gebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Just smile schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:02:
Wij zijn ook met een offerte traject bezig met de Ruiter. 2 dakkapellen (modern), beiden 6 meter lang. Inclusief rolluiken, shutters en extra versteviging voor evt toekomstige zonnepanelen (of airco). Totaal op 34.700.

Helaas moeten ze in de nok geplaatst worden, anders is de staruimte te laag. Dus niet vergunningsvrij. Voordeel is dat het dak dan ook meteen grotendeels geïsoleerd is. Het stukje wat over blijft pakken we dan ook meteen aan.

Tip: we hebben (ongevraagd) zomer korting van 4% gekregen op beide offertes. Dus ik vermoed dat er ruimte is bij de onderhandelingen.

Ik vind het heel lastig om in te schatten hoeveel ruimte je gaat krijgen. Vinden jullie het tegenvallen of juist meer ruimte dan verwacht?
In ons vorige huis gaf het veel meer ruimte dan ik had verwacht.
En in de eerste offerte staat een bedrag van 575 euro als zij de vergunningtraject doen. In de andere offerte 150 euro. Heeft iemand dit ook de Ruiter laten doen en tegen welke kosten?

Persoonlijke note: Even ervan uitgaan dat het 575 euro kost. Dan betalen we toch weer een extra bedrag terwijl zij er alles aan zullen doen zodat ze hem kunnen gaan plaatsen. Wellicht dat we, voordat de definitieve overeenkomst wordt opgesteld, een afspraak kunnen opnemen dat als de vergunning verleend wordt, deze kosten niet in rekening gebracht worden.
Bij ons was de vergunning voor 1 dakkapel 575 euro, het extra werk om de vergunning voor de tweede aan te vragen 150. Dus samen 725.

Verbouwing

• FitTiv
Makita schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:40:

WilliamOomen in "Het grote dakkapel (offertes) topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
We waren bij de Ruiter aan het proberen om 'zelfregulerende' ventilatieroosters toe te passen, maar dat is niet gelukt. De keuze is tussen ducoplus, ducoton of ducoflat ZR. Ducoflat ZR is zelfregulerend, maar die vind ik verschrikkelijk lelijk. Ducoplus heeft geen ZR variant. En ducoton wil/kan de Ruiter niet in ZR variant leveren. Helaas.

In plaats van roosters zonder ZR functie zet ik wel een raampje open op winterstand. Scheelt weer 6x 150 euro.

Verbouwing

• zwaargeschapen
  • Laatst online: 16:50
Sinds een paar weken hebben wij een dakkapel (prefab) geplaatst op ons dak en sindsdien enorme geluidsoverlast wanneer het regent. PIR en EPDM zijn de materialen die voor het dak zijn gebruikt.

Herkennen jullie dit? Zijn hier oplossingen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
zwaargeschapen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:38:
Sinds een paar weken hebben wij een dakkapel (prefab) geplaatst op ons dak en sindsdien enorme geluidsoverlast wanneer het regent. PIR en EPDM zijn de materialen die voor het dak zijn gebruikt.

Herkennen jullie dit? Zijn hier oplossingen voor?
Jazeker. Waarschijnlijk gespoten pir en geen pir platen? Wij hebben achteraf nog geïsoleerd met wol. Was het geluid ook snel zat, alsof het binnen regende
Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste