.
[ Voor 100% gewijzigd door BlauweCorvette op 18-02-2024 16:55 ]
[ Voor 100% gewijzigd door BlauweCorvette op 18-02-2024 16:55 ]
Zou ook een lokale goed aangeschreven / bekende partij of bouwbedrijf benaderen.BlauweCorvette schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:54:toon volledige bericht
Hoi mensen ik ben nieuw hier,
Ik wil ook een dakkapel laten plaatsen
Ik heb 4 partijen uitgenodigd. Dat zijn;
Ruiter
Perfect
Dakkapel direct en
Hollandia
Hebben jullie nog suggesties/tips voor me waar ik op kan letten ?
Ontwikkelingen volgt..
Groetjes Kevin
Oke slim zal dat ook eens doen,kaboom1555 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:05:
[...]
Zou ook een lokale goed aangeschreven / bekende partij of bouwbedrijf benaderen.
Ik volg dit allemaal omdat ik 4 panelen wil bijleggen ivm verlengen salderen.BlauweCorvette schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:54:toon volledige bericht
Hoi mensen ik ben nieuw hier,
Ik wil ook een dakkapel laten plaatsen
Ik heb 4 partijen uitgenodigd. Dat zijn;
Ruiter
Perfect
Dakkapel direct en
Hollandia
Hebben jullie nog suggesties/tips voor me waar ik op kan letten ?
Ontwikkelingen volgt..
Groetjes Kevin
[ Voor 38% gewijzigd door maartentmm op 05-03-2024 22:06 ]
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Ik ben nog steeds tevreden met die van Hollandia. Nazorg ook prima, ze zijn voor twee puntjes kosteloos teruggekomen. Mag natuurlijk ook wel voor die prijs._kilian_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:59:
Na het debacle met WBB mochten we dus op zoek naar een nieuwe leverancier. We hebben uiteindelijk besloten om met Hollandia in zee te gaan. Die halen in ieder geval de isolatiewaarden wel en konden voor een redelijke prijs de dakkapel bieden zoals we hem graag wilden hebben.
Verder ook nog in gesprek geweest met Van Grinsven. Die halen de isolatiewaarden ook makkelijk. Prima gasten volgens mij en zou dus zeker aanraden om bij ze langs te gaan als je daar in de buurt zit.
De dakkapel staat nu gepland om op 19 maart geplaatst te worden. Als dat gedaan is, zal ik nog wel wat foto's en de ervaring delen.
En deze lees ik dus letterlijk na de post boven je.xeoMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:21:toon volledige bericht
[...]
Shit ik ben helaas te laat met de ervaring delen van Hollandia dakkapellen.
Vorige week dinsdag is hier een dakkapel geplaatst met redelijke spijt en heeft tot veel hoofdpijn en een kleine depressie gezorgd.
Eerste instantie wilde ik voor een 150cm (hoogte) dakkapel gaan maar op basis van hun advies toch een 175 (hoogte) dakkapel gekozen.
Hun zeiden omdat er nu een 175cm hoog dakkapel op zit kan je beter dat aanhouden zodat het plafond van je huidige zolder mooi in 1 lijn doorloopt zonder verlaging.
Nadat het dakkapel vrijwel volledig was geplaatst kwamen mijn vader en ik erachter dat het plafond van het dakkapel lager was dan het huidige plafond, dit betekende dat wij het gehele plafond moesten verlagen of toch met een laging kwamen te zitten in het dakkapel.
Dit heb ik direct aan de monteurs verteld en hun kwamen een beetje over oh ja stond niet op de offerte en ja... het dakkapel zit er nu al op.
Vervolgens gaan kijken naar de buren en kwamen we erachter dat die gewoon een heel stuk lager staat dan de overige dakkapellen bij ons in de straat (een heel raar gezicht)
Direct contact opgenomen met Hollandia hierover maar kreeg alleen maar excusjes zonder een passende oplossing en de vraag of ik foto's wilde doorsturen hierover.
Vervolgens zat ik in een meeting en wilde de monteurs naar huis dus werd ik naar boven geroepen om een formulier in te vullen. Dakkapel was verder prima in orde vrij van schade en goed gemonteerd (op het plafond/hoogte na) semi pushend werd het formulier voor mij ingevuld en moest ik ondertekenen omdat hun naar huis wilde gaan. (Slechtste keuze ooit)
Vervolgens na veel bellen en mailen kreeg ik het volgende te horen.
[...]
De monteurs hebben ons dit nooit laten weten en is helaas iets geweest waar wij als "leek" zelf achter moesten komen.
Tevens omdat ik het formulier semi-pushend heb ondertekend is het allemaal blijkbaar akkoord.
Conclusie mocht je doorgaan met dit project.
Teken niks af, neem iemand mee tijdens het plaatsen die ervaring heeft in de bouw.
Mijn laatste woord is hierover zeker niet gesproken en ga volgende week langs bij hun op kantoor om even goed verhaal te halen en tot een oplossing te komen.
Hier nog even een foto van het dakkapel die een stuk lager staat.
Verhaal over de dakpannen vind ik zelf ook maar raar want aan de overkant hebben we dezelfde huizen ook met een 500x175 dakkapel die wel netjes aansluit op de buren (ook prefab)
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 19-02-2024 23:42 ]
Goedemiddag,wm1234 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:06:
@Jansmijns Lijkt mij een reseller met een gelikte website, rare AI poppetjes die praten en ze gebruiken plaatjes van volgens mij prefabshopper (check het antraciete voorbeeld) en die werken volgens mij weer via WBB. Wat mij ook verbaast, ze hebben bij elke dakkapel elke keer andere afwerkingen (met folie), zonder folie etc. Lijken mij niet hun projecten dus of ze hebben de website bouwer ergens foto's vandaan laten trekken en doen toch wel zelf iets of ze kopen het in.
De reden dat ik denk dat het een reseller is, vanwege het verzamelkantoor ergens in Utrecht met een prive adres ergens in Purmerend = https://lxrymasters.nl/. Lijken jonge jongens te zijn met gezonde ambitie. Aan de andere kant op Werkspot zeggen ze in hun eigen werkspot dat ze zelf de dakkapellen maken in de eigen loods.
Hoeft allemaal niet slecht te zijn maar ik zou er 2x over nadenken.
Ik heb liever dat de locatie van het bedrijf een fabriek/loods is in plaats van een verzamelkantoor.
[ Voor 4% gewijzigd door WilliamOomen op 21-02-2024 13:52 ]
De helft, kijk eens bij William (hierboven gereageerd), die doet het vanaf 7k.florf schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:38:
Als je een offerte krijgt van Knipping voor en dakkapel van rond 15-16k euro (nog geen 3m breed) hoeveel zou je er van af kunnen dingen? Vind het wel mooie dingen, maar die prijs is mij echt te gortig.
*knip* reclame maken / aanbiedingen doen is niet toegestaan.wm1234 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:26:
[...]
De helft, kijk eens bij William (hierboven gereageerd), die doet het vanaf 7k.
Meer serieus: Zonder specificaties en/of de situatie is het lastig te zeggen. Wat zit er wel niet in, de offerte, speciale situatie etc.
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 23-02-2024 12:24 ]
[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 23-02-2024 12:18 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Het is een prolux knipping. afhankelijk van opties, 15-16k. Zie andere aanbieders die doen het idd voor ~7-8k, maar dan heb je geen merk.wm1234 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:26:
[...]
De helft, kijk eens bij William (hierboven gereageerd), die doet het vanaf 7k.
Meer serieus: Zonder specificaties en/of de situatie is het lastig te zeggen. Wat zit er wel niet in, de offerte, speciale situatie etc.
[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 24-02-2024 00:29 ]
De fabrikantPeppe9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:54:
Hier zijn we ook bijna het hele offertetraject doorgelopen. Wat een tijd kost dat, lijkt wel mijn nieuwe hobby.. Betreft een nieuwbouwhuis. Even onze wensen:
Maatvoering - 4.55m buitenmaat (4.15m is de binnenmaat)
Hoogte - 1.75 cm
Indeling - 4 ramen, 2 draaikiep, 2 vast ramen - in het midden een dicht paneel (hier is veel verwarring over - sommige zeggen dat het nodig is voor de dakconstructie, andere partijen weer niet..) – iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
Ja ga af op je gevoel, de vele positieve reviews van Benelux stinken in iedergeval aan alle kanten. het is een markt die eigenlijk nooit helemaal volwassen is geworden en vol zit met cowboys en resellers met weinig tot geen bouwkundige kennis. De dakhazen die ze komen plaatsen doen vaak ook maar wat. (zeker bij de prijsvechters) Als je zelf weinig bouwkundige kennis hebt en er niet heel erg dicht opzit loop je het gevaar echt troep te krijgen. Mijn advies, wordt half bouwkundige en kijk (veel) veder dan alleen de prijs.De wondere wereld van dakkapellen… We gaan begin maart beslissen, iemand nog adviezen om de keuze tussen Hollandia en Benelux te vermakkelijken?
Mijn advies zou zijn, weg blijven bij Benelux, zelf zit ik ook in een nieuwbouw woning en ze hebben doodleuk een stuk uit het dak gezaagd zonder daarvoor een constructieberekening te hebben gemaakt. Ze zijn van mening dat dit alleen nodig was icm een vergunning. Dit heb ik achteraf op eigen kosten gedaan bij een partij die niet aan hun gerelateerd was. Dat ze inmiddels al op 124 vijf sterren reviews zitten is al bijzonder. Daarbij weet ik dat ze minimaal 1 review zelf geschreven hebben (en het zullen er vast meer zijn).Peppe9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:54:toon volledige bericht
Hier zijn we ook bijna het hele offertetraject doorgelopen. Wat een tijd kost dat, lijkt wel mijn nieuwe hobby.. Betreft een nieuwbouwhuis. Even onze wensen:
Hoogte - 1.75 cm
Indeling - 4 ramen, 2 draaikiep, 2 vast ramen - in het midden een dicht paneel (hier is veel verwarring over - sommige zeggen dat het nodig is voor de dakconstructie, andere partijen weer niet..) – iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
Materiaal buitenkant incl. kleur - Trespa - allemaal antraciet van kleur.
Kleur binnenkant - (standaard) wit
Kap - sporenkap (constructie wordt opgevangen met onderslagbalken, zowel achter knieschot als boven dakkapel)
Knieschot naar achter verplaatsen
Hellingshoek - 33.5 graden gemiddeld gemeten.
Voorbereiding rolluiken (optie om rolluiken te nemen overwegen we nog)
2 horren
Upgrade isolatie naar 6.5 RC, 4,7 rc zijn de wangen (ik heb hier veel adviseurs gechallenged/gecorrigeerd vanwege ‘nieuw’ bouwbesluit)
Uitvraag gedaan bij 7 partijen en 2 kandidaten blijven over (Hollandia en Benelux). Onderstaande even een korte samenvatting
- Hollandia Dakkapellen - komen deze week nog ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. We zijn op bezoek geweest in de showroom en zag er professioneel uit.
- Benelux Dakkapellen - ingemeten en interessante offerte. Prijstechnisch zeker. Ook daar zijn we op de werkplaats geweest en zag er professioneel uit. Partij dacht ook goed mee in het hele proces.
Kijkende naar reviews is alles positief echter heb ik zware twijfels over de juistheid hiervan. Relatief jong bedrijf nog
- Perfect Dakkapellen - ingemeten en als enige polyester als materiaal. Duurder en wilde niet langer dan 4m dus viel af.
- Van Grinsven - zijn we op bezoek geweest en hebben offerte op papier gezet op basis van gegeven informatie. Was veel duurder dan de rest.
- WBB - zijn wezen inmeten. Adviseur begon over dat ze geen dakkapel maken van 4.5m zonder versteviging omdat anders de kans aanwezig is dat het dak doorzakt (als het bijv. sneeuwt). Hier heb ik bijv. Benelux dakkapellen niet over gehoord dus dat geeft stof tot nadenken... Op zich interessante offerte echter kleinere dakkapel, heeft niet onze voorkeur.
- Dakkapel Warenhuis - willen het knieshoot niet verplaatsen dus valt af..
- Dakkapel.nl - niet ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. Gaven aan dat er een tussenshot moet komen voor de constructie.. Was ook stuk duurder.
De wondere wereld van dakkapellen… We gaan begin maart beslissen, iemand nog adviezen om de keuze tussen Hollandia en Benelux te vermakkelijken?
Ervaringen in dit forum lopen uiteen over bovenstaande partijen...
[ Voor 4% gewijzigd door The BounceR op 28-02-2024 08:31 ]
Wat ze hier tegen hadden kunnen doen? De scharnieren een paar centimeter van de wand/wang af plaatsen ipv er tegen aan.Rev! schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:30:
Zat die post van Bouncer nog eens door te lezen, want ook hier blijkt het dakkapel een klein beetje scheef na het plaatsen van een vensterbank (enkele MM over 4.4 meter voor mij niet heel storend verder).
Begrijp alleen dit punt niet helemaal:
- De draaikiepramen komen bij het openen in draaistand tegen de wangen aan, dit hoort niet en gaat heel vervelend worden met de afwerking als er nog een gips plaat op de wang moet.
Dit is hier ook zo, en zou ook niet weten hoe dat anders kan? Of begrijp ik het verkeerd.
[ Voor 40% gewijzigd door Davidrrr op 28-02-2024 09:49 ]
Ah ok dat bedoel je, hier zit er wel ruimte tussen de wand en het scharnier anders word het inderdaad lastig afwerken. Als ik het raam volledig open dan komt het handvat alsnog wel tegen de wand aan, maar dat lijkt me standaard iets.The BounceR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:44:
[...]
Wat ze hier tegen hadden kunnen doen? De scharnieren een paar centimeter van de wand/wang af plaatsen ipv er tegen aan.
Als ik de mijne open zou gooien, of een harde rukwind, dan gaat die door de gipsplaat heenRev! schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Ah ok dat bedoel je, hier zit er wel ruimte tussen de wand en het scharnier anders word het inderdaad lastig afwerken. Als ik het raam volledig open dan komt het handvat alsnog wel tegen de wand aan, maar dat lijkt me standaard iets.
Goedenavond_l_Arjan_l_ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:01:
Je kunt een aantal grote partijen opbellen/mailen met foto en vragen wat zij rekenen voor verwijderen. Dan heb je een indicatie. Ik heb wel eens 500 gehoord van slopen oude kapel icm prefab.
Wil je nog opties (rolluik etc) of enkel 3 meter dakkapel? 150 of 175cm hoog? Ik denk dat je inschatting net wel/niet kan voor 1.5 m zonder opties, afval afvoeren en alles het meest simpel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 110% gewijzigd door Bytebandit op 20-03-2024 17:57 ]
Kort antwoord: Ik zou ook even kort door de bocht gaan voor optie 1. Lijkt mij de meest logische keuze.
Optie 2 levert 40 cm extra vloerruimte op t.o.v. een nutteloze vensterbank. Als het constructief kan zou ik het wel weten.Davidrrr schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:07:
[...]
Kort antwoord: Ik zou ook even kort door de bocht gaan voor optie 1. Lijkt mij de meest logische keuze.
[ Voor 6% gewijzigd door kaboom1555 op 11-03-2024 18:56 ]
Hi Davidrrr, zou je iets minder kort door de bocht willen gaan? Ben benieuwd naar de onderbouwingDavidrrr schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:07:
[...]
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Gezien de ellende die je toch echt wel leest met dakkapellen zou ik zo min mogelijk willen laten zagen in balken die er zitten. Als het met een constructietekening wordt onderbouwd en het kan is het wat anders. Ik lees vaak dat de dakkapelboeren daar eigenlijk nooit mee komen en als het niet vergunningsplichtig is wordt er ook al niet vaak om gevraagd denk ik. Maar als het kan en wordt onderbouwd kan het. Je dak is ook wat lager bij een diepere. Op zich is 235 prima overigens. Bij ons zit vensterbank dus ook op 1 meter of zo. Bureau is 80 cm en dan zit je precies op dat niveau. Maar het is wat je wil. En een vliering wat ook is genoemd is natuurlijk waar maar ik kan niet goed inschatten hoe hoog dat dan kan worden. Die van ons is 1.20 of zo. En dat is voor mij echt wel minimaal om achterin te kunnen komen en zooi eruit te kunnen halen. En dan kunnen we aan beide kanten van die schuine dozen zetten met spullen. Kan dus gebukt tussen de dozen naar achteren lopen/kruipen.Pseudoc schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:23:
[...]
Hi Davidrrr, zou je iets minder kort door de bocht willen gaan? Ben benieuwd naar de onderbouwing
Wij hebben voor optie 2 gekozen. Het knieschot wordt verplaatst tot direct onder het dakkapel, maar alleen daar waar het dakkapel zit, de rest van het knieschot blijft op zijn oorspronkelijke positie. Verder worden er aanpassingen in de constructie gedaan, de sporen worden verzwaard, er komt een dubbele bovenbalk met een staander. Daar komt een scheidingswand, dus die zie je niet.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik zie niet in hoe een origineel knieschot waarboven alles weggezaagd is voor een dakkapel meer stevigheid geeft dan een nieuw knieschot recht onder de dakkapel gevel. Of is origineel altijd beter?Davidrrr schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:35:
[...]
Gezien de ellende die je toch echt wel leest met dakkapellen zou ik zo min mogelijk willen laten zagen in balken die er zitten. Als het met een constructietekening wordt onderbouwd en het kan is het wat anders. Ik lees vaak dat de dakkapelboeren daar eigenlijk nooit mee komen en als het niet vergunningsplichtig is wordt er ook al niet vaak om gevraagd denk ik. Maar als het kan en wordt onderbouwd kan het. Je dak is ook wat lager bij een diepere. Op zich is 235 prima overigens. Bij ons zit vensterbank dus ook op 1 meter of zo. Bureau is 80 cm en dan zit je precies op dat niveau. Maar het is wat je wil. En een vliering wat ook is genoemd is natuurlijk waar maar ik kan niet goed inschatten hoe hoog dat dan kan worden. Die van ons is 1.20 of zo. En dat is voor mij echt wel minimaal om achterin te kunnen komen en zooi eruit te kunnen halen. En dan kunnen we aan beide kanten van die schuine dozen zetten met spullen. Kan dus gebukt tussen de dozen naar achteren lopen/kruipen.
[ Voor 15% gewijzigd door Pseudoc op 12-03-2024 10:27 ]
Ben benieuwd. Post je het resultaat t.z.t.?Pseudoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:42:
Dank voor de input; we gaan voor optie 2 (knieschot verplaatsen). Heeft de meeste vloeroppervlakte, is mijn inziens minstens zo sterk als optie 1 (knieschot laten, en diepe vensterbank) en zorgt ook voor een mooier geheel (lagere ramen, geen diepe vensterbank).
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Lijkt mij juist niet.bozothenutter schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:42:
vraagje over meerwerk
Kapel is geplaatst, maar de uitlaat van de mechanische ventilatie zat in de weg. ze gingen "kijken of ze dit konden fixen"
Nu heb ik een mail met een offerte van € 1000,- voor het verplaatsen van de doorvoer.
Er is in de meetfase iemand geweest die al geroepen heeft dat de positie van de doorvoer marginaal zou zijn.
op de offerte staat:
Opbouw: Dakkapel casco, exclusief binnenafwerking
Montage op bestaand knieschot
Bij montage wordt stahoogte nogmaals overlegd; wenselijke stahoogte afhankelijk van pannenlijn
Excl. radiator-, leiding-, dakdoorvoer-, afvoer- en elektrawerkzaamheden.
ik ben van mening dat dit weldegelijk onder de plaatsing valt.
Ik geef opdracht om een kapel te plaatsen, en alles wat zij moeten doen om dit mogelijk te maken valt hier toch onder? Zeker omdat ze dit van tevoren hebben vastgesteld?
Wat een prutswerk.Bytebandit schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:30:
[Afbeelding]
Afgelopen woensdag is ons dakkapel geplaatst. Over de gehele linie eigenlijk tevreden maar nu toch wel wat commentaar op stukken afwerking.
[Afbeelding]
Liplas halverwege de onderste balk. Waarschijnlijk kwamen ze net iets te kort.
Kozijn is niet waterpas waardoor hij dus weer dicht valt.
Ik heb ze zojuist gemaild hierover en ben desondanks nog steeds tevreden over alles. Maar helaas heb je niet onder controle wie ze uiteindelijk sturen om hem te plaatsen. Dus ik wacht nog even af op hun reactie en hoop ook dit laatste stuk positief af te sluiten!
Even update vanuit mij - uiteindelijk gekozen voor Hollandia Dakkapellen ondanks een duurdere prijs (verschil van €1000/1500. Prettig en transparant proces tot offerte tot bestelling gehad. Het gevoel en het vertrouwen heeft hierbij de doorslag gegeven. Plaatsing in juni dus we zijn benieuwd.Peppe9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:54:toon volledige bericht
Hoogte - 1.75 cm
Materiaal buitenkant incl. kleur - Trespa - allemaal antraciet van kleur.
Kleur binnenkant - (standaard) wit
Kap - sporenkap (constructie wordt opgevangen met onderslagbalken, zowel achter knieschot als boven dakkapel)
Knieschot naar achter verplaatsen
Hellingshoek - 33.5 graden gemiddeld gemeten.
Voorbereiding rolluiken (optie om rolluiken te nemen overwegen we nog)
2 horren
Upgrade isolatie naar 6.5 RC, 4,7 rc zijn de wangen (ik heb hier veel adviseurs gechallenged/gecorrigeerd vanwege ‘nieuw’ bouwbesluit)
Uitvraag gedaan bij 7 partijen en 2 kandidaten blijven over (Hollandia en Benelux). Onderstaande even een korte samenvatting
- Hollandia Dakkapellen - komen deze week nog ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. We zijn op bezoek geweest in de showroom en zag er professioneel uit.
- Benelux Dakkapellen - ingemeten en interessante offerte. Prijstechnisch zeker. Ook daar zijn we op de werkplaats geweest en zag er professioneel uit. Partij dacht ook goed mee in het hele proces.
Kijkende naar reviews is alles positief echter heb ik zware twijfels over de juistheid hiervan. Relatief jong bedrijf nog
- Perfect Dakkapellen - ingemeten en als enige polyester als materiaal. Duurder en wilde niet langer dan 4m dus viel af.
- Van Grinsven - zijn we op bezoek geweest en hebben offerte op papier gezet op basis van gegeven informatie. Was veel duurder dan de rest.
- WBB - zijn wezen inmeten. Adviseur begon over dat ze geen dakkapel maken van 4.5m zonder versteviging omdat anders de kans aanwezig is dat het dak doorzakt (als het bijv. sneeuwt). Hier heb ik bijv. Benelux dakkapellen niet over gehoord dus dat geeft stof tot nadenken... Op zich interessante offerte echter kleinere dakkapel, heeft niet onze voorkeur.
- Dakkapel Warenhuis - willen het knieshoot niet verplaatsen dus valt af..
- Dakkapel.nl - niet ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. Gaven aan dat er een tussenshot moet komen voor de constructie.. Was ook stuk duurder.
De wondere wereld van dakkapellen… We gaan begin maart beslissen, iemand nog adviezen om de keuze tussen Hollandia en Benelux te vermakkelijken?
Ervaringen in dit forum lopen uiteen over bovenstaande partijen...
Heb exact dezelfde situatie. Een nieuwe (keralit bekleding, kunststof kozijnen met hr+++) Plaatsen inclusief verwijderen van de oude excl opties(rolluiken horren airco etc). Zit rond de 8-9K afhankelijk van de maatvoering.ReversdRainbow schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:24:
Goedenavond na lang getwijfel komen we er niet uit.
3M breed dakkapel uit 2000-2012
Het lood bij de zijwangen moet vervangen worden daarom willen we dit gelijk vervangen door trespa en dit zou ons 2450euro gaan kosten.
Voor de zekerheid kijken ze gelijk het dak na en mocht dit slecht zijn word de dakbedekking/boeiboorden ook gelijk vervangen in kleur ( 2zonnepanelen verwijderen en terug plaatsen) dan zitten we op +/-4000euro
Over een paar jaar worden waarschijnlijk de laatste kozijnen vervangen door kunststof ,dit zal voor de dakkapel 2000/2500 kosten? Dan zitten we op volledig onderhoudsvrij op 6000/6500euro voor ons een ruim bedrag
Nu de vraag wat is wijsheid..
Vernieuwen of verwijderen en een nieuwe dakkapel laten plaatsen van kunststof
3 m breed +/-7500? + verwijderen oude dakkapel 1000
Verwijderingskosten zijn maar een gok
[ Voor 6% gewijzigd door timmert26 op 18-03-2024 14:39 ]
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Elke aannemer moet improviseren op basis van wat het aantreft.Hertog schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:10:
Goede tip, inderdaad misschien slim om het ter plekke nog te kunnen aanpassen. Op het oog zijn de dakbalken en dergelijke redelijk recht, maar ik weet al uit eerdere projecten dat geen enkele hoek echt 90 graden is inderdaad. Goedkoop.. als het drie keer duurder wordt is het budget wel een keer op, maar ik ga zeker niet voor de allergoedkoopste. Ik zie hier ook af en toe langskomen dat het prijsverschil 'nog wel meevalt', dus ik ga weer wat prijsopgaves zoeken
Wat zijn uiteindelijk de specs?ReversdRainbow schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:11:
Hier hebben wij zojuist voor een dakkapel van prefabshopper gekozen voor een ( in verhouding) schappelijke prijs
3M breed
En dan krijg je een dakkapel die niet aan het bouwbesluit voldoet met daarvovenop nog gespoten pur. Niet bepaald een aanrader.ReversdRainbow schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:00:
[...]
3M breed
Keraliet zijwangen
Volledig kunststof
Dak rd 3,5 gespoten pir
Zijwanden rd 3,5
Hr ++ ramen
7400 inc verwijderen bestaande dakkapel
Kom maar door met de aanraders dan?TwingyTwingy schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:33:
[...]
En dan krijg je een dakkapel die niet aan het bouwbesluit voldoet met daarvovenop nog gespoten pur. Niet bepaald een aanrader.
Tsja, dat het voor jou prima is wil niet zeggen dat dit mag. Sterker nog, je handelt in strijd met het bouwbesluit. Dat levert in deze situatie een mogelijk 'verborgen gebrek' op als je je woning gaat verkopen. In diverse rechtzaken heeft de rechter al geoordeeld dat het niet volgen van het bouwbesluit leidt tot non-conformiteit: https://verborgen-gebreken.net/strijd-met-bouwvoorschriften. Oftewel, als jij je toko verkoopt en je hebt nieuwe eigenaren die de dakkapel nader gaan bekijken en zien dat jij je niet aan het bouwbesluit hebt gehouden kunnen de herstelkosten voor jou zijn. En geloof me, wij hebben juridisch gedoe gehad en uiteindelijk gelijk gekregen maar die stress...ReversdRainbow schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 06:04:
[...]
Kom maar door met de aanraders dan?
Het is een huis uit 1973 en van ons hoeft hij niet gevuld te zijn met houtvezel platen voor de fase verschuiving?
Voor ons is t prima
Mvg
Je praat hierover renovatie, niet over nieuwbouw, dus je moet je aan de renovatie eisen van het bouwbesluit houden.TwingyTwingy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:17:toon volledige bericht
[...]
Tsja, dat het voor jou prima is wil niet zeggen dat dit mag. Sterker nog, je handelt in strijd met het bouwbesluit. Dat levert in deze situatie een mogelijk 'verborgen gebrek' op als je je woning gaat verkopen. In diverse rechtzaken heeft de rechter al geoordeeld dat het niet volgen van het bouwbesluit leidt tot non-conformiteit: https://verborgen-gebreken.net/strijd-met-bouwvoorschriften. Oftewel, als jij je toko verkoopt en je hebt nieuwe eigenaren die de dakkapel nader gaan bekijken en zien dat jij je niet aan het bouwbesluit hebt gehouden kunnen de herstelkosten voor jou zijn. En geloof me, wij hebben juridisch gedoe gehad en uiteindelijk gelijk gekregen maar die stress...
Ik snap ook niet dat jouw leverancier dit zo 'schaamteloos' aanbiedt. De leverancier behoort te weten dat hij een RC van 6,3 in zijn dak nodig heeft en in de zijwangen van 4,7. Vaak zie je dat op het dakbeschot PIR-platen worden geplaatst eventueel in combinatie met minerale wol met klimaatfolie aan de binnenzijde. Nu is wat PUR erin spuiten ongetwijfeld goedkoper maar voor 7000 euro mag er worden verwacht dat er conform wet en regelgeving wordt gewerkt.
Dus nee, ik vind het geen aanrader wat je hebt gedaan.
In het nieuwe tweede lid van artikel 5.6 (verbouw), Stb. 2013, 75, (vernummerd tot derde lid(bij Stb. 2015,425) is een specifiek voorschrift voor nieuwe dakkapellen en zogenoemde bijbehorende bouwwerken opgenomen. Bij het geheel oprichten of geheel vernieuwen van een dakkapel of van een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor) geldt wat betreft de thermische isolatie het nieuwbouwniveau onverkort.daniel14 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:08:
[...]
Je praat hierover renovatie, niet over nieuwbouw, dus je moet je aan de renovatie eisen van het bouwbesluit houden.
https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd5/afd5-1/art5-6
Wij hebben precies dit gedaan, lever zo veel ruimte op.Pseudoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:42:
Dank voor de input; we gaan voor optie 2 (knieschot verplaatsen). Heeft de meeste vloeroppervlakte, is mijn inziens minstens zo sterk als optie 1 (knieschot laten, en diepe vensterbank) en zorgt ook voor een mooier geheel (lagere ramen, geen diepe vensterbank).
Sorry te vroeg wat geroepen, ik was er niet bekend mee dat er voor dakkapelen uitzonderingen zijn. .TwingyTwingy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:14:
[...]
In het nieuwe tweede lid van artikel 5.6 (verbouw), Stb. 2013, 75, (vernummerd tot derde lid(bij Stb. 2015,425) is een specifiek voorschrift voor nieuwe dakkapellen en zogenoemde bijbehorende bouwwerken opgenomen. Bij het geheel oprichten of geheel vernieuwen van een dakkapel of van een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor) geldt wat betreft de thermische isolatie het nieuwbouwniveau onverkort.
Of: https://www.nieman.nl/wp-...08.15.VraagenAntwoord.pdf
Nieuwbouwniveau dus
wie/wat is de gemiddelde koper?Gijsje22 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:18:
Sorry, maar dit is een leuke theoretisch tweakers discussie, de gemiddelde koper kijkt echt niet naar de Rd waarde van de dakkapel.
En juist daarom is het een verplichting in het bouwbesluitGijsje22 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:18:
Sorry, maar dit is een leuke theoretisch tweakers discussie, de gemiddelde koper kijkt echt niet naar de Rd waarde van de dakkapel.
Oftewel het enigste wat klopt aan je dakkapel zijn de maten? Heb je alles zwart op wit staan wat je hebt afgesproken? Dan fijn de persoon waarmee jullie alles hebben afgesproken uitnodigen voor een kopje koffie, kan je meteen vragen hoe ze het gaan oplossen. Overigens volgens mij kan je niet zomaar triple glas zetten in een kunststof kozijn waar nu dubbel in zit. Uitgaande van dat je kunststof hebt._kilian_ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:41:
Een paar weken geleden is bij mij de dakkapel dan eindelijk geplaatst.
***members only***
[ Voor 3% gewijzigd door daniel14 op 04-04-2024 08:45 ]
Kijk hier heb ik wat aan! Hier zijn we bezig met plannen voor een nokverhogende dakkapel achter en dakkapel voor. Alles in het werk want prefab schijnt niet te kunnen ivm flauwe helling van de dakkap.TwingyTwingy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:17:toon volledige bericht
[...]
Tsja, dat het voor jou prima is wil niet zeggen dat dit mag. Sterker nog, je handelt in strijd met het bouwbesluit. Dat levert in deze situatie een mogelijk 'verborgen gebrek' op als je je woning gaat verkopen. In diverse rechtzaken heeft de rechter al geoordeeld dat het niet volgen van het bouwbesluit leidt tot non-conformiteit: https://verborgen-gebreken.net/strijd-met-bouwvoorschriften. Oftewel, als jij je toko verkoopt en je hebt nieuwe eigenaren die de dakkapel nader gaan bekijken en zien dat jij je niet aan het bouwbesluit hebt gehouden kunnen de herstelkosten voor jou zijn. En geloof me, wij hebben juridisch gedoe gehad en uiteindelijk gelijk gekregen maar die stress...
Ik snap ook niet dat jouw leverancier dit zo 'schaamteloos' aanbiedt. De leverancier behoort te weten dat hij een RC van 6,3 in zijn dak nodig heeft en in de zijwangen van 4,7. Vaak zie je dat op het dakbeschot PIR-platen worden geplaatst eventueel in combinatie met minerale wol met klimaatfolie aan de binnenzijde. Nu is wat PUR erin spuiten ongetwijfeld goedkoper maar voor 7000 euro mag er worden verwacht dat er conform wet en regelgeving wordt gewerkt.
Dus nee, ik vind het geen aanrader wat je hebt gedaan.
Het bedrijf Jansma Burdaard adverteert trouwens al een poosje met hun dakkapel waarbij het de isolatie tevens de constructie van het dak is waardoor je wellicht zomaar 20cm hoogte bespaart. Geen idee of ze in jouw woonplaats willen/kunnen leveren.sapphire schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:59:
[...]
Kijk hier heb ik wat aan! Hier zijn we bezig met plannen voor een nokverhogende dakkapel achter en dakkapel voor. Alles in het werk want prefab schijnt niet te kunnen ivm flauwe helling van de dakkap.
Lastige punt bij een gewone dakkapel is dat de stahoogte beperkt is en door de dikte van de isolatie het dusdanig laag zou worden dat ik niet rechtop kan staan.
Waarop mijn vrouw kwam met een 'boeiend dan doe je dat toch gewoon niet zo dik' dus goed om jouw onderbouwing te lezen waarom dat dus regeltechnisch ook gewoon geen goed idee is
Oorspronkelijke plan van 'gewoon' een dakkapel gaat sowieso niet door. 1 dakpan uit de nok is sowieso te laag en in de nok is de aanvraag voor afgewezen dus het moet sowieso een nokverhogende dakkapel + een gewone en dan is de hoogte geen probleem meer.nokiaan958GB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:21:
[...]
Het bedrijf Jansma Burdaard adverteert trouwens al een poosje met hun dakkapel waarbij het de isolatie tevens de constructie van het dak is waardoor je wellicht zomaar 20cm hoogte bespaart. Geen idee of ze in jouw woonplaats willen/kunnen leveren.
![]() | ![]() |
Hmm oké. Mijn dakkapel is in ieder geval vergunningsplichtig. Ik ben ook bang voor het (non) argument van 'we hebben jarenlange ervaring'.Peppe9 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:15:
@sOid Mijn ervaring is dat dakkapelboeren (in ons geval Hollandia en Benelux) alleen een constructieberekening maken indien de dakkapel vergunningsplichtig is en hierbij dit een eis is (of dit altijd een eis is, weet ik eerlijk gezegd niet).
Is dit niet het geval, zullen ze dit niet doen en geven ze aan dat ze op basis van 'jarenlange ervaring' weten dat het geen probleem is. Je kunt er altijd naar vragen natuurlijk en voor een meerprijs kun je een constructieberekening krijgen maar de dakkapelboer zal aangeven dat dit onnodig is.
Ik heb hier zelf ook specfiek naar gevraagd omdat ik een sporenkap heb waarbij de constructie wordt opgevangen met onderslagbalken, zowel achter knieschot als boven de dakkapel.
Daar ben ik natuurlijk zelf bij. Ik wil ook zwart op wit hebben dat ze het volgens die tekeningen gaan doen.Davidrrr schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:06:
En als je zo'n ding laat maken is het nog naar de vraag of ze die tekeningen volgen. Maar dan heb je in ieder geval een document waarmee je iemand verantwoordelijk kan houden, de tekenaar of de kapelbouwer
Ik zou beginnen om de esdoorns (en de rest van de zooi) uit de goot te verwijderen. En als een dakdekker al tijd heeft vragen wat er mogelijk is, een nieuwe dakkapel kost je zo 5000 of meer al naar gelang de breedte en wensen. Een nieuw dak met boeiborden allicht een stuk minder, maar dan moet het wel kunnen.kapok-parkway schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:19:
Ik heb een ca. 20 jaar oude dakkapel, waarvan het dak echt gedaan is (zie foto's).
Het is een soort sandwich plastic-isolatie-plastic constructie, waarbij via de zijkanten water naar binnen binnen komt. Hierdoor is het dak gaan bollen en lekken.
Eveneens is destijds het dak zodanig scheef gemonteerd, dat er het hele jaar door water op blijft staan.
De rest van de dakkapel (kunstof-kozijnen en -wangen) is prima.
Mijn vraag aan de deskundologen hier: is het een optie om dit dak te vervangen, en zo ja, zijn hier gespecialiseerde bedrijven voor? Of is het noodzakelijk om een heel nieuwe dakkapel te laten plaatsen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Bij ons in de familie heeft iemand dat onlangs gedaan als onderdeel van een totale dakrenovatie die weer onderdeel was van een flinke verbouwing. Compleet nieuw dak met moderne isolatie erop en een grote dakkapel over bijna de hele breedte. Dak lag dus een paar weken open maar dat moest sowieso toch al omdat het dak vervangen werd. Resultaat is prachtig, past heel mooi bij de stijl van het huis en lijkt goed in elkaar te zitten. Staat er nu pas een drie maanden op dus van de kwaliteit is nog niet veel te zeggen maar tot nu toe bevalt het heel goed.Droplollie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:49:
Ik zit ook in een traject voor plaatsen van dakkapellen. Nu 2 offertes ontvangen. Het is een lange dakkapel (meer dan 6 meter), dus best prijzig. Nu is er een aannemer die onze hele boven verdieping gaat verbouwen en aangeeft ook zelf de dakkapel wel wil bouwen. Dit doet hij dan ter plekke. Ik snap dat een nadeel is dat het dak dan langer open is, maar dat is niet erg aangezien we ivm de verbouwing toch elders zullen slapen in het huis.
Hebben jullie ervaringen met het op die manier bouwen van de dakkapellen ipv prefab en plaatsing in 1 dag? Bij hem was het in ieder geval een stuk goedkoper.
pictures or it didn’t happenkoksie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:48:
[...]
Bij ons in de familie heeft iemand dat onlangs gedaan als onderdeel van een totale dakrenovatie die weer onderdeel was van een flinke verbouwing. Compleet nieuw dak met moderne isolatie erop en een grote dakkapel over bijna de hele breedte. Dak lag dus een paar weken open maar dat moest sowieso toch al omdat het dak vervangen werd. Resultaat is prachtig, past heel mooi bij de stijl van het huis en lijkt goed in elkaar te zitten. Staat er nu pas een drie maanden op dus van de kwaliteit is nog niet veel te zeggen maar tot nu toe bevalt het heel goed.
Ha ha ha, ik ben er gedurende de hele verbouwing drie keer geweest en na afloop nog twee keer, dus in een paar maanden tijd. Ik ben er dus niet heel vaak maar ik zal de volgende keer wat kiekjes maken.
Wij hebben uiteindelijk voor Hollandia gekozen op basis van vertrouwen en gevoel bij deze partij. Dakkapel wordt over 2 maanden geplaatstsOid schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:21:
[...]
Hmm oké. Mijn dakkapel is in ieder geval vergunningsplichtig. Ik ben ook bang voor het (non) argument van 'we hebben jarenlange ervaring'.
Door welke partij heb jij uiteindelijk een dakkapel laten bouwen?
[...]
Daar ben ik natuurlijk zelf bij. Ik wil ook zwart op wit hebben dat ze het volgens die tekeningen gaan doen.
PSN: Flix20-NL
[ Voor 99% gewijzigd door xeoMe op 28-05-2024 16:22 ]
Als je spotjes wil en voor de sandwich gaat, ben je nog steeds hoogte kwijt aan regelwerk / luchtspouw voor spots en daaronder gipsplaat. Wel minder dan de 9cm (?) balkjes als je spots met lage inbouwhoogte kiest.BernieW schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:54:
Heb een paar offertes waarbij het enige belangrijke verschil in de constructie een dak van sandwich panelen en een traditionele constructie (warm dak met PIR platen) is. Zijn er afgezien van het hoogte/dikte verschil nog andere wezenlijke zaken waar ik aan moet denken voor de keuze met wie ik in zee ga. Heb bij beide aanbieders verder een goed gevoel. Komt dus neer op verschil in de constructie en het prijsverschil.
Ik zou precies de isolatiewaardes van de wangen en het dak willen weten en op basis daarvan vergelijken.BernieW schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:54:
Heb een paar offertes waarbij het enige belangrijke verschil in de constructie een dak van sandwich panelen en een traditionele constructie (warm dak met PIR platen) is. Zijn er afgezien van het hoogte/dikte verschil nog andere wezenlijke zaken waar ik aan moet denken voor de keuze met wie ik in zee ga. Heb bij beide aanbieders verder een goed gevoel. Komt dus neer op verschil in de constructie en het prijsverschil.
Gebruik van lood of lood vervanger.BernieW schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:54:
Een aanbieding met lood de ander gebruikt loodvervanger. Kozijnen zijn kunststof beide met alle gebruikelijke opties zoals triple glas, horren etcFlix20 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:49:
[...]
Gebruik van lood of lood vervanger.
Type kozijnen.
Goed punt had ik nog niet aan gedacht, komt ook door m'n koud dak fobie. Offertes die ik nu heb bieden een dak RC van 6.3FitTiv schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:50:
Ik zou voor een warm dak gaan, de hoogst mogelijke dakkapel en dan vanbinnen nog isoleren.
Tip van mijn kant, vraag altijd de tekening. Je zal niet de eerste zijn die een veel lagere waarde in de praktijk krijgt.BernieW schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Goed punt had ik nog niet aan gedacht, komt ook door m'n koud dak fobie. Offertes die ik nu heb bieden een dak RC van 6.3
Gaan uit van 14 cm PIR. Dat heeft een Rd van 6.3, ik wil nog in Ubakus kijken wat voor Rc daar van overblijft. Voordeel is wel dat het over het hele oppervlak gaat. Eventueel nog wat extra isolatie tussen de liggers voor ik de gipsplaten eronder schroef is wel een idee.TwingyTwingy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:54:
[...]
Tip van mijn kant, vraag altijd de tekening. Je zal niet de eerste zijn die een veel lagere waarde in de praktijk krijgt.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq