Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweCorvette
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-03-2024
.

[ Voor 100% gewijzigd door BlauweCorvette op 18-02-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweCorvette
Hoi mensen ik ben nieuw hier,

Ik wil ook een dakkapel laten plaatsen

Ik heb 4 partijen uitgenodigd. Dat zijn;
Ruiter
Perfect
Dakkapel direct en
Hollandia

Hebben jullie nog suggesties/tips voor me waar ik op kan letten ?

Ontwikkelingen volgt..

Groetjes Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 21:27
BlauweCorvette schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:54:

Ruiter
Perfect
Dakkapel direct en
Hollandia

Ontwikkelingen volgt..

Groetjes Kevin
toon volledige bericht
Zou ook een lokale goed aangeschreven / bekende partij of bouwbedrijf benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweCorvette
kaboom1555 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Zou ook een lokale goed aangeschreven / bekende partij of bouwbedrijf benaderen.
Oke slim zal dat ook eens doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:38
BlauweCorvette schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:54:

Ruiter
Perfect
Dakkapel direct en
Hollandia

Ontwikkelingen volgt..

Groetjes Kevin
toon volledige bericht
Ik volg dit allemaal omdat ik 4 panelen wil bijleggen ivm verlengen salderen.

Wensen:
5meter x 1,7 Antraciet Keralit Kunstof houtlook wit met trippel glas. 2 kantelkiepramen.
Dit wordt 1600mm ivm behoud deels behoud opslagruimte.
Rolluiken haal ik lokaal. (dit blijkt lastig later te plaatsen zijn)
RD 6 dak 14cmPIR RD 4 wand 10cm PIR
kunstof dakbedekking met kunstof kraal
zinken uitloop

https://www.dakkapellenprof.nl/ 12K hoogte 1600mm RC 6 dak 4,5 wand (internetprijs)
https://www.ruiterdakkapellen.nl/ (geen reactie)
https://besteleendakkapel.nl/ 11,6K 1600mm RC 6 dak 4,5 wand (bezoek levering na bouwvak) levering 5 tot 6 maanden.
https://wbb-dakkapellen.nl/ (geen reactie)
https://www.dakkapellen.nu/ 11,6k 1600mm 5,3m buitenmaat dak rc6 wand rc 4,5 veka
https://herodakkapellen.nl/ (geen reactie)
Lokaal heb ik al binnen 14,4K 1500mm

https://www.dakkapeldirect.nl/ 12k hoogte 1750mm RC 6,4 dak 5 wand 6tot8 weken levertijd. Schuco hr+++
https://www.pronkdakkapellen.nl/ 11,7K hoogte 1600mm, RC5 dak en 4,5 wand HR+++ 3 maanden plaatsen

[ Voor 38% gewijzigd door maartentmm op 05-03-2024 22:06 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

_kilian_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:59:
Na het debacle met WBB mochten we dus op zoek naar een nieuwe leverancier. We hebben uiteindelijk besloten om met Hollandia in zee te gaan. Die halen in ieder geval de isolatiewaarden wel en konden voor een redelijke prijs de dakkapel bieden zoals we hem graag wilden hebben.
Verder ook nog in gesprek geweest met Van Grinsven. Die halen de isolatiewaarden ook makkelijk. Prima gasten volgens mij en zou dus zeker aanraden om bij ze langs te gaan als je daar in de buurt zit.

De dakkapel staat nu gepland om op 19 maart geplaatst te worden. Als dat gedaan is, zal ik nog wel wat foto's en de ervaring delen.
Ik ben nog steeds tevreden met die van Hollandia. Nazorg ook prima, ze zijn voor twee puntjes kosteloos teruggekomen. Mag natuurlijk ook wel voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

xeoMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Shit ik ben helaas te laat met de ervaring delen van Hollandia dakkapellen.
Vorige week dinsdag is hier een dakkapel geplaatst met redelijke spijt en heeft tot veel hoofdpijn en een kleine depressie gezorgd.

Eerste instantie wilde ik voor een 150cm (hoogte) dakkapel gaan maar op basis van hun advies toch een 175 (hoogte) dakkapel gekozen.
Hun zeiden omdat er nu een 175cm hoog dakkapel op zit kan je beter dat aanhouden zodat het plafond van je huidige zolder mooi in 1 lijn doorloopt zonder verlaging.

Nadat het dakkapel vrijwel volledig was geplaatst kwamen mijn vader en ik erachter dat het plafond van het dakkapel lager was dan het huidige plafond, dit betekende dat wij het gehele plafond moesten verlagen of toch met een laging kwamen te zitten in het dakkapel.
Dit heb ik direct aan de monteurs verteld en hun kwamen een beetje over oh ja stond niet op de offerte en ja... het dakkapel zit er nu al op.
Vervolgens gaan kijken naar de buren en kwamen we erachter dat die gewoon een heel stuk lager staat dan de overige dakkapellen bij ons in de straat (een heel raar gezicht)
Direct contact opgenomen met Hollandia hierover maar kreeg alleen maar excusjes zonder een passende oplossing en de vraag of ik foto's wilde doorsturen hierover.

Vervolgens zat ik in een meeting en wilde de monteurs naar huis dus werd ik naar boven geroepen om een formulier in te vullen. Dakkapel was verder prima in orde vrij van schade en goed gemonteerd (op het plafond/hoogte na) semi pushend werd het formulier voor mij ingevuld en moest ik ondertekenen omdat hun naar huis wilde gaan. (Slechtste keuze ooit)
Vervolgens na veel bellen en mailen kreeg ik het volgende te horen.

[...]

De monteurs hebben ons dit nooit laten weten en is helaas iets geweest waar wij als "leek" zelf achter moesten komen.
Tevens omdat ik het formulier semi-pushend heb ondertekend is het allemaal blijkbaar akkoord.

Conclusie mocht je doorgaan met dit project.
Teken niks af, neem iemand mee tijdens het plaatsen die ervaring heeft in de bouw.

Mijn laatste woord is hierover zeker niet gesproken en ga volgende week langs bij hun op kantoor om even goed verhaal te halen en tot een oplossing te komen.

Hier nog even een foto van het dakkapel die een stuk lager staat.
Verhaal over de dakpannen vind ik zelf ook maar raar want aan de overkant hebben we dezelfde huizen ook met een 500x175 dakkapel die wel netjes aansluit op de buren (ook prefab)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
En deze lees ik dus letterlijk na de post boven je.

Is uiteraard vervelend maar bedenk je wel dat als ze de hoogte van je huidige plafond hadden aangehouden de dakkapel hoger had gestaan en daardoor minder diep had gestaan. Dus qua vloeroppervlak win je nu wel meer. Maar je hebt wel een rare knik nu natuurlijk. Met een sleepkappel was je dan beter afgeweest… Dat is qua afwerken lastiger maar dan had je het schuine gedeelte binnen mooier kunnen laten aansluiten op je bestaande plafond (zie bijvoorbeeld de foto’s van mijn afgewerkte kapel).
FreakNL in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Ik snap sowieso niet dat sleepdaken niet populairder zijn, je komt veel “makkelijker” weg met aansluiten op je bestaande plafond (alhoewel het afwerken an sich wel lastiger is). Bij een plat dak komt het wel op de centimeter om hem aan te sluiten op je bestaande plafond. En sleepdak is ook onderhoudsarmer.

In jouw geval hadden ze gewoon een 10/20/30cm hogere kapel moeten prefabben zodat hij wel aansloot op je bestaande plafond. Niet goed ingemeten dus.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 19-02-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 20:17
Als je een offerte krijgt van Knipping voor en dakkapel van rond 15-16k euro (nog geen 3m breed) hoeveel zou je er van af kunnen dingen? Vind het wel mooie dingen, maar die prijs is mij echt te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamOomen
  • Laatst online: 17-06-2024
wm1234 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:06:
@Jansmijns Lijkt mij een reseller met een gelikte website, rare AI poppetjes die praten en ze gebruiken plaatjes van volgens mij prefabshopper (check het antraciete voorbeeld) en die werken volgens mij weer via WBB. Wat mij ook verbaast, ze hebben bij elke dakkapel elke keer andere afwerkingen (met folie), zonder folie etc. Lijken mij niet hun projecten dus of ze hebben de website bouwer ergens foto's vandaan laten trekken en doen toch wel zelf iets of ze kopen het in.

De reden dat ik denk dat het een reseller is, vanwege het verzamelkantoor ergens in Utrecht met een prive adres ergens in Purmerend = https://lxrymasters.nl/. Lijken jonge jongens te zijn met gezonde ambitie. Aan de andere kant op Werkspot zeggen ze in hun eigen werkspot dat ze zelf de dakkapellen maken in de eigen loods.

Hoeft allemaal niet slecht te zijn maar ik zou er 2x over nadenken.

Ik heb liever dat de locatie van het bedrijf een fabriek/loods is in plaats van een verzamelkantoor.
Goedemiddag,

Enorm bedankt voor uw oplettendheid.
De firma LXRYMasters.nl / Dakkapel-Fabriek.nl gebruikt inderdaad ons 3D model en de foto's van onze dakkapellen. En het klopt inderdaad dat wij een onderdeel zijn van WBB-Dakkapellen.

Met vriendelijke groet,

William Oomen
PrefabShopper

[ Voor 4% gewijzigd door WilliamOomen op 21-02-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-05 12:09
florf schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:38:
Als je een offerte krijgt van Knipping voor en dakkapel van rond 15-16k euro (nog geen 3m breed) hoeveel zou je er van af kunnen dingen? Vind het wel mooie dingen, maar die prijs is mij echt te gortig.
De helft, kijk eens bij William (hierboven gereageerd), die doet het vanaf 7k.

Meer serieus: Zonder specificaties en/of de situatie is het lastig te zeggen. Wat zit er wel niet in, de offerte, speciale situatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamOomen
  • Laatst online: 17-06-2024
wm1234 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Meer serieus: Zonder specificaties en/of de situatie is het lastig te zeggen. Wat zit er wel niet in, de offerte, speciale situatie etc.
*knip* reclame maken / aanbiedingen doen is niet toegestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 23-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:38
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 23-02-2024 12:18 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
wm1234 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Het is een prolux knipping. afhankelijk van opties, 15-16k. Zie andere aanbieders die doen het idd voor ~7-8k, maar dan heb je geen merk.

Lijkt me dat een aanzienelijk % in extra winst zit ipv kosten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wm1234
@florf Een merk, is wel een beetje onzin naar mijn idee voor dakkapellen omdat een partij altijd zijn spullen elders inkoopt en eigenlijk alleen fabriceert in het beste geval. Het doet mij denken aan een partij die ik had benaderd die ook een copyright © logo bij zijn producten had met een dubbele prijs, ik las net een review met foto's maar dan schieten de tranen in je ogen, hoe slecht het is.

Als je een dakkapel ontleed, dan bestaat het voornamelijk uit:
- een houten frame, geschroefd, aan de zijkant en in het dak (balk dikte is belangrijk ivm zonnepanelen of niet, vaak een optie. Materiaal is ingekocht Douglas en vurenhout in verschillende diktes.
- underlayment of osb platen, waarin de eerste duurder is en je hebt twee dikte's, 9 mm of 18 mm dik.
- EPDM, die heb je in 2 varianten, dik (1.3/1.5mm) en dun (1 mm). Eigenlijk alle partijen kiezen de dunne variant.
- Isolatie aan de binnenzijde -> PUR of PIR platen, afhankelijk hoe dik je het neemt maar de beloftes kan je met een korreltje zout nemen.
- Afwerking aan de buitenkant -> hele belangrijke maar Keralit of Trespa zijn beide externe merken, andere afwerkingen zijn van mindere kwaliteit of zien er minder uit.
- Kozijnen, heel belangrijk maar is vaak van Schüco, Rehau of merkloos uit China.
- Maatwerk dakapel of standaard maat bijv. een vast aantal meters, bijv. 4 meter.
- Dan heb je nog diverse kleinere zaken zoals dakuitloop voor de afwatering en loodslabbers / vervaning van lood in verschillende kleuren.
- Rolluiken van een gerenomeerd merk zoals Heroal / Velux/ Roma etc. of met een motor die merkloos of vaak van Somfy / ASA is.

In het algemeen zal je dus zien, dat je weinig onderdelen hebt, die echt uniek zijn als merk, uiteraard in design en fabricage van de dakkapel kan je wel de ervaring terug zien maar om dat nou een merk te noemen. Knipping zegt mij bijvoorbeeld niets, heeft die een eigen fabriek met unieke werkwijze ofzo? Waar bestaat zijn merk uit, behalve dikke winst?

Ik zie in hun filmpje de volgende dingen langs komen: Aluminium kozijnen met thermo breakers (dat maken ze in China net zo goed), zomer/winterstand in de kozijnen kan je bij de meeste leveranciers ook bestellen, dakuitloop achterkant ontzichtbaar (is ook meestal standaard), daklijsten verschillende soorten, zijkanten zie ik trespa en ook een soort Keralit, isolatie buitenaf (dat zie je niet zo vaak bij dakkapellen maar dat creëert ook meer hoogte op je dak.

Al met al, zal het kwalitatief wel prima zijn maar zeker geen dubbele prijs in mijn ogen.

Ook als je kijkt hoe een dakkapel prijs is opgebouwd dan heb je:
- Materialen -> afhankelijk van de maatvoering maar een aantal 1000 euro, waar de kosten vooral in het glas zitten en in extra's zoals rolluiken.
- Loon voor het in elkaar zetten + de fabriek of leverancier.
- Transport (vaak op de aanhanger)
- Loon van 2 man voor een dag of 3 bij een grote.
- Hijskraan voor een paar uurtjes.
- Verkoopkosten, denk aan een vertegenwoordiger in loondienst of iemand die op commissie doorverkoopt + eventuele showroom
- Winst voor de ondernemer

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 24-02-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
@wm1234 Je hebt mij overtuigd. Die van 7k zit ook Keralit in idd. Ik geloof het argument wat ik ook gehoord heb is dat je nets iets meer glas hebt met die van Knipping waardoor meer licht, maar dat is geen duizenden euro's extra waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppe9
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-03 10:52
Hier zijn we ook bijna het hele offertetraject doorgelopen. Wat een tijd kost dat, lijkt wel mijn nieuwe hobby.. Betreft een nieuwbouwhuis. Even onze wensen:

Maatvoering - 4.55m buitenmaat (4.15m is de binnenmaat)
Hoogte - 1.75 cm
Indeling - 4 ramen, 2 draaikiep, 2 vast ramen - in het midden een dicht paneel (hier is veel verwarring over - sommige zeggen dat het nodig is voor de dakconstructie, andere partijen weer niet..) – iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
Materiaal buitenkant incl. kleur - Trespa - allemaal antraciet van kleur.
Kleur binnenkant - (standaard) wit

Kap - sporenkap (constructie wordt opgevangen met onderslagbalken, zowel achter knieschot als boven dakkapel)
Knieschot naar achter verplaatsen
Hellingshoek - 33.5 graden gemiddeld gemeten.
Voorbereiding rolluiken (optie om rolluiken te nemen overwegen we nog)
2 horren
Upgrade isolatie naar 6.5 RC, 4,7 rc zijn de wangen (ik heb hier veel adviseurs gechallenged/gecorrigeerd vanwege ‘nieuw’ bouwbesluit)

Uitvraag gedaan bij 7 partijen en 2 kandidaten blijven over (Hollandia en Benelux). Onderstaande even een korte samenvatting
- Hollandia Dakkapellen - komen deze week nog ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. We zijn op bezoek geweest in de showroom en zag er professioneel uit.
- Benelux Dakkapellen - ingemeten en interessante offerte. Prijstechnisch zeker. Ook daar zijn we op de werkplaats geweest en zag er professioneel uit. Partij dacht ook goed mee in het hele proces.
Kijkende naar reviews is alles positief echter heb ik zware twijfels over de juistheid hiervan. Relatief jong bedrijf nog
- Perfect Dakkapellen - ingemeten en als enige polyester als materiaal. Duurder en wilde niet langer dan 4m dus viel af.
- Van Grinsven - zijn we op bezoek geweest en hebben offerte op papier gezet op basis van gegeven informatie. Was veel duurder dan de rest.
- WBB - zijn wezen inmeten. Adviseur begon over dat ze geen dakkapel maken van 4.5m zonder versteviging omdat anders de kans aanwezig is dat het dak doorzakt (als het bijv. sneeuwt). Hier heb ik bijv. Benelux dakkapellen niet over gehoord dus dat geeft stof tot nadenken... Op zich interessante offerte echter kleinere dakkapel, heeft niet onze voorkeur.
- Dakkapel Warenhuis - willen het knieshoot niet verplaatsen dus valt af..
- Dakkapel.nl - niet ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. Gaven aan dat er een tussenshot moet komen voor de constructie.. Was ook stuk duurder.

De wondere wereld van dakkapellen… We gaan begin maart beslissen, iemand nog adviezen om de keuze tussen Hollandia en Benelux te vermakkelijken?

Ervaringen in dit forum lopen uiteen over bovenstaande partijen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:06
Ik zou eens teruglezen over Benelux en hard wegrennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:05
Wij hebben het dakkapel door Benelux laten zetten, 3meter dakkapel grote hoge ramen en super tevreden tot zo ver. Ik heb @The BounceR gesproken hierover en met elkaar bevindingen gedeeld. Ook ik had enorme twijfels omtrent de reviews maar dat ik eigenlijk bij iedere partij wel. Ik denk dat wij sowieso geluk hebben dat het allemaal vrij standaard was en wij via de aannemer voorbereidingen voor een 3meter dakkapel al laten maken (verzwaren gordingen). Ik vind het lastig te zeggen of ik opnieuw met hen in zee zou gaan na het verhaal van the bouncer. Hollandia lees ik ook goede verhalen over echter zit er volgens mij iemand op dit forum die hier weer enorm slechte ervaringen mee heeft. Blijft toch een beetje gokken en geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Peppe9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:54:
Hier zijn we ook bijna het hele offertetraject doorgelopen. Wat een tijd kost dat, lijkt wel mijn nieuwe hobby.. Betreft een nieuwbouwhuis. Even onze wensen:

Hoogte - 1.75 cm
Indeling - 4 ramen, 2 draaikiep, 2 vast ramen - in het midden een dicht paneel (hier is veel verwarring over - sommige zeggen dat het nodig is voor de dakconstructie, andere partijen weer niet..) – iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
De fabrikant ;) of het nodig is of niet is geen gegeven, dat is afhankelijk van de keuzes die zijn gemaakt voor de constructie. oftewel, dat kan verschillen per product en per fabrikant.
De wondere wereld van dakkapellen… We gaan begin maart beslissen, iemand nog adviezen om de keuze tussen Hollandia en Benelux te vermakkelijken?
Ja ga af op je gevoel, de vele positieve reviews van Benelux stinken in iedergeval aan alle kanten. het is een markt die eigenlijk nooit helemaal volwassen is geworden en vol zit met cowboys en resellers met weinig tot geen bouwkundige kennis. De dakhazen die ze komen plaatsen doen vaak ook maar wat. (zeker bij de prijsvechters) Als je zelf weinig bouwkundige kennis hebt en er niet heel erg dicht opzit loop je het gevaar echt troep te krijgen. Mijn advies, wordt half bouwkundige en kijk (veel) veder dan alleen de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zat die post van Bouncer nog eens door te lezen, want ook hier blijkt het dakkapel een klein beetje scheef na het plaatsen van een vensterbank (enkele MM over 4.4 meter voor mij niet heel storend verder).

Begrijp alleen dit punt niet helemaal:

- De draaikiepramen komen bij het openen in draaistand tegen de wangen aan, dit hoort niet en gaat heel vervelend worden met de afwerking als er nog een gips plaat op de wang moet.

Dit is hier ook zo, en zou ook niet weten hoe dat anders kan? Of begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 07:22

Hoogte - 1.75 cm

Kap - sporenkap (constructie wordt opgevangen met onderslagbalken, zowel achter knieschot als boven dakkapel)
2 horren
Upgrade isolatie naar 6.5 RC, 4,7 rc zijn de wangen (ik heb hier veel adviseurs gechallenged/gecorrigeerd vanwege ‘nieuw’ bouwbesluit)

Uitvraag gedaan bij 7 partijen en 2 kandidaten blijven over (Hollandia en Benelux). Onderstaande even een korte samenvatting
- Hollandia Dakkapellen - komen deze week nog ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. We zijn op bezoek geweest in de showroom en zag er professioneel uit.
- Benelux Dakkapellen - ingemeten en interessante offerte. Prijstechnisch zeker. Ook daar zijn we op de werkplaats geweest en zag er professioneel uit. Partij dacht ook goed mee in het hele proces.
Kijkende naar reviews is alles positief echter heb ik zware twijfels over de juistheid hiervan. Relatief jong bedrijf nog
- Perfect Dakkapellen - ingemeten en als enige polyester als materiaal. Duurder en wilde niet langer dan 4m dus viel af.
- Van Grinsven - zijn we op bezoek geweest en hebben offerte op papier gezet op basis van gegeven informatie. Was veel duurder dan de rest.
- WBB - zijn wezen inmeten. Adviseur begon over dat ze geen dakkapel maken van 4.5m zonder versteviging omdat anders de kans aanwezig is dat het dak doorzakt (als het bijv. sneeuwt). Hier heb ik bijv. Benelux dakkapellen niet over gehoord dus dat geeft stof tot nadenken... Op zich interessante offerte echter kleinere dakkapel, heeft niet onze voorkeur.
- Dakkapel.nl - niet ingemeten, hebben offerte gemaakt op basis van gegeven informatie. Gaven aan dat er een tussenshot moet komen voor de constructie.. Was ook stuk duurder.

toon volledige bericht
Mijn advies zou zijn, weg blijven bij Benelux, zelf zit ik ook in een nieuwbouw woning en ze hebben doodleuk een stuk uit het dak gezaagd zonder daarvoor een constructieberekening te hebben gemaakt. Ze zijn van mening dat dit alleen nodig was icm een vergunning. Dit heb ik achteraf op eigen kosten gedaan bij een partij die niet aan hun gerelateerd was. Dat ze inmiddels al op 124 vijf sterren reviews zitten is al bijzonder. Daarbij weet ik dat ze minimaal 1 review zelf geschreven hebben (en het zullen er vast meer zijn).

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je een vergunning nodig hebt voor je dakkapel, kan je dit aangeven?

Ik weet niet in welke omgeving/provincie je woont, anders heb ik nog wel een aanbeveling voor een bedrijf waar ze wel weten waar ze mee bezig zijn.

Edit: ik probeer het topic te volgen, maar vanwege drukte lukt dit niet altijd. Via een @ krijg ik een notificatie of stuur een DM :)

[ Voor 4% gewijzigd door The BounceR op 28-02-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
Rev! schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:30:
Zat die post van Bouncer nog eens door te lezen, want ook hier blijkt het dakkapel een klein beetje scheef na het plaatsen van een vensterbank (enkele MM over 4.4 meter voor mij niet heel storend verder).

Begrijp alleen dit punt niet helemaal:

- De draaikiepramen komen bij het openen in draaistand tegen de wangen aan, dit hoort niet en gaat heel vervelend worden met de afwerking als er nog een gips plaat op de wang moet.

Dit is hier ook zo, en zou ook niet weten hoe dat anders kan? Of begrijp ik het verkeerd.
Wat ze hier tegen hadden kunnen doen? De scharnieren een paar centimeter van de wand/wang af plaatsen ipv er tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ik heb van een andere tweaker ook al eens gehoord dat ze zelf de reviews maken, dat was bij hem ook gebeurd. Altijd 5 sterren, dan weet je het ook wel. Worden niet geverifieerd bij Google. Zodra ze gaan zagen in gordingen moet het wel goed gebeuren. En een spant wegzagen lijkt me helemaal niet handig. Ik lees dat sommige partijen wel dingen willen doen ter versteviging. Lijkt me zonder ervaring met die jongens gelijk al een betere keuze.

[ Voor 40% gewijzigd door Davidrrr op 28-02-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppe9
Dank allen voor de reacties en het delen van ervaringen. Dit geeft weer genoeg stof tot nadenken..
Je hoort goede verhalen en slechte verhalen bij alle partijen en dus ook bij Benelux en Hollandia. Maar ik zal bij beide partijen sowieso vragen naar de constructieberekening (of deze er is, is de vraag).

Afgelopen maanden veel tijd besteed hieraan maar blijft bijzonder dat het toch een beetje gokken blijft en geluk hebben. 8)7

@The BounceR Dit klinkt inderdaad niet heel professioneel. Voor ons betreft het een dakkapel zonder vergunning dus ik vermoed dat er geen constructieberekening gemaakt zal zijn... Zal de vraag uitzetten

Locatie betreft Noord-Brabant derhalve kwam ik ook bij o.a. Benelux uit. Toevallig komt vanavond Hollandia Dakkapellen inmeten (hier hebben wij een beter gevoel bij tot nu toe) dus ben benieuwd. De vraag over de constructieberekening staat bovenaan de lijst van vragen. Mocht je een andere betrouwbare partij weten, hou ik mijzelf natuurlijk ook aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
The BounceR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Wat ze hier tegen hadden kunnen doen? De scharnieren een paar centimeter van de wand/wang af plaatsen ipv er tegen aan.
Ah ok dat bedoel je, hier zit er wel ruimte tussen de wand en het scharnier anders word het inderdaad lastig afwerken. Als ik het raam volledig open dan komt het handvat alsnog wel tegen de wand aan, maar dat lijkt me standaard iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The BounceR
Rev! schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Ah ok dat bedoel je, hier zit er wel ruimte tussen de wand en het scharnier anders word het inderdaad lastig afwerken. Als ik het raam volledig open dan komt het handvat alsnog wel tegen de wand aan, maar dat lijkt me standaard iets.
Als ik de mijne open zou gooien, of een harde rukwind, dan gaat die door de gipsplaat heen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Dit topic is er niet voor om reviews te pluggen, bedrijven of personen na te jagen.

Die reacties zijn dus weggehaald.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-05 09:22
Goedenavond na lang getwijfel komen we er niet uit.
3M breed dakkapel uit 2000-2012
Het lood bij de zijwangen moet vervangen worden daarom willen we dit gelijk vervangen door trespa en dit zou ons 2450euro gaan kosten.
Voor de zekerheid kijken ze gelijk het dak na en mocht dit slecht zijn word de dakbedekking/boeiboorden ook gelijk vervangen in kleur ( 2zonnepanelen verwijderen en terug plaatsen) dan zitten we op +/-4000euro
Over een paar jaar worden waarschijnlijk de laatste kozijnen vervangen door kunststof ,dit zal voor de dakkapel 2000/2500 kosten? Dan zitten we op volledig onderhoudsvrij op 6000/6500euro voor ons een ruim bedrag

Nu de vraag wat is wijsheid..
Vernieuwen of verwijderen en een nieuwe dakkapel laten plaatsen van kunststof
3 m breed +/-7500? + verwijderen oude dakkapel 1000
Verwijderingskosten zijn maar een gok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kunt een aantal grote partijen opbellen/mailen met foto en vragen wat zij rekenen voor verwijderen. Dan heb je een indicatie. Ik heb wel eens 500 gehoord van slopen oude kapel icm prefab.
Wil je nog opties (rolluik etc) of enkel 3 meter dakkapel? 150 of 175cm hoog? Ik denk dat je inschatting net wel/niet kan voor 1.5 m zonder opties, afval afvoeren en alles het meest simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
_l_Arjan_l_ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:01:
Je kunt een aantal grote partijen opbellen/mailen met foto en vragen wat zij rekenen voor verwijderen. Dan heb je een indicatie. Ik heb wel eens 500 gehoord van slopen oude kapel icm prefab.
Wil je nog opties (rolluik etc) of enkel 3 meter dakkapel? 150 of 175cm hoog? Ik denk dat je inschatting net wel/niet kan voor 1.5 m zonder opties, afval afvoeren en alles het meest simpel.
Goedenavond
Het zal idd een simpele dakkapel worden de binnen kant timmeren we zelf af en rolluiken bv hoeft van ons niet, hij zit ook op de noordkant
Gordingen en dergelijke ondervangen hoeft ook niet want dat is allemaal al gebeurd

We wachten nu iig op een reactie van de prefabshopper
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik lees hier even mee / in.
Gaat me al flink geld kosten zie ik :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
Enkele dakkapelverkopers zijn langs geweest voor een vergunningsvrije dakkapel (~4m breed). Eisen voor vergunningsvrij zoals bekend ( start dakkapel 0,5-1m uit de dakgoot etc). Het betreft een nieuwbouw klapdak met dragend knieschot.

Nu de vraag: elke dakkapelboer kwam met een eigen opzet(zie plaatjes hieronder). Onze buren zijn voor optie 1 gegaan met een diepe vensterbank, maar wij vragen ons af of deze constructie sterk genoeg is om jaren mee te gaan. De gemeente raad ons aan om knieschot niet aan te passen omdat dit onderdeel is van de dragende constructie. Optie 3 kan niet omdat je daarmee de start van het dakkapel meer dan een meter uit de goot hebt.
Wat denken jullie van deze opties en welke geniet de voorkeur? En mag de gemeente iets zeggen over het aanpassen van een dragend knieschot (optie 2) als dit ten dienste is van een vergunningsvrije aanpassing? (net als dat je ook een draagmuur mag doorbreken bij een vergunningsvrije aanbouw)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle input is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The BounceR
@Pseudoc

Als je je afvraagt of de constructie sterk genoeg is om jaren mee te gaan, als het goed is dan maken ze (de dakkapel leverancier) een constructie berekening. Ze gaan tenslotte een deel uit je dak zagen en halen daarbij de dragende balken/sporen weg. Dit zal de draagkracht van je dak verzwakken. Er zullen dus ook gordingen/draagbalken geplaatst moeten worden om dit gewicht op te vangen. Dit ook om te voorkomen dat je dat dak gaat na verloop van tijd gaat inzakken.

Het aanpassen van je dragend knieschot, daar zal de gemeente, denk ik, niet moeilijk over doen. Maar als je dit aanpast (laat aanpassen) dan ben je zelf verantwoordlijk voor de gevolgen (mocht er iets fout gaan). Volgens mij vervalt de garantie op je dak (vanuit de constructeur) als je door een andere partij een dakkapel laat plaatsen.

Hopelijk kan iemand anders het stukje over het knieschot bevestigen en aanvulling geven op je overige vragen.

Ik zit ook in een nieuwbouw woning en het dakkapel hier is vergelijkbaar met optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-05 23:14
-edit-

[ Voor 110% gewijzigd door Bytebandit op 20-03-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Kort antwoord: Ik zou ook even kort door de bocht gaan voor optie 1. Lijkt mij de meest logische keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaboom1555
Davidrrr schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Kort antwoord: Ik zou ook even kort door de bocht gaan voor optie 1. Lijkt mij de meest logische keuze.
Optie 2 levert 40 cm extra vloerruimte op t.o.v. een nutteloze vensterbank. Als het constructief kan zou ik het wel weten.

Edit: + mogelijkheid voor een opbergvliering.

[ Voor 6% gewijzigd door kaboom1555 op 11-03-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudoc
Davidrrr schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Hi Davidrrr, zou je iets minder kort door de bocht willen gaan? Ben benieuwd naar de onderbouwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:38
Voor een dakkapel van 5 meter vraagt men gemiddeld 100 euro per ruit 500 totaal dus voor de upgrade voor HR+++ ga je dat ooit terug verdienen? Comfort en geluid prima maar het is een slaapkamer van +- 18graden en het glas oppervlakte 4M2

Standaard isolatie: - De dakkapel zijwanden en dak zijn geheel geïsoleerd : zijwanden Rc +- 4.5 en dak Rc +- 5.0

meerprijs 417,00 voor upgrade isolatiewaarden volgens bouwbesluit:
-Rc. 4.7 voor de zijwangen -Rc. 6.3 voor het dak

Zelfde verhaal lastig om uit te rekenen natuurlijk.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Pseudoc schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Hi Davidrrr, zou je iets minder kort door de bocht willen gaan? Ben benieuwd naar de onderbouwing :)
Gezien de ellende die je toch echt wel leest met dakkapellen zou ik zo min mogelijk willen laten zagen in balken die er zitten. Als het met een constructietekening wordt onderbouwd en het kan is het wat anders. Ik lees vaak dat de dakkapelboeren daar eigenlijk nooit mee komen en als het niet vergunningsplichtig is wordt er ook al niet vaak om gevraagd denk ik. Maar als het kan en wordt onderbouwd kan het. Je dak is ook wat lager bij een diepere. Op zich is 235 prima overigens. Bij ons zit vensterbank dus ook op 1 meter of zo. Bureau is 80 cm en dan zit je precies op dat niveau. Maar het is wat je wil. En een vliering wat ook is genoemd is natuurlijk waar maar ik kan niet goed inschatten hoe hoog dat dan kan worden. Die van ons is 1.20 of zo. En dat is voor mij echt wel minimaal om achterin te kunnen komen en zooi eruit te kunnen halen. En dan kunnen we aan beide kanten van die schuine dozen zetten met spullen. Kan dus gebukt tussen de dozen naar achteren lopen/kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@maartentmm

Ik zou bedrijven die minder dan de minimale Bouwbesluit eis aanbieden op plekken (woonhuis) waar dat gewoon een verplichting is niet heel serieus nemen.
Veder zijn alle upgrades in isolatie lastig terug te verdienen maar vaak zal men ze wel terug verdienen bv door hogere verkoopwaarde of hogere energie prijzen in de toekomst.

even een vingeroefening:

5 strekkende meter glas wil zeggen iets van 6m2 glas als je dan uit van minimaal hr++ hebben we het over een U van 1.2 of bij Hr+++ een U van 0,7 wat zoveel is als een R van 0.8m²K/W of 1.4 m²K/W

Maar omdat de U waarde eigenlijk een beter begrip is 1.2 en 0.7 W/m²K

Gaan we even uit van 150 dagen gemiddeld 5 graden voor het stook seizoen dat wil dus zeggen een temp verschil van 13 graden en 6m2 glas

Voor glas met U-waarde 1.2:
Ewinter = 1.2 W/m^2\K * 6 m^2 * 13 K * 24 uur/dag * 150 dagen Ewinter ​= 336960 Wh

Voor glas met U-waarde 0.7:

Ewinter = 0.7 W/m^2\K * 6 m^2 * 13 K * 24 uur/dag * 150 dagen Ewinter ​= 196560 Wh

het verschil is 140400 Wh => 140,400 kWh

geen enorm verchil, pakken we beter tripple glas en een ruimte temperatuur van 20 graden

Ewinter = 0.5 W/m^2\K * 6 m^2 * 15 K * 24 uur/dag * 150 dagen Ewinter ​= 162000Wh

het verschil is 174960 Wh => 174,960 kWh wat zoveel is als 21 m3 gas wat niet ver zit van de 3 m3 gas per m2meter glas die we als globaal aanhouden in ruwe schattingen. zie bv deze tabel

https://www.takkenkamp.com/kennisbank/u-waarde/

HR++ is stiekem best goed glas en daarom wordt het nog altijd veel gebruikt. Het probleem is in jouw geval vooral de meerprijs tussen HR++ en Trippel zit puur in de glas prijs ongeveer 4 tientjes verschil per m2. dan is de keuze wat minder moeilijk.

Zelf zou ik meestal voor tripple gaan, maar ik snap dat niet iedereen dat gaat doen. Bijkomend voordeel van tripple is dat de ruimte temp omlaag kan doordat je minder kou zal voelen uit de hoek van het glas. maargoed 18 graden is al niet heel hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Pseudoc schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:49:

***members only***

Alle input is welkom!
Wij hebben voor optie 2 gekozen. Het knieschot wordt verplaatst tot direct onder het dakkapel, maar alleen daar waar het dakkapel zit, de rest van het knieschot blijft op zijn oorspronkelijke positie. Verder worden er aanpassingen in de constructie gedaan, de sporen worden verzwaard, er komt een dubbele bovenbalk met een staander. Daar komt een scheidingswand, dus die zie je niet.

Bij ons is wel net anders dat onder de nok de betonnen tussenmuur ligt tov jouw tekening.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pseudoc
Davidrrr schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Gezien de ellende die je toch echt wel leest met dakkapellen zou ik zo min mogelijk willen laten zagen in balken die er zitten. Als het met een constructietekening wordt onderbouwd en het kan is het wat anders. Ik lees vaak dat de dakkapelboeren daar eigenlijk nooit mee komen en als het niet vergunningsplichtig is wordt er ook al niet vaak om gevraagd denk ik. Maar als het kan en wordt onderbouwd kan het. Je dak is ook wat lager bij een diepere. Op zich is 235 prima overigens. Bij ons zit vensterbank dus ook op 1 meter of zo. Bureau is 80 cm en dan zit je precies op dat niveau. Maar het is wat je wil. En een vliering wat ook is genoemd is natuurlijk waar maar ik kan niet goed inschatten hoe hoog dat dan kan worden. Die van ons is 1.20 of zo. En dat is voor mij echt wel minimaal om achterin te kunnen komen en zooi eruit te kunnen halen. En dan kunnen we aan beide kanten van die schuine dozen zetten met spullen. Kan dus gebukt tussen de dozen naar achteren lopen/kruipen.
Ik zie niet in hoe een origineel knieschot waarboven alles weggezaagd is voor een dakkapel meer stevigheid geeft dan een nieuw knieschot recht onder de dakkapel gevel. Of is origineel altijd beter?

[ Voor 15% gewijzigd door Pseudoc op 12-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pseudoc
Dank voor de input; we gaan voor optie 2 (knieschot verplaatsen). Heeft de meeste vloeroppervlakte, is mijn inziens minstens zo sterk als optie 1 (knieschot laten, en diepe vensterbank) en zorgt ook voor een mooier geheel (lagere ramen, geen diepe vensterbank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Pseudoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:42:
Dank voor de input; we gaan voor optie 2 (knieschot verplaatsen). Heeft de meeste vloeroppervlakte, is mijn inziens minstens zo sterk als optie 1 (knieschot laten, en diepe vensterbank) en zorgt ook voor een mooier geheel (lagere ramen, geen diepe vensterbank).
Ben benieuwd. Post je het resultaat t.z.t.? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozothenutter
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-01 16:32
vraagje over meerwerk

Kapel is geplaatst, maar de uitlaat van de mechanische ventilatie zat in de weg. ze gingen "kijken of ze dit konden fixen"
Nu heb ik een mail met een offerte van € 1000,- voor het verplaatsen van de doorvoer.
Er is in de meetfase iemand geweest die al geroepen heeft dat de positie van de doorvoer marginaal zou zijn.
op de offerte staat:
Opbouw: Dakkapel casco, exclusief binnenafwerking
Montage op bestaand knieschot
Bij montage wordt stahoogte nogmaals overlegd; wenselijke stahoogte afhankelijk van pannenlijn
Excl. radiator-, leiding-, dakdoorvoer-, afvoer- en elektrawerkzaamheden.

ik ben van mening dat dit weldegelijk onder de plaatsing valt.
Ik geef opdracht om een kapel te plaatsen, en alles wat zij moeten doen om dit mogelijk te maken valt hier toch onder? Zeker omdat ze dit van tevoren hebben vastgesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12

AMDFreak

Intel is zo..

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling dat een "timmerman/dakkapelboer" een dakdoorvoer moet verplaatsen.
€ 1.000,- is natuurlijk zwaar overdreven. Ik weet zeker als je een lokale loodgieter vraagt, dat het voor vele malen minder kan.

Was misschien handiger van de dakkapellenboer om tijdens het gesprek al aan te geven, dat je dit zelf moet verplaatsten oid.. Althans, zo ging dat bij mij wel..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
bozothenutter schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:42:
vraagje over meerwerk

Kapel is geplaatst, maar de uitlaat van de mechanische ventilatie zat in de weg. ze gingen "kijken of ze dit konden fixen"
Nu heb ik een mail met een offerte van € 1000,- voor het verplaatsen van de doorvoer.
Er is in de meetfase iemand geweest die al geroepen heeft dat de positie van de doorvoer marginaal zou zijn.
op de offerte staat:
Opbouw: Dakkapel casco, exclusief binnenafwerking
Montage op bestaand knieschot
Bij montage wordt stahoogte nogmaals overlegd; wenselijke stahoogte afhankelijk van pannenlijn
Excl. radiator-, leiding-, dakdoorvoer-, afvoer- en elektrawerkzaamheden.

ik ben van mening dat dit weldegelijk onder de plaatsing valt.
Ik geef opdracht om een kapel te plaatsen, en alles wat zij moeten doen om dit mogelijk te maken valt hier toch onder? Zeker omdat ze dit van tevoren hebben vastgesteld?
Lijkt mij juist niet.
Men schrijft keurig op wat niet bij de prijs is inbegrepen.

Dit geeft opdrachtgever de mogelijjkheid om zelf te beslissen wie die werkzaamheden uitvoert.

Naar mij mening had je bij de opdrachtverlening kunnen onderhandelen over deze clausule maar heb je dat blijkbaar niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repelsteel12
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-03-2024
Bytebandit schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:30:
[Afbeelding]

Afgelopen woensdag is ons dakkapel geplaatst. Over de gehele linie eigenlijk tevreden maar nu toch wel wat commentaar op stukken afwerking.

[Afbeelding]

Liplas halverwege de onderste balk. Waarschijnlijk kwamen ze net iets te kort.
Kozijn is niet waterpas waardoor hij dus weer dicht valt.

Ik heb ze zojuist gemaild hierover en ben desondanks nog steeds tevreden over alles. Maar helaas heb je niet onder controle wie ze uiteindelijk sturen om hem te plaatsen. Dus ik wacht nog even af op hun reactie en hoop ook dit laatste stuk positief af te sluiten! :)
Wat een prutswerk.
Is dat een dakkapel van WBB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peppe9

Hoogte - 1.75 cm

2 horren

toon volledige bericht
Even update vanuit mij - uiteindelijk gekozen voor Hollandia Dakkapellen ondanks een duurdere prijs (verschil van €1000/1500. Prettig en transparant proces tot offerte tot bestelling gehad. Het gevoel en het vertrouwen heeft hierbij de doorslag gegeven. Plaatsing in juni dus we zijn benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:43
ReversdRainbow schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:24:
Goedenavond na lang getwijfel komen we er niet uit.
3M breed dakkapel uit 2000-2012
Het lood bij de zijwangen moet vervangen worden daarom willen we dit gelijk vervangen door trespa en dit zou ons 2450euro gaan kosten.
Voor de zekerheid kijken ze gelijk het dak na en mocht dit slecht zijn word de dakbedekking/boeiboorden ook gelijk vervangen in kleur ( 2zonnepanelen verwijderen en terug plaatsen) dan zitten we op +/-4000euro
Over een paar jaar worden waarschijnlijk de laatste kozijnen vervangen door kunststof ,dit zal voor de dakkapel 2000/2500 kosten? Dan zitten we op volledig onderhoudsvrij op 6000/6500euro voor ons een ruim bedrag

Nu de vraag wat is wijsheid..
Vernieuwen of verwijderen en een nieuwe dakkapel laten plaatsen van kunststof
3 m breed +/-7500? + verwijderen oude dakkapel 1000
Verwijderingskosten zijn maar een gok
Heb exact dezelfde situatie. Een nieuwe (keralit bekleding, kunststof kozijnen met hr+++) Plaatsen inclusief verwijderen van de oude excl opties(rolluiken horren airco etc). Zit rond de 8-9K afhankelijk van de maatvoering.
Wij gaan uiteindelijk een meter extra erbij aanzetten, inclusief uitbouwen en afvoeren van de oude komt het op 9.5k voor 4 meter neer.

3 meter is ongeveer 1000 minder.

[ Voor 6% gewijzigd door timmert26 op 18-03-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:57

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Zijn hier ook mensen met ervaringen met (deels) gesloten dakkapellen en/of dicht op de dakrand geplaatste exemplaren? Ik woon in een tussenwoning met aansluitende schuine daken ( vooraanzicht /\/\ ;) ) en een trap tegen de tussenmuur aan, waar ik dus een beetje hoofdruimte tekort kom. Op advies van een bouwkundige ben ik nu aan het kijken of daar een dakkapel te plaatsen is, die dan meteen doorgetrokken wordt naar de slaapkamer voor nog meer extra ruimte. Licht kom ik niet echt te kort en vanwege de plaatsing dicht op de buren wil ik dus géén ramen.

Inmiddels één offerte binnen van iemand die de situatie ter plekke heeft bekeken en die gaf aan dit het allemaal mogelijk was. Maar ik heb vandaag dit topic doorgenomen en zie dat wat men zegt ook niet altijd hoeft te kloppen, dus ik verdiep mezelf er graag ook wat meer in. Dat de dakkapel hiermee vergunningsplichtig is weet ik al, toestemming van de buren is uiteraard ook geregeld.

Voor het gesloten stuk: welke dikte van de wand kan ik minimaal verwachten bij gangbare isolatie en de dunste afwerking? Ik weet al dat hier geen dragende delen in zitten maar isolatie alleen al heeft natuurlijk ook wat dikte.
Voor de locatie: iemand hier ervaring met dakkapellen dicht op de dakrand? Wat zijn in dit specifieke geval extra aandachtspunten om rekening mee te houden? Ofwel, waar moet ik extra op letten dat ze het goed doen? ;)

Voor de volledigheid, gaat om een woning uit +/- 1900 met ditto dakconstructie :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
Ik zou als ik jouw was in zo'n geval wegblijven van de prefab heren met de purbus en gewoon een goede timmerman of aannemer inschakelen.. Huis uit 1900 dan is vast alles krom. Weet niet of het goedkoop moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:57

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Goede tip, inderdaad misschien slim om het ter plekke nog te kunnen aanpassen. Op het oog zijn de dakbalken en dergelijke redelijk recht, maar ik weet al uit eerdere projecten dat geen enkele hoek echt 90 graden is inderdaad ;). Goedkoop.. als het drie keer duurder wordt is het budget wel een keer op, maar ik ga zeker niet voor de allergoedkoopste. Ik zie hier ook af en toe langskomen dat het prijsverschil 'nog wel meevalt', dus ik ga weer wat prijsopgaves zoeken :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hertog schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:10:
Goede tip, inderdaad misschien slim om het ter plekke nog te kunnen aanpassen. Op het oog zijn de dakbalken en dergelijke redelijk recht, maar ik weet al uit eerdere projecten dat geen enkele hoek echt 90 graden is inderdaad ;). Goedkoop.. als het drie keer duurder wordt is het budget wel een keer op, maar ik ga zeker niet voor de allergoedkoopste. Ik zie hier ook af en toe langskomen dat het prijsverschil 'nog wel meevalt', dus ik ga weer wat prijsopgaves zoeken :)
Elke aannemer moet improviseren op basis van wat het aantreft.

Ik zou juist vrijwel altijd voor prefab kiezen. Van wat uit de fabriek komt weet je 99% zeker dat het haaks en recht is ;)

En laat ze juist veel PUR gebruiken want elke kier is een warmtelek en een gelegenheid voor ongedierte om binnen te komen en je huis aan te vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Hier hebben wij zojuist voor een dakkapel van prefabshopper gekozen voor een ( in verhouding) schappelijke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
ReversdRainbow schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:11:
Hier hebben wij zojuist voor een dakkapel van prefabshopper gekozen voor een ( in verhouding) schappelijke prijs
Wat zijn uiteindelijk de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
wm1234 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Wat zijn uiteindelijk de specs?
3M breed
Keraliet zijwangen
Volledig kunststof
Dak rd 3,5 gespoten pir
Zijwanden rd 3,5
Hr ++ ramen

7400 inc verwijderen bestaande dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:00
ReversdRainbow schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:00:
[...]

3M breed
Keraliet zijwangen
Volledig kunststof
Dak rd 3,5 gespoten pir
Zijwanden rd 3,5
Hr ++ ramen

7400 inc verwijderen bestaande dakkapel
En dan krijg je een dakkapel die niet aan het bouwbesluit voldoet met daarvovenop nog gespoten pur. Niet bepaald een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReversdRainbow
TwingyTwingy schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:33:
[...]

En dan krijg je een dakkapel die niet aan het bouwbesluit voldoet met daarvovenop nog gespoten pur. Niet bepaald een aanrader.
Kom maar door met de aanraders dan?

Het is een huis uit 1973 en van ons hoeft hij niet gevuld te zijn met houtvezel platen voor de fase verschuiving?

Voor ons is t prima
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
ReversdRainbow schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 06:04:
[...]

Kom maar door met de aanraders dan?

Het is een huis uit 1973 en van ons hoeft hij niet gevuld te zijn met houtvezel platen voor de fase verschuiving?

Voor ons is t prima
Mvg
Tsja, dat het voor jou prima is wil niet zeggen dat dit mag. Sterker nog, je handelt in strijd met het bouwbesluit. Dat levert in deze situatie een mogelijk 'verborgen gebrek' op als je je woning gaat verkopen. In diverse rechtzaken heeft de rechter al geoordeeld dat het niet volgen van het bouwbesluit leidt tot non-conformiteit: https://verborgen-gebreken.net/strijd-met-bouwvoorschriften. Oftewel, als jij je toko verkoopt en je hebt nieuwe eigenaren die de dakkapel nader gaan bekijken en zien dat jij je niet aan het bouwbesluit hebt gehouden kunnen de herstelkosten voor jou zijn. En geloof me, wij hebben juridisch gedoe gehad en uiteindelijk gelijk gekregen maar die stress...

Ik snap ook niet dat jouw leverancier dit zo 'schaamteloos' aanbiedt. De leverancier behoort te weten dat hij een RC van 6,3 in zijn dak nodig heeft en in de zijwangen van 4,7. Vaak zie je dat op het dakbeschot PIR-platen worden geplaatst eventueel in combinatie met minerale wol met klimaatfolie aan de binnenzijde. Nu is wat PUR erin spuiten ongetwijfeld goedkoper maar voor 7000 euro mag er worden verwacht dat er conform wet en regelgeving wordt gewerkt.

Dus nee, ik vind het geen aanrader wat je hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:55
TwingyTwingy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Tsja, dat het voor jou prima is wil niet zeggen dat dit mag. Sterker nog, je handelt in strijd met het bouwbesluit. Dat levert in deze situatie een mogelijk 'verborgen gebrek' op als je je woning gaat verkopen. In diverse rechtzaken heeft de rechter al geoordeeld dat het niet volgen van het bouwbesluit leidt tot non-conformiteit: https://verborgen-gebreken.net/strijd-met-bouwvoorschriften. Oftewel, als jij je toko verkoopt en je hebt nieuwe eigenaren die de dakkapel nader gaan bekijken en zien dat jij je niet aan het bouwbesluit hebt gehouden kunnen de herstelkosten voor jou zijn. En geloof me, wij hebben juridisch gedoe gehad en uiteindelijk gelijk gekregen maar die stress...

Ik snap ook niet dat jouw leverancier dit zo 'schaamteloos' aanbiedt. De leverancier behoort te weten dat hij een RC van 6,3 in zijn dak nodig heeft en in de zijwangen van 4,7. Vaak zie je dat op het dakbeschot PIR-platen worden geplaatst eventueel in combinatie met minerale wol met klimaatfolie aan de binnenzijde. Nu is wat PUR erin spuiten ongetwijfeld goedkoper maar voor 7000 euro mag er worden verwacht dat er conform wet en regelgeving wordt gewerkt.

toon volledige bericht
Je praat hierover renovatie, niet over nieuwbouw, dus je moet je aan de renovatie eisen van het bouwbesluit houden.
https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd5/afd5-1/art5-6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
daniel14 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Je praat hierover renovatie, niet over nieuwbouw, dus je moet je aan de renovatie eisen van het bouwbesluit houden.
https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd5/afd5-1/art5-6
In het nieuwe tweede lid van artikel 5.6 (verbouw), Stb. 2013, 75, (vernummerd tot derde lid(bij Stb. 2015,425) is een specifiek voorschrift voor nieuwe dakkapellen en zogenoemde bijbehorende bouwwerken opgenomen. Bij het geheel oprichten of geheel vernieuwen van een dakkapel of van een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor) geldt wat betreft de thermische isolatie het nieuwbouwniveau onverkort.

Of: https://www.nieman.nl/wp-...08.15.VraagenAntwoord.pdf

Nieuwbouwniveau dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
Pseudoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:42:
Wij hebben precies dit gedaan, lever zo veel ruimte op.
En de bouwer van onze dakkapel (Ruiter) neemt de garantie op de dakconstructie over stond in de offerte.
Misschien is dat bij jou ook het geval? Scheelt weer een zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
TwingyTwingy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:14:
[...]

In het nieuwe tweede lid van artikel 5.6 (verbouw), Stb. 2013, 75, (vernummerd tot derde lid(bij Stb. 2015,425) is een specifiek voorschrift voor nieuwe dakkapellen en zogenoemde bijbehorende bouwwerken opgenomen. Bij het geheel oprichten of geheel vernieuwen van een dakkapel of van een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor) geldt wat betreft de thermische isolatie het nieuwbouwniveau onverkort.

Of: https://www.nieman.nl/wp-...08.15.VraagenAntwoord.pdf

Nieuwbouwniveau dus
Sorry te vroeg wat geroepen, ik was er niet bekend mee dat er voor dakkapelen uitzonderingen zijn. .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Sorry, maar dit is een leuke theoretisch tweakers discussie, de gemiddelde koper kijkt echt niet naar de Rd waarde van de dakkapel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Gijsje22 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:18:
Sorry, maar dit is een leuke theoretisch tweakers discussie, de gemiddelde koper kijkt echt niet naar de Rd waarde van de dakkapel.
wie/wat is de gemiddelde koper?
geloof wel dat veel kopers tegenwoordig zo slim zijn om voorafgaand aan de huizenjacht een rechtsbijstand verzekering te nemen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gijsje22 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:18:
En juist daarom is het een verplichting in het bouwbesluit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 23:48
Een paar weken geleden is bij mij de dakkapel dan eindelijk geplaatst.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
_kilian_ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:41:
Een paar weken geleden is bij mij de dakkapel dan eindelijk geplaatst.

***members only***
Oftewel het enigste wat klopt aan je dakkapel zijn de maten? Heb je alles zwart op wit staan wat je hebt afgesproken? Dan fijn de persoon waarmee jullie alles hebben afgesproken uitnodigen voor een kopje koffie, kan je meteen vragen hoe ze het gaan oplossen. Overigens volgens mij kan je niet zomaar triple glas zetten in een kunststof kozijn waar nu dubbel in zit. Uitgaande van dat je kunststof hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door daniel14 op 04-04-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

TwingyTwingy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:17:
[...]

toon volledige bericht
Kijk hier heb ik wat aan! Hier zijn we bezig met plannen voor een nokverhogende dakkapel achter en dakkapel voor. Alles in het werk want prefab schijnt niet te kunnen ivm flauwe helling van de dakkap.

Lastige punt bij een gewone dakkapel is dat de stahoogte beperkt is en door de dikte van de isolatie het dusdanig laag zou worden dat ik niet rechtop kan staan.
Waarop mijn vrouw kwam met een 'boeiend dan doe je dat toch gewoon niet zo dik' dus goed om jouw onderbouwing te lezen waarom dat dus regeltechnisch ook gewoon geen goed idee is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:59:
[...]

Kijk hier heb ik wat aan! Hier zijn we bezig met plannen voor een nokverhogende dakkapel achter en dakkapel voor. Alles in het werk want prefab schijnt niet te kunnen ivm flauwe helling van de dakkap.

Lastige punt bij een gewone dakkapel is dat de stahoogte beperkt is en door de dikte van de isolatie het dusdanig laag zou worden dat ik niet rechtop kan staan.
Waarop mijn vrouw kwam met een 'boeiend dan doe je dat toch gewoon niet zo dik' dus goed om jouw onderbouwing te lezen waarom dat dus regeltechnisch ook gewoon geen goed idee is :)
Het bedrijf Jansma Burdaard adverteert trouwens al een poosje met hun dakkapel waarbij het de isolatie tevens de constructie van het dak is waardoor je wellicht zomaar 20cm hoogte bespaart. Geen idee of ze in jouw woonplaats willen/kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

nokiaan958GB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:21:
[...]

Het bedrijf Jansma Burdaard adverteert trouwens al een poosje met hun dakkapel waarbij het de isolatie tevens de constructie van het dak is waardoor je wellicht zomaar 20cm hoogte bespaart. Geen idee of ze in jouw woonplaats willen/kunnen leveren.
Oorspronkelijke plan van 'gewoon' een dakkapel gaat sowieso niet door. 1 dakpan uit de nok is sowieso te laag en in de nok is de aanvraag voor afgewezen dus het moet sowieso een nokverhogende dakkapel + een gewone en dan is de hoogte geen probleem meer.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben onlangs bij de hypotheekadviseur geweest, en financieel is het nemen van een bouwdepot in ieder geval prima haalbaar. Fijn, dus weer een stapje verder.

Ik heb in dit topic veel gelezen en er is me een hoop duidelijk geworden. Ik heb ook al een shortlist gemaakt van bedrijven om te benaderen voor een offerte. Ook heb ik me verdiept in de lokale welstandsregels. Flinke domper dat een dakkapel aan de achterkant in mijn gemeente maximaal 60% van de breedte van het dak mag zijn. En dat terwijl er in de wijk zat dakkapelen zijn die veel breder zijn. Vermoedelijk geen vergunning aangevraagd (wat wel nodig is bij deze huizen ivm beperkte nokhoogte).

Een dakkapel voor mijn huis is echter niet zo rechttoe-rechtaan als in veel gevallen. Er moet direct vanuit de nok worden gewerkt en er zitten een paar spanten die opgevangen moeten worden. Buren hebben deze spanten volledig laten verwijderen (dakkapelboer: "Kan prima zo") maar dat durf ik niet aan. Geen zin om over een paar jaar met een verzakt dak oid te zitten.

Mijn buurvrouw is architect en heeft al even meegedacht. Het kan op een andere manier opgevangen worden maar moet uiteraard worden berekend. Lang verhaal kort: wat is nu de juiste volgorde? Is het handig om zelf een constructeur te benaderen, of zorgt een (betrouwbare) dakkapelboer hier al voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppe9
@sOid Mijn ervaring is dat dakkapelboeren (in ons geval Hollandia en Benelux) alleen een constructieberekening maken indien de dakkapel vergunningsplichtig is en hierbij dit een eis is (of dit altijd een eis is, weet ik eerlijk gezegd niet).

Is dit niet het geval, zullen ze dit niet doen en geven ze aan dat ze op basis van 'jarenlange ervaring' weten dat het geen probleem is. Je kunt er altijd naar vragen natuurlijk en voor een meerprijs kun je een constructieberekening krijgen maar de dakkapelboer zal aangeven dat dit onnodig is.

Ik heb hier zelf ook specfiek naar gevraagd omdat ik een sporenkap heb waarbij de constructie wordt opgevangen met onderslagbalken, zowel achter knieschot als boven de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
En als je zo'n ding laat maken is het nog naar de vraag of ze die tekeningen volgen. Maar dan heb je in ieder geval een document waarmee je iemand verantwoordelijk kan houden, de tekenaar of de kapelbouwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapok-parkway
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik heb een ca. 20 jaar oude dakkapel, waarvan het dak echt gedaan is (zie foto's).

Het is een soort sandwich plastic-isolatie-plastic constructie, waarbij via de zijkanten water naar binnen binnen komt. Hierdoor is het dak gaan bollen en lekken.

Eveneens is destijds het dak zodanig scheef gemonteerd, dat er het hele jaar door water op blijft staan.

De rest van de dakkapel (kunstof-kozijnen en -wangen) is prima.

Mijn vraag aan de deskundologen hier: is het een optie om dit dak te vervangen, en zo ja, zijn hier gespecialiseerde bedrijven voor? Of is het noodzakelijk om een heel nieuwe dakkapel te laten plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl1pZa5s4vposIJnusAIPYJkZwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4VBKV34Lhner28FXMlDzxvy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEvhYYC-pPZN69wOiZAwgXqR9pM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gm8AWOTHzbUOEM8tyrsIQ4Yc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Peppe9 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:15:
@sOid Mijn ervaring is dat dakkapelboeren (in ons geval Hollandia en Benelux) alleen een constructieberekening maken indien de dakkapel vergunningsplichtig is en hierbij dit een eis is (of dit altijd een eis is, weet ik eerlijk gezegd niet).

Is dit niet het geval, zullen ze dit niet doen en geven ze aan dat ze op basis van 'jarenlange ervaring' weten dat het geen probleem is. Je kunt er altijd naar vragen natuurlijk en voor een meerprijs kun je een constructieberekening krijgen maar de dakkapelboer zal aangeven dat dit onnodig is.

Ik heb hier zelf ook specfiek naar gevraagd omdat ik een sporenkap heb waarbij de constructie wordt opgevangen met onderslagbalken, zowel achter knieschot als boven de dakkapel.
Hmm oké. Mijn dakkapel is in ieder geval vergunningsplichtig. Ik ben ook bang voor het (non) argument van 'we hebben jarenlange ervaring'.

Door welke partij heb jij uiteindelijk een dakkapel laten bouwen?
Davidrrr schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:06:
En als je zo'n ding laat maken is het nog naar de vraag of ze die tekeningen volgen. Maar dan heb je in ieder geval een document waarmee je iemand verantwoordelijk kan houden, de tekenaar of de kapelbouwer
Daar ben ik natuurlijk zelf bij. Ik wil ook zwart op wit hebben dat ze het volgens die tekeningen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 22:50
kapok-parkway schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:19:
Ik heb een ca. 20 jaar oude dakkapel, waarvan het dak echt gedaan is (zie foto's).

Het is een soort sandwich plastic-isolatie-plastic constructie, waarbij via de zijkanten water naar binnen binnen komt. Hierdoor is het dak gaan bollen en lekken.

Eveneens is destijds het dak zodanig scheef gemonteerd, dat er het hele jaar door water op blijft staan.

De rest van de dakkapel (kunstof-kozijnen en -wangen) is prima.

Mijn vraag aan de deskundologen hier: is het een optie om dit dak te vervangen, en zo ja, zijn hier gespecialiseerde bedrijven voor? Of is het noodzakelijk om een heel nieuwe dakkapel te laten plaatsen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou beginnen om de esdoorns (en de rest van de zooi) uit de goot te verwijderen. En als een dakdekker al tijd heeft vragen wat er mogelijk is, een nieuwe dakkapel kost je zo 5000 of meer al naar gelang de breedte en wensen. Een nieuw dak met boeiborden allicht een stuk minder, maar dan moet het wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 16:59
Ik zit ook in een traject voor plaatsen van dakkapellen. Nu 2 offertes ontvangen. Het is een lange dakkapel (meer dan 6 meter), dus best prijzig. Nu is er een aannemer die onze hele boven verdieping gaat verbouwen en aangeeft ook zelf de dakkapel wel wil bouwen. Dit doet hij dan ter plekke. Ik snap dat een nadeel is dat het dak dan langer open is, maar dat is niet erg aangezien we ivm de verbouwing toch elders zullen slapen in het huis.

Hebben jullie ervaringen met het op die manier bouwen van de dakkapellen ipv prefab en plaatsing in 1 dag? Bij hem was het in ieder geval een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
Droplollie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:49:
Ik zit ook in een traject voor plaatsen van dakkapellen. Nu 2 offertes ontvangen. Het is een lange dakkapel (meer dan 6 meter), dus best prijzig. Nu is er een aannemer die onze hele boven verdieping gaat verbouwen en aangeeft ook zelf de dakkapel wel wil bouwen. Dit doet hij dan ter plekke. Ik snap dat een nadeel is dat het dak dan langer open is, maar dat is niet erg aangezien we ivm de verbouwing toch elders zullen slapen in het huis.

Hebben jullie ervaringen met het op die manier bouwen van de dakkapellen ipv prefab en plaatsing in 1 dag? Bij hem was het in ieder geval een stuk goedkoper.
Bij ons in de familie heeft iemand dat onlangs gedaan als onderdeel van een totale dakrenovatie die weer onderdeel was van een flinke verbouwing. Compleet nieuw dak met moderne isolatie erop en een grote dakkapel over bijna de hele breedte. Dak lag dus een paar weken open maar dat moest sowieso toch al omdat het dak vervangen werd. Resultaat is prachtig, past heel mooi bij de stijl van het huis en lijkt goed in elkaar te zitten. Staat er nu pas een drie maanden op dus van de kwaliteit is nog niet veel te zeggen maar tot nu toe bevalt het heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
koksie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:48:
[...]

Bij ons in de familie heeft iemand dat onlangs gedaan als onderdeel van een totale dakrenovatie die weer onderdeel was van een flinke verbouwing. Compleet nieuw dak met moderne isolatie erop en een grote dakkapel over bijna de hele breedte. Dak lag dus een paar weken open maar dat moest sowieso toch al omdat het dak vervangen werd. Resultaat is prachtig, past heel mooi bij de stijl van het huis en lijkt goed in elkaar te zitten. Staat er nu pas een drie maanden op dus van de kwaliteit is nog niet veel te zeggen maar tot nu toe bevalt het heel goed.
pictures or it didn’t happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
nokiaan958GB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:41:
[...]

pictures or it didn’t happen ;)
Ha ha ha, ik ben er gedurende de hele verbouwing drie keer geweest en na afloop nog twee keer, dus in een paar maanden tijd. Ik ben er dus niet heel vaak maar ik zal de volgende keer wat kiekjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppe9
sOid schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:21:
[...]

Hmm oké. Mijn dakkapel is in ieder geval vergunningsplichtig. Ik ben ook bang voor het (non) argument van 'we hebben jarenlange ervaring'.

Door welke partij heb jij uiteindelijk een dakkapel laten bouwen?

[...]

Daar ben ik natuurlijk zelf bij. Ik wil ook zwart op wit hebben dat ze het volgens die tekeningen gaan doen.
Wij hebben uiteindelijk voor Hollandia gekozen op basis van vertrouwen en gevoel bij deze partij. Dakkapel wordt over 2 maanden geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:08
Hier zijn we ook bezig met het zoeken naar een betrouwbare leverancier voor het plaatsen van een dakkapel.
Eerste gesprek is ondertussen gevoerd om een beetje een beeld te krijgen hoe en wat.
Vervolgens dit topic eens flink door zitten spitten en meteen een aantal zaken die hier als aandachtspunt benoemd worden; het bekende PUR is PIR verhaal zijn ook hier ter spraken gekomen.

Dit gaat weer een flinke case study worden om tot een leverancier te komen. Zal hier t.z.t. ook wel wat bevindingen delen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-05 23:14
Ik had het eerder gepost hier maar wil ze nu toch wel even bij de naam noemen en mijn ervaring met Dakkapeldirect te Nijmegen plaatsen voor diegene die in de toekomst de zoekbalk gebruikt. Lang verhaal kort; je mag je vingers kruisen dat hij in een keer goed geplaatst wordt want is dat niet zo dan ben je de sjaak. Sluit dus vooral je rechtsbijstandsverzekering af mocht je hier je order plaatsen.

Het dakkapel zelf heb ik eigenlijk niks op aan te merken. Is volgens specificaties afgeleverd en ziet er netjes uit. Maar het plaatsen zelf man man. Complete beunhazerij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOsrCmBdyRub2lNbTCLXjHFZzZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WY7IAWADjjgoMep63KYN4TbA.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste gording moest weggehaald worden volgens afspraak, maar daar was op die dag niet zoveel zin in volgens mij en ze wilde hem liever op de bestaande hogere plaatsen. Toch aangegeven dat hij volgens afspraak gezet moest worden ivm borstwering en laag knieschot. Gevolg een nieuwe te korte balk met een vorm van een liplas maar structureel volgens mij alles behalve. De schuine balken die tegen de nok aan zouden moeten zitten, zaten er alles behalve tegenaan. Onderste delen die half zwevend op een stuk laminaat zitten, ramen niet waterpas etc etc. Het zou bezemschoon worden opgeleverd maar ze hebben gewoon een grote teringzooi achtergelaten.

M'n partner heeft een klant die technisch tekenaar is en hem maar even laten kijken. Hij zag er initieel niet zoveel gevaar in maar vond het wel schofterig opgeleverd. Toch maar contact opgezocht en we moesten bijna smeken om iemand langs te laten komen. Meerdere telefoontjes, mailtjes etc waarop niet of extreem traag gereageerd werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuKljloWA3bJXEGH2bbWd0sd9MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YdfggbWs8wcMvMtqaInzDrz.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk toch twee oude rotten die wel hun vak verstaan langs laten komen. Zijn bijna 5 uur bezig geweest met herstelwerkzaamheden. Alle balken vernieuwd, met een oliekrik het dakkapel volgens mij iets omhoog gekrikt om een extra steunbalk aan de onderzijde te plaatsen. Alles aan de zijkanten en de nok zit nu goed aangesloten. De dakpannen lagen blijkbaar ook niet goed en die hebben ze ook weer goed gelegd. Vind het nog wonderbaarlijk dat we geen lekkage hebben gehad. De kozijnen zijn ook opnieuw afgesteld.

Nu zou je denken eind goed al goed. Maar de ramen zijn iets te ijverig afgesteld en nu met het wat warmere weer wil er een niet meer sluiten ik denk toch door lichte werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-tDrlM7d5zHhCq1AEz-RCLAy74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTsuRL0ganVS5MO2smJs4rKt.jpg?f=fotoalbum_large

Begin deze week gemaild en eergisteren een herhalingsmail gestuurd. Maar vooralsnog totaal geen reactie. Onze bovenverdieping werd al lekker koud. Gisteren maar a.d.h.v. youtube filmpje zelf de boel maar afgesteld en nu sluit hij weer netjes. Maar ik ben echt helemaal klaar met dit bedrijf. Voor 13.000 euro mag je toch wel een iets snellere adequate vorm van service verwachten, of op z'n minst "we hebben je bericht ontvangen en komen er nog op terug", lijkt mij.

Doe met dit verhaal wat je wilt maar de opdracht voor het volgende dakkapel dat op onze planning staat gaat mooi naar een andere partij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:46
Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door xeoMe op 28-05-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ondertussen een aantal offertes mogen ontvangen. Ze ontlopen elkaar niet veel.
Ik zit zelf nog wel met een aantal zaken waar ik wat vraagtekens bij zet.

Zoals het eenzijdig ondervangen van het spant. We hebben op de zolder met gordingen dak een muur zitten waar voor 90% de spant inzit.
Hier stelde ze voor om het spant hier éénzijdig van op te vangen. Ofwel doorzagen en er een staander onder plaatsen. Hier werd erg luchtig over gepraat en alsof het de normaalste zaak v/d wereld is.
Achteraf zat ik bij mezelf hardop af te vragen; het spant lijkt mij nogal een cruciaal onderdeel van de draagconstructie van je dak. Kan je deze zomaar even opvangen? Of moet hier wel even door een constructeur naar gekeken worden?

We zullen vast niet de eerste zijn die tegen dit punt aanlopen. Ben benieuwd hoe jullie hiermee om zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-05 21:41
Heb een paar offertes waarbij het enige belangrijke verschil in de constructie een dak van sandwich panelen en een traditionele constructie (warm dak met PIR platen) is. Zijn er afgezien van het hoogte/dikte verschil nog andere wezenlijke zaken waar ik aan moet denken voor de keuze met wie ik in zee ga. Heb bij beide aanbieders verder een goed gevoel. Komt dus neer op verschil in de constructie en het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Laatst online: 08:33
BernieW schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:54:
Heb een paar offertes waarbij het enige belangrijke verschil in de constructie een dak van sandwich panelen en een traditionele constructie (warm dak met PIR platen) is. Zijn er afgezien van het hoogte/dikte verschil nog andere wezenlijke zaken waar ik aan moet denken voor de keuze met wie ik in zee ga. Heb bij beide aanbieders verder een goed gevoel. Komt dus neer op verschil in de constructie en het prijsverschil.
Als je spotjes wil en voor de sandwich gaat, ben je nog steeds hoogte kwijt aan regelwerk / luchtspouw voor spots en daaronder gipsplaat. Wel minder dan de 9cm (?) balkjes als je spots met lage inbouwhoogte kiest.
Qua constructie weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik zou precies de isolatiewaardes van de wangen en het dak willen weten en op basis daarvan vergelijken.
Een traditionele opbouw kan minder mooi zijn (maar het is maar net of je je er aan stoort ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
@Alicanto en @nokiaan958GB dank voor het meedenken. Met sandwich panelen is in dit geval een lichtpunt alleen al lastiger, wordt geleverd met een regelwerk van 12 mm, die moet je al aanpassen om een elektrabuis kwijt te kunnen.

Isolatie op basis van offerte is vergelijkbaar (Rc 6,3 en 4,7 volgens bouwbesluit), boeidelen zijn ook even hoog. Bij de standaard constructie kunnen de PIR platen iets boven de boeidelen uitsteken en lopen door tot ongeveer halverwege de oversteek zodat er een gootje voor afwatering ontstaat. EPDM plakken is dan ietsje lastiger voor de leverancier omdat hij het ook over een buitenhoek moet draperen.

Vroeg me ook af of je qua geluid (regen) nog verschil kunt verwachten, beide zijn natuurlijk harde platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Gebruik van lood of lood vervanger.
Type kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Ik zou voor een warm dak gaan, de hoogst mogelijke dakkapel en dan vanbinnen nog isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Laatst online: 08:33
Degene die mijn dakkapel gaat bouwen wil bitumen branden en gaf aan dat dit veel steviger is, dus ook wel handig als je erop gaat lopen (bijv. tijdens plaatsen zonnepanelen). Echter alle andere leveranciers die ik om een offerte had gevraagd gebruiken EPDM.
Wat is wijsheid? Mij lijkt misschien EPDM ook beter, omdat je geen naden hebt als je het op maat besteld en het misschien beter UV-bestendig is.
Enig idee ook hoe het zit met vochteigenschappen? Ik lees dat EPDM meer dampdicht is en weet niet wat verstandig is in combinatie met de 14cm PIR isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Flix20 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Gebruik van lood of lood vervanger.
Type kozijnen.
Een aanbieding met lood de ander gebruikt loodvervanger. Kozijnen zijn kunststof beide met alle gebruikelijke opties zoals triple glas, horren etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
FitTiv schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:50:
Ik zou voor een warm dak gaan, de hoogst mogelijke dakkapel en dan vanbinnen nog isoleren.
Goed punt had ik nog niet aan gedacht, komt ook door m'n koud dak fobie. Offertes die ik nu heb bieden een dak RC van 6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
BernieW schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:53:
[...]

Goed punt had ik nog niet aan gedacht, komt ook door m'n koud dak fobie. Offertes die ik nu heb bieden een dak RC van 6.3
Tip van mijn kant, vraag altijd de tekening. Je zal niet de eerste zijn die een veel lagere waarde in de praktijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
TwingyTwingy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:54:
[...]

Tip van mijn kant, vraag altijd de tekening. Je zal niet de eerste zijn die een veel lagere waarde in de praktijk krijgt.
Gaan uit van 14 cm PIR. Dat heeft een Rd van 6.3, ik wil nog in Ubakus kijken wat voor Rc daar van overblijft. Voordeel is wel dat het over het hele oppervlak gaat. Eventueel nog wat extra isolatie tussen de liggers voor ik de gipsplaten eronder schroef is wel een idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 07:05
Lood is beste, voldoende dikte (18ponds) geen ribbellood. Stroken van circa 1meter toepassen. En helemaal geen loodvervanger.
Ook geniet de voorkeur van bitumen (gemineraliseerd) ten opzichte van epdm.
Epdm wordt vaak yoegepast omdat zowat elke bouwvakker dit kan verwerken, bitumen is lastiger. Lood wordt niet gedaan met oog op milieu zeggen ze, echet zit goed lood wel 100 jaar en loodvervanger zal het niet 25 jaar vol houden, wat is dan milieubewuster?
Lood is ook moeilijker te verwerken, dient met loodklopper in holte te worden gedreven. Loodvervanger plakt elke amateur op de dakpan, natte pan? Gruis? Stof? Hup gewoon plakke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 07:05
Ook zie ik bij veel de slepers etc geschroefd, geen balkankers gebruikt. Ook zo een beunhaas constructie, een schroef is geen constructie
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste