Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:45
@wm1234 Wie staan er op de shortlist en welke regio/stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 15:42
Heeft iemand ervaring met in-roof zonnepanelen en het laten plaatsen van een dakkapel?
Ons nieuwbouwhuis wordt bijna opgeleverd en een dakkapel vanuit de bouw was erg duur en de mogelijkheden heel beperkt.

We zouden er graag nog een achteraf laten plaatsen, alleen we hebben in-roof zonnepanelen. Er zou dus 1 of misschien 2 rijen zonnepanelen uit moeten. Een aantal panelen kunnen we dan weer bovenop de dakkapel laten plaatsen en een aantal andere panelen aan de andere kant van het dak.

Ik ben benieuwd hoe moeilijk dit is en of er leveranciers van dakkapellen zijn die dit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:24
Zandah schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:56:
Heeft iemand ervaring met in-roof zonnepanelen en het laten plaatsen van een dakkapel?
Ons nieuwbouwhuis wordt bijna opgeleverd en een dakkapel vanuit de bouw was erg duur en de mogelijkheden heel beperkt.

We zouden er graag nog een achteraf laten plaatsen, alleen we hebben in-roof zonnepanelen. Er zou dus 1 of misschien 2 rijen zonnepanelen uit moeten. Een aantal panelen kunnen we dan weer bovenop de dakkapel laten plaatsen en een aantal andere panelen aan de andere kant van het dak.

Ik ben benieuwd hoe moeilijk dit is en of er leveranciers van dakkapellen zijn die dit doen.
Persoonlijk zou ik niet de leverancier van dakkapellen dat laten doen, maar een installateur die ervaring heeft met het in-roof systeem, deze kan je dan ook de vraag stellen op ze op de dakkapel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
wm1234 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:56:
Ik heb inmiddels een rondje offertes opgevraagd bij een stuk of 10 leveranciers voor een flinke dakkapel. Prijs verschillen zijn flink tot circa 10/12k. Waarin de range tussen de goedkoopste en gemiddeld ongeveer 5000 euro is. Ook offertes van bijv. 25k, dan zeg ik met zo'n offerte kan je net zo goed stoppen, zakken ze in dezelfde minuut met 3/4000 euro. Wat een branche. Blijkbaar kopen mensen het wel en betalen ze het ook, anders zouden ze het niet doen. Sommige verkopers zijn zo overtuigd van zichzelf, zeker in de Randstad, grote praatjes en standaard 5000 euro te duur.

Positief gezien: Ik denk dat ik er bijna uit ben, wordt vervolgd.
Een korte oplijsting zou mooi zijn, scheelt wellicht mensen een offerte opvragen en wat partijen een offerte opstellen. :9

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:40
Ga ik doen, het is een beetje druk op het werk, ik zal het weekend even kijken en op een rijtje zeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:25
Jorissie87 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:26:
[...]

Wij zijn ook op gesprek geweest bij De Ruiter en vriendelijk geholpen. Uiteindelijk zijn we hier niet verder gegaan omdat we het elders (WBB) fors goedkoper vonden en minstens hetzelfde goede gevoel hadden. De Ruiter bracht daarnaast een aantal zaken in rekening die we bij WBB niet hadden, oa:
- Steiger plaatsen. We wonen in een eindwoning waardoor de dakkapel vrij strak (50cm) vanaf de dakrand zit naast het tussenpad. Volgens De Ruiter moest daarvoor een steiger geplaatst worden ivm veiligheid. Elders hoefde dat dus niet.
- Verleggen van de nokpannen. Omdat volgens De Ruiter de nokpannen verlegd moesten worden kwamen er extra kosten bij, WBB gaf aan dat dit niet nodig was omdat er 2+ pannen vanaf de nok geplaatst wordt.

Vergunning voor de kraan hebben wij niet aangevraagd. In overleg met het kraanbedrijf hebben we besloten e.e.a. met de buren af te stemmen. We wonen ook niet aan een doorgaande weg.
Let er bij WBB wel even op dat ze iets van een dakrandbeveiliging plaatsen of valharnassen toepassen. Bij ons was de arbeidsinspectie langsgekomen en was het werk een tijd lang stil gelegd totdat er een dakrandbeveiliging was geplaatst. Voelde niet erg lekker in de winter, een groot gat in je dak en je afvragen of die dag het werk wel afkomt. Verder wel hele goede ervaring gehad bij WBB.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 15:42
daniel14 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:49:
[...]

Persoonlijk zou ik niet de leverancier van dakkapellen dat laten doen, maar een installateur die ervaring heeft met het in-roof systeem, deze kan je dan ook de vraag stellen op ze op de dakkapel kunnen.
Dat is inderdaad een goed idee. Ik ga eens opvragen welke installateur de zonnepanelen op ons dak heeft geplaatst.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:11
Denken jullie dat het verstandig is om een dakkapel uit eind jaren '80 te vervangen om betere isolatie te krijgen? Ik heb geen idee wat voor isolatie er in de bestaande dakkapel zit maar aangezien het super warm is in de zomer verwacht ik er niet veel van. Er zit HR+ glas in, HR++ glas kon niet aldus de vorige bewoners.
Ook is de bestaande dakkapel erg smal, deze zouden we graag wat breder willen hebben.
Met het oog op de toekomst willen wij graag een bredere dakkapel die goed geïsoleerd is. Liefst ook direct met triple glas.
Is dit de investering waard?

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 22:40
Voor de energiebesparing hoef je het vermoed ik niet te doen, al hangt dat van een groot aantal factoren af. Als je toch een nieuwe dakkapel wilt vanwege ruimte, comfort, minder onderhoud, etc. dan kun je gelijk verduurzamen. Maar als het puur voor de besparing is, dan is de terugverdientijd heel lang denk ik.

Als je een nieuwe dakkapel neemt: kijk goed naar het prijsverschil tussen HR++ en tripple glas. Als het niet veel scheelt ga je natuurlijk voor tripple maar als het een paar duizend euro scheelt, kun je waarschijnlijk puur op financiële gronden beter voor HR++ gaan.

Maar nogmaals, dat hangt van heel veel factoren af (gas vs wp, heb je genoeg PV om het extra verbruik van een wp af te dekken, wanneer stopt het salderen, wil je de kamer(s) onder de dakkapel steeds op 21 graden hebben, op 19 graden of stook je er nauwelijks, etc. etc.).

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Voggy schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:07:
Denken jullie dat het verstandig is om een dakkapel uit eind jaren '80 te vervangen om betere isolatie te krijgen? Ik heb geen idee wat voor isolatie er in de bestaande dakkapel zit maar aangezien het super warm is in de zomer verwacht ik er niet veel van. Er zit HR+ glas in, HR++ glas kon niet aldus de vorige bewoners.
Ook is de bestaande dakkapel erg smal, deze zouden we graag wat breder willen hebben.
Met het oog op de toekomst willen wij graag een bredere dakkapel die goed geïsoleerd is. Liefst ook direct met triple glas.
Als je weet wat de vierkantemeterprijs van een huis is dan kun je uitrekenen wat je huis meer waard wordt door deze investering ;)

Van een dakkapel uit de jaren 80 kun je in mijn ogen niet veel verwachten. Waarschijnlijk houten kozijnen en mogelijk dakbedekking die binnenkort vervangen moet worden.
Kies bij een nieuwe dakkapel voor eentje die voldoet aan de huidige (isolatie)nieuwbouwnormen. En kies voor onderhoudsarme kozijnen met triple glas en onderhoudsarme epdm dakbedekking. Bespaar je ook nog eens op de kosten van de schilder.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voggy schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:07:
let wel dat isoleren maar beperkt helpt tegen hitte hitte die binnen komt blijft juist makkelijker hangen. het is meestal het glas wat de grootste boosdoender is. en dan is hr++(+) echt niet heel veel beter dan HR+

witte dakbedekking en zonwering helpen beter dan meer isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-09-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

@wm1234
Ik ben ook in de race voor offertes van dakkapellen. Ik heb er reeds 1 aan de voorzijde (bj 2019). Deze heb ik wederom gevraagd om een offerte, tot nu toe zit deze ook in de top3.

De levertijden verschillen sterk per leverancier. De meeste kunnen wel binnen 4-8 weken plaatsen. Met een uitschieter van 16(!) weken.

Afmetingen dakkapel:
430x175, trepa afwerking en rolluik (2x motor)
Goedkoopste +/- 10k en de duurste 17k

Plaatsing in de randstad, maar leveranciers komen eigenlijk uit heel het land vandaan..
Ik twijfel alleen heel erg over de isolatiewijze, met 14cm PIR platen kan je toch een isolatiewaarde van 6,3 halen?
En als de dakbalken een hoh afstand hebben van 30cm zijn ze naar mijn idee ook sterk genoeg om zonnepanelen te dragen a 13kg m2.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
@AMDFreak
Als er een warm dak (dakbedekking, isolatie, folie, dakbeschot, balklaag) toegepast wordt, moet je met 14cm PIR inderdaad een Rc van rond de 6,3 wel halen.
Echter als er een koud dak (dakbedekking, dakbeschot, balklaag met daartussen isolatie) toegepast wordt, ga je met 14cm PIR eerder in de buurt komen van een Rc van 4,5.
Op zich zou een hoh afstand van 30cm prima moeten zijn voor zonnepanelen, maar dat hangt natuurlijk ook af van de specificaties van de balken en de rest van de dakconstructie. Ik heb hier een constructeur mijn hele dak doorlaten rekenen omdat er door de dakkapel aan de achterkant en de nieuw te plaatsen dakkapel aan de voorkant weinig meer over blijft van het originele dak. Hierbij is het idee om op beide dakkapellen zonnepanelen te plaatsen. De constructeur was in mijn geval niet zo bezorgd over het dak van de dakkapel zelf, zelfs niet als die met een houten balklaag 38x140-600mm; C18 werd uitgevoerd. In mijn geval moesten de onderste gordingen verdubbeld worden, moesten er knieschotten toegevoegd worden en moest ik mijn nok gording laten versterken.
Lang verhaal kort, redelijke kans dat het wel moet kunnen, maar een hoop hangt dus af van de precieze constructie van je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hierboven lees ik iets over PIR isolatie bij dakkapellen. Ik wil een dakkapel, maar lees op internet vrij slechte eigenschappen van PIR als het aankomt op geluidsisolatie en ook de isolatie tegen warmte en koud (warmtedoorslag). Rc waarde is dus niet alles. Nu zijn er vele soorten isolatiematerialen, weet iemand wat een betere optie is dan PIR bij een dakkapel? En is dat ook gangbaar in de dakkapellen branche?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 04-10-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Dre schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:39:
Hierboven lees ik iets over PIR isolatie bij dakkapellen. Ik wil een dakkapel, maar lees op internet vrij slechte eigenschappen van PIR als het aankomt op geluidsisolatie en ook de isolatie tegen warmte en koud (warmtedoorslag). Rc waarde is dus niet alles. Nu zijn er vele soorten isolatiematerialen, weet iemand wat een betere optie is dan PIR bij een dakkapel?
PIR is wel een vereiste met een warm dak constructie, daarbovenop komt dan je dakbedekking.
Zijwangen zijn bij mij gewoon voorzien van steenwol, dat heeft akoestisch prima eigenschappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Tijdje meegelezen hier en zelf voor Ruiter Dakkapellen gekozen. Dacht deel even mijn ervaringen. Tevreden met het dakkapel. Aardige mensen. Binnen een dag geplaatst. Sommige balken zijn net te kort (of iets te lang). De vraag staat nog uit of dat erg is. Bij deze wat foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD7GqhvDXDJXU9skNAG4rIEyDIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qk6B6Y2eM1e17EHs6FLfVm6g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC-Ns6q4AainQtIewfZdj4vc3L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaM3Sw3U8RYqp1RuWQfqkSey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n1Q8y7SrGFhGfvZLYES64sSk9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfBlEoTqX284mZWV7cdDfI7u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:22
Ik heb inmiddels een aantal partijen aangeschreven, lokaal en "de grote jongens" door het land. Ik heb inmiddels één iemand op bezoek gehad en een prijsopgave via een website ontvangen. Onze dakkapel moet ruim 8 meter breed worden en nu wil de bezoekende partij halverwege een verticale balk plaatsen als (extra) af-/ondersteuning. Zijn er anderen hier met een dakkapel van (ongeveer) die afmetingen en is er bij jullie ook extra afsteuning geplaatst? Ik wil er overigens ook zonnepanelen op plaatsen, dus ik ben niet per se tegen het idee van die balk, maar vooral nieuwsgierig naar de noodzaak, omdat de andere partij hier geen enkele melding van maakte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _kilian_
Een hoop hangt natuurlijk van de schuinte van je dak af en andere details van je huis, maar vaak hoor je wel dat een vrije overspanning van een meter of 3 wel maximaal gewenst is.

Ik heb achter een dakkapel met een vrije overspanning van 4,8m, maar daar staat ivm de zonnepanelen nu ook na een meter of 3 een balk in. In de toekomst moet daar toch nog een wand komen die dan deels ook dragend gaat worden. Dus extra ondersteuning in een dakkapel van 8m klinkt mij niet vreemd in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stalensnuitje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:47:
Ik heb inmiddels een aantal partijen aangeschreven, lokaal en "de grote jongens" door het land. Ik heb inmiddels één iemand op bezoek gehad en een prijsopgave via een website ontvangen. Onze dakkapel moet ruim 8 meter breed worden en nu wil de bezoekende partij halverwege een verticale balk plaatsen als (extra) af-/ondersteuning. Zijn er anderen hier met een dakkapel van (ongeveer) die afmetingen en is er bij jullie ook extra afsteuning geplaatst? Ik wil er overigens ook zonnepanelen op plaatsen, dus ik ben niet per se tegen het idee van die balk, maar vooral nieuwsgierig naar de noodzaak, omdat de andere partij hier geen enkele melding van maakte ;)
Er zijn maar weinig daken waar je met beperkte ingreep aan de constructie een dakkapel van 8 meter in kwijt kan zonder onderbrekingen. hoe dit op te lossen hangt van je dak (en vedere constructie) en je budget af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
wm1234 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:03:
Ga ik doen, het is een beetje druk op het werk, ik zal het weekend even kijken en op een rijtje zeten.
Toevallig al wat tijd gevonden? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
@LordBusiness jazeker, maar om bepaalde redenen (contractueel) wilde ik het nog niet op het forum zetten. Via PB kan ik het wel delen en ik kom er zeker op terug als alles klaar is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wm1234
Wat tips van mijn zijde in willekeurige volgorde om je goed voor te bereiden en waar je op moet letten. Eigenlijk met alle aanbestedingen/projecten, zorg dat je weet wat je wil, dat scheelt je tijd en geeft je meer tijd om goed te vergelijken.

- Belangrijkste als je start is de vergunningen checken bij de gemeente, zijkant en achterkant is vaak vergunning vrij, als je een plat dak neemt, maximale hoogte 1.75m en een bepaalde afstand tot de zijkant van het dak blijft (minimum 0,5 meter bij de dakranden / nokken weg blijft en 1 meter van de onderzijde dakvoet. Let op: regels kunnen verschillen per gemeente. Als je aan de voorzijde gaat bouwen of aan openbaar toegankelijk gebied, sleep daken (schuin oplopend) gelden er vaak andere regels en moet je een vergunning aanvragen (vaak versnelde trajecten) en moet je tekeningen aanleveren.
- Waar moet je keuzes over maken:
- Materieel keuze van duur naar goedkoper: Keralit (populairst, 20 jaar kleurvast minimaal), Trespa (ook kleurvast, verkleurde vroeger maar schijnt nu beter te zijn, ook 20 jaar garantie), hout, kunststof platen of zelfs stalen platen. Strak of met houtnerf (populairst). Kleuren kan je zelf kiezen, meest populaire kleuren zijn: Antraciet, 7016 of RAL 9010 Wit. Vaak zijn goedkopere dakkapellen uitgerust met een goedkoper materiaal of willen ze graag extra geld voor een upgrade naar Keralit, bijv. goedkope offerte met elk Keralit deel extra kosten. Goed opletten dus wat je krijgt.
- Keuze hoeveel kozijnen je kiest die open gaan, ruiten die dicht blijven of een geheel dicht paneel van bijv. Keralit. Let hier op bij de ontwerp van je design. Elke extra ruit die open gaat is vaak extra kosten, vaak krijg je er 1 inclusief en de rest is betaald als extra. Trends bij het kiezen van ruiten en extra opties: Zomer/winterstand (lichte kier voor luchtstroom), luchtroosters (zou ik niet meer nemen in verband met kou in de winter), insectenhoren (krijg je er soms gratis 2 bij).
- Rolluiken zijn vaak een extra kosten post van een paar 1000 euro. In deze kosten post zie je veel verschil omdat er verschillende kwaliteit rolluiken + motoren worden gebruikt. Kan zo een paar 1000 euro verschillen. Denk aan Somfy motor of merkloos. Merkloos rolluik t.o.v. de bekende merken.
Tip van mijn zijde: Ik heb gelijk alles genomen omdat je er later weer spijt van krijgt dat je het niet heb genomen.
- Hoogte dakkapel: Vaak start de dakkapel op ongeveer een 0.9 / 1 meter / 1.10 meter ter hoogte van een gording + 1.5 meter hoogte of 1.75 meter (extra hoogte) = totale hoogte ongeveer 2.5 stahoogte.
- Dakhoek -> hoe lager de graden van je dak, hoe meer ruimte je krijgt. Standaard is tussen de 30 en 45 graden. Onder 20 en boven 60 graden wordt het lastig en kan je beter kijken naar andere opties. Je kan het narekenen hoeveel je ongeveer hebt met een waterpas (check google). Wordt ook nagemeten uiteraard.
- Ruiten / kozijnen kan je krijgen in HR ++ of HR +++, soms wordt een upgrade gegeven. Bekende merken Rehau, Schuco of onbekend.
- Dakisolatie -> hot topic, komen ze hun beloftes na, veel partijen starten met een rd waarde van 4+ en kan je een upgrade kopen naar 6 +. Goed opletten, wat ze aanbieden. Let ook dat je de rest ook mee isoleert, hoge isolatie dakkapels in combinatie met een oud dak = condensvorming op de ruiten en niet altijd even slim. Ook worden de waardes vaak niet gehaald, ten opzichte wat is beloofd.
- Als je zonnepanelen wil plaatsen -> moet je vaak een dakverzwaring extra kopen.
- Productie is nogal verschillend: zelf met een eigen fabriek of een kleine werkplaats, andere grote partijen laten hun dakkapel uit Polen komen en sommige partijen doen alleen resellen. Vanzelfsprekend goed opletten, resell betaal je de winst voor een ander, die zou ik sowieso skippen. Constructies die ik heb overgeslagen: Partijen die op je dak zelf gaan timmeren of met voorbereide stukken op je dak en daar alles in elkaar zetten. Soms is deze laatste constructie nodig omdat ze niet kunnen hijsen of omdat de partij liever zo werkt. Reden dat ik er niet naar heb gekeken is quality control in de fabriek t.o.v. een dak, zegt uiteindelijk niets maar een persoonlijke keuze.
- Afval laten weggooien of zelf doen -> vergis je niet, er komt veel troep uit en ook herbruikbare delen, denk aan Velux ramen of dakpannen.
- Prijsstelling, ik heb ongeveer iedereen aangeschreven. In het topic zitten een aantal goedkope (kom ik later op terug), grote partijen die hoog op Google staan zitten vaak in de middenmoot, in mijn geval 5/6000 euro boven de goedkoopste. Op Marktplaats heb ik gekeken, de meeste partijen zijn een beetje vaag (verkopen je leads door) of één pitters uit Polen bijv. en niet echt goedkoop. Grappig wat opviel: Alle Randstad partijen zijn aanmerkelijk duurder dan de partijen uit het Oosten. Alles rond de grote steden kan je beter vermijden.
- Afwerking zit er standaard niet bij of is peperduur -> zelf regelen.
- Plaatsing is standaard een goede ochtend / begin van de middag.

Prijzen: Voor kaal 8 meter vanaf een goede 13k (3 partijen rond deze prijs) zonder bovenstaande opties tot 18k en met alle opties tussen de 18k en 28/30k. Dus die range is behoorlijk groot, kaal kan je er vanzelfsprekend minder/niets van de prijs praten dan als je meer opties neemt. Overal is wel over de prijs te praten, uiteindelijk kom ik uit op +/- 10% onder de prijslijst.
- Standaard wil iedereen langskomen om te meten, beter eerst goed je huiswerk doen en een selectie maken op vooraf opgestelde offertes. Scheelt je veel meetings.

Huidige meterprijs is rond de 2200 euro met kleine dakkapel (3/4 meter) en als je groter gaat, dan zakt het richting 1600 euro als richtlijn.

Financiering: Je hebt duurzaamheidsleningen programma's waar dakkapellen onder vallen met goedkope leningen (1.6% rente) of subsidie.
Meten + financieel: Je hebt de breedte en de hoogte, daar zit de nadruk op. Wat interessanter is, is de diepte, hoeveel meer ruimte je krijgt en die maat mist vaak tot de tekening. Extra m2's = waarde toevoeging aan je huis. Je mag volgens de NEN normen meten vanaf 1.5 meter hoogte.

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 31-10-2023 11:27 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _kilian_
TL;DR
Check de constructie van de aangeboden dakkapel en de geclaimde isolatiewaarden goed! WBB claimt een Rc van 6,3 te leveren, maar komt maar tot 4,4. Als je met WBB in zee wilt gaan zou ik onderstaand verhaal goed lezen en kritische vragen stellen. Bij andere leveranciers zou ik ook goed doorvragen wat er nu precies geleverd wordt.

In deze post deel ik graag mijn ervaring met WBB. Onder andere door de goede referenties hier op het forum, was WBB één van de partijen waar we een offerte hebben aangevraagd. Het contact was goed en vriendelijk. Na veel verschillende offerte te hebben ontvangen zijn we met een aantal leveranciers verder gegaan om de offertes gelijkwaardig te krijgen. Uiteindelijk kwam WBB hier als goedkoopste uit. We zijn nog bij ze langs geweest in Gendt om te zien hoe de dakkapellen gemaakt werden en de laatste details af te stemmen. So far, so good. De opdracht ging naar WBB.

De dakkapel komt bij ons aan de voorkant dus moest er een vergunning geregeld worden. Dit werd door WBB verzorgd. Misschien komt het omdat ik pietje precies ben, maar de tekeningen die er uit kwamen voelde alsof ze door een stagiair gemaakt waren. Ik had een enorme lijst aan feedback. Een deel hiervan hoefde uiteraard niet aangepast te worden volgens WBB. Je ziet hem al aankomen. De gemeenten kwam met een aantal van dezelfde punten als feedback. Na ze een aangepaste tekening ingediend hadden en het nodige wachten op de gemeente hadden we de vergunning in de pocket.

Ik had al een paar keer contact gehad over de opbouw en isolatiewaarden van de dakkapel, omdat ik wist dat hier regelmatig mee gesjoemeld wordt. Via Tweakers heb ik Ubakus leren kennen en heb het ontwerp van de dakkapel daar dan ook ingezet.
De isolatiewaarde van het dak kwam toen niet op de geclaimde Rc van minimaal 6,3. Er werd slechts een Rc gehaald van 4,41. Ik heb het rapport uit Ubakus gedeeld met WBB en gevraagd of ze uit konden leggen hoe ze tot de claim van Rc 6,3 kwamen. Wellicht deed ik wat verkeerd. Dit bleek een hele lastige vraag. Ik heb tot op heden nog steeds geen antwoord.
Volgens de offerte wordt er met PIR gewerkt. Het datablad dat men opstuurde over het gebruikte isolatiemateriaal ging echter over PUR. Toen ik uitleg vroeg wat het nu precies was, kwam het verhaal dat hun PUR door het gebruikte blaasmiddel PIR werd. Dit rammelt natuurlijk aan alle kanten. Ik ben blijven aandringen op onderbouwing en uitleg, totdat ik uiteindelijk de volgende reactie ontving:
quote: WBB
We begrijpen dat sommige technische berekeningen, zoals isolatiewaarden, mogelijk complex zijn en verwarring kunnen veroorzaken zonder de juiste context. Bovendien is belangrijk op te merken dat sommige technische informatie vertrouwelijk is of betrekking heeft op bedrijfsspecifieke processen en leveranciersrelaties.
quote: WBB
Er zijn enkele technische details die we om zakelijke redenen niet kunnen verstrekken.
Uiteindelijk kreeg ik de volgende reactie

(…)We willen u op de hoogte stellen van onze beslissing om de bestelling voor uw dakkapel te annuleren. Na zorgvuldige overweging hebben we besloten dat het in ons beider belang is om onze zakelijke relatie te beëindigen. (…)
Deze mail werd ook nog als aangetekende brief bezorgd. Ik denk dat het te heet onder de voeten werd.

In een topic wat ik geopend had om feedback te krijgen op mijn berekening was men het er redelijk over eens dat de Rc van 6,3 nooit gehaald kan worden met de manier hoe zij hun dakkapellen bouwen.

Wanneer je dus overweegt om zaken met ze te doen zou ik dit zeker in overweging nemen. Dit zal overigens niet uniek zijn voor WBB.

Verder doen de partijen waar ik nu mee bezig ben helemaal niet geheimzinnig over welke materialen te gebruiken, in welke diktes e.d.. Gelukkig halen zij wel de geclaimde isolatie waardes. Dit gaat trouwens over Van Grinsven en Hollandia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:31
_kilian_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:37:
TL;DR
Check de constructie van de aangeboden dakkapel en de geclaimde isolatiewaarden goed! WBB claimt een Rc van 6,3 te leveren, maar komt maar tot 4,4. Als je met WBB in zee wilt gaan zou ik onderstaand verhaal goed lezen en kritische vragen stellen. Bij andere leveranciers zou ik ook goed doorvragen wat er nu precies geleverd wordt.

In deze post deel ik graag mijn ervaring met WBB. Onder andere door de goede referenties hier op het forum, was WBB één van de partijen waar we een offerte hebben aangevraagd. Het contact was goed en vriendelijk. Na veel verschillende offerte te hebben ontvangen zijn we met een aantal leveranciers verder gegaan om de offertes gelijkwaardig te krijgen. Uiteindelijk kwam WBB hier als goedkoopste uit. We zijn nog bij ze langs geweest in Gendt om te zien hoe de dakkapellen gemaakt werden en de laatste details af te stemmen. So far, so good. De opdracht ging naar WBB.

De dakkapel komt bij ons aan de voorkant dus moest er een vergunning geregeld worden. Dit werd door WBB verzorgd. Misschien komt het omdat ik pietje precies ben, maar de tekeningen die er uit kwamen voelde alsof ze door een stagiair gemaakt waren. Ik had een enorme lijst aan feedback. Een deel hiervan hoefde uiteraard niet aangepast te worden volgens WBB. Je ziet hem al aankomen. De gemeenten kwam met een aantal van dezelfde punten als feedback. Na ze een aangepaste tekening ingediend hadden en het nodige wachten op de gemeente hadden we de vergunning in de pocket.

Ik had al een paar keer contact gehad over de opbouw en isolatiewaarden van de dakkapel, omdat ik wist dat hier regelmatig mee gesjoemeld wordt. Via Tweakers heb ik Ubakus leren kennen en heb het ontwerp van de dakkapel daar dan ook ingezet.
De isolatiewaarde van het dak kwam toen niet op de geclaimde Rc van minimaal 6,3. Er werd slechts een Rc gehaald van 4,41. Ik heb het rapport uit Ubakus gedeeld met WBB en gevraagd of ze uit konden leggen hoe ze tot de claim van Rc 6,3 kwamen. Wellicht deed ik wat verkeerd. Dit bleek een hele lastige vraag. Ik heb tot op heden nog steeds geen antwoord.
Volgens de offerte wordt er met PIR gewerkt. Het datablad dat men opstuurde over het gebruikte isolatiemateriaal ging echter over PUR. Toen ik uitleg vroeg wat het nu precies was, kwam het verhaal dat hun PUR door het gebruikte blaasmiddel PIR werd. Dit rammelt natuurlijk aan alle kanten. Ik ben blijven aandringen op onderbouwing en uitleg, totdat ik uiteindelijk de volgende reactie ontving:

[...]

[...]

Deze mail werd ook nog als aangetekende brief bezorgd. Ik denk dat het te heet onder de voeten werd.

In een topic wat ik geopend had om feedback te krijgen op mijn berekening was men het er redelijk over eens dat de Rc van 6,3 nooit gehaald kan worden met de manier hoe zij hun dakkapellen bouwen.

Wanneer je dus overweegt om zaken met ze te doen zou ik dit zeker in overweging nemen. Dit zal overigens niet uniek zijn voor WBB.

Verder doen de partijen waar ik nu mee bezig ben helemaal niet geheimzinnig over welke materialen te gebruiken, in welke diktes e.d.. Gelukkig halen zij wel de geclaimde isolatie waardes. Dit gaat trouwens over Van Grinsven en Hollandia.
Fijn dat je de antwoorden van een bedrijf als WBB deelt. Wat zakken zulke bedrijven toch door het ijs als je iets verder doorvraagt. Met een paar 'wollige openingszinnen' proberen ze mensen af te schrikken voor vervolgvragen. Arrogant maar vooral dom. Gelukkig is papier geduldig (lees internetforums) en komen ze hiermee prima in hun hemd te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Laatst online: 31-05 18:10
Heb het al eens eerder gezegd hier maar een dakkapelboer die bij mij kwam zei dat ze nooit die 6plus haalden. Wordt alleen gedaan voor wat extra geld te verdienen en om de vergunning te krijgen. Zeker als ik dat verhaal rond wbb hoor geloof ik dat dat wel voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 09:20
Deze week de eerste offertes binnen gekregen voor het plaatsen van een dakkapel (2,7m x 1,5m).
Dakkapel zal aan de voorzijde van de woning komen in verband met zonnepanelen op de achterzijde (Achterzijde gelegen op zuid). Dit betekent helaas een vergunningsaanvraag doen. Nu kan er hier in de gemeente een flitsvergunning aangevraagd worden, dat betekent goedkeuring binnen 5 werkdagen. Een aanvraag hiervoor kan alleen als de dakkapel aan een aantal voorwaarden voldoet.

De dakkapel die we zouden willen plaatsen voldoet aan al deze voorwaarden en lijkt dus eenvoudig te zijn qua vergunning. Nu kost de vergunningshulp bij de offerte waar we waarschijnlijk voor gaan 575 euro (Ruiter).

Ik vraag me echter af of het in dit geval het bedrag waard zou zijn of dat het prima te doen is om zelf een vergunningsaanvraag te doen met de tekeningen van de dakkapel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
@Appelkoeken de aanvraag is vrij simpel, alleen je moet de juiste papierwinkel hebben. Vooral de technische tekeningen specifiek voor je huis.

Download het lijstje, kijk wat je mist en vraag Ruiter om de gegevens aan te leveren en dan zelf proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansmijns
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 20:15
Iemand ervaring met dakkapel-fabriek.nl uit Utrecht? ik ben al een tijdje op zoek naar een dakkapel van 6m van goede kwaliteit. Nu lijkt dit via de site wel heel goed en ze hebben ook snelle levertijden maar ik zie ze weinig reviews (11 goede op Google maar kom ze voor de rest nergens tegen). Iemand al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Appelkoeken schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:32:
Deze week de eerste offertes binnen gekregen voor het plaatsen van een dakkapel (2,7m x 1,5m).
Dakkapel zal aan de voorzijde van de woning komen in verband met zonnepanelen op de achterzijde (Achterzijde gelegen op zuid). Dit betekent helaas een vergunningsaanvraag doen. Nu kan er hier in de gemeente een flitsvergunning aangevraagd worden, dat betekent goedkeuring binnen 5 werkdagen. Een aanvraag hiervoor kan alleen als de dakkapel aan een aantal voorwaarden voldoet.

De dakkapel die we zouden willen plaatsen voldoet aan al deze voorwaarden en lijkt dus eenvoudig te zijn qua vergunning. Nu kost de vergunningshulp bij de offerte waar we waarschijnlijk voor gaan 575 euro (Ruiter).

Ik vraag me echter af of het in dit geval het bedrag waard zou zijn of dat het prima te doen is om zelf een vergunningsaanvraag te doen met de tekeningen van de dakkapel?
Ik heb deze zomer 325 betaald voor "Bouwvergunning verzorgen, exclusief legeskosten en constructieberekeningen". Dat kwam neer op:
- ik moest zelf bij de gemeente de tekeningen opvragen en sturen naar mn contactpersoon
- Zj huurden een technische tekenaar in voor het maken van alle tekeningen.
- Deze kreeg ik van de technische tekenaar met de vraag: zal ik de aanvraag opsturen of wil je dat zelf doen. Ik heb hem alles op laten sturen naar de gemeente met mij in de CC.

Deze bouwtechnisch tekenaar wist bij mij precies hoe de opbouw is van die fabrikant, dus dat moet je anders zelf met hem/haar kortsluiten. Je kunt deze tekeningen vaak ook zien van andere aanvragen door bij de gemeente te kijken naar ingediende vergunningen met tekeningen. Ik was bij de gemeente volgens mij 30 euro kwijt voor de tekeningen en een bak geld voor de leges.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
@Jansmijns Lijkt mij een reseller met een gelikte website, rare AI poppetjes die praten en ze gebruiken plaatjes van volgens mij prefabshopper (check het antraciete voorbeeld) en die werken volgens mij weer via WBB. Wat mij ook verbaast, ze hebben bij elke dakkapel elke keer andere afwerkingen (met folie), zonder folie etc. Lijken mij niet hun projecten dus of ze hebben de website bouwer ergens foto's vandaan laten trekken en doen toch wel zelf iets of ze kopen het in.

De reden dat ik denk dat het een reseller is, vanwege het verzamelkantoor ergens in Utrecht met een prive adres ergens in Purmerend = https://lxrymasters.nl/. Lijken jonge jongens te zijn met gezonde ambitie. Aan de andere kant op Werkspot zeggen ze in hun eigen werkspot dat ze zelf de dakkapellen maken in de eigen loods.

Hoeft allemaal niet slecht te zijn maar ik zou er 2x over nadenken.

Ik heb liever dat de locatie van het bedrijf een fabriek/loods is in plaats van een verzamelkantoor.

[ Voor 32% gewijzigd door wm1234 op 03-11-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _naief
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 11:00
We hebben net groen licht gegeven aan een offerte na een uitgebreide vergelijking. Mijn keuze viel op De Ruiter, ondanks dat zij de hoogste prijs vroegen. Vertrouwen en vakkennis gaven de doorslag. Ze kwamen met opties die anderen niet boden. Met ons lessenaarsdak wordt het geen kleine dakkapel. De Ruiter demonstreerde het verschil tussen een dakkapel van 1,50 meter hoog met een plafondhoogte van 2,15 meter, en een van 1,75 meter hoog met een plafond van 2,30 meter. Ze gaven ook de optie om een tussenpaneel te plaatsen zodat je later nog kan bepalen of je er 1 of 2 kamers van wil maken.

Het viel op dat De Ruiter als enige het dak op ging om de situatie te beoordelen. Zij spotte direct potentiële struikelblokken — zoals het bestaande dakraam dat in de weg zou zitten voor de bevestiging, en de deels obstructieve schoorsteen — en kwamen proactief met verschillende oplossingsrichtingen.

Prijsverschil is wel enorm. De Ruiter was 16.000 euro (met name omdat vanwege de grootte een 'koppelstuk' en steigers moeten komen). De goedkoopste was Meneer Kozijn (8.000 euro). Maar het inmeten van iemand van Meneer Kozijn was bijna gênant. Na 2 minuten klaar en vervolgens moest ik er op wijzen dat er waarschijnlijk iets met een dakraam moest gebeuren. Ook op de vraag hoe het zat met de isolatie van de dakkapel. Kreeg ik alleen als antwoord 'Dat zit wel goed'.

Het gaat toch om je dak. Uiteindelijk gekozen voor een partij waarbij wij de meeste vertrouwen in hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door _naief op 05-11-2023 16:02 . Reden: Spelvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@_naief hoeveel meter breedte? Ook nog opties erbij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _naief
wm1234 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:49:
@_naief hoeveel meter breedte? Ook nog opties erbij?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@_naief dank voor het delen.

Als je de offerte tegen mijn uitleg zet, dan zitten alle onderwerpen er wel in. Valt mij op dat Ruiter, heel veel extra posten erbij zet, zodat je je afvraagt, als je de standaard besteld zonder de extra's, krijg je dan überhaupt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Waarom steigers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 07:47
Waarom wijken maat K en M van elkaar af... terwijl de rest wel de zelfde maat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _naief
wm1234 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:47:
@_naief dank voor het delen.

Als je de offerte tegen mijn uitleg zet, dan zitten alle onderwerpen er wel in. Valt mij op dat Ruiter, heel veel extra posten erbij zet, zodat je je afvraagt, als je de standaard besteld zonder de extra's, krijg je dan überhaupt wat.
Het is inderdaad heel veel info. We hebben niet echt veel extra's. Voor mijn gevoel is dit de basis + 2 ventilatieroosters. In de basis moet je een kleur en materiaal kiezen.
Het is een groot ding en hiervoor moet er een stalen frame vanaf de buitenkant op het dak geplaatst worden. Dit frame dient ook als we in de toekomst zonnepanelen of een airco willen installeren, zodat het gewicht geen problemen zal veroorzaken.
willemvdvliet schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:46:
Waarom wijken maat K en M van elkaar af... terwijl de rest wel de zelfde maat is.
De reden dat de afmetingen van K en M verschillen, is omdat de dakkapel bewust niet symmetrisch willen. We stonden voor de keuze om het middelste paneel ('L') uit te lijnen met het midden van onze zolder of met het midden van de dakkapel zelf. We hebben besloten om het paneel te positioneren op een manier die twee gelijkmatig verdeelde kamers op zolder mogelijk maakt, met een tussenmuur precies waar 'L' nu getekend staat. Vanwege de schoorsteen komt de dakkapel meer naar rechts te staan dan precies midden op het dak. Oftewel; geen bug maar een feature :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

Heeft iemand trouwens foto's van een dakkapel, waarbij de zijwangen ook een isolatiewaarde hebben van 6.3>
Bij mij komt het erop neer dat de zijwangen 20cm worden, ik ben wel benieuwd hoe zoiets er dan uit ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door AMDFreak op 08-11-2023 11:18 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-05 16:04
_naief schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:58:
[...]

Het is inderdaad heel veel info. We hebben niet echt veel extra's. Voor mijn gevoel is dit de basis + 2 ventilatieroosters. In de basis moet je een kleur en materiaal kiezen.

[...]

Het is een groot ding en hiervoor moet er een stalen frame vanaf de buitenkant op het dak geplaatst worden. Dit frame dient ook als we in de toekomst zonnepanelen of een airco willen installeren, zodat het gewicht geen problemen zal veroorzaken.

[...]

De reden dat de afmetingen van K en M verschillen, is omdat de dakkapel bewust niet symmetrisch willen. We stonden voor de keuze om het middelste paneel ('L') uit te lijnen met het midden van onze zolder of met het midden van de dakkapel zelf. We hebben besloten om het paneel te positioneren op een manier die twee gelijkmatig verdeelde kamers op zolder mogelijk maakt, met een tussenmuur precies waar 'L' nu getekend staat. Vanwege de schoorsteen komt de dakkapel meer naar rechts te staan dan precies midden op het dak. Oftewel; geen bug maar een feature :)
Gevoel is idd erg belangrijk, maar ik vind het nogal duur voor wat je krijgt.. Ik kan niet ontkennen dat ik op gegeven moment dacht: het zal allemaal wel, ik kies partij X, maar ik was wel echt significant minder kwijt dan jou voor een grotere dakkapel met rolluiken.. Uiteindelijk hele vriendelijke man die rustig koffie kwam doen en alles inmeten..

Voor ons gevoel zijn we daar ook nog geweest (om te kijken hoe profi ze waren) en dat zag er allemaal goed uit. Wat voor mij de doorslag gaf was ook wel het pand (was gewoon 'oke'). Ik ben er bij 1 geweest die ook vrij duur was met een eigen Porsche (op zijn eigen priveparkeerplek afgezonderd van de rest) in een duur mooi pand.. Mijn gevoel is dan wel: hier betaal ik voor, dus dan doe ik het niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:21

FreakNL

Well do ya punk?

Over die Porsche ^^

Toen Jordens bij ons over de vloer kwam, kwam die kerel in een Q8. Hij is 20 minuten binnen geweest.. Offerte op een kladje. (38k voor 2x) Ik was er helemaal klaar mee toen.

Die twee van ons zijn uiteindelijk van Hollandia, die waren 10k goedkoper en MET rolluiken.

Jordens (en Ruiter) lijken me een prima clubs maar ze zijn stervensduur. Een collega heeft vorig jaar bij Ruiter een dakkapel gekocht van 3.5 meter breed bij 1,50 hoog en was 10k kwijt. Zonder rolluikken en een plat dak...

Overigens vraag ik me af wat er groot is aan die dakkappel van @_naief? Die van mij op zolder is net zo hoog (1.75) en breder (4.20 meter). En daar zit ook nog eens een pannendak op.

[ Voor 72% gewijzigd door FreakNL op 08-12-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil in 2024 vermoedelijk een dakkapel laten plaatsen, afhankelijk van de kosten en ophogen hypotheek. Ik ben me dus wat aan het inlezen en aan het verdiepen in de mogelijkheden verschillende aanbieders. Fijn, dit topic!

Het is me alleen niet duidelijk hoe het precies werkt met de hoogte van een dakkapel. Want dat heeft natuurlijk met verschillende factoren te maken; afstand tot nok, afstand vanaf de onderkant van het dak en mogelijk de hoek.

Wat zouden jullie, op basis van de bouwtekeningen van mijn woning, adviseren? De zolder is met 2210mm vrij laag en wil dus sowieso in de dakkapel kunnen staan. Idealiter dus een hoogte van >200cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YWepJOWanoIiLhBJR-faNHy3cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pypPxfJZ2aneDBBeuZdFUoeo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkSkWjULEEuTyC5n45XNm6qDPq8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ncqEX9U5WEWeZWBxadlKOfOk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _naief
FreakNL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:08:

Overigens vraag ik me af wat er groot is aan die dakkappel van @_naief? Die van mij op zolder is net zo hoog (1.75) en breder (4.20 meter). En daar zit ook nog eens een pannendak op.
Goede vraag! Ik vermoed dat mijn dakkapel vrij diep is (4 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:21

FreakNL

Well do ya punk?

Ik neem even aan dat je over diepte van het (platte) dak praat? Dat is ook niet heel bijzonder voor een dakkapel van 1.75.. Des te hoger de kapel des te dieper natuurlijk, dat is simpele wiskunde ;) Als je een kapel van 2 meter hoog plaatst wordt hij vanzelf ook dieper omdat je dak langer wordt voordat je weer bij je originele dak kunt aansluiten. Hoe lang dat precies is hangt dan weer af dan de hellingsgraad van je originele dak...

Overigens vind ik diepte van het dak niet super interessant, ik vind diepte van de vloer interessanter. En bij de meeste dakkapellen win je eigenlijk geen vloeroppervlak, hooguit een iets makkelijkere loopruimte (ook weer afhankelijk van je hellingsgraad natuurlijk)..

Daarom hebben wij het op zolder anders gedaan, die is ook 1.75, maar ik heb een sleepdak. Mede daardoor konden we hem heel "diep" plaatsen in het knieschot. Ik zie dat jij nog een knieschot-hoogte van 95 centimeter hebt. Bij mij was het knieschot ook 95cm hoog (met gording), maar nu is dat nog maar 40 centimeter hoog, omdat ik hem "dieper" neergezet heb. Ze hebben de gording dus ook naar beneden gehaald.. Daardoor is de hoogte van vloer tot plafond bij de vensterbank overigens maar 215 (40+175) maar dat loopt al snel op naarmate je verder de kamer (terug in) loopt.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBSrzqnhiq6oZig0UB5ldw4DF3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQyhPj33j3JGM6v0jbXmL9pJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de gele lijn zat het oude knieschot. Ook duidelijk zichtbaar aan het stucwerk wat stopt vlakbij die WCD achterin en het stucwerk wat stopt bij de raveling. Ik heb daarmee zo'n 50 centimeter aan diepte gewonnen (dus nog los van de loopruimte die je wint door verlies van het schuine dak).

Ik heb op de slaapkamer (1e verdiep) een kapel op het bestaande knieschot en daar is het zeker moderner en lichter (ik had alleen 2 dakramen) maar de ruimtewinst vind ik persoonlijk tegenvallen. (daar mikte ik ook niet op want die kamer was al 25m2, op de slaapkamer ging het vooral om modernisering/licht... Maar op zolder wilde ik zoveel mogelijk ruimte-winst.

Ik wilde hem eigenlijk 2 meter hoog (dan hadden we hem nog dieper kunnen plaatsen) maar dat kwam niet uit met de dakkapel op de 1e verdieping en vergunning was ook een vraagteken geweest vanwege afwijken met de buurt..

@sOid zo te zien heb je een hellingsgraad van 30 graden? Dan zit je sowieso al vast aan een plat dak, je hebt domweg te weinig ruimte voor een sleepdak. Dus dan moet je gewoon een kapel van 1.75 en zorgen dat hij op 50 cm van de grond komt.. Dan is hij grofweg 225 hoog.. Zo simpel is het...

Wellicht heb je al een knieschot waar hij op kan? Als dat knieschot op 75cm van de vloer is kan je ook nog uit met een kapel van 1.50.. Maar nogmaals, hoe dieper je hem zet, hoe meer ruimte je wint..

Ter illustratie:
zeezuiper in "Dakkapel volledige hoogte?"
Deze Tweaker heeft er 1 van 2.25 hoog (buitenkant).. Daardoor heeft hij hem zo diep kunnen zetten dat er niet eens meer een knieschot over is...

Die post was ook mijn inspiratiebron om de dakkapel op zolder zo diep mogelijk te zetten. In de topicstart van dat topic staan ook zijn beweegredenen en denkrichting (zoveel mogelijk oppervlak winnen)

Nogmaals, er is niks mis met een kapel van 1.40 of 1,50 hoog die op een bestaand knieschot van 90 of 100 centimer wordt gezet. Maar realiseer je dat je eigenlijke ruimtewinst klein is.. Nu heb jij een hellingsgraad van 30 graden (ik heb 45 graden) dus dan gaat het alweer sneller met je ruimtewinst... Het is allemaal simpele wiskunde verder.. En je kunt eens bij buren gaan kijken (als die er 1 hebben)...

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 11-12-2023 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansmijns
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 20:15
Hoi,
Ik overweeg een sleepdakkapel aan te schaffen (als dat vergunningtechnisch). Weten mensen nog bedrijven die dit plaatsen? En ervaringen mee?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minke890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11-2024
Geen idee of ik het hier mag plaatsen. Gaat namelijk wel over een dakkapel, maar dan over het vervagen van de dakbedekking uit 2003. De dakkapel is ongeveer 8m2 en de kosten zijn 1600 euro. Leek mij nogal hoog, wat vinden jullie? Hij rekent ook 10m2 ipv 8 ipv de overlap en de opstant dakkapel naar pannen. Hier wat details:

Dak oppervlakte: 10 m2

Benodigde materialen:
- Zwarte Leislag dakbedekking - Bitumen: 2 rol(len)
- Zwarte leislag stroken - Bitumen: 1 rol(len)
- Zwart onderlaag (p60) - Bitumen: 1 rol(len)
- Fixatie stroken: 1 rol(len)
- Druk verdeel plaatjes: 60 stuk(s)
- Daktrim per strekkende meter (m1): 2 m1
- HWA uitwatering 6x8cm; 20cm lang 45 graden gesloten - aluminium: 2
stuk(s)

Overige benodigdheden:
- 2 dakdekkers
- Klein materiaal (spijkers en schroeven)

Werkzaamheden Platdak/dakkapel & Trim:
- Verwijderen oude dak
- Dak schoonmaken en controleren op houtrot (Bij het vinden van houtrot
word dat vermeld. Wij overleggen wat we er mee kunnen doen, daar van
komen de kosten dan nog bij)
- Onderlaag vast schroeven met druk verdeel plaatjes
- Uitwatering er in maken en fixatie stroken plakken
- Top laag branden en trim monteren
- Afval wegbrengen
- Afwerk stroken plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Wij waren deze zomer 2850 kwijt voor het overlagen van ons bitumen garagedak, samen met de buren. Dat ging totaal om ongeveer 38m2. Hier werden ook regenafvoer, daktrim en deel van het lood vervangen. Was voor 3 man ~6 uur werk + 2 uur werk de volgende dag voor afmaken van loodslap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _kilian_
Na het debacle met WBB mochten we dus op zoek naar een nieuwe leverancier. We hebben uiteindelijk besloten om met Hollandia in zee te gaan. Die halen in ieder geval de isolatiewaarden wel en konden voor een redelijke prijs de dakkapel bieden zoals we hem graag wilden hebben.
Verder ook nog in gesprek geweest met Van Grinsven. Die halen de isolatiewaarden ook makkelijk. Prima gasten volgens mij en zou dus zeker aanraden om bij ze langs te gaan als je daar in de buurt zit.

De dakkapel staat nu gepland om op 19 maart geplaatst te worden. Als dat gedaan is, zal ik nog wel wat foto's en de ervaring delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 00:13
Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door xeoMe op 29-05-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _kilian_
@xeoMe Wat een vervelende situatie zeg. Heel veel succes met het komen tot een oplossing.

Bedankt voor je feedback ook. Ik zal bij de plaatsing de hele dag aanwezig zijn. Aangezien het bij mij de 2e dakkapel wordt, is er ook uitvoerig besproken dat de dakkapel in ieder geval aan de binnenkant volledig moet uitlijnen met de bestaande dakkapel. Denk niet dat ik er nog onderuit kan en heb eerlijk gezegd ook geen tijd om voor de 3e keer iemand anders te gaan zoeken. Blijkt maar weer dat je er bovenop moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door xeoMe op 29-05-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
@xeoMe Succes met het bezoek naar hun kantoor.

Mocht ik nog een keer een dakkapel plaatsen, zou ik zelf ook beter letten op de hoogte en dit beter bespreken bij de bezoekjes. Bij mij is het 2 dakpannen vanaf de top. Dat is ook normaal voor vergunningsvrij, maar omdat ik toch een vergunning nodig had, had ik dit liever 1 dakpan gehad. Nu was bij mij het dakkapel eigenlijk te laag om het plafond vlak door te trekken, anders had dit wel gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 22:01

Freakie1NL

Grote Baas

Vorige week dakkapel laten plaatsen. Op zich tevreden, ze hebben een aantal dingen overlegd en extra gedaan op verzoek. Nu zijn wij redelijk kritisch dus ben daar wel altijd bewust op (dus niet altijd klagen). Zo hingen de horen van de verschillende ramen niet mooi op 1 lijn. Omdat we toch nog moesten schilderen, zelf gedemonteerd en na schilderen recht gemonteerd. Daarnaast wat dingen aangesloten op kroonsteentjes zonder huls, maar dat verhelp ik zelf wel.

Allemaal wat kleine details maar volgens mij wel hoe de gemiddelde timmerman/bouwvakker werkt.

Maar tijdens het plaatsen hoorde ik ook iets vallen, naar boven gelopen en zag dat er een pannenlat op zolder naar beneden was gevallen. Geen schade gezien. Nu zie ik echter dat de trap naar zolder hierdoor wel is geraakt, op 3 treden elk een klein deukje. Is een vuren trap dus redelijk snel schade.

Wat vinden jullie? Onacceptabele schade, dus ze moeten dit maar herstellen desondanks klein? Of waar gewerkt wordt vallen spaanders? Foto's voegen niet veel toe, zijn gewoon 3 deukjes in een wit afgelakte trap.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Balen dat er wat schade is.
Ik zou het persoonlijk denk ik wel accepteren, in een huis mag ook geleefd worden en een krasje/deukje hier en daar vind ik persoonlijk accepteerbaar (maar bij ons thuis zitter er inmiddels best wat krasjes op muren/trappen).Maar ik weet natuurlijk niet hoe het er bij jou precies uitziet.
Wij kregen instructies om vantevoren op de trappen perfectcover afdekvlies te leggen ter bescherming. Hadden jullie ook zulke instructies gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@xeoMe
Theoretisch is plaatsing op een halve pan mogelijk echter het plaatsen van de dakkapel op een halve dakpan met de dakpannen die u op het dak heeft is niet wenselijk omdat dit de kwetsbaarheid van de pannen verhoogd en nagenoeg ondoenlijk is.
In de praktijk ook, wij houden bij renovaties nog amper rekening met de pannenmaat. en zetten hem vaak boven of beneden op de maximale (minimale) maat van vergunningsvrij bouwen. dan moet je eigenlijk altijd pannen slijpen. met een buur dakkapel maak je hem gewoon het zelfde.. dit slaat echt nergens op.
Ziet eruit als een keramische pan in prima staat. die zou ik prima durven te bewerken. Is het misschien een pan op rode scherf (binnenkant rood) en hadden ze geen spullen om e.e.a. bij te werken?

Voor de meelezers: zorg dat je tekening hebt vanuit jezelf (voor de offerte aanvraag, dan kan je bij een geschil aantonen wat je wilde, dat geeft hun meer zorgplicht) En vanuit de firma voor de opdrachtbevestiging. bouwen doe je vanaf een tekening , niet vanaf een lap tekst. en als iets belanrijk voor je is zoals "gelijk met de buren" leg dat vast op elk moment dat je kan, dus in de aanvraag, in de offerte, in de opdracht en begin er weer over op de dag van de uitvoering. zodra je minder strak staat in dit soort dingen wordt het vrij snel: "doe maar een dakkapelletje" want dan gaan ze zelf dingen invullen. (en meestal mogen ze dat ook zonder vragen)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 16-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door xeoMe op 29-05-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
Ik heb gelukkig al wel een aardige paper trail met afspraken. Heel bewust zo veel communicatie als mogelijk via de mail laten verlopen. Maar het viel me nu inderdaad op dat er geen opmerkingen over de plaatsing in de offerte staan. Heb er dus nog maar even een mailtje achteraan gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 22:01

Freakie1NL

Grote Baas

_l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:16:
Balen dat er wat schade is.
Ik zou het persoonlijk denk ik wel accepteren, in een huis mag ook geleefd worden en een krasje/deukje hier en daar vind ik persoonlijk accepteerbaar (maar bij ons thuis zitter er inmiddels best wat krasjes op muren/trappen).Maar ik weet natuurlijk niet hoe het er bij jou precies uitziet.
Wij kregen instructies om vantevoren op de trappen perfectcover afdekvlies te leggen ter bescherming. Hadden jullie ook zulke instructies gehad?
Nee, die niet gehad.
Wel afgelopen jaar de badkamer laten verbouwen. Die aannemer had alles zelf keurig geplakt en beschermd. Folie wat over was hebben wij wel gebruikt om de zolder te bedekken, zonder advies. Maar de trap niet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-05 07:19
Na een hoop ellende met een prefab dakkapel heb ik een jaar later een nieuwe laten plaatsen. Dit keer volledig opgebouwd door twee timmermannen. Het verschil in constructie en afwerking is dag en nacht en de meerprijs zeker waard.

Ik zit echter alweer met een lekkage.. Net als de vorige keer loopt er condens, wat zich onder de nok verzameld, naar binnen op de overgang van het schuin dak na het plat dak. Zodra het weer wat beter is komen ze terug om te kijken waar het probleem zit.

Opbouw plat dak van de kapel is:
epdm
10cm pir
osb
balken

Schuin dak is uit 89. Opbouw:
pannen
moderne spinvlies folie
regelwerk
de oude folie (zwart plastic achtig, micro geperforeerd waarschijnlijk)
glaswol 3cm
dakbeschot (soort spaanplaat/board van 2cm

De oude folie stopt op de overgang en de epdm is iets onder de pannen doorgetrokken.

Hoe moet die overgang nou precies gemaakt worden zodat er geen condens terug na binnen loopt?
Welke folies trek je waar na toe en wat doe je met de epdm? Lost een dampfolie aan de warmzijde (ik ga nog na isoleren tussen de gordingen) dit op?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 11:14
Dit topic niet eerder gevonden, maar wij hebben eind november een offerte getekend bij Van Den Heuvel (heuveltimmert.nl) en deze is (na 2x vervroegd te zijn) vrijdag geleverd.

Specs: 5m breed, 175 hoog, ral 9010 trespa, triple glas, dak met rc6 wangen rc4.5, inclusief twee rolluiken voor 13,5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km9GSvrsZHuEPp4vge113SXb-c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhGf8i2enugK9RggPCTxDdbd.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoJP-1mCPC0VE5eUQpXRMkrLrmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ceEQWO5u0DDQyj74GudPsmT.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC_1wS8mFOlPKb-YQWedXQ6BW9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FLsB6zDpGpBpuGOFK8jJ5cz.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_Iv9XQ6sNlW9xeQATs4jcvhnHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQhhBFXZGL3lH2L7w42HGEvo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door hermanbanken op 22-01-2024 17:40 . Reden: materiaal toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 10:01
hermanbanken schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:33:
Dit topic niet eerder gevonden, maar wij hebben eind november een offerte getekend bij Van Den Heuvel (heuveltimmert.nl) en deze is (na 2x vervroegd te zijn) vrijdag geleverd.

Specs: 5m breed, 175 hoog, ral 9010 trespa, triple glas, dak met rc6 wangen rc4.5, inclusief twee rolluiken voor 13,5.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mooi hoor! Wat was je kwijt €?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 22:40
kaboom1555 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Mooi hoor! Wat was je kwijt €?
Ik denk 13,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 11:00

FutureCow

(C) FutureCow

Net gesprek gehad met eerste bedrijf dat is komen inmeten. Morgen komt de tweede. Even een 3 tal vragen over dit gesprek.
Hij gaf aan dat RC van 3,5 toch het beste is bij minder goed geïsoleerde huizen(onze is uit 1980, weinig dakisolatie dus) anders had je kans op condensvorming tussen oude en nieuwe dak door groot verschil (tussen 6 en 0,5 wat er nu zit) ook als je zou na isoleren kom je door de geringe dikte die je hebt toch nooit echt boven de 4 uit. Wat is jullie advies hierover?

Verder nog de vraag hoe strak je naast een bestaande schoorsteen kunt plaatsen. Hij hield 50 cm ruimte over aan binnenmaat dakkapel tot begin schoorsteen, is dat idd de minimale maat?

Plafond op zolder is bij ons 2,40, bij een dakkapel van 1,50 zou het plafond op 2,20 komen gaf hij aan(voorkant op ongeveer 95-100cm) of is het handiger om 1,75 de nemen en deze bovenkant gelijk met plafond op 2,40 te laten uitkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:37
FutureCow schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:09:
Net gesprek gehad met eerste bedrijf dat is komen inmeten. Morgen komt de tweede. Even een 3 tal vragen over dit gesprek.
Hij gaf aan dat RC van 3,5 toch het beste is bij minder goed geïsoleerde huizen(onze is uit 1980, weinig dakisolatie dus) anders had je kans op condensvorming tussen oude en nieuwe dak door groot verschil (tussen 6 en 0,5 wat er nu zit) ook als je zou na isoleren kom je door de geringe dikte die je hebt toch nooit echt boven de 4 uit. Wat is jullie advies hierover?

Verder nog de vraag hoe strak je naast een bestaande schoorsteen kunt plaatsen. Hij hield 50 cm ruimte over aan binnenmaat dakkapel tot begin schoorsteen, is dat idd de minimale maat?

Plafond op zolder is bij ons 2,40, bij een dakkapel van 1,50 zou het plafond op 2,20 komen gaf hij aan(voorkant op ongeveer 95-100cm) of is het handiger om 1,75 de nemen en deze bovenkant gelijk met plafond op 2,40 te laten uitkomen?
Vreemd verhaal. Een dakkapel dient gewoon officieel 6,3 rc in het dak te hebben. Dat is het harde bouwbesluit. Nog nooit gehoord dat je dan op een andere plek vocht gaat krijgen. Broodje aap verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik wordt hier zo moe van, het maakt geen reet uit wat meneer denkt of zegt, je heb je gewoon aan de wet te houden..en die zegt 6.3 het is compleet bezopen dat hij dit adviseerd.

Daarnaast is er weinig soeps van te maken wat hij zegt, je krijgt nooit en dan ook nooit condens door ongelijke isolatie, het is echt pure BS. Je moet aan de achterkant vergunningsvrij 50 cm uit de nok, uit de goot en van de erfgrens (of dakrand) blijven, veder zoek je het maar uit. ik zou altijd voor 2.4m vrije hoogte gaan. meestal werkt dat het beste met een dakkapel van 1,70 - 1,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online

WBB adviseerde mij ook RC 3.5 (1990, met 7cm EPS isolatie op dak, dus RD rond de 2), terwijl ik een vergunning nodig had. Vond dat maar heel gek, de gemeente had dat waarschijnlijk niet geaccepteerd. Bij perfect dakkapel was het altijd RC6. Lage RC waarde was bij WBB wel goedkoper, dus ook mogelijk een kosten kwestie om te zorgen dat ze de goedkoopste zijn.
Wij hebben daarna zelf het dak nog van binnen nageisoleerd met 16cm glaswol en klimaatfolie. Die optie heeft in de toekomst minder zin als je nu gaat voor lage RC waarde.
Qua hoogte: bedenk dat er door mogelijke afwerking (bv spotjes in plafond), de hoogte aan de binnenkant nog iets lager uitkomt. Ik zou daar zo hoog mogelijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

Excuse my language maar dat is gelul. Gewoon beste rc waarde nemen, want die 6.x die ze beloven is in praktijk misschien 5.
Verder zou ik als het niet te veel kost altijd voor een hoge gaan. Dat oogt ruimtelijker en dan kan je evt nog naisoleren ook.

Edit: van een jaren 80 huis verwacht ik eigenlijk wel iets van isolatie. Weet je zeker dat er niks ligt?

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 25-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo2006
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-09-2024
Wij hebben ook een aantal offertes opgevraagd voor dakkapellen aan de voorzijde en achterzijde van de woning. (Huis uit 1975)

Bij WBB werd tijdens het gesprek gesproken over Rc waarde dak dakkapel van 6.5 en wanden 4.7. In de offerte staat een totale Rc waarde van 4.0. Omdat te hoog isoleren condensvorming zou geven...(Rest van onze zolder is nu nog niet geisoleerd). Ik begrijp uit bovenstaande tekst dat we beter voor de hogere Rc waarde kunnen gaan? Is dan de rest van de zolder isoleren met glaswol 160mm/Rc 4.0 voldoende?

Adviseren jullie per ruimte een ventilatierooster (zolder worden dan 2 slaapkamers en 1 washok)?

Zijn rolluiken met een Asa motor en schakelaar goed genoeg of beter de somfy motor (meerprijs) met een afstandsbediening?

Hebben er mensen ervaring met de dakkapel financieren via het nationaal warmtefonds?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _kilian_
@Milo2006 kijk even een paar pagina’s terug over de isolatiewaarden van WBB.

Ik zou de dakkapel altijd zo goed als mogelijk laten isoleren, maar wat daar mogelijk is hangt natuurlijk van je situatie af. Hetzelfde geldt voor het isoleren van de rest van het dak. Als je de ruimte en mogelijkheid hebt zou ik zelf toch wel voor minimaal Rc 6 gaan voor heel je dak. Je kan het maar beter meteen goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 10:01
Milo2006 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:53:
Wij hebben ook een aantal offertes opgevraagd voor dakkapellen aan de voorzijde en achterzijde van de woning. (Huis uit 1975)

Bij WBB werd tijdens het gesprek gesproken over Rc waarde dak dakkapel van 6.5 en wanden 4.7. In de offerte staat een totale Rc waarde van 4.0. Omdat te hoog isoleren condensvorming zou geven...(Rest van onze zolder is nu nog niet geisoleerd). Ik begrijp uit bovenstaande tekst dat we beter voor de hogere Rc waarde kunnen gaan? Is dan de rest van de zolder isoleren met glaswol 160mm/Rc 4.0 voldoende?

Adviseren jullie per ruimte een ventilatierooster (zolder worden dan 2 slaapkamers en 1 washok)?

Zijn rolluiken met een Asa motor en schakelaar goed genoeg of beter de somfy motor (meerprijs) met een afstandsbediening?

Hebben er mensen ervaring met de dakkapel financieren via het nationaal warmtefonds?
Ik heb zelf alleen rolluiken met Somfy motoren en Brel motoren. Die Somfy motoren zijn wel echt van sublieme klasse en super stil vergeleken bijv. BREL. Als ik nog eens nieuwe rolluiken nodig heb zou ik zelf altijd Somfy kiezen, ook bij meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr

Wel ervaring met energiebespaarlening. Destijds gedaan door zeer lage rente. Ging prima. Zwik maatregelen laten doen. Factuur indienen en werd binnen enkele dagen betaald. Eerst gemeente en dan naar energiebespaarlening. Weet niet of elke gemeente dat doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy

Te hoog isoleren geeft condensvorming :F

Volgens mij is alles wat ze onder het bouwbesluit opleveren niet-conform zelfs als je voor lagere isolatiewaarde tekent als consument. Dakkapellenboer mag gewoon niet van het bouwbesluit afwijken. Dubieuze branche...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Ik heb dit al eens gepost. Had iemand over de vloer die zei wij doen dat nooit. Zelfs als klant tekent voor 6 weten wij dat dat niet gehaald wordt. Hij zei dat hij weet dat veel partijen in de markt 6 factureren maar het nooit halen. Wie controleert het? Alleen krijg je anders geen vergunning. Het is een nare business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Davidrrr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:28:
Ik heb dit al eens gepost. Had iemand over de vloer die zei wij doen dat nooit. Zelfs als klant tekent voor 6 weten wij dat dat niet gehaald wordt. Hij zei dat hij weet dat veel partijen in de markt 6 factureren maar het nooit halen. Wie controleert het? Alleen krijg je anders geen vergunning. Het is een nare business.
Zou je niet kunnen spreken van een woning met een verborgen gebrek als je deze koopt en hierachter komt? Als jij de rest van het dak gaat na-isoleren en constateert dat het geen 6,3 is maar slechts 2/3 wordt het best een duur grapje om dat alsnog correct te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:49
Goedenavond allen
Hierbij even de vraagtekens of ik in het goede topic zit..
Wij hebben lekkage in onze dakkapel en dit komt doordat het lood uit de zijwangen is gezakt
Dat kan schijnbaar..

Om dit te repareren hebben we begrepen dat de zijwangen er af moeten om het nieuw aan te brengen enja dan kunnen we weer net zo goed zorgen voor wat minder onderhoud toch?

Onze keus is gevallen op trespa of op zink omdat keraliet schreeuwend duur is schijnbaar

Heeft iemand ervaringen met zink ivm geluidsoverlast van bv regen?

er zit nu 4,5cm glaswol in de wang ( dikte van de regel) kan dit ongestraft worden vervangen door pir ?

En nogwel het belangrijkst of er een betrouwbaare partij bekend is omgeving zuid-Holland ?

BVD voor het meedenken
Mvg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YIO9uwCnOqxeZ0fVMfNP-nQD6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS1eb2Zr0mQXAhzPxvCLykjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ReversdRainbow schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:10:
Goedenavond allen
Hierbij even de vraagtekens of ik in het goede topic zit..
Wij hebben lekkage in onze dakkapel en dit komt doordat het lood uit de zijwangen is gezakt
Dat kan schijnbaar..

Om dit te repareren hebben we begrepen dat de zijwangen er af moeten om het nieuw aan te brengen enja dan kunnen we weer net zo goed zorgen voor wat minder onderhoud toch?

Onze keus is gevallen op trespa of op zink omdat keraliet schreeuwend duur is schijnbaar

Heeft iemand ervaringen met zink ivm geluidsoverlast van bv regen?

er zit nu 4,5cm glaswol in de wang ( dikte van de regel) kan dit ongestraft worden vervangen door pir ?

En nogwel het belangrijkst of er een betrouwbaare partij bekend is omgeving zuid-Holland ?

BVD voor het meedenken
Mvg [Afbeelding]
Geluk bij een ongeluk is dat je de wangen meteen beter kunt isoleren.

Zink is inderdaad een mooi alternatief.

Maar als geluid een probleem is moet je niet kiezen voor zink en niet voor PIR. Glaswol heeft namelijk een betere geluidisolatie.
Nu zullen ook weer niet bij elke bui dikke hoorbare regendruppels op beide zijwangen terechtkomen.

Onbehandeld Red Cedar kan dan ook een mooie oplossing zijn.Deze houtsoort kunt je onbehandeld laten en elk klusbedrijf kan een plank zagen. We eisen dat het lood veel hoger in de wangen vast wordt gezet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 10:20
Hoi allemaal!

Hierbij een korte beschrijving van mijn ervaring met Benelux Dakkapellen Tilburg.
Bij deze partij twee dakramen en een dakkapel gekocht, hieronder de resultaten.

Issues bij beide dakramen (uitzet-tuimeldakraam)
* Ramen zijn niet afgesteld bij plaatsing, heeft een servicemonteur van de fabrikant achteraf moeten doen.
* Bij het wisselen van de stand klemt het dakraam, veel kracht nodig om het raam weer open te krijgen.
* Ramen niet haaks/evenwijdig gemonteerd, ramen moeten opnieuw geplaatst worden.
* Bij opnieuw plaatsen van de ramen moet alles opnieuw afgetimmert worden.
* Benelux heeft eigen schroeven gebruikt in plaats van het bijgeleverde montagemateriaal.
* Door het gebruik van eigen schroeven zijn alle gaten te groot geworden en kunnen niet meer herbruikt worden. (als de juiste schroeven gebruikt zouden worden.)
* [Edit5] De ramen zijn NIET gemonteerd volgens de montagevoorschriften van Fakro.
* Door het ruwe werk van Benelux, het eigen montagemateriaal en het niet haaks/evenwijdig monteren van de dakramen zijn de afwerkprofielen verbogen & bekrast en de dakramen beschadigd.
* Ramen zitten te laag op de pannen waardoor de vleugel tegen de loodslabbe komt.
(tl;dr, ze hebben niet de handleiding van de dakramen gelezen of ze begrijpen het niet)

Issues met dakkapel (kaderdakkapel)
* De draaikiepramen komen bij het openen in draaistand tegen de wangen aan, dit hoort niet en gaat heel vervelend worden met de afwerking als er nog een gips plaat op de wang moet.
* Dakkapel is scheef, bij het plaatsen van een vensterbank kwam dit naar voren.
* De algemene afwerking is slordig, er zijn uitstekende randen te zien aan de afwerking aan de buitenkant.
* Dakkapel is verkocht met een isolatiewaarde van RC6.3, dit is het niet.
* De sporen komen voorbij de zijwanden, dakkapel is eigenlijk te groot voor het dak.
* De dakpannen liggen op het EPDM, omdat EPDM krimt en uitzet kan een scherpe pan de EPDM beschadigen of het kan kapot vriezen in een koude winter.

Members only:

[Edit2] Benelux gaf aan dat de dakkapel sterk genoeg zou zijn om het dak te dragen. Er zijn bij de oplevering van de dakkapel daardoor geen gordingen/draagbalken geplaatst. Toen ik een dag later vroeg naar de constructie berekening gaven zij aan deze niet te maken. Volgens Benelux is een constructie berekening alleen vereist als er een vergunning nodig is voor de plaatsing van de dakkapel. Mocht ik toch echt een constructie berekening willen hebben dan kon ik deze op eigen kosten laten maken bij een partner-bedrijf.

Toen ik na enkele maanden opmerkte dat het dak begon door te zakken heb ik een onafhankelijke bouwkundige gevraagd om een constructie berekening te maken. Conclusie was dat constructie onveilig was en er gordingen geplaatst moesten worden. Benelux heeft dit op hun kosten opgepakt. Dat klinkt positief, maar ze hebben na de plaatsing van de dakkapel een onveilige situatie achter gelaten en dit had nare en dure gevolgen kunnen hebben als ik dit niet op tijd had gevonden. [/Edit2]
De dakkapel en de dakramen zijn in Q2 van 2022 geplaatst. De Tijdlijn van de dakkapel liep tot Q4 '22. De issues met de dakramen kwamen tevoorschijn in begin Q3 '23 en dit loopt nog steeds.
Dit heeft voor een flinke vertraging gezorgd in het afbouwen van de zolder.

[Edit4] Nadat de onveilige situatie met het dakkapel door Benelux was opgelost, ben ik verder gegaan met het laten afbouwen van de zolder. Vanwege de drukte bij de aannemer, kon dit pas eind juni starten. Tijdens het afbouwen/werken van de zolder werd ik erop geattendeerd dat de dakramen klem zitten en met veel kracht open gemaakt moeten worden. Met deze informatie ben ik naar Benelux Dakkapellen gegaan, waarop zij op zaterdag een monteur langs stuurde. Deze maakte een filmpje van het moeilijk openen van de dakramen, samen met wat foto’s en hiermee zou binnen een week een service-verzoek worden gemaakt bij Fakro. Uiteindelijk duurde het drie weken voordat ik bericht kreeg vanuit Fakro dat er een service-verzoek was aangemaakt. Omdat het bijna bouwvak was, kon Fakro pas eind september een monteur sturen.

Toen de Fakro monteur was geweest, kreeg ik al gelijk te horen dat beide dakramen onjuist geplaatst waren, samen met de andere punten uit het overzicht van ‘Issues bij beide dakramen’. Dit was voor mij hetgeen wat ervoor zorgde dat ik geen enkel vertrouwen meer had in het vakmanschap/professionaliteit van Benelux.

Ze wilde dit herstellen, maar dit kon ik alleen accepteren als ze de huidige staat van afwerking zouden herstellen en met een nacontrole van Fakro op hun werk en op de kosten van Benelux. Dit om te voorkomen dat het nog erger zou worden. Hiermee gingen ze niet akkoord en na wat boze e-mails heen en weer, ontvangen we uit het niets een factuur van 600 euro voor het plaatsen van 1 extra gording op de zolder. Dit was nogal een verrassing, gezien ze mondeling hadden aangegeven dit kosteloos te doen. Verder is er vanuit Benelux nooit over een prijs gesproken voor deze werkzaamheden. Inmiddels waren we al 11 maanden verder waardoor dit aanvoelde als een poging tot bangmakerij/intimidatie omdat, omdat ik moeilijk was gaan doen over de geplaatste dakramen en hun duidelijk had gemaakt dat hun vakmanschap flauwekul is. Hierbij heb ik ze laten weten niet akkoord te gaan met de factuur en deze niet zal betalen.
Ter info, alle eerdere facturen vanuit Benelux kwamen al binnen voordat de plaatsing gedaan was.

Als gevolg hierop heb ik de rechtsbijstand ingeschakeld, omdat er geen vooruitgang meer was om het werk te herstellen. Hierop heb ik een aangetekende brief van ingebrekestelling verstuurd naar Benelux. Ze hebben niet gereageerde op de ingebrekestelling, maar ze hebben wel de moeite genomen om een incassobureau in te schakelen voor hun ‘wassen neus’-factuur van 600 euro.

In die periode heb ik ook deze review geschreven en deze is ook door Benelux gelezen. Benelux stuurde begin maart namelijk een beschuldiging/dreigement naar mijn partner van smaad en laster.

Hierna was het stil tot ik begin april een bericht kreeg dat Fakro was ingeschakeld om de dakramen te herstellen. Dit gebeurde op 25 april ’24. De monteurs vanuit Fakro hadden de opdracht om de dakramen te hergebruiken en de staat van de afwerking te herstellen. Maar tijdens het afbreken van de afwerking kwamen ze tot de ontdekking dat het hergebruiken van de dakramen veel meer tijd zou gaan kosten dan verwacht, dit omdat de dakramen o.a. beschadigd waren en de montagevoorschriften niet opgevolgd zijn door Benelux. Zij gaven aan dat het vervangen van de dakramen in dit geval goedkoper zou zijn dan hergebruiken.

Dit is gecommuniceerd naar Fakro en die zou dit afstemmen met Benelux. Als zij ermee akkoord gingen dan was dit binnen een week opgelost. Helaas gebeurde dit niet en kreeg ik een dag later een boze verwarde mail vanuit Benelux. Tot op vandaag (25 mei ’24) liggen de beschadigde dakramen nog steeds in mijn dak, zonder enige afwerking te wachten tot deze een keer vervangen worden en is er verder nog geen communicatie meer geweest vanuit Benelux.

Benelux Dakkapellen had dit het bovenstaande op een nette manier kunnen oplossen en dan had deze review een stuk korter en veel positiever geweest. Maar deze partij kan en zal ik niemand aanraden.

Deze post zal ik weer bijwerken zodra er weer iets te melden is.

[Edit1] Dit loopt al sinds Q3 2022 en het einde is nog niet in zicht. [/Edit1]
[Edit3] Tekst specifieker gemaakt en een aantal zinnen verbeterd. [/Edit3]
[Edit4] Aanvulling op de review 26-05-2024 [/Edit4]
[Edit5] Aanpassing bij ‘Issues bij beide dakramen’. Aan de binnenkant zijn beide dakramen niet gemonteerd volgens de montagevoorschriften van Fakro. [/Edit5]

[ Voor 54% gewijzigd door The BounceR op 26-05-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Oei, dat zijn een hoop punten zeg. Die review is echt de wereld op zn kop! Dus het dakkapel is niet eens waterpas geplaatst?
De wangen zien er niet heel dik uit, heb je een foto van het plaatsen om een idee te hebben van de dikte van de wang?
Bij mij rust het dakkapel op 2 slapers aan de zijkanten en een gording aan de onderkant van het kozijn. Hie hebben ze dat bij jou dan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Zo wij zijn ook aan het kijken voor een dakkapel, twee offertes gekregen, eentje van Ruiter dakkapellen. Daar zijn we erg goed geholpen in de showroom in Alkmaar. Tweede offerte is van een lokale dakkapellenboer uit Heerhugowaard.

Hebben jullie ervaring met inbouw aircos?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddR5Dtc1Djy14TNtC_AlKjD1zF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40deY3UALW2FWhqCjOU4279y.jpg?f=fotoalbum_large

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
_l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:25:
Oei, dat zijn een hoop punten zeg. Die review is echt de wereld op zn kop! Dus het dakkapel is niet eens waterpas geplaatst?
De wangen zien er niet heel dik uit, heb je een foto van het plaatsen om een idee te hebben van de dikte van de wang?
Bij mij rust het dakkapel op 2 slapers aan de zijkanten en een gording aan de onderkant van het kozijn. Hie hebben ze dat bij jou dan gedaan?
Moest het controleren en de foto's nazoeken.
Dakkapel staat rond naar binnen.
Dakkapel Is niet haaks, bij het plaatsen van de vensterbank heb je aan de rechterkant een kleine naad. Bij de linkerkant heb je een vrij forse naad.
Op dit moment heb ik geen goede waterpas bij de hand, hier ga ik komende week achteraan.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Jouw dakconstructie is heel anders dan de mijne omdat jouw huis veel moderner is. Het lijkt erop dat jouw dakkapel op de zijkanten en kniebeschot rust op de bestaande dakconstructie en ze een spant doorgezaagd hebben in het midden. Die 3na laatste foto is zeker gemaakt nadat ze terug zijn gekomen? Daar zie je een gording die ik niet terugzie op andere foto's.
De vensterbank is bij jou gemonteerd op de doorgezaagde dakconstructie. Dat doorzagen ziet er niet heel recht uit, dus ik zou de vensterbank niet gebruiken als referentie qua waterpasheid, maar het raamkozijn.
Vaak is het dak RC 6.3 en de wangen RC4.7. Dat laatste zou met <10cm PUR te halen moeten zijn. Het zou goed kunnen dat dit ook ~10cm dik is. Jouw takelfoto ziet er iig qua wangen vergelijkaar uit met foto's uit mijn archief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Ik vind het erg fragiel uitzien. En een spant doorzagen lijkt mij niet verstandig. Maar ik ben geen expert 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Precies de reden dat mijn aannemer bij onze woning (opgeleverd november 2019) geen prefab dakkapel wilde plaatsen, maar hem zelf heeft gebouwd afgelopen zomer.

Zodra je de zaag in de prefab dakconstructie zet zie je hem gelijk doorzakken. Bij prefab daken moet je aan de binnenzijde constructieve elementen aanbrengen, dikke gordingen dus. Doe je dat niet, dan zakt de dak onherroepelijk door met alle mogelijke gevolgen van dien.

Collega van mij heeft een prefab dakkapel op zijn prefab dak laten plaatsen en de aannemer die de verdere afwerking van zijn zolder deed kwam er al vrij snel achter dat zijn dak in het midden een dikke 13cm was doorgezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Bij mij wilde ik per se dat de spant bleef staan, de plaatser ook overigens. En de gording is ook gebleven. Daarboven is de dakkapel geplaatst. Alleen de gording boven is naar boven verplaatst en verstevigd aan de zijkanten. Er zal toch hier en daar wat gezaagd worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
_l_Arjan_l_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:13:
Jouw dakconstructie is heel anders dan de mijne omdat jouw huis veel moderner is. Het lijkt erop dat jouw dakkapel op de zijkanten en kniebeschot rust op de bestaande dakconstructie en ze een spant doorgezaagd hebben in het midden. Die 3na laatste foto is zeker gemaakt nadat ze terug zijn gekomen? Daar zie je een gording die ik niet terugzie op andere foto's.
De vensterbank is bij jou gemonteerd op de doorgezaagde dakconstructie. Dat doorzagen ziet er niet heel recht uit, dus ik zou de vensterbank niet gebruiken als referentie qua waterpasheid, maar het raamkozijn.
Vaak is het dak RC 6.3 en de wangen RC4.7. Dat laatste zou met <10cm PUR te halen moeten zijn. Het zou goed kunnen dat dit ook ~10cm dik is. Jouw takelfoto ziet er iig qua wangen vergelijkaar uit met foto's uit mijn archief.
de eerste 5 foto's zijn gemaakt tijdens het plaatsen.
6 t/m 8 zijn van september, dus 3~ maanden later.
Zal het bericht met de foto's aanpassen om het te verduidelijken.

De vensterbank die je op die foto's ziet is het onderliggende Stuk hout waar de echte vensterbank op ligt.
We hebben een vensterbank op maat laten zagen/maken die daar bovenop ligt en daar zie je duidelijk verschil in de naad.

Voor de RC waarden, ik heb een andere partij die in de dakkapellen zit hiernaar laten kijken. Met wat zij zagen (ze hebben op het dakkapel gestaan), kregen ze de indruk dat dit zeker geen RC 6.3 is.

We hebben na deze foto's een stempel op zolder gezet, onder het middenstuk van de dakkapel. In December Heeft Benelux uiteindelijk de gordingen/steunbalken geplaatst.

Wat mij nog het meest dwars zit/zat is dat ze geen constructieberekening gemaakt hebben en doodleuk een stuk uit de prefab dak(constructie) hebben gezaagd. Maar als je de hele lijst met gevonden gebreken erbij pakt, krijg je wel een bepaalde indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ook ruk met Google reviews. Niet geverifieerd. Iedereen kan wat plaatsen, waaronder dat bedrijf zelf dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
Ik weet dat er in ieder geval 1 review zelf geschreven is, het is ook wel vermakelijk om te zien hoe ze daarop reageren. Nadat je dat review gelezen hebt en je gaat daarna naar andere reviews van ze kijken. Dan krijg ik snel het gevoel dat er mogelijk meer zelfgeschreven reviews tussen zitten. Maar dit is slechts een onderbuikgevoel. Het draagt in ieder geval niet bij aan de geloofwaardigheid van de reviews die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
@The BounceR lijkt mij een lastige casus, als die echt scheef is geplaatst en zoveel gebreken heeft. Dan ontkom je bijna niet aan een bezoekje aan de rechter denk ik?

Je kan ook niet zomaar even zeggen, trek de dakkapel eraf en plaats een nieuwe (of een ander bedrijf vermoed ik zo).

Vervelend en sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
@wm1234 Bedankt!

Een niet goed, geld terug garantie had hier fijn geweest.
Vanavond zal ik nieuwe foto's maken, dan zie je het hoe eruit ziet met de afwerking.
De afwerking is gedaan door andere partijen.

De ervaring is nog niet compleet, de dakramen moeten nog opnieuw geplaatst worden.
Er komt nog een vervolg op de ervaring, maar dat kan nog even duren.

Ik hoop hiermee mensen te kunnen informeren en ze te helpen met het maken van hun keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:50
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Fijn dat je iets van de prijs hebt kunnen afkrijgen. Bij WBB was in mijn offerte een optie voor versteviging voor zonnepanelen meegenomen (was 429 EUR, ik had dit specifiek genoemd bij de eisen). Dus dat lijkt me marktconform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:50
_l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:25:
Fijn dat je iets van de prijs hebt kunnen afkrijgen. Bij WBB was in mijn offerte een optie voor versteviging voor zonnepanelen meegenomen (was 429 EUR, ik had dit specifiek genoemd bij de eisen). Dus dat lijkt me marktconform.
Fijn om te horen dat het marktconform is. Ik hoef niet het onderste uit de kan te halen, een fijn plaatsingstraject en wat vertrouwen mag ook wel wat kosten. Maar het is ook niet de bedoeling dat ik veel te veel ga betalen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
@Bytebandit Je kan ook nog eens naar mijn lijstje kijken op pagina 21, dan kan je nog 1x alles checken maar ziet er goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
Zelf ook gezocht naar een vervangende dakkapel van de huidige uit 1994 met maximale rc waardes.
Bijna alle aanbieders willen niet verder dan 10cm pir gaan maar ik heb nu al 10cm isolatie dus verwacht daar geen wonderen van.
Ook weze kijken bij een fabriek waar de meeste in de omgeving rijnmond hem vandaan halen' BKKD in den haag en aan de timmerman gevraagd hoe ze de rc waarde berekenen; stilstaande lucht wordt dus meegenomen in rc.

Uiteindelijk uitgekomen op de duurste ferrari onder dakkapelen; Knipping kozijnen; 20cm , dak rc 10, triple glas ug0,5, zijwang rc 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Bij zo'n hoge RC waarde zou ik goed meekijken en vooraf overleggen hoe de aansluiting tussen dakkapel en dak gemaakt wordt. Het wordt vast een zware dakkapel, dus je dak moet ook verstevigd worden tov huidige situatie denk ik?
Bij mij werd het dakkapel op de panlatten geplaatst en is de ruimte tussen de panlatten gevuld met purschuim. Ik weet niet of deze methode ook het beste is bij zulke RC waarden. Het zou zonde zijn als de aansluiting tussen dak en dakkapel een zeer zwakke plek is in je dak isolatie (alhoewel het mogelijk onvermijdelijk is).
Wil je vooral isolatie voor in de winter of ook in de zomer (warmte). Dan is mogelijk hele lichte dakbedekking en de kleur van de wangen ook belangrijk (witte/lichtgrijze EPDM?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
dakkapel is idd ondersteund door stalen bint tegen de nok, verder wordt de scheidingswand voor de nieuw gecreerde slaapkamer als dubbel functie extra ondersteuning.
Ook het epdm wordt later bekleed met een witte toplaag, er is verder bewust niet gekozen voor een rolluik maar triple glas (ug0,5) met zonwerende folie om geen koude bruggen te creeeren.
De ruimte aan de andere zijde is de glaswol verwijderd en wordt 16cm pir geplaatst, folie zit overal achter de gipsplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:42

Bever!

3

Wij hebben plannen laten tekenen voor de verbouw van onze zolder met oa. twee dakkapellen. Daar hebben we inmiddels vergunning voor ontvangen, dus dat is prima. Echter de partij die het tekenwerk en technisch ontwerp heeft verzorgd is van mening dat de "prefab" dakkapel bouwers niet aan te raden zijn, vanwege zijn "slechte" ervaringen. Ik kan me slecht voorstellen waarom een dakkapel technisch zo uitdagend zou zijn dat een partij die niks anders doet dan die dingen bouwen dat kennelijk niet goed zou kunnen? Overdrijft hij hiermee? Ben heel benieuwd naar jullie idee hierover en wat verstandig is, een aannemer/timmerman is er gewoon veel langer mee bezig en ook stukken duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Bij mij in de straat heb ik prefab en zijn er 2 recent opgebouwd. Koste maar 1.5 dag.
Ik kreeg van timmermannen geen reacties of afzetprijzen, prefab bedrijven zijn veel makkelijker en sneller met offertes en langs komen.
Bij opbouw is maatwerk makkelijker. Bv als je dak niet helemaal recht is. Prefab geeft wel eens poblemen zoals je hier terugvind maar is vaak ook prima.

[ Voor 15% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 04-02-2024 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _naief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GHiIy1aHj-gGzyDFgcb4vrh7sI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0LtFnexMc11rBVVSCIcHakV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLYi-MivNMXsG9w57O9D6JVa7eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhh6vvleYjIrZUwxonALeow8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTytX8zg5c_7uvJMMQ9eabJZyEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKppf9g2X3GVnOhHJplgMPTm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5ugj2Vz_Wios0-qkr5olUGBus8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZiaDZ6d555nnRT1qpkBSqQq.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze week was het zover. De dakkapel werd geplaatst. Toch wel heel gek om te zien dat men een gat zaagt in een redelijk essentieel deel van je huis. Het ging redelijk vlot en tot dusver zonder problemen. Geen lekkage en dakkapel staat waterpas :) Wel een hele logistieke toestand. Een vrachtwagen met aanhanger, 2 bestelbusjes, opzichter met eigen personenauto en een kraanwagen. De straat stond vol.

Na ons akkoord op de offerte van 16.000 euro kwam de melding dat er een foutje was gemaakt en dat het 14.000 euro zou worden. Opmerkelijk maar ok.

Nu aannemers benaderen voor het aftimmeren en het plaatsen van tussenwanden. Het plan is om er er twee werkkamers van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The BounceR
The BounceR schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:06:
@wm1234 Bedankt!

Een niet goed, geld terug garantie had hier fijn geweest.
Vanavond zal ik nieuwe foto's maken, dan zie je het hoe eruit ziet met de afwerking.
De afwerking is gedaan door andere partijen.

De ervaring is nog niet compleet, de dakramen moeten nog opnieuw geplaatst worden.
Er komt nog een vervolg op de ervaring, maar dat kan nog even duren.

Ik hoop hiermee mensen te kunnen informeren en ze te helpen met het maken van hun keuze.
Eindelijk de tijd gevonden om de foto's te vinden/maken en te delen.
De foto's gaan van links naar rechts.
De vensterbank bestaat uit twee delen die recht gezaagd zijn. de vensterbank is 40cm diep. De kitranden/opvulling is lastig te zien omdat alles nog wit is. De vensterbank gaat nog een laklaag krijgen.

Het rechter deel van het dakkapel lijkt vrij recht te zijn. Bij de linkerkant van het dakkapel is dit niet. De zichtbare afwerking aan de buitenkant is ook te zien op de eerste en laatste foto.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26
Wij zijn al een tijdje bezig met een eventueel dakkapel. Vorig jaar hadden we al wat offertes opgevraagd en qua prijzen ontliep het elkaar niet zoveel. Door omstandigheden het vooruitgeschoven. Nu inmiddels de keuze gemaakt om toch het dakkapel te gaan laten plaatsen ipv de drie dakramen die er nu zitten. Deze zijn inmiddels wel echt op aan het raken, lees: lekken ergens in het hout van het raam zelf. Dus daar moet wat gebeuren. We zijn terug gegaan naar de partij die niet de goedkoopste offerte gaf, maar wel goed gevoel (Ruiter)

Het betreft 5,5m breed bij 1,7m hoog (hoogte nog afhankelijk van vliering hoogte zodat dat gelijk wordt tov dakkapel), schuinte 36,5 graden. RC dak 6,3, wanden 4,7. Dakbeddeking EPDM. Zijkant Reelwood kunststof, voorzijde en boeidelen Progelit. Kozijnen Gealan S9000NL, 3x kantelkiep en 3x vast met ventilatie. Glas Isolide HR++

Opties: Rolluik 2x met Somfy IO. Hemelwater afvoer weggewerkt. Jaloezie in spouw van glas (niet goedkoop, maar eis van de vrouw des huizes). Constructieve aanpassingen tbh dragende knieschotten. Dak versterking voor evt panelen erop. Kosten 19k euro's.

We gaan nog een nacht erover slapen, en dan denk ik definitieve beslissing maken. Als we dit in gang gaan zetten, dan willen we meerdere andere dingen in huis gaan aanpakken de komende jaren (badkamer, washok, etc). De andere keus is evt verhuizen, maar die huizenprijzen zijn belachelijk :+

Een nog losse optie is een extra hijsbeweging. We zorgen dat er een warmtepompboiler klaar staat en dan hijsen ze die door het gat naar binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 17-02-2024 17:46 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste