Check op isolatiewaarden dak dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:48
Ik zou graag de collectieve wijsheid hier gebruiken om te voorkomen dat ik iets over het hoofd zie. Ik ben al enige tijd in contact met een dakkapelleverancier. Ze claimen dat het dak een Rc waarde haalt van 6,3 m2/K/W. De opbouw is als volgt:
  • EPDM dakbedekking
  • Regelwerk waartussen PIR gespoten wordt. De balken zijn 45x145mm en zijn 350mm hoh geplaatst. De laag PIR is dus maximaal 145mm hoog
  • PE dampdichte folie
  • Binnenbeplating 30min WBDO
Nu kan een PIR plaat van 140 mm een Rd waarde halen van 6,35. Dit komt dus best in de buurt van de claim van 6,3. Echter is er natuurlijk wel een verschil tussen een Rd en een Rc waarde. Wanneer ik rekening houd met het regelwerk, komt de Rc waarde logischerwijs behoorlijk lager uit. Volgens mijn berekening in Ubakus, kom ik op een Rc van 4,41. Zie de tekening hieronder. De praktijk is nog wat erger, qua isolatie, omdat er ook nog dwarsbalken toegevoegd zouden worden, wat de daadwerkelijke waarde dus nog verder naar beneden haalt.

Zie ik hier iets over het hoofd, of doe ik hier iets fout? Als mijn uitwerking klopt, dan klopt de claim van de leverancier dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLxVjeLg0VLww7hPK8qI3Z2wSps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t7lSpWCWoZpg7XyXEo6CuBr2.png?f=user_large

Ik heb het Ubakus rapport gedeeld en ze gevraagd of ik dit goed heb uitgewerkt. De reactie die ik hierop krijg is:
We begrijpen dat sommige technische berekeningen, zoals isolatiewaarden, mogelijk complex zijn en verwarring kunnen veroorzaken zonder de juiste context. Bovendien is belangrijk op te merken dat sommige technische informatie vertrouwelijk is of betrekking heeft op bedrijfsspecifieke processen en leveranciersrelaties.

Er zijn enkele technische details die we om zakelijke redenen niet kunnen verstrekken.
Ik heb gevraagd naar de technische details van het gebruikte isolatiemateriaal, dan wel elke vorm van documentatie die hun claim onderbouwt. Dit kunnen of willen ze dus niet geven. Overigens zijn andere leveranciers er helemaal niet zo geheimzinnig over.

Om dan nog maar niet te beginnen over hoe verstandig het is om hout tussen twee dampdichte lagen op te sluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
zij gaan er waarschijnlijk vanuit dat 14cm PIR is 6.3 en klaar. Dan hebben ze dus Rd en Rc verwisseld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _kilian_
Dat was inderdaad ook mijn aanname. Ik heb dit expliciet met ze besproken en het verschil uitgelegd aan verschillende mensen. Ze blijven erbij dat ze echt Rc 6,3 leveren.

Maar mijn beredenering dat met een dergelijke constructie je dus nooit een Rc van 6,3 gaat halen lijkt me dus correct. Zelfs als je het meest bijzondere PIR van de wereld zou gebruiken.

Leuk detail in het verhaal is dat ze met eerst het technische datablad gestuurd hadden van PUR isolatie. Heb ze denk ik nog steeds niet kunnen overtuigen dat PUR en PIR echt verschillende dingen zijn. Ja het zijn beiden isolatie schuimen, maar chemisch zijn het echt verschillende materialen. Toen kwam het verhaal dat door hun blaas middel PUR in eens PIR werd 🤯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:41
Prutsers. Een review hebben ze verdiend met jouw bevindingen. Daarna snel een met een andere partij verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dakkapelfabrikanten liegen zoveel dat ze het inmiddels zelf geloven.
Je kan op deze manier eigenlijk nooit 6,3 halen met pir als je de labda waarde niet uit je duim zuigt grappige is dat ze die doorgaans niet willen geven, en dan weet je eigenlijk alweer genoeg.

mag ik een gok doen WWB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
@twain4me, zal nog wel een post aan het dakkapellen topic toevoegen, waar ik de leverancier in kwestie wel zal noemen in [mo ] tags.
Maar ben het met je eens dat deze partij zeker niet de enige is. Ik heb ondertussen ook mijn twijfels over mijn huidige dakkapel aan de achterkant. Deze is door een grote nationaal opererend bedrijf geplaatst. Heeft vergelijkbare claims en een vergelijkbare opbouw. Helaas werd deze redelijk afgetimmerd geleverd, waardoor ik de exacte opbouw niet meer kan achterhalen, zonder het halve dak uit elkaar te halen.

Een Radar of Kassa zou hier eens iets mee moeten doen. Ik durf bijna wel te stellen dat er duizenden dakkapellen per jaar geplaatst worden waarmee op deze manier ‘gesjoemeld’ is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
De opbouw zoals aangegeven kan toch niet eens? Hout opsluiten tussen twee dampdichte materialen is vragen om vocht problemen. De PIR hoort op het dak, dan haal je wel een Rc waarde van 6 doordat de PIR laag niet is onderbroken. Isoleren tussen houten balken doe je altijd met een dampopen materiaal.

• twain4me

twain4me

frennek schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:28:
De opbouw zoals aangegeven kan toch niet eens? Hout opsluiten tussen twee dampdichte materialen is vragen om vocht problemen. De PIR hoort op het dak, dan haal je wel een Rc waarde van 6 doordat de PIR laag niet is onderbroken. Isoleren tussen houten balken doe je altijd met een dampopen materiaal.
ik zou het ook nooit zo tekenen,adviseren of bouwen. Maar door het enorme prijs verschil (3000 euro per dakkapel met de ruiter dakkapellen) luisteren mensen niet zo heel goed naar dat advies. Voor sommige is dat het verschil tussen wel een dakkapel en geen dakkapel.

• _kilian_
Er zijn er heeeel erg veel die tussen de balken isoleren. Kan ik deels ook wel begrijpen, omdat je de hoogte van het dak ook niet super hoog kan maken, omdat dat er raar uit gaat zien.
Maar toen ik bij deze leverancier over koud en warm dak begon en dit punt aangaf keken/klonken ze alsof ze water zagen branden. Het antwoord is dan: we plaatsen duizenden dakkapellen per jaar en we hebben hier nooit problemen mee. Klimaatfolies hadden ze nog nooit van gehoord leek het wel. Blijf het bijzonder vinden voor een partij die er zo veel plaatst.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 14:00
_kilian_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:08:
@twain4me, zal nog wel een post aan het dakkapellen topic toevoegen, waar ik de leverancier in kwestie wel zal noemen in [mo ] tags.
Maar ben het met je eens dat deze partij zeker niet de enige is. Ik heb ondertussen ook mijn twijfels over mijn huidige dakkapel aan de achterkant. Deze is door een grote nationaal opererend bedrijf geplaatst. Heeft vergelijkbare claims en een vergelijkbare opbouw. Helaas werd deze redelijk afgetimmerd geleverd, waardoor ik de exacte opbouw niet meer kan achterhalen, zonder het halve dak uit elkaar te halen.

Een Radar of Kassa zou hier eens iets mee moeten doen. Ik durf bijna wel te stellen dat er duizenden dakkapellen per jaar geplaatst worden waarmee op deze manier ‘gesjoemeld’ is.
Waarom in mo tags? Het is toch veel beter om andere mensen te behoeden van deze leugens :)
Een Google recensie zijn ze meestal ook niet heel blij mee ;)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Die hoge rc waardes zijn leuk voor een dakkapel, maar als het bestaande dak bijvoorbeeld maar rc 4 is schiet je er natuurlijk ook weinig mee op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MLLL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:43:
Die hoge rc waardes zijn leuk voor een dakkapel, maar als het bestaande dak bijvoorbeeld maar rc 4 is schiet je er natuurlijk ook weinig mee op
Het is gewoon de wet, je moet aan de nieuwbouweisen voldoen. en ze moeten je het gewoon zo leveren (zeker als ze het zo ook hebben verkocht). En elke m2 beter geisoleerd helpt, zeker als je bedenkt dat het glas een behoorlijk negatief effect heeft op het geheel. Daarnaast hebben daken last van nachtelijke uitstraling en kan je de extra isolatie waarde juist op die plek goed gebruiken.

maargoed het gaat niet om de nut van isolatie, het gaat erom dat je moet leveren wat je verkoopt en dat dat dus ook nog aan de wet moet voldoen.

• _kilian_
Precies wat @twain4me zegt. Mijn grootste frustratie is dat je gewoon opgelicht wordt. Men beloofd een dakkapel te leveren met bepaalde eigenschappen, maar levert iets anders. Als jij een 50 inch TV bestelt, kijk je toch raar op als er een 40 inch geleverd wordt. Helaas is het bij dat voorbeeld heel duidelijk en in dit geval niet, waardoor ze er gewoon mee wegkomen.

Dat het minder/geen nut heeft als de rest van het dak niet ook geïsoleerd is lijkt me evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteriso
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Het verschil tussen PIR en PUR is niet zo erg groot. In het algemeen wordt voor PIR een ander blaasmiddel toegepast dan voor PUR. Een en ander is afhankelijk van de productiewijze.

Bij de software berekeningen wordt uitgegaan van aannames. Met name voor hout is niet alleen het soort hout maar ook de vochtigheid hiervan, erg belangrijk voor de isolatiewaarde.

Een gegeven Rd waarde voor het schuim en de Rc waarde voor een dergelijke constructie lijkt mij zeker niet onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

peteriso schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:21:
Het verschil tussen PIR en PUR is niet zo erg groot. In het algemeen wordt voor PIR een ander blaasmiddel toegepast dan voor PUR. Een en ander is afhankelijk van de productiewijze.

Bij de software berekeningen wordt uitgegaan van aannames. Met name voor hout is niet alleen het soort hout maar ook de vochtigheid hiervan, erg belangrijk voor de isolatiewaarde.

Een gegeven Rd waarde voor het schuim en de Rc waarde voor een dergelijke constructie lijkt mij zeker niet onrealistisch.
Er wordt in berekeningen uitgegaan van aannames (of eigenlijk gemiddelde) dat is zeker waar, maar we hebben nu eenmaal afgesproken dat te doen zodat het makkelijker wordt om te vergelijken en te toetsen. in een dergelijke opbouw is de Rc waarde gewoon ~2/3 van de Rd waarde daar helpt minder vochtig hout niet bij en in een berekenening gaan we in deze situatie al uit van droog hout in een binnen klimaat.

Met deze afmetingen en hart op hart afstand van het constructie hout kan je het bij deze isolatie dikte echt vergeten om een RC van 6.3 te halen. ik zou willen dat er een pir/pur/hout is wat zoveel beter isoleerd dan de andere producten op de markt, het zou mijn leven een stuk makkelijker maken. De uitkomst van TS zijn berekening is dan ook zeer realistisch. en de opgegeven rc waarde kan niet kloppen.
Dan kunnen we hierin uitgaan van opzet of per ongeluk en hebben we het dus over oplichting/dwaling of onkunde. In beide gevallen een bedrijf waar je geen zaken mee wil doen.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 12-10-2023 11:09 ]

Pagina: 1