Ok, true. Daar heb ik geen passend antwoord op. Echter zie ik vaak dat mensen de planning niet goed op orde hebben doordat er in het werk stappen bij komen waar ze niet vanaf wisten of op rekenden en dan gaat het vaak mis.Superbeagle schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:18:
[...]
Als dat waar zou zijn, hoe verklaar je dan een programma zoals ‘Help, mijn man is een klusser’?
Ik ben wel benieuwd, heb je foto's?twain4me schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:13:
[...]
ik doe het zelf, bedragen die ze vragen voor 2 dakkapellen van ~ 9 meter passen niet in het budgetmaargoed ik heb de kennis de kunde en daarnaast valbeveiligingen steiger etc. de drempel is echt wel wat hoger dan alleen een weekendje de handen uit de mouwen willen steken.
:strip_exif()/f/image/a8XfGj9YvLBJLMvVD2TsOCLW.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch. De prijs van veel grondstofprijzen is enorm ingestort naar niveaus van voor corona. Denk aan hout, containerprijzen etc. Het is door het lamlendige optreden van centrale banken dat er een loon prijs spiraal is ontstaan waardoor de lonen zo zijn gestegen en nooit meer omlaag gaan. De prijzen van nu zijn de prijzen van de spullen op het hoogtepunt van de prijzen. Maar zolang mensen de idiote prijzen gaan betalen verdient de maakindustrie enorm. Het is tijd voor een enorme daling van de vraag om de prijzen te normaliseren. Maar wie gaat een jaar of wat wachten voor een dakkapel die dan hopelijk iets goedkoper is? Je wilt dat ding want je wil verbouwen. Men betaalt toch wel.
ja, van een leeg dak
e.e.a staat klaar en ook tekeningen details etc zijn er dus formeel ben ik er mee begonnen, maar ik ben eerst nog bezig met een stuk gevel.
dit is de vorige die ik heb gemaakt bij een vriend (ook de kozijnen) voorkant is in dit geval bijna dicht en juist de zijkanten hebben daglicht. is een koud dak, maar dat was niet mijn keuze
:strip_exif()/f/image/Yt5m5jzq5lonnABrFv5dui82.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, dus naast de materialen en de juiste gereedschappen heb je ook iets van ervaring nodig in het bouwen van een dakkapel, anders is het moeilijk om de eerste keer een sluitende planning te maken.agitri schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Ok, true. Daar heb ik geen passend antwoord op. Echter zie ik vaak dat mensen de planning niet goed op orde hebben doordat er in het werk stappen bij komen waar ze niet vanaf wisten of op rekenden en dan gaat het vaak mis.
Ziet er netjes uit, is deze ook geisoleerd?twain4me schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:52:
[...]
ja, van een leeg dak![]()
e.e.a staat klaar en ook tekeningen details etc zijn er dus formeel ben ik er mee begonnen, maar ik ben eerst nog bezig met een stuk gevel.
dit is de vorige die ik heb gemaakt bij een vriend (ook de kozijnen) voorkant is in dit geval bijna dicht en juist de zijkanten hebben daglicht. is een koud dak, maar dat was niet mijn keuze![]()
[Afbeelding]
Ik vraag het omdat ik de afvoer op het einde zie zitten, maar geen isolatie op het dak zie
Dan ga je toch lekker dakkapellen maken als het allemaal zo simpel is? 'iedereen kan zagen en schroeven aandraaien'. Beetje rare opmerking. Iedereen kan ook knippen, zal ik je haar eens voor je knippen?agitri schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:05:
[...]
Nou vind ik niet, iedereen kan zagen en schroeven aandraaien, maar niet iedereen heeft een chip fabriek
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
koud dak, dus die zit binnen. En dus helaas niet mijn keus er zit binnen steenwol+ klimaatfolie. maar is dus te weinig voor het bouwbesluit.
hij kende iemand die wel het dak wilde maken maar geen warm dak, ik heb mij er wel tegen verzet, maarja tis mijn huis en geld niet, en dakdekken doe ik niet voor andere mensen.
Update over deze post. Gisteren bij De Ruiter langsgeweest in de showroom. Vriendelijk geholpen en de details samen doorgelopen. Kwamen als prijs uit op iets meer dan 8,5K voor het plaatsen van dakkapel (3 meter breed, 1,75 hoog), Rabbat, 2 kiep/kantel raam en 1x vast met rooster, kraan + omgevingsvergunning kraan, en afvoeren afval. Exclusief vergunning voor de dakkapel zelf (heb ik al) en afwerking binnenzijde. Leverdatum wordt oktober.Jorissie87 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:24:
Ik ben ook in het traject beland waarin ik offertes voor een dakkapel aan de voorzijde van mijn woning aan het aanvragen ben. We hebben een vergunning voor 3 meter breed en 175 cm hoog. Ik heb wat research gedaan en bij 4 bedrijven met relatief goede reviews een offerte aangevraagd. Ik ben vooral verbaasd over hoeveel de prijzen onderling verschillen;
Bedrijf 1: Zegt eerlijk het komende jaar helemaal vol te zitten en adviseert om elders te kijken
Bedrijf 2 (lokaal): Kosten 10.400 met plaatsing in juli dit jaar
Bedrijf 3: De Ruiter Dakkapellen: Kosten 9200. Denken goed mee (met de offerte destijds) en sturen een uitgebreide offerte.
Bedrijf 4: Dakkapeldirect: Kosten 7700. Kreeg heel snel de offerte maar was wel vrij beknopt.
Op het eerste oog lijkt het alsof het product en materiaal redelijk gelijk is. Ik zal ze later iets beter naspitten. Omdat er 2500+ euro verschil tussen de goedkoopste en duurste zit, overweeg ik aditionele offertes op te vragen. Misschien via een vergelijker. Zijn er mensen die nog suggesties/tips hebben voor deze fase van het traject? Eventuele aanbevelingen zijn ook welkom!
@Rzaan Ik zag dat jij een dakkapel door Dakkapeldirect hebt laten plaatsen. Kun je hen aanbevelen? Ze komen bij mijn kleine offerteronde als goedkoopste uit de bus.
Daarnaast 2 mogelijke extra kosten van ieder 400 euro. Een omdat we in een eindwoning zitten en de dakkapel mogelijk dusdanig dicht langs de zijkant van het huis komt dat er nog een steiger moet komen ivm veiligheid en de ander voor het verleggen van de nokpannen mits de dakkapel op 2 (of minder) dakpannen van de nok af komt.
Het blijft een hoop geld maar de service voelde wel prettig, er werd meegedacht en ook eerlijk gezegd bij opties dat we het juist niet moesten nemen. Toch ter vergelijking (na het lezen van dit topic) bij WBB een offerte aangevraagd. Als die significant lager is gaan we mogelijk toch met hen in zee.
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Ik heb verschillende offertes opgevraagd, voor het geen wat wij willen verwacht ik ongeveer tussen de €9000,- a €10.0000 kwijt te zijn.
Dakkapel achtergevel 3.000 x 1.750 mm (b x h ):
Glas : HR++
2x draaikiep 1x vast
Hor
Ventilatierooster
1x geïntrigeerd elektrisch Somfy rolluik
Dakkapel uitvoeren in Keralit (kunststof rabat)
Heb nu komende periode 3 afspraken staan zullen er na verwachting nog een paar meer worden, ik hoop bij het bedrijf waar ik het beste gevoel bij heb nog wat aan de prijs te kunnen doen. Geen idee hoe het in de dakkapel markt zit qua afnames, ik merkte wel bij verschillende dat ze na mijn mail direct proactief terugbelde voor een inmeet afspraak.
2x draaikiep 1x vast
Hor
Ventilatierooster
Heb nu komende periode 3 afspraken staan zullen er na verwachting nog een paar meer worden, ik hoop bij het bedrijf waar ik het beste gevoel bij heb nog wat aan de prijs te kunnen doen. Geen idee hoe het in de dakkapel markt zit qua afnames, ik merkte wel bij verschillende dat ze na mijn mail direct proactief terugbelde voor een inmeet afspraak.
Hor en ventilatieroosters erbij onderhandelen is vaak wel mogelijk @Kneepie
Om een groffe indicatie bij WBB te krijgen kun je bij prefabshopper.nl kijken. Die leveren van WBB en de prijs zat bij mij er vrij dicht bij de offerte.Jorissie87 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:27:
[...]
Het blijft een hoop geld maar de service voelde wel prettig, er werd meegedacht en ook eerlijk gezegd bij opties dat we het juist niet moesten nemen. Toch ter vergelijking (na het lezen van dit topic) bij WBB een offerte aangevraagd. Als die significant lager is gaan we mogelijk toch met hen in zee.
Identiek aan mijn wens dus met als verschil dat ik geen rolluik neem en mijn dakkapel aan de voorgevel moet komen. Qua prijs komt het overeen wat voor mij fijn is om te weten. Uiteindelijk is het denk ik het verstandigst om zaken te gaan doen met de partij waar je het beste gevoel bij hebt (mits de prijzen niet teveel verschillen). Ik had van 1 partij bijvoorbeeld vrij snel een offerte ontvangen voor 7700. Ondanks dat deze fors goedkoper was, voelde het niet goed. Ze hadden een aantal aannames gedaan qua materiaal en opties en op aanvullende vragen kreeg ik maar halve informatie terug. Dan ga ik liever in zee met iemand die (telefonisch) met mij doorneem wat de situatie is en vervolgens uitgelegd welke mogelijkheden er zijn en adviseert over wat bij mij past.Kneepie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:10:
Ik heb verschillende offertes opgevraagd, voor het geen wat wij willen verwacht ik ongeveer tussen de €9000,- a €10.0000 kwijt te zijn.
2x draaikiep 1x vast
Hor
Ventilatierooster
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Als het goed is komen ze toch nog langs om alles in te meten en om de details door te nemen. Tijd zat om dingen nog aan te passen dus. Zon tel gesprek is meer een richtlijn qua prijs en informatie hoe zij werken etc.
Dat klopt, en inmiddels weet ik (verder in mijn zoektocht) ook een stuk beter wat ik wil. Partijen komen volgens mij pas inmeten als je ze de opdracht geeft. Als dan blijkt dat er nog extra kosten tevoorschijn komen dan was het misschien alsnog geen goede match. Deze partij ging bijvoorbeeld in de offerte uit van een dakkapel van 1,5 hoog (in plaats van de 1,75 die ik vroeg). En de wangen waren van Trespa ipv Keralit/Rabat. De Ruiter (in mijn geval) ging in hun offerte direct al uit van de meer geschikte uitvoering. Als ik puur op een indicatieve offerte een shortlist had moeten samenstellen dan vallen die al snel buiten de boot. De offerte goed nalezen loont dus zeker!Davidrrr schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:14:
Als het goed is komen ze toch nog langs om alles in te meten en om de details door te nemen. Tijd zat om dingen nog aan te passen dus. Zon tel gesprek is meer een richtlijn qua prijs en informatie hoe zij werken etc.
Goed om te weten, net ff gekeken maar kan de hoogte niet kiezen, standaard is 1,5 maar ik ben op zoek naar (heb een vergunning voor) 1,75 hoog. Weet niet hoeveel dat qua prijs uitmaakt. Uitgaande van 1,5 hoog kom ik op EUR 7314,-. Enig idee welke kosten daar voor de plaatsing nog verder bij komen (sowieso nog de kraan en omgevingsvergunning)._l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Om een groffe indicatie bij WBB te krijgen kun je bij prefabshopper.nl kijken. Die leveren van WBB en de prijs zat bij mij er vrij dicht bij de offerte.
Ik verwacht sowieso vandaag of morgen nog een offerte van WBB zelf dus dan weet ik het precies
Om echt vloeroppervlakte te winnen moet je eigenlijk een dakkapel zetten die flink hoog is en die moet je dan zo “diep” mogelijk plaatsen.Davidrrr schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:42:
Op 1,6 meter hoog? Dat schiet weinig op. Bij ons zijn de gordingen boven verwijderd en opnieuw hoger geplaatst met een stevige constructie zo te zien. De onderste gording bij ons zat rond de 1 meter en iets daarboven begint het raam, die gording is niet aangepast. Is ook al niet laag trouwens. Is het niet 1,6 meter vanaf de vloer en dan schuin omhoog gemeten?
Dit idee dus:
zeezuiper in "Dakkapel volledige hoogte?"
Bij mij is er 1 (1e verdieping) op het bestaande knieschot gezet en daar is er zeker wel ruimtewinst en sowieso is de kamer veel moderner en lichter tov vroeger (alleen 2 dakramen). Maar de ruimte-winst is miniem (imo).
Op zolder is er een hogere dakkapel gezet (als in “vanaf de buitenkant” gezien) en daardoor is hij ook “dieper” in het knieschot geplaatst. De bestaande gording is ook een stuk lager gezet. Ik heb bijna geen knieschot meer over (ongeveer 40cm hoog en 40cm diep). De ruimtewinst op zolder is enorm. Nadeel is wel dat je vloer helemaal opnieuw moet leggen omdat er echt vloeroppervlakte bij is gekomen. Op de 1e verdieping heb ik dat niet want op het bestaande knieschot.
Of dat je vanaf je bureau maar buiten kunt kijken en hoe hoog derhalve je vensterbank is is natuurlijk gewoonweg afhankelijk van de gebruikte kozijnen. Stel: je hebt een dakkapel van 180cm, dan moet je daar natuurlijk kozijnen inzetten van 160cm hoog zodat je 20cm borstwering hebt (bierviltje) en niet 1 van 80cm en 100cm borstwering… Kozijnen zijn er in allerlei maten . Als ik iets mag zeggen over de door mij gelinkte dakkapel hierboven; dat kozijn had best een type wat een slagje hoger is kunnen zijn zodat je een iets lagere borstwering hebt. Maar het is aan de foto’s lastig af te zien hoe de verdeling is.
Had ik op de 1e verdieping ook een hogere neer kunnen zetten? Zeker , maar ik ben een beetje meegegaan met de look van de buren, het oog wil ook wat. En op de 1e verdieping zochten we niet direct ruimtewinst maar wel meer licht. En het maakt de verbouwing ook simpeler als hij op het bestaande knieschot staat, op zolder heb ik echt veel meer werk.
[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 30-05-2023 22:04 ]
Zou overigens afraden om het via die partij te doen, en het gewoon via WBB doen. Ik heb gelukkig wel een factuur van WBB zelf zodat ik hopelijk nooit meer met die partij te maken heb. Plaatsing is overigens ook gewoon via WBB gedaan, er zat ook een WBB flyer op het raam. Denk dat hij mij ook zat was_l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Om een groffe indicatie bij WBB te krijgen kun je bij prefabshopper.nl kijken. Die leveren van WBB en de prijs zat bij mij er vrij dicht bij de offerte.
Hier zijn ze vorige week eindelijk geplaatst. 2 dakkapellen, waren er rond 9:00 en gingen rond 13:00 weer weg. Uiteindelijk de gemeente kunnen overtuigen om toch kunststof kozijnen en boeidelen toe te staan zodat we niet elke 5 jaar met verf aan de slag mogen. Binnenkort de binnenmuur doortrekken, en daarna isoleren en afwerken.
[ Voor 7% gewijzigd door Rev! op 30-05-2023 20:22 ]
ThxFreakNL schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:25:
[...]
Om echt vloeroppervlakte te winnen moet je eigenlijk een dakkapel zetten die flink hoog is en die moet je dan zo “diep” mogelijk plaatsen.
Dit idee dus:
zeezuiper in "Dakkapel volledige hoogte?"
Bij mij is er 1 (1e verdieping) op het bestaande knieschot gezet en daar is er zeker wel ruimtewinst en sowieso is de kamer veel moderner en lichter tov vroeger (alleen 2 dakramen). Maar de ruimte-winst is miniem (imo).
Op zolder is er een hogere dakkapel gezet (als in “vanaf de buitenkant” gezien) en daardoor is hij ook “dieper” in het knieschot geplaatst. De bestaande gording is ook een stuk lager gezet. Ik heb bijna geen knieschot meer over (ongeveer 40cm hoog en 40cm diep). De ruimtewinst op zolder is enorm. Nadeel is wel dat je vloer helemaal opnieuw moet leggen omdat er echt vloeroppervlakte bij is gekomen. Op de 1e verdieping heb ik dat niet want op het bestaande knieschot.
Of dat je vanaf je bureau maar buiten kunt kijken en hoe hoog derhalve je vensterbank is is natuurlijk gewoonweg afhankelijk van de gebruikte kozijnen. Stel: je hebt een dakkapel van 180cm, dan moet je daar natuurlijk kozijnen inzetten van 160cm hoog zodat je 20cm borstwering hebt (bierviltje) en niet 1 van 80cm en 100cm borstwering… Kozijnen zijn er in allerlei maten . Als ik iets mag zeggen over de door mij gelinkte dakkapel hierboven; dat kozijn had best een type wat een slagje hoger is kunnen zijn zodat je een iets lagere borstwering hebt. Maar het is aan de foto’s lastig af te zien hoe de verdeling is.
Had ik op de 1e verdiepingen ook een hogere meer kunnen zetten? Zeker , maar ik ben een beetje meegegaan met de look van de buren, het oog wil ook wat. En op de 1e verdieping zochten we niet direct ruimtewinst maar wel meer licht. En het maakt de verbouwing ook simpeler als hij op het bestaande knieschot staat, op zolder heb ik echt veel meer werk.
Dit is wel iets voor mij om over na te denken, ik vind sowieso dat bij onze buren de inkijk te hoog is en de dakkapel dieper zetten met een hoger raam zou veel meer opleveren. Ik heb verschillende afspraken staan en ga dit bespreekbaar maken, hopelijk kan dit met prefab en de dakconstructie. Wij zitten echter ook met het achteraanzicht van de buren, dit gaat een raar gezicht zijn Mja praktisch gaat denk ik voor mooi aan de achterkant .
@Kneepie je kan natuurlijk met meetlint/rolmaat aan de gang en het ff doorrekenen. Of dakhoek + soscastoa (kent u deze nognognog). Ter ref ik geloof dat onze 4.7m brede dakkapel slechts 4-5m2 heeft opgeleverd (vanaf 1.5m lijn, kan berekening niet terugvinden helaas) maar het is een wereld van verschil in ruimtelijk gevoel.
@FreakNL Nog even terugkomend op jouw dakkapel op zolder die dieper in het knieschot is geplaatst. Hebben zij hiervoor extra versteviging aangebracht? De aannemer bij ons was namelijk stellig over het scharnierdak in combinatie met de knieschotten, de platen mochten alleen vervangen worden voor magneet platen, ik kan mij voorstellen dat wanneer zij de knieschotten weghalen (3m) dat dit wat doet met de constructie.
Die platen (op zolder) waren sowieso niet dragend.. Dat waren gewoon multiplex plaatjes die met magneetjes vast zaten. Deze kon je dus zo los trekken om de ruimte achter het knieschot te benutten... Tevens zaten er ook niet veel dwarsbalkjes tussen gording en vloer..
Op de 1e verdieping is dat wel zo, daar zitten veel meer dwarsbalkjes:
:strip_exif()/f/image/Gn6cQ7ftAm3lxyOwLv8GtR1X.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de foto's van de oude situatie op zolder:
:strip_exif()/f/image/FnpyKzxsVQVilri5lk5Ny9Rz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cWnIjXr2vI9vQ9xhfcLdwhsL.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IktRDWDEbzYSRxUhRTXkH97j.jpg?f=user_large)
De nieuwe situatie is zo:
:strip_exif()/f/image/60GxO4lDsRt4wWrWmjI2ThVx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V6LxYjHuy1tHJWafOQZrKbPC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TcxNg8tC3CGFDyr52ZWBnAid.jpg?f=fotoalbum_large)
"
Mijn inziens hebben ze alleen de gording naar beneden verplaatst en een slaper links en rechts geplaatst.. En nog een nieuwe gording boven.. En ik had natuurlijk al een bestaande slaper, die kon ook niet weg.. Is wel ideaal om een wandje tegenaan te zetten straks... Maar het is natuurlijk wel een wereld van verschil waar de dakkapel staat. Die constructie op zolder hoeft natuurlijk alleen nog zijn eigen kapel te dragen.. De constructie op de 1e verdieping moet zijn eigen kapel dragen maar ook alles daarboven...
En ik kan het nu ook niet laten om een update te posten over de voortgang op de 1e verdieping.. Het gaat niet snel (ik ben niet zo'n klusser) en met een full-time baan, kind (wat om 19:00 gaat slapen) en een vriendin die om het weekend werkt blijft er weinig tijd over.. Maar we vorderen gestaag:
Wangen en bestaande schuine kant afgewerkt (gips) en raggelwerk voor vals plafond (en led test):
:strip_exif()/f/image/wHJKKYkMLbpTGWOSWDCL3rcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vals plafond erin:
:strip_exif()/f/image/U3Lyx8ZhYFQjrDFRXc0Ngly7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LJvrn9VemNNWfhb02hmTgeMr.jpg?f=fotoalbum_large)
To-do
- Plafond afwerken met een plint (bij overgang naar bestaande plafond)
- Bekabeling bestaande plafond wegwerken (link is voeding/schakeling spots, rechts is 220v (hing vroeger een ventilator) met afdekplaatjes)
- Bekleding vloer achter knieschot (is nu gewoon beton)
- Schuifdeuren-systeem voor knieschot bouwen/maken
- Vensterbank
- Kozijnen afwerken (waar je nu nog het hout ziet)
- Schilderen
- Hoeken afwerken met plinten
En dan de zolder.. Maar omdat ik daar ook een kamer wil maken EN er vloeroppervlakte bijgekomen is, is dat een groter project dan de 1e verdieping...
Op de 1e verdieping is dat wel zo, daar zitten veel meer dwarsbalkjes:
:strip_exif()/f/image/Gn6cQ7ftAm3lxyOwLv8GtR1X.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de foto's van de oude situatie op zolder:
:strip_exif()/f/image/FnpyKzxsVQVilri5lk5Ny9Rz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cWnIjXr2vI9vQ9xhfcLdwhsL.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IktRDWDEbzYSRxUhRTXkH97j.jpg?f=user_large)
De nieuwe situatie is zo:
:strip_exif()/f/image/60GxO4lDsRt4wWrWmjI2ThVx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V6LxYjHuy1tHJWafOQZrKbPC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TcxNg8tC3CGFDyr52ZWBnAid.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XQyhPj33j3JGM6v0jbXmL9pJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn inziens hebben ze alleen de gording naar beneden verplaatst en een slaper links en rechts geplaatst.. En nog een nieuwe gording boven.. En ik had natuurlijk al een bestaande slaper, die kon ook niet weg.. Is wel ideaal om een wandje tegenaan te zetten straks... Maar het is natuurlijk wel een wereld van verschil waar de dakkapel staat. Die constructie op zolder hoeft natuurlijk alleen nog zijn eigen kapel te dragen.. De constructie op de 1e verdieping moet zijn eigen kapel dragen maar ook alles daarboven...
En ik kan het nu ook niet laten om een update te posten over de voortgang op de 1e verdieping.. Het gaat niet snel (ik ben niet zo'n klusser) en met een full-time baan, kind (wat om 19:00 gaat slapen) en een vriendin die om het weekend werkt blijft er weinig tijd over.. Maar we vorderen gestaag:
Wangen en bestaande schuine kant afgewerkt (gips) en raggelwerk voor vals plafond (en led test):
:strip_exif()/f/image/wHJKKYkMLbpTGWOSWDCL3rcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vals plafond erin:
:strip_exif()/f/image/U3Lyx8ZhYFQjrDFRXc0Ngly7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LJvrn9VemNNWfhb02hmTgeMr.jpg?f=fotoalbum_large)
To-do
- Plafond afwerken met een plint (bij overgang naar bestaande plafond)
- Bekabeling bestaande plafond wegwerken (link is voeding/schakeling spots, rechts is 220v (hing vroeger een ventilator) met afdekplaatjes)
- Bekleding vloer achter knieschot (is nu gewoon beton)
- Schuifdeuren-systeem voor knieschot bouwen/maken
- Vensterbank
- Kozijnen afwerken (waar je nu nog het hout ziet)
- Schilderen
- Hoeken afwerken met plinten
En dan de zolder.. Maar omdat ik daar ook een kamer wil maken EN er vloeroppervlakte bijgekomen is, is dat een groter project dan de 1e verdieping...
[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 31-05-2023 16:13 ]
Maar wat moet ik nou weer denken van een website die er volledig uit ligt? https://wbb-dakkapellen.nl/Jorissie87 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:27:
[...]
Toch ter vergelijking (na het lezen van dit topic) bij WBB een offerte aangevraagd. Als die significant lager is gaan we mogelijk toch met hen in zee.
Ik weet wel dat dat in principe niets over de kwaliteit van een dakkapel zegt, maar het geeft toch niet echt vertrouwen...
Ik heb juist het gevoel bij een heel mooi modern vormgegeven website van een aannemer, dat prioriteiten bij de aannemer niet goed liggen
Er is m.i. een tussenweg: deze valt voor mij onder slordig/zaken niet op orde. Maar goed, in dit topic wordt wel duidelijk dat het met name de prijs is waar ze op concurreren._naief schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:55:
Ik heb juist het gevoel bij een heel mooi modern vormgegeven website van een aannemer, dat prioriteiten bij de aannemer niet goed liggen
[ Voor 12% gewijzigd door roughskirt op 07-06-2023 14:35 ]
Inmiddels zijn de volgende partijen op bezoek geweest;
Benelux dakkapellen;
Goed gevoel bij, er was veel mogelijk dachten mee in oplossingen wel redelijk aan de prijs maar voor zo'n ingreep betaal ik liever meer dan bij een goedkopere partij waar ik een slecht gevoel bij heb.
Perfectdakkapel;
Weinig variatie in materialen, ook maar een soort dakkapel. Het feit dat het dakkapel direct onder de panelen komt te liggen was voor hen niet mogelijk omdat ze 3 pannen boven elkaar nodig hadden om het af te monteren. Benelux stelde voor de panelen er voorzichtig af te halen en net zoals bij mijn buurman (door de aannemer gedaan) het af te werken onder de panelen.
Volgende week komt dakkapel direct langs maar in mijn hoofd heb ik mijn besluit al een beetje genomen.
Benelux dakkapellen;
Goed gevoel bij, er was veel mogelijk dachten mee in oplossingen wel redelijk aan de prijs maar voor zo'n ingreep betaal ik liever meer dan bij een goedkopere partij waar ik een slecht gevoel bij heb.
Perfectdakkapel;
Weinig variatie in materialen, ook maar een soort dakkapel. Het feit dat het dakkapel direct onder de panelen komt te liggen was voor hen niet mogelijk omdat ze 3 pannen boven elkaar nodig hadden om het af te monteren. Benelux stelde voor de panelen er voorzichtig af te halen en net zoals bij mijn buurman (door de aannemer gedaan) het af te werken onder de panelen.
Volgende week komt dakkapel direct langs maar in mijn hoofd heb ik mijn besluit al een beetje genomen.
Hey all, wij hebben enige tijd terug een vergunningaanvraag voor onze dakkapel ingediend (vanwege doorlopende dak, dus >1m van de goot) en hebben nu reactie van de gemeente. Graag jullie advies over wat een handig antwoord kan zijn. Ze geven twee zaken aan:
- Bouwkosten te laag ingeschat
- Ventilatieroosters toepassen
Die eerste is makkelijk toe te lichten, deze was inderdaad te laag neergezet (dakkapel is in een herziene versie groter gemaakt).
De tweede baal ik een beetje van, zie detailtekst hieronder. Graag jullie advies hoe hierop het beste te antwoorden zonder dat ik weer 4 weken opschorting krijg, moeilijke vervolgvragen en het feit dat ik absoluut geen ventilatieroosters wil. De woning is namelijk met balansventilatie uitgerust en ik wil geen roosters i.v.m. geluid en vieze lucht van buiten. Er komt ook triple beglazing in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RYDBzIfeOIzZcgNEYmtM0zmQ.jpg?f=user_large)
Welk(e) argument(en) kan ik het beste aandragen:
- De woning is luchtdicht gebouwd en doorvoeren in gevel, dak en ramen (in de vorm van ventilatieroosters) zijn niet mogelijk en beinvloeden de milieuprestaties in negatieve zin.
- De woning is voorzien van balansventilatie. Ventilatieroosters verstoren de balans
- De ruimte is een onbenoemde ruimte en hoeft niet aan de ventilatie-eisen te voldoen. (op de tekening staat 'verblijfsruimte' op de zolder, terwijl dit vanuit de bouw een onbenoemde ruimte is waar de eisen rondom daglicht, ventilatie en verwarming niet gelden)
- Een combinatie van bovenstaande
Ik voorkomen dat ik ook nog een ventilatieberekening hoef te overleggen. Lukt dat met (een combinatie van) bovenstaande. Is dit trouwens normaal? Lijkt me wat excessief.
Die eerste is makkelijk toe te lichten, deze was inderdaad te laag neergezet (dakkapel is in een herziene versie groter gemaakt).
De tweede baal ik een beetje van, zie detailtekst hieronder. Graag jullie advies hoe hierop het beste te antwoorden zonder dat ik weer 4 weken opschorting krijg, moeilijke vervolgvragen en het feit dat ik absoluut geen ventilatieroosters wil. De woning is namelijk met balansventilatie uitgerust en ik wil geen roosters i.v.m. geluid en vieze lucht van buiten. Er komt ook triple beglazing in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RYDBzIfeOIzZcgNEYmtM0zmQ.jpg?f=user_large)
- De woning is luchtdicht gebouwd en doorvoeren in gevel, dak en ramen (in de vorm van ventilatieroosters) zijn niet mogelijk en beinvloeden de milieuprestaties in negatieve zin.
- De woning is voorzien van balansventilatie. Ventilatieroosters verstoren de balans
- De ruimte is een onbenoemde ruimte en hoeft niet aan de ventilatie-eisen te voldoen. (op de tekening staat 'verblijfsruimte' op de zolder, terwijl dit vanuit de bouw een onbenoemde ruimte is waar de eisen rondom daglicht, ventilatie en verwarming niet gelden)
Ik voorkomen dat ik ook nog een ventilatieberekening hoef te overleggen. Lukt dat met (een combinatie van) bovenstaande. Is dit trouwens normaal? Lijkt me wat excessief.
[ Voor 6% gewijzigd door Perseus op 09-06-2023 20:42 ]
Wat een gemeente.
Bij mij was een tekening met afmetingen genoeg. Puur dat, geen enkele verdere specificaties.
Bij mij was een tekening met afmetingen genoeg. Puur dat, geen enkele verdere specificaties.
@Perseus Wat een bureaucratie! Ik snap dat je baalt. Bij ons was een tekening met wat omschrijving voldoende. Wel hebben we alle communicatie via een architect laten lopen.
Ik heb van onze architect begrepen dat die afdelingen wel eens kritischer kunnen zijn als je als burger zo’n aanvraag indient. Geen idee of dat in jouw geval ook speelt.
Je zou kunnen proberen om de argumenten via een architect in te dienen die bekend is met jouw gemeente, als je dat al niet gedaan hebt. Het kost wat, maar ik acht de kans van slagen groter dan als jij het zelf gaat onderbouwen.
Niet specifiek inhoudelijk antwoord op jouw vraag, maar hoopt dat het helpt.
Ik heb van onze architect begrepen dat die afdelingen wel eens kritischer kunnen zijn als je als burger zo’n aanvraag indient. Geen idee of dat in jouw geval ook speelt.
Je zou kunnen proberen om de argumenten via een architect in te dienen die bekend is met jouw gemeente, als je dat al niet gedaan hebt. Het kost wat, maar ik acht de kans van slagen groter dan als jij het zelf gaat onderbouwen.
Naar mijn mening is dit het enige argument dat ter zake doet.Perseus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:39:
Bij eventuele toekomstige verkoop kan je dus in principe ook niet adverteren met een verblijfsruimte/slaapkamer voor deze ruimte.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wij hadden ook een vergunning nodig om dezelfde reden als jij. De gemeente had ong een maand nodig voor de goedkeuring. Bij ons heet het zolderruimte op de tekening. We hadden wel een ventilatierooster erin. Ik kan je in een persoonlijk bericht eventueel laten zien wat de tekenaar voor ons heeft ingediend bij de gemeente. Bij ons heeft de tekenaar ook de aanvraag ingediend.
Eind deze maand wordt het dakkapel geplaatst…
Eind deze maand wordt het dakkapel geplaatst…
Zitten er geen ramen in die open kunnen? Anders kun je misschien een winterstand op je draaikiep raam laten zetten en beargumenteren dat je dat als ventilatie gaat gebruiken.
Een andere optie is om de vergunning met ventilatieroosters aan te vragen, maar ze niet de plaatsen. Niet helemaal netjes maar het lijkt me sterk dat ze komen controleren of dat rooster er wel inzit
Hier was de gemeente ook erg moeilijk, en heb ik zelfs een soort "boete" moeten betalen omdat hij net aan hun standaarden voldeed (lees niet gebouwd als hoe ze het in 1938 deden)
Een andere optie is om de vergunning met ventilatieroosters aan te vragen, maar ze niet de plaatsen. Niet helemaal netjes maar het lijkt me sterk dat ze komen controleren of dat rooster er wel inzit
Hier was de gemeente ook erg moeilijk, en heb ik zelfs een soort "boete" moeten betalen omdat hij net aan hun standaarden voldeed (lees niet gebouwd als hoe ze het in 1938 deden)
We laten wel de vergunning regelen via een derde partij die ook de dakkapel regelt, die bel ik maandag ook nog eens op om door te nemen wat het handigste is, zij doen dit vaker. Maar eens over de bureaucratie... wat interesseert hen het nou hoe ik zorg dat er verse lucht binnen komt? Het is maar een dakkapel...Superbeagle schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:06:
@Perseus Wat een bureaucratie! Ik snap dat je baalt. Bij ons was een tekening met wat omschrijving voldoende. Wel hebben we alle communicatie via een architect laten lopen.
Ja hier zat ik ook al aan te denken, dat haalt in principe in 1x het hele argument voor ventilatie onderuit. In onze technische omschrijving van de woning kan ik daar denk ik nog wel een plaatje en tekst over vinden.assje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:14:
[...]
Naar mijn mening is dit het enige argument dat ter zake doet.
Bij eventuele toekomstige verkoop kan je dus in principe ook niet adverteren met een verblijfsruimte/slaapkamer voor deze ruimte.
@Perseus zit er al ventilatie op je zolder/dakkapelkamer van je balansunit? Dan zou ik dat aangeven. Evt met een eenvoudige excel toelichten. En anders een berekening overleggen. Het lijkt me sterk dat ze komen controleren..en als ze dat komen doen ben je nog bezig met de ventilatie, toch?
Had je al meer kunnen vinden over levertijd? Ik had laatst een prefab bouwer aan de telefoon maar die kon bij direct bestellen misschien net voor de kerst pas plaatsen. Wat zijn de andere ervaringen hier?AMDFreak schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:23:
Heeft iemand wel een idee wat de levertijden tegenwoordig zijn? Ik heb het idee dat die flink aan het teruglopen zijn.
Deze week akkoord gegeven op een kaderdakkapel, week 34 plaatsen, wij hebben gelukkig geen haast.woutervt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Had je al meer kunnen vinden over levertijd? Ik had laatst een prefab bouwer aan de telefoon maar die kon bij direct bestellen misschien net voor de kerst pas plaatsen. Wat zijn de andere ervaringen hier?
Week 34 plaatsen is toch heel snel? Wij gaven opdracht in jan voor plaatsing eind april.
Geen idee wat de levertijden voorheen waren.
Snel of wat later was voor ons in ieder geval geen probleem.
je mag ook ballans ventilatie hebben, maar ook dat zal je moeten aantonen. een verblijfsruimte zal moeten voldoen aan de ventilatie eis.als dat op de tekening staat is dat wat ze toetsen.Perseus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:39:
Hey all, wij hebben enige tijd terug een vergunningaanvraag voor onze dakkapel ingediend (vanwege doorlopende dak, dus >1m van de goot) en hebben nu reactie van de gemeente. Graag jullie advies over wat een handig antwoord kan zijn. Ze geven twee zaken aan:
[Afbeelding]
en exact daarom staat het in de wetPerseus schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:49:
[...]
We laten wel de vergunning regelen via een derde partij die ook de dakkapel regelt, die bel ik maandag ook nog eens op om door te nemen wat het handigste is, zij doen dit vaker. Maar eens over de bureaucratie... wat interesseert hen het nou hoe ik zorg dat er verse lucht binnen komt? Het is maar een dakkapel...
Tekenaar gewoon even twee roostertjes in laten tekenen en klaar. Dat het "in het werk" anders is opgelost wist jij vooraf ook nog niet. Gewijzigd inzicht tijdens de bouw om het te wijzigen naar een ander type ventilatie.Perseus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:39:
[Afbeelding]
Die ambtenaar vinkt alleen alle vakjes af, vaak niet gehinderd door enige kennis.
Half mei was onze vergunning binnen, eind deze maand komt de dakkapel van perfect dakkapel. Er was destijds bij het bezoek (in maart) aangegeven ~5 weken levertijd. Dat klopte ook ongeveer. Uiteindelijk 6 weken omdat ze voor de zekerheid nog iets na wilde meten ivm de afstand van de waterafvoer tov een velux raam. WBB zat in maart op 8-9 weken als ik het me goed herinner.Kneepie schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:40:
Geen idee wat de levertijden voorheen waren.
[ Voor 14% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 13-06-2023 14:06 ]
Wat ik heb gehoord van 2 boeren is: 6 weken en de ander 8-9 weken.woutervt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Had je al meer kunnen vinden over levertijd? Ik had laatst een prefab bouwer aan de telefoon maar die kon bij direct bestellen misschien net voor de kerst pas plaatsen. Wat zijn de andere ervaringen hier?
In mijn ogen vrij vlot en een signaal dat steeds minder mensen voor een dakkapel kiezen en het uitstellen gezien de hoge prijzen.. Wellicht kan dat straks in ons voordeel uitpakken, dat de prijzen iets kunnen dalen.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Hier heb ik ook maanden op zitten wachten echter toch maar voor gekozen om de koop door te zetten.AMDFreak schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Wat ik heb gehoord van 2 boeren is: 6 weken en de ander 8-9 weken.
In mijn ogen vrij vlot en een signaal dat steeds minder mensen voor een dakkapel kiezen en het uitstellen gezien de hoge prijzen.. Wellicht kan dat straks in ons voordeel uitpakken, dat de prijzen iets kunnen dalen.
Ik heb ook het gevoel dat de markt al aan het veranderen is, wij hebben namelijk best nog wat van de prijs afgekregen en merkte bij verschillende boeren dat ze proactief waren. Ik ben tegen ieder bedrijf open geweest dat zij niet de enige waren die zouden komen inmeten. Qua prijs kon er overal wat af, ik werd zelfs na het inmeet moment na gebeld wat er nog aan de offerte moest gebeuren om een ander bedrijf niet te laten komen.
Uiteindelijk gekozen waar ik het beste gevoel bij had, wel hoger segment maar wel meer mogelijk.
Overal offertes opgevraagd voor een 3meter dakkapel waarbij op dit moment de prijs hangt tussen de 7 a 8k kaal. Kandidaten waren Beneluxdakkapellen, dakkapeldirect, WBB dakkappellen, perfect dakkapel.
Benelux; Goed gevoel bij het inmeet moment contact na het inmeet moment was ook prettig. Wel hoger segment en er was veel mogelijk. (verleggen panelen, kaderdakkapel etc.) Over het algemeen goede recensies.
WBB dakkapellen; Laagste offerte, scheelde meer dan 1000 euro, uiteindelijk niet langs laten komen. Twijfelde teveel over de negatieve reviews en het mailverkeer was ook niet erg hartverwarmend.
Perfectdakkapel; Ook langs geweest echter weinig mogelijk, geen kader dakkapel durfde niet de zonnepanelen te eraf en erop te plaatsen. Offerte was gemiddeld en vast en zeker vakmannen maar zagen teveel beren op de weg.
Dakkapeldirect; Goed gevoel over op de mail, was veel mogelijk maar uiteindelijk laten verleiden deze af te zeggen voor een beter bod van Benelux.
Dus gekozen voor Beneluxdakkapellen. Blijf het wel spannend vinden of het allemaal goed gaat, niet voor het dakkapel zelf maar meer om eventueel gezeik erna als er bijvoorbeeld iets niet goed is met het dak of de panelen. Alles in ieder geval geprobeerd zo goed mogelijk vast te leggen.
Voor een prijs indicatie voor mensen die nog aan het zoeken zijn;
Kader dakkapel breedte buitenmaat; 3,52m hoogte 1,72m €11.000
Opties;
Kaderdakkapel
2x draaikiep met winterstand
Elektrische rolluiken
upgrade RC waarde 6.5
2x hor
Zinken kraal
demonteren zonnepanelen en terugzetten
Afvoeren puin
kraan
Hopelijk heeft iemand er wat aan, levering week 34, kan wel foto's posten bij interesse
Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen nog delen.haltec schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:32:
[...]
Ik zal mijn ervaringen delen als ze geweest zijn. Offertes waren redelijk vergelijkbaar, de Ruiter was iets scherper geprijsd maar de afwerking was ook minder of van binnen eigenlijk geen afwerking. ZWN kun je kiezen tussen Trespa of Keralit. De Ruiter gebruikt iets wat nog beter is maar kon niet melden wat het was. Op zich zag het er prima uit bij de Ruiter hoor maar op een aantal dingen kreeg ik een slecht gevoel over hoe ze werken...het is gewoon een fabriek die er tientallen per week doen in plaats van 1 per week.
Dakkapel is geplaatst en ook van binnen afgewerkt en ziet er verder allemaal prima uit. Plaatsing ging heel soepel en goed. Ook afwerking is prima. Vensterbank is redelijk simpel, witte MDF plaat...wil je iets mooiers of beters dan zelf regelen en dan nemen ze dat gelijk mee. Spotjes had ik al voorbereid en hebben ze ook de gaten voor gezaagd. Kamer hebben ze keurig achtergelaten en alle rotzooi weer meegenomen. Zelf de vloer afdekken is wel raadzaam en die kun je achteraf in de container gooien.
Kortom ik kan ZWN zeker aanraden als je in hun werkgebied woont.
foto's die je wilt delen? Ben altijd wel benieuwd.haltec schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:34:
[...]
Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen nog delen.
Dakkapel is geplaatst en ook van binnen afgewerkt en ziet er verder allemaal prima uit. Plaatsing ging heel soepel en goed. Ook afwerking is prima. Vensterbank is redelijk simpel, witte MDF plaat...wil je iets mooiers of beters dan zelf regelen en dan nemen ze dat gelijk mee. Spotjes had ik al voorbereid en hebben ze ook de gaten voor gezaagd. Kamer hebben ze keurig achtergelaten en alle rotzooi weer meegenomen. Zelf de vloer afdekken is wel raadzaam en die kun je achteraf in de container gooien.
Leuk met die spotjes gedaan zo.haltec schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:43:
Uiteraard, hier een paar fotos..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En gij geleuft daassje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:14:
[...]
Wat voor materiaal is de dakkapel gemaakt en de afmeting van buiten?
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Alles is Keralit, met sierstrip en zinken kraal,
Afmetingen zijn 330 x 175
Spotjes zijn gewoon GU10 (Bdutch, mooie armaturen) met Philips Hue lampen. Deze leverancier laat gelukkig voldoende ruimte om dit te doen, de dakkapel die wij bij de Ruiter hebben gezien was in het plafond heel krap en denk niet dat dit had gepast, aandachtspunt.
nog een extra foto voor wat meer detail
Afmetingen zijn 330 x 175
Spotjes zijn gewoon GU10 (Bdutch, mooie armaturen) met Philips Hue lampen. Deze leverancier laat gelukkig voldoende ruimte om dit te doen, de dakkapel die wij bij de Ruiter hebben gezien was in het plafond heel krap en denk niet dat dit had gepast, aandachtspunt.
nog een extra foto voor wat meer detail
:strip_exif()/f/image/yIKs6S2VwUwEz5Zgrxr24xod.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg fraai, bedankt voor de foto's.
Het aftimmeren zit er inderdaad vooral uit als gipsplaten monteren. Ik had verwacht dat het behangklaar zou zijn daarna, maar zo te zien moet je alsnog wel wat dichtsmeren en architraven aanbrengen. Of is dit hoe ze standaard afleveren en betaal je erna pas extra? Dan is het erg nette service tov wat ik hier eerder heb gezien.
Het aftimmeren zit er inderdaad vooral uit als gipsplaten monteren. Ik had verwacht dat het behangklaar zou zijn daarna, maar zo te zien moet je alsnog wel wat dichtsmeren en architraven aanbrengen. Of is dit hoe ze standaard afleveren en betaal je erna pas extra? Dan is het erg nette service tov wat ik hier eerder heb gezien.
[ Voor 22% gewijzigd door LordBusiness op 23-06-2023 14:50 ]
Hier zijn twee dakkapellen geplaatst via WIKO dakkapellen.
Tevreden over voortraject evenals uitvoering.
Tijdens uitvoering werden er nog vragen gesteld over hoe ik iets zou willen hebben. Prima mijn inziens. Ook was er iets geplaatst op een manier zoals ik het eigenlijk niet wilde. Was geen probleem, boel werd zo weer omgebouwd (montage gording i.r.l. tot plafondhoogte)
Door dit ombouwen was wel een extra gording nodig. Deze wilde men zelf wel halen, maar heb dit zelf maar gedaan. Konden zij zich mooi focussen op de montage.
Ook fijn dat men de oude dakkapel achter heeft losgehaald en afgevoerd.
Wel twee restpuntjes.
- droger beschadigd (stond op zolder, was ruimte genoeg, maar toch beschadigd)
- knik in aluminium kader. Niet gezien hoe dit gebeurd is, maar zal met hijsen zijn geweest gok ik.
Men neemt hier nog contact over op..
Al met al tevreden.
Tijdens uitvoering werden er nog vragen gesteld over hoe ik iets zou willen hebben. Prima mijn inziens. Ook was er iets geplaatst op een manier zoals ik het eigenlijk niet wilde. Was geen probleem, boel werd zo weer omgebouwd (montage gording i.r.l. tot plafondhoogte)
Door dit ombouwen was wel een extra gording nodig. Deze wilde men zelf wel halen, maar heb dit zelf maar gedaan. Konden zij zich mooi focussen op de montage.
Wel twee restpuntjes.
- knik in aluminium kader. Niet gezien hoe dit gebeurd is, maar zal met hijsen zijn geweest gok ik.
Al met al tevreden.
![]() | ![]() | ![]() |
Mag ik vragen, al dan niet via DM, wat dat breedste dakkapel gekost heeft?ZveenT schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:01:
Wel twee restpuntjes.
Al met al tevreden.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Jazeker. Doe maar een dm. Is wat netter.JT schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Mag ik vragen, al dan niet via DM, wat dat breedste dakkapel gekost heeft?
dat is hoe ze het standaard afleveren, er zijn wat opties maar ze berken zich tot het standaard afwerken. gladmaken/stuccen dat doen ze niet meer, zijn andere beter in en was gewoon teveel gedoe..LordBusiness schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:47:
Erg fraai, bedankt voor de foto's.
Wat zijn de afmetingen ?
Nog detail foto’s van de de voorkant ?
Dank
Nog detail foto’s van de de voorkant ?
Dank
ZveenT schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:01:
Wel twee restpuntjes.
Al met al tevreden.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Volgens mij is de vraag naar dakkapellen nu echt aan het dalen. Veel partijen die nu aanbiedingen geven. Zelfs dakkapel warenhuis die aan het stunten is met 5k voor een 3m kapel. Dat is wel aanzienlijk lager dan de rest.
Ook wbb nu met gratis keralit en tripel glas
Mooie signalen idd, alleen neem ik "gratis" met een korreltje zout..
Bij wbb is dit standaard.woutervt schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:24:
Volgens mij is de vraag naar dakkapellen nu echt aan het dalen. Veel partijen die nu aanbiedingen geven. Zelfs dakkapel warenhuis die aan het stunten is met 5k voor een 3m kapel. Dat is wel aanzienlijk lager dan de rest.
Was vensterbank en afdichting onder pas later gedaan? Hoe zit het met vensterbank bevestiging? Kan je erop zitten?haltec schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:43:
@FreakNL heb je de vensterbak al bevestigd? Ga je het zelf monteren?
Hadden ze de gipsplaten ook afgewerkt, of heb je dat zelf gedaan?haltec schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat weinig dakkapelboeren de platen afwerken. Als ik het goed zie zijn dit trouwens stucplaten? Ik heb gipsplaten gebruikt, van tevoren afgesproken met de kapelleverancier dat ik die ging plaatsen, dan houden ze daar rekening mee met plaatsen (ruimte tussen voorkant kozijn en zijkant). Zijn nu een keer geverfd, minimaal nog 1 keer. Bij mij staat de kapel op een gording. Daarop ga ik tzt een vensterbank plaatsen en daaronder een kast inbouwen. Ik zit al weken te wachten op een binnendeur en kozijn, die bestelling liep uit. Binnenkort kan ik het afmaken en alles een laatste keer sauzen.
Vensterbank is later gedaan, afdichting onderkant/knieschot was al zo vanuit de bouw van het huis. Het is inderdaad stevig genoeg om erop te zitten/staan, zit een heel raamwerk onder.andru123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 03:46:
[...]
Was vensterbank en afdichting onder pas later gedaan? Hoe zit het met vensterbank bevestiging? Kan je erop zitten?
Afwerking doen ze niet, hier voor komt een stukadoor om het verder af te werken/schilderen etc. Het zijn inderdaad gipsplaten.mierenfokker schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:23:
[...]
Hadden ze de gipsplaten ook afgewerkt, of heb je dat zelf gedaan?
bedoel ik de fotos van binnen - hoe ziet er uit, qua isolatie, past het netjes,... dit zijn allemaal interessant.ZveenT schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:36:
Van binnen hebben wij niks laten doen. Doe alles zelf.
Zo, even meelurken in dit topic 
Ik heb al heel wat mooie foto's voorbij zien komen. Nu heeft een buurman bij ons in de straat een dakkapel laten zetten over de hele lengte van z'n huis en daarmee begint het bij ons ook wel een beetje te kriebelen.
Ik houd er zelf altijd van om zoveel mogelijk informatie te vergaren vóórdat ik een partij vraag om ermee bezig te gaan, zodat ik enerzijds weet wat ik moet vragen en ook om een gevoel te krijgen bij hoe kundig/open zo iemand zelf is.
Omdat er bij ons huis ooit een indeling is gemaakt op de zolder, waardoor er nu een overloop, washok en slaapkamer zijn ontstaan, ben ik meteen ook aan het bekijken of/hoe die indeling op de schop zou kunnen gaan. E.e.a. zal ook afhankelijk zijn van of je twee separate dakkapellen plaatst (bv. washok en slaapkamer), of eentje over twee "ruimtes" heen (overloop i.c.m. sk of washok), of net als de buurman "gewoon" over de hele lengte.
Hebben jullie dat in dit traject ook besproken/overlegd met de leverancier van de dakkapel, of vooraf zelf gepland en op basis daarvan de offertes opgevraagd?
Mijn laatste ervaring met verbouwen was toen ik een aannemer vroeg om een bijkeuken te plaatsen en het advies/resultaat was een uitbouw over de volledige breedte van het huis waar we nog dagelijks veel plezier van hebben, dus ik ben wel benieuwd of er dakkapel-partijen zijn die ook op dat vlak kunnen/willen meedenken over de toegevoegde waarde van wat ze zelf doen en dus niet per definitie de grootste/duurste optie zouden adviseren.
Ik heb al heel wat mooie foto's voorbij zien komen. Nu heeft een buurman bij ons in de straat een dakkapel laten zetten over de hele lengte van z'n huis en daarmee begint het bij ons ook wel een beetje te kriebelen.
Ik houd er zelf altijd van om zoveel mogelijk informatie te vergaren vóórdat ik een partij vraag om ermee bezig te gaan, zodat ik enerzijds weet wat ik moet vragen en ook om een gevoel te krijgen bij hoe kundig/open zo iemand zelf is.
Omdat er bij ons huis ooit een indeling is gemaakt op de zolder, waardoor er nu een overloop, washok en slaapkamer zijn ontstaan, ben ik meteen ook aan het bekijken of/hoe die indeling op de schop zou kunnen gaan. E.e.a. zal ook afhankelijk zijn van of je twee separate dakkapellen plaatst (bv. washok en slaapkamer), of eentje over twee "ruimtes" heen (overloop i.c.m. sk of washok), of net als de buurman "gewoon" over de hele lengte.
Hebben jullie dat in dit traject ook besproken/overlegd met de leverancier van de dakkapel, of vooraf zelf gepland en op basis daarvan de offertes opgevraagd?
Mijn laatste ervaring met verbouwen was toen ik een aannemer vroeg om een bijkeuken te plaatsen en het advies/resultaat was een uitbouw over de volledige breedte van het huis waar we nog dagelijks veel plezier van hebben, dus ik ben wel benieuwd of er dakkapel-partijen zijn die ook op dat vlak kunnen/willen meedenken over de toegevoegde waarde van wat ze zelf doen en dus niet per definitie de grootste/duurste optie zouden adviseren.
Als het goed is komen ze altijd meten en ku je aangeven waar je aan denkt en zullen ze ongetwijfeld wat advies geven. Wij hebben ook over de breedte genomen en waar de tussenwand moest komen is er een soort dicht stuk in de dakkapel. Zij zullen ook wel aangeven wat ze vaak meemaken. Bij ons was de ruimte tussen trap en tussenwand wat breder dan normaal maar ik wilde de wand plaatsen om het spant heen bv. 2 losse dakkapellen is volgens mij flink duurder dan 1 grote met een dicht stukje ertussen bv.
zou gewoon volle breedte doen. Meer ruimte, meer m2, en niet heel veel duurder dan een kleinere kapel in verhouding.
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Bij ruiter hoef je volgens mij het dakkapel niet meer te isoleren. Het dakkapel komt bij ons gelijk te lopen met de vliering. We denken eraan om de vliering isoleren ipv het dak boven de vliering. En hiermee dus ietsje meer hoofdruimte te hebben in de vliering.haltec schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:34:
[...]
Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen nog delen.
En fijn om te horen dat ruiter de spotjes voor je ingefreesd hebben! Ik neem aan dat je de kabels voor de spotjes wel zelf getrokken hebt?
voor de volledigheid, onze dakkapel komt niet bij de Ruiter vandaan en ze waren ook verre van behulpzaam als het ging om spotjes in plafond te monteren/mee te denken. De ruimte in het plafond was bij de ruiter ook minimaal en ik had hier zeker geen GU10's in kunnen monteren. Bij andere leveranciers heb ik zelf de electra en kabels voorbereid, daarna was het een kwestie van erin klikken en klaar.
Wij zijn na het strippen van de zolder er achter gekomen dat we ook een nieuwe dakkapel moeten plaatsen. Zijn er mensen die goede ervaring hebben met bedrijven uit de regio Eindhoven?
Wij hebben al reeds 4 jaar 1 dakkapel.
Nu zijn wij ook aan het oriënteren om een dakkapel aan de andere kant te plaatsen.
Nu heb ik er een over de vloer gehad, waarbij ik begin te twijfelen mbt de isolatie..
Onze huidige dakkapel is alsvolgt opgebouwd (RC6 dak als het goed is)
- Epdm
- isolatie
- osbplaten
- 10cm balken, deze ruimte is hol en kon ik mooi spotjes in verwerken
Alleen nu zegt een andere dakkapel boer dat dit nooit een RC6 dak kan zijn. Omdat de isolatie te dun zou zijn?
Nu zijn wij ook aan het oriënteren om een dakkapel aan de andere kant te plaatsen.
Nu heb ik er een over de vloer gehad, waarbij ik begin te twijfelen mbt de isolatie..
- Epdm
- isolatie
- osbplaten
Alleen nu zegt een andere dakkapel boer dat dit nooit een RC6 dak kan zijn. Omdat de isolatie te dun zou zijn?
Ik zou zeggen reken het even na in Ubakus.AMDFreak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:46:
- Epdm
- isolatie
- osbplaten
Met deze weinige info kunnen we vanaf een scherm helemaal niks. Wat voor isolatie, hoe dik etc.
"wat voor auto heb je"
"een grijze"
Probeer eens zelf een tekening te maken van de maten van je dakkapel en hier te plaatsen? Hoeveel ruimte zit er dan vanaf het EPDM naar het OSB? Met abakus kun je checken of dat kan kloppen qua RC waarde voor de hele dakopbouw, maar je kunt voor een grove schatting ook googlen naar b.v. RC van xx cm PIR.
Onze dakkapel hebben we nu ong een jaar. Bij ons zit de PIR tussen de balken aan de binnenkant. Deze is afgetaped en wij hebben er zelf nog een extra dampremmende folie onder gedaan.AMDFreak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:46:
- Epdm
- isolatie
- osbplaten
Wij waren toen na plaatsing erachter gekomen dat de PIR platen aan de zijkanten maar 7cm waren (rd3 ipv rd4.5)...
Als de isolatie boven de balken zou zitten, op de OSB, dan krijg je wel een heel dik dak.
rd6 PIR is 14cm, dan krijg je ook nog een opstaande rand en de balken.
In dat geval zit je zo op een 40cm dik dak
opzich kan het prima, maar zonder te weten hoe dik de isoatie is en van welk type kan je er weinig over zeggen met 12cm pir kan je RC 6.0 halen maar met 13-14 cm is het een stuk makkelijker en ook de RC 6.3 die je nu zou moeten halen.AMDFreak schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:46:
- Epdm
- isolatie
- osbplaten
Compleet de verkeerde opbouw als je een dak hebt met bitume/epdm. dit zijn het type daken wat ik nogwel eens na jaren zie en helemaal naar de klote zijn. hout oplsuiten tussen damp dichte lagen is gewoon een slecht idee.darklord007 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:59:
[...]
Onze dakkapel hebben we nu ong een jaar. Bij ons zit de PIR tussen de balken aan de binnenkant. Deze is afgetaped en wij hebben er zelf nog een extra dampremmende folie onder gedaan.
onder een dampdicht dak gebruik je een damp open isolatie materiaal en een klimaatfolie.
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-08-2023 10:43 ]
Dan lurk ik ook even mee in dit topic :-).
Op dit moment ook bezig met de plaatsing van een houten pre-fab dakkapel op onze woning.
De foto is van net na de plaatsing en binnen zijn we nog bezig met de afwerking ervan.
Aan de buitenzijde van de dakkapel voor de ramen, komen nog screens te hangen en aan de binnenzijde ga ik in het plafond rolgordijnen integreren zodat deze zeg maar uit het plafond naar beneden gaan komen.
Daarnaast krijgt de zolder ook meteen een kleine upgrade als werkkamer.
:strip_exif()/f/image/886mNfJSbU1BpNkV0z8PtaQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De groot en hoogendam, hebben de dakkapel gerealiseerd en waren zeer meedenkend in het proces.
Op dit moment ook bezig met de plaatsing van een houten pre-fab dakkapel op onze woning.
De foto is van net na de plaatsing en binnen zijn we nog bezig met de afwerking ervan.
Aan de buitenzijde van de dakkapel voor de ramen, komen nog screens te hangen en aan de binnenzijde ga ik in het plafond rolgordijnen integreren zodat deze zeg maar uit het plafond naar beneden gaan komen.
Daarnaast krijgt de zolder ook meteen een kleine upgrade als werkkamer.
:strip_exif()/f/image/886mNfJSbU1BpNkV0z8PtaQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De groot en hoogendam, hebben de dakkapel gerealiseerd en waren zeer meedenkend in het proces.
[ Voor 5% gewijzigd door willemvdvliet op 20-08-2023 15:41 ]
Wij hebben (denk ik?) een bitumen dak op onze dakkapel, die inmiddels alweer 8 jaar oud is. Weet iemand of dit dak na een bepaalde tijd vervangen moet worden?
Er ligt al wel sinds het begin water op na een regenbui maar dat doet het kennelijk geen kwaad. Wij hebben ook nooit lekkage gehad, en hebben dat nog steeds niet.
/f/image/6SGAuFwoSuSlzOjPU69zlpW7.png?f=fotoalbum_large)
Beetje onduidelijke schuine foto (te weinig licht om nu een foto te maken):
/f/image/UXonRgz0QkPi4Lj410bFBIFX.png?f=fotoalbum_large)
Met de originele bouwer hebben we geen contact meer, hier hadden wij een juridisch conflict mee en later zijn ze failliet gegaan.
De zwarte dingetjes erop zijn tie-wraps, dit was materiaal van werkzaamheden die op ons hoofddak toen plaatsvinden. Netjes opgeruimd achteraf
Er ligt al wel sinds het begin water op na een regenbui maar dat doet het kennelijk geen kwaad. Wij hebben ook nooit lekkage gehad, en hebben dat nog steeds niet.
/f/image/6SGAuFwoSuSlzOjPU69zlpW7.png?f=fotoalbum_large)
Beetje onduidelijke schuine foto (te weinig licht om nu een foto te maken):
/f/image/UXonRgz0QkPi4Lj410bFBIFX.png?f=fotoalbum_large)
Met de originele bouwer hebben we geen contact meer, hier hadden wij een juridisch conflict mee en later zijn ze failliet gegaan.
De zwarte dingetjes erop zijn tie-wraps, dit was materiaal van werkzaamheden die op ons hoofddak toen plaatsvinden. Netjes opgeruimd achteraf
[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 22-08-2023 21:21 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
8 jaar is vrij jong naar mijn mening. Begin dit jaar was onze dakkapel gaan lekken en gok erop dat de bitumen hier 35 jaar oud was. Het bestond wel uit meerdere lagen dus waarschijnlijk in de loop van de jaren opgelapt.Sebazzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:20:
Wij hebben (denk ik?) een bitumen dak op onze dakkapel, die inmiddels alweer 8 jaar oud is. Weet iemand of dit dak na een bepaalde tijd vervangen moet worden?
[ Voor 9% gewijzigd door wauskoek op 22-08-2023 21:30 ]
Wij zijn ook in de markt voor een dakkapel, wordt waarschijnlijk een dakkapel van 2,5 meter breed.
We hebben nu een aanvraag voor een afspraak ingediend bij ruiter dakkapellen. Zijn er nog andere die jullie kunnen aanbevelen in de regio Rotterdam?
Overigens schrik ik behoorlijk van de prijzen die je overal ziet staan indicatief op websites, het is alsof ze de inflatie even x3 erbij hebben gedaan..
Overigens is voor ons 1 van de argumenten voor een dakkapel een vlakke plek om de buitenunit van een toekomstige airco voor 3 kamers te realiseren, we hebben nu een schuin dak aan twee kanten vanaf de eerste verdieping
We hebben nu een aanvraag voor een afspraak ingediend bij ruiter dakkapellen. Zijn er nog andere die jullie kunnen aanbevelen in de regio Rotterdam?
Overigens schrik ik behoorlijk van de prijzen die je overal ziet staan indicatief op websites, het is alsof ze de inflatie even x3 erbij hebben gedaan..
Overigens is voor ons 1 van de argumenten voor een dakkapel een vlakke plek om de buitenunit van een toekomstige airco voor 3 kamers te realiseren, we hebben nu een schuin dak aan twee kanten vanaf de eerste verdieping
Ook even lekker meegelezen, altijd heerlijk dat er zoveel verschillende (en toch wel behoorlijk specifieke) topics over niet direct IT gerelateerde dingen op GOT voorbij komen :-)
Wij gaan een bestaande, rotte dakkapel van ~ 1.80 laten vervangen voor een zo breed mogelijke (~5 meter.)
Nu een best duidelijke offerte binnen van "Montis bouw" na goede ervaringen van vrienden in de buurt.
Was vooral benieuwd naar wat de standaard afwerking is na oplevering, en nu begrijp ik dat er in het 'afwerk pakket' wat ze aanbieden waarschijnlijk vooral gipsplaten zittten (isolatie is wel al opgenomen in de prefab).
Ook goed om te zien dat er na plaatsing bij het overspannen van tussenmuren een gat overblijft wat je zelf nog in mag vullen :-) Helemaal niet over nagedacht.
Dank allemaal!
Wij gaan een bestaande, rotte dakkapel van ~ 1.80 laten vervangen voor een zo breed mogelijke (~5 meter.)
Nu een best duidelijke offerte binnen van "Montis bouw" na goede ervaringen van vrienden in de buurt.
Was vooral benieuwd naar wat de standaard afwerking is na oplevering, en nu begrijp ik dat er in het 'afwerk pakket' wat ze aanbieden waarschijnlijk vooral gipsplaten zittten (isolatie is wel al opgenomen in de prefab).
Ook goed om te zien dat er na plaatsing bij het overspannen van tussenmuren een gat overblijft wat je zelf nog in mag vullen :-) Helemaal niet over nagedacht.
Dank allemaal!
Vraag ZWN Daktechnieken even aan, daarvan heb ik een prima offerte liggen.KnuCha schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:44:
Wij zijn ook in de markt voor een dakkapel, wordt waarschijnlijk een dakkapel van 2,5 meter breed.
Inmiddels dakkapel naar wens geplaatst, super blij ook prima contact met Benelux. Toekomst zal uitwijzen bij eventuele problemen of de service dan nog steeds zo goed is.Kneepie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:06:
[...]
Hier heb ik ook maanden op zitten wachten echter toch maar voor gekozen om de koop door te zetten.
Ik heb ook het gevoel dat de markt al aan het veranderen is, wij hebben namelijk best nog wat van de prijs afgekregen en merkte bij verschillende boeren dat ze proactief waren. Ik ben tegen ieder bedrijf open geweest dat zij niet de enige waren die zouden komen inmeten. Qua prijs kon er overal wat af, ik werd zelfs na het inmeet moment na gebeld wat er nog aan de offerte moest gebeuren om een ander bedrijf niet te laten komen.
Uiteindelijk gekozen waar ik het beste gevoel bij had, wel hoger segment maar wel meer mogelijk.
Overal offertes opgevraagd voor een 3meter dakkapel waarbij op dit moment de prijs hangt tussen de 7 a 8k kaal. Kandidaten waren Beneluxdakkapellen, dakkapeldirect, WBB dakkappellen, perfect dakkapel.
Benelux; Goed gevoel bij het inmeet moment contact na het inmeet moment was ook prettig. Wel hoger segment en er was veel mogelijk. (verleggen panelen, kaderdakkapel etc.) Over het algemeen goede recensies.
WBB dakkapellen; Laagste offerte, scheelde meer dan 1000 euro, uiteindelijk niet langs laten komen. Twijfelde teveel over de negatieve reviews en het mailverkeer was ook niet erg hartverwarmend.
Perfectdakkapel; Ook langs geweest echter weinig mogelijk, geen kader dakkapel durfde niet de zonnepanelen te eraf en erop te plaatsen. Offerte was gemiddeld en vast en zeker vakmannen maar zagen teveel beren op de weg.
Dakkapeldirect; Goed gevoel over op de mail, was veel mogelijk maar uiteindelijk laten verleiden deze af te zeggen voor een beter bod van Benelux.
Dus gekozen voor Beneluxdakkapellen. Blijf het wel spannend vinden of het allemaal goed gaat, niet voor het dakkapel zelf maar meer om eventueel gezeik erna als er bijvoorbeeld iets niet goed is met het dak of de panelen. Alles in ieder geval geprobeerd zo goed mogelijk vast te leggen.
Voor een prijs indicatie voor mensen die nog aan het zoeken zijn;
Kader dakkapel breedte buitenmaat; 3,52m hoogte 1,72m €11.000
Opties;
Kaderdakkapel
2x draaikiep met winterstand
Elektrische rolluiken
upgrade RC waarde 6.5
2x hor
Zinken kraal
demonteren zonnepanelen en terugzetten
Afvoeren puin
kraan
Hopelijk heeft iemand er wat aan, levering week 34, kan wel foto's posten bij interesse
Bijgaand een paar foto’s
:strip_exif()/f/image/1DZJStbxKA6C8DFfrwiZkeu3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vVwwCy6UNX2WpfafexriF71b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/toixEIJQCGFGjNjhXZx4VMeS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wrsY6igz8x1qtNuHPzrushuw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1liTSi9C17r17qXziiiVvB5W.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben op zoek naar vergelijksmateriaal van het afgelopen jaar voor een dakkapel. Iemand toevallig deze maat geplaatst + een aantal leveranciers vergeleken qua prijs/kwaliteit?
[ Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 28-09-2023 12:08 ]
Afhankelijk waar je de ruimte met dakkapel voor gaat gebruiken lijkt me dit een slecht idee. Dat ga je horen/voelen trillen. Mijn ervaring is met een airco op het platte dak van een geïsoleerde loods aan huis. Dus daar is het niet echt van belang. Maar in je huis… mij niet gezien.KnuCha schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:44:
Netjes gewerkt, hoe hebben ze de boel precies verstevigd? Het lijkt erop dat je door 2 prefab dakplaten bent gegaan en had zelf wel ergens een grote dwarsbalk verwacht.Kneepie schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:38:
[...]
Inmiddels dakkapel naar wens geplaatst, super blij ook prima contact met Benelux. Toekomst zal uitwijzen bij eventuele problemen of de service dan nog steeds zo goed is.
Bijgaand een paar foto’s
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had de aannemer tijdens de bouw al verstevigde gordingen laten aanbrengen zodat er precies een 3M dakkapel geplaatst kon worden zonder tussenbalk.LordBusiness schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:11:
[...]
Netjes gewerkt, hoe hebben ze de boel precies verstevigd? Het lijkt erop dat je door 2 prefab dakplaten bent gegaan en had zelf wel ergens een grote dwarsbalk verwacht.
Dit zou mee moeten vallen, airco komt op speciale pootjes en in de nacht zal die lang niet zo hard draaien. Er zal vast wel iets te horen zijn, maar minimaal. Je ziet dit bij zoveel dakkapellen.marcelcee schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:05:
[...]
Afhankelijk waar je de ruimte met dakkapel voor gaat gebruiken lijkt me dit een slecht idee. Dat ga je horen/voelen trillen. Mijn ervaring is met een airco op het platte dak van een geïsoleerde loods aan huis. Dus daar is het niet echt van belang. Maar in je huis… mij niet gezien.
We zijn langs geweest bij Ruiter dakkapellen voor een offerte.
Opzich een prima gesprek en goed advies, ook geen druk verder ofzo.
We hebben een redelijk simpele en kleine dakkapel en geen hele bijzondere wensen. Daarnaast is de hellingshoek 54 graden en dit zou de prijs enigszins moeten drukken (of iig niet duurder maken)
Hieronder wat screenshots van de offerte, wat vinden jullie ervan? vallen er zaken op? Andere zaken die jullie aanbevelen? kan er net als bij keukens in de onderhandeling nog wat af?
:strip_exif()/f/image/RoYc2wwflUqeMLVQW3cwErhG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/redFndZUZKQzY6oXKiTCqQFD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uStcKyHJNkjriWmhJOhHsq8K.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben een redelijk simpele en kleine dakkapel en geen hele bijzondere wensen. Daarnaast is de hellingshoek 54 graden en dit zou de prijs enigszins moeten drukken (of iig niet duurder maken)
Hieronder wat screenshots van de offerte, wat vinden jullie ervan? vallen er zaken op? Andere zaken die jullie aanbevelen? kan er net als bij keukens in de onderhandeling nog wat af?
:strip_exif()/f/image/RoYc2wwflUqeMLVQW3cwErhG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/redFndZUZKQzY6oXKiTCqQFD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uStcKyHJNkjriWmhJOhHsq8K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SslmTNKuZq8wdubzRPfHaCsp.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij zijn ook aan het oriënteren voor een dakkapel achter ons huis. Gewoon standaard niet te gek, 4 meter breed, 1,5 meter hoog. 4 ramen waarvan 2 openslaand en kiep. Ventilatie roosters en dat was het wel.
Bij Benelux Dakkapelen iets van 9500 euro. (deze was wel met extra isolatie)
Bij Dakkapel.nl iets van 8000 euro.
Allebei inclusief montage, exclusief afwerking.
Maar goed, volgende week komt een aannemer voor onze zolder verbouwing. Wilde eigenlijk gewoon weten wat het kost om een dakkapel te plaatsen, voordat de aannemer met een offerte komt. Dan weet ik wat het ongeveer kost.
Bij Benelux Dakkapelen iets van 9500 euro. (deze was wel met extra isolatie)
Bij Dakkapel.nl iets van 8000 euro.
Allebei inclusief montage, exclusief afwerking.
Maar goed, volgende week komt een aannemer voor onze zolder verbouwing. Wilde eigenlijk gewoon weten wat het kost om een dakkapel te plaatsen, voordat de aannemer met een offerte komt. Dan weet ik wat het ongeveer kost.
Wij zijn ook op gesprek geweest bij De Ruiter en vriendelijk geholpen. Uiteindelijk zijn we hier niet verder gegaan omdat we het elders (WBB) fors goedkoper vonden en minstens hetzelfde goede gevoel hadden. De Ruiter bracht daarnaast een aantal zaken in rekening die we bij WBB niet hadden, oa:KnuCha schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:17:
We zijn langs geweest bij Ruiter dakkapellen voor een offerte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Steiger plaatsen. We wonen in een eindwoning waardoor de dakkapel vrij strak (50cm) vanaf de dakrand zit naast het tussenpad. Volgens De Ruiter moest daarvoor een steiger geplaatst worden ivm veiligheid. Elders hoefde dat dus niet.
- Verleggen van de nokpannen. Omdat volgens De Ruiter de nokpannen verlegd moesten worden kwamen er extra kosten bij, WBB gaf aan dat dit niet nodig was omdat er 2+ pannen vanaf de nok geplaatst wordt.
Vergunning voor de kraan hebben wij niet aangevraagd. In overleg met het kraanbedrijf hebben we besloten e.e.a. met de buren af te stemmen. We wonen ook niet aan een doorgaande weg.
Komende vrijdag komt onze dakkapel dus. We hebben nu een aanbetaling gedaan. Voorafgaand aan de plaatsing moeten we de dakkapel (prefab) controleren op eventuele manco's. Als alles oke is dan maken we het resterende bedrag over een beginnen ze direct met de plaatsing. Ik vroeg me af of er (los van het logische) specifieke dingen zijn waarop gelet moet worden bij een dergelijke controle. Zijn er mensen die hier tips bij hebben? Ik hoor ze graag!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb inmiddels een rondje offertes opgevraagd bij een stuk of 10 leveranciers voor een dakkapel.
[ Voor 73% gewijzigd door wm1234 op 28-09-2023 12:09 ]