[3D Printer] Resin printers

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 21:55
ocf81 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Oké, dus als ik een hele lading supports eronder zet moet het beter lukken? Ik vraag me af of het onderdeel niet zo veel massa en dus materiaal dat krom kan trekken heeft dat de het de supports kan overwinnen en zich los kan trekken.
Als het loskomt van de supports dan had je te weinig supports of te dunne contactpunten. Het enige nadeel van supports is dat ze sporen nalaten.

In het meest extreme geval kan je je support ook gewoon 100% maken. De basis van de vleugel doortrekken en dan recht op een grote raft. Daarna natuurlijk werk met afzagen & veilen, maar aan de support zal het niet liggen 😎

Hieronder zie je die stukken weg die ik geprint heb. Uitgehold. Gewoon loodrecht hangend aan heavy autosupports. (De kleine aan de zijkant zijn er om enkele eilandjes op te lossen.)

Op deze manier kan er niks scheef zakken en is de uiteindelijke onderkant perfect vlak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O_jAwDarKqN7YPNkJHovWwOIyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFEsd2kp6LPVu6nTorZKDsCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:35
Ik heb een lastig dingetje op de Elegoo Saturn 2.
Ik print een plaat met 32 pilaartjes, enkel de buitenste rand gaat goed, de pilaartjes in het midden falen allemaal op hetzelfde punt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggyHwmOCJsNbrbXB62K_s8vY060=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAao89nHvgbGN7bPV64wvxRI.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dit nu met 2 verschillende type resins, 4s layer time, 6 burn-in 45 sec.
Supports houden het goed.
In het midden zit een holle as waardoor eventueel opgehoopt resin in het dikste gedeelte (wat een buisje is van 0,6mm wand dikte en verder hol) kan weglopen.
Ze falen allemaal op een 2e verdikking.
Wat zou hier het probleem zijn?
Ik weet dat ze onder een hoek zetten de krachten wat gelijker verdeelt, maar dan kan je er ook gelijk een bak minder printen in dezelfde tijd. (en ik heb er potentieel duizenden nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:05
Zilverdael80 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:27:
Ik heb een lastig dingetje op de Elegoo Saturn 2.
Ik print een plaat met 32 pilaartjes, enkel de buitenste rand gaat goed, de pilaartjes in het midden falen allemaal op hetzelfde punt.
[Afbeelding]

Heb dit nu met 2 verschillende type resins, 4s layer time, 6 burn-in 45 sec.
Supports houden het goed.
In het midden zit een holle as waardoor eventueel opgehoopt resin in het dikste gedeelte (wat een buisje is van 0,6mm wand dikte en verder hol) kan weglopen.
Ze falen allemaal op een 2e verdikking.
Wat zou hier het probleem zijn?
Ik weet dat ze onder een hoek zetten de krachten wat gelijker verdeelt, maar dan kan je er ook gelijk een bak minder printen in dezelfde tijd. (en ik heb er potentieel duizenden nodig)
Controleer het bestand of het geheel een waterdicht model is, en niet stiekem een fractie ruime zite tussen de segmenten.
Ook kan het zijn dat juist de buitenrand wel werkt omdat de lagen daar iets meer op elkaar zitten, beter belicht worden, of de fep daar beter strak zit.

beste manier is bestand controleren, opnieuw uithollen, support toevoegen en opnieuw alles op de buildplate zetten, slicen en controleren of rond die plek niet een lege laag zit.

En als je er echt zoveel nodig hebt, dan had ik er een siliconen mal van gemaakt, gaat vele male sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door absrnd op 12-06-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
absrnd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Controleer het bestand of het geheel een waterdicht model is, en niet stiekem een fractie ruime zite tussen de segmenten.
Ook kan het zijn dat juist de buitenrand wel werkt omdat de lagen daar iets meer op elkaar zitten, beter belicht worden, of de fep daar beter strak zit.

beste manier is bestand controleren, opnieuw uithollen, support toevoegen en opnieuw alles op de buildplate zetten, slicen en controleren of rond die plek niet een lege laag zit.

En als je er echt zoveel nodig hebt, dan had ik er een siliconen mal van gemaakt, gaat vele male sneller.
Er is geen uitholling gedaan, het model is gewoon 'zo'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Reim9CJlHRuqT6gZPISmQuvcfqc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ovO6qt0VP01LjotDIaCDRbKh.png?f=user_large voor aanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuVPgFn4SgNCK67RSfdzKx19dTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xaUeGAgKISevxOychDI78wrB.png?f=user_large onderkant
Lychee ziet 0 holes.
UV tools ziet geen issues.

Zal PFA eens proberen te verangen, heb nog een reserve vat liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Zilverdael80 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding] voor aanzicht
[Afbeelding] onderkant
Lychee ziet 0 holes.

Je moet in de slicer door elke laag lopen waar het probleem zich voordoet.
Bij Chitubox heb je een slider aan de rechterkant, waarmee je elke laag kan bekijken (na het slicen)
het kan zijn, dat er op die plek totaal niets van het object geprint wordt, en de volgende laag geen houvast heeft van de vorige laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HSaeyU0vMvFmNFNKH-VTXT0NQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zSMaQWmjGDOk1Bga4UQ2unGR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Dat had ik nagekeken met UVTools..
Geen lege of zwakkere lagen

[ Voor 40% gewijzigd door Zilverdael80 op 13-06-2023 06:38 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Gezien het mooi de middenste zijn zou ik denken dat je FEP teveel omhoog komt. Als het ander vat het niet oplost kan je proberen in het midden wat vrije ruimte te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Zilverdael80 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:27:
(en ik heb er potentieel duizenden nodig)
Ben je betoeterd

Wat zijn het eigenlijk? Zoals hierboven gezegd mss een andere methode, en anders overwegen een tweede grote printer erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Zal dat niet vragen aan m'n werkgever OK? ;)
Maar ik heb de opties voorgelegd, dit is wat de werkgever wenste dat er werd uitgevoerd.
Aan mij de schone taak om te implementeren, meer niet.
Onlogisch? Inefficient? Duur? Allemaal wellicht waar, maar de opties zijn gegeven en dit was de uitkomst.
* Zilverdael80 gaat de PFA sheet van het 2e vat maar eens knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-06 12:54
Wat me opvalt is dat het model rood is, dit is toch alleen wanneer Lychee problemen heeft gevonden tijdens het importeren? Wat je nog zou kunnen proberen is de snelheid van de z as aanpassen, ik weet even niet uit mijn hoofd hoe de setting heet. Gaat er om dat hij na een laagje wat minder snel naar boven / naar beneden gaat.
Zilverdael80 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding] voor aanzicht
[Afbeelding] onderkant
Lychee ziet 0 holes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
nofearnl schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:47:
Wat me opvalt is dat het model rood is, dit is toch alleen wanneer Lychee problemen heeft gevonden tijdens het importeren? Wat je nog zou kunnen proberen is de snelheid van de z as aanpassen, ik weet even niet uit mijn hoofd hoe de setting heet. Gaat er om dat hij na een laagje wat minder snel naar boven / naar beneden gaat.
[...]
Retraction speed, had ik al eens van 160 naar 30mm gezet. Helaas mocht dat nie baten.
Rood model komt door vermeende surface error, dat krijg ik echt op AL mijn Fusion 360 creaties, maar deze kan hij niet fixen omdat het model te ingewikkeld is. Dat heeft echter nog nooit problemen opgeleverd.
En gezien alle buitenste prints wel lukken durf ik toch te betwijfelen dat het een model fout is.

Probeer nog steeds tijd te vinden om het PFA sheetje te vervangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Ben nu bezig met detailprints, maar wil dat ook eens proberen met Anycubic DLP Craftsmen resin van de fabrikant van de printer zelf. Puur om eens te kijken hoe dat print wanneer je geadviseerde settings gebruikt ipv gokwerk en minimale ervaring.

Met de standaard SLA resin is het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-XAjIG5lXxGHChzmsTTJs_h4xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWXqnUmZPoHLfptvSj0Nyok6.jpg?f=fotoalbum_large

Over een paar dagen komt de andere resin binnen, inclusief IPA. Ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Ngangatar op 15-06-2023 15:17 ]

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Interessant! Ik ben benieuwd wat je ervaring is met deze resin soort. Is dit een resin soort die ook sterker is dan de standaard Anycubic resin? Ik heb nu af en toe dat miniaturen waarmee gespeeld wordt op het board breken.
Ngangatar schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:16:
Ben nu bezig met detailprints, maar wil dat ook eens proberen met Anycubic DLP Craftsmen resin van de fabrikant van de printer zelf. Puur om eens te kijken hoe dat print wanneer je geadviseerde settings gebruikt ipv gokwerk en minimale ervaring.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

nofearnl schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:22:
Interessant! Ik ben benieuwd wat je ervaring is met deze resin soort. Is dit een resin soort die ook sterker is dan de standaard Anycubic resin? Ik heb nu af en toe dat miniaturen waarmee gespeeld wordt op het board breken.

[...]
Dan moet je juist geen sterkere maar een buigzamere resin nemen, zoals ABS. Want nu breken je mini's omdat ze juist te hard zijn.

Van de Anycubic product pagina:
Adding PUA (polyurethane acrylate) to the formula gives Anycubic ABS-Like Resin+ excellent tensile strength and bending resistance as well as high toughness.
Linkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
  • Laatst online: 09-09 09:59
Of Anycubic Tough resin gebruiken, die breekt minder snel.

In het verleden wilde ik Anycubic basic nog wel eens mixen met 25% Anycubic tough. Werkt op zich goed, maar ik print best veel en Tough resin vond ik een beetje te duur worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Zet een pot: als iemand iets breekt, €5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 16:34
Ngangatar schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:16:

[Afbeelding]

Ben benieuwd naar je ervaring hiermee. Waar heb je dat figuur vandaan? teken je die zelf of koop je ze online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Elve1984 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaring hiermee. Waar heb je dat figuur vandaan? teken je die zelf of koop je ze online?
Zojuist alles binnen gekregen. Moet eerst nog wat prints afmaken met de huidige resin, morgen of zondag zal ik de DLP gaan gebruiken en wat posten.

Ik teken dit niet zelf :), als dat zo was had ik geen tijd meer voor andere hobbies en ik heb er al teveel hehe.

Nee, dit komt van Patreon af, een artist welke niet 30 models per maand maakt, maar 1 a 2. Maar dan wel heel erg gedetaileerd. Nerikson is zijn naam en kost meen ik 6,5 euro per maand. Link: https://www.patreon.com/nerikson/posts. Om iets makkelijker door zijn werk heen te bladeren is MiniFactory wellicht handiger: https://www.myminifactory.com/users/nerikson. Een sub is daar echter wat duurder en daar zijn de limiteds uitverkocht, en op Patreon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Ok, wat testprints van vannacht @Elve1984 , het normale standaardwerk, 1-2cm groot met de DLP craftsman resin van Anycubic met fabrieksinstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP0k04iG7Ca26bRkXc1mwMjI4Kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcNGddri3QRGpYvxgHFB1C4V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqTZHo-Y6TGFp1Jn8AfNJaDk7UI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mYbzt0PMDFLIq52EqtvbJrCv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ngangatar op 17-06-2023 10:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Zal voor de gein eens een beetje laten zien hoe ik het toepas in mijn dagelijkse werkzaamheden.

Het maken van een fysiek model adhv een mondscan.
[YouTube: 3Shape intra oral scan to model.]

Om vervolgens een paar modellen te printen met een Phrozen Mighty8K.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_qxec8wq-TNR-4z0Ix6I-5ZgEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQujQFfoWJVKR3iXEv7pycF6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PrpFTQqoIcVYyAEJrF-DGziTNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqmF3D3UKm2M93DWs6hbZ9pO.jpg?f=fotoalbum_large

En mbv 3D scanner zelf zaken scannen en designen on printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBVXjo6QmNTdAEEiWPMIOuFoZ8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXacNGHsKYP2ehLrDXRijsd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0im04hMXHtAHzds1hyLrUmBeZTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXudVO0xF8uSlBciwmuZkL9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVh9MW-Lr6Csbcc15KlTjkJSHtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMUOGNGMcXPttTivnKpWeRNN.jpg?f=fotoalbum_large

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
In vervolg, PFA sheet vervangen en het object 10 keer op 5 graden increments uitgeprint (0, 5, 10 t/m 45 graden hoek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s7fySauo5fI1Fftk3YGjTn33_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6zKbQ5Nr0HBX4as6Ks2idZG3.png?f=fotoalbum_large
Ingeladen in UV tools en lagen gecontroleerd, 0 'lege' lagen
Geprint en ... Een 'sheur' in alle objecten op dezelfde laag.
Die veroorzaakt dus ook het mislukken van de vorige prints...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ieruq_WYu6P-LRastHmUh0RRlMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4KpsRRhHQIUDyuZIQl6Apd9.jpg?f=fotoalbum_large
(de losse supports heb ik zelf gedaan, daarna ontdekte ik de 'scheur')
Is de printer defect?
Zijn hier tests voor om uit te kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Hum, zou kunnen, desnoods ff een ander object proberen te printen en kijken of je hetzelfde probleem hebt op dezelfde hoogte?
Zo ja, dan is er iets met je Z-aan de hand?

Zo nee, niks mis met je printer. Object is dan waarschijnlijk niet hol genoeg en je FEP film plakt gewoon goed. Veel van dit soort objecten met een groot solid vlak in dezelfde print geeft best veel plak kracht?
Meer uithollen en extra uitloop gaatjes gaan zeker helpen. Mogelijk aanpassen retractie helpt ook nog, initiële retractie snelheid omlaag en retractie afstand 1 mm hoger?

Grotere vlakken solid werkt bij mij nooit lekker. Ik hol altijd uit, wand-dikte tussen de 1 en 2 mm max. Dan wat extra gaatjes. Geen problemen mee.

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 19-06-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Zo'n streep doorheen gans de print heb ik ook wel eens voorgehad. Vooral bij prints met veel kans op een zogenaamde suction cup. Hierbij blijft de print teveel aan de FEP hangen.

Dit zou impliceren dat de oplossing te vinden is in een (groter) drainagegat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Orky Rulez schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:26:
Zo'n streep doorheen gans de print heb ik ook wel eens voorgehad. Vooral bij prints met veel kans op een zogenaamde suction cup. Hierbij blijft de print teveel aan de FEP hangen.

Dit zou impliceren dat de oplossing te vinden is in een (groter) drainagegat
UVTools geeft op die lagen geen suction sup, islands, empty layers, overhangs, resintraps of wat dan ook aan.
(suction cup zit in laag 0-9, waar geen support staan, maar daar is geen enkel print issue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
smitae schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:23:
Hum, zou kunnen, desnoods ff een ander object proberen te printen en kijken of je hetzelfde probleem hebt op dezelfde hoogte?
Zo ja, dan is er iets met je Z-aan de hand?

Zo nee, niks mis met je printer. Object is dan waarschijnlijk niet hol genoeg en je FEP film plakt gewoon goed. Veel van dit soort objecten met een groot solid vlak in dezelfde print geeft best veel plak kracht?
Meer uithollen en extra uitloop gaatjes gaan zeker helpen. Mogelijk aanpassen retractie helpt ook nog, initiële retractie snelheid omlaag en retractie afstand 1 mm hoger?

Grotere vlakken solid werkt bij mij nooit lekker. Ik hol altijd uit, wand-dikte tussen de 1 en 2 mm max. Dan wat extra gaatjes. Geen problemen mee.
De holte lijkt me meer dan voldoende, dat dikke gedeelte heeft een wand van 0,6mm en de rest is leeg / ondersteund met supports. Ook is de lijn ongeacht de hoek waarin het model geprint is op exact dezelfde laag.

Ik ben bang voor het eerste, iets mis met de Z-as ... Een ander model printen staat nu op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Zilverdael80 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:51:
[...]

UVTools geeft op die lagen geen suction sup, islands, empty layers, overhangs, resintraps of wat dan ook aan.
(suction cup zit in laag 0-9, waar geen support staan, maar daar is geen enkel print issue)
Ik denk toch wel dat je last hebt van suctioncupping of resin trap. Als je kijkt naar de supports hier kijkt, vormen die een compleet solide muur. Daar gaat weinig resin weg vloeien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/056aZQJrtl31uM-UsnI5IfW2LwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/86VfZ9S5VgLruqSQNdLHro8L.png?f=user_large

Bij je eerdere poging lijkt het beter bij de buildplate support, maar heb je weer support in het gat gestopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT8aKvryNeSoMmQS52qvUe1_-dw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RBzhhrYVPGgKBNu8XfJqrgjG.png?f=user_large
Die zou ik iets naar buiten plaatsen, naar de blauwe puntjes. Geeft wat meer ruimte voor de resin om er langs te vloeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elve1984
@Ngangatar ziet er goed uit die prints met DLP craftsman resin.

@Shaggy Leuk om deze toepassingen en het proces hierachter te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Elve1984 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:46:
@Ngangatar ziet er goed uit die prints met DLP craftsman resin.

@Shaggy Leuk om deze toepassingen en het proces hierachter te zien.
Dat spul is echt geweldig... Geen vervormingen meer, redelijke snelheid (2.3 exposure wat wellicht naar 1.5 kan maar geduld is een schone zaak, vooral 's nachts haha want dan print ik dit soort dingen) en een heerlijke kwaliteit.

Wellicht kan het beter maar ik zie nog niet in hoe. Vannacht deze bust geprint, inclusief voet 18 centimeter hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqbaRqe8fecYKcFju7c89h3LX5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2oEdpcGjjiYC5B8QUouWJeN0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:26
Ngangatar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:14:
[...]

Dat spul is echt geweldig... Geen vervormingen meer, redelijke snelheid (2.3 exposure wat wellicht naar 1.5 kan maar geduld is een schone zaak, vooral 's nachts haha want dan print ik dit soort dingen) en een heerlijke kwaliteit.

Wellicht kan het beter maar ik zie nog niet in hoe. Vannacht deze bust geprint, inclusief voet 18 centimeter hoog.

[Afbeelding]
ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Wow! Wat een details in je print, ligt dit nou echt alleen aan de DLP of omdat jij ook een betere/nieuwere printer hebt dan mijn Anycubic Photon Mono X.
Ngangatar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:14:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Gisteravond na een hele lange tijd niks geprint te hebben ook maar weer eens aan de slag gegaan. (a.s. vrijdag een D&D sessie)

Nu heb ik een vraag, zijn er mensen die tips / tricks hebben wanneer het aankomt op supports. Ik loop toch nog tegen wat problemen aan nu ook het wat warmer is. In de winter had ik wat problemen met prints die niet bleven hangen aan de supports. Toen ben ik overgestapt op iets meer supports en mediums te gebruiken en net voordat ik ga printen de kamer opwarmen met een elektrisch kacheltje. Dit heeft enorm veel geholpen en heel wat prints laten slagen!

De prints van gisteravond komen er goed uit, maar er is een enkele print die dan toch niet lekker gaat. (Automatische gegenereerde supports + check op islands in Lychee + UV-Tools) Wellicht gewoon te weinig supports ik voeg een afbeelding toe aan deze post, de rood gemarkeerde potion flesjes zijn niet geprint ik denk eraf gevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCRjQI0wQb8xmC5fz2IA2SZ7vDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dF0NdYbjf4ZVs8FiGGyWU0OE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

nofearnl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:33:
Wow! Wat een details in je print, ligt dit nou echt alleen aan de DLP of omdat jij ook een betere/nieuwere printer hebt dan mijn Anycubic Photon Mono X.
Ik zit te kort in dit wereldje om je dit met zekerheid te kunnen zeggen dus neem onderstaande ajb met een flinke korrel zout.

De keuze voor een DLP printer heb ik gemaakt na het kijken van talloze product reviews op Youtube en sites en resultaten met deze printers en uiteindelijk heb ik een keuze gemaakt voor een printer met als pure toepassing "klein formaat prints met erg veel detail".

De eerste dagen keek ik puur naar resolutie maar ik kwam er al snel achter dat dit gedeeltelijk marketing terminologie is. Vervolgens zag ik het verschil tussen DLP op 2K en SLA op 8K (in het voordeel van de 2K DLP) en ben ik me in die technologie een beetje gaan verdiepen en waar het verschil zit tov SLA printing.

Dat heeft mij uiteindelijk doen besluiten om deze DLP printer te kopen.

Maar ik vermoed dat als je een SLA printer gebruikt met de juiste resin en instellingen, dat je dan ook dit resultaat wellicht kunt krijgen. Echter, voor een noob als ikzelf in dit wereldje, is dit echt wel een heel fijne instap om zo snel zo makkelijk resultaat te boeken in een paar weken tijd.

Kan ik mooie detail prints met broddel paintjobs gaan verpesten :). Heb ik uiteindelijk nog bagger als eindresultaat hehe. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dee ogen in je print vind ik ook bijzonder knap. Meestal zijn dat gewoon grijze oogbollen. Hier lijkt dat er al in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Millie-ano schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:20:
Dee ogen in je print vind ik ook bijzonder knap. Meestal zijn dat gewoon grijze oogbollen. Hier lijkt dat er al in te zitten.
Die credits zijn echt voor de creator, die jongens schaven ook continue aan hun producten nav feedback van hun gebruikers op Patreon/Discord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Ngangatar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:10:
[...]
Maar ik vermoed dat als je een SLA printer gebruikt met de juiste resin en instellingen, dat je dan ook dit resultaat wellicht kunt krijgen. Echter, voor een noob als ikzelf in dit wereldje, is dit echt wel een heel fijne instap om zo snel zo makkelijk resultaat te boeken in een paar weken tijd.
Dit kan ik eigenlijk wel beamen. Met goedkope resin kan je dit even goed, die kost dan ongeveer de helft minder (€30 tov €45?). Het geeft misschien wel terecht vertrouwen dat het in elk geval niet aan je hars zal liggen.

Er zijn wel wat filmpjes te vinden over vergelijkingen met de zogenaamde '8K' resins. in de helft zet hij ze naast mekaar nadat ze geprimed zijn.

Ik zie geen verschil :)

En dat is dan nog 10x vergroot tov het echte model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Orky Rulez schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Dit kan ik eigenlijk wel beamen. Met goedkope resin kan je dit even goed, die kost dan ongeveer de helft minder (€30 tov €45?). Het geeft misschien wel terecht vertrouwen dat het in elk geval niet aan je hars zal liggen.

Er zijn wel wat filmpjes te vinden over vergelijkingen met de zogenaamde '8K' resins. in de helft zet hij ze naast mekaar nadat ze geprimed zijn.

Ik zie geen verschil :)

En dat is dan nog 10x vergroot tov het echte model.
Jup, ikzelf koop inderdaad zekerheid met deze Resin, dat heb ik gemerkt na eerst andere soorten gebruikt te hebben.

Ik betaal overigens 35 euro per liter voor deze resin, dat viel me best mee. Er zijn niet heel veel DLP resin soorten en al zeker niet in NL webshops. Dit bedrijf zit in Nieuwegein en kan ik het zelf evt zelfs ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
Die prints zien er echt super strak uit @Ngangatar Ik heb zelf de AnyCubic Photon Mono 4k met AnyCubic Grey Resin. Ben zelf best tevreden met de resultaten die ik daar mee haal, maar als ik dit zie wil ik de DLP Resin toch ook een keer gaan proberen. Volgens de site van AnyCubic zou dit moeten kunnen met mijn printer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orky Rulez
nofearnl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:43:
Gisteravond na een hele lange tijd niks geprint te hebben ook maar weer eens aan de slag gegaan. (a.s. vrijdag een D&D sessie)

Nu heb ik een vraag, zijn er mensen die tips / tricks hebben wanneer het aankomt op supports. Ik loop toch nog tegen wat problemen aan nu ook het wat warmer is. In de winter had ik wat problemen met prints die niet bleven hangen aan de supports. Toen ben ik overgestapt op iets meer supports en mediums te gebruiken en net voordat ik ga printen de kamer opwarmen met een elektrisch kacheltje. Dit heeft enorm veel geholpen en heel wat prints laten slagen!

De prints van gisteravond komen er goed uit, maar er is een enkele print die dan toch niet lekker gaat. (Automatische gegenereerde supports + check op islands in Lychee + UV-Tools) Wellicht gewoon te weinig supports ik voeg een afbeelding toe aan deze post, de rood gemarkeerde potion flesjes zijn niet geprint ik denk eraf gevallen.

[Afbeelding]
Dit filmpje heeft mij destijds enorm goed op weg gezet om minder fouten te maken met het supporten.

Paar tips op basis van je afbeelding:

1. Maak je vat goed schoon! Iets dat niet geprint is en waarschijnlijk van je support gevallen kleeft waarschijnlijk aan je FEP. Volgende keer dat je print druk je hem door de FEP, Wil je ni hebbe!

2. De autosupport functie van de gratis Chitubox is véél beter. En zeker voor kleinere stuff. Het programma heeft voor de rest wel wat eigenheidjes maar het kan in principe meer dan de gratis Lychee (oa uithollen). Wil je hebbe!

3. Zelf kunnen supporten is handig maar zoek waar mogelijk naar pre-supported stuff en steun ook creators die pre-supported afleveren.

4. Het is steeds een spel tussen de plakkracht aan de FEP en wat je supports op dat moment kunnen hebben. Als je de doorsnede maakt van je flesje op het dikste punt moet je eens kijken hoeveel oppervlak er op dat moment van de FEP getrokken moet worden. Heel die plakkracht komt op dat moment over op die vier of vijf contactpunten van je supports. Ik kan niet zien hoeveel oppervlak die hebben maar veel zal het niet zijn.

5. Kies de kant van je flesje dat je nooit gaat zien. Of in elk geval een vlak waar je je support proper vanaf kan halen. Waarschijnlijk de onderkant. Zorg dat deze min of meer naar onderen (de buildplate) wijst. Als je in Lychee werkt vink je 'auto rotate' of zoiets uit. Doe autosupport. Selecteer de laagste support. Maak hier de dikste soort support van, met een contactpunt dat in verhouding tien keer zoveel oppervlak heeft. ... Profit!

Bij twijfel doe je dit met meerdere. Bij wijze van test kan je er een versie van dat ronde flesje bij zetten met 1 enkele heavy support. Het zou me niet verbazen dat dat geprint geraakt. Maar in de praktijk zou je onderaan in het midden beginnen met 1 dikke en dan op het moment dat het flesje echt begint te verdikken nog drie rondom (om mee te helpen trekken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Ngangatar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:58:
[...]Ik betaal overigens 35 euro per liter voor deze resin
Ok, dan zou ik niet twijfelen :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orky Rulez
Ok als we toch gezellig over D&D bezig zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RinWUxGyzki2UmfbbpAPtBvXaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s8ui9Y74qpf18M4beNlQTuaa.png?f=user_large

De mama van de 7 kleinere giant spiders.

De GM heeft altijd een wenslijstje klaar, we spelen vrij open wereld dus er is zelfs geen garantie dat we alles tegenkomen. Met wat geluk zie je ze twee keer en daarna doei nooit meer :'(

Ik print alles en schilder met nog een andere speler. Door bovenstaande is mijn standaard 'tabletop ready'. Dit betekent zenithal priming (in dit geval wel met paars-lichtblauw ipv zwart-wit) en dan contrast paint en washes voor de basis. 1 laagje gewone paint waar nodig en dan max 1 laag highlights. Als ik leuk terrein vindt dat bij de sfeer hoort is dat een kleine moeite om dat erbij te doen, zeker met contrast paint vaak drie kleuren en klaar. Daarna basen (voor deze mama had ik nog geen goeie base dus met een plakbol op een tijdelijke) en op naar het volgende!

Je moet niet elk model tegen je oog houden maar de printer rendeert wel goed op deze manier :P

(en je wordt toch elk model weer een beetje beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Orky Rulez schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Dit filmpje heeft mij destijds enorm goed op weg gezet om minder fouten te maken met het supporten.

1. Maak je vat goed schoon! Iets dat niet geprint is en waarschijnlijk van je support gevallen kleeft waarschijnlijk aan je FEP. Volgende keer dat je print druk je hem door de FEP, Wil je ni hebbe!

2. De autosupport functie van de gratis Chitubox is véél beter. En zeker voor kleinere stuff. Het programma heeft voor de rest wel wat eigenheidjes maar het kan in principe meer dan de gratis Lychee (oa uithollen). Wil je hebbe!

3. Zelf kunnen supporten is handig maar zoek waar mogelijk naar pre-supported stuff en steun ook creators die pre-supported afleveren.

4. Het is steeds een spel tussen de plakkracht aan de FEP en wat je supports op dat moment kunnen hebben. Als je de doorsnede maakt van je flesje op het dikste punt moet je eens kijken hoeveel oppervlak er op dat moment van de FEP getrokken moet worden. Heel die plakkracht komt op dat moment over op die vier of vijf contactpunten van je supports. Ik kan niet zien hoeveel oppervlak die hebben maar veel zal het niet zijn.

5. Kies de kant van je flesje dat je nooit gaat zien. Of in elk geval een vlak waar je je support proper vanaf kan halen. Waarschijnlijk de onderkant. Zorg dat deze min of meer naar onderen (de buildplate) wijst. Als je in Lychee werkt vink je 'auto rotate' of zoiets uit. Doe autosupport. Selecteer de laagste support. Maak hier de dikste soort support van, met een contactpunt dat in verhouding tien keer zoveel oppervlak heeft. ... Profit!

Bij twijfel doe je dit met meerdere. Bij wijze van test kan je er een versie van dat ronde flesje bij zetten met 1 enkele heavy support. Het zou me niet verbazen dat dat geprint geraakt. Maar in de praktijk zou je onderaan in het midden beginnen met 1 dikke en dan op het moment dat het flesje echt begint te verdikken nog drie rondom (om mee te helpen trekken).
Goeie tips.

Punt 1 heb ik gehad, als je dan weer gaat printen (bij mij althans) hoor je een geluid alsof je plate lager wil gaan maar er iets voor zit waardoor die niet helemaal naar beneden kan. Dit was bij mij een plakje resin van ongeveer 1mm, maar dat was voldoende om een issue te veroorzaken. Gelukkig hoorde ik het omdat ik altijd bij een print blijf tot na de eerste paar laagjes, en rare geluiden is altijd "stop" en controleren. Wel direct een beschadiging op mijn FEP en kunnen vervangen.

2. moet ik echt iets mee gaan doen, ik werk nu nog met de tool van AnyCubic. Erg basic maar ik leer er nog wel van. En gelijk dan maar punt 3, ja supported files helpen echt heel erg. Dat is een skill op zich, supporten, en ik dacht daar echt te makkelijk over in het begin. De files die ik nu krijg zijn supported ook en wat is dat een wereld van verschil met generated supports.

Coole models overigens, ik ben nog bang voor het painten, ik moet eerst de perfectionist uit weten te zetten. Laat vaker wat zien ajb, erg leuk om mee te krijgen zo. Of zijn daar juist andere topics voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Elve1984 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:00:
Die prints zien er echt super strak uit @Ngangatar Ik heb zelf de AnyCubic Photon Mono 4k met AnyCubic Grey Resin. Ben zelf best tevreden met de resultaten die ik daar mee haal, maar als ik dit zie wil ik de DLP Resin toch ook een keer gaan proberen. Volgens de site van AnyCubic zou dit moeten kunnen met mijn printer.
Mocht je ze ergens anders willen scoren dan deze link ignoren. Wellicht heb je er iets aan, ik moest namelijk wel even zoeken voor ik de juiste gevonden had. Waren overigens binnen 1 a 2 dagen binnen. Ik heb zowel de zwarte als grijze, de zwarte moet ik nog testen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nofearnl
Princ erg fijne site daar heb ik mijn eerste voorraad ook besteld toen ik net mijn printer kreeg :)
Ngangatar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Mocht je ze ergens anders willen scoren dan deze link ignoren. Wellicht heb je er iets aan, ik moest namelijk wel even zoeken voor ik de juiste gevonden had. Waren overigens binnen 1 a 2 dagen binnen. Ik heb zowel de zwarte als grijze, de zwarte moet ik nog testen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BomBer_BeN
nofearnl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:21:
Princ erg fijne site daar heb ik mijn eerste voorraad ook besteld toen ik net mijn printer kreeg :)

[...]
daar heb ik ook mijn eerste fles besteld. Heb zelf met de water wash resin mijn eerste prints gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofearnl
Thanks voor de tips! _/-\o_ Filmpje ga ik van het weekend zeker even bekijken en kijken of ik daarmee het e.e.a. kan verbeteren.

1. Ik doe na een failure altijd even voelen of er iets in de VAT zit. En daarna een cleaning program waardoor er een hele laag geprint wordt.

2. Ik heb nog niet eerder gewerkt met Chitubox ook maar eens naar kijken het weekend :)

3. Gisteravond een pre-supported miniatuur geprint, maar ook helaas daar kleine details die verkeerd gaan. (zie foto). Vingers die plat (zie foto met cirkel). De base die helaas niet helemaal rond is. De ice frog past nu niet helemaal lekker op zijn base. (gelukkig kunnen we dat fixen)

4. Thanks voor de tip! Ik denk inderdaad wat jij zegt te weinig supports of te dunne waardoor ze eraf vallen. Denk dat ik de lazy optie voortaan moet overslaan en zelf supports moet gaan toevoegen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7LeaRYWLkJP8SBAlC6aO3bQ1aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKfZKrxF3BglLLim2OrniZhy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqnRhFs2gUISoBbuoXfPLYmNx78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KCrZflJMoEnYf2f1F13OFY9e.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpFzHon3WQNskLzjHaU0XpoeZ8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5bZ6MM2lkkp6RRKZrzOWDWO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAoQNQAYb9n1xOAqk6h_yeRwG98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4N67M53S3H0bldntovlACxb.jpg?f=fotoalbum_large
Orky Rulez schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smitae
Voor de grootverbruikers :-)
https://www.werkenmetmerk...il&utm_campaign=183#81339

Lijkt een goeie deel. Jammer genoeg heb ik zelf een week geleden 2 x 5 liter gehaald.
Ook de 5 liter is in de aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 14:14
smitae schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:16:
Voor de grootverbruikers :-)
https://www.werkenmetmerk...il&utm_campaign=183#81339

Lijkt een goeie deel. Jammer genoeg heb ik zelf een week geleden 2 x 5 liter gehaald.
Ook de 5 liter is in de aanbieding.
Tnx! dat is een goede Deal. Er gaat 12L in die Phrozen washing station dus dit is erg nice.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Ik heb ook maar besteld. Slecht wordt het niet en de tijd van de bol.com-deals is toch wel voorbij vrees ik. Ik heb ondertussen al wel wat in de zon staan maar helemaal clean krijg ik dat toch niet.

Ik heb al youtubers gezien die hun IPA in hun curing station zetten. Heeft iemand daar ervaring mee? De grote colaflessen die ik gebruik passen niet onder de kap en met de wastank ben ik bang dat het aan de wanden gaat plakken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BomBer_BeN
Toch weer eens een printje gemaakt blijft toch wel leukAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Y5z32SKfNxyQl2IPx5OtM7jOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjHaDCJ1TbJyZrVEGB16E8BW.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bykDP3aOonbqUqCiPTJUscBt7JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDQZJEVu4HWLqdHct4hsZAeW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Blijft een mooi gezicht als je 's ochtends binnenkomt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXWIZt05tPMTeS16PvQZHQK_R30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0e4eVlQW6pnMk3Gc9k4STCJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFVGrUfb7BB_TbM6H50-Ey8t6UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40iAfGXX5ULa7EozKxpE3ymx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 22:02

OverloadOfRed

Bla, blabla

Shaggy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:32:
Blijft een mooi gezicht als je 's ochtends binnenkomt.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Altijd al afgevraagd, wat doen jullie nou met die prints? Beugel afmeten oid?

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

OverloadOfRed schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Altijd al afgevraagd, wat doen jullie nou met die prints? Beugel afmeten oid?
Dit zijn individuele lepels. Om bijvoorbeeld een nauwkeurig afdruk te kunnen maken van de kaken, tanden, implantaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Vorige week een extra printertje erbij gezet. De Phrozen Mini 4k.

Vandaag bezig geweest om zowel de Mighty 8K als de Mini 4k te kalibreren. Resultaat mag er zijn denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXMSWREg56gE7ozFQYylvrLP5TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GJLfi73v2zjzrVF74rBBUzr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLrq4ZBDGbIhA53JC0x0zLKQEGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXnitAz1DTdCVBM5UBvPTaLH.jpg?f=fotoalbum_large

Dimensies rechtstreeks uit de printer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUAFGmsOP5hW9iqu1ghWERvaDsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucV1fHgESLZp7AekKXhK4A8y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK5sc-5wePnwJGcGsiYIvR5uais=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIRVZF7ZVlSPsmZcZrwRPtCe.jpg?f=fotoalbum_large

Na kalibreren keurig aan de maat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5UywlNHUOu4njUqrtT0DQCbrsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPeE2WB09hoKYVr5WG0f7uK7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_epKlHeNf9Ui2QK8RsaWivCmzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdg6CSlrJUgikv1L9Bo2Y844.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib4LUEIfnx4_JL-uWHiz_sjtb24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dygl5u3n0JuGX0rJG0sjrLL1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Nou moe. Is dat dan standaard de schaal die je x% vergroot of heb je een andere manier? En varieert dit per harsje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Orky Rulez schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:59:
Nou moe. Is dat dan standaard de schaal die je x% vergroot of heb je een andere manier? En varieert dit per harsje?
In de nieuwste versie van citubox zit een heel makkelijk tooltje waarmee je iedere as kan aanpassen in percentage. Zo kan je inderdaad iedere resin kalibreren.

Als de parameters voor belichtingstijden bekend zijn voor jouw specifieke resin, kan je dit object printen, opmeten, correctie uitrekenen en aanpassen in citubox, volgende testprint zou dan correct moeten zijn.
Super simpel en wel zo prettig als je maatvoering belangrijk is.

Kan het hier wel neerzetten indien iemand het nodig heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Shaggy op 25-07-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Idd erg handig, moet zeggen dat ik voor hobby wargaming print afwijkingen tot 5% geen probleem vind. Maar kan mij voorstellen dat er zeker redenen zijn om je printer en je verschillende resins goed te kalibreren voor diverse meer professionele jobs.

Moet zeggen dat ik alleen de meegeleverde software van Anycubic gebruik en daar is deze optie ook aanwezig sinds ik de printer heb. En die gebruik ik nog wel eens om 15mm infanterie aan te passen. Zogenaamde heroic format is wat dikker en niet natuurgetrouw, dan ff het model in de breedte en lengte naar 85% dan passen ze beter bij andere soorten 15mm Infanterie.

Verder ook erg handig om getekende onderdelen aan te passen die in elkaar moeten passen, ik teken ze meestal erg strak en print soms in verschillende schalen. Dus ik moet in die gevallen altijd wel iets aanpassen en wel erg handig om dan niet het hele model aan te passen maar in een bepaalde richting.

Verder is het best een uitdaging om modellen zo te oriënteren dat vervorming door plakken door adhesie je model niet teveel vervormd. In worst case moet ik modellen ook nog wel eens in losse delen printen om de correcte vorm te behouden.

Zie voorbeeld, het rechter model van een eigen ontwerp Fokker C.XIV-w in 1/144 heeft de correcte vleugelvorm. Daar heb ik de boven vleugel in 2 losse stukken verticaal geprint en later in elkaar gelijmd. Linker model heb ik het model compleet geprint, dus romp + vleugels aan elkaar en je ziet dat de boven vleugel uit vorm is getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzDJRGnTwgN-ypkvMAZnFEbmLQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxsaXTOm0Mya35lpOeAz3jOY.jpg?f=fotoalbum_large

De 1/144 prints voor het vervormde model. Dus die konden de prullenbak in, althans de romp + vleugels, de andere onderdelen wel gebruikt. Maar romp en vleugels los geprint, betekend ook dat ik in Blender de boven vleugel in stukken moest knippen, uitsparing en verbindings stuk tekenen om de vleugel in elkaar te kunnen klikken en lijmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHLMRIa0srKFIuGj3daOIJyuUUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Nmf3qSCDYrhFX2HtAdjvWhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Hier weer een keertje een post. Ik ben aan het oefenen of Copper en Bronze looks. In dit geval Copper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_klY1rujUlHbC1ZrddiQ8Fz0_M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0dsPMN3KHw1UuCnsfUapO9u0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22
Hallo All,

Sinds een paar dagen een Saturn 2 hier draaien met de nodige extra materiaal.

Ben momenteel met Elegoo 8K WaterWashable bezig.

En ik zit toch met een paar vraagjes, misschien handig om dit later in de TS te zetten voor iedereen (met de antwoorden:P)

-Hoe ruim je het water op waarmee je de prints mee schoonmaakt? door het riool gaat natuurlijk niet.
Heb namelijk een Elegoo wash+cure station, en daar zit 7 liter kraanwater in. Nu hoeft niet elke keer vervangen te worden, maar na een paar was beurten zie ik toch wel resin resten in het mandje hangen. en door de bak heen.

-Ook heb ik het idee dat het niet echt super schoon word, en met IPA word het schoner (heb een bakje met 1 liter). Wat slijmachtig substantie zit er soms overheen. Dus met borstel en IPA word het dan schoner.

-Ook het kalk zie ik terug komen na schoonmaken/cure Anisch niet een issue omdat het toch geverfd word, maar is daar een oplossing voor? Bv ontkalker? (mijn ouders hebben zo'n ding, dus zou ik de 7 liter emmer daarmee kunnen vullen).

-Heb een paar calibratie prints gedaan, dat lijkt wel goed ansich, maar het zit zo vast aan de plaat (ipv het tegenovergesteld wat ik vaak ik ook lees bij deze printer:P) Dus die breken af met het er afhalen.
Gister avond 2 "rooks" geprint, ben een half uur bezig geweest....
Ik gebruik de de settings van elegoo zelf, 35 bottom en 3.5 per laag. Zou ik dan de bottom wat lager moeten zetten?

-Ik heb een paar modellen (schepen van The Expanse) op het oog, die voornamelijk voor FDM bedoelt zijn om te printen, en de onderdelen klikken in elkaar. Is dat wel te doen met resin, of breekt het dan gelijk?
Kan sommige als 1 geheel printen, maar dan zijn ze max 20 cm :P

Hopelijk wil iemand hier op antwoorden, zodat ik het proces kan verbeteren.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Ik heb geen ervaring met waterwashable resin. Dus daar kan ik je niet mee helpen.
Tja, lijkt mij geen goed idee het spoelwater in de riool te gooien denken ik?

Ik print met normale resin en heb altijd 3 schoonmaken fases. Eerst de print in een bakje met oude gebruikte IPA heen en weer bewegen zodat het enigszins schoon is. FF laten uitlekken. Dan in het wash-machine (daar zit schonere IPA in). 2 tot 4 minuten wassen, afhankelijk van het model. En als laatste in een bakje heet water laatste beetje bewegen/schoonmaken.
Schone IPA gaat altijd in de wash-machine, na een tijdje is dat te vies, dan gaat het naar het spoelbakje voor de eerste spoel fase.
De vieze IPA die ik ook niet meer schoon kan filteren wat in de IPA jerrycan en uiteindelijk naar de chemo-kar. Zelfde met het hete spoelwater, in de jerrycan en ook naar de chemokar van de gemeente. Mensen die het in het riool laten lopen zijn niet goed bezig..
Als je goed wast en spoelt zou je geen last moeten hebben van aanslag etc.

Ik weet niet hoe je print, maar neem aan dat je print op support staat? Als het goed is kun je met een metalenplamuur mes je print netjes van het bed krijgen. Vooral het plamuurmes er goed vlak tegen het bed duwen zodat de print als geheel los komt. Het is ff beetje proberen, maar als je het plamuur mes niet vlak genoeg hebt gaat je print idd afbreken.

Setting vooral niet aanpassen, als het goed plakt is dat alleen maar goed. Gewoon ff goed oefenen met je plamuurmes :-)

Printen van modellen, resin ius erg hard, in elkaar klikken zou wel eens een probleem kunnen zijn. Je zult moeten gaan experimenteren wat wel/niet werk.

Have fun :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smitae
Ook maar ff een kleine update. Ben druk met ontwerpen van schepen voor Victory at Sea, 1/1800 schaal miniaturen game.

Eerst begonnen om alle NL schepen van WW2 uit te werken in 1/1800 en dus te printen. Schepen in resin (0.05m layer) , de bases doe ik met een FDM printen (0.16 mm layer)

Paar voorbeelden.

Jan van Amstel klasse mijnenvegers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeiRAcAiwHRYlS5RkuWq1w_U8kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8Y3SRimNrtFQHGakpdkUmV4.jpg?f=fotoalbum_large

Flores klasse kanonneerboten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxZzLNrcbkvYW_vfAc-4y-TTHu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5wC0pI9Wi9ofAg5lYHGZwSY.jpg?f=fotoalbum_large

Admiralen klasse Destroyers, Java klasse Kruisers, Kruiser De Ruyter, Tromp klasse Kruisers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1f8B_jz87a3VJ-OPH8uX5DU_Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRtLJLxxUbxMyNmkh5Yh669A.jpg?f=fotoalbum_large

Isaac Sweers Destroyers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Hhyjv82hNqqZSKa4SDXwpph7lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQZTM1DPZy8wBbCD6qPdQTHR.jpg?f=fotoalbum_large

2 stuk N-class Destroyers gebruikt door de Nederlanders in WW2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2mRUajGLB02DDiFxqfjx-j__eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21JcrVmpZiIyrDNSuPiD0Pdz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@smitae

Qua vast zitten plaat, dat zijn voornamelijk de calibratie dingen, die printe ik niet met support.
De paar dingen die ik nu wel geprint heb wel natuurlijk. 1 model daarvan was niet bepaald mooi, rare lijnen etc.
De andere set was een paar losse onderdelen, die waren wel netjes.
Met de support was het betere er af te halen, die hebben een eilandje met een lipje, dus was zo klaar :P

Zal idd even oefen zijn.

Qua schoonmaak, zal even kijken dat ik wat cherrycans of iets in die trend kan vinden.
Zie hier en daar ook dat men het gewoon laat verdampen (het water), dan blijft het resin gecured over. Zou nog optie zijn, maar moet ik juiste plek voor vinden waar mijn 2 haarballen niet bij kunnen.

Moet sowieso wat een andere plek voor alle printers vinden, denk dat ik de schuur maar ga aanpassen, word wat te vol in de hobby ruimte, en door het resin printen is het niet handig om daar te zitten tijdens het printen :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
@Renegade666 : Sja ik ben van de school: installeer jezelf een flexplate. Er zullen er weer gaan roepen "je verliest een cm² oppervlak!", maar ik sta iig niet meer in het midden van de nacht vloekend op mijn print te hakken. *klik* ze liggen eraf. 2e flexplate is ondertussen al aan het printen.

Wat betreft water washable tja ik heb het ook een keer geprobeerd. Geur wel wat minder maar ik had het gevoel dat IPA toch wat beter werkte zoals je zelf beschrijft + je hebt ook je tools die je toch jaren zo schoon mogelijk wil houden + ik heb het gevoel dat ik mijn IPA beter kan recycleren. Ik ben maar een kleine printer en denk als water zoveel beter is zouden alle grote jongens al over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
nou mijn feestje met de resin printer was van korte duur... FEP filter geschuurd. 0.5 a 1 liter resin over/in de printer.....

hopelijk krijg ik het interne schoon..
Elego0 heeft niet gehoord van een pakking tussen de bovenplaat en het plastic en een verhoging/pakking bij de z-as stang.. loopt het mooi naar binnen..

Goh men wil niet weten hoe boos ik mij zelf ben nu.. (was mijn schuld dat het fep kapot ging)

Eind resultaat.
Een dikke plak bende, plastic wat niet over IPA kan (water kan ik niet gebruiken ivm electronica)..
ia worden, einde oefening ben ik bang.
Morgen proberen in elkaar zetten, en hopen dat hij hij it nog doet, anders kan hij mooi naar het stort.....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3NGbj9C/20230815-211037.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WDzPKbv/20230815-221637.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NSD3JtC/20230815-221640.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Renegade666 op 15-08-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Arghhh…..beetje jammer idd, shit happens, kun je geen gewone alcohol gebruiken? IPA is juist wel goed om electronics mee schoon te maken.
Denk dat het wel enigszins schoon te krijgen is, alleen beetje plakken is niet erg lijkt mij ?

Als de fan(s) maar kunnen draaien is belangrijkste? Hoop dat je de boel schoon kunt krijgen, good luck

[ Voor 9% gewijzigd door smitae op 16-08-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Renegade666 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:02:
Een dikke plak bende, plastic wat niet over IPA kan (water kan ik niet gebruiken ivm electronica)..
ia worden, einde oefening ben ik bang.
Morgen proberen in elkaar zetten, en hopen dat hij hij it nog doet, anders kan hij mooi naar het stort.....
Aiii, dat is :-(

Wat mij in gedachte schiet: kan je het niet schoon krijgen met gedemineraliseerd water? Dat geleid in iedergeval geen stroom.

Daarna goed laten drogen, eventueel de componenten een nacht in een bak met rijst leggen

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Omdat ik alles uit elkaar had gehaald, heb ik de 2 onderste delen (plastic) vandaag in de zon gehad, en dat is nu aardig opgeknapt, iig geen geplak meer. iaw, de resin is opgedroogd.

Het bovenste gedeelte is alu volgens mij, dus dat maakte wel goed schoon.
Ik zal hem zo in elkaar zetten en hopen dat hij het weer doet.

Elegoo ook gemaild hierover, ze willen wel helpen, maar omdat het het MP product is, word het al snel weer lastig natuurlijk.

En anders is het jammer, dan denk ik dat ik alles wat nieuw is, maar te koop zet, de FDM's van Elegoo ook de deur uit, en dat ik een Bambu Labs P1S haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Je lichtbak is nog schoon, hoe zit het met je scherm?

Tenzij je kortsluiting gehad hebt zal de hars de elektronica niet kunnen beschadigen denk ik.

Licht + scherm + beweging in de Z-as = resinprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Iemand ervaring met Anycubic ABS-Like Resin pro?

Prijs lijkt erg mee te vallen, 35 euro voor 1 liter, en de Anycubic basic is soms net wat te breekbaar voor wargaming modellen, zeker als het uit je hand valt :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Orky Rulez schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:33:
Je lichtbak is nog schoon, hoe zit het met je scherm?

Tenzij je kortsluiting gehad hebt zal de hars de elektronica niet kunnen beschadigen denk ik.

Licht + scherm + beweging in de Z-as = resinprint
Daar is het gelukkig wat om heen gegaan.
Ik heb hem weer werkend gemaakt, en is ondertussen wat aan het printen.

FEP was ook mooi verhaal.
Pijn en moeite hem open kunnen krijgen (zat goed vast..)
Daarna schoongemaakt, en nieuwe FEP er in.
Toen alles vast zit (fepframe) en de randen er af zou halen, zag ik dat er een protectie film op zat.
Erg veel twijfel, staat niks op de doos dat die er af moet.
De oude pakken, die is helder, hier wat vaag patroon.
Dus alles weer los, film er af, weer vast, zat er ook nog 1 aan de andere kant...
Dus nogmaals alles los en film er af... En weer vast..
Ben 1.5 uur bezig geweest..
Maar ik weet het nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Vannacht deze geprint, die was voor de faal van mij, gefaald, supports niet goed gedaan/goeie plaatsing.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yBW8Czw/IMG-20230817-WA0000.jpg

Deze is wel goed gelukt iig :) De andere 3 onderdelen vanavond even plakken en dan op de plank in de verfwachtrij :)

[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 17-08-2023 09:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Afgelopen 2 dagen volop aan het testen geweest met nieuwe resin (medisch). Printsettings invoeren en kalibreren. Nou, lijkt veelbelovend. Een mooi gezicht zo.

Maatvoering kalibreren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-Mds0tny4lpXeDmigPwORgGGfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzErDfGjetoN2w0MoIQk7y3o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR3htZtFyN6hCx3BG4liNckN95s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXp9AX6kg3aeLh4LnZZBIDLo.jpg?f=fotoalbum_large

3D design van een splint (knarsplaat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pOl7eBtad0WyiZrPFveFGZVjEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1EsU2fVaBhY144htRzOxDMr.jpg?f=fotoalbum_large

Printen met de Phrozen Mini 4k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCc_Cz9o6f2IcwRaH5rD-5tdz1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYA3tH792KviyGjacEMoZceu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qicq8dR5qhmpnTOpR-15HdUuck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL08BMDphDmtm9nFZURPiObp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB6tQv7lweJF2HuQNm3RlO1WI5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9NEZuN3DEwDH79RrkQnyl3i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oJImN6WQqfSZcvXOqZo7T7irXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOVMRN9TcAEGV32JUWdrV3aC.jpg?f=fotoalbum_large

Ackuretta Curie lichtuitharder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNTP-WNSGPX17yLVAxOWi4S92_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F2Eec5MqKgu9KsCXFf9BRS9.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de pasvorm eens gaan bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Shaggy op 23-08-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Er is weer een bescheiden aanbieding op IPA bij werken met merken op hun verschillende hoeveelheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Orky Rulez schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:44:
Er is weer een bescheiden aanbieding op IPA bij werken met merken op hun verschillende hoeveelheden
Heb er net weer 25 liter IPA gehaald :-)

Ze hebben de laatste paar maanden altijd wel goede deals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Laatst bij bol.com ook 12 liter besteld, was euro goedkoper zelf, en geen verzenden :)

Echter ben door de resin heen, dus hij staat even "droog" :P
Even druk met mijn P1S. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

iMars

Full time prutser

Orky Rulez schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:44:
Thanks! Dat scheelt nog al vergeleken met de liters van 3DJake :) Gelijk 2x 12 liters besteld (kan nooit genoeg hebben ;) )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
Waar ben ik aan begonnen :)

Mijn plan was om een groot project te printen, en was ik op zoek naar een grotere resin printer voor een leuke prijs, en viel mijn oog op de Anycubic M3 Max.

Echt een fijne printer met auto resin voeding, en wat afstellen, doe deze het prima.
een beetje Elegoo ABS-like resin bestel, en begonnen aan het projectje.

Totaal 14Kg geprint, en na het verwijderen van alle supports, 8,5 KG aan onderdelen :)

Iemand die weet wat het gaat worden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGvMuYuhE2UDjraPFU_QL9d-Ie4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQGe0IpdRFn4klJGGQrvupKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elve1984
Slave-I uit Star Trek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smitae
Beetje erg rustig hier….. Niemand aan het resin printen??

Ik heb vandaag mijn langste resin print ooit laten lopen. Model past maar net in de printer.
En Landing Craft Mechanised Mk3. Blijft toch verrassende hobby, zeer strak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hS5ko2yWX-ewyllqx5Ov_Z2_2OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAABBv4pLVwTaVj3S6i97gcE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat een showmodel worden bij mij 1/100 Marine schepen en mijn eerste volledig Resin model. Meestal print ik de grotere delen in PLA. En heb dan ook een waterlijn model geprint voor wargaming met PLA romp en de details in Resin. Niks mis mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr7GrM691BBpqKqY-0YaymojHNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhFWAFF48zjInRaaOdBv7tOO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYyr7XEBHj883IJXqhhr4D0AN6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8w6ebj56iIhp1Lg6LAhV6gpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6rp13nEcApb3fvioBIU1cAfwZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EILLq7C5sxMeL69pmG740m8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
smitae schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:14:

Ik heb vandaag mijn langste resin print ooit laten lopen. Model past maar net in de printer.
En Landing Craft Mechanised Mk3. Blijft toch verrassende hobby, zeer strak.
[Afbeelding]

Dit gaat een showmodel worden bij mij 1/100 Marine schepen en mijn eerste volledig Resin model. Meestal print ik de grotere delen in PLA. En heb dan ook een waterlijn model geprint voor wargaming met PLA romp en de details in Resin. Niks mis mee.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die van mij is opgeruimd🙈 hok is te koud🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

smitae schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:14:
Haha ik was toevallig door dit topic aan het scrollen omdat ik m'n printer mis.
Ivm de nieuwbouw zijn we tijdelijk verhuisd, geen ruimte voor een (veilige) 3d print setup voorlopig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
OverloadOfRed schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:15:
[...]

Ivm de nieuwbouw zijn we tijdelijk verhuisd, geen ruimte voor een (veilige) 3d print setup voorlopig :(
OverloadOfRed schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:15:
[...]

Damn….

• Elve1984
Mijne staat nog steeds af en toe aan, maar staat in de schuur dus moet met verwarming in de printer werken. Die moet 1 a 1,5 uur voor ik printje aanzet toch wel aan om de Resin op te warmen.

• Orky Rulez
Elve1984 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:15:
Mijne staat nog steeds af en toe aan, maar staat in de schuur dus moet met verwarming in de printer werken. Die moet 1 a 1,5 uur voor ik printje aanzet toch wel aan om de Resin op te warmen.
Mag ik vragen hoe jij dit doet? Zo'n warmteband van de thuisbrouwers?

Ik heb zelf een miniverwarming in de kast maar met afzuiging is dat natuurlijk niet verantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Orky Rulez schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:07:
[...]

Mag ik vragen hoe jij dit doet? Zo'n warmteband van de thuisbrouwers?

Ik heb zelf een miniverwarming in de kast maar met afzuiging is dat natuurlijk niet verantwoord
Ik heb via Amazon inderdaad gewoon een thuisbrouw gistingsverwarming gekocht. (Linkje)

Deze zit strak om mijn Resin vat gevouwen en vast gezet met paar "Bulldogclips". En dan zorgen dat alles netjes onder je afdek kap zit en alleen de stroom kabel naar buiten loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand hier ervaring met het maken van onderdelen voor 3D printers met hars als een tijdelijke oplossing?

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb nu een TATARA, maar die heeft wat kuren. Het me veel moeite om daar vanaf te komen. Ik heb een P3Steel frame staan met alle toebehoren. Maar zonder een printer die een beetje nauwkeurig kan printen wordt het dus lastig om die 2e printer in gebruik te nemen. Ik overweeg nu om de benodigde onderdelen voor de X-as en printkop voor deze 2e P3Steel in Prusament Tough hars te printen, maar ik weet niet of dat dan de 4 à 5 prints gaat overleven om vervolgens de onderdelen opnieuw in ABS te printen.

Is dit een werkbare oplossing of een hopeloze weg?

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 05-12-2023 19:51 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

ocf81 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:40:
Heeft iemand hier ervaring met het maken van onderdelen voor 3D printers met hars als een tijdelijke oplossing?

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb nu een TATARA, maar die heeft wat kuren. Het me veel moeite om daar vanaf te komen. Ik heb een P3Steel frame staan met alle toebehoren. Maar zonder een printer die een beetje nauwkeurig kan printen wordt het dus lastig om die 2e printer in gebruik te nemen. Ik overweeg nu om de benodigde onderdelen voor de X-as en printkop voor deze 2e P3Steel in Prusament Tough hars te printen, maar ik weet niet of dat dan de 4 à 5 prints gaat overleven om vervolgens de onderdelen opnieuw in ABS te printen.

Is dit een werkbare oplossing of een hopeloze weg?
Specifiek ervaring mee niet, maar je kan altijd de resin gebruiken om een mal te printen, die zal precies genoeg zijn, en die mal kan je dan gebruiken om de onderdelen te 'gieten' met een ander materiaal, wat dan sterker is dan resin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

OverloadOfRed schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:58:
[...]

Specifiek ervaring mee niet, maar je kan altijd de resin gebruiken om een mal te printen, die zal precies genoeg zijn, en die mal kan je dan gebruiken om de onderdelen te 'gieten' met een ander materiaal, wat dan sterker is dan resin
Dat is een leuk alternatief als je een drukpers hebt staan met voldoende slag om 50cm³ te kunnen spuiten. Helaas ben je ook weer een eind op weg om een kant-en-klare printer te kopen als je alles koopt wat daar bij komt kijken. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar ik heb het gelaten voor wat het is. Ik heb de ruimte niet voor zo'n opstelling.

Ik ben vooral benieuwd of de hars voor die ene week dat de onderdelen erop zullen zitten goed om kan gaan met de krachten die er bij komen kijken. Hoe snel krimpt het spul nu echt? Ik heb zelf geen idee, maar ik heb ook niet zo veel zin om er tijdens het printen achter te komen dat het een fatale fout is, zeg maar. Vandaar dat ik het maar even vraag voordat ik het probeer. IIRC heeft @Damic dit wel eens geprobeerd, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 05-12-2023 20:36 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ter info: printers staan ergens in een hoek opgeborgen.

Wat ik van hars printen weet is dat:
1. zie dat je al het hars hebt laten uitharden. Doe je dat niet lost je print op van binnen naar buiten.
2. print groter 1 a 2mm gewoon omdat het nog krimt :(
3. het is vetzakkerij en echt niet goed voor je gezondheid

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Damic schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:46:
Ter info: printers staan ergens in een hoek opgeborgen.

Wat ik van hars printen weet is dat:
1. zie dat je al het hars hebt laten uitharden. Doe je dat niet lost je print op van binnen naar buiten.
2. print groter 1 a 2mm gewoon omdat het nog krimt :(
3. het is vetzakkerij en echt niet goed voor je gezondheid
Dank voor de inzichten.

Ik heb nog wel één vraag: over welke tijd wordt die 1 à 2 mm krimp gerealiseerd? Is dat een paar uur, een paar dagen of langer?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

ocf81 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:11:
[...]

Dat is een leuk alternatief als je een drukpers hebt staan met voldoende slag om 50cm³ te kunnen spuiten. Helaas ben je ook weer een eind op weg om een kant-en-klare printer te kopen als je alles koopt wat daar bij komt kijken. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar ik heb het gelaten voor wat het is. Ik heb de ruimte niet voor zo'n opstelling.

Ik ben vooral benieuwd of de hars voor die ene week dat de onderdelen erop zullen zitten goed om kan gaan met de krachten die er bij komen kijken. Hoe snel krimpt het spul nu echt? Ik heb zelf geen idee, maar ik heb ook niet zo veel zin om er tijdens het printen achter te komen dat het een fatale fout is, zeg maar. Vandaar dat ik het maar even vraag voordat ik het probeer. IIRC heeft @Damic dit wel eens geprobeerd, maar dat weet ik niet zeker.
50 kubieke cm? Wat voor onderdelen moet je hebben dan? Ik snap denk ik je requirement niet dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ocf81 ow die krimp, dat weet ik niet, nooit na gemeten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

OverloadOfRed schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:01:
[...]

50 kubieke cm? Wat voor onderdelen moet je hebben dan? Ik snap denk ik je requirement niet dan
Zoals in de eerste vraag al gesteld: ik moet onderdelen voor 3D-printers maken. De motorbevestiging van een Prusa is 47.2 cm³. (1 cm³ is 1 ml in als je het in vloeistofmaten uitdrukt) toegegeven, dat is dan gelijk een van de meest omvangrijke onderdelen, maar dan heb je wel een idee waar het over gaat. En de onderdelen zijn ook niet bepaalt spuitmalvriendelijk te nomen, dus dat komt er ook nog bij, naast de eerder genoemde kosten en de deadline. ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Damic schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:06:
@ocf81 ow die krimp, dat weet ik niet, nooit na gemeten.
Ik denk dat ik dit dan toch maar ga YOLO'en en dan wel zie waar het schip strandt. Bedankt voor je input, dat waardeer ik zeer!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ocf81 welke onderdelen moet je printen? Want de krimp zit eigenlijk al in het printen. Als je maar een paar onderdelen moet printen en dan andere onderdelen print dan is er volgens mij niets aan de hand.

De onderdelen dat ik heb geprint zijn uit "abs" en gewoon hars geprint en ze gaan alleen kapot door te grote "stres" (=heel grote extreme krachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De hele X-as, dus de XZ motorkoppeling, het XZ koppelstuk voor de andere Z-as en de printkop. De riemaanspanner heb ik al. Y-as is al min of meer af, want onderdeel van het frame. Z-As is gewoon hardware schroeven. Voor nu kan ik wel de controller even tijdelijk op het frame schroeven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Ff wat resin print werk showen. Topic moet wel blijven leven…

Deze weken paar modellen getekend en geprint. Landing Craft Assault (LCA) en een Landing Craft Mechanised (LCM Mk3), alles in 1/100, maar tot 1/56 te printen, modellen hebben voldoende details.
Alleen heb ik de uitdaging dat ik ze niet groter kan printen, past niet meer in mijn print volume. En snijden ga ik niet doen, want ik heb zelf geen grotere schaal nodig.

Van de LCM ook een versie in PLA gedaan op een FDM printer, wel oké, maar resin is toch mooier.
Moet de boel nog afwerken en deze volledige modellen worden mijn showmodellen die bij mijn NL WW2 Marine schepen komen.

Moet ook nog een aantal printen als waterlijn model, die zijn voor 15mm wargaming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX4UyGfmKxCuwrdS7690uMLcTRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbE0nexkZdIj6CnRDO2bKPJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrStGSScHP9gFytFnw5eEoylftw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om3jjQBCxJ2mzefmNWSXVujY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RQRwXYMkABy8lowPz07MAxT3RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnonmaPFZWjmAiEZrPAsqQDT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-Cz4omEZB55_gcUAavtLeJ8x98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0NxEVc7ytAplNnT3IYEsuzf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FumhgMPj7Fay4kVBqjzfdzN9_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVABNTDrT1zWSj9EGUWmr1k3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGOwZeisWcjDWWAW20InfzfmvuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08DaCQvqLjWWN71SZFaXrlzU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tefKHG8OtveoncLI4e7Z0uem3Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQZJI9QF4RmSW0dKzvw8SfeN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7xuo9mn3pv6kZ7FkwAXWyK7rJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnD7geH4h4xwATkWY48sdsuY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:05
ocf81 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:07:
[...]

Zoals in de eerste vraag al gesteld: ik moet onderdelen voor 3D-printers maken. De motorbevestiging van een Prusa is 47.2 cm³. (1 cm³ is 1 ml in als je het in vloeistofmaten uitdrukt) toegegeven, dat is dan gelijk een van de meest omvangrijke onderdelen, maar dan heb je wel een idee waar het over gaat. En de onderdelen zijn ook niet bepaalt spuitmalvriendelijk te nomen, dus dat komt er ook nog bij, naast de eerder genoemde kosten en de deadline. ;)
Wat voor materiaal zou je dan willen gieten? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Maar ik verwacht dat die resin sterk genoeg is, ik zou dat gewoon proberen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Jampot007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:45:
[...]

Wat voor materiaal zou je dan willen gieten? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Maar ik verwacht dat die resin sterk genoeg is, ik zou dat gewoon proberen.
Als ik dit zou spuitgieten (het was enkel een suggestie van @OverloadOfRed, niet van mijzelf) dan zou ik ABS doen.

Ik ga het morgen eens proberen. Maar eens kijken hoe ver ik kom. Maar op matrix heb ik inmiddels al iemand gesproken die dit al gedaan heeft en voor hem was het oké verlopen. Dus dat geeft al weer wat meer vertrouwen.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste