Ja, mee eens. Meest waarschijnlijke is dat je LCD is overleden. Geen idee wat een vervanging kost. Zou wel overwegen wat dan de beste deal is. Altijd een kleine kans dat het iets anders is, dan heb je een nieuw LCD en werkt het nog steeds niet. Nieuwe printers zijn niet meer heel erg duur namelijk…. Keuzes…. Keuzes….OverloadOfRed schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:34:
[...]
Kunnen 3 dingen zijn, kabeltje stuk tussen scherm en board, scherm stuk of board stuk. Als je de kabels allemaal er helemaal uit hebt gehaald en weer in hebt gestopt is waarschijnlijk het scherm gewoon kapoet.
Vergeet niet dat schermen voor resin printers valt onder normale wear-and-tear onderdelen, dus als je goed gebruik maakt van je printer is dat niet heel gek
Ik heb laatst de hoek van mijn flex plate in mijn scherm laten vallen. Door de FEP en een 'sterretje' in het scherm. Gek genoeg print hij nog alsof er niks gebeurd is. Ik had sowieso meteen een scherm besteld omdat ik dringend enkele miniaturen nodig had. Alsook in het achterhoofd dat de kans groot is dat ik toch ooit het scherm moet vervangen wegens ouderdom of het volgende ongeluk.smitae schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:15:
[...]
Ja, mee eens. Meest waarschijnlijke is dat je LCD is overleden. Geen idee wat een vervanging kost. Zou wel overwegen wat dan de beste deal is. Altijd een kleine kans dat het iets anders is, dan heb je een nieuw LCD en werkt het nog steeds niet. Nieuwe printers zijn niet meer heel erg duur namelijk…. Keuzes…. Keuzes….
Voor mijn Mars 3 heb je een scherm van 127cm² voor €50, ofwel 20% van de prijs van de printer.
Ik zie dat het scherm van de Photon Mono X van 228cm² meer dan €200 kost, ofwel meer dan 40% van de prijs van de printer.
Volgens mij rekenen ze erop dat iemand met een dure printer ook wel wat premium wil betalen om dat ding aan de praat te houden ipv volledig te vervangen.
De laatste tijd zitten er regelmatig wat scheurtjes in de print. Ik dacht dat misschien de exposure tijd net wat te laag was. Maar als ik deze van 2.00 naar 2.15 seconden zet, dan zijn ze er nog.
Wat is de oorzaak van dit soort scheuren? Exposure time? Temperatuur?
(Printer is een mono x 6k, elegoo abs like resin grey)
Voorbeeld (op deze plek zaten geen supports):
Wanneer treedt de scheur op? direct na de print al? Dan heb je waarschijnlijk verontreiniging in je resin, of te veel luchtbellen erin (bijv net geschud en dan printen geeft ellende). Ook een corrupte STL of USB zelfs zouden dan mogelijk kunnen zijn.kikkeraap schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:37:
De laatste tijd zitten er regelmatig wat scheurtjes in de print. Ik dacht dat misschien de exposure tijd net wat te laag was. Maar als ik deze van 2.00 naar 2.15 seconden zet, dan zijn ze er nog.
[Afbeelding]
Als de scheur later optreedt, bijv na een weekje in de kast staan is dit in mijn ervaring vaak dat je hol print maar niet de resin draint, drain holes zijn belangrijk bij holle prints, anders knallen ze op een gegeven ogenblik gewoon uit elkaar met niet-uitgeharde resin als gevolg.
Exposure tijd en temperatuur lijkt mij niet de oorzaak, tenminste niet van deze macro foto

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent
Deze scheuren zitten op >80 % van de print (richting einde opdracht dus).OverloadOfRed schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:52:
[...]
Wanneer treedt de scheur op? direct na de print al? Dan heb je waarschijnlijk verontreiniging in je resin, of te veel luchtbellen erin (bijv net geschud en dan printen geeft ellende). Ook een corrupte STL of USB zelfs zouden dan mogelijk kunnen zijn.
De kans dat het een verontreiniging is is klein. Ik zie deze scheurtjes al een aantal keren (door een aantal kg resin).
Hoe check ik op een currupte STL?
Omdat het een groot model is, zitten er aan de onderzijde van het model 2 drain holes (11 en 6 mm).Als de scheur later optreedt, bijv na een weekje in de kast staan is dit in mijn ervaring vaak dat je hol print maar niet de resin draint, drain holes zijn belangrijk bij holle prints, anders knallen ze op een gegeven ogenblik gewoon uit elkaar met niet-uitgeharde resin als gevolg.
Exposure tijd en temperatuur lijkt mij niet de oorzaak, tenminste niet van deze macro foto
Zou het anders mogelijk een oude FEP sheet zijn? Het is wel even geleden dat deze is vervangen.
STL kan je checken door de STL in een andere applicatie te openen. Bijv als je Chitubox gebruikt om te slicen, open hem eens in Lychee of andersom.kikkeraap schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:41:
[...]
Deze scheuren zitten op >80 % van de print (richting einde opdracht dus).
De kans dat het een verontreiniging is is klein. Ik zie deze scheurtjes al een aantal keren (door een aantal kg resin).
Hoe check ik op een currupte STL?
[...]
Omdat het een groot model is, zitten er aan de onderzijde van het model 2 drain holes (11 en 6 mm).
Zou het anders mogelijk een oude FEP sheet zijn? Het is wel even geleden dat deze is vervangen.
FEP verontreiniging of beschadiging is mogelijk, maar vaak zie je het dan wel meer consistent (over het hele model op precies dezelfde plekken beschadigingen, maar je hebt gelijk, het is mogelijk.
Ik heb geen verstand van 3D printen, ben nog een leek op dit gebied. Nou heb ik een bestand weten te bemachtigen van Motoko Kusanagi van Ghost in the Shell. Zijn er goede adressen of bedrijven die tegen betaling 3D printen. En zo ja, hoeveel gaat het mij kosten?
Het model ziet er zo uit, de afmetingen durf ik even niet te zeggen.
Dit bestand komt van https://www.worldofstl.com/ af.
Ik ben een compleet leek op dit gebied. Mijn idee was om dit model ook te verven en een glaze behuizing om heen te vinden, wat tussen het bovenste en onderste plateau past, en dan vullen met een gel, zodat het net een of ander kunstmatige water lijkt waar Motoko in zweeft.
Of kan ik beter mijn eigen 3D printer kopen en zelf printen? Ik wil ook zo gedetailleerd mogelijk, dus ik neem aan dat ik voor resin printen moet kiezen. Zijn daar ook alle bestanden voor geschikt? Ik neem aan van niet.
Het model ziet er zo uit, de afmetingen durf ik even niet te zeggen.
Dit bestand komt van https://www.worldofstl.com/ af.
Ik ben een compleet leek op dit gebied. Mijn idee was om dit model ook te verven en een glaze behuizing om heen te vinden, wat tussen het bovenste en onderste plateau past, en dan vullen met een gel, zodat het net een of ander kunstmatige water lijkt waar Motoko in zweeft.
Of kan ik beter mijn eigen 3D printer kopen en zelf printen? Ik wil ook zo gedetailleerd mogelijk, dus ik neem aan dat ik voor resin printen moet kiezen. Zijn daar ook alle bestanden voor geschikt? Ik neem aan van niet.
[Voor 5% gewijzigd door Toonen1988 op 03-03-2023 04:23]
Tja, er zijn denk ik genoeg opties. Dacht dat er hier ergens in the topics ook een topic is waar je aanbieders hebt die 3d printing doen voor anderen. Printen gaat vast lukken.
Wel ff belangrijk hoe groot het model is, dat is namelijk wel van belang voor de prijs. Resin is redelijk duur, dus groter model zeker duurder.
Zelf een printer kopen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel goed kijken wat je wilt. Als dit soort modellen je focus is, dan is een Resin printer waarschijnlijk de meeste logische keuze. Hier een stukje over resin printen van mijn hand:
https://aesmit.org/2021/02/07/how-to-3d-print-part-2/
Beste is denk ik dat je je eerste gaat inlezen, wat wil je printen, hoe vaak, etc. De investering voor een beetje resin printer is minimaal een paar honderd euro en als je een printer wilt waar je grotere prints op kunt printen zal de prijs hoger worden.
Verder is het wel een beetje smerig spul, schoonmaken doe je met IPA, dus je hebt ook een ruimte nodig waar je veilig kunt werken, voldoende ventilatie, etc.
Het printen is wel verschrikkelijk leuk, helemaal als je op termijn bv je eigen modellen gaat/kunt maken en die dan print. Hoeft niet, genoeg modellen beschikbaar zoals je vast al ontdekt hebt.
Wel ff belangrijk hoe groot het model is, dat is namelijk wel van belang voor de prijs. Resin is redelijk duur, dus groter model zeker duurder.
Zelf een printer kopen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel goed kijken wat je wilt. Als dit soort modellen je focus is, dan is een Resin printer waarschijnlijk de meeste logische keuze. Hier een stukje over resin printen van mijn hand:
https://aesmit.org/2021/02/07/how-to-3d-print-part-2/
Beste is denk ik dat je je eerste gaat inlezen, wat wil je printen, hoe vaak, etc. De investering voor een beetje resin printer is minimaal een paar honderd euro en als je een printer wilt waar je grotere prints op kunt printen zal de prijs hoger worden.
Verder is het wel een beetje smerig spul, schoonmaken doe je met IPA, dus je hebt ook een ruimte nodig waar je veilig kunt werken, voldoende ventilatie, etc.
Het printen is wel verschrikkelijk leuk, helemaal als je op termijn bv je eigen modellen gaat/kunt maken en die dan print. Hoeft niet, genoeg modellen beschikbaar zoals je vast al ontdekt hebt.
Kijk anders even in V&A? Daar staan een aantal tweakers tussen die 3D print services aanbiedenToonen1988 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 04:10:
Ik heb geen verstand van 3D printen, ben nog een leek op dit gebied. Nou heb ik een bestand weten te bemachtigen van Motoko Kusanagi van Ghost in the Shell. Zijn er goede adressen of bedrijven die tegen betaling 3D printen. En zo ja, hoeveel gaat het mij kosten?
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=3d+print
Die is nice.Toonen1988 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 04:10:
Diensten aanbieden kan via V&A, niet het forum.
Met een slicer als lychee kan je zelf al een beetje de benodigde tijd en hoeveelheid resin inschatten. Of simpelweg in 3d builder openen waar je makkelijk de afmetingen van het bestandje "as is" kan zien.
Maar voordeel van prints is dat ze zo groot gemaakt kunnen worden als je wil. (kleiner ook, maar details kunnen nog wel eens verloren gaan)
Zelf printen kan met eigenlijk elke resin printer wel.
Mogelijk zal je alleen bij de kleinere printers aan lopen tegen beperkingen van de buildplate grootte.
Mocht je echt veel modellen geprint willen hebben is het zeker de moeite waard te kijken naar zelf een printer aan te schaffen.
Er zit alleen wel een flinke leer curve in, met name qua supporten. Dus het beste is dan met kleine modellen te beginnen.
[Voor 5% gewijzigd door SA007 op 07-03-2023 20:18]
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Ik 'spring' er even in want ik worstel met hetzelfde issue als @herda met dit verschil dat bij mij het een garage betreft met de deur naar de straat. Er staat nu al zeker 3+ maanden een SLA printer te wachten om gebruikt te worden maar het niet hebben van een afvoer o.i.d. maakt dat eigenlijk onmogelijk. De garagedeur kan niet open blijven staan omdat dan iedereen ons huis kan binnenlopen en ik heb ook geen afvoer voor een droger die ik kan aftakken...Orky Rulez schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:04:
[...]
Ik heb zelf ook de printer in een Besta in de garage en moet zeggen dat ik bij 19°C met ABS-like hars nog geen problemen heb gehad. Twijfel ik, dan warm ik eerst met een mini-elektrisch kacheltje een kwartiertje voor ik de print start en zet dan pas de ventilatie op.
De enigste oplossing die ik kan bedenken is een gat (kattenluikje ?) in de garagedeur maken en daar een flexibele slang aan koppelen maar dit levert weer een tochtgat op en ziet er eigenlijk niet uit..
Iemand een suggestie?
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Yup. Die had ik ook gevonden maar dan moet ik in mijn garagedeur een gat van 100mm 'boren' voor een hobby waarvan ik nog niet weet of het wel wat is voor mij. Dat krijg ik er bij mij thuis waarschijnlijk nog niet goedgekeurd.. Maar ik denk wel dat zoiets de enigste optie is in mijn situatie.Orky Rulez schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:16:
[...]
Een afsluitbaar luchtrooster (schuiven of draaien) of aan de binnenzijde een afsluitdop.
Er zijn ook versmallingen specifiek om een luchtuitlaat door de kier van een raam of deur te leiden, bv deze uitlaat.Rincewind schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Yup. Die had ik ook gevonden maar dan moet ik in mijn garagedeur een gat van 100mm 'boren' voor een hobby waarvan ik nog niet weet of het wel wat is voor mij. Dat krijg ik er bij mij thuis waarschijnlijk nog niet goedgekeurd.. Maar ik denk wel dat zoiets de enigste optie is in mijn situatie.
Als je met garagedeur je poort bedoeld zou je dit al kunnen overwegen. Als het effectief een draaideur is kan je ze misschien toch nog voldoende vergrendeld krijgen?
Als je het afsluitbaar wil maken en enigzins mooi is denk ik je enige 'echte' oplossing via de muur. Wat ook nog misschien kan is een ruitje in de deur vervangen door een stuk geverfd hout met daar een aansluiting voor de afvoerslang? Lastig..Rincewind schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Ik 'spring' er even in want ik worstel met hetzelfde issue als @herda met dit verschil dat bij mij het een garage betreft met de deur naar de straat. Er staat nu al zeker 3+ maanden een SLA printer te wachten om gebruikt te worden maar het niet hebben van een afvoer o.i.d. maakt dat eigenlijk onmogelijk. De garagedeur kan niet open blijven staan omdat dan iedereen ons huis kan binnenlopen en ik heb ook geen afvoer voor een droger die ik kan aftakken...
De enigste oplossing die ik kan bedenken is een gat (kattenluikje ?) in de garagedeur maken en daar een flexibele slang aan koppelen maar dit levert weer een tochtgat op en ziet er eigenlijk niet uit..
Iemand een suggestie?
Nope. Dat gaat ook niet werken. Het is echt een dubbele garagedeur waarbij 1 kant open kan als een grote deur. En dan heb je gelijk een hele grote kier die ook nog eens aan de verkeerde kant van de garage zelf zit. Mijn printer komt daar niet in de buurt.Orky Rulez schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:50:
[...]
Er zijn ook versmallingen specifiek om een luchtuitlaat door de kier van een raam of deur te leiden, bv deze uitlaat.
Als je met garagedeur je poort bedoeld zou je dit al kunnen overwegen. Als het effectief een draaideur is kan je ze misschien toch nog voldoende vergrendeld krijgen?
Ik ben er inderdaad bang voor. Zoals hierboven ook wel duidelijk wordt heb ik ook geen glas o.i.d. in de deuren zitten. Dus de enige oplossing is een gat in de deur. Dat wordt een typisch klusje als mijn vrouw weg is..OverloadOfRed schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:58:
[...]
Als je het afsluitbaar wil maken en enigzins mooi is denk ik je enige 'echte' oplossing via de muur. Wat ook nog misschien kan is een ruitje in de deur vervangen door een stuk geverfd hout met daar een aansluiting voor de afvoerslang? Lastig..
"Dat rooster nieuw? Nee hoor: die zat er al vanaf dag 1 hoor

[Voor 23% gewijzigd door Rincewind op 10-03-2023 11:49]
Heb ook weer eens een printer gekocht voor de zaak.
Na eerst te hebben gewerkt met een Anycubic Photon en Phrozen transform, nu een Phrozen Sonic Mighty 8K
Wash en Cure erbij. De hoek moeten we nog afwerken, dit was de testopzet of het wel past
We gaan het zien binnenkort.
Na eerst te hebben gewerkt met een Anycubic Photon en Phrozen transform, nu een Phrozen Sonic Mighty 8K
Wash en Cure erbij. De hoek moeten we nog afwerken, dit was de testopzet of het wel past

We gaan het zien binnenkort.
Making an ass of myself since the 70's
Nu het iets warmer begint te worden heb ik de printer weer eens aangezet. Maar loop tegen wat vreemd gedrag op.
Print zit werkelijk muurvast op het bed. In elk geval geen adhesie problemen zal ik maar zeggen. Maar nadeel is dat de print heel erg breekt bij verwijderen van het bed, zie foto. Tot eind vorige wipte ik de prints redelijk simpel van het bed.
Ik had juist instelling iets aangepast, wat langer belichten omdat ik eind vorige jaar juist last had van slechte bed-adhesie. Nu de boel weer op default gezet voor de Mono SE met basic resin.
Zit te denken om maar nieuwe resin te bestellen, om zeker te weten dat het niet de resin is.
De huidige flessen gekocht Sept vorig jaar, nog goed tot Dec 2023. Niet open geweest, type resin gebruik ik altijd. Snap niet waarom de printer nu ineens anders lijkt te printen. Toch nog te koud? Of toch resin?
De afgebrokkelde eerste print.
En een goed gelukte print, 2 ST M3 scout-cars. Maar ook hier met moeite van bed en hier en daar wat van de resin die op het bed zat wat is afgebroken. Model verder goed.
Print zit werkelijk muurvast op het bed. In elk geval geen adhesie problemen zal ik maar zeggen. Maar nadeel is dat de print heel erg breekt bij verwijderen van het bed, zie foto. Tot eind vorige wipte ik de prints redelijk simpel van het bed.
Ik had juist instelling iets aangepast, wat langer belichten omdat ik eind vorige jaar juist last had van slechte bed-adhesie. Nu de boel weer op default gezet voor de Mono SE met basic resin.
Zit te denken om maar nieuwe resin te bestellen, om zeker te weten dat het niet de resin is.
De huidige flessen gekocht Sept vorig jaar, nog goed tot Dec 2023. Niet open geweest, type resin gebruik ik altijd. Snap niet waarom de printer nu ineens anders lijkt te printen. Toch nog te koud? Of toch resin?
En een goed gelukte print, 2 ST M3 scout-cars. Maar ook hier met moeite van bed en hier en daar wat van de resin die op het bed zat wat is afgebroken. Model verder goed.
Hi Smitae,
Sinds ik mijn printer heb, heb ik ook aardig wat problemen ondervonden. Ik heb toen de UV-tools tool gevonden die je print naloopt / checkt op islands, resin traps etc. De tool doet ook een voorstel wanneer nodig om naar je suction cup te kijken. Bij mij maakt hij dan een klein gaatje in het midden, wat vast zit aan je bed. Wanneer ik dit toe voeg, komen mijn prints makkelijker van het bed dan anders. Wellicht de moeite om naar te kijken
Sinds ik mijn printer heb, heb ik ook aardig wat problemen ondervonden. Ik heb toen de UV-tools tool gevonden die je print naloopt / checkt op islands, resin traps etc. De tool doet ook een voorstel wanneer nodig om naar je suction cup te kijken. Bij mij maakt hij dan een klein gaatje in het midden, wat vast zit aan je bed. Wanneer ik dit toe voeg, komen mijn prints makkelijker van het bed dan anders. Wellicht de moeite om naar te kijken

smitae schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:16:
Nu het iets warmer begint te worden heb ik de printer weer eens aangezet. Maar loop tegen wat vreemd gedrag op.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben zelf lid van de flexplate-club dus heb hier geen last meer van. Je verliest een klein beetje bruikbaar oppervlak maar je moet nooit meer op je prints staan inhakken.smitae schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar in je slicerprogramma moet je eens kijken naar de opties voor je raft (basis voor de supports). Er zijn er met een schuin randje of lip waar je dan met een schroevedraaier als koevoet de boel toch redelijk zou moeten kunnen losbreken.
Heb de boel weer goed onder controle. Laatste paar dagen dikke 25 prints weggewerkt.
Plakt als een malle, maar met plamuurmes gelukkig weer goed te verwijderen.
Geen idee waarom de eerste prints zo slecht gingen.
Een deel van de prints voor wargaming bekende.
Partij trado’s en omgebouwde Ford DAF trekkers. Van support, UV-cured en in elkaar geklust.
Nu eerst 20 prints voor de eerste twee modellen van Beemster klasse Mijnenveger weg werken in 1/100. 35 uur printen totaal. Daarna 30 prints Trado’s en DAF’s voor wargaming bekenden, ook snel 90 uur printen. Dan ff een break
Ohh… en morgen maar wat nieuwe resin en IPA bestellen, vliegt er ook door.
Het houdt je wel van de straat dat printen….
Plakt als een malle, maar met plamuurmes gelukkig weer goed te verwijderen.
Geen idee waarom de eerste prints zo slecht gingen.
Een deel van de prints voor wargaming bekende.
Partij trado’s en omgebouwde Ford DAF trekkers. Van support, UV-cured en in elkaar geklust.
Nu eerst 20 prints voor de eerste twee modellen van Beemster klasse Mijnenveger weg werken in 1/100. 35 uur printen totaal. Daarna 30 prints Trado’s en DAF’s voor wargaming bekenden, ook snel 90 uur printen. Dan ff een break

Ohh… en morgen maar wat nieuwe resin en IPA bestellen, vliegt er ook door.
Het houdt je wel van de straat dat printen….
@smitae Als je zoveel print (voor anderen) , is het dan niet interessant om een extra printer aan te schaffen?
Zelf geef ik met mijn kleine printertje soms ook weer (aan mezelf) toe grotere reeksen te printen. Dan vind ik het bv wel handig om twee flexplates te hebben zodat ik snel een print kan afnemen, direct verder printen en nadien twee prints wassen, drogen en curen. Zeker als ik dan 's avonds nog snel de langere print kan starten.
Anders ben je hele dagen bezig met telkens kleine stapjes omdat het anders ook niet doorschuift. De printer zelf is daarbij toch meestal de bottleneck.
Zelf geef ik met mijn kleine printertje soms ook weer (aan mezelf) toe grotere reeksen te printen. Dan vind ik het bv wel handig om twee flexplates te hebben zodat ik snel een print kan afnemen, direct verder printen en nadien twee prints wassen, drogen en curen. Zeker als ik dan 's avonds nog snel de langere print kan starten.
Anders ben je hele dagen bezig met telkens kleine stapjes omdat het anders ook niet doorschuift. De printer zelf is daarbij toch meestal de bottleneck.
Ja, zit idd te denken aan een 2de printer, vooral voor een groter bed, dat gaat dan wel helpen.
Photon Mono X of een Mono X2, wilde in elk geval iets met dual-rails.
Maar ik heb nu ff een hele print queue omdat ik de winter niet geprint heb. Dacht dat dat niet goed zou gaan ivm kou en vocht.
Normaal gesproken valt het wel mee met de hoeveelheid prints. Maar vooral meer per sessie kunnen printen, dat zou wel erg handig zijn.
Keuzes… Keuzes….
Photon Mono X of een Mono X2, wilde in elk geval iets met dual-rails.
Maar ik heb nu ff een hele print queue omdat ik de winter niet geprint heb. Dacht dat dat niet goed zou gaan ivm kou en vocht.
Normaal gesproken valt het wel mee met de hoeveelheid prints. Maar vooral meer per sessie kunnen printen, dat zou wel erg handig zijn.
Keuzes… Keuzes….
voxelab proxima 8.9
Ik heb deze printer pas en ben nieuw met 3D printen.
Eergisteren uitgepakt netjes alle aanbevelingen uitgevoerd .
Probeerde mijn eerste test print te maken file unknow , file naam werd rood.
Opgezocht printer pakt alleen file na door chitu slicer te gaan en svgx file van te maken.
Oke zo gedaan en geregeld , en nu als ik op print druk stopt de print na 1 sec en gebeurt er niets.
Daar kan ik als newby met mijn pet niet bij
Iemand raad en daad ?
Vriendelijk al iedereen bedankt
Erik Droog
Ik heb deze printer pas en ben nieuw met 3D printen.
Eergisteren uitgepakt netjes alle aanbevelingen uitgevoerd .
Probeerde mijn eerste test print te maken file unknow , file naam werd rood.
Opgezocht printer pakt alleen file na door chitu slicer te gaan en svgx file van te maken.
Oke zo gedaan en geregeld , en nu als ik op print druk stopt de print na 1 sec en gebeurt er niets.
Daar kan ik als newby met mijn pet niet bij

Iemand raad en daad ?
Vriendelijk al iedereen bedankt
Erik Droog
Ik heb geen ervaring met Voxelab.
De files voor mij Anycubic hebben de extensie .pwms.
Ik kwam ergens op reddit een pst tegen met een vergelijkbaar probleem. Daar was de oplossing Chitubox opnieuw te installeren. Dan blijkbaar een cfg aanpassen voordat je Chitubox start.
Hoop dat het helpt. Veel succes.
https://www.reddit.com/r/...gx_for_voxelab_proxima_6/
De files voor mij Anycubic hebben de extensie .pwms.
Ik kwam ergens op reddit een pst tegen met een vergelijkbaar probleem. Daar was de oplossing Chitubox opnieuw te installeren. Dan blijkbaar een cfg aanpassen voordat je Chitubox start.
Hoop dat het helpt. Veel succes.
https://www.reddit.com/r/...gx_for_voxelab_proxima_6/
Goeiemorgen,
Ik ben nieuw in dit wereldje en wil na jaren in mijn achterhoofd al gedacht te hebben over een 3D printer, een stukje vakantiegeld stukslaan op een leuke printer. Een paar jaar geleden wat miniatures voor het eerst geschilderd welke ik had gekocht bij een Warhammer winkel, maar aangezien ik dat spel niet speel, ben ik daar niet mee door gegaan. Ook omdat ik de stukprijzen van de middelgrote modellen vrij hoog vond en vaak net niet de uitstraling had die ik zocht.
Nu ben ik afgelopen week eens gaan kijken wat voor printbestanden er tegenwoordig zijn, en de mogelijkheden zijn eindeloos lijkt het. Ik zie meerdere STL's welke ik graag zou printen om daarna te kunnen gaan schilderen en de kwaliteit en betaalbaarheid van de 3D printers is met sprongen vooruit gegaan.
Wat me nu nog een beetje tegenhoud, is dat ik in een appartement woon, waar ik geen hobbyruimte of schuur heb, ik doe mijn creatieve geneuzel, altijd gewoon in de huiskamer, bijvoorbeeld ook het werken met Alcohol ink painting.
Ik heb eigenlijk 3 vragen waarvan ik hoop dat jullie een antwoord hebben:
Ik ben nieuw in dit wereldje en wil na jaren in mijn achterhoofd al gedacht te hebben over een 3D printer, een stukje vakantiegeld stukslaan op een leuke printer. Een paar jaar geleden wat miniatures voor het eerst geschilderd welke ik had gekocht bij een Warhammer winkel, maar aangezien ik dat spel niet speel, ben ik daar niet mee door gegaan. Ook omdat ik de stukprijzen van de middelgrote modellen vrij hoog vond en vaak net niet de uitstraling had die ik zocht.
Nu ben ik afgelopen week eens gaan kijken wat voor printbestanden er tegenwoordig zijn, en de mogelijkheden zijn eindeloos lijkt het. Ik zie meerdere STL's welke ik graag zou printen om daarna te kunnen gaan schilderen en de kwaliteit en betaalbaarheid van de 3D printers is met sprongen vooruit gegaan.
Wat me nu nog een beetje tegenhoud, is dat ik in een appartement woon, waar ik geen hobbyruimte of schuur heb, ik doe mijn creatieve geneuzel, altijd gewoon in de huiskamer, bijvoorbeeld ook het werken met Alcohol ink painting.
- Is 3D printing meer indringend qua luchtjes dan andere verfjobs, of is dit vergelijkbaar. Ook bij Alcohol ink gebruik je Isopropyl alcohol van 91%/99%.
- Verder is het nogal een zoekwerk om een goede winkel te vinden in NL waar je kunt gaan kijken en waar de laatste printers ook daadwerkelijk staan. Heeft iemand een goede tip midden Nederland?
- Als ik een printer koop die iets groter kan printen, bijvoorbeeld de Phrozen Mighty 4K ipv de Phrozen Mini 4K, kan ik dan een goede kwaliteits STL file zonder problemen makkelijk resizen zonder kwaliteitsverlies, of beperkt dit dan mijn keuzemogelijkheden qua STL keuze? Een beetje zoals het groter maken van een PNG wat kwaliteitsverlies geeft tov een Vector zeg maar denk ik dan?
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | Anycubic Photon D2
Ik zou eerst eens bedenken of een print service niet een beter alternatief is. Je ziet toch vaak dat als een eigenaar niet zelf kan ontwerpen, de printer na een jaar of 1½ weer te koop wordt gezet.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Dat had ik er bij moeten zetten, terecht punt. Dat is voor mij geen alternatief. Juist het proberen, tot op zekere hoogte (gebruiksgemak is een mooi woord vind ik), vind ik altijd erg leuk.ocf81 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:51:
Ik zou eerst eens bedenken of een print service niet een beter alternatief is. Je ziet toch vaak dat als een eigenaar niet zelf kan ontwerpen, de printer na een jaar of 1½ weer te koop wordt gezet.
Het kunnen zoeken naar files, toepassingen, leuke dingen te kunnen printen voor familie/vrienden en mijn eigen hobbies wanneer ik maar wil is voor mij belangrijker dan elke keer weer via een printshop of service te moeten werken.
Ngangatar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:10:
- Is 3D printing meer indringend qua luchtjes dan andere verfjobs, of is dit vergelijkbaar. Ook bij Alcohol ink gebruik je Isopropyl alcohol van 91%/99%.
- Verder is het nogal een zoekwerk om een goede winkel te vinden in NL waar je kunt gaan kijken en waar de laatste printers ook daadwerkelijk staan. Heeft iemand een goede tip midden Nederland?
- Als ik een printer koop die iets groter kan printen, bijvoorbeeld de Phrozen Mighty 4K ipv de Phrozen Mini 4K, kan ik dan een goede kwaliteits STL file zonder problemen makkelijk resizen zonder kwaliteitsverlies, of beperkt dit dan mijn keuzemogelijkheden qua STL keuze? Een beetje zoals het groter maken van een PNG wat kwaliteitsverlies geeft tov een Vector zeg maar denk ik dan?
- Ik print met mijn SL1S altijd onder de afzuigkap, dus eigenlijk kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik denk dat een printer met een goed luchtfilter al een eind komt.
- Zie Pricewatch? De printer die ik tot nu toe heb gekocht, heb ik eigenlijk altijd van de fabrikant gekocht. Ik kan hier dus ook niet heel veel meer over zeggen dan goed zoeken. Tenzij je een Prusa of een Zortax koopt (relatief duur) zal het nagenoeg zeker een Chinese Chitubox printer worden.
- Terechte opmerking. Het is inderdaad zo dat een STL, net als een rasterafbeelding, beperkt is in de details. Vaak zijn de details bij beeldjes wel oké, is mijn indruk. Als je zelf gaat ontwerpen kan je ook meer detail aanbrengen. In het geval van parametrische ontwerpen in CAD-paketten kan je in de export naar STL ook aangeven dat het detailniveau heel hoog moet zijn.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Thanks! En lekker goochem van me om de pricewatch volledig te vergeten....ocf81 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:25:
[...]
- Ik print met mijn SL1S altijd onder de afzuigkap, dus eigenlijk kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik denk dat een printer met een goed luchtfilter al een eind komt.
- Zie Pricewatch? De printer die ik tot nu toe heb gekocht, heb ik eigenlijk altijd van de fabrikant gekocht. Ik kan hier dus ook niet heel veel meer over zeggen dan goed zoeken. Tenzij je een Prusa of een Zortax koopt (relatief duur) zal het nagenoeg zeker een Chinese Chitubox printer worden.
- Terechte opmerking. Het is inderdaad zo dat een STL, net als een rasterafbeelding, beperkt is in de details. Vaak zijn de details bij beeldjes wel oké, is mijn indruk. Als je zelf gaat ontwerpen kan je ook meer detail aanbrengen. In het geval van parametrische ontwerpen in CAD-paketten kan je in de export naar STL ook aangeven dat het detailniveau heel hoog moet zijn.
- Zowel de resin als de alcohol geeft geur etc. Als je het al gewoon bent om met IPA te werken en hier geen last van hebt (afhankelijk van hoe je verlucht) zal je ook met het printen om kunnen. Echter... een lange print van 24u is natuurlijk nog wel iets anders dan een uurtje.
- Dit kan je best laten varen. In principe is er geen verschil tussen de printers dat je niet op youtube of in de specificaties kan vinden. Je kan beter gewoon de goedkoopste zoeken. Als je goede garantie waardeert, neem je een EU webshop. Ik heb mijn printer van Banggood, verzonden vanuit EU, waar ik ook nog wel een beetje vertrouwen in had mocht hij DOA komen.
- Als ik een printer koop die iets groter kan printen, bijvoorbeeld de Phrozen Mighty 4K ipv de Phrozen Mini 4K, kan ik dan een goede kwaliteits STL file zonder problemen makkelijk resizen zonder kwaliteitsverlies, of beperkt dit dan mijn keuzemogelijkheden qua STL keuze?
De resolutie van je .stl zal altijd bepalend zijn. Er zijn gratis .stl's waar je duidelijk de vlakjes ziet (bv deze) en dit krijg je dan ook niet beter. Dit is een .stl van 2MB voor een figuur van 9cm hoog. Als je dan kijkt naar dit model: deze is 17MB voor 8cm maar deze is al perfect smooth. Heden is er echter nog weinig reden om bestandsgroottes te limiteren en zijn betaalde grote modellen vaak 500+MB. Tenzij je ze levensgroot gaat printen ga je dat dus nooit merken.
Een gewoon soldaatje dat voor 32mm gepubliceerd is oprekken tot 150mm ga je waarschijnlijk wel zien. Sommige ontwerpers leveren ook grotere versies van hun modellen omwille van deze reden. Maar als je even kijkt naar de .stl's die jij leuk vindt en deze zijn 100MB dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken met een Mighty 4K. Je kan de .stl ook altijd eens bekijken en inzoomen dan zie je het meteen.
Dank je, prima te begrijpen en vrij logisch je antwoorden. Zowel qua luchtjes als qua bestandsgroottes. Het is net als met andere grafische zaken. Geen rocket science en met een portie gezond boerenverstand icm met niet bang om te proberen en daardoor te leren lukt het uiteindelijk wel.Orky Rulez schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:50:Dit hangt niet zozeer samen met je printgrootte maar wel met de resolutie en grootte van de puntjes van je scherm (dpi/ppi). Een klein 4K scherm gaat scherper zijn dan een groot 4K scherm. Volgens mij zit je bv met de schermgrootte een Mighty 4K nog altijd op het niveau dat je geen enkel verschil gaat zien tussen 4, 6 of 8k. Mocht je met de microscoop toch nog verschil zien: bij de eerste laag verf is dat al weg.
- Zowel de resin als de alcohol geeft geur etc. Als je het al gewoon bent om met IPA te werken en hier geen last van hebt (afhankelijk van hoe je verlucht) zal je ook met het printen om kunnen. Echter... een lange print van 24u is natuurlijk nog wel iets anders dan een uurtje.
- Dit kan je best laten varen. In principe is er geen verschil tussen de printers dat je niet op youtube of in de specificaties kan vinden. Je kan beter gewoon de goedkoopste zoeken. Als je goede garantie waardeert, neem je een EU webshop. Ik heb mijn printer van Banggood, verzonden vanuit EU, waar ik ook nog wel een beetje vertrouwen in had mocht hij DOA komen.
- Als ik een printer koop die iets groter kan printen, bijvoorbeeld de Phrozen Mighty 4K ipv de Phrozen Mini 4K, kan ik dan een goede kwaliteits STL file zonder problemen makkelijk resizen zonder kwaliteitsverlies, of beperkt dit dan mijn keuzemogelijkheden qua STL keuze?
De resolutie van je .stl zal altijd bepalend zijn. Er zijn gratis .stl's waar je duidelijk de vlakjes ziet (bv deze) en dit krijg je dan ook niet beter. Dit is een .stl van 2MB voor een figuur van 9cm hoog. Als je dan kijkt naar dit model: deze is 17MB voor 8cm maar deze is al perfect smooth. Heden is er echter nog weinig reden om bestandsgroottes te limiteren en zijn betaalde grote modellen vaak 500+MB. Tenzij je ze levensgroot gaat printen ga je dat dus nooit merken.
Een gewoon soldaatje dat voor 32mm gepubliceerd is oprekken tot 150mm ga je waarschijnlijk wel zien. Sommige ontwerpers leveren ook grotere versies van hun modellen omwille van deze reden. Maar als je even kijkt naar de .stl's die jij leuk vindt en deze zijn 100MB dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken met een Mighty 4K. Je kan de .stl ook altijd eens bekijken en inzoomen dan zie je het meteen.
Dan gaat het nu echt afwegen worden wat ik belangrijk vind. Heb me zitten inlezen over het verschil tussen LCD en DLP en ook al lijkt DLP meer voordelen te hebben, dat schijnt vooral met echt miniatuurwerk voordeel te hebben. Wanneer je wat groter gaat vervalt dat qua kwaliteit al blijft het voordeel tov LCD qua op den duur vervangen van je lichtbron wel staan.
Ben nu dit artikel aan het lezen en nog wat filmpjes aan het checken. https://www.fauxhammer.co...er-for-miniatures-models/. Ga zo een vergelijk trekken tussen:
- UniFormation GKtwo (is me eigenlijk net ff een brug te ver maar vind de optie van verwarmd resinbad op 25C wel een mooie optie.
- Phrozen Sonic Mighty 8K (alleen zitten daar vooral connectiviteitsvoordelen aan tov de Elegoo en een camera, maar daar zal ik weinig mee doen)
- Elegoo Saturn 2 8K Lijkt in de huidige afprijzing een erg fijn instapmodel maar lees redelijk wat recensies over defecte hardware en onderdelen
- Anycube POhoton M3 Premium
Voordat je de printer onder de afzuigkap zet wil ik nog wel even wijzen op veiligheid.
99% alcohol is licht ontvlambaar, dus als je ook gaat schoonmaken onder de afzuigkap, pas heel goed op. Afzuigkap motoren zijn lang niet allemaal borstelloos dus technisch gezien kan er een vonk ontstaan die de hele toko aan alcohol in de fik zet
Ook is resin printen niet alleen stinken, maar het is ook geen fijne lucht voor je gezondheid. Er lopen nog steeds onderzoeken naar de echte impact, maar voor je eigen veiligheid, zorg voor een goed (gas) masker wat je beschermt tegen organische dampen, dat doekje met een draadje wat je bij printers krijgt of op YouTube wel eens ziet doet helemaal niks voor je gezondheid, dat is bedoeld voor particles
99% alcohol is licht ontvlambaar, dus als je ook gaat schoonmaken onder de afzuigkap, pas heel goed op. Afzuigkap motoren zijn lang niet allemaal borstelloos dus technisch gezien kan er een vonk ontstaan die de hele toko aan alcohol in de fik zet
Ook is resin printen niet alleen stinken, maar het is ook geen fijne lucht voor je gezondheid. Er lopen nog steeds onderzoeken naar de echte impact, maar voor je eigen veiligheid, zorg voor een goed (gas) masker wat je beschermt tegen organische dampen, dat doekje met een draadje wat je bij printers krijgt of op YouTube wel eens ziet doet helemaal niks voor je gezondheid, dat is bedoeld voor particles
De concentratie is zo laag dat de kans op problemen niet heel groot is. Misschien is het risico niet zo groot als jij nu doet lijken?OverloadOfRed schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:34:
Voordat je de printer onder de afzuigkap zet wil ik nog wel even wijzen op veiligheid.
© ocf81 1981-infinity
Ik zeg nergens dat het een groot risico is, ik zeg dat het risico bestaat. En als het dan gebeurt heb je dus wel een groot probleem, hoe klein de kans dan ook was.ocf81 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:34:
[...]
De concentratie is zo laag dat de kans op problemen niet heel groot is. Misschien is het risico niet zo groot als jij nu doet lijken?
Ik begin duidelijk wat voorkeuren te ontwikkelen en ondermeer de Anycubic Photon D2 staat hoog op de lijst, de voordelen van DLP vind ik prettig. Een leuke niet DLP printer vind ik de Phrozen 8K mini bijvoorbeeld. Ook een kleintje, wat qua ruimte hier en qua opstelling best prettig is.
Het nadeel is de kleine maat van spullen die je kunt printen. Echter, en omdat ik totaal geen ervaring heb met het printen zelf, probeer ik informatie te vinden van de te printen files, of dat de meeste "studio's", hun printables bijvoorbeeld zo aanbieden dat ze in meerdere delen geprint kunnen worden.
In de inmiddels talloze productreviews die ik heb bekeken, zie ik dat soms wel voorkomen, en ook in sommige shops zie ik dat, maar lang niet bij alle.
Zijn er hier gebruikers die ook een small size resin printer hebben maar toch grotere objecten printen door ergens bestanden te kopen die uit meerdere delen bestaan? Zoals bijvoorbeeld bij onderstaand voorbeeld, is dat een zeldzaamheidje en worden daardoor mijn mogelijkheden flink beperkt, of is dit eigenlijk bijna wel standaard?
Het nadeel is de kleine maat van spullen die je kunt printen. Echter, en omdat ik totaal geen ervaring heb met het printen zelf, probeer ik informatie te vinden van de te printen files, of dat de meeste "studio's", hun printables bijvoorbeeld zo aanbieden dat ze in meerdere delen geprint kunnen worden.
In de inmiddels talloze productreviews die ik heb bekeken, zie ik dat soms wel voorkomen, en ook in sommige shops zie ik dat, maar lang niet bij alle.
Zijn er hier gebruikers die ook een small size resin printer hebben maar toch grotere objecten printen door ergens bestanden te kopen die uit meerdere delen bestaan? Zoals bijvoorbeeld bij onderstaand voorbeeld, is dat een zeldzaamheidje en worden daardoor mijn mogelijkheden flink beperkt, of is dit eigenlijk bijna wel standaard?
[Voor 7% gewijzigd door Ngangatar op 24-05-2023 23:14]
Je kan jezelf ook aanleren om modellen zelf in stukken te hakken, er zijn zat tutorials over te vinden.Ngangatar schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:11:
Ik begin duidelijk wat voorkeuren te ontwikkelen en ondermeer de Anycubic Photon D2 staat hoog op de lijst, de voordelen van DLP vind ik prettig. Een leuke niet DLP printer vind ik de Phrozen 8K mini bijvoorbeeld. Ook een kleintje, wat qua ruimte hier en qua opstelling best prettig is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe eerder je dat leert, des te minder ben je afhankelijk bent van voorgesneden modellen.
hetzelfde geldt voor supports aanbrengen, zelf leren scheelt heel veel.
Heerlijk tip, thanks! Een kind kan de was doen blijkbaar.absrnd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:28:
[...]
Je kan jezelf ook aanleren om modellen zelf in stukken te hakken, er zijn zat tutorials over te vinden.
Hoe eerder je dat leert, des te minder ben je afhankelijk bent van voorgesneden modellen.
hetzelfde geldt voor supports aanbrengen, zelf leren scheelt heel veel.
[YouTube: Separate Large STL Files Into Multiple Pieces & Add Locator Pins Using Meshmixer]
Dit is weer een stap richting de Photon 2D dan. Morgen nog even een paar reviews kijken van de paar die nog op de lijst staan, maar ik denk dat de keuze al gemaakt is

Ok, de keuze is gemaakt en de bestelling is geplaatst.
Nu komt het moeilijkste gedeelte van 3D printen, net als met elke hobby, het wachten tot de spullen binnen gaan komen
. Iedereen bedankt voor de tips en pointers, erg bruikbaar geweest.
Nu komt het moeilijkste gedeelte van 3D printen, net als met elke hobby, het wachten tot de spullen binnen gaan komen

Zijn ze al binnen?[b]Ngangatar in "[3D Printer] Resin printers"Nu komt het moeilijkste gedeelte van 3D printen, net als met elke hobby, het wachten tot de spullen binnen gaan komen.

Vergeet niet dat je nog een hele meuk andere shit nodig hebt voor je goed gestart bent. Hopelijk kan je snel je eerste testprint aan de plaat kleven
Hehe, gisteren besteld, in Zweden, net bericht gehad dat levering dinsdag zal zijn.Orky Rulez schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:53:
[...]
Zijn ze al binnen?![]()
Vergeet niet dat je nog een hele meuk andere shit nodig hebt voor je goed gestart bent. Hopelijk kan je snel je eerste testprint aan de plaat kleven
Wat heb ik besteld? Photon D2 zelf, een wash en cure station van Anycubic. De plus aangezien de 2.0 net iets te klein is wanneer ik de maximale hoogte gebruik en omdat die gewoon ff wat ruimer is. Daarnaast 2 flessen water washable grey resin voor DLP printers en wat filterzakjes.
Ik zal best meer nodig hebben maar wilde dit keer rustig bekijken wat ik echt nodig heb ipv weer veel te veel te kopen wat vervolgens nooit de kast uit komt.
Mis ik nog iets volgens jou dan?
Paar liter IPA, doos nitrile handschoenen, rol papier, setje siliconen trechters, metalen zeefje, reserve FEP-film, gasmasker?
Dat zijn de spullen die ik constant gebruik de laatste 4 weken, elke dag 3 tot 4 prints ofzo.
Have fun :-)
Dat zijn de spullen die ik constant gebruik de laatste 4 weken, elke dag 3 tot 4 prints ofzo.
IPA schijnt niet nodig te zijn bij waterwashable resin, maar mocht het wel nodig zijn dan heb ik nog een voorraadje van alchocol inkting staan van 99%.smitae schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:17:
Paar liter IPA, doos nitrile handschoenen, rol papier, setje siliconen trechters, metalen zeefje, reserve FEP-film, gasmasker?
FEP film moest ik ff googlen en kijken wat het is

Gasmasker is een prima plan, ook met het oog op het primen etc. Staat op de lijst, thanks.
De rest heb ik

Op Patreon een sub genomen op Bite the Bullet, die elke maand een thema group characters uitbrengen.
Dit geeft leuke thema sets om mee aan de gang te gaan de komende tijd, en je krijgt een behoorlijk grote verzameling van in het verleden uitgebrachte sets.
Voorbeeldje van mei:
Dit geeft leuke thema sets om mee aan de gang te gaan de komende tijd, en je krijgt een behoorlijk grote verzameling van in het verleden uitgebrachte sets.
Voorbeeldje van mei:
En dan het wassen an sich. Hele volksstammen die roepen, 99% in een ultrasoon, en lekker laten draaien... wel leuk dat die mensen kennelijk niet snappen dat de ultrasoon de vloeistof kan verwarmen naar het kookpuntOverloadOfRed schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:34:

Making an ass of myself since the 70's
Ik gebruik altijd 3 stappen, eerste in een bakje met "oude" IPA, met de hand het model beetje afspoelen etc zodat de meeste resin er af/uit is.
Dan gaat het in een normale Anycubic wash. 2 tot max 4 minuten. Beetje afhankelijk van het model. Laatste stap is afspoelen met heet water. Snap de toegevoegde waarde van een ultrasoon niet zo goed? Heb altijd mooie schone en strakke prints.
Deze Fokker C.XI-w gaat 2 x 4 minuten in de wash. Meer is echt niet nodig. Print tijd, 5h15m.... einde van de dag klaar.
Dan gaat het in een normale Anycubic wash. 2 tot max 4 minuten. Beetje afhankelijk van het model. Laatste stap is afspoelen met heet water. Snap de toegevoegde waarde van een ultrasoon niet zo goed? Heb altijd mooie schone en strakke prints.
Deze Fokker C.XI-w gaat 2 x 4 minuten in de wash. Meer is echt niet nodig. Print tijd, 5h15m.... einde van de dag klaar.
Gaaf! Leuk om te zien waar anderen mee bezig zijn. Wat ga je er daarna mee doen? En mocht je gaan verven, heb je dan al voorbeelden van vorige modellen? Als je ze uberhaupt wil sharen uiteraard....
Of is daar een ander topic voor
.
Ik heb me echt gek lopen zoeken naar een paintstijl die ik leuk vind en waarmee ik voorlopig aan de gang ga. Maar ik vermoed iets gevonden te hebben en ga dat als uitgangspunt nemen om dan zelf lekker verder te ontdekken.
Of is daar een ander topic voor

Ik heb me echt gek lopen zoeken naar een paintstijl die ik leuk vind en waarmee ik voorlopig aan de gang ga. Maar ik vermoed iets gevonden te hebben en ga dat als uitgangspunt nemen om dan zelf lekker verder te ontdekken.
De fokker komt op mijn Kruisers De Ruyter en Java (1942). Ben nu bv bezig met de Hr.Ms. Beemster mijnenveger, was een tussendoortje op aanvraag. Zit nog veel werk in, maar schiet aardig op. Alles 1/100.
En tijdje geleden wat andere Fokkers gemaakt, die komen op mijn Admiralenklasse Torpedobootjagers. Maar heb de vliegtuigen nog niet in de verf staan, Hr.Ms.Kortenaer wel al.
Ben niet een echte afwerker :-). Teken en bouwen vind ik wel het leukste om te doen.
Deels puur modelbouw, deels veel wargaming spul in 15mm (goed schaalbaar tot 28mm)
Ik teken zelf in 3D, meeste dingen zijn dus eigen designs en meestal nergens te krijgen.
De Fokker C.VIIw zoals die op de Kortenaer moet komen.
Fokker T.VIII-w (Torpedo/bommen-werper)
Fokker C.VII-w
En tijdje geleden wat andere Fokkers gemaakt, die komen op mijn Admiralenklasse Torpedobootjagers. Maar heb de vliegtuigen nog niet in de verf staan, Hr.Ms.Kortenaer wel al.
Ben niet een echte afwerker :-). Teken en bouwen vind ik wel het leukste om te doen.
Deels puur modelbouw, deels veel wargaming spul in 15mm (goed schaalbaar tot 28mm)
Ik teken zelf in 3D, meeste dingen zijn dus eigen designs en meestal nergens te krijgen.
Fokker C.VII-w
Geweldig dit, skills dat je de modellen zelf tekent, dat lijkt me erg gaaf om op deze manier je collectie uit te breiden. En ja, om dan ook nog te verven (wat intimiderend kan zijn omdat slecht schilderwerk er slechter uitziet als only printed) daar is dan lef en tijd voor nodig.smitae schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:52:
De fokker komt op mijn Kruisers De Ruyter en Java (1942). Ben nu bv bezig met de Hr.Ms. Beemster mijnenveger, was een tussendoortje op aanvraag. Zit nog veel werk in, maar schiet aardig op. Alles 1/100.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fokker C.VII-w
[Afbeelding]
Wellicht alles alleen eerst primen zodat het wel dezelfde uitstraling heeft?
Met plezier naar je foto's zitten kijken in ieder geval, tx for sharing.

Ok, alles is vandaag binnengekomen en eerlijk gezegd, na 20 minuutjes was alles al geinstalleerd, en ik had erg rustig aan gedaan. Er draait nu sinds anderhalf uur een testprint en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit zomaar goed zal gaan, maar laat me graag verrassen.
Vraagje, stel ik zet vanavond nog een print aan, maar die is bijvoorbeeld pas om 3 uur vannacht klaar, hoeveel kwaad kan het dat de prints dan een paar uur staan voor ze hun "washing" krijgen? Ik vermoed dat het weinig kwaad kan, maar ook dat klinkt te mooi om waar te zijn.
Vraagje, stel ik zet vanavond nog een print aan, maar die is bijvoorbeeld pas om 3 uur vannacht klaar, hoeveel kwaad kan het dat de prints dan een paar uur staan voor ze hun "washing" krijgen? Ik vermoed dat het weinig kwaad kan, maar ook dat klinkt te mooi om waar te zijn.
Geen enkel probleem, vaak zelfs juist wel handig want dan druipt het overtollige resin er vanzelf af
Thanks! De 2e print, nu met echte dingetjes, gelijk aangezet dankzij jullie antwoord, die is over een uur of 7 klaar.
Eerste resultaat wil ik even delen, vermoedelijk hebben julie deze al 1000 keer gezien.....
Wellicht zien jullie verbeterpuntjes, maar ik ben vooralsnog echt reteblij met het resultaat en nog steeds een beetje verbaasd dat dit tegenwoordig gewoon maar kan voor dit geld. Ik word echt oud hehe.
Uitpakken is een feestje
De voorlopige opstelling:
Oefenpotje van AnyCubic
Eerste resultaat wil ik even delen, vermoedelijk hebben julie deze al 1000 keer gezien.....
Wellicht zien jullie verbeterpuntjes, maar ik ben vooralsnog echt reteblij met het resultaat en nog steeds een beetje verbaasd dat dit tegenwoordig gewoon maar kan voor dit geld. Ik word echt oud hehe.
Uitpakken is een feestje
De voorlopige opstelling:
Oefenpotje van AnyCubic
Daarnaast heb ik ook een hulpstukje geprint waarmee ik de build plate schuin kan hangen. Zo druipt er nog meer af, terug je vat in.
Ik durf tegenwoordig al prints te sparen als ik meerdere plates moet printen met mijn kleine Mars 3. Voor mijn D&D-groep heb ik altijd wel een wachtlijstje, bijvoorbeeld recent een hoop undead. Ik ga voor pre-supported en start zo snel mogelijk de eerste plaat. Daarna is het kijken tussen het (thuis)werk en slapen door welke platen ik kan groeperen op hoogte. Mannetjes duren 8 uur en bases, wapens en zo duren 4 uur.
Als de print klaar is laat ik die zo lang mogelijk uitlekken, dit redt een paar microliter resin maar, belangrijker, zorgt ervoor dat ik mijn IPA, die ik recycleer, minder vervuil. Dan pop ik hem van de flex-plate en start ik de volgende print.
In de afgezogen kast liggen op een dekseltje met keukenrol al tot drie prints te wachten. Pas als de vierde klaar is doe ik een was-sessie. Mijn vriendin wordt gek van de geur van IPA dus zo minimaliseer ik de tijd dat ik daarmee moet werken. Daarna kan ik op het gemak de supports knippen, curen, enz. terwijl ik voor de tv zit.
Ik durf tegenwoordig al prints te sparen als ik meerdere plates moet printen met mijn kleine Mars 3. Voor mijn D&D-groep heb ik altijd wel een wachtlijstje, bijvoorbeeld recent een hoop undead. Ik ga voor pre-supported en start zo snel mogelijk de eerste plaat. Daarna is het kijken tussen het (thuis)werk en slapen door welke platen ik kan groeperen op hoogte. Mannetjes duren 8 uur en bases, wapens en zo duren 4 uur.
Als de print klaar is laat ik die zo lang mogelijk uitlekken, dit redt een paar microliter resin maar, belangrijker, zorgt ervoor dat ik mijn IPA, die ik recycleer, minder vervuil. Dan pop ik hem van de flex-plate en start ik de volgende print.
In de afgezogen kast liggen op een dekseltje met keukenrol al tot drie prints te wachten. Pas als de vierde klaar is doe ik een was-sessie. Mijn vriendin wordt gek van de geur van IPA dus zo minimaliseer ik de tijd dat ik daarmee moet werken. Daarna kan ik op het gemak de supports knippen, curen, enz. terwijl ik voor de tv zit.
Klinkt als werkOrky Rulez schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:41:
Daarnaast heb ik ook een hulpstukje geprint waarmee ik de build plate schuin kan hangen. Zo druipt er nog meer af, terug je vat in.

En wanneer breek je de support af, voor het wassen of erna? Ik deed het net erna maar merkte dat het echt erg hard was en moeilijk af te breken. Is het soepeler wanneer je het voor het wassen doet?
Ik heb bij de volgende print anti-aliasing even op 16 gezet ipv uit, ik vond de afdruk iets te "crisp".
[Voor 3% gewijzigd door Ngangatar op 30-05-2023 21:51]
Ik ben al jaloers! Een Cricut, dat kan ik zelf nog niet verantwoordenNgangatar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:39:
De voorlopige opstelling

Hehe, dat begrijp ik maar al te goed. Om iemand te citeren van Reddit: "De eerste keer dat je die mannetjes uit de soep ziet komen: Niet te geuleuveuh!". Een printer zoals die van jou koste 5 jaar geleden €10.000.Ngangatar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:39:
Blij dat ik een slak benOrky Rulez schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:52:
[...]
Ik ben al jaloers! Een Cricut, dat kan ik zelf nog niet verantwoorden
[...]
Hehe, dat begrijp ik maar al te goed. Om iemand te citeren van Reddit: "De eerste keer dat je die mannetjes uit de soep ziet komen: Niet te geuleuveuh!". Een printer zoals die van jou koste 5 jaar geleden €10.000.

Ik was meestal mijn shit en daarna dompel ik het een minuutje in >50°C water waarna de supports makkelijk lossen. Aan de slag met je knippertje. Als de print nog niet gecured is moet je ook opletten dat je geen krassen maakt.Ngangatar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:50:
[...]En wanneer breek je de support af, voor het wassen of erna? Ik deed het net erna maar merkte dat het echt erg hard was en moeilijk af te breken. Is het soepeler wanneer je het voor het wassen doet
Bij miniaturen à la Warhammer (28-32mm) zijn de beste pre-supported die ik had met een soort haarfijne supports op het eind. Dus een support van een millimeter dik die daarna uitspreidt in 4-5 flinterdunne supports. Als je zo'n miniatuur even in warm water dompelt trek je de hele support er met een lichte vingerbeweging af terwijl je print fantastisch clean blijft. Een gevoel wat je de hele dag zou willen doen. Beter dan seks.
Ik twijfel een klein beetje aan je beweringOrky Rulez schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:59:
[...]
Ik was meestal mijn shit en daarna dompel ik het een minuutje in >50°C water waarna de supports makkelijk lossen. Aan de slag met je knippertje. Als de print nog niet gecured is moet je ook opletten dat je geen krassen maakt.
Bij miniaturen à la Warhammer (28-32mm) zijn de beste pre-supported die ik had met een soort haarfijne supports op het eind. Dus een support van een millimeter dik die daarna uitspreidt in 4-5 flinterdunne supports. Als je zo'n miniatuur even in warm water dompelt trek je de hele support er met een lichte vingerbeweging af terwijl je print fantastisch clean blijft. Een gevoel wat je de hele dag zou willen doen. Beter dan seks.

Heyooh ik heb net een tussenstukje op Thingiverse gezet: een bottle transfer stukje
Mijn bread & butter doe ik met Elegoo/Anycubic flessen. Met dit tussenstuk drup je elke bijna lege fles over in de volgende.
Er is ook iemand anders bezig met dit soort dingen, maar dan voor elk merk. Als die nog wat verder doet zijn we er.
Mijn bread & butter doe ik met Elegoo/Anycubic flessen. Met dit tussenstuk drup je elke bijna lege fles over in de volgende.
Er is ook iemand anders bezig met dit soort dingen, maar dan voor elk merk. Als die nog wat verder doet zijn we er.
Ik ga hem proberenOrky Rulez schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:05:
Heyooh ik heb net een tussenstukje op Thingiverse gezet: een bottle transfer stukje

iets hou me tegen om geen resin printer te kopen.
Het lijkt me complexer dan FDM printen ? Of ben ik mis ?
En al die extra rotzooi erbij.
Of bezie ik het plaatje verkeerd ?
Nog bedankt voor de tips.Orky Rulez schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:12:
@Ngangatar Hier een voorbeeld van zo'n orgasmische supports waar ik het over heb:
[Afbeelding]
Ik heb met warm water gewassen in de cure & wash en dat ging prima, daarna was de supports eraf halen minimaal 10x makkelijker. Met anderhalve vinger zeg maar om in jouw termen te spreken

Er staan nu een print aan met het standbeeld van een bull, en in de instellingen zag ik dat ik de supports nog een tandje lichter kan zetten, van medium naar light. Tegelijk heb ik de afbeelding op hollow gezet, ben benieuwd of dit goed gaat.
De Spiderman is namelijk niet hol en daardoor best zwaar. Bij een buste die ik echt wil houden, geen probleem dan vind ik de meerpijs in resin en het daardoor zwaardere gewisht wel relaxed. Maar bij dit testwerk, bespaar ik liever nog een beetje op resin.
Dit is denk ik persoonlijk. Ik heb geen FDM printer juist omdat resin wat scherpere resultaten geeft en voor mijn toepassing, miniatuurwerk, is dat een vereiste, althans in mijn ogen.Erebus1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:00:
iets hou me tegen om geen resin printer te kopen.
Ja, resin is meer "gedoe" er omheen, 100%, maar ik heb sinds gisteren voor het eerst zo'n ding, en de eerste was ff pittig, maar na 1 tip van @Orky Rulez is het nu echt een makkie. Printen, washen in warm water, supports (indien die nodig waren) verwijderen, curen (kan gewoon bij daglicht eventueel in paar uurtjes) en klaar.
Het extra gedoe is het mij wel waard als ik de afdrukkwaliteit afzet tegen de FDM print die ik in mijn handen heb gehad. Maar nogmaals, het hangt van je toepassing af. Wil je plantenpotten en andere grote objecten printen, dan is FDM veel meer geschikt lijkt me.
Wat de mogelijkheden van beide technieken zijn,weet ik opzich wel.Ngangatar schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:15:
[...]
Dit is denk ik persoonlijk. Ik heb geen FDM printer juist omdat resin wat scherpere resultaten geeft en voor mijn toepassing, miniatuurwerk, is dat een vereiste, althans in mijn ogen.
Ja, resin is meer "gedoe" er omheen, 100%, maar ik heb sinds gisteren voor het eerst zo'n ding, en de eerste was ff pittig, maar na 1 tip van @Orky Rulez is het nu echt een makkie. Printen, washen in warm water, supports (indien die nodig waren) verwijderen, curen (kan gewoon bij daglicht eventueel in paar uurtjes) en klaar.
Het extra gedoe is het mij wel waard als ik de afdrukkwaliteit afzet tegen de FDM print die ik in mijn handen heb gehad. Maar nogmaals, het hangt van je toepassing af. Wil je plantenpotten en andere grote objecten printen, dan is FDM veel meer geschikt lijkt me.
Maar de ene zegt da het veel troep meebrengt, de andere niet, etc etc.
Ik heb opzich best wat werkjes soms met de fdm (schoonpa voor modelbouw), maar een resin zou een mooie aanvulling zijn voor zijn kleine prulle dingetjes.
Ik ben nu al soms gek aan het worden van FDM printen

Een FDM en Resin printer vullen elkaar juist wel erg goed aan. Ik heb zelf en Ender 5 en een Anycubic Mono SE. FDM gebruik ik voor de grotere dingen/delen en de Resin printer is perfecte voor de keline details etc.
Maar je moet dus wel goed kijken waarvoor je de printer wilt gebruiken.
Ik print hoofdzakelijk items voor 15mm wargaming en 1/100 modelbouw. En mt d FDM printer heb ik ook diverse opslag systemen geprint voor bv in mijn Kallax kast.
Bv mijn schepen zijn snel 1 meter lang, dus de romp en opbouw FDM en alle details op het schip in Resin.
Zie paar van mijn vorige posts.
Vanmorgen net de Fokker C.XI-w van support gehaald. Moert ik nog in elkaar zetten. Die is met een FDM printer echt niet te printen.
Maar je moet dus wel goed kijken waarvoor je de printer wilt gebruiken.
Ik print hoofdzakelijk items voor 15mm wargaming en 1/100 modelbouw. En mt d FDM printer heb ik ook diverse opslag systemen geprint voor bv in mijn Kallax kast.
Bv mijn schepen zijn snel 1 meter lang, dus de romp en opbouw FDM en alle details op het schip in Resin.
Zie paar van mijn vorige posts.
Vanmorgen net de Fokker C.XI-w van support gehaald. Moert ik nog in elkaar zetten. Die is met een FDM printer echt niet te printen.
Mooi resultaat voor je eerste printjes @Ngangatar, heb je ook al gespeeld met de exposure instellingen, hiermee kun je je printjes vaak nog iets "scherper" krijgen. Op internet zijn wel wat test prints te vinden waarmee je opzoek kunt naar de beste instelling voor jou printer/resin combinatie.
Nee nog niet, ik heb juist zitten spelen met Anti-Aliasing, om de prints wat smoother te krijgen, ik vond ze een beetje te "crisp" juist soms waar DLP printers soms last van hebben. Als ik dat een beetje begrijpelijk uitlegElve1984 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:13:
Mooi resultaat voor je eerste printjes @Ngangatar, heb je ook al gespeeld met de exposure instellingen, hiermee kun je je printjes vaak nog iets "scherper" krijgen. Op internet zijn wel wat test prints te vinden waarmee je opzoek kunt naar de beste instelling voor jou printer/resin combinatie.

Ik zal eens kijken wat ik daarmee kan doen, bedankt voor de tip en het compliment.

Vandaag print mislukt, bobbeltje exact midden van de FEP-film. Was er al een beetje bang voor, na 3 weken elke dag 10 tot 12 uur printen is dit een beetje standaard gedrag jammer genoeg. Vorige film hetzelfde, altijd een bobbeltje in het midden van de film en dan weet ik dat er redelijk snel een print gaat mislukken.
Waarschijnlijk kan ik nog wel meer printen met de FEP-film, de modellen om het bobbeltje heen zetten, maar dan moet ik de print-files aanpassen. En ben beetje bang dat de FEP stuk gaat en er resin op het scherm komt. Gelukkig FEP-film op voorraad, dus tweede tank ready to go :-)
Maar ben wel benieuwd, hoelang doen jullie met een FEP-film?
Waarschijnlijk kan ik nog wel meer printen met de FEP-film, de modellen om het bobbeltje heen zetten, maar dan moet ik de print-files aanpassen. En ben beetje bang dat de FEP stuk gaat en er resin op het scherm komt. Gelukkig FEP-film op voorraad, dus tweede tank ready to go :-)
Welkom bij de resin printer club 
Je gaat al hard met je test printjes, mijn eerste 10 printjes faalde volledig haha. Mag ik je een tip geven?
Check even of je met je wash & cure water mag gebruiken. Ik heb de grote W&C van Anycubic en daar mag helaas geen water in.
(waarom niet en de reden, mij onbekend wellicht weten andere tweakers waarom of dat het wel gewoon kan)

Je gaat al hard met je test printjes, mijn eerste 10 printjes faalde volledig haha. Mag ik je een tip geven?
Check even of je met je wash & cure water mag gebruiken. Ik heb de grote W&C van Anycubic en daar mag helaas geen water in.

Ngangatar schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:10:
[...]
Nog bedankt voor de tips.
Ik heb met warm water gewassen in de cure & wash en dat ging prima, daarna was de supports eraf halen minimaal 10x makkelijker. Met anderhalve vinger zeg maar om in jouw termen te spreken.
Er staan nu een print aan met het standbeeld van een bull, en in de instellingen zag ik dat ik de supports nog een tandje lichter kan zetten, van medium naar light. Tegelijk heb ik de afbeelding op hollow gezet, ben benieuwd of dit goed gaat.
De Spiderman is namelijk niet hol en daardoor best zwaar. Bij een buste die ik echt wil houden, geen probleem dan vind ik de meerpijs in resin en het daardoor zwaardere gewisht wel relaxed. Maar bij dit testwerk, bespaar ik liever nog een beetje op resin.
[Voor 4% gewijzigd door nofearnl op 02-06-2023 09:34]
Ik heb zo'n stuk of 20 tot 30 print sessies erop zitten. In het begin een enkele miniatuur omdat er toen nog wat faalde. Nu zet ik de print plaat vol met verschillende miniaturen met soms nog een enkele faal. Ik merk dat de FEP film nu wat mankementen toont wat rare plekjes in de FEP die er eerder nog niet in zaten. (zie foto)
Heb je een foto of voorbeeld van jou plek?
Heb je een foto of voorbeeld van jou plek?
smitae schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16:
Vandaag print mislukt, bobbeltje exact midden van de FEP-film. Was er al een beetje bang voor, na 3 weken elke dag 10 tot 12 uur printen is dit een beetje standaard gedrag jammer genoeg. Vorige film hetzelfde, altijd een bobbeltje in het midden van de film en dan weet ik dat er redelijk snel een print gaat mislukken.
Zeker, zo ziet het eruit. Heb net nog ff met IPA de FEP schoongepoetst, zat redelijk veel aanslag op, dus de krasjes komen van het boenen niet van het printen. Denk ik. Kan ook komen omdat ik na elke print altijd met een kunststof plamuurmesje even de FEP schoonstrijk, alleen doe ik dat in de andere richting, dus zal van het boenen komen. Bobbeltje is denk ik 3 mm doorsnede, niet goed te zien.
Denk dat ik rond de 50 ~ 60 prints kom, vorige 2 FEP’s zelfde. Exact in het midden, zal dus vast te maken hebben met vacuüm zuigen van de FEP-film. Want aan de kant van het scherm is het ook hol getrokken.
Denk dat ik rond de 50 ~ 60 prints kom, vorige 2 FEP’s zelfde. Exact in het midden, zal dus vast te maken hebben met vacuüm zuigen van de FEP-film. Want aan de kant van het scherm is het ook hol getrokken.
Thanks, dat ga ik zeker even checken. Zou heel vreemd zijn, maar er zijn gekkere dingennofearnl schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:33:
Welkom bij de resin printer club
Check even of je met je wash & cure water mag gebruiken. Ik heb de grote W&C van Anycubic en daar mag helaas geen water in.(waarom niet en de reden, mij onbekend wellicht weten andere tweakers waarom of dat het wel gewoon kan)
[...]

En tips zijn zo hard welkom, keep'm coming.
Ik heb Photon Mono 4K, heb nu 1x de FEP vervangen en heb de printer ongeveer een jaartje. Maar hij staat bij mij niet dagelijks aan.
Na @Ngangatar z'n berichtjes over anti aliasing gelezen te hebben mezelf er ook eens beetje in verdiept en gisteren avond nog een printje gesliced met Lychee met Anti Aliasing instellingen. vanavond eens kijken hoe die eruit gekomen is.
Na @Ngangatar z'n berichtjes over anti aliasing gelezen te hebben mezelf er ook eens beetje in verdiept en gisteren avond nog een printje gesliced met Lychee met Anti Aliasing instellingen. vanavond eens kijken hoe die eruit gekomen is.
Volgens Anycubic printer settings zou dat niet helpen voor de Mono4K?
Gaat ook om de resin die je gebruikt namelijk.
https://www.anycubic.com/...-for-anycubic-3d-printers
Ben wel benieuwd wat er uit komt. Voor mij Mono SE zou ik alleen bij gebruik van ABS-like Resin-pro anti-aliasing op 4 kunnen zetten. Verder alles op 1.
Gaat ook om de resin die je gebruikt namelijk.
https://www.anycubic.com/...-for-anycubic-3d-printers
Ben wel benieuwd wat er uit komt. Voor mij Mono SE zou ik alleen bij gebruik van ABS-like Resin-pro anti-aliasing op 4 kunnen zetten. Verder alles op 1.
Ik ben benieuwd, maar niet teveel naar mij luisteren he, zit er net 3-4 dagen inElve1984 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:20:
Ik heb Photon Mono 4K, heb nu 1x de FEP vervangen en heb de printer ongeveer een jaartje. Maar hij staat bij mij niet dagelijks aan.

Ik gebruik de Anycubic Basic Grey Resin, heb dit filmpje gekeken daar gebruiken ze dezelfde resin en printer als ik, ben ook begonnen met de 4 settings die zei gebruiken in het filmpje. Heb eerste printje daarmee nu op de printer staan.
Elke 5-10 prints verkloot ik het dusdanig dat ik een gat in de FEP heb, dus ik red eigenlijk nooit dat het FEP op die manier faaltsmitae schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16: