nofearnl schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:19:
[...]
Bedankt voor je uitleg en hulp :-) Ik heb gekozen voor gemak en daarom de Anycubic Photon Mono X besteld samen met een wash&cure plus!
Heb je nog aanbevelingen betreft resin of andere accessoires om mee te starten :-) ??
Dat zijn aardig grote miniaturen 160cm en 15 dagen printen

Dat zie ik mij in het begin nog niet doen! Dat is wel een goede om het niet s'nachts te printen, doe je dit vanwege de dampen? Wij slapen namelijk zelf op zolder!
Mooie keuze, ga je veel lol van hebben.
Ik gebruik alleen de Anycubic basic resin, maar die is wel wat breekbaar, dus mix ik meestal 20% Anycubic tough bij. Dan is het net wat meer flexibel. Zeker mini’s met wat uitsteken delen wel handig, anders breekt alles wel erg snel. Grote items doe ik met 100% Anycubic basic.
Resin haal ik meestal als ik ergens een mooie deal voorbij zie komen.
PLA printen doe ik alleen overdag omdat ik controle wil blijven houden heb er een Pi met camera bij hangen kan het dus de print netjes volgen gedurende de dag. Ook ivm brand gevaar.
Zelfde met Resin printen, wil gewoon controle houden. En resin moet je eigenlijk wel printen bij minimaal 20 graden. Ik heb de resin printer al een paar weken niet in gebruik ivm de temperatuur, zit nog wel te denken aan een enclosure dan hoef ik niet de hele print kamer warm te stoken. Mijn Mono SE heeft 2 interne filters dus gelukkig valt de reuk erg mee.
Verder 1 of 2 plastic bakjes voor het afspoelen voor je de print in de wash gaat doen. Nithril handschoenen, gezichtsmasker en bril. Resin en IPA gewoon geen lekker spul. Dikke rol papier van de action. Ik heb bij Ali wat metaal zeefjes en siliconen trechters gehaald. Je zult de resin niet te lang in je printer kunnen laten staan. Als je de printer paar dagen niet gebruikt zul je de resin terug in de fles moeten gieten en de boel schoonmaken.
En iets van bescherming van je bureaublad, schoon houden lukt mij er slecht :-)
En direct een paar reserve FEP films halen geen slecht idee. Als je veel gaat printen zul je die sneller nodig hebben dan je verwacht.
Mijn workflow is als volgt;
- Print uit de printer op papier.
- Dan met de hand afspoelen in plastic bakje met IPA zodat de meeste resin er af is.
- Dan in de wash met IPA.
- Dan licht afspoelen met boven bakje met IPA
- En als laatste spoel ik de print af met heet water.
- Ik haal mijn prints altijd van de support voor ik de boel cure, beste is dat te doen als het model net uit het warmen/hete water komt. Dan krijg je beste resultaat.
- Dan in de UV cure en klaar.
Mijn eerste setup.
Met airbrush spuitcabine
Metalen zeefJe en siliconen trechter voor terug van de resin in de fles
Handschoenen en IPA
Plastic bakje van de Action. Tegenwoordig heb ik een hoger bakje, makkelijk met afspoelen.