[3D Printer] Resin printers

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:09
We zijn inmiddels een week en veel verschillende test opstellingen verder en ik geloof dat ik er nu ben. De stellingen zijn weg, een bureau is neergezet en ik heb een nieuwe, kleinere box (40x50x40 b/d/h) gemaakt die met behulp van een inkbird 308 met WiFi de ruimte op een vrij constante 23 graden houdt. De box wordt nog steeds met de buis en een kleine ventilator verwarmd, dat gaat vrij snel, met een kwartiertje is deze op temperatuur. Ik print zonder de kap op de printer zodat de warmte ook goed bij het vat kan komen.

De afzuiging ga ik nog wat aanpassen en zal niet meer rechtstreeks op de box komen.

Gisteren de hele dag kunnen printen, de Mars 3 doet het prima en met succes een aantal prints van Loot Studios gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-LMbdDKz1IbFdOevYI_-WPSI5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rYKdhhBeh68GmH4iZ6SOokh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jqj1SrGZlIV6nSHeYhvjfSlxM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fqq2ucwpClP6mda8lkqTJZG0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 03:04
tipex schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:02:
We zijn inmiddels een week en veel verschillende test opstellingen verder en ik geloof dat ik er nu ben. De stellingen zijn weg, een bureau is neergezet en ik heb een nieuwe, kleinere box (40x50x40 b/d/h) gemaakt die met behulp van een inkbird 308 met WiFi de ruimte op een vrij constante 23 graden houdt. De box wordt nog steeds met de buis en een kleine ventilator verwarmd, dat gaat vrij snel, met een kwartiertje is deze op temperatuur. Ik print zonder de kap op de printer zodat de warmte ook goed bij het vat kan komen.

De afzuiging ga ik nog wat aanpassen en zal niet meer rechtstreeks op de box komen.

Gisteren de hele dag kunnen printen, de Mars 3 doet het prima en met succes een aantal prints van Loot Studios gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pas je wel op dat je niet per ongeluk de kast open doet met de printer aan? Dat UV licht is echt niet goed voor je ogen?
De kap zorgt ervoor dat er geen UV licht uitkomt en dat de printer direct uitgaat als je de kap optilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
smitae schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:12:
[...]

Pas je wel op dat je niet per ongeluk de kast open doet met de printer aan? Dat UV licht is echt niet goed voor je ogen?
De kap zorgt ervoor dat er geen UV licht uitkomt en dat de printer direct uitgaat als je de kap optilt.
Die UV licht zie je niet zolang er resin in het vat zit,
en de kap is om te voorkomen dat de resin in het vat uithardt, door licht van buiten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tipex
Eerste print van een likje verf voorzien, het is nog een work-in-progress. Natuurlijk liet ik hem voor het primen vallen en brak het zwaard en de lantaarn af, gelukkig nog kunnen redden met het lijm pistool, revell lijm en Tamiya lijm deden compleet niets op resin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pbOkTC4jZFqIw6-7iY8jg9YTqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRhFFkG31yZWQGZobkvPFQrA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 02:39
@tipex Ik gebruik Bison tipper om dingen aan elkaar te lijmen, werkt super en is makkelijk precies aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
tipex schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:21:
Eerste print van een likje verf voorzien, het is nog een work-in-progress. Natuurlijk liet ik hem voor het primen vallen en brak het zwaard en de lantaarn af, gelukkig nog kunnen redden met het lijm pistool, revell lijm en Tamiya lijm deden compleet niets op resin.

[Afbeelding]
Superlijm, gebruik ik voor al mijn Resin en PLA dingen die ik moet lijmen. Plastic lijm werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Goede tips, die ga ik op het boodschappenlijstje zetten 👍 Wil ook nog wat testen met Elegoo abs like resin, dat zou wat flexibeler en minder kwetsbaar moeten zijn dan de standaard resin van Elegoo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05 10:08

jd1987

cliquefotografie.nl

Nice @tipex! Mooie start, benieuwd naar het eindresultaat :)

Ik ben net klaar met mijn nieuwste project en tevens mijn grootste tot nu toe!
The Mandalorian in 1/10 schaal, dus zo'n 18cm hoog

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51891541739_bd4b441ffa_z.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
@jd1987 echt heel gaaf gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
jd1987 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:02:
Nice @tipex! Mooie start, benieuwd naar het eindresultaat :)

Ik ben net klaar met mijn nieuwste project en tevens mijn grootste tot nu toe!
The Mandalorian in 1/10 schaal, dus zo'n 18cm hoog

[Afbeelding]
Een mooi model, en zeker mooi beschilderd :)
Maar je ziet wel een nadeel om 3D modellen op te schalen, dat de minuscule textuur op de metalen delen niet meer passend is.
Ik denk zeker dat het nog beter er uit gaat zien, als je de metalen delen iets meer glad schuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05 10:08

jd1987

cliquefotografie.nl

@absrnd Het is niet opgeschaald, juist gedownscaled ;) Orginele model is in 1/6 schaal. Zit een structuur in het metaal in de 3d file al die ik ook iets te grof vind, maar kreeg dat niet netjes er helemaal uitgeschuurd.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik krijg mijn FormFutura Spectrum LCD Color Mix - Water Washable Resin maar niet goed.

ik krijg steeds resultaten die vergelijkbaar zijn met de onderstaande plaatjes
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2048612/20220222_191808.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2048612/20220222_213406.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2048612/20220222_213413.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2048612/20220225_143915.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2048612/20220225_143921.jpg

De printer is een Prusa SL1S

Ik heb de laagtijden al zo ingesteld dat ik geen kleefgeluiden meer hoor van de FEP film, maar dat heeft helaas nog geen resultaat opgeleverd.

29sec 1st layer time en 3.3sec layer time.

Ik heb ook de printer al eens opnieuw gekalibreerd en de FEP film vervangen. Helaas nog geen succesvolle prints -O-

Any tips?

Ik heb nog geen IPA gekocht. Waar zou ik dat kunnen vinden in grotere hoeveelheden? Is dat ook in gewone winkels te koop? (ik moet vandaag iets printen)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
ocf81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:48:
Ik krijg mijn FormFutura Spectrum LCD Color Mix - Water Washable Resin maar niet goed.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb de laagtijden al zo ingesteld dat ik geen kleefgeluiden meer hoor van de FEP film, maar dat heeft helaas nog geen resultaat opgeleverd.

Ik heb ook de printer al eens opnieuw gekalibreerd en de FEP film vervangen. Helaas nog geen succesvolle prints -O-

Any tips?

Ik heb nog geen IPA gekocht. Waar zou ik dat kunnen vinden in grotere hoeveelheden? Is dat ook in gewone winkels te koop? (ik moet vandaag iets printen)
IPA krijg je niet zo maar in NL ergens, je kunt google gebruiken om plekken te vinden voor 99.9 IPA.

Ik durf wel niet te zeggen wat dat met water washable spul doet, aangezien je die met water zou moeten afspoelen. Sowieso, je foto's zijn allemaal van na je prints toch? Die zijn toch niet gewassen dus wat zou je met de IPA willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:32:
[...]

IPA krijg je niet zo maar in NL ergens, je kunt google gebruiken om plekken te vinden voor 99.9 IPA.

Ik durf wel niet te zeggen wat dat met water washable spul doet, aangezien je die met water zou moeten afspoelen. Sowieso, je foto's zijn allemaal van na je prints toch? Die zijn toch niet gewassen dus wat zou je met de IPA willen doen?
ik heb ook nog wat Prusa hars staan wat met IPA moet worden gewassen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
ocf81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:39:
[...]

ik heb ook nog wat Prusa hars staan wat met IPA moet worden gewassen.
Je krijgt het hier niet bij de bouwmarkt of zo, levertijden verschillen nog al. De laatste keer dat ik wat bestelde was op BOL.com en dat was nog een paar dagen. Was wel eind december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Je krijgt het hier niet bij de bouwmarkt of zo, levertijden verschillen nog al. De laatste keer dat ik wat bestelde was op BOL.com en dat was nog een paar dagen. Was wel eind december.
Is er nog een alternatief voor IPA?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
ocf81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Is er nog een alternatief voor IPA?
Een aantal, maar de meeste zijn hier slecht tot niet te krijgen. Wat wel bij de bouwmarkt te krijgen is (waar ik een fles van gekocht heb om te proberen maar nog niet aan toegekomen) is biomethanol. Er zijn wat posts te vinden van mensen die dat gebruiken (ook 99.9%).

Kost bijna niets dus als je iets moet hebben en wilt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 17:23

OverloadOfRed

Bla, blabla

ocf81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:48:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Any tips?

Vanuit die plaatjes zie ik 2 mogelijkheden: niet voldoende/juiste supports en verkeerde settings.
Helemaal omdat je nieuwe resin gebruikt kan het ff kloten zijn met settings. Heb je al een resin validatie print gedaan? Daar kunnen we allemaal wel wat over zeggen denk ik.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

OverloadOfRed schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Vanuit die plaatjes zie ik 2 mogelijkheden: niet voldoende/juiste supports en verkeerde settings.
Helemaal omdat je nieuwe resin gebruikt kan het ff kloten zijn met settings. Heb je al een resin validatie print gedaan? Daar kunnen we allemaal wel wat over zeggen denk ik.
De hoogte waarop het fout gaat is telkens anders. Het kan natuurlijk aan de settings liggen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik daar mee moet spelen. Ik heb de settings nu zo staan dat ik de FEP niet hoor plakken/klappen bij een laag. er is ook wel eens één ding wel gedeeltelijk goed gegaan. Ik begin te twijfelen of het aan het hars ligt. FormFutura wist niet welke instellingen ik moest gebruiken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Een aantal, maar de meeste zijn hier slecht tot niet te krijgen. Wat wel bij de bouwmarkt te krijgen is (waar ik een fles van gekocht heb om te proberen maar nog niet aan toegekomen) is biomethanol. Er zijn wat posts te vinden van mensen die dat gebruiken (ook 99.9%).

Kost bijna niets dus als je iets moet hebben en wilt proberen.
Zou thinner kunnen werken?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
ocf81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Ik heb de settings nu zo staan dat ik de FEP niet hoor plakken/klappen
De kans is groot dat je exposure dus te laag, en je resin niet goed hard is om de onderdelen met de supports te dragen.
het plop geluid is juist goed, betekend dat de laag goed uitgehard is en losgetrokken wordt van de FEP.

Ook zou ik de onderdelen onder een hoek te zetten, niet rechtopstaand of horizontaal.
er wordt altijd aangeraden om de onderdelen onder een hoek te plaatsen.

Je hebt wel goede hechting aan de buildplate (rechtopstaand), maar je krijgt vaker grotere vlakken die niet goed ondersteund zijn, en in en grote oppervlakte geprint worden, die zien er dan slechter uit (geribbeld of deuken)

En deze plekken hebben te weinig support voor de massa die geprint wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuSVPl1BZ0WjLlg7GWCZ0ROULz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPUgS8XNGFoZI6mFwrpNN1s8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door absrnd op 25-02-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@ocf81 Ik heb nog nergens gelezen dat het zou werken. Of het dan niet werkt of te agressief is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 19:20
LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:32:
[...]

https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980

Van 0,5L tot 1000L verpakkingen, morgen in huis.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ga de gok wagen met brandspiritus. Dat lijkt van wat ik in de winkel kon vinden het meeste op IPA. Bedankt voor alle adviezen!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Er is meer dan genoeg IPA te bestellen in NL? Ook +99%
Bv; https://www.bol.com/nl/nl...cohol&suggestFragment=iso

Valt mij verder op dat je modellen allemaal massief lijken/zijn? Verder zou ik de modellen denk ik onder een hoek printen. Maar wel uithollen en zowel onder als boven een gat maken. Zodat je zo min mogelijk zuiging op je film hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Verder moet je wat knutselen met je liftspeed, belichting etc.

Liftspeed wat lager, desnoods iets langer belichten, off-time iets langer zetten en dan mogelijk ook de lift hoogte wat hoger zetten.
En ik wil juist het plop geluid horen, ik wil graag horen dat model los wordt getrokken van de film. Dan weet ik dat de print goed gaat. Als ik dat niet meer hoor dan bijna 100% zeker dat de boel op FEP-film vast zit geplakt.

Adhesie op je bed is geen probleem zoals de rest van de mensen ook aangeeft.

Maar denk dat ik dit geval je oplossing meer zit in uithollen en de modellen onder een hoek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@smitae Dank je voor de 101, erg nuttige informatie (y)

@absrnd Ja, in eerste instantie waren ze massief, maar ook hol (laatste plaatje) maakt geen verschil.

Overigens is met Prusa Resin het resultaat veel beter:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2048612/20220225_195202.jpg
Dit ging ook niet helemaal perfect, maar duidelijk om een andere reden, meer in lijn met de hier gegeven redenen.

Vooralsnog leg ik het probleem even bij de keus voor FormFutura, maar dat zal ook best een gevalletje PEBKAC kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 25-02-2022 20:17 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

ocf81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:18:
[...]

De hoogte waarop het fout gaat is telkens anders. Het kan natuurlijk aan de settings liggen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik daar mee moet spelen. Ik heb de settings nu zo staan dat ik de FEP niet hoor plakken/klappen bij een laag. er is ook wel eens één ding wel gedeeltelijk goed gegaan. Ik begin te twijfelen of het aan het hars ligt. FormFutura wist niet welke instellingen ik moest gebruiken.
Que?
Ik heb nog nooit gehoord dat FEP wat geen geluid maakt wordt gebruikt als kalibratie..
Ik zou als ik jou was de standaard settings pakken, een testprint draaien en vanaf daar exposure gaan tweaken als het over of under exposed is.
Een resin printer maakt herrie, plopgeluiden en piept en kraakt. Dat hoort zo en daar moet je gewoon mee leven tenzij je echt diep in de scène zit en je je machines gaat modden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb vorig jaar via Kickstarter een Anycubic Photon Ultra aangeschaft en sinds een week in huis. Leuk man, lekker beetje uitvinden hoe dat allemaal werkt.

Ik gebruik een resin van 3d Jake waar je zelf kleurstof bij kunt doen om miniaturen gelijk in een egale kleur te printen. Was op Black Friday een goede deal. Ik kan kleine hoeveelheden mengen maar heb nu al meerdere glazen potjes vol met een kleine hoeveelheid resin. Ik vertrouw de deksels van mijn potjes niet, die lijken te roesten. Iemand de gouden tip om 250 - 500 ml resin goed te bewaren? Liefst iets wat luchtdicht is en waar je makkelijk een trechter op kan zetten zou ideaal zijn.
LOTG schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:29:
@tipex Ik gebruik Bison tipper om dingen aan elkaar te lijmen, werkt super en is makkelijk precies aan te brengen.
Dit werkt bij mij voor geen meter. Deze lijm hecht helemaal niet op wat ik uitgeprint hebt. Zou iets als Bison Kombi Snel tweecomponenten epoxylijm kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@engessa zijn je prints dan goed schoon? Ik heb geen probleem er mee op mijn anycubic grey resin. Ook niet te veel er op doen, dan duurt het langer voor het begint te drogen en plakken.

Verder zijn glazen potjes niet erg handig. Je wilt het niet alleen lucht dicht afsluiten, maar ook vooral licht dicht.

Op reddit vind ik dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
engessa schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:01:
Ik heb vorig jaar via Kickstarter een Anycubic Photon Ultra aangeschaft en sinds een week in huis. Leuk man, lekker beetje uitvinden hoe dat allemaal werkt.

Ik gebruik een resin van 3d Jake waar je zelf kleurstof bij kunt doen om miniaturen gelijk in een egale kleur te printen. Was op Black Friday een goede deal. Ik kan kleine hoeveelheden mengen maar heb nu al meerdere glazen potjes vol met een kleine hoeveelheid resin. Ik vertrouw de deksels van mijn potjes niet, die lijken te roesten. Iemand de gouden tip om 250 - 500 ml resin goed te bewaren? Liefst iets wat luchtdicht is en waar je makkelijk een trechter op kan zetten zou ideaal zijn.

[...]
Dit werkt bij mij voor geen meter. Deze lijm hecht helemaal niet op wat ik uitgeprint hebt. Zou iets als Bison Kombi Snel tweecomponenten epoxylijm kunnen werken?
Superlijm moet echt wel moeten werken. Maar wel goed je model goed schoon maken met IPA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 18:05

Fordox

00101010

[...]
Misschien wat Grolsch beugelflessen? Die worden wel vaker ge/misbruikt voor vloeistof opslag. De groene/bruine kleur van bierflessen houdt ook licht tegen in bepaalde mate. De beugels zijn lekker makkelijk aflsuitbaar.
Als je wat lege flessen nodig hebt, ik offer me wel op om de inhoud te legen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 12-04-2022 12:18 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook een wash & cure station met isopropanyl. Wat ik nu doe: prints uit laten druppen voor 15 minuten in de printer. Vanaf de buildplate direct de wash & cure in voor 2 minuten. Supports verwijderen en er dan nog een keer 2 minuten in en dan curen voor 2 minuten.

Na het curen zijn ze niet plakkerig. Volgens mij moeten ze dan goed schoon zijn?
LOTG schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:46:
Verder zijn glazen potjes niet erg handig. Je wilt het niet alleen lucht dicht afsluiten, maar ook vooral licht dicht.

Op reddit vind ik dit.
Mijn printer staat in de berging waar geen direct zonlicht is. De TL-bak staat alleen aan als ik er daadwerkelijk wat aan het doen ben. Is nog niet optimaal, staan nog wel wat verbeteringen op de planning. Binnenkort vakantie, wil dan kijken of ik iets van een kast kan fabriceren met een betere afzuiging. Kwam ergens kweektenten tegen als tips (die voor je 'groente'): die zijn lucht- en lichtdicht, isoleren en hebben opties voor afzuiging. En met de houtprijs van tegenwoordig ook best betaalbaar.

Die reddit link zal ik eens doorspitten, ziet er veelbelovend uit. En Grolsch beugels kan ook altijd al zijn die lastig met schoonmaken.

[ Voor 21% gewijzigd door engessa op 12-04-2022 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tipex

[...]
Zelf inmiddels de Bison tipper met succes meerdere keren gebruikt, zit echt muur vast daar waar andere dingen maar niet wilden plakken. Mezelf zelfs per ongeluk vast gelijmd, was ongemerkt wat lijm onder een vinger gekomen en die zat muurvast, auwie.

Nu net deze geprint en begonnen te schilderen, scène uit Arcane, Netflix serie, dikke aanrader. Mijn grootste project tot nu, 4 volle buildplates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe5YRplH-q4nhhDSRSR6B696JZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwlJlGa13tP4xhzd6ukv6FJi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-xluufWi5ARttEEHW2n0HI_zfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJwianZa7kv1Tpp56S7bCJDf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door tipex op 17-04-2022 17:31 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• tipex
Klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J2d0s0JArRZfs6639LhJ0R3kYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk2LWQ6ENHW8av0ntYvyagwB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1hqylmdOX_uLoMQzsC6kH1yWaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsQJvoYXLYdLsttkmCRI2Ig5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAYFxOHDi75elnHBhs3PMF8tSM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wh1zQCx5t03HVKBMm7G0sSb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaoaRXANSSYw0U3gS1Ol5he8cwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0VumGmYzqKU3eDC0CVIVB89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRIMPDhC5FOSOuKlcHfvLVaqWKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4D8WbeDDWYkc1Bg43cpVOMIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Laatst online: 26-05 12:13
hey.

ik ben van plan een resin printer te gaan kopen.
vooral voor miniaturen te printen om te schilderen.
gewoon omdat het leuk is en om de D&D potten wat leuker te maken.

ik wil er rond de 400 a 500 EURO voor uitgeven en kwam door heel veel reclame die ik nu binnen krijg via google uit op anucubic.com en die hadden volgens mij wel een goede deal met de photon mono SE samen met een wash en cure machine en 1kg resin kwam samen uit op iets meer als 400 dolar.

nu vroeg ik mij af heeft iemand ervaring met deze partij en het verzenden naar nederland?
is dit een degelijk merk of raden jullie een ander merk aan?
is dit een complete set of heb ik nog meer spullen nodig?
en wat kan ik het beste gebruiken in de wash en cure om het schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
tijs000 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:46:
hey.

ik wil er rond de 400 a 500 EURO voor uitgeven en kwam door heel veel reclame die ik nu binnen krijg via google uit op anucubic.com en die hadden volgens mij wel een goede deal met de photon mono SE samen met een wash en cure machine en 1kg resin kwam samen uit op iets meer als 400 dolar.

nu vroeg ik mij af heeft iemand ervaring met deze partij en het verzenden naar nederland?
is dit een degelijk merk of raden jullie een ander merk aan?
is dit een complete set of heb ik nog meer spullen nodig?
en wat kan ik het beste gebruiken in de wash en cure om het schoon te maken?
Ik heb zelf een Anycubic Mono SE + Wash & Cure besteld en netje gekregen via de AliExpress Anycubic official store. Levering uit Polen warehouse dacht ik. November 2020. Koste toen totaal 397 Euro. BTW regel was er nog niet, was dus een mooie deal.
Ik heb geen ervaring met de anycubic eigen webstore, wel ff opletten dat ze BTW direct meenemen anders loop je risico dat je nog BTW extra mag aftikken. En viel mij op de verzendkosten van de Anycubic webstore vaak redelijk hoog zijn, resin koop ik om die reden nooit bij de Anycubic store, maar doe ik bij AliExpress met levering vanuit een EU warehouse.
Dus even goed opletten waar je het gaat kopen, denk dat het verder niet veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
tijs000 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:46:
hey.

Voor het printen van dat soort zaken is een resin printer inderdaad de juiste oplossing. Voor wat betreft het merk dat je voor ogen hebt kan ik je niet helpen, zelf ben ik een paar maanden terug gestart met een Elegoo Mars 3. Die bevalt me super goed en is heel betrouwbaar, die heeft net ruim 3 dagen staan printen, 9 volle build plates. Heb er voor de zekerheid wel een rookmelder opgehangen omdat ik het ‘s nachts niet echt in de gaten kan houden.

Hou er wel rekening mee dat resin printen nogal stinkt en dus het best in een goed geventileerde ruimte gedaan kan worden en niet in een huis-/slaapkamer. Veel resins werken het beste op temperaturen rond de 25 graden. Daarnaast heb je veel dingen nodig rondom het printen die je moet aanschaffen zoals handschoenen, isopropyl alcohol, keukenrol, matjes om op te werken, filters. De resin en de alcohol stinken niet alleen het is ook verre van gezond dus investeer ook in een goed masker met de juiste filters zodat het het niet inademt. En spoel geen resin door je gootsteen / toilet, cure het zoveel mogelijk en gooi het dan weg.

Best veel om rekening mee te houden maar ik vind het zelf inmiddels een geweldige hobby en zou niet anders meer willen. Veel van mijn vragen rondom het resin printen kun je hier in de laatste pagina’s terugvinden evenals mijn oplossing voor het printen in een temperatuur gereguleerde doos.

In elk geval veel plezier met je nieuwe hobby 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:02

Nitai

Live the life you love.

smitae schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Ik heb zelf een Anycubic Mono SE + Wash & Cure besteld en netje gekregen via de AliExpress Anycubic official store. Levering uit Polen warehouse dacht ik. November 2020. Koste toen totaal 397 Euro. BTW regel was er nog niet, was dus een mooie deal.
Ik heb geen ervaring met de anycubic eigen webstore, wel ff opletten dat ze BTW direct meenemen anders loop je risico dat je nog BTW extra mag aftikken. En viel mij op de verzendkosten van de Anycubic webstore vaak redelijk hoog zijn, resin koop ik om die reden nooit bij de Anycubic store, maar doe ik bij AliExpress met levering vanuit een EU warehouse.
Dus even goed opletten waar je het gaat kopen, denk dat het verder niet veel uitmaakt.
Anycubic heeft ook een EU warehouse, ging prima zonder extra BTW of invoeringskosten. Heb zelf in december een Mono X + Wash & Cure gekocht. Gewoon gratis verzendkosten, wel even opletten of je printer op voorraad is hiero: https://www.anycubic.com/pages/shipping-return anders versturen ze uit China.

@tijs000 kleine tip mocht je bij hen bestellen. Zet je bestelling in je winkelwagen en registreer je met een account. Vervolgens laat je het spul in je winkelwagen en wacht je een dagje. Dan ontvang je in de mail een persoonlijke kortingscoupon van 10 USD, toch weer wat euro’s extra korting :+

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
Hey bedankt ik zie inderdaad dat de korting werkt.

Is de resin van anycubic goed voor miniaturen of kan ik dan beter naar een ander soort kijken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Er zit weinig verschil tussen de verschillende basis resins. Als je echt hard wil gaan heb je die Sirayatech resins die vaak worden gemixt in de standaard resins voor wat extra flexibiliteit of stevigheid. Je kan iig niet zeggen dat Anycubic standaard of Elegoo standaard resin slecht is, daar kan je net zo goed mooie prints mee maken als je je settings een beetje op orde hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
De basic resin is een beetje breekbaar als je veel dunne uitstekende delen hebt dan zou je bv de anycubic tough resin kunnen gebruiken. Meer flexibel, er handig met uitsteken boog of zwaard. Breekt niet meer. Buigt gewoon weer terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tipex
Wederom een diorama van Arcane gemaakt, wel een stukje groter deze keer, 9 volle plates op mijn Mars 3. Deze keer Ekko vs Jinx, was wel een aardige uitdaging met name met alle tattoos van beide karakters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U6VnfzD86Ipp8tU17g8QM2Uxuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGYWYXow7CazXHViOo1UAbJg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfUiOrS9hdbDZFS6MiLYtpGr2Z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFaAMhGvrBGWRKSuwGRxfylz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3Biff_UlIzmujP84mcluVL-BLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxakewBOPUk2tIsp8Bc4V4dq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9pFaATFW17e4XH5fN5gbLMasFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9I4BxjD5UCip72wJR2deunj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Nadat ik vorige week een Ender 3 S1 heb gekocht, heb ik de 3d printen smaak flink te pakken. Voordat ik deze kocht wist ik al dat er een goede kans was dat ik een resin printer zou gaan kopen voor miniatures. Na het nodige proberen is mij duidelijk dat deze er moet gaan komen.

Ik heb niet hele hoge eisen, ik wil gewoon dat de miniature herkenbaar is, en dat ik me niet heel veel zorgen hoeft te maken over onderdelen die iets dunner zijn.

Nu zag ik dat de Halot One sowieso erg goedkoop is (160) en sinds de firmware en software update ook erg goed is voor die prijs. Hebben jullie hier nog andere gedachtes over?

Nog tips welke resin ik het best kan kopen? Ik ga niet in grote hoeveelheden printen, maar ze worden wel veel vastgepakt.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Benjamin- schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:59:
Nadat ik vorige week een Ender 3 S1 heb gekocht, heb ik de 3d printen smaak flink te pakken. Voordat ik deze kocht wist ik al dat er een goede kans was dat ik een resin printer zou gaan kopen voor miniatures. Na het nodige proberen is mij duidelijk dat deze er moet gaan komen.

Ik heb niet hele hoge eisen, ik wil gewoon dat de miniature herkenbaar is, en dat ik me niet heel veel zorgen hoeft te maken over onderdelen die iets dunner zijn.

Nu zag ik dat de Halot One sowieso erg goedkoop is (160) en sinds de firmware en software update ook erg goed is voor die prijs. Hebben jullie hier nog andere gedachtes over?

Nog tips welke resin ik het best kan kopen? Ik ga niet in grote hoeveelheden printen, maar ze worden wel veel vastgepakt.
Is een beetje afhankelijk van het type miniaturen, als er veel dunnere uitstekels aanzitten, bv geweerloop, boog lange armen etc. Dan is het slimmer om een meer flexibel resin te nemen. De standaard resin is best hard en breekbaar, vallen of verkeerd vastpakken en er breekt snel wat af. Dunne hekjes op mijn marine modellen heb ik nu in normal resin gedaan, dat ga ik met het volgende model in flexibele resin doen.

Ik print zelf alleen met Anycubic Basic, Eco en met Anycubic Tough (flexibel). Maar goed, ik heb een Anycubic Mono SE, voor mij perfect. Ook de prijs is oke, beetje opletten op de aanbiedingen helpt altijd.

Zorg in elk geval dat je een printer haalt met een mono scherm, dat scheelt gigantisch in de printtijd. Zoals je aangeeft voor miniaturen heb je geen mega groot print-bed nodig.

Niet vergeten direct je extra’s te halen, handschoenen, veel papier op rol, wat trechters/filters, paar liter IPA en ik zou er wel een wash & Cure bij kopen. Dat maakt je workflow net wat handiger denk ik. Maar met de zomer die er aan komt kun je de modellen ook in de zon uitharden. Gasmasker of goede ventilatie en dan ben je er wel ongeveer :-)

Ga je geen spijt van krijgen. FDM + Resin vult elkaar perfect aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

smitae schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:26:
[...]

Is een beetje afhankelijk van het type miniaturen, als er veel dunnere uitstekels aanzitten, bv geweerloop, boog lange armen etc. Dan is het slimmer om een meer flexibel resin te nemen. De standaard resin is best hard en breekbaar, vallen of verkeerd vastpakken en er breekt snel wat af. Dunne hekjes op mijn marine modellen heb ik nu in normal resin gedaan, dat ga ik met het volgende model in flexibele resin doen.

Ik print zelf alleen met Anycubic Basic, Eco en met Anycubic Tough (flexibel). Maar goed, ik heb een Anycubic Mono SE, voor mij perfect. Ook de prijs is oke, beetje opletten op de aanbiedingen helpt altijd.

Zorg in elk geval dat je een printer haalt met een mono scherm, dat scheelt gigantisch in de printtijd. Zoals je aangeeft voor miniaturen heb je geen mega groot print-bed nodig.

Niet vergeten direct je extra’s te halen, handschoenen, veel papier op rol, wat trechters/filters, paar liter IPA en ik zou er wel een wash & Cure bij kopen. Dat maakt je workflow net wat handiger denk ik. Maar met de zomer die er aan komt kun je de modellen ook in de zon uitharden. Gasmasker of goede ventilatie en dan ben je er wel ongeveer :-)

Ga je geen spijt van krijgen. FDM + Resin vult elkaar perfect aan.
Ik heb inmiddels mijn bestelling gedaan, de Halot One (een mono scherm). Heb een fles standard van Elegoo besteld, last dat dit best goed zou moeten werken, maar ik zal het gaan zien.

Heb heel wat besteld verder, handschoenen, dienbladen (metaal), vijltjes, verf, primer, enz.
IPA had ik al gekocht. Trechter en zeef is volgens mij wel handig ja, ik zag dat mensen metaal gebruiken, is dat aan te raden?

Ik zag dat je goed kan curen onder een nagellamp, mijn vriendin heeft er 1, dus daar ga ik mee aan de slag.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 15:22

Thermomet3r

het is warm of koud

tipex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:56:
Wederom een diorama van Arcane gemaakt, wel een stukje groter deze keer, 9 volle plates op mijn Mars 3. Deze keer Ekko vs Jinx, was wel een aardige uitdaging met name met alle tattoos van beide karakters.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
GAAF, maak je de modellen zelf of zijn deze online te vinden?
In ieder geval _/-\o_ voor de kwaliteit van het schilderen met mijn bibberhanden zou dat nooit lukken

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
Thermomet3r schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:53:
[...]

GAAF, maak je de modellen zelf of zijn deze online te vinden?
In ieder geval _/-\o_ voor de kwaliteit van het schilderen met mijn bibberhanden zou dat nooit lukken
Ik zou willen dat ik zulke modellen zou kunnen maken maar dat zit er helaas niet in. Ben lid van een paar Patreons, bij de meeste heb je dan voor €10 per maand een aantal modellen om te printen. Die van Arcane zijn van Nomnom figures, ze hebben een heel eigen stijltje dat ik erg geslaagd vind. Begonnen met wat meer fantasy achtige miniaturen maar dat was niet helemaal mijn ding. Voordeel is dat deze wat groter zijn en dus ook iets makkelijker te schilderen zijn maar een vergroot bril heb ik ook wel nodig, wordt ook al wat ouder haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Benjamin- schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Ik heb inmiddels mijn bestelling gedaan, de Halot One (een mono scherm). Heb een fles standard van Elegoo besteld, last dat dit best goed zou moeten werken, maar ik zal het gaan zien.

Heb heel wat besteld verder, handschoenen, dienbladen (metaal), vijltjes, verf, primer, enz.
IPA had ik al gekocht. Trechter en zeef is volgens mij wel handig ja, ik zag dat mensen metaal gebruiken, is dat aan te raden?

Ik zag dat je goed kan curen onder een nagellamp, mijn vriendin heeft er 1, dus daar ga ik mee aan de slag.
Ik heb zelf een setjes via Ome Ali gehaald, siliconen trechter met idd metaal zeefjes. Werkt goed, wel ff goed schoonmaken na gebruik.

Deze; https://nl.aliexpress.com...DLEt&gatewayAdapt=glo2nld

[ Voor 7% gewijzigd door smitae op 08-06-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

tipex schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Ik zou willen dat ik zulke modellen zou kunnen maken maar dat zit er helaas niet in. Ben lid van een paar Patreons, bij de meeste heb je dan voor €10 per maand een aantal modellen om te printen. Die van Arcane zijn van Nomnom figures, ze hebben een heel eigen stijltje dat ik erg geslaagd vind. Begonnen met wat meer fantasy achtige miniaturen maar dat was niet helemaal mijn ding. Voordeel is dat deze wat groter zijn en dus ook iets makkelijker te schilderen zijn maar een vergroot bril heb ik ook wel nodig, wordt ook al wat ouder haha.
Ah dank, ik was al op zoek naar die van Arcane. Ik ben nu lid van Loot Studio’s en nog eentje met Marvel models.
Kun je wat vertellen over je paint setup? Gebruik je ook een airbrush? Ik heb heel YouTube al uit :+ en ben er over uit dat ik dat ik zelf m’n modellen ga schilderen en airbrushen. Ik heb geen interesse in miniatures maar wel in dioramas/busts etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
Nitai schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:26:
[...]

Ah dank, ik was al op zoek naar die van Arcane. Ik ben nu lid van Loot Studio’s en nog eentje met Marvel models.
Kun je wat vertellen over je paint setup? Gebruik je ook een airbrush? Ik heb heel YouTube al uit :+ en ben er over uit dat ik dat ik zelf m’n modellen ga schilderen en airbrushen. Ik heb geen interesse in miniatures maar wel in dioramas/busts etc.
Zelf ook een tijd lid geweest van Loot, doen het erg goed moet ik zeggen maar teveel fantasie georiënteerd voor mij. Als je lid bent van Nomnom kun je alle oude modellen met 50% korting krijgen, dat alleen al maakt het interessant als je 1 of meerdere oude modellen wilt. Die van Jinx is een model van februari, let wel op dat ze een versie met en zonder Ekko hebben. En Vi was van maart, maar ook die kun je dus met korting krijgen. Standaard krijg je daar de huidige en de vorige maand plus een welkomstpakket. Vooralsnog schilder ik mijn modellen alleen maar heb wel interesse in een airbrush, vrouwlief ook dus ik hoop dat zij er eerder eentje aanschaft 🥰 Qua verf ooit begonnen met citadel verf en daarbij blijven hangen, weinig over te klagen behalve wit, dat is echt waardeloos om mee te schilderen. Qua kwasten een mix van Raphael en Army Painter, ook daar mix results sommige zijn top andere minder, voelt een beetje als een lotterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat gebruiken jullie om je IPA te filteren? Ik heb sinds vorige week een Saturn S staan en ben nog in afwachting van een zending vanuit China die elk moment kan binnenkomen waarmee ik alles wat netter en veiliger kan doen (veiligheidsbril, masker, UV-zaklamp, klein grut) maar ik weet nog niet helemaal wat ik aan moet met het filteren van mijn IPA. Ik heb de Mercury X Wash & Cure erbij genomen en daar kan/moet 5 liter IPA in, en het erin krijgen is makkelijk zat, het netjes weer eruit krijgen gaat een vrij grote trechter nodig hebben en alles wat ik zo snel kan vinden van dat formaat heeft een vrij lange "tuit" wat weer niet heel erg praktisch is. Iemand een suggestie die me helpt bij het niet hoeven verspillen van mijn IPA? 't Is duur genoeg. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

NMe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:58:
Wat gebruiken jullie om je IPA te filteren?
Tijd vooral, het gaat een grote glazen pot (4l) in en dan een paar weken in de vensterbank.

Vuile resin zakt er dan uit en dan de bovenste laag afgieten en nog een keer gebruiken. (Niet in de wash n cure, voor de preclean)

Ik heb een anycubic wash n cure wat bij mij t leven een stuk makkelijker heeft gemaakt is voorwassen in/met kleiner bakje en dan pas de wash n cure in.

En niet de buildplate de wash n cure in, dat vervuild heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
NMe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:58:
Wat gebruiken jullie om je IPA te filteren? Ik heb sinds vorige week een Saturn S staan en ben nog in afwachting van een zending vanuit China die elk moment kan binnenkomen waarmee ik alles wat netter en veiliger kan doen (veiligheidsbril, masker, UV-zaklamp, klein grut) maar ik weet nog niet helemaal wat ik aan moet met het filteren van mijn IPA. Ik heb de Mercury X Wash & Cure erbij genomen en daar kan/moet 5 liter IPA in, en het erin krijgen is makkelijk zat, het netjes weer eruit krijgen gaat een vrij grote trechter nodig hebben en alles wat ik zo snel kan vinden van dat formaat heeft een vrij lange "tuit" wat weer niet heel erg praktisch is. Iemand een suggestie die me helpt bij het niet hoeven verspillen van mijn IPA? 't Is duur genoeg. :P
Ik doe het in meerdere stappen, heb een bloemenspuit met IPA, daarmee spuit ik de verse print enigszins schoon, voor ik de print in de Wash&Cure ga wassen met IPA.
Dat schoonspuiten doe ik boven een afsluitbaar bakje. Voordeel is dat het grootste deel van de Resin in het afspoelbakje IPA terecht komt en dus minder in de wash & cure bak. En schoonspuiten met de bloemenspuit is maar een klein beetje IPA per print.
Ik heb een wat grotere trechter met een papierenfilters, die zet ik op een PET-fles en dan kan ik redelijk goed de gebruikte IPA vanuit het spoelbakje en de Wash&Cure bak overgieten in de PET-fles. Maar gieten vanuit de Wash&Cure bak is inderdaad altijd een smeerboel. Geen goede giet-tuit aan de Wash&Cure bak is niet handig.
Mogelijk iets van een emmer vinden waar wel iets van een tuit aan zit, daar de vieze IPA vanuit de Wash&Cure ingooien en daarna rustig in de PET-fles gieten via trechter/filter?

Maar gebruik van 2 fases is wel slim denk ik, eerste zoveel mogelijk schoonspuiten, soms haal ik de print ook met de hand door het spoelbakje. En dan pas in Wash&Cure, scheelt in elk geval tijd voor ik de 5 liter van de Wash & Cure moet vervangen, komt nu minder rest-resin in dan zonder fase 1 zeg maar.

Blijft toch een beetje een smeerboel heb ik wel ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hmm, een emmer om mee te gieten is wel een goeie inderdaad. :)

Een plantenspuit heb ik nog op mijn todo-lijst staan, de rest voor een tweefasen-wash heb ik al in huis.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tipex
Ben ook groot voorstander van het schoonmaken in 2 stappen. Vooral ook omdat de meeste dingen die ik print hol zijn en er vaak nog best veel achterblijft aan de binnenkant. Dat wil je er wel uit hebben voor je het in je wash & cure stopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFkOf__Nj-YkoYCelSLp4_zctJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMH2ToB3k4qmqNIzHugskcNU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het warmer wordt buiten werd het in mijn box ook al snel 30 graden, de printer produceert best wel wat warmte. Dus nu de afzuiging aangesloten met de optie om hem compleet af te sluiten op de box. De metalen pijp vervangen door een flexibele variant, dat scheelt een stuk qua mee resoneren en dus geluid, nu is het nagenoeg stil. En aan de voorkant van de box een rooster toegevoegd omdat de boel anders vacuüm werd gezogen. De afzuiging gaat pas aan bij 25 graden dankzij de inkbird en zou blijft het redelijk constant binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24
NMe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 02:28:
Hmm, een emmer om mee te gieten is wel een goeie inderdaad. :)

Een plantenspuit heb ik nog op mijn todo-lijst staan, de rest voor een tweefasen-wash heb ik al in huis.
Kleine tip:
https://www.kartservice.n...and-mechanisch-24488.html

Dan kan je het van de ene bak naar de andere bak pompen zonder morsen. Gebruik dit al jaren. ff primen en het loopt er zo uit. Wil je filteren, gebruik dan een trechter met verf filter.

Je kan IPA niet te vaak recyclen. In de zon zetten helpt ook maar deels. Je zal moeten destilleren wil je het weer in originele staat krijgen.

Mijn Formlabs printer is down en ik moet redelijk wat dingen geprint hebben. Doen mensen hier wel eens printen voor anderen als service oid?

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 23-05-2022 21:13 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Laatst online: 28-05 15:33
Ben ik de enige die mijn prints wast in spiritus? Het is 85% Enthanol en werkt minder goed/lang dan IPA 99 maar het is veel goedkoper.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Laatst online: 28-05 15:33
LED-Maniak schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:12:
[...]
Mijn Formlabs printer is down en ik moet redelijk wat dingen geprint hebben. Doen mensen hier wel eens printen voor anderen als service oid?
Toen ik nog een Form 2 had wel. Nu heb ik een Phrozen 8K mini en komt het niet echt meer op mn pad...

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
zo ben nu echt van plan binnenkort een 3d printer te bestellen. heb zelfs al wat stls geregeld. maar wat is nu goede software om te slicen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Tja, Ik gebruik met veel plezier de Anycubic Workbench die mee kwam met mijn Anycubic Mono SE. Doet wat het doen met, kost niets en voldoende opties om goed te kunnen printen.

Denk dat er geen echte slechte slicers zijn. Probeer gewoon eerst de slicer die mee komt met je Printer. Ben je niet tevreden kun je altijd opzoek naar iets anders.
Nadeel van andere slicers, kosten mogelijk geld, mist pre-sets voor je printer, etc.
Maar goed, ik heb geen ervaring met andere slicers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

tijs000 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:52:
zo ben nu echt van plan binnenkort een 3d printer te bestellen. heb zelfs al wat stls geregeld. maar wat is nu goede software om te slicen enzo?
Ik ben zelf fan van Lychee, maar zoals gezegd is er niet één geweldige slicer, ze hebben allemaal voordelen en (zeker) nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Gebruik zelf meestal Chitu ook al lijkt lychee me de betere slicer. De patreons die ik gebruik leveren meestal dat formaat aan, doe niet veel meer dan slicen er mee.

Gisteren de Saturn 2 voor de early bird prijs kunnen bemachtigen, komt pas in Juli dus heb nog even tijd om de print ruimte er op aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
Zo nog een paar noob vragen zodat ik daalijk goed kan starten als de printer en wash en cure station binnen zijn.

Waar was ik mee? Is dat Isopropyl - Alcohol - IPA?

En hoelang kan ik met dat spul doen na iedere wash vervangen of kan ik er een hele tijd mee vooruit?

Iemand die nog een goeie plek weet om dat spul aan te schaffen? Of zit er allemaal niet zoveel verschil in?

Wat heb ik nog meer nodig? Nitrile handschoentjes en een hele grote rol papier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Idd met IPA, ik haal het altijd via bol.com, redelijk prijs.
Ik heb nu iets van totaal 10 liter verbruikt over 1,5 jaar en redelijk veel prints. De IPA in de wash kun je best lang blijven gebruiken. Wel van belang dat je je verse print altijd eerst afspoelt met IPA, bv met een bloemenspuit of zo. Je wilt als het kan zo min mogelijk rest resin in je wash hebben. Om idd te voorkomen dat die te snel te vies is.

Verder metalen filter + trechter voor het filter van resin uit je printer-bak in de fles als je een tijd niet print. Resin zeker geen dagen in je printer-vat laten staan.
Paar PET-flessen en/of glazen pot, grotere trechter en koffie-filters. Om je gebruikte IPA in de zon te kunnen zetten, dan kun je met wat geluk de IPA langer gebruiken. De glazen pot gebruik ik om alle resins zooi die uiteindelijk neerslaat in de IPA op te slaan en naar chemokar te kunnen brengen.

Nitrile Handschoenen en mega-rol papier. En als je geen goede afzuiging hebben, zorg voor goede ventilatie of een gasmasker :-)

En ga er maar vanuit dat het gaat smeren. Dus iets van bescherming op je tafel is ook slim, ik heb 3 siliconen matten gehaald waar ik alles op heb staan. Maar het werkblad van het IKEA bureau is al niet meer om aan te zien….

5 liter IPA, jammer genoeg andere jerrycan dan ik eerst kreeg, beetje onhandig overschenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xy_m0wWWUiYeB7vKzoBqZTxNoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98WZbP9WTiAWQkVQtsuGAUrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afsluitbaar plastic bakje waar ik verse prints boven schoonspoel voor ze in de wash gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqU90tYRr5-trKPR17X4KcqpZ48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmiWoiXDvL1nAL6yNmP5BGcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Siliconen trechter en metalen filter via Ome Ali. Net vorige week 1ste set weggegooid, die was te verstopt om nog goed te kunnen gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFdHmYv29IErcanaL1w1lYdAm0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKUlzphi1Yp50r1AaJb3dhw6.jpg?f=fotoalbum_large

Mega rol papier bij de Action gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWb06hJk5Xl8lgxYD5yLyKGk2IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6YrrQyyB6A6D1LQ9u3zwymE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Brandspiritus lijkt ook prima te werken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
De lijst van Smitae is behoorlijk compleet, zou er alleen nog wel een goed masker met de juiste filters bij aanschaffen, de dampen zijn niet echt goed voor je. De mondkapjes die je meestal bij een printer krijgt kun je net zo goed gelijk weggooien. Weet je al waar je wilt printen? Veel resins werken het beste op een wat hogere temperatuur dus als je daar controle over hebt is dat zeker een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
Hey bedankt hier kan ik wat mee.

Ik ga eerst kijken of ik het in de bij keuken kan gaan doen(die wordt volgend jaar toch gesloopt in de verbouwing) mocht ik daar toch teveel overlast hebben verplaats ik het naar mijn schuur. Alleen zit ik daar met de tempratuur en zal het in de. Winter wel moeizaam gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
tijs000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:47:

Ik ga eerst kijken of ik het in de bij keuken kan gaan doen(die wordt volgend jaar toch gesloopt in de verbouwing) mocht ik daar toch teveel overlast hebben verplaats ik het naar mijn schuur. Alleen zit ik daar met de tempratuur en zal het in de. Winter wel moeizaam gaan.
Ja, temperatuur en ook luchtvochtigheid is wel een ding. Heb hele winter niet goed kunnen printen. Sinds week of 8 geen enkel probleem meer.
Zelfde kamer, zelfde printer, zelfde resin, maar steeds mislukte prints. Nu de temperatuur en luchtvochtigheid weer stabiel is geen enkel probleem meer. Ik heb raam altijd open staan voor de ventilatie, maar dat is in de winter dus echt een probleem.
Allang blij dat alles weer goed gaat, ging zwaar aan mijn zelf twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
tijs000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:47:

Ik heb een kleine box gemaakt van xps met een verwarmingsbuis en een temp sensor (inkbird). Temp is stabiel en kan het hele jaar door printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05 11:34
Ben ook aan het kijken voor aankoop eerste resin printer. Nu ben ik wel wat bang van gevaarlijke stoffen. Ik zou een flexibele buis kunnen steken naar buiten door de opening die er ooit gemaakt is voor de droogkast. Ben alleen op zoek naar een oplossing die ik gemakkelijk zou kunnen maken om de printer zelf in te zetten.

Iemand aanraders/tips? Ik las iets van een grow tent kopen maar heb daar helemaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

unrealbe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:41:
Ben ook aan het kijken voor aankoop eerste resin printer. Nu ben ik wel wat bang van gevaarlijke stoffen. Ik zou een flexibele buis kunnen steken naar buiten door de opening die er ooit gemaakt is voor de droogkast. Ben alleen op zoek naar een oplossing die ik gemakkelijk zou kunnen maken om de printer zelf in te zetten.

Iemand aanraders/tips? Ik las iets van een grow tent kopen maar heb daar helemaal geen ervaring mee.
Een growtent schijnt het beste te werken, maar ik heb zelf goede ervaringen met een houten kast van Marktplaats. Ook mooie oplossingen gezien met een Besta kast van de IKEA en een laatje, maar dat is wel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05 11:34
OverloadOfRed schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:36:
[...]

Een growtent schijnt het beste te werken, maar ik heb zelf goede ervaringen met een houten kast van Marktplaats. Ook mooie oplossingen gezien met een Besta kast van de IKEA en een laatje, maar dat is wel veel werk.
Oh zo een besta oplossing lijkt ideaal. Ik ga daar eens moeten passeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
toch fijn die resin printers :D gewoon eerste manneke wat er uit komt is goed om geschilderd te worden.
maar hoe lang stellen jullie het apparaat in om te washen en curen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
tijs000 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:34:
toch fijn die resin printers :D gewoon eerste manneke wat er uit komt is goed om geschilderd te worden.
Beetje afhankelijk van de size en of het model hol is en he spul ook uit de ruimtes moet.
Kleine dingen (2 a 3 cm) doe ik meestal 2 minuten wash (maar daarvoor al boven bakje wat schoongespoeld met IPA) Groter prints naar 4 en hele print bed lomp vol, en tot maximale hoogte 6 minuten. Maar je ziet snel genoeg of de print goed schoon is. Na de wash spoel ik de print altijd goed af met heet water.
2 minuten Cure alleen voor de hele dunne en kleine prints, de rest doe ik snel 4 tot 6 minuten. Vooral als een model groot / dik en hol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

tijs000 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:34:
Wassen doe ik meestal wat langer (minuutje of 5-10), dan heb ik de tijd om ondertussen alles weer klaar te zetten voor de volgende lading. Vaak ook meerdere washes nodig om het echt goed schoon te krijgen. Een tandenborstel van de action werkt ook prima om de laatste restjes uit de rottige hoekjes te krijgen.

Verder is het wel belangrijk dat je de IPA laat verdampen voordat je het in de cure gooit, anders krijg je rare plekken. Als je print wit wordt zit er nog resin op en heb je de wash dus niet goed gedaan. Dat moet je even leren.

Curen is meestal 2 minuten genoeg. Als je veel langer gaat (bijv 10 minuten) wordt de resin zo hard dat het eenvoudig afbrokkelt. De sweet spot zit tussen de 2 en 4 minuten ergens. Inderdaad erg goed kijken dat je alle kanten belicht. 2 minuten rechtop en 2 minuten gekanteld kan soms nodig zijn. Als je een print uitholt ook zorgen dat je vanbinnen belicht, een UV lampje heb je dan wel los nodig want die wash&cure stations heb je in die holtes niks aan. Vandaar dat ik eigenlijk ook nooit hol print, ik maak ook alleen maar kleine models. Pas als je echt blokken print of busts ofzo die de halve printplaat bezetten is dat echt nuttig IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
Wat print iedereen voor moois, ben wel benieuwd namelijk 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA9MvzgPyXwWVDSkqsX4zwSEPfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZaVAWt0kv8D05FW4NWmag2l.jpg?f=fotoalbum_large

dit is wat ik sinds gister alemaal geprint heb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tipex
Cool, ik moet nog steeds een keertje met clear resin aan de slag maar het komt er steeds maar niet van.

Dit zijn mijn laatste 3 prints:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIXi4ngj0XAuXba4I30SK5uhenc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7OmpewQSRcy48WvLUiW0m8H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Forest Dragon van FotisMint. Super mooi, alleen nog tijd vinden om het te painten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nr_R9hiG0Ja248AgORbrStExnfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztdvAMpZBcRGmebxExidR5el.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
Die is zeker mooi 👍 Lijkt me nog best lastig om die te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• preshantram
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-12-2022
Hi allen,

Sinds kort een anycubic photon M3 in bezit,

de eerste print kwam er redelijk veel belovend uit, maar na de eerste print heb ik niets anders dan problemen, direct vanaf de buildplate afprinten levert een behoorlijke elephant foot op van minstens 4mm, daarna geprobeerd op supports te printen, enkel blijven de prints dan onderin de resin vat en hecht niet op de supports, ook kleinere onderdelen blijven op de FEP film achter.

Ik heb na de eerste gefaalde print de fep film schoon gemaakt met IPA, maar toen deze veranderde in een soort wolk kwam ik er al snel achter dat dat niet het handigste idee was, daarna goed schoon gemaakt met warm water, nu ziet hij er opzich prima uit.

Ik gebruik redelijk complexe resin namelijk de : Onyx Ridgid Pro410 vanwege zijn sterkte & heat resistance., ik heb de settings overgenomen zoals ze beschreven staan op de site, iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

preshantram schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:36:
Hi allen,

Sinds kort een anycubic photon M3 in bezit,

de eerste print kwam er redelijk veel belovend uit, maar na de eerste print heb ik niets anders dan problemen, direct vanaf de buildplate afprinten levert een behoorlijke elephant foot op van minstens 4mm, daarna geprobeerd op supports te printen, enkel blijven de prints dan onderin de resin vat en hecht niet op de supports, ook kleinere onderdelen blijven op de FEP film achter.

Ik heb na de eerste gefaalde print de fep film schoon gemaakt met IPA, maar toen deze veranderde in een soort wolk kwam ik er al snel achter dat dat niet het handigste idee was, daarna goed schoon gemaakt met warm water, nu ziet hij er opzich prima uit.

Ik gebruik redelijk complexe resin namelijk de : Onyx Ridgid Pro410 vanwege zijn sterkte & heat resistance., ik heb de settings overgenomen zoals ze beschreven staan op de site, iemand tips?
Van je beschrijving valt op te maken dat je te weinig supports hebt gebruikt, misschien de verkeerde hoek ten opzichte van de buildplate. Als je een screenshot van het sliced file en nog beter, een foto van de gefaalde print plaatst is het wat duidelijker.

Altijd als je nieuwe resins gebruikt zou ik eerst altijd een testprint doen met één van de vele resin exposure tests die online te vinden zijn, dan kan je in ieder geval je exposure settings uitsluiten als boosdoener

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• preshantram
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-12-2022
Als voorbeeld,

een aantal units zijn wel gelukt, maar een groot aantal niet
Lijkt me niet dat dit door supports komt die te klein zijn oid?

Nu weet ik dat direct printen vanaf het printbed vaak niet best practice is, maar printen vanaf supports heeft tot dusver nog niet echt tot een succes geleid, ik heb met compensation in Lychee & via UV tools elephant foots e/d best wel kunnen beperken (voor de prints die wel gelukt zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LnETkz0-no-G33qCeqrNC0uPoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9UTnzMT7OWIx5nI2Rs1vLOM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXOlFrVh-c5kXGD6i-B7_VjxF28=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A4sglkiRBS76ssfS0scptNQP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pvDBkRPqFbsvywgGgZY9r5ASJc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1nQpuW7b895z9T6jDE0dlMtf.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door preshantram op 16-06-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Ik zou ze toch echt op support zetten en dan ook onder een hoek plaatsen, Want je hebt nu wel erg grote vlakken, grotere vlakken dus meer kans dat het aan je film blijft plakken. Dan heb je ook de support niet nodig die je nu hebt geplaatst.

Wil je dat niet, dan zou je je lift speed lager kunnen zetten. Of je de modellen op de kortste zijkant pinten.

Belangrijkste is en blijft je print-vlakken zo klein mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Mijn laatste prints, combi van FDM en Resin printer delen. Landing Craft Infantry (Large) type 1. 1:100 waterlijn model. Dikke 60 PLA delen en rond de 100 resin delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYsx8yLb9TONZKz6IuD7zrMQkiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6Rz9bFVxps7IsJbrgBabV52.jpg?f=fotoalbum_large

En een LCI (l) type 2 met een LCI (Small) ervoor, in elkaar geklust en in de basecoat. De grotere delen PLA alle kleine spul Resin. Ben niet een echte afmaker… dus echte paint-job moet ik nog steeds mee starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Y6wNQk4WJ12Qh-8V-v2rAaRzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgiKhE1MSe072poOj9n81mhK.jpg?f=fotoalbum_large

En voor mijn Admiralen klasse Torpedobootjagers een 40mm Armstrong-Vickers Mitrailleur. Moeten 4 stuks op de batch 2 versie.
Links FDM print in 012mm en rechts de Resin print 005mm layer..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe5rzNDlGVTcjoxr7ZR0VKfBk6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2h4H4POKOktXpArRkq4pmqW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxmX3aG155aLujE1yNT_u9VtqU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yRbq8DNfc6jN6U5oqPOL3Qz.jpg?f=fotoalbum_large

En natuurlijk, alles eigen 3D-design werk in Blender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

preshantram schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:45:
Als voorbeeld,

een aantal units zijn wel gelukt, maar een groot aantal niet
Lijkt me niet dat dit door supports komt die te klein zijn oid?

Nu weet ik dat direct printen vanaf het printbed vaak niet best practice is, maar printen vanaf supports heeft tot dusver nog niet echt tot een succes geleid, ik heb met compensation in Lychee & via UV tools elephant foots e/d best wel kunnen beperken (voor de prints die wel gelukt zijn)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zoals @smitae al zei, je hebt nu relatief veel te grote vlakken. Klik eens in Lychee op de magic support knop, dan zie je dat hij wil dat je in een hoek print met supports en rafts om zo weinig mogelijk oppervlakte tegelijk te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
@smitae Dat ziet er indrukwekkend uit! Mooie combi van resin en filament en dan ook nog zelf ontworpen in Blender, gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 15:57

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb sinds vorige week een Elegoo Saturn S en vandaag heb ik mijn eerste prints gemaakt. Volgens alles zou je de printer de eerste keer moeten calibreren dus dat heb ik ook geprobeerd. Volgens 123-3d waren de beste settings die hun gebruikte voor het type resin (Wanhao UV water washable resin wit 1000 ml) 30 seconden op de eerste paar lagen en daarna 7 seconden op de rest.

Dit leek mij wat erg extreem maar goed ik weet er ook niet zoveel van dus ik ben eigenlijk begonnen met de standaard instellingen. Deze waren 30 seconden en 2,5 seconden voor de rest.

Om de test goed te doen heb ik het testprintje van de volgende website gebruikt omdat dit een vrij snelle en kleine print is. https://3dprinterly.com/h...sting-for-resin-exposure/

Op zich heb ik die in zowel 2,5sec en daarna nog eens op 2sec geprint waarbij de 2,5 toch net iets beter uitziet echter ben ik nog steeds van mening dat het beter kan. Wellicht dat iemand wat tips heeft voor deze prints?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSvEB86KyAnoAQayvQdtfxQ6zz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWiYPBJlwAPIQD7liE0CF22F.jpg?f=fotoalbum_large
Zelf gok ik erop dat ik de exposure hoger moet zetten rond de 4sec ofzo gok ik?

Wat me in ieder geval tegen valt is de snelheid waarmee de print droogt nadat ik deze in water heb schoongemaakt. Beide prints heb ik een beetje schoongedept maar dat ziet er dus niet geweldig uit. Ze glanzen heel erg omdat ze dus niet echt compleet droog waren toen ik ze heb gecured. Tevens vind ik ze na het curen (2 min) nog niet echt geweldig en lijken ze krom te trekken alhoewel dat laatste kan komen doordat ik ze schuin heb gezet in de curing station. Misschien moet ik daar met de prusa een mooi schuin printje maken zodat ze goed schuin kunnen staan.

Wat ik een beetje jammer vindt is dat in mijn geval er geen details staan op de resin fles. Bij vrijwel alle fdm plastic staat een temp range op de verpakking maar bij deze wanhao totaal niet. Tevens vind ik het lastig om het badje goed schoon te krijgen. Hier kreeg ik de tip om alcohol te gebruiken met een microfibre doekje. Dit ging daarmee wel redelijk maar ik ben bang dat ik wel mijn fep film al een beetje geschadigd heb voordat ik dit deed. voor zover ik kan zien is die in ieder geval niet door en is het in een hoekje dus dat zou eigenlijk geen problemen moeten opleveren maar ook daar heb ik reserve van.

Morgen ga ik in ieder geval eens de andere calibratie proberen (https://ameralabs.com/blog/town-calibration-part/). Deze lijkt me beter omdat die wat groter is en hopelijk daardoor dat ik beter een idee krijg van de instellingen die ik moet gebruiken voor deze resin.

Op zich ben ik in ieder geval tevreden over mijn eerste 2 prints maar er zit nog heel veel ruimte voor verbetering in ieder geval.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
De rechter lijkt iets mooier, maar dat kan ook door de licht inval komen.
Tijdens curen kun je ze toch ook gewoon vlak leggen? Denk dat dat voor het proces niet veel uitmaakt.
Vergeet niet dat resin tijdens het proces altijd krimpt, dat staat denk ik wel op de fles. Dus een vlak met profiel erop zal denk ik altijd wel iets krom willen trekken. Dan moet het vlak aan beide kanten profiel hebben om kromtrekken tegen te gaan.

Omdat het een LED printer is zul je altijd wel iets licht doorloop hebben, dus helemaal perfect strak gaat met LED nooit lukken. Dan moet je naar een Laser, dacht dat Anycubic er een had of die zit nog in een kickstarter, maar die heb ik al een tijdje niet meer voorbij zien komen.

Schoonmaken van het bad, laat ik goed uitlekken en dan spoel ik altijd uit met IPA en dan met een papieren poetsdoek (Ik haal altijd een mega rol papieren auto poets doek bij de action) maak ik het verder schoon. Dus uit lekken, dan wat IPA erin beetje voorzichtig bewegen, zie je de Resin vanzelf oplossen. Paar keer doen met steeds klein beetje IPA. En als laatste papieren doekje nat maken met IPA, hoekjes schoonmaken en dan goed droogmaken en ff de boel laten drogen.
Naar mijn idee kan de FEP best veel hebben. Ik zie wel wat krasjes, maar dat zie ik niet in de prints terug.

Ik heb trouwens wel een voorraadje film liggen en als de film er echt niet meer uit ziet dan vervangen ik de film, maar dat zijn dan geen krasjes, maar echt beschadiging van het printen. Heb ook een tweede resin vat voor de printer, wel handig. Kan ik blijven printen en andere vat film vervangen als ik zin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Ik heb vooral tijdens de winter maanden problemen met printen erg veel last van prints die niet goed blijven plakken op het bed. Temperatuur in de printer kamer meestal onder 20 graden in de winter maanden, in combinatie met andere luchtvochtigheid dan de rest van het jaar, toch een probleem.

Ik print alleen met Anycubic Resin (Basic, Eco en Tough). Sinds Maart ongeveer alles weer in orde.
Blijft toch redelijk gevoelig voor temp, luchtvochtigheid etc. Best lijkt een printer kast met perfecte klimaat regeling :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Yagermeister schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:25:
Ik heb sinds vorige week een Elegoo Saturn S en vandaag heb ik mijn eerste prints gemaakt. Volgens alles zou je de printer de eerste keer moeten calibreren dus dat heb ik ook geprobeerd. Volgens 123-3d waren de beste settings die hun gebruikte voor het type resin (Wanhao UV water washable resin wit 1000 ml) 30 seconden op de eerste paar lagen en daarna 7 seconden op de rest.

Dit leek mij wat erg extreem maar goed ik weet er ook niet zoveel van dus ik ben eigenlijk begonnen met de standaard instellingen. Deze waren 30 seconden en 2,5 seconden voor de rest.

Om de test goed te doen heb ik het testprintje van de volgende website gebruikt omdat dit een vrij snelle en kleine print is. https://3dprinterly.com/h...sting-for-resin-exposure/

Op zich heb ik die in zowel 2,5sec en daarna nog eens op 2sec geprint waarbij de 2,5 toch net iets beter uitziet echter ben ik nog steeds van mening dat het beter kan. Wellicht dat iemand wat tips heeft voor deze prints?
[Afbeelding]
Zelf gok ik erop dat ik de exposure hoger moet zetten rond de 4sec ofzo gok ik?

Wat me in ieder geval tegen valt is de snelheid waarmee de print droogt nadat ik deze in water heb schoongemaakt. Beide prints heb ik een beetje schoongedept maar dat ziet er dus niet geweldig uit. Ze glanzen heel erg omdat ze dus niet echt compleet droog waren toen ik ze heb gecured. Tevens vind ik ze na het curen (2 min) nog niet echt geweldig en lijken ze krom te trekken alhoewel dat laatste kan komen doordat ik ze schuin heb gezet in de curing station. Misschien moet ik daar met de prusa een mooi schuin printje maken zodat ze goed schuin kunnen staan.

Wat ik een beetje jammer vindt is dat in mijn geval er geen details staan op de resin fles. Bij vrijwel alle fdm plastic staat een temp range op de verpakking maar bij deze wanhao totaal niet. Tevens vind ik het lastig om het badje goed schoon te krijgen. Hier kreeg ik de tip om alcohol te gebruiken met een microfibre doekje. Dit ging daarmee wel redelijk maar ik ben bang dat ik wel mijn fep film al een beetje geschadigd heb voordat ik dit deed. voor zover ik kan zien is die in ieder geval niet door en is het in een hoekje dus dat zou eigenlijk geen problemen moeten opleveren maar ook daar heb ik reserve van.

Morgen ga ik in ieder geval eens de andere calibratie proberen (https://ameralabs.com/blog/town-calibration-part/). Deze lijkt me beter omdat die wat groter is en hopelijk daardoor dat ik beter een idee krijg van de instellingen die ik moet gebruiken voor deze resin.

Op zich ben ik in ieder geval tevreden over mijn eerste 2 prints maar er zit nog heel veel ruimte voor verbetering in ieder geval.
Je moet je kalibratie prints niet extra curen voordat je ze gaat vergelijken. Het zijn juist exposure tests, je vertekent het beeld door 2 minuten UV licht er op te gooien.
Voor de kalibratie dus: goed schoonmaken, goed drogen en 'kaal' vergelijken. Beide zien er voor mij wel heel erg over exposed uit, dat komt waarschijnlijk idd door het curen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 15:57

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

OverloadOfRed schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Je moet je kalibratie prints niet extra curen voordat je ze gaat vergelijken. Het zijn juist exposure tests, je vertekent het beeld door 2 minuten UV licht er op te gooien.
Voor de kalibratie dus: goed schoonmaken, goed drogen en 'kaal' vergelijken. Beide zien er voor mij wel heel erg over exposed uit, dat komt waarschijnlijk idd door het curen achteraf.
Goed om te weten maar ik ben op dit moment de andere test print aan het doen omdat deze ook betere uitleg heeft met betrekking tot alle dingen die erop staan. Volgens mij zijn ze niet overexposed maar dat kan best door de glossy look komen omdat ze nog een beetje nat waren voor het curen. Dinsdag krijg ik nog een fohn die niet meer gebruikt wordt en dan kan ik tenminste fatsoenlijk drogen zodat ik meteen door kan. Als ik prints klaar heb gooi ik ze hier neer in ieder geval.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Yagermeister schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:55:
[...]

Goed om te weten maar ik ben op dit moment de andere test print aan het doen omdat deze ook betere uitleg heeft met betrekking tot alle dingen die erop staan. Volgens mij zijn ze niet overexposed maar dat kan best door de glossy look komen omdat ze nog een beetje nat waren voor het curen. Dinsdag krijg ik nog een fohn die niet meer gebruikt wordt en dan kan ik tenminste fatsoenlijk drogen zodat ik meteen door kan. Als ik prints klaar heb gooi ik ze hier neer in ieder geval.
Het kan idd de foto zijn, maar die kalibratie print moet echt strakke lijnen geven. De lijntjes die te veel over elkaar heen gaan = overexposed. Verder misschien handig als je een richtlijn opzoekt qua settings van anderen met dezelfde printer, want 4 seconden voor een monochroom scherm is echt wel heel veel.
Als je de prints wast met IPA hoef je daar geen fohn bij te halen, dat verdampt binnen een paar uur echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
zo ik ben ook weer snugger bezig...

al 2 miniaturen gehad die zo hard waren dat er van alles af brak. ik dacht nog zo lang heb ik ze niet in de cure station gedaan.

maar ze staan allemaal op mijn bureau vol in de ochtend zon...

maar de grote vraag zorgt een primer er voor dat dit proces stopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
tijs000 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:02:
zo ik ben ook weer snugger bezig...

al 2 miniaturen gehad die zo hard waren dat er van alles af brak. ik dacht nog zo lang heb ik ze niet in de cure station gedaan.

maar ze staan allemaal op mijn bureau vol in de ochtend zon...

maar de grote vraag zorgt een primer er voor dat dit proces stopt ?
Volgens mij is het gewoon een keer echt volledig uitgehard en is het ook beter het helemaal goed uit te harden. Als er vloeibaar/niet volledig uigehard resin achter blijft kan dat ook problemen geven. Denk dat je voor miniaturen beter naar een wat flexibeler resin kunt gaan.

Ik gebruik tegenwoordig Tough Resin van Anycubic voor de wargaming minaturen. Dat is wel handiger dan de basic, die idd veel te hard is. Laten vallen - 100% zekerheid dat het model stuk is :-(
Dat is nu minder het geval en met een laagje verf is het nu net zo stevig als de plastic molt miniaturen. Dunnen dingen kan ik gewoon buigen zonder dat het breekt. Heerlijk. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honnou
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-04 13:09
Hallo allemaal!

voorheen had ik een phrozen mini 4k, en ga nu overstappen op de elegoo satun 2.
Natuurlijk zijn we geen tweakers als ik het niet leuker/makkelijker wil maken met snufjes.

Ik ga nog een flex-plate halen om het van de build plate af te halen makkelijker te maken.

Ik ben nog opzoek naar een USB optie die in de printer kan steken en waar ik via wifi bestanden van mn laptop naartoe kan sturen. iemand een idee?

ik heb een sandisk wireless gekocht, maar die kan niet tegelijk uitlezen en bestanden overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Honnou schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:06:
Hallo allemaal!

voorheen had ik een phrozen mini 4k, en ga nu overstappen op de elegoo satun 2.
Natuurlijk zijn we geen tweakers als ik het niet leuker/makkelijker wil maken met snufjes.

Ik ga nog een flex-plate halen om het van de build plate af te halen makkelijker te maken.

Ik ben nog opzoek naar een USB optie die in de printer kan steken en waar ik via wifi bestanden van mn laptop naartoe kan sturen. iemand een idee?

ik heb een sandisk wireless gekocht, maar die kan niet tegelijk uitlezen en bestanden overzetten.
Ze zijn echt niet meer te krijgen, maar ik kwam dit ergens tegen. Ongetest dus veel plezier met uitzoeken of het werkt of niet :P
https://magpi.raspberrypi...o-w-smart-usb-flash-drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
hoe vinden jullie die hele vette patreons met gave miniaturen ??
ik heb afgelopen tijd de facebook reclame misbruikt en dat werkte best goed alleen nu heeft die schijnbaar door dat ik het gebruik en begint het algoritme te veranderen en krijg ik geen nieuwe patreons enzo meer in de reclame blokjes :(
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste