Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heb heel wat youtube filmpjes gezien en de firmware en software lijkt een stuk verbeterd te zijn en voor 115 euro kon ik hem niet laten liggen.
Over een wash en cure twijfel ik nog wel. Misschien is het voor mij makkelijker om een losse wash en losse cure station te creëren zodat ik het niet elke keer hoef om te bouwen.
:strip_exif()/f/image/fSCf2BxvVGRKalSajAk8k0eR.jpg?f=fotoalbum_large)
Met keukenrol en 99.9 iso schoongemaakt. Je ziet (en voelt) aan beide kanten waar dat vlak zat en ik krijg het niet meer helder...
Eerste keer, stuk gemaakt omdat er wat bleef plakken op de fep. Mesje niet vlak genoeg gehouden... fep stuk.
2de en 3de keer was noodzaak, fep zag er niet meer uit.
Moet wel zeggen dat de film niet 100% helder hoeft te zijn, de UV gaat er wel door heen naar mijn idee. Maar als de fep te slecht gaat worden dan gaat er steedss meer mislukken. Dus vervangen.
En tot nu toe (muv de eerste keer) asl er iets mislukt kan ik de resin blobs redeljk makkelijk van de fep-film halen. Zit nooit muurvast gelukkig.
Ik gebruik ook 99,9 IPA, maar ik dep de fep droog waar nodig. Nooit afnemen of zo, ik probeer de fep zo min mogelijk aan te raken. En spuit met een oude bloemenspuit de fep schoon met IPA.
Eerste keer valt altijd tegen, vooral de eerste bedlevel en goed vast zetten en dan zou je toch goed moeten kunnen printen.
Bedlevel zou volgens mij wel goed moeten zijn, tenminste gedaan volgens de instructie, en het is precies de gene die los gelaten heeft waar het niet goed is. Het was de test print met vlakken over het hele oppervlak.
Ik probeer meestal nooit het hele bed vol te zetten, merk vooral kleine dunne dingen aan de buiten kant van het bed wel iets vaker mislukken.LOTG schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:38:
@smitae Ja, denk dat het geen goed idee was om er over te wrijven met de keukenrol. Maar nieuwe besteld, hopelijk dat die snel komt.
Bedlevel zou volgens mij wel goed moeten zijn, tenminste gedaan volgens de instructie, en het is precies de gene die los gelaten heeft waar het niet goed is. Het was de test print met vlakken over het hele oppervlak.
Ik print meestal zo veel mogelijk in het midden van het bed en probeer dan meestal wat ruimte te houden aan de zijkanten ~ 1 cm max ofzo. Waarschijnlijk wel op te lossen door bedlift wat hoger te zetten. Maar heb geen zin om te testen met andere settings. Voor de grotere prints maakt het trouwens bij mij niet veel uit.
Mocht je bang zijn voor het vervangen. Heb op mijn blog beetje laten zien hoe de fep te vervangen op een Anycubic Mono SE. 15 minuten werkje.
https://aesmit.org/2021/1...ep-film-anycubic-mono-se/
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Vraag mij af hoe vlak ze moeten zijn? Ik heb een Mono SE, dus relatief klein bed. De Mono X is veel groter, neem aan iets meer kans dat je bed niet helemaal vlak is?Damic schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:20:
Blijkbaar zijn de bedden van Anycubic niet echt vlak (wrs van geen enkele printer) YouTube: This experimental 3D printable extruder works with timing belts!
Maar ik heb verder geen problemen met printen en plakken op het bed, gelukkig.
Heb tijden 0,04 gebruikt (slicer stond default op 004), maar verschil is voor mij niet zichtbaar. En scheelt toch snel 20% printtijd. Ook wel prettig.
Tot nu toe heb ik altijd de Anycubic BAsic Resin gebruikt. Bevalt opzich goed. En ik heb altijd de insteek dat ik niet ga swichen als iets goed werkt.
Ik zie dat de ECO resin minder krimpt, dat is mogelijk wel handig want als ik nu de prints een dagje op de support laat zitten dan trekt de boel wel esn een kleine beetje krom, dat zou dan ook minder zijn.
Dus Anycubic Basic versus ECO. Welke te kiezen...
Ik kan je hier niet direct mee helpen maar ik heb hier een Anycubic Eco pink staan die deze vakantie aangebroken wordt. Ik heb meerdere 500ml flessen gekocht van verschillende producenten want ik vond de weistek heerlijk printen maar de geur was zelfs met ventilatie te doordringend.smitae schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:32:
Ik laat het je na nieuwjaar weten!
Je had het hars dan op 11 november moeten kopen, nu is het gewoon duursmitae schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:32:
iemand ervaring met de Plant-based CO UV resin van Anycubic? Op een Anycubic Mono (SE)?
Tot nu toe heb ik altijd de Anycubic BAsic Resin gebruikt. Bevalt opzich goed. En ik heb altijd de insteek dat ik niet ga swichen als iets goed werkt.
Ik zie dat de ECO resin minder krimpt, dat is mogelijk wel handig want als ik nu de prints een dagje op de support laat zitten dan trekt de boel wel esn een kleine beetje krom, dat zou dan ook minder zijn.
2 liter Anycubic rond de 64 euro. Dat was jaar terug nog net 40 euro…. Maar nog altijd beter dan 50 euro de fles..
Toit nu toe alleen maar Anycubic gebruikt, andere soorten maar eens kijken, moet de prijs wel redelijk zijn.
37 Euro per liter. En geen verzendkosten.
Veel meer wil ik niet uitgeven, de Anycubic komt via DHL Germany, eind Jan.
De Elegoo heb ik dan volgende week. Dat is wel handig.
Nu opzoek naar leuke andere prints. Have fun !!
:strip_exif()/f/image/1wiUdJDLxlsQjprcPFbhdjIE.jpg?f=fotoalbum_large)
Moesten er eigenlijk drie zijn maar een had er los gelaten bij de lychee support base.
Alles met lychee gesliced en gesupport. Ook vreemd was dat de support base over de build plate stake van een die wel gelukt was, en dat voor aan. In lychee leek het niet eens kort op de rand te zitten... Was ook de mono profile, met correct volume.
Prints zijn wel wat sticky, denk dat ik de ipa maar eens moet filteren.
Eerst met ipa afgespoten, toen 4 min in de wash, supports er af met warm water toen 2 min in de cure en toen nog eens in de wash 2 min omdat ze sticky bleven. Maar dat hielp niet.
Edit: kan de wash bucket in de cure om de resin er uit te krijgen?
[ Voor 3% gewijzigd door LOTG op 29-12-2021 13:07 ]
Het is inderdaad flexibel en heeft ook minder krimp, maar kan even geen getal vinden, maar past beter dan de basic resin print. Dus lijkt minder krimp te hebben.
50% buigen voor het breekt.
De Anycubic Basic is echt niet meer te buigen (7% buigen voor het breekt) na curen en heeft 7% krimp, wat best veel is, daar moet je ik dus rekening meehouden in het design omdat ik het combineer met PLA printdelen.
Beide versies goed bruikbaar, maar de tough is best handig voor mijn modelwerk, met lijmen kun je de print zonder problemen buigen en in de goede postitie vastlijmen. Met de basic resin heb ik toch wel eens gehad dat de boel dan afbreekt. En vooral de minder krimp is handig om van de 3D design naar print te gaan.
Ik zat er al een tijdje naar te kijken en met een mooie kadobon voor kerst van werk en een bizar goede prijs heb ik de Creality Halot One met UW-02 wash and cure station opgepikt bij Bol voor 250,-
Na een weekje friemelen met settings heb ik alles lekker lopen en vliegen de modellen eruit!
Deze Darth Maul is een van mijn eerste modellen, na het standaard test werk:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Wacht, is dit jouw foto of de foto van het model wat je hebt gebruikt?jd1987 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:59:
Ik ben ook eindelijk ingestapt in het printen met een resin printerLijkt mij een mooie aanvulling op mijn modelbouw hobby.
Ik zat er al een tijdje naar te kijken en met een mooie kadobon voor kerst van werk en een bizar goede prijs heb ik de Creality Halot One met UW-02 wash and cure station opgepikt bij Bol voor 250,-
Na een weekje friemelen met settings heb ik alles lekker lopen en vliegen de modellen eruit!
Deze Darth Maul is een van mijn eerste modellen, na het standaard test werk:
[Afbeelding]
Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent
Dit is mijn foto van het model dat ik geprint en geschilderd hebOverloadOfRed schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:06:
[...]
Wacht, is dit jouw foto of de foto van het model wat je hebt gebruikt?
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Holy shit, petje afjd1987 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:07:
[...]
Dit is mijn foto van het model dat ik geprint en geschilderd heb
Ik gebruik nu 3dmaterials SuperFast water washable resin. Kost 30,- per liter op Amazon.nl bevalt goed maar ik ga er behoorlijk snel doorheen
30 Euro, denk niet dat je snel ergens Resin voor minder kunt vinden?Helza schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:47:
Heeft iemand nog suggesties voor goedkope resin? Gaat hard met dat spul
Ik gebruik nu 3dmaterials SuperFast water washable resin. Kost 30,- per liter op Amazon.nl bevalt goed maar ik ga er behoorlijk snel doorheen
Onlangs 2 liter Anycubic Eco gehaald voor 64 Euro. Ik blijf maar bij Anycubic Resin bevalt goed.
Beste is volgens mij een beetje blijven opletten, zo nu en dan komen er wel wat aanbiedingen voorbij.
Jaar geleden haalde ik de resin voor 20 ~ 22 Euro per liter, maar dat is echt over lijkt het. Dat was voor de BTW aanpassing. Alles lijkt toch ook duurder zijn geworden.
https://www.creality.shop/collections/creality-uv-resin
smitae schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:58:
[...]
30 Euro, denk niet dat je snel ergens Resin voor minder kunt vinden?
Onlangs 2 liter Anycubic Eco gehaald voor 64 Euro. Ik blijf maar bij Anycubic Resin bevalt goed.
Beste is volgens mij een beetje blijven opletten, zo nu en dan komen er wel wat aanbiedingen voorbij.
Jaar geleden haalde ik de resin voor 20 ~ 22 Euro per liter, maar dat is echt over lijkt het. Dat was voor de BTW aanpassing. Alles lijkt toch ook duurder zijn geworden.
Geen BTW/invoer gezeur via de creality-shop?wPlayNL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:51:
Heb nog nooit met resin geprint. Nog bezig alle supplies te verzamelen om dat binnenkort te gaan doen. Maar mijn resin bestelling is zojuist binnen gekomen. Komt zo te zien uit op 22,- euro de liter. Weet alleen nog niet of het wat is. Maar misschien hebben jullie er ook wat aan:
[...]
En wat zijn de verzendkosten?
Die 4 flessen van 500gr voor 44 euro lijkt idd een goede deal. Als de verzendkosten ook een beetje ok zijn.
Netjes mail contact gehad van de winkel of ze ook de 8x bestelde Grey 500ml konden opsturen als 4 1l flessen. ( Dichterbij op voorraad, Duitsland, dus sneller geleverd)
En netjes geleverd gekregen via DHL
smitae schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Geen BTW/invoer gezeur via de creality-shop?
En wat zijn de verzendkosten?
Die 4 flessen van 500gr voor 44 euro lijkt idd een goede deal. Als de verzendkosten ook een beetje ok zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door wPlayNL op 04-01-2022 19:19 ]
Mooi! Thnx voor de tip, gelijk meegepakt. Ik print normaal met Elegoo Water Washable van Amazon á €40 per liter. Deze van Creality komt uit op €26 per liter, zeer goede deal!Helza schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:29:
Tnx, ze hebben nu de Water Washable ook op p aanbieding. 3liter voor €80
Ik gebruikte zelf de 3DMaterials water washable voor 30,- per liter (amazon.nl) maar ik was dus net op zoek naar een goedkopere oplossingjd1987 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:05:
[...]
Mooi! Thnx voor de tip, gelijk meegepakt. Ik print normaal met Elegoo Water Washable van Amazon á €40 per liter. Deze van Creality komt uit op €26 per liter, zeer goede deal!
oh en bij 5liter een gratis curing station? interessant, betaling via paypal, dus als het niet zo is dan kan ik altijd nog een claim indienen.
[ Voor 14% gewijzigd door Helza op 05-01-2022 11:13 ]
Ik heb ook gebruik gemaakt van de actie met gratis curing station. Grappig dingetje wel iets kleiner dan ik had verwacht. Let wel dat de oorspronkelijke actie tot 31december liep. Dus of je hem nog krijgt.... Kan misschien beter even mailen daarvoor.Helza schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Ik gebruikte zelf de 3DMaterials water washable voor 30,- per liter (amazon.nl) maar ik was dus net op zoek naar een goedkopere oplossing
oh en bij 5liter een gratis curing station? interessant, betaling via paypal, dus als het niet zo is dan kan ik altijd nog een claim indienen.
[ Voor 3% gewijzigd door wPlayNL op 05-01-2022 15:17 ]
De aanbieding was aangepast naar deze maandwPlayNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:11:
[...]
Ik heb ook gebruik gemaakt van de actie met gratis curing station. Grappig dingetje wel iets kleiner dan ik had verwacht. Let wel dat de oorspronkelijke actie tot 31december liep. Dus of je hem nog krijgt.... Kan misschien beter even mailen daarvoor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0aVxGUdmTp32qi7raKAgMycz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xCtHpinvdQbInKb4UqPBOOy.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/YzfKFYmoO9oPx8g3UuFdUXSX.jpg?f=fotoalbum_large)
1
|
1
|
Hoe lang duurde bij jou voordat de bestelling binnen was? Bij DHL staat al paar dagen nu bij mij zending aangemeld, maar verder gebeurt er niks.Tok123 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 03:34:
Ik heb gewone hars gekocht en het uithardingslicht dat erbij zit, ziet er goed uit
https://www.creality.shop/collections/creality-uv-resin[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]code:
1 code:
1
Die zitten op het venster en op die "reflectie" strip.
Hier was het 28 December track en tracé.Tok123 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 03:34:
Ik heb gewone hars gekocht en het uithardingslicht dat erbij zit, ziet er goed uit
https://www.creality.shop/collections/creality-uv-resin[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]code:
1 code:
1
3 Januari eindelijk een track en tracé update en 4 januari ontvangen.
jd1987 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:59:
[...]
Hoe lang duurde bij jou voordat de bestelling binnen was? Bij DHL staat al paar dagen nu bij mij zending aangemeld, maar verder gebeurt er niks.
There's no limitation to ones imagination.
2x die 3liter water washable resin besteld en inderdaad netjes de Curing station erbij ontvangen.
Ik was nog even bang dat ze het niet zouden doen vanwege de "Buy any UV Resin 5kg or More" en dat ze dan zeggen dat je maar 2x 2 liter hebt besteld omdat die 3de fles telkens gratis is. Gelukkig niet zo
Ik had ook op de shop van creality zelf gekeken (creality3dofficial.com) en daar stond de aanbieding niet op, terwijl de order bevesting van hetzelfde domein afkomt.
[ Voor 65% gewijzigd door Helza op 11-01-2022 16:09 ]
Welke hoek heb je hem geprint? Lijkt mij, maar dat is zo een aanname, dat je in één keer teveel oppervlakte met de FEP hebt. Dat gaat wel eens mis. Als het niet in je vat zit heb je geluk gehad en is het toch later los gekomenLOTG schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:21:
Niet goed gesupport? Blijven plakken aan de fep? Ik kon in elk geval niets in het vat vinden.
/f/image/97g4EjoSGaq6XnvhrusMpOIT.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt mij niet dat er te veel oppervlak was toch?
Overigens 45 graden gedraaid en toen de magic button gebruikt in Lychee met light supports, en toen twee islands in de mond gefixed.
[ Voor 14% gewijzigd door LOTG op 13-01-2022 10:48 ]
Als ik naar het plaatje kijk, zie ik duidelijk te weinig support, voor de vinger, daar zit op een gegeven moment een grote klont aan de vinger die dan aan een klein puntje vast zit, en die door de peel force van de fep gaat bewegen.LOTG schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:46:
@OverloadOfRed
[Afbeelding]
Lijkt mij niet dat er te veel oppervlak was toch?
Overigens 45 graden gedraaid en toen de magic button gebruikt in Lychee met light supports, en toen twee islands in de mond gefixed.
en de kont is grotendeels leeg, dat is een plek van veel resin massa, en heeft meer ondersteuning nodig.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lAMu5UI3yEUGLjgJQrMkgX0l.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door absrnd op 13-01-2022 12:36 ]
Ook is de infill wel interessant, zitten er wel drain gaten in? Als er geen gaten in het model zitten is dit een tikkende tijdbom
Zie ook Damic in "[3D Printer] Resin printers"
[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 17-01-2022 18:59 ]
Ik rakel even een iets oude reactie op hier, maar ik ben benieuwd naar je ervaringen tot nu toe. Ik wil een eerste stap gaan zetten naar een resin printer, en op dit moment staat deze printer voor 158 euro op bol.com Ik zie dat je een mooiere aanbieding had, maar op dit moment lijkt dit een van de goedkoopste printers te zijn die kwalitatief wel in orde is. De Creality heeft net wat meer features dan concurrenten echter lijkt de buildplate vervelend te zijn qua vorm waardoor er veel resin in kan blijven hangen. Firmware wordt regelmatig geupdate, de Photon Mono schijnt dat veel minder te hebben, ik weet niet hoe belangrijk dat is; worden er regelmatig nieuwe features uitgebracht voor de firmware die het printen echt veel beter maken?wPlayNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:20:
Ondanks de lage respons hier op tweakers toch maar de knoop doorgehakt voor een Creality Halot one.
Heb heel wat youtube filmpjes gezien en de firmware en software lijkt een stuk verbeterd te zijn en voor 115 euro kon ik hem niet laten liggen.
Over een wash en cure twijfel ik nog wel. Misschien is het voor mij makkelijker om een losse wash en losse cure station te creëren zodat ik het niet elke keer hoef om te bouwen.
Ik twijfel zelf nog heel erg over een 4k of 2k printer (50 micron of 35 micron). Er zijn niet hele goede vergelijkingen te vinden, 4k lijkt wel kwalitatief iets beter te printen maar het verschil is niet enorm groot, de prijs echter wel. Een Photon Mono 4k kost iets van 280 euro, dus met dat verschil kan ik er nog een wash en curing station bijkopen als ik wil. 6k en 8k lijkt ook dichtbij te zijn, maar die zullen nog wel heel veel duurder zijn denk ik.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Met de Resin printer wil ik het liever gelijk goed doen aangezien de printer naast onze slaapkamer in het washok komt te staan.
Heb wel even gekeken waar ik mijn printer heb besteld. Die is zo te zien nog steeds 115 euro via:
https://www.banggood.com/...4&campaign=review-product
Je kan hier gewoon betalen via Klarna (achteraf betalen).
Soepstengel schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:53:
[...]
Ik rakel even een iets oude reactie op hier, maar ik ben benieuwd naar je ervaringen tot nu toe. Ik wil een eerste stap gaan zetten naar een resin printer, en op dit moment staat deze printer voor 158 euro op bol.com Ik zie dat je een mooiere aanbieding had, maar op dit moment lijkt dit een van de goedkoopste printers te zijn die kwalitatief wel in orde is. De Creality heeft net wat meer features dan concurrenten echter lijkt de buildplate vervelend te zijn qua vorm waardoor er veel resin in kan blijven hangen. Firmware wordt regelmatig geupdate, de Photon Mono schijnt dat veel minder te hebben, ik weet niet hoe belangrijk dat is; worden er regelmatig nieuwe features uitgebracht voor de firmware die het printen echt veel beter maken?
Ik twijfel zelf nog heel erg over een 4k of 2k printer (50 micron of 35 micron). Er zijn niet hele goede vergelijkingen te vinden, 4k lijkt wel kwalitatief iets beter te printen maar het verschil is niet enorm groot, de prijs echter wel. Een Photon Mono 4k kost iets van 280 euro, dus met dat verschil kan ik er nog een wash en curing station bijkopen als ik wil. 6k en 8k lijkt ook dichtbij te zijn, maar die zullen nog wel heel veel duurder zijn denk ik.
Oh dat is echt een goede deal, daarmee kan ik eigenlijk geen 4k printer meer verantwoorden, thanks! Ik ga hem gelijk bestellen. Je idee om je printer naast een afzuiging te zetten heeft me ook gelijk geïnspireerd om hetzelfde te gaan doen, dus bedankt voor het delen daarvanwPlayNL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 06:19:
Helaas kan ik je nog niet helpen. Ik wacht nog op een kastje die precies onder mijn afzuiging past op de zolder, zodat ik de gassen gelijk kan afzuigen naar buiten.
Met de Resin printer wil ik het liever gelijk goed doen aangezien de printer naast onze slaapkamer in het washok komt te staan.
Heb wel even gekeken waar ik mijn printer heb besteld. Die is zo te zien nog steeds 115 euro via:
https://www.banggood.com/...4&campaign=review-product
Je kan hier gewoon betalen via Klarna (achteraf betalen).
[...]
Ruimte is een uitdaging en waarschijnlijk heb ik meer aan een tweede FDM printer, die staat elke dag te printen. De Resin om de week of 2 a 3 werk ik en lijstje resin prints af in een paar dagen en dan gaat de resin Anycubic Mono SE weer in rust voor een week of 2.
https://www.123-3d.nl/Any...0BK-Y-O-i6006-t16912.html
edit: let erop dat ze niet op voorraad staan, ik kreeg gisteravond een e-mail dat ze pas in de tweede week van februari verwachten te kunnen gaan verzenden
[ Voor 23% gewijzigd door Soepstengel op 19-01-2022 13:35 ]
Er zit ook een klein beetje resin op het scherm, maar dat is gelukkig zo’n dun laagje dat ik dat wel weg kan schrapen.
Nu wil ik wel wat zekerheid, iemand hier ervaring met gebruik van een FEP sheet als screenprotector? Tips? Tricks?
Ik zit te denken met wat elektra tape vastmaken aan de randen maar dan verlies ik mogelijk wel de ‘gleuf’ waar het VAT nu zo mooi op valt
Ik kan de file van de printer niet meer in Chitubox openen (zo'n pwmo ofzo file), om te kijken of het hier in zit maar komt iemand dit bekent voor? Het waren wel een beetje van die vierkante chitubox vormen, maar het was ook aan een zijkant over de hele lengte.
[ Voor 11% gewijzigd door LOTG op 19-01-2022 18:09 ]
Ik heb een rol van 40x50cm gekocht https://www.aliexpress.com/item/32953200445.html
@LOTG zal wel een bug in chitubox zijn. Probeer eens Lychee.
[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 19-01-2022 18:24 ]
Ik heb nog maar geen extra sheet er tussen gedaan, eerst een testprint. De FEP sheets zijn niet lang genoeg om helemaal naar de rand van de printer te gaan om strak vastgemaakt te kunnen worden en los neerleggen leek me ook geen goed idee.
Hier kan ik spijt van gaan krijgen
50 micron is zo'n FEP sheet dik, denk dat het weinig uitmaakt of er nou 1 of 2 lagen tussen zitten, maar inderdaad heb je hogere kans op imperfectiesSoepstengel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:13:
Zorgt een screenprotector mogelijk niet voor slechtere afdruk kwaliteit omdat je meer afstand introduceert tussen je scherm en het bed? In theorie kan er meer licht zijwaarts gaan en door de afstand kan het beeld wellicht onscherp worden?
In hoeverre moet je rekening houden met dampen terwijl je niet aan het printen bent maar de bak nog wel gevuld is met resin?
Ik dacht eerst een box te bouwen om de printer en de afzuiging daar op aan te sluiten maar ik vraag me af of dat niet overkill is aangezien het een redelijk klein kamertje is en de extractor aardig wat lucht verplaatst.
Wat denken jullie?
Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793
Lijkt mij wel oke. En je moet de resin toch niet te lang in het resinvat laten zitten. En als je de deksel op de printer laat zitten dan kan het niet echt ontsnappen in de ruimte. Naar mijn gevoel komt de meeste damp vrij tijdens het schoonmaken etc. Belangrijkste is goede ventilatie van de ruimte, in de meeste gevallen is het openzetten van het raam denk ik wel al voldoende. Zeker bij deze kleine ruimte. Dus de extra afzuiging lijkt mij dan een mooie extra.tipex schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 06:19:
Hoi allemaal, ik hoop ook binnenkort te beginnen met mijn eerste resin printer, een Elegoo mars 3. De meest geschikte ruimte is het kantoortje van mijn vrouw, een klein kamertje van ongeveer 2 x 4 meter. Voor de afvoer van de dampen heb ik een Extractor Fan - 125mm - 2 speed - 220-280 m3/h besteld en deze wil ik via een flexibele slang op het schuifraam aansluiten. De printer zal niet gebruikt worden als er gewerkt wordt in de kamer.
In hoeverre moet je rekening houden met dampen terwijl je niet aan het printen bent maar de bak nog wel gevuld is met resin?
Ik dacht eerst een box te bouwen om de printer en de afzuiging daar op aan te sluiten maar ik vraag me af of dat niet overkill is aangezien het een redelijk klein kamertje is en de extractor aardig wat lucht verplaatst.
Wat denken jullie?
Have fun met je printer
Waar ga je de slang op aansluiten, naast dan de aansluiting op het raam? Als je geen box gaat maken maar wel een slang snap ik 'm niet helemaaltipex schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 06:19:
Hoi allemaal, ik hoop ook binnenkort te beginnen met mijn eerste resin printer, een Elegoo mars 3. De meest geschikte ruimte is het kantoortje van mijn vrouw, een klein kamertje van ongeveer 2 x 4 meter. Voor de afvoer van de dampen heb ik een Extractor Fan - 125mm - 2 speed - 220-280 m3/h besteld en deze wil ik via een flexibele slang op het schuifraam aansluiten. De printer zal niet gebruikt worden als er gewerkt wordt in de kamer.
Wat denken jullie?
De tijd dat je de kap er af pakt is inderdaad het meest funest voor de dampen, die gaan alle kanten op. Ik zou er in ieder geval rekening mee gaan houden dat je vrouw er wel last van gaat hebben als je klaar bent met printen..
Verder, welkom bij de club
Heb je gedacht aan een masker? Schoonmaak station/spulletjes? Een goede USB (niet van ome Ali) kan je een boel koppijn schelen. De maskers en handschoenen die je bij je printer krijgt kan je net zo goed gelijk in de bak gooien want je hebt er niks aan voor resin dampen en latex bijt dat spul zo doorheen.
Mocht ik geen box maken om de printer heen dan zou ik het zuigende gedeelte van de extractor zoveel mogelijk in de buurt van printer / schoonmaak plek plaatsen. Juist ook omdat jullie aangeven dat bij het schoonmaken eigenlijk de meeste dampen vrijkomen, dat zou dan buiten de box plaatsvinden. In dat geval zou de ruimte zelf min of meer de box zijn. Zit daar een soort van logica in of zou dat niet werken?
Verder zijn de meeste schoonmaak zaken al binnen of in bestelling maar ben ik nog wel op zoek naar een goed verf masker, als jullie daar een advies voor hebben hoor ik het graag. Ook hoe je daar de juiste maat in bepaald, welke gebruiken jullie?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68444920
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68444224
En dan nog wat nitril handschoenen.
@smitae Top dank je wel! Weet je nog waar je die blauwe matjes hebt besteld, die zoek ik ook nog?smitae schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:05:
Ik heb vrijdag 20 augustus wat gepost over maskers, filters etc.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68444920
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68444224
En dan nog wat nitril handschoenen.
Ik heb gekozen voor een koekjes bakplaat van metaal, deze kan ik, met alle spullen er op, zonder problemen wegzetten, en mijn tafel snel weer vrij makentipex schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:24:
[...]
@smitae Top dank je wel! Weet je nog waar je die blauwe matjes hebt besteld, die zoek ik ook nog?
Ik heb deze gekocht, niet blauw maar doet zijn werk.tipex schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:24:
[...]
@smitae Top dank je wel! Weet je nog waar je die blauwe matjes hebt besteld, die zoek ik ook nog?
Zeker, bij Ali. https://nl.aliexpress.com...r_list.0.0.21ef79d2Q9DDhFtipex schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:24:
[...]
En dit is ook handig voor het terug gieten van de resin in de fles;
https://nl.aliexpress.com...r_list.0.0.21ef79d2Q9DDhF
Voordeel van de siliconen matjes is dat uitgeharde resin er eenvoudig afgehaald kan worden. Maar niet erg handig om even weg te zetten idd.absrnd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:53:
[...]
Ik heb gekozen voor een koekjes bakplaat van metaal, deze kan ik, met alle spullen er op, zonder problemen wegzetten, en mijn tafel snel weer vrij maken
Er zit bij nooit uitgeharde resin op.smitae schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:43:
[...]
Voordeel van de siliconen matjes is dat uitgeharde resin er eenvoudig afgehaald kan worden. Maar niet erg handig om even weg te zetten idd.
Ik gebruik deze als stabiele ondergrond, om de prints van de buildplate te schrapen, en dan is er alleen onverharde resin resten er op, die je gemakkelijk weg kan vegen.
Hoe werk jij met die trechter dan? Ik vind het niet handiger dan een harde plastic trechter met papieren filter. Past niet lekker op de resin fles en blijft niet zelf in de fles staansmitae schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Zeker, bij Ali. https://nl.aliexpress.com...r_list.0.0.21ef79d2Q9DDhF
En dit is ook handig voor het terug gieten van de resin in de fles;
https://nl.aliexpress.com...r_list.0.0.21ef79d2Q9DDhF
[ Voor 6% gewijzigd door OverloadOfRed op 21-01-2022 21:04 ]
Na gebruik ff schoonspoelen/spuiten met IPA en klaar. Je moet wel iets meer mikken rustig erin gieten, minder groot dan bv een grotere kunststof filterhouder.
Heb 1x een poging gedaan met papieren filters, werkte niet bij mij. Kan door de de filters komen, maar resin loopt er zeer slecht door. En na paar seconden loopt het helemaal niet meer door.
En uiteindelijk wil je gewoon de mogelijk stukjes uitgeharde resin filteren, dus dat metalen filter is meer dan goed genoeg.
Ja echt hard niet, maar wel semi uitgehard als ik een tijdje de druppels niet opruim. In elk geval wilde ik een poging doen het bureaublad schoon te houden. Maar dat is niet geluktabsrnd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:11:
[...]
Er zit bij nooit uitgeharde resin op.
Ik gebruik deze als stabiele ondergrond, om de prints van de buildplate te schrapen, en dan is er alleen onverharde resin resten er op, die je gemakkelijk weg kan vegen.
Had beter het hele bureau kunnen afdekken achteraf. Maar de siliconen matjes zijn wel prettig in gebruik, althans voor mij.
Hm denk ander merk resin dan. De 500ml Elegoo standard grey past de trechter iig voor geen meter op. Ben bijna toe aan m’n 1L fles, daar maar eens op testensmitae schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:23:
De siliconen-trechter past gewoon in de resin fles-opening en daar dan het metalen filter boven op. Werkt als een speer.
Na gebruik ff schoonspoelen/spuiten met IPA en klaar. Je moet wel iets meer mikken rustig erin gieten, minder groot dan bv een grotere kunststof filterhouder.
Heb 1x een poging gedaan met papieren filters, werkte niet bij mij. Kan door de de filters komen, maar resin loopt er zeer slecht door. En na paar seconden loopt het helemaal niet meer door.
En uiteindelijk wil je gewoon de mogelijk stukjes uitgeharde resin filteren, dus dat metalen filter is meer dan goed genoeg.
Dat kan, ik gebruik de Anycubic resins, die hebben een redelijk grote opening.OverloadOfRed schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:09:
[...]
Hm denk ander merk resin dan. De 500ml Elegoo standard grey past de trechter iig voor geen meter op. Ben bijna toe aan m’n 1L fles, daar maar eens op testen
Altijd beetje zoeken naar de beste deal blijft wel een uitdaging.
De garage gaat het dus worden, de uitdaging daar is dat deze onverwarmd is, wel redelijk geïsoleerd maar bij lange na niet de gewenste temperatuur in deze tijd van het jaar. De hele garage verwarmen lijkt me niet heel efficiënt dus ik heb een tijd naar een geschikte manier van verwarmen gezocht. Verwarmings elementen in de printer / kleine straalkacheltjes bij de printer / terrarium matten, leek me ook niet heel fijn / veilig. Ik ben nu uitgekomen op buisverwarming, dit lijkt me goede en veilige manier van verwarmen en heeft (optioneel) ook nog een thermostaat. Eventueel wil ik deze nog koppelen aan een temperatuur controller (van inkbird met WiFi) die hem inschakelt onder de 20 graden en uitschakelt boven de 25 graden. De afzuiging kan nog steeds middels de extractor naar buiten in een permanente opstelling. Ik maak nog steeds in een box zodat alleen deze verwarmd hoeft te worden en de dampen niet al te erg kunnen verspreiden.
Uitstekend plan helemaal, buisverwarming heb ik inderdaad ook naar gekeken maar ik heb toch een klein straalkacheltje gekozen met ingebouwde thermostaat. Denk dat het weinig uitmaakt uiteindelijk, als je maar een thermostaat hebttipex schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:06:
We zijn inmiddels weer een paar dagen verder en het idee van de printer in het kantoortje van vrouwlief is komen te vervallen. Het leek me toch niet ideaal om hem neer te zetten in een ruimte waar vaak anderen aanwezig zijn. En dat zou de tijd om te kunnen printen ook behoorlijk beperken.
De garage gaat het dus worden, de uitdaging daar is dat deze onverwarmd is, wel redelijk geïsoleerd maar bij lange na niet de gewenste temperatuur in deze tijd van het jaar. De hele garage verwarmen lijkt me niet heel efficiënt dus ik heb een tijd naar een geschikte manier van verwarmen gezocht. Verwarmings elementen in de printer / kleine straalkacheltjes bij de printer / terrarium matten, leek me ook niet heel fijn / veilig. Ik ben nu uitgekomen op buisverwarming, dit lijkt me goede en veilige manier van verwarmen en heeft (optioneel) ook nog een thermostaat. Eventueel wil ik deze nog koppelen aan een temperatuur controller (van inkbird met WiFi) die hem inschakelt onder de 20 graden en uitschakelt boven de 25 graden. De afzuiging kan nog steeds middels de extractor naar buiten in een permanente opstelling. Ik maak nog steeds in een box zodat alleen deze verwarmd hoeft te worden en de dampen niet al te erg kunnen verspreiden.
Deze keer de Venom bust van Creature Armory:

Het eerste wat me opviel was dat het resin echt behoorlijk stinkt. Nu moet ik zeggen dat ik wel een behoorlijk luchtjes persoon bent, dus misschien overdrijf ik een beetje. Met de kap erop dacht ik dat het wel mee zou vallen, maar dat was totaal niet het geval, de fan in de printer creëert een negatieve druk in de machine en blaast alle dampen de machine uit tijdens het printen. Binnen no-time stonk mijn hele werkkamer naar resin. Ik ben nu bezig om een filter torren te printen op mijn FDM printer, de filter van Creality schijnt niet al te best te zijn, dus hopelijk helpt dat wat. Printjes (zodra ik het een beetje onder de knie heb) zal ik dan ook wel voornamelijk 's nachts gaan doen of wanneer ik niet thuis ben.
Het volgende wat me opviel was de fans die behoorlijk wat herrie maakte. Ik heb ze (40mm/10mm en 60mm/15mm) vandaag vervangen door Noctua fans (40mm/10mm en 60mm/25mm) want dat had ik met mijn FDM printer ook gedaan. De herrie is wel wat minder geworden echter ben ik erachter gekomen dat de herrie vooral wordt veroorzaakt door de 40mm fan + filter die er tegenaan zit, er komt ook niet super veel lucht doorheen heb ik gemerkt. Dat zet me wel een beetje aan het denken hoe ik dat met die filter torren moet doen, daar gaat nog veel meer zooi bovenop want de airflow niet ten goed komt. We gaan het zien. Fans vervangen is wellicht niet echt nodig bij deze printer, het is niet te vergelijken met de fans van een Ender 3 bijvoorbeeld.
Het curen op dit moment zonder UV licht of Cure & Wash station gaat voor geen meter zoals ik al een beetje had verwacht, dus ik moet nog even geduld hebben. De eerste test print die eruit kwam (validation matrix) zag er al indrukwekkend uit terwijl die niet eens goed was qua kalibratie, dus ik ben al benieuwd wat er uit gaat komen zodra ik echt kan beginnen
edit: oh de Creality ld-002h is overigens zeer vergelijkbaar mocht je naar upgrades zoeken. Ik heb zo een deksel voor m'n resin tank geprint die bedoeld was voor de ld-002h, past perfect
[ Voor 4% gewijzigd door Soepstengel op 27-01-2022 00:10 ]
Om te curen zijn er buiten de cure station twee opties: in de zon laten liggen, wat nu voor geen meter gaat met het weer of een lossen lamp. Op je fles staat de golflengte die nodig is, en die je printer en cure station ook gebruiken om te curen.
Afzuiging naar buiten maken is niet echt een optie, dat zal vast en zeker ook wel voor meer mensen gelden. Zit er nog over te denken om hem in de gang te plaatsen bij de centrale afzuiging op zolder, daar zit nog een extra aansluiting op die op dit moment niet gebruikt wordt. Iets met een klep zou dan wellicht mogelijk zijn, maar vergt wederom weer een investering waar ik op dit moment niet echt op zit te wachten. Zoveel mogelijk printen zonder in de kamer aanwezig te zijn en goed ventileren zijn mijn enige opties op het moment, en dat is primaLOTG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:38:
@Soepstengel Het is aan te raden om hem in een afsluitbare ruimte (kast of zo) te plaatsen en daar afzuiging naar buiten op te monteren. Sowieso een filter masker dragen als je er bij in de buurt bent, en uiteraard handschoenen en een bril. Ook als je met IPA of zo bezig bent.
Om te curen zijn er buiten de cure station twee opties: in de zon laten liggen, wat nu voor geen meter gaat met het weer of een lossen lamp. Op je fles staat de golflengte die nodig is, en die je printer en cure station ook gebruiken om te curen.
Gelukkig wonen we in Nederland en hebben een prachtige growcultuur.
https://www.growland.nl/A...H0sWL3a3M6BgaAq4_EALw_wcB
Ik heb deze aan mijn kabinet vastgemaakt en dit werkt zeer goed. Afzuiging met een noctua ventilator via een drogerslang hiernaar en de geurtjes (en als het goed is ook de gevaarlijke stoffen) zouden gefilterd moeten worden. 2 aliexpress robotvacuum hepa filters ertussen en klaar is kees.
Op thingiverse kun je super veel verbindingsstukken vinden en adapters. Leef je uit zou ik zeggen.
Heb je qua ombouw zelf iets gemaakt of iets kant en klaar gekocht?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F7PqYU14yPttGbOh83AVxr2B.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1bubviYshulyruQbEQCOcZEr.jpg?f=user_large)
@Mentu Die heb ik gezien inderdaad maar ik zag het nog even niet zitten om gelijk gaten in mijn deksel te maken. Mars 3 is ook wel redelijk compact al vermoed ik dat het wel zou moeten passen. Voor nu schommelt de box tussen de 20 - 24 graden met de buis en de warmte die uit de printer zelf komt.
Gebruik je zelf deze oplossing?
Ik denk dat je veel warmte verliest naar buiten toe, voordat een laagje XPS effect heeft als isolatie denk ik dat je wel even moet warmen. Misschien dat je het met radiator folie wat beter krijgt?tipex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:37:
Vanochtend weer getest met het op temperatuur krijgen van de box maar deze leek telkens rond de 16 te stagneren, temp in de garage zelf lag rond de 9 graden. Had het idee dat het lag aan het feit dat er weinig circulatie was, een lompe ventilator in de box geplaatst, veel te groot maar puur om te testen en binnen de kortste keren zat ik op 20 graden. De printer van een firmware update voorzien, ingesteld en de eerste test print is nu onderweg. Fingers crossed 🤞
Het gaat niet eens zozeer om de warmte van je enclosure, maar je resin moet de juiste temperatuur krijgen. Misschien dat de printer wat dichter bij de buisverwarming zetten al genoeg is. Als hij niet al te warm wordt kan dat imo weinig kwaad
edit: maar je mag denk ik trots zijn op de enclosure, ziet er erg gelikt uit en leuk bedacht met die deurtjes zo
[ Voor 5% gewijzigd door OverloadOfRed op 30-01-2022 13:01 ]
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeNintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793