Die gaat zeker goed zijn werk doen. Wel ff opletten dat je de goede filters er bij haalt. Ik heb aantal posts terug aangegeven welke je het beste kunt gebruiken als je met je neus boven de bakken resin en IPA hangtjdh009 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 01:54:
Is een A2P2 masker voldoende bescherming bij het printen en schoonmaken? Bijv:
https://www.hornbach.nl/s...onen/7968701/artikel.html
Of kun je beter voor een ander masker gaan?
@jdh009 het is inderdaad een terugkerend onderwerp, als ik zo terug lees op het antwoord van @smitae op mijn eigen vraag ontbreekt het B filter. Je hebt A+B en daarnaast P voor het schuren.smitae schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:33:
[...]
In elk geval A, B (en P als je de resin gaat schuren) moet het filter opvangen.
[Afbeelding]
Ja, B weet ik nog steeds niet helemaal zeker, waarschijnlijk is A voldoende voor de IPA en de Resin dampen. Maar vaak zie je de filters in combi AB, dus dat maakt dan niet veel uit, krijg je extra B bescherming erbij.Arloid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:31:
[...]
@jdh009 het is inderdaad een terugkerend onderwerp, als ik zo terug lees op het antwoord van @smitae op mijn eigen vraag ontbreekt het B filter. Je hebt A+B en daarnaast P voor het schuren.
Kan niet goed achterhalen of Resin ook type B dampen geeft.
IPA (kookpunt 82 graden Celsius) valt onder type-A damp.
@smitae nu zijn die extra filterklassen (incidenteel) de kosten niet. Heb hier zo'n 3m 6092 filter, kwa letteraanduiding zwaar overkill, echter is €60 mij die zekerheid wel waard, zelfs dan weet je niets zeker, even kijken hoe die p filters erop kunnen. Nu nog even de keukenwinkel in voor een mooi schort, daarmee zijn de risico's mij betreft redelijk beperkt.
Had de elegoo mars 2 en een washing station gekocht op amazon, echter met black friday was retour sturen en naar ome Alie voordeliger. Voor die paar duiten extra maar gelijk de wash and cure. Printer komt samen met de fdm en cnc elk in hun eigen behuizing in een kast te staan. Even kijken hoe ik alle 3 ga filteren, waarschijnlijk krijgen ze allemaal een aansluiting op hetzelfde koolstof en mogelijk hepa filter. In het plafond van m'n werkplaats zitten luchtleidingen direct naar buiten, hier komen binnenkort geluidsdempers voor het houtgeweld zonder dat ik inlever op ventilatie. Binnenkort nog even kijken naar een afsluitbaar ventiel of rooster voor de warmte, de kachel aanzetten heeft ook geen zin met 4 van die gaten in het plafond.
Had de elegoo mars 2 en een washing station gekocht op amazon, echter met black friday was retour sturen en naar ome Alie voordeliger. Voor die paar duiten extra maar gelijk de wash and cure. Printer komt samen met de fdm en cnc elk in hun eigen behuizing in een kast te staan. Even kijken hoe ik alle 3 ga filteren, waarschijnlijk krijgen ze allemaal een aansluiting op hetzelfde koolstof en mogelijk hepa filter. In het plafond van m'n werkplaats zitten luchtleidingen direct naar buiten, hier komen binnenkort geluidsdempers voor het houtgeweld zonder dat ik inlever op ventilatie. Binnenkort nog even kijken naar een afsluitbaar ventiel of rooster voor de warmte, de kachel aanzetten heeft ook geen zin met 4 van die gaten in het plafond.
Ik kom op anycubics alieexpress pagina op ongeveer de zelfde prijs uit vanaf DE. Wat betreft de SE, voor de meerprijs mis ik eigenlijk de echte verschillen op de case na.smitae schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:25:
[...]
Als ik het zo lees zit er op de anycubic webshop geen BTW bij. Dus je loopt wel een risico.
123-3d heeft ook wel leuke Black Friday aanbiedingen zag ik net. Anycubic Mono SE + Wash&Cure, ben je voor 400 Euro klaar.
Of een Creality Halot CL-60 of een Elegoo Mars + Wash&Cure, ben je voor 250 euro klaar. Maar ik heb geen ervaring met Creality of Elegoo. Maar denk dat tegenwoordig de meeste resins printers goed zijn.
Probleer wel een Mono UV te nemen, scheelt danig in je printtijd.
Dan zou het er idd bij kunnen zitten. Maar Ali express heeft 100% zeker regeling met EU over BTW afdracht. Anycubic geen idee?LOTG schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:14:
[...]
Ik kom op anycubics alieexpress pagina op ongeveer de zelfde prijs uit vanaf DE. Wat betreft de SE, voor de meerprijs mis ik eigenlijk de echte verschillen op de case na.
Ik ben wel blij met de SE, net wat handiger dan een losse case en is full-metal. Heb altijd ruzie dat ik de deksel van de Wash&Cure overal en nergens heb staan. Maar idd, dat is persoonlijk, zal niets uitmaken met printen. Dus als kosten een punt is vooral niet de SE kopen zou ik zeggen.
AC levert vanuit EU warehouses. Ali is gewoon een storefront voor ze. Het maakt niet uit waar je bestelt.smitae schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:08:
[...]
Dan zou het er idd bij kunnen zitten. Maar Ali express heeft 100% zeker regeling met EU over BTW afdracht. Anycubic geen idee?
Mijn eerste print met mijn Anycubic Photon Mono met Weistek ABSlike hars en de settings van Damic.
https://i.imgur.com/KGTJmWU.jpg - 2.5s
https://i.imgur.com/oqjgwCe.jpg - 3s
https://i.imgur.com/9o67TMJ.jpg?1 - 3.5s
https://i.imgur.com/YPCf5MG.jpg - 4s
Wat zijn de kartelrandjes aan de rechterkant?
Enne nu nog even printen op 2.5 en 3.5 en 4s exposure om te kunnen vergelijken.
https://i.imgur.com/KGTJmWU.jpg - 2.5s
https://i.imgur.com/YPCf5MG.jpg - 4s
[ Voor 52% gewijzigd door Mentu op 26-11-2021 16:40 ]
Zet je rising & lowering speed eens wat trager. Bij mijn epax gaat ie altijd de eerst paar stappen (initial rise) heel traag als ie naar boven gaat en weet niet of de mono dat ook doet.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik heb daar niet jouw instellingen over genomen - dat durfde ik niet aan aangezien ik niet begreep wat deze twee inhielden. Deze staan bij mij op default ( liftingS = 1mm/s en LoweringS = 3mm/s.Damic schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:44:
Zet je rising & lowering speed eens wat trager. Bij mijn epax gaat ie altijd de eerst paar stappen (initial rise) heel traag als ie naar boven gaat en weet niet of de mono dat ook doet.
Ik heb er nu drie naast elkaar liggen ik vind het maar moeilijk het verschil te zien. Wat zijn deze dingen toch goed zeg.
Ziet er toch netjes uit?Mentu schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:23:
Mijn eerste print met mijn Anycubic Photon Mono met Weistek ABSlike hars en de settings van Damic.
Ik gebruik zelf Anycubic basic en ik print 1.5 seconden per layer. (0.05mm) (Off-time 0.5 sec)
Z lift Distance - 6.00
Z lift speed - 4.00
Z retreact speed - 6.00
Bottom 6 layers, 20 seconden exposure.
Ik ken je type Resin niet, maar voordeel van de Mono's is juist dat je veel korter kunt belichten. Dus als het kan zou ik echt 1.5 seconden proberen? Maar wel ff je resin checken denk ik? Scheelt namelijk gigantisch in je print-tijd.
[ Voor 14% gewijzigd door smitae op 26-11-2021 16:24 ]
Yup, althans mijn Mono SE, gaat eerst langzaam, daarna wat sneller. 4mm lift en 6mm retract. Maar goed, dat zet je zelf in de slicer.Damic schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:44:
[ Voor 4% gewijzigd door smitae op 26-11-2021 16:23 ]
Ha voila dan is het bijna dezelfde firmwaresmitae schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:23:
[...]
Yup, althans mijn Mono SE, gaat eerst langzaam, daarna wat sneller. 4mm lift en 6mm retract. Maar goed, dat zet je zelf in de slicer.
Gaan eens experimenteren met tijden.
[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 26-11-2021 16:29 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik ga gelijk even op 1.5 testen met iets snellere settings... - ben benieuwd. Heb nu de 2.5 en 4 seconden er ook bij gezet. 2.5 ziet er niet slecht uit toch? Blijft lastig om te ziensmitae schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:19:
[...]
Ziet er toch netjes uit?
Ik gebruik zelf Anycubic basic en ik print 1.5 seconden per layer. (0.05mm) (Off-time 0.5 sec)
Z lift Distance - 6.00
Z lift speed - 4.00
Z retreact speed - 6.00
Bottom 6 layers, 20 seconden exposure.
Ik ken je type Resin niet, maar voordeel van de Mono's is juist dat je veel korter kunt belichten. Dus als het kan zou ik echt 1.5 seconden proberen? Maar wel ff je resin checken denk ik? Scheelt namelijk gigantisch in je print-tijd.
Het ziet er prachtig uit... ben super enthousiast voor mijn eerste model(ofdingachtiets!
Heb je wat voorstellen?Damic schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:25:
[...]
Ha voila dan is het bijna dezelfde firmware
Gaan eens experimenteren met tijden.
Ik ben wel tevreden met de huidige settings en prints. Maar als je wat goeie opties heb die ik zou kunnen proberen wil ik dat wel eens ff proberen.
Denk dat langer belichten niet heel veel uitmaakt. Vooral belangrijk dat je resin voldoende kan uitharden per laag om de volgende laag te kunnen “supporter” volgens mij. Maar ik heb geen ervaring met trweaken van settings, ging direct goed met defaults.Mentu schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:42:
[...]
Ik ga gelijk even op 1.5 testen met iets snellere settings... - ben benieuwd. Heb nu de 2.5 en 4 seconden er ook bij gezet. 2.5 ziet er niet slecht uit toch? Blijft lastig om te zien
Het ziet er prachtig uit... ben super enthousiast voor mijn eerste model(ofdingachtiets!
Combi printer en gebruikte resin en die goed krijgen is belangrijkste. Aangezien ik alleen Anycubic spullen gebruik mag ik verwachten dat dat goed zou moeten gaan :-)
Ja, dit printen is echt leukste wat ik in tijden heb gedaan. Ga je echt lol mee hebben, hoop dat je genoeg andere hobbies hebt waar je dingen voor kunt printen. Ik heb zelf ook nog een FDM printer voor de grotere dingen, combi van FDM en Resin is echt heerlijk voor wargaming en modelbouw.
Ik doe niet direct aan wargaming maar schilder wel af en toe modellen. Dit is voor mij een mooie manier om wat grotere dingen te gaan aanpakken. Vooral omdat de keus nu zeer uitgebreid is. Daarbij vond ik het idee gewoon heel tof, ik heb niet de ruimte voor grote apparaten en dit past exact in mijn 'hobbykast'. Nu nog iets van ventilatie aanbrengen. Buis en fan uit het raam hangen oid. Het ruikt wel een beetje (niet zo erg als ik had verwacht).smitae schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:05:
[...]Ja, dit printen is echt leukste wat ik in tijden heb gedaan. Ga je echt lol mee hebben, hoop dat je genoeg andere hobbies hebt waar je dingen voor kunt printen. Ik heb zelf ook nog een FDM printer voor de grotere dingen, combi van FDM en Resin is echt heerlijk voor wargaming en modelbouw.
@smitae ik zit momenteel op 1.1s 1s wachten en 25mm/s lift/lower, nu ben ik wel dat kieken van Lychee aan't printen dus 800 lagen (40mm).
Dus van 42 minuten (2h02) Lychee print tijd naar 29minuten (1h48)
Als deze geprint is eens proberen zonder wachten, dan zou de Lychee print tijd maar 22 minuten zijn. edit: wachten is de boodschap, laag gebroken en gaten in
Kieken intellingen:
* Hollow all: thickness 1mm, infill 20% 1mm
* een gat van 2.2mm onderaan zodoende dat er lucht in kan
Als deze geprint is eens proberen zonder wachten, dan zou de Lychee print tijd maar 22 minuten zijn. edit: wachten is de boodschap, laag gebroken en gaten in
Kieken intellingen:
[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 27-11-2021 13:31 ]
Als je die 6092 hebt, die heeft al een P3 waarde. Lijkt op de foto een soort schuim laag (dat witte kapje). Als je een 'normale' filter hebt zonder P waarde moet je zo'n plastic kapje met gat in het midden hebben, dan schuif je eerst het P filter (vaak zo'n stukje stof met wat elastiek erin) over het filter en dan het kapje erop.Arloid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:09:
, even kijken hoe die p filters erop kunnen. Nu nog even de keukenwinkel in voor een mooi schort, daarmee zijn de risico's mij betreft redelijk beperkt.
Ik heb het nog niet nodig gevonden om mijn resin te schuren dus ik heb geen P waarde, als ik nieuwe filters koop haal ik wel een iets andere variant waar het ingebouwd zit
Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent
Thanks ga ik eens ff met de tijd spelen, kan dan idd nog redelijk wat tijd winnen. Hollow en gat etc doe ik direct in Blender (none destructive), heb ik wat meer controle over het model.Damic schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:00:
@smitae ik zit momenteel op 1.1s 1s wachten en 25mm/s lift/lower, nu ben ik wel dat kieken van Lychee aan't printen dus 800 lagen (40mm).
Als deze geprint is eens proberen zonder wachten, dan zou de Lychee print tijd maar 22 minuten zijn.
Kieken intellingen:
Welke resin gebruik je?
Ja dat kieken zit standaard In Lychee dus dan heeft iedereen hetzelfde model 
Weistek ABS like white/gray.
Edit: klopt iets niet met de tijd of loopt de tijd verder als je op pause drukt? want zit nu op 1h49 en er is per laag een seconde weg
Weistek ABS like white/gray.
Edit: klopt iets niet met de tijd of loopt de tijd verder als je op pause drukt? want zit nu op 1h49 en er is per laag een seconde weg

[ Voor 38% gewijzigd door Damic op 27-11-2021 13:21 ]
Ik heb vandaag mijn eerste echte mini geprint. Ik ben super blij met het resultaat ook al zie ik gelijk dingen die 'fout' zijn gegaan. Nu gaan uitzoeken wat deze fouten waren en hoe ik ze kan voorkomen in de toekomst.
https://imgur.com/a/EkST0mH
Vooral op de achterkant bij de cape is iets mis gegaan... aangezien het mijn eerste keer is, heeft iemand ervaring met het 'troubleshooten' van dit soort dingen?
Vooral op de achterkant bij de cape is iets mis gegaan... aangezien het mijn eerste keer is, heeft iemand ervaring met het 'troubleshooten' van dit soort dingen?
Mag niet dubbel posten. Maar iemand die wat info heeft over mijn Post in Creality topic?
De Resin vragen ?
smitae in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
De Resin vragen ?
smitae in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
Ik denk wat te weinig support. Grotere schuine vlakken moet je niet alleen supporten “onderaan” maar als je hoger gaat ook zo nu en dan support plaatsen. Beetje moeilijk uit te leggen, hoop dat het duidelijk is.Mentu schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:07:
Ik heb vandaag mijn eerste echte mini geprint. Ik ben super blij met het resultaat ook al zie ik gelijk dingen die 'fout' zijn gegaan. Nu gaan uitzoeken wat deze fouten waren en hoe ik ze kan voorkomen in de toekomst.
Model iets anders oriënteren als dat kan, waarbij de cape meer verticaal staat?
En is je model hol of nog massief? Beste is hol model met klein gaatje onder en boven voor lucht/resin.
Dan heb je de minste trek kracht op de film.
[ Voor 13% gewijzigd door smitae op 28-11-2021 21:53 ]
Ik ben wat aan het kijken voor toebehoren. Ik heb een fles 99.9% IPA waarmee ik de buildplate van mijn ender schoonmaak, ik heb een 3M masker (ik dacht de 6002CN) met opschroef filters die ik voor het airbrushen een bril heb ik ook nog wel maar een nieuwe met minder krassen is misschien handig (een voor het klussen met machines).
Dus ik denk vooral dat ik nog handschoenen moet, ik moest sowieso nieuwe want die voor het airbrushen waren op en waren van die van bij de supermarkt.
Op 123-3d zie ik vitril staan, nu las ik ergens dat vinyl juist niet handig was voor resin, of is dat in deze samenstelling geen probleem? Anders zie ik op amazon wel wat aanbod, alleen even een goeie er uit zoeken. En dan nog filters voor de resin? De IPA kan gewoon in de wash en cure?
Mis ik dan nog iets?
Dus ik denk vooral dat ik nog handschoenen moet, ik moest sowieso nieuwe want die voor het airbrushen waren op en waren van die van bij de supermarkt.
Op 123-3d zie ik vitril staan, nu las ik ergens dat vinyl juist niet handig was voor resin, of is dat in deze samenstelling geen probleem? Anders zie ik op amazon wel wat aanbod, alleen even een goeie er uit zoeken. En dan nog filters voor de resin? De IPA kan gewoon in de wash en cure?
Mis ik dan nog iets?
Idd, nitrile handschoenen, geen vinyl. Deze haalt ik bij Stolwijk dacht ik. Koop altijd direct 4 pakken.LOTG schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:48:
Ik ben wat aan het kijken voor toebehoren. Ik heb een fles 99.9% IPA waarmee ik de buildplate van mijn ender schoonmaak, ik heb een 3M masker (ik dacht de 6002CN) met opschroef filters die ik voor het airbrushen een bril heb ik ook nog wel maar een nieuwe met minder krassen is misschien handig (een voor het klussen met machines).
Mis ik dan nog iets?
https://www.beschermdwerk...-nitril-handschoenen.html
Ook nog in de aanbieding zie ik…. Ga nog ff paar extra bestellen.
:strip_exif()/f/image/bCn29wnATdXcvHIfYRRQE50a.jpg?f=fotoalbum_large)
En bakjes, bloemen spuit, mijn Dasty spuit met IPA, ik spuit de print altijd eerst ff klein beetje af boven een bakje om ergste resin weg te halen. Dan in de Wash, met Idd je IPA bad.
Die siliconen placemats zijn wel erg handig, Resin die erop valt laten uitharden en haal je er zo vanaf.
Verder heb ik nog een rol papier staan. Ook erg nuttig om de boel een beetje schoon te houden.
:strip_exif()/f/image/KWo6f68JaAtheHks22DFs9Bo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou direct maar wat extra IPA halen :-). Je hebt snel 1,5 ~ 2 liter in de Wash nodig. En dan voor het schoonspuiten ook nog wat. Maar dat kun je later filteren en hergebruiken.
Die siliconen trechters meer metalen filters ook weer handig als je je resin een keer terug moet gooien in de fles.
[ Voor 8% gewijzigd door smitae op 30-11-2021 12:37 ]
@smitae dure handschoenen
https://www.amazon.de/-/en/dp/B09BZ6T842/ koop die meestal per doos. Ja veel geld maar uiteindelijk is het goedkoper.
IPA ook om Ome Zon https://www.amazon.de/-/e...l-Isopropyl/dp/B08VGCP1T8 (zijn bussen van 1l)
IPA ook om Ome Zon https://www.amazon.de/-/e...l-Isopropyl/dp/B08VGCP1T8 (zijn bussen van 1l)
[ Voor 31% gewijzigd door Damic op 30-11-2021 16:40 ]
Thanks.Damic schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:38:
@smitae dure handschoenenhttps://www.amazon.de/-/en/dp/B09BZ6T842/ koop die meestal per doos. Ja veel geld maar uiteindelijk is het goedkoper.
Die IPA is wel heel goedkoop. 5 liter haalde ik in NL voor zelfde bedrag als deze 10 liter.
Handschoenen maakt elkaar nu niet veel. 100 voor 8 euro. Of 1000 voor 89 euro.
Maar die kocht ik eerst idd voor 12 euro. En die vliegen er wel door, elke print toch 2 stuks.... En print de laatste dag of 5 op dit moment 3 prints per dag....
Handschoenen heb ik vorige week nog bij de Action in Amersfoort gehaald, 200 stuks voor €14 of 15. Kon ik niet laten liggen
Het ding is, ze hebben die niet in elke Action denk ik, want ik heb ze nog niet zien liggen, maar voor die prijs kun je die natuurlijk niet laten liggenOverloadOfRed schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:05:
Handschoenen heb ik vorige week nog bij de Action in Amersfoort gehaald, 200 stuks voor €14 of 15. Kon ik niet laten liggen
Klopt, toevallig ook in Emmeloord en Almere geweest, daar lagen ze nietDamic schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:16:
[...]
Het ding is, ze hebben die niet in elke Action denk ik, want ik heb ze nog niet zien liggen, maar voor die prijs kun je die natuurlijk niet laten liggen
Waar doen jullie de resin in die overblijft in het bad? In iets wat geen licht door laat neem ik aan, maar ik zoek waarschijnlijk op de verkeerde keywords want ik vind geen fles of zo die er voor bedoeld is.
Ik verzamel dat uiteindelijk in een PET-fles. Valt wel tegen, ik laat het eerst bezinken en giet voorzichtig zoveel mogelijk van de IPA door een filter in een PET-fles. Die laat ik lekker in de zon staan en de IPA gebruik ik later weer zolang het nog een beetje oke lijkt.LOTG schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:45:
Waar doen jullie de resin in die overblijft in het bad? In iets wat geen licht door laat neem ik aan, maar ik zoek waarschijnlijk op de verkeerde keywords want ik vind geen fles of zo die er voor bedoeld is.
De rest resin die naar de bodem zakt in het bad giet/veeg ik in een andere PET-fles. Die gaat uieindelijk naar de chemo box.
Of bedoel je de resin in je printer-resin-vat?
Terug gieten in de orginele resin fles, wel filteren voor de zekerheid.
Heb ik deze voor gehaald;
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.1ec64c4dFoe9o3
[ Voor 13% gewijzigd door smitae op 01-12-2021 11:56 ]
@smitae Dat is wat na het wassen overblijft, ik bedoelde wat niet gebruikt is in de printer (vat, niet bad...). Ik weet dat je het er een paar dagen in kunt laten, maar wat als je het er uit wilt halen en hergebruiken? Terug gieten in de fles lijkt mij niet heel handig (tenzij die leeg is). Ik was van plan zo een trechter met zeef te kopen, maar dan moet ik het wel ergens in kunnen gieten
Ik giet het terug in de orginele fles, geen probleem. Laat het nooit langer dan 2 dagen max in het printer vat zitten.LOTG schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:57:
@smitae Dat is wat na het wassen overblijft, ik bedoelde wat niet gebruikt is in de printer (vat, niet bad...). Ik weet dat je het er een paar dagen in kunt laten, maar wat als je het er uit wilt halen en hergebruiken? Terug gieten in de fles lijkt mij niet heel handig (tenzij die leeg is). Ik was van plan zo een trechter met zeef te kopen, maar dan moet ik het wel ergens in kunnen gieten
Om die reden verzamel ik meestal een goede print queue, print aantal dagen achter elkaar en dan gaat de printer wer in rust. Schoon/leeg maken.
Ben al aantal dagen druk met hele partij Sd Kfz 251 versies voor wargaming. Deel ook al in de basecoat gezet. Maar ben er nog niet helemaal. Resin is bijna op….. Nieuwe voorraad is onderweg….
:strip_exif()/f/image/AR4iAmHBLSqQE0CzRnw3n2e7.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog 10 stuks in de vensterbank
[ Voor 28% gewijzigd door smitae op 01-12-2021 12:14 ]
Ok, begin gemaakt met de planeten, de kleinere komen er goed uit. Krijgen natuurlijk nog een likje verf.
In deze schaal zou de zon een diameter van 218 cm hebben, die ga ik maar niet printen.🤪
:strip_exif()/f/image/m4sqGYELtinFrpAdk1TkuAt1.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar Neptunus wil niet goed. Had voor mijn gevoel al best veel support gebruikt. Maar gaat behoorlijk mis.
Iemand een idee hoe dit geprint te krijgen? Nog meer support? Of per helft printen in midden van het bed?
Of net als de kleine planeten als complete bol met dikke support ?
In deze schaal zou de zon een diameter van 218 cm hebben, die ga ik maar niet printen.🤪
:strip_exif()/f/image/m4sqGYELtinFrpAdk1TkuAt1.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar Neptunus wil niet goed. Had voor mijn gevoel al best veel support gebruikt. Maar gaat behoorlijk mis.
Iemand een idee hoe dit geprint te krijgen? Nog meer support? Of per helft printen in midden van het bed?
:strip_exif()/f/image/gUHkfyn3rmhWOxLYGAz6gwuu.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk project. Ik zou beginnen met een stuk of 4 zwaardere supports aan de buitenkant, en de dikte van het model zelf iets dikker te maken als dat kan, ziet er nogal fragiel uit met die supports die er doorheen gaan.smitae schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:20:
[Afbeelding]
De eerste laag die faalt is in mijn (weinig) ervaring te weinig of te fragiele supports die de pull kracht niet aankunnen.
Als het model zo moet blijven zou ik iets zwaarder supporten en lift speed wat omlaag zetten, hopen dat het dan blijft zitten
Ja, toch wat meer en dikker. Grappige dat de bol zelf aardig dun is, dus niet eens een groot vlak dacht ik. Maar valt blijkbaar toch tegen. Ik ga idd maar dikkere support gebruiken.OverloadOfRed schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:37:
[...]
Leuk project. Ik zou beginnen met een stuk of 4 zwaardere supports aan de buitenkant, en de dikte van het model zelf iets dikker te maken als dat kan, ziet er nogal fragiel uit met die supports die er doorheen gaan.
De eerste laag die faalt is in mijn (weinig) ervaring te weinig of te fragiele supports die de pull kracht niet aankunnen.
Als het model zo moet blijven zou ik iets zwaarder supporten en lift speed wat omlaag zetten, hopen dat het dan blijft zitten
Maar moet ff wachten, mijn nieuwe resin zit ergens in een DL busje… zit zonder resin, is mij nog niet eerder overkomen 🤓
Toch maar de FEP film vervangen voor 09:00 uur. Die zag er niet echt goed meer uit. Bobbel erop en erg veel slijtage. En de plek van de bobbel exact op de plek waar Neptunes fout is gegaan.
De lichte plek in de print-bed-support vlak in de 3D-print.
:strip_exif()/f/image/4Nyx8qcePui5ZUzO0yfqbFWR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/93GRwZpb1rMuYFn1lRJ8jUbB.jpg?f=fotoalbum_large)
Goede les. Zorg dat je er een paar op voorraad hebt. Moet ook zeggen dat ik de laatste paar weken goed veel heb geprint. Dus film ging sneller achteruit dan ik had gedacht. Dit weekend maar eens weer test printje.
Edit; Direct ff snel een how-to op mijn blog gezet - https://aesmit.org/2021/1...ep-film-anycubic-mono-se/
:strip_exif()/f/image/4Nyx8qcePui5ZUzO0yfqbFWR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/93GRwZpb1rMuYFn1lRJ8jUbB.jpg?f=fotoalbum_large)
Goede les. Zorg dat je er een paar op voorraad hebt. Moet ook zeggen dat ik de laatste paar weken goed veel heb geprint. Dus film ging sneller achteruit dan ik had gedacht. Dit weekend maar eens weer test printje.
Edit; Direct ff snel een how-to op mijn blog gezet - https://aesmit.org/2021/1...ep-film-anycubic-mono-se/
[ Voor 4% gewijzigd door smitae op 02-12-2021 12:52 ]
Iemand hier ervaring met bio-ethanol als IPA vervanger? Ik lees her een der dat het (goed) zou werken, en aangezien mijn IPA voorlopig niet lijkt te komen lijkt mij dit wel een oplossing voor nu.
Bij de Praxis kan ik gewoon 98% halen, en IPA zie ik echt alleen online.
Nee, geen ervaring mee. Bio-ethanol is meer brandstof en drank-spul dan schoonmaak-middel dacht ik.LOTG schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:55:
Iemand hier ervaring met bio-ethanol als IPA vervanger? Ik lees her een der dat het (goed) zou werken, en aangezien mijn IPA voorlopig niet lijkt te komen lijkt mij dit wel een oplossing voor nu.
Anders met 1 fles testen. Kun je altijd nog cola met extra kick maken…

Als het tenminste een zuivere versie bio-ethanol is.
Ik zit met steeds met interesse te kijken naar een SLA printer ter vervanging van mijn FDM printer. Doel is om hiermee mini's te printen. Daarnaast ben ik met de FDM printer langer bezig om de boel afgesteld te krijgen, dan dat ik er print tijd uit krijg.
Nu zit ik wel met het feit dat ik in een appartement woon. Twee slaapkamers, waarvan een gebruikt wordt als kantoor. Daarnaast beschik ik over een grote woonkamer. Nu is het zo dat het kantoor en de woonkamer praktisch gezien de gehele dag gebruikt worden.
In hoeverre kan het kwaad om in dezelfde ruimte te zitten als een SLA printer? Mijn idee is om onder andere busts ermee te printen. Het is dus niet zo dat ik de printer 24/7 aan wil laten staan om mega projecten ermee te printen. Ik wil dan zeker ook naar resin kijken wat een minder grote geur opbrengst heeft.
Heeft dit zin? Of is de resin in zo'n mate schadelijk dat het niet verstandig is om dit binnen een appartement uit te voeren?
Nu zit ik wel met het feit dat ik in een appartement woon. Twee slaapkamers, waarvan een gebruikt wordt als kantoor. Daarnaast beschik ik over een grote woonkamer. Nu is het zo dat het kantoor en de woonkamer praktisch gezien de gehele dag gebruikt worden.
In hoeverre kan het kwaad om in dezelfde ruimte te zitten als een SLA printer? Mijn idee is om onder andere busts ermee te printen. Het is dus niet zo dat ik de printer 24/7 aan wil laten staan om mega projecten ermee te printen. Ik wil dan zeker ook naar resin kijken wat een minder grote geur opbrengst heeft.
Heeft dit zin? Of is de resin in zo'n mate schadelijk dat het niet verstandig is om dit binnen een appartement uit te voeren?
Lijkt mij niet heel fijn, ben bang dat je hele appartemen er naar gaat stinken als je het "los" ergens neer gaat zetten. En je moet hoe dan ook ventileren.ItMeAedri schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:23:
Ik zit met steeds met interesse te kijken naar een SLA printer ter vervanging van mijn FDM printer. Doel is om hiermee mini's te printen. Daarnaast ben ik met de FDM printer langer bezig om de boel afgesteld te krijgen, dan dat ik er print tijd uit krijg.
Je zou een soort van kast kunnen bouwen met afzuiging naar buiten? Dan is het denk ik wel te doen.
Daar zit ik dus ook voornamelijk mee. Ik heb absoluut geen idee hoe en hoe sterk resin ruikt. Online lees ik wel dat met behulp van een luchtreiniger de geur al een stuk minder wordt.smitae schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:47:
[...]
Lijkt mij niet heel fijn, ben bang dat je hele appartemen er naar gaat stinken als je het "los" ergens neer gaat zetten. En je moet hoe dan ook ventileren.
Je zou een soort van kast kunnen bouwen met afzuiging naar buiten? Dan is het denk ik wel te doen.
Een afzuigkast is ook niet praktisch in het kantoor. Er staat een bureau naast het raam en daar staat weer een stevige stellingskast naast.
Zolang het stukje stank nog niet afgekruist is dan komt een SLA printer er niet in
Dan heb ik een leuke discussie met m'n vriendin als het wel gebeurd
[ Voor 5% gewijzigd door ItMeAedri op 03-12-2021 15:26 ]
Ligt vooral aan het merk en soort hars. De harsen met plantaardige basis stinken veelal minder en de Elegoo Standard Photopolymer Resin heeft ook een flink minder sterke geur dan de andere merken die ik tot nu toe gebruikt heb.ItMeAedri schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:24:
[...]
Daar zit ik dus ook voornamelijk mee. Ik heb absoluut geen idee hoe en hoe sterk resin ruikt. Online lees ik wel dat met behulp van een luchtreiniger de geur al een stuk minder wordt.
Een goede luchtreiniger is inderdaad ook wel aan te raden. Zeker met de huidige temperaturen, hars doet het echt een stuk minder goed in een koude omgeving of wanneer temperaturen nogal schommelen.
AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro
Denk dat je vooral de IPA voor het schoonmaken echt zult ruiken. Ik vind de Resin (Anycubic Basic) redelijk meevallen.
Probleem is dat zowel de IPA en de Resin damp niet heel gezond is. Dus je zult echt iets moeten bedenken om de dampen te ventileren/afvoeren.
Ik heb een kleine slaapkamer over, daar staat mijn SLA printer, deur dicht houden, raam op een kier voor de ventilatie en masker op als ik er mee bezig ben. En ook dan ruik je het nog wel wat, maar niet een echt probleem voor de baas thuis :-)
Ergens in dit topic staan er wel een paar voorbeelden van wat dichte kasten (zelf-bouw) met afzuiging.
Probleem is dat zowel de IPA en de Resin damp niet heel gezond is. Dus je zult echt iets moeten bedenken om de dampen te ventileren/afvoeren.
Ik heb een kleine slaapkamer over, daar staat mijn SLA printer, deur dicht houden, raam op een kier voor de ventilatie en masker op als ik er mee bezig ben. En ook dan ruik je het nog wel wat, maar niet een echt probleem voor de baas thuis :-)
Ergens in dit topic staan er wel een paar voorbeelden van wat dichte kasten (zelf-bouw) met afzuiging.
@ItMeAedri De stank op zich maak ik mij niet zo een zorgen om, de gezondheidsimplicaties daar naast wel.
Je kunt Eco resin kopen, die is plantbased en zou niet zo moeten stinken. Hoe veel gezonder het is durf ik niet te zeggen.
Je kunt Eco resin kopen, die is plantbased en zou niet zo moeten stinken. Hoe veel gezonder het is durf ik niet te zeggen.
Ik heb met zwarte vrijdag zo van die elegoo filters gekocht https://www.aliexpress.com/item/1005001518374869.html en die werken vrij goed in de printer, amper nog geuren naar buiten. Soms kun je ze krijgen voor iets meer dan 20€
@Damic Interessant, maar ik zou nog steeds voor goede ventilatie zorgen.
Een aparte ruimte hiervoor gaat 'm niet worden op dit moment. Dan is het verstandiger om het voorlopig niet te doen
@ItMeAedri Ik zou trouwens ook niet gezellig naast de FDM gaan zitten. Gesmolten plastic inademen is ook niet heel gezond.
Ligt het nou aan mij of is je VAT ook een beetje foggy?smitae schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:33:
Toch maar de FEP film vervangen voor 09:00 uur. Die zag er niet echt goed meer uit. Bobbel erop en erg veel slijtage. En de plek van de bobbel exact op de plek waar Neptunes fout is gegaan.
[Afbeelding]
Goede les. Zorg dat je er een paar op voorraad hebt. Moet ook zeggen dat ik de laatste paar weken goed
Ik zit ook echt niet uit te kijken naar mijn eerste keer FEP vervangen. Ik heb nu een paar kleine foggy stukjes na een drietal print failures
Zit nog wat resin op het vat, nog niet schoongemaakt. Daarom hangt het vat ook boven mijn lek-bak. Dus idd lijkt beetje foggyOverloadOfRed schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:06:
[...]
Ligt het nou aan mij of is je VAT ook een beetje foggy?
Ik zit ook echt niet uit te kijken naar mijn eerste keer FEP vervangen. Ik heb nu een paar kleine foggy stukjes na een drietal print failures
Opzich valt het vervangen wel mee, 15 tot 30 minuten en rustig de tijd nemen. En alles goed resin vrij maken. Het is idd ook niet het meest leuke werkje. Maar op termijn ontkomt je er echt niet aan.
[ Voor 17% gewijzigd door smitae op 03-12-2021 19:14 ]
Zijn er ook vervangingsfilters te koop?Damic schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:44:
Ik heb met zwarte vrijdag zo van die elegoo filters gekocht https://www.aliexpress.com/item/1005001518374869.html en die werken vrij goed in de printer, amper nog geuren naar buiten. Soms kun je ze krijgen voor iets meer dan 20€
Nee. Heb wel berichten gezien van mensen die zelf actieve koolfilters erin stoppen maar met wisselende resultaten. Het beste blijft afzuigen naar buiten met een krachtig genoeg afzuigsysteem. Ook wel eens setups gezien met enclosure en dan zo'n gasfilter systeem zoals ze ook in laboratoria gebruiken, dan heb je wel een flink dure filter nodig maar is die tenminste vervangbaar..kikkeraap schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:49:
[...]
Zijn er ook vervangingsfilters te koop?
Het schijnt dat je de koolstoffilters van aquariums kunt gebruiken - die zijn namelijk opnieuw te vullen. Ik heb echter dit niet geprobeerd, mijne zijn net nieuw en gaan hopelijk nog wel even mee. Ik moet zeggen dat het niet 'super effectief' vind deze twee filtertjes.kikkeraap schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:49:
[...]
Momenteel nog niet, maar je hebt 2 sets van filters dat er in zitten dus je kan even voort. Ik zou ook liever zien dat ze filters apart verkopen als set van 4 ofzo.kikkeraap schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:49:
[...]
Begrijp wel dat een filter/ventilatie die vanuit de print ruimte waar de VAT staat, hetzelfde is als een ventilator op een fles resin aanbrengen, je blijft (onnodig) continue gassen de ruimte inblazenOverloadOfRed schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:40:
[...]
Nee. Heb wel berichten gezien van mensen die zelf actieve koolfilters erin stoppen maar met wisselende resultaten. Het beste blijft afzuigen naar buiten met een krachtig genoeg afzuigsysteem. Ook wel eens setups gezien met enclosure en dan zo'n gasfilter systeem zoals ze ook in laboratoria gebruiken, dan heb je wel een flink dure filter nodig maar is die tenminste vervangbaar..
Zolang de resin in de VAT zit, en in de printer staat, is het niet nodig om de geur/gassen weg te blazen/filteren naar buiten toe, net zoals het niet nodig is om een pot resin open te laten staan
Ik heb 2 Epax resin printers, geen van beide hebben een opening of ventilator van de print ruimt naar buiten of naar de Ledlampen/elektronica.
Het enigste wat ik gedaan heb is de minimale kier van de deksel met plakvilt dicht gemaakt, en ik ruik totaal geen resin, alleen als ik de deksel open doe ruikt ik iets.
Let wel als je met resin werkt, moet je dit wel doen in een ruimte met goede ventilatie, zeker als je de print er uit haalt, schoonmaakt e.d. en dan is een mondmasker met filter prima.
Ik ga hier verder niet op in, we weten nog niets zeker van alle gevaren rondom resin. Ik ga alleen zeggen dat ik erg voorzichtig omga met resin en dan dus ook zeker niet een filter aanraad als vervanging van een voldoende sterk afzuigsysteem. Misschien dat mijn vorige post iets verkeerd was verwoord.absrnd schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:57:
[...]
Begrijp wel dat een filter/ventilatie die vanuit de print ruimte waar de VAT staat, hetzelfde is als een ventilator op een fles resin aanbrengen, je blijft (onnodig) continue gassen de ruimte inblazen
Zolang de resin in de VAT zit, en in de printer staat, is het niet nodig om de geur/gassen weg te blazen/filteren naar buiten toe, net zoals het niet nodig is om een pot resin open te laten staan
Ik heb 2 Epax resin printers, geen van beide hebben een opening of ventilator van de print ruimt naar buiten of naar de Ledlampen/elektronica.
Het enigste wat ik gedaan heb is de minimale kier van de deksel met plakvilt dicht gemaakt, en ik ruik totaal geen resin, alleen als ik de deksel open doe ruikt ik iets.
Let wel als je met resin werkt, moet je dit wel doen in een ruimte met goede ventilatie, zeker als je de print er uit haalt, schoonmaakt e.d. en dan is een mondmasker met filter prima.
Mijn enclosure staat in de schuur en dan nog heb ik er een afzuig installatie op gemaakt die alles naar buiten werkt en werk ik met een 3M 6055 masker op.
Ik denk ik ga voor een Platsa kast, lade zonder front en een badkamerventilator (en natuurlijk een deur). Op deze manier een kast met lichte onderdruk dus alle smerigheid naar buiten.
Ik zit aan hetzelfde te denken alleen dan met een oude computer case fan aangesloten op een telefoonlader. Ergens een verloop stuf vinden (thingieverse waarschijnlijk) om een afzuigslang te bevestigen en deze naar buiten hangen door een raam.kikkeraap schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:38:
Ik denk ik ga voor een Platsa kast, lade zonder front en een badkamerventilator (en natuurlijk een deur). Op deze manier een kast met lichte onderdruk dus alle smerigheid naar buiten.
Nu nog iets van schuimplaat vinden om een mooie raamafsluiting te maken..
Ik had toen ik begon niet goed genoeg ingelezen dat dit er ook bij kwam kijken maar vind het stiekem ook nog leuk ook
YouTube: Ikea Hack: Modification of a Besta cabinet to house a 3D resin printer
Dit heb ik als inspiratie.
Opzich wel een leuke setup. Alleen is het probleem niet de printer die staat te printen. De behuizing is dan immers gewoon dicht.Mentu schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:02:
[...]
Ik zit aan hetzelfde te denken alleen dan met een oude computer case fan aangesloten op een telefoonlader. Ergens een verloop stuf vinden (thingieverse waarschijnlijk) om een afzuigslang te bevestigen en deze naar buiten hangen door een raam.
Nu nog iets van schuimplaat vinden om een mooie raamafsluiting te maken..
Ik had toen ik begon niet goed genoeg ingelezen dat dit er ook bij kwam kijken maar vind het stiekem ook nog leuk ook![]()
YouTube: Ikea Hack: Modification of a Besta cabinet to house a 3D resin printer
Dit heb ik als inspiratie.
Op het moment dat je dan de print uit de printer moet halen trek je de printer uit de kast en heb je naar mijn idee niets meer aan de afzuiging?
Het probleem is als je bezig gaat met schoonmaken van je print met IPA er naar mijn idee veel meer damp vrijkomt.
Dus ik zou eerder zorgen voor goede afzuiging / ventilatie op je schoonmaak plek?
My few cents….
Ik merkte dat ik de geuren van de printen tijdens het gebruik best wel vervelend vond, ook al was ik op dat moment niet in dezelfde kamer. Echter mijn woning laat me niet een specifieke plek toe om als klusruimte te gebruiken. Het is ook mijn kantoor.smitae schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:13:
[...]My few cents….
Het kunnen printen tijdens het werken/nacht met een goede ventilatie naar buiten zou al heel veel schelen. Ik moet zeggen dat ik het schoonmaken als minder vervelend heb ervaren maar hier heb je wel een punt. Ook dan moet de ventilatie op orde zijn. Nog even goed nadenken over hoe ik dit ga vormgeven dat ook nog een beetje past in de ruimte.
Zucht.. had ik maar een flinke schuur......
Mogelijk iets grotere kast, zodat je kunt schoonmaken in de kast naast de printer ofzo? Je hebt niet heel veel ruimte nodig denk ik. 50x50 cm zou al genoeg zijn? En dan iets meer power achter je afzuiging?Mentu schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:55:
[...]
Ik merkte dat ik de geuren van de printen tijdens het gebruik best wel vervelend vond, ook al was ik op dat moment niet in dezelfde kamer. Echter mijn woning laat me niet een specifieke plek toe om als klusruimte te gebruiken. Het is ook mijn kantoor.
Het kunnen printen tijdens het werken/nacht met een goede ventilatie naar buiten zou al heel veel schelen. Ik moet zeggen dat ik het schoonmaken als minder vervelend heb ervaren maar hier heb je wel een punt. Ook dan moet de ventilatie op orde zijn. Nog even goed nadenken over hoe ik dit ga vormgeven dat ook nog een beetje past in de ruimte.
Zucht.. had ik maar een flinke schuur......
Klopt, maar dat ondergang ik met een halfgelaatsmasker een een smartmi luchtreiniger (hepa/kool). Dat lijkt me afdoende, of zie ik dat fout?smitae schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:13:
[...]
Opzich wel een leuke setup. Alleen is het probleem niet de printer die staat te printen. De behuizing is dan immers gewoon dicht.
Op het moment dat je dan de print uit de printer moet halen trek je de printer uit de kast en heb je naar mijn idee niets meer aan de afzuiging?
Het probleem is als je bezig gaat met s choonmaken van je print met IPA er naar mijn idee veel meer damp vrijkomt.
Dus ik zou eerder zorgen voor goede afzuiging / ventilatie op je schoonmaak plek?
My few cents….
Plus als de afzuiging van de kast aanstaat, dan zou je toch nog iets moeten afvangen.
Heb even gecontroleerd en mijn Epax E10-4K heeft een gat naar onder (vierkant gat rechts van de home sensors)absrnd schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:57:
[...]
Begrijp wel dat een filter/ventilatie die vanuit de print ruimte waar de VAT staat, hetzelfde is als een ventilator op een fles resin aanbrengen, je blijft (onnodig) continue gassen de ruimte inblazen
Ik heb de eerste generatie X1 en X10-4K, die hebben geen van beiden een gat naar de elektronica onderinDamic schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:59:
[...]
Heb even gecontroleerd en mijn Epax E10-4K heeft een gat naar onder (vierkant gat rechts van de home sensors)
@absrnd hazo, zie het kan zomaar zijn dat er iets veranderd waardoor er ineens een gat in is
Ik had gelezen dat Epax aanpassingen hadden gemaakt, zodat je een verwarmer kan monteren, en de stroom naar onderen kan doorvoeren.Damic schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:12:
@absrnd hazo, zie het kan zomaar zijn dat er iets veranderd waardoor er ineens een gat in is
die met de metalen behuizing kregen ook een print meegeleverd om gaten te boren in de zijwand voor het monteren van deze verwarming.
Yup. Denk dat je dan wel goed moet zitten.kikkeraap schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:53:
[...]
Klopt, maar dat ondergang ik met een halfgelaatsmasker een een smartmi luchtreiniger (hepa/kool). Dat lijkt me afdoende, of zie ik dat fout?
Plus als de afzuiging van de kast aanstaat, dan zou je toch nog iets moeten afvangen.
Zolang je niet de deksels van twee machines kwijt moet zal dat wel prima zijn, bij voorkeur iets meer ruimte.smitae schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:43:
[...]
Mogelijk iets grotere kast, zodat je kunt schoonmaken in de kast naast de printer ofzo? Je hebt niet heel veel ruimte nodig denk ik. 50x50 cm zou al genoeg zijn? En dan iets meer power achter je afzuiging?

Vandaag komt eindelijk de resin (printer en wash in het weekend ontvangen), maar ik moet nog een koolstof en hepa filter voor mijn DIY afzuiging. Ik denk dat koolstof pellets het beste zijn alleen kan ik niet echt een optie vinden om ze te monteren. Ik heb een badkamer afzuiging met 150mm slang die naar buiten gaat. Lijkt mij heet beste om de filter achter de fan te hebben (of niet?) Er zit nu een G4 filter voor, maar die zit er letterlijk voor geplakt, omdat het meer een tijdelijke oplossing was voor het airbrushen. Het idee is om dit te vervangen voor een IKEA besta of iets dergelijks met fatsoenlijke bevestigingen. Het belangrijkste is dat het voor nu even werkt. Ik zie op thingyverse wel wat oplossingen maar de meeste zijn er op gericht dat de lucht niet een buis in gaat. En sowieso zie ik ook weinig voorbeelden voor een mono, de meeste zijn X of SE.
Hou me/ons op de hoogte (ik heb ook een mono) en ben ook bezig met een ombouwing. Ik was van plan te kiezen voor een slang naar buiten maar als ik jou zo lees ga je voor een DIY koolstofhepa filter? Heb je daar een voorbeeld van? Die ken ik niet.LOTG schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:48:
Verhaal .... weiinig voorbeelden voor een mono, de meeste zijn X of SE.
@Mentu Ik ben ook maar wat aan het hobbyen, er zijn wat voorbeelden maar niets wat ik zo snel kan toepassen. Mijn huidige plan is om 4mm actieve koolstof pellets met een dyson HEPA filter achter de ventilator te plaatsen. Ik ga een stuk van mijn slang (zo'n alu afzuigkap slang, 150mm) doorknippen en proberen er een trommel red band snoepmix tussen in te plaatsen. Die word dan voorzien van de pellets en hepa filter. Waarom? Omdat die ongeveer de diameter heeft van de slang. Het liefst zou ik de printer direct aan de filter hangen maar hij is wat onhandig gemaakt daar voor. De mono heeft wat lijkt een fan opening aan de onderkant (maar geen fan) en een geperforeerde achterekant. Ik had een print gezien van een soort van ombouw maar die past niet op mijn Ender en was toch niet heel super vond ik. Dus hij gaat in een kast die ik redelijk dicht kan maken en door de fan waarschijnlijk toch onderdruk zal hebben, en dan wat er uit komt door de filter want ik wil gewoon de meeste rotzooi er uit hebben. De printer staat in de kelder en het raam komt in de buurt van de voordeur uit dus ik wil wat naar buiten gaat al zo clean mogelijk hebben.
Het geheel word met ductape afgemaakt voor de professionele look.
Er staat ook nog een ontvochtiger met filters in de kelder, een de garage poort in de ruimte er naast kan ook nog open mocht het nodig zijn.
Het zal absoluut niet 100% zijn, maar beter dan niets hoop ik toch wel.
Het geheel word met ductape afgemaakt voor de professionele look.
Er staat ook nog een ontvochtiger met filters in de kelder, een de garage poort in de ruimte er naast kan ook nog open mocht het nodig zijn.
Het zal absoluut niet 100% zijn, maar beter dan niets hoop ik toch wel.
@LOTG ik dacht ik google even, als ik zoek op DIY carbon filters dan zit heel mijn YT vol met wietkwekers, legaal natuurlijk.
YouTube: How to Build a Mini Carbon Filter & Exhaust Fan
YouTube: Activated carbon filter for 120mm pc fan - 3dprinting
Genoeg te vinden!
YouTube: How to Build a Mini Carbon Filter & Exhaust Fan
YouTube: Activated carbon filter for 120mm pc fan - 3dprinting
Genoeg te vinden!
[ Voor 19% gewijzigd door Mentu op 07-12-2021 19:48 ]
Ik vermoed dat er hier nog Lychee gebruikers zijn, zo ja geraken jullie nu nog ingelogd
nieuws: Verschillende diensten niet bereikbaar door problemen met Amazon Web ...
nieuws: Verschillende diensten niet bereikbaar door problemen met Amazon Web ...
[ Voor 64% gewijzigd door Damic op 07-12-2021 20:42 . Reden: Zie link op FP ]
@Mentu inderdaad gegoogeld op resin printer en anycubic mono oplossingen. Maar ik zocht ook iets wat in mijn setup past en dus achter mijn badkamer afzuiging, vandaar mijn oplossing in de buis. Lijkt wel redelijk het zelfde, minus de rietjes, daar moet ik wel op letten denk ik of die nodig zijn mijn mijn pellets zijn groter en ronder. Eerst testen alvorens we het in de praktijk gaan toepassen.
Ik dacht al dat het aan mij lagDamic schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:16:
Ik vermoed dat er hier nog Lychee gebruikers zijn, zo ja geraken jullie nu nog ingelogd
Tja, ik gebruik zelf thuis never ever Cloud/web-based dingen (hoe je zo ook wilt noemen) voor dit soort dingen.OverloadOfRed schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:11:
[...]
Ik dacht al dat het aan mij lagDuurde dik 10 minuten totaal voordat ik er in kwam. Exporten duurde vervolgens ook super lang. Toch vreemd dat dat allemaal via de cloud moet als je de gratis versie gebruikt....
Daar wil ik zelf volledige controle hebben. Dus mijn tooling is allemaal local installs.
Dingen als Nest deurbellen of allerlei gadgets die ergens verplicht met een server moeten praten, no way. Hoe leuk of cool ook. Ik snap ook niet waarom je het zou willen, je gooit niet alleen je privacy overboord, maar je bent ook nog eens afhankelijk van een derde partij?
Dan klus ik zelf wel wat in elkaar. Begrijp wel dat dat niet voor iedereen een optie is. Maar zeker voor 3D print tools, etc, is er meer dan genoeg wat je local kunt draaien en gebruiken. Zowel Open Source / free of betaald. Alleen als je ouwe meuk hebt, of echt geen kennis mist zou iets web/cloud based een optie kunnen zijn?
Maar goed, thats me
Bij de centrale afzuiging moet je toch uitkijken dat de luchtjes geen ander kanaal uitkomen, bij de meeste woningen waarschijnlijk geen probleem, tot vrouwlief de printer uit het keukenraam gooit.
offtopic:
meeste fdm en resin prints zijn met wat epoxy redekijk waterdicht te krijgen
meeste fdm en resin prints zijn met wat epoxy redekijk waterdicht te krijgen
@Arloid Ik heb geen centrale afzuiging, ik heb een badkamer ventilator gekocht voor dit doel (eigenlijk airbrushen, nog even zien of ik het makkelijk kan combineren) en gaat ook rechtstreeks uit het raam. Overwogen om hem op de afzuigkap buis aan te sluiten (een downdraft die via de kelder naast dat raam naar buiten gaat) maar toch maar niet gedaan. Als ik het gedaan had waren er terugslagkleppen in gekomen.
[ Voor 9% gewijzigd door LOTG op 08-12-2021 13:37 ]
Miljaar he, heb ik dat weer. Heel klein fijn gaatje in de fep en dus hars tusen fep en glasplaat. Nu is dus de vraag: hoe krijg je uitgehard hars van je scherm?
Edit: https://www.reddit.com/r/...irectly_on_my_lcd_screen/
[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 08-12-2021 21:07 ]
Ik heb op meerdere plekken gelezen eerst zacht maken met alcohol of aceton (don't shoot the messenger) op een microfiber doek en dan met een 'plastic razor' schrapen. Zoiets:Damic schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:52:
Miljaar he, heb ik dat weer. Heel klein fijn gaatje in de fep en dus hars tusen fep en glasplaat. Nu is dus de vraag: hoe krijg je uitgehard hars van je scherm?
https://www.amazon.nl/Lai...id=1638993988&sr=8-6&th=1
En daarbij HEEEEL veel geduld hebben zodat je je scherm niet bekrast.
Succes
Scherp vlak mesje, heel voorzichtig. Denk dat het er redelijk goed af gaat. Je moet ergens voorzichtig een begin hebben en dan trek je het zo verder los. Daarna doekje met IPA en dan ben je wel klaar denk ik.Damic schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:52:
Dit had/heb ik ook - gelukkig gezien voordat ik ging printen. Echter nu de vervolgvraag... waar kopen jullie je fep? Zoals ik het lees is bijna elke fep gelijk aan elkaar. Waar halen jullie die van jou en hebben jullie voorkeur diktes? Een favoriete (lokale) winkel of direct bij de bron?Damic schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:52:
Miljaar he, heb ik dat weer. Heel klein fijn gaatje in de fep
Ik haal voor mijn Anycubic de FEP bij de AliExpress Anycubic official store. Ik heb er 10 op voorraad en in 1 jaar heb 3 verbruikt.Mentu schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:33:
[...]
Dit had/heb ik ook - gelukkig gezien voordat ik ging printen. Echter nu de vervolgvraag... waar kopen jullie je fep? Zoals ik het lees is bijna elke fep gelijk aan elkaar. Waar halen jullie die van jou en hebben jullie voorkeur diktes? Een favoriete (lokale) winkel of direct bij de bron?
Tja Epax is geen FEP maar nFep en koop ik bij fepshop.com want dealer, wel heb ik overlaatst op ome Alie een rol gekocht FEP film die je dus moet afsnijden https://www.aliexpress.com/item/32953200445.htmlMentu schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:33:
[...]
Dit had/heb ik ook - gelukkig gezien voordat ik ging printen. Echter nu de vervolgvraag... waar kopen jullie je fep? Zoals ik het lees is bijna elke fep gelijk aan elkaar. Waar halen jullie die van jou en hebben jullie voorkeur diktes? Een favoriete (lokale) winkel of direct bij de bron?
[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 09-12-2021 16:34 ]
Goed we zijn een dag verder en mesjes zijn gehaald de eerste poging heb ik iets vast en komt er gemakkelijk af maar er hangt lijm onder en het scherm blinkt wel heel hard 
Miljaar dat is de bovenste laag van het scherm, ik hoop als ik dat vervang door gewoon een extra fep laag dat het nog wel werkt?
Edit: Even snel nog een test gedaan en het scherm werkt zo ook, allen is het nu wel aan te raden om iets van bescherm laag aan te brengen
Miljaar dat is de bovenste laag van het scherm, ik hoop als ik dat vervang door gewoon een extra fep laag dat het nog wel werkt?
Edit: Even snel nog een test gedaan en het scherm werkt zo ook, allen is het nu wel aan te raden om iets van bescherm laag aan te brengen
[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 10-12-2021 23:36 ]
Onderdeel van scherm 

Dus vandaag de nfep vervangen door FEP en de tussen laag ook door fep vervangen en een print gedaan

Mmmmh heb ergens licht vervuiling buiten het scherm wrs, normaal zit daar een zwarte tape rond maar had die niet aangebracht, misschien toch maar doen want telkens dat verwijderen+uitgehard op de fep film, dat is om onnozel van te worden.

Dus vandaag de nfep vervangen door FEP en de tussen laag ook door fep vervangen en een print gedaan

Mmmmh heb ergens licht vervuiling buiten het scherm wrs, normaal zit daar een zwarte tape rond maar had die niet aangebracht, misschien toch maar doen want telkens dat verwijderen+uitgehard op de fep film, dat is om onnozel van te worden.
Zou ik inderdaad wel even wat elektra tape op plakken, dit is zonde van de resin en van de moeite. Je hebt ook best kans als je prints wat meer lagen hebben dat die stukjes los schieten en door je resin gaan drijven, dan heb je een 'mooie' print
Vandaag 2 nieuwe ventilatoren voor mijn Anycubic Mono SE binnen gekregen.
De originele maakt steeds meer lawaai…
Netjes gemeld via Anycubic support en na opsturen van korte video met het lawaai zou men een nieuwe opsturen. Alles garantie. En in dit geval hebben ze er dus maar direct 2 gestuurd. Toch netjes.
Enige nadeel, sturen duurde wel een paar weken, maar goed, dat is nou eenmaal zo. En de feestdagen helpen ook niet echt mee.
En dit proces ging niet anders dan ik bv bij 123-3d, waar ik onlangs een defecte hot-end fan hebben moeten vervangen. Die ook steeds meer lawaai ging maken.
De originele maakt steeds meer lawaai…
Netjes gemeld via Anycubic support en na opsturen van korte video met het lawaai zou men een nieuwe opsturen. Alles garantie. En in dit geval hebben ze er dus maar direct 2 gestuurd. Toch netjes.
Enige nadeel, sturen duurde wel een paar weken, maar goed, dat is nou eenmaal zo. En de feestdagen helpen ook niet echt mee.
En dit proces ging niet anders dan ik bv bij 123-3d, waar ik onlangs een defecte hot-end fan hebben moeten vervangen. Die ook steeds meer lawaai ging maken.
Mmmh juist een paar prints geprobeerd op Tough hars, maar alles gefaald
nu terug aan't printen op abs like om te kijken of er iets anders scheelt, ik hou in het achterhoofd dat ik wrs een nieuw scherm moet bestellen 
Heb nl. artifacts op het uiteinde van de prints
Edit: nieuw scherm nodig, die bovenste laag is ook een soort filter
nu heb ik gisteren gezaien dat de E10 in promo staat bij fepshop (589.10€) en een scherm 372.72€ is
een volledige printer hebben waar ik dan reserve onderdelen voor heb (extra resin vat + fepfilm) of alleen een scherm kopen

Heb nl. artifacts op het uiteinde van de prints
Edit: nieuw scherm nodig, die bovenste laag is ook een soort filter
een volledige printer hebben waar ik dan reserve onderdelen voor heb (extra resin vat + fepfilm) of alleen een scherm kopen

[ Voor 58% gewijzigd door Damic op 18-12-2021 08:54 ]
Vraagje: wat zouden jullie doen een nieuw scherm of een nieuwe printer? De E10staat in promo bij fepshop (589.10€) en een scherm kost 372.72€?
Scherm opzoeken op Ome Ali en daar bestellen
Damic in "[3D Printer] Resin printers"
Scherm opzoeken op Ome Ali en daar bestellen
[ Voor 30% gewijzigd door Damic op 22-12-2021 19:42 ]
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een Creality Halot One?
Lijkt me wel een mooie "budget" printer om naast mijn ender 3 pro te gebruiken.
En de locatie waar ik hem dan misschien zou willen neerzetten is onder de centrale afzuiging op zolder (in het washok). Met het idee om deze hier direct op aan te sluiten middels een enclosure? Iemand anders hier ervaring mee?
Dit is het afzuig kastje:
https://www.filterfabriek...2S9k0GBm6KBQaAjiuEALw_wcB
Lijkt me wel een mooie "budget" printer om naast mijn ender 3 pro te gebruiken.
En de locatie waar ik hem dan misschien zou willen neerzetten is onder de centrale afzuiging op zolder (in het washok). Met het idee om deze hier direct op aan te sluiten middels een enclosure? Iemand anders hier ervaring mee?
Dit is het afzuig kastje:
https://www.filterfabriek...2S9k0GBm6KBQaAjiuEALw_wcB
Ik zou met die bedragen een andere printer uitzoeken. Een scherm is een consumable onderdeel van je printer, het is imo idioot dat dat 400€ moet kostenDamic schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:54:
Vraagje: wat zouden jullie doen een nieuw scherm of een nieuwe printer? De E10staat in promo bij fepshop (589.10€) en een scherm kost 372.72€?
Best aan de prijs die E10’s. Voor het verschil in prijs kun je een scherm en een tweede printer kopen?Damic schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:54:
Of voor 275 euro een Anycubic Mono X houd je nog geld over ook? Maar goed, dan moet je overstappen op een ander merk, geen idee hoe merk vast je bent/wilt zijn.
Ik zou een andere printer uitzoeken, die dingen zakken zo snel in prijs dat je nieuwe printer waarschijnlijk al weer een mooie upgrade is t.o.v. je E10? Voor 375 euro kun je meer dan genoeg leuke printers kopen.
Mono schermen zijn nu eenmaal aan de dure kant, maar ik had een verdeler gevonden die de schermen zelf maakt en verkoopt maar het type scherm dat ik heb stond er niet bij. Gevonden: https://www.aliexpress.com/item/1005001998083151.html 232€ mmmh https://www.aliexpress.com/item/1005003500527371.html
@smitae waar kun je een Anycubic Mono X kopen voor minder dan 300€? Het minste dat ik zo direct zien is 486,81€
@smitae waar kun je een Anycubic Mono X kopen voor minder dan 300€? Het minste dat ik zo direct zien is 486,81€
[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 22-12-2021 18:42 ]
Bij AliExpress Officiële Anycubic shop. Hum, dat is dus de Mono 4K niet de Mono X. De Mono X is idd dikke 550 euro op de Officiële Anycubic shop. 483 Euro is idd het laagste wat ik kan vinden. Sorry.Damic schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:37:
Mono schermen zijn nu eenmaal aan de dure kant, maar ik had een verdeler gevonden die de schermen zelf maakt en verkoopt maar het type scherm dat ik heb stond er niet bij. Gevonden: https://www.aliexpress.com/item/1005001998083151.html 232€ mmmh https://www.aliexpress.com/item/1005003500527371.html
https://nl.aliexpress.com....8148356.1.42364841xGkrvF