Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 19:09
Ik voeg me even in dit topic, begin dit jaar ben ik eigenaar geworden van een appartement met een WTW installatie (storkair whr 90), deze stamt uit 2006. Nu werkt het apparaat prima, echter mis ik wel enkele QoL features, zoals een bypass en een enthalpiewisselaar.

Ik lees wisselende verhalen over de effectiviteit van zo'n bypass. Wat kan ik een beetje verwachten qua temperatuurdaling met zo'n bypass? 1-2 graden in een koele nacht zou ik al als winst beschouwen.

Mbt de enthalpiewisselaar, het wordt erg droog in huis, hier heb ik zelfs een luchtbevochtiger voor aangeschaft. Mijn partner had regelmatig bloedneuzen en je was constant statisch geladen (luchtvochtigheid rond de 30%, nu met de bevochtiger rond de 50%). Zou zo'n enthalpiewisselaar dat probleem oplossen en de luchtbevochtiger overbodig maken?

Nu was ik al eens aan het shoppen en kwam uit op de zehnder comfoair standard, gezien deze 1 op 1 op de buizen past van mijn huidige installatie. Je kunt zelfs de muurbeugel hergebruiken. Deze zou ik dan eenvoudig zelf kunnen installeren, en dan door een professional kunnen laten inregelen. Hoe is jullie ervaring hiermee?

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloR_
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:55
Voor de geïnteresseerden, info over de comfopipe plus via Zehnder België:
Sowieso is België gestopt met de verdeling ervan, en op het eerste zicht lijkt ook dat het een globale stop is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:07
FloR_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Mogelijks is de beste oplossing dan om ze in Duitsland (selfio.de) te bestellen. Zou enkel nog willen te weten komen of ze in Duitsland er daar ook mee stoppen of niet.
Te dunne isolatie heb ik hier verbeterd door de buizen te bekleden met 25mm dikke zelfklevende Armaflex plaat, alleen de bochten moeten nog een keer, de buizen voelen nu nooit koud aan bij vries-temperaturen buiten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:30
P5ycho schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:21:
Als je trappenhuis open is dan kun je dit doen. Balanceren per verdieping is dan niet nodig.

Begin eens met de 30m3/h in de hal beneden weg te strepen en deze aanvoer onder de haldeur door naar de woonkamer te dirigeren, dat is altijd wel te realiseren met een spleet onder de deur. Je trekt dan 30 van de woonkamer af in de rood omlijnde kolom en voegt 30 toe in de groen omlijnde kolom. Resultaat: netto 30m3/h debiet bespaard, en dezelfde prestaties.
Heb nu een nieuwe opzet in een plattegrond gemaakt.

- alle ventielen 30 m3/u afzuiging/aanzuiging
- de drie grote slaapkamers twee ventielen plaatsen (veel familie over de vloer).

Drie vragen:

- Gaat het goed qua verversing met lucht in de woonkamer als ik nagenoeg volledig afhankelijk ben van overflow? Slaapkamerdeuren worden 93 cm breed met een spleet aan de onderzijde van minimaal 15 mm.

- Ik begrijp dat er altijd een minimale afstand is tussen aanzuig punten. Geldt dit ook voor afzuiging? Mijn keuken heeft behoorlijk wat afzuigpunten op een kluitje.

- Kan ik grotere ventielen plaatsen dan 125 mm t.p.v. de afzuigpunten in de keuken om het aantal afzuigpunten te reduceren maar wel de capaciteit te behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oimkhyh08aV7WHLgUgdCf9LJXbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlFoT278BaPeOnlb2xk5pLR5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Aphyrnae op 28-05-2025 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aphyrnae schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:10:
- Gaat het goed qua verversing met lucht in de woonkamer als ik nagenoeg volledig afhankelijk ben van overflow? Slaapkamerdeuren worden 93 cm breed met een spleet aan de onderzijde van minimaal 15 mm.
Bij de slaapkamers zal de afvoer wel goed gaan, maar hoe krijg je al die lucht in de woonkamer? Dat lijkt me wel een dingetje.
En de ventilatie achterin de woonkamer lijkt me ook wel een aandachtspunt. Als alle lucht via de deur van hal naar keuken wordt aangevoerd, en in de keuken direct al weer wordt afgezogen...
- Ik begrijp dat er altijd een minimale afstand is tussen aanzuig punten. Geldt dit ook voor afzuiging? Mijn keuken heeft behoorlijk wat afzuigpunten op een kluitje.
Hangt wel wat van het ventiel af. Ventielen die meer recht van beneden zuigen kun je dichter bij elkaar plaatsen.
- Kan ik grotere ventielen plaatsen dan 125 mm t.p.v. de afzuigpunten in de keuken om het aantal afzuigpunten te reduceren maar wel de capaciteit te behouden.
Ja, dat kan. In 125 mm heb je ook al ventielen voor meer of minder capaciteit (Zehnder heeft bijvoorbeeld de STB 2-125 die veel meer capaciteit heeft dan een 1-125).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:30
Andrehj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Bij de slaapkamers zal de afvoer wel goed gaan, maar hoe krijg je al die lucht in de woonkamer? Dat lijkt me wel een dingetje.
En de ventilatie achterin de woonkamer lijkt me ook wel een aandachtspunt. Als alle lucht via de deur van hal naar keuken wordt aangevoerd, en in de keuken direct al weer wordt afgezogen...

[...]

Hangt wel wat van het ventiel af. Ventielen die meer recht van beneden zuigen kun je dichter bij elkaar plaatsen.

[...]

Ja, dat kan. In 125 mm heb je ook al ventielen voor meer of minder capaciteit (Zehnder heeft bijvoorbeeld de STB 2-125 die veel meer capaciteit heeft dan een 1-125).
Bedankt! Plattegrond is niet helemaal goed, er is ook een opening tussen hal en woonkamer beneden (daar zit een deur).

Dus er zal wel lucht de woonkamer instromen vanuit de hal maar of dat voldoende is...het is volledig gebaseerd op overflow.

[ Voor 6% gewijzigd door Aphyrnae op 28-05-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 11:58
Beste allemaal,

Na tijden meegelezen te hebben zou ik graag jullie advies vragen voor het ventilatieplan voor onze woning:

Vrijstaande jaren 70 woning +-210m2. We wonen er met 2 volwassenen en 3 kinderen.

Ik heb eerder een plan laten maken door 2 partijen, maar deze liepen zo uit een dat ik er liever zelf goed over nadenk en een keuze maak. Daar heb ik jullie hulp bij nodig :)

Ik heb de sheet van @P5ycho gebruikt en de ventielen op de plattegrond ingetekend.

Feedback welkom en ik hoor het graag als er info mist!

Belangrijkste vragen tot zover:
  • Is de overflow goed integekend tussen Atelier en Woonkamer? Tussen deze ruimtes komt waarschijnlijk een taatsdeur van 160 breed (met spleet eronder).
  • Enkel afzuigen op de studeerkamer, is dat een goed idee? Ik wil overflow vanuit de slaapkamers gebruiken voor de aanvoer op de studeerkamer (waar alleen overdag iemand verblijft)
  • Is CO2 sturing minder relevant wanneer er veel gebruik gemaakt wordt van overflow?
  • Ik wil gebruik maken van Ubbink Air Excellent. Is het een de regel zo dat buizen met een groter debiet altijd beter zijn? Dus met een ventiel ingtekend op 30m3/hr bijv de AE45 buis ipv de AE35 buis nemen?
  • Ik overweeg op basis van deze berekening de Zehnder Q450 ERV. Of beter een ander merk / model overwegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3OSIpfPPfrHePTOUZKSqtOxBFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvSAFRk25aFfQbhke5j67LHD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU0lF8zCjKY90-bVcszas6CyN68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1J0QHvKfPBHuL51ylRGha55.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:55
Ben bezig met de zoektocht naar een dempend rooster voor de overstroom van 100m3/u vanaf 1e verdieping door verlaagd plafond en stuk muur naar woonkamer te regelen.
Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig om een geschikt rooster te vinden. Ik kan maar max 60x10cm kwijt in verlaagd plafond. Onder de woonkamerdeur kan ook nog wel wat overstroom. Maar ik zou graag de boel geluiddempend hebben ivm tv en slapende kids boven.

Misschien de overstroom verlagen door in de woonkamer toch 1 extra ventiel te maken en wc/washok 1e verdieping meer af te zuigen?
Wat is wijsheid?

Dit is hoe het nu bedacht is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCWzgrXsWv9QVGUpMA0j0RvjaXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAclTJBWMiH6SoVqWkwizpuR.jpg?f=fotoalbum_large

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnK2MolHToNtkAQYs9VJaz63eVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wtMvBdk6AwW4lymuWAhqvj5g.png?f=fotoalbum_large

Toevoer ventielen komen in een koof boven de bank. Die koof blijft over de hele lengte aan de bovenkant 1cm open waardoor de overstroom kan. Zo doende hoef ik geen rooster te plaatsen in de koof.
In de gang moet dan wel een rooster in verlaagd plafond komen, liefst geluiddempend!?

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tbyHkFItQyafao3tCh7bJOX4LQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FHEFYHmJ9Rl0mMEwvAti9OPs.png?f=fotoalbum_large

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSmFom0nD67LjYKac9s_uzGyyxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/maQM859IkAINI0H0tfEH2jqn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door loyske op 28-05-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:24
P5ycho schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:53:
Ah, dat is dan weer interessante info. Hun statement 'comfopipe compact is genoeg' is onzin. In NL is de eis voor wand- en dakisolatie een Rc van 4.5. Om een comfopipe buis op dat niveau te krijgen moet de wand 158mm dik zijn(!) (uitgaande van 0.035 W/mK EPP).

Comfopipe compact zal dan gelijk zijn aan ouderwets dubbelglas, en de Comfopipe plus als HR++ glas. (niet berekend overigens)
Ik heb geprobeerd een aerfoam buis om een comfopipe te rollen om de isolatiewaarde te vergrote maar dat past ook niet helemaal oke. maar al die buizen zijn zo dun/slechte isolatiewaarde. dus als je dat echt goed wil hebben moet je sowieso al wel zelf extra isolatie toevoegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26
De gemiddelde installateur gaat geen offerte sturen met extra isolatie rond de buizen, die arbeid is duur. Het moet daarom een compromis zijn tussen adequate isolatie, betaalbaar en snel te verwerken. Ik ken geen vergelijkbaar materiaal, dus als Comfopipe Plus verdwijnt wordt het erg lastig om dat te eisen in de bouw.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Wat is er mis met de comfopipe compact? Volgens mij is er al berekend dat het okayish is. Hier even snel nog een keer.

Warmteoverdracht in W is

(W/mK x oppervlakte (m2) x dT (°C/K)) / dikte (m)

Voor 1 m2, 0.037 van Comfopipe compact, gemiddelde dT van 10 graden (buiten 10 binnen 20), en dikte 0.015 m, kom je uit op 25W. Verdubbel het voor een strenge winter, dit jaar was januari gemiddeld 3.5°C en februari 4 graden.

Mijn kanaal naar het plat dak is kort, nog geen 1.5 meter lang, 3 totaal voor beide. 2 pi r (160) komt uit op 1 m2 per strekkende meter, 3 meter totaal.

75W tot 150W verlies bij 10 tot 20°C dT.

Ja met dikkere buis kan je dat halveren, 3 cm dik ipv 1.5, maar is dat 37.5W waard gedurende 4 maanden?

Nu vind ik dat verlies niet zo erg, ik zit al maximaal met de bypass te koelen, binnen is het 23-25°.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 28-05-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
w00key schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:21:
Nu vind ik dat verlies niet zo erg, ik zit al maximaal met de bypass te koelen, binnen is het 23-25°.
Het gaat natuurlijk om het verlies in de winter. Nu eind mei is het allemaal sowieso niet boeiend.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Het gaat natuurlijk om het verlies in de winter. Nu eind mei is het allemaal sowieso niet boeiend.
En dat is 40ish watt verschil tussen 15 en 30mm dikke isolatie op de buis. Vs een huis dat continu met 4 kW wordt verwarmd als het vriest.

1% is een afrondingsfout.

Ik zou dat geld ergens anders aan uitgeven, ik heb berekend dat het minder dan 9 m3 gas scheelt bij 40W x 24 uur x 90 dagen ~= 90 kWh warmte. 12 euro gas of 4.5 euro warmtepomp met COP van 4.

[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 28-05-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:08
Even een sanity check: Momenteel zijn we bezig met een semi-grote verbouwing van de benedenverdieping waar we een uitbouw plaatsen met een bijkeuken.

In 1e instantie wilde ik middels ventilatieroosters gaan ventileren maar nu toch meer van mening dat een WTW een beter optie gaat zijn. Aangezien het puur de benedenverdieping is, zou een kleine unit voldoende zijn. Hierdoor ben ik aan het kijken naar een HRU ECO 200, die zou qua flow het wel aan moeten kunnen.

Hieronder een schets gemaakt, ik wil graag in de keuken afzuigen, en in de eet- en woonkamer inblazen.
Blauw is dus blazen, rood is zuigen. Totale ruimte is 50 m². Ook wordt er een dampkap geplaatst boven het kookeiland die de kookdampen afzuigen en dus niet recirculeren.

In de WC beneden is al een mechanische ventilatie geplaatst (gekoppeld aan badkamer boven), die via de zolder het afzuigt naar buiten.

Zou deze optie goed werken? De WTW is geplaatst in de bijkeuken en de slangen kunnen dan meteen door het platte dak naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9unA5Eqh25WJZZR3CQxnXLnZ8-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cAnIdGvdyAiuSLPChePXj4GP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@venneke Alleen opmerking over de unit, op papier is die okay, maar hij had een bizarre filter layout met filter na de unit ipv voor de ventilator snel vies wordt en zelfs in storing gaat. Verder is Itho "meh" volgens veel mensen hier.

Kijk even bij deze replies: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

In een huis / verbouwing is toch alles duur, 1500 meer en je hebt een hele goede unit die volume meet en m3 kan instellen ipv ventilatie toerental en god knows hoeveel kuub dat is, en of door verstopping filter je balans compleet is verstoord. Bij de Q350 iig stel ik 160 m3 in en hij haalt het gewoon, varieert zelfs als het stormt om windsterkte en richting te compenseren, je hoort hem op en af toeren om getal rond 160 m3/uur te houden. Goed display, veel instelmogelijkheden, bij de ERV variant fantastisch rendement met vochtterugwinning (weg droogte in de winter, voorheen zap ik steeds mezelf / anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:08
w00key schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
@venneke Alleen opmerking over de unit, op papier is die okay, maar hij had een bizarre filter layout met filter na de unit ipv voor de ventilator snel vies wordt en zelfs in storing gaat. Verder is Itho "meh" volgens veel mensen hier.

Kijk even bij deze replies: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

In een huis / verbouwing is toch alles duur, 1500 meer en je hebt een hele goede unit die volume meet en m3 kan instellen ipv ventilatie toerental en god knows hoeveel kuub dat is, en of door verstopping filter je balans compleet is verstoord. Bij de Q350 iig stel ik 160 m3 in en hij haalt het gewoon, varieert zelfs als het stormt om windsterkte en richting te compenseren, je hoort hem op en af toeren om getal rond 160 m3/uur te houden. Goed display, veel instelmogelijkheden, bij de ERV variant fantastisch rendement met vochtterugwinning (weg droogte in de winter, voorheen zap ik steeds mezelf / anderen).
Thanks voor de feedback! Was sowieso van plan een 2ehandse aan te schaffen. Maar een Zehnder zou beter zijn? De 930 is volgens mij de voorloper van degene die jij adviseert, mogelijk dus beter naar zoiets kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
venneke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Thanks voor de feedback! Was sowieso van plan een 2ehandse aan te schaffen. Maar een Zehnder zou beter zijn? De 930 is volgens mij de voorloper van degene die jij adviseert, mogelijk dus beter naar zoiets kijken?
Nee niet die WHR930, heb er nog 1 staan bij mijn ouders en dat is geen geschikt model.

Maar je hebt niet veel keuze tweedehands dus doe maar whatever? Brink misschien? Iets dat iig airflow meet en dat bij de WHR niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:53
venneke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:23:
Even een sanity check: Momenteel zijn we bezig met een semi-grote verbouwing van de benedenverdieping waar we een uitbouw plaatsen met een bijkeuken.

In 1e instantie wilde ik middels ventilatieroosters gaan ventileren maar nu toch meer van mening dat een WTW een beter optie gaat zijn. Aangezien het puur de benedenverdieping is, zou een kleine unit voldoende zijn. Hierdoor ben ik aan het kijken naar een HRU ECO 200, die zou qua flow het wel aan moeten kunnen.

Hieronder een schets gemaakt, ik wil graag in de keuken afzuigen, en in de eet- en woonkamer inblazen.
Blauw is dus blazen, rood is zuigen. Totale ruimte is 50 m². Ook wordt er een dampkap geplaatst boven het kookeiland die de kookdampen afzuigen en dus niet recirculeren.

In de WC beneden is al een mechanische ventilatie geplaatst (gekoppeld aan badkamer boven), die via de zolder het afzuigt naar buiten.

Zou deze optie goed werken? De WTW is geplaatst in de bijkeuken en de slangen kunnen dan meteen door het platte dak naar buiten.

[Afbeelding]
Als je een aparte unit plaatst voor alleen de benedenverdieping is dat geen “centrale” maar een vorm van decentrale balansventilatie.

Bij dergelijke opstellingen is het vooral belangrijk goed naar de interactie met de rest van je huis te kijken. Wat voor ventilatie zit er in de rest van je huis?

Als er op de bovenverdieping bijvoorbeeld een systeem C box staat die afzuigt op de badkamer en naar binnen trekt via roosters in de slaapkamer is dat niet echt compatibel met wat je hier beneden plant. Zo’n systeem C unit trekt namelijk je hele huis in onderdruk. Dan moet je de twee delen van je huis luchtdicht van elkaar gaan scheiden. Dus alle deuren naar gang/hal met rubbers en valdorpel (en wellicht automatische deurdrangers als je kleine kinderen hebt die deuren open laten).

Dit soort dingen komt hier vaak langs in het topic maar tot op heden nog geen voorbeeld gezien van een echt succesverhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKQ7x-rRJrau1AVatZFjmR6FnV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGRWkw5hIvKgRJuy5d0x9q41.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd wat het effect gaat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Draakje5 :
?
Ik mis de context.
Wat is het en wat wil je ermee bereiken?

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 29-05-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:30
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste