Is er ook een handleiding voor de P5ycho Calculatiesheet voor balansventilatie excel sheet?
Ik vind het lastig de juiste waardes te interpreteren en te begrijpen.
Ik vind het lastig de juiste waardes te interpreteren en te begrijpen.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Boost betekent gewoon dat hij een hogere stand gebruikt. Als hij normaal reageert op co2/vocht/schakelaar en bijv. 160m3 doet dan negeert hij dat en gaat naar een hoge stand van 320m3. Dat levert meer geluid op.Draakje5 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:01:
Maar wat zegt passieve koeling met setpoint 24graden nu? De duco instructie is niet geheel duidelijk. En is het logisch dat passieve koeling (extra) geluid maakt?
Iets meer leert me dat passieve koeling ook wel nightboost heet bij Duco. Ze geven aan dat de wtw dan niet meer vraaggestuurd werkt maar op nominale waardes.. wat betekent dat?
[Afbeelding]
Ja, maar als ik het dus begrijp dan zorgt de passieve koeling optie er voor dat het debiet aangepast kan worden door het systeem en niet meer op basis van CO2 sturing werkt? Dus evt hoger debiet kan gaan afzuigen om meer te koelen (via de bypass)?P5ycho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:29:
Hoe kun je passief koelen met een wtw? Door in de nacht de bypass te gebruiken.
Het pad dat de licht af moet leggen om de wisselaar heen kan een hogere weerstand hebben, logt aan het model wtw unit.
Het setpoint bepaalt de binnentemperatuur waarbij passief gekoeld mag worden. Zet dit niet te dicht op het CV setpoint, anders koel je in de nacht en springt in de morgen de CV aan.
[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 07-05-2025 08:49 ]
Zal gaan rondneuzen bedankt!P5ycho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:00:
Ik weet de details niet, maar zoeken op nightboost in dit topic levert best wst resultsten op.
Ik heb een leverancier gevonden die dit kan leveren. Ik ga ze bestellen. 2-3 weken levertijd.Draakje5 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:00:
Ik merk dat een onregelmatig geluid in de ventilatie bij de DUCO unit. Het is een soort van Zoeeeeeem zoem zoeeeeem zoem zoeeeem, in plaats van een constante zelfde toon zoeeem. Op lage stand (30%) merk ik niks. Maar zodra ik hoger ga, dan is dat licht hoorbaar.
Ik wil hem nog open maken om te zien of er iets te zien is bij de ventilatoren.
Toen kwam ik echter op de Duco site bij de D400 Energy Comfort een flow optimizer met inletring tegen.
Mijn model is ouder, en heeft deze dus niet standaard. Is er iemand die weet wat dit nu precies doet? Ik kan echt 0.0 informatie op internet vinden. Heb Duco geprobeerd te bellen maar die zijn er niet. Kan het onderdeel ook nergens op internet vinden om te kopen.
[Afbeelding]
Ik heb ook zo'n vlakke aanzuig (niet exact hetzelfde maar wel soortgelijke positie), dacht deze slim op de noordzijde te zetten maar in de zomer komt de zon over de nok van het dak en wordt de aanzuig loeiheet door de instraling. Ik zou daarom als ik het opnieuw moest doen een traditionele aanzuig kiezen boven het dakvlak.Franciesco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Bij dit soort dakdoorvoeren vraag ik me altijd af of dat bij sneeuwval niet snel dicht gaat zitten. M.n. bij de toevoer.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Gouden tip dit, had ook deze problemen met mijn unit uit 2019. Ik heb ze er beide uitgehaald en schoon gespoten, ik had hier overigens iets meer voor nodig dan 3 bar (1e keer schoonspuiten verhielp het probleem niet).PeterJones schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:37:
[...]
Mijn WTW (installatie zomer 2019) heeft recent een soortgelijk probleem gehad. Vorige week liep opeens de duty cycle afvoer ventilator flink op. Ik merkte dat er koude lucht door deur-kieren naar binnen kwam en dat het leek alsof de WTW op stand 'hoog' draaide. In de logging was vreemd gedrag te zien.
Diezelfde middag WTW open gemaakt om te kijken of er wat te zien was en hier en daar wat schoongemaakt (o.a. stofzuiger op de rode slangetjes van de druksensor). Dat hielp maar niet voldoende.
Volgende dag inderdaad de sensoren omgewisseld waarmee het probleem zich - net als bij @Andrehj - zich verplaatstte en de onbalans in onderstaande plaatje van teken omdraaide. Na opnieuw inleren bleek de unit nog maar 200m3/hr te kunnen halen, terwijl dat eerst >300m3/hr was.
[Afbeelding]
Bij het verwisselen had ik het sensor type genoteerd (Sensirion SDP800). Deze blijken volgens de handling instructions van de fabrikant gevoelig voor stofdeeltjes. Met behulp van de luchtcompressor van mijn buurman, ingesteld op 3 bar bursts, heb ik de sensoren schoongespoten door de zwarte buisjes op de sensor (rode pijltjes) - werkt waarschijnlijk ook door de rode buisjes.
[Afbeelding]
Na montage werken de sensoren en de unit weer als vanouds. Max debiet is 350m3/hr (max voor mijn unit) en is het duty cycle verschil tussen aan- en afvoer ventilator weer heel klein (paar procent).
Kortom, voor een ieder die dit probleem ook heeft, of een groot verschil in duty cycle tussen aan- en afvoer ventilator. Waarschijnlijk is dit goedkoop op te lossen door de druk sensoren schoon te spuiten met lucht uit een compressor.
Nu hopen dat ze niet snel weer 'vervuiild' zijn. Om dat hopelijk te beperken, gebruik ik nu voor zowel aan- als afvoer F7 filters. Vermoedelijk is het verstandig om de sensoren regelmatig (elk jaar? elke 4 jaar? te reinigen) De tijd zal leren of ik voor korte of voor lange termijn de kosten van nieuwe sensoren bespaard heb.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 12-05-2025 08:43 ]
Voeg je je calculatiesheet even toe? Dat maakt feedback wat makkelijker.DieterBode schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:36:
Ik ben bezig met een WTW systeem ontwerpen voor mijn woning.
Ik zou graag feedback ontvangen op mijn ventilatie plan.
Het huis komt uit 1922. We aan het volledig opnieuw het isoleren en heb nu alles open liggen om er ook een ventilatie installatie in te gaan plaatsen.
ik heb het gebaseerd op een zehnder Q350. Op zolder is het nu nog een grote ruimte. Maar ik houd rekening mee dat ik er een slaapkamer en washok opdeling van kan gaan maken.
alvast bedankt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb al jaren een aliexpres luchtklep voor mijn warmtepomp boiler zitten. Werkt al zeker 5 jaar elke dag probleemloos. Vorig jaar heb ik er ook eentje opgenomen in mijn WTW ontwerp voor ons kantoor. Ook die werkt sindsdien prima.Simpel360 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:42:
Wie heeft er goede of slechte ervaring met de elektrische kleppen van Ali of Amazon.
Gezien het prijsverschil met hier in NL via de reguliere webshops zet dit wat vraagtekens bij mij.
Er staat een stappenplan in de sheet, welke uitleg ontbreekt nog?Kees85 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:51:
Is er ook een handleiding/uitleg/stappenplan voor de P5ycho Calculatiesheet voor balansventilatie in de openingspost?
Ik gebruik deze kleppen voor de af- en toevoerleidingen van de kookveldafzuiging.Simpel360 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:42:
Wie heeft er goede of slechte ervaring met de elektrische kleppen van Ali of Amazon.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gaas aan de buitenkant zou ik niet doen, dat kan dichtvriezen en het oppervlak is heel klein. Volgens mij staat er nog een voorbeeld in dit topic van trouwens, dat werkte ook niet goed.timag schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:00:
Ik zat zelf te denken om de inlaat aan de buitenzijde te voorzien van gaas (zoals in een hor). Dan blijven ze helemaal buiten en verstopt er niet zo snel wat. Ik heb een doorvoer in de gevel met een rooster aan de voorkant, ben nu aan het broeden hoe ik dat een beetje netjes kan doen.
Iemand hier ervaring mee? Andere / betere ideeën ook welkom.
De toeverfilter is er om (a) je warmtewisselaar schoon te houden van vuil buiten en je toevoerlucht enigszins te filteren, de retourfilter is er alleen voor onderhoud en levensduur van je WTW, door de warmtewisselaar af te schermen van vuil uit je binnenlucht.NicoHF schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:02:
Stel je moest kiezen welke filter je zou verschonen, zou je dan de binnen of buiten filter vervangen?
Ik heb namelijk nog maar 1 filter, omdat de andere filter kapot was gegaan en de nieuwe filters krijg ik pas over enkele maanden
Met alle respect, 'passief koelen' zonder ook iets te doen aan beperken van je opwarming is nutteloos. Alle warmte die je uit je woning ventileert met de bypass heb je er overdag binnen een half uur terug in als je geen (buiten)zonwering hebt. De bypass zal je in de nacht/avond helpen, maar heeft hele beperkte bruikbaarheid daarbuiten.P5ycho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:29:
Hoe kun je passief koelen met een wtw? Door in de nacht de bypass te gebruiken.
Het pad dat de licht af moet leggen om de wisselaar heen kan een hogere weerstand hebben, logt aan het model wtw unit.
Het setpoint bepaalt de binnentemperatuur waarbij passief gekoeld mag worden. Zet dit niet te dicht op het CV setpoint, anders koel je in de nacht en springt in de morgen de CV aan.
[ Voor 68% gewijzigd door HollovVpo1nt op 13-05-2025 14:11 ]
Zien er idd degelijk uit maar voor mijn toepassing te kostbaar.Andrehj schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:22:
[...]
Ik gebruik deze kleppen voor de af- en toevoerleidingen van de kookveldafzuiging.
Die zijn nog betaalbaar, echt luchtdicht (klep heeft een rubber afdichting), en er zit een degelijke Duitse firma achter:
https://www.amazon.nl/dp/B01N0XGRD9
(ook in diverse andere formaten / spanningen verkrijgbaar).
Ik heb geen beter alternatief kunnen vinden.
?NicoHF schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:02:
Ik heb namelijk nog maar 1 filter, omdat de andere filter kapot was gegaan en de nieuwe filters krijg ik pas over enkele maanden
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Omdat ik ze dan zelf (extra) moet betalenAndrehj schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:19:
[...]
?
Die kun je toch bij diverse webshops gewoon bestellen en dan heb je ze toch de volgende dag? Waarom moet dat een paar maanden duren?
Dan zou ik even contact opnemen met de woningeigenaar.NicoHF schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:08:
Omdat ik ze dan zelf (extra) moet betalen
Dat soort dempers doet wel iets maar 't meeste wat ze doen is de weerstand vergroten en daarmee de ventilatieunit dwingen harder te gaan werken met dus meer geluid en hoger energiegebruik als gevolg. m.i. Kan je dit 't beste oplossen met dit soort dempers.sonna schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:43:
Een vraag wat betreft geluidsoverdracht via de kanalen.
Wij zijn onlangs verhuisd naar een woning (bouwjaar 2014) met een Zehnder whr 930. Het huis betreft houtskeletbouw en is goed geïsoleerd, alleen is er veel geluidsoverdracht via de luchtkanalen. Zo zijn gesprekken aan de andere kant van het huis als het stil is bijna letterlijk te volgen. Nu lees ik wel meer over geluidsreductie van de unit zelf maar minder over de geluidsoverdracht via de kanalen.
Ik zie wel dat er geluidsdempers te koop zijn die in de kanalen te plaatsen zijn zoals:
[Afbeelding]
https://www.ventilatielan...eluiddemper-o-125mm/5623/
Maar om de balans niet te ontregelen zou ik denken dat deze dan in alle toevoer en afzuig punten moeten worden geplaatst. Heeft iemand daar ervaring mee of andere tips om de geluidsverdracht te verminderen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
[ Voor 31% gewijzigd door P5ycho op 16-05-2025 09:21 ]
Als het bedrijf failliet is en de curator heeft je niet aangeschreven, dan heb je geen verplichtingen meer.natashannek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:17:
Recentelijk heb ik het gehad over bedrijf dat in mijn woning een WTW-unit heeft geplaatst in mijn jaren 30 woning waar ik niet blij mee ben. Bedrijf lijkt failliet gegaan te zijn en heeft een doorstart gemaakt middels een andere onderneming. Meneer komt nog wel terug. Ik weet niet of dit komt omdat ik hem nog de helft van het bedrag verschuldigd ben. Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in het project en ik wil heel graag een second opinion van iemand voordat ik hem de rest van het geld betaal. Is er iemand in de omgeving Den Haag (Rijswijk ZH) die ik tegen betaling kan laten langskomen?
Je houdt het een beetje vaag, maar zoekt dus een referentie in de regio Den Haag? Of zoek je een hoe-het-zelver van dit forum die toevallig in de buurt woont en bij wil klussen?natashannek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:17:
Recentelijk heb ik het gehad over bedrijf dat in mijn woning een WTW-unit heeft geplaatst in mijn jaren 30 woning waar ik niet blij mee ben. Bedrijf lijkt failliet gegaan te zijn en heeft een doorstart gemaakt middels een andere onderneming. Meneer komt nog wel terug. Ik weet niet of dit komt omdat ik hem nog de helft van het bedrag verschuldigd ben. Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in het project en ik wil heel graag een second opinion van iemand voordat ik hem de rest van het geld betaal. Is er iemand in de omgeving Den Haag (Rijswijk ZH) die ik tegen betaling kan laten langskomen?
Ik zoek geen diy-er die bij kan klussen. Ik zie dat er aardig wat mensen op dit forum zijn met verstand en ik wil graag iemand die ik tegen betaling hier kan laten langskomen om te kijken of het systeem geplaatst is zoals deze geplaatst had moeten worden. Ik zal de aannemer het restbedrag nog moeten betalen en ik heb weinig verstand maar ook weinig vertrouwen meer in deze man. Voordat ik het restbedrag betaal wil ik graag dat een onafhankelijk persoon mij (hopelijk) kan vertellen waar ik meneer nog op kan aanspreken (gebreken in werkzaamheden) voordat ik hem het resterende bedrag betaal. Ik ben van plan om het werk door hem te laten uitvoeren en afmaken maar ik wil wel graag dat het werk goed wordt afgemaakt en niet dat ik betaal voor slecht werk. Dus nogmaals als er iemand is in de regio die ik tegen betaling kan laten langskomen ben ik blij!P5ycho schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Je houdt het een beetje vaag, maar zoekt dus een referentie in de regio Den Haag? Of zoek je een hoe-het-zelver van dit forum die toevallig in de buurt woont en bij wil klussen?
Als je zelf wat foto's schiet en je probleem hier omschrijft is er aardige kans dat je beter advies krijgt dan van de gemiddelde installateur denk ik.
Ik twijfel nu wel. Mijn verplichtingen stoppen niet als hij verder gaat met het werk bij mij thuis, maar ik kan niets meer verhalen (vanwege faillissement) op het moment dat het werk slecht is uitgevoerd.Rzaan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:48:
[...]
Als het bedrijf failliet is en de curator heeft je niet aangeschreven, dan heb je geen verplichtingen meer.
Wat de meneer na het faillissement doet, is irrelevant voor jou.
Is hij nu wel of niet failliet?natashannek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:27:
[...]
Ik twijfel nu wel. Mijn verplichtingen stoppen niet als hij verder gaat met het werk bij mij thuis, maar ik kan niets meer verhalen (vanwege faillissement) op het moment dat het werk slecht is uitgevoerd.
Hij zal waarschijnlijk komen met 'dat zit helemaal snor."P5ycho schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:48:
Laat die kerel eerst maar eens duidelijkheid geven over jouw garanties nu blijkt dat de tent op de fles is gegaan tussendoor.
Daarom begrijp ik ook dat hij graag wil dat iemand anders zijn vermoeden van slecht werk bevestigd.Rzaan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:57:
[...]
Is hij nu wel of niet failliet?
Zo ja, waarom laat je hem nog toe in je huis als hij slecht werk heeft afgeleverd.
Kan inderdaad ook gedoe komen over garantie, al zal die wettelijk overgaan naar zijn nieuwe bedrijf als JIJ hem weer toelaat. Maar iemand die failliet gaat en meteen weer doorgaat... die zou ik niet vertrouwen.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Helder en bedankt voor de toelichting!P5ycho schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:29:
@walker9 Je hebt je er al goed in verdiept, top.
Ik zou aanraden eerst even de calculatie goed te krijgen voordat je verder gaat met de implementatie.
Wat opmerkingen:
Overflow betekent in dit geval (zoals jij het ingevuld hebt in de calculatiesheet) dat de woonkamer 100% van zijn verse lucht ergens anders vandaan haalt en geen eigen invoer heeft. Dat is niet realistisch, probeer eerst eens 50m3/h overflow vanuit de entree mee te nemen en de rest in de woonkamer zelf aan te voeren. Je vult dan 180 pulsie definitief in, en in de overflow kolom 50. Die 50 komt dus van ergens anders (je slaapkamers) en stroomt in dit geval onder de deur van entree naar keuken door. In de keuken is de pulsie 0, want daar voer je alleen af.
Daarna pas je de extractie van keuken, bijkeuken en badkamer aan zodat de balans weer klopt.
Bijkeuken is normaliter alleen afvoer. Ik zou de aanvoer daar weghalen.
Je past de aanvoer op de slaapkamers aan op de grootte van de kamer in je plattegronden, maar slapende mensen gaan niet minder ademen in kleinere ruimten. Dat is de reden dat in de calculatiesheet standaard vaste waardes van 45m3/h per persoon staan.
[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 19-05-2025 14:42 ]
Wat Andrehj zegt, en verder nog 1 suggestie voor een kleine optimalisatie.Lapzwans116 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:48:
Beste Tweakers,
Bedankt voor dat dit topic bestaat en de behulpzame leden die elkaar helpen.
Ik ben zelf ook begonnen aan de renovatie van mijn woning en ben aan de balansventilatie toegekomen. Met behulp van de tips van dit forum en de Sheet van Psycho ben ik een eind op weg, maar heb ik toch nog enkele vragen.
Wens:
Woning met balansventilatie met WTW en enthalpiewisselaar.
Mogelijk de Zehnder ComfoAir Q450 ST, maar ik zal me hier nog verder in verdiepen (tips uiteraard welkom).
Berekende situatie:
Het huis bestaat uit drie verdiepingen, waarvan de overloop van begane grond tot zolder open is. Hier zal de overflow door het huis verspreiden. Op de zolder is de technische ruimte met het apparaat.
Sheet:
[Afbeelding]
Zolder:
[Afbeelding]
Eerste verdieping:
[Afbeelding]
Begane grond:
[Afbeelding]
Mijn vragen:
1. Klopt het overzicht zo, of zie ik dingen over het hoofd? Uiteraard hoor ik het graag als dat zo is.
2. Is het ook mogelijk om de afvoer in de (open) keuken te verplaatsen naar de hoek linksboven in de eetkamer? Of is het echt noodzakelijk dat de afvoer in de keuken is?
3. Zijn twee ventielen in de douche toegestaan, of moet er een in het algemene deel van de badkamer zitten?
4. Is de hoeveelheid overflow oke, of kan ik beter een extra afvoer op de eerste verdieping plaatsen en dan een extra aanvoer in de woonkamer plaatsen?
Hulp en advies is zeer gewenst!
Zwerius Kriegsman
Leuk om te lezen, was bij mij in ieder geval niet op de radar. Een kattenbak afzuiging systeem trouwens ook niet, heb je daar nog foto's vanZwerius schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:59:
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar ik wil jullie er op wijzen dat het ook mogelijk is om het afzuigdeel van je ventilatie-installatie mede aan te sluiten op de stortbuis tussen stortbak en toilet.
Nee, helaas geen foto's van. Inmiddels bestaat het niet meer want onze katten zijn overleden.Spherix schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:59:
[...]
Leuk om te lezen, was bij mij in ieder geval niet op de radar. Een kattenbak afzuiging systeem trouwens ook niet, heb je daar nog foto's van?
Zwerius Kriegsman
Dat is minder mooi natuurlijk. Ik was met name benieuwd waar de afzuigingspijp dan vandaan komt. Was dat een vaste pijp uit de wand, of hoe had je dat mooi gedaan? Hier ook katten namelijk, en als ik toch de boel overhoop haal..Zwerius schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Nee, helaas geen foto's van. Inmiddels bestaat het niet meer want onze katten zijn overleden.
Zwerius Kriegsman
[ Voor 14% gewijzigd door Puntenwolk op 22-05-2025 23:38 ]
Tof dat je dit deelt. Wij hebben dit nu met onze centrale afzuiging en vroeg me al af of dit met WTW ook kan. Is dit dan je enige afzuiging in WC of heb je ook nog een ventiel? En wat voor debiet heb je ermee gerekend?Zwerius schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:59:
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar ik wil jullie er op wijzen dat het ook mogelijk is om het afzuigdeel van je ventilatie-installatie mede aan te sluiten op de stortbuis tussen stortbak en toilet.
Wij hebben dat bij verbouwing van onze badkamer en toilet ook gedaan en het bevalt geweldig goed.
Als je op het toilet zit voor een "grote boodschap" verspreid de geur zich niet in badkamer/toiletruimte, maar wordt direct bij de bron afgezogen. Dat betekent minder geuroverlast in de ruimte voor de volgende bezoeker, maar ook voor je zelf is het prettiger!
Verschillende fabrikanten van stortbakken hebben ook een uitvoering waarbij in de stortbuis meteen een Y-stuk is gemonteerd voor aansluiting van een afzuigsysteem.
Voor meer info kijk even op mijn website: https://geen-energiereken...-warmte-terugwinning.html
[ Voor 53% gewijzigd door P5ycho op 23-05-2025 10:13 ]
We hebben ook een gewoon afzuigventiel in het plafond.The__Virus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:58:
[...]
Tof dat je dit deelt. Wij hebben dit nu met onze centrale afzuiging en vroeg me al af of dit met WTW ook kan. Is dit dan je enige afzuiging in WC of heb je ook nog een ventiel? En wat voor debiet heb je ermee gerekend?
Zwerius Kriegsman
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Wordt inderdaad toegepast in de warmere streken om de lucht te preconditioneren. Eenmalige investering, lang plezier.Mjier schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:51:
Wel een hoop werk, maar jouw situatie geeft wel de mogelijkheid om de aanvoer via een buis door de grond aan te laten voeren. Dat geeft dat in de winter koude vrieslucht al een beetje wordt voorverwarmd. In de zomer zal de aangevoerde lucht wat kouder zijn, wat voor koeling in huis zorgt.
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee, maar ik lees wel eens wat.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Wellicht kun je jouw idee hiermee vormgeven? Klikwdvill schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:44:
Hier vordert de renovatie en wordt de uitwerking van het ventilatiesysteem meer concreet. Dank voor de info en adviezen die ik al uit dit topic kon putten.
In het volgende kan ik nog wat suggesties gebruiken;
De ventilatie-unit komt in een technische ruimte in de kelder. De meest eenvoudige (en kortste) weg voor de doorvoeren naar buiten toe is via de kruipkelder. De muurdoorvoeren zouden dan ca. 35cm boven het maaiveld uitkomen. Echter, de kans is reëel dat er wat extra grond wordt aangevoerd om wat reliëf te overbruggen en om een wandelpad tot aan de zijdeur te leiden, waardoor het maaiveld hoger komt te liggen en een klassieke muurrooster sowieso niet meer werkt. Zijn er pijpen / roosters die hier uitkomst kunnen bieden?
Onderstaande foto's en schetsen geven een beeld. Het iets donkerder metselwerk geeft ook perfect de hoogte van de kruipkelder aan. Het bestaande ventilatieroostertje zit tegen het kelderplafond aan en markeert de hoogte waar het kanaal door de muur zou kunnen komen - weliswaar met een grotere muuropening.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Huidige opzet:
[Afbeelding]
Na grondaanvoer: mogelijke alternatieven?
[Afbeelding]
In theorie zou het buizenwerk ook via de verdieping boven de kelder kunnen laten lopen, maar gaten van 25cm diameter door de kanaalplaatvloeren maken zie ik niet zitten, zeker niet zonder extra studie van stabiliteit.
Als er hier ideeën zijn hoor ik het graag!
Wordt regelmatig in Duitsland toegepast, maar ik begrijp dat er regelmatig problemen zijn met schimmel tgv het condenserende vocht. Er zou dan evt. weer met een zilvercoating worden gewerkt om schimmel tegen te gaan?Bravo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Wordt inderdaad toegepast in de warmere streken om de lucht te preconditioneren. Eenmalige investering, lang plezier.
Wel een aantal aandachtspunten met betrekking tot condensatie (waar laat je dat weglopen) en warmteoverdracht van de 'pijp'; pvc of terracotta?
Zwerius Kriegsman
Volgens mij hebben dat soort bacterie/schimmelwerende maatregelen altijd maar een beperkte levensduur, iets van 3 tot hooguit 5 jaar. Dat geldt overigens voor alle buizen die worden aangeprezen als bacterie/schimmelwerend; ‘t is maar van korte duur.Zwerius schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:27:
[...]
Wordt regelmatig in Duitsland toegepast, maar ik begrijp dat er regelmatig problemen zijn met schimmel tgv het condenserende vocht. Er zou dan evt. weer met een zilvercoating worden gewerkt om schimmel tegen te gaan?
[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 23-05-2025 13:40 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door wdvill op 23-05-2025 14:56 ]
223m³/h op normaalstand, als ik het goed begrijp. 335m³/h max. Zie eerdere berekening.Puntenwolk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
Op hoeveel draait de Q350 in de normaalstand? Op max (350 dus) heb je hier dus 100Pa extra kanaal weerstand. Dat is wel een hoop. Heb je andere grote weerstand dingen zoals een filterbox?
Ik ben wel van de zelfbouw, maar hoed me nu al voor hoe het ding er dan zou uitzien, zeker na enkele jaren in weer en windPuntenwolk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
Wellicht kun je de haakse bocht aan de onderkant geraken/vervangen door een meer ronde variant.
En zo’n ding zelf maken in bijvoorbeeld ø200 zou nog meer kunnen doen. Gewoon met spirobuizen, misschien even coaten/spuiten, en dan een groot kanaal rooster aan het uiteinde.
De TilVent RVS ventilatieschacht dient aangesloten te worden op een verticale buis. Bij ventilatie doorvoeringen beneden het maaiveld is het belangrijk dat condens en eventueel binnendringend vocht wordt afgevoerd. Bij voorkeur middels een sparing onderin een bochtstuk of middels een T-stuk liggend in een grindkoffer. Het risico van binnenkomend vocht is met dit systeem niet 100% uit te sluiten en is dus niet grondwaterdicht.
[ Voor 18% gewijzigd door Puntenwolk op 24-05-2025 23:12 ]
En gewoon links afzuigen?Lapzwans116 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:51:
Gek of geniaal, wie zal het zeggen?
Vanwege een balkenlaag die verkeerd loopt moet ik mijn creatieve brein aan de gang zetten: mechanische ventilatie buizen die van zolder naar de kruipruimte omlaag lopen, waarna ze aan de andere kant van het huis weer omhoog floepen om daar lucht af te zuigen. Zie het plaatje voor het idee.
Het is natuurlijk handig om naar boven af te zuigen zodat mogelijke condensvorming in de buis naar beneden kan stromen, maar wellicht kan ik zo een koof in mijn keuken ontlopen.
- Is het uberhaupt mogelijk om naar beneden af te zuigen?
- Als deze "oplossing" voor condensvorming in het onderste punt zorgt, is het dan mogelijk om daar een afwateringspunt te maken zodat het probleem verder verholpen is?
Wat denken jullie? Of hebben jullie andere geniale ideeen?
Het gaat trouwens om een systeem D met wtw en enthalpiewisselaar.
[Afbeelding]
Tsja, "verkeerd" inderdaad, beetje bijzondere woordkeuze van mezelf, maar ik heb weer een mooie schets gemaakt om het te illustreren.Puntenwolk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:10:
Dit is natuurlijk niet echt ideaal. Maar het kan zeker. Wel een vrij grote diameter pakken on weerstand over zo’n grote afstand beheersbaar te houden. En de buis door de kruipruimte moet je isoleren als de temperatuur in de kruipruimte veel verschilt van je huis. Dan zou ik niet inzien hoe je veel condens kan krijgen.
Even als achtergrond, gewoon uit interesse, wat voor “verkeerde” balkenlaag heb je hier? Is het plafond van massief rijksmonumentaal notenhout of zo? Een ‘balkenlaag’ heeft altijd ergens een gaatje zou je zeggen.
Altijd welkom, thanks!P5ycho schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:51:
Ben je bang voor de looks of voor het werk?
Ik pitch maar even een paar opties, welke vast al gepasseerd zijn, maar dan kun je uitleggen waarom dat niet kan bij jouw huis.
Verlaagd plafond op de overloop?
Naar 'rexhts' via de zoldervloer?
Koofje in de badkamer?
[ Voor 12% gewijzigd door loyske op 25-05-2025 09:49 ]
Ik zat te denken aan dit rooster voor in het verlaagd plafond: linkP5ycho schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:39:
Voor het rooster moet je vooral kijken naar de drukval over dat rooster, dat bepaalt de weerstand grotendeels. Het gat volgt dan uit het gekozen rooster.
80 of 100 is geen probleem voor een wc, maar wel afhankelijk van de lengte.
Je kunt ook zelf een inschatting maken als je met de Lindab Vent Tools bepaalt wat de lichtsnelheid en drukval wordt over die leiding.
Even mailtje sturen, dan voegen ze hem vaak weer toepantslol schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
waar koopt men hier de comfopipe plus? Ik zie het op groothandel.be niet meer staan namelijk
Bij Selfio.de is deze goed te krijgen.pantslol schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
waar koopt men hier de comfopipe plus? Ik zie het op groothandel.be niet meer staan namelijk
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Goede tip, dank je!Puntenwolk schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:21:
Gat in de muur zou ik gewoon als buis modelleren in Lindab VentTools en dan iets kiezen met luchtsnelheid tusssen 3-5 m/s.
[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 26-05-2025 14:38 ]
Ben van België; hier waren ze tot nu toe verkrijgbaar. Maar mijn groothandelaar kan ze niet meer leveren.P5ycho schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:36:
Anders lees je de laatste 5 berichten even en zoekt in dit topic?
Comfopipe Plus wordt niet verkocht in NL.
Dit is wat ik via Zehnder België als antwoord kreeg:P5ycho schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:53:
Ah, dat is dan weer interessante info. Hun statement 'comfopipe compact is genoeg' is onzin. In NL is de eis voor wand- en dakisolatie een Rc van 4.5. Om een comfopipe buis op dat niveau te krijgen moet de wand 158mm dik zijn(!) (uitgaande van 0.035 W/mK EPP).
Comfopipe compact zal dan gelijk zijn aan ouderwets dubbelglas, en de Comfopipe plus als HR++ glas. (niet berekend overigens)
Ik zou ook het gat afwerken met een Spiro flensbus of soortgelijk, een rafelige rand kan veel turbulentie veroorzaken.loyske schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:30:
[...]
Goede tip, dank je!
Als ik dan 100m3/u opgeef en luchtsnelheid 3,6 m/s, dan zou ik kunnen volstaan met een buis van 100.
Een gat van 10x10cm moet dan ook voldoende zijn lijkt me. Top, dat past mooi allemaal.
Dan heb je nog wel het probleem dat je voor buizen met die dikke isolatie een speciale adapter op je WTW nodig hebt om het passend te krijgen. Die zal Brink niet leveren denk ik...FloR_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:15:
Andere oplossing is Brink (zouden dezelfde buizen zijn); maar deze zijn ook moeilijk te koop te vinden.
Jammer. En de tekst slaat ook nergens op, want zelfs de plus-versie heeft nog veel te dunne isolatie t.o.v. de buitenmuren.FloR_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:15:
Inderdaad de Pipe Plus wordt niet meer gemaakt.
U kan steeds de ComfoPipe Compact als alternatief gebruiken. Qua isolatie is deze nog steeds voldoende voor onze Belgische temperaturen.
Mogelijks is de beste oplossing dan om ze in Duitsland (selfio.de) te bestellen. Zou enkel nog willen te weten komen of ze in Duitsland er daar ook mee stoppen of niet.Andrehj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:19:
[...]
Jammer. En de tekst slaat ook nergens op, want zelfs de plus-versie heeft nog veel te dunne isolatie t.o.v. de buitenmuren.
Het probleem zal ongetwijfeld zijn dat er vanuit het bouwbesluit / de wetgever geen aandacht is voor dit enorme warmtelek, waardoor aannemers en installateurs niet worden gestimuleerd om dik geïsoleerde pijpen te gebruiken, en ze dus te weinig verkocht worden.
Zodra dit in BENG voldoende wordt afgestraft komt die vraag vanzelf.
[ Voor 3% gewijzigd door Aphyrnae op 27-05-2025 00:23 ]
[ Voor 64% gewijzigd door P5ycho op 27-05-2025 09:20 ]
Zoals @P5ycho zegt kan dit met externe filter - te plaatsen na de warmtewisseling. Ze zijn er klein of zeer groot, keuze is afhankelijk van fysieke (on)mogelijkheden en ook wel de hoeveelheid vervuiling, Ik heb een setup eerder in dit forum gedeeld. Bij mij zeer groot ivm beschikbare ruimte, minimalisatie weerstand en (soms) extreme houtrook overlast. Houtrook is F9(+) aanbevolen ivm aanwezige vervuiling in de lucht.joon schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:33:
Beste WTW kenners, ik heb een itho daalderop hru 300 en vervang daar braaf de filters van maar ik zou graag een betere filter willen plaatsen, actieve koolstof om speciek te zijn. Nou heb ik hard gezocht maar het beste filter wat ik kan vinden is een F7 en die houd geen geurtjes tegen.
Zijn er andere oplossingen om dit toch voor elkaar te krijgen zonder potentiële schade aan het apparaat?
Dank! Dan ga ik er vanavond mee verder.P5ycho schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:14:
Je hebt de verkeerde waardes ingevuld in de rood omlijnde kolom. Je berekent nu het maximale debiet van de unit als het nominale debiet voor elke ruimte. Alles moet x1,5, overnemen van de kolom direct links ernaast.
Gebruik wat overflow om het debiet daarna weer wat kleiner te krijgen. Daarmee gebruik je overdag een deel van de slaapkameraanvoer voor de woonkamer.
Afzuiging in de hal is funest voor je rendement. Alle aanvoer in slaapkamers wordt dan overdag niet genuttigd, en verdwijnt weer in de hal. Zonde!
Ik zou zeker zorgen dat je zoveel mogelijk afzuiging in de keuken probeert te krijgen. Dat is ook logisch, want je hebt ook veel aanvoer in de woonkamer. Ook wil je kooklucht zsm afvoeren.
Slaapkamers die je afzuigt krijgen dan gebruikte lucht van andere kamers aangevoerd, dat lijkt me niet zo handig.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq