Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:05
Is er ook een handleiding voor de P5ycho Calculatiesheet voor balansventilatie excel sheet?
Ik vind het lastig de juiste waardes te interpreteren en te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Hoe kun je passief koelen met een wtw? Door in de nacht de bypass te gebruiken :).
Het pad dat de licht af moet leggen om de wisselaar heen kan een hogere weerstand hebben, logt aan het model wtw unit.

Het setpoint bepaalt de binnentemperatuur waarbij passief gekoeld mag worden. Zet dit niet te dicht op het CV setpoint, anders koel je in de nacht en springt in de morgen de CV aan.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 12:44
Draakje5 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:01:
Maar wat zegt passieve koeling met setpoint 24graden nu? De duco instructie is niet geheel duidelijk. En is het logisch dat passieve koeling (extra) geluid maakt?

Iets meer leert me dat passieve koeling ook wel nightboost heet bij Duco. Ze geven aan dat de wtw dan niet meer vraaggestuurd werkt maar op nominale waardes.. wat betekent dat?
[Afbeelding]
Boost betekent gewoon dat hij een hogere stand gebruikt. Als hij normaal reageert op co2/vocht/schakelaar en bijv. 160m3 doet dan negeert hij dat en gaat naar een hoge stand van 320m3. Dat levert meer geluid op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:50
P5ycho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:29:
Hoe kun je passief koelen met een wtw? Door in de nacht de bypass te gebruiken :).
Het pad dat de licht af moet leggen om de wisselaar heen kan een hogere weerstand hebben, logt aan het model wtw unit.

Het setpoint bepaalt de binnentemperatuur waarbij passief gekoeld mag worden. Zet dit niet te dicht op het CV setpoint, anders koel je in de nacht en springt in de morgen de CV aan.
Ja, maar als ik het dus begrijp dan zorgt de passieve koeling optie er voor dat het debiet aangepast kan worden door het systeem en niet meer op basis van CO2 sturing werkt? Dus evt hoger debiet kan gaan afzuigen om meer te koelen (via de bypass)?

Is dat het enige? En is het dus het hogere debiet dat ik hoor door de ventielen heen?
Er is geen apparatuur dat aanspringt tbv passieve koeling?

Met setpoint van 24 graden, betekent dit dan dat hij pas vanaf 24graden passief mag gaan koelen ('nightboost gebruiken') ?
Mijn temperatuur meter van de DUCO gaf een temperatuur aan van onder de 24 graden, en ging toch passief koelen (zo vermoed ik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsY_wqwMgTsjaVLzu3YgoU25LyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0PC5HxOsV1wjy96mVSypbGS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 07-05-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik weet de details niet, maar zoeken op nightboost in dit topic levert best wst resultsten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
P5ycho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:00:
Ik weet de details niet, maar zoeken op nightboost in dit topic levert best wst resultsten op.
Zal gaan rondneuzen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Draakje5 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:00:
Ik merk dat een onregelmatig geluid in de ventilatie bij de DUCO unit. Het is een soort van Zoeeeeeem zoem zoeeeeem zoem zoeeeem, in plaats van een constante zelfde toon zoeeem. Op lage stand (30%) merk ik niks. Maar zodra ik hoger ga, dan is dat licht hoorbaar.
Ik wil hem nog open maken om te zien of er iets te zien is bij de ventilatoren.

Toen kwam ik echter op de Duco site bij de D400 Energy Comfort een flow optimizer met inletring tegen.
Mijn model is ouder, en heeft deze dus niet standaard. Is er iemand die weet wat dit nu precies doet? Ik kan echt 0.0 informatie op internet vinden. Heb Duco geprobeerd te bellen maar die zijn er niet. Kan het onderdeel ook nergens op internet vinden om te kopen.

[Afbeelding]
Ik heb een leverancier gevonden die dit kan leveren. Ik ga ze bestellen. 2-3 weken levertijd.

Zal hier een update posten als ze er in zitten en of het een verschil maakt in geluid/flow.

Dit is dus voor de DUCO D400 Energy Comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 11:21
Franciesco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Bij dit soort dakdoorvoeren vraag ik me altijd af of dat bij sneeuwval niet snel dicht gaat zitten. M.n. bij de toevoer.
Ik heb ook zo'n vlakke aanzuig (niet exact hetzelfde maar wel soortgelijke positie), dacht deze slim op de noordzijde te zetten maar in de zomer komt de zon over de nok van het dak en wordt de aanzuig loeiheet door de instraling. Ik zou daarom als ik het opnieuw moest doen een traditionele aanzuig kiezen boven het dakvlak.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 11:21
PeterJones schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Mijn WTW (installatie zomer 2019) heeft recent een soortgelijk probleem gehad. Vorige week liep opeens de duty cycle afvoer ventilator flink op. Ik merkte dat er koude lucht door deur-kieren naar binnen kwam en dat het leek alsof de WTW op stand 'hoog' draaide. In de logging was vreemd gedrag te zien.
Diezelfde middag WTW open gemaakt om te kijken of er wat te zien was en hier en daar wat schoongemaakt (o.a. stofzuiger op de rode slangetjes van de druksensor). Dat hielp maar niet voldoende.
Volgende dag inderdaad de sensoren omgewisseld waarmee het probleem zich - net als bij @Andrehj - zich verplaatstte en de onbalans in onderstaande plaatje van teken omdraaide. Na opnieuw inleren bleek de unit nog maar 200m3/hr te kunnen halen, terwijl dat eerst >300m3/hr was.

[Afbeelding]

Bij het verwisselen had ik het sensor type genoteerd (Sensirion SDP800). Deze blijken volgens de handling instructions van de fabrikant gevoelig voor stofdeeltjes. Met behulp van de luchtcompressor van mijn buurman, ingesteld op 3 bar bursts, heb ik de sensoren schoongespoten door de zwarte buisjes op de sensor (rode pijltjes) - werkt waarschijnlijk ook door de rode buisjes.

[Afbeelding]

Na montage werken de sensoren en de unit weer als vanouds. Max debiet is 350m3/hr (max voor mijn unit) en is het duty cycle verschil tussen aan- en afvoer ventilator weer heel klein (paar procent).

Kortom, voor een ieder die dit probleem ook heeft, of een groot verschil in duty cycle tussen aan- en afvoer ventilator. Waarschijnlijk is dit goedkoop op te lossen door de druk sensoren schoon te spuiten met lucht uit een compressor.

Nu hopen dat ze niet snel weer 'vervuiild' zijn. Om dat hopelijk te beperken, gebruik ik nu voor zowel aan- als afvoer F7 filters. Vermoedelijk is het verstandig om de sensoren regelmatig (elk jaar? elke 4 jaar? te reinigen) De tijd zal leren of ik voor korte of voor lange termijn de kosten van nieuwe sensoren bespaard heb.
Gouden tip dit, had ook deze problemen met mijn unit uit 2019. Ik heb ze er beide uitgehaald en schoon gespoten, ik had hier overigens iets meer voor nodig dan 3 bar (1e keer schoonspuiten verhielp het probleem niet).

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterBode
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 08:03
Ik ben bezig met een WTW systeem ontwerpen voor mijn woning.

Ik zou graag feedback ontvangen op mijn ventilatie plan.

Het huis komt uit 1922. We aan het volledig opnieuw het isoleren en heb nu alles open liggen om er ook een ventilatie installatie in te gaan plaatsen.

ik heb het gebaseerd op een zehnder Q350. Op zolder is het nu nog een grote ruimte. Maar ik houd rekening mee dat ik er een slaapkamer en washok opdeling van kan gaan maken.

alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykVYA95MjJ1ZLXgLsUZiVt8b4bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cfRmVKtCVXtGE0s2seMLduv5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2bP4L4ZnMTmAVyKxUyvcBXOyoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/luA0PlL3hmLx1mZFlH4LBJPd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16r3WZZMv_QVUyQ5ayWrER5FxSE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oOMF1BD30CT65KxmWMzNY0lb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:58
Wie heeft er goede of slechte ervaring met de elektrische kleppen van Ali of Amazon.

Gezien het prijsverschil met hier in NL via de reguliere webshops zet dit wat vraagtekens bij mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 12-05-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
DieterBode schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:36:
Ik ben bezig met een WTW systeem ontwerpen voor mijn woning.

Ik zou graag feedback ontvangen op mijn ventilatie plan.

Het huis komt uit 1922. We aan het volledig opnieuw het isoleren en heb nu alles open liggen om er ook een ventilatie installatie in te gaan plaatsen.

ik heb het gebaseerd op een zehnder Q350. Op zolder is het nu nog een grote ruimte. Maar ik houd rekening mee dat ik er een slaapkamer en washok opdeling van kan gaan maken.

alvast bedankt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voeg je je calculatiesheet even toe? Dat maakt feedback wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-08 18:17
Simpel360 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:42:
Wie heeft er goede of slechte ervaring met de elektrische kleppen van Ali of Amazon.

Gezien het prijsverschil met hier in NL via de reguliere webshops zet dit wat vraagtekens bij mij.
Ik heb al jaren een aliexpres luchtklep voor mijn warmtepomp boiler zitten. Werkt al zeker 5 jaar elke dag probleemloos. Vorig jaar heb ik er ook eentje opgenomen in mijn WTW ontwerp voor ons kantoor. Ook die werkt sindsdien prima.

Kanttekening: ze zijn qua afwerking duidelijk minder, dus 100% afdichten doen ze niet (98% wellicht, voor mijn toepassing iig prima). En ik durf alleen de 12v en 5v versies aan met een degelijke Europese adapter. Zou nimmer een willekeurige Aliexpress adapter of 230V klep vertrouwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:05
Is er ook een handleiding/uitleg/stappenplan voor de P5ycho Calculatiesheet voor balansventilatie in de openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Kees85 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:51:
Is er ook een handleiding/uitleg/stappenplan voor de P5ycho Calculatiesheet voor balansventilatie in de openingspost?
Er staat een stappenplan in de sheet, welke uitleg ontbreekt nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Simpel360 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:42:
Ik gebruik deze kleppen voor de af- en toevoerleidingen van de kookveldafzuiging.
Die zijn nog betaalbaar, echt luchtdicht (klep heeft een rubber afdichting), en er zit een degelijke Duitse firma achter:
https://www.amazon.nl/dp/B01N0XGRD9
(ook in diverse andere formaten / spanningen verkrijgbaar).

Ik heb geen beter alternatief kunnen vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:14
Na afmaken van mijn installatie afgelopen najaar, zijn we de eerste winter naar grote tevredenheid doorgekomen. Het comfort in huis is echt veel beter, overal warmer en minder stoken (15-20% verschil na correctie mbv graaddagen). Op de slaapkamers is de lucht door de nacht heen veel verser en wat ik meet aan CO2 komt op de meest ongunstige momenten nauwelijks boven de 800ppm.

Ben nog bezig met het maken van een kast om de unit heen voor het gezicht en het geluid. Verder ben ik een maand geleden bij de eerste keer vervangen overgestapt van het meegeleverde G4 naar een F7 filter voor de inkomende lucht. Dit vanwege de hooikoortspatiënten in huis. Dat lijkt tot nog toe goed te werken. Ik zie alleen dat de unit marginaal harder moet werken maar dat scheelt maar een paar watt.

Ik heb nu echter wel een dingetje waar ik graag advies over wil: De laatste dagen vond ik het wat onprettig ruiken in de ruimtes waar wordt ingeblazen. Gisteravond daarom maar even op onderzoek gegaan. Het inkomende filter bleek echt ramvol te zitten met muggen en andere beesten. Op zich positief, want in huis zie ik ze in tegenstelling tot vroeger nauwelijks, maar vol filter is wel vervelend natuurlijk.

Na het schoonmaken lijkt de onprettige lucht weg. Ik heb ook nog even de aansluitingen bij de unit losgehaald en daar in gekeken, maar dat zag er allemaal netjes schoon en droog uit.

Ik heb in najaar en winter het filter af en toe gecheckt en schoongemaakt. Toen zag ik wel wat van die beesten maar nu zat er in één maand meer in dan de voorgaande 6 bij elkaar. We zitten nog maar aan het begin van het warmere seizoen dus dit viel me nogal tegen. Ik ga de komende periode wat vaker de filters checken maar vroeg me af of anderen hier betere oplossingen voor hebben gevonden?

Ik zat zelf te denken om de inlaat aan de buitenzijde te voorzien van gaas (zoals in een hor). Dan blijven ze helemaal buiten en verstopt er niet zo snel wat. Ik heb een doorvoer in de gevel met een rooster aan de voorkant, ben nu aan het broeden hoe ik dat een beetje netjes kan doen.

Iemand hier ervaring mee? Andere / betere ideeën ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:28
@timag een filter heeft oppervlakte nodig dus vooral niet op de buis buiten een gaasje spannen, dan komt er weinig lucht meer doorheen. Die ribbels in een doosfilter of zakkemfilter mis je plus je oppervlakte is te klein.

Makkelijkste is gewoon vaker de filter vervangen. Een filter box voor je WTW moet geïsoleerd zijn en dat is lastig, plus dan heb je nog een filter die je moet bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Goed punt. Had eigenlijk niet zo nagedacht hoeveel invloed zo'n stuk gaas zou hebben op de luchtstroom.

Een filterbox heb ik hier al vaker voorbij zien komen en lijkt me een mooie oplossing, maar daar is bij mij eigenlijk gewoon geen ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
timag schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:00:
Ik zat zelf te denken om de inlaat aan de buitenzijde te voorzien van gaas (zoals in een hor). Dan blijven ze helemaal buiten en verstopt er niet zo snel wat. Ik heb een doorvoer in de gevel met een rooster aan de voorkant, ben nu aan het broeden hoe ik dat een beetje netjes kan doen.

Iemand hier ervaring mee? Andere / betere ideeën ook welkom.
Gaas aan de buitenkant zou ik niet doen, dat kan dichtvriezen en het oppervlak is heel klein. Volgens mij staat er nog een voorbeeld in dit topic van trouwens, dat werkte ook niet goed.

Stank gaat ook niet weg van een groter filter, daar rotten de insecten net zo hard op :).

Ik ben bang dat je gewoon iets vaker zult moeten zuigen als het seizoen er naar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Tsja, dan maar stofzuigen inderdaad.

Gelukkig ben ik nog niet helemaal klaar met mijn ombouwkast, ga nog even broeden op hoe ik de filters zo makkelijk mogelijk bereikbaar houd. Ik wilde eigenlijk niet aan een deur omdat ik de geluidsisolatie strak wil laten aansluiten overal maar ben dat nu aan het heroverwegen. Misschien een luikje in dezelfde vorm als de transparante afdekking voor de filters aan de voorkant van de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Stel je moest kiezen welke filter je zou verschonen, zou je dan de binnen of buiten filter vervangen?

Ik heb namelijk nog maar 1 filter, omdat de andere filter kapot was gegaan en de nieuwe filters krijg ik pas over enkele maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

HollovVpo1nt

I like gadgets

NicoHF schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:02:
Stel je moest kiezen welke filter je zou verschonen, zou je dan de binnen of buiten filter vervangen?

Ik heb namelijk nog maar 1 filter, omdat de andere filter kapot was gegaan en de nieuwe filters krijg ik pas over enkele maanden
De toeverfilter is er om (a) je warmtewisselaar schoon te houden van vuil buiten en je toevoerlucht enigszins te filteren, de retourfilter is er alleen voor onderhoud en levensduur van je WTW, door de warmtewisselaar af te schermen van vuil uit je binnenlucht.

Als je écht moest kiezen, dan zou ik toevoerfilter vervangen, omdat daar over het algemeen meer vuil in zal zitten. Maar het is niet direct een ramp als je je filters niet vervangt. Mocht het echt nodig zijn kun je online ook een vervangende filter bestellen.
P5ycho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:29:

Met alle respect, 'passief koelen' zonder ook iets te doen aan beperken van je opwarming is nutteloos. Alle warmte die je uit je woning ventileert met de bypass heb je er overdag binnen een half uur terug in als je geen (buiten)zonwering hebt. De bypass zal je in de nacht/avond helpen, maar heeft hele beperkte bruikbaarheid daarbuiten.

[ Voor 68% gewijzigd door HollovVpo1nt op 13-05-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@HollovVpo1nt Dat klopt. Alle beetjes helpen, maar voor het gemiddelde huis helpt het niet veel.

In mijn geval, ik heb al buitenzonwering en binnenkort ook 20cm houtvezel in het dak. Dan is de balans ineens heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 05:58
Andrehj schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:22:
[...]

Ik gebruik deze kleppen voor de af- en toevoerleidingen van de kookveldafzuiging.
Die zijn nog betaalbaar, echt luchtdicht (klep heeft een rubber afdichting), en er zit een degelijke Duitse firma achter:
https://www.amazon.nl/dp/B01N0XGRD9
(ook in diverse andere formaten / spanningen verkrijgbaar).

Ik heb geen beter alternatief kunnen vinden.
Zien er idd degelijk uit maar voor mijn toepassing te kostbaar.
Heb er nu 2 besteld bij Amazon op 12VDC, kijken of dat wat is. Is voor bij mij in de garage, daar zit een weinig gebruikte afzuigkap waar ik een aftak op gemaakt heb om koele buitenlucht in te blazen.
Het geheel recirculeert/mixed nu te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NicoHF schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:02:
?
Die kun je toch bij diverse webshops gewoon bestellen en dan heb je ze toch de volgende dag? Waarom moet dat een paar maanden duren? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:19:
[...]

?
Die kun je toch bij diverse webshops gewoon bestellen en dan heb je ze toch de volgende dag? Waarom moet dat een paar maanden duren? :?
Omdat ik ze dan zelf (extra) moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NicoHF schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:08:
Omdat ik ze dan zelf (extra) moet betalen
Dan zou ik even contact opnemen met de woningeigenaar.
Als die een beetje nadenkt krijg je direct een nieuw filter. Die 10 euro aan kosten staan in geen verhouding tot het moeten laten reinigen van de warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walker9
  • Laatst online: 05-08 13:53
Onlangs ben ik gestart met de renovatie van mijn woning, ik heb uiteraard al veel posts gelezen en veel geleerd. Feedback op mijn huidige plan zou daarom welkom zijn.
  • Voor nu heb ik de "Zehnder Stork ComfoAir Q350 WTW unit NL R VV ST RF - 350 m³/h + ERV" op het oog.
  • De WTW zal in de bijkeuken/technische ruimte geplaatst worden (hier komt ook de hybride warmtepomp / CV / wasmachine / wasdroger / omvormer zonnepanelen.
  • Ik heb nu 25m3 toevoer + afvoer in de bijkeuken/technische ruimte en geen overflow aangezien ik geen roosters in de deur van de bijkeuken wil maken i.v.m. geluid (in de configurator wordt dit echter 28.51 toevoer en 25 afvoer, ik weet niet hoe ik dit gelijk kan krijgen in de configurator).
  • De toevoeren op de slaapkamer heb ik nu zo dicht mogelijk bij de luchtverdeelkast aangezien het blijkbaar niet uitmaakt waar deze in de kamer worden geplaatst. Maakt het ook niet uit wanneer deze allemaal direct bij de deur worden geplaatst?
  • Voor de hoofdslaapkamer twijfel ik om 1 toevoer te verplaatsen naar de inloopkast
  • Ivm de beperkte ruimte ben ik van plan om zowel op de BG and 1e verdieping een luchtverdeelkast (voor toevoer en afvoer) te plaatsen (DB206H125), totaal dus 4 luchtverdeelkasten. Ook zit er een nehobo vloer in en wil ik dus liever niet te veel verschillende gaten in het plafond maken.
  • Toevoer: WTW -> Spiro 160 -> Flexibele geluidsdemper -> Spiro 160 -> Y-broekstuk 160-125-125 -> 125 spiro naar luchtverdeelkast BG / 125 naar luchtverdeelkast 1e verdieping.
  • Afvoer: WTW -> Spiro 160 -> Flexibele geluidsdemper -> Spiro 160 -> Y-broekstuk 160-125-125 -> 125 spiro naar luchtverdeelkast BG / 125 naar luchtverdeelkast 1e verdieping.
  • Voor het luchtverdeelsysteem ben ik van plan gebruik te maken van ubbink AE48C (en op sommige plekken AE45SC ivm beperkte ruimte).
  • Het ubbink systeem kan ingeregeld worden d.m.v. de ringen in de luchtverdeelkast. Ik twijfel echter nog tussen deze optie of de zehnder ventielen die inregeled kunnen worden. De luchtverdeeldkast zit namelijk straks verstopt achter stucwerk en is achteraf onmogelijk om aan te passen (zonder sloopwerk).
  • Volgens de huidige berekening van ubbink heb ik 4 afvoeren en 3 toevoeren nodig in de woonkamer. Is dit niet erg veel?
  • Volgens de huidige berekening van ubbink heb ik 50.44m3 overflow van de 1e verdieping naar de BG
  • Ik heb het idee dat de toevoer/afvoer in de woonkamer/keuken (197.43m3 afvoer / 168.48m3 toevoer) wellicht iets overkill is (als je uitgaat van 30m3 per persoon) aangezien er 90% van de tijd maar 2 personen zullen zijn. Toch houd ik graag met oog op de toekomst rekening met 4 personen.
  • De balansventilatie rekenhulp van P5ycho geeft wel andere waarde per ruimte weer in vergelijking met de ubbink calculator (al weet ik niet of ik deze helemaal juist heb ingevuld, overflow 100% omdat de keuken en woonkamer dezelfde ruimte zijn?)
  • Een hele lijst maar zie ik dingen over het hoofd of vergeet ik bepaalde zaken? Feedback wordt zeker gewaardeerd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPBA-oo2QMetBWRW5a-oIT4CpAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjMubn4HzLFJbS6AU9QLktWN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0Br5anYnnIqeZ0zhAg_H9R0pWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCAJSh8wZkkVsHOJTfRi7E69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmouQBNv-R-VOA55mw52Q363iTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTlFeqIReOK4RFXdV13UXzmU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saGfNfcTuXgNx8PRtD-t4H-7knI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SocE3WloH0NesKIgcPTyPhY8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRkzhw0niz2qYGQB_M2yu72SBYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VANqORtQplBxxm2CaCd6b2OM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@walker9 Je hebt je er al goed in verdiept, top.
Ik zou aanraden eerst even de calculatie goed te krijgen voordat je verder gaat met de implementatie.

Wat opmerkingen:

Overflow betekent in dit geval (zoals jij het ingevuld hebt in de calculatiesheet) dat de woonkamer 100% van zijn verse lucht ergens anders vandaan haalt en geen eigen invoer heeft. Dat is niet realistisch, probeer eerst eens 50m3/h overflow vanuit de entree mee te nemen en de rest in de woonkamer zelf aan te voeren. Je vult dan 180 pulsie definitief in, en in de overflow kolom 50. Die 50 komt dus van ergens anders (je slaapkamers) en stroomt in dit geval onder de deur van entree naar keuken door. In de keuken is de pulsie 0, want daar voer je alleen af.
Daarna pas je de extractie van keuken, bijkeuken en badkamer aan zodat de balans weer klopt.

Bijkeuken is normaliter alleen afvoer. Ik zou de aanvoer daar weghalen.

Je past de aanvoer op de slaapkamers aan op de grootte van de kamer in je plattegronden, maar slapende mensen gaan niet minder ademen in kleinere ruimten. Dat is de reden dat in de calculatiesheet standaard vaste waardes van 45m3/h per persoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonna
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:09
Een vraag wat betreft geluidsoverdracht via de kanalen.

Wij zijn onlangs verhuisd naar een woning (bouwjaar 2014) met een Zehnder whr 930. Het huis betreft houtskeletbouw en is goed geïsoleerd, alleen is er veel geluidsoverdracht via de luchtkanalen. Zo zijn gesprekken aan de andere kant van het huis als het stil is bijna letterlijk te volgen. Nu lees ik wel meer over geluidsreductie van de unit zelf maar minder over de geluidsoverdracht via de kanalen.
Ik zie wel dat er geluidsdempers te koop zijn die in de kanalen te plaatsen zijn zoals:

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/static/uploads/pictures/large/inno-125rpere-15645013209034.webp
https://www.ventilatielan...eluiddemper-o-125mm/5623/

Maar om de balans niet te ontregelen zou ik denken dat deze dan in alle toevoer en afzuig punten moeten worden geplaatst. Heeft iemand daar ervaring mee of andere tips om de geluidsverdracht te verminderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:05
sonna schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:43:
Een vraag wat betreft geluidsoverdracht via de kanalen.

Wij zijn onlangs verhuisd naar een woning (bouwjaar 2014) met een Zehnder whr 930. Het huis betreft houtskeletbouw en is goed geïsoleerd, alleen is er veel geluidsoverdracht via de luchtkanalen. Zo zijn gesprekken aan de andere kant van het huis als het stil is bijna letterlijk te volgen. Nu lees ik wel meer over geluidsreductie van de unit zelf maar minder over de geluidsoverdracht via de kanalen.
Ik zie wel dat er geluidsdempers te koop zijn die in de kanalen te plaatsen zijn zoals:

[Afbeelding]
https://www.ventilatielan...eluiddemper-o-125mm/5623/

Maar om de balans niet te ontregelen zou ik denken dat deze dan in alle toevoer en afzuig punten moeten worden geplaatst. Heeft iemand daar ervaring mee of andere tips om de geluidsverdracht te verminderen?
Dat soort dempers doet wel iets maar 't meeste wat ze doen is de weerstand vergroten en daarmee de ventilatieunit dwingen harder te gaan werken met dus meer geluid en hoger energiegebruik als gevolg. m.i. Kan je dit 't beste oplossen met dit soort dempers.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vaate dempers zijn beter voor overspraak imho. Die dempen heel goed op de spraakfrequenties en lekken geen geluid door de demperwand heen.

Lindab lrca of lrcb zijn qua vorm nog weg te werken, en zijn ook gewoon schoon te maken met een borstel itt flexdempers.

[ Voor 31% gewijzigd door P5ycho op 16-05-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 11:11
Recentelijk heb ik het gehad over bedrijf dat in mijn woning een WTW-unit heeft geplaatst in mijn jaren 30 woning waar ik niet blij mee ben. Bedrijf lijkt failliet gegaan te zijn en heeft een doorstart gemaakt middels een andere onderneming. Meneer komt nog wel terug. Ik weet niet of dit komt omdat ik hem nog de helft van het bedrag verschuldigd ben. Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in het project en ik wil heel graag een second opinion van iemand voordat ik hem de rest van het geld betaal. Is er iemand in de omgeving Den Haag (Rijswijk ZH) die ik tegen betaling kan laten langskomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-08 17:45

Rzaan

Altijd zoekende

natashannek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:17:
Recentelijk heb ik het gehad over bedrijf dat in mijn woning een WTW-unit heeft geplaatst in mijn jaren 30 woning waar ik niet blij mee ben. Bedrijf lijkt failliet gegaan te zijn en heeft een doorstart gemaakt middels een andere onderneming. Meneer komt nog wel terug. Ik weet niet of dit komt omdat ik hem nog de helft van het bedrag verschuldigd ben. Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in het project en ik wil heel graag een second opinion van iemand voordat ik hem de rest van het geld betaal. Is er iemand in de omgeving Den Haag (Rijswijk ZH) die ik tegen betaling kan laten langskomen?
Als het bedrijf failliet is en de curator heeft je niet aangeschreven, dan heb je geen verplichtingen meer.
Wat de meneer na het faillissement doet, is irrelevant voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
natashannek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:17:
Je houdt het een beetje vaag, maar zoekt dus een referentie in de regio Den Haag? Of zoek je een hoe-het-zelver van dit forum die toevallig in de buurt woont en bij wil klussen?

Als je zelf wat foto's schiet en je probleem hier omschrijft is er aardige kans dat je beter advies krijgt dan van de gemiddelde installateur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
P5ycho schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:09:
[...]

Je houdt het een beetje vaag, maar zoekt dus een referentie in de regio Den Haag? Of zoek je een hoe-het-zelver van dit forum die toevallig in de buurt woont en bij wil klussen?

Als je zelf wat foto's schiet en je probleem hier omschrijft is er aardige kans dat je beter advies krijgt dan van de gemiddelde installateur denk ik.
Ik zoek geen diy-er die bij kan klussen. Ik zie dat er aardig wat mensen op dit forum zijn met verstand en ik wil graag iemand die ik tegen betaling hier kan laten langskomen om te kijken of het systeem geplaatst is zoals deze geplaatst had moeten worden. Ik zal de aannemer het restbedrag nog moeten betalen en ik heb weinig verstand maar ook weinig vertrouwen meer in deze man. Voordat ik het restbedrag betaal wil ik graag dat een onafhankelijk persoon mij (hopelijk) kan vertellen waar ik meneer nog op kan aanspreken (gebreken in werkzaamheden) voordat ik hem het resterende bedrag betaal. Ik ben van plan om het werk door hem te laten uitvoeren en afmaken maar ik wil wel graag dat het werk goed wordt afgemaakt en niet dat ik betaal voor slecht werk. Dus nogmaals als er iemand is in de regio die ik tegen betaling kan laten langskomen ben ik blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
Rzaan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Als het bedrijf failliet is en de curator heeft je niet aangeschreven, dan heb je geen verplichtingen meer.
Wat de meneer na het faillissement doet, is irrelevant voor jou.
Ik twijfel nu wel. Mijn verplichtingen stoppen niet als hij verder gaat met het werk bij mij thuis, maar ik kan niets meer verhalen (vanwege faillissement) op het moment dat het werk slecht is uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Laat die kerel eerst maar eens duidelijkheid geven over jouw garanties nu blijkt dat de tent op de fles is gegaan tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

natashannek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Ik twijfel nu wel. Mijn verplichtingen stoppen niet als hij verder gaat met het werk bij mij thuis, maar ik kan niets meer verhalen (vanwege faillissement) op het moment dat het werk slecht is uitgevoerd.
Is hij nu wel of niet failliet?
Zo ja, waarom laat je hem nog toe in je huis als hij slecht werk heeft afgeleverd.
Kan inderdaad ook gedoe komen over garantie, al zal die wettelijk overgaan naar zijn nieuwe bedrijf als JIJ hem weer toelaat. Maar iemand die failliet gaat en meteen weer doorgaat... die zou ik niet vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:48:
Laat die kerel eerst maar eens duidelijkheid geven over jouw garanties nu blijkt dat de tent op de fles is gegaan tussendoor.
Hij zal waarschijnlijk komen met 'dat zit helemaal snor."
Maar ik zou hem lekker de deur wijzen en nooit meer de telefoon oppakken als hij belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:40

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Rzaan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Is hij nu wel of niet failliet?
Zo ja, waarom laat je hem nog toe in je huis als hij slecht werk heeft afgeleverd.
Kan inderdaad ook gedoe komen over garantie, al zal die wettelijk overgaan naar zijn nieuwe bedrijf als JIJ hem weer toelaat. Maar iemand die failliet gaat en meteen weer doorgaat... die zou ik niet vertrouwen.
Daarom begrijp ik ook dat hij graag wil dat iemand anders zijn vermoeden van slecht werk bevestigd.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walker9
  • Laatst online: 05-08 13:53
P5ycho schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:29:
@walker9 Je hebt je er al goed in verdiept, top.
Ik zou aanraden eerst even de calculatie goed te krijgen voordat je verder gaat met de implementatie.

Wat opmerkingen:

Overflow betekent in dit geval (zoals jij het ingevuld hebt in de calculatiesheet) dat de woonkamer 100% van zijn verse lucht ergens anders vandaan haalt en geen eigen invoer heeft. Dat is niet realistisch, probeer eerst eens 50m3/h overflow vanuit de entree mee te nemen en de rest in de woonkamer zelf aan te voeren. Je vult dan 180 pulsie definitief in, en in de overflow kolom 50. Die 50 komt dus van ergens anders (je slaapkamers) en stroomt in dit geval onder de deur van entree naar keuken door. In de keuken is de pulsie 0, want daar voer je alleen af.
Daarna pas je de extractie van keuken, bijkeuken en badkamer aan zodat de balans weer klopt.

Bijkeuken is normaliter alleen afvoer. Ik zou de aanvoer daar weghalen.

Je past de aanvoer op de slaapkamers aan op de grootte van de kamer in je plattegronden, maar slapende mensen gaan niet minder ademen in kleinere ruimten. Dat is de reden dat in de calculatiesheet standaard vaste waardes van 45m3/h per persoon staan.
Helder en bedankt voor de toelichting!

Het liefst maak ik geen roosters in de deur tussen de bijkeuken en woonruimte (ivm geluid uit de bijkeuken). In dat geval zal een aanvoer toch wel nodig zijn? Er zal immers geen overflow zijn vanaf andere ruimtes naar de bijkeuken en het systeem moet wel in balans zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo_3oFRfFpTofaMw1xvgQF6Vhu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxqZFf7XHfToJPTL1UJ688kF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
De bijkeuken heeft een deur, daar kun je een spleet onder laten zoal je dat bij alle andere deuren ook zult moeten doen. Als je bang bent de wasmachine te horen, dan kun je aan- en afvoeren in de bijkeuken, maar ik zou dit niet met 45 m3/h doen. Eerder de helft. Het is wel verloren rendement, want je bent er amper.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 19-05-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:56
Ik heb een Zehnder ComfoAir Q600, als buizen naar buiten gebruik ik ComfoPipe plus 200.

Vanaf ongeveer 300m3/h begint de buis die de lucht naar buiten blaast te zoemen. Hier een fragment:
https://we.tl/t-DYuhxMP7DR

In het begin hoorde ik dit ook wel, maar hij is luider geworden tot het moment dat het nu echt storend is.
Ik heb de filters al goed schoon gemaakt, maar dat heeft geen invloed op het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
De ventilator die naar buiten blaast even checken, ik hoor die ook door de comfopipe plus heen maar zonder gezoem. De EPP van de comfopipe buis dempt het ventilatorgeluid niet goed omdat het weinig massa heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapzwans116
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-07 20:51
Beste Tweakers,

Bedankt voor dat dit topic bestaat en de behulpzame leden die elkaar helpen.
Ik ben zelf ook begonnen aan de renovatie van mijn woning en ben aan de balansventilatie toegekomen. Met behulp van de tips van dit forum en de Sheet van Psycho ben ik een eind op weg, maar heb ik toch nog enkele vragen.

Wens:
Woning met balansventilatie met WTW en enthalpiewisselaar.
Mogelijk de Zehnder ComfoAir Q450 ST, maar ik zal me hier nog verder in verdiepen (tips uiteraard welkom).

Berekende situatie:
Het huis bestaat uit drie verdiepingen, waarvan de overloop van begane grond tot zolder open is. Hier zal de overflow door het huis verspreiden. Op de zolder is de technische ruimte met het apparaat.

Sheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAgqTj-ZqWv4vzuyrJ0kBuecL_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTOfyXrZv2Ysmg3fzySG0fvF.jpg?f=fotoalbum_large

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE21Z7AmmA0QpHXf4YGj-y_FGpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lapVdwPD4QVc0YvYhu2L4OJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIhUgxK61RFOOOob0FF7EV3GvuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jClpF6MWoCvhXrEBtUHcck6a.jpg?f=fotoalbum_large

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw2a2iX8yBwhMVfQEaF9KKweulQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKpKqmmmRJlKOLjjFWMVSDN0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
1. Klopt het overzicht zo, of zie ik dingen over het hoofd? Uiteraard hoor ik het graag als dat zo is.
2. Is het ook mogelijk om de afvoer in de (open) keuken te verplaatsen naar de hoek linksboven in de eetkamer? Of is het echt noodzakelijk dat de afvoer in de keuken is?
3. Zijn twee ventielen in de douche toegestaan, of moet er een in het algemene deel van de badkamer zitten?
4. Is de hoeveelheid overflow oke, of kan ik beter een extra afvoer op de eerste verdieping plaatsen en dan een extra aanvoer in de woonkamer plaatsen?

Hulp en advies is zeer gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Lapzwans116 :
Ziet er goed uit. Hiermee kun je 's nachts mooi op 25 à 30 m³/pppu zitten, waarmee ook zonder CO2-sensor de boel niet boven de 1000 ppm in de slaapkamers komt.
Paar opmerkingen:
  • Overflow is zo ook prima. Zeker niet op een overloop gaan afzuigen, dat is echt zonde.
  • Ook mooi verdeeld, en alle ventielen hetzelfde debiet..
  • Ik zou van die afzuiging in de keuken een deel naar de bijkeuken verplaatsen. Nu heb je daar geen ventilatie. En er zullen wel wasmachines staan, dus je wilt daar zeker wel afzuigen. Denk aan 90 in de keuken en 90 in de bijkeuken (die lucht stroom eerst immers ook mooi door de keuken).
  • Ik zou het inblaasventiel van de studieruimte op zolder zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk weg van de trap plaatsen.
  • Twee ventielen in de badkamer: Alles mag. Het is jouw huis. Maar ik zou er eentje boven heb bad en eentje in de douchecel plaatsen. Zo zit het hier ook, en dat werkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:57
Lapzwans116 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:48:
Beste Tweakers,

Bedankt voor dat dit topic bestaat en de behulpzame leden die elkaar helpen.
Ik ben zelf ook begonnen aan de renovatie van mijn woning en ben aan de balansventilatie toegekomen. Met behulp van de tips van dit forum en de Sheet van Psycho ben ik een eind op weg, maar heb ik toch nog enkele vragen.

Wens:
Woning met balansventilatie met WTW en enthalpiewisselaar.
Mogelijk de Zehnder ComfoAir Q450 ST, maar ik zal me hier nog verder in verdiepen (tips uiteraard welkom).

Berekende situatie:
Het huis bestaat uit drie verdiepingen, waarvan de overloop van begane grond tot zolder open is. Hier zal de overflow door het huis verspreiden. Op de zolder is de technische ruimte met het apparaat.

Sheet:
[Afbeelding]

Zolder:
[Afbeelding]

Eerste verdieping:
[Afbeelding]

Begane grond:
[Afbeelding]

Mijn vragen:
1. Klopt het overzicht zo, of zie ik dingen over het hoofd? Uiteraard hoor ik het graag als dat zo is.
2. Is het ook mogelijk om de afvoer in de (open) keuken te verplaatsen naar de hoek linksboven in de eetkamer? Of is het echt noodzakelijk dat de afvoer in de keuken is?
3. Zijn twee ventielen in de douche toegestaan, of moet er een in het algemene deel van de badkamer zitten?
4. Is de hoeveelheid overflow oke, of kan ik beter een extra afvoer op de eerste verdieping plaatsen en dan een extra aanvoer in de woonkamer plaatsen?

Hulp en advies is zeer gewenst!
Wat Andrehj zegt, en verder nog 1 suggestie voor een kleine optimalisatie.

Als de studieruimte op zolder nooit tegelijk in gebruik is met de naastliggende slaapkamer, kun je het inblaas ventiel daar ook helemaal weglaten. Overdag wordt de studieruimte dan met de schone overstroom uit die zolder slaapruimte geventileerd.

De vrijvallende 45 inblaas zou je kunnen opvangen door de afvoer op de WC’s wat te beperken. Die moet je dan wel wat knijpen waardoor niet meer alles mooi 45 is, maar op een WC kan dat prima.

Dit scheelt dan toch meer dan 10%, en dat is wel een leuke (energie) besparing. Ook komt de Q350 dan binnen bereik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goed idee van @Puntenwolk , maar ik zou het ventiel in de studieruimte niet weglaten, maar hooguit dichtdraaien. Mocht ie dan later nodig zijn, dan kun je hem altijd weer open draaien. Ook vraag ik mij af hoe goed de lucht uit de zolderslaapkamer door die studieruimte mengt, als die direct onder de deur door zo het trapgat in valt (zeker in de winter, als de lucht wellicht wat frisser is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapzwans116
@Andrehj en @Puntenwolk Dank jullie wel voor jullie feedback.

Zoals Puntenwolk aangeeft zou ik het momenteel weg kunnen laten, maar een latere gezinssituatie zou de mogelijkheid schetsen dat deze wel tegelijktijd gebruikt zullen worden.
Dan dus door met het tweede bericht wat Andrehj aangeeft en dichtdraaien wanneer het niet nodig is.

In mijn huidige idee staat de bijkeuken los van het huis en heeft het dus ook zijn eigen ventillatie richting buiten, maar het zint me wel om deze bij het huis te betrekken aangezien het toch al zo dicht bij elkaar zit dat dit voor het grijpen ligt. Bedankt voor deze suggestie.

Helaas is het plaatsen van het inblaasventiel op de studieruimte op zolder wat lastig vanwege een schuin dak, maar ik zal deze zeker zo hoog mogelijk plaatsen.
Nogmaals dank voor de antwoorden.

Mochten er andere tweakers zijn met verdere inzichten, sta ik daar natuurlijk nog zeker voor open!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:28
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar ik wil jullie er op wijzen dat het ook mogelijk is om het afzuigdeel van je ventilatie-installatie mede aan te sluiten op de stortbuis tussen stortbak en toilet.

Wij hebben dat bij verbouwing van onze badkamer en toilet ook gedaan en het bevalt geweldig goed.

Als je op het toilet zit voor een "grote boodschap" verspreid de geur zich niet in badkamer/toiletruimte, maar wordt direct bij de bron afgezogen. Dat betekent minder geuroverlast in de ruimte voor de volgende bezoeker, maar ook voor je zelf is het prettiger!

Verschillende fabrikanten van stortbakken hebben ook een uitvoering waarbij in de stortbuis meteen een Y-stuk is gemonteerd voor aansluiting van een afzuigsysteem.

Voor meer info kijk even op mijn website: https://geen-energiereken...-warmte-terugwinning.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
Zwerius schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:59:
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar ik wil jullie er op wijzen dat het ook mogelijk is om het afzuigdeel van je ventilatie-installatie mede aan te sluiten op de stortbuis tussen stortbak en toilet.
Leuk om te lezen, was bij mij in ieder geval niet op de radar. Een kattenbak afzuiging systeem trouwens ook niet, heb je daar nog foto's van :o ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Spherix schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Leuk om te lezen, was bij mij in ieder geval niet op de radar. Een kattenbak afzuiging systeem trouwens ook niet, heb je daar nog foto's van :o ?
Nee, helaas geen foto's van. Inmiddels bestaat het niet meer want onze katten zijn overleden.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
Zwerius schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Nee, helaas geen foto's van. Inmiddels bestaat het niet meer want onze katten zijn overleden.
Dat is minder mooi natuurlijk. Ik was met name benieuwd waar de afzuigingspijp dan vandaan komt. Was dat een vaste pijp uit de wand, of hoe had je dat mooi gedaan? Hier ook katten namelijk, en als ik toch de boel overhoop haal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
We hebben vanuit de hal een vertrekje bereikbaar waarin allerlei spullen zijn opgeslagen. Wij noemen het ons rommelhok.
De ruimte is bedoeld om ooit nog eens een badkamer van te maken, wanneer we op de b.g. willen gaan slapen.
Het ligt naast ons toilet en de ventilatielucht-afvoer vanuit het toilet loopt door het plafond van dit rommelhok. Ik heb gewoon een aftakking op dat kanaal gemaakt met een 40 mm PVC-pijp, die vanuit het plafond verticaal naar beneden loopt en in de kap van de kattebak uitkwam. De kattebak stond dus ook in dat rommelhok.
Er ging niet veel lucht door, maar wel continu.
En aangezien de kattebak was voorzien van een kap betekende het dus, dat er continu een kleine luchtstroom was door de "instapopening" van de kattebak naar binnen toe.
Daardoor werd het verspreiden van geur vanuit de bak sterk beperkt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 20:33
Beste WTW kenners, ik heb een itho daalderop hru 300 en vervang daar braaf de filters van maar ik zou graag een betere filter willen plaatsen, actieve koolstof om speciek te zijn. Nou heb ik hard gezocht maar het beste filter wat ik kan vinden is een F7 en die houd geen geurtjes tegen.

Zijn er andere oplossingen om dit toch voor elkaar te krijgen zonder potentiële schade aan het apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Een standaard grof filter in het apparaat en een extern filter na de wtw in de aanvoerbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik zou hetzelfde als P5ycho zeggen, behalve dat de HRU300 wel echt een vrij zwak beestje is. Als je een rijtjeshuis hebt met 4 bewoners en een gemiddeld gedimensioneerd systeem van 200 m3/h normaalstand op een gemiddelde kanaalweerstand, kan je daar met zo’n HRU 300 geen externe actieve kool filterbox bij zetten. Dan zou de unit permanent op de hoog stand moeten draaien met flink wat geluid.

Wat voor debiet staat de unit op ingeregeld als normaalstand? Als je in een appartement woont met z’n twee kan het wel weer prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Puntenwolk op 22-05-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Zwerius schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:59:

Wij hebben dat bij verbouwing van onze badkamer en toilet ook gedaan en het bevalt geweldig goed.

Als je op het toilet zit voor een "grote boodschap" verspreid de geur zich niet in badkamer/toiletruimte, maar wordt direct bij de bron afgezogen. Dat betekent minder geuroverlast in de ruimte voor de volgende bezoeker, maar ook voor je zelf is het prettiger!

Verschillende fabrikanten van stortbakken hebben ook een uitvoering waarbij in de stortbuis meteen een Y-stuk is gemonteerd voor aansluiting van een afzuigsysteem.

Voor meer info kijk even op mijn website: https://geen-energiereken...-warmte-terugwinning.html
Tof dat je dit deelt. Wij hebben dit nu met onze centrale afzuiging en vroeg me al af of dit met WTW ook kan. Is dit dan je enige afzuiging in WC of heb je ook nog een ventiel? En wat voor debiet heb je ermee gerekend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou ook een ventiel verwachten omdat een 40-50mm buis geen 25m3/h kan verplaatsen zonder geluidspeoblemen.

Ik heb hier ooit aan gerekend, volgens mij is ~10m3/s nog te doen via de pot. Dat is zo uit het hoofd.

Edit, gevonden:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 53% gewijzigd door P5ycho op 23-05-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
The__Virus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Tof dat je dit deelt. Wij hebben dit nu met onze centrale afzuiging en vroeg me al af of dit met WTW ook kan. Is dit dan je enige afzuiging in WC of heb je ook nog een ventiel? En wat voor debiet heb je ermee gerekend?
We hebben ook een gewoon afzuigventiel in het plafond.
Ik heb niet gerekend aan een debiet , maar gewoon een PVC leiding aangesloten op het Y-stuk in de stortbuis en deze aan de andere zijde aangesloten op de 110 mm afzuigleiding in het plafond. Daar staat natuurlijk wat onderdruk op, vanwege de weerstand in het afzuigventiel.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-08 12:59
Hier vordert de renovatie en wordt de uitwerking van het ventilatiesysteem meer concreet. Dank voor de info en adviezen die ik al uit dit topic kon putten.

In het volgende kan ik nog wat suggesties gebruiken;
De ventilatie-unit komt in een technische ruimte in de kelder. De meest eenvoudige (en kortste) weg voor de doorvoeren naar buiten toe is via de kruipkelder. De muurdoorvoeren zouden dan ca. 35cm boven het maaiveld uitkomen. Echter, de kans is reëel dat er wat extra grond wordt aangevoerd om wat reliëf te overbruggen en om een wandelpad tot aan de zijdeur te leiden, waardoor het maaiveld hoger komt te liggen en een klassieke muurrooster sowieso niet meer werkt. Zijn er pijpen / roosters die hier uitkomst kunnen bieden?

Onderstaande foto's en schetsen geven een beeld. Het iets donkerder metselwerk geeft ook perfect de hoogte van de kruipkelder aan. Het bestaande ventilatieroostertje zit tegen het kelderplafond aan en markeert de hoogte waar het kanaal door de muur zou kunnen komen - weliswaar met een grotere muuropening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3kq6JZBJjmY0he5yuiHe5mBwwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTGaNKCymzGwzMTrcNRDimM1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEABRv46hWadGgHE4qqxh-2R7KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuLJjzmbU8YCIFp5YbnUiZnv.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8rci2HFh9bcIS22aB52VsgW_BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gowbKxUotyseW2uAUJpl5bHn.png?f=fotoalbum_large

Na grondaanvoer: mogelijke alternatieven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncdmXmM_x1M1HQ0xJaEHwMJ5QQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1po9GH5AviTt5nmH4wINta2w.png?f=fotoalbum_large

In theorie zou het buizenwerk ook via de verdieping boven de kelder kunnen laten lopen, maar gaten van 25cm diameter door de kanaalplaatvloeren maken zie ik niet zitten, zeker niet zonder extra studie van stabiliteit.

Als er hier ideeën zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-08 16:13
Wel een hoop werk, maar jouw situatie geeft wel de mogelijkheid om de aanvoer via een buis door de grond aan te laten voeren. Dat geeft dat in de winter koude vrieslucht al een beetje wordt voorverwarmd. In de zomer zal de aangevoerde lucht wat kouder zijn, wat voor koeling in huis zorgt.
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee, maar ik lees wel eens wat.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 15:46

Bravo

Second Best

Mjier schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:51:
Wel een hoop werk, maar jouw situatie geeft wel de mogelijkheid om de aanvoer via een buis door de grond aan te laten voeren. Dat geeft dat in de winter koude vrieslucht al een beetje wordt voorverwarmd. In de zomer zal de aangevoerde lucht wat kouder zijn, wat voor koeling in huis zorgt.
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee, maar ik lees wel eens wat.
Wordt inderdaad toegepast in de warmere streken om de lucht te preconditioneren. Eenmalige investering, lang plezier.
Wel een aantal aandachtspunten met betrekking tot condensatie (waar laat je dat weglopen) en warmteoverdracht van de 'pijp'; pvc of terracotta?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Laatst online: 16-08 08:41
wdvill schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:44:
Hier vordert de renovatie en wordt de uitwerking van het ventilatiesysteem meer concreet. Dank voor de info en adviezen die ik al uit dit topic kon putten.

In het volgende kan ik nog wat suggesties gebruiken;
De ventilatie-unit komt in een technische ruimte in de kelder. De meest eenvoudige (en kortste) weg voor de doorvoeren naar buiten toe is via de kruipkelder. De muurdoorvoeren zouden dan ca. 35cm boven het maaiveld uitkomen. Echter, de kans is reëel dat er wat extra grond wordt aangevoerd om wat reliëf te overbruggen en om een wandelpad tot aan de zijdeur te leiden, waardoor het maaiveld hoger komt te liggen en een klassieke muurrooster sowieso niet meer werkt. Zijn er pijpen / roosters die hier uitkomst kunnen bieden?

Onderstaande foto's en schetsen geven een beeld. Het iets donkerder metselwerk geeft ook perfect de hoogte van de kruipkelder aan. Het bestaande ventilatieroostertje zit tegen het kelderplafond aan en markeert de hoogte waar het kanaal door de muur zou kunnen komen - weliswaar met een grotere muuropening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Huidige opzet:
[Afbeelding]

Na grondaanvoer: mogelijke alternatieven?
[Afbeelding]

In theorie zou het buizenwerk ook via de verdieping boven de kelder kunnen laten lopen, maar gaten van 25cm diameter door de kanaalplaatvloeren maken zie ik niet zitten, zeker niet zonder extra studie van stabiliteit.

Als er hier ideeën zijn hoor ik het graag!
Wellicht kun je jouw idee hiermee vormgeven? Klik

Ik gebruik een kleinere maat hiervan zelf om de aanzuiging van mijn kachel te faciliteren.

Ten aanzien van de stabilisatie van temperatuur in de zomer/winter moet je echt behoorlijke lengtes afleggen waarbij 25m+ niet ongewoon is om er echt merkbare voordelen uit te halen. Dan moet je daarbij ook nog voldoende diep gaan. Zelf heb ik er vanaf gezien en zuig nu aan vanuit mijn zijgevel op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Bravo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Wordt inderdaad toegepast in de warmere streken om de lucht te preconditioneren. Eenmalige investering, lang plezier.
Wel een aantal aandachtspunten met betrekking tot condensatie (waar laat je dat weglopen) en warmteoverdracht van de 'pijp'; pvc of terracotta?
Wordt regelmatig in Duitsland toegepast, maar ik begrijp dat er regelmatig problemen zijn met schimmel tgv het condenserende vocht. Er zou dan evt. weer met een zilvercoating worden gewerkt om schimmel tegen te gaan?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Zwerius schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Wordt regelmatig in Duitsland toegepast, maar ik begrijp dat er regelmatig problemen zijn met schimmel tgv het condenserende vocht. Er zou dan evt. weer met een zilvercoating worden gewerkt om schimmel tegen te gaan?
Volgens mij hebben dat soort bacterie/schimmelwerende maatregelen altijd maar een beperkte levensduur, iets van 3 tot hooguit 5 jaar. Dat geldt overigens voor alle buizen die worden aangeprezen als bacterie/schimmelwerend; ‘t is maar van korte duur.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 23-05-2025 13:40 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
Dank voor de eerste suggesties!

Leuk idee om gebruik te maken van de stabiele temperatuur van de ondergrond, maar ik geloof inderdaad dat er al flink wat meters ondergronds moeten liggen om de impact te voelen. En plaats / tijd voor zoveel extra graafwerk heb ik op korte termijn niet.

De suggestie van @Mats007 is grofweg hetgeen ik in m'n hoofd had. Ik stel me wel de vraag met wat voor debieten dit soort dingen om kan. Opgegeven debiet van 20,5dm³/s bij 1Pa is 78,3m³/s.
De unit is een Zehnder Q350.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wlUO1bE7JCL_cAhDuy4kIOsaBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lHjsNaQW1VIXn5UAzaNSPu4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMR8mMKPjAOcHM0fpyIQW54EzRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWvDqx4V1nYGgCtr7GjOUy7O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br9N_N3qrYdjm_LMNEQEN0Yte6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRuHM5iYXrd6k6Z3xa1lfNJQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Tilmar.nl

EDIT: wat beter gezocht... Al weet ik dit soort grafieken ook niet erg goed te interpreteren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu3yi7yuOK8tfB1rsWS8fs1ruA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hz56yTv9LXVXvBGJzGV7eD3l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door wdvill op 23-05-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Op hoeveel draait de Q350 in de normaalstand? Op max (350 dus) heb je hier dus 100Pa extra kanaal weerstand. Dat is wel een hoop. Heb je andere grote weerstand dingen zoals een filterbox?

Wellicht kun je de haakse bocht aan de onderkant geraken/vervangen door een meer ronde variant.

En zo’n ding zelf maken in bijvoorbeeld ø200 zou nog meer kunnen doen. Gewoon met spirobuizen, misschien even coaten/spuiten, en dan een groot kanaal rooster aan het uiteinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
Puntenwolk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
Op hoeveel draait de Q350 in de normaalstand? Op max (350 dus) heb je hier dus 100Pa extra kanaal weerstand. Dat is wel een hoop. Heb je andere grote weerstand dingen zoals een filterbox?
223m³/h op normaalstand, als ik het goed begrijp. 335m³/h max. Zie eerdere berekening.
Puntenwolk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
Wellicht kun je de haakse bocht aan de onderkant geraken/vervangen door een meer ronde variant.

En zo’n ding zelf maken in bijvoorbeeld ø200 zou nog meer kunnen doen. Gewoon met spirobuizen, misschien even coaten/spuiten, en dan een groot kanaal rooster aan het uiteinde.
Ik ben wel van de zelfbouw, maar hoed me nu al voor hoe het ding er dan zou uitzien, zeker na enkele jaren in weer en wind :D Zou je dan al niet haast met RVS pijpen moeten gaan werken om het wat toonbaar te houden?
Voor hun andere kelderventilatieschacht schrijft Tilmar nog over (oplossing voor) mogelijke condens in de kanalen:
De TilVent RVS ventilatieschacht dient aangesloten te worden op een verticale buis. Bij ventilatie doorvoeringen beneden het maaiveld is het belangrijk dat condens en eventueel binnendringend vocht wordt afgevoerd. Bij voorkeur middels een sparing onderin een bochtstuk of middels een T-stuk liggend in een grindkoffer. Het risico van binnenkomend vocht is met dit systeem niet 100% uit te sluiten en is dus niet grondwaterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapzwans116
Gek of geniaal, wie zal het zeggen?

Vanwege een balkenlaag die verkeerd loopt moet ik mijn creatieve brein aan de gang zetten: mechanische ventilatie buizen die van zolder naar de kruipruimte omlaag lopen, waarna ze aan de andere kant van het huis weer omhoog floepen om daar lucht af te zuigen. Zie het plaatje voor het idee.

Het is natuurlijk handig om naar boven af te zuigen zodat mogelijke condensvorming in de buis naar beneden kan stromen, maar wellicht kan ik zo een koof in mijn keuken ontlopen.

- Is het uberhaupt mogelijk om naar beneden af te zuigen?
- Als deze "oplossing" voor condensvorming in het onderste punt zorgt, is het dan mogelijk om daar een afwateringspunt te maken zodat het probleem verder verholpen is?

Wat denken jullie? Of hebben jullie andere geniale ideeen?

Het gaat trouwens om een systeem D met wtw en enthalpiewisselaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlJB8wOPiATKjPZTbJpn2DpzcU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaxDSmvBy2D538KZWTMNAF9o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Dit is natuurlijk niet echt ideaal. Maar het kan zeker. Wel een vrij grote diameter pakken on weerstand over zo’n grote afstand beheersbaar te houden. En de buis door de kruipruimte moet je isoleren als de temperatuur in de kruipruimte veel verschilt van je huis. Dan zou ik niet inzien hoe je veel condens kan krijgen.

Even als achtergrond, gewoon uit interesse, wat voor “verkeerde” balkenlaag heb je hier? Is het plafond van massief rijksmonumentaal notenhout of zo? Een ‘balkenlaag’ heeft altijd ergens een gaatje zou je zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Puntenwolk op 24-05-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Lapzwans116 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:51:
Gek of geniaal, wie zal het zeggen?

Vanwege een balkenlaag die verkeerd loopt moet ik mijn creatieve brein aan de gang zetten: mechanische ventilatie buizen die van zolder naar de kruipruimte omlaag lopen, waarna ze aan de andere kant van het huis weer omhoog floepen om daar lucht af te zuigen. Zie het plaatje voor het idee.

Het is natuurlijk handig om naar boven af te zuigen zodat mogelijke condensvorming in de buis naar beneden kan stromen, maar wellicht kan ik zo een koof in mijn keuken ontlopen.

- Is het uberhaupt mogelijk om naar beneden af te zuigen?
- Als deze "oplossing" voor condensvorming in het onderste punt zorgt, is het dan mogelijk om daar een afwateringspunt te maken zodat het probleem verder verholpen is?

Wat denken jullie? Of hebben jullie andere geniale ideeen?

Het gaat trouwens om een systeem D met wtw en enthalpiewisselaar.

[Afbeelding]
En gewoon links afzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapzwans116
Puntenwolk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:10:
Dit is natuurlijk niet echt ideaal. Maar het kan zeker. Wel een vrij grote diameter pakken on weerstand over zo’n grote afstand beheersbaar te houden. En de buis door de kruipruimte moet je isoleren als de temperatuur in de kruipruimte veel verschilt van je huis. Dan zou ik niet inzien hoe je veel condens kan krijgen.

Even als achtergrond, gewoon uit interesse, wat voor “verkeerde” balkenlaag heb je hier? Is het plafond van massief rijksmonumentaal notenhout of zo? Een ‘balkenlaag’ heeft altijd ergens een gaatje zou je zeggen.
Tsja, "verkeerd" inderdaad, beetje bijzondere woordkeuze van mezelf, maar ik heb weer een mooie schets gemaakt om het te illustreren.
Het is een overzicht van de begane grond waar ik inmiddels al je vorige advies heb opgevolgd om de bijkeuken erbij te betrekken.
De MV zal op zolder op de locatie van het blauwe vak zitten. De balken van iedere verdiepingsvloer lopen van voor naar achter (4x ingetekend), dus om naar de rechterkant van het huis te gaan zal ik óf een koof moeten creeren echter óf een andere oplossing.

Het zou gaan om 1x een afzuigingsbuis die 180m3/h moet kunnen verteren.
Wellicht ook nog 1x een afzuigbuis die 45 m3/h afzuigt, maar dat weet ik nog niet zeker.

Bedankt voor je reactie in ieder geval! _/-\o_

@blb4 Dan kom ik helaas niet in mijn keuken of bijkeuken uit. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om 4x een 45 ventiel in de linkerhoek in de eetkamer te hangen, maar ik weet niet of dat goed gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvKcBtWfa-uQSSUDYOn2Y7HAvjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAOj0hW5Xlj6Sv8POMvhG9k7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ben je bang voor de looks of voor het werk?

Ik pitch maar even een paar opties, welke vast al gepasseerd zijn, maar dan kun je uitleggen waarom dat niet kan bij jouw huis ;).
Verlaagd plafond op de overloop?
Naar 'rexhts' via de zoldervloer?
Koofje in de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapzwans116
P5ycho schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:51:
Ben je bang voor de looks of voor het werk?

Ik pitch maar even een paar opties, welke vast al gepasseerd zijn, maar dan kun je uitleggen waarom dat niet kan bij jouw huis ;).
Koofje in de badkamer?
Altijd welkom, thanks!

Nee hoor, ben voor beide niet bang, maar ik probeer vooral eerst alles na te lopen zodat ik voor de best passende keuze kan gaan :).

Kan inderdaad zeker, maar vanwege een wat hokkerige overloop probeer ik daar zo veel mogelijk extra hoeken en koven te vermijden.
Daar lopen de balken op dezelfde manier (voor naar achter), dus de koof zal op de zoldervloer komen inderdaad. Dit was/is tot nu toe de oplossing die ik had bedacht, omdat ik daar het minste last van zal krijgen. En het is makkelijker weg te werken.
Koofje in de badkamer?
Zou kunnen om hier "de oversteek naar rechts" te maken, maar dan kom ik eigenlijk ook weer met een koof op de overloop uit.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval! Toch ergens leuk zo'n puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
Hier met spoed bezig om een doorvoer te maken in een muur om 100m3/u overstroom van gang naar woonkamer te krijgen (morgen wordt het verlaagd plafond gemaakt).

Nu kom ik er maar niet uit hoe groot het gat in de muur moet worden?
Ik las ergens dat voor 100m3/u een gat van 300cm2 nodig is, klopt dit?
Dan zou ik dus een gat van 20x15cm kunnen maken!?
In het verlaagd plafond komt dan een rooster met uiteraard genoeg doorvoer.

Dit is het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySRYLEox1xtViXzfn-wgPDE3fts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3c1ADOnVf6mraENfw4JEkiQa.png?f=fotoalbum_large

Voor de afzuiging van de WC kom ik waarschijnlijk ook niet weg met 125 spiro. Aangezien er maar minimaal afgezogen wordt daar, mag ik bijv ook een 100 of 80mm spiro gebruiken tot aan het ventiel vanaf de aftakking?

[ Voor 12% gewijzigd door loyske op 25-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Voor het rooster moet je vooral kijken naar de drukval over dat rooster, dat bepaalt de weerstand grotendeels. Het gat volgt dan uit het gekozen rooster.

80 of 100 is geen probleem voor een wc, maar wel afhankelijk van de lengte.
Je kunt ook zelf een inschatting maken als je met de Lindab Vent Tools bepaalt wat de lichtsnelheid en drukval wordt over die leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
P5ycho schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:39:
Voor het rooster moet je vooral kijken naar de drukval over dat rooster, dat bepaalt de weerstand grotendeels. Het gat volgt dan uit het gekozen rooster.

80 of 100 is geen probleem voor een wc, maar wel afhankelijk van de lengte.
Je kunt ook zelf een inschatting maken als je met de Lindab Vent Tools bepaalt wat de lichtsnelheid en drukval wordt over die leiding.
Ik zat te denken aan dit rooster voor in het verlaagd plafond: link
Maar hoe groot maak ik dan het gat in de muur als doorvoer? Het rooster zit immers op een andere plaats in het verlaagd plafond. Sorry, ben nogal een leek op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Gat in de muur zou ik gewoon als buis modelleren in Lindab VentTools en dan iets kiezen met luchtsnelheid tusssen 3-5 m/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-08 16:48
waar koopt men hier de comfopipe plus? Ik zie het op groothandel.be niet meer staan namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:56
pantslol schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
waar koopt men hier de comfopipe plus? Ik zie het op groothandel.be niet meer staan namelijk
Even mailtje sturen, dan voegen ze hem vaak weer toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:40
pantslol schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
Bij Selfio.de is deze goed te krijgen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Puntenwolk schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:21:
Gat in de muur zou ik gewoon als buis modelleren in Lindab VentTools en dan iets kiezen met luchtsnelheid tusssen 3-5 m/s.
Goede tip, dank je!

Als ik dan 100m3/u opgeef en luchtsnelheid 3,6 m/s, dan zou ik kunnen volstaan met een buis van 100.
Een gat van 10x10cm moet dan ook voldoende zijn lijkt me. Top, dat past mooi allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloR_
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-07 11:59
Keuze gemaakt om met de Zehnder Q450 te werken. Voor aan- en afvoer wilde ik werken met de comfort pipe plus.

Helaas bericht gekregen dat Zehnder hiermee stopt. Zehnder stelt voor om de comfopipe compact te gebruiken. Omdat ik met deze buizen een stuk door een warme ruimte moet lopen, had ik graag zo goed mogelijk geïsoleerde buizen.

Iemand een suggestie?
Ik dacht dat de comfopipe plus ook onder andere merknamen op de markt wordt gebracht; iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Anders lees je de laatste 5 berichten even en zoekt in dit topic?
Comfopipe Plus wordt niet verkocht in NL.

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 26-05-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloR_
P5ycho schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:36:
Anders lees je de laatste 5 berichten even en zoekt in dit topic?
Comfopipe Plus wordt niet verkocht in NL.
Ben van België; hier waren ze tot nu toe verkrijgbaar. Maar mijn groothandelaar kan ze niet meer leveren.

Zehnder België geeft aan dat ze stoppen met comfopipe Plus. Dus ook niet meer verkrijgbaar vanaf nu België. Ze geven de comfortpipe compact als alternatief; "voldoende voor Belgische klimaat".

Geen idee of Zehnder ook in Duitsland stopt met de comfo plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ah, dat is dan weer interessante info. Hun statement 'comfopipe compact is genoeg' is onzin. In NL is de eis voor wand- en dakisolatie een Rc van 4.5. Om een comfopipe buis op dat niveau te krijgen moet de wand 158mm dik zijn(!) (uitgaande van 0.035 W/mK EPP).

Comfopipe compact zal dan gelijk zijn aan ouderwets dubbelglas, en de Comfopipe plus als HR++ glas. (niet berekend overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloR_
P5ycho schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:53:
Ah, dat is dan weer interessante info. Hun statement 'comfopipe compact is genoeg' is onzin. In NL is de eis voor wand- en dakisolatie een Rc van 4.5. Om een comfopipe buis op dat niveau te krijgen moet de wand 158mm dik zijn(!) (uitgaande van 0.035 W/mK EPP).

Comfopipe compact zal dan gelijk zijn aan ouderwets dubbelglas, en de Comfopipe plus als HR++ glas. (niet berekend overigens)
Dit is wat ik via Zehnder België als antwoord kreeg:

"
Hallo

Inderdaad de Pipe Plus wordt niet meer gemaakt.

U kan steeds de ComfoPipe Compact als alternatief gebruiken. Qua isolatie is deze nog steeds voldoende voor onze Belgische temperaturen.
"

Balen, want ik ben het eens met jou: de compact is te dun en scoort op vlak van isolatie te laag. Dus daarom ben ik op zoek naar een oplossing.

Vraag mij ook af of Zehnder Duitsland ze nog in hun gamma heeft.

Andere oplossing is Brink (zouden dezelfde buizen zijn); maar deze zijn ook moeilijk te koop te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
loyske schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Goede tip, dank je!

Als ik dan 100m3/u opgeef en luchtsnelheid 3,6 m/s, dan zou ik kunnen volstaan met een buis van 100.
Een gat van 10x10cm moet dan ook voldoende zijn lijkt me. Top, dat past mooi allemaal.
Ik zou ook het gat afwerken met een Spiro flensbus of soortgelijk, een rafelige rand kan veel turbulentie veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FloR_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:15:
Andere oplossing is Brink (zouden dezelfde buizen zijn); maar deze zijn ook moeilijk te koop te vinden.
Dan heb je nog wel het probleem dat je voor buizen met die dikke isolatie een speciale adapter op je WTW nodig hebt om het passend te krijgen. Die zal Brink niet leveren denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FloR_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:15:
Inderdaad de Pipe Plus wordt niet meer gemaakt.
U kan steeds de ComfoPipe Compact als alternatief gebruiken. Qua isolatie is deze nog steeds voldoende voor onze Belgische temperaturen.
Jammer. En de tekst slaat ook nergens op, want zelfs de plus-versie heeft nog veel te dunne isolatie t.o.v. de buitenmuren.
Het probleem zal ongetwijfeld zijn dat er vanuit het bouwbesluit / de wetgever geen aandacht is voor dit enorme warmtelek, waardoor aannemers en installateurs niet worden gestimuleerd om dik geïsoleerde pijpen te gebruiken, en ze dus te weinig verkocht worden.
Zodra dit in BENG voldoende wordt afgestraft komt die vraag vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloR_
Andrehj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Jammer. En de tekst slaat ook nergens op, want zelfs de plus-versie heeft nog veel te dunne isolatie t.o.v. de buitenmuren.
Het probleem zal ongetwijfeld zijn dat er vanuit het bouwbesluit / de wetgever geen aandacht is voor dit enorme warmtelek, waardoor aannemers en installateurs niet worden gestimuleerd om dik geïsoleerde pijpen te gebruiken, en ze dus te weinig verkocht worden.
Zodra dit in BENG voldoende wordt afgestraft komt die vraag vanzelf.
Mogelijks is de beste oplossing dan om ze in Duitsland (selfio.de) te bestellen. Zou enkel nog willen te weten komen of ze in Duitsland er daar ook mee stoppen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-08 14:41
Topic al een tijdje aan het volgen en ben van plan om in onze bestaande jaren 70 rijtjeswoning balans ventilatie met WTW in te bouwen. Gaat om een woning van circa 170 m2 met drie volwaardige lagen. Bijzondere is een kleine badkamer beneden op de begane grond. Globaal wel een idee waar de buizen komen.

Alvast gestart met het maken van een capaciteitsberekening en kom dus nu uit op 300 m3/h op basis van 5 personen (en niet het oppervlak). Eerder had ik gedacht aan een unit met minimaal 400 m3/h en kom nu inderdaad een stuk lager uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeDUIPCIKl2eNu1L9du-C9fXKXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgsrWijLwxhrZtCizSl17oPj.png?f=fotoalbum_large

Alvast twee vragen:

- Vanwege inbouw in een bestaande woning is het nu lastig om genoeg afzuiging te krijgen in de keuken en hal en badkamer. Kan ik bijvoorbeeld een overmaat van aanzuiging op de begane grond compenseren met bijvoorbeeld meer afzuiging in de hal boven?

- Is het toegestaan om in een slaapkamer af te zuigen? Ik ben van plan om aanzuiging aan de ene kant van de woning te doen en afzuiging aan de andere kant van de woning over alle drie de lagen. 'Slaapkamer 2' bevindt zich dus in de zone van keuken/badkamer beneden/badkamer boven/hal en zolder.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Aphyrnae op 27-05-2025 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je hebt de verkeerde waardes ingevuld in de rood omlijnde kolom. Je berekent nu het maximale debiet van de unit als het nominale debiet voor elke ruimte. Alles moet x1,5, overnemen van de kolom direct links ernaast :).

Gebruik wat overflow om het debiet daarna weer wat kleiner te krijgen. Daarmee gebruik je overdag een deel van de slaapkameraanvoer voor de woonkamer.

Afzuiging in de hal is funest voor je rendement. Alle aanvoer in slaapkamers wordt dan overdag niet genuttigd, en verdwijnt weer in de hal. Zonde!
Ik zou zeker zorgen dat je zoveel mogelijk afzuiging in de keuken probeert te krijgen. Dat is ook logisch, want je hebt ook veel aanvoer in de woonkamer. Ook wil je kooklucht zsm afvoeren.

Slaapkamers die je afzuigt krijgen dan gebruikte lucht van andere kamers aangevoerd, dat lijkt me niet zo handig.

[ Voor 64% gewijzigd door P5ycho op 27-05-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-08 09:27
joon schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:33:
Beste WTW kenners, ik heb een itho daalderop hru 300 en vervang daar braaf de filters van maar ik zou graag een betere filter willen plaatsen, actieve koolstof om speciek te zijn. Nou heb ik hard gezocht maar het beste filter wat ik kan vinden is een F7 en die houd geen geurtjes tegen.

Zijn er andere oplossingen om dit toch voor elkaar te krijgen zonder potentiële schade aan het apparaat?
Zoals @P5ycho zegt kan dit met externe filter - te plaatsen na de warmtewisseling. Ze zijn er klein of zeer groot, keuze is afhankelijk van fysieke (on)mogelijkheden en ook wel de hoeveelheid vervuiling, Ik heb een setup eerder in dit forum gedeeld. Bij mij zeer groot ivm beschikbare ruimte, minimalisatie weerstand en (soms) extreme houtrook overlast. Houtrook is F9(+) aanbevolen ivm aanwezige vervuiling in de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-08 14:41
P5ycho schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:14:
Je hebt de verkeerde waardes ingevuld in de rood omlijnde kolom. Je berekent nu het maximale debiet van de unit als het nominale debiet voor elke ruimte. Alles moet x1,5, overnemen van de kolom direct links ernaast :).

Gebruik wat overflow om het debiet daarna weer wat kleiner te krijgen. Daarmee gebruik je overdag een deel van de slaapkameraanvoer voor de woonkamer.

Afzuiging in de hal is funest voor je rendement. Alle aanvoer in slaapkamers wordt dan overdag niet genuttigd, en verdwijnt weer in de hal. Zonde!
Ik zou zeker zorgen dat je zoveel mogelijk afzuiging in de keuken probeert te krijgen. Dat is ook logisch, want je hebt ook veel aanvoer in de woonkamer. Ook wil je kooklucht zsm afvoeren.

Slaapkamers die je afzuigt krijgen dan gebruikte lucht van andere kamers aangevoerd, dat lijkt me niet zo handig.
Dank! Dan ga ik er vanavond mee verder.
Kan ik voor de overflow berekening mijn hele woning als één zone beschouwen?
Het zijn dus drie bouwlagen die dan in contact staan met elkaar.

Overdag de overflow vanuit de slaapkamers (twee verdiepingen) voor de begane grond gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Als je trappenhuis open is dan kun je dit doen. Balanceren per verdieping is dan niet nodig.

Begin eens met de 30m3/h in de hal beneden weg te strepen en deze aanvoer onder de haldeur door naar de woonkamer te dirigeren, dat is altijd wel te realiseren met een spleet onder de deur. Je trekt dan 30 van de woonkamer af in de rood omlijnde kolom en voegt 30 toe in de groen omlijnde kolom. Resultaat: netto 30m3/h debiet bespaard, en dezelfde prestaties.

Pagina: 1 ... 90 ... 95 Laatste