Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 21:49
Ik heb vorige week mijn systeem aangezet. Qua geluid valt het me reuze mee. Alleen in stand 3 begint de afvoer naar buiten te fluiten (450 m3/u door ComfoPipe plus 200mm).
Dat is hoorbaar buiten (jammer, maar niet erg) maar vooral binnen in de woonkamer omdat de buizen daar achter de trap door lopen.

Wat kan ik doen om het geluid te verminderen? Ik zat zelf te denken om de buizen in te pakken met steenwol die ik nog heb liggen, of ‘aftimmeren’ met geluidsisolatiepanelen.
Zal dat het geluid verminderen, of kan ik nog iets anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bromptonrijder schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:34:
Om duidelijkheid te scheppen: een voorverwarmer is niet van invloed op het energielabel. Dus wat hier eerder door @Andrehj is gepost klopt niet.
Let op. Ik heb nergens vermeld dat het dit van invloed is op het energielabel. Waar lees je dat?
In Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" schrijf ik enkel dat een WTW-ventilatiesysteem zonder voorverwarmer niet als zodanig meetelt in de EPC (of tegenwoordig BENG) berekening. Dat is dus voor nieuwbouwwoningen.

Hoe het geregeld is met energielabels voor bestaande bouw weet ik niet. Heb jij trouwens een bron voor jouw verhaal dat het wel of niet hebben van een voorverwarmer niet van invloed is op het energielabel?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:58
Andrehj schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:57:
[...]

Let op. Ik heb nergens vermeld dat het dit van invloed is op het energielabel. Waar lees je dat?
In Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" schrijf ik enkel dat een WTW-ventilatiesysteem zonder voorverwarmer niet als zodanig meetelt in de EPC (of tegenwoordig BENG) berekening. Dat is dus voor nieuwbouwwoningen.

Hoe het geregeld is met energielabels voor bestaande bouw weet ik niet. Heb jij trouwens een bron voor jouw verhaal dat het wel of niet hebben van een voorverwarmer niet van invloed is op het energielabel?
De methodiek voor energielabels en BENG is dezelfde, dus ook voor nieuwbouwwoningen is het hebben van een voorverwarmer niet vereist.

Er staat niets over vorstbeveiliging bij ventilatie met WTW's in de ISSO 82.1.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
@Andrehj & @Bromptonrijder en anderen
Voor de volledigheid: eerder was het wel zo dat een voorverwarmer noodzakelijk was om het thermische rendement van de wtw mee te mogen tellen in de warmteverliesberekening. Zehnder had daar een artikel over op hun website staat. De link naar dat artikel heb ik weer gevonden (zie Franciesco in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"), echter deze pagina is niet meer bereikbaar.

Zehnder heeft een ander artikel waarin aangegeven staat dat bovenstaande gewijzigd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GV_ZxZKrPM2ndATsE16FyUaUzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYzk1EQVDGY5Ecs12aB70T5L.png?f=fotoalbum_large

https://www.zehnder.nl/nl...latie-en-vorstbescherming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Nabrander: via web archive is de niet meer beschikbare Zehnder pagina "Waarom je bij WTW-systemen zonder voorverwarmer moet rekenen met 0% thermisch rendement" nog wel te lezen. Zoals hierboven gezegd is de regel dus niet meer van toepassing.

https://web.archive.org/w...ment-zonder-voorverwarmer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
Franciesco, bedankt voor het speurwerk. Ik was ook op zoek naar die site, maar kon hem niet zo 123 vinden.
Dit betekent dat woningen zonder voorverwarmer toch kunnen voldoen aan de warmtevraag
Dit geeft wel aan vanuit welk perspectief dit soort teksten geschreven worden. Op het moment dat je het rendement juist nodig hebt, beperkt juist een unit zonder voorverwarmer de terugwinning.

Als je dan beredeneert dat deze units zonder voorverwarmer op papier nu van 0% naar 75% rendement gaan, dan heb je natuurlijk wel ineens voldaan aan de warmtevraag 8)7.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, helemaal mee eens @P5ycho. Ach, het past wel in het straatje dat de eisen voor een zo energiezuinig mogelijke (nieuwbouw)woning best laag en mijn inziens achterhaald zijn. Er zou anno 2025 veel meer gestuurd moeten worden op het Passiefhuis principe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:58
Ook de oudere webpagina van Zehnder heeft het enkel over ISSO 51, wat de normering is voor warmteverliesberekeningen. Op het energielabel heeft en had dat geen invloed.

De eisen voor nieuwbouw zijn inderdaad nog steeds vrij laag. Er worden ook nog veel te veel nieuwe huizen gebouwd zonder balansventilatie, wat echt een gemiste kans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Warmteterugwinnende balansventilatie gaat hand in hand met luchtdicht bouwen, het zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Ben mijn woning uit 2008 aan het naisoleren, de luchtlekken die ik tegenkom :X

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 18-04-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bromptonrijder schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:14:
Ook de oudere webpagina van Zehnder heeft het enkel over ISSO 51, wat de normering is voor warmteverliesberekeningen. Op het energielabel heeft en had dat geen invloed.
Dankjewel. _/-\o_ En dat is dus precies wat in mijn post van 2023 stond.
Dat inmiddels de richtlijn is aangepast wist ik niet en vind ik wel bijzonder.
Dat zal er wel door de low-cost concurrenten van Zehnder doorheen gelobbyd zijn, met dus negatieve gevolgen voor de ventilatie in nieuwbouwwoningen bij nachtvorst. Want dan wordt de toevoer afgeknepen om bevriezen te voorkomen. En de onwetende bewoners zich dan maar afvragen waarom het 's ochtends zo stinkt in de slaapkamers.
Slechte zaak dit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Om te voorkomen dat de oude tekst van de website van Zehnder verdwijnt, deze maar even naar dit topic gekopieerd.
Let op: De wettelijke eisen mogen dan ondertussen zijn gewijzigd, technisch klopt dit verhaal natuurlijk nog steeds. Zeker voor WTW's zonder enthalpiewisselaar blijft een voorverwarmer wat mij betreft een must-have.

Waarom je bij WTW-systemen zonder voorverwarmer moet rekenen met 0% thermisch rendement

In de wet- en regelgeving is het heel duidelijk beschreven, maar desondanks lijkt er in de praktijk onduidelijkheid te bestaan over het toepassen van balansventilatie-units met en zonder voorverwarmer. Is het werkelijk onwetendheid, of wordt hier door kostenbesparing gedreven keuzes bewust de boel bedonderd met grote gezondheidsrisico’s voor bewoners tot gevolg?

In dit achtergrondartikel lees je wat de functie van de voorverwarmer in een balansventilatie-unit met WTW is en welke rol deze speelt in de warmteverliesberekeningen voor woningen. Ook wordt de vertaalslag gemaakt naar praktijksituaties en hoe je als installateur onnodige, dure herstelwerkzaamheden kunt voorkomen.

Werking van een voorverwarmer
Bij buitentemperaturen onder nul voorkomt de voorverwarmer de kans op bevriezing van de warmtewisselaar in de ventilatie-unit waardoor de ventilatie-unit in onbalans raakt en/ of niet meer goed functioneert. Wettelijk gezien moet een ventilatiesysteem met warmteterugwinning tot een buitentemperatuur van -10 graden Celsius in balans zijn en goed functioneren.

Voordelen voorverwarmer groter dan extra energiekosten
Bij een normale winter is de elektrische consumptie van een voorverwarmer 30 tot 40kWh op jaarbasis. Dit komt neer op een investering van € 6,60 tot € 8,80 per jaar. Die extra kosten wegen niet op tegen de garantie van een werkend ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Daarnaast zorgt de toevoer van voorverwarmde lucht voor energiebesparing en meer wooncomfort in huis.

"Die ventilatie-unit zonder voorverwarmer lijkt misschien een voordelige keuze, maar in de praktijk gaat er met zo’n ‘voordelige keuze’ heel veel mis!"

Duidelijke wet- en regelgeving: ISSO 51
ISSO publicatie 51 gaat over de warmteverliesberekeningen voor woningen en woongebouwen (gestapelde woningbouw). Hierin staat: “Bij systemen met WTW is de in rekening te brengen temperatuur bij de buitenluchttoetreding afhankelijk van de manier van vorstbeveiliging van de unit.” Daarbij wordt een splitsing gemaakt tussen ventilatie-units met voorverwarmer en ventilatie-units zonder een voorverwarmer.

Unit zonder voorverwarmer betekent rekenen met 0% thermisch rendement
In hetzelfde artikel 3.6 van ISSO publicatie 51 staat dat als je een unit toepast die niet in balans blijft draaien of niet meer normaal functioneert bij temperaturen onder nul - wat de toestellen zijn zonder een voorverwarmer - je niet mag rekenen met enig rendement in de warmteverliesberekening.

Dit betekent dat er bij units zonder voorverwarmer met 0% thermisch rendement moet worden gerekend in de warmteverliesberekening, terwijl bij units met voorverwarmer je mag rekenen met een door de fabriek afgegeven thermisch rendement. Bij de Zehnder ventilatietoestellen bedraagt dit thermisch rendement bijvoorbeeld meer dan 90%. Een enorm verschil!

Consequenties voor totale installatie
Wanneer een ventilatie-unit zonder voorverwarmer wordt toegepast, moet je wettelijk gezien in de warmteverliesberekening met 0% thermisch rendement rekenen. Dit betekent dat je 50% meer verwarmingsvermogen nodig hebt waardoor bijvoorbeeld ook een zwaardere warmtepomp nodig is. Dit is van invloed op het afgifte systeem en de aanvoertemperatuur, wat vervolgens ook weer invloed heeft op de warmtepomp. Kortom, het heeft grote impact op de totale techniek.

Misstanden in de praktijk
Wanneer in de praktijk een balansventilatiesysteem wordt toegepast, kun je er van uitgaan dat men ook heeft gerekend met het thermisch rendement in de warmteverliesberekening. Dat is logisch, want hier zit precies het grote voordeel van balansventilatie (systeem D) ten opzichte van ventilatie met mechanische afvoer (systeem C).

Als in de berekening is uitgegaan van een ventilatie-unit met voorverwarmer, maar in de praktijk gekozen wordt voor de voordelige optie zonder voorverwarmer, kies je er bewust of onbewust voor dat de woning geen ventilatie heeft als het buiten vriest. Immers, de ventilatie-unit gaat in onbalans draaien bij vorst. Dit betekent dat de WTW-unit als een afvoerbox gaat functioneren en het rendement richting 0% gaat. De toevoerlucht komt niet meer via de toevoerkanalen de woning in, maar wordt via 'luchtlekken' - naden en kieren in de woning - naar binnen gezogen met onderdruk tot gevolg.

Gezondheid bewoners in gevaar
Los van al deze technische problemen, komt ook de gezondheid van de bewoners in gevaar. De toevoerlucht wordt niet meer gefilterd en kan geforceerd uit bijvoorbeeld stoffige spouwmuren en vochtige kelders de woning in worden geblazen. Een zeer kwalijke zaak! Juist omdat in die koude periodes mensen al meer ‘dicht’ leven. Ramen en deuren zijn meer gesloten en juist dan is het extra belangrijk dat het ventilatiesysteem goed functioneert en de woning 24/7 voorziet van schone, verse lucht.

Zehnder oplossingen
Techniek met voorverwarmer
Bij de Zehnder ventilatie-units zit de voorverwarmer, ook wel het vorstvrij-element genoemd, in de buitenlucht aanzuig, achter het filter. Hierdoor blijft het element altijd netjes schoon. De ventilatie-units hebben een slimme regeling die de voorverwarmer in- of uitschakelt. De ComfoAir Q doet dit zelfs modulerend.

Overig aanbod
De markt van ventilatie-units met voorverwarmer/ vorstvrij-element technologie is grofweg op te delen in vier categorieën:
  1. Ventilatie-units die, net als bij Zehnder, altijd zijn uitgerust met een voorverwarmer.
  2. Ventilatie-units die zowel met als zonder voorverwarmer geleverd worden. Let hier dus goed op welk type je kiest.
  3. Ventilatie-units met een aparte vorstklep. Deze toestellen zuigen de lucht uit de opstellingsruimte aan en mengen die met de buitenlucht zodat de aanzuiglucht boven de nul graden uitkomt. Tijdens vorstperiodes gaat de toevoer omhoog. Een apart en enigszins discutabel systeem; bij balansventilatie wil je immers niet met de lucht gaan recirculeren. Daarbij is dit systeem niet geschikt voor combinatie modules met bijvoorbeeld een warmtepomp die buiten de woning worden geplaatst. De lucht buitenshuis is dan te koud om te mengen.
  4. Ventilatie-units waarbij het überhaupt niet mogelijk is een voorverwarmer in de unit te plaatsen. Bij deze units mag je volgens de ISSO 51 dan ook niet rekenen met het thermisch rendement van het toestel. Hier kan wel een externe voorverwarmer op aangesloten worden. Deze moet in het buitenlucht aanzuigkanaal geplaatst worden, elektrisch aangesloten en vervolgens dampdicht geïsoleerd omdat je er anders condens op krijgt. Een dergelijke unit lijkt misschien in eerste instantie een financieel interessante oplossing, maar met de externe voorverwarmer, het extra installatiewerk en de gezondheidsrisico's van de bewoners, blijkt het een dure optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:50
Relevante tekst uit ISSO 51,

big bang in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Dus voorverwamer, okay. Bijmengen, okay. Aftoeren toevoer: onbalans, rekenen met rendement = 0. Extra afzuigen: onbalans, rendement = 0.

Itho zonder voorverwamer, maar wel vorstbeveiliging klep gebruikt methode 2, tot het te koud wordt, dan methode 3 en 4. Het is de vraag waarmee ze mogen rekenen, ik vind het een stomme punt om op te bezuinigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yiP7TLCWLL5PHAQAl-vmq9D-bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/igvZaptQ9v81mtKv1IfFzqAG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Toch vraag ik me af hoe lang dit soort suboptimale systemen waarbij ze dus soms meer afvoeren dan aanvoeren nog in nieuwbouwwoningen geinstalleerd mogen of kunnen worden. Want zeker bij een zeer goed kierdicht huis zoals dat bij een Passiefhuis hoort te zijn is de spreekwoordelijke vraag waar die toevoerlucht dan vandaan moet komen.
Ter info: bij een Passiefhuis mag de QV10 waarde (~de maat voor luchtlekken) maximaal 0,15 dm3/s/m2 gebruiksoppervlak zijn. Wat, als voorbeeld, max 81m3/h is bij 150m2 oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:19
De vraag is natuurlijk ook wel: hoe vaak dient die situatie zich voor? Uitgaande van die 40 kWh en gemiddeld 500 W vermogen voor de voorverwarmer gaat ‘t om ~ 80 uur per jaar.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13:42
Plushuis renoveert tot passiefhuisnorm en gebruikt de Orcons die geen voorverwarmen gebruiken…
O wacht… die hebben ook types met…

[ Voor 17% gewijzigd door technopeuter op 18-04-2025 20:19 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
savagenld schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 03:13:
Ik heb vorige week mijn systeem aangezet. Qua geluid valt het me reuze mee. Alleen in stand 3 begint de afvoer naar buiten te fluiten (450 m3/u door ComfoPipe plus 200mm).
Dat is hoorbaar buiten (jammer, maar niet erg) maar vooral binnen in de woonkamer omdat de buizen daar achter de trap door lopen.

Wat kan ik doen om het geluid te verminderen? Ik zat zelf te denken om de buizen in te pakken met steenwol die ik nog heb liggen, of ‘aftimmeren’ met geluidsisolatiepanelen.
Zal dat het geluid verminderen, of kan ik nog iets anders doen?
Ik heb hier nog een hele doos met dempers die je in een kanaal plaatst, 2 achter elkaar en je zou geen geluid meer moeten krijgen door de buis heen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-05 17:39
Heeft iemand ervaring met het hergebruiken van oude schoorstenen/rookkanalen voor een WTW-systeem in een ouder huis? Los van ventilatieberekeningen ben ik benieuwd of dit verstandig is, met name vanwege mogelijk achtergebleven roet.

In mijn woning is de schouw in de woonkamer verwijderd; daar zat een houtkachel op een rookkanaal aangesloten. Dat kanaal is inmiddels dichtgemaakt. Later zijn de schoorstenen verwijderd bij het vernieuwen van het dak, waardoor de kanalen nu makkelijk bereikbaar zijn vanaf zolder.

Ik overweeg om een flexibele kunststof leiding of iets dergelijks door de bestaande rookkanalen te trekken voor de WTW. Er zijn twee kanalen. Een gebruikt (komt uit in woonkamer, dus toevoer) en een ongebruikt (komt uit in keuken, dus afvoer). Nu vraag ik mij af of dit kwaad kan? Kan er op internet niet veel over terugvinden.

Alternatieven zijn volledig rookkanaal/schoorsteen afbreken vanaf de zolder via de eerste etage en opnieuw aanleggen. Een decentrale WTW of simpelweg een ventilatie C systeem. Dat laatste is mogelijk weer problematisch omdat ik geen kozijnen heb met roosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Zoek eens op rookkanaal in dit topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:19
@snaggyheadshot , bij mij zijn diverse gemetselde kanalen gebruikt om de 90 mm ubbink kanalen doorheen te voeren. En de afvoer/uitblaas van de WTW zit ook op 1 zo’n (aan de onderkant afgedicht) kanaal die op schoorsteen uitkomt. Dankbaar gebruik gemaakt dus van die kanalen maar nergens aanvoer van frisse lucht door zo’n kanaal. Dat lijkt mij ook niet verstandig.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

We overwegen een WTW toe te voegen aan ons huis; ter voorbereiding op kunststof kozijnen. We wonen boven en slapen beneden. Boren door het plafond kan alleen in de installatieruimte vanwege vloerverwarming. De aanvoer wordt via de hal naar de slaapkamers geleid. We willen over het plafond vlakkanaal buizen plaatsen omdat dit esthetisch mooier is. Echter zijn we bang dat het geluid van de ene slaapkamer straks hoorbaar is in de andere slaapkamer.

Materiaal:
Vlakkanaal of akoestisch thermisch geïsoleerde ventilatieslang.

Situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMRTjd1nyoHtGUCnnOgay59mz0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebkrtnWwTRgOIuQqGTbCCPOD.png?f=fotoalbum_large

Op de situatie is alleen de aanvoer van verse lucht getekend. De afvoer is reeds aanwezig (ventilatie type C). Hebben jullie ervaring met cross-talk?

[ Voor 44% gewijzigd door iApp op 19-04-2025 16:51 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 21:49
technopeuter schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:18:
[...]
Ik heb hier nog een hele doos met dempers die je in een kanaal plaatst, 2 achter elkaar en je zou geen geluid meer moeten krijgen door de buis heen.
Thx, daar had ik niet aan gedacht. Ik zie wel dat er een drukval is van 60Pa bij 300m3/u. Dat is wel echt fors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
300m3 ventileren is byzar veel, droogt je huis uit en gaat klachten geven, leuk voor 15 min en om aan het bouwbesluit te voldoen. Rond de 100 is voldoende om co2 waardes laag te houden. En geen geluidsoverlast te hebben. Goede wtw kan prima die druk aan trouwens

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:43
@snaggyheadshot In mijn woning uit 1951 heb ik een rookkanaal gebruikt. Daar is een flexibele slang in aangebracht tbv afvoer uit keuken en bijkeuken. Kan prima. Meet/bekijk vooraf wel goed de beschikbare ruimte en welke diameter je nodig hebt. Daarbij, een flexibele slang geeft meer weerstand/drukverlies, reken goed door of je daar mee wegkomt in jouw installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-05 17:39
Al lang gedaan ;) Maar daar had niemand het over roet.

Overigens maakt het in onze situatie niet meer uit. De schoorsteen moet in ieder geval voor het bovenste gedeelte worden afgebroken omdat ik een gat in de buitenmuur moet dichtmetselen. Dus dan is de keuze om maar meteen alles te slopen wat sneller gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 21:56

pythagorasABC

A²+B²=C²

Vanwege beperkte ruimte voor de WTW unit, heb ik het plan om deze gedeeltelijk in de vloer te plaatsen. Het zal een Q350 met enthalpiewisselaar worden, dus 250mm aan de onderkant is dan niet nodig. Ik wil hem zo'n 500mm in de vloer plaatsen, dan komen de filters als het goed is nog precies daarbovenuit. Er is nu al 500mm ruimte aanwezig in de vloer, daar onder zit de badkamer, en het zou zelfs nog mogelijk zijn om die nog een klein beetje meer te verlagen (er komt binnenkort een nieuwe badkamer).

Ik wil hem dan aan de muur bevestigen zodat hij een goede bevestiging heeft. Ik heb ook de mogelijkheid om 1m (voor onderhoud) aan de voorkant te maken, al zou ik liever 50cm doen als dat genoeg is.

Hier een foto van waar deze WTW zou moeten komen (het expansievat moet verplaatst worden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-47jn1H3PXHK0Qm-aekrKmmEOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkUOt8ONEp2hNc3eWps7Fgg3.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er misschien dingen die ik over het hoofd zie/is dit heel sterk af te raden?

Mijn grootste vraag is hoe ik het geluid van de WTW zo veel mogelijk kan dempen voor de badkamer aangezien hij dan vlak boven het plafond hangt. Ik denk dat dit prima te doen moet zijn, maar ik weet niet hoe veel isolatie verstandig is.

Zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan? Ik dacht dat iemand in dit topic ook zoiets had gedaan, maar dat kan ik niet meer terugvinden.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 23:26
Weet je wel zeker dat je weg gaat komen met de vier dikke luchtkanalen die er aan komen? Ik vind het een erg krap hoekje zo op het oog. En geloof me, als je het te krap maakt ga je daar spijt van krijgen tijdens aanleg en onderhoud 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@pythagorasABC
In de vloer lopen geen leidingen?

Dat zou ik eerst eens onderzoeken met een metaaldetector voordat je gaten gaat zagen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

master1104 schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:49:
Weet je wel zeker dat je weg gaat komen met de vier dikke luchtkanalen die er aan komen? Ik vind het een erg krap hoekje zo op het oog. En geloof me, als je het te krap maakt ga je daar spijt van krijgen tijdens aanleg en onderhoud 😇
Goed punt, het is inderdaad behoorlijk krap. Het scheelt wel dat de afvoer naar buiten recht omhoog kan, en de buizen voor binnenshuis ook redelijk simpel naar rechts/links gaan (1 gaat door de muur naar links). Het zou allemaal precies moeten passen zo, maar het is zeker een belangrijk aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

AUijtdehaag schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:04:
@pythagorasABC
In de vloer lopen geen leidingen?

Dat zou ik eerst eens onderzoeken met een metaaldetector voordat je gaten gaat zagen.
Ik heb met een camera gekeken onder de vloer, en voor zover ik kon zien lopen er geen leidingen. Misschien dat ik dit nog wat beter kan uitzoeken inderdaad, als het een of twee leidingen zijn zou ik het prima vinden om die te verleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@pythagorasABC komt de wtw unit dan niet half voor de cv ketel te hangen? Met gevolgen voor onderhoud van die ketel?
En kun je zelf staan in de verdiepte ruimte als je daar de wtw unit in hangt? Anders lijkt het me een erg onhandige plek voor onderhoud van de wtw als je op je knieen diep naar beneden moet reiken. Bv bij het schoonmaken van de warmtewisselaar en deze dus uit het apparaat gehaald moet worden.

Zijn er echt geen andere plekken waar de wtw unit kan hangen?
Zelf moest ik ook woekeren met de ruimte. En heb uiteindelijk een stukje van een slaapkamer die voornamelijk dienst doet als thuiswerkplek opgeofferd. De wtw unit hangt in een op basis van Ikea Pax gemaakte kast en zie je dus niet. Ook is hij nauwelijks hoorbaar in die kamer door o.a. kieren te dichten en Metisse isolatie aan de binnenkant van de kast te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

Franciesco schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:07:
@pythagorasABC komt de wtw unit dan niet half voor de cv ketel te hangen? Met gevolgen voor onderhoud van die ketel?
En kun je zelf staan in de verdiepte ruimte als je daar de wtw unit in hangt? Anders lijkt het me een erg onhandige plek voor onderhoud van de wtw als je op je knieen diep naar beneden moet reiken. Bv bij het schoonmaken van de warmtewisselaar en deze dus uit het apparaat gehaald moet worden.

Zijn er echt geen andere plekken waar de wtw unit kan hangen?
Zelf moest ik ook woekeren met de ruimte. En heb uiteindelijk een stukje van een slaapkamer die voornamelijk dienst doet als thuiswerkplek opgeofferd. De wtw unit hangt in een op basis van Ikea Pax gemaakte kast en zie je dus niet. Ook is hij nauwelijks hoorbaar in die kamer door o.a. kieren te dichten en Metisse isolatie aan de binnenkant van de kast te plakken.
Hij komt net niet voor de cv ketel te hangen, daar zit hij precies onder/naast.

Goed punt wat betreft onderhoud. Staan zou in theorie wel kunnen kwa gewicht, maar zelfs met 1m lang ter breedte van de WTW is het natuurlijk onhandig om daar te staan...

Een andere plek is wel mogelijk, maar is sowieso minder handig voor de buizen(moet behalve uitgaande lucht allemaal naar beneden), en dan moet de wasmachine in de gastslaapkamer/kantoor komen te staan.

Het beste zou waarschijnlijk zijn om de cv ketel in de slaapkamer daarnaast te hangen, maar ik gok dat dat wel heel veel werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
En in die slaapkamer kun je niet de wtw unit plaatsen in een kast met geluidsisolatie? Wordt die slaapkamer permanent gebruikt?
Een CV ketel is ook niet helemaal stil, plus de potentie van CO zou ik liever geen CV ketel in een slaapkamer willen. En blijft die ketel voorlopig of staat een warmtepomp op de planning binnen afzienbare tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

Franciesco schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:41:
En in die slaapkamer kun je niet de wtw unit plaatsen in een kast met geluidsisolatie? Wordt die slaapkamer permanent gebruikt?
Een CV ketel is ook niet helemaal stil, plus de potentie van CO zou ik liever geen CV ketel in een slaapkamer willen. En blijft die ketel voorlopig of staat een warmtepomp op de planning binnen afzienbare tijd?
Puur qua buizen is het onhandig om de WTW daar te plaatsen, dan moeten er een stuk meer buizen door de muur waar niet veel plek voor is(vanwege de cv ketel). De ketel zal voorlopig wel blijven, dus wat CO betreft wel een erg goed punt.

Misschien dat de CV ketel 90 graden gedraaid zou kunnen worden. Het wordt dan erg krap, maar is een stuk praktischer dan in de vloer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterion1989
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:58
Heb vraag we hebben woning uit 2008 gekocht wtw unit is 17 jaar oude dus tijd voor vervangen welke merken zijn echt goed die met home assistant werken ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mysterion1989 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:42:
Heb vraag we hebben woning uit 2008 gekocht wtw unit is 17 jaar oude dus tijd voor vervangen welke merken zijn echt goed die met home assistant werken ?
Topic al gelezen? Staat vol met ervaringen met de diverse merken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:45
2 woorden: Zehnder & zoekfunctie
mysterion1989 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:42:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 20:20
Stomme vraag misschien, maar kan ik mijn WTW al aanslingeren als bijv leidingwerk naar beneden nog niet helemaal klaar is (komt nu uit op zolder bij de trap naar beneden, zit wel nog een deur naar de overloop 1 verdieping), maar de bovenverdieping wel?

Beneden wordt nog verbouwd dus leidingwerk laat nog even op zich wachten. Dan hebben we in ieder geval nu al profijt van frisse lucht op de slaapkamers, badkamer, washok en zolder.

Moet ik die ongebruikte leidingen nog afdoppen of gewoon de q350 erv zijn ding laten doen!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@loyske als je nog aan het verbouwen bent is de kans op extra stof groot lijkt me. Wanneer de wtw dan al draait is er dus ook kans dat er (veel) stof in het slangentraject en de unit gezogen wordt.
Aangezien het "stookseizoen" waarschijnlijk zo goed als voorbij is en warmteverlies dus niet echt een issue is, zou ik de wtw vanwege bovenstaande nog even niet aanzetten en ventileren via een raam op een kier oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
@Franciesco Vooralsnog lopen er geen leidingen naar beneden en is de woonkamer nog in orde. Uitbouw wordt er gemaakt, dus nu nog geen rommel binnen. Bij stof zou ik dan ook onmiddelijk de WTW uitzetten.
Maar ik kan inderdaad misschien nog afwachten totdat alles klaar is. Ging me voornamelijk om CO2 tijdens slapen te verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
loyske schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:54:
@Franciesco Vooralsnog lopen er geen leidingen naar beneden en is de woonkamer nog in orde. Uitbouw wordt er gemaakt, dus nu nog geen rommel binnen. Bij stof zou ik dan ook onmiddelijk de WTW uitzetten.
Maar ik kan inderdaad misschien nog afwachten totdat alles klaar is. Ging me voornamelijk om CO2 tijdens slapen te verlagen.
Dan zou ik em lekker alvast aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloR_
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 16:25
Woonachtig in België hier - volgens EPB berekening heb ik totaaldebiet van 400m3 nodig.

Zouden jullie gaan voor de Zehnder ComfoAir Q450 of toch voor de Zehnder Q600?

Het 600-model lijkt iets zuiniger bij dezelfde debieten, en het prijsverschil is niet zo groot (200euro). Mogelijks domme vraag: maar kan je een Q600 op even lage debiet laten draaien als een Q450? Of is de laagste stand op een Q600 per definitie hoger dan op een Q450?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-05 22:39
Ik kom net toevallig een WTW met warmtepomp tegen : https://www.ventilatielan...mtepomp-hp-hru-300/35075/ . Deze lijkt ook een ingebouwde enthalpiewisselaar te hebben en met 'slechts' 300 m3/h hele redelijke koel-en warmtecapaciteit af te kunnen geven.

Hij is vrij prijzing (4.6k) maar ten opzichte van die absurd dure 'topkoeling' die Zehnder biedt (dat dus bovenop de prijs van de WTW-unit komt) valt het eigenlijk reuze mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:45
Flatisa schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:19:
Ik kom net toevallig een WTW met warmtepomp tegen : https://www.ventilatielan...mtepomp-hp-hru-300/35075/ . Deze lijkt ook een ingebouwde enthalpiewisselaar te hebben en met 'slechts' 300 m3/h hele redelijke koel-en warmtecapaciteit af te kunnen geven.

Hij is vrij prijzing (4.6k) maar ten opzichte van die absurd dure 'topkoeling' die Zehnder biedt (dat dus bovenop de prijs van de WTW-unit komt) valt het eigenlijk reuze mee.
Is al meermaals de revue gepasseerd en best uitgebreid door @Andrehj toegelicht dat je balansventilatie veel te weinig debiet heeft om een serieuze bijdrage te leveren aan enig verwarm-/koelvermogen in huis.

Ik heb er ook aan gestaan maar neem nu een Q450 met enthalpie en multi split airco op de eerste verdieping. Beneden vloerverwarming en geen airco. Dat icm een groen dak op de uitbouw/plat dak, biobased isolatie in het dak en alle verdiepingsvloeren en spouwmuur isolatie moet afdoende zijn.

Doet meer dan een fancy unit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-05 22:39
Mats007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:41:
[...]

Is al meermaals de revue gepasseerd en best uitgebreid door @Andrehj toegelicht dat je balansventilatie veel te weinig debiet heeft om een serieuze bijdrage te leveren aan enig verwarm-/koelvermogen in huis.

Ik heb er ook aan gestaan maar neem nu een Q450 met enthalpie en multi split airco op de eerste verdieping. Beneden vloerverwarming en geen airco. Dat icm een groen dak op de uitbouw/plat dak, biobased isolatie in het dak en alle verdiepingsvloeren en spouwmuur isolatie moet afdoende zijn.

Doet meer dan een fancy unit denk ik.
Ik keek vooral op van het verschil in prijs. Bij Zehnder ben je tegen de 10k kwijt voordat je een WTW met warmtepomp hebt staan, Deze kost nog minder dan de helft.
Daarnaast levert die kennelijk 3600 watt koelvermogen bij 300 m3/h, terwijl de Zehnder Comfoclime 36 bij 315 m3/h amper 1115 koelvermogen levert (beiden bij 35 graden buiten). Ze hebben het verder niet over geisoleerde toevoerbuizen e.d. dus of je er echt veel van merkt geen idee.

Het is verder uiteraard nooit een echte vervanger voor een warmtepomp, maar als het goed zou werken is het niet heel duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Laatst online: 11:28
We hebben veel zitten schuiven met in - en uitblaaspunten. In de woonkamer moet dit opnieuw vanwege de beperkte ruimte in de kanaalplaten. Vraag me af: Gaan we overlast ervaren met deze opstelling?

Links is een groot raam waar we wel stoelen of een bank willen plaatsen, maar niet direct tegen het raam. Rechts is een tv hoek met aan de zuidmuur een zitbank.

De inblaaspunten zitten op 30 m3/h en de afzuigpunten op - 30 m3/h. De resterende 60 m3/h verdwijnt via de kier onder deur naar de woonkeuken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:45
peer1979 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:57:
We hebben veel zitten schuiven met in - en uitblaaspunten. In de woonkamer moet dit opnieuw vanwege de beperkte ruimte in de kanaalplaten. Vraag me af: Gaan we overlast ervaren met deze opstelling?

Links is een groot raam waar we wel stoelen of een bank willen plaatsen, maar niet direct tegen het raam. Rechts is een tv hoek met aan de zuidmuur een zitbank.

De inblaaspunten zitten op 30 m3/h en de afzuigpunten op - 30 m3/h. De resterende 60 m3/h verdwijnt via de kier onder deur naar de woonkeuken.

***members only***
Wat zijn de onderlinge afstanden en de afstanden tot de muren?

[ Voor 4% gewijzigd door Sefa op 28-04-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
Sefa schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:29:
[...]

Wat zijn de onderlinge afstanden en de afstanden tot de muren?
Breedte kamer 400 cm, onderlinge afstand 80 cm en 30 cm vanaf de muur. Zehnder adviseert minimaal 30 cm vanaf de muur en onderling 75 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Hier zo goed als bijna klaar met aanleggen van de buizen op zolder voor de 1e verdieping.
Op zolder was het plan om in te blazen aangezien dit een werkkamer is.
Maar in de technische ruimte waar de WTW unit staat, hangt ook een SMA omvormer die nogal wat warmte produceert wanneer de paneeltjes het goed doen. Zie plaatje, de ruimte zit rechts van waar nu het inblaaspunt staat getekend.

Wat zou nu het beste idee zijn?
Technische ruimte beetje afzuigen (10 m3/u) en de werkkamer iets meer inblazen (55 m3/u, heb de overstroom nodig beneden).
Of 45 inblazen in de technische ruimte ipv op zolder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSmFom0nD67LjYKac9s_uzGyyxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/maQM859IkAINI0H0tfEH2jqn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acadiane
Mats007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:41:
[...]

Hoeveel een water-lucht warmtewisselaar in het ventilatiesysteem doet, of dat veel of weinig is, wil ik even in het midden laten. Wat ik wil delen is dat mijn ervaringen met een warmtewisselaar in mijn ventilatiesysteem wel erg prettig zijn tot nu toe.

Afgelopen december is mijn installatie in bedrijf gegaan. Het ventilatiedebiet van de normaalstand is 200m3 op een huis van 310m3 inhoud.

Tijdens het stookseizoen zie ik een luchttemperatuurverschil van 2c tot 4c voor en na de warmtewisselaar. Daarmee is de bovenverdieping een stuk warmer geworden, gedurende de nacht is onze slaapkamer soms net een tandje te warm geworden. Daar moet ik nog iets op bedenken.

Edit: de waterzijdige kant van de warmtewisselaar is aangesloten op de CV, die wordt gevoed door een warmtepomp. De watertemperatuur aanvoer varieert van 20c tot 28c.

Wat het effect van de warmtewisselaar is wanneer er tot het dauwpunt gekoeld water doorheen gaat moeten we nog gaan ervaren. Dat zal ik tzt wel een keer posten.

Wat ik wil aangeven is dat het effect van een lucht-water warmtewisselaar zeker merkbaar is. Of het spreekwoordelijke "sop de kolen waard" opgaat, dat is een andere vraag. Ik heb mijn (nieuwe) warmtewisselaar van marktplaats gevist voor €250

Mijn installatie: Acadiane in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 5% gewijzigd door Acadiane op 29-04-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Flatisa schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:19:

Vergeet niet je buizen/kanalen in het huis dan te isoleren i.v.m condens vorming. Dus de buizen van de wtw naar de betreffende ruimtes. (Aanpassing: Dit bij het actief koelen, bij verwarmen heb je idd geen last van condensatie.)

Daarnaast was het de conclusie (van dit topic) dat je heel veel lucht verplaatsing nodig hebt om met lucht te verwarmen/koelen op een centrale plek in huis. De vraag is of je dat red met 300m3/h.

Ik ga het zelfde doen, multispilt airco op kamers die grenzen aan het platte dak en sedum op het plattedak. Daarnaast Q600 evr en overal vloerverwarming/koeling. Als ik er woon laat ik weten hoe het bevalt...

[ Voor 16% gewijzigd door Epep op 30-04-2025 01:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Epep schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:05:
[...]

Vergeet niet je buizen/kanalen in het huis dan te isoleren i.v.m condens vorming. Dus de buizen van de wtw naar de betreffende ruimtes.

Daarnaast was het de conclusie (van dit topic) dat je heel veel lucht verplaatsing nodig hebt om met lucht te verwarmen/koelen op een centrale plek in huis. De vraag is of je dat red met 300m3/h.

Ik ga het zelfde doen, multispilt airco op kamers die grenzen aan het platte dak en sedum op het plattedak. Daarnaast Q600 evr en overal vloerverwarming/koeling. Als ik er woon laat ik weten hoe het bevalt...
Dat was niet de conclusie van dit topic. Laatste keer was nagerekend dat een unit met 300 m3/uur iets van 2-3 kW kwijt kan, wat prima is, dat is 1 wandunit op redelijk hoge fan speed. En supply air temp is 22°C, dat is niet condenserend of het moet binnen bizar warm en nat zijn.

En tijdens de verwarmingseizoen kan zo'n warmtepomp WTW ook mooi meehelpen, hun voorbeeld geeft 35°C supply air en paar kW vermogen. Als je bedenkt dat een modern huis maar iets van 5 kW vermogen nodig heeft kan dit dus makkelijk de helft doen via je ventilatiekanalen.

Het is een mooie aanvulling, ik zou zeker zoiets overwegen. Inventum heeft met Modul-Air Blue ook een grotere versie hiervan, combinatie ventilatiewarmtepomp, warm tap water en WTW in 1, schema: https://inventum-com.s3.e...chemas-vanaf-jan-2022.pdf

De toevoer is geen klassieke WTW maar een water-lucht wisselaar voor verwarmen en koelen, daar kan je dan paar kW vermogen kwijt en rest via vloerverwarming/koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met de bypass van een wtw. In mijn geval de duco d400.

Zoals ik de functie van de bypass begrijp: hij voorkomt dat warme buitenlucht de woning in gaat overdag.
Nu zie ik mijn bypass alleen savonds aan gaan als het buiten afkoelt... begrijp ik de functie van de bypass nu verkeerd of...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehfh52b47wmKTPKf0RJB4-TunYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pihv8oKSUx900w5PRppl4C4m.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mJRL-dr8AAjGj0EjV7ydGsFqbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLigSiKb77Sx4NjQJGKY9I8J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 30-04-2025 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ja, je begrijpt het verkeerd. Overdag zorgt je wtw ervoor dat de temperatuur zo langzaam mogelijk stijgt, standaard bedrijf dus. In de nacht gaat de bypass open en wordt de frissere buitenlucht buiten de wisselaar om de woning in geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
P5ycho schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:44:
Ja, je begrijpt het verkeerd. Overdag zorgt je wtw ervoor dat de temperatuur zo langzaam mogelijk stijgt, standaard bedrijf dus. In de nacht gaat de bypass open en wordt de frissere buitenlucht buiten de wisselaar om de woning in geleid.
Als ik het goed begrepen had wisselt hij dus ook de andere kant op en maakt hij de verse warme lucht ook weer koud met de lucht van binnen. Toch?

P.s. Kleine sneak peek van hoe mijn WTW systeem er nu bijhangt. Adhv dit topic op de Ducobox D325 uitgekomen, leidingwerk was toch meer werk dan verwacht. Hij werkt nu top, uitvoer via het platdak en aanvoer via de gevel, volgens de tools moet dit allemaal goed komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wErtOGNmGUNFcopNqKuy2MWHu6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHOOus9r5dphZVNyoMdFqA6B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqtJjP8vl3_AUBc-RkFosbaAccs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjD9Vafxy5rw0MkPR5YhClog.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door Terrie op 30-04-2025 23:38 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Terrie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:32:
[...]

Als ik het goed begrepen had wisselt hij dus ook de andere kant op en maakt hij de verse warme lucht ook weer koud met de lucht van binnen. Toch?

P.s. Kleine sneak peek van hoe mijn WTW systeem er nu bijhangt. Adhv dit topic op de Ducobox D325 uitgekomen, leidingwerk was toch meer werk dan verwacht. Hij werkt nu top, uitvoer via het platdak en aanvoer via de gevel, volgens de tools moet dit allemaal goed komen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat lijkt me niet goed, de installatiehandleiding zegt nog dat hij waterpas moet hangen, dit is 90° scheef 😂

Maar serieus, hoe werken de afvoeren nu dan, verzuipt het toestel niet omdat vocht er niet uit kan via de bodem?

[edit] oh, plaatje is niet goed gedraaid. Nevermind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Terrie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:32:
Correct :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
w00key schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 00:57:
[...]

Dat lijkt me niet goed, de installatiehandleiding zegt nog dat hij waterpas moet hangen, dit is 90° scheef 😂

Maar serieus, hoe werken de afvoeren nu dan, verzuipt het toestel niet omdat vocht er niet uit kan via de bodem?

[edit] oh, plaatje is niet goed gedraaid. Nevermind.
Ja, heel vaag. De foto draait automatisch als ik hem uplod met de tool en krijg het niet terug. De afvoer zit hier nog niet gemonteerd trouwens, maar komt er nog aan. Komende maanden zal ik hem nog niet gebruiken in verband met verbouw stof en dergelijke.

Nu in het andere topic aan het kijken hoe ik het beste meet instrument kan maken voor de afstelling, het houdt je bezig:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Niemand die hier iets zinnigs over kan en wil zeggen? :)
loyske schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:28:
Hier zo goed als bijna klaar met aanleggen van de buizen op zolder voor de 1e verdieping.
Maar in de technische ruimte waar de WTW unit staat, hangt ook een SMA omvormer die nogal wat warmte produceert wanneer de paneeltjes het goed doen. Zie plaatje, de ruimte zit rechts van waar nu het inblaaspunt staat getekend.

Technische ruimte beetje afzuigen (10 m3/u) en de werkkamer iets meer inblazen (55 m3/u, heb de overstroom nodig beneden).

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou de eerste optie doen, inblazen in een technische ruimte lijkt me niet verstandig.
Wat betreft de omvormer, als die genoeg ruimte heeft om te ademen boven en onder en de muren van de technische ruimte ruimte niet geisoleerd zijn zou ik me niet zoveel zorgen maken. Het zal daar wel iets warmer worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik merk dat een onregelmatig geluid in de ventilatie bij de DUCO unit. Het is een soort van Zoeeeeeem zoem zoeeeeem zoem zoeeeem, in plaats van een constante zelfde toon zoeeem. Op lage stand (30%) merk ik niks. Maar zodra ik hoger ga, dan is dat licht hoorbaar.
Ik wil hem nog open maken om te zien of er iets te zien is bij de ventilatoren.

Toen kwam ik echter op de Duco site bij de D400 Energy Comfort een flow optimizer met inletring tegen.
Mijn model is ouder, en heeft deze dus niet standaard. Is er iemand die weet wat dit nu precies doet? Ik kan echt 0.0 informatie op internet vinden. Heb Duco geprobeerd te bellen maar die zijn er niet. Kan het onderdeel ook nergens op internet vinden om te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDYiioCDrPPp2Db7NsizhIwB-uc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cAlQT12kCsnpzmyPAX45Gp0y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 02-05-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:32
Iemand ervaring met de Thermoduct Vlakke Horizontale dakdoorvoer? Ik wilde eigenlijk voor de Renson XL gaan voor aan en afvoer. Echter is deze strakker, en geïsoleerd. Maar zie hem volgensmij weinig terugkomen. Ik zou hem graag voor aanvoer en afvoer willen gebruiken (3 meter naast elkaar).

https://www.ventilatielan...r-200-tbv-hellend-dak/32/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BrcBas schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:21:
Iemand ervaring met de Thermoduct Vlakke Horizontale dakdoorvoer? Ik wilde eigenlijk voor de Renson XL gaan voor aan en afvoer. Echter is deze strakker, en geïsoleerd. Maar zie hem volgensmij weinig terugkomen. Ik zou hem graag voor aanvoer en afvoer willen gebruiken (3 meter naast elkaar).

Ik heb deze voor de aanvoer! Prima ding, makkelijk zelf te installeren en loodvrij te plaatsen (voor mij een eis).

Hij is niet geïsoleerd alleen. Er staat “geheel uitgevoerd in aluminium” dat moet je vrij letterlijk nemen. Dat er “geïsoleerd: ja” staat weet ik niet waarom. Het is alleen een dun metalen deel voor de buitenkant, zonder de buis die door je isolatie heen steekt. De idee is dat je een (geïsoleerde) thermoduct buis eroverheen kan schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik vind het wel een mooi systeem.
Maar hoe kom je erbij dat ie geïsoleerd is? Dat zie ik nergens.
Overigens zou ik me daar niet druk om maken. De buizen naar die doorvoer moeten toch al geïsoleerde buizen zijn. Als je die netjes aansluit op je dakisolatie voegt isolatie op de doorvoer niks meer toe.

Wel bijzonder: Volgens de beschrijving geschikt voor dakhellingen vanaf 45° (zal wel vanwege inregenen zijn), maar vervolgens zitten er allerlei plaatjes bij met dakhellingen van hooguit 30°....

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 03-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Ik lees al een tijdje mee, er is heel veel informatie over het volledig nieuw aanleggen maar ik kom weinig tegen over het uitbreiden dus ik hoop dat iemand toch even mee kan denken. Ik had dit ook al in het nieuwbouw topic geplaatst maar waarschijnlijk is dit een betere plek :)

Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwbouwhuis, de zolder is nu een grote onbenoemde ruimte we gaan dit zelf opdelen in 2 werkkamers, een halletje en een technische ruimte.

In de technische ruimte zit al een afzuigventiel, het liefst zou ik op de 2 werkkamers een uitblaasventiel maken, mijn (misschien wat simplistische) beeld is dat het een kwestie is van een T stuk op het inblaas buis zetten die doortrekken en vanuit het verlaagd plafond 2 ventielen in het plafond zetten.

Om vervolgens het opnieuw in te (laten) regelen
Zie ik hier iets belangrijks over het hoofd? En nog andere tips die belangrijk zijn om rekening mee te houden?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Aftakken en uitbreiden op zich is simpel. Maar pas op, als je meer aanvoer creert op zolder, moet ergens anders de afvoer ook groter gedimensioneerd worden. Ga dus na of je die extra aanvoer ook weer af kunt voeren. Met een beetje geluk kun je dit meteen gebruiken als overflow voor de woonkamer en heb je netto niet meer debiet nodig.

De dempers op de foto mag je wel even meenemen als je daar bezig gaat. Dat is niet zo fraai aangelegd. Als je geluodsproblemen ervaart, weet je vast waar je het moet zoeken.

Verder zou ik even de moeite nemen om de balanscalculatie opnieuw te maken als je die niet al hebt. Die heb je toch nodig bij het in (laten) regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Draakje5 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:00:
Ik merk dat een onregelmatig geluid in de ventilatie bij de DUCO unit. Het is een soort van Zoeeeeeem zoem zoeeeeem zoem zoeeeem, in plaats van een constante zelfde toon zoeeem. Op lage stand (30%) merk ik niks. Maar zodra ik hoger ga, dan is dat licht hoorbaar.
Ik wil hem nog open maken om te zien of er iets te zien is bij de ventilatoren.
Waarschijnlijk hoor je het resoneren van de unit ten gevolge van de 2 fans die net iets variëren in toerental over tijd. Je zou een procentje onbalans kunnen toevoegen als de unit dat ondrsteunt, dan lopen ze niet meer rond hetzelfde toerental te regelen. Mijn Zehnder doet het ook soms, maar het is hier niet storend en kan geen kwaad.
Toen kwam ik echter op de Duco site bij de D400 Energy Comfort een flow optimizer met inletring tegen.
Mijn model is ouder, en heeft deze dus niet standaard. Is er iemand die weet wat dit nu precies doet? Ik kan echt 0.0 informatie op internet vinden. Heb Duco geprobeerd te bellen maar die zijn er niet. Kan het onderdeel ook nergens op internet vinden om te kopen.

[Afbeelding]
Lijkt me het optimaliseren van de ingaande flow zodat de unit efficienter of stiller wordt. Of je het kunt nabestellen als upgrade voor je unit, geen idee. het service bulletin is van mei 2024, dus als het niet los te koop is zal het wel een productverbetering zijn die alleen in specifieke gevallen geretrofit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net na een jaar mijn F7 zakkenfilter voor het eerst vervangen. Wel elk kwartaal gecontroleerd bij het stofzuigen van de G4 filters, maar was eerder nog niet nodig.

Deze F7 zakkenfilter is best een groot ding met een groot aluminium frame. Leek me niet duurzaam om het gewoon bij het huisvuil te gooien. Ook zit de zakkenfilter nogal secuur op het frame en heb ik niet zo’n zin om die uit elkaar te peuteren voor de recycling. Weet iemand hier een WTW filter shop die ook oude filters retour neemt?

Ik zie online een handjevol professionele service bedrijven die de filters meenemen. Maar nog geen webwinkel gevonden.

Anders is het bij de grofvuil stort afleveren nog het minst erg schat ik. Daar verdwijnt het gok ik in een of andere hakselaar waarna de aluminium deeltjes met zo’n Eddy current separator eruit worden gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Dat ding is toch plasticweefsel en aluminium? Volgens mij scheiden ze na bij de gemeente, wordt versnipperd en daarna gesorteerd op dichtheid/gewicht.

Anders wordt het "thermisch" gerecycled en metalen daarna eruit gevist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb op de Zehnder Q600 last van ingrijpen noise gard. De weerstand wordt bepaald ten opzichte van oorspronkelijk. Bij installatie waren een aantal kamers nog niet klaar en de ventielen niet aanwezig. Dat er nu meer weerstand is, is dus vrij logisch. Hoe kom ik er nu vanaf? Kan ik de installatie wizard nogmaals doorlopen bijvoorbeeld?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Yes, wizard doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
P5ycho schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:51:
Aftakken en uitbreiden op zich is simpel. Maar pas op, als je meer aanvoer creert op zolder, moet ergens anders de afvoer ook groter gedimensioneerd worden. Ga dus na of je die extra aanvoer ook weer af kunt voeren. Met een beetje geluk kun je dit meteen gebruiken als overflow voor de woonkamer en heb je netto niet meer debiet nodig.

De dempers op de foto mag je wel even meenemen als je daar bezig gaat. Dat is niet zo fraai aangelegd. Als je geluodsproblemen ervaart, weet je vast waar je het moet zoeken.

Verder zou ik even de moeite nemen om de balanscalculatie opnieuw te maken als je die niet al hebt. Die heb je toch nodig bij het in (laten) regelen.
Ik was bezig met de sheet uit de OP maar kwam er nog niet helemaal uit o.a. omdat door het toevoegen van 2 kamers eigenlijk een nét te lichte unit lijk te hebben, (duco energie D350) waar hij met de standaard indeling in balans is met 310 pulsie/extractie zou ik met 70 er bij dus op 380 uitkomen.

Overflow is er overigens al, er is op de begane grond 180 (150 keuken + 30 wc) extractie tegenover 160 pulsie (woonkamer)

Voor de volledigheid het is nu zo ingeregeld
Members only:

Verder even benieuwd wat kan er bij die dempers anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Met 160 pulsie in de woonkamer en 150 extractie in de keuken zie ik weinig overflow.
Als je nu die extra 90m3/h voor de 2 extra slaapkamers aftrekt van de pulsie in de woonkamer? Dan heb je wel overflow. Ga maar eens na hoe die lucht van die slaapkamers moet lopen om afgevoerd te worden, die eindigt uiteindelijk alsnog in de keuken. Geen extra debiet benodigd, de duco unit mag blijven.

Ik heb je plattegrond niet gezien, dus ik ga even uit van open trappen die uitkomen in de hal.

Er staan legio overflow voorbeelden in dit topic, even de zoekfunctie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco

Bij dit soort dakdoorvoeren vraag ik me altijd af of dat bij sneeuwval niet snel dicht gaat zitten. M.n. bij de toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 22:20
Na nog meer meegelezen te hebben en inmiddels het stripwerk van het huis bijna afgerond heb ik het plan verder uitgewerkt. Voordat ik op bestellen druk wil ik jullie nog vragen om mee te kijken naar mijn plan. :)

Hieronder het bekende tabel met daarbij de plattegronden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7xQxh60VU4rPgYac6feCG1By-k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j9M2cdnPwSsg4B1utR9rr3TU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zq3KJwo72GhkrDLHoI5Exp6wv8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O2zS7xHjT2grNAAzapAjdkKy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkKRtWjILPPblvxFZUfWz_SGZYI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YUnjtNtp63NndNmFViXqTCP8.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZqrly2GfE0Gsk-o5u8s3aTgCa0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8n44dkzz0fmCis3hx7rIPnQR.png?f=fotoalbum_tile

Op het moment ben ik nu ook aan het puzzelen geslagen in SketchUp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PIxJL3XeY_K4tRHXDC0Sjmcu0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7l3mAbCrtLXXoUUZmDirS663.png?f=fotoalbum_large

Concreet denk ik aan het volgende:
Voor de begane grond wil ik materiaal van Ubbink inzetten; vanaf een verdeelkast DB206H125, verstopt achter een valse wand in een bergkast op de eerste verdieping, wil ik eerst starten met ronde buis 70 of 90 ivm de beperkte ruimte, om daarna over te gaan naar platte buis. Deze wil ik onder de balkenlaag leggen in een verlaagd plafond. Om voor de woonkamer ze tussen de balken te steken.

Voor de eerste verdieping wil ik Spirobuizen op de zoldervloer leggen. In het zogenoemde achterste deel van het knieschot. De diameter hiervan moet ik nog finetunen.

De dakdoorvoer wil ik aan de noordkant doen, mijn idee is de Renson design dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
P5ycho schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:15:
Met 160 pulsie in de woonkamer en 150 extractie in de keuken zie ik weinig overflow.
Als je nu die extra 90m3/h voor de 2 extra slaapkamers aftrekt van de pulsie in de woonkamer? Dan heb je wel overflow. Ga maar eens na hoe die lucht van die slaapkamers moet lopen om afgevoerd te worden, die eindigt uiteindelijk alsnog in de keuken. Geen extra debiet benodigd, de duco unit mag blijven.

Ik heb je plattegrond niet gezien, dus ik ga even uit van open trappen die uitkomen in de hal.

Er staan legio overflow voorbeelden in dit topic, even de zoekfunctie gebruiken.
Het is nog een klein beetje hocus pocus maar ik begin het steeds meer te snappen, ook het stukje overflow wat meer op ingelezen, nog een beetje zitten stoeien om hem in balans te krijgen maar volgens mij zou je ongeveer zo uit moeten komen. of zou de overflow richting de benedenverdieping nog groter moeten? de lucht komt namelijk niet via het “leefgedeelte” bij de keuken uit
is het nog nodig om meer aanvoer in de slaapkamer te doen (en dan bijv. meer af te zuigen in de technische ruimte?)

Members only:

p.s. ik heb dus stiekem toch extra extractie toegevoegd dus misschien snap ik eigenlijk nog steeds niet wat ik aan het doen ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
In de overflow kolom vul je het pulsie debiet in dat niet direct in deze ruimte wordt aangevoerd (dit is flow die 'over' is van andere ruimten). Dat is voor de woonkamer 50 m3/h via de haldeur volgens de tekening, maakt samen met de 100m3/h directe aanvoer een totaal van 150 in de groene kolom.
Dat is ook de enige overflow die je nu hebt, de andere ruimten hebben allemaal ofwel directe aanvoer of zuigen alleen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
P5ycho schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:13:
In de overflow kolom vul je het pulsie debiet in dat niet direct in deze ruimte wordt aangevoerd (dit is flow die 'over' is van andere ruimten). Dat is voor de woonkamer 50 m3/h via de haldeur volgens de tekening, maakt samen met de 100m3/h directe aanvoer een totaal van 150 in de groene kolom.
Dat is ook de enige overflow die je nu hebt, de andere ruimten hebben allemaal ofwel directe aanvoer of zuigen alleen af.
oke zo dus,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M4k7U3IeMto2_ukt1LwW2P08cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7cuR9iM7G4rllnx2ptK1CQMO.png?f=fotoalbum_large

tekening klopte verder wel, heeft het nog zin om die overflow dan te vergroten dus die ventielen verder terug te brengen naar bijv. 4x20? en de (extra) extractie terug te schroeven in de badkamer/technische ruimte?

ik kan overigens aan de ventielen (m.u.v. de ventielen die ik op zolder ga toevoegen) weinig veranderen

[ Voor 4% gewijzigd door Lupadi op 04-05-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Overflow heeft zin omdat je met minder debiet en energie dezelfde woning ventileert. Dus minder kosten, en minder vochtverlies in de winter.
Dus ja, het heeft zin om het systeem te optimaliseren daarvoor.

Je hebt ventielen genoeg, het enige wat je hoeft te veranderen is het debiet.

- De balans klopt nu nog niet, pulsie en extractie zijn onder de streep niet gelijk. Het ligt voor de hand om de technische ruimte een flink stuk te knijpen.
- Overflow vanuit de hal naar de woonkamer heeft een flinke spleet onder de deur nodig, normaal ongeveer 1cm per 25m3/h. Meer dan 2cm wordt vaak als minder ideaal gezien voor geluid en looks. In dit topic zijn verschillende oplossingen voorbij gekomen, van taatsdeuren tot extra muurdoorgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Puntenwolk schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:33:
Weet iemand hier een WTW filter shop die ook oude filters retour neemt?

Ik zie online een handjevol professionele service bedrijven die de filters meenemen. Maar nog geen webwinkel gevonden.

Anders is het bij de grofvuil stort afleveren nog het minst erg schat ik. Daar verdwijnt het gok ik in een of andere hakselaar waarna de aluminium deeltjes met zo’n Eddy current separator eruit worden gehaald?
Een jaar, dat is mooi lang. Bij mij draait de installatie met zakken filter nu 6 maanden. Vorige week heb ik gemeten en nog geen achteruitgang gemeten in het debiet. Driekwartjaar minimaal met een filter lijkt dan haalbaar. Het veel grotere filteroppervlak zal meehelpen denk ik. Dat een filter lang meegaat is op zichzelf ook milieuwinst.

Ik heb ook nog een halfslachtige poging gedaan om uit te vogelen of er aan recycling van wtw filters gedaan wordt en heb erg weinig tot niks gevonden.

Wat er gebeurt met het afval dat in de algemene vuilcontainer beland verschilt per regio. In de regio waar ik woon wordt er ook aan nascheiding gedaan waarbij o.a. metaal eruit wordt gevist om vervolgens gerecycled te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
peer1979 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:57:

***members only***
Reactie van Zehnder: als jullie onze Luna ventielen gebruiken zul je geen last hebben van luchtverplaatsing en/of geluid. De Luna ventielen hebben een dusdanig inblaaspatroon dat de lucht langs het plafond wordt ingeblazen en de snelheid er al snel uit is, zodat er geen tocht ervaren wordt. En met 30m3/h per ventiel zal dat al helemaal geen tocht en/of geluid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:47
Ik ben bezig met het vervangen van de huidige WTW en wil gelijk ook de (25 jaar oude) ventielen vervangen. De huidige kunststof ventielen, lijken op Orcon MKL-T en MKL-A zijn verkleurd en er zit schuimrubber in dat uit elkaar valt.

Ik zit dus naar die ventielen te kijken (stuk of 15 totaal aan en afvoer), prijs zo rond de € 10,-/stuk.

Nu zie ik @peer1979 Zehnder Luna (rond de € 25,-/stuk )vernoemen en er zijn nog veel andere merken/modellen, zowel in kunststof en in staal/alu. Zitten er echt merkbare verschillen tussen al die modellen, kunststof of staal/alu? En vooral waarom is het 1 beter of slechter dan het ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
DjoeC schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:51:
Ik ben bezig met het vervangen van de huidige WTW en wil gelijk ook de (25 jaar oude) ventielen vervangen. De huidige kunststof ventielen, lijken op Orcon MKL-T en MKL-A zijn verkleurd en er zit schuimrubber in dat uit elkaar valt.

Ik zit dus naar die ventielen te kijken (stuk of 15 totaal aan en afvoer), prijs zo rond de € 10,-/stuk.

Nu zie ik @peer1979 Zehnder Luna (rond de € 25,-/stuk )vernoemen en er zijn nog veel andere merken/modellen, zowel in kunststof en in staal/alu. Zitten er echt merkbare verschillen tussen al die modellen, kunststof of staal/alu? En vooral waarom is het 1 beter of slechter dan het ander?
Oude ventielen hebben vaak een uitblaaspatroon die zwarte ringen op het plafond achterlaten. Ik heb ze hier allemaal vervangen door Luna en het plafond blijft nu schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
w00key schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Oude ventielen hebben vaak een uitblaaspatroon die zwarte ringen op het plafond achterlaten. Ik heb ze hier allemaal vervangen door Luna en het plafond blijft nu schoon.
Ahh, inderdaad, zwarte ringen hebben we ook "last" van. Maar geldt dat voor "oude" ventielen of voor alle "niet-Zehnder" ventielen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
DjoeC schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Ahh, inderdaad, zwarte ringen hebben we ook "last" van. Maar geldt dat voor "oude" ventielen of voor alle "niet-Zehnder" ventielen?
Sommige ventielen noemen het voorkomen van ringen een feature. Zehnder Luna doet dat iig. Als ze het niet noemen weet je het niet, wie weet of ze eraan gedacht hebben tijdens modelleren / CFD simulatie, of dat überhaupt hebben gedaan ipv "eh, close enough".

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DjoeC schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:51:

Ventielen hebben ook specificaties, zet er maar eens een paar op een rijtje qua
  • geluid in db(A) - let op dat je conversie van octaafbanden goed doet - bij een standaard 20/30/50 m3/h
  • drukval in Pa bij 20/30/50 m3/h
  • effectieve opening in cm3
  • instelbaar met standen, traploos of niet
  • aansluitmaat mm (80/100/125 etc)
  • front diameter mm
  • opbouwhoogte mm
  • prijs
We hebben nog geen ventielen benchmark in dit topic dus mocht je dit daadwerkelijk gaan doen is het leuk als je dit ook hier post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 22:20
Tijn89 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:36:
Na nog meer meegelezen te hebben en inmiddels het stripwerk van het huis bijna afgerond heb ik het plan verder uitgewerkt. Voordat ik op bestellen druk wil ik jullie nog vragen om mee te kijken naar mijn plan. :)

Hieronder het bekende tabel met daarbij de plattegronden:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Op het moment ben ik nu ook aan het puzzelen geslagen in SketchUp:
[Afbeelding]

Concreet denk ik aan het volgende:
Voor de begane grond wil ik materiaal van Ubbink inzetten; vanaf een verdeelkast DB206H125, verstopt achter een valse wand in een bergkast op de eerste verdieping, wil ik eerst starten met ronde buis 70 of 90 ivm de beperkte ruimte, om daarna over te gaan naar platte buis. Deze wil ik onder de balkenlaag leggen in een verlaagd plafond. Om voor de woonkamer ze tussen de balken te steken.

Voor de eerste verdieping wil ik Spirobuizen op de zoldervloer leggen. In het zogenoemde achterste deel van het knieschot. De diameter hiervan moet ik nog finetunen.

De dakdoorvoer wil ik aan de noordkant doen, mijn idee is de Renson design dakdoorvoer.
toon volledige bericht
Aanvullend heb ik nog een vraag.

Ik zie bij Ubbink dat ze in de instructie van de verdeelkasten daarin met een soort ringen de flow verdelen. Ik wilde dit eigenijk met de Zehnder Luna ventielen inregelen en de ringen van Obbink niet gebruiken. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Tijn89 zelf heb ik de restrictieringen niet gebruikt en de afregeling via de Zehnder ventielen gedaan. Dat is gemakkelijker in te stellen en bij te regelen. Zeker als je de verdeelkasten slecht bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tijn89 Hier idem. De verdeeldozen zijn hier ingestort in de betonvloer. Als ik de toevoerbuizen eraf pak, zouden de ringen nog wel bereikbaar zijn geweest, maar heb dat risico niet willen lopen. Dus zijn al die verdeelringen niet gemonteerd en ze zijn na een jaar bewaren uiteindelijk in de kliko beland. Afstellen gaat idd veel gemakkelijker met de ventielen (en hier helemaal, want alle ventielen in het hele huis hebben hetzelfde debiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Puntenwolk schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Ventielen hebben ook specificaties, zet er maar eens een paar op een rijtje qua
  • geluid in db(A) - let op dat je conversie van octaafbanden goed doet - bij een standaard 20/30/50 m3/h
  • drukval in Pa bij 20/30/50 m3/h
  • effectieve opening in cm3
  • instelbaar met standen, traploos of niet
  • aansluitmaat mm (80/100/125 etc)
  • front diameter mm
  • opbouwhoogte mm
  • prijs
We hebben nog geen ventielen benchmark in dit topic dus mocht je dit daadwerkelijk gaan doen is het leuk als je dit ook hier post!
Tja, dat klinkt goed maar er gaat vandaag, uiterlijk morgen, besteld worden samen met een nieuwe WTW (Vasco).

En omdat er geen goed vergelijkingsmateriaal is komt het waarschijnlijk neer op de simpele vraag: Worden het "standaard" inblaas ventielen of "speciale" tegen 3x (x 8 stuks) de prijs. De "looks" maken ons niet zoveel uit, we staren niet zo vaak naar het plafond.

Ik zal zeker nog de geluidskarakteristieken proberen te interpreteren en dat mee laten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je wilt sowieso ventielen met het coanda effect voor aanvoer. Daarnaast wil je ventielen die een nummering hebben voor de stand zodat je vast kunt leggen op welke stand elk ventiel staat. Die twee features zijn de extra uitgave al waard.

Verder, doe je onderzoek of laat het aan je installateur over (die heeft de expertise als het goed is). Wij hebben je besteldeadline niet bepaald :).

PS. Er is dus wel goed vergelijkingsmateriaal, je moet gewoon de datasheets raadplegen.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 06-05-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
P5ycho schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:54:
Je wilt sowieso ventielen met het coanda effect voor aanvoer. Daarnaast wil je ventielen die een nummering hebben voor de stand zodat je vast kunt leggen op welke stand elk ventiel staat. Die twee features zijn de extra uitgave al waard.

Verder, doe je onderzoek of laat het aan je installateur over (die heeft de expertise als het goed is). Wij hebben je besteldeadline niet bepaald :).
Ik kies, de installateur heeft verstand van (en de juiste certificaten voor) veel maar niet van WTW's. Die snapt installatiewerk waar ik geen verstand van (en materiaal voor) heb. Komt uit de buurt, aanbevolen en heeft al meer werk voor ons gedaan. Voordeel: vertrouwen, geen mega-bedrijf, nauwelijks wachttijd. Mijn vorige ervaringen met WTW mannen waren niet indrukwekkend en niet in verhouding tot beloften en prijzen.

De besteldeadline komt uit andere dingen voort oa de WAF factor ;) Enneh, bedankt voor je parktische tips! Ik neem aan dat de Zehnder ventielen daaraan voldoen (ik zal proberen dat nog te vinden), dan is de keuze snel gemaakt. Die paar honderd euro extra zijn overkomelijk op het totaal bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSmFom0nD67LjYKac9s_uzGyyxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/maQM859IkAINI0H0tfEH2jqn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
DjoeC schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Ik kies, de installateur heeft verstand van (en de juiste certificaten voor) veel maar niet van WTW's. Die snapt installatiewerk waar ik geen verstand van (en materiaal voor) heb. Komt uit de buurt, aanbevolen en heeft al meer werk voor ons gedaan. Voordeel: vertrouwen, geen mega-bedrijf, nauwelijks wachttijd. Mijn vorige ervaringen met WTW mannen waren niet indrukwekkend en niet in verhouding tot beloften en prijzen.

De besteldeadline komt uit andere dingen voort oa de WAF factor ;) Enneh, bedankt voor je parktische tips! Ik neem aan dat de Zehnder ventielen daaraan voldoen (ik zal proberen dat nog te vinden), dan is de keuze snel gemaakt. Die paar honderd euro extra zijn overkomelijk op het totaal bedrag.
Begrijpelijk. Soms moet je gewoon meters maken.

De Luna voldoet, maar er zijn zeker 5 alternatieven te vinden als je de prijs of looks niks vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
loyske schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:48:

[Afbeelding]
Had ik hier al geen antwoord op gegeven? :)

Edit: ja: P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 06-05-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
P5ycho schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Begrijpelijk. Soms moet je gewoon meters maken.

De Luna voldoet, maar er zijn zeker 5 alternatieven te vinden als je de prijs of looks niks vindt.
Extra research: De Luna's zien er goed uit maar passen (maatvoering) niet overal.... Sommige ventielen zitten te dicht bij de muren/hoeken. En daarmee bedoel ik fysiek, niet eens de 30-35cm die Zehnder aanbeveelt (en wat mogelijk een "standaard" in ventilatieontwerp is?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Ow wat slecht van mij, excuses! Maar dank voor je antwoord, werk aan de winkel hier :)

Voor de omvormer maak ik me ook niet druk, maar als ik de warmte wat kan afzuigen, scheelt dat ook weer iets op de zolder waar ik werk ;)

[ Voor 16% gewijzigd door loyske op 06-05-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
DjoeC schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Extra research: De Luna's zien er goed uit maar passen (maatvoering) niet overal.... Sommige ventielen zitten te dicht bij de muren/hoeken. En daarmee bedoel ik fysiek, niet eens de 30-35cm die Zehnder aanbeveelt (en wat mogelijk een "standaard" in ventilatieontwerp is?).
Hiervoor verkopen ze toch die airblocker die je in het Luna ventiel kan zetten aan de kant van de muur!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
De Luna os een stukje breder dan een 125mm buis meer.dan het gemiddelde simpelere ventiel. Als je die extra breedte niet hebt omdat je in het plafond vlak tegen de muur een ventiel hebt zitten, of in de muur zo dicht mogelijk tegen het plafond, passen ze misschien helemaal niet. Voor die laatste kun je sowieso beter een ander ventiel nemen trouwens.

@loyske no problem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
loyske schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Hiervoor verkopen ze toch die airblocker die je in het Luna ventiel kan zetten aan de kant van de muur!?
& @P5ycho inderdaad, qua maatvoering passen ze niet overal en de muur openbreken gaat niet gebeuren ;) Dit is allemaal in de jaren negentig zo gemaakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik merk dat mijn Duco Energy Comfort extra geluid maakt bij passieve koeling. Wanneer ik deze via de app uitzet is de resonantie die ik via de ventielen hoor weg / minder.

Nu begrijp ik niet wat de passieve koeling precies doet.

Ik begrijp de bypass: deze stuurt warme lucht de woning uit en haalt koude lucht naar binnen wanneer het binnen (te) warm is.

Maar wat zegt passieve koeling met setpoint 24graden nu? De duco instructie is niet geheel duidelijk. En is het logisch dat passieve koeling (extra) geluid maakt?

Iets meer leert me dat passieve koeling ook wel nightboost heet bij Duco. Ze geven aan dat de wtw dan niet meer vraaggestuurd werkt maar op nominale waardes.. wat betekent dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg8nbPzesud0ElcxMWB9yD8RaYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gEXWRCQTZ5OxffqkfH2ZsDt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 06-05-2025 23:24 ]

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste