-gewist (toegevoegd aan eerste reactie) -
[ Voor 91% gewijzigd door peer1979 op 23-03-2025 17:18 ]
[ Voor 91% gewijzigd door peer1979 op 23-03-2025 17:18 ]
[ Voor 94% gewijzigd door peer1979 op 23-03-2025 17:19 ]
[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 23-03-2025 17:46 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Wat betreft afzuiging is het dan wel logisch inderdaad. Al weet ik niet of 60 per se nodig is. Er wordt in dit topic vooral gekeken naar de hoeveelheid personen voor toevoer. Voor afvoer wordt over het algemeen ook niet gekeken naar de oppervlakte van de ruimte.peer1979 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:12:
[...]
Zolderkamer 2 ( de bovenste kamer) is een ruimte voor verschillende doeleinden, waaronder logeren voor max 2 personen. Die onderste zolderkamer hangt straks de was en is daarnaast bedoeld voor opslag.
[...]
Dat komt uit de berekeningen van het bouwbesluit. Moet in die slaapkamer rechtsboven minimaal +33 hebben. Vanuit dat Zehnder filmpje herinner ik me dat je maximaal 5% mag afwijken bij het uiteindelijke inregelen.
Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
Had inderdaad ook deze sheet geprobeerd, maar moest zelf wat rijen toevoegen. Begon daar steeds meer aan te twijfelen en heb hem toen aan de kant gelegd:P5ycho schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:40:
@peer1979 Je hebt nu een totaaldebiet van 472m3/h, voor 4 personen. Dat is heel veel. Dat komt deels door het grote huis en de indeling, maar zeker ook door het balanceren per verdieping. Je maakt ook amper gebruik van overstroom daardoor.
Ter vergelijk, hier is het totaaldebiet 360m3/h voor 5 personen bij 30m3/h/persoon op nominaal (45 op standje max).
Als experiment, streep dat ventiel op de overloop eens weg en herstel de balans door dat debiet af te trekken van het aanvoerdebiet in de keuken. Hoppa, debiet bespaard en niets ingeleverd qua ventilatiekwaliteit en comfort!
De manier van meneer Zehnder is wat dat betreft wel (bouwbesluittechnisch) correct, maar ook achterhaald volgens de methode die we in dit topic vaak hanteren. Die richt zich op inregelen op personen in de kamer, en zoveel mogelijk gebruik maken van overstroom zodat slaapkameraanvoer hergebruikt wordt op de begane grond.
Daar zou je dus nog wat over kunnen inlezen in dit topic.
De calculatiesheet die ik daarvoor opgesteld heb kan je ook helpen een overzicht te krijgen eventueel.
[ Voor 4% gewijzigd door peer1979 op 24-03-2025 07:56 . Reden: Extra info over zolderruimtes ]
Die 60 afvoer in de bijkeuken was om de boel weer in balans te brengenpythagorasABC schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:53:
[...]
Wat betreft afzuiging is het dan wel logisch inderdaad. Al weet ik niet of 60 per se nodig is. Er wordt in dit topic vooral gekeken naar de hoeveelheid personen voor toevoer. Voor afvoer wordt over het algemeen ook niet gekeken naar de oppervlakte van de ruimte.
60 toevoer in een slaapkamer waar maar 1 iemand slaapt klinkt als heel erg veel, en een afvoer van 60 in bijkeuken/washok klinkt ook als erg veel.
[ Voor 4% gewijzigd door peer1979 op 24-03-2025 07:56 . Reden: Vraag toegevoegd ]
[ Voor 56% gewijzigd door P5ycho op 24-03-2025 10:35 ]
Dat is lastig te zeggen. Zowel de invoer als de uitblaas komen het jaar rond 24/7 niet onder de 25 graden.P5ycho schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:01:
Wat is de invoertemperatuur van je wtw? dwz, komt de warmte uit het hok, of is de aanvoer ook gedeeld en slecht geisoleerd waardoor de warmte al in de lucht zit voordat hij je wtw hok inkomt?
Heb het ventiel weggehaald op de overloop (-30) en een aanvoerdebiet (+30) uit de keuken weggehaald. Toen kwam ik tot het besef dat mijn keuken 82 m3/h nodig heeft. Zoals ik begreep mag je dan maximaal de helft uit andere ruimtes halen (maximaal 2 deuren). Dat betekent dat ik in de keuken minimaal 41 m3/h moet toevoeren.P5ycho schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:40:
@peer1979 Als experiment, streep dat ventiel op de overloop eens weg en herstel de balans door dat debiet af te trekken van het aanvoerdebiet in de keuken. Hoppa, debiet bespaard en niets ingeleverd qua ventilatiekwaliteit en comfort!
[ Voor 7% gewijzigd door peer1979 op 24-03-2025 16:10 . Reden: Extra informatie ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ik ging er vanuit dat in slaapkamer 3 maximaal 1 iemand zou slapen, als je daar genoeg ventilatie wilt hebben voor 2 dan is 60 inderdaad wel nodig.peer1979 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:50:
[...]
Die 60 afvoer in de bijkeuken was om de boel weer in balans te brengenEn die 60 toevoer in de slaapkamer rechtsonder is omdat daar soms ook 2 mensen kunnen logeren. Of kan je dan ook af met 30, omdat dit niet zo vaak gebeurd?
[ Voor 48% gewijzigd door Andrehj op 25-03-2025 20:05 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En hoeveel uur heb je er in gestoken?Franciesco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:01:
Dat is veel geld @BrcBas, maar voor mij niet onverwacht. Want enkele jaren geleden heb ik zelf ook een prijsindicatie opgevraagd en dat lag rond hetzelfde bedrag. Veel ligt uiteraard aan wat er allemaal gedaan moet worden en welke materialen daarvoor gebruikt gaan worden.
Zelf was ik uiteindelijk klaar voor ca €7000 incl btw door alles zelf te doen, gunstig in te kopen maar wel allemaal goede materialen te gebruiken (Zehnder wtw met ERV, Ubbink Air Excellent etc). Zie ook Franciesco in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Aangezien je een grotere unit in de offerte hebt staan dan ik genomen heb (600 versus de 350 ERV) zullen bij jouw de kosten vast hoger komen te liggen door een vermoedelijk grotere woning. Maar het zou me niet verbazen als je rond de €9k á €10k kunt besparen t.o.v. de offerte door het (meeste) zelf te doen.
Ik bedoelde meer dat de eerder genoemde installatiekosten op een offerte nogal fors zijn dan. Als je dat naar uren omrekent dan lijken ze er ook 80 uur over te doen.Franciesco schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:12:
@Hertog_Martin sneller kan een installateur het vast, maar ik ben er van overtuigd dat als ik de klus uitbesteed had het een veel minder mooi aangelegd systeem was geworden voor een veel hogere prijs.
Als je enigszins handig bent en de tijd voor zowel het ontwerp als aanleg kunt en wilt nemen, dan zou ik aan die personen aanraden het lekker zelf te doen. Ik vond het ook een erg leuke klus trouwens.
Ja, ik moet me eraan houden, het is nieuwbouw.P5ycho schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:28:
Heb je je aan het bouwbesluit te houden? Zo niet, dan mag je zelf bepalen of je dat ok vindt.
Dat geldt dus voor meer zaken, het bouwbesluit garandeert geenszins een goed geventileerde woning.
Bouwbesluit geldt tot oplevering, daarna mag je ‘doen & laten wat je wil’.peer1979 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:52:
[...]
Ja, ik moet me eraan houden, het is nieuwbouw.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Gaan ze het controleren dan? Hier liep de ambtenaar een rondje door het huis, controleerde nog even of de rookmelders goed werkten en overal tegelijk af gingen. Toen dat werkte was het huis goedgekeurd en mochten we er gaan wonen.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 25-03-2025 21:47 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kan een stuk netter inderdaad, en beter andersom, maar ik denk niet dat dit een groot ventilatieprobleem oplevert.natashannek schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:30:
Na lang wikken en wegen heb ik vorig jaar toch gekozen voor de aanleg van een WTW-systeem in mijn jaren 30 woning. Nou weet ik niet of ik spijt moet hebben om de reden dat de aannemer over simpelweg een aantal dingen heen heeft gekeken en dit probleem nu bij mij neerlegt. De aannemer leek het doen lijken alsof alles klopte en goed zou komen maar dat valt een beetje tegen.
[Afbeelding]
Ik heb onder meer de afvoer van mijn badkamer waar de ventilatiebuizen vanwege mijn koof niet te ver dienen uit te steken. De aannemer heeft de radiatorleidingen over het hoofd gezien bij de planning van de WTW-installatie en heeft de afvoer van de lucht op deze manier nu geregeld.
1. Heeft dit niet een effect op de afvoer van de lucht? Ik wil graag dat mijn badkamer op een goede manier lucht afvoert. Ik kan het nog niet testen want de aannemer is na één maand nog niet klaar en hij is nog niet aangesloten op mijn badkamer.
2. Had het niet beter andersom gekund? Bocht in de radiatorleiding en deze afvoerbuis recht laten lopen?
Ik wacht jullie reactie graag af. Ik ben ook bereid om iemand hier tegen een betaling in omgeving Den Haag voor een second opinion te laten komen voordat ik de aannemer al zijn geld geef.. Ik ben het vertrouwen namelijk een beetje kwijt.
idd, een jaren 30 woning heeft ruimte tussen de balken bij elke verdiepingsvloer. 't was wat puzzelen maar in mijn jaren 50 woning (dus ook houten vloeren) is er nergens een buis zichtbaar en daarvoor heb ik welgeteld 8 cm koof moeten toepassen. De rest zit allemaal in bestaande (verticale) kanalen en tussen vloer en plafond. Daarvoor hoefde de plafonds zelfs niet open (wel delen van de zoldervloer trouwens).Puntenwolk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:34:
[...]
Kan een stuk netter inderdaad, en beter andersom, maar ik denk niet dat dit een groot ventilatieprobleem oplevert.
Ik vraag me wel af hoe veel ervaring je aannemer heeft met WTW installaties als ik dit zo zie. Ik zie daar ook een spotje in het plafond bijvoorbeeld, dat duidt meestal op een verlaagd plafond. Hadden daar niet veel beter de buizen in gekund?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
[ Voor 15% gewijzigd door master1104 op 25-03-2025 23:38 ]
1. mijn ervaring is dat de architect weinig van deze materie af wist en met rare voorstellen kwam. Uit het process halen scheelde ruis (en geld)Vestaxis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:39:
Wij zijn plannen aan het maken voor het laten bouwen van een nieuwbouw huis. Wij hebben ventilatieberekeningen laten uitvoeren voor de vergunning die wij nodig hebben. Na een hele hoop posts in dit forum te lezen twijfel ik aan de kwaliteit van de installatie uit de tekening dus wil ik zelf een poging wagen.
[...]
• Hebben jullie wellicht op/aanmerkingen op wat ik heb bedacht?
[/list]
Persoonlijk zou ik kiezen om de ventialtie gaten op de grootst mogelijke afstand van de deur gang zetten.peer1979 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:30:
Voor onze nieuwbouw casco woning ben ik bezig met het WTW plan.
Heb uitgebreid de trainingsfilm van Zehnder gevolgd ( YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa ) en de adviezen uit de startpost geprobeerd te gebruiken. Ben begonnen met bouwbesluit minima en heb in de tekeningen een aantal inblaas punten vergroot naar het aantal mensen in de ruimte.
Heb in dit topic gezocht op een aantal steekwoorden, maar niet de antwoorden kunnen vinden.
Mijn vragen:***members only***
- We wonen er straks met zijn drieën, maar ga uit van vier personen in bijvoorbeeld de woonkamer en woonkeuken. Is het praktisch om al in te regelen voor 4 personen?
- Het kantoor wordt door 1 persoon gebruikt, maar is qua toekomst (slaapkamer beneden) op 2 personen ingericht. Is het praktisch in te regelen voor 2 personen?
- Wat is een acceptabele kierhoogte voor een deur? Zijn er nog andere nette oplossingen behalve een (lelijk) rooster?
- Woonkamer zit 1 punt (rechtsonder) boven een bank. Merken we dat?
- Slaapkamer 1 heeft nu een +33 debiet. Is het beter om daar twee punten van te maken?
- Heb een totaal debiet van 472 m3. Van belang is dat we het systeem niet horen of voelen. Is een Zehnder ComfoAir Q600 de beste keuze?
Dit gaat over nieuwbouw. Hier ook nieuwbouw, en ik heb heel die functie niet nodig. Door zeker één afzuigventiel in de doucheruimte te zetten blijft de badkamer (bij een debiet van ca 30 m³/h) op de standaard stand al droog genoeg. De spiegels beslaan niet eens. Totaal geen behoefte aan die stand "comfort vocht". Zoveel comfort bood die trouwens niet, want je kunt niet instellen hoe hard je WTW dan moet gaan. Hij gaat altijd naar standje max. En bij een Q600 is dat serieus veel, met bijbehorende herrie.terror-oehoe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:57:
3. de afstand van badkamer tot vochtsensor in de wtw is bij ons lang, dus deze schakelt relatief laat over 'Comfort Vocht'. We hebben een manuele schakelaar om de wtw naar standje 3 te zetten
Als je bijkeuken "achter" de keuken zit, dan is alles wat je in de bijkeuken afzuigt extra overstroom door woonkamer en keuken. Hier staat die ook op 50 kuub. Gaat prima, en zo krijg je de was ook nog eens droog.4. is 50 afzuigen bij de wasmachine en droger niet wat aan de hoge kant, is 25 niet voldoende?
Beetje offtopic, alleen die rookmelder in je keuken is een beetje gek en het feit dat de rest van de BG dat niet heeft. Die rookmelder in de keuken moet echt een thermische melder worden, anders gaat hij continu af.Vestaxis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:43:
Hartelijk dank voor de reacties!
- Ventielen gaan we nog opdelen
- Ik laat de badkamer op 75 m3/h, als ik daar niet mee weg kom dan nemen we een manuele schakelaar
- De rookmelders snap ik ook niet, dat komt uit onze BENG berekeningen. Het is blijkbaar goed genoeg voor de vergunning, kunnen het nog aanpassen
- De afvoer in de waskamer gaan we heroverwegen. Het is geen bijkeuken.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 27-03-2025 07:11 ]
Je citeert mijn post van vorig jaar, dus ik reageer ook maar even maar heb helaas geen extra informatie. Zo had ik het destijds ook nagerekend.Nixxing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:10:
Ik ben mijn ontwerp verder aan het uitrekenen om te zien of de gekozen unit (Zhender Q350) volstaat aan het gevraagde debiet en de bijhorende druk.
Via de Ubbink calculatietool kom ik uit op een drukverlies van 22 Pa over het leidingnetwerk (inc bochten, ventielen, ...) voor 180 m3/h. Met dakdoorvoer en de flexibele slangen mag ik daarbij nog een 13 Pa tellen, wat op een totaal van 35 Pa komt.
Dit zou voldoende zijn voor voor Q350 die bij een debiet van 180 m3/h een besteedbaar drukverlies van 60 Pa heeft volgens de curve (verschil bovenkant en onderkant grijs gedeelte):
[Afbeelding]
Maar als ik gebruik wil maken van een filterbox (https://www.filterwebstor...rige-luchtvervuiling.html) dan zou deze volgens de fabrikant een drukverlies van 25 Pa voor 200 m3/h hebben.
Dit zou zeggen dat ik een totaal drukverlies heb van 60 Pa, maar er ook maar 60 Pa te besteden is. Waardoor er geen buffer meer is.
Dus stel ik mij de volgende vragen:
- Is mijn berekening correct? Ik heb mij gebaseerd op post https://gathering.tweaker...message/78290808#78290808
- Filters die vuil worden, werken wel efficiënter maar hebben een hoger drukverlies veronderstel ik?
- Is er een optie om de G4 filter die standaard in de ventilatieunit zit te vervangen door een andere filter die er enkel voor zorgt dat de unit intern 'beschermd' wordt tegen vuil. Dit zou ook veel drukverlies wegnemen denk ik dan.
Thanks voor het meedenken.P5ycho schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:09:
Dempers op de individuele buizen is denk ik niet nodig, je hebt vermoedelijk een ander probleem.
Dingen die je eerst kunt proberen:
MV unit even loskoppelen van het plenum, misschien is de weerstand zo groot dat die unit zich het schompes werkt. Dat zou op moeten vallen als je hem loshaalt.
Het is een Itho, dus kan het ding best uit balans zijn en daarom extra herrie maken. Hij kan ook in onbalans zijn omdat een schoonmaakbeurt nodig is.
De flexibele slang is wellicht geen goede demper. De demper zou tussen plenum en MV unit moeten zitten, dus hij zit wel op de juiste plek.
De groene ubbink buizen kunnen evt ondergedimensioneerd zijn. Dat kun je uitrekenen met de ubbink calculator, of met de hand.
[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 27-03-2025 23:42 ]
[ Voor 24% gewijzigd door blb4 op 27-03-2025 23:51 ]
Durf niet te zeggen welk merk de demper is maar het is er 1 van zeker een meter en aluminium zoals deze:P5ycho schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:36:
Ik bedenk me net dat een MVbox niet perse zachter gaat draaien bijc een andere belasting. Hij regelt waarschijnlijk niet op debiet, maar op toeren. Loshalen helpt dus weinig voor de diagnose.
Voor een beetje debiet (boven de 30m3/h geloof ik) heb je 2 buizen per ventiel nodig. Daar is niets aan te doen, maar ik vind het dan altijd fijn om echt vast te stellen dat daar het probleem zit.
Welke demper is er geplaatst? Zit hij zonder bochten gemonteerd? Hij dempt het beste als hij recht en opgespannen is.
Als het geluid geproduceerd wordt in het kanaal zelf, door een te hoge luchtsnelheid, dan gaat demping niet helpen.
Wat is het debiet in de woonkamer?
Goed om te horen dat het dus wel goed kan gaan. Dat vermoeden had ik ook al aangezien ik met de andere kanalen geen issue heb.blb4 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:39:
@Aequitas258, ik heb hier in huis overal Ubbink 90 mm flexibel kanaal (in combinatie met itho daalderop qualityflow). Dit is aangelegd met voor elk ventiel zo'n 125 mm ventieladapter en ik elk kanaal een geluiddemper. Die geluiddempers doen hun werk, er is geen overspraak via 't plenum en ik hoor ook de kleppen in 't plenum niet via de ventielen.
Wat ik achteraf veranderd/verbeterd heb is dat ik bijna alle ventieladapter (waar ik redelijk bij kon) heb vervangen door een overgang met een flexibele slang want het bleek dat deze ventieladapters heel veel galm/resonantie gaven. m.i. Zijn die adapters akoestische gedrochten.
Deze dus:
[Afbeelding]
Nee, precies zo'n demper waar jij een plaatje van toont, ook een meter lang met aansluitdiameter 100 mm.Aequitas258 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:39:
[...]
Met geluid demping in het kanaal bedoel jij zo een schuim ding wat je letterlijk de buis in drukt ?
Hoe is die precies verbonden dan? Ik heb er alleen 1 zitten tussen de mechanische ventilatie unit en het plenum, maar zou graag ook nog in elk kanaal vanuit het plenum één hebben. Echter kan ik geen demper vinden die rechtstreeks aan te sluiten is op de groene ribbel buis van Ubbink.blb4 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:48:
[...]
Nee, precies zo'n demper waar jij een plaatje van toont, ook een meter lang met aansluitdiameter 100 mm.
[ Voor 13% gewijzigd door Aequitas258 op 28-03-2025 01:26 ]
Dat laatste dus. Niet heel fraai maar 't werkt wel. Tape en kabelbinders hebben we hier toegepast. Dempers zijn geplaatst waar 't 't beste uitkwam, soms dicht bij 't plenum maar andere juist dicht bij 't ventiel.Aequitas258 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 01:24:
[...]
Hoe is die precies verbonden dan? Ik heb er alleen 1 zitten tussen de mechanische ventilatie unit en het plenum, maar zou graag ook nog in elk kanaal vanuit het plenum één hebben. Echter kan ik geen demper vinden die rechtstreeks aan te sluiten is op de groene ribbel buis van Ubbink.
Of ben ik gewoon te lastig aan het denken? En kan je gewoon een 100 mm flexibele demper met een slangklem en wat alutape op een 90mm ubbink buis knutselen?
Het is beter (minder weerstand), goedkoper en eenvoudiger om geen 90 graden bochten te gebruiken. Dat houd wel in dat je meer ruimte nodig hebt omdat de buigstraal dan wat groter moet zijn (anders krijg je mogelijk vervorming van de buis met bijkomende extra weerstand). Meestal lukt dat wel, als ik jou foto’s zo zie is die ruimte er zeker. De minimale buigstraal is 150 mm.jasperdgie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:42:
Goedemorgen allen,
Ik heb hier eerder een plannetje gedeeld en dit verder uitgewerkt. Ik heb een ventilatie berekening en ben nu bezig met de configuratietool van Ubbink. Er is nu echter een vraagje nog die ik heb. Zie de foto's bijgevoegd hieronder. Ik heb getekend in het groen waar er "bochten" zitten van het plafond door de vloer heen in de keuken naar boven en andersom ook hoe het op zolder weer binnen komt door het plafond en vloer heen. Mijn vraag is nu: Ik zat er aan te denken om flexibele ronde slang (Air Excellent AE48c) gewoon met een flauwe bocht te laten gaan, een beetje zoals deze tweaker: https://gathering.tweaker...message/64772392#64772392. Is dit een beetje te doen en aan te raden of kan ik beter 90 graden hoekstukken (deze https://ubbink.com/nl/nl-nl/gtin/8713645216119) kopen om deze bochten te maken? Iemand met ervaring of goed advies hierover?
Dank![Afbeelding]
[Afbeelding]
Gr
Jasper
Ik zou deur naar de voorkant laten verplaatsen iig. Of een extra deur.natashannek schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:55:
Naar aanleiding van mijn laatste bericht heb ik nog één vraag. De aannemer heeft immers bij het opmaken van de offerte niet ingeschat dat de kast kleiner is dan de WTW-unit. De WTW-unit is om deze zijwaarts geplaatst. Zie bijgaande foto. Om de reden dat het hele gebeuren mij een beetje teveel is en ik niet nog een gat in mijn muur wil (aannemer stelde immers een luik voor), heeft de aannemer voorgesteld om de WTW-unit op een plaat met wieltjes ('transporthondje') te zetten waarbij ik de WTW-unit bij het verversen van de filters uit de kast kan rollen en dus ook de ventilatiebuizen moet losmaken. Zal dit een heel groot probleem zijn? Kijk ik ergens overheen?
[Afbeelding]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dit lijkt natuurlijk helemaal nergens op en is waanzinnig onpraktisch. Niet mee akkoord gaan.natashannek schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:55:
Naar aanleiding van mijn laatste bericht heb ik nog één vraag. De aannemer heeft immers bij het opmaken van de offerte niet ingeschat dat de kast kleiner is dan de WTW-unit. De WTW-unit is om deze zijwaarts geplaatst. Zie bijgaande foto. Om de reden dat het hele gebeuren mij een beetje teveel is en ik niet nog een gat in mijn muur wil (aannemer stelde immers een luik voor), heeft de aannemer voorgesteld om de WTW-unit op een plaat met wieltjes ('transporthondje') te zetten waarbij ik de WTW-unit bij het verversen van de filters uit de kast kan rollen en dus ook de ventilatiebuizen moet losmaken. Zal dit een heel groot probleem zijn? Kijk ik ergens overheen?
[Afbeelding]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Sleuven fabrieksaf; ze noemen het sleufsparingen. Wordt net nogmaals op het verkeerde been gezet door een webshop die deze producten verkoopt; hij geeft ook 200 mm aan. Maar als ik de technische specificaties lees is het 180/200 mm voor naar buiten en de buizen 90 mm.P5ycho schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:43:
Sleuven of alleen gaten?
Sleuven in een kanaalplaat zijn uit meestal den boze, tenzij het af fabriek is.
De buis kun je zelf kiezen, overleg vooral even met de kanaalplaatfabrikant. de 90mm buis is daar wel gangbaar.
Zorg dat je zeker weet dat de weerstanden laag genoeg zijn want je hebt maar 1 kans om het goed te doen!
Best dikke vloeren ....SpongeRob schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:51:
@peer1979 Je hebt wel serieus dikke vloeren nodig als je daar een 900mm dikke buis doorheen wilt laten lopen!![]()
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
[ Voor 42% gewijzigd door peer1979 op 10-04-2025 08:11 . Reden: Antwoord op eigen vraag gevonden. ]
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Je ziet er dus meer heil in zoals onderstaande?bensss schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:36:
Advies:
1. Teken per slaapkamer 45 M3/h in per persoon. Ook de kamer waar je wel eens was droogt (ook inblaaslucht verwijderd vocht als er maar overflow is naar de overloop).
2. Neem voor je badkamer 75 M3/h afzuiging
3. Verwijder de toevoerpunten op overloop en hal
4. Toilet beneden kan met 25m3/h afzuig blijven
5 Reken uit wat je overflow vanuit de slaapkamers minus de badkamer en toilet.
6 Neem 4x 45m3/h=180 m3/h in voor afzuik woonkamer/keuken (op basis standaardbezetting 4 personen).
7 Trek de overflow van stap 5 af van de 180m3/h en dat is wat je nog moet toevoeren in de woonkamer.
![]() | ![]() |
Kun je aangeven wat je hebt gedaan daar? van de ubbink flex naar een gewone flex slang ipv die ventielen uit je foto? hoe moet ik het zien?blb4 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:39:
@Aequitas258, ik heb hier in huis overal Ubbink 90 mm flexibel kanaal (in combinatie met itho daalderop qualityflow). Dit is aangelegd met voor elk ventiel zo'n 125 mm ventieladapter en ik elk kanaal een geluiddemper. Die geluiddempers doen hun werk, er is geen overspraak via 't plenum en ik hoor ook de kleppen in 't plenum niet via de ventielen.
Wat ik achteraf veranderd/verbeterd heb is dat ik bijna alle ventieladapter (waar ik redelijk bij kon) heb vervangen door een overgang met een flexibele slang want het bleek dat deze ventieladapters heel veel galm/resonantie gaven. m.i. Zijn die adapters akoestische gedrochten.
Deze dus:
[...]
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Dit is al veel beter.HumorousGazelle schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:27:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Je ziet er dus meer heil in zoals onderstaande?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Totale aanvoer is nu 314,9m3/h en afzuiging ook 314,9m3/h. Is dit wat er maximaal rondgeblazen zou moeten worden op de maximale stand, en betekent dit dat ik hoogstwaarschijnlijk een 350 unit zou moeten toepassen? En is dat niet fors voor 110m2 leefruimte?
[ Voor 17% gewijzigd door bensss op 09-04-2025 09:31 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Mijn dank is grootbensss schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:02:
[...]
Dit is al veel beter.
De afzuiging in de kast en bergzolder kan er nog af. Is echt niet nodig als de rest van het huis geventileerd wordt. Of er moet in die ruimte iets continue vochtig zijn of er moeten dieren wonen.
Badkamer moet 75 zijn.
Verder is de berekening nog niet helemaal correct. Als ik de kast en bergzolder weg laat en badkamer op 75 zet dan kom ik op: 3x45 - 75=60 overflow van 1e naar BG. Op BG heb je nog 90 extra van de slaapkamer maar gaat er nog 25 van de wc af dus kom je op 60+90-25=125 totale overflow. Je zuigt 4x45=180 af dus hoef je slechts 180-125=55 toe te voeren.
Aandachtspunt is wel de dubbele deur in de slaapkamer. Dit mag dacht ik officieel niet maar ik zie geen bezwaar als de spleet onder de deur groot genoeg gemaakt wordt of als er een overflow voorziening gemaakt wordt zoals een rooster in een muur of deur.
Als ik dan tel dan heb je dus 180 woonkeuken + 25 wc + 75 badkamer= 280 nodig op maximaalstand. Dat gaat prima met een Q350.
[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 09-04-2025 10:21 ]
Foto is van slang (125 mm) naar ventiel (rechts) op zolderkamer. Rechts zit deze slang met tie-wrap vast op de flens van 't ventiel. Aan de Linkerkant zit verloop naar demper. Beetje spuug en plakband wel allemaal. De andere kant van de demper is waar aangesloten op de Ubbink 90 mm buis.soepah schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:27:
[...]
Kun je aangeven wat je hebt gedaan daar? van de ubbink flex naar een gewone flex slang ipv die ventielen uit je foto? hoe moet ik het zien?
btw; iemand interesse/belang bij Ubbink Flex slang (35 meter) 75 (buiten) -63 (binnen) mm diameter? stuur DM.
![]() | ![]() |
maar dus niet om van de 90 mm naar de kamer ingang/uitgang te gaan?blb4 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:47:
[...]
Foto is van slang (125 mm) naar ventiel (rechts) op zolderkamer. Rechts zit deze slang met tie-wrap vast op de flens van 't ventiel. Aan de Linkerkant zit verloop naar demper. Beetje spuug en plakband wel allemaal. De andere kant van de demper is waar aangesloten op de Ubbink 90 mm buis.
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Volgens mij gaat 't bij mij steeds via zo'n demper. daar zijn ook van die spiro-verlopen van 125 naar 100 mm bij toegepast. Zoals ik zei, een beetje spuug en plakband wel. Maar zonder het geluid van die Ubbink toeters...soepah schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:33:
[...]
maar dus niet om van de 90 mm naar de kamer ingang/uitgang te gaan?
[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 16-04-2025 19:13 ]
In Nederland is een voorverwarmer vereist in de regelgeving om mee te mogen tellen voor het Nederlandse energielabel. Bij een ERV unit is een voorverwarmer eigenlijk niet nodig alleen, tenminste veel ervaringen in dit topic dat deze nog nooit (zelfs bij strenge vorst) zijn aangesprongen. Ik heb zelf een ERV unit zonder voorverwarmer.FloR_ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:00:
@P5ycho dank voor de reactie. Had ik idd kunnen zien in de handleiding. Zehnder heeft nog veel documentatie, al blijf ik het moeilijk vinden om soms bomen door bos te zien. Maar bedankt dus om te bevestigen.
Nu ben ik wel benieuwd waarom in NL standaard met voorverwarming. En waarom in België niet.
Vereist? Ik zit te kijken naar een Vasco maar daar zit de voorverwarmer niet standaard bij (€ 500,- accessoire dat ook nog eens moeilijk te vinden is).Puntenwolk schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:57:
[...]
In Nederland is een voorverwarmer vereist in de regelgeving om mee te mogen tellen voor het Nederlandse energielabel. Bij een ERV unit is een voorverwarmer eigenlijk niet nodig alleen, tenminste veel ervaringen in dit topic dat deze nog nooit (zelfs bij strenge vorst) zijn aangesprongen. Ik heb zelf een ERV unit zonder voorverwarmer.
In welke regelgeving/norm over het energielabel zou dit staan dan volgens jou? NTA8800, ISSO 82.1 of het Bbl zelf?Puntenwolk schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:57:
[...]
In Nederland is een voorverwarmer vereist in de regelgeving om mee te mogen tellen voor het Nederlandse energielabel. Bij een ERV unit is een voorverwarmer eigenlijk niet nodig alleen, tenminste veel ervaringen in dit topic dat deze nog nooit (zelfs bij strenge vorst) zijn aangesprongen. Ik heb zelf een ERV unit zonder voorverwarmer.
Mijn bron is dit topic zelf bijvoorbeeld hier Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"Bromptonrijder schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:39:
[...]
In welke regelgeving/norm over het energielabel zou dit staan dan volgens jou? NTA8800, ISSO 82.1 of het Bbl zelf?
Bij mijn weten is de manier van vorstbeveiliging alleen van belang bij het bepalen van het warmteverlies.
7400 Wp op het dak
Ik gebruik exact die voor in mijn recirculatieklap. Ik merk geen verschil tov het origineel bijgeleverde filter.Theo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:36:
Al jaren gebruik ik als filter in mijn WTW een stuk op maat geknipt M6 filterdoek. Een los filter kost al snel 20 euro, terwijl een vierkante meter aan datzelfde filterdoek een soortgelijk bedrag kost (link) en je hier al snel 8 filters uit kunt knippen. Dus met twee minuten werk per keer is dat mooi 17 euro per keer bespaart voor filtersDat is toch best de moeite waard wanneer je tweemaal per jaar het inblaasfiler vervangt. (het afvoerfilter daar gaat enkel de stofzuiger over heen gezien dit G3 filter zowat brandschoot blijft...)
Nu heb ik sinds kort een 'aardige' buurman die hout stookt in de winter waardoor ik afgelopen herfst niet mijn M6 filter heb geplaatst maar een koolstoffilter (tevens klasse M5) Zo'n filter is 30 euro (link), maar zorgt er iig voor dat er geen meur in huis is van zijn kacheltje..
Nu zijn ook de koolfilters per vierkante meter te koop als filterdoek (link), en ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Van het gewone M6 filterdoek weet ik dat deze net zo goed werkt als een kant en klaar M6 filter (maar dan voor een fractie van de prijs). Zou dit ook voor het koolfilter het geval zijn? Iemand ervaring met het gebruik van zo'n koolstof filterdoek als vervanging van een 30 euro koolfilter?
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 18-04-2025 00:58 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq