Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb twijfels over de betrouwbaarheid van gerapporteerde besparing van mijn WTW (ComfoAir Q350 ERV) in de Zehnder app. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zie het volgende over de periode 1 januari 2025 t/m 20 februari 2025:
  • Gemiddeld blaast mijn unit 175 m3/u naar binnen (staat meestal op stand 1 van 3). De ingeblazen lucht is ca 17,5C (dat komt neer op een efficiëntie van ongeveer 90% omdat mijn afgevoerde lucht 19,5C gemiddeld is)
  • De gemiddelde buitentemperatuur over de periode was 2,1C (KNMI Deelen). Gebruikte soortelijke warmte droge lucht 1005J/(kg.K) en soortelijk gewicht 1.29kg/m3
  • Dan kom ik aan een vermeden vermogen van (175/3600) x 1,29 x 1005 x (17,5-2,1)=970W. Dit komt neer op 23.3kWh/dag en 1190kWh over de periode (51 dagen)
  • De Zehnder app rapporteert echter 1700kWh 'Avoided heating' over deze periode. Een nogal fors verschil (+43%).
En ik was zo blij met die hoge gerapporteerde waardes ... :(

Zie ik wat over het hoofd of doet mijn Zehnder app het niet goed? (ik lees de waardes uit met een ComfoConnect LAN C gecombineerd met Home Assistant).

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Hoe goed zijn je buizen geisoleerd van en naar buiten?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Die zijn geïsoleerd. We wonen in een bungalow waarbij de WTW-unit tegen de buitenmuur geplaatst is en de afvoer vrijwel recht omhoog door het dak naar buiten gaat. Daardoor zijn de buizen van/naar buiten kort.

Wat me ook opviel is dat de berekening van het vermogen aan de uitblaaskant een nog groter verschil laat zien (100-150W lager dan de inblaaskant).

Op onderstaande foto is links achter de aanvoer van buiten zichtbaar die ter plekke door de buitenmuur gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RieaBaGm4KIE9kraaXD8R19wiKQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U0xXEWGavx5aeIc2j4IM05bu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:56
macbelly schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:55:
Ik heb twijfels over de betrouwbaarheid van gerapporteerde besparing van mijn WTW (ComfoAir Q350 ERV) in de Zehnder app. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zie het volgende over de periode 1 januari 2025 t/m 20 februari 2025:
  • Gemiddeld blaast mijn unit 175 m3/u naar binnen (staat meestal op stand 1 van 3). De ingeblazen lucht is ca 17,5C (dat komt neer op een efficiëntie van ongeveer 90% omdat mijn afgevoerde lucht 19,5C gemiddeld is)
  • De gemiddelde buitentemperatuur over de periode was 2,1C (KNMI Deelen). Gebruikte soortelijke warmte droge lucht 1005J/(kg.K) en soortelijk gewicht 1.29kg/m3
  • Dan kom ik aan een vermeden vermogen van (175/3600) x 1,29 x 1005 x (17,5-2,1)=970W. Dit komt neer op 23.3kWh/dag en 1190kWh over de periode (51 dagen)
  • De Zehnder app rapporteert echter 1700kWh 'Avoided heating' over deze periode. Een nogal fors verschil (+43%).
En ik was zo blij met die hoge gerapporteerde waardes ... :(

Zie ik wat over het hoofd of doet mijn Zehnder app het niet goed? (ik lees de waardes uit met een ComfoConnect LAN C gecombineerd met Home Assistant).
Wat is de luchtvochtigheid in de relevante sensoren? Een ERV unit met enthalpiewisselaar bespaart ook energie door vocht uit te wisselen. De verdampingsenergie die je daarmee bespaart rekent hij ook mee volgens mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puntenwolk
Rekenvoorbeeld: stel het is bij die gemiddelde 2 graden buiten 100% luchtvochtigheid, dan is dat ca 5g water per kg lucht. Je ingeblazen lucht met 17.5 graden zou zonder enthalpiewisselaar ook 5g water per kg lucht bevatten, voor een relatieve luchtvochtigheid van 38%, te laag dus.

De lucht die je afzuigt heeft een temperatuur van 19.5 graden. Stel je hebt binnen een optimale luchtvochtigheid van 50%, dan is dat 7g water per kg lucht. Je enthalpiewisselaar zal ca 75% van het absolute vochtverschil in huis houden. Dus 0.75(7-5)=1.5. Met die 1.5g/kg erbij van je enthalpiewisselaar wordt de ingeblazen lucht van 38% luchtvochtigheid opgekrikt naar ongeveer de gewenste 50%.

Wat is nu je energiebesparing? Als je geen enthalpiewisselaar had gehad, had je op een andere manier die 1.5g/kg vocht moeten creëren in je binnenlucht. Dat kost 3.4J per kg lucht om te doen, puur om water te verdampen. De units omrekend moet je 0.3kh water toevoegen per 175m3 lucht, dat kost 0.2Kwh per 175m3. Met 51 x 24 =1.224 draaiiren kom je dan op 600 KWh. Aardig dicht bij je verschil zo uit de losse pols!

Edit: 245 niet 600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Puntenwolk schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:07:
Rekenvoorbeeld: stel het is bij die gemiddelde 2 graden buiten 100% luchtvochtigheid, dan is dat ca 5g water per kg lucht. Je ingeblazen lucht met 17.5 graden zou zonder enthalpiewisselaar ook 5g water per kg lucht bevatten, voor een relatieve luchtvochtigheid van 38%, te laag dus.

De lucht die je afzuigt heeft een temperatuur van 19.5 graden. Stel je hebt binnen een optimale luchtvochtigheid van 50%, dan is dat 7g water per kg lucht. Je enthalpiewisselaar zal ca 75% van het absolute vochtverschil in huis houden. Dus 0.75(7-5)=1.5. Met die 1.5g/kg erbij van je enthalpiewisselaar wordt de ingeblazen lucht van 38% luchtvochtigheid opgekrikt naar ongeveer de gewenste 50%.

Wat is nu je energiebesparing? Als je geen enthalpiewisselaar had gehad, had je op een andere manier die 1.5g/kg vocht moeten creëren in je binnenlucht. Dat kost 3.4J per kg lucht om te doen, puur om water te verdampen. De units omrekend moet je 0.3kh water toevoegen per 175m3 lucht, dat kost 0.2Kwh per 175m3. Met 51 x 24 =1.224 draaiiren kom je dan op 600 KWh. Aardig dicht bij je verschil zo uit de losse pols!
Interessant. Dat kan een flink deel van het verschil kunnen verklaren. 0,3 liter per uur (ruim 7liter per dag) is natuurlijk niet niks om te verdampen 24 uur per dag.

Voor de goede orde en latere lezers misschien nog goed om een paar cijfers te controleren. Ik kom op iets lagere totalen uit: 175m3/uur heeft 1,5x175x1.29/1000=0,338l/uur water nodig. Verdampingswarmte van water is 2256kJ/kg dus er is 0,338x2256=763kJ/uur aan warmte nodig oftewel 763/3.6=212W vermogen (5kWh/dag, 260kWh over 51 dagen). In de praktijk komt het nog iets lager uit omdat ik kan zien dat de gemiddelde luchtvochtigheid 88% was over de periode.
We komen een heel stuk maar er mag nog wat meer bij :-) .

Als toegift een handige tool voor luchtvochtigheidsberekeningen: https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Eh ja je hebt gelijk, de simpelste allerlaatste stap even niet goed genoteerd, 0.2*1224=245 niet 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01:39
Andrehj schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:02:
@DCAC : Als je de kast open maakt kun je dat toch zo zien? Bij mijn Zehnder is het in ieder geval erg duidelijk. Daar is de volgorde (en dat is volgens mij de enige juiste):
  • Buiten
  • Toevoerfilter
  • Voorverwarmer
  • Warmtewisselaar
  • Toevoerventilator
  • Binnen
  • Afvoerfilter
  • Warmtewisselaar
  • Buiten
Zo beschermen de filters vanaf beide zijden de ventilatoren en de warmtewisselaar.
Een voorverwarmer vóór de warmtewisselaar? Dat is wel zonde van de energie, want de WTW werkt dan minder of helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DCAC schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:53:
Een voorverwarmer vóór de warmtewisselaar? Dat is wel zonde van de energie, want de WTW werkt dan minder of helemaal niet.
De functie van de voorverwarmer is het voorkomen van het dichtvriezen van de warmtewisselaar. Ik zou niet weten hoe je dat beter kunt doen dan op die positie.
Overigens is bij mij de voorverwarmer niet meer aan geweest sinds de installatie van een ERV wisselaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01:39
Andrehj schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:06:
[...]

De functie van de voorverwarmer is het voorkomen van het dichtvriezen van de warmtewisselaar. Ik zou niet weten hoe je dat beter kunt doen dan op die positie.
Overigens is bij mij de voorverwarmer niet meer aan geweest sinds de installatie van een ERV wisselaar.
Ah... dat is logisch :) Ik dacht eraan hoe fijn het zou zijn om een voorverwarmer te hebben na je WTW, zodat de verse lucht op kamertemperatuur je huis inkomt.

De HRU400 mengt binnenlucht bij als vorstbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:59
DCAC schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Er zijn voorverwarmers en na verwarmers. Naam geeft plaats aan. Voorverwarmen beperkt het bevriezen van de wtw door condens. Wel zo instellen dat voorverwarmen stopt als buitentemperatuur en vocht geen gevaar meer zijn. Verwacht niet te veel dat de warme uitgaande binnenlucht het begin van de wtw ontdooit houd bij vriesweer. Dus misschien extra sensor erbij nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 02:28

codeneos

[...]

timag schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:07:
Dank voor jullie antwoorden! Als ik naar het energieverbruik kijk algemeen lijkt ie bij mij ook nog nooit aan geweest. Zal die logs eens bekijken.
Ik ben bezig met een nieuwe versie van de Homey app voor de ComfoAirQ. Ik had zelf veel problemen met de oude app, UDP socket fouten etc. De nieuwe app ondersteund ook de 4 analog input's en de mogelijkheid om meerdere ComfoAirQ devices toe te voegen.

De app staat (nog) niet in de Homey store omdat ik mijn nieuwe app graag wil mergen met de huidige app.

Je kan de app wel gemakklijk zelf installeren als je de repo cloned en installeerd de homey CLI.

Linkje naar de repo: https://github.com/Codeneos/homey-zehnder-comfoair

Zelf heb ik geen pre-heater maar ik kan de power measure wel voor te toevoegen aan de app.

[ Voor 7% gewijzigd door codeneos op 02-03-2025 14:12 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 02:28

codeneos

[...]

codeneos schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:57:
[...]
Zelf heb ik geen pre-heater maar ik kan de power measure wel voor te toevoegen aan de app.
Ik heb pre-heater power en energy measures voor je toegevoegd.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-04 10:47
Al heel veel inspiratie opgedaan uit dit topic :) Nog 1 vraag die overblijft:

We zijn ons huis uit 1962 aan het verbouwen en isoleren. Na wikken en wegen toch besloten om een WTW-systeem aan te gaan leggen door hele huis heen. Overal kan ik het buizenwerk prima wegwerken achter knieschotten en door bestaande koven (voormalige schoorstenen) heen, maar op 1 plek niet. In de woonkamer wil ik 2 inblaasventielen plaatsen, weggewerkt in een erkerbankje. De enige manier om hier te komen is door de vloer die helemaal op de schop gaat en opnieuw opgebouwd wordt met beton, vloerverwarming, je kent het wel.

Ideaal gezien zou je de buizen vanwege condensatie denk ik boven het isolatiepakket laten lopen, maar de aannemer die de vloer doet geeft aan dat dit niet mogelijk is, omdat je te weinig ruimte overhoudt boven het wapeningsnet (hier komt ook elektra te liggen). Enige alternatief lijkt dan om volledig onder de vloer + isolatie door te gaan, dus door het zandbed. Waarschijnlijk vrij diep door het zandbed want hier komen ook nog rioleringsbuizen te liggen. Is het OK om een goed geisoleerde spirobuis door het zandbed heen te laten lopen? Wat voor buis/materiaal zou hiervoor het meest geschikt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Kun je een kaartje met berekening delen? Mijn eerste indruk is dat dit wel heel veel moeite is voor twee inblaaspunten in de woonkamer, een plek waar je normaal echt heel flexibel kan zijn met waar de ventielen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
Of desnoods gewoon platte kunststof buizen door de beton heen? Hier ook gedaan, tussen de wapening, in het beton. Kijk maar eens naar Ubbink ae45 of ae55. Wie weet past dat gewoon?

[ Voor 5% gewijzigd door Jannibal23 op 02-03-2025 20:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@joepsloot Kun je écht niet de woonkamer ergens via het plafond van verse lucht voorzien? Dat is niet voor niets het meest gebruikelijk.
In het beton kun je inderdaad de AE55 buizen gebruiken, die normaliter in breedplaatvloeren worden ingestort.
Onder de isolatie door de grond zou ik nooit doen. De grondtemperatuur zit rond de 10 graden. Dat koelt je lucht enorm af (kost rendement), in de zomer zelfs tot onder dauwpunt, zodat je vocht, schimmels en andere narigheid in je toevoerbuizen krijgt.... ;(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:35
Over twee weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huisje. Waarin we het plan hebben om balansventilatie aan te leggen. De bekende sheet ingevuld en bijpassend plattegrond opgesteld. Omdat de zolder mogelijk later een slaapkamer voor twee personen wordt heb ik daar in oranje budget gereserveerd.

Mijn twijfel zit nog in de extractie in de hal achter de voordeur. Omdat door een deur een afgesloten ruimte is lijkt het mij wel een goed idee hier ‘frisse’ lucht doorheen te trekken.

De WTW unit komt op zolder (denk nu aan de q350 edit: lees net nog wat terug; ivm buisdiamwter denk ik nu aan de zehnder Q450). De luchtkanalen wil ik via de kast op de eerste verdieping naar de begane grond plafond krijgen.

Zien jullie verbeterpunten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krYHbJ4yWN7uFWNjNkpwLaFZy40=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n1dnrumrfxZsUoSdynD06jP9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BO6yIC5YDOipox1GSibAUmwEBk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4rAfF5vjvhUNLVuUmVJcm60N.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IE5iQe7wvVOxdhIgkoWcCAW2cY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hZuZXeb2yx5uLxJLplZwUBjX.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhLL1RxfdBag5wDnYTre0uwaD4Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T2jptCJ4bm5KyvQmrpOIOvwb.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
@Puntenwolk hierbij de plattegronden met debieten en de berekeningen. Meer ventielen aan de achterzijde woonkamer of in de eetkamer zijn ook wel mogelijk, maar in overleg met iemand van "Ventilatieshop" toch 2 ingetekend aan de voorzijde zodat hier geen "pocket" ontstaat waar geen lucht ververst wordt, omdat de woonkamer best groot is. Of is dat gewoon onzin en maakt het niet uit waar de ventielen komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3QgclBxhc8AVrSTvjk4WDKzChI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZW2e1xsvEafw7vw9juADuYA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG1PBWT18lLp4-kCeTmNpD_KZRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pFq9G9vlNpnewMol7JHiCGWJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEc_-nYU7Xoah0fQNDQLsXqDfhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZyD8m8ZPVPDexUKsSLciMZrS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
@Jannibal23 had ik aan de aannemer voorgesteld maar die zegt dat dat te veel afdoet aan de sterkte van het beton. Liggen die buizen dan boven of onder het betonijzer bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@joepsloot Is dit plaatje voor de normaalstand? Of voor max?
En je voert te veel af in de badkamer. Als je dat halveert, krijg je positieve overstroom in de woonkamer en hoef je daar minder toe te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
@Andrehj zie plattegronden - voor de afzuiging in de keuken kunnen we wel een koof maken naast een bestaande koof die niet zo opvalt, voor de inblaas achterin de woonkamer werken we 2 ventielen weg in een nog te bouwen wandkast. Om voorin de woonkamer ook in te blazen is het eigenlijk geen optie om via het plafond te gaan, dat wordt dan echt een zooitje met koven of een (deels) verlaagd plafond wat we liever niet hebben natuurlijk.
De vraag blijft dus wel of inblazen hier echt nodig is. Achterin de woonkamer en/of in de eetkamer krijgen we ook nog wel 2 extra ventielen weggewerkt maar ik vraag me af of voorzijde woonkamer dan voldoende luchtverversing krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
@Andrehj dit is voor maximale capaciteit inderdaad, is 50 m3 in de badkamer echt voldoende op maximale stand voor alle vochtafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
joepsloot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:16:
@Puntenwolk hierbij de plattegronden met debieten en de berekeningen. Meer ventielen aan de achterzijde woonkamer of in de eetkamer zijn ook wel mogelijk, maar in overleg met iemand van "Ventilatieshop" toch 2 ingetekend aan de voorzijde zodat hier geen "pocket" ontstaat waar geen lucht ververst wordt, omdat de woonkamer best groot is. Of is dat gewoon onzin en maakt het niet uit waar de ventielen komen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk dat is makkelijk om te fixen. We maken gebruik van het feit dat de hal deur daar beneden aan de voorkant zit, om te voorkomen dat de verdeling van lucht in de woonkamer niet optimaal is. En deels is dit gewoon onzin inderdaad en maakt de positie in de ruimte niet uit.
Suggesties:
  • Je blaast ook wat weinig in boven in de slaapkamers, minder dan de aanbevolen hoeveelheid op max stand uit het spreadsheet. Als je dat erbij doet komt er boven 15 en 30 is 45 inblaas bij.
  • De afzuiging in de badkamer kan naar 75, dat is standaard. Dus -25 afzuiging boven.
  • In totaal klapt de overflow nu 45+25=70 om richting de woonkamer van 15 de hal in naar 55 de woonkamer in.
  • Met voldoende stroom vanaf de voorkant onder de deur door kunnen die twee ventielen in de erker eruit. Eentje verplaatsen naar midden woonkamer.
  • Afzuiging in keuken of bijkeuken iets ophogen om balans te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
@Puntenwolk thanks! Het is dan dus wel OK om geen ventielen te plaatsen in die ruimte bij de erker van 3x4m denk jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ja hoor. Er staat in de TS een onderzoek van de TU Eindhoven dat positie ventielen in de ruimte niet uitmaakt. Dat onderzoek is wel gedaan met een vierkante onderzoeksruimte met 1 deur. Je moet je dus soms afvragen bij hele specifieke lay-outs of dit nog wel opgaat. Als je de hele woonkamer moest doen met de ventielen bij de schuifdeuren (? Zie ik dat goed) kun je je inderdaad afvragen of dat goed gaat. Maar de deur zit daar op de hoek van die “3x4” ruimte met de erker. En in mijn suggesties komt daar een flinke luchtstroom uit. En is dan niets anders dan de standaard opzet waar volgens onderzoek het niet uitmaakt of je in de hoek, wand, deur, plafond, etc je ventiel plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
Oke perfect, enorm bedankt! Ik ga even terug naar de tekentafel en alles nog een keer nalopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joepsloot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:23:
@Andrehj dit is voor maximale capaciteit inderdaad, is 50 m3 in de badkamer echt voldoende op maximale stand voor alle vochtafvoer?
Dit plaatje is voor de normaalstand niet goed.
In de normaalstand moet je in de slaapkamers rekenen met 25 m³/h/pp. Dat ga je niet halen als je op max maar op 30 m³ zit.
Ik zou het plaatje voor de normaalstand maken, niet voor max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:56
joepsloot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:19:
@Jannibal23 had ik aan de aannemer voorgesteld maar die zegt dat dat te veel afdoet aan de sterkte van het beton. Liggen die buizen dan boven of onder het betonijzer bij jou?
Inmiddels misschien voor jou niet meer van toepassing lees ik, maar toch nog even een reactie:

Wij hebben een dubbele wapening in 20cm beton. Tussen beide wapeningsnetten liggen de AE55 slangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MEERuw3PwTTX-wLiVwgy2Vd9qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBR51DJm2sRBUS8QcLSqPa9a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Jannibal23 op 03-03-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
@Andrehj voor de slaapkamers zou je 30 normaal, 45 max moeten hebben toch? Ik heb hier nog wat aanpassingen in gedaan op aanraden van iemand van Ventilatieshop.nl, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet of hij echt een expert is.

@Jannibal23 ah mooi, dat zal bij ons wat lastiger worden want het wordt 10cm beton met 1 wapeningsnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:35
Tijn89 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:04:
Over twee weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huisje. Waarin we het plan hebben om balansventilatie aan te leggen. De bekende sheet ingevuld en bijpassend plattegrond opgesteld. Omdat de zolder mogelijk later een slaapkamer voor twee personen wordt heb ik daar in oranje budget gereserveerd.

Mijn twijfel zit nog in de extractie in de hal achter de voordeur. Omdat door een deur een afgesloten ruimte is lijkt het mij wel een goed idee hier ‘frisse’ lucht doorheen te trekken.

De WTW unit komt op zolder (denk nu aan de q350 edit: lees net nog wat terug; ivm buisdiamwter denk ik nu aan de zehnder Q450). De luchtkanalen wil ik via de kast op de eerste verdieping naar de begane grond plafond krijgen.

Zien jullie verbeterpunten?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog een follow up vraag. Ik ben van plan een co2meter in de woonkamer te plaatsen. Ik dacht een luchtvochtigheidsmeter in de badkamer te plaatsen voor aansturing, maar deze lijkt niet te bestaan. Werkt de interne vochtmeter goed genoeg; dat deze aanslaat als iemand aan het douchen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:03
Tijn89 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Nog een follow up vraag. Ik ben van plan een co2meter in de woonkamer te plaatsen. Ik dacht een luchtvochtigheidsmeter in de badkamer te plaatsen voor aansturing, maar deze lijkt niet te bestaan. Werkt de interne vochtmeter goed genoeg; dat deze aanslaat als iemand aan het douchen is?
Ja, dit werkt goed. Wel heb ik daarnaast een aparte rf bediening om de unit 10-30-60 minuten handmatig te kunnen schakelen. Maar eigenlijk is de interne sensor al voldoende. Misschien dat de reactietijd wel beinvloed wordt door de afstand van unit tot de badkamer. Bij ons is het traject slechts enkele meters.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Zehnder raadt aan dat minimaal 12-15% van het afvoerdebiet via de betreffende natte ruimte gaat om de Comfort Vocht functie goed te laten werken. De lengte van de buis is niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Klinkt idd veel logischer. Gelukkig heeft een badkamer als snel meer dan 15% van het totale afvoerdebiet.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joepsloot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:39:
@Andrehj voor de slaapkamers zou je 30 normaal, 45 max moeten hebben toch? Ik heb hier nog wat aanpassingen in gedaan op aanraden van iemand van Ventilatieshop.nl, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet of hij echt een expert is.
Normaal is 25 voldoende, maar ik moet toegeven dat we hier ook iets hoger draaien. De 220 m3 wordt over 8 ventielen ongeveer gelijk verdeeld, dus ca 27.5 m3 per ventiel.
De max wordt bepaald door de unit, hier dus ca 75 m3 per ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22
Om zo min mogelijk gaten in onze nehobo verdiepingsvloer te maken probeer ik de BG te voeren met overstroom waar mogelijk. Er zit een trap in de hal (niet afgebeeld!) ik overweeg om een of twee muurroosters tussen de hal/woonkamer te maken, bijvoorbeeld die van lindab. Al vraag ik me af of dit de lucht echt de woonkamer instuurt? De deur tussen woonkamer/hal is namelijk een taatsdeur, die lijken me niet luchtdicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTB2rrruiFINFSvQJuqwySV3RsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNGXEcMbSY0LRidS0v1suNb3.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG0RBKUkSwj-PWl5986pD0IhoTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mdhzddtJ6GNnsfbeijbKuusu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9GNHmX7fWrhDRQmB8B2uNdpeCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KPErpMnZY8DvpVrzVo05CBcq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwjoNL3d-nRjB3677nHvrociH-U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZvX0OMJm6kg1djhKYOxe6Cth.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
pantslol schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:33:
Om zo min mogelijk gaten in onze nehobo verdiepingsvloer te maken probeer ik de BG te voeren met overstroom waar mogelijk. Er zit een trap in de hal (niet afgebeeld!) ik overweeg om een of twee muurroosters tussen de hal/woonkamer te maken, bijvoorbeeld die van lindab. Al vraag ik me af of dit de lucht echt de woonkamer instuurt? De deur tussen woonkamer/hal is namelijk een taatsdeur, die lijken me niet luchtdicht

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er prima uit zo, mooie oplossing en handige layout van je huis voor een efficiënt WTW systeem. Je komt nu uit op minder dan 50 pp in de normaalstand, dat is echt een hele goede score. Inderdaad met een taatsdeur met grote kieren langs te zijkanten is een rooster niet nodig voor 125 overflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben alleen een beetje bang dat de woonkamer te weinig ververst als je met bezoek rechtsboven zit. Die taatsdeur kan nog wel eens een gapend gat zijn, waardoor de muurdoorvoer minder effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:33
Na veel zelf rekenen met behulp van jullie hebben ik ook twee offertes opgevraagd. Vooral aangezien voor de grootte van de woning & de hoeveelheid werkzaamheden die we sowieso moeten doen, het anders misschien teveel gaat worden (+ werken en 2 kleine kids). Wat vinden jullie van deze prijs? Mijn gevoel zegt dat de arbeidskosten wel erg hoog zijn, alle plafonds liggen open en zijn goed bereikbaar (renovatie is al in gang). Daarnaast kunnen over de vliering alle leidingen lopen. Woning is 235m2 wonen, met ongeveer 300 bruto vloer oppervlak. De prijs van de Zehnder is natuurlijk ook goedkoper te vinden, maar dat is een makkelijkere onderhandeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QklNXEs0WNpoobT_ttkacFfb9jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEkULnqbCCDLLYGCrBY0FGRy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door BrcBas op 06-03-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Dit is wel wat aan de hoge kant denk ik. Naast de arbeidskosten vind ik de materiaalkosten voor toevoerkanalen best fors, maar ik weet natuurlijk niet hoe het uitgevoerd gaat worden. Is het allemaal ubbink of alles in spiro? Of een mix? Ik zou even zelf een materiaallijst maken, dan kan je het beter vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
@BrcBas Moeilijk te zeggen omdat niemand kan bepalen wat er gedaan moet worden; gaten in vloer, muur en plafond boren. Welk materiaal voor pijpen en andere onderdelen, top merk of secondary merk.

Maar uiteindelijk vind ik het wel hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
Dat is veel geld @BrcBas, maar voor mij niet onverwacht. Want enkele jaren geleden heb ik zelf ook een prijsindicatie opgevraagd en dat lag rond hetzelfde bedrag. Veel ligt uiteraard aan wat er allemaal gedaan moet worden en welke materialen daarvoor gebruikt gaan worden.

Zelf was ik uiteindelijk klaar voor ca €7000 incl btw door alles zelf te doen, gunstig in te kopen maar wel allemaal goede materialen te gebruiken (Zehnder wtw met ERV, Ubbink Air Excellent etc). Zie ook Franciesco in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Aangezien je een grotere unit in de offerte hebt staan dan ik genomen heb (600 versus de 350 ERV) zullen bij jouw de kosten vast hoger komen te liggen door een vermoedelijk grotere woning. Maar het zou me niet verbazen als je rond de €9k á €10k kunt besparen t.o.v. de offerte door het (meeste) zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-05 13:15
BrcBas schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:16:
Na veel zelf rekenen met behulp van jullie hebben ik ook twee offertes opgevraagd. Vooral aangezien voor de grootte van de woning & de hoeveelheid werkzaamheden die we sowieso moeten doen, het anders misschien teveel gaat worden (+ werken en 2 kleine kids). Wat vinden jullie van deze prijs? Mijn gevoel zegt dat de arbeidskosten wel erg hoog zijn, alle plafonds liggen open en zijn goed bereikbaar (renovatie is al in gang). Daarnaast kunnen over de vliering alle leidingen lopen. Woning is 235m2 wonen, met ongeveer 300 bruto vloer oppervlak. De prijs van de Zehnder is natuurlijk ook goedkoper te vinden, maar dat is een makkelijkere onderhandeling.

[Afbeelding]
Hier een vergelijkbare situatie (ook restauratie woning, 150m2) en tevens een vergelijkbare offerte (ook q600 erv). Ja prijs is stevig, maar zelf ga je het toch niet doen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:11

[Afbeelding]
In z'n algemeenheid kan je qua arbeidskosten vaak kiezen tussen een vaste prijs of voor een prijs per uur en dan op basis van werkelijke uren. Ik heb gekozen voor een vaste prijs en volgens mij was dat verstandig, ze zijn toch aardig wat uurtjes bezig geweest. Je kan natuurlijk vragen op basis van hoeveel uren deze opgave gemaakt is of van welk uurloon ze uitgaan. Dan kan je nog proberen een inschatting te maken of 't aantal uren een beetje redelijk is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Puntenwolk schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:07:

Edit: 245 niet 600
@Puntenwolk Nog even wat verder redenerend omdat we nog niet alle door de ComfoAirQ app geclaimde energiebesparing hebben kunnen verklaren.

Bij het uitblazen van de 'vieze' lucht wordt er vocht teruggewonnen door condensatie. Dat levert energie op (de verdampingswarmte van water). Kunnen we dat ook meerekenen of zijn we dan aan het dubbel tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Geen idee hoe dat werkt eigenlijk, die heb ik nog niet gezien.

Ik denk dat een deel van het verschil hoe dan ook verklaard zou kunnen worden door gedetailleerde luchtvochtigheidsgegevens. Met 50% luchtvochtigheid buiten ipv 100% zit je aan twee keer zo veel winst dmv de enthalpiewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online

[Afbeelding]
Bijgaand offerte details van onze WTW (Zehnder ComfoAir Q350 ERV). Alles is aangelegd tijdens renovatie van onze bungalow (dus alles gelijkvloers) in de periode okt '23-feb '24. Oppervlakte 175m2 inclusief inpandige berging en garage. De offerte dateert van sep '23. Bedrag excl btw. De installateur noemde een uurtarief van €54 (ex btw) maar dat heb ik nergens teruggezien. Leek me ook niet erg hoog op dat moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wtioFakM0O2a3FDZaZZBYErGXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnpusHVSArHskW1vvN5fVd8W.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RDuUUIkhgHKpcU7he2RY7GKJSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqiilA7FPRAEfdzOgshfQgtx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 07-03-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@macbelly Bijzonder systeem. Is het ook daadwerkelijk zo aangelegd? Ik zie wel wat verbeterpunten:
  • Normaliter wil je in een berging afvoeren, en in de slaapkamers toevoeren.
  • Het totaal zou in balans moeten zijn.
  • Dit lijkt een tabel op basis van de max capaciteit. Een master bedroom zou dan op ~ 100 m³/h moeten zitten om op de normaalstand nog minimaal 50 m³/h te hebben. Een max van 25 m³/h voor een tweepersoonsslaapkamer is echt veel te weinig. Ook zouden daar twee toevoerroosters moeten zitten.
Wat was de reden om van deze waardes te wijken?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 07-03-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10
Andrehj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:25:
@macbelly Bijzonder systeem. Is het ook daadwerkelijk zo aangelegd? Ik zie wel wat verbeterpunten:
  • Dit lijkt een tabel op basis van de max capaciteit. Een master bedroom zou dan op ~ 100 m³/h moeten zitten om op de normaalstand nog minimaal 50 m³/h te hebben. Een max van 25 m³/h voor een tweepersoonsslaapkamer is echt veel te weinig. Ook zouden daar twee toevoerroosters moeten zitten.
En daarop aanvullend: is 75m³/u wel haalbaar met 1 rooster? Het lijkt alsof daar 3 had moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdgie
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:22
Goedemiddag allen,

Alvast excuses voor een lange post. Wij hebben een huis gekocht en zijn deze redelijk grondig aan het opknappen. Dit doen wij grotendeels zelf met hulp van familie (o.a. aannemer) en mijn vader. Mijn vader doet het meeste, hij is erg handig en heeft veel ervaring (zelf riolering/afvoer, waterleidingen vervangen met Uponor, stoppenkast en elektra vervangen, muurtje doorgebroken met een stalenbalk. Echter zijn ze nog van de oude stempel en vinden ze niet-natuurlijke ventilatie en WTW onnodig, duur, onzin want je kan een raam open zetten. Ook hebben ze er geen ervaring mee (ontwerpen, aanleggen e.d.). Het volledig laten doen door een professional wordt te duur en het lijkt mij wel een mooi project om deels zelf te doen. Mijn vader wil me best helpen maar ik moet zelf met het ontwerp en de spullen komen. Vandaar dat ik nu hier wat adviezen zou willen vragen. Zie hieronder de context (zeer uitgebreid) en mijn vragen:

Huis (in verbouwing)
Jaren 60 huis met decentrale (deels mechanisch) ventilatie in de toilet en badkamer en een afzuigkap in de keuken. Boven kunnen de ramen op een ventilatiestand en beneden zit er 1 ventilatierooster bovenin een raam. Het is houtbouw (stenen muren met houten balken en vloeren)

Totale woonoppervlakte is 100 m2. Er gaan 2 volwassenen en 2 kinderen wonen.
- Begane grond: woonkamer met open keuken (~28 m2), een toilet (~2m2) en voor de rest hal/kast/trap.
- 1e verdieping: klein washok (~3 m2), 2 slaapkamers (ieder ~10/11 m2) en een badkamer (~7,5 m2).
- 2e verdieping/zolder: is het nu 1 grote ruimte, maar komt ooit een slaapkamer.

Type ventilatiesysteem wat ik wil plaatsen
Omdat we de vloer, spouwmuren en zolderdak gaan isoleren en ook HR++ glas gaan plaatsen (en later zonnepanelen, (hybryde)warmtepomp) wil ik nu we aan het verbouwen zijn direct de ventilatie moderniseren. Een deel van de plafonds gaan open, waardoor ik nu makkelijk centrale afzuiging kan plaatsen voor de natte ruimtes (keuken, toilet, badkamer). Daarnaast heb ik hooikoorts (dus filter) en zie ik het idee van WTW qua duurzaamheid en comfort etc wel zitten. Echter zie ik het aanleggen van inblaaskanalen totaal niet zitten omdat aan de andere kant van mijn woning/zolder (washok) het plafond dicht blijft. Ik heb daarom gekozen voor een hybride systeem, namelijk het Multi Air Supply systeem van Brink. Hierbij wil ik de natte ruimtes afzuigen en inblazen in de centrale verkeersruimte ("trappenhuis") en in de leefruimtes CO2 gestuurd afzuigen d.m.v. de Brink mixfans. Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk iets minder efficiënt werkt dan traditionele type D ventilatie, maar ik hoor van anderen gebruikers goede resultaten.

Ventilatieberekening
De ventilatieberekening vind ik daarom een stukje lastiger, maar met een beetje hulp van AI (Sorry) kom ik op het volgende uit:
Een totale ventilatiebehoefte van 300 m³/h. Hier is de verdeling per ruimte:
• Keuken: 75 m³/h (2 afvoerventielen)
• Badkamer: 50 m³/h (1 afvoerventiel)
• Toilet: 25 m³/h (1 afvoerventiel)
• Toevoerpunt trapgat: 150 m³/h (75 voor de woonkeuken, 3 x25 voor de slaapkamers)

Ik heb geen idee of dit helemaal klopt.

Buizenstelsel
De afvoerkanalen van de keuken en toilet wil ik beneden door een gat in de hoek van de keuken via de badkamer (waar het badkamerkanaal erbij komt) naar het knieschot op zolder laten lopen en daar op zolder aansluiten op de WTW unit die aan de muur hangt. (zie bijgevoegde plaatjes onderaan). Vanaf de WTW unit wil ik dan 1 groot inblaasrooster maken die aanvoer lucht "het trappenhuis inblaast". In de slaapkamers komt een mixfan te hangen. In de woonkamer misschien een mixfan, in principe zijn de 2 afvoerventielen misschien al genoeg omdat het een open keuken/woonkamer betreft.

Onderdelen
- WTW unit: ik wil dus het Brink Multi Air Supply systeem met een Brink Flair unit. Ik denk dat ik aan de Brink Flair 300 genoeg moet hebben.
- Voor het buizensysteem wil ik graag flexibele buizen gebruiken zoals Ubbink Air Excellent, maar ik vind het lastig een merk te kiezen. In de plafonds beneden past een platte buis beter dan rond. Op zolder komen 4 kanalen vanaf 1 kant. Ubbink lijkt me vooral heel eenvoudig en compleet, maar ik zag van een andere gebruiker (GodDamage in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6") het Hybalans+ systeem die bijvoorbeeld een handigere verdeelkast heeft voor meerdere buizen vanaf 1 kant (https://burgerhout.com/nl...-plus-lvk-compleet-35012/) terwijl Ubbink dit niet lijkt te hebben.

Vragen
- Hebben mensen met meer ervaring algemene feedback?
- Klopt mijn ventilatieberekening enigszins?
- Ziet het ontwerp voor mijn buizensysteem er logisch/do-able uit? Volgens mij wel.
- Heeft er iemand tips voor het kiezen van een luchtverdeelsysteem en de manier voor het aanleggen van de kanalen? Is het een bezwaar om van ventiel naar plat te gaan en dan weer naar rond (met verlopen ertussen) of is het beter om gewoon van ventiel rond met 1 buis naar de verdeelkast te gaan?

Alvast bedankt!
Jasper

Plaatjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHXV1QkdkeNUif5O5qamZDN2pNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6IVbDSAWHLWwitFMaJMw7kQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF1GVl_9UdjVbXz3IYYZoeyXARM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3x7uvMeLhTlWRxmFm6SWZCXL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWyH8O8GGN_7PIyEhD2NQN-giOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMcWmrapPb7tOhlf8mxQEWXh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atdN_-3QIE5NHVN5PAAwhvkne9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dsVGlWi70LzOD7vMJx2waZm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@jasperdgie Je kunt natuurlijk AI vragen om iets te bakken, maar zo leer je niets :). Als je de topicstart eens aandachtig leest, dan zie je dat alle informatie aanwezig is om deze berekening zelf te doen. Dat is niet moeilijk, we hebben het grootste deel voorgekauwd. Daarnaast staan er legio voorbeelden van calculaties van anderen als je inspiratie op wilt doen.

Je weet niet wat je bouwen moet als je geen calculatie gedaan hebt.
Begin daar eens mee, misschien kijk je wel heel anders aan tegen de praktische invulling van het geheel.
Verder, je hebt een redelijk standaard indeling met lekker veel inbouwkasten om zaken te verstoppen, dat gaat wel goedkomen lijkt me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puntenwolk
Een systeem met brink mixfans kan ik niets over zeggen.

Maar kan je niet een veel beter en goedkoper standaard systeem aanleggen door gewoon in te blazen in slaapkamers? Net zoals veel ander Tweakers hier is het vaak niet nodig in de woonkamer in te blazen, als er voldoende overschot is op de bovenverdieping.

In jouw geval zou je toch redelijk eenvoudig aanvoerbuizen over de zoldervloer (niet in, maar over) moeten kunnen leiden door het knieschot aan beide kanten. En dan met een boring door de vloer heen 2x inblaas ventielen in beide slaapkamers. Hoeft plafond niet open. De zolder zelf kan je ook inblazen direct bij de unit door de wand van de omkasting (ik neem aan dat je de unit niet los in de zolder hangt, maar een omkasting maakt. Kost €100 aan materiaal, en dempt geluid.)

Als je dan de volgende eenvoudige berekening maakt op 100%:
Zolder +90
Slaapkamer 1 +90
Slaapkamer 2 +90
Totaal +270

Badkamer -75
WC -25
Keuken -170
Totaal -270

Ben je klaar en heb je 1000 euro aan mixfans bespaard, en een veel beter systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:25:
Bijzonder huis met bijzondere oplossingen :*) . Zonder gekheid … dit waren bewuste keuzes:
  • Berging en garage staan in open verbinding met elkaar. Samen zijn ze afgesloten van rest van het huis door een deur zonder opening aan onderzijde. Dus per saldo in balans.
  • Slaapkamers willen we niet voorzien van warme lucht en staan niet in open verbinding met rest van het huis. Er is wel toevoer van verse lucht van buiten (rooster/deur)
Achteraf hadden we misschien wel toevoerroosters in slaapkamers moeten plaatsen en dicht zetten als ons de temperatuur niet beviel. Een open deur met slapen was ons echter ook wel wat waard.
Er zijn ook nog wel wat detailwijzigingen geweest maar de vraag was hoeveel het gekost had en dararom heb ik verder weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:14
Wie zou mij kunnen helpen met een controle op mijn ventilatieberekening? Heb een geschil met mijn aannemer over de capaciteit van het ventilatiesysteem.
Gegevens:
- Nieuwbouw appartement 2021;
- Vergund onder Bouwbesluit 2012 + Woningborg;
- Systeem D.
Heb zelf geprobeerd op basis van de eisen van het bouwbesluit 2012 + Woningborg een berekening te maken en ik zou graag willen weten of dit klopt. Het gaat er dus niet om of iets gewenst is, maar wat zou het minimale zijn op basis van de eisen Bouwbesluit 2012 + Woningborg.
Zie onderstaande berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ele7_cnFG78iJDRxuQm7ZdZmyBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pfFxT6WqYf5sF7meTypzVaX2.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-04 20:35
Vandaag de filters in mijn zelfbouw filterbox vervangen (na ~ 1 jaar). Zagen er goed zwart uit, maar over het jaar heen heb ik verder geen significante drukverliezen gemeten in de box zelf. F9 filter bleef op ~45 Pa zitten. G4 voorfilter op ~7 Pa. Nu een groter G4 filter erin gedaan (500mm i.p.v. 360mm). Helaas is de drukval dan groter (11 Pa)...snap ik niet helemaal.

Ook wel benieuwd wat een F7 filter zou doen qua drukverliezen, maarja, heb een F9 laatst gekocht en daar doe ik dus een jaar mee. Volgend jaar maar eens een F7 proberen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJgvBXb0KR5m7L1J1EBJM41EX8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WPqfy9hZu5rZO39RHzJQxhN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIxzia8Npvx0sPBVFeij1ZjyB8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/de815kwmqR3P0lMDBLG0SQhR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macbelly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:48:
• Slaapkamers willen we niet voorzien van warme lucht en staan niet in open verbinding met rest van het huis. Er is wel toevoer van verse lucht van buiten (rooster/deur)
Je verhaal verklaart een hoop, maar over de slaapkamers:
Die aanvoer van buiten is een verklaring voor het afvoerventiel in de slaapkamers, maar niet voor het erg lage debiet en de aanwezigheid van slechts één rooster.

@Staalfreak Je vergeet de overstroom. Volgens mij mag je van het bouwbesluit 50% van de lucht uit een andere ruimte laten overstromen. In de praktijk betekent dat dat de een deel van de luchttoevoer van de woonkamer via de hal uit de slaapkamers komt.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 07-03-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik vraag me dus af of op deze manier de slaapkamers inregelen als energiebesparende maatregel loont. Disclaimer vooraf is dat ik me best kan voorstellen dat dit een comfort ding is als je de voorkeur hebt voor echt koude slaapkamers (<16 graden of zo) in een goed geïsoleerd huis dat verder een normale temperatuur heeft.

Maar stel dat je dit als energiebesparing zou willen doen. Is dan de bijmenging van koude lucht via de afzuiging in het WTW systeem dan niet per definitie vergelijkbaar energieverlies met de warme lucht die je anders had ingeblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Andrehj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:22:
[...]

@Staalfreak Je vergeet de overstroom. Volgens mij mag je van het bouwbesluit 50% van de lucht uit een andere ruimte laten overstromen. In de praktijk betekent dat dat de een deel van de luchttoevoer van de woonkamer via de hal uit de slaapkamers komt.
Bedankt voor je reactie. Heb jij voor mij ook het artikelnr. waar ik dit terug kan vinden? Kan het niet vinden onder artkel 3.29 t/m 3.33 van het bouwbesluit 2012.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Staalfreak schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:34:
Bedankt voor je reactie. Heb jij voor mij ook het artikelnr. waar ik dit terug kan vinden? Kan het niet vinden onder artkel 3.29 t/m 3.33 van het bouwbesluit 2012.
Geen idee in welk artikel dat staat. Maar als je even Googlet, vind je een heleboel sites die dat van die 50% vertellen: https://www.google.com/se...uit+ventilatie+overstroom

Edit: Volgens https://www.bimpact.nl/wp...-gewijzigd-2022-05-02.pdf staat het in artikel 3.34 lid 2 (maar dat had je natuurlijk ook zelf kunnen vinden).

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 07-03-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Andrehj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Geen idee in welk artikel dat staat. Maar als je even Googlet, vind je een heleboel sites die dat van die 50% vertellen: https://www.google.com/se...uit+ventilatie+overstroom

Edit: Volgens https://www.bimpact.nl/wp...-gewijzigd-2022-05-02.pdf staat het in artikel 3.34 lid 2 (maar dat had je natuurlijk ook zelf kunnen vinden).
Je hebt gelijk, had ik kunnen vinden met een simpele zoekopdracht. Excuses.

Heb het artikel nu een paar keer gelezen, maar omdat ik geen expert ben, snap ik niet helemaal wat er mee bedoeld wordt. Betekend die 50% regel dat er 50% minder toegevoerd mag worden per verblijfsgebied? Of bedoelen ze ermee dat 50% van de hoeveelheid toegevoegde lucht van de slaapkamers via de woonkamer/keuken toegevoegd mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Na wat nog wat meer zoekresultaten geraadpleegd te hebben snap ik denk ik wat er met overstroom bedoeld wordt. Heb de berekening hierop aangepast. Zie onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtuW2qKGhoUt5_jYxlr6znqz5F0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OzpWd4y5gM6Fhex9RLBbAH65.png?f=user_large
Alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Wil je feedback of dit aan het bouwbesluit voldoet, ofwel of dit een goed ventilatiesysteem is?

Het zal vast aan het bouwbesluit voldoen (zie TS) maar in die slaapkamers zou ik niet een hele nacht met z’n tweeën willen slapen op normaalstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Puntenwolk schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:09:
Wil je feedback of dit aan het bouwbesluit voldoet, ofwel of dit een goed ventilatiesysteem is?

Het zal vast aan het bouwbesluit voldoen (zie TS) maar in die slaapkamers zou ik niet een hele nacht met z’n tweeën willen slapen op normaalstand.
Wil graag alleen weten of dit voldoet aan bouwbesluit 2012 + Woningborg. Dat is namelijk het enige wat de verplichting van de aannemer is. Voldoen aan wetgeving. Natuurlijk is het te weinig voor een gezonde nachtrust. Dat ervaren we elke nacht. Maar dat kan ik de aannemer niet kwalijk nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door Staalfreak op 07-03-2025 20:12 . Reden: Schrijffout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Over de details van de ventilatieberekening kan ik daar niet mee helpen. Ik weet ook niet of het mogelijk is om alle regels uit het bouwbesluit af te lezen. Ik heb eerder hier wel eens gelezen dat een aantal onderliggende details alleen in NEN 1087 staan. Die zou je moeten kopen.

Misschien wel procesmatig idee: volgens mij is het ook verplicht om bij oplevering een inregel rapport op te stellen die de bouwbesluit compliance aantoont. Heb je die? Dan zou daar alles in moeten staan, misschien als je die post helpt dat. Zo niet, kun je misschien in je geschil een stapje zetten door de aannemer aan te bieden dat ze het geheel nogmaals mogen inregelen om het verplichte rapport op te stellen. De installateur die dan komt doet dan (hopelijk gratis voor jou) de berekening nog eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Puntenwolk schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:22:
Over de details van de ventilatieberekening kan ik daar niet mee helpen. Ik weet ook niet of het mogelijk is om alle regels uit het bouwbesluit af te lezen. Ik heb eerder hier wel eens gelezen dat een aantal onderliggende details alleen in NEN 1087 staan. Die zou je moeten kopen.

Misschien wel procesmatig idee: volgens mij is het ook verplicht om bij oplevering een inregel rapport op te stellen die de bouwbesluit compliance aantoont. Heb je die? Dan zou daar alles in moeten staan, misschien als je die post helpt dat. Zo niet, kun je misschien in je geschil een stapje zetten door de aannemer aan te bieden dat ze het geheel nogmaals mogen inregelen om het verplichte rapport op te stellen. De installateur die dan komt doet dan (hopelijk gratis voor jou) de berekening nog eens na.
Bedankt voor je reactie. Ja, er zat een meetprotocol bij oplevering... maar daar stonden perfect afgeronde hoeveelheden op voor het toilet, de badkamer en woonkamer/open keuken. De ventielen van de berging en inloopkast stonden er niet eens op. Je snap dat ik hier vanaf het begin al geen vertrouwen in had.
Heb de aannemer gevraagd om een hermeting, maar hij geeft aan dat hij dat niet hoeft te doen. Zat immers een rapport bij oplevering.
Wil zelf wel een meting uit laten voeren, maar dan moet ik eerst wel weten wat de minimaal vereiste debieten zijn. Vandaar mijn vraag over de berekening. Dat is uiteindelijk mijn startpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:47
@Staalfreak
Als het meetrapport erbij zat en het is aantoonbaar onjuist (er missen ventielen) zal hij een juiste moeten leveren.

Acceptatie van de woning ontslaat de aannemer niet van zijn verantwoording volgens mij.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
ZonnigY schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:56:
@Staalfreak
Als het meetrapport erbij zat en het is aantoonbaar onjuist (er missen ventielen) zal hij een juiste moeten leveren.

Acceptatie van de woning ontslaat de aannemer niet van zijn verantwoording volgens mij.
Is helemaal waar, maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen... onze aannemer doet niets. Dus wij zullen zelf het initiatief moeten nemen dus vandaar dat ik op zoek ben naar de juiste hoeveelheden. Op basis daarvan kan ik een meting laten doen en vervolgstappen gaan uitwerken.
Hopelijk is hier iemand op dit forum die mijn berekening kan controleren of deze correct is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:17
De 50% regel geldt alleen tussen verschillende verblijfsgebieden. Dus als woonkamer en slaapkamers in één verblijfsgebied liggen is deze niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Bromptonrijder schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:51:
De 50% regel geldt alleen tussen verschillende verblijfsgebieden. Dus als woonkamer en slaapkamers in één verblijfsgebied liggen is deze niet van toepassing.
Zou je mij dit nader uit kunnen leggen? Wanneer liggen de slaapkamers in hetzelfde verblijfsgebied als de woonkamer/open keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-05 15:17
Heeft er iemand ervaring met het combineren van buis airco met WTW. Aan de hand van dit forum heb ik plannen gemaakt voor zelf WTW te plaatsen. We zijn nu boven aan het verbouwen en wilde daar al ubbink luchtverdeelsysteem plaatsen, later uitbreiden naar beneden en WTW installeren (als we daar gaan verbouwen).

Nu raadde de lokal airco man aan om boven de airco op de vliering te plaatsen en door middelen van buizen en roosters de kamers te koelen. Ze kunnen nu makkelijk overal bij, geen lelijke airco unit in het zicht en dan wordt er op al de 3 de kamers gekoelt in plaats van 1. Dan zou ik ook geen toevoer buizen en ventielen hoeven plaatsen voor die kamers. Ik zou dan later de WTW op de airco plenum kunnen aansluiten die met geïsoleerde buizen naar roosters in de kamers gaat.

Dit verhaal klinkt natuurlijk aantrekkelijk. De offerte moet nog komen.

Is dit ook een goede oplossing? Ik lees op dit forum dat het combineren niet handig is vanwege het debiet verschil tussen WTW en airco, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat alleen een probleem is als je airco op bestaande WTW installatie wil aansluiten (te kleine niet geïsoleerde buizen). Dit is andersom, WTW op buizen en roosters gedimensieerd voor airco.
Ik vraag wel af hoe ik in deze situatie de invoer in kamers van WTW zou kunnen inregelen. De buizen zijn namelijk overgedimensioneerd boven, terwijl dat beneden niet zo gaat zijn. Ook ben ik afhankelijk wat ik kan inregelen op de roosters/buizen van het airco systeem en dat heeft dan ook effect op de airco zelf. Hoe zorg ik er dan voor dat gewenste hoeveelheid verse lucht de kamers inkomt

Daarnaast zal de airco, wat ik begrijp, aanzuigen op de vliering, wat de balans verandert. Kan een WTW daar mee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
lars019 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:25:
Heeft er iemand ervaring met het combineren van buis airco met WTW. Aan de hand van dit forum heb ik plannen gemaakt voor zelf WTW te plaatsen. We zijn nu boven aan het verbouwen en wilde daar al ubbink luchtverdeelsysteem plaatsen, later uitbreiden naar beneden en WTW installeren (als we daar gaan verbouwen).

Nu raadde de lokal airco man aan om boven de airco op de vliering te plaatsen en door middelen van buizen en roosters de kamers te koelen. Ze kunnen nu makkelijk overal bij, geen lelijke airco unit in het zicht en dan wordt er op al de 3 de kamers gekoelt in plaats van 1. Dan zou ik ook geen toevoer buizen en ventielen hoeven plaatsen voor die kamers. Ik zou dan later de WTW op de airco plenum kunnen aansluiten die met geïsoleerde buizen naar roosters in de kamers gaat.

Is dit ook een goede oplossing? Ik lees op dit forum dat het combineren niet handig is vanwege het debiet verschil tussen WTW en airco, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat alleen een probleem is als je airco op bestaande WTW installatie wil aansluiten (te kleine niet geïsoleerde buizen). Dit is andersom, WTW op buizen en roosters gedimensieerd voor airco.
Ik vraag wel af hoe ik in deze situatie de invoer in kamers van WTW zou kunnen inregelen. De buizen zijn namelijk overgedimensioneerd boven, terwijl dat beneden niet zo gaat zijn. Ook ben ik afhankelijk wat ik kan inregelen op de roosters/buizen van het airco systeem en dat heeft dan ook effect op de airco zelf. Hoe zorg ik er dan voor dat gewenste hoeveelheid verse lucht de kamers inkomt

Daarnaast zal de airco, wat ik begrijp, aanzuigen op de vliering, wat de balans verandert. Kan een WTW daar mee omgaan?
Volgens mij heeft Zehnder ComfoAirQ serie uitbreidingsunits om WTW met koeling te combineren (zie link). Misschien is dat een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bromptonrijder schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:51:
Dat klopt, maar daarom definieert iedereen het (voor de bouwbesluittoetsing) natuurlijk zodanig dat de slaapkamers in een ander verblijfsgebied liggen als de woonkamer. (@Staalfreak, dat mag je dus zelf bepalen).

Als eigenbouwer heb ik me van al die ambtelijke flauwekul niks aangetrokken en gewoon gebouwd wat logisch is. En dat is zoveel mogelijk inblazen in de slaap- en thuiswerkkamers en dan in de woonkamer met zoveel mogelijk overstroom vanuit die slaapkamers werken. Ik had ook de mogelijkheid om de luchtstromen naar badkamer, bijkeuken en toilet grotendeels via de woonkamer/keuken te laten lopen, zodat daar de grootst mogelijke ventilatie is. Dat geheel werkt uitstekend.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dit onderwerp is al talloze malen in dit topic aan de orde geweest. Lees je even in, zoek bijvoorbeeld op "comfoclime".
(TLDR: Het luchtdebiet van je WTW-systeem is veel te klein om dit goed te laten werken, en je hebt allerlei uitdagingen met condens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00

Wat @Andrehj al zegt: het debiet van een WTW unit is veel te laag om fatsoenlijk te koelen.

Technisch is het handiger om met split airco units te werken (hangen inderdaad wel in het zicht). De koudere lucht gegenereerd met deze units kan gebruikt worden door de WTW om deze koelere lucht door het huis te distribueren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:41
Andrehj schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Dit onderwerp is al talloze malen in dit topic aan de orde geweest. Lees je even in, zoek bijvoorbeeld op "comfoclime".
(TLDR: Het luchtdebiet van je WTW-systeem is veel te klein om dit goed te laten werken, en je hebt allerlei uitdagingen met condens.)
Je leest het verkeerd. @lars019 zegt expliciet dat het een kanaal unit airco is met bijbehorende debiet en kanaalwerk. Dat is standaard 4x 160mm geïsoleerd voor een FBA50A van Daikin. Die blaast 630 m3/uur door de kanalen op stand laag en 900 op hoog.

Soms hebben die units een optie voor een verse lucht aansluiting, maar de vraag is eigenlijk nog anders - kan je met een WTW vers lucht in de plenum duwen en de grote roosters en kanalen recyclen voor toevoerlucht, ipv nog een set voor alleen de WTW.

En dat wordt ingewikkeld. Als de airco aan staat zet het tot 150 Pa druk op de leiding en moet je WTW daar hard tegen vechten. Omgekeerd, als het uit staat, is er geen klep die voor zorgt dat WTW lucht in de kamers beland ipv bij de aanzuigzijde dus in de vliering. Misschien heeft de leverancier daar iets slims op, ik heb het niet eerder gecombineerd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb daarvoor het Airzone systeem bekeken wat je op de meete gangbare kanaalunits kunt schroeven, maar ik vond het allemaal te complex en daardoor duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:41
P5ycho schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:17:
Ik heb daarvoor het Airzone systeem bekeken wat je op de meete gangbare kanaalunits kunt schroeven, maar ik vond het allemaal te complex en daardoor duur.
Airzone is fancy maar je kan ook een passief EPS bak gebruiken om rechthoek in rond te veranderen. Of geïsoleerde stalen bak op maat. Doen ze wel vaker in commerciële units, airco => octopus => (plafond)roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-05 15:17
Andrehj schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:40:
[...]

alexbl69 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Wat @Andrehj al zegt: het debiet van een WTW unit is veel te laag om fatsoenlijk te koelen.

Technisch is het handiger om met split airco units te werken (hangen inderdaad wel in het zicht). De koudere lucht gegenereerd met deze units kan gebruikt worden door de WTW om deze koelere lucht door het huis te distribueren.
In mijn veronderstelling is dit ook een split unit, er hangt een buiten unit en een kanaalmodel binnen unit. Vandaar dat ik dacht dat meeste discussie in dit forum over een andere setup gaan. Of ik snap het niet.

Wat ik begrijp is dat de airco gewoon zijn eigen debiet heeft, de WTW komt hierbij en deelt de aanvoer kanalen.

Dan snap ik niet zo goed waarom je zegt dat er te weinig debiet is om te koelen en waar het volgende misgaat:

"Het luchtdebiet van je WTW-systeem is veel te klein om dit goed te laten werken, en je hebt allerlei uitdagingen met condens.""

Gaat dit dan lauter mis vanwege het delen van de aanvoer kanalen? Is condens dan een uitdaging omdat de warme WTW lucht wordt afgekoeld in de kanalen door de koude airco lucht? En omdat de airco afzuiging niet de warme (luchtvochtige) lucht uit de slaapkamers haalt maar vanaf de vliering?

[ Voor 3% gewijzigd door lars019 op 08-03-2025 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Andrehj had je vraag denk ik iets anders gelezen, ik volg inderdaad ook het zoals w00key beschrijft. Dus zou wel kunnen maar hoe ga je de druk goed regelen. Kan je dat niet met twee terugslagkleppen doen? Eentje om te voorkomen dat de WTW richting airco blaast als de airco uitstaat, en eentje om te voorkomen dat de airco richting WTW blaast als beiden aan staan.

Om te zorgen dat het goed mengt zou je met de vorm van de leidingen iets kunnen helpen denk ik, bijvoorbeeld een Y stuk gebruiken om de stromen van WTW en airco te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Meh mijn Zehner ComfoAir heeft wederom de bekende sensor storing.
RV sensor 20 error
Temp sensor 20 error

Is al veel over geschreven in dit topic. Waaronder hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76329636

In 6 jaar nu al 4 keer gehad. Het is een bekend probleem bij Zehner en ze lossen het kostenloos op, maar het is wel kak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FAjpCR8O_9NWUZbixjBjOz6uTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpSlcIx8bHwqDz7feypAhMaR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNOlhLk_oA2u6_9niv4XjBeRMvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTldMRTw4MKZyQdAGqrZcybW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam erachter dat er een probleem was omdat de CO2 meting gisteren opeens erg hoog was. Waardoor het in huis super gedempt voelde. Ook niet gek, hadden gisteren visite gehad en CO2 meting stond op 2250 ppm. Vannacht maar gaan slapen met de ramen op de ventilatiestand. Vorige keer duurde het een week voor de monteur kon komen voor de reparatie.

Zehner heeft dus geen permanente oplossen, maar ze hebben op de website ook gezet dat er een coulance regeling is en ze gedurende de levensduur de storing komen verhelpen. Nadeel is dat je reparatie via je installateur moet aanvragen. Uiteindelijk stuurt Zehner een eigen monteur, maar je mag je het niet zelf aanvragen. Vind ik geen fijne gedachte want ik heb een hele kleine lokale installateur, die je daar ook niet onnodig mee wilt opzadelen.

Ik snap dat Zehner niet zit te wachten om mega hoge kosten te maken om een hele WTW te vervangen, maar dit is toch ook geen vooruitzicht, dat consumenten gedurende de levensduur, elk jaar service nodig hebben incl de ellende die je er mee hebt.

Komende dagen maar een beetje kijken hoe we gaan ventileren. Verwarmen op lage temperatuur heeft weinig zin als overal in huis de ramen open staan.

[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 09-03-2025 09:03 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAEvakYD schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:51:
Meh mijn Zehner ComfoAir heeft wederom de bekende sensor storing.
RV sensor 20 error
Temp sensor 20 error

Is al veel over geschreven in dit topic. Waaronder hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76329636
Mijn verhaal ging over de Comfoair Q. Daar heet het bovendien ODA sensor.
Ik denk dat dit de display van een Comfoair E is.

Bij een Comfoair Q kun je dit tijdelijk oplossen door de toe- en afvoersensor te verwisselen. Kan dat bij jouw WTW (Comfoair E?) niet ook? Dan heb je tot het bezoek van de monteur in ieder geval een werkend ventilatiesysteem.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 09-03-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sisa
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-05 09:39
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen jaar eigenaar van een nieuwbouwwoning. Nu na enkele maanden lopen we tegen zaken aan die voor ons onbekend zijn.

In het huis is een Brink Renovent 300 en een Alphatec warmtepomp geplaatst. Het idee erachter werkt fantastisch. Het punt waar we tegenaan lopen is voornamelijk de hogere temperatuur op de slaapkamers. Met geen mogelijkheid is de temperatuur op de slaapkamers onder de 19 te krijgen. Aangezien wij graag koel slapen best een lastig probleem.

Temperatuur aanpassingen op de thermostaat al geprobeerd, de wtw ‘s nachts zachter laten draaien en met open ramen geprobeerd te slapen. Geen enkel effect. Iedere slaapkamer blijft rond de 19.5 schommelen.

Ik heb zelf in de wtw settings zitten kijken en daar zie ik inderdaad onder een optie de temperatuur 20.0 langskomen wat mij doet denken dat dit de invoer temperatuur is.

Hierbij ben ik eigenlijk op zoek naar een methode om het ‘s nachts wat koeler te krijgen dan 19.5. Zomers snap ik dat je blij bent met deze temperatuur, maar nu willen wij graag wat koeler slapen.

Is er een manier om ‘bijvoorbeeld?’ de nachttemperatuur lager te laten zijn? Dus ietwat koudere lucht in laten blazen ‘s nachts waarbij het geen airco hoeft te zijn maar het onder de 18 graden kan worden? Dus de inkomende lucht minder te verwarmen en juist koeler te laten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@sisa Het echte probleem is dat je het op de begane grond warm houdt, en je plafond een heel goede geleider is. Het gros van de warmte komt dus op je slaapkamer terecht, want via je goed geisoleerde muren verlies je amper.

Een raampje open helpt ook weinig, want alle warmte zit in de stenen/vloer.

Je wtw behoudt alleen zoveel mogelijk de warmte die al in je huis zit, hij kan niets sturen behalve de hoeveelheid ventilatie. Meer ventileren is dus meer warmteverlies, maar ook meer vochtverlies. Dat laatste ga je meer merken dan het eerste, ben ik bang.

Als je koude slaapkamers wilt had je eigenlijk je de begane grond en eerste verdieping om moeten wisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@sisa 19 graden op de slaapkamer lukt alleen als je het beneden ook onder de 19 graden houdt.
Een gelijke binnentemperatuur is een natuurkundig gevolg van de dikke buitenisolatie en de WTW ventilatie.
Daar kun je niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@sisa het plafond (van de begane grond) of de vloer (van de eerste verdieping) isoleren doet wonderen. Maar of je daar op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Andrehj schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Mijn verhaal ging over de Comfoair Q. Daar heet het bovendien ODA sensor.
Ik denk dat dit de display van een Comfoair E is.

Bij een Comfoair Q kun je dit tijdelijk oplossen door de toe- en afvoersensor te verwisselen. Kan dat bij jouw WTW (Comfoair E?) niet ook? Dan heb je tot het bezoek van de monteur in ieder geval een werkend ventilatiesysteem.
Je hebt gelijkt. Het gaat om een ComfoAir E 400. Hoe zou ik erachter kunnen komen of ik die sensoren zou kunnen wisselen? Vorige keer toen de boel gemaakt is hebben ze ook een printplaat vervangen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik ben aan kijken naar het buizensysteem voor mijn installatie, en ik loop tegen meerdere dingen aan, voornamelijk wat betreft geluiddemping. De wtw unit die ik op het oog heb is de q350 voor een benodigd debiet van 325.

Ik wil ubbink gebruiken voor de installatie naar de ventielen toe, 2x 90mm per ventiel, en een dempingsset voor in de verdeeldozen. Klopt het dat overspraak dan als het goed is geen enkel issue zou moeten zijn?

Er zullen wat van de 90mm kanalen door een koof in de slaapkamer gaan, kan dit geluid opleveren/zal dit geïsoleerd moeten worden?

Voor het voorkomen van ventilatorgeluid zal ik nog wel een demper moeten installeren op het aanvoerkanaal naar de verdeeldoos toe als ik het goed begrijp? Ik zie ubbink hier niets over zeggen, is ubbink aerfoam met verdeeldozen op zichzelf misschien al goed genoeg?

Is een demper op het afvoerkanaal van binnen naar de wtw toe nodig, of is dit over het algemeen (met ubbink verdeeldozen) niet nodig?

Voor de lucht toevoer van/afvoer naar buiten denk ik erover om zehner comfopipe plus te kopen omdat ik hier slechte verhalen lees oer ubbink airfoam. Ik zie niemand hier geluidsisolatie aanbrengen voor toevoer/afvoer, is het niet zo dat de buren anders best wat overlast kunnen hebben?

Als laatste hebben we nog mogelijk geluid uit de kanalen van de wtw naar de verdeeldozen, dit wordt niet verminderd met een demper neem ik aan? Is dit iets wat makkelijk verholpen kan worden met een specifiek type kanaal, of is een koof maken met demping het beste hiervoor?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dempers zijn nodig aan de huiszijde.
Aerfoam aan de huiszijde naar de verdeeldozen zou ik niet doen, gewoon spiro gebruiken.
Overspraak is geen probleem met de ubbink flexbuizen.
Ik heb nog geen geluidsklachten gehoord met zehnder systemen en buren. Als ik hier buiten sta hoor ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Andrehj schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Als eigenbouwer heb ik me van al die ambtelijke flauwekul niks aangetrokken en gewoon gebouwd wat logisch is. En dat is zoveel mogelijk inblazen in de slaap- en thuiswerkkamers en dan in de woonkamer met zoveel mogelijk overstroom vanuit die slaapkamers werken. Ik had ook de mogelijkheid om de luchtstromen naar badkamer, bijkeuken en toilet grotendeels via de woonkamer/keuken te laten lopen, zodat daar de grootst mogelijke ventilatie is. Dat geheel werkt uitstekend.
Hoe zit dat dan met de vergunningen die je voor de bouw moet aanvragen; ze willen toch iets op papier hebben volgens het bouwbesluit? Of hoe heb je dat geregeld en dan als zelfbouwer hoe zat het met het WKB rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28

pythagorasABC

A²+B²=C²

P5ycho schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:47:
Dempers zijn nodig aan de huiszijde.
Aerfoam aan de huiszijde naar de verdeeldozen zou ik niet doen, gewoon spiro gebruiken.
Overspraak is geen probleem met de ubbink flexbuizen.
Ik heb nog geen geluidsklachten gehoord met zehnder systemen en buren. Als ik hier buiten sta hoor ik helemaal niets.
Heel erg duidelijk, thanks!

Zou er geluid kunnen komen uit de 90mm ubbink buizen die door de slaapkamer gaan?
En mogelijk ook uit de spiro buizen na een demper?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Je bedoelt geluid dat door de wand van de buis treedt? Zowel spiro als die flexbuis hebben daar geen last van. Aerfoam en in mindere mate comfopipe wel vanwege de lagere massadichtheid. Flexdempers laten ook geluid door naar hun omgeving, dat is deels waarom ze zo goed werken.

Als je de luchtsnelheid niet extreem maakt (= lage drukval) creer je geen nieuwe geluiden in de kanalen. Het is bijna altijd de wtw die de herrie maakt, of het ventiel als je het debiet te hoog maakt.

Lage drukval = minder werk voor de wtw = minder te filteren herrie.

Met 2 buizen per ventiel en een nette diameter spiro naar de verdeeldozen gaat dat goed komen lijkt me :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:56:
Hoe zit dat dan met de vergunningen die je voor de bouw moet aanvragen; ze willen toch iets op papier hebben volgens het bouwbesluit? Of hoe heb je dat geregeld en dan als zelfbouwer hoe zat het met het WKB rapport?
Voor de vergunning is een standaardberekening gemaakt door een rekenbureau. En die klopt precies. Met heel erg veel knijpen zou ik het debiet uit de berekening ook wel uit de ventielen kunnen krijgen. Maar dat doe ik natuurlijk niet, de huidige opzet werkt veel beter, is stiller en energiezuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAEvakYD schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:34:
Je hebt gelijkt. Het gaat om een ComfoAir E 400. Hoe zou ik erachter kunnen komen of ik die sensoren zou kunnen wisselen?
Ik ken de E niet, maar wat dacht je van open maken, kijken of de sensoren hetzelfde zijn en dan verwisselen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:17
Staalfreak schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Zou je mij dit nader uit kunnen leggen? Wanneer liggen de slaapkamers in hetzelfde verblijfsgebied als de woonkamer/open keuken?
Kort door de bocht: Als je door het verwijderen van niet-dragende wanden een grote ruimte kunt creëren is het een verblijfsgebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
macbelly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:40:
[...]

@Puntenwolk Nog even wat verder redenerend omdat we nog niet alle door de ComfoAirQ app geclaimde energiebesparing hebben kunnen verklaren.

Bij het uitblazen van de 'vieze' lucht wordt er vocht teruggewonnen door condensatie. Dat levert energie op (de verdampingswarmte van water). Kunnen we dat ook meerekenen of zijn we dan aan het dubbel tellen?
Ben nog wat verder gekomen met de vraag of de Zehnder app correct de vermeden warmte rapporteert.

Allereerst bovenstaande vraag: al komt er warmte vrij bij de condensatie van waterdamp bij het uitblazen, deze wordt niet het huis ingebracht. Telt dus ook niet mee bij de vermeden warmte.

Ik heb inmiddels ook vanaf begin september doorgerekend wat de warmtewisselaar en de inbreng van vocht ('enthalpie') samen aan bespaarde warmte opleveren. Tot mijn verrassing komen de gerapporteerde waarde uit de Zehnder app ('Avoided heating') en de door mij berekende waarde cumulatief akelig dicht bij elkaar:
  • Zehnder app rapporteert 4034kWh besparing over de periode sep '24-mrt '25
  • mijn berekening komt uit op een besparing van 4059kWh
Oftewel een verschil van minder dan 1% (NB per dag kunnen de verschillen wel groot zijn, tot wel meer dan 100%). De warmtewisselaar neemt ca 70% van de besparing voor zijn rekening en de enthalpiewisselaar ca 30%. Mijn oorsponkelijke twijfel of de Zehnder app wel betrouwbaar rapporteert is (gelukkig) niet van toepassing op de cumulatieve waardes.

Mijn warmtepomp heeft in dezelfde tijd 7550kWh warmte geleverd (excl SWW). De WTW bespaard bij mij dus 35% warmte. Dat is ook consistent met het lagere vermogen (van 8-9kW terug naar 6kW) voor mijn warmtepomp dat uit de warmteverliesberekening rolde toen ik de WTW had toegevoegd. Het elektriciteitsverbruik was 175kWh over de periode sep-mrt (COP van 23).

Van de zomer eens rekenen aan de geleverde koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcgk
  • Laatst online: 07-04 10:31
Ik ben al een tijdje aan het uitzoeken hoe ik balansventilatie met wtw aan zou kunnen leggen in onze woning uit 1989 die nu voorzien is van mechanische afzuiging (ventilatie type C).
Ik heb zelf al een en ander gerekend en voor de zekerheid ook een ventilatieadvies laten maken. Dat advies heb ik overgezet in een ventilatieschema, en ziet er als volgt uit (elke dikke pijl van en naar de ruimtes is een ventiel, de grote pijl in het midden is de vrije luchtstroom tussen de verdiepingen bij de trap, de dunne pijlen zijn overstroom, de keuken/eethoek en zithoek zijn open met elkaar verbonden, de serre is met schuifdeuren af te sluiten van de eethoek):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbMG6JZWqKvr-Gp94dS_rzg2oBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPUOCrIb9g5bQC4TOPKrgKzH.png?f=fotoalbum_large

Dit advies is volgens mij puur gebaseerd op de eisen uit het bouwbesluit, maar het huis wordt in zijn totaal dan wel continu veel meer geventileerd dan volgens mij nodig is (we zijn maar met 4 personen, en dan ventileren we meer dan 100m3/h per persoon). Verder worden in dit advies verschillende ruimtes van zowel aanvoer als afvoer voorzien, en dat wordt hier en daar wel erg lastig in een bestaande woning. Op internet kwam ik een onderzoek tegen wat adviseert om voor goede ventilatie op de slaapkamers 36 m3/h per persoon aan te houden (https://binnenmilieu.nl/w...04-2019-gecomprimeerd.pdf) en dan vind ik het gehanteerde debiet voor met name de ouderslaapkamer te laag.

Ons huis is nu voorzien van afzuigventielen in de keuken, in de wc beneden en in de badkamer. De afzuiging van de benedenverdieping (dus excl. badkamer) zit nu op een spiro buis van 125mm. Die buis kan ik niet veranderen. Ik heb ruimte om een extra buis aan te leggen naar de benedenverdieping van max. 160mm voor de aanvoer van lucht (eventueel zou ik dat nog om kunnen draaien zodat de huidige afvoer de aanvoer wordt en de nieuwe buis de afvoer, maar dat wordt wel heel lastig). De bijkeuken is momenteel niet voorzien van een ventilatieventiel, en die zou ik wel graag willen voorzien van afzuiging (vanaf de buis die ook de wc en keuken afzuigt).
Ik heb zelf een nieuwe eerste opzet gemaakt van een ventilatieschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf0BWLvHucCwLHDWj9LOhrC-GEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icEhBk8ZnXEFYgz4qWW3Lo7V.png?f=fotoalbum_large

Bij deze opzet is de totale ventilatie al een stuk minder, maar gerekend per persoon nog steeds fors. Om de totale ventilatie te drukken heb ik er voor gekozen om in de hobby- en speelkamer lucht af te zuigen ipv. in te blazen om zo meer van de overstroom gebruik te kunnen maken. Is dit een goed idee?

De ouderslaapkamer heeft een overstroom van 72m3/h naar de overloop. Als ik het goed uitreken zou ik dan een kier van ruim 3cm onder de deur moeten hebben (76cm breed) en dat lijkt me vrij veel (en datzelfde geldt ook voor de deur tussen woonkamer en hal). Ik ben bang dat ik dan last krijg van geluid dat onder de deur doorkomt. Ik zag dat er ook geluids- en lichtdempende roosters zijn voor in de deur. Ik vroeg me af of dat misschien dan een betere oplossing is dan zo'n groter kier?

Ik zou het systeem graag zo willen ontwerpen dat de genoemde getallen de basisstand zijn waar het systeem het grootste deel van de tijd in draait. Verhoging zou alleen nodig moeten zijn als er langere tijd veel meer mensen aanwezig zijn dan de vier die er wonen. Ook voor douchen wil ik de stand eigenlijk niet hoeven te verhogen door te zorgen dat er in de basis al genoeg ventilatie is in de badkamer. Ik heb nu een ventilatievoud van 4 aangehouden voor de badkamer.

Zoals ik het nu getekend heb is de ventilatie van de keuken te laag (die zou 75m3/h moeten zijn volgens bouwbesluit), maar zou dat in de praktijk een groot probleem zijn? De keuken is nog voorzien van een afzuigkap met eigen afvoer naar buiten. Bij het koken is die aan.
De totale ventilatie van de benedenverdieping is in deze opzet een stuk lager dan wat het bouwbesluit stelt. Maar ik ga liever uit van die vier personen dan van de oppervlakte. Zou de ventilatie beneden zo genoeg zijn in de praktijk?

Maakt voor het geluid dat wordt opgewekt in een buis het nog uit of deze buis aanvoer of afvoer is? Ik kan me voorstellen dat als de buis afvoer is, dat het geluid meebeweegt in de richting van de ventilatieunit en dat je er dan minder last van hebt dan wanneer het geluid bij een aanvoerbuis meebeweegt in de richting van het ventiel. Klinkt dit logisch of is dit niet zo? Ik zie bij ventielen vaak een voor afvoer een groter maximaal debiet staan dan voor aanvoer. Heeft dat hiermee te maken?

Zijn er mogelijkheden om te totale ventilatie verder te verlagen of effectiever te ventileren? Is er nog beter gebruik te maken van overstroom? Of zou ik toch moeten kijken naar zonering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dat ventilatieadvies snap ik niet zo goed, veel kamers met aanvoer en afvoer. Dat heb ik professionals nog nooit zien doen.

Je eigen ontwerp heeft een groot nadeel: als je koken gaat ruikt het in overloop, hobbykamer en speelkamer in no time naar gebraden speklappen.

Verder vind ik het moeilijk beoordelen omdat ik niet kan zien hoe je huis ingedeeld is, of hoeveel mensen er op elke kamer verwacht worden. Dat is ook een stukje luiheid, je presenteert je data anders dan ik gewend ben.

Er zijn legio voorbeelden in dit topic te vinden, ik zou eens kijken hoe anderen het gedaan hebben ipv het wiel zelf uitvinden?

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 10-03-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@marcgk ik vind de manier van presenteren juist wel overzichtelijk eigenlijk

Ik zou de hobby en speelkamer alleen op afzuiging zetten als je er zeker van bent dat nooit iemand het als slaapkamer gaat gebruiken. Dus ook niet als je de boel verkoopt aan een stel met 3 kinderen...

Wat ik verder zou doen: Niet afzuigen op de overloop en juist wel in de keuken (ivm kooklucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcgk
  • Laatst online: 07-04 10:31
Het afzuigen op de overloop op zolder is vooral omdat daar vaak de was hangt te drogen en heb die ruimte daarom bestempeld als was/droogruimte en die zou je af moeten zuigen met 50 m3/h (en niet alleen omdat het moet, maar ook omdat de ervaring leert dat de was soms muf gaat ruiken als er niet goed geventileerd wordt daar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Als je de speelkamer toevoer geeft ipv afzuiging en de afzuiging op de overloop verplaatst (incl extra wat je in de speelkamer inblaast) naar de keuken is er voldoende doorstroming op de overloop en ben je van het kookluchtprobleem af.

Pagina: 1 ... 86 ... 89 Laatste