Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 21:08
nickvdruit schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:57:
,

Ik ben ook begonnen met het inregelen. Helaas haal ik bij lange na het totale debiet van de installatie niet.
Situatie:
- WHR 91 uit 2003 op stand 3. Theoretisch vermogen van 225m3/h bij deze stand.
- HoldPeak HP-866B met 3d geprinte kap (zie foto)
- Berekende effectieve oppervlakte van de ventilator (binnendiameter - 3 spijlers - diameter ''binnencirkel'' = 0,258744 dm2.

De HoldPeak meet in m/s -> *10 -> dm/s -> *effectief oppervlakte -> dm3/s.

Alle afvoerpunten bij elkaar geeft 44 dm3/s. Meet ik de afvoer aan de unit zelf (met de leidingen die de woning ingaan losgekoppeld) kom ik op 43 dm3/s, dus redelijk gelijk.
Alle toevoerpunten bij elkaar geeft 42 dm3/s. Meet ik de toevoer aan de unit zelf, wederom met de leidingen naar de woning losgekoppeld, dan kom ik op 38 dm3/s. Ook hier niet bijzonder veel verschil, binnen de marge gezien de huis tuin en keuken meter.

44 dm3/s *3,6 = 158,4 m3/h. Dat is 67 m3/h per lager dan theoretisch haalbaar.

Wat lijkt jullie waarschijnlijker, dat de meting onbetrouwbaar is of dat de ventilatoren na 21 jaar zoveel kracht zijn verloren? De unit en leidingen zijn dit jaar nog gereinigd.

[Afbeelding]
Deze unit heeft dus geen interne verschildrukmeter om het totaal debiet in de unit te meten? Dus je weet ook niet zeker of de unit ook echt op 225 draait?

Dan zou mijn gok zijn dat die theoretische maximum waarde van 225 is berekend met een bepaalde norm voor de totale kanaalweerstand. Misschien wel iets laags als 50 Pa. En dat de totale weerstand van de kanalen in jouw huis ietsje groter is, ook in schone staat, bijvoorbeeld een hele normale waarde als 100 Pa. Waardoor het totale debiet bij dezelfde motorsnelheid van de ventilator lager uitpakt.

Je zou de unit kunnen afkoppelen en met de anemometer direct op de unit kunnen meten als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
nickvdruit schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:57:
,

Ik ben ook begonnen met het inregelen. Helaas haal ik bij lange na het totale debiet van de installatie niet.
Situatie:
- WHR 91 uit 2003 op stand 3. Theoretisch vermogen van 225m3/h bij deze stand.
- HoldPeak HP-866B met 3d geprinte kap (zie foto)
- Berekende effectieve oppervlakte van de ventilator (binnendiameter - 3 spijlers - diameter ''binnencirkel'' = 0,258744 dm2.

De HoldPeak meet in m/s -> *10 -> dm/s -> *effectief oppervlakte -> dm3/s.

Alle afvoerpunten bij elkaar geeft 44 dm3/s. Meet ik de afvoer aan de unit zelf (met de leidingen die de woning ingaan losgekoppeld) kom ik op 43 dm3/s, dus redelijk gelijk.
Alle toevoerpunten bij elkaar geeft 42 dm3/s. Meet ik de toevoer aan de unit zelf, wederom met de leidingen naar de woning losgekoppeld, dan kom ik op 38 dm3/s. Ook hier niet bijzonder veel verschil, binnen de marge gezien de huis tuin en keuken meter.

44 dm3/s *3,6 = 158,4 m3/h. Dat is 67 m3/h per lager dan theoretisch haalbaar.

Wat lijkt jullie waarschijnlijker, dat de meting onbetrouwbaar is of dat de ventilatoren na 21 jaar zoveel kracht zijn verloren? De unit en leidingen zijn dit jaar nog gereinigd.

[Afbeelding]
Ik heb een WHR-90 uit 2003, en ik heb ook een nul-meting gedaan op dezelfde manier als jou (nul-meting aangezien ik binnenkort een zehnder Q350 ERV ga plaatsen, en wil weten wat de voor en na is).

Mijn resultaat was ook schrikken: in stand 3 150m3/u afvoer, en 130m3/u aanvoer.

Per verdieping zitten er 3 ventielen op 1 125mm2 buis, dus ik ben benieuwd hoeveel meer ik eruit kan persen zonder teveel lawaai te krijgen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_ptr
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ik ben mij aan het orienteren op een balansventilatie WTW systeem en heb de beginpagina en laatste paar pagina's van dit topic gelezen.
Wij zijn gestart met een grote verbouwing waarbij we alles hebben gestript en opnieuw gaan opbouwen.

De 'standaard' is afzuigen in 'natte' ruimtes en aanvoeren in verblijfsruimtes.
Wij hebben een woonkamer met open leefkeuken en open trap naar boven.
Hier wil ik traditioneel aanvoer in woonkamer en afzuigen in de keuken.

Echter loop ik met het idee in m'n hoofd rond dat ik op de verdieping naast de badkamer/wc ook in de slaapkamers wil afzuigen i.p.v. aanvoeren.
Voor mijn gevoel zal de luchtkwaliteit dan beter zijn tijdens het slapen.
Aanvoeren zou dan in de gang kunnen.

Ik ben nog een leek op dit gebied, dus krijg graag onderbouwde feedback op mijn redenatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
rc_ptr schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:47:
Echter loop ik met het idee in m'n hoofd rond dat ik op de verdieping naast de badkamer/wc ook in de slaapkamers wil afzuigen i.p.v. aanvoeren.

Ik ben nog een leek op dit gebied, dus krijg graag onderbouwde feedback op mijn redenatie.
Sorry maar dit is een beetje omgekeerde wereld, op basis van gevoel zonder enige onderbouwing een onlogische suggestie doen waar het antwoord al duidelijk in de TS staat, en dan moeten we hier alles nog een keer gaan optikken als onderbouwde feedback? Onderbouw eerst je gevoel maar eens en dan komt er misschien wat feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
Mooie toeter op de meter. Is dat een 3d geprint iets of kant en klaar verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Acadiane schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:34:
[...]

Mooie toeter op de meter. Is dat een 3d geprint iets of kant en klaar verkrijgbaar?
In zijn bericht schrijft hij dat het een geprinte kap is ;)

Ik heb zelf overigens gewoon een emmertje gepakt en daar met een berg schilderstape een toeter van gemaakt. Veel makkelijker :P

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:18
Ik ben mij aan het orienteren op een balansventilatie WTW systeem en heb de beginpagina en laatste paar pagina's van dit topic gelezen.
Wij zijn gestart met een grote verbouwing waarbij we alles hebben gestript en opnieuw gaan opbouwen.

Jij wilt het Itho Qualityflow systeem denk ik.
Toch is dat geen goed idee. Als je er interesse in hebt kun je eens rondzoeken op het forum, genoeg info te vinden.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:43

Inblazen is rechtstreeks verse lucht van buiten toevoeren. Hoe kan afvoeren schoner zijn :?

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_ptr
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-09 15:13
Puntenwolk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:02:
[...]

Sorry maar dit is een beetje omgekeerde wereld, op basis van gevoel zonder enige onderbouwing een onlogische suggestie doen waar het antwoord al duidelijk in de TS staat, en dan moeten we hier alles nog een keer gaan optikken als onderbouwde feedback? Onderbouw eerst je gevoel maar eens en dan komt er misschien wat feedback.
Dit was met het oog op muf ruikende (studenten/kinder)kamers.
Mijn logica was bij de bron afzuigen, dus in de slaapkamer zelf zodat dit niet via de gang naar de natte ruimte hoeft.
Nogmaals, voor mij was dit wel logica maar zoals gezegd nog een groentje op dit gebied.
De reden voor de gevraagde onderbouwde feedback is dat ik ook graag begrijp waarom het niet werkt...
P5ycho schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:02:
[...]

Jij wilt het Itho Qualityflow systeem denk ik.
Toch is dat geen goed idee. Als je er interesse in hebt kun je eens rondzoeken op het forum, genoeg info te vinden.
Dank voor de reactie _/-\o_ ! ik zal eens kijken naar het systeem en verder rondkijken op het forum.
ZonnigY schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:53:
[...]

Inblazen is rechtstreeks verse lucht van buiten toevoeren. Hoe kan afvoeren schoner zijn :?
Omdat de schone ingeblazen lucht zich dan in de slaapkamers mengt met de vervuilde lucht en dan nog naar het afvoerpunt in de natte ruimte moet gaan, terwijl in mijn hoofd bij het andere principe de schone lucht vanuit de gang wordt aangevoerd, wordt gemengd met vervuilde lucht en die vervuilde lucht in de slaapkamer wordt afgevoerd. In mijn hoofd zit op deze manier de vervuilde lucht dan sneller bij het afvoerpunt.

[ Voor 20% gewijzigd door rc_ptr op 19-11-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:19
rc_ptr schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:16:
[...]

Mijn logica was bij de bron afzuigen, dus in de slaapkamer zelf zodat dit niet via de gang naar de natte ruimte hoeft.
Nogmaals, voor mij was dit wel logica maar zoals gezegd nog een groentje op dit gebied.
De reden voor de gevraagde onderbouwde feedback is dat ik ook graag begrijp waarom het niet werkt...

[...]

Dank voor de reactie _/-\o_ ! ik zal eens kijken naar het systeem en verder rondkijken op het forum.

[...]

Omdat de schone ingeblazen lucht zich dan in de slaapkamers mengt met de vervuilde lucht en dan nog naar het afvoerpunt in de natte ruimte moet gaan, terwijl in mijn hoofd bij het andere principe de schone lucht vanuit de gang wordt aangevoerd, wordt gemengd met vervuilde lucht en die vervuilde lucht in de slaapkamer wordt afgevoerd. In mijn hoofd zit op deze manier de vervuilde lucht dan sneller bij het afvoerpunt.
Een groot nadeel wat ik zo kan bedenken is dat met een afzuigpunt in de slaapkamer de verdeling van de schone lucht door die kamer minder goed zal zijn dan met een inblaaspunt. Deze inblaaspunten maken gebruik van het coanda effect, om de lucht goed over de ruimte te verdelen. Staat vast hier ook op het forum, anders is Google je vriend.

En hoe ga je het systeem balanceren, als je in 2 a 3 slaapkamers af gaat zuigen en in je badkamer? Dan moet je of heel veel op je gang inblazen, of veel extra inblazen op andere verdiepingen. Bij die laatste optie is de schone lucht al 'vervuild' door de andere ruimtes waar die ingeblazen wordt. Bij die eerste optie heb je veel meer buizen (en dus ruimte) nodig dan bij inblaaspunten in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 11:34
Simpel360 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:20:
[...]

Zijn de schoepen van de waaier ook gereinigd?

Enne, staat de WHR91 op standje 3 wel op de max ingesteld, zou 300m3 kunnen zijn.
Zojuist schoongemaakt, iets verbeterd naar 168m3h afvoer en 142m3h toevoer. Stand 3 staat ingesteld op 90% (standaard), dat zou het volgende moeten geven volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPy6z9k8_GNZyCJ5E__Bk28WoCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39R3mzkt1nwgcPDVx4a22GQ3.png?f=fotoalbum_large
Puntenwolk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:30:
[...]

Deze unit heeft dus geen interne verschildrukmeter om het totaal debiet in de unit te meten? Dus je weet ook niet zeker of de unit ook echt op 225 draait?

Dan zou mijn gok zijn dat die theoretische maximum waarde van 225 is berekend met een bepaalde norm voor de totale kanaalweerstand. Misschien wel iets laags als 50 Pa. En dat de totale weerstand van de kanalen in jouw huis ietsje groter is, ook in schone staat, bijvoorbeeld een hele normale waarde als 100 Pa. Waardoor het totale debiet bij dezelfde motorsnelheid van de ventilator lager uitpakt.

Je zou de unit kunnen afkoppelen en met de anemometer direct op de unit kunnen meten als test.
Ik heb de kanalen de woning in afgekoppeld en daar gemeten en kom op bovengenoemde resultaten. In de handleiding wordt gesproken over 225m3h bij 290 Pa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik hoop toch van harte dat jouw leidingstelsel geen 290Pa drukval heeft! :) Dan is de herrie van de unit niet meer te doen.

Zolang het ding werkt en voldoet voor jouw scenario, helemaal top, maar zodra het ding kuren krijgt kan het echt wel uit om een nieuwere unit neer te zetten als je de investering kunt opbrengen.

Als je een 50W 24/7 bespaart over de levensduur van de nieuwe unit (15 jaar) bespaar je:

24*365*0,050 = 438 kWh.
438 * 15 =6570 kWh.
6570kWh * 0,25 Euro = 1642,50 Euro besparing op energie. Dan hoeft er nog maar 500 bij voor een Q350 met voordelen zoals gestuurd op debiet, minder geluid, vochtsensor, betere filtering, hoger terugwinrendement, standaard bypass...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
rc_ptr schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:16:
[...]

[...]

[...]

Met voldoende ventilatie heb je geen muf ruikende kinderkamers. Dat is echt verleden tijd *O*
Die lucht is prima voor in de badkamer waar vooral vocht het probleem is. Die lucht is prima voor de keuken, waar fijnstof en geur het probleem is. Die lucht is zelfs nog prima voor de woonkamer, omdat mensen zelden de slaapkamers en de huiskamer tegelijkertijd volledig in gebruik hebben.

Als je in je slaapkamers wilt afzuigen wat je in de gang toevoert werkt dat in principe wel; je hebt echter een flinke groter systeem nodig. Het werkt ook niet beter , dus het is pure verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 23:11

pythagorasABC

A²+B²=C²

Op basis van wat advies hier heb ik een nieuwe balansberekening gemaakt, graag input als er iets niet in orde lijkt! Ik heb de toevoer in de slaapkamers vergroot en een afvoer op zolder toegevoegd. Mijn idee met de afvoer op zolder is gedeeltelijk om warme lucht in de zomer uit te kunnen blazen, maar ook om de lucht niet helemaal van zolder naar de begane grond te hoeven laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsGPna7KCCFpBn38I5tETTlev8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDz2tilF9zHXZXR8bFNlSrzC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxgVFiyloMRl5QCzWfUtwme5ibA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k5uCIckHw2MOvn0Rj2AOTWnh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ava3Q0Xfr0OZ7mS2rKTejViPgPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LP82NqfbENPuK5SIYGQ5wNp8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM58j3XHCgN149HytwfDn225NXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1hSUGCFiV94nYPbdn00UtDLL.png?f=fotoalbum_large

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Je mogelijkheid tot overflow naar de woonkamer is beperkt omdat je hal op je keuken uitkomt. Een gat in de muur tussen trap en woonkamer kan daar eventueel nog een optie zijn. De afvoer op zolder lijkt me anders een prima alternatief, maar wel iets minder efficient.

De aanvoer op slaapkamer 1 is te veel voor 1 125mm ventiel, dat ga je horen waarschijnlijk. Kun je ook een 125mm buis met 2 ventielen kwijt op die kamer misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 19-11-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

P5ycho schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:44:
Je mogelijkheid tot overflow naar de woonkamer is beperkt omdat je hal op je keuken uitkomt. Een gat in de muur tussen trap en woonkamer kan daar eventueel nog een optie zijn. De afvoer op zolder lijkt me anders een prima alternatief, maar wel iets minder efficient.

De aanvoer op slaapkamer 1 is te veel voor 1 125mm ventiel, dat ga je horen waarschijnlijk. Kun je ook een 125mm buis met 2 ventielen kwijt op die kamer misschien?
Goed punt wat betreft slaapkamer 1, dat moet inderdaad eigenlijk 2 ventielen zijn. Via de zolder moet dat makkelijk te installeren zijn denk ik.

Een gat in de muur tussen trap en woonkamer is een interessante suggestie, maar dan komt deze alsnog relatief dicht bij de keuken uit, en het lijkt me ook niet zo mooi :D

Denk je dat er meer toevoer/afvoer nodig is voor huiskamer/keuken, of is het puur om de efficiëntie van de toevoer zo goed mogelijk te gebruiken? Het zou een optie kunnen zijn voor mij om een extra toevoer/afvoer te installeren in de woonkamer/keuken eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Het gaat mij dan vooral over het efficienter maken door middel van overflow. Stel je gaat aanvoeren op zolder en voert de onbalans op de bovenverdieping door aan de woonkamer, dan heb je je aangevoerde lucht efficienter ingezet.

Koelen op zolder dmv afzuiging heeft geen groot effect, dus verwacht er niet teveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

P5ycho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:55:
Het gaat mij dan vooral over het efficienter maken door middel van overflow. Stel je gaat aanvoeren op zolder en voert de onbalans op de bovenverdieping door aan de woonkamer, dan heb je je aangevoerde lucht efficienter ingezet.

Koelen op zolder dmv afzuiging heeft geen groot effect, dus verwacht er niet teveel van.
Thanks!
Echt heel veel verwacht ik niet van de koeling in de zomer, maar ik heb afgelopen zomer een aantal keer de ramen 's nachts opengezet op zolder om wat koeling van buiten naar binnen te halen. Mijn verwachting is wel dat het daar een beetje bij in de buurt komt, en dat ik de ramen niet meer open hoef te doen 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Wij hebben een vrij grote zolder (schatting 60~80 m2). Dit is nu 1 grote ruimte wat het een speelzolder / hangplek voor de kinderen / hangplek voor de was (verhoogde luchtvochtigheid dus) maakt.
Ook staat hier een slaapbank voor gasten.

Momenteel is hier nog geen afzuiging (alleen 2 ramen op tochtstand), maar in mijn nieuwe plan wil ik hier ook verse lucht gaan aanbrengen. Ondanks het grote oppervlakte zijn hier niet vaak veel mensen, er slaapt meestal maar 1 persoon, en als het er echt druk wordt kunnen de ramen wel open.

Ik vraag me af wat verstandiger is:
- 1 aanvoerventiel, zodat de verse lucht hier verspreid wordt, de oude lucht kan naar beneden stromen en op onderliggende verdiepingen worden afgevoerd.
- 1 afvoerventiel. Zelfde als 1e, maar dan moet ik juist een overschot aan aanvoerlucht creeren op onderstaande verdiepingen.
- Zowel een aan als afvoerventiel. Deze kan ik dan in balans brengen, maar mocht het nodig zijn dan kan ik ook een over/onder druk creeren om toch een flow naar beneden te creeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Het verstandigste is 1 aanvoer of 1 afvoer, welke is afhankelijk van wat goed past qua overstroom op de andere verdiepingen. Hier ben je dus op zolder flexibel in, dan zou ik eerst de rest van het huis intekenen waar je minder flexibel bent. Dan volgt daar meestal een gat de ene of andere kant op uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
@ConQuestador Ik heb 1 slaapkamer met 1 aanvoerventiel waar de was hangt te drogen en merk daar geen nare gevolgen van. Ik zou zelf een aanvoerventiel plaatsen op zolder, en zeker als je aanvoer tekort komt. Dat past beter bij de mogelijke functies van de ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 20-11-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
pythagorasABC schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:02:
[...]

Thanks!
Echt heel veel verwacht ik niet van de koeling in de zomer, maar ik heb afgelopen zomer een aantal keer de ramen 's nachts opengezet op zolder om wat koeling van buiten naar binnen te halen. Mijn verwachting is wel dat het daar een beetje bij in de buurt komt, en dat ik de ramen niet meer open hoef te doen 's nachts.
Luchten via open ramen vervangt een veel groter volume dan wat een wtw ventiel aan/afvoeren kan. Als je 2 ramen tegenover elkaar openzet heb je het luchtvolume in ruimte binnen 5 minuten vervangen afhankelijk van de wind, daar doet je wtw afhankelijk van het debiet zo een halfuur tot uur over. Nogmaals, verwacht er niet teveel van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

P5ycho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:09:
[...]

Luchten via open ramen vervangt een veel groter volume dan wat een wtw ventiel aan/afvoeren kan. Als je 2 ramen tegenover elkaar openzet heb je het luchtvolume in ruimte binnen 5 minuten vervangen afhankelijk van de wind, daar doet je wtw afhankelijk van het debiet zo een halfuur tot uur over. Nogmaals, verwacht er niet teveel van :).
Duidelijk, dan gaat de verwachting nog wat verder omlaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
P5ycho schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:00:
Ik hoop toch van harte dat jouw leidingstelsel geen 290Pa drukval heeft! :) Dan is de herrie van de unit niet meer te doen.

Zolang het ding werkt en voldoet voor jouw scenario, helemaal top, maar zodra het ding kuren krijgt kan het echt wel uit om een nieuwere unit neer te zetten als je de investering kunt opbrengen.

Als je een 50W 24/7 bespaart over de levensduur van de nieuwe unit (15 jaar) bespaar je:

24*365*0,050 = 438 kWh.
438 * 15 =6570 kWh.
6570kWh * 0,25 Euro = 1642,50 Euro besparing op energie. Dan hoeft er nog maar 500 bij voor een Q350 met voordelen zoals gestuurd op debiet, minder geluid, vochtsensor, betere filtering, hoger terugwinrendement, standaard bypass...
Vannacht met de CO2 meter naast me in de slaapkamer loopt die op tot 1900ppm, dus echt tevreden ben ik niet hahahah. Dat was wel op stand 2 (50%).
Gaat mij er meer om of de meting betrouwbaar is, omdat ik het me niet kan voorstellen dat zo'n unit meer dan 50m3h aan kracht verliest. Of is dat wel te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
1900ppm, gelukkig leef je nog :+.
Je zou je gewenste CO2 op stand 2 moeten halen, stand is voor bezoek.

Je unit levert een bepaalde arbeid, en afhankelijk van de drukval die hij moet overwinnen wordt er een bepaald deviet gehaald. Dat is het grote probleem hier: het debiet dat je meet zonder buizenstelsel gaat niet overeenkomen met de gebruikssituatie oncl buizenstelsel. Modernere units compenseren hiervoor, en sturen dus actief het toerental bij om de gewenste luchtverplaatsing te bewerkstelligen.

Omdat je ook niet zeker bent van de accuraatheid van je meetapparatuur is het dus moeilijk om te bepalen wat de daadwerkelijke output is.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 20-11-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Ik zal vannacht de ventilatie op stand 3 zetten en kijken wat dat doet. Mochten we dan nog niet aan de gewenste CO2 waarde te komen, is het dan duidelijk dat de gemeten waarde kloppen?
M.a.w., kunnen we er vanuit gaan dat als de WTW 225m3h per uur rondblaast er dan geen te hoge CO2 waarde gemeten wordt? (De ventielen zijn goed ingeregeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:35
w00key schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:25:
[...]

Let op dat slangen een hele hoge drukverlies hebben als ze niet gestrekt zijn, dus in een bocht. Je moet de gladste stalen bochten nemen met zoveel, blauw 1 maakt 270 graden, blauw 2 zelfs 360. Misschien kan je de onderste deel smokkelen met 2x 30/45 graden maar je moet goed naar je 3D tekening kijken.

Zie https://www.decinternatio...nl/info_pressure_loss.pdf en https://www.spirototaal.n...iro_bochten_90_graden.jpg

Isolatie kan altijd op geplakt worden en kieren met pur schuim oid afwerken. Je wilt niet hier al 50+ Pa kwijtraken, dat is zonde.
@w00key bedankt voor de suggestie.

De Q350 heeft 160mm aansluitingen, dus ik wil deze kopen https://www.123installati...ren-afdichting-5050000273 En daar eigenlijk direct 2 x 90 graden Aerofoam bochten op knallen in 180 mm. Als ik gladde spirobuis gebruik moet ik weer gaan tobben met een verloop naar Aerofoam op een andere plek (mijn wand doorvoer is van Aerofoam 180 mm), die spirobochten weer isoleren etc.
Alle beetjes helpen natuurlijk qua weerstand, maar we gaan het hebben over +- 1.5 meter buis in 180 mm met 3 x een 90 graden bocht ? Ik zou zeggen dat dat wel losloopt, die Aerofoam ga ik ook nog na-isoleren comform een eerdere post (ivm geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-09 16:37
Lollercopter schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:40:
[...]

@w00key bedankt voor de suggestie.

De Q350 heeft 160mm aansluitingen, dus ik wil deze kopen https://www.123installati...ren-afdichting-5050000273 En daar eigenlijk direct 2 x 90 graden Aerofoam bochten op knallen in 180 mm. Als ik gladde spirobuis gebruik moet ik weer gaan tobben met een verloop naar Aerofoam op een andere plek (mijn wand doorvoer is van Aerofoam 180 mm), die spirobochten weer isoleren etc.
Alle beetjes helpen natuurlijk qua weerstand, maar we gaan het hebben over +- 1.5 meter buis in 180 mm met 3 x een 90 graden bocht ? Ik zou zeggen dat dat wel losloopt, die Aerofoam ga ik ook nog na-isoleren comform een eerdere post (ivm geluid).
Passen die verloopstukken naast elkaar op de unit? En waarvoor heb je die nodig? Aerfoam is er ook wel in 160mm toch. Ik denk dat het drukverlies van twee Aerfoam bochten niet veel slechter is dan twee 90 graden spiraalbochten. Het lijkt me iig een acceptabel verlies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Lollercopter je kunt op de Q350 rechtsreeks Aerfoam van 180mm intern aansluiten. Daar is geen verloop bij nodig. De Aerfoam is wat flexibel zodat je die 180mm variant vrij gemakkelijk over de aansluitingen van de Q350 kunt schuiven.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 20-11-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Plaatje er bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJABcYZQ2yemxcr3FJH_jSJgdu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COjXw3nEkysP0HtyNp6fKHFg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Bromptonrijder schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:20:
[...]
Ik denk dat het drukverlies van twee Aerfoam bochten niet veel slechter is dan twee 90 graden spiraalbochten. Het lijkt me iig een acceptabel verlies.
Pas op met aannames...
Afhankelijk van het debiet is de drukval zo een factor 2-3 tov spirobocht. Dit is afhankelijk van de diameter en debiet, kijk vooral even in de datasheet en leg er ook een datasheet van een spirobocht naast (econox bpl-90 bijvoorbeeld).

Als je er 3 in serie zet met een hoog debiet ben je zo 25+% van je drukval-budget kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 09:49
nickvdruit schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:17:
[...]

Zojuist schoongemaakt, iets verbeterd naar 168m3h afvoer en 142m3h toevoer. Stand 3 staat ingesteld op 90% (standaard), dat zou het volgende moeten geven volgens de handleiding:
[Afbeelding]

[...]

Ik heb de kanalen de woning in afgekoppeld en daar gemeten en kom op bovengenoemde resultaten. In de handleiding wordt gesproken over 225m3h bij 290 Pa.
Oh okay, blijkbaar zij er dan meerdere versies van de WHR91 :o
https://zehndernl.zendesk...9-WHR-90-91-Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:35
Franciesco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:13:
@Lollercopter je kunt op de Q350 rechtsreeks Aerfoam van 180mm intern aansluiten. Daar is geen verloop bij nodig. De Aerfoam is wat flexibel zodat je die 180mm variant vrij gemakkelijk over de aansluitingen van de Q350 kunt schuiven.
Gouwe tip ! Elengant, simpel en nog goedkoper ook.

Dit ga ik zeker doen voor de afvoerbuis naar buiten, hier zitten nauwelijks bochten in. Voor de inlaat buis van buiten zal ik nog effe de drukval berekenen t.o.v. spirobuis i.v.m. die 3 haakse bochten, maar volgens mij ben ik al aardig aan het overdimensioneren met 180mm leidingen ipv 160mm van de handleiding.

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 10:55
Wij hebben afgelopen week een nieuwe (klus) woning gekocht die wij compleet gaan strippen. Het ideale moment om ook volledige balansventilatie in te gaan bouwen. Nu wil ik gebruik gaan maken van het Ubbink systeem, en momenteel de Zehnder Q600 op het oog met Enthalpiewisselaar. Nu een eerste berekening gedaan op basis van de verwachte layout van de woning, met een paar schattingen erin.

Gezien de gebruiksvriendelijkheid heb ik de berekeningen gemaakt in de Ubbink webapp. Aangezien wij boven veel schuine daken hebben (semi bungalow), zal er wat overberekening zijn omdat de vierkante meters niet 1-1 om te rekenen zijn naar m3. Met eventuele dakkapellen over de gehele breedte later is dit niet erg denk ik.

Wij zijn met 2 volwassenen in huis en 2 opgroeiende kinderen, die hopelijk nog een hele tijd in dit huis blijven wonen (<4 nu). Voor zover ik kan zien houd de Ubbink tool hier geen rekening mee, wat is jullie ervaring hiermee of kan ik toch beter de Excel tool uit de openings-post gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/julVc-qBiGnW2LtYqoFR6VCjPuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2M2rruDwVQndiO9wPTsXcTXo.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er in het algemeen grote op of aanmerkingen op deze calculatie? Ik heb voor de home-gym express een hogere supply aangehouden dan standaard.

[ Voor 8% gewijzigd door BrcBas op 21-11-2024 13:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
Ga je alles volgens het bouwbesluit berekenen adhv oppervlak? Dan kun je met deze calculatie verder.

Of, je leest de topicstart even helemaal door en bekijkt je eigen calculatie nog eens met de kennis die je dan opgedaan hebt. Misschien denk je er daarna wel anders over?

• BrcBas
P5ycho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:37:
Ga je alles volgens het bouwbesluit berekenen adhv oppervlak? Dan kun je met deze calculatie verder.

Of, je leest de topicstart even helemaal door en bekijkt je eigen calculatie nog eens met de kennis die je dan opgedaan hebt. Misschien denk je er daarna wel anders over?
Top, als er maar geen hele gekke dingen in staan reken ik adhv dit overzicht het zelf nog even door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@BrcBas eens met @P5ycho . Aanvullend: aanvoeren in de garage zou ik niet doen. Meestal is dat niet de schoonste lucht die je je huis in wilt duwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De gaten door de verdieping zijn vandaag geboord 👍 helemaal netjes gegaan, wel 1 bij effect zeker nu de gaten nog helemaal open zijn: ik hoor de baby op de zolderkamer nu véél beter. Gat zit achter het knieschot en die ligt nu ook nog open.

Hopelijk wordt dat straks weer een stuk minder met de buis plus ventiel in het gat. Op de zolder vloer gaat er eerst een stuk sonodec naar de bovenliggende spiro. Hopelijk scheelt dat ook qua ontkoppeling. Anders moet ik het knieschot extra isoleren..

Maak me wel een beetje zorgen, dankzij de geluidsisolerende deuren en triple glas was de zolderkamer juist heerlijk stil.

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 22-11-2024 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Ik had soort gelijke beleving met de kinderkamer naar woonkamer doorvoer. Uiteindelijk uit voorzorg de buis in de kinderkamer in een MDF koof gezet en de koof gevuld met steenwol. Komt nu geen geluid meer door 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
We zijn tweaker of niet ;-)

Mijn Frankenstein WTW installatie, daar moet nog een vorstbeveiliging voorzien worden. Daarvoor wil ik een klep inbouwen in de aanvoer van buiten, voor het filter. De bedoeling is dat wanneer de lucht die uit de wisselaar komt, de vuile lucht naar buiten, onder de 3c komt, de klep aangestuurd wordt. Er wordt dan (deels) lucht van de zolder aangezogen.

De zolder is onverwarmd, geisoleerd en vorstvrij. Er is een klein beetje ventilatie met buitenlucht en de zolder is verder afgesloten van het leefgedeelte. (Het is een bergzoldertje, dak en vloer zijn geisoleerd)

Nu heb ik deze motor liggen:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/baa98c5c-5286-41b9-b7d6-3fca67202dfe.jpg

De vraag is hoe deze aan te sturen?
Ik zit al wat rond te neuzen, zoiets gezien: https://www.tinytronics.n...e-met-relais-24v-xh-w3001

Maar ik heb nog geen flauw idee welke aansturing de motor verwacht. (Ik heb de documentatie bij de motor nog niet gevonden).

Ideeën zijn welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door Acadiane op 22-11-2024 11:46 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Acadiane schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:45:
We zijn tweaker of niet ;-)

Mijn Frankenstein WTW installatie, daar moet nog een vorstbeveiliging voorzien worden. Daarvoor wil ik een klep inbouwen in de aanvoer van buiten, voor het filter. De bedoeling is dat wanneer de lucht die uit de wisselaar komt, de vuile lucht naar buiten, onder de 3c komt, de klep aangestuurd wordt. Er wordt dan (deels) lucht van de zolder aangezogen.

De zolder is onverwarmd, geisoleerd en vorstvrij. Er is een klein beetje ventilatie met buitenlucht en de zolder is verder afgesloten van het leefgedeelte. (Het is een bergzoldertje, dak en vloer zijn geisoleerd)

Nu heb ik deze motor liggen:
[Afbeelding]

De vraag is hoe deze aan te sturen?
Ik zit al wat rond te neuzen, zoiets gezien: https://www.tinytronics.n...e-met-relais-24v-xh-w3001

Maar ik heb nog geen flauw idee welke aansturing de motor verwacht. (Ik heb de documentatie bij de motor nog niet gevonden).

Ideeën zijn welkom!
De volgende drie dingen kunnen niet tegelijk kloppen voor je zolder, je kan er maximaal twee tegelijk kiezen:
  • voldoende geventileerd met buitenlucht via Systeem A zodat het geen probleem is dat je hele WTW systeem bij vorst van de zolder ipv van buiten aanzuigt
  • onverwarmd
  • vorstvrij
Nu heb je in de praktijk de laatste twee en niet de eerste, omdat die aanzuig nog niet vanuit je zolder trekt en de ventilatie dus nog niet heel veel is.

Als je de aanzuig naar buiten dichtzet en van je zolder zelf gaat aanzuigen wordt dat beetje buitenlucht ventilatie een veel grotere luchtstroom.

Die zal het geheel niet meer vorstvrij houden zonder verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Puntenwolk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:31:
Die zal het geheel niet meer vorstvrij houden zonder verwarming.
Verder wel eens dat het een bijzonder idee is maar die zolder heeft natuurlijk effectief wel "verwarming" in de vorm van indirect vloerverwarming. Tenzij er bijzondere omstandigheden zijn zal dat echt wel voldoende zijn om de boel vorstvrij te houden (zelfs als alle ventilatie vanaf de zolder komt).

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 22-11-2024 12:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:40

Cbr

assje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:49:
[...]

Tenzij er bijzondere omstandigheden zijn zal dat echt wel voldoende zijn om de boel vorstvrij te houden (zelfs als alle ventilatie vanaf de zolder komt).
Ook wanneer het buiten min acht graden is en je een paar honderd m³ per uur aan lucht wegzuigt?
Dat vind ik namelijk geen heel bijzondere situatie. Dat is een winterse avond wat familie over de vloer.

Ik weet natuurlijk niet of er wat isolatie tussen de verdieping en de zolder zit. Maar als dat redelijk geïsoleerd is weet ik nog niet zo net of je dat vorstvrij houdt.

[ Voor 40% gewijzigd door Cbr op 22-11-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
Afgelopen week is bij ons thuis balansventilatie aangelegd. Hiervoor zijn gaten geboord door onze betonvloeren waar de spirobuis doorheen gaat. Rond die buizen zijn nu enkele centimeters open in het beton dus die wil ik opvullen.
Waar kan ik die gaten het beste mee opvullen om tocht vermijden en overspraak te verminderen?

Bedankt voor jullie advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acadiane
In hoeverre het een bijzonder idee is, is nog de vraag. Het idee komt voort uit het principe "beter goed gejat, dan slecht bedacht".

Laat ik dat toelichten; Als ik het goed begrepen heb zitten er in "kant&klaar" wtw units grofweg 3 vormen van vorstbeveiliging:
1) een elektrische voorverwarming
2) een regeling de ventilator voor buitenlucht langzamer laat draaien
3) een vorstklep, die bij mijn weten de aangezogen buitenlucht vermengt met warme binnenlucht.

Welnu, dat laatste, dat bracht mij tot wat creativiteit.

Die zolder, of die vorstvrij blijft wanneer er 200m3 weggehaald wordt die vervolgens aangevuld wordt met buitenlucht, is natuurlijk de vraag.
De zoldervloer heeft een rc van 5 en de vlizotrap is een thermisch lek. Daar zit wel een piepschuimen deksel op, maar die is zo lek als een mandje. Hoeveel warmte er toegevoerd wordt door de vloer en de vlizo, tsja, geen idee.

Wat ik mij afvraag, moet de vorstklep het volledige debiet (200m3) van zolder halen bij dreigende bevriezing? Of volstaat menging? En daarbij, voor hoe lang? Want eenmaal ontdooit c.q. opgewarmd zal de klep weer sluiten. Ik verwacht dus een cyclische werking. Maar of die aanname klopt?

Dat geschreven hebbende, ik kan dit natuurlijk ook proefondervindelijk toepassen. Ik zie vanzelf wel wat er gebeurt en of er aanpassingen nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Cbr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:05:
Ik weet natuurlijk niet of er wat isolatie tussen de verdieping en de zolder zit. Maar als dat redelijk geïsoleerd is weet ik nog niet zo net of je dat vorstvrij houdt.
Ongeisoleerde vloer die wel afgewerkt is doet misschien een Rc van 0,15 dus ongeveer 7w/M2 k. Stel dat je uitgaat van een vloer van 50m2, 15gr op de verdieping en 5gr op zolder dan heb je het over 3,5kW warmteoverdracht naar zolder.

Even geen energie voor ventilatie bij de hand maar deze situatie zou wel uit kunnen. Als de vloer geisoleerd is wordt de situatie heel snel heel anders.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:26
RvV1979 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:05:
Afgelopen week is bij ons thuis balansventilatie aangelegd. Hiervoor zijn gaten geboord door onze betonvloeren waar de spirobuis doorheen gaat. Rond die buizen zijn nu enkele centimeters open in het beton dus die wil ik opvullen.
Waar kan ik die gaten het beste mee opvullen om tocht vermijden en overspraak te verminderen?

Bedankt voor jullie advies
Brandwerend manchet? Steenwol in geluidsisolerende variant? En dan hopen dat de overspraak niet door de buis komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Acadiane schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:12:

Die zolder, of die vorstvrij blijft wanneer er 200m3 weggehaald wordt die vervolgens aangevuld wordt met buitenlucht, is natuurlijk de vraag.
De zoldervloer heeft een rc van 5 en de vlizotrap is een thermisch lek. Daar zit wel een piepschuimen deksel op, maar die is zo lek als een mandje. Hoeveel warmte er toegevoerd wordt door de vloer en de vlizo, tsja, geen idee.
Transmissie via de vloer wordt in dat geval wel even iets anders; dan heb je het met de eerder aangenomen 50m2 en 10grdT over ongeveer 100W

Vervolgens verder op het bierviltje:
-200m3 ventilatie = 0,55m3/s
- buitentemperatuur van -10 en binnen +5 dus delta van 15
-energiecapaciteit lucht 918 J/m3 K
=ongeveer 765W zonder uit te gaan van verschillen in vochtigheid.

Wat lekkage rond een vlizotrap zou ik niet vanuit gaan dat het tekort aanvult.
Wat ik mij afvraag, moet de vorstklep het volledige debiet (200m3) van zolder halen bij dreigende bevriezing? Of volstaat menging? En daarbij, voor hoe lang? Want eenmaal ontdooit c.q. opgewarmd zal de klep weer sluiten. Ik verwacht dus een cyclische werking. Maar of die aanname klopt?
En dat maakt dit een heel relevante vraag. Gewoon proberen kan. Als je weet welke temperatuur de zolder blijft zonder extra ventilatie geeft dat wellicht een aardige indicatie. Als het nu op zolder 15 graden blijft dan zel het wel goed komen, als het nu al <10 graden wordt dan kan het wel eens moeilijk worden.

Je kan altijd het luik van de trap open zetten in geval van nood toch ;)

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 22-11-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Acadiane schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:12:

Dat geschreven hebbende, ik kan dit natuurlijk ook proefondervindelijk toepassen. Ik zie vanzelf wel wat er gebeurt en of er aanpassingen nodig zijn.
Proberen vind ik altijd een goed idee, als je je flexibel kan opstellen, dat is op zo’n zolder een prima idee.

Ik heb overigens zelf een vergelijkbare situatie zonder vorst beveiliging op een onverwarmde (maar in mijn situatie ook slecht geïsoleerde, ook t.o.v. rest van het huis) zolder. Mijn begrip uit eerdere discussies in dit topic is dat met enthalpiewisselaar voorverwarming eigenlijk nooit daadwerkelijk nodig is, en meer een zaak is van BENG punten in nieuwbouw (geen voorverwarming, geen BENG punten). Mijn eigen backup is de hele zolder met een airco te gaan verwarmen tot een soort minimum temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ik heb nu zelf nog een keer de berekening gemaakt, met geupdate waardes, en ingetekend in de plattegronden. Ik snap alleen niet hoe ik nu het concept van overflow toe pas. In principe zie ik de open hal als verbinding tussen de begane grond en eerste verdieping.

Als ik nu de totalen zie, is er nog wat onbalans in de totalen maar dit moet opgelost kunnen worden denk ik (totalen in grijs). Ook gezien de ruimtes bij lange na niet tegelijk worden gebruikt lijkt mij dat er genoeg ruimte is, hoe kan je dit vervolgens het beste interpreteren? Ik heb veel gelezen maar dit is mij nog niet duidelijk. Ik hoef geen kant en klaar antwoord, het is een mooi leerproces!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iytymq0GQ9DkZHvTNEBibkRMDKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPbmAk3girnAno0eyFFm6574.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wgI7FkMnEnQ28wWnZKu2K7JQ64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8tfhPaByc5BD1Ve1Ls4tuSLn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnYWENjrQ85oa6n3N2C3G_B3wv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMgM6nvGzK9DXMhINjaeWbNE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door BrcBas op 22-11-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je totaaldebiet lijkt me extreem hoog. Dat gaat 1 Q600 niet eens trekken, je gaat zo 2x een Q450 nodig hebben. Hoeveel man komt er in jouw huis te wonen? 8? (4 slaapkamers met 2 personen?)
Er staan heel veel voorbeelden in dit topic, zeker als je zoekt op afbeeldingen ("Toon posts:" bovenaan het topic). Daar zitten zat voorbeelden met overflow bij.
Je kunt ook voor jezelf de luchtstroom tussen alle kamers in beeld brengen, dan krijg je ook snel een idee waar je overflow kunt gebruiken in je voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
@BrcBas overflow kun je bepalen door het 'volgen' van de luchtstroom in de plattegrond vanaf waar je inblaast tot waar je uitblaast.
  1. de slaapkamer rechtsboven blaas je 70m3/h in. 70 m3/h stroomt over naar 2
  2. de slaapkamer rechts: Er komt 70 m3 overstroom van 1. Je blaast er nog 70 m3/h bij. Totaal wordt daar 140 m3/h geventileerd. Die 140 m3/h stroomt naar 5
  3. de slaapkamer midden, hier wordt 70 ingeblazen. Die 70 stroomt naar 5
  4. de slaapkamer links, hier wordt 70 ingeblazen. Die 70 stroomt naar 5
  5. de overloop hier komt 280 !!! binnen, daarvan stroomt 150 naar de badkamer en 130 naar beneden
  6. etc...
en eens met @P5ycho Als je dat tekeningetje nu eens maakt met je minimum hoeveelheden dan blijf je ruim binnen de Q600.
- als je niet zoveel afzuigt in de badkamers dan is er overstroom genoeg naar de woonkamer en hoef je daar helemaal niet zoveel in te blazen.
- overweeg de slaapkamer rechts maar 35m3/h in te blazen. De kans dat er vanuit de slaapkamer rechtsboven nog best schone lucht komt is hoog.
- Ik zou de garage/multifunctionele ruimte op afzuiging zetten. Als je een doorvoer maakt van het kantoor uit scheelt dat enorm in je balans.
- de fitness zou ik zeker geen overdruk geven. Als je de badkamer op 150 m3/h ventileert en niets inblaast trekt er 150 m3/h uit de woonkamer. Volgens mij is woonkamerlucht prima voor de fitness. Omdat je er mogelijk later (als je met 70 de fitness aan de wilgen hangt) een slaapkamer van maakt kun je 70 m3/h inblazen, tzt verlaag je dan de afzuiging van de badkamer naar 70 en je hebt de huiskamerluchtjes niet in de slaapkamer.

[ Voor 42% gewijzigd door ZonnigY op 22-11-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Dit is inderdaad best veel. De vraag van P5cho is daarbij het belangrijkste, is dit echt een achtpersoonshuishouden? Dan moet er ook meer bij de woonkamer, die is nu voor vier. Of zijn dit drie studerende kinderen die allemaal regelmatig in het weekend mét partner thuis slapen of zo? Dan lijken me de slaapkamers niet gek eigenlijk.

De gym is wel een leuke, die zien we niet vaak. Je hebt inderdaad als die flink wordt gebruikt een hele grote aanvoer nodig. Even een check, deze wordt dus daadwerkelijk regelmatig door twee personen gebruikt die dan allebei tegelijk een uur intensief gaan sporten? Als dat zo is, dan blaast dat je benodigde debiet enorm op. Ik zou dan kijken naar een flexibele oplossing. Bijvoorbeeld een handmatige klep, of domotica gestuurde klep, die de aanvoer naar het kantoor en multifunctionele ruimte tijdelijk kan omzetten naar de gym. Als de gym dan niet voor sporten in gebruik is, wordt de luchtverversing in die ruimte via overflow vanuit kantoor naar gym-WC gedaan.

Hoe dan ook ga je heel veel aanvoer over hebben, en omdat het ook van meerdere kanten komt is die makkelijk te laten overstromen naar de woonkamer. Alle aanvoer ventielen uit de woonkamer kunnen dus weg. De volledige luchtverversing in de woonkeuken komt dan door verse lucht van andere kamers die door de afvoer ventielen in de keuken wordt afgezogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 17:21
Tenzij je de multfunctionele ruimte echt niet (nooit) als garage (gaat) gebruikt/en moet je die niet aanvoeren en via overloop in de bijkeuken afvoeren. Als je daar een keer iets met stank of chemicaliën doet (of met de uitlaat naar achter in rijdt) zit je hele vieze lucht je huis in te duwen. Ik ben van de school 'ontwerp je huis voor JOUW gebruik, niet voor de volgende' maar zelfs dan zou ik hier nog eens heel kritisch naar kijken.
Officieel hoor je een garage niet op je luchtsysteem aan te sluiten maar een 'eigen' ventilatie direct naar buiten te geven maar daar zou je wat mij betreft nog enigszins in kunnen smokkelen door de garage af te zuigen. Zolang de deur naar de bijkeuken niet luchtdicht is heb je dan altijd wat beweging in de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickvdruit
Had dit ook gevonden ja, ik ga maar uit van het boekje die erbij zat, dat lijkt me het betrouwbaarst,
Overigens met stand 3 aan door de nacht, ventiel blaast gemeten 31m3h. Met 2 personen en een hond kwamen we 's ochtends tot 1153ppm CO2. Staat dat een beetje in verhouding tot elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Wat ik opgestoken heb van dit topic is dat een aanvoer van 30m3h staat voor 1 persoon. In jouw geval is het dus te weinig voor 2 personen met hond.

[ Voor 5% gewijzigd door Acadiane op 22-11-2024 19:23 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
nickvdruit schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:06:
[...]

Had dit ook gevonden ja, ik ga maar uit van het boekje die erbij zat, dat lijkt me het betrouwbaarst,
Overigens met stand 3 aan door de nacht, ventiel blaast gemeten 31m3h. Met 2 personen en een hond kwamen we 's ochtends tot 1153ppm CO2. Staat dat een beetje in verhouding tot elkaar?
Weet je wel zeker dat je goed meet? Die holdpeak meters bakken er niet veel van heb ik het idee.
Als je je debiet weet (je wtw regelt naar een debiet) dan kun je het debiet van alle ventielen optellen en daarna corrigeren naar het totale debiet. Dan zit je redelijk goed. Het wordt echter heel anders als je heel grote debieten gaat meten en verwacht dat die meting lineair schaalt... Dat gaat niet op ben ik bang. Ik heb dat nog niemand zien bewijzen hier op het forum.

Met een wtw unit die niet stuurt op debiet heb je een probleem, want je bent niet zeker van je anemometer, maar ook niet van je wtw debiet. Dan kun je alleen relatief meten tussen ventielen, het debiet kun je nooit bepalen.

Ik vind 31m3/h heel laag voor 2 personen en een hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
master1104 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:19:
Ik had soort gelijke beleving met de kinderkamer naar woonkamer doorvoer. Uiteindelijk uit voorzorg de buis in de kinderkamer in een MDF koof gezet en de koof gevuld met steenwol. Komt nu geen geluid meer door 😃
Ja ik zit al te kijken, de buizen lopen hier ook door de kamer heen, die gaan in een koof en inderdaad pak steenwol erin. Als het achter het schot niet voldoende wil zet ik er daar desnoods een dubbele laag gips tegenaan ook met daarachter steenwol. Dan demp ik het wel weg :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
P5ycho schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:12:
[...]

Weet je wel zeker dat je goed meet? Die holdpeak meters bakken er niet veel van heb ik het idee.
Als je je debiet weet (je wtw regelt naar een debiet) dan kun je het debiet van alle ventielen optellen en daarna corrigeren naar het totale debiet. Dan zit je redelijk goed. Het wordt echter heel anders als je heel grote debieten gaat meten en verwacht dat die meting lineair schaalt... Dat gaat niet op ben ik bang. Ik heb dat nog niemand zien bewijzen hier op het forum.

Met een wtw unit die niet stuurt op debiet heb je een probleem, want je bent niet zeker van je anemometer, maar ook niet van je wtw debiet. Dan kun je alleen relatief meten tussen ventielen, het debiet kun je nooit bepalen.

Ik vind 31m3/h heel laag voor 2 personen en een hond.
Dat was uiteindelijk een beetje de vraag, in hoeverre is de holdpeak betrouwbaar. Maar daar valt dan weinig over te zeggen. Het enige wat ik weet is dat ik vannacht op 1300ppm uit kwam op de 90% stand van de WTW. Mijn vermoeden is dus wel dat de WTW bij lange na niet meer levert wat die ooit deed, maar om dit zeker te weten zal ik dus een professionele meter moeten regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrcBas
P5ycho schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:08:
Je totaaldebiet lijkt me extreem hoog. Dat gaat 1 Q600 niet eens trekken, je gaat zo 2x een Q450 nodig hebben. Hoeveel man komt er in jouw huis te wonen? 8? (4 slaapkamers met 2 personen?)
Er staan heel veel voorbeelden in dit topic, zeker als je zoekt op afbeeldingen ("Toon posts:" bovenaan het topic). Daar zitten zat voorbeelden met overflow bij.
Je kunt ook voor jezelf de luchtstroom tussen alle kamers in beeld brengen, dan krijg je ook snel een idee waar je overflow kunt gebruiken in je voordeel.
Wij hebben inderdaad nu maar een 4 persoons huishouden, maar en vaak mensen over de vloer en dit is ons huis voor een hele lange tijd (waarin partners van kinderen ook relevant gaan worden). Zelfs mantelzorg kan nog een optie gaan worden.
ZonnigY schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:23:
@BrcBas overflow kun je bepalen door het 'volgen' van de luchtstroom in de plattegrond vanaf waar je inblaast tot waar je uitblaast.
  1. de slaapkamer rechtsboven blaas je 70m3/h in. 70 m3/h stroomt over naar 2
  2. de slaapkamer rechts: Er komt 70 m3 overstroom van 1. Je blaast er nog 70 m3/h bij. Totaal wordt daar 140 m3/h geventileerd. Die 140 m3/h stroomt naar 5
  3. de slaapkamer midden, hier wordt 70 ingeblazen. Die 70 stroomt naar 5
  4. de slaapkamer links, hier wordt 70 ingeblazen. Die 70 stroomt naar 5
  5. de overloop hier komt 280 !!! binnen, daarvan stroomt 150 naar de badkamer en 130 naar beneden
  6. etc...
en eens met @P5ycho Als je dat tekeningetje nu eens maakt met je minimum hoeveelheden dan blijf je ruim binnen de Q600.
- als je niet zoveel afzuigt in de badkamers dan is er overstroom genoeg naar de woonkamer en hoef je daar helemaal niet zoveel in te blazen.
- overweeg de slaapkamer rechts maar 35m3/h in te blazen. De kans dat er vanuit de slaapkamer rechtsboven nog best schone lucht komt is hoog.
- Ik zou de garage/multifunctionele ruimte op afzuiging zetten. Als je een doorvoer maakt van het kantoor uit scheelt dat enorm in je balans.
- de fitness zou ik zeker geen overdruk geven. Als je de badkamer op 150 m3/h ventileert en niets inblaast trekt er 150 m3/h uit de woonkamer. Volgens mij is woonkamerlucht prima voor de fitness. Omdat je er mogelijk later (als je met 70 de fitness aan de wilgen hangt) een slaapkamer van maakt kun je 70 m3/h inblazen, tzt verlaag je dan de afzuiging van de badkamer naar 70 en je hebt de huiskamerluchtjes niet in de slaapkamer.
Echt super nuttige informatie dank - en het concept van overflow is me nu ook helemaal duidelijk! Ik ga er eens mee aan de slag met de berekening! Dan zou je wel inblaas in de gym doen maar veel minder dan wat ik initieel ingetekend had (rond de 70 houden)?

De woonkamer zal ik ook opnieuw berekenen met het bovenstaande concept uitgewerkt.
Threbez schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:58:
Tenzij je de multfunctionele ruimte echt niet (nooit) als garage (gaat) gebruikt/en moet je die niet aanvoeren en via overloop in de bijkeuken afvoeren. Als je daar een keer iets met stank of chemicaliën doet (of met de uitlaat naar achter in rijdt) zit je hele vieze lucht je huis in te duwen. Ik ben van de school 'ontwerp je huis voor JOUW gebruik, niet voor de volgende' maar zelfs dan zou ik hier nog eens heel kritisch naar kijken.
Officieel hoor je een garage niet op je luchtsysteem aan te sluiten maar een 'eigen' ventilatie direct naar buiten te geven maar daar zou je wat mij betreft nog enigszins in kunnen smokkelen door de garage af te zuigen. Zolang de deur naar de bijkeuken niet luchtdicht is heb je dan altijd wat beweging in de garage.
Het is niet echt een garage qua gebruik maar mogelijk wordt het deels tijdelijk als werkplaats gebruikt tijdens de verbouwing maar later mogelijk een andere invulling (bios, oid). Ik ga hier apart iets voor opbouwen (ducobox misschien met directe uitblaas naar buiten). Maar wel wat leidingen aanleggen zodat ik flexibel ben als alles straks open ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:03
BrcBas schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:30:
[...]

Het is niet echt een garage qua gebruik maar mogelijk wordt het deels tijdelijk als werkplaats gebruikt tijdens de verbouwing maar later mogelijk een andere invulling (bios, oid). Ik ga hier apart iets voor opbouwen (ducobox misschien met directe uitblaas naar buiten). Maar wel wat leidingen aanleggen zodat ik flexibel ben als alles straks open ligt.
Dan zet je toch gewoon even de deuren open als je gaat zagen of iets dergelijks? Want met een ducobox ga je aanzuigen, dan komt er door iets buitenlucht naar binnen en blaas je ook weer naar buiten.
De deur openzetten doet hetzelfde eens scheelt je een apparat kopen, kanalen leggen en installeren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 23:17

Pizzalucht

Snotneus.

Weet iemand of het mogelijk is om RF schakelaars te koppelen aan een Vasco D150 compact? Ik heb een HF (badkamer) en CO2 (slaapkamer) sensor/bediening gekocht, maar ik krijg ze niet verbonden. In de handleiding staat ook niks over het verbinden van een RF schakelaar, maar het is me wel zo verkocht door ventilatieland...

Edit: na lang zoeken een sheet gevonden van Vasco waarin staat dat deze niet werken met de D150 compact, lekker dan :(

[ Voor 15% gewijzigd door Pizzalucht op 23-11-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:13
Heeft er hier iemand ervaring met het boren van gaten in een breedplaatvloer? Mijn boerenverstand zegt dat als je de tralieliggers en de rest van de bewapening zoveel mogelijk intact laat, er weinig schade is en weinig verlies van de constructie sterkte. Ik ga het nog navragen bij een constructeur. Tijdens het zoeken kan ik helaas weinig vinden over grote gaten boren in breedplaatvloeren. Iemand die hier iets over kan zeggen vanuit eigen ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Ik heb drie gaten in onze kanaalplaatvloeren geboord. Daarvoor heb ik een constructeur (de gene die onze woning in 2000 doorgerekend heeft) een mail gestuurd met de geplande locaties op de tekening.

Dat was maar goed ook! Je mag beslist niet zomaar in een kanaalplaatvloer boren was zijn reactie. Op de plek waar ik wilde boren liep een belangrijke voorspan wapening aan de bovenzijde. Uiteindelijk bleken er drie verschillende kanaalplaten te zijn en heeft hij per plaat ingetekend waar de wapening liep. Zijn conclusie was: wapening aan bovenzijde beslist niet doorboren, wapening aan onderzijde waar mogelijk ontwijken en waar niet mogelijk alleen een bepaalde wapening doorboren (niet aan de rand, niet in het midden). Groter dan 132mm raadde hij sterk af ivm risico op raken tweede wapening.

Zou wat mij betreft wel een plek in de startpost verdienen, want als de plaat verkeerd geboord wordt zijn de rapen gaar (doorbuigen met scheuren als gevolg). Zonder advies van constructeur gaat je verzekering je dan ook vermoedelijk niet helpen.

Samenvattend: constructeur of vloerfabrikant raadplegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Het grote verschil hier is dat een breedplaatvloer een hele andere constructie heeft dan een kanaalplaatvloer, en dat bij een breedplaatvloer aannames nog riskanter zijn.

Mijn kanaalplaatvloer heeft alleen wapening aan de onderkant met verschillende sterktes. Dat wisselt per fabrikant en toepassing, dat zie je al hierboven.

Je kunt het beste bij de gemeente de constructieberekening opvragen en daarmee terug naar de betreffende constructeur gaan. Dat heb ik ook gedaan bij mijn kanaalplaatvloer. Gaten aangegeven op pdf, paar uurtjes werk voor de constructeur.
Alle gaten konden gewoon gemaakt worden in mijn geval, zelfs door de wapening.

Later nog een gaatje extra opgevraagd omdat ik er niet helemaal mee wegkwam. Daar hebben ze niet voor gefactureerd, dus een slagroomtaart nagestuurd voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
JeffreyH-8 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:18:
Heeft er hier iemand ervaring met het boren van gaten in een breedplaatvloer? Mijn boerenverstand zegt dat als je de tralieliggers en de rest van de bewapening zoveel mogelijk intact laat, er weinig schade is en weinig verlies van de constructie sterkte. Ik ga het nog navragen bij een constructeur. Tijdens het zoeken kan ik helaas weinig vinden over grote gaten boren in breedplaatvloeren. Iemand die hier iets over kan zeggen vanuit eigen ervaring?
De uitdaging bij breedplaatvloeren is ook dat boren zonder het raadplegen van foto's eigenlijk niet te doen is. Die vloeren liggen stampvol met allerlei leidingwerk (riool, ventilatie, koelmiddel, warm water, koud water, enorm veel elektra etc etc). De kans dat je er daarvan eentje raakt is erg groot.
Ik heb hier bij beide vloeren tientallen foto's van het leidingwerk genomen (ongeveer elke meter een, en dan meerdere banen naast elkaar), en heb die al een aantal keer nodig gehad.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:13
Helaas heeft de gemeente de constructieberekening van onze woning niet meer. Ze hebben alleen een bestektekening in hun bezit. Het is een woning uit 1988 dus ik verwacht dat het leidingwerk stukken minder is dan bij nieuwbouw, wel een goede opmerking.

Ik zal morgen de constructeur bellen of hij hier naar wil kijken. Het is wel balen dat de gemeente alleen nog maar een bestektekening heeft, want er ontbreekt zo een hoop informatie. Het bouwbedrijf is overgenomen en die hebben de informatie ook niet meer. De architect van destijds is reeds overleden. Het is te hopen dat de vorige bewoners nog originele tekeningen hebben anders wordt het een lastige klus ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04:22
Dag allemaal,

Zouden jullie eens met mij mee willen kijken/denken op onderstaande?

Dank alvast!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Bij ons is een balansventilatie systeem aangelegd en ik vraag me af of dat helemaal naar behoren is gegaan. De verbindingen van de WTW unit naar buiten zijn met (zover ik kan inschatten) flexibele dempers. De uitlaat naar een manchet door het dak, de inlaat naar een bocht door de gevel. Zie foto's hieronder. Het was allemaal erg krap dus ik kan me voorstellen dat een flexibele oplossing noodzakelijk was. Maar ik vraag me sterk af is of dat voldoende geisoleerd is? Tenslotte komt daar in de winter erg koude lucht door naar binnen en met name de aansluitingen naar de gevel en aan de wtw unit lijken helemaal ongeïsoleerd.

Wat vinden jullie hier van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBp3hzKN5d20NDWU_E-0cxvoY-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snOjQkADvTenYY5CTMGh4b2X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a5T6cf7tGNBTpLwrZpu7keK4kk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JAdYuSLPPCQel9eYAI1gGgV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
Op het oog lijkt het een gewone ongeisoleerde spirobocht te zijn. Als dat waar is dan loopt je condens er aan alle kanten vanaf bij vorst. Vaak kan je met je hand (of beter: warmtebeeldcamera gebruiken) wel voelen of het inderdaad ongeisoleerd is.

Wat voor een dakdoorvoer hebben ze geplaatst? Die wil je ook goed lekdicht aangesloten hebben ivm condens risico en uiteraard eentje met niet te veel weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

@Delium86
Wat betreft overstroom van de slaapkamers, dat moet inderdaad onder de deur door (naar bijvoorbeeld de badkamer). In de tab "overstroom" van de excelsheet kun je berekenen hoe groot die kier moet zijn.

Waarom wil je aanvoer in de keuken hebben? Het lijkt mij logischer om dat bij de huiskamer aan te voeren en in de keuken af te zuigen. Op die manier gebruik je de overstroom ook om beter gebruik te maken van de schone lucht. Ook hier zal genoeg ruimte moeten zijn onder de deuren om de lucht door te kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik heb momenteel een Itho Daalderop CVE-S die een afzuiging van 375 m3/h zou moeten hebben.
Dit is wel maar één 125mm buis die naar zowel de badkamer, keuken als wc gaat. Ook is de aftakking naar de badkamer een gat in diezelfde buis (dus ik kan me voorstellen dat dat niet ideaal is. De spiegel/muren beslaan op dit moment heel erg, en het duurt erg lang voordat dit weg is (met de ventilatie op max en deur op een kier).

Mijn plan is om een afzuiging van 75 m3/h te realiseren in de badkamer met mij nieuwe WTW installatie, maar nu vraag ik me af of dat wel genoeg is gezien de problemen die ik heb met de huidige afzuiging.

Is er een manier om te bepalen wat de geschikte afzuiging is voor mijn situatie? Of misschien om de huidige afzuiging te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
master1104 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:44:
Op het oog lijkt het een gewone ongeisoleerde spirobocht te zijn. Als dat waar is dan loopt je condens er aan alle kanten vanaf bij vorst. Vaak kan je met je hand (of beter: warmtebeeldcamera gebruiken) wel voelen of het inderdaad ongeisoleerd is.

Wat voor een dakdoorvoer hebben ze geplaatst? Die wil je ook goed lekdicht aangesloten hebben ivm condens risico en uiteraard eentje met niet te veel weerstand.
Bedankt voor je advies. Volgens mij is die bocht inderdaad ongeïsoleerd. Ik ga vragen of ze die beter kunnen isoleren. Onderaan bij de aansluiting naar de WTW lijkt het ook ongeïsoleerd dus ik neem aan dat daar hetzelfde geldt. En is zo'n flexibele demper voldoende geïsoleerd om condens te voorkomen?

Ik weet niet wat voor dakdoorvoer het precies is maar op het oog lijkt het een Renson design dakdoorvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Het zou ook een geïsoleerde flexibele buis kunnen zijn, geen flexibele demper. Vanaf de buitenkant zijn die moeilijk van elkaar te onderscheiden. Je kan ze vanaf de binnenkant onderscheiden omdat een demper een geperforeerde binnenslang heeft en een geïsoleerde flex buis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04:22
pythagorasABC schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:12:
@Delium86
Wat betreft overstroom van de slaapkamers, dat moet inderdaad onder de deur door (naar bijvoorbeeld de badkamer). In de tab "overstroom" van de excelsheet kun je berekenen hoe groot die kier moet zijn.

Waarom wil je aanvoer in de keuken hebben? Het lijkt mij logischer om dat bij de huiskamer aan te voeren en in de keuken af te zuigen. Op die manier gebruik je de overstroom ook om beter gebruik te maken van de schone lucht. Ook hier zal genoeg ruimte moeten zijn onder de deuren om de lucht door te kunnen laten.
In alle eerlijkheid denk ik dat ik daar gewoon een foutieve aanname heb gedaan. Was even in de veronderstelling dat ik daar rekening moest houden met de gevraagde capaciteit i.v.m. aanwezigheid (de 90m3/h) maar dat ondervang je natuurlijk ook door voldoende toevoer bij de woonkamer te hebben (plus dat we normaliter nooit met 4 in de woonkamer zitten en 2 in de keuken gegeven samenstelling gezin - dus dat zou prima met overflow opgelost moeten kunnen worden).

De ruimte onder de deur blijf ik nog wel een moeilijk punt vinden, vooral in bijvoorbeeld de praktijkruimte omdat we daar eigenlijk maar 1 uitgang hebben richting de rest van de woning. Als ik daar met max 150m3/h wil rekenen is volgens mij de consequentie dat we daar een gigantische kier moeten hebben of een deel van de lucht toch ook daar laten afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Zijn er ook mooie oplossingen voor een ventiel voor wandmontage?

Ik zoek een mooie oplossing om lucht toe te voeren op zolder via een ventiel in het knieschot.
Nu kan ik gewoon een 125mm buis tegen de wand plaatsen aan de achterkant, met een normaal ventiel aan de voorkant. Maar gezien de ligging komt dan midden in de ruimte op 1m hoogte een ventiel te zitten.

Een muurrooster als deze lijkt me veel netter: https://www.ventilatielan...ar-190x190-wit-n12r/6508/

Ik heb alleen geen idee of zoiets geschikt is als aanvoerventiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik heb deze een paar keer in de wand zitten. Vond ik mooie strakke afwerking. Zit geen regeling bij, maar dat past juist goed bij mijn situatie waarin alle buizen een handmatige regelklep hebben in de technische ruimte dicht bij de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:55
Mede dankzij dit topic hebben we in onze nieuwbouwwoning nu een mooi balansventilatiesysteem (Zehnder Q450 ERV). Erg tevreden over het principe en heeft sinds oplevering zomer al 2 MWh aan verwarming bespaart.

We hebben alleen nog een punt met betrekking tot het geluid wat in de slaapkamers te horen is (vooral toevoer, de afvoer geeft geen problemen).

De installateur is al eens terug geweest en heeft een turbulent t-stuk vervangen en de ventielen opnieuw ingeregeld aan de hand van de "Balansventilatie Rekenhulp" sheet die ik had ingevuld, waarbij is opgelet dat de meeste ventielen zover mogelijk open staan. Helaas heeft bovenstaande actie echt 0 effect gehad, de gemeten dB's met een decibelmeter zijn niet veranderd. 34 dB op stand 2 en 37 dB op stand 3, gemeten 1 meter boven het bed. De Q450 staat op een betonnen vloer in een afgesloten technische ruimte op zolder. Het geluid komt echt via de kanalen.

Nu heb ik de flexibele "geluiddempers" er eens afgehaald en vraag mij af of dit wel geluiddempend is of alleen thermisch isolerend. Ik weet niet welk type het is maar hij is opgebouwd van binnen naar buiten uit aluminium met wat kleine gaatjes, solide transparant plastic, glaswol, aluminium. De geluiddempende slangen die ik zie in de webshops hebben allemaal een geweven stoffen binnenkant.

Heeft iemand een idee of dit inderdaad de verkeerde slangen zijn, en zo nee wat een andere oplossing zou kunnen zijn (rigide demper erachter)?

Totale installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6a4j0qBA-bYBvImyZX6yoURbPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wSuauZTs9KcbZ9B9plutBwF.jpg?f=fotoalbum_large

"Demper":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYFPHBz2kx7fWCM43zkG-7-ICn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twqE8GRw1HeQE8HlxmtDCA0B.jpg?f=fotoalbum_large

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Laatst online: 11:42
@peeter123 Bij mij zijn de dempers aan de binnenzijde voorzien van een ander soort materiaal dan de geïsoleerde slangen. De geïsoleerde slangen hebben aluminium, wat is te zien op jouw foto. In de dempers lijkt het materiaal meer een soort wit stoffen spul te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@peeter123 flexibele slangen die akoestisch moeten dempen zien er meestal van binnen uit zoals in onderstaande foto te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMgtPwCd4g9ZhQyWtsuKtyGHyvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpuQhBfElMuN2dpZnTUdFnGC.jpg?f=fotoalbum_large

Links een Panflex Master ISO AKS, rechts een DEC Sonodek (beide 180mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:32
@peeter123 Andere vraag ten aanzien van de installatie, hoe hoog is de ruimte hier? Denk dat ik mogelijk deze kan imiteren in mijn eigen huis. Maar dat moet dan qua hoogte wel passen dus houd mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:17

hrv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Sterker nog. Sonodec heeft een non-woven versie en de versie die jij hebt.

https://www.decinternational.com/nl/sonodec-250.html
https://www.decinternational.com/nl/sonodec-non-woven.html

In beide gevallen staat "vermindering van machinegeluiden" aangegeven. Bij de diverse webshops staat de alu versie als een flexibele geïsoleerde slang en de non-woven versie als een geluidsdemper benoemd.

Op de site kun je de technische specificaties downloaden en dan kun je zien dat de non-woven versie een betere demping geeft.
Verschil is wel dat de andere versie voorkomt dat glaswoldeeltjes in de luchtstroom komen. Maar door die plastic laag is de demping dus een stukje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:03
Vanwege de hoogte van onze vliering kan ik eigenlijk niet anders dan onze Zehnder Q350 op de houten vlieringvloer zetten, recht boven de overloop.
Wat gaat dat doen met geluid? Ik kan er een dikke rubberen mat onder leggen, zorgen dat er geen groot oppervlak de grond raakt en verder weet ik niet wat ik kan doen om geluid van de unit zelf zoveel mogelijk te reduceren. Iemand ideeën?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@No Hands mijn Q350 staat op een zelf gemaakt tafeltje op een houten vloer. Het tafeltje heb ik voorzien van dempers (zitten veren in) die ook gebruikt kunnen worden voor airco’s. Ik merk geen doorgave van trillingen.
Zo’n tafeltje kun je natuurlijk ook veel lager maken. Of zelfs alleen een houten plateau met dempers er onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJsacQ-c0Lur-bm48GP9TRcKm_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1STAXIglONiQskh5SgwqRJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:06
No Hands schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:51:
Vanwege de hoogte van onze vliering kan ik eigenlijk niet anders dan onze Zehnder Q350 op de houten vlieringvloer zetten, recht boven de overloop.
Wat gaat dat doen met geluid? Ik kan er een dikke rubberen mat onder leggen, zorgen dat er geen groot oppervlak de grond raakt en verder weet ik niet wat ik kan doen om geluid van de unit zelf zoveel mogelijk te reduceren. Iemand ideeën?
Ik was heel bang voor trillingen die doorgegeven zouden worden. In mijn geval aan een brakke metalstud muur die niet voldoet aan de eisen uit de installatiehandleiding. Daarom heb ik ook een plan voor een soortgelijke stoels als van @Franciesco ontwikkeld. Echter, ik merk dat de machine helemaal niet veel trilt. Het motorgeluid door de kanalen is vele malen hinderlijker.

Een rubberen mat zal denk ik al voldoen. En anders idd een stoel met dempers knutselen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
hrv schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:37:

In beide gevallen staat "vermindering van machinegeluiden" aangegeven. Bij de diverse webshops staat de alu versie als een flexibele geïsoleerde slang en de non-woven versie als een geluidsdemper benoemd.

Op de site kun je de technische specificaties downloaden en dan kun je zien dat de non-woven versie een betere demping geeft.
Verschil is wel dat de andere versie voorkomt dat glaswoldeeltjes in de luchtstroom komen. Maar door die plastic laag is de demping dus een stukje minder.
Toevallig heb ik net 2 non vowen versies besteld, om de ventilatie op zolder wat te verleggen (i.p.v. de open zolder heb ik nu 2 kamers gemaakt, dus heb een extra inblaaspunt nodig). Er zit nu een 1 meter lange demper met barrier, lijkt sprekend op sonodex 250. Deze wil ik vervangen door de non woven variant.

De verschillen in geluidsdemping tussen beide versies zijn vrij groot, in het voordeel van de non woven versie.
Dus ik heb goede hoop dat de geluidsoverlast minder wordt.
Ik maak me wel wat zorgen over het ontbreken van een barrier, dat lijkt me niet heel gezond? Potentieel glasvezeldeeltjes in je toevoerbuiven. Is dat een reëel gevaar denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
peeter123 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:58:
Mede dankzij dit topic hebben we in onze nieuwbouwwoning nu een mooi balansventilatiesysteem (Zehnder Q450 ERV). Erg tevreden over het principe en heeft sinds oplevering zomer al 2 MWh aan verwarming bespaart.

We hebben alleen nog een punt met betrekking tot het geluid wat in de slaapkamers te horen is (vooral toevoer, de afvoer geeft geen problemen).

De installateur is al eens terug geweest en heeft een turbulent t-stuk vervangen en de ventielen opnieuw ingeregeld aan de hand van de "Balansventilatie Rekenhulp" sheet die ik had ingevuld, waarbij is opgelet dat de meeste ventielen zover mogelijk open staan. Helaas heeft bovenstaande actie echt 0 effect gehad, de gemeten dB's met een decibelmeter zijn niet veranderd. 34 dB op stand 2 en 37 dB op stand 3, gemeten 1 meter boven het bed. De Q450 staat op een betonnen vloer in een afgesloten technische ruimte op zolder. Het geluid komt echt via de kanalen.

Nu heb ik de flexibele "geluiddempers" er eens afgehaald en vraag mij af of dit wel geluiddempend is of alleen thermisch isolerend. Ik weet niet welk type het is maar hij is opgebouwd van binnen naar buiten uit aluminium met wat kleine gaatjes, solide transparant plastic, glaswol, aluminium. De geluiddempende slangen die ik zie in de webshops hebben allemaal een geweven stoffen binnenkant.

Heeft iemand een idee of dit inderdaad de verkeerde slangen zijn, en zo nee wat een andere oplossing zou kunnen zijn (rigide demper erachter)?

Totale installatie:
[Afbeelding]

"Demper":
[Afbeelding]
Kloppen je aansluitingen van binnen/buiten wel? Ik kan het op de foto net niet goed zien, maar linksvoor gaat door je dak (uitblaas) en rechtsvoor lijkt ook door je dak te gaan. Dat zou heel vreemd zijn, want rechtsvoor zou naar de woonruimte moeten gaan. Mocht je een omgebouwde unit hebben (L ipv R) dan zou de buis linksvoor naar de woonruimte moeten gaan. Het kan bij de Zehnder Q serie nooit zijn dat links en rechts een buis naar buiten gaat.

Maargoed, wellicht vertekend de foto het beeld hoor.

Verder even zorgen dat je de binnenslang goed luchtdicht op de flenzen taped, je wil absoluut geen blank glaswol in je luchtstroom hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
roltor schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:26:
[...]

Toevallig heb ik net 2 non vowen versies besteld, om de ventilatie op zolder wat te verleggen (i.p.v. de open zolder heb ik nu 2 kamers gemaakt, dus heb een extra inblaaspunt nodig). Er zit nu een 1 meter lange demper met barrier, lijkt sprekend op sonodex 250. Deze wil ik vervangen door de non woven variant.

De verschillen in geluidsdemping tussen beide versies zijn vrij groot, in het voordeel van de non woven versie.
Dus ik heb goede hoop dat de geluidsoverlast minder wordt.
Ik maak me wel wat zorgen over het ontbreken van een barrier, dat lijkt me niet heel gezond? Potentieel glasvezeldeeltjes in je toevoerbuiven. Is dat een reëel gevaar denk je?
Ook de nonwoven versie houdt volgens de fabrikant de glasvezelseeltjes tegen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
master1104 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:34:
[...]

Ook de nonwoven versie houdt volgens de fabrikant de glasvezelseeltjes tegen toch?
Dat kon ik niet direct terugvinden, maar ging ik wel vanuit.
O.a. aan de hand van deze zin uit de specificaties:
De SONODEC NON-WOVEN voldoet aan alle eisen en is gekwalificeerd volgens de specificaties van:
NEN 13180: “Ventilatie in gebouwen - Luchtkanalen - Afmetingen en mechanische eisen voor flexibele kanalen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Inderdaad, ik zie het ook niet staan. Wel dat qua VOC waardes ook de Franse A+ norm halen, maar wat dat inhoudt..? https://www.decinternatio.../nl/sonodec_non_woven.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door master1104 op 26-11-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Het zal aan de norm voldoen, maar waarom maak je een versie met een barrière waarbij je expliciet vermeldt dat die voorkomt dat er deeltjes in de luchtstroom komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
master1104 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:30:
Kloppen je aansluitingen van binnen/buiten wel? Ik kan het op de foto net niet goed zien, maar linksvoor gaat door je dak (uitblaas) en rechtsvoor lijkt ook door je dak te gaan. Dat zou heel vreemd zijn, want rechtsvoor zou naar de woonruimte moeten gaan. Mocht je een omgebouwde unit hebben (L ipv R) dan zou de buis linksvoor naar de woonruimte moeten gaan. Het kan bij de Zehnder Q serie nooit zijn dat links en rechts een buis naar buiten gaat.

Maargoed, wellicht vertekend de foto het beeld hoor.
Aansluitingen zijn goed. De afvoer zit linksvoor. De aanvoer dus linksachter (maar die kun je niet zien).
Rechts zitten de woonhuisaansluitingen, die netjes voorzien zijn van een demper. Ik vind het er netjes uit zien. Heb in dit topic veel beroerder installaties gezien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
hrv schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:59:
Het zal aan de norm voldoen, maar waarom maak je een versie met een barrière waarbij je expliciet vermeldt dat die voorkomt dat er deeltjes in de luchtstroom komen?
Inderdaad, dat vond ik vreemd. Dan vraag je je gelijk af waarom die extra barrier nodig is.
Ik heb het contactformulier ingevuld op de website van de fabrikant, met de vraag of er bij de versie zonder barrier een risico is op glasvezeldeeltjes in de luchtstroom.
Lijkt me niet, maar heb het liever zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 13:40
Wordt het gebruik van een verdeelkast eigenlijk altijd aangeraden? Ik ben een plan aan het maken met vooral spirobuizen en vlakkanalen en op aftakkingen ventielen aan te sluiten. Maar als daar verdeelkasten bij moeten dan moet ik weer even puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Sefa schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:39:
Wordt het gebruik van een verdeelkast eigenlijk altijd aangeraden? Ik ben een plan aan het maken met vooral spirobuizen en vlakkanalen en op aftakkingen ventielen aan te sluiten. Maar als daar verdeelkasten bij moeten dan moet ik weer even puzzelen.
Dit wordt helder in de TS uitgelegd:
Waarom zijn deze systemen zo populair ? Dit komt vooral vanwege het installatiegemak (geen spirobuizen zagen/slijpen), en omdat het ontwerp van het buizenstelsel een stuk eenvoudiger is zonder rekenwerk aan buisdiameters en luchtsnelheden. Er zijn eigenlijk maar twee redenen om niét voor zo'n luchtverdeelsysteem te kiezen.
Prijs: zijn ze iets duurder in de aanschaf. Als je budget beperkt is, kan een simpel spirobuissysteem goedkoop in elkaar te zetten zijn, zeker met tweedehands onderdelen van marktplaats.
Ruimte, maar sterk afhankelijk van je situatie. Je hebt bij een luchtverdeelsysteem al snel veel buizen nodig. Omdat de buisdiameter van dit soort systemen beperkt is tot een binnendiameter van 75mm, heb je eigenlijk twee buizen per ventiel nodig om geluidsoverlast en drukverlies te beperken. Zie hieronder bij geluid voor meer details. In een eengezinswoning krijg je dan met 4 aanvoer en 4 afvoerventielen * 2 buizen elk = 14 buizen, en soms veel meer. Dat is in sommige renovatie-situaties niet goed weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 13:40
Puntenwolk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:00:
[...]

Dit wordt helder in de TS uitgelegd:

[...]
Ah, dankje. Dit heb ik gelezen en ben voor spiro gegaan. Nu begon ik toch weer te twijfelen uit angst voor overspraak geluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Sefa schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:03:
Ah, dankje. Dit heb ik gelezen en ben voor spiro gegaan. Nu begon ik toch weer te twijfelen uit angst voor overspraak geluiden.
Spiro kan ook wel, zolang je maar iets van een overspraakdemper toevoegt. Als je met spiro zonder enige geluidisolatie van kamer naar kamer gaat kun je de (slaapkamer)geluiden van de ene zo in de andere horen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
hrv schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:59:
hrv schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:37:

Inmiddels heb ik antwoord van de producent over de vraag of er bij de versie zonder barrier glasvezel deeltjes in de luchtstroom kunnen komen:

Nee hier zal geen migratie plaatsvinden gezien dit doek(NON WOVEN) zo fijn geweven is dat hier geen isolatie deeltjes doorheen kunnen.

Het is zelfs zo fijn dat er nauwelijks tot geen vocht door kan doordringen.

We produceren deze slang al meer dan 15 jaar en worden dagelijks ingezet in de Utiliteit en Woningbouw, deze slangen worden ook ingezet in ziekenhuizen en clean ooms wat wil zeggen dat er geen isolatie materiaal mag vrijkomen.

Uiteraard moet wel 1 maal per jaar gereinigd worden met een stofzuiger

De Sonodec 250 is een ander type slang die een aluminium geperforeerde binnen slang heeft waarvan de perforatie grof is en er mogelijkewijs wel migratie kan ontstaan indien er geen Barrier in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Sefa schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:03:
[...]

Spirobuizen zijn “like for like” niet gehoriger dan luchtverdeelsystemen. Dus als je een volledig vergelijkbaar spirosysteem aanlegt met Ø80mm spirobuis, die je dan via enigszins dempende verdeel plenumboxen aan elkaar maakt, dan kom je ongeveer hetzelfde uit.

Dempende verdeelboxen voor spirobuizen zijn helaas niet goed verkrijgbaar, ik heb lang gezocht. Ik heb zelf voor mijn eigen Ø100mm spirobuis systeem deze plenumboxen gebruikt (wel zelf gaten zagen) waarbij de box van binnen enigszins gedempt is met wat geluidsisolatie aan twee kanten. Hier heb ik nauwelijks overspraak door, bij de twee ruimtes waar geen demper tussen zit (WC).

Omdat de boxen niet goed verkrijgbaar zijn in gangbare spirobuis maten, worden spirobuis systemen vaak met koppelstukken aan elkaar gezet. En vaak ook nog in veel grote diameters. Dan heb je inderdaad meer overspraak. Dat ligt alleen niet aan het stuk metaal dat je gebruikt, maar aan de compleet andere opzet van het systeem. En heb je dus ook dempers nodig.
Pagina: 1 ... 74 ... 97 Laatste