Deze unit heeft dus geen interne verschildrukmeter om het totaal debiet in de unit te meten? Dus je weet ook niet zeker of de unit ook echt op 225 draait?nickvdruit schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:57:
,
Ik ben ook begonnen met het inregelen. Helaas haal ik bij lange na het totale debiet van de installatie niet.
Situatie:
- WHR 91 uit 2003 op stand 3. Theoretisch vermogen van 225m3/h bij deze stand.
- HoldPeak HP-866B met 3d geprinte kap (zie foto)
- Berekende effectieve oppervlakte van de ventilator (binnendiameter - 3 spijlers - diameter ''binnencirkel'' = 0,258744 dm2.
De HoldPeak meet in m/s -> *10 -> dm/s -> *effectief oppervlakte -> dm3/s.
Alle afvoerpunten bij elkaar geeft 44 dm3/s. Meet ik de afvoer aan de unit zelf (met de leidingen die de woning ingaan losgekoppeld) kom ik op 43 dm3/s, dus redelijk gelijk.
Alle toevoerpunten bij elkaar geeft 42 dm3/s. Meet ik de toevoer aan de unit zelf, wederom met de leidingen naar de woning losgekoppeld, dan kom ik op 38 dm3/s. Ook hier niet bijzonder veel verschil, binnen de marge gezien de huis tuin en keuken meter.
44 dm3/s *3,6 = 158,4 m3/h. Dat is 67 m3/h per lager dan theoretisch haalbaar.
Wat lijkt jullie waarschijnlijker, dat de meting onbetrouwbaar is of dat de ventilatoren na 21 jaar zoveel kracht zijn verloren? De unit en leidingen zijn dit jaar nog gereinigd.
[Afbeelding]
Dan zou mijn gok zijn dat die theoretische maximum waarde van 225 is berekend met een bepaalde norm voor de totale kanaalweerstand. Misschien wel iets laags als 50 Pa. En dat de totale weerstand van de kanalen in jouw huis ietsje groter is, ook in schone staat, bijvoorbeeld een hele normale waarde als 100 Pa. Waardoor het totale debiet bij dezelfde motorsnelheid van de ventilator lager uitpakt.
Je zou de unit kunnen afkoppelen en met de anemometer direct op de unit kunnen meten als test.