big bang schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:21:
Ter verdediging van Itho met al zijn nukken; ze zijn dermate veel goedkoper, en dan met name de HRU350, dat het in veel (retrofit) gevallen het een stuk haalbaarder maakt om in een renovatie/bouw toch maar balansventilatie op te nemen. In een dure tijd een verdedigbare optie naar mijn mening, vervangen van de unit is na een jaar of 5 altijd nog een optie. En een technisch suboptimale maar goed geïnstalleerde Itho zal nog altijd heel veel beter presteren dan een type C ventilatie.
Technisch optimale keuzes zijn niet altijd mogelijk, en dan heb ik liever een installatie met goed kanaal werk en voldoende ventielen en een Itho, dan een Zehnder met te dunne kanalen en geknepen ventielen.
Sterker nog, dat is precies de keuze die ik in mijn huis gemaakt heb, waar er vooral heel veel geld is gegaan naar zaken die je niet achteraf even aanpast. Zoals extra isolatie in de vloer en wanden en overal trippel glas.
Grappig dat je dit zegt.
Ik heb de Itho HRU400. Mijn keuze was gebaseerd op breedte en geluid, en met name voor de toevoer (deze ligt volgens mij lager dan bij andere volgens de specs) en debietmeting voor de motoren, zodat je instelling altijd hetzelfde blijft, ipv toeren instellen, en bij meer weerstand (filter) je minder debiet krijgt.
Dat deze goedkoper is dan "vergelijkbare" andere units, was een leuk pluspunt.
Deze unit draait nu sinds april dit jaar (2024). Ik kon amper met de app erin komen, steeds geen verbinding, en updaten lukte ook niet. Ook de auto stand (heeft geen 2, alleen 1, auto, 3) was niet instelbaar, wat compleet kut is.
De al vermelde ***** service ben ik ook tegen aangelopen, veel geklaagd en besproken. Men is uiteindelijk wel hier geweest (toen wel prima tweetal mensen) en de sturingsunit vervangen. En warempel, AUTO werd toen ook instelbaar.
Nu nét bekijk ik de filters (4,5 maand sinds draaien), en zie dat (wat ik eigenlijk al verwachtte met de stomme flapjes aan de zijkant van de filter) er best wat zooi langs gaat. Maar ook dat er gewoon een anti-dreun mat losgekomen is.
... wel een goede vliegenvanger zoals je ziet ...
Deze mat heb ik er maar uitgetrokken zoals je begrijpt. Ik ga maar weer eens contact opnemen met Itho.
Ook kan ik niet meer de unit in met de vooringevulde ssid, door de nieuwe sturingsunit. De Itho-kerel kon dat wel met z'n eigen app, meermaals (na aangeven "unit vervangen"), maar ik dus niet. Kennelijk worden nieuwe ssid's van sturingsunit alleen LOKAAL in de app aangepast!!??!! Ik kan er wel in hoor, alleen moet ik wel handmatig een andere ssid invullen. Voor degenen die de unit niet kennen, zoals de meesten denk ik, er zit een QR code op, die scan je met de service-app. Dan vult ie het ssid en wachtwoord in, zodat je verbinding kan maken met de unit (gaat via z'n eigen wifipunt).
Oh ja, omdat het inlaatfilter goed vies was (afzuig niet), heb ik die vervangen. filterknopje 2 sec indrukken om te resetten zeggen ze. Alleen had ik nog geen filtermelding, en feedback geeft ie ook niet als je de "reset" uitvoert... Dus, of dat werkt, weet ik ook niet. Kleinigheidje hoor, bovenop alles...
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn. Ik heb spijt dat ik deze unit heb gekocht. Kennelijk motoren die dus echt snel vies worden, filters die niet lekker afsluiten, antidreunmatten die los komen, kapotte sturingsunit..
Het is dat ik wil gaan verhuizen, anders had ik alsnog een andere unit gekocht.
[
Voor 12% gewijzigd door
Ro123 op 06-09-2024 17:33
]