Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:49
J_star schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:05:
Herkennen we dat hier ook zo? De haard zit in dit huis centraal en een aanvoerleiding dwars door de huiskamer is ook niet direct een optie.
Kruipruimte?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:56
Nee helaas, dat had het allemaal makkelijker gemaakt maar er is enkel een betonnen vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:13
Gisteren maar een installatie bureau laten overkomen om mee te denken over de wtw installatie. Helaas van te voren wel een prijs (50,-) afgesproken voor het 'advies'/offerte maar ter plaatse melden ze wel dat een wtw niet gaat werken met een open haard zonder luchttoevoer.

Herkennen we dat hier ook zo? De haard zit in dit huis centraal en een aanvoerleiding dwars door de huiskamer is ook niet direct een optie.

Wel hebben ze goede ideeën aangeboden voor een potentiële route. Ook vastgesteld dat de huidige afvoer onvoldoende is en dat er geen optie is om niet zonder koofjes te werken.

We twijfelen nu toch om maar voor ventilatieroosters te gaan, met name omdat mijn partner heel graag de haard in de woning wil houden.
Bekend verhaal in dit topic. Haard en WTW kan je inderdaad niet tegelijk gebruiken zonder aanvoerkanaal voor de haard.

Dat betekent niet dat je het geheel niet kan installeren. Hier staat de haard er nog gewoon icm WTW, ook omdat de WAF dat wil. We doen dat ding 3x per jaar voor de gezelligheid met de feestdagen aan, mits het stookalarm groen is.

Het plan is dat ik dan de WTW helemaal uitzet voor de avond. Nog niet voortgekomen sinds WTW er staat. Dan gaan de ramen op een forse kier open (vrije doorlaat naar buiten samen 1 m2 of zo) en dan is het hier eventjes systeem A ventilatie in de winter, zoals het honderden jaren is geweest.

Ik overweeg nog of het in dat geval nodig is de inblaas op een minimale stand door te laten draaien om te voorkomen dat er rook in trekt. Afzuig gaat sowieso helemaal uit, met regelkleppen kan ik ook de afzuigbuizen helemaal dichtzetten.

Als je regelmatig stookt en dan het systeem niet uit wil of kan zetten. moet je inderdaad een haard lucht aanvoerkanaal maken. Je kan ook je “systeem d naar systeem a” knop met domotica proberen te automatiseren. Ramen die open kunnen zijn ook een must. En een partner die begrijpt dat het dan kouder en niet warmer wordt met de haard aan. En vervolgens zal het hele huis kurkdroog zijn en moet ik ~30 liter bij bevochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KarsS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:47:
Binnenkort ga ik mijn Zehnder Q350 unit op de plek zetten en aansluiten. Het buizenwerk is grotendeels klaar.

Ik ben me nu aan het oriënteren over hoe ik de aansturing wil doen. Op het moment heb ik nog geen bedieningsunit in huis. Mijn eerste vraag is dan ook; kan ik de Q350 gewoon in gebruik nemen zonder dat een bedieningsunit aangesloten is? Ik zou de unit dan in eerste instantie in de normaal stand willen laten draaien.
Wat versta jij onder een bedieningsunit? Er zit toch een bedieningspaneel op? Met die ingebouwde bediening functioneert de unit prima. Meer heb je niet nodig, tenzij je CO2-sturing wilt, maar dat is alleen maar een sensor, geen bediening.
Mijn tweede vraag is, wat is een handige keuze. Ik zou voor een ComfoSwitch C kunnen gaan. Ik verwacht dat dat goed genoeg is zoals ik het nu inschat. Maar het blijft toch een beetje knagen dat ik dan geen CO2 sensor kan aansluiten in de toekomst. Maar om meteen voor een optionbox te gaan lijkt mij ook wel weer een overkill.
Ik heb uiteindelijk beide gekocht. Is even pijn lijden, maar dat ben je ook zomaar weer vergeten.
Ik gebruik de LAN-adapter voor de externe toegang (en de firmware updates, wel speciaal account voor nodig), en de option box voor de CO2-sensoren en het (ook op afstand) uit kunnen schakelen van de unit en het loggen van die CO2-waarden (beide via een zwave adapter).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Gisteren maar een installatie bureau laten overkomen om mee te denken over de wtw installatie. Helaas van te voren wel een prijs (50,-) afgesproken voor het 'advies'/offerte maar ter plaatse melden ze wel dat een wtw niet gaat werken met een open haard zonder luchttoevoer.

Wel hebben ze goede ideeën aangeboden voor een potentiële route. Ook vastgesteld dat de huidige afvoer onvoldoende is en dat er geen optie is om niet zonder koofjes te werken.

We twijfelen nu toch om maar voor ventilatieroosters te gaan, met name omdat mijn partner heel graag de haard in de woning wil houden.
Heeft de haard een optie voor luchttoevoer? Dan zou je die nog door de kruipruimte (als je die hebt) laten lopen. Let wel op, GEEN lucht uit de kruipruimte halen maar de aanvoer door de muur/fundering naar buiten brengen.
Wij hadden voorheen ook een speksteen kachel zonder toevoer, de centrale afzuiging zorgde ervoor dat de rook soms door het deurtje (luchtspleet) de woonkamer inkwam. Met de afzuigkap aan werd dit nog erger. Er moeten nu eenmaal enorme hoeveelheden lucht de haard in en dat werkt niet als er onderdruk in je woning is. Later is er een luchttoevoer bijgemaakt en niets meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
Volgens mij heeft Zehnder een 'alleen toevoer' optie. Misschien dat je dan via de option box de unit kunt omschakelen als de haard aan is? De unit vraagt ook tijdens ingebruikname of er een open haard aanwezig is, dus er moet iig iets mee kunnen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:32
P5ycho schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:51:
Volgens mij heeft Zehnder een 'alleen toevoer' optie. Misschien dat je dan via de option box de unit kunt omschakelen als de haard aan is? De unit vraagt ook tijdens ingebruikname of er een open haard aanwezig is, dus er moet iig iets mee kunnen.
Klopt, kan ik in de app aanzetten. Maar gelukkig geen haard hier. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 08:37
icecreamfarmer schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Normale 3 standenschakelaar is meer dan voldoende.

Co2 schakeling werkt vaak suboptimaal omdat die andere verontreinigingen zoals fijnstof en vocs niet meenemen.
Hmm, ik zou verwachten dat je bij een CO2 geregelde sturing wel een basis luchtverversing kunt instellen? Als het ding inderdaad als maar lager gaat als de CO2 onder de grens blijft is dat niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
P5ycho schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Inbedrijfstellen kan volledig met de unit zelf, zonder externe schakelaars. Ik heb ze zelf ook niet. Aansturen ook.
Als je graag met domotica speelt kun je voor weinig de unit aansturen via een ESP32 en home assistant.
Mooi, dan kan ik in ieder geval eerst eens zonder extra bedieningsunit werken.

Zo'n ESP32 aansturing lijkt mij wel wat, maar dat wordt toch wel richting de kerstdagen voor ik mij tijd gun daar eens rustig voor kan gaan zitten (we gaan in september/oktober de benedenverdieping behoorlijk verbouwen).
Toch ben ik wel benieuwd, als jij dat al gedaan hebt, wat je er voor gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Andrehj schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Wat versta jij onder een bedieningsunit? Er zit toch een bedieningspaneel op? Met die ingebouwde bediening functioneert de unit prima. Meer heb je niet nodig, tenzij je CO2-sturing wilt, maar dat is alleen maar een sensor, geen bediening.

[...]

Ik heb uiteindelijk beide gekocht. Is even pijn lijden, maar dat ben je ook zomaar weer vergeten.
Ik gebruik de LAN-adapter voor de externe toegang (en de firmware updates, wel speciaal account voor nodig), en de option box voor de CO2-sensoren en het (ook op afstand) uit kunnen schakelen van de unit en het loggen van die CO2-waarden (beide via een zwave adapter).
Met een bedieningsunit bedoel ik een kastje in de woonkamer waarmee je hem harder kunt zetten als er visite is en juist wat zachter als je op vakantie gaat. Lijkt me handiger dan steeds naar boven te moeten om dat op de unit zelf te doen. Maar goed, ik ga het om te beginnen eens zonder proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
KarsS schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:56:
[...]
Mooi, dan kan ik in ieder geval eerst eens zonder extra bedieningsunit werken.

Zo'n ESP32 aansturing lijkt mij wel wat, maar dat wordt toch wel richting de kerstdagen voor ik mij tijd gun daar eens rustig voor kan gaan zitten (we gaan in september/oktober de benedenverdieping behoorlijk verbouwen).
Toch ben ik wel benieuwd, als jij dat gedaan al hebt, wat je er voor gebruikt hebt.
Ik heb er nog een optionbox en CAN sniffer aan hangen ipv een ESP32.
Het idee is om een optionbox + CO2sensor te faken door de pakketten zelf op de bus te zetten. Ik heb het verkeer al opgevangen, alleen nog niet geprobeerd het zelf te sturen.

Op Github zijn kant-en-klare projecten te vinden voor esphome + home assistant integratie, no soldering required:
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:32
KarsS schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:57:
[...]
Met een bedieningsunit bedoel ik een kastje in de woonkamer waarmee je hem harder kunt zetten als er visite is en juist wat zachter als je op vakantie gaat. Lijkt me handiger dan steeds naar boven te moeten om dat op de unit zelf te doen. Maar goed, ik ga het om te beginnen eens zonder proberen.
Met de CO2 sensor van Zehnder kun je ook uit de drie standen kiezen.

Instelling:

1: puur en alleen als CO2 sensor
2: als 'schakelaar' drie standen (vier als je door tapt en weer op CO2 zet) en CO2 sensor.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
P5ycho schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:51:
Die open haard optie is om een klein beetje overdruk te maken zodat er geen rook de kamer in ontsnapt. Geen vervanging voor een luchttoevoer voor de haard zelf helaas. Een brandende haard heeft ook veel meer lucht nodig dan een WTW kan aanvoeren in een doorsnee woonkamer (250 m3/h of zo als je het googlet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:20
Graag zou ik iets willen checken bij de Brink Flair 300 of 400 eigenaren. Ik zit flink te puzzelen waar ik mijn mogelijke wtw kwijt kan. De mogelijkheden zijn helaas erg beperkt bij een zolder met een relatief laag dak. Ik zit daarom te kijken of ik een brink flair op de grond neer kan zetten.

Het zou hierbij schelen als ik de achterste kanalen niet boven maar aan de achterkant door kan laten komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/minUGKSYT-0MqJDugeVRx5pcPvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ASeodzdgLhyZ1YUYcAEbWKm.png?f=user_large

In dit voorbeeld zou ik dus de behuizing doorbreken voor kanaal 4 en 1. De grote vraag is, is hier in de binnenkant ruimte voor? Voor zover ik zie, zit de bypass aan de voorkant. In de handleiding staat een exploded view, maar daar wordt ik niet veel wijzer van.

Een ander ding waar ik naar kijk om de hoogte minimaal te behouden, is om de condens afvoer ook aan de achterkant uit te laten komen. Waarschijnlijk moet ik ook iets van een pompje gebruiken om het water op een acceptabele hoogte te krijgen...

Uiteraard zou deze wtw dan flink verbouwd worden, maar daar zijn we Tweakers voor toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:08
Uhm, jij wilt een wtw box van rond de 4500/5500 direct gaan verbouwen...

Ik heb thuis de Flair 400 en daar heb je toch minimaal 10/15cm aan de onderkant en mits je recht om hoog gaat 30/40cm erboven nodig.
De de Flair 300 aansluit maat 160 en de 400 heeft aansluit maat 180mm met 2 keer een 90 graden bocht 180 zit je al dik 30/40 cm boven de unit uit.

Tevens is er niet tot nauwelijks ruimte in de unit om het te gaan verbouwen. Je wisselaar zit in het midden en de filters ernaast.

Heb hieronder even een paar foto's van mijn situatie geplaatst. Vergeet niet dat je nog dempers hebt van een lengte a 1m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ka-NW5GdYPsSU1C44ByqJPWMk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhTMLNQfMUJ804YehFPosW2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpurNa4rX1kfflMR8wv79LCodDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA2eIMXMcTAXjdItAYNMuJvk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axRH8uvC7SUhjJTPjEMxx3Q1SAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlrgFjLxUJ7ikm3xmTXm1PhO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Krissiejj op 28-07-2024 10:11 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb een Flair 400 met enthalpie wisselaar. Ook deels vanwege de krappe ruimte, want dit scheelt weer een cm of 10 aan de onderkant. Is wellicht ook nog een optie?

Zou zelf wat huiverig zijn om mn nieuwe WTW aan stukken te zagen, maar het kan natuurlijk wel :D

[ Voor 23% gewijzigd door Jannibal23 op 28-07-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:22
Antonl91 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:52:
Ik had hier gister een installateur over de vloer en had het met hem over balansventilatie. Ik kwam met wat ideeën wat betreft de luchtkanalen, maar hij had op zich wel een interessante oplossing, om een deel van het kanaalwerk op het platte dak te installeren en zo de slaapkamers in te gaan. Wel geïsoleerde kanalen natuurlijk, maar iemand die hier ervaring mee heeft of meer kennis? Zijn er grote nadelen, los van lekkages.

Wat betreft ruimte zou dit handig zijn.
Andrehj schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:38:
[...]

Ondanks de isolatie levert dat een enorm warmtelek op (en in de zomer overdag veel te hete lucht in de slaapkamers).
Dit sluit aan bij waar ik nog mee worstel: ik heb een uitdaging om vanaf de eerste verdieping in de aanbouw te komen voor een afvoerkanaal. Het makkelijkste zou zijn om dit via buiten te realiseren, zie ook:
xinq in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

@Antonl91 Ik ben dan ook benieuwd of de installateur al meer details heeft gegeven hoe die dit zou realiseren?

@Andrehj begrijp ik goed dat naar jouw ervaring hier geen goede isolerende oplossing voor te realiseren is en een afvoerkanaal dus een stukje via buiten te laten lopen gewoon geen optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:00
xinq schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:59:
[...]

[...]

Dit sluit aan bij waar ik nog mee worstel: ik heb een uitdaging om vanaf de eerste verdieping in de aanbouw te komen voor een afvoerkanaal. Het makkelijkste zou zijn om dit via buiten te realiseren, zie ook:
xinq in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

@Antonl91 Ik ben dan ook benieuwd of de installateur al meer details heeft gegeven hoe die dit zou realiseren?

@Andrehj begrijp ik goed dat naar jouw ervaring hier geen goede isolerende oplossing voor te realiseren is en een afvoerkanaal dus een stukje via buiten te laten lopen gewoon geen optie is?
Die kanalen horen binnendoor inderdaad. Buitenom kan natuurlijk maar dan zul je er een constructie omheen moeten maken alsof het binnen is. Dus een volledig waterdichte koof met eenzelfde isolatiewaarde als de gevels van je woning. Anders is het in de winter te koud en de zomer te warm.

Is je uitdaging binnendoor omdat het anders 'niet mooi' is of een andere uitdaging?
edit- Optie A uit je post dus. Onherstelbaar slopen bestaat niet in deze context. je kan een koof uitklaar halen en desnoods met nieuw materiaal weer in elkaar zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 28-07-2024 11:29 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Je ziet bij de utiliteitsbouw veel kanalen buitenom, bijvoorbeeld van koelinstallaties op het dak in warme klimaten. Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat geïsoleerd is. Zelf heb ik ook een kanaal buitenom overwogen, mijn idee was om dat zelf concentrisch te maken met een binnen- en buitenbuis, waartussen dan een flinke dikte aan isolatiemateriaal te spuiten/duwen. Maar dan kom je in de knel met dampopen/dampdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
No Hands schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Die kanalen horen binnendoor inderdaad. Buitenom kan natuurlijk maar dan zul je er een constructie omheen moeten maken alsof het binnen is. Dus een volledig waterdichte koof met eenzelfde isolatiewaarde als de gevels van je woning. Anders is het in de winter te koud en de zomer te warm.

Is je uitdaging binnendoor omdat het anders 'niet mooi' is of een andere uitdaging?
edit- Optie A uit je post dus. Onherstelbaar slopen bestaat niet in deze context. je kan een koof uitklaar halen en desnoods met nieuw materiaal weer in elkaar zetten.
Klinkt logisch inderdaad. Niet onmogelijk, maar dus vermoedelijk best een klus om dat goed te krijgen.

De uitdaging is omdat het binnendoor zonder grof breekwerk niet mogelijk is om in de keuken en het toilet te komen. We hebben dit huis afgelopen jaar gekocht en flink verbouwd waaronder de badkamer en toilet (helaas geen tijd toen gehad, maar ook niet nagedacht over wtw). Dus daarin breken is echt iets wat ik niet verkocht krijg bij mijn partner.. Ook via trapgat is niet genoeg ruimte om in de garage te komen.

Alternatief wat ik nog wel zie, is om via 1e verdieping in plafond in de woonkamer uit te komen (punt A op onderstaande afbeelding): hier zou ik evt. dan direct een afzuigventiel kunnen maken. Kookgeuren gaan toch via kookplaat afzuiging naar buiten. Ik weet dat de meningen verschillen over plaatsing van ventielen, of de lucht wel/niet genoeg mengt, want in deze situatie zou de keuken natuurlijk een dode hoek zijn qua ventilatie.. Maar ook het toilet kan ik dan niet bereiken.. Stapje verder (moeilijk te verkopen aan partner aangezien het door haar favoriete/dure behang heen moet ;)) is om vanaf A naar B te gaan naar de keuken zodat ik daar afvoerventielen kan maken en dan via keuken > garage > toilet..

Of wellicht nog een optie om op positie A extra aanvoer te maken en dan ipv overflow van boven naar beneden, juist overflow van beneden naar boven te realiseren. Beneden voer ik dan dus helemaal niets af..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG8nFoSmVkFO7TecYXsS3b8PPPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebMt7LMRPR8Onv6ESvaym4ie.png?f=fotoalbum_large

Ook nog even dubbelcheck mbt de garage: deze wordt niet verwarmd en is niet helemaal luchtdicht. De temperatuur kan hier gok ik zo'n -7 / +7 verschillen met rest van het huis. Ik denk als ik hier geisoleerde Comfopipe buizen gebruiken van Zehnder dit moet kunnen? Anders kan ik de garage als optie uberhaupt wegstrepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Puntenwolk schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:20:
Je ziet bij de utiliteitsbouw veel kanalen buitenom, bijvoorbeeld van koelinstallaties op het dak in warme klimaten. Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat geïsoleerd is. Zelf heb ik ook een kanaal buitenom overwogen, mijn idee was om dat zelf concentrisch te maken met een binnen- en buitenbuis, waartussen dan een flinke dikte aan isolatiemateriaal te spuiten/duwen. Maar dan kom je in de knel met dampopen/dampdicht?
Ik weet (te) weinig van isolatie, maar bestaat hier geen dampdichte folie voor om condensproblemen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
xinq schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Klinkt logisch inderdaad. Niet onmogelijk, maar dus vermoedelijk best een klus om dat goed te krijgen.

De uitdaging is omdat het binnendoor zonder grof breekwerk niet mogelijk is om in de keuken en het toilet te komen. We hebben dit huis afgelopen jaar flink verbouwd waaronder de badkamer en toilet. Dus daarin breken is echt iets wat ik niet verkocht krijg bij mijn partner.. Ook via trapgat is niet genoeg ruimte om in de garage te komen.

Alternatief wat ik nog wel zie, is om via 1e verdieping in plafond in de woonkamer uit te komen (punt A op onderstaande afbeelding): hier zou ik evt. dan direct een afzuigventiel kunnen maken. Kookgeuren gaan toch via kookplaat afzuiging naar buiten. Ik weet dat de meningen verschillen over plaatsing van ventielen, of de lucht wel/niet genoeg mengt, want in deze situatie zou de keuken natuurlijk een dode hoek zijn qua ventilatie.. Maar ook het toilet kan ik dan niet bereiken.. Stapje verder (moeilijk te verkopen aan partner aangezien het door haar favoriete/dure behang heen moet ;)) is om vanaf A naar B te gaan naar de keuken zodat ik daar afvoerventielen kan maken en dan via keuken > garage > toilet..

Of wellicht nog een optie om op positie A extra aanvoer te maken en dan ipv overflow van boven naar beneden, juist overflow van beneden naar boven te realiseren. Beneden voer ik dan dus helemaal niets af..

[Afbeelding]

Ookn nog even dubbelcheck mbt de garage: deze wordt niet verwarmd en is niet helemaal luchtdicht. De temperatuur kan hier gok ik zo'n -7 / +7 verschillen met rest van het huis. Ik denk als ik hier geisoleerde Comfopipe buizen gebruiken van Zehnder dit moet kunnen? Anders kan ik de garage als optie uberhaupt wegstrepen..
Behang of frisse gezonde lucht in huis en dan wint het behang? Ik zou nog eens een goed gesprek aangaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Dat was uiteraard met een vette knipoog, ondanks dat het natuurlijk even vervelend is op de korte termijn..
Als dat de beste optie is, moeten we daar uiteraard voor kiezen, maar deze route vergt meer koofjes op zichtbare plekken en een moeilijkere route richting het toilet, dan via buitenom, dus vandaar dat ik die route ook graag wil verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:34
Ik heb in de open keuken (verbonden met woonkamer) 3 ventielen geplaatst die 75m3/h moeten gaan afzuigen. Door het plafond kan ik maximaal 160mm Spiro kwijt, dus ik zit te kijken wat de beste manier van aansluiten is.
Ik kan met 180mm vanaf zolder naar beneden, en dan vertakken in een 160mm waarmee ik 2 ventielen aansluit, en een 125mm voor het laatste ventiel. Dan is de snelheid in de 180mm spiro 2,5m/s.
Alternatief is met 125mm en 160mm naar beneden, dan is de snelheid in de 160mm spiro 2,2m/s.
1x 180mm neemt vanaf zolder uiteraard wat minder ruimte in dan 125 én 160 naast elkaar.
Zou het verschil van 0,3m/s storend zijn qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hmmm, na eerdere berichten zijn we toch voor een centrale balansventilatie op zoek gegaan.

Na paar installateurs aanschrijven krijgen we steeds verzettingen van de afspraken. Heel irritant. Kan vanalles gebeuren, maar duidelijkheid is fijn. Zelf aanleggen weet ik niet of ik dat wil ivm aanleg aanvoerbuizen. Dakdoorvoeren zijn eigenlijk allemaal al aanwezig, alleen inblaas dus niet; en we hebben maar 10–12,5cm afvoergaten.

Hebben jullie goede ervaringen in omgeving zuid-holland (regio Leiden)?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Knopsje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:06:
Ik heb in de open keuken (verbonden met woonkamer) 3 ventielen geplaatst die 75m3/h moeten gaan afzuigen. Door het plafond kan ik maximaal 160mm Spiro kwijt, dus ik zit te kijken wat de beste manier van aansluiten is.
Ik kan met 180mm vanaf zolder naar beneden, en dan vertakken in een 160mm waarmee ik 2 ventielen aansluit, en een 125mm voor het laatste ventiel. Dan is de snelheid in de 180mm spiro 2,5m/s.
Alternatief is met 125mm en 160mm naar beneden, dan is de snelheid in de 160mm spiro 2,2m/s.
1x 180mm neemt vanaf zolder uiteraard wat minder ruimte in dan 125 én 160 naast elkaar.
Zou het verschil van 0,3m/s storend zijn qua geluid?
Dat maakt echt niets uit. Kan ook prima met 1x 160mm als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
P5ycho schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:33:
[...]

Dat maakt echt niets uit. Kan ook prima met 1x 160mm als je zou willen.
Ah top, dank je wel! Met 1x 160mm is de snelheid dan wel 3,1m/s. Ik heb tot nu toe altijd geprobeerd om onder de hier genoemde 2m/s te blijven, maar dat kan dus wel wat ruimer worden genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Bij de ventielen is dat op zich een goede richtlijn, maar voor de hoofdkanalen mag je prima het dubbele doen.
De dempers voor je wtw en het ventiel maken het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Knopsje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Ah top, dank je wel! Met 1x 160mm is de snelheid dan wel 3,1m/s. Ik heb tot nu toe altijd geprobeerd om onder de hier genoemde 2m/s te blijven, maar dat kan dus wel wat ruimer worden genomen?
Waar lees je 2 m/s?

In de TS had ik “Op basis hiervan kan je de meeste spirobuizen afhankelijk van de diameter tot 2 á 3 m/s geruisloos noemen.” opgeschreven, daar zit je prima binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Puntenwolk schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:34:
[...]

Waar lees je 2 m/s?

In de TS had ik “Op basis hiervan kan je de meeste spirobuizen afhankelijk van de diameter tot 2 á 3 m/s geruisloos noemen.” opgeschreven, daar zit je prima binnen.
Ik denk dat ik dat nog in mijn hoofd had van voordat de TS herschreven werd, nu staat het er inderdaad duidelijk.
P5ycho schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:25:
Bij de ventielen is dat op zich een goede richtlijn, maar voor de hoofdkanalen mag je prima het dubbele doen.
De dempers voor je wtw en het ventiel maken het verschil.
Ik denk dat ik dat onderscheid tussen hoofdkanalen en 'bij de ventielen' niet helemaal snap. Als ik met 160mm naar beneden ga en daar met 2x een T-stuk 160-125-160 het ventiel op aansluit dan komt er langs dat eerste ventiel toch ook die 3,1m/s langs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Knopsje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat ik dat nog in mijn hoofd had van voordat de TS herschreven werd, nu staat het er inderdaad duidelijk.

[...]

Ik denk dat ik dat onderscheid tussen hoofdkanalen en 'bij de ventielen' niet helemaal snap. Als ik met 160mm naar beneden ga en daar met 2x een T-stuk 160-125-160 het ventiel op aansluit dan komt er langs dat eerste ventiel toch ook die 3,1m/s langs?
Ok, mooi ik dacht misschien had ik iets laten staan (voorheen stonden er inderdaad veel lagere snelheden, maar de consensus hier is duidelijk opgeschoven/genuanceerd).

De oorzaak voor hogere toelaatbare snelheden bij hoofd- ten opzichte van nevenkanalen zit in een paar dingen:

1. Hoofdkanalen zijn meestal iets groter. Zoals in de TS staat beschreven is de eigenlijke norm die je moet bekijken om geluid te voorkomen het drukverlies per meter, want de weerstand veroorzaakt kanaalgeluid, snelheid op zich niet. 3 m/s in 160mm is 0.76 Pa/m (dus prima onder de 1 voor “geruisloos”) terwijl 3 m/s in 125mm is 1.03 Pa/m drukverlies (nog prima) maar 3 m/s in 100mm is 1.38 Pa/m (nog steeds vrijwel onhoorbaar, dit ligt hier letterlijk zo bij mij in huis, maar het heroverwegen waard als je toch de ruimte hebt).

2. In de nevenkanalen plaats je de overspraak dempers, die geluidsoverdracht tussen de kamers tegengaan. Je hoofdkanaal kan dus best een beetje geluid maken, zolang er nog gedempt wordt voor je bij het ventiel komt. En sommige ventielen dempen zelf ook een beetje. Zelfs met een simpele starre demper van 60cm lang ga je niets horen van 5 m/s door je hoofdkanaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Puntenwolk op 29-07-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik ben ook bezig met een wtw ventilatie systeem te implementeren type-d in bestaande bouw (renovatie). Mijn hoofd kanaal is 200mm en mijn uitblaas punten zijn 125mm, totaal 6 verdeelt over twee slaapkamers. Hoe ga ik van 200mm hoofdkanaal naar 6*125mm uitblaas?
Ik wil overspraak tussen de kamers voorkomen dus was aan het zoeken naar een verdeelkast liefst geïsoleerd echter lijkt dat nog niet zo vanzelfsprekend...

[ Voor 5% gewijzigd door WeaZuL op 29-07-2024 23:49 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Voldoen t-stukken niet?
Je kunt ook zelf een verdeler bouwen met een meter 200mm buis en 6 zadelstukken. Goedkoper en compacter.
Opsplitsen in 160 en dan 125 kan natuurlijk ook.

Veel hangt af van de manier waarop je het wilt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Heeft iemand een oplossing voor het geluid van de WTW-afvoer dat buiten hoorbaar is? Mijn buren ervaren een vermindering van hun woongenot door het geluid van onze WTW in hun tuin. Ik vind het vervelend dat anderen hier last van hebben. De installateur en aannemer zijn met bouwvak. Ondertussen wil ik graag mijn opties verkennen.

Het gaat om de DucoBox Energy Premium.

Foto's van de installatie en een van de dakdoorvoeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX5emhKxGZKz0bfgp43OzkIIa9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dt9vmo2XPNfnceDBOFqKaPmv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef6erLiZU4g3OxY9t9RQnOo3_DY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC01rT46GmjP9iRt2QcyRJmm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je binnen ook last? Of is daar het geluidsniveau bij de ventielen wel ok?
Is de unit manueel gestuurd of CO2?
Indien manueel, welke stand staat hij?
Is de overlast 24/7 of alleen in de avond/nacht? Maak je gebruik van nachtkoeling?

[ Voor 51% gewijzigd door P5ycho op 30-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
@P5ycho hierbij een antwoord op je vragen:

Op de hoogste stand is het wel hoorbaar, vooral ’s avonds in de slaapkamers. Op stand 1 en 2 is er niets hoorbaar, maar op stand 3 wel.

In de slaapkamer en woonkamer is er een CO2-gestuurde bediening (bedraad), en in de keuken en badkamers een manuele bediening (draadloos). De CO2-bediening bevindt zich rechtsboven het bed, wat ongewenst gedrag vertoont. Het systeem schakelt snel naar een hogere snelheid en keert na 30 seconden weer terug, wat zich herhaaldelijk voordoet.

Af en toe blijft de unit continu draaien en lijkt het erop dat hij niet meer teruggaat naar een lagere stand.

Nachtkoeling staat wel aan. Het huis blijft sowieso koel door de topkoeling en isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Voor de herrie buiten kan ik niet zoveel zeggen, ik ken de duco unit niet zo goed. Het zou natuurlijk zo moeten zijn dat je op stand 3 ook gewoon moet kunnen ventileren zonder geluidsoverlast, zowel binnen als buiten.

Ik zou verwachten dat het debiet op je slaapkamer zo gedimensioneerd is dat je er kunt slapen met 2 personen zonder dat de unit op moet toeren boven standje 2. Als dat niet zo is, dan is er te weinig debiet ingerekend/ingeregeld voor die slaapkamer.

Heb je toevallig een balanscalculatie waarop het totaaldebiet en het debiet voor de slaapkamer staat? Ik ben benieuwd of er nu zoveel lucht verplaatst wordt, of dat het ding veel te hard moet werken, of beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
FrankSpin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:14:
Heeft iemand een oplossing voor het geluid van de WTW-afvoer dat buiten hoorbaar is? Mijn buren ervaren een vermindering van hun woongenot door het geluid van onze WTW in hun tuin. Ik vind het vervelend dat anderen hier last van hebben. De installateur en aannemer zijn met bouwvak. Ondertussen wil ik graag mijn opties verkennen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft je installateur Snake lopen spelen op je zolder of zo?

Die bochtige leiding naar de dakdoorvoer zal niet helpen. Zeker op stand drie wanneer deze box iets als 400 m3/s zou moeten kunnen, met een aansluitdiameter van 160mm is dat >5 m/s. Als ik goed kijk is dit ubbink aerfoam richting de dakdoorvoer, dat is ook niet het stilste stukje pijp wat we in dit topic kennen. Je zou kunnen overwegen om het kanaal van de unit naar de dakdoorvoer van de afvoer te vervangen door een flexibele dampdichte slang zoals Isodec. Dat is geen demper, maar flexibele slang zal wel iets dempen.

Anderen hier hebben er ook wel eens een normale flexibele demper ingezet, ik durf dat icm koeling binnen niet aan vanwege risico condensatie binnen in de buis in de zomer.

Overigens zullen de flex dempers die op de voorgrond liggen - de ene in een U-bocht en de andere in een L-bocht - niet zo veel doen. Flex dempers doen het alleen goed volgens hun specificaties als ze helemaal uitgerekt rechtdoor ligggen. Dat zal misschien je geluid binnenshuis verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Is die dakdoorvoer wel 160mm? Hij lijkt smaller, maar dat kan ook de foto zijn.
De rechter aansluiting lijkt zelfs verfrommeld?

Edit: dit zijn Ubbink aerfoam dakdoorvoeren, die zijn er in een 150/160mm en een 180mm variant.

[ Voor 50% gewijzigd door P5ycho op 31-07-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Puntenwolk schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Overigens zullen de flex dempers die op de voorgrond liggen - de ene in een U-bocht en de andere in een L-bocht - niet zo veel doen. Flex dempers doen het alleen goed volgens hun specificaties als ze helemaal uitgerekt rechtdoor ligggen. Dat zal misschien je geluid binnenshuis verbeteren.
Dat een flex demper snel meer weerstand krijgt als je hem niet recht legt lees ik vaak. Maar dat de geluiddemping er minder van wordt? Heb je daar gegevens over?

Ik sta op het punt mijn laatste uitblaas punt aan te sluiten met Sonodec 125mm in een U bocht. De extra weerstand kan ik op die plek wel hebben. Maar als de demping er slechter van wordt wil ik mijn kanaal daar toch nog weer herzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Goed genoeg is goed genoeg. Als het niet bevalt in een U bocht kun je altijd nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Flexibele dempers gebruiken een geperforeerde binnenslang in combinatie met een dunne isolatielaag en niet-starre ophanging om geluid uit het kanaal over te dragen aan de ruimte eromheen. Om dat te toen moet de demper als geheel zelf dus ook een beetje kunnen meetrillen.

De intuïtie achter het uitrekken van de dempers hierbij is dat in de “binnenbocht” de geperforeerde binnenslang geen contact heeft met de luchtstroom. Die zit immers opgestroopt. Daarnaast kan de bocht als geheel veel minder bewegen dan een stuk rechtdoor dat aan de uiteinden is afgebeugeld. Je demper is in de bocht eigenlijk een “gewoon” stuk slang geworden - alles dat een demper anders maakt dan een slang doet het niet aldaar. Met een U bocht zoals op het plaatje verander je dus 1m aan demper in twee korte stukjes demper van 30cm en een stuk niet dempende slang van 40cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Tja, dat klinkt wel logisch. Maar ik kan mij ook zomaar voorstellen dat dankzij de bocht het geluid niet meer recht vooruit naar de uitgang kan en dus vaker moet reflecteren tegen de geperforeerde, dempende wanden, waardoor de demping juist beter wordt... Het blijft koffiedik kijken zolang er geen fabrieksmetingen of onderzoekresultaten bekend zijn.

Zoals Psycho zegt, ik probeer het maar gewoon, aanpassen kan altijd nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14
Even anekdotisch om het belang van ventilatie te onderstrepen:

Gisteravond had ik het ventilatiesysteem even uitgezet omdat we gingen barbecueën. Doe ik wel vaker, alleen dit keer was ik vergeten het systeem weer in te schakelen. Resultaat: vanochtend werd ik niet heel fris wakker :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr3BsS68NlCH14i84GB605mAbig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qD2uOuM6WQsoW9wrP4WY95Yp.png?f=fotoalbum_large

Toch maar even een extra regeltje in HA opnemen dat elke dag om 0:00 uur het systeem ingeschakeld wordt voor de zekerheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Glenfiddich op 31-07-2024 10:14 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mocht je er niet uit komen door het tweaken van het systeem, dan kan je deze nieuwe demper van Panflex nog overwegen:

https://www.panflex.nl/product/315.180.10.01

Deze slang is dampdicht geïsoleerd en de binnenslang is ook dampdicht. Dit maakt de demper geschikt voor vochtige buitenlucht. Mijn ervaring is dat het buigen van een geluiddemper nadelig is voor de drukval over de demper, maar de demping wordt er niet slechter van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knopsje
@Puntenwolk en @P5ycho dank voor de adviezen, druk bezig met de installatie!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWy5MeWpyjQlzdq6mG34v5GBKFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdEQ8fzlChjiKPUVqn8WhGjl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 00:47
Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:20:
Voor de eigenaren van een Zehnder ComfoAir Q:

Blijkbaar gaat de ODA sensor geregeld stuk. Zie https://www.gawalo.nl/132...leed-oda-sensor-speelt-op (evt gratis account aanmaken om de tekst + de afbeeldingen te zien).
Ik las wat berichten op tweakers van een tijdje terug, dat deze sensoren gratis werden vervangen. Maar de helpdesk van Zehnder die ik zojuist gesproken heb kon eigenlijk niets anders dan een terugbelverzoek noteren dat iemand me binnen 10 werkdagen terugbelt om te vertellen om welk artikelnummer het zou gaan.

Zover was ik zelf ook gekomen, maar 80 euro voor een sensor die mogelijk snel weer stuk gaat vind ik niet een heel fijn idee. Helemaal omdat de ComfoAir momenteel maar half werkt, hij zuigt alleen af?
Het vervangen ziet er wel als iets uit wat makkelijk zelf kan, maar goed kostenloos is altijd leuker.

Zijn er onlangs nog mensen tegen dit probleem aan gelopen en is dat kostenloos opgelost? Of moet ik gewoon een sensor bestellen, zelf aan de slag en hopen dat het weer een paar jaar duurt?

--
Waarvoor heeft de ComfoAir de sensor eigenlijk nodig? Is dit puur voor de bypass of zijn er meer zaken die geregeld worden? Met dit weer mag hij overdag namelijk uit en 's nachts pure buitenlucht naar binnen halen, daar heb ik geen sensor voor nodig eigenlijk ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie mijn eerdere bericht, ik had precies hetzelfde. Ik heb een flex demper in de afvoer gezet, bizar hoeveel verschil dat maakt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus73
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:29
Krilo_89 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Ik las wat berichten op tweakers van een tijdje terug, dat deze sensoren gratis werden vervangen. Maar de helpdesk van Zehnder die ik zojuist gesproken heb kon eigenlijk niets anders dan een terugbelverzoek noteren dat iemand me binnen 10 werkdagen terugbelt om te vertellen om welk artikelnummer het zou gaan.

Zover was ik zelf ook gekomen, maar 80 euro voor een sensor die mogelijk snel weer stuk gaat vind ik niet een heel fijn idee. Helemaal omdat de ComfoAir momenteel maar half werkt, hij zuigt alleen af?
Het vervangen ziet er wel als iets uit wat makkelijk zelf kan, maar goed kostenloos is altijd leuker.

Zijn er onlangs nog mensen tegen dit probleem aan gelopen en is dat kostenloos opgelost? Of moet ik gewoon een sensor bestellen, zelf aan de slag en hopen dat het weer een paar jaar duurt?

--
Waarvoor heeft de ComfoAir de sensor eigenlijk nodig? Is dit puur voor de bypass of zijn er meer zaken die geregeld worden? Met dit weer mag hij overdag namelijk uit en 's nachts pure buitenlucht naar binnen halen, daar heb ik geen sensor voor nodig eigenlijk ;) .
Ik werd 2 weken geleden dezelfde dag gelijk teruggebeld door wat zij noemen 'hoofdkantoor'. In eerste instantie deden ze moeilijk omdat het dan niet via een erkend installatiebureau wordt aangevraagd. Maar omdat deze route voor tweakers (=zelf installateurs) lang gaat duren, hebben ze een ODA sensor kosteloos opgestuurd. Lees: wij van Zehnder erkennen de ontwerpfout. Mijn derde sensor al in ruim 2 jaar. Als iemand een tip heeft om de levensduur van de sensor te verlengen, hou ik me aanbevolen. Dit is ook gedoe en een wtw die een paar dagen niet inblaast.

Intel 14600KF@5,0Ghz | RTX4080 | 32Gb DDR5@6000Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Iemand die dat artikel even kan posten als screenshot ofzo?

Service info:
YouTube: Zehnder ComfoAir Q Oda sensor vervangen

Je kunt duidelijk verschil zien tussen de oude en nieuw geplaatste sensor, lijkt dus wel een hardware update.
Omdat er ook minimaal firmware 1.7.1 nodig is zal het wel om een nieuw type sensor gaan. De plaatjes die ik kan vinden van de nieuwe sensor lijken een Sensirion SHT4x te gebruiken.

[ Voor 82% gewijzigd door P5ycho op 31-07-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-05 23:28
Mede-tweakers,

Wij willen in ons nieuwe huis de Wtw-installatie vervangen. Het gaat om een oude brink renovent hr-cf 2/2 uit 2002 en het bestaande buizensysteem kan daarbij wel blijven liggen Na het lezen van vele pagina's in dit topic valt me op dat het hier met name gaat om systemen die mede-tweakers zelf in elkaar willen gaan zetten. Ik ben echter op zoek naar alleen het Wtw-apparaat zelf. Welke merken dien ik wel/niet te kiezen en waar dien ik op te letten waar fabrikanten zelf minder snel iets over delen. In een aantal offertes wordt op basis van wat 'standaard waarden' die ik invoer een Brink 300 aangeraden.

Waar dien ik daarnaast nog extra op te letten? Ik begreep dat een enthalpiewisselaar bijvoorbeeld wel een toegevoegde waarde is.

Ik hoor graag van jullie, ook wanneer ik in een ander topic deze vragen kan stellen. Ik kan helaas zo snel geen aankoopadvies voor complete wtw-systemen vinden.

Mvg,
Robbin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
We hebben het voornamelijk over het aanleggen omdat daar de moeilijkheid zit. Daar gaat het dus ook weleens mis. De unit zelf is minder spannend, maar ook daar zijn wel verschillen natuurlijk.

Is het wellicht verstandig om het bestaande buizensysteem even na te lopen om te kijken of er geen grote missers gemaakt zijn?
Heb je een balanscalculatie voor je woning?

Als je een nieuwe wtw unit plaatst is het verstandig om ook de kanalen te reinigen indien nodig, en de ventielen (opnieuw) in te regelen. Grote kans dat die ergens in de laatste 22 jaar verzet zijn.

De unit kiezen doe je onder anderen aan de hand van het benodigde debiet, en dat is afhankelijk van de grootte van en aantal personen in de woning.
Daarna kun je nog extra opties kiezen zoals CO2 sensors, vochtsensors, bypass, voorverwarmer, kwaliteit, prijs, zones, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
RobbinNL046 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:09:
Mede-tweakers,

Wij willen in ons nieuwe huis de Wtw-installatie vervangen. Het gaat om een oude brink renovent hr-cf 2/2 uit 2002 en het bestaande buizensysteem kan daarbij wel blijven liggen Na het lezen van vele pagina's in dit topic valt me op dat het hier met name gaat om systemen die mede-tweakers zelf in elkaar willen gaan zetten. Ik ben echter op zoek naar alleen het Wtw-apparaat zelf. Welke merken dien ik wel/niet te kiezen en waar dien ik op te letten waar fabrikanten zelf minder snel iets over delen. In een aantal offertes wordt op basis van wat 'standaard waarden' die ik invoer een Brink 300 aangeraden.

Waar dien ik daarnaast nog extra op te letten? Ik begreep dat een enthalpiewisselaar bijvoorbeeld wel een toegevoegde waarde is.

Ik hoor graag van jullie, ook wanneer ik in een ander topic deze vragen kan stellen. Ik kan helaas zo snel geen aankoopadvies voor complete wtw-systemen vinden.

Mvg,
Robbin
Het goed verkrijgbare aanbod is simpelweg niet zo enorm groot. De standaard introductie van een aankoopadviesvraag “ik kan door de bomen het bos niet meer zien” gaat hier niet echt op. Het aanbod van WTW units - nadat je filtert op de noodzakelijke specifica die uit je ventilatieberekening volgen - is meestal op één hand te tellen.

In de TS staat een stukje over de WTW unit selecteren. Als je zoals P5ycho zegt de berekening klaar hebt en weet hoeveel debiet je moet hebben, staan daar nog een paar andere dingen zoals formaat en aansluitgrootte. Ik zou sterk verbaasd zijn als je na deze stappen meer dan 5 (door particulieren in Nederland bestelbare) opties hebt.

Mocht je uit die 5 niet kunnen kiezen, post dan hier een overzicht tabelletje met de voor jou relevante cijfers en dan kunnen we je dan concreet adviseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Puntenwolk op 31-07-2024 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P5ycho schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:13:
Iemand die dat artikel even kan posten als screenshot ofzo?
Welke info mis je in deze post? Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" (waar @Krilo_89 ook op reageerde).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ah, @Krilo_89 had je post maar deels gequote waardoor ik dacht dat die link de enige beschikbare info was. My bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVI
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-06 10:08

MVI

Hallo Tweakers,

Ik overweeg sterk om een WTW-systeem aan te leggen in mijn rijtjeswoning uit 1989, maar ik stuit op problemen bij het aanleggen van de kanalen.

Voor de woonkamer is een toevoerventilatie van 150 m³/h nodig (45 m²). Aangezien één ventiel maximaal 50 m³/h kan leveren, zijn in theorie minstens drie toevoerpunten nodig. De meest logische plekken zijn de hoeken van de woonkamer, maar door de indeling en de bovengelegen kamer is het aanleggen van het kanaalwerk hier ingewikkeld.

Mijn oplossing is om de drie ventielen naast elkaar te plaatsen. Een alternatief is één toevoer met een hoog debiet, maar dit lijkt niet wenselijk. Daarom kies ik voor drie ventielen naast elkaar.

Ik wil de bestaande koof voor de riolering verbreden en een 160mm spirobuis plaatsen die eindigt in drie naast elkaar geplaatste ventielen. Hiermee wordt het kanaalwerk eenvoudiger, maar ik vraag me af of dit een realistische oplossing is.

Wat denken jullie? Is mijn opzet afdoende, of is het niet haalbaar om de ventielen op deze manier te plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFY9JhLMU509iaUOV28ISqfeG_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9yw3RSjO1kP3w0sTyoj3pdyw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvN3mQdDhHtKMh8ujItlqTsR4Ds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zOVjoTwlluFCFBEviNqTI9Jc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XycaFlSUHbxaRYpgfL1dNztOZPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/si22sSyLTywvyUf1FMEOqhrX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De ventielen zo dicht op elkaar kan zorgen voor een tochtgevoel onder de ventielen omdat de luchtstromen tegen elkaar botsen en dus van het plafond af vallen.
Is het mogelijk ze in dezelfde lijn te houden en zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen?

Snelle visualisatie met Lindab Airy ventielen 125mm, 50m3/h per stuk, 4 meter brede kamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCLn3K1tEQfjbKAQsfUMQwdKjZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mpDjYM0yjIQj32MDUC1M5lKX.png?f=user_large
Het middelste ventiel zit iets dichter op de rechter, en je ziet meteen dat daar meer lucht botst en recht naar beneden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
@P5ycho Dat klopt helemaal in theorie, maar als praktijk houden we 0.15m/s aan als grens voor hinderlijke luchtstroom. Zelfs als het in een kolom van 1x1 meter oppervlakte naar beneden valt is 150 m3/uur maar 0.04 m/s (0.04m/s x 1 m2 x 3600s = 144 m3/3600s).

In woonhuizen moet je echt heel erg je best doen om dat te kunnen voelen op een meter afstand. Zolang het niet direct boven een stoel / bureau / bank hangt ga je er geen last van hebben als je er even langs loop.

Die 3 ventielen samen verplaatsen evenveel lucht als een enkele Noctua NF-A14 140mm case fan (~140 m3/uur), dat is niet heel veel lucht verspreid over een paar vierkante meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MVI schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:49:
Hallo Tweakers,

Ik overweeg sterk om een WTW-systeem aan te leggen in mijn rijtjeswoning uit 1989, maar ik stuit op problemen bij het aanleggen van de kanalen.

Voor de woonkamer is een toevoerventilatie van 150 m³/h nodig (45 m²). Aangezien één ventiel maximaal 50 m³/h kan leveren, zijn in theorie minstens drie toevoerpunten nodig. De meest logische plekken zijn de hoeken van de woonkamer, maar door de indeling en de bovengelegen kamer is het aanleggen van het kanaalwerk hier ingewikkeld.

Mijn oplossing is om de drie ventielen naast elkaar te plaatsen. Een alternatief is één toevoer met een hoog debiet, maar dit lijkt niet wenselijk. Daarom kies ik voor drie ventielen naast elkaar.

Ik wil de bestaande koof voor de riolering verbreden en een 160mm spirobuis plaatsen die eindigt in drie naast elkaar geplaatste ventielen. Hiermee wordt het kanaalwerk eenvoudiger, maar ik vraag me af of dit een realistische oplossing is.

Wat denken jullie? Is mijn opzet afdoende, of is het niet haalbaar om de ventielen op deze manier te plaatsen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt ook een deel 'overstroom' vanuit de bovenverdieping (slaapkamers) laten komen. Dat komt dan onder de deur van je woonkamer door. Dat scheelt ook in je totale ventilatie debiet en dus in warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:57
P5ycho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:45:
De ventielen zo dicht op elkaar kan zorgen voor een tochtgevoel onder de ventielen omdat de luchtstromen tegen elkaar botsen en dus van het plafond af vallen.
Is het mogelijk ze in dezelfde lijn te houden en zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen?

Snelle visualisatie met Lindab Airy ventielen 125mm, 50m3/h per stuk, 4 meter brede kamer:
[Afbeelding]
Het middelste ventiel zit iets dichter op de rechter, en je ziet meteen dat daar meer lucht botst en recht naar beneden komt.
Maar als je dan bijv. in het meest rechterventiel een airblocker plaatst aan de linkerzijde, dan voorkom je dat ze tegen elkaar in blazen?
https://www.ventilatielan...b-v-comfovalve-luna/9776/

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of als je na het inregelen airblockers plaatst of je dan je ventielen weer opnieuw moet inregelen, iemand enig idee?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een airblocker is een restrictie, dus neemt het debiet af als je deze plaatst. Dus ja, als je het debiet wilt behouden zul je hem Weer moeten afstellen. Als de ventielinstelling genummerd is kun je wel beide posities inregelen en later makkelijk wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVI

MVI

Nuttige tips, voor het plaatsen van een airblokker zou ik persoonlijk niet snel kiezen.
De ventielen zitten alledrie aan de rechterkant van de kamer, de totale breedte is 5 meter waarbij de bank ongeveer in het midden staat. Er is dus wel degelijk een risico op het gevoel van tocht in dit geval.
Het gebruiken van overstroom uit de slaapkamer zou ook een goede oplossing kunnen zijn.
Ik had gehoopt dat iemand misschien een andere oplossing had zoals een ventiel waar wel meer doorheen kon maar helaas ;D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een enkele Lindab AIRY 160mm kun je ~150m3/h door jagen.
Ik heb er een besteld voor mijn woonkamer, komt volgende week binnen. Ik ga er 80m3/h mee doen, de rest via overflow. Als dat om wat voor reden dan ook niet voldoet, kan ik de flow makkelijk opkrikken. De luchtsnelheid is wel een stuk hoger met zo'n groot ventiel.

Bovenstaande visualisatie kan ook gedaan worden met luchtsnelheidindicatie. Als ik moegen tijd heb doe ik fie nog even opnieuw. Of, je kunt er ook zelf mee spelen op de Lindab site:

https://www.lindqst.com/a...lator/default.aspx?id=227

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 01-08-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
MVI schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:03:
Ik had gehoopt dat iemand misschien een andere oplossing had zoals een ventiel waar wel meer doorheen kon maar helaas ;D.
Je hebt instucbare lijnroosters in elk gewenst formaat. Als je beperking in de buis zit en het plafond zelf aan de onderkant goed bereikbaar is zou je een meter x2 sleuven of 2 meter x1 sleuf uit moeten kunnen.

https://www.ventilatiesho...8mm-2sleuven/?sqr=Lijnroo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVI

MVI

Het instuucbare rooster is inderdaad een mooie oplossing, maar helaas zijn mijn plafonds gemaakt van spanbeton (ongeveer 4 cm dik), waardoor ik die optie niet kan gebruiken. De beperking zit niet in de buis, maar in de hoeveelheid locaties. Ik wil graag met één spirobuis van 160 mm naar beneden gaan. Deze buis kan het benodigde debiet gemakkelijk aan, maar ik zit nog met de uitblaasventielen.

Mijn oorspronkelijke idee was om drie losse ventielen naast elkaar te plaatsen, maar de Lindab AIRY lijkt ook een prima oplossing te zijn. Ik kom er echter niet helemaal uit welk type ventiel ik precies moet kiezen voor de AIRY. Ik dacht aan de KIR of de VTTB, maar dit is gebaseerd op de afbeeldingen die ik heb gezien.

De Lindab AIRY kende ik verder nog niet, maar als ik met een enkel ventiel kan werken, zou dat het hele probleem oplossen. In het technische productblad zie ik ook niet dat het qua geluid erg storend is. Ik ben alleen nog benieuwd wat het effect zou zijn op het tochtgevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Lindab is het merk, AIRY is het model. KIR en VTTB zijn weer andere modellen ventielen.

De luchtsnelheid is wel wat hoger met 1x 160mm dan met 3x 125mm ventielen op 2m hoogte trouwens.

https://www.warmteservice.nl/search?text=airy
De 160mm versie staat niet op de site, maar is wel te bestellen.
Pas op, de frontplaat moet je los bestellen in een vorm naar keuze.
AIRY body d160 RAL9003 + frontplaat ROUND d160 RAL9003 kosten samen 50 euro ex.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 00:47
Marcus73 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Ik werd 2 weken geleden dezelfde dag gelijk teruggebeld door wat zij noemen 'hoofdkantoor'. In eerste instantie deden ze moeilijk omdat het dan niet via een erkend installatiebureau wordt aangevraagd. Maar omdat deze route voor tweakers (=zelf installateurs) lang gaat duren, hebben ze een ODA sensor kosteloos opgestuurd. Lees: wij van Zehnder erkennen de ontwerpfout. Mijn derde sensor al in ruim 2 jaar. Als iemand een tip heeft om de levensduur van de sensor te verlengen, hou ik me aanbevolen. Dit is ook gedoe en een wtw die een paar dagen niet inblaast.
Nou, de service van Zehnder is wel écht top. Ik ben ook teruggebeld een dag later met wat uitleg erbij. Ze verzochten me om een service verzoek in te voeren met daarbij het serienummer van het apparaat en de installateur. Heb voor de vorm mijn aannemer ingevuld, maar wel mijn eigen mailadres erbij + de vraag of ze alleen het product konden toesturen. Dan kan ik het zelf installeren en dat scheelt zowel hun als mijzelf tijd.
Hierover ben ik nogmaals gebeld, om er zeker van te zijn dat het installeren zou lukken.
Ik heb nog de vraag gesteld of het product niet 'hetzelfde' product is en ze bevestigen dat ik een nieuwere versie krijg die ook alleen met de nieuwere firmware werkt. Ze ervaren ook minder uitval met deze nieuwe sensoren, dus ik hoop dat dat waar is.
Mijn sensor was in ieder geval net iets ouder dan 4 jaar. Jammer dat hij stuk is gegaan, maar deze service daar kunnen andere bedrijven nog een puntje aan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 20:19
Hi @MVI ,
Ik heb een vergelijkbare situatie; 120 m/hr toevoer en afvoer naar begane grond. Ik doe dat zelf door 125 mm pvc. Aanvoer naar voorkant woonkamer doe ik door een vaste kast op de 1e verdieping (daar een vierkant kanaal om ruimteverlies in de kast te minimaliseren) en afvoer van keuken achter en wc door een koof op de overloop. (ook weer naar vierkant om dikte van de koof te minimaliseren. De koof wordt nu gewoon een beetje dikke tussenmuur met ook verwarmingleidingen, elektra en koud/warm water.)
In de woonkamer heb ik 1 160 mm ventiel geplaatst en die volledig open gezet. Ik gebruik een draaiklep op zolder om de flow te regelen. Doordat het ventiel gewoon helemaal open staat zit daar praktisch geen drukverschil en dus minimaal geluid.
Ik ben niet heel gevoelig voor geluid of een klein beetje tocht dus mijn opstelling is volgens sommigen wat krap bemeten, maar zelf merk ik helemaal niets bij normale stand en moet ik me er echt op concentreren om iets op te merken op de hoge stand. Alleen in de technische ruimte op zolder hoor je de WTW wel, maar dat zie ik niet als een probleem.
Voor het toevoerkanaal ga ik van d150 (met regelklep) naar d125 en dan naar 55x220, zak ik 2 meter en dan weer naar rond d125 en dan naar een flexdemper en dan naar een verwijder die naar d160 gaat.
Dit was de oplossing die het minst ruimte zou kosten en werkt prima. Als we ooit nog uitbreiden en ik het debiet in de woonkamer hoger wil hebben kan ik het stuk in de vaste kast makkelijk vergroten naar 90x220 (scheelt ook verloopjes) maar qua geluid is het op dit moment niet nodig. Ik gebruik op dit moment gladde PVC met als voordeel dat het geluid dempt en weinig weerstand heeft, en in de vaste kast gewoon wit is, maar voor een volgende keer zou ik ook wel stukken met spiro doen denk ik, aangezien daar wat meer verloopjes mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVI

MVI

He Threbez,

Dank voor de uitgebreide toelichting, ik denk dat ik ook ga voor 1x 160 toevoer. Ik twijfel door jou verhaal wel om de aanvoer toch tegen de (binnenzijde) buitenmuur aan te zetten met een vierkant kanaal. Ruimte verlies is dan minimaal en de winst qua doorstroming vrij groot.
Bedankt ook voor de toelichting op de verschillende oplossingen en hoe het nu bevalt. Of ik wel of niet regelkleppen ga toepassen is wat mij betreft voor latere zorg. Eerst de beschikbare oplossingen maar is voorleggen en kijken of de vrouw het ook eens is met de locaties van de kanalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-06 18:56

hrv

Ik heb een vraag over de afzuiging in de keuken. Ik wil drie ventielen op rij plaatsen met respectievelijk 50, 40 en 40m3 afzuiging in normaalstand.

Kan ik met een enkel 220x80 kanaal met twee flensen en een lepelhoek voor het laatste ventiel goed wegkomen, of kan ik beter twee aparte kanalen leggen. een 220x80 voor 50 en 40m3 en een apart 170x70 kanaal voor het laatste ventiel van 40m3.

Met meerdere ventielen in een kanaal moet je het eerste ventiel redelijk knijpen heb ik begrepen. Wat ik niet helemaal kan doorzien is met welk ontwerp ik beter uit ben voor het minste geluid van afzuiging in normaalstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
MVI schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:49:
Hallo Tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je vraag met kunnen die ventielen daar in je woonkamer zitten, Ja , maar liever heb je ze 50/60 cm vanaf je raam zitten. met als het mogelijk is een dikke meter ongeveer ertussen. midden in je kamer voel je anders erg veel tocht. Tevens wil je eigenlijk niet de max aantal kuub per ventiel hebben maar liever 35m3h ivm geluidshinder, maar het zou kunnen.

Als ik je m3h inblaas en afblaas bekijk zit daar wat verschil in.
Toevoer 365 m3h
afzuig 300 m3h
Kan het verkeerd lezen hoor maar dan is je systeem erg in onbalans.

Je afzuig in de keuken zit op 1 ventiel dus 50m3h en je woonkamer 50m3h dat zou betekenen dat je 50m3h te weinig hebt daar. Kan je geen extra ventiel in een koof van je keuken kwijt.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
hrv schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:16:
Ik heb een vraag over de afzuiging in de keuken. Ik wil drie ventielen op rij plaatsen met respectievelijk 50, 40 en 40m3 afzuiging in normaalstand.

Kan ik met een enkel 220x80 kanaal met twee flensen en een lepelhoek voor het laatste ventiel goed wegkomen, of kan ik beter twee aparte kanalen leggen. een 220x80 voor 50 en 40m3 en een apart 170x70 kanaal voor het laatste ventiel van 40m3.

Met meerdere ventielen in een kanaal moet je het eerste ventiel redelijk knijpen heb ik begrepen. Wat ik niet helemaal kan doorzien is met welk ontwerp ik beter uit ben voor het minste geluid van afzuiging in normaalstand.
50 m3/g per ventiel op normaal is wel relatief veel. Normaal ben ik van de “w00key” school d.w.z. niet zo druk maken dit gaat prima zo. Maar zeker als je op “hoog” er 75 per ventiel doorheen moet trekken is dat wel andere koek.

Als je met T-splitsingen werkt, hoef je met (deels) parallelle kanalen niet meer of minder te “knijpen” (=weerstand toevoegen). Alleen de plek waar weerstand wordt toegevoegd verplaatst van (alleen) het ventiel naar de T-splitsing. Dat kan iets helpen, maar het zet vooral zoden aan de dijk als je dusdanig “vroeg” in de buis de T-splitsing maakt dat je ook de dempers parallel kan uitvoeren.

Wat in dit geval met drie ventielen veel zou uitmaken is een driewegsplitsing met daarna drie kleine kanalen. Ik ben niet zo thuis in de rechthoekige maten maar een driewegsplitsing naar 80mm rond spiro zou ik prima aandurven. Die zijn niet heel goed verkrijgbaar (voorbeeld) maar je kan dit makkelijk zelf maken met een zadelstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Een ComfoValve Luna S125 is maar 25 dB bij 75 m3/h, maar wel bij volledig open. Je moet niet gaan knijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
w00key schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:08:
Een ComfoValve Luna S125 is maar 25 dB bij 75 m3/h, maar wel bij volledig open. Je moet niet gaan knijpen
Ik denk zelf ook als je 75m3h gaat gooien over een ventiel je niet goed bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Eh, wat is niet goed bezig he. In een commercieel pand moet je soms paar duizend kuub kwijt, 100 m2 x 3.8 l/s x 3600 = 1368 m3/uur als absolute minimum, per 100 m2. Dat ga je niet kwijtraken met heel voorzichtig 50 per ventiel, nope gewoon knallen.

Ons laatste toevoerinstallatie was 3000 m3/uur in ~120 m2 inblazen, om beetje balans te creëren, keuken zuigt 10000+ af.

Thuis / residential is cute met hele kleine getallen en omg 25 dB (of < ambient op 1 meter afstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

En het gaat om afzuigen he, ik ga niet met 50m3/h inblazen.

Is het beter / aan te raden om twee kanalen en vier ventielen te plaatsen?

Ik weet nog niet hoe ik in de nieuwe keuken kan komen. Het is een aanbouw, dus ik zie pas als we gaan slopen hoe ik door de muur kan. Wellicht wordt het een grotere uitdaging dan gedacht, maar dat zien we dan wel weer :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
hrv schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:37:
En het gaat om afzuigen he, ik ga niet met 50m3/h inblazen.

Is het beter / aan te raden om twee kanalen en vier ventielen te plaatsen?

Ik weet nog niet hoe ik in de nieuwe keuken kan komen. Het is een aanbouw, dus ik zie pas als we gaan slopen hoe ik door de muur kan. Wellicht wordt het een grotere uitdaging dan gedacht, maar dat zien we dan wel weer :-)
Afzuigen is nog makkelijker. Een Zehnder STB 2-125 capaciteitsgrafiek gaat tot 200+ m3/uur.

100 m3/uur met 1 ventiel is < 20 Pa en onhoorbaar. Ik zou 1 per 75 tot 100 m3/uur op hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
w00key schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:55:
Eh, wat is niet goed bezig he. In een commercieel pand moet je soms paar duizend kuub kwijt, 100 m2 x 3.8 l/s x 3600 = 1368 m3/uur als absolute minimum, per 100 m2. Dat ga je niet kwijtraken met heel voorzichtig 50 per ventiel, nope gewoon knallen.

Ons laatste toevoerinstallatie was 3000 m3/uur in ~120 m2 inblazen, om beetje balans te creëren, keuken zuigt 10000+ af.

Thuis / residential is cute met hele kleine getallen en omg 25 dB (of < ambient op 1 meter afstand).
Een bedrijfspand is wel iets anders dan een gewone woning. Tevens worden bedrijfspanden gewoon uitgerekend en zal je veelal wel onder of gelijk dan 50m3h zitten per ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Krissiejj schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Een bedrijfspand is wel iets anders dan een gewone woning. Tevens worden bedrijfspanden gewoon uitgerekend en zal je veelal wel onder of gelijk dan 50m3h zitten per ventiel.
Hah. Hahaha. 👍

Ik kan je vertellen dat het geen 60 zijn.

Lucht is lucht. Hier zitten mensen echt te stressen om niets. Volg gewoon de spec sheets, Zehnder heeft geluid, drukverval en volume grafieken. Afzuiging tot 100, toevoer tot 75 bij wijd open gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
w00key schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Hah. Hahaha. 👍

Ik kan je vertellen dat het geen 60 zijn.

Lucht is lucht. Hier zitten mensen echt te stressen om niets. Volg gewoon de spec sheets, Zehnder heeft geluid, drukverval en volume grafieken. Afzuiging tot 100, toevoer tot 75 bij wijd open gaat prima.
Haha ja dat zal per bedrijf verschillen;)

Ik kan je wel vertellen dat als je een ventiel zo ver open moet zetten omdat er 75m3h door moet,(en dat misschien x3 in een woonkamer) je hem wel gaat horen als je wtw op standje max draait. En ja dat ga je ook door een ventiel die max 40/50m3h doorlaat horen maar daar tussen zit wel een wezenlijk verschil in.
Ik regel liever zo dat er nog wat te regelen valt in een ventiel dan dat je hem er beter af kan laten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Krissiejj schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Haha ja dat zal per bedrijf verschillen;)

Ik kan je wel vertellen dat als je een ventiel zo ver open moet zetten omdat er 75m3h door moet,(en dat misschien x3 in een woonkamer) je hem wel gaat horen als je wtw op standje max draait. En ja dat ga je ook door een ventiel die max 40/50m3h doorlaat horen maar daar tussen zit wel een wezenlijk verschil in.
Ik regel liever zo dat er nog wat te regelen valt in een ventiel dan dat je hem er beter af kan laten ;)
Waar heb je het over? Op de verste plek, dus woonkamer, keuken, staan de ventielen altijd wijd open. Die produceren geluid volgens hun specs, dus < 25 dB of onhoorbaar witte ruis.

Hier is een cheapass €8 ding van Ventilatieland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aAcKIQFAkXEJq2havi2hYsWsbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IiqJcMXsXQMww8E45Dpg22Kk.png?f=fotoalbum_large

Zie je die 100 m3/uur lijn? Als je hem op instellingen -2 zet produceert dat ding net 25 dB. 3x raden wat er gebeurt als je hem wijd open zet zoals je dat altijd wil in keukens en woonkamers, op stand +8?

Zehnder STB-2-125, zelfde verhaal. Ja als je 100 m3/uur afvoer en heel dicht op de WTW zit, en dus moet knijpen door hem bijna helemaal dicht moet zetten hoor je hem. Maar je heb dan iets heel raars gedaan met je design.

En voor toevoer: zie waar de lijnen rechts eindigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hm9e-zpqbep3VFOaiML81v-K04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o17MAayYqW5c44GQd4hzFaOn.png?f=fotoalbum_large

Ik zou niet plannen op stand 2 / midden op 75 per ventiel, maar stand 3 voor een feestje of bezoek? De radio zachtjes aan is al 40-50 dB, die ventiel is onhoorbaar.

Bij ons in een groot kantoorpand zijn er bij de drukbezochte toiletgroepen ventielen die je wel hoor, maar die zuigen "holy shit" veel af om het perfect fris te houden, het zou me niet verbazen dat het 200+ elk is. Wat gewoon kan, zie specs, grafiek gaat tot 300+ m3/uur.

[ Voor 21% gewijzigd door w00key op 03-08-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVI

MVI

Goede tips allemaal, ik moet zeggen dat de antwoorden wel erg uiteenlopen en dat ik uiteindelijk waarschijnlijk gewoon ergens een knoop door hak en zie hoe het in de praktijk uitvalt.
Tot nu toe is de oplossing van P5ygo voor mij het handigste en ik denk dat ik deze aan ga houden. Dit betrof een 160mm lindy lab of soortgelijk in de hoek van de woonkamer (rechtsachter). Als het goed is moet ik dan een redelijke luchtstroom door het huis krijgen met geen tot minimale overlast.
Zoals sommigen al aangeven het betreft "maar" een woonhuisje natuurlijk zorg ik dat het in de praktijk in balans komt maar als ik ergens wat debiet te kort kom vindt ik dat geen probleem. In 99% van de gevallen zitten we met twee volwassen en 1 tot 2 kids in de woonkamer bijvoorbeeld. In het geval van een feest of andere uitzonderlijke gevallen gaat gewoon de pui open. `
Dan wordt het zeker niet helemaal volgends protocol maar wel vele male betere ventilatie als heel veel andere woonhuizen met bijvoorbeeld raamroosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
hrv schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:16:

Ik heb er hier 4 op een rij, 180 rond met 4x t-stuk 180/125/180 met direct ventiel erop. Er zit een regenklep aan het begin. Alle 4 ventielen staan vol open, en hebben onderling maar 1 a 2 m3/u verschil, gemeten met een Testo.
Tussenafstand hoh is 1m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTPuoPWf8jApNJGAxPm0b5wgLHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yk2Fz5MLUimzqumqXys0rqzI.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die weet of er ook ventilatie ventielen (toevoer) zijn die te regelen zijn, maar de lucht maar een kant opblazen? Want als ik 50m3/h per ventiel neem, dan kom ik niet aan voldoende lucht in de woonkamer. Waar ik een rood cirkeltje heb getekend daar zit een afvoer en waar ik de rechthoek heb getekend heb ik ongeveer 3.4m breed een mogelijkheid om vanaf de slaapkamer naar beneden te komen met kanaalwerk. Als ik ongeveer 150m3/h in de woonkamer + keuken wil hebben moet ik dus minimaal 3 toevoer en 2 afvoer kanelen, maar ik heb daar de ruimte niet voor. Nou heb ik wel eens gelezen dat als de lucht een kant op gestuurd word dat de afstanden minder van belang zijn (tussen toevoer en afvoer ventielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
w00key schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:08:
[...]
Ik heb de Luna's hier ook. Misschien moet er wel wat nuance aangebracht worden, maar dit weet jij ongetwijfeld beter.

Ik heb hier één Luna S125 die 70m3/u doet bij vol open. (dit is even tijdelijk)
Dit is een (DykaAir) buis van 125, t-stuk, dan verloop naar 80mm en na een meter een 80 naar 125 ventielbocht (Dyka heeft die). Detail: Deze heb ik 3 jaar terug al gemaakt, nu zou ik ook gewoon 125 voor het tweede ventiel kiezen, maar goed.

Bij de 70m3/u hoor ik 'm wel. Niet echt storend (maar ik wil het zeker niet op normaal-stand). Maar, ik denk dat ik 'm meer hoor doordat ie direct op het T-stuk zit, dan dat dat het ventiel zelf is. Ik hoor namelijk lichte turbulentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Antonl91 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:17:
[Afbeelding]

Iemand die weet of er ook ventilatie ventielen (toevoer) zijn die te regelen zijn, maar de lucht maar een kant opblazen? Want als ik 50m3/h per ventiel neem, dan kom ik niet aan voldoende lucht in de woonkamer. Waar ik een rood cirkeltje heb getekend daar zit een afvoer en waar ik de rechthoek heb getekend heb ik ongeveer 3.4m breed een mogelijkheid om vanaf de slaapkamer naar beneden te komen met kanaalwerk. Als ik ongeveer 150m3/h in de woonkamer + keuken wil hebben moet ik dus minimaal 3 toevoer en 2 afvoer kanelen, maar ik heb daar de ruimte niet voor. Nou heb ik wel eens gelezen dat als de lucht een kant op gestuurd word dat de afstanden minder van belang zijn (tussen toevoer en afvoer ventielen).
Afvoer ventiel in de keuken vergroten tot een maat die 100 m3/h kan afzuigen, 150 inblazen met 5x 30 opneem rijtje bij je rode vierkant, en dan 50 onder de deur door naar de WC en daar 50 afzuigen? Totale luchtverversing in woonkamer blijft 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
Puntenwolk schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Afvoer ventiel in de keuken vergroten tot een maat die 100 m3/h kan afzuigen, 150 inblazen met 5x 30 opneem rijtje bij je rode vierkant, en dan 50 onder de deur door naar de WC en daar 50 afzuigen? Totale luchtverversing in woonkamer blijft 150.
Maar dat rode cirkeltje is een bestaand 125mm kanaal. Dat gaat naar de badkamer, wc en keuken. Dus dat maakt het een beetje lastig. Die wil dus voor de volgende installatie gebruiken.

De gang (die voor de wc zit) zit direct aan de overloop op de eerste verdieping. Daar heb ik wel de mogelijkheid meer toe en afvoer kanalen te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Antonl91 op 04-08-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Ik heb de Luna's hier ook. Misschien moet er wel wat nuance aangebracht worden, maar dit weet jij ongetwijfeld beter.

Ik heb hier één Luna S125 die 70m3/u doet bij vol open. (dit is even tijdelijk)
Dit is een (DykaAir) buis van 125, t-stuk, dan verloop naar 80mm en na een meter een 80 naar 125 ventielbocht (Dyka heeft die). Detail: Deze heb ik 3 jaar terug al gemaakt, nu zou ik ook gewoon 125 voor het tweede ventiel kiezen, maar goed.

Bij de 70m3/u hoor ik 'm wel. Niet echt storend (maar ik wil het zeker niet op normaal-stand). Maar, ik denk dat ik 'm meer hoor doordat ie direct op het T-stuk zit, dan dat dat het ventiel zelf is. Ik hoor namelijk lichte turbulentie.
Dat kan zeker, dat geluid verderop wordt geproduceerd. Hier hoor ik alleen de WTW ventilator zelf en niets anders bij elke ventiel.

Normaal zou ik zeggen, probeer van die ronde dempers, maar met zoveel volume en volledig open helpt dat maar weinig, 2.5 dB op 500 hz per 50 mm dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Antonl91 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Maar dat rode cirkeltje is een bestaand 125mm kanaal. Dat gaat naar de badkamer, wc en keuken. Dus dat maakt het een beetje lastig. Die wil dus voor de volgende installatie gebruiken.

De gang (die voor de wc zit) zit direct aan de overloop op de eerste verdieping. Daar heb ik wel de mogelijkheid meer toe en afvoer kanalen te maken.
Daar kan je een DVS 125 of Zehnder STB 2 125 op zetten. Die kunnen makkelijk 150 m3+ afzuigen.

Voor dat rechthoek, gewoon met 1x 125 naar beneden gaan, bocht 90 graden naar horizontaal en dan 2x T 125/125 en 1x bocht 90 naar beneden voor laatste ventiel.

Normaal in de bouw gebruiken mensen een instortpot 80 aanvoer 125 mm diameter zoals deze om de ventiel in te plaatsen. https://www.ventilatiesho...5mm-zij-aansluiting-80mm/

Wat je nu doet is zelf een soort instortpot 125/125/125 creëren met de 2x T. Die verkopen ze niet voor zover ik het kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
w00key schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Daar kan je een DVS 125 of Zehnder STB 2 125 op zetten. Die kunnen makkelijk 150 m3+ afzuigen.

Voor dat rechthoek, gewoon met 1x 125 naar beneden gaan, bocht 90 graden naar horizontaal en dan 2x T 125/125 en 1x bocht 90 naar beneden voor laatste ventiel.

Normaal in de bouw gebruiken mensen een instortpot 80 aanvoer 125 mm diameter zoals deze om de ventiel in te plaatsen. https://www.ventilatiesho...5mm-zij-aansluiting-80mm/

Wat je nu doet is zelf een soort instortpot 125/125/125 creëren met de 2x T. Die verkopen ze niet voor zover ik het kan zien.
Maar ik wil alleen kanaalwerk in de ruimte erboven (slaapkamer, waar ik voorzetwandje neerzet). Dus waar die rode rechthoek is getekend, binnen die lijnen heb ik de mogelijkheid doorvoeren te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv

hrv

Ro123 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb er hier 4 op een rij, 180 rond met 4x t-stuk 180/125/180 met direct ventiel erop. Er zit een regenklep aan het begin. Alle 4 ventielen staan vol open, en hebben onderling maar 1 a 2 m3/u verschil, gemeten met een Testo.
Tussenafstand hoh is 1m.
Dank je, dat is welkome informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Antonl91 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Maar ik wil alleen kanaalwerk in de ruimte erboven (slaapkamer, waar ik voorzetwandje neerzet). Dus waar die rode rechthoek is getekend, binnen die lijnen heb ik de mogelijkheid doorvoeren te maken.
Dan boven de horizontale deel met T stukken en 3x door de vloer met 125.

Of, als er geen zitplek direct onder zit, met een verloop 125 naar 160 werken, boven of onder de vloer waar ruimte is, en 1x ventiel 160 gebruiken. 150 m3/uur is 40 l/s en is < 15 Pa, en onhoorbaar (heel ver onder de 25 dB lijn), zie specs. https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/dvsr-ventielen/1392/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
Is het normaal dat filter van aanvoer vol zit met insecten? In principe doet het wat het moet doen en dus filteren… dit is een zehnder. Echter thuis heb ik een itho en daar heb ik dit probleem helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
xminator schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:29:
Is het normaal dat filter van aanvoer vol zit met insecten? In principe doet het wat het moet doen en dus filteren… dit is een zehnder. Echter thuis heb ik een itho en daar heb ik dit probleem helemaal niet.
Ligt heel erg aan je omgeving. Een flat of stedelijk gebied, weinig muggen. Hier net buiten de stad met wat groen en sloten: whoa oppassen dat het niet er allemaal af valt bij wisselen, vuilniszak erbij. En dat bij aanzuigen op ~9 meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
w00key schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Dan boven de horizontale deel met T stukken en 3x door de vloer met 125.

Of, als er geen zitplek direct onder zit, met een verloop 125 naar 160 werken, boven of onder de vloer waar ruimte is, en 1x ventiel 160 gebruiken. 150 m3/uur is 40 l/s en is < 15 Pa, en onhoorbaar (heel ver onder de 25 dB lijn), zie specs. https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/dvsr-ventielen/1392/
Maar ik weet niet zeker of ik die grafiek goed uitlees, maar met een 125mm ventiel kun je bij 25dB toch ook 80m3/h halen? Want wat zou daar dan het nadeel van zijn.

Ik heb nog een extra afvoer mogelijkheid gevonden. Er zaten twee ventielen op het kanaalwerk, maar een zit verstopt achter de keukenkastjes... Want die diende als afvoer van de keuken :X (rechthoekig kanaal, maar gelijkwaardig aan 125mm spiro)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Oi-EeKm6eE_BVVxi7aBXF6krvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzWdsjjaj47WlpUemkvs9Xxz.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die word dus wel gedeeld met de badkamer en wc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Antonl91 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Maar ik weet niet zeker of ik die grafiek goed uitlees, maar met een 125mm ventiel kun je bij 25dB toch ook 80m3/h halen? Want wat zou daar dan het nadeel van zijn.
Dat kan ook. Ik dacht dat je meer nodig had, dan is 160 mm logischer.

80 m3 ~= 20 L/s ~= onmeetbaar weinig geluid als je hem open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
w00key schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Dat kan ook. Ik dacht dat je meer nodig had, dan is 160 mm logischer.

80 m3 ~= 20 L/s ~= onmeetbaar weinig geluid als je hem open zet.
Ik heb ongeveer 150m3 nodig, maar dan zijn 2x 125mm prima te doen. Als ik 160mm neem dan moet ik de koof die ik ga maken groter maken, die komt op m'n slaapkamer en wil ik het liefst zo klein mogelijk houden. Koof komt namelijk over de hele breedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

MVI schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:43:
Het instuucbare rooster is inderdaad een mooie oplossing, maar helaas zijn mijn plafonds gemaakt van spanbeton (ongeveer 4 cm dik), waardoor ik die optie niet kan gebruiken. De beperking zit niet in de buis, maar in de hoeveelheid locaties. Ik wil graag met één spirobuis van 160 mm naar beneden gaan. Deze buis kan het benodigde debiet gemakkelijk aan, maar ik zit nog met de uitblaasventielen.

Mijn oorspronkelijke idee was om drie losse ventielen naast elkaar te plaatsen, maar de Lindab AIRY lijkt ook een prima oplossing te zijn. Ik kom er echter niet helemaal uit welk type ventiel ik precies moet kiezen voor de AIRY. Ik dacht aan de KIR of de VTTB, maar dit is gebaseerd op de afbeeldingen die ik heb gezien.

De Lindab AIRY kende ik verder nog niet, maar als ik met een enkel ventiel kan werken, zou dat het hele probleem oplossen. In het technische productblad zie ik ook niet dat het qua geluid erg storend is. Ik ben alleen nog benieuwd wat het effect zou zijn op het tochtgevoel.
Bij mijn broertje hebben we toentertijd een groot vierkant rooster van Solidair geplaatst.
Gaat 150+ m3 overheen en 0 tochtstromen omdat het 4 kanten opblaast. Zelf vind ik het ook mooier dan meerdere roosters op een rij.

Bij mijn ouders kiezen we trouwens voor 160 rond ventielen omdat anders de halve muur afgebroken moet worden.
Zou dat kunnen dan zou ik voor een lijnrooster gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 05-08-2024 14:06 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelonBowl
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-06 18:05
Ik zit te kijken naar het in de toekomst vervangen van mijn Orcon HRC300 uit 2007. Mijn appartement heeft een woonkamer of het zuid-westen waardoor extra koeling mooi zou zijn (buiten zonwering en split unit buiten niet toegestaan, enkel frans balkon ).

Nou was ik aan het zoeken en kwam ik deze https://www.air2r.nl/prod...-300-m3-h-av-htpf30-ei32/ tegen. Dit is zo ver ik zie de enige WTW met een ingebouwde lucht-lucht warmtepomp voor actief koelen/verwarmen. Voor mijn appartement zou die ideaal zijn (verwarming via stadsverwarming dus geen makkelijke wisseling voor een water-lucht warmtepomp). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHGCbh0drNbe_QqNAn4zFRonyv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x7jTNOgERylyjarlapbdkdha.webp?f=user_large

Echter kan ik geen ervaring o.i.d. vinden over deze of vergelijkbare units. Zou dit voor mijn situatie een goed idee zijn of zijn er betere alternatieven? Of zijn er redenen waarom deze units eigenlijk nergen voorkomen?
Pagina: 1 ... 62 ... 92 Laatste