Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:05
Als je inderdaad geen enkele mogelijkheid hebt in de wand van de bijkeuken is zoiets misschien het best haalbare. Ik zou dan wel i.i.g. de afvoer in de woonkamer maken en alle 5 inblaas in de eetkamer. Ik lees in je plaatje dat de deur van de bijkeuken dan luchtdicht moet worden, dat hoeft alleen als je dit met een open wanddoorvoer wil doen. Mijn suggestie was een normaal ventiel in de wand van de bijkeuken richting keuken, met gewoon een buis naar de schoorsteen toe waar er dan een kanaal naar boven gaat. Je kan dan én 100 in de keuken én 50 in de bijkeuken afzuigen.

Of normaal ventiel, je kan ook iets mooiers maken in de wand bijvoorbeeld een lang dun lijnrooster. Even afhankelijk van de constructie van die wand (historische steensmuur of moderne tussenwand).

Maar zelfs met rijksmonumentale constructies is er een mouw aan te passen. Hier is mijn middeleeuwse schaargebint met WTW toevoer. Afwerkingskap (deze) moet er nog op geplaatst worden, dat heeft helaas een maatje ladder nodig dat ik niet heb liggen, en ben nog niet toegekomen aan ladderhuur of binnensteiger.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 09:53
Ah, zo ja, check, dikke prima. 1 gat van achterzijde in schoorsteen, pijp langs plafond bijkeuken en daar de afzuig in twee kanten op. Kwartje is gevallen en ja, die kan ik maken denk ik.

Blijft het hooguit spannend om raak te boren in de schoorsteen en of ik er een flexibele buis in krijg, als dat nodig is.

Mooie oplossing in dat gebint d:)b

Edit, ik heb alle aanvoer ingetekend in de woonkamer. Ik denk te snappen waarom dat beter is, iets met vermenging denk ik. Los van dat installeert dat ook net een fractie makkelijker.

[ Voor 26% gewijzigd door Acadiane op 15-07-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Zoals Puntenwolk zegt, echt die afvoer weg uit de woonkamer, en in de keukenwand, hoe dan ook zou ik zeggen. Als je daar een kastje voor op moet offeren, so be it.

Je redenatie voor WTW(/balansventilatie) was houtrook. Die begrijp ik volkomen. Maar ik zie je hier nergens over praten hoe dat aan te pakken. Een WTW gaat dat probleem niet weghalen, sterker nog, als je aan een kant van een huis meer last hebt, én daar ook aan zou zuigen, krijg je het in je hele huis. Maar houtrook is vaak het grootste probleem bij windstil, en dan is het in de kortste tijd toch overal. Een zakkenfilter waar je het over had houdt dat ook niet tegen.

Als je van de geur af wil, moet je echt een degelijk koolstoffilter gebruiken, en als je ook nog een beetje van je gezondheid wil genieten, zou ik ook een F9 filter gebruiken of een ionisator met filter (is heeft een grover filter, aangezien de deeltjes vanzelf blijven plakken => minder weerstand, voorbeeld Brink Pure Induct).

Ik heb hier zelf de Zehnder ComfoWell Filterbox 520 met F9 filter en recentelijk ook het koolstoffilter erbij geplaatst. Ik kan helaas nog weinig zeggen over de effectiviteit van het koolstoffilter, aangezien men de kachels nu niet aan heeft. Iemand sigarettenrook in m'n aanvoer laten blazen zorgde wel voor een geur binnen, maar wel minder dan ervoor. Ook heb ik nog geen barbecue geroken, en die stond gisteren in de buurt wel aan.

Je hebt misschien ook een voorbeeld van een enorme custom filterbox gezien hier in het topic. Er is een bedrijf wat grote filterboxen maakt, met enorme filters en ronde koolstoffilters. Ik kan hier niet over oordelen. Het zou voor een lage weerstand moeten zorgen, maar je moet er wel de ruimte voor hebben, en hopen dat er filters voor verkrijgbaar blijven. Bij Zehnder krijg je de "garantie" dat de filters nog in ieder geval 10 jaar verkrijgbaar zijn nadat ze stoppen met het product, da's dan wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
@Ro123 thx. Je opmerking daar moet ik ff op kauwen. Ik zou graag begrijpen waarom de afzuig weg moet uit de woonkamer.

Aan de achterkant van het huis is, zoals ik het zie, niet zoveel mogelijk. Plaatjes zeggen meer dan woorden, hierbij een foto van de eetkamer richting de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9ao0EPNKK9QR4TT2Khcwt2PFlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYQHEEuIm5PFY0uqMmMAnrgw.jpg?f=fotoalbum_large

De groenblauwige muur met schoorsteen, dat is de voormalige achtergevel van de woning. De keuken zit in een platdak aanbouw. Aan de rechterkant van de schoorsteen, daar zit een inbouwkast (de groenblauwige deur). De rechterkant van die inbouwkast valt samen met waar aan de andere kant van die muur de achterdeur zit.
Aan de andere kant van de groenblauwige wand zit de bijkeuken, dit is de situatie gezien vanuit de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AScFIwOrsAwLMWBhkEeMPcOgLwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MksqrDvY9Wv6yVVp562bavZb.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst de beperkingen:

Aan het plafond in de eetkamer is aan de rechterkant een koof over het plafond zichtbaar, in die koof zit een stalen balk. Van het plafond aan rechterzijde van de koof naar het plafond aan linkerzijde te komen, mission impossible. Het plafond aan de rechterzijde van de koof is makkelijk bereikbaar vanuit de hal, daar moet het plafond sowieso gesloopt worden.
Aan de linkerkant van de eetkamer, de doorgang naar de keuken, daar zit boven de doorgang ook een stalen balk.
Onderzijde balklaag in de eetkamer zit hoger dan bovenzijde balklaag aanbouw, dus vanuit boven plafond eetkamer naar (bij)keuken levert een pijp op het platte dak op.
Boven het plafond van de bijkeuken zit het vol met elektra, bovendien is dat door de afmeting best al een krappe ruimte.

Wat ik zie aan mogelijkheden:
De schoorsteen gebruiken voor afzuig. Het is dan de vraag of er buis/buizen in moeten of dat er andere mogelijkheden zijn.
De schoorsteen geeft de mogelijkheid om in de bijkeuken en de wand van de bijkeuken/keuken te komen.
In theorie kan er dan, zoals puntenwolk aangeeft, 50m3 in de bijkeuken kunnen en 100m3 in de keuken.

De rest van de plafonds (linkerzijde eetkamer en woonkamer) slopen zie ik echt niet zitten, ik zoek echt liever naar andere mogelijkheden.

Was betreft de houtrook, dat was idd de eerste aanzet tot het willen van wtw. Sinds de "energiecrisis" is rondom ons huis het aantal houtkachels en pelletkachels ontploft. Even kort tellen levert 6 in gebruik zijnde kachelpijpen op in alle windrichtingen, waarvan 2 pellet cv's. De ergste vervuiler is eentje, die alles stookt wat los en vast zit, al dat niet geïmpregneerd, geverfd of wat dan ook.

Wat valt er te doen aan houtrook? Het gesprek aangaan zie ik niet zitten, dat geeft al vlot herrie en spanning. Wat we nu doen is luchtroosters dichtzetten aan de kant van de grootste overlast. Maar soms is dat van alle kanten. De bewuste avond dat we echt stuk gingen was het windstil en stond er een dikke deken van rook in de straat. Een WTW kan dan ff uit, misschien dat dat een optie is.

Ondertussen ben ik overtuigd van de meerwaarde van wtw. Ik zie het als een kans om het comfort te verbeteren, schonere lucht in huis te hebben en ook net nog een beetje extra zuinigheid in de woning te brengen. Los van dat, ik zie het ook als weer een leuke en leerzame klus om te doen.

De dagen dat er daadwerkelijk overlast is en dat we naar adem zitten te happen zijn gelukkig beperkt.

Qua filters, daar echt diep induiken heb ik nog niet gedaan. Staat genoteerd voor na het bedenken van de best passende oplossing voor aan/afvoer en buizenwerk.

Back on track, ik zie ff niet wat ik moet of kan doen aan afzuig beneden. Ik ben nu de weg kwijt. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
Back on track, ik zie ff niet wat ik moet of kan doen aan afzuig beneden. Ik ben nu de weg kwijt. :?
Dit dus:
De schoorsteen geeft de mogelijkheid om in de bijkeuken en de wand van de bijkeuken/keuken te komen.
In theorie kan er dan, zoals puntenwolk aangeeft, 50m3 in de bijkeuken kunnen en 100m3 in de keuken.
Dus zoals gezegd, door de bijkeuken buis(/zen) door de wand naar de keuken, daar afzuigen. Dan kan de afzuiging in de eet/woonkamer weg.

In principe wil je alleen afzuigen in de badkamer, wc, keuken, omdat:
- badkamer: vocht
- wc: stinkie stinkie
- keuken: vocht en fijnstof (en "lekkere" geur, maar da's vaak ook fijnstof/voc troep)

Ergens anders niet, tenzij je op een of andere manier echt wat nodig hebt daar, omdat je een printerruimte hebt en je de hele dag zit te printen.
Een andere reden kán zijn, dat je erg veel toevoer al hebt op andere punten, en het efficiënter is om ook elders wat al te zuigen, zodat je daar frisse lucht krijgt, ipv nog meer inblazen, maar dat is ook uitzonderlijk. En die paar wattjes... ach..

Ik zie ook geen reden waarom je ventielen in de eetkamer hebt getekend. Als je inblaast in de woonkamer, trekt het allemaal naar de keuken (nieuwe situatie he), door de eetkamer heen.

Houtrook, tjah, ik kan me er enorm over opwinden, men loopt gewoon t*f*sbende te verspreiden, omdat het zo gezellig is of goedkoper dan gas/stadsverwarming. Het is in mijn ogen gewoon een enorm egoïstische bezigheid. Misschien voor de deur een paar autobanden verbranden en met een enorme ventilator naar het huis laten blazen en vragen of ie 't lekker vindt. Ok, hier stop ik. Het frustreert me gewoon hehe.
Overigens is het simpelweg verboden om geïmpregneerd hout etc te verbranden, meld het gewoon.

Mocht je in de winter niet klaar zijn, kan je aanraden om een luchtreiniger(s) te kopen. Ik heb hier 2x een Winix Zero Pro (betaalbaar, geen app onzin, maar nu niet meer actief door m'n WTW met extra filtering :) ), en werken erg goed (ik meet de luchtkwaliteit). Uiteraard is het een lapmiddel, omdat de zooi eerst je huis inkomt, maar roosters dicht wordt ook zo hoofdpijnenig op een gegeven moment, maar wel een effectief lapmiddel. Nadeel is wel dat je bij overlast dat ding harder gaat zetten, (of automatisch) en dat levert geluid op, maar ik vind het meevallen. Het is het geluid van schonere lucht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:41

hneel

denkt er het zijne van

Wat ik me afvraag bij afzuigen in de keuken: raakt je WTW dan niet op termijn verstopt door de vettige dampen? Als ik hier thuis die kap eens nader bekijk, dan merk ik dat er in no time een vettig laagje op zit.

En als ik even op wat webshops kijk dan zie ik dat standaard afzuigkappen vaak zo'n 600 a 700 m3/h verwerken. Daar kan een WTW toch nooit tegenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:00
hneel schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:10:
Wat ik me afvraag bij afzuigen in de keuken: raakt je WTW dan niet op termijn verstopt door de vettige dampen? Als ik hier thuis die kap eens nader bekijk, dan merk ik dat er in no time een vettig laagje op zit.

En als ik even op wat webshops kijk dan zie ik dat standaard afzuigkappen vaak zo'n 600 a 700 m3/h verwerken. Daar kan een WTW toch nooit tegenop?
Je blijft evengoed je afzuigkap gebruiken voor koken. Dat gaat inderdaad niet allemaal je WTW in omdat die minder hard zuigt en omdat je dat vet er niet in wil hebben

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
650m3 versus 150m3, denk dat de afzuigkap wint. (Al staat bij ons de afzuigkap vaak op standje 2 ipv 3)
Wanneer ik in mijn situatie de buis langs het plafond in de bijkeuken niet wegwerk dan kan ik er nog bij om schoon te maken (als dat al nodig is).

Met de nieuwe info, wederom dank, kom ik uit op het onderstaande plaatje. Er staat 2x aanvoer in de woonkamer en 2x aanvoer in de eetkamer. Dan heb ik in totaal voor 4 personen verse lucht beneden, aan de ruime kant voor ons tweeën, maar fijn bij bezoek. 4x aanvoer in de woonkamer, vind ik niet mooi. Dus als dit werkt, dan graag zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqQQCOvgZYQWvIeqXgU381UjUaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9iifBvPvjJfGWrjvU3E9Gtt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu dan wel 30m3 meer aanvoer dan afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m2j4ysYCysTLpfJZFMQJtZ8wlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2fHEUvxq5kNFLIPf6S6RAGU.jpg?f=fotoalbum_large

(Edit, in de tabel kolom opmerkingen aangepast)

30m3 meer aanvoer, moet daar nog wat mee of verdwijnt dat vanzelf. Er zou nog een afzuigpunt achter de deur van de kelder kunnen.

De schoorsteen blijft nog wat plakken in mijn hoofd, als daar een buis in moet of dat wel gaat lukken. Als ik t goed invoer in de app die ik in deze thread vond, met 5m/s voor een stijgkanaal, kom ik uit op 112/125 buis.
Of is het beter om de schoorsteen bovenaan dicht te maken en deze als buis te gebruiken.

Ik lees op diverse plekken dat mensen het idee hebben om een oude schoorsteen te gebruiken, ik heb alleen nog geen enkel voorbeeld gezien van een succesvolle uitvoering.

[ Voor 5% gewijzigd door Acadiane op 16-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
650m3 versus 150m3
Ja, maar de kap staat niet constant aan, en wat ontsnapt of nog rondhangt na het koken, gaat alsnog rustig afgevoerd worden, door de airflow van woon/eet => keuken.
Met de nieuwe info, wederom dank, kom ik uit op het onderstaande plaatje. Er staat 2x aanvoer in de woonkamer en 2x aanvoer in de eetkamer. Dan heb ik voor 4 verse lucht in beide ruimtes, aan de ruime kant voor ons tweeën, maar fijn bij bezoek. 4x aanvoer in de woonkamer, vind ik niet mooi. Dus als dit werkt, dan graag zo.
In theorie, als je met meerdere mensen in de woonkamer zit, kán de co2 oplopen (drukkend, slaperig, hoofdpijn). Nu mixt lucht uit zichzelf ook wel een beetje, maar op welke snelheid.. Ik vermoed dat het wel okee is, vooral wanneer je de eetkamer ventielen wat dichter bij de opening naar de woonkamer zet.
Maar 4 ventielen op een rij in de woonkamer lijkt me niet lelijk hoor, maar goed da's heel persoonlijk. Scheelt ook wel kanalen. :)
De schoorsteen blijft nog wat plakken in mijn hoofd, als daar een buis in moet of dat wel gaat lukken. Als ik t goed invoer in de app die ik in deze thread vond, met 5m/s voor een stijgkanaal, kom ik uit op 112/125 buis.
Of is het beter om de schoorsteen bovenaan dicht te maken en deze als buis te gebruiken.
Je kan altijd nog met rechthoekige kanalen werken. Niet de schoonsteen zelf als kanaal gebruiken, dat is onmogelijk schoon te maken, en je zal waarschijnlijk soms steenstof (alleen het fijne, zo sterk is de flow niet om korrels steen mee te blazen) meeblazen.
30m3 meer aanvoer, moet daar nog wat mee of verdwijnt dat vanzelf. Er zou nog een afzuigpunt achter de deur van de kelder kunnen.
30 meer afzuigen he ;) Gewoon in de keuken 30 meer afzuigen. of 25, want de wc moet officieel 25 afzuigen (op max)..

Over de tabel: Je comment klopt niet meer over de keuken ;)

Ik heb om eerlijk te zijn niet echt naar de debieten gekeken.
Is dit op max of op standje normaal?
Want 60m3/u zou ik willen op standje normaal, met 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
In de tabel heb ik de kolom opmerkingen aangepast, niets zo fijn als kloppende administratie :-)

Een checkvraag tussendoor, hoeveel m3 afvoer kan er door een afvoerventiel zonder dat dat storend hoorbaar is?

In de hal beneden is het plafond er al uit, dit is ivm lekkage van de badkamervloer. (en dat is dus de reden voor een badkamerverbouwing, die gecombineerd wordt met het uitvoeren van een WTW plan.)

Dat het plafond in de hal er al uit is gaf mij de gelegenheid om te puzzelen of ik 4 ventielen kwijt kan in de woonkamer zonder het plafond verregaand te slopen. En nee, dat kan niet. Dat komt door hoe de balklaag loopt, de breedte die ik heb op de muur tussen de hal en woonkamer en dat er in 1 hoek ook nog twee kanalen van zolder komen.
Dus wanneer het de boel niet teveel overhoopt schopt qua ventilatiekwaliteit wil ik het graag houden bij 2x aanvoer in de woonkamer en 2x in de eetkamer (vlak boven de doorgang tussen woon/eet)

Naar welke unit en welke standen zo'n unit heeft heb ik nog niet gekeken. Ik wilde eerst focussen op waar welke ventielen geplaatst kunnen worden en of dat haalbaar is.

Je opmerking over "standje normaal" snap ik, bij normale bezetting moet het niet zo zijn dat een wtw unit op zijn max loopt. Welke unit komt voor mij als laatste.

Nu eerst maar eens het kanalenwerk uitwerken en of dat haalbaar is. Het enige knelpunt dat ik nu zie is de schoorsteen en die gebruiken voor een afvoerbuis, dat punt blijft mij bezighouden. Ik kan geen succesvolle voorbeelden vinden online en wanneer ik er een pijp in moet maken dan zal dat lang niet makkelijk zijn. Voor een stijgkanaal las ik ergens dat ik 5m/s kon aanhouden. Wanneer ik de elders in deze thread aangeraden app laat rekenen kom ik uit op een kanaal van rond 125mm. Met die diameter zie ik een heleboel beren die afvoer via de schoorsteen in de weg staan.

Wanneer de schoorsteen gebruikt wordt voor afvoer van gebruikte lucht, is stof dan nog steeds een probleem? Een ander risico wat ik zie is dat de schoorsteen misschien niet luchtdicht genoeg is, waarbij ik mij dan even hardop afvraag is of dat te meten is?

Edit: de schoorsteen is op zolder dragend voor het dak. Dus met breekwerk op zolder moet daar rekening mee gehouden worden.

En nog een edit :-): Op de eerst verdieping loopt de schoorsteen langs een vaste inbouwkast, zo gebouwd destijds. Dat stuk kan ik uitbreken om een pijp erin te schuiven en twee meter lager op een bocht te prikken. En dezelfde oefening kan ik dan richting boven doen. Om condens in de metalen buis te voorkomen zou ik er een paar zakken isolatiechips omheen kunnen storten. Het uitgebroken stuk kan ik dan vervolgens wel weer (lucht)dicht maken met een stuk plaat. (Voel je vrij om dit idiote plan af te schieten ;-) )

[ Voor 15% gewijzigd door Acadiane op 16-07-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Om te beginnen misschien eens dat wijnrekje uit de haard halen en even goed naar boven kijken wat voor schoorsteen het is? Dikke kans dat er gewoon een ronde 150mm pijp of zo doorheen loopt, daar kun je dan mooi een nieuwe 125mm spiro in laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Laat ik dat nou net gedaan hebben.

Note to self, wees beter voorbereid de volgende keer. Uche. Na het wegtrekken van een prop kwam er een stofwolk uit waardig voor een aflevering van Laurel&Hardy. Ik was gelukkig wel zo wijs om er niet onder te liggen.

Er zitten twee gaten boven dat wijnrek, 1 leeg boorgat waar een prop steenwol in zat, het andere gat daar zit een aluminium spiraalbuisje in van 115mm. De schoorsteen is ruim genoeg voor een buis van 125, misschien zelfs wel 160. Ipv spiro zou Ubbink aerfoam misschien een idee zijn, die hebben een klemband tegen losschieten.

[ Voor 15% gewijzigd door Acadiane op 16-07-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
In de hal beneden is het plafond er al uit, dit is ivm lekkage van de badkamervloer. (en dat is dus de reden voor een badkamerverbouwing, die gecombineerd wordt met het uitvoeren van een WTW plan.)
Okee dus je hebt wel een beetje haast. :)
Dat het plafond in de hal er al uit is gaf mij de gelegenheid om te puzzelen of ik 4 ventielen kwijt kan in de woonkamer zonder het plafond verregaand te slopen. En nee, dat kan niet. Dat komt door hoe de balklaag loopt, de breedte die ik heb op de muur tussen de hal en woonkamer en dat er in 1 hoek ook nog twee kanalen van zolder komen.
Dus wanneer het de boel niet teveel overhoopt schopt qua ventilatiekwaliteit wil ik het graag houden bij 2x aanvoer in de woonkamer en 2x in de eetkamer (vlak boven de doorgang tussen woon/eet)
Ik heb het vermoeden dat je denkt dat je 4 kanalen naar 4 ventielen moet laten lopen, maar dat hoeft niet. Die 4 ventielen kunnen op 1 kanaal met t-stukken. Als je een zo'n flex buizen verdeelsysteem wilt gebruiken is het een ander verhaal.
Je opmerking over "standje normaal" snap ik, bij normale bezetting moet het niet zo zijn dat een wtw unit op zijn max loopt. Welke unit komt voor mij als laatste.
Als ik naar je slaapkamer kijk, dan zeg ik op standje "normaal", want 60m3/u wil je daar wel voor 2 personen.
Maar je moet er ook rekening mee houden, dat die 150m3/u afvoer in de keuken/bijkeuken, dan ook op normale stand is. Je hebt dan nog een stand over (over het algemeen 1. (uit huis, ik gebruik het niet), 2. normale bezetting, 3. hoog (veel mensen in huis, koken, douchen). Als je die ook daadwerkelijk hoger instelt, moet je met het kanaal daar wel rekening mee houden, idealiter.
Kijk, je badkamer zit al op 100m3/u, de keuken ook op 100m3/u. Dit zijn waardes die hoger zijn dan het Bouwbesluit aangeeft voor de hoogte stand. Je hebt een hoge stand daarvoor dan ook niet nodig eigenlijk. Maar ik heb zoiets, het is wel lekker om wat overcapaciteit op een hoogstand te hebben, voor inderdaad visite, of als je weer eens een prop isolatie uit een gat trekt en je halve huis staat in de fijnstof. :-D
...blabla..schoorsteen..blabla..
My bad... inderdaad afvoer, er wordt niet ingeblazen via dat kanaal.
Anyway, je hebt het zelf al over breken en kanaal erin doen, dus laten we dat idee van de hele schoorsteen gebruiken maar laten hangen, want het zal denk ik ook geen open verbinding zijn.
Je hebt 't steeds over balken, dus je hebt waarschijnlijk balken met houten platen als vloer, dit kan je makkelijk zelf bewerken om er een groter gat in te maken. En ook al zou er zandcement op liggen, kan je dat ook nog wel zelf boren.
Breek het gewoon open, kijk hoe het zit, dan kan je verder kijken hoe of wat.
En worst case, kan je altijd nog dat 115mm kanaal laten reinigen/inspecteren, bochten erop fratsen wat minder afzuigen, en meer in de badkamer/wc. Luchtdicht zal toch wel, anders gaat die troep je huis in. Maar ook dat kan je natuurlijk testen. Beide kanten afdichten en wat druk op zetten. Niet veel, want er komt amper druk op.
Maar ik ga er van uit dat je er gewoon wat anders in kwijt kan.

Je hoeft dat kanaal ook niet te isoleren, deze condenseert niet. Dat is alleen voor de buizen naar/van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Bouwjaar 1952, dus idd houten balken en planken als verdiepingsvloer.
Ik was al uitgegaan van 1 kanaal met T-stukken, 't wordt echt te ingewikkeld om in de woonkamer 4 stuks kwijt te raken.

Je relaas over standjes daar raak ik je kwijt. Maakt niet uit, komt later wel aan bod.

Morgen ga ik eens puzzelen met de kanalen, welke diameter waar. Vind ik nog een lastige puzzel qua dimensies die een rol spelen zoals m/s, m3, drukverlies. Best een kluif voor een ongediplomeerde stofhapper.

En om nog een keer op die schoorsteen terug te komen, als ik dan toch een berg geld afzink in een idioot plan om 21e eeuwse moderniteiten in een 20e eeuws pand te stoppen dan wil ik het ook goed doen. Heb ik meteen weer genoeg stof gehapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Er wordt mij via kennissen een Zehnder WHR950 Luxe rechts uit 2009 aangeboden voor een zeer schappelijke prijs. Rechts is eigenlijk ietwat onhandig op de plek die ik op het oog heb. Ook is de unit aan de oude kant, maar de prijs is zo scherp dat ik er ongeveer 4 nieuwe units voor kan kopen. En zo duur is een lagersetje of print nou ook weer niet en dat werk kan ik prima zelf.

Laag 125 m3
Midden 250 m3
Hoog 300 m3

Is deze unit wat voor mijn situatie? (Ik heb mij nog niet genoeg ingelezen om zelf te kunnen oordelen of dit wat is.)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
De afgelopen weken ben ik ook weer regelmatig bezig geweest met de aanleg van een wtw systeem d.m.v. Ubbink Air Excellent.
Beide dakdoorvoeren (Ubbink Ventus 180/200) zijn nu geplaatst. Ook zijn de resterende plafonddoorvoeren in de houten verdiepingsvloeren geboord en voorzien van ventieladapters. De slangen van en naar de ventieladapters zijn gelegd en de verdeelkasten geplaatst. De slangen lopen tussen de sporen van het dak, over de verdiepingsvloer achter de knieschotten en over de zoldervloer. Totaal heb ik iets van 210 meter 90mm slangen gebruikt.

Voor het bereiken van de beoogde ventielen op de begane grond aan de noordkant van de woning moest de trap afgebroken worden en een steiger geplaatst worden. Ja, je moet soms wat over hebben voor extra isolatie en een wtw ventilatiesysteem ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/667lDH5I26uY0CZMHRJpsw0T9JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJUz99WTNARZePX0fN4zfeC3.jpg?f=fotoalbum_large

Het plaatsen van de verdeelkasten en het aansluiten van alle slangen was nog een hele puzzel op de krappe zolder. Maar het is gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kwC86aUZNd6Nu38hsa-XvVHBq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIgeNV9SdokvgyDk21tBt3EW.jpg?f=fotoalbum_large
Op de achtergrond een van de dakdoorvoeren.

Omdat ik de wtw unit (Zehnder Q350 ERV) op een houten vloer ga plaatsen heb ik hier zelf een soort tafeltje voor gemaakt. Dit tafeltje is voorzien van dempers met veren in de hoop dat trillingen hierdoor niet of iig minder doorgegeven worden aan de vloer. Of dat effect bereikt gaat worden is natuurlijk afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJsacQ-c0Lur-bm48GP9TRcKm_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1STAXIglONiQskh5SgwqRJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X82t2tSeaRluGaXft4GJd6ZwsRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMnCcBvjuG6elTfxdcthkg5S.jpg?f=fotoalbum_large
De dakdoorvoeren zijn aangesloten op de wtw unit (Ubbink Aerfoam 180mm).

De voornaamste dingen die nog moeten gebeuren zijn:
  • Aansluiten verdeelkasten op de wtw unit (ik wacht op de bestelde geluidsdempers)
  • Ventielen plaatsen in de adapters
  • Inbouwkast maken waar de wtw unit in komt te staan (hier ben ik reeds mee bezig)
  • Configurenen, afregelen en in gebruik nemen ventilatiesysteem
Dus het schiet al flink op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Acadiane schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:11:
Bouwjaar 1952, dus idd houten balken en planken als verdiepingsvloer.
Ik was al uitgegaan van 1 kanaal met T-stukken, 't wordt echt te ingewikkeld om in de woonkamer 4 stuks kwijt te raken.
Helder ;)
Je relaas over standjes daar raak ik je kwijt. Maakt niet uit, komt later wel aan bod.

Morgen ga ik eens puzzelen met de kanalen, welke diameter waar. Vind ik nog een lastige puzzel qua dimensies die een rol spelen zoals m/s, m3, drukverlies. Best een kluif voor een ongediplomeerde stofhapper.
Je kan niet zeggen "standjes komt later wel" en dus de debieten niet weten, en wel alvast puzzelen met diameters. Je met de debieten weten, of, als je met een maximum diameter zit, de plannen iets aanpassen.
En om nog een keer op die schoorsteen terug te komen, als ik dan toch een berg geld afzink in een idioot plan om 21e eeuwse moderniteiten in een 20e eeuws pand te stoppen dan wil ik het ook goed doen. Heb ik meteen weer genoeg stof gehapt.
Uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Acadiane schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:57:
Er wordt mij via kennissen een Zehnder WHR950 Luxe rechts uit 2009 aangeboden voor een zeer schappelijke prijs. Rechts is eigenlijk ietwat onhandig op de plek die ik op het oog heb. Ook is de unit aan de oude kant, maar de prijs is zo scherp dat ik er ongeveer 4 nieuwe units voor kan kopen. En zo duur is een lagersetje of print nou ook weer niet en dat werk kan ik prima zelf.

Laag 125 m3
Midden 250 m3
Hoog 300 m3

Is deze unit wat voor mijn situatie? (Ik heb mij nog niet genoeg ingelezen om zelf te kunnen oordelen of dit wat is.)
Hier kan ik niet over oordelen. Wellicht leest er iemand mee die deze unit heeft (gehad).
Maar als het een paar honderd euro is, kan je 'm altijd nog vervangen voor een nieuwe mocht je dat willen. :)
Die laag/middag/hoog kan je gewoon aanpassen.

Capaciteit genoeg in ieder geval, maximaal 450m3/u bij 200Pa zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@Acadiane Wat betreft die WHR950: bekijk het energieverbruik even. 25W vs 100W continu gaat aardig in de papieren lopen over een tijdspanne van 10 jaar. Van het verschil in verbruik met een nieuwere unit kun je misschien nieuwkoop al verantwoorden.
Zaken als geluid tellen natuurlijk ook mee, misschien moet je extra dempers kopen om hem te temmen.
De vorige eigenaar doet em niet voor niets weg ;).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:14
@Acadiane Yep wat @P5ycho zegt, ik ben blij dat ik de WHR930 en WHR90 niet meer heb. Ze zijn irritant in te regelen omdat je alleen ventilator vermogen in % in kan stellen, hoeveel lucht er echt langs gaat is ???

De Q350 weet dat wel en stelt zijn vermogen bij, iets meer gas geven als de filters voller raken of als de wind net niet handig staat. En hij is enorm veel stiller. Ik zit te wachten tot nummer 2 overlijdt en ook vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Rekenen, joehoe, leuk :-) Gezien dat sigarenkistjes in het verdomhoekje zitten heb ik er maar een bierviltje bij gepakt, die bierviltjes mogen tenminste nog en geven geen fijnstof. De onderstaande berekening is erg kort door de bocht.

De datasheets van de ventilatie-units zijn gelukkig goed beschikbaar en volledig. Al ben ik niet helemaal zeker of ik de juiste grootheden gebruik, ik vind het lastig omdat stroomverbruik in de datasheets ook aan druk gerelateerd wordt. Ik heb maar een gemiddelde gepakt bij 300m3 om een indruk te krijgen van de verschillen. Voor het vergelijk heb ik gekeken naar twee nieuwe 450m3 units om die af te zetten tegen dat "ouwe lijk"

- Orcon HRC 500
- Zehnder Q450

Gerekend met:
- stroomprijs van €0,30
- Gebruiksduur 10 jaar, 87.600 draaiuren
- 24 uur per dag stroomverbruik bij 300m3 (volgens mij is dat de hoeveelheid waarmee ik in mijn situatie moet rekenen?)
- WHR950 95 watt -> €2.499 stroom + aanschaf €400 = €2.899,-
- Orcon 77 watt -> €2.025 stroom + aanschaf +/- €2.100 = €4.125
- Q450 55 watt -> €1.446 stroom + aanschaf +/- €3.000 = €4.446

Qua prijs is dat ouwe ding op basis van de aanschafprijs niet te kloppen. Een ander verhaal is het aantal dB's bij 300m3, de onderstaande waarden zijn van de kastafstraling. De waardes voor aanvoer en afvoerkanalen liggen ongeveer in de zelfde grootheden uit elkaar.
- WHR950 70dB
- Orcon 61dB
- Q450 57dB

Elke 10dB is ongeveer een verdubbeling van geluid, dus de WHR950 is een keer zo luid als de Q450.

Dat geluid vind ik wel een ding. De unit staat op zolder en zou ik kunnen afhangen op rubber dempers, maar hoeveel kanaaldempers op de aan- en afvoer kunnen dempen daar durf ik niks van te zeggen.

De reacties hierboven zeggen genoeg denk ik. Nog maar even over dubben. De andere kant is namelijk dat ik nog niet goed weet welke specificaties, naast geluid, ik belangrijk ga vinden. Dat ouwe ding kan een start zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Acadiane welke Q450 heb je op het oog? Met of zonder enthalpie (ERV) wisselaar?
Er zit namelijk best wat verschil in aanschafprijs tussen de verschillende webshops. Een rondje Google kan dus zinvol zijn en kan het prijsverschil kleiner maken.

Voor de Orcon weet ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Voor beide ben ik uitgegaan van zonder enthalpie. Voor met enthalpie moet er bij Zehnder grofweg €500 tot €700 opgeteld worden bij de prijs van de versie zonder. Bij Orcon heb ik zo snel geen enthalpie wisselaars gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door Acadiane op 17-07-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ok @Acadiane. Voor zover ik gezien heb kun je de Q450 non-ERV voor €2664 of voor €2838 (met RF) krijgen. Scheelt weer iets t.o.v. de WHR950 ;)

https://www.123installati...er/comfoair/comfoair-q450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:46
Acadiane schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:17:
Een ander verhaal is het aantal dB's bij 300m3, de onderstaande waarden zijn van de kastafstraling. De waardes voor aanvoer en afvoerkanalen liggen ongeveer in de zelfde grootheden uit elkaar.
- WHR950 70dB
- Orcon 61dB
- Q450 57dB

Elke 10dB is ongeveer een verdubbeling van geluid, dus de WHR950 is een keer zo luid als de Q450.
Elke 3 dB is een verdubbeling! De WHR950 is 2 x 2 x 2 (3x3=9 dB verschil) = 8 keer zo luid dan de Ocron en 16 (!) keer zo luid dan de Q450.

Ik mag hopen dat je niet continue op 300m3 gaat draaien voor 2 personen, maar alleen incidenteel als je vrienden over de vloer hebt of met het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
The plot thickens...
Deze amateur begint van het padje te raken, waarom heb ik dan die debieten per ruimte uitgerekend?
En hoe moet t dan wel ingeregeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 11:11
Beste leden,

Ik heb een tweetal vragen en ik zal een foto toesturen om de situatie te verduidelijken. Let niet op het kruisje. Eerder had ik namelijk het idee om decentrale ventilatie aan te leggen. Nu ben ik bijna om voor een centrale WTW-unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8EQkkybm_KSEhYNmgbfvNSdfFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6ZaP0snktfZawzryOJn7FXG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn woning, waarbij er beneden nog een ingang is waar je binnenkomt waarbij ik hier geen toevoer/afvoer wens. Het centrale systeem zal zich dus richten op de verdieping waar de daadwerkelijke bewoning plaatsvindt.
1. Een installateur gaf aan dat hij mij voor de luchtkwaliteit geen garantie kan bieden. Dat de enige garantie die hij mij kan bieden is dat het apparaat werkt en dat als deze niet werkt ik daar uiteraard een beroep op kan doen. Nu heb ik echter buren waarbij er een MV-box is geïnstalleerd en de CO2-waarden alsnog te hoog waren. Zij hebben uiteindelijk heel veel kosten moeten maken om de reden dat het systeem niet goed zou zijn aangelegd. Ik ben bang dat ik mij juridisch niet kan indekken als ik niet afspreek dat de C02 waarden/luchtvochtigheid na de installatie niet op een bepaald niveau zit. Ik ben op dit moment van plan om alleen een C02 meter te plaatsen in de woonkamer en de hoofdslaapkamer (naast de woonkamer). Is het redelijk om hier wat over af te spreken in de overeenkomst en wat is redelijk? Kan ik mij voor de CO2 waarden alleen beroepen op de woonkamer en de hoofdslaapkamer (vanwege de meter) of kan ik dit voor de gehele bovenverdieping realiseren? Kan ik de luchtvochtigheid die ik wens hier ook in opnemen? Is ook verstandig voor de hele woning of alleen bv. de badkamer en de keuken? De WTW-unit die nu geplaatst zou moeten worden heeft immers een enpalthiewisselaar.
2. Ik zal uiteindelijk koven moeten plaatsen omdat ik een hele verbouwing toch niet voor mij zie. Door een installateur is mij versteld dat de platte buizen niet zo lang meegaan / makkelijk schoon te maken zijn als de Spiro-kanalen. Wat weten jullie hierover? Raden jullie mij bij voorkeur de spirokanalen ook aan? Of maakt dit niet heel veel uit (behalve dat de platte buizen volgens mij duurder zijn).

Alvast veel dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Acadiane schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:25:
The plot thickens...
Deze amateur begint van het padje te raken, waarom heb ik dan die debieten per ruimte uitgerekend?
Je moet gewoon ventileren voor het aantal potentiele bewoners. Je doet er goed aan op per vertrek een debiet te berekenen, zo hoort het ook. In de praktijk kom je niet snel in de buurt van de 300 bij normaal gebruik.

Weet je dat je vaak met minder personen bent, dan zou je overdag adhv co2 kunnen ventileren in de woonkamer. Dat werkt 2 kanten op, je toert ook meteen op als je bezoek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@natashannek CO2 niveaus afspreken zal lastig zijn verwacht ik. Mede omdat dit erg afhankelijk is van het gebruik: aantal personen en activiteit. Een kamer die je gaat gebruiken als fitness ruimte zal bijvoorbeeld veel meer debiet nodig hebben dan een reguliere slaapkamer.

Wat naar mijn idee wel kan is een ventilatieplan opstellen met debieten per ruimte. Zoals altijd nodig is bij een ontwerp voor een balans wtw systeem. Als dat vastgelegd is en de installateur committeert zich daar aan, dan zal hij na installatie de afregeling (toaal debiet en debiet per ventiel) moeten doen en kan er a.d.h.v metingen aangetoond worden dat het systeem werkt zoals ontworpen was.

Platte kanalen zullen theoretisch inderdaad moeilijker schoon te maken zijn dan ronde. Al zal dat afhangen of de hoeken recht of afgerond zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Acadiane Ik ga er hier vanuit dat buizen van bovenaf de schoorsteen in zullen moeten. Dus: 'deksel' van de schoorsteen af, buizen erin laten zakken, deksel terug.

Anderen: iemand zoiets daadwerkelijk gedaan? Wat maakte het lastig, of juist prima te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Acadiane schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:25:
The plot thickens...
Je berekening is relatief ruim vooral omdat je alle slaapkamers/werkkamers boven met 60 doet. Veel andere berekeningen hebben 1 ventiel van 30 in de kleine slaapkamers/werkkamers boven. Dat is een keuze qua comfort/toekomstbestendigheid. Als je die 2x30 eraf haalt zit je op 240 wat echt binnen de normale benchmark is voor dit topic. Ik draai zelf ook 220 op normaalstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
@Puntenwolk Ja, zo snap ik het wel. Zoals ik het nu zie kies ik voor de route van twee ventielen per kamer boven en die dan inregel op een lager debiet.

@P5ycho We zijn in ons huishouden met zijn tweeën. Wat ik opmaak uit de diverse reacties is dat het een keuze is om óf met regeltechniek te werken om het benodigde debiet laag te houden óf accepteren dat er op een hoger dan noodzakelijk niveau geventileerd wordt in een installatie zonder regeltechniek wanneer comfort of toekomstbestendigheid meegewogen wordt.
Uit oogpunt van eenvoud kies ik liever voor ongeregeld. In mijn JBF logica betekend dat volgens mij a) een wat hoger stroomverbruik van de wtw unit en b) een wat hoger warmteverlies dat bijgestookt moet worden. Maar, dat warmteverlies zal denk ik lager zijn dan het huidige verlies met ventilatieroosters en dan heb ik de andere voordelen van een wtw ook niet.

@Gwaihir Pet van de schoorsteen af en buizen erin schuiven, zo simpel zie ik het niet. Was het maar zo;n feest. Er zullen bochten op het kanaal moeten en het kanaal zal op zolder en in de bijkeuken netjes door de muur gevoerd moeten worden. Ook zie ik de noodzaak tot beugelen.
Om dat mogelijk te maken ga ik op de bovenverdieping in een ingebouwde kast een luik in de schoorsteen te zagen van ongeveer 40cm breed en 200cm hoog, dan kan ik er mooi bij. Dat gat moet daarna wel weer luchtdicht afgewerkt worden, maar daar bedenk ik wel wat voor. De schoorsteen zal wel open moeten blijven van boven, anders zullen er denk ik condensatieproblemen ontstaan.

Goed, dat geschreven hebbende, ik heb behoefte aan eenvoud. Dat hele ventilatiegebeuren vind ik allemaal wat te vluchtig om goed te kunnen beetpakken. Het reken- en denkwerk aan de warmtepomp vond ik eenvoudiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Vanmiddag heb ik aan het kanalenwerk gezeten. De aan- en afvoerpunten zijn bekend en de routes daarheen c.q. vandaan heb ik ook helder.

Wat betreft de kanalen, ik heb best wat vragen waarvan ik de antwoorden niet echt helder krijg bij het nalezen van de internetinfo. Hopelijk zijn de antwoorden hier te vinden:

- Ter voorbeeld; Een kanaal met aanvoerpunten, met het passeren van een ventiel wordt de hoeveelheid m3 aan lucht lager. Kan ik voor de lengte dezelfde diameter aanhouden of moet met het passeren van x aantal ventielen verlopen naar een kleinere diameter?
- De zolder is onverwarmd (geïsoleerde zoldervloer), volstaat geïsoleerde spirobuis?
- Drukverlies speelt een rol als ik het goed begrijp, maar dat is mij te ingewikkelde kost en ga ik niet uitkomen. Is er een uniforme handige aanpak?
- Zoals ik het nu kan bedenken gaan er van zolder af twee spirobuizen naar beneden, in de hal zal dat over moeten gaan naar een plat kanaal om achter een plafond te passen. -> Zijn die verlopen er? -> Is er een systeem aan te raden?

Voor de berekening van de diameters gebruik ik de app Lindab Vent Tools, komt het goed wanneer ik altijd uitga van 3m/s voor de berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Acadiane schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:45:
[@Gwaihir Pet van de schoorsteen af en buizen erin schuiven, zo simpel zie ik het niet. Was het maar zo;n feest. Er zullen bochten op het kanaal moeten en het kanaal zal op zolder en in de bijkeuken netjes door de muur gevoerd moeten worden. Ook zie ik de noodzaak tot beugelen.
Om dat mogelijk te maken ga ik op de bovenverdieping in een ingebouwde kast een luik in de schoorsteen te zagen van ongeveer 40cm breed en 200cm hoog, dan kan ik er mooi bij. Dat gat moet daarna wel weer luchtdicht afgewerkt worden, maar daar bedenk ik wel wat voor. De schoorsteen zal wel open moeten blijven van boven, anders zullen er denk ik condensatieproblemen ontstaan.
Het feest is daarmee ook hier niet af. Maar ik hoorde je die optie niet noemen.

Er moet hier aardig wat door een schoorsteen en ik zie 't me er niet met 'n bocht in wurmen. Ook hier zal, daarnaast, op het primaire aansluitpunt een stuk uit de zijkant van de schoorsteen moeten.
Goed, dat geschreven hebbende, ik heb behoefte aan eenvoud. Dat hele ventilatiegebeuren vind ik allemaal wat te vluchtig om goed te kunnen beetpakken. Het reken- en denkwerk aan de warmtepomp vond ik eenvoudiger...
Eh ja.. 1x raden wat er hier ook als eerste stond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
@Acadiane het rendemwnt van een wtwos >90%. Stel je ventileert dubbel zoveel(voor de reguliere bezetting van 2 personen), dan is het rendement ineens 80%. Dat is al helemaal niet zo interessant meer om na te streven. Keep it simple is een goed uitgangspunt, ook hier.

Ik ben zelf bij bezoek altijd te laat met standje max aanzetten, vandaar de co2 sensor.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 17-07-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Nu online
Beginnen met een oude Wtw is zeer zinvol, lekker proefdraaien en na enkele jaren vervangen voor wat je echt wil. Hier ook gedaan. Nu co-gestuurd verbruik 9W, oude 22W.

Platte buizen? Neem geen vierkante, die krijg je niet schoon in de hoekjes, geeft luchtwervelingen: vasco heeft mooie afgeronde

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik bestelde begin dit jaar Ubbink ae48C ventilatiebuis bij Ventilatieland.nl. Vanmorgen kreeg ik een tweede bestelling met deze buizen maar dan van 123installatieshop. Er zit best verschil tussen de buizen. de binnenkant is bij de een grijs, de ander wit. Er zit bij de ene een opdruk aan de buitenkant, bij de andere niet.
De ribbels aan de binnenzijde zijn bij de laatste levering hoger dan de eerste levering. De buiten en binnenmaat zijn wel hetzelfde.

Herkent iemand dit? Vooral dat laatste vind ik zorgelijk, meer ribbels betekend in potentie meer geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:39
Volgens mij zijn er 2 uitvoeringen, 1 met anti-bacterieële uitvoering en de normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
No Hands schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:02:
Ik bestelde begin dit jaar Ubbink ae48C ventilatiebuis bij Ventilatieland.nl. Vanmorgen kreeg ik een tweede bestelling met deze buizen maar dan van 123installatieshop. Er zit best verschil tussen de buizen. de binnenkant is bij de een grijs, de ander wit. Er zit bij de ene een opdruk aan de buitenkant, bij de andere niet.
De ribbels aan de binnenzijde zijn bij de laatste levering hoger dan de eerste levering. De buiten en binnenmaat zijn wel hetzelfde.

Herkent iemand dit? Vooral dat laatste vind ik zorgelijk, meer ribbels betekend in potentie meer geluid.
Inmiddels even Ubbink gebeld, Ventilatieland verkoopt dus ook zaken van Ubbink belgie en dat is dus onder andere een niet anti bacterieel en anti statische AE48C buis. Dat is dus wat ik gekregen heb daar. Ze hebben dus ook beide varianten op hun website staan.
Nou die rol zit al ingebouwd ook.. dus we moeten het er maar mee doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 13:56
Interessante discussie over hoe je de standen inregelt. Ik ga volgende week mijn installatie inbouwen en (hopelijk) in werking stellen. Ik heb een CO2 meter gekocht en ben nu aan het meten hoe hoog de CO2 waarde in onze slaapkamer oploopt gedurende de nacht. Mijn plan is om de "normaal"-stand zo in te regelen dat die waarde de hele nacht ok blijft. De Zehnder Q450 ERV die ik heb gekocht heeft 4 standen, de andere standen ga ik dan met wat experimenteren en meten in andere ruimtes daarna instellen.

Via Homey zou ik de CO2 meter zelfs kunnen gebruiken om bij te schakelen als die waarde te hoog oploopt maar ik weet nog niet of dat zinvol is. Misschien ga ik dan ook nog kijken naar een zigbee vochtsensor voor de grote badkamer, maar dat hangt af van de ervaringen na ingebruikname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Vochtsensor heb je niet nodig, de Q450 is er als de kippen bij met zijn interne vochtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Ah dat is goed om te weten. Ik vind het lastig in te schatten hoe dat soort dingen in de praktijk werken, heb tot nu toe nog geen enkele ervaring met WTW, alleen een hoop gelezen hier 😀

Vandaar dat mijn plan is te beginnen met simpel in bedrijf nemen en dan langzaam te gaan tweaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
@No Hands en andere geinteresseerden de Ubbink AE48C anti statische en anti bacteriele versie kun je goedkoper bij Solyd bestellen.
€250 voor 50 meter en gratis geleverd in Belgie en Nederland. Het typenummer die je dan krijgt is niet die van Be of Nl, maar van Slowakije als ik me niet vergis.

https://www.solyd.be/nl/u...-90-75-mm-ab-0120427.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Franciesco schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:16:
@No Hands en andere geinteresseerden de Ubbink AE48C anti statische en anti bacteriele versie kun je goedkoper bij Solyd bestellen.
€250 voor 50 meter en gratis geleverd in Belgie en Nederland. Het typenummer die je dan krijgt is niet die van Be of Nl, maar van Slowakije als ik me niet vergis.

https://www.solyd.be/nl/u...-90-75-mm-ab-0120427.html
O dat is jammer dat ik dat niet eerder wist, ik heb nu voor 310 euro per rol 2 rollen gehaald bij 123installatieshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Jammer inderdaad. Online zoeken kan soms veel geld besparen. Heb zelf bij allerlei webshops besteld omdat het regelmatig veel scheelt. Zowel Ubbink materialen als van Zehnder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timag schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:27:
Ah dat is goed om te weten. Ik vind het lastig in te schatten hoe dat soort dingen in de praktijk werken, heb tot nu toe nog geen enkele ervaring met WTW, alleen een hoop gelezen hier 😀
Dat de interne sensor van een ComfoairQ prima werkt is hier al vaak gemeld.

@No Hands Er zijn inderdaad twee soorten buizen Ubbink, waarvan er maar eentje in NL wordt verkocht. Ik had dit toen ik mijn systemen uitzocht al achterhaald dat er twee soorten zijn. Het nadeel van je WTW-systeem zelf samenstellen is dat je je erg goed moet verdiepen in de eigenschappen van alle onderdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2024 21:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Met het verder uitwerken van de installatie tegen een hinderlijk puntje aangelopen. De vlizotrap... doorgang is 100x52cm
De gemiddelde unit gaat daar niet doorheen passen kom ik nu achter. En ergens anders in huis heb ik niet echt een plek.

Een paar posts terug heb ik deze gedeeld:
https://www.marktplaats.n...2136756352-nieuwe-wtw-box

Daar kreeg ik toen geen reacties op. Het debiet klopt en de unit past door de trap maar verder durf ik er niks over te zeggen.
Ik hoef geen fancypancy unit met allemaal toeters en bellen, de basis is goed genoeg. Bovendien gaat in mijn geval om een huis uit het jaar kruik net wat comfortabeler en zuiniger te krijgen, ik hoef geen top(b)prestaties.

Is deze unit bruikbaar?

Een paar meningen zijn welkom.

https://www.vent-axia.com...ra-plus-ec-mvhr#downloads

[ Voor 8% gewijzigd door Acadiane op 18-07-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 23:03
geen ervaring met de vent-axia, maar zou de Itho HRU350 wat zijn voor je? Die is maar 48cm diep, zou net moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Acadiane schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:15:
Met het verder uitwerken van de installatie tegen een hinderlijk puntje aangelopen. De vlizotrap... doorgang is 100x52cm
De gemiddelde unit gaat daar niet doorheen passen kom ik nu achter. En ergens anders in huis heb ik niet echt een plek.

Een paar posts terug heb ik deze gedeeld:
https://www.marktplaats.n...2136756352-nieuwe-wtw-box

Daar kreeg ik toen geen reacties op. Het debiet klopt en de unit past door de trap maar verder durf ik er niks over te zeggen.
Ik hoef geen fancypancy unit met allemaal toeters en bellen, de basis is goed genoeg. Bovendien gaat in mijn geval om een huis uit het jaar kruik net wat comfortabeler en zuiniger te krijgen, ik hoef geen top(b)prestaties.

Is deze unit bruikbaar?

Een paar meningen zijn welkom.

https://www.vent-axia.com...ra-plus-ec-mvhr#downloads
Mijn Zehnder drukte ik ook zo door het gat van de vlizo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Acadiane heb ook geen ervaring met die unit. Maar de specs zijn niet indrukwekkend qua wtw rendement (maximaal 70%).

Over de doorgang van de vlizotrap: ik zat zelf met hetzelfde toen ik ook nog het idee had de wtw unit op de zolder te plaatsen. Mijn zolder is heel erg klein: de hoogte is nog geen meter en het toegangsluik vergelijkbaar met de jouwe. Doordat de hoogte ook zo beperkt is zou ik de unit al heel snel schuin moeten doen om hem überhaupt op de zoldervloer te krijgen. Als dit bij jou ook zo is: hou hier rekening mee. Ik heb uiteindelijk a.d.h.v. planken en andere hulpmiddelen bekeken en opgemeten wat ik daadwerkelijk door dat luik en op de vloer zou kunnen krijgen. Dat viel behoorlijk tegen. Wellicht ook een idee voor jou om het soortgelijk aan te pakken.
Daarnaast: check de installatiehandleiding van de beoogde unit. Wellicht kom je daarin nog aansluitzaken tegen die niet of heel lastig te realiseren zijn op jouw zolder (zoals de condensafvoer bij niet enthalpie units).

Door de erg beperkte keuzemogelijkheden en grote twijfels of ik naast de unit de rest (buizen, slangen, verdeelkasten) wel allemaal passend zou krijgen ben ik afgestapt van het idee van de zolder. Ik offer nu een stukje slaapkamer op en bouw de unit in een (soort van) inbouwkast. Gezien de grote puzzel die het was om de slangen en verdeelkasten op zolder netjes te krijgen zonder dat daar nu een wtw unit staat, was dat de juiste keuze. Zie ook mijn foto's van enkele berichten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Eigenlijk is bij nieuwbouw het het mooist als je de unit op een verdieping zet met volledige plafondhoogte.
Al dat gepriegel onder schuine daken is maar ellende. Maarja, die vierkante meters he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik twijfel of centrale balansventilatie een goede oplossing voor ons kan zijn. We wonen in een jaren 30 woning met houten vloeren en hebben bij een grote verbouwing 3 jaar terug mechanische afzuiging laten aanleggen met afzuigpunten in de (bij)keuken, wc en badkamer.

We wonen in het centrum van een stad en merken de afgelopen tijd vaak dat we geluidsoverlast ervaren als we met het raam open slapen. Echter is het raam dichtdoen niet echt een optie vanwege de slechte luchtkwaliteit binnen.

Primair willen we dus de luchtkwaliteit verbeteren in de 3 slaapkamers. De woonkamer is vooralsnog een minder probleem.

Het aanleggen van toevoerkanalen naar de slaapkamers is relatief eenvoudig achter de knieschotten op zolder. De zolder is erg groot dus ook een wtw unit past er eenvoudig. Toevoerkanalen naar de begane grond is een stuk ingewikkelder, ik had een schacht vrij gehouden bij de verbouwing maar die is achteraf nodig geweest voor de afzuiging van de keuken.

Nu kwam ik onderstaand artikel tegen. Zou dit iets kunnen zijn voor onze situatie?

https://www.wasco.nl/nieu...kanalen-naar-de-woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
@archito zoek ik dit topic naar 'overflow', komt regelmatig voorbij.

Over het algemeen zul je voorbeelden van deels overflow en deels rechtstreekse aanvoer zien, maar afhankelijk van de woning is 100% overflow ook een optie.

Je zult wat je aanvoert ook weer af moeten zuigen. Je zult daar misschien meer afzuigdebiet in de keuken voor nodig hebben. Hopelijk is je buizenstelsel daar geschikt voor.

[ Voor 27% gewijzigd door P5ycho op 19-07-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Ik denk dat je hier wel wat voorzichtig mee moet zijn.
Er zijn legio woningen, waar de keuken (dus afzuiging) dicht bij de gang zit. De woonkamer kan hier een dode hoek worden wat verversing betreft, of een eetgedeelte wat NA de keuken zit, komt ook voor. Lucht mixt wel, maar hier zo snel als bv 4 personen zitten te ademen op de bank.

Voor dit soort dingen kan je wel dit gebruiken, maar ik heb er geen ervaring mee, als je lagere plafonds hebt, heb je best kans dat je die flow voelt:
https://www.ventilatielan...stuurd-tot-70-m3-h/17927/
(en geluid...)

Overigens, dat je met ramen open moet slapen, heb je dan geen roosters???
ALS balansventilatie het niet gaat worden voor je (wil je zeker niet ontmoedigen), zullen roosters, of beter, tegen het geluid, SUSkasten een oplossing zijn voor je CO2.

[ Voor 3% gewijzigd door Ro123 op 19-07-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acadiane schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:15:
Van mijn Zehnder Q600 kan ik heel gemakkelijk (3 schroeven) de voorkant verwijderen. Deze unit is 57 diep en ik denk dat er dan wel 5 cm af gaat. Dus de kans is best groot dat dit gaat lukken. Ik kan dat nu niet voor je nameten, maar wellicht dat je het uit de tekening in de datasheet kunt afschalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Franciesco schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:25:
Door de erg beperkte keuzemogelijkheden en grote twijfels of ik naast de unit de rest (buizen, slangen, verdeelkasten) wel allemaal passend zou krijgen ben ik afgestapt van het idee van de zolder. Ik offer nu een stukje slaapkamer op en bouw de unit in een (soort van) inbouwkast.
Omdat de units nogal wat geluid maken, zou dat wel de allerlaatste optie zijn die ik zou overwegen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Andrehj schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Omdat de units nogal wat geluid maken, zou dat wel de allerlaatste optie zijn die ik zou overwegen...
Tenzij het slaapkamer genoemd wordt maar in werkelijkheid een inloopkast is in dadelijks gebruik bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:41

hneel

denkt er het zijne van

Het voordeel van Overflow Technology is dat gebruik gemaakt wordt van het al aanwezige luchtafvoerkanaal.
:N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:58:
Er zijn legio woningen, waar de keuken (dus afzuiging) dicht bij de gang zit. De woonkamer kan hier een dode hoek worden wat verversing betreft, of een eetgedeelte wat NA de keuken zit, komt ook voor. Lucht mixt wel, maar hier zo snel als bv 4 personen zitten te ademen op de bank.
[Citation required]

Uit onderzoek blijkt ventielpositie helemaal niets uit te maken voor luchtverversing. Inblazen in een hoek, bij de deur, midden in, hoog laag etc hebben een effect van 10% tussen de beste en slechtste.

Zie https://www.docdroid.net/SAItXQJ/12-tm-pluijm-pdf#page=2

@archito Ik zou het gewoon proberen. Veel afzuigen beneden en vers lucht trekt wel via de gang naar binnen. Ik zuig tijdens koken 4-600 m3/uur af direct naar buiten, genoeg mensen die zeggen dat het never nooit kan door een deurspleet maar het werkt gewoon.

Wat je afzuigt moet weer ergens vandaan komen, je trekt je woonkamer echt niet vacuum. Worst case zet je de unit op onbalans - meer afzuigen dan toevoeren, en zet je een rooster open beneden. Maar dat is waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Andrehj schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Ik noemde het slaapkamer, maar het is een kamer die zelden als slaapkamer gebruikt wordt. Misschien 1x per jaar voor loges. Wel is deze kamer in gebruik als werkkamer. En we (vrouw en ik) hebben de gok gewaagd omdat er geen goede andere optie was. Daarbij besteed ik veel aandacht aan weerstand en dus geluid van het systeem. En kan ik indien nodig de kast waar de wtw in komt te staan extra isoleren.

De praktijk gaat het leren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
Ro123 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:58:

Voor dit soort dingen kan je wel dit gebruiken, maar ik heb er geen ervaring mee, als je lagere plafonds hebt, heb je best kans dat je die flow voelt:
https://www.ventilatielan...stuurd-tot-70-m3-h/17927/
(en geluid...)

Overigens, dat je met ramen open moet slapen, heb je dan geen roosters???
ALS balansventilatie het niet gaat worden voor je (wil je zeker niet ontmoedigen), zullen roosters, of beter, tegen het geluid, SUSkasten een oplossing zijn voor je CO2.
De afzuiging zelf zit in de bijkeuken waar geluid geen probleem is, de wasmachine e.d. staan er ook. De bijkeuken heeft 3 deuren naar woonkamer, gang en keuken. De deur naar de keuken heeft opzettelijk een grote spleet aan de onderzijde terwijl de andere 2 deuren juist zo nauw mogelijk aansluiten, eventueel kunnen we daar nog een valdorpel in maken. Daarmee moet de lucht geforceerd door de woonkamer en keuken alvorens in de bijkeuken te worden afgezogen.

We hebben in totaal 3 afzuigventielen van 125mm.

Belangrijkste is de luchtkwaliteit in de slaapkamers. De woonkamer is mooi meegenomen en zal anders toch met de gewone ventilatierooster moeten, maar dan is er wel een disbalans. Is dat heel erg of alleen minder energiezuinig?

Klopt, in de slaapkamers zijn geen ventilatieroosters. Normale roosters laten veel geluid door en suskasten zijn in een monumentaal pand niet echt een optie qua lelijkheid.😜 Bij evenementen in het centrum accepteerden we dat we een nachtje ongezonde lucht hadden, maar het is nu zo regelmatig dat we toch op zoek zijn naar andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
w00key schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:07:
[...]

@archito Ik zou het gewoon proberen. Veel afzuigen beneden en vers lucht trekt wel via de gang naar binnen. Ik zuig tijdens koken 4-600 m3/uur af direct naar buiten, genoeg mensen die zeggen dat het never nooit kan door een deurspleet maar het werkt gewoon.

Wat je afzuigt moet weer ergens vandaan komen, je trekt je woonkamer echt niet vacuum. Worst case zet je de unit op onbalans - meer afzuigen dan toevoeren, en zet je een rooster open beneden. Maar dat is waarschijnlijk niet nodig.
Je huis moet alleen wel een beetje luchtdicht zijn, je wil natuurlijk niet dat je midden in de winter door kieren koude lucht van buiten gaat trekken of warme lucht naar buiten duwen. Klinkt misschien als een open deur, maar als iemand die druk bezig is een ouder huis luchtdicht(er) te maken vind ik het wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
timag schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Je huis moet alleen wel een beetje luchtdicht zijn, je wil natuurlijk niet dat je midden in de winter door kieren koude lucht van buiten gaat trekken of warme lucht naar buiten duwen. Klinkt misschien als een open deur, maar als iemand die druk bezig is een ouder huis luchtdicht(er) te maken vind ik het wel iets om rekening mee te houden.
Als spleten in de muren winnen van een open ventilatierooster heb je een groter probleem >:)

Dan waait er bij de eerste beste beetje wind gewoon met de richting mee door je huis en is de WTW niet nodig voor vers lucht, dat wordt via de natuurlijke weg al genoeg ververst.

Op koele nachten doe ik gewoon alle ramen op de kiepstand, dat levert honderden m3/uur aan extra ventilatie / koeling op t.o.v. alleen de WTW. Zeker met een rustig tot matige oost of westenwind. Bij meer is het teveel van het goede, dan spookt het onder de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
timag schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Dat gaat wel redelijk goed al bij ons. Draaiende ramen zijn allemaal vernieuwd dus hebben goede kierdichting. De voordeur volgt dit najaar. Spouw is geïsoleerd en aansluitingen van stucwerk e.d. goed afgedicht.

In augustus wordt de warmtepomp geïnstalleerd dus we zijn veel bezig geweest met isolatie en kierdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 04:15
Ik wil een Vasco EasyFlow gaan aanleggen in een verlaagd plafond. Bij dat systeem zitten groene beugels om ze vast te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLpnQToI6vAV4bqAr8ZbJJvTCfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0qYZXYIG3UAY1CuldHqVk7EH.jpg?f=user_large

Onder het dak zit rachelwerk, waar ik de buizen op wil hangen. Dat zal prima gaan als de buizen haaks lopen op de rachels, maar in elke andere richting denk ik dat de beugels te breed zijn. Op internet kan ik alleen maar plaatjes vinden waar de buizen op de vloer zijn bevestigd.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik deze buizen kan ophangen op rachelwerk? Ik denk er zelf aan om montagestrip te gebruiken met evt wat rubber ertussen. Maar misschien zijn er nettere/betere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@savagenld bij mij lopen de ronde buizen dan wel over de vloer, maar ik heb ze gewoon vastgezet met montageband. Dat kun je denk ik in jouw situatie ook prima gebruiken?

Dus met iets dergelijks als dit wat je op maat kan knippen met een blikschaar en vastzet met schroeven.

https://www.hornbach.nl/p...rzinkt-25-meter/10535637/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 04:15
Daar zat ik idd ook aan te denken. Heb je de kokers direct vast gezet met de band, of nog iets tussen gedaan om resonantie tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
w00key schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:52:
[...]

Als spleten in de muren winnen van een open ventilatierooster heb je een groter probleem >:)
Dat is zeker waar maar >30 jaar geleden werd er soms wel wat makkelijk gedacht over wat dicht was en dat is lang niet altijd makkelijk te constateren.

Wij hebben als onderdeel van de plannenmakerij voor verduurzaming en verhogen van comfort een blowerdoortest laten doen en daar kwamen toch wel wat verrassingen uit. De aansluiting tussen het dak en de muur bleek rondom zo lek als een mandje en dat is een rand van ongeveer 5 meter per slaapkamer. Die spleet was ongeveer 5 mm, dat is evenveel als een spleet van 2,8 cm onder een deur van 90 cm.

Ik weet niet of ik het nog een keer in die volgorde zou doen, het was achteraf waarschijnlijk verstandiger geweest om deze test pas later in het proces te doen, als je de meest voor de hand liggende issues hebt opgelost. Je kan dan wat gerichter zoeken naar de minder duidelijke dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
savagenld schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:04:
Daar zat ik idd ook aan te denken. Heb je de kokers direct vast gezet met de band, of nog iets tussen gedaan om resonantie tegen te gaan?
Daar heb ik niks tussen gedaan. Zoveel lucht gaat er nou ook weer niet door de buizen, dus lijkt mij dat resonantie en trillingen niet aan de orde zijn. Maar mijn systeem is nog niet operationeel, dus wellicht zit ik er naast?
Als anderen daar een mening over hebben lees ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Inmiddels heb ik de volgende offerte ontvangen voor het vervangen van onze oude Storkair WTW-unit (uit 2002) door een Zehnder Comfoair Q350.

Wat de situatie complex maakt is dat momenteel de CV ketel aan de oude WTW-unit gekoppeld is. Omdat dit niet meer mag, moet deze losgekoppeld worden en een eigen rookgaskanaal krijgen.

De offerteprijs is als volgt opgebouwd:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Trokken schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:47:
Inmiddels heb ik de volgende offerte ontvangen voor het vervangen van onze oude Storkair WTW-unit (uit 2002) door een Zehnder Comfoair Q350.

Wat de situatie complex maakt is dat momenteel de CV ketel aan de oude WTW-unit gekoppeld is. Omdat dit niet meer mag, moet deze losgekoppeld worden en een eigen rookgaskanaal krijgen.

***members only***
Ik gok dat ze met 2 man komen. Laten die inderdaad een dag bezig zijn. Eerst de btw eraf, want die verdienen ze niet. Zit je op ongeveer 1500 euro voor 2 man, dus 750 euro pp. Daarvoor komen ze naar je toe, klaren de klus en nemen je oude rommel ook weer mee. Dat alles voor een uurprijs van iets meer dan 80 euro per uur. Dat zijn tegenwoordig niet heel gekke prijzen.

Ik moest vorig jaar 1500 euro aftikken voor het vervangen van de dakbedekking van onze dakkapel. 3 uurtjes werk, lokaal bedrijf, dus nauwelijks reistijd en misschien voor 200 euro materiaal. Het is een markt waar men zit te springen om vakmannen en dat merk je in de prijs.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Nu online
PaT schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:26:
[...]

Ik gok dat ze met 2 man komen. Laten die inderdaad een dag bezig zijn. Eerst de btw eraf, want die verdienen ze niet. Zit je op ongeveer 1500 euro voor 2 man, dus 750 euro pp. Daarvoor komen ze naar je toe, klaren de klus en nemen je oude rommel ook weer mee. Dat alles voor een uurprijs van iets meer dan 80 euro per uur. Dat zijn tegenwoordig niet heel gekke prijzen.

Ik moest vorig jaar 1500 euro aftikken voor het vervangen van de dakbedekking van onze dakkapel. 3 uurtjes werk, lokaal bedrijf, dus nauwelijks reistijd en misschien voor 200 euro materiaal. Het is een markt waar men zit te springen om vakmannen en dat merk je in de prijs.
De installateur heeft een eenmanszaak zover ik weet. Maar het kan zijn dat hij samenwerkt voor dit soort klussen. Misschien is het deze keer even slikken met de prijs en hopen dat een vervanging over ~20 jaar minder duur uitvalt (naar rato van inflatie :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Trokken schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:31:
[...]

De installateur heeft een eenmanszaak zover ik weet. Maar het kan zijn dat hij samenwerkt voor dit soort klussen. Misschien is het deze keer even slikken met de prijs en hopen dat een vervanging over ~20 jaar minder duur uitvalt (naar rato van inflatie :+ ).
Als hij het in zijn eentje doet, dan is het een erg goed belegde boterham. Ik zou eens vragen hoe lang hij er mee bezig is.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 20-07-2024 18:33 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Nu online
PaT schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:32:
[...]

Als hij het in zijn eentje doet, dan is het een erg goed belegde boterham. Ik zou eens vragen hoe lang hij er mee bezig is.
Erover doorvragen/onderhandelen kan geen kwaad natuurlijk. O-)

Ondertussen wacht ik nog een offerte af van een ander installatiebedrijf, maar die komt pas over 2 weken gaven ze aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:07:
[...]

[Citation required]

Uit onderzoek blijkt ventielpositie helemaal niets uit te maken voor luchtverversing. Inblazen in een hoek, bij de deur, midden in, hoog laag etc hebben een effect van 10% tussen de beste en slechtste.

Zie https://www.docdroid.net/SAItXQJ/12-tm-pluijm-pdf#page=2
Ik ken dit document. Ik twijfel alleen sterk of dit echt niet uitmaakt. Een testkamer van 16m².. dit is totaal niet representatief voor een woonkamer.

Ik heb door mijn twijfels, dit document kennende, er bij mij niet voor gekozen om mijn ventielen op een "lekker makkelijke" plek ( dicht waar het ook afgevoerd wordt) te doen, maar toch wat meer moeite erin gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Trokken schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:47:

***members only***
Die unit zelf kun je online voor 400 euro minder vinden. Als ze op de rest van het materiaal een vergelijkbare marge maken tikt dat wel aan. Verder qua arbeid niet gek in de huidige markt, je hebt al gelukt al je überhaupt iemand kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:32:
[...]

Ik ken dit document. Ik twijfel alleen sterk of dit echt niet uitmaakt. Een testkamer van 16m².. dit is totaal niet representatief voor een woonkamer.

Ik heb door mijn twijfels, dit document kennende, er bij mij niet voor gekozen om mijn ventielen op een "lekker makkelijke" plek ( dicht waar het ook afgevoerd wordt) te doen, maar toch wat meer moeite erin gestoken.
Oh een wetenschappelijk onderzoek met een resultaat dat mij niet bevalt, naah no thanks, ik luister liever naar mijn gevoel met n=0 aan data? Wow.

Hier heb ik een 2 anecdotes dan, in een woonkamer + keuken van 40 m2 wordt maar op 1 plek bij de deur naar de gang ingeblazen maar de CO2 sensor zegt hetzelfde waar ik hem ook plaats. Mijn data zegt dan dat er geen meetbare CO2 verschil is in de kamer en dat het dus perfect verspreid tot een obstakel zoals een dichte deur naar de gang.

En de 2e, in een kamer waar de meting hoog uit viel door verkeerd ingesteld ventiel, 1500+ ppm met alle ramen in huis dicht, zodra je een deur open zet zakt het direct en paar minuten later is het okay. Spreiding door diffusie en convectie (er is altijd temperatuur verschil, onevenredige opwarming door invallend zon, radiator, airco) is super snel, ook door een bottleneck. Dat verklaart waarom #1 geen meetbare verschil toont, als zelfs door een gat van nog geen 2 m2 CO2 zo snel ontsnapt is het onmogelijk ophoping te hebben in een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Nu online
Puntenwolk schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Die unit zelf kun je online voor 400 euro minder vinden. Als ze op de rest van het materiaal een vergelijkbare marge maken tikt dat wel aan. Verder qua arbeid niet gek in de huidige markt, je hebt al gelukt al je überhaupt iemand kan vinden.
Weet je zeker dat je hem voor €400 kan vinden?

Bij Ventilatieland kost die €2.670,85. Ik zie hem inderdaad bij 123ventilatieshop voor minder: €2265,12.
Voor veel lager kan ik hem niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Hij kost €400 minder. €405,73 om precies te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 21-07-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Nu online
P5ycho schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:27:
Hij kost €400 minder. €405,73 om precies te zijn.
Sorry, lezen is soms moeilijk. |:(

Volgens mij is Ventilatieland de favoriete webshop van de installateur, maar ik zal hem erop wijzen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Trokken schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Volgens mij is Ventilatieland de favoriete webshop van de installateur, maar ik zal hem erop wijzen. :)
Die van 123ventilatieshop heeft geen RF bediening, dat scheelt ook weer 200-250 euro. Dan is de prijs toch niet zo gek.

Op Marktplaats komen ook nog wel eens weinig gebruikte units voorbij. Ik heb laatst een Aernisnext 600 (Poolse Q600) voor 400 euro gekocht. Ik kwam daar aanrijden, bleek het ook nog eens de enthalpieversie te zijn. Snel weggereden voor hij zich bedacht. :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Trokken schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Bij ventilatieland is het ook de moeite waard om een offerte op te vragen, kun je wel eens flinke korting bedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:36:
[...]

Oh een wetenschappelijk onderzoek met een resultaat dat mij niet bevalt, naah no thanks, ik luister liever naar mijn gevoel met n=0 aan data? Wow.

Hier heb ik een 2 anecdotes dan, in een woonkamer + keuken van 40 m2 wordt maar op 1 plek bij de deur naar de gang ingeblazen maar de CO2 sensor zegt hetzelfde waar ik hem ook plaats. Mijn data zegt dan dat er geen meetbare CO2 verschil is in de kamer en dat het dus perfect verspreid tot een obstakel zoals een dichte deur naar de gang.

En de 2e, in een kamer waar de meting hoog uit viel door verkeerd ingesteld ventiel, 1500+ ppm met alle ramen in huis dicht, zodra je een deur open zet zakt het direct en paar minuten later is het okay. Spreiding door diffusie en convectie (er is altijd temperatuur verschil, onevenredige opwarming door invallend zon, radiator, airco) is super snel, ook door een bottleneck. Dat verklaart waarom #1 geen meetbare verschil toont, als zelfs door een gat van nog geen 2 m2 CO2 zo snel ontsnapt is het onmogelijk ophoping te hebben in een woonkamer.
Oh, hier wil ik best op ingaan hoor.

1. Wetenschappelijk onderzoek wordt normaliter door anderen herhaald, omdat te verifieren of het resultaat klopt. Dit was onderzoek n=1.
2. Het resultaat beviel me zeer zeker wel, alleen had ik mijn twijfels of het in andere gevallen ook echt blijkt te werken. Nogmaals, een kamer van 16m2, dat is niet vergelijkbaar met een kamer van 40, 50, 60m2.
3. En door punten 1 en 2, heb ík besloten het toen niet te doen.

Je "Oh een wetenschappelijk onderzoek met een resultaat dat mij niet bevalt, naah no thanks, ik luister liever naar mijn gevoel met n=0 aan data? Wow." slaat wat mij betreft dus nergens op.

Het is goed om te horen dat het bij jou in een zelfde setup, met meer m2 ook werkt. Dat is zeker voor eenieder bruikbare informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Oh, hier wil ik best op ingaan hoor.

1. Wetenschappelijk onderzoek wordt normaliter door anderen herhaald, omdat te verifieren of het resultaat klopt. Dit was onderzoek n=1.
2. Het resultaat beviel me zeer zeker wel, alleen had ik mijn twijfels of het in andere gevallen ook echt blijkt te werken. Nogmaals, een kamer van 16m2, dat is niet vergelijkbaar met een kamer van 40, 50, 60m2.
3. En door punten 1 en 2, heb ík besloten het toen niet te doen.

Je "Oh een wetenschappelijk onderzoek met een resultaat dat mij niet bevalt, naah no thanks, ik luister liever naar mijn gevoel met n=0 aan data? Wow." slaat wat mij betreft dus nergens op.

Het is goed om te horen dat het bij jou in een zelfde setup, met meer m2 ook werkt. Dat is zeker voor eenieder bruikbare informatie.
1: wees blij dat ze experimenteel iets hebben bevestigd. Dit is niet te publiceren omdat het "ja duh" logisch is en te berekenen voor elke ruimte met een Ansys licentie of elk ander CFD tool. Maar wel verhelderend voor noobs.

Voorbeeld van een klaslokaal met 2 wandrooster die vers lucht in de kamer dumpt zonder gebruik te maken van richtbare lamellen, kleur = co2 ppm, als voorbeeld van een slechte situatie.

Afbeeldingslocatie: https://www.simscale.com/wp-content/uploads/2022/02/ventilation-study-scenario-2-1.png

Wij hebben allemaal fancy 360 uitblaasventielen die het veel beter doen.

2: hoezo is een kamer dat groter is heel anders dan een kleine? 16 naar 64 m2 zorgt maar voor 2x grotere afstand, als diffusie en convectie lineair werkt (praktijk is beter) kan je verwachten dat het dan 2x langer duurt om te mixen. Maar dat is het niet, maar hoe precies, dat rekenen architecten gewoon door bij grotere projecten. Pas bij extreem grote ruimtes die je vanaf 1 kant ventileer heb je meer worp en jet roosters nodig, de rest kan gewoon met standaard wervelroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-06 16:29
savagenld schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:17:
Ik wil een Vasco EasyFlow gaan aanleggen in een verlaagd plafond. Bij dat systeem zitten groene beugels om ze vast te zetten.

[Afbeelding]

Onder het dak zit rachelwerk, waar ik de buizen op wil hangen. Dat zal prima gaan als de buizen haaks lopen op de rachels, maar in elke andere richting denk ik dat de beugels te breed zijn. Op internet kan ik alleen maar plaatjes vinden waar de buizen op de vloer zijn bevestigd.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik deze buizen kan ophangen op rachelwerk? Ik denk er zelf aan om montagestrip te gebruiken met evt wat rubber ertussen. Maar misschien zijn er nettere/betere manieren?
Is het niet mogelijk om eerst een stukje hout / underlayment / osb plaat te monteren op de rachels en dan de groene beugels te gebruiken. De buizen lijken niet heel gevoelig voor vervorming maar ik zou de gok niet wagen denk ik. Ben toevallig ook sinds vorige week aan de slag met dit type buizen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dillhole
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:54
savagenld schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:17:

[Afbeelding]

Dat kan heel goed, hier in mijn jaren 30ig huis ook gedaan tijdens de verbouwing overloop en kleine kamer (onder CV-hok). We hebben de buizen gewoon met de groene beugels vastgezet onder de balken. het plafond is daardoor max 10cm gezakt. 3 afvoerbuizen voor de wc/douche/keuken. 3 aanvoer voor de woonkamer, 2 slaapkamers. zolderkamer loopt apart.

uiteindelijk zie je er niets meer van. het was wel een gepuzzel, geluk was dat en plafond, vloer en muur van kleine kamertje er toch ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4dyub8_IFKxvhxPdz_s45JmZYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCBlddK4QRV2xlPxTJfeuDkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeINwI-pUDUEA4QLLE0u3q2TZUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSq4tGyVHOlH2yVeMy3kmmnp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CSfX2cIRXHionit44JE8gFjsfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSHNGPIPwfN2Dh3JAoaUcqW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxgaoocxh4VmKV_y1gEamb0ocgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhTuNnOtwhrLLktjabm4LtaY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXGm1InFUxLEXeGcI9MXa46BtU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z60nf54CMbb7EoZwgkKlZcdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BRVfxueJE5wyvCOETqH-BjNtA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHF3na2s6bn4nNUOLJVRKzdH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNkZX8ekaWTyoU9bgtvkqk3rO2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gHbK34hvBiy8fW8WXR39hCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 11:11
Beste leden,

Als reactie op mijn eerdere post wil ik toch nog weten hoe jullie hierover denken.

Mijn jaren 30 woning is slecht geïsoleerd. Nu wil ik de ramen veranderen naar triple glas zonder roosters. Ik geloof dat er al veel ventilatielekken zullen wegvallen. Wel zal de gevel en het dak (dak door VVE) nog worden moeten gedaan in de toekomst voor een optimale isolatie.

Nu geloof ik niet dat ik veel rendement zal halen uit de WTW voor nu maar ben ik er wel van overtuigd dat ik constant kan zorgen voor de toevoer frisse lucht en afvoer van vervuilde lucht bij het aanleggen van een centraal systeem.
Nadelen zijn eigenlijk als volgt:
- Aanleg is duur (ruim 10k)
- Zichtbare koven

Voordelen zijn:
- Ideaal met oog op verdere verduurzaming
- Nachtkoelfunctie (het is op dit moment soms 32 graden in mijn woning nu ik in een bovenwoning woon)
- Geen schimmel
- Frisse lucht
- Geen geluid van buiten (wel met roosters).

Kunnen jullie deze stellingen volgen mbt de voordelen als ik enkel mijn dubbel glas laat vervangen naar triple glas? Zie nogmaals woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8EQkkybm_KSEhYNmgbfvNSdfFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6ZaP0snktfZawzryOJn7FXG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
natashannek schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:28:
Beste leden,

Als reactie op mijn eerdere post wil ik toch nog weten hoe jullie hierover denken.

Mijn jaren 30 woning is slecht geïsoleerd. Nu wil ik de ramen veranderen naar triple glas zonder roosters. Ik geloof dat er al veel ventilatielekken zullen wegvallen. Wel zal de gevel en het dak (dak door VVE) nog worden moeten gedaan in de toekomst voor een optimale isolatie.

Nu geloof ik niet dat ik veel rendement zal halen uit de WTW voor nu maar ben ik er wel van overtuigd dat ik constant kan zorgen voor de toevoer frisse lucht en afvoer van vervuilde lucht bij het aanleggen van een centraal systeem.
Nadelen zijn eigenlijk als volgt:
- Aanleg is duur (ruim 10k)
- Zichtbare koven

Voordelen zijn:
- Ideaal met oog op verdere verduurzaming
- Nachtkoelfunctie (het is op dit moment soms 32 graden in mijn woning nu ik in een bovenwoning woon)
- Geen schimmel
- Frisse lucht
- Geen geluid van buiten (wel met roosters).

Kunnen jullie deze stellingen volgen mbt de voordelen als ik enkel mijn dubbel glas laat vervangen naar triple glas? Zie nogmaals woning.

[Afbeelding]
Ik heb je historie even doorgenomen, je wilt dus frisse lucht en beetje garantie dat het goed werkt. Dat laatste is alleen van te voren lastig in te schatten, voor de meeste installateurs - die zijn itt mensen hier niet zo precies met alles helemaal uitrekenen.

Sowieso als je het systeem hier uitwerk gaat het redelijk werken, veel beter dan vergelijkbare woningen en zelfs nieuwbouw. Van wat ik lees is iedereen hier erg conservatief met groottes van buizen, het gaat echt wel goed komen als je dat aanhoud.

En dan over de punten boven:

Zichtbare koven - ja dat wel, maar minder lelijk dan bij de airco, je laat het strak langs het plafond x muur rand leggen en met gips omtimmeren. Valt echt mee. Je kan zelfs spotjes kwijt als je dat zou willen.

Verduurzaming, schimmel, frisse lucht, geluid: klopt helemaal. Met raam op een kier hoor ik buiten alles, maar dicht en ze mogen feesten, merk er maar weinig van.

Nachtkoelfunctie: doet niet zoveel helaas, raam open doet veel meer. Ik heb dan ook horren, 1 minimaal in elke kamer. Ik zou een airco naast aanraden, de buitendeel kan je kwijt op het balkon, als dat mag van VVE. Dat werkt ook fantastisch als kosteneffectief en milieuvriendelijk verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik had hier gister een installateur over de vloer en had het met hem over balansventilatie. Ik kwam met wat ideeën wat betreft de luchtkanalen, maar hij had op zich wel een interessante oplossing, om een deel van het kanaalwerk op het platte dak te installeren en zo de slaapkamers in te gaan. Wel geïsoleerde kanalen natuurlijk, maar iemand die hier ervaring mee heeft of meer kennis? Zijn er grote nadelen, los van lekkages.

Wat betreft ruimte zou dit handig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Antonl91 op 24-07-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Antonl91 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:52:
Ik had hier gister een installateur over de vloer en had het met hem over balansventilatie. Ik kwam met wat ideeën wat betreft de luchtkanalen, maar hij had op zich wel een interessante oplossing, om een deel van het kanaalwerk op het platte dak te installeren en zo de slaapkamers in te gaan. Wel geïsoleerde kanalen natuurlijk, maar iemand die hier ervaring mee heeft of meer kennis? Zijn er grote nadelen, los van lekkages.

Ondanks de isolatie levert dat een enorm warmtelek op (en in de zomer overdag veel te hete lucht in de slaapkamers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:56
Antonl91 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:52:

Geisoleerd met wat? R-waarde gegarandeerd? Op zich kan het natuurlijk MITS goed uitgevoerd want je wilt zowel bij aanvoer als bij afvoer geen warmte of koude verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 11:57
@dillhole Is er ook met spiraal gewerkt? Hoe heb je aantal leidingen bepaald?

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

yuumai schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:29:
Ik heb in mijn huis de mogelijkheid om boven en beneden redelijk eenvoudig kanalen voor een centrale WTW te maken, maar een kanaal van boven naar beneden is een stuk complexer.

Is het dan mogelijk om twee losse units te installeren? Bijvoorbeeld Itho HRU200 is wat kleiner en kan ook liggend gemonteerd worden, of de Blauberg D105 (nog veel kleiner maar ook slechter rendement). Ik zou denken dat zolang het debiet in balans is voor beide units individueel dat het ook OK is voor het hele systeem.

Ik zie ook een voordeel dat ik ze los met CO2 sensor aan kunnen sturen waardoor overdag voornamelijk de unit beneden zal draaien en 's nachts die boven bij de slaapkamers. En mooier weg te werken dan 4-6 decentrale units.
Wat is de uiteindelijke keuze geworden? Bij mijn ouders nu het zelfde van plan voor de woonkamer en keuken.
Daar zit nu een Duco tochtrooster in de raam aan de voorkant maar je hoort buiten letterlijk wat er gezegd wordt en het tocht.

Nu wilden wij eerst een decentraal systeem plaatsen maar die zijn superduur en hebben maar beperkte capaciteit. Zeker die van Brink of Zehnder.

Andere optie was een renovent sky 150 maar net zo duur als een grote wtw.

En toen zagen wij de Blauberg. Spotgoedkoop en klein met aansluitingen van 125mm. Iemand ervaringen mee want dit klinkt bijna te goed om waar te zijn.

De itho is maar iets duurder maar doet ruim 2x zoveel lucht en heeft een beter rendement.

Het idee is om ze aan het plafond in de bijkeuken te hangen. Overigens de miele afzuigkap trekt nu al alles vacuum en dat is met de raamroosters oen. Ben dus benieuwd hoe dat gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-07-2024 18:08 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 08:37
Binnenkort ga ik mijn Zehnder Q350 unit op de plek zetten en aansluiten. Het buizenwerk is grotendeels klaar.

Ik ben me nu aan het oriënteren over hoe ik de aansturing wil doen. Op het moment heb ik nog geen bedieningsunit in huis. Mijn eerste vraag is dan ook; kan ik de Q350 gewoon in gebruik nemen zonder dat een bedieningsunit aangesloten is? Ik zou de unit dan in eerste instantie in de normaal stand willen laten draaien.

Mijn tweede vraag is, wat is een handige keuze. Ik zou voor een ComfoSwitch C kunnen gaan. Ik verwacht dat dat goed genoeg is zoals ik het nu inschat. Maar het blijft toch een beetje knagen dat ik dan geen CO2 sensor kan aansluiten in de toekomst. Maar om meteen voor een optionbox te gaan lijkt mij ook wel weer een overkill.

Hebben jullie wat adviezen en/of praktijk ervaringen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Ik ben op zoek naar iemand die mijn WTW kan inregelen. Via google kom ik weinig bedrijven tegen.

Weet iemand hier nog een goed bedrijf?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 23:47
icecreamfarmer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:02:
[...]
Wat is de uiteindelijke keuze geworden?
Ik ben nog niet aan het project begonnen :). Maar die blauberg lijkt inderdaad erg aantrekkelijk, goede reviews ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

KarsS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:47:
Binnenkort ga ik mijn Zehnder Q350 unit op de plek zetten en aansluiten. Het buizenwerk is grotendeels klaar.

Ik ben me nu aan het oriënteren over hoe ik de aansturing wil doen. Op het moment heb ik nog geen bedieningsunit in huis. Mijn eerste vraag is dan ook; kan ik de Q350 gewoon in gebruik nemen zonder dat een bedieningsunit aangesloten is? Ik zou de unit dan in eerste instantie in de normaal stand willen laten draaien.

Mijn tweede vraag is, wat is een handige keuze. Ik zou voor een ComfoSwitch C kunnen gaan. Ik verwacht dat dat goed genoeg is zoals ik het nu inschat. Maar het blijft toch een beetje knagen dat ik dan geen CO2 sensor kan aansluiten in de toekomst. Maar om meteen voor een optionbox te gaan lijkt mij ook wel weer een overkill.

Normale 3 standenschakelaar is meer dan voldoende.

Co2 schakeling werkt vaak suboptimaal omdat die andere verontreinigingen zoals fijnstof en vocs niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

yuumai schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:06:
[...]

Ik ben nog niet aan het project begonnen :). Maar die blauberg lijkt inderdaad erg aantrekkelijk, goede reviews ook.
Jep wat mij echter tegen staat is het onbekende merk en dat hij het continue op vol vermogen moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
KarsS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:47:

Inbedrijfstellen kan volledig met de unit zelf, zonder externe schakelaars. Ik heb ze zelf ook niet. Aansturen ook.
Als je graag met domotica speelt kun je voor weinig de unit aansturen via een ESP32 en home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 19:56
Gisteren maar een installatie bureau laten overkomen om mee te denken over de wtw installatie. Helaas van te voren wel een prijs (50,-) afgesproken voor het 'advies'/offerte maar ter plaatse melden ze wel dat een wtw niet gaat werken met een open haard zonder luchttoevoer.

Herkennen we dat hier ook zo? De haard zit in dit huis centraal en een aanvoerleiding dwars door de huiskamer is ook niet direct een optie.

Wel hebben ze goede ideeën aangeboden voor een potentiële route. Ook vastgesteld dat de huidige afvoer onvoldoende is en dat er geen optie is om niet zonder koofjes te werken.

We twijfelen nu toch om maar voor ventilatieroosters te gaan, met name omdat mijn partner heel graag de haard in de woning wil houden.
Pagina: 1 ... 61 ... 92 Laatste