Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:42
Wij hebben bij onze verbouwing 3 jaar geleden een WTW installatie aangelegd. Op de kamers op de eerste verdieping hebben we aansluitingen voor radiatoren, maar de radiatoren zelf nog niet opgehangen.
Ik zou graag de ruimtes een beetje bij verwarmen zonder de radiatoren en dacht dat dat misschien wel met de WTW kan. Er zijn verwarmers die in de toevoerbuis kunnen worden geplaatst, maar dit zijn elektrische verwarmers die nogal wat energie slurpen. Ik had gedacht dat er verwarmers zouden zijn die op het warmtepomp principe werken, maar ik krijg ze niet gevonden.

Ik heb een paar vragen:
1) Zijn er warmtepompen speciaal om de lucht in ventilatie toevoer te verwarmen?
2) Hebben jullie een ander idee hoe ik de toegevoerde lucht met een laag energieverbruik extra kan verwarmen? Het gaat maar om een paar graden.
3) Als ik toch voor een elektrische verwarmer ga, moet ik me dan nog zorgen maken om eventuele stof-vorming in de buizen (ivm brandgevaar)?

Volgensmij niet echt een conventionele oplossing om een paar ruimtes iets aangenamer te maken, dus ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20
Dat zet geen zoden aan de dijk, luchtvolume is veel te laag. Is in dit topic en op het forum al vaker voorbij gekomen.
Er zijn gewoon warmtewisselaars voor:
https://www.ventilatielan...terij-o450-6668-kw/17186/
Een l/w warmtepomp draait niet 24/7 en heeft een minimum afgifte, dus in de praktijk is dat gewoon niet zo interessant.
Elektrisch is duur. Zet dan een elektrisch kacheltje neer ofzo, zelfde rendement.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 09-03-2024 18:00 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
P5ycho schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:05:
Kun je wel centrale afzuiging in de keuken maken?.zo ja, dan valdorpel weg en overflow gebruiken voor de woonkamer.
Nee, dat is lastig. Bovendien is die dorpel eigenlijk vooral bedoelt voor geluidsisolatie. Mijn vriendin heeft veel nachtdiensten en dit helpt wel echt om beneden te kunnen leven terwijl ze slaapt. Bovendien is het geen makkelijk traject. Er is een verlaagd plafond in de keuken dus daar zou ik wat mee kunnen (al is alles net gestuct..) maar dan kom ik nog steeds niet in de uitbouw. In de woonkamer kan ik eigenlijk alleen in 1 hoek inblazen door de muur. Het plafond van de woonkamer is een no-go area want is steengaas en zit vol met wol. Dan moet het hele plafond er uit.

We hebben een hele mooie plek voor een decentrale WTW tussen de keuken en het leefgedeelte en er kan eventueel nog een kleinere unit bij de bank dus over beneden maak ik me weinig zorgen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Soms is het gewoon niet praktisch idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
P5ycho schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:08:
Let er ook op dat het ventielen die het verste weg zitten van de wtw unit volledig open zou moeten staan. Die hebben namelijk de hoogste weerstand van het buizenstelsel. Daarna zouden de ventielen het dichtst bij de wtw unit het eerste geknepen moeten worden. Zo houd je een lage weerstand over heel het systeem. Het ventiel voegt dus weerstand toe wat het buizenstelsel minder heeft dicht bij de wtw unit.
Dit heeft wel enige nuance nodig lijkt me.

Als de ventielen die het verste weg zitten, geen of amper bochten hebben, en ventielen die dichterbij zitten wel een hoop bochten, kan het zomaar zijn dat die juist vol open moeten staan.
Of als een kanaal meer weerstand geeft, door bv een kleinere diameter want weinig ruimte, of een bestaand kanaal die wat te krap is, dan deze zomaar meer weerstand geven dan een langer traject.

En dan alles weer relative aan het debiet.. Als men overal 160mm buizen gebruikt, "want er is toch de ruimte", en uit een ver liggend ventiel hoeft maar een beetje lucht te komen, maar ene ventiel dichterbij een stuk meer, klopt deze uitspraak ook niet. Dan zit je ook dat verre ventiel dicht te draaien.

Corrigeer me aub als ik het fout heb hoor, daar leer ik dan ook van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ja dat klopt, er zijn meerdere variabelen die bepalen wat de weerstand tot een ventiel is. Ik heb geen zin om elke keer een heel epistel te schrijven over alle details, want daar is de gemiddelde gebruiker niet naar op zoek. Kijken of alle ventielen half dicht staan, of degene in de bijkeuken die het verst van de unit zit wel open staat, is nog te doen voor een leek. Dan kun je er op z'n minst een vraag over stellen als de boel opgeleverd wordt.

Anders zit je 15 jaar met.een ventilatie die niet optimaal presteert, das ook zonde.

Het is ook een beetje het probleem van zo'n verzameltopic. Elke 50 reacties beantwoord ik dezelfde vragen. Dat doe ik dan niet altijd 100% technisch correct.

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 10-03-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
marnie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Die optie heb ik niet.
Ik kan nog wel een WTW kiezen waarbij het overbelasten van het ventiel niet gebeurd, bijvoorbeeld door:
https://www.ventilatielan...n-afvoerventiel-wit/9994/

Vent-Axia claimt 75m3/u voor afvoer en toevoer (met natuurlijk <= 25dB). Misschien dat het wat helpt. Ik ga deze ook toepassen, zodat ik in de woonkamer naar 3 ventielen kan ipv 4.
(3x75=225, ja dat is veel, maar, ik ga blockers gebruiken zodat ze niet tegen de muur aanblazen, dus dan is het meer 3x~50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Pas even op dat die 25dB waarschijnlijk geldig is voor een rechte buis, maar niet als er bochten gebruikt worden. Dat is in de praktijk bijna altijd wel zo.
Ik heb de NEN testmethode genoemd in de datasheet niet gecheckt overigens.
Lindab geeft bij hun ventielen een correctie voor zulke situaties (kijk maar eens naar de datasheet van het Airy ventiel) en daar zit zo een paar dB tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 10-03-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
P5ycho schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:34:
Ja dat klopt, er zijn meerdere variabelen die bepalen wat de weerstand tot een ventiel is. Ik heb geen zin om elke keer een heel epistel te schrijven over alle details, want daar is de gemiddelde gebruiker niet naar op zoek. Kijken of alle ventielen half dicht staan, of degene in de bijkeuken die het verst van de unit zit wel open staat, is nog te doen voor een leek. Dan kun je er op z'n minst een vraag over stellen als de boel opgeleverd wordt.

Anders zit je 15 jaar met.een ventilatie die niet optimaal presteert, das ook zonde.

Het is ook een beetje het probleem van zo'n verzameltopic. Elke 50 reacties beantwoord ik dezelfde vragen. Dat doe ik dan niet altijd 100% technisch correct.
Ik snap je! Maar ik lees het en dan denk ik "hmm, ik dacht dat ik het allemaal redelijk snapte", maar dat doe ik dus wel hopelijk :)

Kunnen we stellen: Er zou altijd ergens minstens één ventiel helemaal open moeten staan, want ergens is er een traject dat de meeste weerstand heeft op het gewenst debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
P5ycho schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:43:
Pas even op dat die 25dB waarschijnlijk geldig is voor een rechte buis, maar niet als er bochten gebruikt worden. Dat is in de praktijk bijna altijd wel zo.
Ik heb de NEN testmethode genoemd in de datasheet niet gecheckt overigens.
Lindab geeft bij hun ventielen een correctie voor zulke situaties (kijk maar eens naar de datasheet van het Airy ventiel) en daar zit zo een paar dB tussen.
Maar geldt dit dan niet voor alle merken/typen ventielen, of kan dat verschillen per type ventiel?

En met bochten, bedoel je dicht bij het ventiel (zoals een doorgaande buis met 3 t-stukken bijvoorbeeld, waar direct het ventiel op komt)? Bochten verder weg zullen toch geen invloed hebben op een ventiel x meter verderop?

Over bochten trouwens, hoe zit het daar nou mee, het maakt wat extra weerstand en daarmee moet de ventilator harder draaien (indien het traject met meeste weerstand, anders maakt het niet uit), en daarmee geluid, maar heeft het ook invloed per se, omdat het een bocht is? Stabiliseert dat niet na een meter of iets dergelijks? Dit is iets wat ik nog niet helemaal doorheb. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je snapt het hoor :Y

De ventielen worden naar alle waarschijnlijkheid getest met perfect laminaire flow door x meter buis, dus de ideale situatie.
Zodra je turbulentie toevoegt gaat dat effect hebben op de flow door het ventiel, waardoor je meer geluid krijgt. Dat geldt in de basis voor elk ventiel, maar niet perse in dezelfde mate.

Als je een ventiel op een T-stuk zet en de flow door de buis is hoog dan ga je dat zeker merken. Ik heb dat in mijn badkamer aan den lijve ondervonden. Hoofdleiding van de keuken die even met ~3m/s voorbij raast aan het T-stuk waar het ventiel op zit. Gelukkig sta je niet de hele dag in de badkamer, maar toch.

Door de diameter voor en na een t-stuk aan te passen kun je de luchtsnelheid in het t-stuk laag houden. Ik heb hier geprobeerd de luchtsnelheid door elk T-stuk ongeveer gelijk te houden.

De verstoring die een bocht, T of reductie brengt geeft een tijdelijke turbulentere flow. Een meter lengte verder is dat al grotendeels weg. Dat ligt dus wel aan de diameter, medium, snelheid, type verstoring etc.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 10-03-2024 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:40
P5ycho schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:34:
Misschien iets voor de TS, samen met wat andere FAQs? Ik heb recent alle 190 paginas gelezen voor mijn eigen ontwerp paar pagina's terug. Ik had niet heel veel vragen over na alle pagina's. Maar een meer efficiënte samenvatting zou wel wat tijd schelen. Wat is het proces daarvoor? Wil best helpen met het schrijven daarvan, ik heb nu twee A4'tje aantekeningen (op papier) van het doorlezen zelf maar ben geen expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Even contact opnemen met de topicstarter, die kan je toevoegen zodst je kunt editen.
Ik zal binnenkort eens wat spreadsheets aanpassen zodat er een template voor calculaties is. Kunnen die er ook mooi bij.

@pascoa341 kunnen we wat info toevoegen aan de startpost?

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 10-03-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Vraagje voor diegenen die zelf spirobuis geplaatst hebben. Ik heb tot nu toe alle buizen met hulpstukken met safe in elkaar geschoven. Naast beugels, hebben jullie alle buizen en hulpstukken ook aan elkaar geschroefd?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
@fenrir
Heb afgelopen najaar diverse geplooide bochten vervangen door safe gladde en flex dempers toegevoegd.
De safe hulpstukken heb ik met nito pvc tape vastgezet, als extra stevigheid en om de schroef gaatjes vd oude hulpstukken af te dekken. Is meer dan voldoende stevig.
https://www.ventilatiesho...s9jWK4qDO3CRoCXY0QAvD_BwE

[ Voor 30% gewijzigd door Jeweetje op 10-03-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
fenrir schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:45:
Vraagje voor diegenen die zelf spirobuis geplaatst hebben. Ik heb tot nu toe alle buizen met hulpstukken met safe in elkaar geschoven. Naast beugels, hebben jullie alle buizen en hulpstukken ook aan elkaar geschroefd?
Ik vind die schroeven maar ondingen. Heb je een mooi glad kanaal aan de binnenzijde, steek je zo'n scherp onding erdoor. Mooi startpunt voor stof om aan te verzamelen. Ik doe het dus niet meer bij wat ik nieuw aan leg, tenzij ik niet anders kan.

Als je de rechte stukken vast zet met beugels kunnen de bochten nergens heen, ik vind dat zelf goed genoeg.

Ik moet binnenkort nog een stukje met veel 45gr bochten half zwevend aanleggen, daar ben ik van plan om een paar popnagels te gebruiken. Die gebruik ik nu ook al om zadelstukken netjes te monteren.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 10-03-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fenrir schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:45:
Waarom zou je dat willen? Heb je wel eens gevoeld hoe stevig die buizen om die safe hulpstukken vast zitten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Andrehj schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:21:
[...]

Waarom zou je dat willen? Heb je wel eens gevoeld hoe stevig die buizen om die safe hulpstukken vast zitten?
Dat is precies waarom ik het vraag. Had/heb zelf het gevoel dat het niet nodig is omdat het met beugels ook wel stevig genoeg vast zit.
Stel dat je wel gaat schroeven dan is je buis van binnen ook meteen minder glad (en dan heb je nog het risico dat je door een rubber heen kunt schroeven ook).

De conclusie is dus dat goed beugelen voldoende moet zijn, fijn. Dank voor de bevestiging @Andrehj & @P5ycho

@Jeweetje : waarom heb je tape & safe stukken gebruikt? Zijn die rubbers alleen al niet voldoende?

[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 10-03-2024 17:29 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
Zoals ik al schreef, om de oude schroefgaten waarmee de geplooide hulpstukken vastzaten af te dekken.
De spiraalbuis was door het schroeven en loswrikken van de oude hulpstukken op sommige plaatsen ook wat vervormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:40
P5ycho schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:21:
Even contact opnemen met de topicstarter, die kan je toevoegen zodst je kunt editen.
Ik zal binnenkort eens wat spreadsheets aanpassen zodat er een template voor calculaties is. Kunnen die er ook mooi bij.

@pascoa341 kunnen we wat info toevoegen aan de startpost?
Kan ik iemand toevoegen? Dat is het makkelijkst. Stuur maar een dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwdennis
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-05 21:11
P5ycho schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:16:
Zijn alle ventielen op max of.op.nominaal gedimensioneerd?
Slaapkamers op max 30 betekent 20 nominaal, dat is weinig.
Keuken 75 op nominaal is 100+ op max, das veel te veel.
Waarom 100mm buizen? 75m3/h door 100mm buis is 2.7m/s. Das erg veel. 125 is de betere keus.
Bedankt voor je reactie. Heb het op nominaal gedimensioneerd
Keuken had ik 2x afvoer ventiel 125mm bedacht. Goed punt de buizen, 125mm moet ook haalbaar zijn.

Echter blaas ik nu op 1 centraal punt (de open trap in de woonkamer) verse lucht in en dit moet zich verdelen over de gehele beneden verdieping waarbij 25m3/h via de eetkamer naar het toilet stroomt en de rest afgevoerd wordt in de keuken. Zou ik voldoende circulatie/ frisse lucht in de woonkamer krijgen?

Ik zit momenteel met de keuze om ventilatieroosters in de nieuwe kozijnen (met triple glas +-30m2) te gaan plaatsen of ik voor een ventilatiesysteem D ga en geen roosters. Decentrale oplossingen heb ik helaas niet, omdat de voor en achtergevel volledig uit glas bestaat

[ Voor 9% gewijzigd door bmwdennis op 10-03-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:07
Ik heb het grootste gedeelte van dit topic al doorgelezen, veel van geleerd! Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis incl. WTW. We hebben nog heel wat hoofdbrekens met voornamelijk het klimaatsysteem, aangezien de voorgestelde combinatie van Infrarood, WTW + ComfoClime ons zorgen baart.

Maar goed, er is nu een voorstel voor het ventilatie ontwerp, althans de debieten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdEwCGczmzH3s4eKmHog4mxo5DM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpKq0udaxiK1ONOsc6zN9O3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJEsBsd431SEq8p4zf_X8lXVcUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILbP5HsPqM7tcGoeUN12wiHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlwumMbbDv4GqQXEtRKvsq_VCbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPmFLQeEiaeF4ZQrKx1YcWPc.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het zo vrij aardig. Er is overstroom rond de 50 m3/h van hal naar woonkamer, de master bedroom heeft een dubbele inlaat.
  • De 2 grote zolderkamers zijn werk/slaapkamers, zullen ook wel eens meer dan 1 mensen zijn, ook wel voor een paar uur (hobby/gamen/coaching), toevoer vergroten?
  • De toevoeren op de zolder worden niet meer geknepen dan die op de BG, toch meer inlaten maken op de zolder met zelfde totale debiet?
  • Is het verschil in debiet tussen de maximale (badkamer, 14) en toilet (7) te groot, kan probleem met geluid gaan vormen? Misschien op de badkamers ook een dubbele om 2 vliegen in 1 klap te vangen?
Feedback is van harte welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
bmwdennis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:13:
[...]

[...]

Bedankt voor je reactie. Heb het op nominaal gedimensioneerd
Keuken had ik 2x afvoer ventiel 125mm bedacht. Goed punt de buizen, 125mm moet ook haalbaar zijn.

Echter blaas ik nu op 1 centraal punt (de open trap in de woonkamer) verse lucht in en dit moet zich verdelen over de gehele beneden verdieping waarbij 25m3/h via de eetkamer naar het toilet stroomt en de rest afgevoerd wordt in de keuken. Zou ik voldoende circulatie/ frisse lucht in de woonkamer krijgen?

Ik zit momenteel met de keuze om ventilatieroosters in de nieuwe kozijnen (met triple glas +-30m2) te gaan plaatsen of ik voor een ventilatiesysteem D ga en geen roosters. Decentrale oplossingen heb ik helaas niet, omdat de voor en achtergevel volledig uit glas bestaat
Als je alles nominaal hebt ingetekend zul je een ventieltje meer of groter moeten pakken in de keuken.

Op zich mengt lucht heel goed, het gaat echter fout als je tijdelijke 'hot spots' hebt. Ik heb ook zo'n dode hoek in de woonkamer gehad. Wordt wel geventileerd, maar als je er een hele avond met 4 man zit krijg je toch een hoge concentratie CO2.

Triple glas met roosters is een doodzonde als je het mij vraagt.
Beetje winterjas met alleen een zwembroek eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Pfieuw, dank, mooi :)
De ventielen worden naar alle waarschijnlijkheid getest met perfect laminaire flow door x meter buis, dus de ideale situatie.
Zodra je turbulentie toevoegt gaat dat effect hebben op de flow door het ventiel, waardoor je meer geluid krijgt. Dat geldt in de basis voor elk ventiel, maar niet perse in dezelfde mate.
Okee, okee ik zal nogmaals eens in de specs kijken van het ventiel (als het er al bijstaat).
Als je een ventiel op een T-stuk zet en de flow door de buis is hoog dan ga je dat zeker merken. Ik heb dat in mijn badkamer aan den lijve ondervonden. Hoofdleiding van de keuken die even met ~3m/s voorbij raast aan het T-stuk waar het ventiel op zit. Gelukkig sta je niet de hele dag in de badkamer, maar toch.

Door de diameter voor en na een t-stuk aan te passen kun je de luchtsnelheid in het t-stuk laag houden. Ik heb hier geprobeerd de luchtsnelheid door elk T-stuk ongeveer gelijk te houden.
In mijn huidige plan (die ik nu aan het aanleggen ben), komen er 3 ventielen achter elkaar in de woonkamer, direct op de t-stukken. Je redeneert van het ventiel naar de wtw toe, dus verwijden, ik andersom, dus vernauwen, maar ik dacht óók aan vernauwen na elk t-stuk, alleen hoor ik elders weer dat dat niet nodig is. Wat is de waarheid volgens jou, plus het waarom? Overigens zit ik ok iets van 2,2m/s in de buis (bij het eerste het begin), op de hoogste stand.
De verstoring die een bocht, T of reductie brengt geeft een tijdelijke turbulentere flow. Een meter lengte verder is dat al grotendeels weg. Dat ligt dus wel aan de diameter, medium, snelheid, type verstoring etc.
Mooi, dat dacht ik ook, fijn dat je het bevestigt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Luchtsnelheid is een factor in de mate van turbulentie bij elke verstoring in het pad. Als je de luchtsnelheid laag houdt zul je dus ook minder snel geluidsproblemen krijgen. Er bestaat geen te groot kanaal wat dat betreft. Alleen de praktische problemen met het wegwerken ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hoe verhoudt zich dit dan mbt worp? Gevoelsmatig lijkt me ergens ook dat overdimensionering nadelig kan zijn en verse lucht dan niet lekker mengt in de ruimte bij een lage snelheid en laag debiet? Ik kan dit niet onderbouwen maar ik zit zelf enorm te klooien om door een enkel ventiel in de master slaapkamer net genoeg er doorheen te persen zodat A de slaapkamer beetje wordt doorgespoeld en B het nog acceptabel is met geluid. Stromingeluid blijft een probleem, ik kan het niet uitstaan dat in projectbouw grote slaapkamers met 1 ventiel worden ingericht. Lang leve bouwbesluit op dit onderdeel…
P5ycho schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:56:
Luchtsnelheid is een factor in de mate van turbulentie bij elke verstoring in het pad. Als je de luchtsnelheid laag houdt zul je dus ook minder snel geluidsproblemen krijgen. Er bestaat geen te groot kanaal wat dat betreft. Alleen de praktische problemen met het wegwerken ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou verwachten dat de worp van het ventiel niet significant anders is bij nog lagere luchtsnelheid in de buizen ervoor. Worp heeft vooral te maken met het debiet door het ventiel (wat ontstaat door een drukverschil) icm het ontwerp van het ventiel. Als die flow dan niet laminair aangeboden wordt kan de worp misschien minder gelijkmatig verdeeld zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Ro123 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:38:
[...]

https://www.ventilatielan...n-afvoerventiel-wit/9994/

Vent-Axia claimt 75m3/u voor afvoer en toevoer (met natuurlijk <= 25dB). Misschien dat het wat helpt. Ik ga deze ook toepassen, zodat ik in de woonkamer naar 3 ventielen kan ipv 4.
(3x75=225, ja dat is veel, maar, ik ga blockers gebruiken zodat ze niet tegen de muur aanblazen, dus dan is het meer 3x~50)
Nog even gekeken naar het Axia ventiel.

Allereerst: beiden geven niet duidelijk aan hoe ze het ventiel testen.
Axia: geluidsmeting volgens NEN-EN-ISO 5135:1999 (inmiddels is er een :2000 revisie)
Zehnder Luna S: niet aangegeven in datablad.

Disclaimer:
Onderstaande is dus een aanname dat de testmethoden voor geluidsmeting gelijk zijn.
Voor de testmethode voor flow neem ik even aan dat beiden de ideale laminaire flow aanbieden door een rechte buis, en dit dus gelijk is.

Axia Uniflex Plus:
https://www.vent-axia.nl/range/nl/uniflexplusrv
Je haalt alleen 25dBa bij exact 11 Pascal drukverschil op 75m3/h bij ventielstandje vol open.
Bij 50m3/h mag je 21 Pa drukverschil hebben om onder 25 dBa te komen.
Zehnder Luna S 125:
https://www.zehnder.nl/nl...nder-comfovalve-luna-s125
25dBa bij 75m3/h op ~17 Pa, ventielstand vol open
25dBa bij 50m3/h op max 90Pa drukverschil en grofweg 80% van het regelbereik.

Ik zou de Luna S pakken in dit geval. Deze heeft tot 55m3/h een veel groter instelbereik dat onder de 25dBa valt en dus meer kans op een stil systeem. Als je slecht ontworpen leidingwerk of grote verschillen in debiet per ventiel hebt hebt is deze dus altijd aan te raden bij debieten van 55m3/h en lager.
Als je de drukval over het ventiel onder de 20 Pa weet te houden (goed gedimensioneerd kanalenstelsel en debiet per ventiel) kun je bij 25dBa met de Luna S 67m3/s verplaatsen, de Axia maar 51m3/h.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben bezig met een calculatiesheet voor de topicstart:

https://docs.google.com/s...zKSJ_dFU/template/preview

De eerste sheet is al bruikbaar. Garantie tot aan de deur voor nu :+

Edit: ook de 2e sheet voor berekenen kanaaldiameters is opgezet.
Mochten jullie willen testen en fouten vinden, stuur dan gerust een PM.

Edit2: link nu als template preview ipv read-only. Je kunt een kopie maken voor eigen gebruik via de 'Use Template" knop.

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 11-03-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
P5ycho schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Nog even gekeken naar het Axia ventiel.

Allereerst: beiden geven niet duidelijk aan hoe ze het ventiel testen.
Axia: geluidsmeting volgens NEN-EN-ISO 5135:1999 (inmiddels is er een :2000 revisie)
Zehnder Luna S: niet aangegeven in datablad.

Disclaimer:
Onderstaande is dus een aanname dat de testmethoden voor geluidsmeting gelijk zijn.
Voor de testmethode voor flow neem ik even aan dat beiden de ideale laminaire flow aanbieden door een rechte buis, en dit dus gelijk is.

Axia Uniflex Plus:
https://www.vent-axia.nl/range/nl/uniflexplusrv
Je haalt alleen 25dBa bij exact 11 Pascal drukverschil op 75m3/h bij ventielstandje vol open.
Bij 50m3/h mag je 21 Pa drukverschil hebben om onder 25 dBa te komen.
Zehnder Luna S 125:
https://www.zehnder.nl/nl...nder-comfovalve-luna-s125
25dBa bij 75m3/h op ~17 Pa, ventielstand vol open
25dBa bij 50m3/h op max 90Pa drukverschil en grofweg 80% van het regelbereik.

Ik zou de Luna S pakken in dit geval. Deze heeft tot 55m3/h een veel groter instelbereik dat onder de 25dBa valt en dus meer kans op een stil systeem. Als je slecht ontworpen leidingwerk of grote verschillen in debiet per ventiel hebt hebt is deze dus altijd aan te raden bij debieten van 55m3/h en lager.
Als je de drukval over het ventiel onder de 20 Pa weet te houden (goed gedimensioneerd kanalenstelsel en debiet per ventiel) kun je bij 25dBa met de Luna S 67m3/s verplaatsen, de Axia maar 51m3/h.
Super bedankt voor het uitzoeken!

De Luna S125 heb ik al in de slaapkamer zitten (uitbouw even terug en toen al voorbereid op balansventilatie aanleggen), dus dan neem ik die zeker weer, nogmaals bedankt!

Kan je uitleggen hoe het zit met de drukvallen bij een ventiel?
Ik kan me voorstellen dat je bij x m3/u en standje y, z drukval krijgt.
Bedoel je te zeggen met "Als je de drukval over het ventiel onder de 20 Pa weet te houden", dat als het hele systeem zonder ventielen al bijna de juiste debieten per ventielaansluiting hebt, ik dan goed zit? Maw, als ik bij 67m3/u (laten we die ff pakken als voorbeeld) niet verder hoef te knijpen dan standje 6, ik onder de 25dB blijf?

Of zit hier meer achter?
Er bestaat geen te groot kanaal wat dat betreft.
Maar je zal soms wel moeten om de drukval ongeveer gelijk te maken soms? (kort traject, geen bochten, en/of weinig debiet nodig)
Of is het dan alsnog beter om een grotere diameter te nemen en een klep erin? Wat zijn de nadelen van zo'n klep? Want anders zou iedereen toch gewoon 160mm pakken of iets dergelijks en waar nodig een klep ertussen (als je er bij kan natuurlijk... dat gaat niet als het ingestort is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Graag gedaan.

Je ventiel knijpen is extra weerstand toevoegen. Weerstand overwin je met meer druk.
Het ventiel is sowieso een aardige restrictie natuurlijk. Ik weet zo niet wat de gemidelde drukval over een ventiel is, maar als een goed kanalenstelsel onder de 50Pa zit dan moet onder de 20Pa blijven misschien wel te doen zijn voor alle ventielen.

Als je veel Luna ventielen nodig hebt loont het om ze in België te halen trouwens.

Een klep heeft dezelfde functie als het knijpen van je ventiel: restrictie is weerstand. Kleppen heb je alleen nodig als je ventielen gebruikt die je niet kunt knijpen, zoals instucbare ventielen. Als ik een nieuwe keuken plaats ga ik instucbare lijnventielen gebruiken, dan zal ik er eens aan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
"Er bestaat geen te groot kanaal" is vooral bezien vanuit de tekentafel over een geheel systeemontwerp. Even twee tegengestelde theoretische voorbeelden:

1. In een theoretisch systeem met 10 ventielen allemaal even ver van een 300m3/h unit met volledig parallele buizen zullen deze zonder te regelen een gelijk debiet van 30m3/h per ventiel doen. Als je dit alles dan uitvoert in 125mm vs 160mm krijg je met het grotere kanaal minder drukverlies en minder geluid.

2. Stel je hebt bovenstaande al in je huis liggen, en je wil één ventiel wijzigen met het oog op minder geluidsproductie bij een gelijk debiet van 30m3/h, dan maakt de kanaaldiameter minder uit. Immers om het gelijke debiet te behouden, zul je bij het vervangen van één pijp door een groter kanaal, vervolgens het ventiel iets meer moeten knijpen, zodat de totale weerstand richting je 'projectventiel' gelijk blijft aan alle andere kanalen in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De grootste reden voor een beetje overdimensioneren van buizen is dat bij een dubbele luchtsnelheid de weerstand een factor 4 toeneemt. Dat betekent ook dat er een punt is waar een grotere diameter niet meer helpt voor het geluid.

Met de Lindab Vent Tools android app kun je snel een idee krijgen van kanaalweerstand bij bepaalde diameter en luchtsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Puntenwolk schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:38:
"Er bestaat geen te groot kanaal" is vooral bezien vanuit de tekentafel over een geheel systeemontwerp. Even twee tegengestelde theoretische voorbeelden:

1. In een theoretisch systeem met 10 ventielen allemaal even ver van een 300m3/h unit met volledig parallele buizen zullen deze zonder te regelen een gelijk debiet van 30m3/h per ventiel doen. Als je dit alles dan uitvoert in 125mm vs 160mm krijg je met het grotere kanaal minder drukverlies en minder geluid.

2. Stel je hebt bovenstaande al in je huis liggen, en je wil één ventiel wijzigen met het oog op minder geluidsproductie bij een gelijk debiet van 30m3/h, dan maakt de kanaaldiameter minder uit. Immers om het gelijke debiet te behouden, zul je bij het vervangen van één pijp door een groter kanaal, vervolgens het ventiel iets meer moeten knijpen, zodat de totale weerstand richting je 'projectventiel' gelijk blijft aan alle andere kanalen in het huis.
Ik ben het met je eens, wil wel de opmerking maken dat spiro 160 overkill is voor 30 m3/h, en ook 50 m3/h. De flow zal voor beide diameters laminair zijn.
Ik wil even voorkomen dat iedereen spiro 160 gaat gebruiken voor een enkel ventiel ipv 125 terwijl je er niets mee wint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 20:32
Om even aan de discussie 'groter kanaal is beter' wat nadelen toe te voegen:
- Groter kanaal kost meer ruimte.
- Groter kanaal geeft makkelijker overspraak tussen ruimtes. Dit kan je tegengaan met dempers en/of afstand tussen ventielen maar goed om te weten.
- Groter kanaal heeft een groter oppervlakte en isoleert dus minder. (vooral relevant waar het temperatuurverschil groot is. verwarmde lucht door onverwarmde ruimtes, of juist koude lucht door verwarmde ruimtes.)
- Materiaalkosten. Alhoewel materiaalkosten maar een klein deel van het totaalplaatje zijn is het toch zonde om echt compleet voor joker teveel geld uit te geven. Hierbij komt ook dat het voor sommige DHZers een kwestie van passen en meten is hoe de kanalen lopen en je dan eerst een bak materiaal koopt en na afloop met wat ongebruikte (maar uit de verpakking) spullen blijft zitten. Als je 5 verschillende diameters hebt heb je ook 5 verschillende maten spul over. Met 1 maat kan je je overschot beperken.

Voor de luchtstroom (geluid) is het eigenlijk altijd beter om groter te gaan. Ik zou ook niet proberen te regelen door bewust ventielen die dichtbij de bron zitten een kleiner toevoer kanaal te geven dan verder weg. Luchtstroom regelen doe ik door kleppen/ventielen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:58
Voor kanalen, hou gewoon aan wat de professionals doen. Ubbink 123x50 ovaal, equivalent aan ~80mm rond, is voldoende voor 1x 50 m3 en overkill als je ventielen plaats voor 30 m3/stuk.

100 mm rond per ventiel, 125 mm rond per 2 is meer dan zat. Groter is alleen nodig als hoofdkanaal, bijvoorbeeld 160 mm voor 300 m3/uur, dat is de aansluitmaat voor een WHR 930 (350 m3 max), of 180 (aansluitmaat Q350).

Knijpen met een kleiner buis vòòr je ventiel dichtbij de unit is stiller dan een dik buis en ding dicht draaien. Drukverval levert altijd geluid op, je wilt liever dat 3 meter verder in je buis veroorzaken bij de vernauwing/aftakking dan alleen bij het ventiel in je ruimte. Dat is vooral van belang vlakbij de unit, als je het goed heb uitgemikt kunnen alle ventielen op bijna wijd open staan voor minimaal geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI12awgR1JPaFNvouStA08jlF-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wa2J1D3RUF21b9ZjJlZIzwt3.png?f=fotoalbum_large

Op 50 m3 flow en stand 1 tot met 10 zit je (ver) onder 20 dB geluid. Maar als je met een dik buis direct naar de WTW aansluit, en de verste ventiel heeft 25 Pa extra druk verlies, dan moet je dat dumpen in je ventiel op stand 15/16 en levert dat 25 dB aan geluid op. Je kan dan beter op 100 mm of nog dunner aansluiten zodat je ijg 10-15 Pa kwijt raak in de leiding, dan mag de ventiel weer bijna wijd open staan (10 Pa verlies in ventiel x 50 m3 = stand 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:13
Weet iemand of je volgens het Nederlandse bouwbesluit ook mag lenen uit een ander verblijfsgebied? Ik begrijp wel dat dit mag vanuit de verblijfsruimtes, maar over de verblijfsgebieden kan ik dit niet terug vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 12-03-2024 15:23 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Oh nog een tip, als je alle ruimtes met dezelfde buizen aansluit heb je altijd drukverschil, daarom komen die verdeelboxen vaak met restrictieringen. Die plaats je op de kanalen volgens wat er uit de bijvoorbeeld Ubbink configuratietool komt zodat alle ventielen in principe dezelfde volume krijgt en alles wijd open mag staan. Foutjes in berekening / installatie corrigeer je vervolgens met de ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:45
w00key schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:02:
Oh nog een tip, als je alle ruimtes met dezelfde buizen aansluit heb je altijd drukverschil, daarom komen die verdeelboxen vaak met restrictieringen. Die plaats je op de kanalen volgens wat er uit de bijvoorbeeld Ubbink configuratietool komt zodat alle ventielen in principe dezelfde volume krijgt en alles wijd open mag staan. Foutjes in berekening / installatie corrigeer je vervolgens met de ventiel.
Betekent dit dat in theorie dan telkens de gewenste debieten worden gehaald in alle ventielen?

Is het niet altijd de bedoeling om in elk kanaal dezelfde drukval te bekomen los van of dit nu spiro of flexibele kanalen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Nixxing schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:44:
[...]

Betekent dit dat in theorie dan telkens de gewenste debieten worden gehaald in alle ventielen?

Is het niet altijd de bedoeling om in elk kanaal dezelfde drukval te bekomen los van of dit nu spiro of flexibele kanalen zijn?
Als je het met een design tool doorrekent en je verste ventiel zit onder 50 Pa op max: ja. Hoger: zie je WTW, misschien maar hij gaat wel meer verbruiken.

En 2e vraag ook ja. Dus niet 3 meter buis x 150 naar een ventiel brengen, die moet dan helemaal dichtgedraaid worden.

Stel je kortste buis is 3 meter lang en debiet is 50 m3/uur, dan kan je kiezen voor 63 mm en 5 Pa/m, 15 Pa totaal. Of 80 mm en 1.6 Pa/m, 4.8 Pa totaal en een prop / demper / restrictiering in het kanaal om 5 of 10 Pa extra weerstand te veroorzaken.

Dan match dat redelijk met een andere ventiel die 10 meter verderop zit op 80 mm, 1.6 Pa/m = 16 Pa totaal. Of 100 mm met wat bochten, die kosten extra power/ drukverlies. Alles is dan ~15 Pa tot ventiel en dus mogen ze allemaal op dezelfde stand.

Je mag alles ook groter maken, dus verste op 100/125 en dan alles dichterbij ook groter, maar in de praktijk boeit het niet. Je hebt een redelijk budget van ~100 Pa en je mag echt wel daar 20/30 van gebruiken. Optimaliseren voor 0.5 Pa/m is overkill.

[ Voor 48% gewijzigd door w00key op 12-03-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik snap best dat wat je voorstelt werkt en het is een leuk idee, maar je gaat toch niet je uiterste best doen om weerstand te matchen in je leidingwerk om je ventielen niet te hoeven knijpen?
Een beetje matchen is goed, maar om nu restricties naar elk ventiel aan te brengen vind ik wat overdreven. Je gaat zonder al dat werk ook wel richting die 20 dBa komen met standaard 125 buis of een 2x90 flex equivalent en good design practice.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 12-03-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
P5ycho schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:08:
Ik snap best dat wat je voorstelt werkt en het is een leuk idee, maar je gaat toch niet je uiterste best doen om weerstand te matchen in je leidingwerk om je ventielen niet te hoeven knijpen?
Een beetje matchen is goed, maar om nu restricties naar elk ventiel aan te brengen vind ik wat overdreven. Je gaat zonder al dat werk ook wel richting die 20 dBa komen met standaard 125 buis of een 2x90 flex equivalent en good design practice.
Niet als je dat overal doe. De langste buis met de meeste bochten bepaalt hoeveel je dichtbij moet knijpen. Dat drukverschil moet je dan dumpen door je ventiel dicht te draaien, helemaal erg als verst weg de woonkamer zit waar je op 3x50-75 m3/ventiel reken en dichtbij een kamer met 2x 25 m3/uur. Die moet dan helemaal dicht om op je gewenst debiet te komen of hij pakt veel te veel lucht.

Een Ubbink verdeeldoos komt met een zooi ringen die je met een mes kan uitsnijden / vergroten, 1 per uitgang. Die hoor je volgens plan te installeren. Als je met spiro zelf iets in elkaar klust kan je van die ronde geluidsdempers pakken waar je een deel uit kan drukken, maar hoe groot is dan natte vingerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P5ycho schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:08:
Inderdaad. Ik heb hier ook een heleboel van die Ubbink verdeelboxen met restrictieringen, maar die ringen er allemaal uitgehaald. Als ik wat wil knijpen (wat door de goede verdeling nauwelijks nodig was), doe ik dat wel met de ventielen. Daar kun je ook veel gemakkelijker bij trouwens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
w00key schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:48:

Niet als je dat overal doe. De langste buis met de meeste bochten bepaalt hoeveel je dichtbij moet knijpen. Dat drukverschil moet je dan dumpen door je ventiel dicht te draaien, helemaal erg als verst weg de woonkamer zit waar je op 3x50-75 m3/ventiel reken en dichtbij een kamer met 2x 25 m3/uur. Die moet dan helemaal dicht om op je gewenst debiet te komen of hij pakt veel te veel lucht.
  1. Als je zoveel flowverschil tussen de ventielen hebt klopt je ontwerp niet. Dan had je in de woonkamer meer of grotere ventielen moeten hebben.
  2. Wat is het voordeel van die (meestal ingestorte en niet of nauwelijks bereikbare) ringen boven het eenvoudig knijpen van een ventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
Bedankt voor de reacties, het begint mij duidelijker te worden en maakt het lezen van dit topic ook makkelijker.

Ik heb al een eerste berekening via de Ubbink Air Excellent tool gezien ik toch van plan was deze leidingen te gebruiken.

Ik zou een debiet nodig hebben van 200 m3/h en mijn totaal drukverlies in in toevoer 45 Pa en afvoer 51 Pa.

Wat ik mij nu nog afvraag is hoe ik dit aflezen op de technische fiche. Ik zou een Zhender Q350 gebruiken, op de technische fiche zie ik dat die 200 m3/h kan leveren bij 50 Pa op stand 3 en 300 m3/h bij 100 Pa op stand 5.

Nu vraag ik mij af hoe ik de juiste stand kan aflezen, moet ik zowel druk van toevoer & afvoer optellen wat ongeveer 100 Pa is of enkel het hoogste, wat bij mij afvoer is met 51 Pa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Nixxing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:45:
Bedankt voor de reacties, het begint mij duidelijker te worden en maakt het lezen van dit topic ook makkelijker.

Ik heb al een eerste berekening via de Ubbink Air Excellent tool gezien ik toch van plan was deze leidingen te gebruiken.

Ik zou een debiet nodig hebben van 200 m3/h en mijn totaal drukverlies in in toevoer 45 Pa en afvoer 51 Pa.
Is dit alleen het ubbink leidingstelsel? Dan vind ik het hoog. Of neem je ook de buizen naar buiten en dakdoorvoer hierin mee?
Wat ik mij nu nog afvraag is hoe ik dit aflezen op de technische fiche. Ik zou een Zhender Q350 gebruiken, op de technische fiche zie ik dat die 200 m3/h kan leveren bij 50 Pa op stand 3 en 300 m3/h bij 100 Pa op stand 5.

Nu vraag ik mij af hoe ik de juiste stand kan aflezen, moet ik zowel druk van toevoer & afvoer optellen wat ongeveer 100 Pa is of enkel het hoogste, wat bij mij afvoer is met 51 Pa?
De aanvoer en afvoer hebben allebei een drukverlies. De meting is gedaan in balans met 50 Pa drukval voor aanvoer, en 50Pa voor afvoer. De ventilatoren leveren dus allebei 50Pa druk boven atmosferische druk voor hun eigen kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
P5ycho schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Is dit alleen het ubbink leidingstelsel? Dan vind ik het hoog. Of neem je ook de buizen naar buiten en dakdoorvoer hierin mee?

[...]

De aanvoer en afvoer hebben allebei een drukverlies. De meting is gedaan in balans met 50 Pa drukval voor aanvoer, en 50Pa voor afvoer. De ventilatoren leveren dus allebei 50Pa druk boven atmosferische druk voor hun eigen kanaal.
Klopt, dit is voor zowel het leidingstelsel als voor de toevoer/afvoer naar WTW unit.
Apart is de langste leiding 27 Pa voor toevoer en 35 Pa voor afvoer.

In totaal dus 100 Pa wat zorgt voor stand 5 van de unit (300 m3/h, 100 Pa), klopt mijn redenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Nee, de aanvoer en afvoer staan parallel. 50Pa dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
@Nixxing misschien begrijp ik je verkeerd, maar het eerder opgegeven drukverlies van toevoer 45 Pa en afvoer 51 Pa was bij 200m3/h. Als dat de normaal stand wordt, dan zal het drukverlies op de hoge/maximum stand (300 of 350m3/h) een stuk hoger zijn.

In de Ubbink tool kun je meerdere berekeningen maken en opslaan waarbij eentje op de normaal stand is en de andere op de maximum stand. Dat maakt vergelijken eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
@Franciesco , dit is de berekening bij de 'normale' stand. Ik hang aan geen bouwbesluit/EPB vast dus hou rekening met 25 m3/h uur.

Meestal wordt er gewerkt met drie standen, waar stand 2 de normale stand is. Maar hoe verhouden de andere standen zich procentueel gezien tot de normale stand? Is stand 1 bv 50% van stand 2 en stand 3 150% van stand 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Zehnder houdt standaard dit aan:
m3/h%
Q3506020
10033.33333333
20066.66666667
300100
Q4507017.5
13032.5
27067.5
400100
Q6009018
16533
33066
500100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
@P5ycho , bedankt.

Dit lijkt mooi aan te sluiten met wat ik nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:32:
[...]
  1. Als je zoveel flowverschil tussen de ventielen hebt klopt je ontwerp niet. Dan had je in de woonkamer meer of grotere ventielen moeten hebben.
  2. Wat is het voordeel van die (meestal ingestorte en niet of nauwelijks bereikbare) ringen boven het eenvoudig knijpen van een ventiel?
Heel snel een voorbeeld. 15 meter van zolder naar woonkamer, en 5 meter van zolder naar slaapkamer boven.

Woonkamer op Ubbink 132x60 + 90° ventilatieadapter DN125 + Ubbink ventiel.
Slaapkamer op 75mm flexibele kanaal + 90° DN125 adapter + ventiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ini-m3eTZKK7UWmvSr63sE-PXoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQonBglHHk6OS2Gt9BZftrZR.png?f=fotoalbum_large

Configurator: knijp het maximaal met restrictieringen, anders is druk verschil 5 vs 15 meter lengte te groot.

Voorbeeld 2, keuken afvoer vs toilet.

Keuken op 15 meter afstand, toilet op 10 meter, gewenst snelheid keuken 75 m3/s, toilet 50 m3/s op stand max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IGkdqklhIgDicXF9noyLISyZtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lZda5uSbRR6H0wBY6UF3FPJg.png?f=user_large

Met 9 ringen verwijderd (weggesneden uit de schijf) kom je precies goed uit, anders heb je 8 Pa verschil, niet dodelijk maar waarom niet gewoon goed doen he.

Eventuele installatie/rekenfouten zoals extra bochten of een kreukel in de buis moet je daarna alsnog in de ventielen corrigeren maar zo begin je niet helemaal verkeerd. Zeker in de woonkamer (ver weg) vs slaapkamer (naast de WTW) situatie. Daar moest 29 Pa gedumpt worden via maximale restrictie; beter bij de verdeelbox dan fluitend ventiel die super dicht staat.

Woonkamer alternatief met 2x 75 mm rond komt uit op 45 Pa totaal, scheelt dus maar weinig. Als je ruimte zat hebt in je plafond kan je ook 2x 60x132 gebruiken maar je heb dan bijna een 30 cm brede luchtkanaalstrook, dat is best fors, en levert 22 Pa drukverlies op en 6 ringen verwijderen bij de slaapkamer ventiel.

In een huis dat niet gecorrigeerd is, dus spiro hoofdkanaal + aftakking allemaal dezelfde maat, moet ik dus boven alles vrij dicht zetten, beneden maximaal open, maar juist boven waar het super stil is heb je dan veel luchtgeluid. Niet dodelijk, wel irritant, hadden ze maar wel een ronde demper in het kanaal gepropt of ringen gebruikt zodat alles op stand max open kan.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 13-03-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
w00key schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:53:
[...]

Heel snel een voorbeeld. 15 meter van zolder naar woonkamer, en 5 meter van zolder naar slaapkamer boven.

Woonkamer op Ubbink 132x60 + 90° ventilatieadapter DN125 + Ubbink ventiel.
Slaapkamer op 75mm flexibele kanaal + 90° DN125 adapter + ventiel

[Afbeelding]

Configurator: knijp het maximaal met restrictieringen, anders is druk verschil 5 vs 15 meter lengte te groot.

Voorbeeld 2, keuken afvoer vs toilet.

Keuken op 15 meter afstand, toilet op 10 meter, gewenst snelheid keuken 75 m3/s, toilet 50 m3/s op stand max.

[Afbeelding]

Met 9 ringen verwijderd (weggesneden uit de schijf) kom je precies goed uit, anders heb je 8 Pa verschil, niet dodelijk maar waarom niet gewoon goed doen he.

Eventuele installatie/rekenfouten zoals extra bochten of een kreukel in de buis moet je daarna alsnog in de ventielen corrigeren maar zo begin je niet helemaal verkeerd. Zeker in de woonkamer (ver weg) vs slaapkamer (naast de WTW) situatie. Daar moest 29 Pa gedumpt worden via maximale restrictie; beter bij de verdeelbox dan fluitend ventiel die super dicht staat.

Woonkamer alternatief met 2x 75 mm rond komt uit op 45 Pa totaal, scheelt dus maar weinig. Als je ruimte zat hebt in je plafond kan je ook 2x 60x132 gebruiken maar je heb dan bijna een 30 cm brede luchtkanaalstrook, dat is best fors, en levert 22 Pa drukverlies op en 6 ringen verwijderen bij de slaapkamer ventiel.
Wat nou als de lengteverschillen in de slangen veel kleiner zijn, alle ventielen zijn uitgelegd op dezelfde flow, en er een hoofdverdeelsysteem van 200mm spiro is voor de distributie tussen de verdiepingen? Dat is wat ik bedoel met een uitgebalanceerd ontwerp, en dan zijn die ringen dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Nixxing mijn vraag ging vooral over het verschil in drukverlies tussen jouw beoogde normaalstand (200m3/h) en de maximumstand. Stel het drukverlies op 300m3/h zou 250 Pa bedragen, dan ga je die 300m3/h dus niet halen met een Q350. Daarom kan het ook interessant zijn om in de Ubbink tool een berekening te maken van het beoogde maximale debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Wat nou als de lengteverschillen in de slangen veel kleiner zijn, alle ventielen zijn uitgelegd op dezelfde flow, en er een hoofdverdeelsysteem van 200mm spiro is voor de distributie tussen de verdiepingen? Dat is wat ik bedoel met een uitgebalanceerd ontwerp, en dan zijn die ringen dus niet nodig.
Ja ideaal als dat lukt. Op plattegronden die ik voorbij zie komen van mensen zie ik dat situatie maar weinig. Maar ook dan, zie toilet vs keuken met 5 meter lengte verschil, heb je een paar restrictieringen nodig volgens Ubbink. Of ga je alles als PCB lijntjes leggen en omweg maken zodat elk ventiel exact dezelfde meters maakt? :)

Hier met een WTW goed genoeg voor bouwbesluit huis dump ik ~30 Pa in ventielen op de 2 slaapkamers die naast de technische ruimte zit met WTW, en 1e verdieping slaapkamer is niet veel beter. Gelukkig kunnen die ComfoValve Luna's er redelijk goed tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weuzg__Dz699bF-vxII1Lg-M5eU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7EEHkRJoX51rNwXnnIIqAVDj.png?f=user_large

Die demper is nog wel interessant als fix achteraf. Ik kan die 30 Pa ook gedeeltelijk dumpen op stand 3, ~20 Pa op 25 m3/u, dat dempt dan nog eens 4 dB, dan mag de WTW een stuk harder blazen zonder dat ik hem hoor en ventielen boven bijna volledig open. Even kijken of ik de laatste stukje kanaal naar het ventiel kan proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
w00key schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:23:
[...]
Of ga je alles als PCB lijntjes leggen en omweg maken zodat elk ventiel exact dezelfde meters maakt? :)
Zwakke analogie: Traces op PCB's worden niet gematcht op lengte maar op delay en/of skew. ;)
Compleet offtopic, maar dat is mijn vakgebied en dan moet ik dat toch even corrigeren :>.

Verder wel nuttige info die je post, omdat ik nog nooit uitgebreid naar die buizen gekeken heb. Thanks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:15
Hier vandaag de Q450 voor het eerst aan mogen zetten. Nog wat kleine wijzigingen in de spirobuis, nog wat beugelen en er moet nog 1 ventiel geplaatst worden (nu een open gat) maar al met al valt het me niet tegen.
Stand 2 is zeer goed te doen en ik zie de CO2 melders al lagere waardes weergeven.
Zodra alles diefinitief is maar fatsoenlijk inregelen en debieten afstellen maar zoals het er nu uitziet: Had ik veel eerder moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Als je het met een design tool doorrekent en je verste ventiel zit onder 50 Pa op max: ja. Hoger: zie je WTW, misschien maar hij gaat wel meer verbruiken.

En 2e vraag ook ja. Dus niet 3 meter buis x 150 naar een ventiel brengen, die moet dan helemaal dichtgedraaid worden.

Stel je kortste buis is 3 meter lang en debiet is 50 m3/uur, dan kan je kiezen voor 63 mm en 5 Pa/m, 15 Pa totaal. Of 80 mm en 1.6 Pa/m, 4.8 Pa totaal en een prop / demper / restrictiering in het kanaal om 5 of 10 Pa extra weerstand te veroorzaken.

Dan match dat redelijk met een andere ventiel die 10 meter verderop zit op 80 mm, 1.6 Pa/m = 16 Pa totaal. Of 100 mm met wat bochten, die kosten extra power/ drukverlies. Alles is dan ~15 Pa tot ventiel en dus mogen ze allemaal op dezelfde stand.

Je mag alles ook groter maken, dus verste op 100/125 en dan alles dichterbij ook groter, maar in de praktijk boeit het niet. Je hebt een redelijk budget van ~100 Pa en je mag echt wel daar 20/30 van gebruiken. Optimaliseren voor 0.5 Pa/m is overkill.
Ik hoor je praten over knijpen met dunnere leidingen, maar je kan toch niet onbeperkt dunnere leidingen nemen, je wilt je luchtsnelheid toch ook niet te hoog?
Of moet je dan een diameter kiezen die rond de 2 a 2,5m/s zit (hoogstand), en vervolgens al die andere zo groot maken dat de drukval +- gelijk is. Dan krijg je overgrote leidingen met erg lage snelheid, puur om die korte leiding een redelijke weerstand te geven.
Stel je kortste buis is 3 meter lang en debiet is 50 m3/uur, dan kan je kiezen voor 63 mm en 5 Pa/m, 15 Pa totaal.
Ik bedoel, da's 4,46m/s, dat wil je toch niet?

En, als restrictieringen in een Ubbink box prima zijn, wat zou er dan mis zijn met "overal dezelfde diameter" en voor elk kanaal een klep ertussen? Mocht de situatie het toestaan he, die ruimte is er natuurlijk niet in iedere woning. Dan regel je de debieten gewoon met die kleppen, met ventielen overal vol open.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb in m'n plan in uitvoering ook een 100mm zitten, die een omweggetje maakt in de technische, om in een naastgelegen kamer op stand max iets van 45 in te blazen.
Ik vroeg me alleen af, waarom zou ik dat niet gewoon ook met 125mm en een klep dicht bij de aftakking doen, ik moet toch naar 125mm op het eind voor m'n ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle...
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-01 18:04
Nieuw op het topic en ik had een tweetal vragen. Ik ben overigens ook van plan een uitgebreider plan hier te delen om hopelijk wat feedback op te krijgen. Voor nu vermoed ik dat bijgevoegde informatie genoeg is om antwoord te krijgen op deze twee vragen:

1. Werkt balansventilatie nog goed genoeg als je de ventielen boven(in) een ensuite of keukenkast plaatst?
Hierbij de kanttekening dat er uiteindelijk voor genoeg open oppervlak wordt gezorgd om luchtstroom waar te maken.
2. Komt in het 'onderste' deel van de woonkamer genoeg frisse lucht?
Daarmee bedoel ik dat de aanvoer bij de ensuitedeuren gebeurt, een deel stroomt naar de keuken en een deel stroomt onder de deur naar de hal en vervolgens naar het toilet. Mengt dit goed genoeg om ook in het 'zitgedeelte' de lucht te verversen?
Dezelfde vraag eigenlijk voor de bijkeuken, moet dat afvoerpunt dan idealiter naar 'boven' worden verplaatst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM_GE2Loz-D1czFhQpTd72EojTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YocXI8smzIQbLRg2QSjCNgWB.png?f=fotoalbum_large

Toelichting: Dit is de begane grond van de woning welke we binnenkort kopen. Tussen de keuken en de woonkamer gaan we ensuitedeuren en een ensuitekast maken, hierin zouden we in totaal 4 aanvoerpunten maken (de blauwe kruisen, 2 aan de keuken kant en 2 aan de woonkamer kant). De afvoerpunten komen in toilet, keuken 2 en bijkeuken. Deze zouden dan boven het keukenblok komen. Hier denken we aan roosters in de onderplint en/of boven de hoge kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik ben aan het kijken of een WTW haalbaar is, ter vervanging van ons huidige ventilatiesysteem C.

De aanvoerkanalen aanleggen richting de slaapkamers en huiskamer wordt de grootste uitdaging (er is geen zolder aanwezig en de ventilatie unit staat in de berging/bijkeuken op de begane grond).

Waar ik aan denk is het toepassen van platte kanalen in een verlaagd plafond (liefst met zo min mogelijk verlaging) op de overloop en entree.
Waarbij de kanalen in het verlaagd plafond via de muur tussen entree en woonkamer direct uitkomen in de woonkamer (idem voor overloop en slaapkamers). En dan op deze kanalen een muurrooster plaatsen.

Hierdoor is het niet nodig om verlaagde plafonds in de slaapkamers en huiskamer aan te leggen, want de aanvoerventielen komen niet in het plafond.

Wat ik heb concreet heb gevonden zijn rechthoekige kanalen (220x55mm en 110x55mm), zoals deze met een wandrooster zoals deze.

Kanalen zoals de Vasco Easyflow en Ubbink Air Excellent ovaal zouden ook een optie zijn om toe te passen in een verlaagd plafond.
Alleen vraag ik me af of het mogelijk is om hier wandroosters op te plaatsen?

Ik ben dus op zoek naar oplossingen met wandroosters die dicht bij het plafond te plaatsen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Frenkie567917 op 15-03-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-05 16:12
Dag allen,

Ik had graag wat advies gevraagd m.b.t. het voorzien van een balansventilatie met wtw in onze toekomstige woning. We hebben enkele offertes ontvangen, waarbij de Zehnder ComfoAir Q350 mij het interessants lijkt.

Ik had graag nagevraagd wat de aangeraden "gang van zaken" is om deze te bedienen: upgraden we best naar een Q350 Premium met sensoren, om bv. automatisch te boosten wanneer de badkamer (te) vochtig is? Of, plaatsen jullie een manuele boostknop in de badkamer voor dergelijke zaken? Of, nog anders, laten jullie het boosten gewoon achterwege en laat je de ventilatie rustig aan zijn werk doen?

Enerzijds lijkt een automatische sturing mij het meest zorgeloze, anderzijds gaat die dan misschien ook boosten op momenten dat je dat niet wilt (bv. s nachts hoeft de ventilatie doorheen het hele huis niet aan te springen als er gedouchet zou worden).

We zullen ook domotica voorzien, dus alternatief kan een manueel boost ook geactiveerd worden via bv. een lichtschakelaar.

Ervaringen meer dan welkom! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@AdFundum14
Ik heb iemand een m5stack rs485 base met atom lite s3 geleverd met een m5stack ENV IV in het aanzuig kanaal (aanzuig naar wtw van binnen)
Automation in home assistant doet de rest.
https://github.com/fonske/Brink-flair-modbus/tree/main

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:39
AdFundum14 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:58:
Dag allen,

Ik had graag wat advies gevraagd m.b.t. het voorzien van een balansventilatie met wtw in onze toekomstige woning. We hebben enkele offertes ontvangen, waarbij de Zehnder ComfoAir Q350 mij het interessants lijkt.

Ik had graag nagevraagd wat de aangeraden "gang van zaken" is om deze te bedienen: upgraden we best naar een Q350 Premium met sensoren, om bv. automatisch te boosten wanneer de badkamer (te) vochtig is? Of, plaatsen jullie een manuele boostknop in de badkamer voor dergelijke zaken? Of, nog anders, laten jullie het boosten gewoon achterwege en laat je de ventilatie rustig aan zijn werk doen?

Enerzijds lijkt een automatische sturing mij het meest zorgeloze, anderzijds gaat die dan misschien ook boosten op momenten dat je dat niet wilt (bv. s nachts hoeft de ventilatie doorheen het hele huis niet aan te springen als er gedouchet zou worden).

We zullen ook domotica voorzien, dus alternatief kan een manueel boost ook geactiveerd worden via bv. een lichtschakelaar.

Ervaringen meer dan welkom! _/-\o_
Ik heb een Q350 ERV daar zitten genoeg sensoren in. bij douchen gaat hij optoeren.
Enigste bediening die ik heb is de optionele lan gateway, dan kan je hem met de app bedienen als je bv visite hebt en meer wilt ventileren.
verder geen knoppen of lichtschakelaar bediening erop. KISS dus...

geen dure RF sensoren of optiebox toestanden nodig hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maurice1066 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:13:
Ik heb een Q350 ERV daar zitten genoeg sensoren in. bij douchen gaat hij optoeren.
Enigste bediening die ik heb is de optionele lan gateway, dan kan je hem met de app bedienen als je bv visite hebt en meer wilt ventileren.
verder geen knoppen of lichtschakelaar bediening erop. KISS dus...
Inderdaad. @AdFundum14 Hier heb ik zelfs de vochtigheidsregeling uitgeschakeld. Op de standaard 220 m³/h die ik hier heb ingesteld wordt de douche ook prima droog, en we hebben hier ook nooit beslagen spiegels (ook niet direct na of tijdens het douchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:35
Dag allemaal,

In het kader van onze grote renovatie wil ik ook balansventilatie aanleggen. Dit in een breder thema van extra comfort en energiebesparing. Zo ook i.c.m. een warmtepomp

Enige nuttige feiten op een rij:
- Bouwjaar 1996, betonnen etagevloeren
- 250m2 woonoppervlak, 850 m3
- HR++ glas, warmtepomp en zonnepanelen wordt aan gewerkt
- Uitgangspunt is vaste bezetting door max 5 personen (2 + 3 kinders n.t.b.), maar willen het zo dimensioneren dat er voldoende capaciteit is voor logees, feestjes, etc.
- Tweede verdieping is hoofdzakelijk werken, sporten en hobby, maar willen de optie hebben om dit in de toekomst verder te splitsen / als slaapkamer te betrekken

Ik neig naar een WTW met enthalpiewisselaar omdat deze schijnbaar comfort verhoogt in de winter. Ik verwacht ook wel een losse airco op te hangen die evt. kan ontvochtigen waar nodig.

Nu heb ik een buizenplan dat we netjes weg kunnen werken in de bestaande woning. Vóórdat ik leidinglengtes, weerstand en dergelijke zaken ga berekenen heb ik graag een second opinion op:
1. Is de ventilatiedebiet verdeling over de ruimtes 'logisch'/proportioneel?
2. Mogen we met zoveel overflow werken tussen de verdiepingen zonder dat dat tochtklachten geeft?
3. Is een 600m3 WTW-D systeem krachtig genoeg om deze debieten weg te ventileren zonder dat we hier overlast op krijgen?
4. Zouden we e.e.a. aan dempers moeten toevoegen, naast wat ik nu heb ingetekend?
5. Ik doe mijn uiterste best om overal één ventiel per (slaap)kamer te krijgen vanuit praktische en esthetische overwegingen. Zijn de huidige luchtsnelheden acceptabel?

Hoop dat onderstaand ook voor mensen te volgen is die er niet al weken op zitten te broeden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxUM1IrRbegwO_n_N6zjMLitwco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctxJwDSxMQMxYVCyKLsw9gxq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq60CYVn1fFATVDvJmvnXE62m7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmC1nYUsu84KwhFqE6LV6rJI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@Ali11baba je doet precies het tegenovergestelde van nieuwe projecten, die verdelen lucht zo rustig mogelijk zodat je het nergens voelt. Jouw 1x 200 mm en fuck it design is erg... Bijzonder. Zelfde voor die oversized 160 mm x1 op slaapkamers.

Dit is wat architecten nu doen (2023):

https://cloud.funda.nl/valentina_media/187/224/623_1440.jpg
https://cloud.funda.nl/valentina_media/187/224/632_1440.jpg
https://cloud.funda.nl/valentina_media/187/224/663_1440.jpg

https://www.funda.nl/koop...3403812-maashaven-nz-907/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
@w00key dank voor de eerste indruk, ik sta open voor suggesties! Omdat het renovatie is en ik geen houten vloeren heb om e.e.a. in te verstoppen probeer ik het buiswerk te minimaliseren en toch de luchtsnelheid laag te houden...

In nieuwbouw had ik het ook anders willen doen, begrijp me goed :)

Welke ventielen zijn problematisch?

Slaapkamers: Ik begrijp van andere posts dat 1x 160mm niet ideaal is, maar zeker in renovatie settings wel wordt gedaan. Omdat de airflow onder de 1m/s is, leek me dat acceptabel. Als 160mm oversized is, hoe zou jij buis- en koofwerk minimaliseren en tóch 60m3/h aanvoeren?

200mm naar woonkamer: Ik kan gebruik maken van een oud haardkanaal waar een 200mm buis netjes inpast. Dat houdt de luchtsnelheid laag, en laat me toch nog wat lucht aanvoeren. Leek me mooi gevonden, maar niet gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
Over die 200mm naar de woonkamer, met een extra koof in slaapkamer 4 zou ik de 120m3 aanvoer naar beneden toe kunnen splitsen van 1x 200m @ 120m3/h naar 2x 160mm @ 60m3/h.

Zou dat schelen qua evt. overlast?

[ Voor 10% gewijzigd door Ali11baba op 15-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 20:32
"- Uitgangspunt is vaste bezetting door max 5 personen (2 + 3 kinders n.t.b.), maar willen het zo dimensioneren dat er voldoende capaciteit is voor logees, feestjes, etc."
Door te dimensioneren op een normale bezetting en dan uit te gaan van rustige luchtflow (max 2 tot 2.5 m/s voor eindkanalen, voor hoofdkanaal kan je hoger gaan) en vervolgens een machine te kiezen die deze flow op ~66% vermogen haalt (ofwel, als je 100 m nodig hebt, kies je een machine van 150 m) heb je prima je 'uitzonderlijke situaties' opgevangen. Heb je dan eens een feestje met 15 man dan zet je een raampje open.
In jouw geval is 60 m naar slaapkamer 2 en 3 niet nodig tenzij daar daadwerkelijk 2 bewoners slapen (als je ouders permanent intrekken ofzo). Voor loge's kan je incidenteel een iets lagere luchtkwaliteit (maar nog steeds 100x beter dan waar je zelf in opgegroeid bent) accepteren.
In jouw geval zou je dan op ~400m/hr uitkomen en dan is een machine van 600m prima ruim.

We hebben hier puristen die ook onder maximale load (dus 150% van nominaal) geen geluid willen horen. Dat kan en als je het geld en de ruimte er voor over hebt moet je dat vooral doen maar ik ben eens kritisch bij mezelf te rade gegaan hoe belangrijk ik absolute stilte vind. In mijn geval zie ik geen situatie voor me waarin de machine wel op volle kracht draait, maar ik ook probeer te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ali11baba schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:32:
200mm naar woonkamer: Ik kan gebruik maken van een oud haardkanaal waar een 200mm buis netjes inpast. Dat houdt de luchtsnelheid laag, en laat me toch nog wat lucht aanvoeren. Leek me mooi gevonden, maar niet gewenst?
De luchtsnelheid is laag in de buis, maar wat denk je dat er gebeurt als de lucht door het 200mm ventiel gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Eens met Threbez hierboven dat je de ventilatieberekening zelf wat ruim lijkt. Ik zou eerder op 300 in een normaal stand mikken.

Over geluid, kanaal geluid is niet alles. Je zal met name veel overspraak krijgen tussen de kamers met dit ontwerp. Op de tweede verdieping heb je bijvoorbeeld in feite een ongedempt gat in de muur van 160mm tussen de kamers. Hiermee zul je een gesprek op rustige toon kunnen voeren van de werkkamer met de hobbykamer.

In een kanalen stelsel gebaseerd op spirobuizen met aftakkingen heb je tussen elke kamer een demper nodig om overspraak te voorkomen.

Flex dempers werken in die positie niet het beste, omdat die geluid overdragen van het kanalen stelsel naar de omliggende ruimte. Bij een positie dichtbij het ventiel zal die omliggende ruimte vaak een ongelisoleerde koof of verlaagd plafond zijn. Het geluid ben je dan niet kwijt.

De geluidsdemping zul je ook in de specificaties zien dat bij grotere buisdiameters, de prestaties van dempers dalen. Voor een 160mm kanaal heb je bijna twee meter aan grote starre demper nodig om overspraak te dempen.

Eerder in het topic is dit ook langsgekomen en de max voor buisdiameter voor eindkaanalen lijkt te liggen op zo'n 125mm, waarna de geluidsnadelen (overspraak, lastig te dempen) niet opwegen tegen de geluidsvoordelen (lagere luchtsnelheden met minder kanaal geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
Threbez schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:19:
[..]In jouw geval is 60 m naar slaapkamer 2 en 3 niet nodig tenzij daar daadwerkelijk 2 bewoners slapen (als je ouders permanent intrekken ofzo). Voor loge's kan je incidenteel een iets lagere luchtkwaliteit (maar nog steeds 100x beter dan waar je zelf in opgegroeid bent) accepteren.

[..] maar ik ben eens kritisch bij mezelf te rade gegaan hoe belangrijk ik absolute stilte vind. In mijn geval zie ik geen situatie voor me waarin de machine wel op volle kracht draait, maar ik ook probeer te slapen.
Een goede sanity check, goed om hier nog eens kritisch naar te kijken. Structureel zal er inderdaad maar één slaapkamer op de eerste verdieping met 2p bezet zijn.
P5ycho schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:23:
[...]
De luchtsnelheid is lasg in de buis, maar wat denk je dat er gebeurt als de lucht door het 200mm ventiel gaat?
Dat kan ik niet goed inschatten. In mijn naïeveteit denk ik dat (een lage) 1 m/s in de buis, ook een lage exit velocity en daarmee luchstroom betekent. Dat is niet het geval, vermoed ik? In dat geval zou 2x 160mm inblaas beneden met in totaal 120 m3/h al beter zijn lijkt me.
Puntenwolk schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:28:
In een kanalen stelsel gebaseerd op spirobuizen met aftakkingen heb je tussen elke kamer een demper nodig om overspraak te voorkomen.

Flex dempers werken in die positie niet het beste, omdat die geluid overdragen van het kanalen stelsel naar de omliggende ruimte. Bij een positie dichtbij het ventiel zal die omliggende ruimte vaak een ongelisoleerde koof of verlaagd plafond zijn. Het geluid ben je dan niet kwijt.
[..]
Eerder in het topic is dit ook langsgekomen en de max voor buisdiameter voor eindkaanalen lijkt te liggen op zo'n 125mm, waarna de geluidsnadelen (overspraak, lastig te dempen) niet opwegen tegen de geluidsvoordelen (lagere luchtsnelheden met minder kanaal geluid).
Helder. Zou het volgende dan een betere aanpak zijn:

- 'Hoofdleidingen' zijn 160mm spiro
- Leidingen naar de kamers hebben in de laatste afstand 125mm spiro. Bij een tweepersoons slaapkamer komt luchtsnelheid dan uit op c. 1.4 m/s @ 60m3/h. Dat zouden we dan voor lief moeten nemen.
- Starre dempers passen niet goed in de te verwerken koven.. Waar de koven te isoleren zijn met een akoestisch materiaal, heeft een flexibele demper nut (geluid kan dan immers niet hinderlijk weglekken).

In sommige situaties is het niet mogelijk om meer dan één meter 'eindbuis' van 125mm te hebben. Is dat lang genoeg om overspraak te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Op de slaapkamer die structureel bezet is met twee personen plaats je gewoonlijk twee ventielen. Dus 2x 125mm.

Wat ik zelf ga doen voor de slaapkamers die incidenteel bezet zijn met twee personen bij een logeerpartij, is 1 ventiel op 125mm. In de normaalstand is deze ingeregeld op 30m3ph. Bij de incidentele logeerpartij komt daar dan in de hoog stand 50m3ph uit. Op de hoog stand is voor 'af en toe' die iets lagere luchthoeveelheid (50 vs 60) en een snelheid iets hoger dan 1 m/s wat mij betreft een aanvaardbaar compromis, omdat ik ook geen 2 meter aan starre demper kwijt kan.

Mocht je trouwens een demper zoeken die in de koof past, eerder in dit topic kwamen vierkante Lindap dempers voor die precies voor dat probleem geschikt waren.

[ Voor 0% gewijzigd door Puntenwolk op 15-03-2024 22:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-04 18:54
Ik weet dat in elke handleiding wordt aangeraden om een WTW-unit aan een massieve wand te hangen. Het zou bij mij echter veel beter uitkomen om hem op te hangen aan een houten wand. De wand is opgezet uit 7 cm vuren regels met aan beide zijden 1,25 cm gipsplaat en 9 mm OSB. Ik kan hem direct in de regels schroeven.

Ik begrijp dat, als het al mogelijk is, ik maatregelen ga moeten treffen om hem trillingvrij te bevestigen. Heeft iemand hier ervaring mee, is het te doen? Zo ja hoop ik daarvoor tips te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
De wand moet een bepaalde massa hebben. Als je dat berekent en je voldoet eraan, zit je goed.

Eventueel kun je hem ook op een montagestoel op de grond zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 16-03-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:10

Rzaan

Altijd zoekende

Je kunt hem ook op de grond zetten. Of op een verhoging.
Ik heb hem op rubber stroken staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRDiZ8FZy2HM84HMRgFnc-VU0xY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hzVPqmggbCjRX9vGJhQhBPb2.jpg?f=user_large

Wat @P5ycho dus al zei.

[ Voor 71% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2024 09:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P5ycho
Heeft iemand toevallig mijn calculatiesheet gebruikt?

Bij genoeg feedback en dus verrtrouwen in de sheet kan hij misschien in de topicstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:22:
Ik heb hem op rubber stroken staan.[Afbeelding]

Wat @P5ycho dus al zei.
Dan heb je zeker een enthalpy wisselaar zonder condensaftap?

Hier staat de brink ook op een 1,5x rubbertegel van de karwei

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Dan heb je zeker een enthalpy wisselaar zonder condensaftap?

Hier staat de brink ook op een 1,5x rubbertegel van de karwei
Klopt.
Ik heb wat repen rubber die ik van een rol heb gesneden, maar die tegels zijn ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb een houten framepje getimmerd van 20mm hoog, ook q450 erv model idd.
Met een droogsifon hoeft een normale versie ook niet heel hoog te staan.

[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 16-03-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:54:
Ik heb een houten framepje getimmerd van 20mm hoog
Of cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
2cm multiplex, alleen een frame om de doppen van de condensafvoer de grond niet raken. Ik had alle hoogte die ik kon krijgen nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:46
P5ycho schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:18:

Bij genoeg feedback en dus verrtrouwen in de sheet kan hij misschien in de topicstart.
Ik ga hem binnenkort gebruiken! Dank voor het werk!

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
P5ycho schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:18:

Ik ben van plan die te gebruiken ergens de komende weken/maanden wanneer ik alles exact zal uitrekenen

Bedankt hiervoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Zoals eerder beloofd ben ik bezig met wat edits voor in de TS (nu nog niet zichtbaar).

Ik was even aan het scrollen door het topic voor een samenvatting wat een "normaal" debiet is voor een systeem. Dat lijkt me behulpzame info voor in de TS als een soort benchmark. Maar in 190 pagina's is dat toch nog best moeilijk vinden/samenvatten.

Dus daarom even een poll. Dit gaat om het totale systeemdebiet in de normaalstand, gedeeld door het aantal personen (normaal gezien) in je huishouden. Noot: geen waardeoordelen hier - een hoog antwoord kan een inefficiënt systeem zijn zonder overstroom, maar ook een groot huis voor het aantal personen, of een bijzondere indeling, thuisbioscoop, etc.

Poll: Hoeveel is jouw systeemdebiet per persoon in het huishouden in m3/h?
40 of minder
tussen 40 en 50
tussen 50 en 60
tussen 60 en 70
70 of meer
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406371&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 1% gewijzigd door Puntenwolk op 17-03-2024 21:35 . Reden: typo in poll, nieuwe poll ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Aah. Ik had het "in de normaalstand" stukje gemist. Je kunt dus 1 stem verplaatsen van 50-60 naar 40-50.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Vraagje voor de Ubbink Air Excellent installeerders: welk formaat gat hebben jullie geboord voor de AE48c ventieladapters? Is 13,5cm voldoende of kan het beter 14cm zijn?

Afbeeldingslocatie: https://cdn-blob.ubbink.com/syncforce/c2dac98d-3d39-405f-bb91-ef15e576e4db/X0007951.png?_gl=1*1s5c1gp*_ga*OTc1NTkwODQxLjE3MDg2MTgzOTY.*_ga_CL7XWSP7Q0*MTcxMDc1NTUyNS41LjAuMTcxMDc1NTUyNS42MC4wLjA.*_ga_EPKVCFBNR0*MTcxMDc1NTUyNi40LjAuMTcxMDc1NTUyNi42MC4wLjA..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:41
Ik heb 13,5cm gaten gemaakt, de 2-3mm die rondom overblijft daarna opgevuld met kit. Het ventiel dekt alles netjes af.
13cm past exact maar dan heb je geen ruimte meer om te kitten.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:41
Ik heb een paar vragen over de DucoBox Energy Comfort (Plus) D325, misschien weten bezitters van deze WTW het antwoord.

Het maximum debiet van de D325 is in te stellen, wat is de laagste waarde die ingesteld kan worden?

Is bij een zone regeling deze maximum waarde per zone in te stellen of is het een instelling van het totale debiet (= de WTW box)?

Ik heb in de documentatie gelezen dat de CO2 regeling de waarde op 800ppm wil houden.
Is bij de CO2 regeling het maximum debiet dan de hiervoor genoemde maximale waarde van de zone (of de box)?

Alvast bedank voor de reactie.

[ Voor 0% gewijzigd door marnie op 18-03-2024 13:04 . Reden: D324 = D325 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:39
Franciesco schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:57:
Vraagje voor de Ubbink Air Excellent installeerders: welk formaat gat hebben jullie geboord voor de AE48c ventieladapters? Is 13,5cm voldoende of kan het beter 14cm zijn?

[Afbeelding].
ik kon een 133 mm gatzaag vinden, die heb ik gebruikt. idd klein randje over. Ventielen dekken het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 16:14
Heb de indruk dat maar weinig hier Nilan Compact P of ander Nilan WTW systeem hebben...
Voor zover dit wel het geval is, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, met name het op peil houden van de temperatuur in huis zonder eventuele elektrische bijverwarming.

Voorbeeld: Als ik op het display een gewenste temperatuur instel van 20 graden en het systeem geeft aan dat het in huis 18 graden is, dan zou met verwarmde lucht de temperatuur op het gewenste niveau gebracht moeten worden. Bij mij lukt dat pas als ik op het display de temperatuur naar 21 of 22 graden verhoog en de elektrische bijverwarming (Glamox radiatoren) meedoet. Dat bijverwarmen blijft eindeloos doorgaan, waardoor het in de woonkamer steeds warmer wordt en ik zelf de temperatuur op het display moet verlagen.

Komt dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-04 18:54
P5ycho schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:12:
De wand moet een bepaalde massa hebben. Als je dat berekent en je voldoet eraan, zit je goed.

Eventueel kun je hem ook op een montagestoel op de grond zetten.
Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:22:
Ik heb hem op rubber stroken staan.[Afbeelding]

Wat @P5ycho dus al zei.
Dank! Helaas is de vloer daar ook van hout (18 mm OSB) :+

Ik ga het er maar niet op wagen. Zou zonde zijn om na zo'n investering gek te worden van een vibrerende constructie. Ik heb op de vliering een stenen draagmuur waar ik met heel creatief paswerk misschien de boel op kwijt kan. Wordt dan waarschijnlijk een Komfovent Domekt R 300 V C8 (311 kuub) uit Litouwen. Die is een stuk compacter dan de meeste units die 300 kuub doen en hij heeft een enthalpiewisselaar waardoor ik hoop de condensafvoer achterwege te kunnen laten. Ook nog verkrijgbaar voor minder dan 2000 euro, dus mocht iemand anders vergelijkbare wensen hebben is dit misschien een tip. Ik kan echter nog niets zeggen over de prestaties natuurlijk.

Edit: For some reason is de Domekt R 400 V C6M (387 kuub) nog kleiner.. slechts 495(d)×561(h)×598(b).

[ Voor 3% gewijzigd door tip-battery02 op 19-03-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:13
P5ycho schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:19:
Zehnder houdt standaard dit aan:
m3/h%
Q3506020
10033.33333333
20066.66666667
300100
Q4507017.5
13032.5
27067.5
400100
Q6009018
16533
33066
500100
Waarom zitten zij eigenlijk met 100% onder het maximale vermogen van de unit?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Waarom precies is een vraag voor de fabrikant, maar het verbaast me niet. De Zehnders kunnen dicht bij hun maximaal debiet maar weinig druk leveren, de Q450 kan bijvoorbeeld dan maar 40Pa kanaaldrukverlies aan volgens de specificaties van de fabrikant zelf. Als je dan kijkt dat een gemiddelde aanvoer dakdoorvoer op 400 m3/h bijna al dat hele drukverlies in z'n eentje nodig heeft, dan is die top of the range 450 niet een heel realistisch performance niveau voor de unit. De Q600 op 600 m3/h is een iets beter maar al met al vergelijkbaar verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Puntenwolk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:58:
Waarom precies is een vraag voor de fabrikant, maar het verbaast me niet. De Zehnders kunnen dicht bij hun maximaal debiet maar weinig druk leveren, de Q450 kan bijvoorbeeld dan maar 40Pa kanaaldrukverlies aan volgens de specificaties van de fabrikant zelf. Als je dan kijkt dat een gemiddelde aanvoer dakdoorvoer op 400 m3/h bijna al dat hele drukverlies in z'n eentje nodig heeft, dan is die top of the range 450 niet een heel realistisch performance niveau voor de unit. De Q600 op 600 m3/h is een iets beter maar al met al vergelijkbaar verhaal.
maar als ik die q450 online bekijk staat daar toch dat die machine 450m3/h bij 200 Pascal?
https://www.zehnder.nl/nl...450-st/comfoair-q450-l-rf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik heb me daar ook over verbaasd, maar als je de post leest waar ik hierboven naar link, en de quote daarin, dan lijkt het er dus op dat die 200Pa specificatie 'bruto' is. Waarvan er ca 160 opgaat aan interne weerstand van de unit zelf bij 450 m3/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Puntenwolk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:58:
Ik kan je berekening niet volgen, maar wat mij betreft klopt de conclusie niet. Zowel de Q450 als de Q600 kunnen bij hun maximaal debiet een statische druk van 200 Pa halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLfUzNF54fHolxeTlkxPprrwPT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rqvrnbWl9S7PVhL9NcuKq8uw.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFy8mphxh5-ybYi6bhQ6nvxcMG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vvuaovvyePl4D5g13Uvjcl1n.png?f=fotoalbum_large
Dat dan het stroomverbruik wel serieus wordt moge duidelijk zijn.

Overigens zie ik dat hier in huis ook. Mijn unit kan gewoon de 600 m³/h halen (is dan wel goed hoorbaar trouwens, dus dit is niet een situatie waar je blij van wordt).
En dat perst ie dan het huis in door een F7 filter en slechts 8 Luna 125 toevoerventielen (en ook 8 STB 2-125 afzuigventielen).

Ik heb dus geen klachten over de capaciteit van deze unit.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-03-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Kijk dat dacht ik dus ook! Daarom opende ik mijn post van een paar weken terug ook met "...en daarom bang dat ik iets over het hoofd zie....".

Op basis van de reacties van @P5ycho en @w00key op mijn eerdere post dacht ik dat ik het dus goed begrepen had maar nu ben ik ook zelf het spoor bijster.

Wat betekent het "gebied onder de curve" in de grafiek dan? En waar in de tabel kun je het verlies van de interne G4 filter dan van af halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Klein addendum: met de Q600 op 600 is het hele verhaal bij de Zehnder een stuk beter dan de Q450 op 450 m3/h Het is misschien ook gewoon mogelijk dat jouw systeem @Andrehj minder dan 100 Pa kanaalweerstand heeft op 600 m3/h, en dat kan die gewoon aan ook met de bruto/netto lezing van de grafiek.
Pagina: 1 ... 49 ... 91 Laatste