Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:39
@BaBoK als je nu de slaapkamers gedurende de nacht potdicht hebt, dan zal mechanische ventilatie (met wtw) zeker gaan helpen lijkt mij.

Bij een centraal wtw systeem zijn er meestal (minimaal) 3 ruimtes waarin afgezogen wordt: keuken, badkamer en toilet. Soms nog aanvullende ruimtes zoals een bijkeuken.
Als je toilet en badkamer al niet mee zou willen nemen in het centrale systeem, dan zul je dus ook in andere ruimtes moeten afzuigen om de balans van toe- en afvoer te krijgen. Dat kan wellicht, maar zal dan waarschijnlijk niet minder ventielen opleveren. Hooguit op andere plekken. Wat soms natuurlijk wel een voordeel kan zijn.

Als je interesse hebt in een centraal wtw systeem, dan zou ik in eerste instantie kijken om het gehele huis hiervan te voorzien. Daar ben ik momenteel zelf ook mee bezig.
Mocht dat vanwege wat voor redenen uiteindelijk geen optie blijken, dan kun je altijd nog kijken of het wel lukt in aangepaste/gedeeltelijke vorm.

PS: je schrijft oa dat je niks wilt doen aan het glas. Maar glas met een U waarde van 2,9 isoleert bar slecht. Dus lijkt mij wel interessant om te vervangen.
Over de zoldervloerisolatie: ook niet echt on topic hier, maar waarom kies je daarvoor ipv extra dakisolatie? Mocht je daar op willen reageren: dan beter in het isoleren topic:
https://gathering.tweaker...message/78244246#78244246

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:31
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 25-02-2024 17:57 . Reden: Past beter in V&A ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
BaBoK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:58:

Welke ruimtes zouden jullie aanbevelen?
Moet bijvoorbeeld de WC? Hier zit ook een raampje wat open kan.
Wat betreft de badkamer? In de badkamer hebben we een aanzienlijk raam dat geopend kan worden.
Kinderslaapkamers?
Je moet alle kamers doen. Ook de WC. Half werk is half rendement. Als je overal een raam open zet trek je koude lucht binnen die je weer moet verwarmen.
Het is echt niet erg om een keer een raam open te zetten. Maar, alleen om te spuien voor een uurtje, niet om te ventileren.
Natuurlijk moet je hier en daar een compromis sluiten in een bestaan huis, maar doe dit dan niet met een open raam.

Nu is het aan jou om een opzet te maken van aanvoer of afvoer per ruimte. Daarna verdelen over ventielen en puzzelen met de loop van de buizen.
Als jij de voorzet doet, dan geven wij je graag feedback op je plan. Het is niet zo dat wij even een middag aan de slag gaan met jouw plattegronden. Tenminste, ik heb daar geen tijd voor :).
Het topic staat vol voorbeelden gelukkig.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:22
P5ycho schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:23:
[...]

Je moet alle kamers doen. Ook de WC. Half werk is half rendement. Als je overal een raam open zet trek je koude lucht binnen die je weer moet verwarmen.
Het is echt niet erg om een keer een raam open te zetten. Maar, alleen om te spuien voor een uurtje, niet om te ventileren.
Natuurlijk moet je hier en daar een compromis sluiten in een bestaan huis, maar doe dit dan niet met een open raam.

Nu is het aan jou om een opzet te maken van aanvoer of afvoer per ruimte. Daarna verdelen over ventielen en puzzelen met de loop van de buizen.
Als jij de voorzet doet, dan geven wij je graag feedback op je plan. Het is niet zo dat wij even een middag aan de slag gaan met jouw plattegronden. Tenminste, ik heb daar geen tijd voor :).
Het topic staat vol voorbeelden gelukkig.
Uiteraard ben ik dit laatste helemaal met je eens, laat dat voorop staan.
In een ander topic gaf je specifiek richting mij het volgende aan;
“ Als je je verse lucht inblaast in de slaapkamers, door de hal naar de woonkamer brengt en dan via de keuken weer uitblaast heb je met dezelfde hoeveelheid ventilatie meteen heel het huis te pakken. Die afweging is voor elk huis anders natuurlijk. Ik zou ook niet meer gaan denken in koude en warme zones.”

Wat bedoel je daar precies mee? Dan kan ik dit meenemen in het plan om verder uit te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Precies wat er staat eigenlijk :). Welk stuk snap je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
technopeuter schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:17:
[...]

maak hem zelf van MDF! maar echt waarom 200m3/h dat is byzar veel. wel goed als je alles daarop uitmeet en met veel minder gaat ventileren. Hier is alles uitgelegd op de minimale eis en hoor je het meteen als ik hem op stand 3 zet.

ik zie op twitter zelfs iemand die alle plenums van kartonnen dozen heeft en die tzt als alles klaar is gaat ombouwen naar MDF.
Hmm, is een optie, al heb ik al zat te doen. :)

200m3/u komt hierdoor:
Ik wil op stand 2 ventileren:
- 60 tweepersoon slaapkamer
- 25 kinderkamer
- 120 woonkamer (3 personen, meer actief dan slapen, dus heb een 40m3/u pp aangehouden)
Dit komt op 205m3/u. Nu heb ik al een box staan, die 400 kan, zelfs op 200Pa. Hier maak ik graag gebruik van om vocht van douchen, of vervuiling tijdens het koken, snel weg te halen. Hij hoeft niet op 400 te draaien, maar 350 leek mij een mooie waarde.
Nu wil ik wel dat het system niet te veel geluid gaat maken, en daarom moeten de kanalen/ventielen er wel redelijk op zijn berekend.

Oh ja de 200m3/u: 350 (max) / 205 (stand 2) *120 (woonkamer stand 2) = ~ 200m3/u. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
BaBoK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Uiteraard ben ik dit laatste helemaal met je eens, laat dat voorop staan.
In een ander topic gaf je specifiek richting mij het volgende aan;
“ Als je je verse lucht inblaast in de slaapkamers, door de hal naar de woonkamer brengt en dan via de keuken weer uitblaast heb je met dezelfde hoeveelheid ventilatie meteen heel het huis te pakken. Die afweging is voor elk huis anders natuurlijk. Ik zou ook niet meer gaan denken in koude en warme zones.”

Wat bedoel je daar precies mee? Dan kan ik dit meenemen in het plan om verder uit te werken
(disclaimer, ik heb de plattegrond niet gezien)
Hij bedoelt dat als je x inblaast in de slaapkamers, het onder de deuren door naar de gang gaat, een deel moet je weer afzuigen in de badkamer, maar je kan een overschot hebben (het is maar net hoeveel je afzuigt in de badkamer), dat door een gang weer naar de woonkamer gaat, omdat je daar dan meer afzuiging (keuken) dan toevoer hebt. Er is wel een opmerking hierover: Het Bouwbesluit vindt dat je max 50% max "hergebruiken" en er mag maar één vertrek tussen zitten, dus slaapkamer -> gang -> woonkamer is okay, maar slaapkamer -> gang -> bijkeuken -> woonkamer mag niet. Redenering is volgens mij dat die lucht toch vervuilt door andere vertrekken heen. Of je dit gedeelte van het Bouwbesluit wil volgens is aan jezelf wat mij betreft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Jeweetje schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:54:
@Ro123
De hoofdleiding is 150/160 of 180mm, hierin heerst er een bepaalde druk bij een bepaalde flow.
Door een aftakking te maken in 125mm naar bv 2 ventielen verder op, de druk (tegendruk door kleinere diameter) in de 125 mm zal wat hoger zijn waardoor flow in dit deel kleiner wordt.
De meeste luchtflow kiest de weg vd minste weerstand en zal zich verder verplaatsen door de hoofdleiding.

Een goed doordacht en uitgerekend systeem is zo ontworpen, anders krijgen de slaapkamers net onder de WTW unit alle flow, waardoor ventielen bijna dichtgezet dienen te worden met geluidsoverlast tot gevolg.
Hi dank je. Dit begrijp ik, al mis ik de nuance dat je natuurlijk niet onbeperkt smal kan gaan ivm met gewenste max luchtsnelheid. Wat dus een probleem kan zijn met erg lange en een erg korte streng, want voor de korte geldt:
- je kan niet te kleine diameter gebruiken, ivm luchtsnelheid;
- ventiel wil je niet te ver dicht draaien, ivm met eventueel gefluit;
- die streng een enorme omweg laten maken is ook weer zoiets;
Ik denk dat in dit geval een regelklep een oplossing zou zijn?

Maar goed, terug naar mijn situatie weer. :)
Het gaat hier niet om aftakkingen naar ventielen verderop, het gaat om een buis waar de ventielen met t-stukken direct opkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jHIFl2hSykNRH-Ygye9p8DSS4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ztRtxz2FvSHKQSthj3FAFIe.png?f=fotoalbum_large

(hier zitten de ventielen op de hoek wel een beetje erg dit op elkaar)

Hierboven het voorbeeld, en je kan ook zien dat OptiVent voorstelt om na elk vertiel smaller te gaan.
(niet te zien, maar hij gebruikt ook rare t-stukken met verlopen, kan helaas het te gebruiken t-stuk niet veranderen)

Luchtsnelheden:
2,24 voor ventielen
2,21 na 1 ventiel
1,41 na 2 ventielen
1,81 na 3 ventielen

Niet heel consistent. Ik weet niet ook hoe of OptiVent een kanaal die maar aftakkingen van 25cm (minimum) als eindkanaal ziet of niet. Ook heb ik de toevoerventielen veranderd naar 125, die doet ie standaard ook wat ie prettig vindt.

Ik probeer de logica te snappen wat achter deze diameters zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:00
Kunnen jullie is mee kijken wat de installateur heeft bedacht. Op vragen zoals demping en berekeningen krijg ik de reactie dat het niet nodig is vanwege voldoende lengte tussen de ruimtes. En op berekeningen "verwacht er niet teveel van is gewoon allemaal standaard bouwbesluit" en zou dus allemaal niet zo spannend zijn.. Het zou goed kunnen dat ook zo is, maar als ik dit topic een doorlees lijkt het toch wel wat meer dan dat.

Zover ik nu weet staat er Itho HRU WTW 350 m3/h gepland en is er zover ik begrijp is er geen overflow tussen de verdiepingen. Met deze WTW staat volgens mij de boel standaard op 86% te werken, dat lijkt mij wel erg fors. Daarnaast zuigen we naar buiten af met de kookplaat en kunnen we in de gang en garage geen WTW toepassen omdat de buizen daar niet kunnen komen. Daar moeten we ook nog een oplossing voor bedenken.

Verder voornamelijk overal buisdiameters 160mm of 125mm en op de bovenverdieping een stukje 170x70mm

Benedenverdieping
Woonkameraanvoer95 m3/h1 ventiel125mm 2.15m/s
keukenaanvoer100 m3/h2 ventielen160mm 2.25m/s125mm 1.13m/s
keukenafvoer100 m3/h2 ventielen160mm 2.25m/s125mm 2.15m/s
bijkeuken/washokafvoer25 m3/h1 ventiel125mm 2.15m/s??
wcafvoer25 m3/h1 ventiel125mm 2.15m/s??
halafvoer45 m3/h1 ventiel125mm 2.15m/s??

aanvoer bg 195 m3/h
afvoer bg 195 m3/h

Bovenverdieping
master bedroomaanvoer50 m3/h1 ventiel125mm 1.31m/s
slaapkamer 2aanvoer31 m3/h1 ventiel170x70mm 0.70m/s
slaapkamer 3aanvoer26 m3/h1 ventiel125mm 0.59m/s
badkamer en wcafvoer50 en 25 m3/h2 ventielen125mm 1.31m/s125mm 1.31m/s
overloopafvoer32 m3/h1 ventiel125 mm ?.??m/s

aanvoer verdieping 107 m3/h
afvoer verdieping 107 m3/h

Totaal aanvoer 302 m3/h
Totaal afvoer 302 m3/h

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Morpheusk
Je indeling maakt een ventilatiesysteem ook wel wat lastig, met de keuken zo in het midden.
Verder vind ik het een bar slecht ontwerp:
  • Wie maakt er nou een aanvoer in de keuken :? Die aanvoer hoort achterin de woonkamer.
  • Aanvoer in de woonkamer is alleen voldoende als er max 4 personen niks doen. Zodra je actief wordt of er meer personen zijn is het te weinig.
  • 300 kuub nominaal is erg veel en een 350 kuubs unit is dan weer erg klein.
  • Waarom een afvoer op de overloop en in de hal? Dat is echt mesjokke. Die lucht moet je laten overstromen naar de woonkamer en pas in de woonkeuken afzuigen (ergens bij de eettafel).
  • De afvoer van de bijkeuken zou ik verhogen naar 50 m³/h.
Vraag je installateur eens of ie weet wat overstroom is en leg hem eens uit hoeveel frisse lucht actieve personen nodig hebben.

Deze installateur heeft vooral zijn best gedaan om per verdieping op 0 uit te komen, maar met welk doel? Het trapgat is immers groot genoeg voor overstroom naar beneden.
Nu zit je voor de kat z'n viool lucht af te zuigen in hal en overloop en kom je in de woonkamer en woonkeuken tekort.
Doet die installateur dit voor het eerst of zo?

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 25-02-2024 13:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Bovenstaande voldoet niet aan het bouwbesluit, een eis is dat 150% van nominaal gehaald moet kunnen worden. Wel netjes berekenen dus, meneer installateur.
Gelukkig kun je met wat aanpassingen de nominale flow een stuk omlaag brengen.
overloop en hal is 77m3/h. Trek je die af van de aanvoer in woonkamer dan zit je al op 225m3/h en kom je met 225*1.5=338m3/h wel uit. Dat moet dan onder de deur door of door een extra gat in de muur.
Verder:
Extra ventiel op ouderslaapkamer toevoegen. Kan mooi in die kast weggewerkt.
Zie ik flexstukken bij sommige ventielen zitten? Dat is niet handig, ik zou graag starre buis zien ivm onderhoud. Flex gaat kapot als je het schoonborstelt over een aantal jaar. Vooral de afvoer wordt toch stoffig over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Andrehj schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:52:
@Morpheusk
Je indeling maakt een ventilatiesysteem ook wel wat lastig, met de keuken zo in het midden.
Verder vind ik het een bar slecht ontwerp:
[list]
• Wie maakt er nou een aanvoer in de keuken :? Die aanvoer hoort achterin de woonkamer.
• Aanvoer in de woonkamer is alleen voldoende als er max 4 personen niks doen. Zodra je actief wordt of er meer personen zijn is het te weinig.
Betekent dit dat je de 2x 50m3 toevoer dan verplaatst naar de woonkamer, zodat je in de woonkamer 1x 95m3/h en 2x 50m3/h aanvoer krijgt? In de linkerhoek zou misschien wel een afvoer naar toe kunnen, maar in de rechterhoek zit je met de balklaag i.c.m. de stalen latei in de opening van de woonkamer/keuken.
• 300 kuub nominaal is erg veel en een 350 kuubs unit is dan weer erg klein.
Dus het één moet omlaag of het ander omhoog.
• Waarom een afvoer op de overloop en in de hal? Dat is echt mesjokke. Die lucht moet je laten overstromen naar de woonkamer en pas in de woonkeuken afzuigen (ergens bij de eettafel).
Dus dan krijg je 4 afzuigpunten in de keuken, 2 op de huidige plek en 2 boven de eettafel?
• De afvoer van de bijkeuken zou ik verhogen naar 50 m³/h.
check.
Vraag je installateur eens of ie weet wat overstroom is en leg hem eens uit hoeveel frisse lucht actieve personen nodig hebben.

Deze installateur heeft vooral zijn best gedaan om per verdieping op 0 uit te komen, maar met welk doel? Het trapgat is immers groot genoeg voor overstroom naar beneden.
Nu zit je voor de kat z'n viool lucht af te zuigen in hal en overloop en kom je in de woonkamer en woonkeuken tekort.
Doet die installateur dit voor het eerst of zo?
Ik heb geen idee, misschien omdat het trapgat wel groot genoeg is, maar je anders een hele grote kier onder de deur naar de eetkamer krijgt? Ik was al een beetje bang voor jullie reacties en erg geruststellend is dat niet.
P5ycho schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:35:
Bovenstaande voldoet niet aan het bouwbesluit, een eis is dat 150% van nominaal gehaald moet kunnen worden. Wel netjes berekenen dus, meneer installateur.
overloop en hal is 77m3/h. Trek je die af van de aanvoer in woonkamer dan zit je al op 225m3/h en kom je met 225*1.5=338m3/h wel uit. Dat moet dan onder de deur door of door een extra gat in de muur.
Overloop en hal zijn afvoeren, ik snap niet helemaal met wat je bedoelt als je dit aftrekt van de aanvoer in de woonkamer?
Verder:
Dan krijg je 1 aanvoer in de slaapkamer en 1 extra in de kast? Is het nut dan voor de extra m3/h of een lagere luchtstroming?
Zie ik flexstukken bij sommige ventielen zitten? Dat is niet handig, ik zou graag starre buis zien ivm onderhoud. Flex gaat kapot als je het schoonborstelt over een aantal jaar. Vooral de afvoer wordt toch stoffig over tijd.
Ja, daar lijkt het wel op. Misschien dat wat dempt i.p.v. dempers.

Goed bedankt voor jullie reactie, maar is kijken hoe we dit weer netjes richting installateur/aannemer kunnen verwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Stel: Hal- en overloopventielen weghalen.Wat je niet meer afvoert in de hal en overloop moet ergens heen. Als je minder aanvoert in de woonkamer komt wat je niet afzuigt in hal en overloop vanzelf je woonkamer in, mits het een doorgang heeft als de haldeur gesloten is. Hergebruik van de aanvoer in de slaapkamers in de woonkamer dus.

Ik ging er vanuit dat.je boven je kast in de slaapkamer een ventiel zou laten zetten. Doe er dan gelijk 2, je zit er ook met 2.personen. Mocht je liever in de kast slapen dan kun je er ook een in de kast zetten :P
Het nut hiervan is de balans. Als je maar 1 ventiel plaatst moet dat.ventiel dubbel zoveel debiet hebben tov de andere slaapkamers. Dan moet je de andere slaapkamers knijpen met hogere weerstand en geluid tot gevolg.

Je mag een demper van minstens een meter lang verwachten op zowel aan als afvoer, dicht op de wtw.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 25-02-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:54
@Morpheusk 95m3/h aanvoer via 1 125mm ventiel wordt je ook niet blij van. Kan dan ook niet harder (is eigenlijk al te veel voor standaard ventielen)

Hal en overloop zijn transport ruimtes, dus hoef je niet af te zuigen.

En inderdaad, wel iets van geluiddemping. Bouwbesluit doet er volgens mij (?) niks mee, maar je moet er wel wonen. Dan wil je niet de hele tijd geluid horen van je WTW/ventielen. Als je unit dan ook aan de max zit, heb je ook al meer geluidsproductie van de unit zelf. Dan kan je beter een krachtigere unit plaatsen. Maar je wil vanwege die reden ook meer overstroom gebruiken zodat je nominaal met minder luchtdebiet af kan. Dus meer inblazen in slaapkamers (die je het best geventileerd wil hebben) en dan door naar beneden en afzuigen in de keuken. Ook zodat kookluchtjes niet van keuken naar andere ruimtes verspreiden (mocht je afzuigkap niet alles wegzuigen)

[quote]
kunnen we in de gang en garage geen WTW toepassen omdat de buizen daar niet kunnen komen. Daar moeten we ook nog een oplossing voor bedenken.
[\quote]

Volgens mij moet je ook ventilatie/luchtstroom in de meterkast hebben van Bouwbesluit (heb ik hier ook niet...)

Ff omdenken: we zetten hier in (NL) vaak de wtw op zolder. Wat gebeurt er met de buizen wanneer je hem in de schuur plaatst. Vervolgens uitblazen op plat dak en aanzuigen via een gevel. Eventueel kan je ook een aanvoer en afvoer toren in de tuin plaatsen (moet je wel ff in Duitsland shoppen, hier kennen ze dat niet). Je kan geen verlaagd plafond in de bijkeuken/hal toepassen? (Je hebt al deels verlaagd plafond in de keuken als ik het goed zie? )

Hoe is de luchtstroom van woonkamer naar keuken? Dat is een schuifpui?

[ Voor 31% gewijzigd door Yaldair op 25-02-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De meterkast moet 2 roosters hebben voor passieve ventilatie. Of een geforceerde luchtstroom met een ventiel ook mag.weet ik niet zeker, maar staat hier wel op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Die ventilatie in de meterkast is voor zover ik weet alleen verplicht als je daarin een gasaansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat klopt idd. Die heb ik nog...
Bron: https://www.meterkastchec...en-en-meterkast-indeling/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P5ycho schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:41:
De meterkast moet 2 roosters hebben voor passieve ventilatie. Of een geforceerde luchtstroom met een ventiel ook mag.weet ik niet zeker, maar staat hier wel op de planning.
Ik zou mijn schaarse WTW-capaciteit niet aan de meterkast verspillen. Over een paar jaar heb je toch een WP, en dan is die hele ventilatie daar niet meer nodig.
Als het toch moet, dan zou ik aan de onderkant van de deur een 2 cm spleet laten (net als bij de andere binnendeuren voor de overstroom) en aan de bovenkant de deur scheef afzagen, zodat de lucht tussen deur en bovenzijde van kozijn langs kan. Daar zie je op de gang dan niets van.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ah dus jij denkt dat ik omdat ik nog een gasaansluiting heb, omdat ik op gas stook? :+. Logische aanname, maar die zit er alleen nog voor het koken. De SHW80YAA staat al sinds begin 2019 in de tuin. Voor nu is gas aanhouden even goedkoper dan de keuken verbouwen. 36m3/j, maar gekgenoeg wel flinke welkomstbonus wegens gasgebruik.

Die 5 a 10 m3/h door de meterkast zijn niet zo duur, ik heb al meer dan 50% overflow on de woonkamer en 90m3 afzuiging in de badkamer om het sommetje rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:09
Ik heb in België een Zehnder Q450 Quality tweedehands kunnen kopen. Daar verkoopt Zehnder de Q450 ook in de 'quality' variant. Ten opzichte van de 'premium' ontbreekt de elektrische voorverwarmer. Deze is los te koop voor € 300.

Levert zo'n voorverwarmer nou een relevante besparing of comfort op bij vrieskou? Zonder de voorverwarmer gaat het toestel in onbalans door de toevoer wat te knijpen. Door de onderdruk zuig je wel meer koude lucht naar binnen lijkt me. Zou het jammer vinden dat je weinig aan de WTW hebt op de momenten dat de besparing het grootst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:04
P5ycho schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:35:
Verder:
Waar haal je dat 150% vandaan? Ik zie het nergens in de wet tekst, https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-6

Regel is 0.7 dm3/m2 voor een verblijfsruimte, dus 50 m2 wordt 126 m3/uur. Verder moet het regelbaar zijn, ik quote,
Een voorziening voor mechanische toevoer van verse lucht heeft een dichtstand, is regelbaar in het gebied van 10% tot 100% van de capaciteit als bedoeld in artikel 3.29 en heeft naast een laagste stand van ten hoogste 10% van die capaciteit en een stand van 100% van die capaciteit ten minste een regelstand in het regelgebied.
Nergens staat dat je 150% van de 0.7 dm3/m2 moet installeren. En rekenen met personen voldoet ook niet, de regels slaan puur op oppervlakte.

Dus beetje normaal huis met 100 m2 verblijfsruimte (ex gang etc) heeft voldoende aan een unit die 252 m3/uur kan toevoegen. Zelfs beetje minder, overstroom mag ook bijv richting toilet, badkamer en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwdennis
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 23:26
Goedenavond,

Pas geleden een klushuis (hoekwoning) uit de jaren 70 gekocht en ik ben nog zoekende wat de mogelijkheden zijn voor een WTW balansventilatie.

Open trap in de woonkamer, open keuken, 1e verdiepingsvloer van beton en zoldervloer van hout. Luchtafvoer bij de WC, keuken en badkamer en aanvoer via de roosters in de ramen.

Op korte termijn worden de kozijnen en glas vervangen met triple glas. Verder staat op de planning om de zoldervloer te isoleren met +-140mm glaswol, spouwmuurisolatie (6cm) en de vloer gaat geïsoleerd worden (zitkuil met +-140mm PIR en keuken/eetgedeelte kruipruimte met schuim?) Ook komt er vloerverwarming op de beneden verdieping.

Op de eerste verdieping kan ik alle kanten nog op qua toevoer en afvoer, echter ben ik op de begane grond wat beperkt. Ik zit te denken om aan de bovenkant van de opentrap in de woonkamer een aantal toevoer ventielen te plaatsen, en 1 afvoer kanaal bij de keuken (dicht bij de koof). Diameters nader te bepalen.
De muur tussen de keuken en woonkamer is halfhoog, dus woonkamer keuken en eetkamer zijn 1 ruimte.

Zijn deze locaties voldoende zijn om een goede circulatie te krijgen op de benedenverdieping? Of hebben jullie nog anders suggesties? Ik hoor het graag, bedankt alvast! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yFpB8IwDYjjmellpR1xlDiEQQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2FvyYrTwKECDdm4xSL74EcjU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@w00key Ja je hebt gelijk. Mijn fout door de aanname dat de berekening op stand 2 gedaan is. Dat is dus helemaal niet handig.
Volgens bouwbesluit is 0.7dm3/m2 100%, en stand 2 wordt 60-66% genomen. Stand 3 is dus wel 150% van stand 2. Verwarring alom.

@Morpheusk vergeet mijn commentaar over 150%, ik heb je berekening verkeerd geinterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:15
Goedemorgen,

Afgelopen jaar ben ik verhuisd. Mijn woning is uitgevoerd met een Brink luchtverwarmingsunit. Deze bestaat uit een WTW en een luchtverwarmingsketel.
Tijdens koud weer merk ik dat de toegevoerde lucht ook erg koud is (ondanks gereinigde wamtewisselaar)
De CO2 waarde in de woning vaak erg hoog. Dit klopt want de toevoer vanuit buiten bij maximale ventialatiestand is maar 120m3/h (gemeten op toevoerrooster buiten).
Afgelopen jaar heb ik gelijk vloerverwarming aangebracht, nu zou ik de (18 jaar oude) ketel en WTW unit willen vervangen voor één nieuwe WTW unit. De luchtverwarmingsketel komt dan dus geheel te vervallen.

Wat ik heb gedaan;
  • WTW berekening gemaakt, op basis hiervan heb ik 392m3/h nodig.
  • Eisenen WTW unit; voorverwarming, optionele luchtvochtigheid en CO2 sensoren, by-pass klep.
  • Twee zone's niet vereist, aangezien de kanalen hier (nog) niet geschikt voor zijn.
  • WTW unit uitgezocht; ik dacht aan een Duco WTW DucoBox Energy 460 2ZH - 2 zone sturing met heater - rechts - 460m³/h
Aangezien het geen één- op één vervanging is, verwacht ik wel dingen tegen te komen. Ik zie nu al dat de toevoerkanalen vanuit de luchtverwarmingsketel via een soort centrale verdeelbox naar de kanalen wordt verspreid. Het aansluiten van de kanalen wordt dus wel een uitdaging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1DwOS8SGuIHuNARa4Na_Q3b8Kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX6o39OndOieDtFbIJBtnN7V.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZp7HSWjTVvOXKtu8xTjSL8g7WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpdOXiXkPbRLfBVnfVN4TV5r.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag;
Wie heeft er ervaring met zo'n aanpassing?
Waar moet ik rekening mee houden?
Welke toevoerventielen kan ik gebruiken, aangezien er in iedere ruimte en rechthoekig rooster zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flatisa schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:13:
Ik heb in België een Zehnder Q450 Quality tweedehands kunnen kopen. Daar verkoopt Zehnder de Q450 ook in de 'quality' variant. Ten opzichte van de 'premium' ontbreekt de elektrische voorverwarmer. Deze is los te koop voor € 300.

Levert zo'n voorverwarmer nou een relevante besparing of comfort op bij vrieskou? Zonder de voorverwarmer gaat het toestel in onbalans door de toevoer wat te knijpen. Door de onderdruk zuig je wel meer koude lucht naar binnen lijkt me. Zou het jammer vinden dat je weinig aan de WTW hebt op de momenten dat de besparing het grootst is.
Ja. Die voorverwamer heb je echt nodig, behalve als je een enthalpiewisselaar hebt. Sinds ik die heb, is hier de voorverwarmer niet meer ingeschakeld.
Maar zonder enthalpiewisselaar kun je niet zonder een voorverwarmer, omdat dan de WTW dus geen warmte meer terugwint op de dagen (met vorst) als je hem het hardst nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
P5ycho schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:53:
Stel: Hal- en overloopventielen weghalen.Wat je niet meer afvoert in de hal en overloop moet ergens heen. Als je minder aanvoert in de woonkamer komt wat je niet afzuigt in hal en overloop vanzelf je woonkamer in, mits het een doorgang heeft als de haldeur gesloten is. Hergebruik van de aanvoer in de slaapkamers in de woonkamer dus.

Ik ging er vanuit dat.je boven je kast in de slaapkamer een ventiel zou laten zetten. Doe er dan gelijk 2, je zit er ook met 2.personen. Mocht je liever in de kast slapen dan kun je er ook een in de kast zetten :P
Het nut hiervan is de balans. Als je maar 1 ventiel plaatst moet dat.ventiel dubbel zoveel debiet hebben tov de andere slaapkamers. Dan moet je de andere slaapkamers knijpen met hogere weerstand en geluid tot gevolg.

Je mag een demper van minstens een meter lang verwachten op zowel aan als afvoer, dicht op de wtw.
Ik begrijp wat je zegt, maar komt die lucht daar wel als ik op de huidige tekening de afvoer in de gang en hal laat weghalen en geen extra afvoer in de woonkamer plaats? Maar eventueel wel een extra afvoer in de keuken.
Yaldair schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:00:
@Morpheusk 95m3/h aanvoer via 1 125mm ventiel wordt je ook niet blij van. Kan dan ook niet harder (is eigenlijk al te veel voor standaard ventielen)

Hal en overloop zijn transport ruimtes, dus hoef je niet af te zuigen.

En inderdaad, wel iets van geluiddemping. Bouwbesluit doet er volgens mij (?) niks mee, maar je moet er wel wonen. Dan wil je niet de hele tijd geluid horen van je WTW/ventielen. Als je unit dan ook aan de max zit, heb je ook al meer geluidsproductie van de unit zelf. Dan kan je beter een krachtigere unit plaatsen. Maar je wil vanwege die reden ook meer overstroom gebruiken zodat je nominaal met minder luchtdebiet af kan. Dus meer inblazen in slaapkamers (die je het best geventileerd wil hebben) en dan door naar beneden en afzuigen in de keuken. Ook zodat kookluchtjes niet van keuken naar andere ruimtes verspreiden (mocht je afzuigkap niet alles wegzuigen)

[...]
kunnen we in de gang en garage geen WTW toepassen omdat de buizen daar niet kunnen komen. Daar moeten we ook nog een oplossing voor bedenken.

Volgens mij moet je ook ventilatie/luchtstroom in de meterkast hebben van Bouwbesluit (heb ik hier ook niet...)
Thx! @P5ycho had het ook al over een meter demper bij de WTW unit zelf in de aan- en afvoer. Ik ga dit zeker aanstippen.

In de meterkast plaatsen wij geen gasaansluiting, deze blijft in de kelder zitten.
Ff omdenken: we zetten hier in (NL) vaak de wtw op zolder. Wat gebeurt er met de buizen wanneer je hem in de schuur plaatst. Vervolgens uitblazen op plat dak en aanzuigen via een gevel. Eventueel kan je ook een aanvoer en afvoer toren in de tuin plaatsen (moet je wel ff in Duitsland shoppen, hier kennen ze dat niet). Je kan geen verlaagd plafond in de bijkeuken/hal toepassen? (Je hebt al deels verlaagd plafond in de keuken als ik het goed zie? )

Hoe is de luchtstroom van woonkamer naar keuken? Dat is een schuifpui?
Van de garage naar het woonhuis gaan we niet redden met de plafondhoogte om daar buizen door te krijgen.

Van de woonkamer naar de keuken worden een soort van ensuites dus 2 schuifdeuren zeg maar.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Morpheusk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:25:
Ik begrijp wat je zegt, maar komt die lucht daar wel als ik op de huidige tekening de afvoer in de gang en hal laat weghalen en geen extra afvoer in de woonkamer plaats? Maar eventueel wel een extra afvoer in de keuken.
Waar moet die lucht anders heen dan? :)
Tenzij je huis zo lek als een mandje is gaat de lucht naar de plek met de laagste druk. Dat is richting een afvoerventiel, daar wordt door de wtw unit onderdruk gecreerd. balansventilatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:03

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

P5ycho schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Ik hoop het ook voor je. Een collega van me heeft deze kanalen in de vloer liggen. Er komt maar 1 buis uit bij de MV box, mag jij raden hoe hard die MV box loopt te loeien om genoeg af te zuigen.
Inmiddels even binnen mogen kijken en ook van de gemeente de originele balansventilatieberekening ontvangen. Daarin wordt zeker gebruik gemaakt van overstoom tussen verschillende verdiepingen. Maar daarin is de uitbouw van 14,5 m2 van de woonkamer niet meegenomen dus heb ik op basis van hun berekening een eigen gemaakt en de uitbouw toegevoegd met hieronder het resultaat. De overstroom zou eventueel dan vanuit andere ventielen moeten komen maar het totaal aan toevoer/afvoer zou wel gelijk moeten blijven.

Ik heb gezien dat er een Itho HRU ECO 300 op zolder hangt en er een extra ventiel in de woonkamer is toegevoegd. Ik ben nu wel benieuwd of het volgens jullie experts (@P5ycho, @Kees_frl en @roltor) nu klopt.

Standaard was dus 79,21 dm3/s = 285,12 m3/h
Met uitbouw kom ik op 92,25 dm3/s = 332,10 m3/h

Orgineel en aangepast en plattegrond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGLpXPIwpi7DTZ9khFFVssQF8zI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I0HqfM3U2KY0F3Pt8F5HHt2Y.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THf98icYUJ48jrA_5hogMU2Etnc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zkR7HUINhm5kG5PJ3zo6YD4O.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq0j8wI_phe3vIcYkMkFBn-RP18=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5LKPR6ILrVrR8BsWKLOfcyc8.png?f=fotoalbum_tile

P.S. Ik zie dat de Itho HRU ECO 300 geschikt is voor zone bediening en dat zou dan misschien in ons geval de oplossing/redding zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr.Viper op 27-02-2024 15:56 . Reden: zone bediening ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:13
Zijn er hier mensen met een Whisper Green Line aan de muur?

Ik heb nog steeds geen unit gekocht omdat ik bouwkundig nog niet klaar ben.. Maar oog viel hier op.
Vrij compact apparaat voor z'n prestaties. Zeker in geval van de 450m3 unit.

Zijn er hier mensen die bewust niet gekozen hebben voor dit merk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
ZveenT schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:42:
Zijn er hier mensen met een Whisper Green Line aan de muur?

Ik heb nog steeds geen unit gekocht omdat ik bouwkundig nog niet klaar ben.. Maar oog viel hier op.
Vrij compact apparaat voor z'n prestaties. Zeker in geval van de 450m3 unit.

Zijn er hier mensen die bewust niet gekozen hebben voor dit merk?
Nergens verkocht behalve op een klein aantal webshops, handleiding zegt dat het van deze club komt, https://www.airsmart.pro/ictus

Huismerk product met vrij slechte specs voor efficiëntie (rond 80% ipv 98) en geluid, hun ref debiet en druk is 50 dB vs Q350 die hetzelfde levert op 42 dB. Verschil energielabel op 450 m3 vs Q450 is 55 vs 45 dB.

Ook leuk als je over 10 jaar een onderdeel zoekt, wie weet of ze nog bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:59
Vandaag kwam bij ons iemand langs voor de wtw (orcon 400) die o.a veel kabaal maakt.

Nu bleek dat deze op stand 3 op maximaal vermogen draait ipv zoals het meetrapport voorschrijft (300m3/h). Nu hebben ze hem op 350m3/h gezet omdat er altijd wat weerstand is volgens de man.

Ik vraag me dan af, zo'n systeem wordt van te voren zo nauwkeurig berekend maar vervolgens wordt er compleet afgeweken met een marge van bijna 20%. Dit geeft mij niet echt vertrouwen in het systeem, of maakt het niet zoveel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je een meetrapport met debiet per ventiel gekregen bij oplevering? Zo nee, dan kan het best zijn dat er niets van klopt.
Die man snapt er ook niets van, want de wtw unit regelt naar gewenst debiet ondanks kanaalweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Welke 90mm kanalen worden er meestal gebruikt? Ik kom al snel Ubbink tegen, zijn er nog andere producenten die iets vergelijkbaars maken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
No Hands schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:55:
Welke 90mm kanalen worden er meestal gebruikt? Ik kom al snel Ubbink tegen, zijn er nog andere producenten die iets vergelijkbaars maken?
Ik heb ook gezocht en kwam bij Ubbink uit. Heb idd voor de 90mm gekozen en ga ze dubbel uitvoeren per ventiel. Het Air Excellent gamma is vrij uitgebreid en flexibel tov andere producenten. Qua prijs is het niet spotgoedkoop maar ook niet veel duurder dan andere systemen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
@No Hands als je kijkt bij bijv. Lueftungs.net vind je ook redelijk wat andere merken. Volgens mij heeft zon beetje elk merk wel wat liggen. Ziet er ook (bijna) allemaal hetzelfde uit. Helios flexpipe, Zehnder comfotube etc.
https://www.lueftungs.net...co::Meltem::Wolf::Zehnder

Wolf=brink reseller van wat ik lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vasco easyflow, dyka air, duco ducoflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41
Hier ook de knoop gisteren doorgehakt en een nieuwe WTW besteld omdat de oude na 23 jaar kapot is gegaan. Ik zag dat er veel vocht / zwarte schimmel aan de onderkant van de kozijnen begon te komen omdat we weinig ventileerden. Reden voor een nieuwe dus! De Brink Flair 300 met enthalpie is het geworden.... Het was even schrikken (de prijs) :X

Reden hiervoor is dat hij op de vloer kan staan ivm kleine ruimte waar hij komt te staan. Daarnaast ook vooral dat je kan bevochtigen in de ruimte en dat hij geen afvoer nodig heeft.

Als het goed is wordt hij rond 9 maart geleverd!

[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 28-02-2024 12:51 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:06
Ik ben van plan om een Zehnder Q350 te installeren op de zolder, boven een slaapkamer. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk in hoeverre trillingen/lawaai van de unit zelf eventueel een probleem vormen.

De zoldervloer ligt op houten balken. Is het voldoende om de wtw op een rubberen mat te plaatsen? Of is het beter om hem met anti-trillings pluggen aan de muur te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik neem aan dat je de ERV versie hebt als je em op de grond wilt plaatsen?
Als de muur meer massa heeft zou ik hem daar aan hangen als het niet teveel moeite is. Dan weet je zeker dat je daar geen issues mee krijgt.
Houd er rekening mee dat de unit niet zomaar op de grond kan staan, de afsluitdoppen van de condensafvoer steken wat uit. Je hebt iets van 20mm of hoger nodig om hem van de grond te houden. Ik heb er zelf een multiplex framepje onder getimmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Tinkerer84 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:58:
Ik ben van plan om een Zehnder Q350 te installeren op de zolder, boven een slaapkamer. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk in hoeverre trillingen/lawaai van de unit zelf eventueel een probleem vormen.

De zoldervloer ligt op houten balken. Is het voldoende om de wtw op een rubberen mat te plaatsen? Of is het beter om hem met anti-trillings pluggen aan de muur te hangen?
Hij is behoorlijk stil en goed gebalanceerd, maar op een houten vloer zou ik het altijd ontkoppelen met extra massa. Rubber, stoeptegel, rubber, WTW bijvoorbeeld. Dat werkt zelfs voor brommende airco buitenunits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
Ik zit nu een beetje in de lerende fase, heb net alle pagina's van dit topic doorgelezen. Later zal ik met meer plaatjes over mijn eigen situatie uitwijden :)

Nu probeer ik eerst goed te begrijpen hoe ik de specificaties van de WTW units moet lezen, en de filters/dempers die in het systeem komen. Een stukje detail waar ik nog niet uitkom is een vervolg op onderstaande van een paar maanden terug:
w00key schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:35:
[...] Je hebt 100 Pa te besteden, dit verbruikt maar 13 op een lengte van 10 meter.

Op 100 m3/uur daalt drukverlies naar 0.7 Pa/m.

[Afbeelding]

Besteedbaar is verschil boven en onder druk, onderste is interne verlies in de Q350. En je ziet ook dat veel druk meer stroomverbruik en geluid oplevert.[...]
Ik probeer uit te zoeken hoeveel ik zou kunnen "besteden" aan een goede filter tbv houtrookoverlast. Dus F9 en/of actieve kool. Daarbij keek ik eerst naar Zehnder omdat die gedetailleerde specificaties van hun filters publiceren.

Ik volg dan de uitleg van @w00key om de grafieken van Zehnder te lezen, door het verschil tussen 'onder' en 'boven' van de grijze trechter op de grafiek als 'besteedbaar' te zien. Dan kom ik op dit plaatje. De stippellijntjes zijn alleen het drukverlies van de demper en filter volgens de specificatie van Zehnder. Dus hier moeten kanalen, dakdoorvoer, etc nog van af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR4q-pblhLhmqQST-1Qb2B0r8xM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKP3Hpx6PdOhQuIp7zyw9Baf.png?f=user_large

Volgens deze lezing lijkt het erop dat de ventilatoren van Zehnder te zwak zijn voor hun eigen filter product, bij debieten vanaf 300-400m3 ? Want dan wil je toch iets als 50 voor je kanalen en dakdoorvoer overhouden. Vooral de Q600 lijkt er bekaaid van af te komen qua capaciteit op lagere standen.

Dit lijkt ook specifiek iets van Zehnder te zijn. Andere fabrikanten die ik vergelijk laten (veel) hogere toelaatbare druk zien in de 300-400m3 range. Bijvoorbeeld Itho HRU 400 of Brink Flair 400, die publiceren 300 respectievelijk 360 Pa voor 350m3h.

Ik ben daarom bang dat ik iets over het hoofd zie, bijvoorbeeld
  1. Even als dubbel check, is de lezing van w00key zoals ik die nu toepas correct? Of moet het deel "onder de curve" wat ik nu 'er af haal' er toch bij. Dan zou de Q600 150Pa filter+demper+kanalen+dakdoorvoer bij 400m3ph kunnen doen, in plaats van 100.
  2. Ik vraag me af of Zehnder misschien een deel van de grafiek weglaat: de mogelijkheid van de ventilatoren om op een hoge stand (met veel vermogen) een laag debiet tegen een hoog drukverschil te draaien. De grafieken van andere fabrikanten trekken de "rode lijntjes" voor de geluidsberekening vaak helemaal door tot de ontwerpmaximumdruk, ook bij lage debieten. Bijvoorbeeld tot 200Pa voor de Q600, ook bij 100-200 m3ph?
  3. Onderstaande quote zette mij aan het denken dat misschien de opgave van de andere fabrikanten door twee gedeeld moeten worden om met Zehnder te vergelijken ? Dat sommige fabrikanten een soort 'systeemdruk' (aanvoer+afvoer) en andere zoals Zehnder 'per ventilator' publiceren. Het staat nergens in de documentatie. Dit zou alleen niet veel helpen, maar alleen betekenen dat alle andere fabrikanten (ook) te zwak zijn voor een F9 filter bij stand "hoog"...
w00key schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:39:
[...] Die Pst is totaal dus van beiden ventilatoren?

Nee, per ventilator gelukkig. [...]
Hier nog een plaatje van de bewuste grafiek van Zehnder met mijn annotaties in blauw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xP1m3XZiyhwAmN6EZl1SWdjsebQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tbBD062ujCMJR5ECblMUbscI.png?f=user_large

Alvast bedankt voor hulp die jullie kunnen bieden om dit beter te begrijpen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vermogen is koppel maal toeren, het zou best kunnen dat Zehnder gekozen heeft voor een meer efficiënte fan die minder koppel leveren kan.

• w00key
@Puntenwolk er is een verschil tussen begin en einddruk, zie https://www.gidsduurzameg...atiesysteem/drukverliezen

WTWs zijn gemaakt voor G4 die 50 Pa verlies veroorzaken, deze is al meegenomen in de druk grafiek bij Zehnder. Dat is een significant deel van de "onderste curve", druk van de ventilator die direct verloren gaat in de unit zelf.

Ik vermoed dat de bovenste curve beperkt wordt door toerental en andere fabrikanten hebben een hoger limiet of laten het niet zien.

Als je een F7 filter wilt gebruiken kost dat al wat extra moeite, en een F9 is helemaal erg, maar heb je dat nodig? Geur is iets voor koolstoffilters, in de horeca werken we met F7 zakkenfilter plus koolstofpatronen en als je die beetje oversize valt drukverlies mee.

https://eufilters.com/luchtfilters/zakkenfilters.html, 30x60 cm zakken zijn gemaakt voor 3400 m3/uur. Als je daar 450 doorheen blaast heb je bijna nul weerstand en kan je de filter in je WTW door een dummy vervangen of G4 laten.

• Puntenwolk
Over de use case ben ik het met je eens. Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar tijdens het uitzoeken liep ik dus hier tegen aan en wilde even checken of ik niet een fundamentele fout in mijn begrip van de cijfers maakte. Voor nu lijkt me een actieve kool filter interessant tegen de houtrookoverlast, en dan vooral incidenteel, dus eentje die je makkelijk in en uit kan halen. Bij de Zehnder Comfowell liggen de drukverschillen van de actieve kool filters dicht tegen die van de F9 aan, maar daar iets onder.

Voor dagelijks gebruik en zeker buiten het stookseizoen zat ik ook te denken aan een zakkenfilter. Maar zelfs daar lijkt de Zehnder wat zwak voor.

Bij deze box van Ruck staan bijvoorbeeld de weerstanden van een zakkenfilter bij lagere debieten dan de 5k m3ph van de horeca filters. https://www.ventilatielan...ilter-400-mm-ft-400/8329/

Op een hoog stand van 500 m3ph zou dat ongeveer 25 kosten. Dat is wel in schone staat. In jouw link kun je goed zien dat in vervuilde staat de belasting ongeveer het dubbele kan worden. Als je totale 'drukbudget' maar ca 100 Pa is lijkt me dat krap. Met een Zehnder moet ik dan heel goed gaan rekenen wat precies alle dempers, dakdoorvoeren etc doen. Dat doe ik toch, maar een risico op een fout is vrij impactvol. Ik kan ook voor hetzelfde bedrag een Orcon of Brink kopen. Dus dit geheel beïnvloed mijn keuze wel een beetje!

Dank voor jullie hulp en weer een stapje verder, hopelijk binnenkort de tekening en berekening klaar met dit extra begrip.

• w00key
Naja met die Ruck, als je de grote filter neem en naar ~500 m3 max doorheen stuur duurt het echt jaren en jaren voordat het te vies is. Veeeeeel langer dan de half of heel jaar voor je kleine filterpaneeltje in de kleine WTW, die heeft misschien 1/10 van de oppervlakte van zo'n zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Op basis van dit eerste plan met behulp van jullie reacties heb ik nu het volgende plan gemaakt. O.a. @Andrehj, @P5ycho, @Yaldair bedankt en diegenen die ik over het hoofd zie.

Benedenverdieping
Woonkameraanvoer120 m3/h3 of 4 ventielen125mm ?.??m/s
keukenaanvoer150 m3/h3 ventielen160mm 2.25m/s125mm 1.13m/s
keukenafvoer150 m3/h3 ventielen160mm 2.25m/s??125mm 2.15m/s??
bijkeuken/washokafvoer50 m3/h1 ventiel125mm 2.15m/s??

aanvoer bg 120 m3/h dit was 195 m3/h
afvoer bg 225 m3/h dit was 195 m3/h

Bovenverdieping
master bedroomaanvoer60 m3/h2 ventielen125mm 1.31m/s??
slaapkamer 2aanvoer30 m3/h1 ventiel170x70mm 0.70m/s
slaapkamer 3aanvoer30 m3/h1 ventiel125mm 0.59m/s

aanvoer verdieping 120 m3/h dit was 107 m3/h
afvoer verdieping 75 m3/h dit was 107 m/3h

Totaal aanvoer 240 m3/h dit was 302 m3/h
Totaal afvoer 300 m3/h dit was 302 m3/h

Nu heb ik alleen meer afvoer dan aanvoer. Een afvoer in de keuken weghalen?
  • Woonkamer toevoer opgehoogd naar 4 ventielen 120m3/h i.p.v. 1 ventiel 95 m3/h
  • Al twijfel ik wel bij de woonkamer over 3 of 4 ventielen. 4 lijkt zoveel in de ruimte?
  • Keuken/Eetkamer afvoer opgehoogd naar 150 m3/h i.p.v 100.
  • Boven de eetkamertafel kan ik geen afvoer kwijt i.v.m. het plafond en de balklaag (Betreft een bestaande woning) De enige plek die zou kunnen is 3x boven de doorloop van keuken naar de bijkeuken.
  • Bijkeuken afvoer opgehoogd van 25 m3/h naar 50m3/h
  • Masterbedroom opgehoogd van 50 m3/h op 1 ventiel naar 60 m3/h op 2 ventielen.
  • Slaapkamer 2 en 3 iets bijgesteld.
  • Geen idee of de luchtsnelheden met de m/s nog kloppen
  • Verder is het natuurlijk sowieso bijzonder Morpheusk in "Het centrale balansventilatie met warmte..."
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je bent er bijna, goed bezig.
Als je max 50m3/h per aanvoerventiel (125mm) en 75m3/h per de afvoerventiel (125mm) aanhoudt kun je ook met 3 ventielen uit in de woonkamer.
Geef je master bedroom nog even 2 ventielen, dat mist nog.

Als je tevreden bent met de aanvoer dan kun je nu de afvoer in balans brengen. Het meest voor de hand liggend is inderdaad de keuken iets aanpassen. Ik zou de keuken aanpassen naar 2x 50m3/h en de bijkeuken naar 40m3/h, dan ben je er al.
Overflow onder de haldeur is 45m3/h, dus met een 2cm spleet heb je alles rond volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
P5ycho schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:58:
Als je max 50m3/h per aanvoerventiel (125mm) en 75m3/h per de afvoerventiel (125mm) aanhoudt kun je ook met 3 ventielen uit in de woonkamer.

Als je tevreden bent met de aanvoer dan kun je nu de afvoer in balans brengen. Het meest voor de hand liggend is inderdaad de keuken iets aanpassen. Ik zou de keuken aanpassen naar 2x 50m3/h en de bijkeuken naar 40m3/h, dan ben je er al.
Overflow onder de haldeur is 45m3/h, dus met een 2cm spleet heb je alles rond volgens mij.
In tabel stond nog 1 ventiel bij de masterbedroom, op tekening was het wel aangepast. Inmiddels gefixed!

DUs als ik het goed begrijp kan je in de woonkamer ook wel naar 50m3/h per ventiel maar in de slaapkamers niet? In mijn geval zal dan 120 naar 40 m3/h per ventiel gaan. Met 3 ventielen kan ik deze ook wel op 1 buis op een rij gaan zetten die origineel ingetekend was of is in alsnog één in de linker bovenhoek de beste optie?

Wel had ik de afvoer in bijkeuken opgehoogd n.a.v. van advies van @Andrehj.

Verder is de vraag lastig of ik tevreden, ik wil het gewoon goed hebben en als dit dat is dan ben ik tevreden. Het betreft wel een verbouwing en een stukje nieuwbouw, dus ik heb niet de illusie dat het huis perfect lucht dicht gaat worden.

Benedenverdieping
Woonkameraanvoer120 m3/h3 (40 m3/h) of 4 (30m/3h) ventielen125mm ?.??m/s
keukenaanvoer150 m3/h3 ventielen160mm 2.25m/s125mm 1.13m/s
keukenafvoer100 m3/h2 ventielen160mm 2.25m/s??125mm 2.15m/s??
bijkeuken/washokafvoer40 m3/h1 ventiel125mm 2.15m/s??

aanvoer bg 120 m3/h
afvoer bg 165 m3/h

Bovenverdieping
master bedroomaanvoer60 m3/h2 ventielen125mm 1.31m/s??
slaapkamer 2aanvoer30 m3/h1 ventiel170x70mm 0.70m/s
slaapkamer 3aanvoer30 m3/h1 ventiel125mm 0.59m/s

aanvoer verdieping 120 m3/h
afvoer verdieping 75 m3/h

Totaal aanvoer 240 m3/h dit was 302 m3/h
Totaal afvoer 240 m3/h dit was 302 m3/h

Dus gaan we uiteindelijk zelfs naar een lager nominaal vermogen toe!? Hoe groot moet je huis dan wel niet zijn voor een 600 m³/h WTW :+ Verder vind ik het wel een ding dat een installateur een voorstel doet, die eigenlijk niet voldoet.

Voldoet het buizenstelsel qua maten wel, stukjes 160mm, 125mm en 170x70mm? Nog even los van de flexpijpen omdat ze anders de bochten niet zouden kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:20
Morpheusk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:33:
...

Dus gaan we uiteindelijk zelfs naar een lager nominaal vermogen toe!? Hoe groot moet je huis dan wel niet zijn voor een 600 m³/h WTW :+ Verder vind ik het wel een ding dat een installateur een voorstel doet, die eigenlijk niet voldoet.

...
In mijn geval; 250 m2 :P
Maar het zijn vooral het aantal (slaap)kamers die het m doen. 9 stuks in mijn geval

[ Voor 9% gewijzigd door ZonnigY op 01-03-2024 15:28 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Yaldair schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:06:
@fenrir , @P5ycho Aura-nord had ik nog gemaild, die leveren voor 50 euro. (Al geloof ik die prijs niet helemaal, palletpost binnen DE is al 89 euro). Moet je bestelling via mail plaatsen.

Ik had echter al weer besteld via en ventilatory. 200 totaal voor 2x LRCB. Gewoon bij bestellen dpd (10 euro) gekozen en dan komt het via DHL freight :p

Misschien in twee orders bestellen? Dat je dan minder verzendkosten hebt?
Heb vandaag een setje ontvangen, stonken ze bij jou ook zo?
Ze lagen vanmiddag een tijdje uitgepakt in de gang. We dachten op een gegeven moment dat iemand naast de wc had staan plassen, zo stonk het op de gang. Is dit de nieuwigheid of heb ik pech?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
fenrir schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Heb vandaag een setje ontvangen, stonken ze bij jou ook zo?
Ze lagen vanmiddag een tijdje uitgepakt in de gang. We dachten op een gegeven moment dat iemand naast de wc had staan plassen, zo stonk het op de gang. Is dit de nieuwigheid of heb ik pech?
Haha ja hier ook. Bij de eerste set (lrca) had ik het niet gemerkt. Van de week kwamen de LRCBs binnen en die stonken behoorlijk. Vroeg me alleen af of het verpakkingsmateriaal was of de dempers zelf. Lijkt wel te vervliegen, dus vandaar dat ik dacht aan het verpakkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Yaldair schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:29:
[...]

Haha ja hier ook. Bij de eerste set (lrca) had ik het niet gemerkt. Van de week kwamen de LRCBs binnen en die stonken behoorlijk. Vroeg me alleen af of het verpakkingsmateriaal was of de dempers zelf. Lijkt wel te vervliegen, dus vandaar dat ik dacht aan het verpakkingsmateriaal.
Hier lagen ze uitgepakt in de gang, volgens mij komt de stank toch echt uit die dingen.

Goed om te horen dat het minder wordt, kan ik toch aan de klus vandaag

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08

hneel

denkt er het zijne van

w00key schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Nergens verkocht behalve op een klein aantal webshops, handleiding zegt dat het van deze club komt, https://www.airsmart.pro/ictus
Ik zie hem gewoon op Ventilatieshop staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ok hier is nu mijn ontwerpje eindelijk :*) Het is een beetje een lang verhaal geworden. Omdat ik hier dankbaar gebruik maak van 190 pagina's informatie en ideën van anderen en vind ik het dan netjes is om mijn eigen verhaal ook op te delen. Ik heb twee vragen bij het kanalenstelsel ontwerp: (1) voor/nadelen van EPS buizen vs spiro buiten de kosten, en (2) beperkte beschikbaarheid geïsoleerde verdelers Ø125mm. Voor de rest vooral om verhaal te delen en niet per se een vraag, maar feedback is welkom.
Huis + plaatjes
  • Rijksmonumentaal gelijkvloers appartement ca 200m2, bovenkant van groot gebouw van ca een halve eeuw oud.
  • Matige isolatie met veel natuurlijke kieren, maar aanpakken buitenschil zaak van lange adem met veel stakeholders.
  • Systeem C ventilatie aanwezig, op lage stand bereken ik nu ca 75m3ph mechanische afvoer, 75 m3ph natuurlijke afvoer en 150m3ph natuurlijke aanvoer.
  • Monumentale plafonds/dakconstructie en vloerverwarming in de vloer betekent geen mogelijkheid om iets in de vloer of plafond te doen, behalve in een klein deel met verlaagd plafond (grijs in het kaartje).
  • Hoofddoelstelling WTW aanleggen is comfortverbetering op drie punten. Verminderen bevochtingsvraag in de winter met enthalpiewisselaar (nu 20L/dag als het vriest!), betere ventilatie in slaapkamer 1 (nu raam open te koud, raam dicht CO2 te hoog), en mogelijkheid tot incidenteel filteren houtrookoverlast met actieve kool bij zuidenwind in het stookseizoen.
Members only: plaatjes
Ontwerp kanalenstelsel
Paar relevante dingen:
  • Hergebruik bestaande systeem C kanalen voor de "linksonderhoek" in het huis. Ivm WAF (totale klustijd en rommel) kan ik dit niet in 1x doen. Komt andere keer wel.
  • Woonkamer met lijnroosters ivm WAF
  • Zo veel mogelijk 125mm kanalen naar simpele in het kanaal geklemde Ø125mm ventielen met 100 m3ph max voor de rest
  • Niet vertrouwen op voorspelbare overflow in de linkerhoek van het huis, door alle monumentale obstakels, hoogteverschillen en natuurlijke lekken (mezzanine, terras).
  • Zelfde stroomrichting houden als de natuurlijke ventilatie in de woonkamer van onder (kieren in ramen die beginnen op vloerhoogte) naar boven (kieren in dak/goot aansluiting en nokbalk op 7m hoogte).
Open vragen
1. Ga ik alles in spirobuis, geïsoleerde spirobuis (thermoduct) of een EPS buis doen (heatpex) ? Ik neig nu naar het laatste. Het kostenverschil is niet zo materieel voor mij, dus vooral verwerkingsgemak vs potentieel drukverlies van EPS vs spiro. Ik kan geen cijfers vinden voor drukverlies van EPS buizen.

2. Voor de verdeling lijkt een systeem met centrale geïsoleerde/gedempte verdelers en parallele kanalen in principe beter dan een hoofdbuis door het huis heen met aftakkingen. Dit is waarom de grote partijen dit ook allemaal aanbieden, welliswaar op een krappe Ø75mm binnenmaat. Het scheelt allemaal aparte dempers per kamer plaatsen tegen overspraak, en de luchtverdeling is gelijker. Ik kan de parallele kanalen ook prima kwijt in Ø125mm. Behalve een stukje bij de aanvoer van vliering naar het hok in een koof in slaapkamer 2, om een monumentaal deel heen.

Waar ik vooral tegenaanloop is de beperkte beschikbaarheid van geïsoleerde verdelers in diameters groter dan Ø90mm. Ik kan in Duitsland wel ongeïsoleerde spiroverzamelstukken vinden, en bij spirototaal bieden ze ongeïsoleerde luchtverdeelboxen aan. Die zou ik zelf kunnen na-isoleren, maar het resultaat daarvan is niet goed voorspelbaar. Op dit moment lijkt mijn beste optie de Zehnder ComfoWell dempers, en dan zelf (volgens hetgedetaillerde stappenplan van spirototaal) extra aansluitingen Ø125mm te zagen in de platte eindstukken.
Keuze WTW unit
Wensenlijstje:
  • Enthalpiewisselaar.
  • Ontwerpdebiet ca 250, 150% op ca 400.
  • Minstens 100 Pa externe druk op alle debieten tussen 250-400 m3ph ivm actieve kool filter voor houtrookoverlast.
  • Horizontale aansluitingen, scheelt 2x 90 graden bocht per aansluiting (nice to have)
  • Maximum 450+ m3ph voor toekomstvastheid (als ik 1 ventiel bijplaats) (nice to have)
  • Zo groot mogelijke 'native' aansluitdiameter direct op de unit(nice to have)
Mijn basis was dit eerdere lijstje, aangevuld met de Orcon WTU 600 die eerder al eens terugkwam als centrale wtw unit hier op het forum. En de opties daar die niet voor particulieren verkrijgbaar zijn vallen voor mij af. Ik zie geen hele grote verschillen in geluidsproductie of energieverbruik tussen alle opties, dus daar heb ik niet zo naar gekeken. Ik moet toch een omkasting maken.

De Orcon WTU 600 lijkt nu de beste optie. Horizontale montage, hoge capaciteit en druk, aansluitingen "native" 200mm. De -IE versie is identiek behalve meer geluidsdemping. Die is helaas te zwaar en krijg ik niet naar boven.

Beste alternatieven en waarom ze afvallen:
  • Zehnder Q450/Q600. Bij debieten die niet precies op de prestatiepiek liggen (350 m3ph voor de Q450, en 450 m3ph voor de Q600) te zwak voor F9 of actieve kool filters, zie eerdere posts.
  • Komfovent Domekt R 400 H. Qua specs/prijs eigenlijk het beste, maar niet goed verkrijgbaar in NL buiten Baltische webshops.
  • Brink Flair 400 Enthalpie. Lijkt prima optie maar heeft minder van mijn 'nice to have' lijstje. Enthalpie variant lijkt alleen te krijgen met bovenaansluitingen.
Werking afzuigkap verbeteren
Na het hele topic gelezen te hebben begrijp ik helemaal het "komt er weer eentje met een bizar afzuigkap idee, gewoon naar buiten toe aanleggen!". In de basis is dat ook wat ik wil.

Ik heb een ander afzuigkapprobleem dat ik nog niet eerder zo terug zag. De afzuigkap hangt los in de ruimte boven het kookeiland. Het Systeem C afzuigventiel in de keuken zorgt voor een zijwaaartse stroom van de kieren bij de woonkamerramen naar de keuken toe. Deze zijwaartse stroom duwt een flink deel van de kooklucht onder de afzuigkap door richting het ventiel. Problemen met zijwaartse luchtstromen zijn een bekend probleem bij in de ruimte hangende afzuigkappen, ook los van WTW systemen.

Ik wil het afzuigventiel in de keuken weghalen, om zo de zijwaartse stroom te stoppen. Voor de passieve afzuiging in de keuken, als de afzuigkap uit is, wil ik door WTW ongeveer 75 m3ph door de afzuigkap af laten zuigen. Dit soort opties zijn hier eerder voorbij gekomen in iets andere context. Ook deels commercieel verkrijgbaar zoals Zehnder ComfoHood of ATAG Duo Logic HR. Recirculatie heb ik liever niet ivm fijnstof. Ook wil ik afhankelijkheid van domotica voorkomen.

Het risico op onbalans in de WTW door een enorm hoog debiet van de afzuigkap dat richting WTW geduwd wordt zie ik wel. Mijn idee is daar nu een Y-stuk met een constante volume regelaar voor te gebruiken. Als de afzuigkap aan staat, gaat alles dat een maximum van ongeveer 150 m3ph te boven gaat dan direct naar de dakafvoer.

Risico op vet in de WTW lijkt me in mijn geval beperkt door relatief laag debiet richting WTW en lange buis (5m) van de afzuigkap. Ik heb ook net even gekeken in de afzuigkap en zie nauwelijks vervuiling, we maken de filters goed schoon en koken met relatief weinig bakken/braden. Ik wil dit wel blijven meten.

Ik wil proberen dit flexibel in te richten. Mocht vet en/of onbalans te veel worden voor de WTW wil ik alvast kleppen en een inspectie T-stuk plaatsen zodat ik met domotica het systeem kan verbeteren (maar liever niet). Als het allemaal niet werkt plaats ik gewoon het ventiel terug in de keuken. Ik zou dit alles ook kunnen doen binnen het bestaande systeem C, maar wil nu niet enorm gaan klussen aan die aansluitingen als ik het toch vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk

Ik zat nog even alles door te nemen. Maar is de overflow van onder de haldeur naar de eetkamer/keuken niet 20 m3/h? De WC beneden zuigt ook af met 25 m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ja dat klopt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Hopelijk kan ik volgende week hier alles gaan installeren. Ik zat alleen nog even te denken over de zolder. Daar krijg ik helaas geen toe- of afvoer naar de (toekomstige ouder-)slaapkamer toe. Daarom wilde ik daar eerst een decentrale unit installeren. Alleen vrees ik een beetje voor het geluid daarvan (en mijn gevel wordt er niet mooier op als we daar ook nog een aan/afvoer moeten maken).

Zou ik iets kunnen doen met een recirculatie-principe? Dus alleen een ventilatortje plaatsen in de wand om lucht uit de overloop de kamer in te blazen? Op het moment dat we die kamer gaan gebruiken wordt de huidige slaapkamer een studeerkamer. Qua "frisse lucht t.o.v. personen" zou het moeten matchen.

Dan blaas ik dus in via de kamers op de 1e verdieping, zuig af via de badkamer, wc en keuken. Heb volledige overstroom richting de woonkamer en blaas luchtmengsel uit de overloop de zolder-kamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:20
@Yaldair
Dat licht eraan. Het is beter dan niets, maar het hangt sterk af hoe de andere kamers gebruikt worden. De flexibiliteit in je huis gaat wel omlaag.

Ik vond dat je op de eerste verdieping 3 slaapkamers had. Een wordt studeerkamer, dus snachts niet gebruikt. En de andere twee, slapen daar kinderen?
De lucht die je dan op de zolder inblaast is dan gemixte lucht; deels komt uit de studeerkamer, maar het andere deel van de kinderkamers. De lucht die je inblaast is 'half schoon' (afhankelijk van hoe je het inregelen), dus zou je mi dubbel zoveel ervan moeten inblazen om co2 binnen de perken te houden.
Plus dan heb je nog het feit dat de lucht op die overloop ook weer deels uit de zolderkamer welf komt.
Ik denk dat de luchtkwaliteit er moeilijk gegarandeerd kan worden.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwdennis
Kan iemand adviseren of het haalbaar is om mijn ventilatiesysteem A te upgraden naar D met WTW?

Hoekwoning uit 1974, betonnen verdiepingsvloer dus ben beperkt met de locatie van de ventielen.
Wat te realiseren valt is 2 afvoer ventielen onder elkaar bij de koof en 3 (of meer) toevoer ventielen boven de opentrap. Woonkamer, keuken, trap en eetkamer is 1 ruimte. Bovenverdieping heeft houten vloer en kan hier nog alle kanten op.

De locaties zijn niet ideaal, maar zou dit haalbaar kunnen zijn?

Verder zit er ook een inbouw haard in de schoorsteen. Deze zou lucht extern aangevoerd moeten krijgen, alleen heb ik nog geen inbouw haard met een externe aanvoering van lucht gezien. Zien jullie nog oplossingen?

Alvast bedankt,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWIMLzpb0hWAqi9RF2b7mjt9ijM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qWLcqB7BgbD4zmW8ebydttfG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-06 12:18

Hun

Een vraag aan iedereen die de Renson dakdoorvoer XL heeft. Wat is jullie ervaring met sneeuw. Is daar een kans dat dat er in word gezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04
Geen idee, niet dat ik gemerkt heb in elk geval. Zou dat iets uitmaken dan? Sneeuw zal net als regen gewoon in de condensafvoer verdwijnen, dat zou niets uit moeten maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Hun geen ervaring, maar het onderstaande bericht van @Paulvvz staat me nog helder voor de geest. Misschien een uitzondering want ik heb het niet vaker gelezen?

https://gathering.tweaker...message/69947018#69947018

Een condensafvoer krijgt mijn wtw unit niet (enthalpie wisselaar).

Zelf ga ik voor de Ubbink Ventus 180/200 (voor zowel toe- als afvoer). Een voordeel van die is de haakse doorvoer door het dak: minder isolatieverlies, gemakkelijker te plaatsen en af te dichten. Wel iets meer weerstand dan de Renson XL, maar voor de max 350m3/h die mijn unit kan gaan leveren zie ik daar geen problemen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Altijd lastig inschatten van een foto, maar die van @Paulvvz lijkt teveel rechtop te staan? Hij zit ook niet in lijn met het dakvlak.

Renson geeft niet duidelijk aan tot welke hoeken deze dakdoorvoer geschikt is, maar het spreekt wel voor zich dat de invoer niet recht naar voren maar schuin naar beneden moet wijzen om het weer niet binnen te krijgen.

Daarmee kan ik nog niet verklaren dat hij helemaal dichtvriest. Er zit een hoop spinnenraggen/stofdraden omheen, misschien ook op het rooster zelf. Dan wordt het wel makkelijker om in dichte mist de boel te laten dichtvriezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk

Toch nog een korte vraag. Als we in de woonkamer 3 ventielen op 40 m3/h instellen i.p.v. 4 ventielen op 30 m3/h. Dan houdt dit toch in dat we op slaapkamers de ventielen moeten knijpen naar 30 m3/h?

Wat gaat dat knijpen met het geluid doen? Want ik begreep vanuit jou of medetweaker dat de slaapkamer naar 2 ventielen van 30 m3/h aangepast moest worden om het knijpen van de overige slaapkamers te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je mag best een beetje verschil in debiet tussen elk ventiel hebben. Daar zijn ze voor gemaakt.
Het wordt anders als het ene ventiel het dubbele heeft (60m3/h) tov de rest (30m3/h) op de buis. Dat ene ventiel heeft dan een hoge druk nodig want veel weerstand (het ventiel opereert op het uiterste van zijn ontwerpdebiet), waardoor de andere ventielen relatief veel geknepen moeten worden. Netto veel hogere weerstand in het buizenstelsel dus, en meer energieverbruik.

Debiet staat ook niet gelijk aan weerstand. Als je straks al je ventielen mechanisch dezelfde instelling geeft krijg je overal een ander debiet. Dat komt omdat er meer meespeelt dan alleen het ventiel. Je zult dus daadwerkelijk moeten meten wat elk ventiel doet bij oplevering. Eis dat rapport ook en zorg dat er in beschreven staat welke stand elk ventiel heeft zodat je er op terug kunt vallen (meestal genummerd), mocht je een ventiel eens verwijderen voor schilderwerk bijvoorbeeld.
Let er ook op dat het ventielen die het verste weg zitten van de wtw unit volledig open zou moeten staan. Die hebben namelijk de hoogste weerstand van het buizenstelsel. Daarna zouden de ventielen het dichtst bij de wtw unit het eerste geknepen moeten worden. Zo houd je een lage weerstand over heel het systeem. Het ventiel voegt dus weerstand toe wat het buizenstelsel minder heeft dicht bij de wtw unit.

Als je wilt weten hoe je ventielen presteren kun je in de datasheet kijken. De meesten hebben een mooi grafiekje waar flow vs druk vs geluid staat afgebeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 04-03-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

Mbt de Renson dakdoorvoer. Ik heb toch maar Renson opgebeld en gevraagd of ie ook voor de aanvoer van lucht kon dienen. Daar gaven ze aan dat die enkel was voor afvoer. Dan toch maar gaan voor een ubbink dakdoorvoer. Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Ubbink dakdoorvoer met de comfopipe plus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Hun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:04:
Mbt de Renson dakdoorvoer. Ik heb toch maar Renson opgebeld en gevraagd of ie ook voor de aanvoer van lucht kon dienen. Daar gaven ze aan dat die enkel was voor afvoer. Dan toch maar gaan voor een ubbink dakdoorvoer. Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Ubbink dakdoorvoer met de comfopipe plus?
Die discussie is al eerder gevoerd:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Renson publiceert weerstandgrafieken voor de Renson XL als aanvoer, dus dan zal hij daar ook wel voor geschikt zijn lijkt me. Ik hoop het wel iig, want hier zit hij inmiddels ook in het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:17

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Die discussie is al eerder gevoerd:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Renson publiceert weerstandgrafieken voor de Renson XL als aanvoer, dus dan zal hij daar ook wel voor geschikt zijn lijkt me. Ik hoop het wel iig, want hier zit hij inmiddels ook in het dak.
Hier zit ie ook op het dak. Staat ook aangegeven dat deze te gebruiken is als aanvoer, de XL. Zou ook niet weten waarom niet. In Belgie kopen. Scheelt een aardige duit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

Hoe is jullie ervaring met harde regen of sneeuw? zuigt de wtw dat dan niet naar binnen? Of maak ik me nu druk om niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:24:
Hoe is jullie ervaring met harde regen of sneeuw? zuigt de wtw dat dan niet naar binnen? Of maak ik me nu druk om niets?
Ik heb nu nog een iglo op mijn zolder!

Nee, je maakt druk om bijna niks. harde regen slaat niet zomaar naar binnen. Het is uiteindelijk ook maar een klein oppervlakte.
Harde wind zou er soms voor kunnen zorgen dat de uitlaat niet 100% werkt, maar dat duurt ook geen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:59
Rzaan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Hier zit ie ook op het dak. Staat ook aangegeven dat deze te gebruiken is als aanvoer, de XL. Zou ook niet weten waarom niet. In Belgie kopen. Scheelt een aardige duit.
Ik heb er ook 2 op het dak, voor aan- en afvoer. Tip voor België is ook een goeie, heb ik de mijne ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-06 14:41
Ik ben in verband met een totale woningrenovatie al een tijd lang aan het nadenken over welk type ventilatie ik wil implementeren in het huis. Het huis is nu afhankelijk van Systeem A en ik wil naar Systeem C of D.

Wij doen vrijwel alles zelf tijdens de verbouwing en hebben op het moment alle muren open en ik kan overal goed bij. Dit lijkt mij dus het moment om ook de ventilatie(buizen) toe te gaan passen in het huis.

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar Systeem D. Maar poeh, wat een informatie is er te vinden op internet en dan dit topic met 191 pagina's. Allemaal Tweakers met ingewikkelde berekeningen en gedetailleerde plannen. Zeer gaaf natuurlijk dat er zoveel informatie te vinden is, maar het maakt het er niet gemakkelijker op. Zeker omdat ik niet supergoed ben met de cijfers en daarnaast (vanwege de verbouwing die bijna al mijn vrije tijd opslokt) niet echt de tijd heb om een boel vrije avonden te steken in uitzoek- en rekenwerk.

Ik heb weleens op een kladblaadje en met de tool uit de originele post wel eens een berekeningetje gemaakt. Daar kwam uit dat het zou moeten kunnen met een capaciteit van ongeveer 150 m³/h (het gaat om de helft van ons huis). Daarnaast is het bij mij zo dat alle buizen relatief kort zouden kunnen zijn.

Mijn plan is nu om schone lucht in te blazen op de begane grond in de bijkeuken en op de 1e verdieping in de slaapkamer en af te zuigen in toilet, badkamer en washok op de begane grond en boven op de overloop. Zie onderstaande schets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhxPUZAOeun-9iN0iQBnxRSYU0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TRSBp65RiYMgaofjghGUzmFo.png?f=fotoalbum_large

Wat is nou mijn vraag: Hoe moeilijk moet ik dit voor mijzelf maken? Moet ik per se helemaal de diepte in en allerlei berekeningen (laten) maken om een basissysteem aan te leggen? Of kan ik dit ook een beetje met een natte vinger in de lucht gestoken uitvoeren, met dien verstande dat ik wellicht niet het meest efficiëntste systeem heb wat maar zou kunnen? Hierbij rekening houdende met:
  • Volgens mijn berekening moet een unit van 200 m³/h genoeg zijn,
  • Ik heb maar te maken met een paar meter aan buis
  • Ik kan nu overal goed bij
  • Ik heb weinig tijd om dingen tot de puntjes uit te zoeken, maar ik wil het wel graag zelf uitvoeren i.v.m. laag houden van kosten
  • Ik hoef niet per se het meest efficiënte systeem wat maar zou kunnen, als het basisprincipe van ventileren met uitwisseling van warmte maar werkt

[ Voor 7% gewijzigd door Tom2828 op 05-03-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zo te zien kan kun je relatief makkelijk wat aanleggen. Ik zou het doen.

Je kunt met wat hobbyen met een goedkope anemometer van aliexpress en een plastic bloempot prima zelf calibreren trouwens. Het komt zich ook niet zo heel precies allemaal.

Je hebt geen woonkamer in dit pand?

Als je 90 inblaast op je slaapkamer en 15, 25, 50 verdeelt over respectievelijk washok, wc, badkamer ben je er al bijna met je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Tom2828 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:42:
Wat is nou mijn vraag: Hoe moeilijk moet ik dit voor mijzelf maken? Moet ik per se helemaal de diepte in en allerlei berekeningen (laten) maken om een basissysteem aan te leggen? Of kan ik dit ook een beetje met een natte vinger in de lucht gestoken uitvoeren, met dien verstande dat ik wellicht niet het meest efficiëntste systeem heb wat maar zou kunnen?
Wat je hebt getekend is prima. Ook in de nieuwbouw en renovatie is het allemaal natte vingerwerk en achteraf komt iedereen achter dat het heel leuk gedesignd is maar verkeerd afgesteld bij opleveren.

Wat je moet doen is na opleveren gewoon gaan meten met een CO2 data logger zoals Netatmo, daar kan je in de app de CO2 over dagen terug zien. Lager is beter en je kan dan gaan draaien aan de ventielen om lucht beter te verdelen.

Niemand die ik heb gezien levert op met een echte luchtstromingsmeter met een kap, om debiet per ventiel heel precies in te stellen. Boeit niet, is niet nodig. Het gaat uiteindelijk om dat het fris ruikt binnen en CO2 ppm laag blijft, en dat laatste is goedkoop (~€100) te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
P5ycho schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:57:
Zo te zien kan kun je relatief makkelijk wat aanleggen. Ik zou het doen.

Je kunt met wat hobbyen met een goedkope anemometer van aliexpress en een plastic bloempot prima zelf calibreren trouwens. Het komt zich ook niet zo heel precies allemaal.

Je hebt geen woonkamer in dit pand?

Als je 90 inblaast op je slaapkamer en 15, 25, 50 verdeelt over respectievelijk washok, wc, badkamer ben je er al bijna met je berekening.
Kijk! Mooi dat het zou moeten kunnen en ook fijn om te horen dat het niet allemaal super precies moet. Aan de slag met een goedkope anemometer en een bloempot zie ik wel zitten.

Wat betreft de woonkamer; die zit in het andere gedeelte van het huis. Het is een 'geschakelde' woning maar de 'schakel' is zo klein dat ik daar niet de kans zie om buizen te leggen. Bovendien wonen we nu in het andere gedeelte en zijn daar de muren nu niet open. Mijn plan was om later, als we daar gaan verbouwen, nog een klein simpel wtw systeem aan te leggen. 2 zones zeg maar die elk door een eigen wtw unit worden voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBSi_s-4N1C68h0dFFn57Iz0Vso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qbUVeeOoywWMw70ttJvfuq2m.png?f=fotoalbum_large
w00key schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Wat je hebt getekend is prima. Ook in de nieuwbouw en renovatie is het allemaal natte vingerwerk en achteraf komt iedereen achter dat het heel leuk gedesignd is maar verkeerd afgesteld bij opleveren.

Wat je moet doen is na opleveren gewoon gaan meten met een CO2 data logger zoals Netatmo, daar kan je in de app de CO2 over dagen terug zien. Lager is beter en je kan dan gaan draaien aan de ventielen om lucht beter te verdelen.

Niemand die ik heb gezien levert op met een echte luchtstromingsmeter met een kap, om debiet per ventiel heel precies in te stellen. Boeit niet, is niet nodig. Het gaat uiteindelijk om dat het fris ruikt binnen en CO2 ppm laag blijft, en dat laatste is goedkoop (~€100) te meten.
Prima! Goed om te horen dit. Ik ben bekend met Home Assistant. Dus ik kan daar in combinatie met wat CO2 en luchtvochtigheid sensoren zeker een mooi dashboard per ruimte maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Tom2828 op 05-03-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
De antwoorden hierboven geven me vertrouwen om hiermee door te zetten. Nu rest voor mij de vraag waar ik de spullen ga aankopen.

Nu is er op 5 minuten rijden van mijn huis een Warmteservice. Ik zie dat zij het één en ander aan WTW spul hebben. Echter hebben ze maar één 200 m³/h unit te koop: Itho Daalderop WTW-unit 200.

https://www.warmteservice...view=list&context=DEFAULT

Heeft er iemand ervaring met aankopen van WTW spul bij Warmteservice. Of kan ik hier beter wegblijven (Of wegblijven van de Itho Daalderop) en de boel samenstellen bij een webshop. En zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb zat gekocht bij Warmteservice, maar nog geen WTW spul. Vraag als je er veel koopt om een account met korting, anders zijn ze veelste duur. Scheelt zo 10-40%.
Ik heb zelf het meeste buizenspul weg bij ventilatieland, en de wtw zelf bij de goedkoopste shop die ik kon vinden. Daarnaast nog wat spul uit Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ventilatieshop is ook zeer goed en heeft soms net iets wat anderen niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Tom2828 even gechecked voor je: de Itho HRU 200 ECO E kost bij Warmteservice 792,40 via mijn account. Dat is 30% korting.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 06-03-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
P5ycho schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:14:
Ik heb zat gekocht bij Warmteservice, maar nog geen WTW spul. Vraag als je er veel koopt om een account met korting, anders zijn ze veelste duur. Scheelt zo 10-40%.
Ik heb zelf het meeste buizenspul weg bij ventilatieland, en de wtw zelf bij de goedkoopste shop die ik kon vinden. Daarnaast nog wat spul uit Belgie.
Rzaan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:35:
Ventilatieshop is ook zeer goed en heeft soms net iets wat anderen niet hebben.
P5ycho schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:53:
@Tom2828 even gechecked voor je: de Itho HRU 200 ECO E kost bij Warmteservice 792,40 via mijn account. Dat is 30% korting.
Kijk eens aan dat is best wat korting bij een account. Ik wist niet dat het bestond. Ik ga daar eens langs om er naar te vragen.

Ook dank voor de andere webshop tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:31
Hallo. Ik heb een vraag over de Ducobox Energy Comfort 325, inclusief zonekleppen en CO2 sensors.

Mijn situatie is bestaande bouw en de kanalen zijn al gelegd.
Zone 1 = 100 m3/h = wonen
Zone 2 = 115 m3/h = slapen
Maximum debiet ivm dakafvoer = 225 m3/h
Maximum debiet ivm geluid (ventiel masterbedroom) = ca 150m3/h = voor de slaapzone belangrijk
Kan ik het max debiet van deze Duco instellen tot 150m3/h?

Ik zoek een CO2 regeling die goed werkt en rond de 800 probeert te houden. In de documentatie van Duco lees ik dat de regeling de CO2 waarde op deze 800ppm probeert te houden. Doen de kleppen dan ook actief mee en regelt het debiet rustig op?

Mijn ervaring met Orcon is dat deze pas bij 1150ppm (of met andere sensor 950ppm) gaat werken, 's nachts sluit dan de wonen klep en het debiet gaat zeer snel naar zijn maximum (200m3/h), waardoor de masterbedroom meer dan 50m3/h door zijn ventiel krijgt.......en dan wordt je wakker...

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Daarom moet je ook 2 ventielenplaatsen in de master. Je 30m3/h/persoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:31
P5ycho schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:31:
Daarom moet je ook 2 ventielenplaatsen in de master. Je 30m3/h/persoon nodig.
Die optie heb ik niet.
Ik kan nog wel een WTW kiezen waarbij het overbelasten van het ventiel niet gebeurd, bijvoorbeeld door:
  • het maximum debiet van de WTW te beperken in de setup van de WTW
  • het maximum debiet te beperken met een Homeassistant automatisering
  • een CO2 regeling die een maximum debiet in de setup heeft
  • een CO2 regeling die bv bij 800ppm begint en waarvan de WTW niet doorschiet naar het maximum debiet (200m3/h) maar stabiliseert naar het debiet die ca 800ppm CO2 vasthoud in die zone, bij mij is dat ca 110m3/h, het ventiel in de slaapkamer heeft dan ca 3545m3/h.
Als ik de documentatie lees van de Ducobox Energy Comfort 325 dan zou het laatst genoemde punt mogelijk zijn, ik probeer te achterhalen of dat zo is, vandaar mijn vraag naar ervaring van anderen.

[ Voor 0% gewijzigd door marnie op 07-03-2024 12:59 . Reden: foutje ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Morpheusk op 08-04-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb even geen tijd om de hele post door te nemen, maar je mag keuken en woonkamer als 1 kamer beschouwen omdat er een opening van meer dan 1800mm tussen zit (geen muur dus). Een aanvoer in de keuken hoeft dus niet.

Verder zul je bij nieuwbouw wel moeten voldoen aan het bouwbesluit, ondanks dat dat bouwbesluit wat achterhaald is. Je kunt daarvoor eventueel een 'schaduwberekening' aanhouden die dezelfde hoeveelheid ventielen gebruikt als je er niet helemaal aan voldoet volgens de inzichten van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
P5ycho schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:26:
Ik heb even geen tijd om de hele post door te nemen, maar je mag keuken en woonkamer als 1 kamer beschouwen omdat er een opening van meer dan 1800mm tussen zit (geen muur dus). Een aanvoer in de keuken hoeft dus niet.

Verder zul je bij nieuwbouw wel moeten voldoen aan het bouwbesluit, ondanks dat dat bouwbesluit wat achterhaald is. Je kunt daarvoor eventueel een 'schaduwberekening' aanhouden die dezelfde hoeveelheid ventielen gebruikt als je er niet helemaal aan voldoet volgens de inzichten van nu.
Thx, gelukkig betreft het een verbouwing + nieuwe aanbouw. Mocht je er naar willen kijken wanneer je weer tijd hebt, dan bij voorbaat dank! d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 23:56
Check ook even dit filmpje: YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa
Hier wordt best keurig uitgelegd hoe je een mooi flow-plan maakt en met welke over-flows je kan spelen om te optimaliseren. (en hier op het forum wordt nadrukkelijk ook tussen de verdiepingen geflowd, aangezien gang en trap in NL vaak heel open is.)

En naar mijn mening kan je voor een verbouwing echt een stuk meer je eigen verstand gebruiken dan het bouwbesluit volgen, aangezien je de situatie waarschijnlijk toch al enorm verbeterd. En daarnaast is het soms praktisch/financieel niet haalbaar perfect te ventileren bij een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
  • Laatst online: 05-06 15:25
Ik ben mij wat aan het inlezen in dit topic omdat ik later dit jaar onze WTW wil installeren.

Wat zeer belangrijk voor ons, en vele andere, is het geluid de ventielen gaan geven. Zeker in de slaapkamers.

Nu hebben wij naar beneden toe maar beperkt aantal ruimte voor leidingen en daarom opteren we om gebruik te maken van het Ubbink Air Excellent en meer specifiek de Air Excellent semi-circular AE48C 90/75 kanalen.

In dit topic lees ik vaak om rekening te houden met een luchtsnelheid van 1m/s om het geluid tot een minimum te beperken. Bij de AE48C 90/75 kanalen houdt dit ongeveer 12 m3/h in (48 m3/h). Is dit niet erg weinig? Dit zou voor een toevoer waar twee kanalen op komen 24 m3/h zijn en heb je er dus al snel meerdere nodig per kamer.

En is 2m/s ook algemeen aanvaardbaar in bv een woonkamer/keuken waar het sowieso al van minder belang is?

Verder snap ik het hele met de standen van de unit regelen niet, die 12 m3/h bij luchtsnelheid 1m/s staat toch niet onafhankelijk van in welke stand de unit draait? Hoe hoger de stand, hoe hoger de m3/h alsook luchstsnelheid of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 00:09
Ook ik heb hier last van de Zehnder bypass klep die niet meebeweegt. Heb gezocht in dit topic maar kom toch verschillende antwoorden tegen over wanneer de bypass nou dicht is (dus alle lucht door de warmtewisselaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ngRm68DJRUpX9fCXVXv47OP0tY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVHYLxRFnl6JgZg228qRCILA.webp?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van een andere tweaker, maar wanneer staat de bypass nou uit? Moeten beide kleppen zoals op de foto naar boven staan of juist naar beneden (tegen de warmtewisselaar aan)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Naar boven is geen bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwdennis
Mensen die ervaring hebben met:

- een woonkamer/keuken/eetkamer(+-50 m2) met een opentrap om daar centraal in het plafond van de opentrap lucht aan te voeren (3x ventiel 125 voor 150m3/h), 2x 75m3/h afvoer in de keuken

- een hout gestookte inbouwhaard i.c.m. balansventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
- Primair aanvoeren in de slaapkamer, de rest op de overloop. Wat je aanvoert in je slaapkamers komt namelijk ook op de overloop terecht. Overflow.

- overschakelen op alleen aanvoer als de haard aan is om trek te stimuleren? Ik weet van de Zehnder dat hij expliciet vraagt of er een open haard aanwezig is bij setup.
Gapend gat in je isolatieschil natuurlijk, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
bmwdennis schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:07:
Mensen die ervaring hebben met:

- een hout gestookte inbouwhaard i.c.m. balansventilatie?
Ik heb een Zehnder die vraagt idd of er een haard aanwezig is. Als je dat op ja zet kun je de verborgen onbalans niet instellen op meer afvoer dan toevoer in de onbalans instellingen.

Ik heb hem standaard op een beetje meer toevoer staan. Huis is van 1960 en ondanks de verbetering nooit helemaal kierdicht.

Werkt prima hier.

Alleen als de haard en afzuigkap tegelijkertijd aanstaan moeten we een raampje of deur openzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Ik heb recent een verbouwing uitgevoerd waarbij ik ook decentrale WTW wilde toepassen. Door prijzen + keuzestress is dit nog niet gelukt. Nu ben ik van plan dit semi-centraal op te gaan pakken. De woonkamer + keuken blijven buiten beschouwing want dat ga ik nog wel decentraal doen. De deur tussen de woonkamer en de hal is voorzien van een valdorpel en ik verwacht weinig overspraak.

Ik heb 3 verdiepingen. Ik kan vrij makkelijk onder de vloer komen op de zolder. Er is al mechanische afzuiging in 2 badkamers en het toilet beneden. Nu wil ik het als volgt aanpakken:
A: Ventilatiebox op kleine vliering vervangen voor WTW unit
B: 2 slaapkamers op 1e verdieping beide voorzien van een inblaas in de uiterste hoeken.
C: Logeerkamer + werkkamer op zolder beide voorzien van een inblaas.
D: De bestaande afzuiging van toilet beneden en badkamers op 1e en 2e etage gebruiken
E: dan nog de toilet op 1e etage + waskamer op 1e etage voorzien van afzuiging.

Ik vraag me af of het een probleem is dat er beneden geen inblaas is, terwijl toilet daar wel afzuigt. Dit moet dan via het open trapgat vanuit de slaapkamers naar beneden gezogen worden. Een alternatief is een extra kanaal bij de voordeur. Via de meterkast is dit een eitje.

Alternatief is alleen de uitblaas fixen en voor een trapgat + mixfan oplossing gaan. Maar dit lijkt me toch minder. Zie ik verder nog iets over het hoofd in mijn plan? Woonkamer + keuken erbij trekken is in elk geval erg lastig, maar dat wil ik met een climarad doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 09-03-2024 09:38 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Kun je wel centrale afzuiging in de keuken maken?.zo ja, dan valdorpel weg en overflow gebruiken voor de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Flatisa schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:05:
Ook ik heb hier last van de Zehnder bypass klep die niet meebeweegt. Heb gezocht in dit topic maar kom toch verschillende antwoorden tegen over wanneer de bypass nou dicht is (dus alle lucht door de warmtewisselaar).
Belangrijk is om te weten (en te begrijpen!) hoe de "bypass" bij de ComfoairQ-serie werkt. Dan is het eenvoudig.

Bij de ComfoAirQ gaat altijd alle lucht door de warmtewisselaar. Echter, als de "bypass" actief is wordt links de ene helft en rechts de andere helft van de wisselaar afgedekt. Er is daardoor veel minder warmteuitwisselingmogelijk. Maar omdat de helft van de kanalen wordt afgedekt neemt de weerstand, en dus het stroomverbruik, wel toe. Dat kan ik ook goed in mijn data zien.

De "bypass" is dus geen echte bypass. De bypass is actief (of 100%) als de kleppen tegen de wisselaar aan staan, en inactief (of 0%) als de kleppen van de wisselaar af staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:06
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Belangrijk is om te weten (en te begrijpen!) hoe de "bypass" bij de ComfoairQ-serie werkt. Dan is het eenvoudig.

Bij de ComfoAirQ gaat altijd alle lucht door de warmtewisselaar. Echter, als de "bypass" actief is wordt links de ene helft en rechts de andere helft van de wisselaar afgedekt. Er is daardoor veel minder warmteuitwisselingmogelijk. Maar omdat de helft van de kanalen wordt afgedekt neemt de weerstand, en dus het stroomverbruik, wel toe. Dat kan ik ook goed in mijn data zien.

De "bypass" is dus geen echte bypass. De bypass is actief (of 100%) als de kleppen tegen de wisselaar aan staan, en inactief (of 0%) als de kleppen van de wisselaar af staan.
Hoeveel meer stroomverbruik hebben we het dan over? En resulteert dit ook in meer geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tinkerer84 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:20:
Hoeveel meer stroomverbruik hebben we het dan over? En resulteert dit ook in meer geluid?
Bij 220 m³/h ca 6W meer stroomverbruik. Geluid merk ik in beide gevallen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwdennis
P5ycho schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:59:
- Primair aanvoeren in de slaapkamer, de rest op de overloop. Wat je aanvoert in je slaapkamers komt namelijk ook op de overloop terecht. Overflow.

- overschakelen op alleen aanvoer als de haard aan is om trek te stimuleren? Ik weet van de Zehnder dat hij expliciet vraagt of er een open haard aanwezig is bij setup.
Gapend gat in je isolatieschil natuurlijk, dat wel.
Bedankt voor je reactie. Ik had ongeveer dit als legplan in mijn hoofd, wat vinden jullie er van? Dit is zonder koven in het zicht te realiseren in mijn woning. Verdiepingsvloer is van beton maar kan door middel van de aanwezige koof redelijk eenvoudig naar boven, zoldervloer is van hout en kan hier alle kanten op.
Ik wil per ventiel een luchtkanaal leggen van diameter 100. Setup komt ook op de zoldervloer te staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs0-dMnuw0FYFP34fGuM2MqoFgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHOICrDVfuXf3g24xlufOcyo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door bmwdennis op 09-03-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zijn alle ventielen op max of.op.nominaal gedimensioneerd?
Slaapkamers op max 30 betekent 20 nominaal, dat is weinig.
Keuken 75 op nominaal is 100+ op max, das veel te veel.
Waarom 100mm buizen? 75m3/h door 100mm buis is 2.7m/s. Das erg veel. 125 is de betere keus.

Pagina: 1 ... 48 ... 91 Laatste