Ok hier is nu mijn ontwerpje eindelijk

Het is een beetje een lang verhaal geworden. Omdat ik hier dankbaar gebruik maak van 190 pagina's informatie en ideën van anderen en vind ik het dan netjes is om mijn eigen verhaal ook op te delen. Ik heb twee vragen bij het kanalenstelsel ontwerp: (1) voor/nadelen van EPS buizen vs spiro buiten de kosten, en (2) beperkte beschikbaarheid geïsoleerde verdelers Ø125mm. Voor de rest vooral om verhaal te delen en niet per se een vraag, maar feedback is welkom.
Huis + plaatjes
- Rijksmonumentaal gelijkvloers appartement ca 200m2, bovenkant van groot gebouw van ca een halve eeuw oud.
- Matige isolatie met veel natuurlijke kieren, maar aanpakken buitenschil zaak van lange adem met veel stakeholders.
- Systeem C ventilatie aanwezig, op lage stand bereken ik nu ca 75m3ph mechanische afvoer, 75 m3ph natuurlijke afvoer en 150m3ph natuurlijke aanvoer.
- Monumentale plafonds/dakconstructie en vloerverwarming in de vloer betekent geen mogelijkheid om iets in de vloer of plafond te doen, behalve in een klein deel met verlaagd plafond (grijs in het kaartje).
- Hoofddoelstelling WTW aanleggen is comfortverbetering op drie punten. Verminderen bevochtingsvraag in de winter met enthalpiewisselaar (nu 20L/dag als het vriest!), betere ventilatie in slaapkamer 1 (nu raam open te koud, raam dicht CO2 te hoog), en mogelijkheid tot incidenteel filteren houtrookoverlast met actieve kool bij zuidenwind in het stookseizoen.
Members only: plaatjes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ontwerp kanalenstelsel
Paar relevante dingen:
- Hergebruik bestaande systeem C kanalen voor de "linksonderhoek" in het huis. Ivm WAF (totale klustijd en rommel) kan ik dit niet in 1x doen. Komt andere keer wel.
- Woonkamer met lijnroosters ivm WAF
- Zo veel mogelijk 125mm kanalen naar simpele in het kanaal geklemde Ø125mm ventielen met 100 m3ph max voor de rest
- Niet vertrouwen op voorspelbare overflow in de linkerhoek van het huis, door alle monumentale obstakels, hoogteverschillen en natuurlijke lekken (mezzanine, terras).
- Zelfde stroomrichting houden als de natuurlijke ventilatie in de woonkamer van onder (kieren in ramen die beginnen op vloerhoogte) naar boven (kieren in dak/goot aansluiting en nokbalk op 7m hoogte).
Open vragen
1. Ga ik alles in spirobuis, geïsoleerde spirobuis (thermoduct) of een EPS buis doen (heatpex) ? Ik neig nu naar het laatste. Het kostenverschil is niet zo materieel voor mij, dus vooral verwerkingsgemak vs potentieel drukverlies van EPS vs spiro. Ik kan geen cijfers vinden voor drukverlies van EPS buizen.
2. Voor de verdeling lijkt een systeem met centrale geïsoleerde/gedempte verdelers en parallele kanalen in principe beter dan een hoofdbuis door het huis heen met aftakkingen. Dit is waarom de grote partijen dit ook allemaal aanbieden, welliswaar op een krappe Ø75mm binnenmaat. Het scheelt allemaal aparte dempers per kamer plaatsen tegen overspraak, en de luchtverdeling is gelijker. Ik kan de parallele kanalen ook prima kwijt in Ø125mm. Behalve een stukje bij de aanvoer van vliering naar het hok in een koof in slaapkamer 2, om een monumentaal deel heen.
Waar ik vooral tegenaanloop is de beperkte beschikbaarheid van geïsoleerde verdelers in diameters groter dan Ø90mm. Ik kan in Duitsland wel
ongeïsoleerde spiroverzamelstukken vinden, en bij spirototaal bieden ze
ongeïsoleerde luchtverdeelboxen aan. Die zou ik zelf kunnen na-isoleren, maar het resultaat daarvan is niet goed voorspelbaar. Op dit moment lijkt mijn beste optie de Zehnder ComfoWell dempers, en dan zelf (volgens hetgedetaillerde stappenplan van spirototaal) extra aansluitingen Ø125mm te zagen in de platte eindstukken.
Keuze WTW unit
Wensenlijstje:
- Enthalpiewisselaar.
- Ontwerpdebiet ca 250, 150% op ca 400.
- Minstens 100 Pa externe druk op alle debieten tussen 250-400 m3ph ivm actieve kool filter voor houtrookoverlast.
- Horizontale aansluitingen, scheelt 2x 90 graden bocht per aansluiting (nice to have)
- Maximum 450+ m3ph voor toekomstvastheid (als ik 1 ventiel bijplaats) (nice to have)
- Zo groot mogelijke 'native' aansluitdiameter direct op de unit(nice to have)
Mijn basis was
dit eerdere lijstje, aangevuld met de
Orcon WTU 600 die eerder al eens terugkwam als centrale wtw unit hier op het forum. En de opties daar die niet voor particulieren verkrijgbaar zijn vallen voor mij af. Ik zie geen hele grote verschillen in geluidsproductie of energieverbruik tussen alle opties, dus daar heb ik niet zo naar gekeken. Ik moet toch een omkasting maken.
De Orcon WTU 600 lijkt nu de beste optie. Horizontale montage, hoge capaciteit en druk, aansluitingen "native" 200mm. De -IE versie is identiek behalve meer geluidsdemping. Die is helaas te zwaar en krijg ik niet naar boven.
Beste alternatieven en waarom ze afvallen:
- Zehnder Q450/Q600. Bij debieten die niet precies op de prestatiepiek liggen (350 m3ph voor de Q450, en 450 m3ph voor de Q600) te zwak voor F9 of actieve kool filters, zie eerdere posts.
- Komfovent Domekt R 400 H. Qua specs/prijs eigenlijk het beste, maar niet goed verkrijgbaar in NL buiten Baltische webshops.
- Brink Flair 400 Enthalpie. Lijkt prima optie maar heeft minder van mijn 'nice to have' lijstje. Enthalpie variant lijkt alleen te krijgen met bovenaansluitingen.
Werking afzuigkap verbeteren
Na het hele topic gelezen te hebben begrijp ik helemaal het "komt er weer eentje met een bizar afzuigkap idee, gewoon naar buiten toe aanleggen!". In de basis is dat ook wat ik wil.
Ik heb een ander afzuigkapprobleem dat ik nog niet eerder zo terug zag. De afzuigkap hangt los in de ruimte boven het kookeiland. Het Systeem C afzuigventiel in de keuken zorgt voor een zijwaaartse stroom van de kieren bij de woonkamerramen naar de keuken toe. Deze zijwaartse stroom duwt een flink deel van de kooklucht onder de afzuigkap door richting het ventiel. Problemen met zijwaartse luchtstromen zijn een bekend probleem bij in de ruimte hangende afzuigkappen, ook los van WTW systemen.
Ik wil het afzuigventiel in de keuken weghalen, om zo de zijwaartse stroom te stoppen. Voor de passieve afzuiging in de keuken, als de afzuigkap uit is, wil ik door WTW ongeveer 75 m3ph door de afzuigkap af laten zuigen. Dit soort opties zijn hier
eerder voorbij gekomen in iets andere context. Ook deels commercieel verkrijgbaar zoals Zehnder ComfoHood of ATAG Duo Logic HR. Recirculatie heb ik liever niet ivm fijnstof. Ook wil ik afhankelijkheid van domotica voorkomen.
Het risico op onbalans in de WTW door een enorm hoog debiet van de afzuigkap dat richting WTW geduwd wordt zie ik wel. Mijn idee is daar nu een Y-stuk met een constante volume regelaar voor te gebruiken. Als de afzuigkap aan staat, gaat alles dat een maximum van ongeveer 150 m3ph te boven gaat dan direct naar de dakafvoer.
Risico op vet in de WTW lijkt me in mijn geval beperkt door relatief laag debiet richting WTW en lange buis (5m) van de afzuigkap. Ik heb ook net even gekeken in de afzuigkap en zie nauwelijks vervuiling, we maken de filters goed schoon en koken met relatief weinig bakken/braden. Ik wil dit wel blijven meten.
Ik wil proberen dit flexibel in te richten. Mocht vet en/of onbalans te veel worden voor de WTW wil ik alvast kleppen en een inspectie T-stuk plaatsen zodat ik met domotica het systeem kan verbeteren (maar liever niet). Als het allemaal niet werkt plaats ik gewoon het ventiel terug in de keuken. Ik zou dit alles ook kunnen doen binnen het bestaande systeem C, maar wil nu niet enorm gaan klussen aan die aansluitingen als ik het toch vervang.