• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
bolleh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:57:
Ik zit met een interessant vraagstuk waar ik zelf maar niet uit kom. Ik heb dit topic voor een groot deel doorgelezen, en de decentrale variant net zo goed.

Situatie is als volgt:
- Jaren 30 hoekwoning
- 5 jaar geleden alle dubbele beglazing vervangen door HR++ zonder ventilatieroosters
- Spouwmuur is geisoleerd door de vorige bewoners
- Kruipruimte is geisoleerd(PUR) door de vorige bewoners
- Dak heeft minimale isolatie(glaswol volgens mij) door de vorige bewoners

Ik zit te kijken om het dak eventueel van buitenaf nog verder te isoleren met van die parels.
Verder merk ik wel dat goed ventileren wel een uitdaging is in de woning. Er is een afzuigkap die rechtstreeks naar buiten blaast, en er is een simpele badkamer ventilator die naar buiten blaast(aan/uit knop).
In de woonkamer staat een bovenlichtje standaard op een kier, op de 1e verdieping(slaapkamers) luchten we vooral sochtends een uur en dan gaan de ramen dicht.
Verwarmen doen we volledig met twee airco's, 1 beneden en 1 op de 1e verdieping.

Ik heb een CO2 meter die ik in de woonkamer heb staan. Afhankelijk van de wind loopt de CO2 in de woonkamer gedurende de dag zo op tot ongeveer 1300-1400 aan het eind van de dag.
De afgelopen twee dagen heb ik deze eens op de slaapkamer gezet, en wil ik die ook nog een paar dagen op de slaapkamer van de kinderen zetten om daar wat grafieken op te bouwen. In onze slaapkamer(2 personen) loopt de CO2 waarde op tot ongeveer 1400-1500 en neemt dan langzaam af totdat we sochtends gaan luchten.

Ik heb een situatieschets gemaakt van de woning, en de punten waarop ik een inblaas of uitblaas punt zou kunnen maken zonder dat er een buis dwars door een kamer gaat zogezegd.

[Afbeelding]

Na het doorlezen van dit topic kom ik eigenlijk tot de conclusie dat een centraal balansventilatie systeem met WTW eigenlijk niet te doen is zonder het hele huis over hoop te halen en overal buizen te leggen om voldoende versie lucht aan te leveren en af te zuigen als je wil voldoen aan de waarden die in dit topic en door experts worden aangeraden.

Anderzijds denk ik: nu is er helemaal niks, dus het kan er alleen maar beter op worden, wordt het net zo goed als een nieuw huis waar dit standaard in wordt meegenomen, nee dat niet, maar het zal beter zijn dan wat de situatie nu is.

Maak ik hierbij een denkfout?

Overal een decentrale WTW ophangen zou natuurlijk een oplossing zijn, maar gezien je dan 5-7 apparaten nodig hebt die allemaal stuk kunnen en ook nog eens tov een centraal systeem per stuk soms wel net zo duur zijn vraag ik mij af wat ik daarmee op schiet. En dan zit ik op de 1e verdieping ook nog eens met het feit dat die apparaten eigenlijk lastig te plaatsen zijn(vooral de wat grotere).

Kortom ik loop een beetje vast en vraag mij af of ik met een centraal WTW systeem dat in ieder geval verse lucht op alle ruimten binnen brengt, en in de wc en badkamer in ieder geval afzuigt, er niet alsnog een stuk op vooruit ga tov de huidige situatie. Extra bijluchten in de zin van ramen open kan natuurlijk altijd als het nodig of gewenst is.
Balansventilatie aanleggen heeft gewoon aardig wat voeten in de aarde. Er is niet echt een manier om het aan te leggen zonder dat je ergens moet breken.
De CO2 waardes die je nu meet zijn niet acceptabel. Samen met die CO2 zal het vochtgehalte dan ook wel hoog zijn. Je zult toch aan de slag moeten daarmee. Overal roosters boven de ramen plaatsen is net zo goed een flinke ingreep natuurlijk, dus misschien moet je dan toch iets meer ingrijpende werkzaamheden doen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:27

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Kees_frl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Maar als je daar werkt dan heb je ongeveer 30m3 nodig (normale stand) . Jij zit, op basis van M2, over de 100 en dat is echt veel te veel.
Klopt dat dat veel te veel is maar in het bouwbesluit staat alleen maar iets over m2 dus daar kan ik naar wijzen. Het gaat mij ook om de WTW installatie zelf, die staat dan toch altijd op standje 3? Of moet ik er van uit gaan dat we met 4 personen thuis zijn en dan op 4*30=120m3/h uit moet komen aan verversing.

Daarnaast gaat op de ouderslaapkamer 60m3/h al lastig worden maar ze zullen vast zeggen dat ventielen gebruiken die dan max 75 m3/h aan zullen kunnen, qua geluid zijn daar denk ik geen eisen voor.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

• P5ycho
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Ik heb gehoord dat er 1 ventiel op zolder komt maar deze heb ik nog niet gezien. Omdat ik dus ook geen gegevens heb vanuit de aannemer probeer ik het met het bouwbesluit in de hand te eisen om die gegevens. Ik verwacht namelijk bij oplevering pas een 'mapje met documenten' te ontvangen, zoals verwoord door de kopersbegeleider. Maar of die berekening erbij zit is maar de vraag en of het dan allemaal klopt... 8)7

Ik zou het zonde vinden om in een nieuwbouwhuis direct met een 'fout' WTW installatie te zitten. De bedoeling is om daar een werkkamer te maken en dan ook direct te kijken naar ventilatie. De WTW staat op zolder inderdaad.
Het kan toch niet zo zijn dat je als koper pas kunt toetsen wat er opgeleverd is als je de sleutel krijgt? Je mag wel iets meer druk zetten voordat de grootste uitgave die je in je leven tot nog toe doet lijkt me.

Houd je er ook rekening mee dat je alleen oppervlak met 2.6m hoogte hoeft mee te rekenen?

Het huidige Bouwbesluit bevat in art. 3.9 tweede lid een geluidsnorm voor installaties binnenshuis. Deze grens is 30 dB.

[ Voor 72% gewijzigd door P5ycho op 15-02-2024 15:52 ]

• Mr.Viper

Mr.Viper

P5ycho schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Het kan toch niet zo zijn dat je als koper pas kunt toetsen wat er opgeleverd is als je de sleutel krijgt? Je mag wel iets meer druk zetten voordat de grootste uitgave die je in je leven tot nog toe doet lijkt me.

Houd je er ook rekening mee dat je alleen oppervlak met 2.6m hoogte hoeft mee te rekenen?
Ik vraag al meer dan een jaar om gegevens en ik ben echt jaloers op anderen in het nieuwbouwtopic die wel al die gegevens hebben. Ik heb het volgens mij het allang verpest bij de kopersbegeleider omdat ik er elke keer weer over begin.

Op zolder is inderdaad niet alles 2.6m hoog dus dan wordt het oppervlakte al een stuk minder en zal de balans, als het afvoer is, ook beter worden want dan spreek je over 12-15m2 i.p.v. het dubbele.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 09:07
@bolleh je hebt nu dus niks in de vorm van MV als ik het goed heb. Dan zit je denk ik toch altijd met kanalen of door vloeren te brengen, of misschien langs een wand in de hal. En dan met overflow proberen voldoende ventilatie in de woonkamer te realiseren.

"Leuk" alternatief...buitenuitvoering maken. Dus heel de unit (overdekt) buiten, (zeer)goed geisoleerde leidingen en dan aan zijkant woning invoeren. Denk niet dat dat er echter mooi uit gaat zien.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 09:57
P5ycho schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Balansventilatie aanleggen heeft gewoon aardig wat voeten in de aarde. Er is niet echt een manier om het aan te leggen zonder dat je ergens moet breken.
De CO2 waardes die je nu meet zijn niet acceptabel. Samen met die CO2 zal het vochtgehalte dan ook wel hoog zijn. Je zult toch aan de slag moeten daarmee. Overal roosters boven de ramen plaatsen is net zo goed een flinke ingreep natuurlijk, dus misschien moet je dan toch iets meer ingrijpende werkzaamheden doen.
Eens, maar zoals je ziet kan ik elke kamer op de 1e verdieping voorzien van een punt met verse lucht, beneden is wat lastiger maar ook deels haalbaar. Maar er is voor mij een verschil tussen een paar buizen door de vloer naar beneden, of echt de hele verdiepingsvloer open halen en 3-4 aan en afvoerpunten per kamer te realiseren waar dat echt nodig zou zijn.

Overigens zijn de vochtwaarden prima, die schommelt altijd zo tussen de 50-58%.
Roosters boven de ramen zou een optie zijn, maar hebben we juist niet voor gekozen bij het vervangen van de ramen aangezien we onder een aanvliegroute bij Schiphol wonen.

Mijn vraag is dus of het zin heeft om iets te doen(beperkt wtw aanleggen) ipv niets te doen(huidige voet verder). Ben dus nog steeds op zoek naar antwoord of het zin heeft om beperkt iets te doen, of niet. Het zal allicht beter zijn dan de huidige situatie.
Yaldair schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:56:
@bolleh je hebt nu dus niks in de vorm van MV als ik het goed heb. Dan zit je denk ik toch altijd met kanalen of door vloeren te brengen, of misschien langs een wand in de hal. En dan met overflow proberen voldoende ventilatie in de woonkamer te realiseren.

"Leuk" alternatief...buitenuitvoering maken. Dus heel de unit (overdekt) buiten, (zeer)goed geisoleerde leidingen en dan aan zijkant woning invoeren. Denk niet dat dat er echter mooi uit gaat zien.
Klopt, geen MV in huis nu. Dus inderdaad ik kan zeker een aantal buizen aanleggen, maar niet afdoende om te voldoen aan de richtlijnen die ik hier lees. Vraag is dan dus of een halve oplossing(die dus wel in balans gaat zijn) iets toevoegt tov de huidige situatie.

[ Voor 22% gewijzigd door bolleh op 15-02-2024 15:59 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

Zucht mijn HRU350 klonk eind december als een raceauto, uiteindelijk Itho erbij, afgebroken demper op de afzuigmotor. Onder garantie vervangen half januari.

Afgelopen weekend, was hij wel heel stil opeens, inblaas deed het, afzuig niet. Foutcodes via code van de ledjes, storing afzuigmotor. Dus die motor die vervangen is heeft geen lang leven gehad en is weer stuk..

Ok in afwachting van Itho merk je hoe veel een WTW doet qua energie verbruik en comfort. Met alleen inblaas staat de cv overuren te maken, koude tocht in huis. En badkamer is na een douchebeurt een sauna /kleffe grot.

En dan hebben we het niet over het effect als je even een tijdje rustig op je telefoon zit op de wc O-)

Dus hopelijk snel weer contact met Itho dat ze langskomen, ben er nu al klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Ik vraag al meer dan een jaar om gegevens en ik ben echt jaloers op anderen in het nieuwbouwtopic die wel al die gegevens hebben. Ik heb het volgens mij het allang verpest bij de kopersbegeleider omdat ik er elke keer weer over begin.

Op zolder is inderdaad niet alles 2.6m hoog dus dan wordt het oppervlakte al een stuk minder en zal de balans, als het afvoer is, ook beter worden want dan spreek je over 12-15m2 i.p.v. het dubbele.
Je zolder is geen afvoerruimte. Zorg gewoon voor aanvoer daar, maar niet absurd veel. Probeer dan met het wat ophogen van afvoer in badkamer en keuken de balans te vinden. Als je een deel van de aanvoer van de slaapkamers via de hal de woonkamer in kunt trekken (dat is altijd minstens 50m2) dan kun je je die ook weer besparen in de woonkamer.
Ik zit nu uit te leggen hoe je dit doet, maar je bent nu parallel aan de slecht communicerende aannemer het werk dubbel aan het doen. Misschien kun je daar beter werk in steken. Zet het op papier, geef ze een deadline.

Kijk ook even hier: lnwtw003 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" als je denkt dat he wel allemaal goed zal komen zonder dat je ze op de vingers kijkt.

• Mr.Viper

Mr.Viper

P5ycho schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Je zolder is geen afvoerruimte. Zorg gewoon voor aanvoer daar, maar niet absurd veel. Probeer dan met het wat ophogen van afvoer in badkamer en keuken de balans te vinden. Als je een deel van de aanvoer van de slaapkamers via de hal de woonkamer in kunt trekken (dat is altijd minstens 50m2) dan kun je je die ook weer besparen in de woonkamer.
Ik zit nu uit te leggen hoe je dit doet, maar je bent nu parallel aan de slecht communicerende aannemer het werk dubbel aan het doen. Misschien kun je daar beter werk in steken. Zet het op papier, geef ze een deadline.

Kijk ook even hier: lnwtw003 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" als je denkt dat he wel allemaal goed zal komen zonder dat je ze op de vingers kijkt.
Ik heb ze tijdens de bouw in de weer gezien in onze woning met DYKA AIR Ovaal instortkanalen en de kleinste maat is 195*80mm dus zo erg als bij Inwtw003 zal het hopelijk niet zijn.

• P5ycho
bolleh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:58:
[...]
Roosters boven de ramen zou een optie zijn, maar hebben we juist niet voor gekozen bij het vervangen van de ramen aangezien we onder een aanvliegroute bij Schiphol wonen.

Mijn vraag is dus of het zin heeft om iets te doen(beperkt wtw aanleggen) ipv niets te doen(huidige voet verder). Ben dus nog steeds op zoek naar antwoord of het zin heeft om beperkt iets te doen, of niet. Het zal allicht beter zijn dan de huidige situatie.
Half doen is misschien genoeg. Maak de berekening dan voor een volledig werkend systeem met 30m3/h/persoon, kijk daarna hoeveel ventielen je daarvoor nodig hebt, en zoek dan de juiste compromissen. Misschien kom je met wat overflow wel op maar 1x 160mm aanvoerventiel in je woonkamer als compromis. Afzuigen in de keuken is helaas weinig aan te doen, dat moet gewoon gelegd worden.

• P5ycho
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Ik heb ze tijdens de bouw in de weer gezien in onze woning met DYKA AIR Ovaal instortkanalen en de kleinste maat is 195*80mm dus zo erg als bij nwtw003 zal het hopelijk niet zijn.
Ik hoop het ook voor je. Een collega van me heeft deze kanalen in de vloer liggen. Er komt maar 1 buis uit bij de MV box, mag jij raden hoe hard die MV box loopt te loeien om genoeg af te zuigen.

• Mr.Viper

Mr.Viper

P5ycho schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Ik hoop het ook voor je. Een collega van me heeft deze kanalen in de vloer liggen. Er komt maar 1 buis uit bij de MV box, mag jij raden hoe hard die MV box loopt te loeien om genoeg af te zuigen.
Ga ik morgen toch maar weer proberen te kijken in het huis en hopen dat er al wat hangt :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-06 10:43
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Daarom deel ik het totaal door 2, om de balans te vinden maar dat lukt dan ook niet. Alleen als de zolder volledig afvoer is dan komt het in de buurt.

De cijfertjes heb ik overigens hier vandaan: https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/
Als je een open zolder hebt met plek voor wasmachine, en niet ingedeeld als leefruimte maar onbenoemde ruimte, is de kans groot dat je enkel een afzuigventiel krijgt op zolder. Hadden degenen die de standaard zolder hadden bij ons in de buurt wel in ieder geval.
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Ik heb gehoord dat er 1 ventiel op zolder komt maar deze heb ik nog niet gezien. Omdat ik dus ook geen gegevens heb vanuit de aannemer probeer ik het met het bouwbesluit in de hand te eisen om die gegevens. Ik verwacht namelijk bij oplevering pas een 'mapje met documenten' te ontvangen, zoals verwoord door de kopersbegeleider. Maar of die berekening erbij zit is maar de vraag en of het dan allemaal klopt... 8)7

Ik zou het zonde vinden om in een nieuwbouwhuis direct met een 'fout' WTW installatie te zitten. De bedoeling is om daar een werkkamer te maken en dan ook direct te kijken naar ventilatie. De WTW staat op zolder inderdaad.
Het huis wordt over 3 weken opgeleverd. Alles ligt al lang in de vloeren, daar gaat de aannemer echt niet meer aan komen.
Het moment waarop je dit soort checks en aanpassingen (ombouwen naar werkkamer) kunt laten doen is voor aankoop, waarbij je kiest om je zolder te upgraden naar verblijfsruimte, waarbij ventilatie eisen en verwarmingseisen omhoog gaan.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-06 06:46
Hoe voorkom je die stoffige aanslag rondom de aanzuig- en uitblaasventielen? Hoe vaak je de filters ook wisselt, je ziet toch bij bijna alle WTW’s stoffige plekken.

• Mr.Viper

Mr.Viper

roltor schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Als je een open zolder hebt met plek voor wasmachine, en niet ingedeeld als leefruimte maar onbenoemde ruimte, is de kans groot dat je enkel een afzuigventiel krijgt op zolder. Hadden degenen die de standaard zolder hadden bij ons in de buurt wel in ieder geval.

[...]

Het huis wordt over 3 weken opgeleverd. Alles ligt al lang in de vloeren, daar gaat de aannemer echt niet meer aan komen.
Het moment waarop je dit soort checks en aanpassingen (ombouwen naar werkkamer) kunt laten doen is voor aankoop, waarbij je kiest om je zolder te upgraden naar verblijfsruimte, waarbij ventilatie eisen en verwarmingseisen omhoog gaan.
Open zolder maar geen wasmachine, die komt in de bijkeuken. De upgrade naar een verblijfsruimte wilden ze ook niet doen, kamers maken wel tegen hele hoge prijzen maar het bleef onbenoemde ruimte. Het lijkt er op dat ze liever geen meerwerk wilden doen en als de bewoners het wel wilden ze er de hoofdprijs voor vroegen.

Bouwertje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:35:
Hoe voorkom je die stoffige aanslag rondom de aanzuig- en uitblaasventielen? Hoe vaak je de filters ook wisselt, je ziet toch bij bijna alle WTW’s stoffige plekken.
De juiste ventielen kiezen.
Ik heb de Zehnder Luna als toevoerventiel, en de "ouderwetse" Zehnder Stork STB 2-125 als afvoerventielen, en in de 3.5 jaar dat we er wonen nog nooit een zwarte rand rond ventielen gezien (en het plafond ook nog nooit schoongemaakt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• roltor
Bouwertje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:35:
Beter je huis stofzuigen haha.
De inblaaslucht mengt met de lucht in huis.
Goede ventielen blazen de lucht een beetje richting plafond, zodat de lucht beter verspreid over de ruimte.
Als er dus stof in de lucht in huis zit. Wordt dat soms meegezogen en tegen het plafond geblazen.
Ik heb het hier ook, met de stofzuiger in 5 sec. weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Open zolder maar geen wasmachine, die komt in de bijkeuken. De upgrade naar een verblijfsruimte wilden ze ook niet doen, kamers maken wel tegen hele hoge prijzen maar het bleef onbenoemde ruimte. Het lijkt er op dat ze liever geen meerwerk wilden doen en als de bewoners het wel wilden ze er de hoofdprijs voor vroegen.
Ik verwacht dat er geen inblaasventiel worst geplaatst in een onbenoemde ruimte.

Dat is toch wel het nadeel van project bouw. Als tweaker wil je vaak van alles, maar als de aannemer er gewoon geen zin in heeft, zijn je opties beperkt.

• Mr.Viper

Mr.Viper

roltor schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Ik verwacht dat er geen inblaasventiel worst geplaatst in een onbenoemde ruimte.

Dat is toch wel het nadeel van project bouw. Als tweaker wil je vaak van alles, maar als de aannemer er gewoon geen zin in heeft, zijn je opties beperkt.
Ja, dat zei ik al tegen mijn partner. Bij de volgende nieuwbouwwoning doen we het in eigen beheer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:36
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Ja, dat zei ik al tegen mijn partner. Bij de volgende nieuwbouwwoning doen we het in eigen beheer 8)
Hebben wij net de afgelopen dikke twee jaar gedaan, wij zeggen wel eens volgende woning projectbouw.

Alles heeft zijn voor en nadelen :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:52

Klopt, geen MV in huis nu. Dus inderdaad ik kan zeker een aantal buizen aanleggen, maar niet afdoende om te voldoen aan de richtlijnen die ik hier lees. Vraag is dan dus of een halve oplossing(die dus wel in balans gaat zijn) iets toevoegt tov de huidige situatie.
Ik zat denk ik in een vergelijkbare situatie. Het voordeel van zo'n jaren dertig huis is wel dat alles van hout is. Ik heb een WTW (HRU 350 Qualityflow) aangelegd zonder plafonds open te breken door de kanalen te maken van ubbink 90mm buizen en ze via de vloer van de bovenliggende verdieping aan te brengen (met wat strategische luikjes uitzagen in de vloerplanken kom je een heel eind). Ik heb nu:

- Renson XL dakdoorvoeren in het pannendak 200mm, lekker ruim want dat past dan wel weer makkelijk
- 1 centrale inblaas in de hal 1e VD met een 200mm ventiel
- een plenum en van daaruit 90mm kanalen en 125mm ventielen naar alle ruimtes (1 afvoer per ruimte behalve 2 in de wk)
- de HRU 350
- flexibele dempers tussen wtw en plenum en in elk kanaal naar een ruimte

Deze opstelling voldoet absoluut niet aan het bouwbesluit. Als er meer dan 3 mensen in de woonkamer zijn dan toert de unit voldoende op om de luchtstroom te horen. Verder hangt de unit niet in een technische ruimte maar op een slaapkamer (ik heb er een kast met akoestische isoiatie omheen gebouwd). Ook is het huis echt niet kierdicht. En toch ....is het echt een hele grote verbetering tov hiervoor met alleen natuurlijke ventilatie:
  • geen lawaai meer van een ventilator in de badkamer
  • geen koude tochtstromen meer uit roosters
  • altijd frisse lucht in alle kamers
  • nooit meer vocht op de ramen
en ondanks dat de kanalen maar 90mm zijn is het geluid echt niet storend en zijn de co2 waarden redelijk netjes.

Dit was een hele lange manier om te zeggen dat als je bereid bent concessies te doen en accepteren dat je installatie niet state-of-the-art wordt dat het dan nog steeds een hele fijne oplossing kan zijn. Wil je voor perfectie gaan dan moet je of bereid zijn veel rigoreuzer te verbouwen of in zo'n saai nieuwbouwhuis gaan wonen ipv zo'n charmante jaren dertig woning ;)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:30
[...]

Eens, maar zoals je ziet kan ik elke kamer op de 1e verdieping voorzien van een punt met verse lucht, beneden is wat lastiger maar ook deels haalbaar. Maar er is voor mij een verschil tussen een paar buizen door de vloer naar beneden, of echt de hele verdiepingsvloer open halen en 3-4 aan en afvoerpunten per kamer te realiseren waar dat echt nodig zou zijn.

Overigens zijn de vochtwaarden prima, die schommelt altijd zo tussen de 50-58%.

[...]

Is nog eea te combineren met mixfans? Mi geen ideaal systeem maar zeker beter dan niets doen.
Zoiets als @Krissiejj heeft gedaan:

Voorbeeld

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• ninus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 22:13
itsjohan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:14:
[...]

Ik zat denk ik in een vergelijkbare situatie. Het voordeel van zo'n jaren dertig huis is wel dat alles van hout is. Ik heb een WTW (HRU 350 Qualityflow) aangelegd zonder plafonds open te breken door de kanalen te maken van ubbink 90mm buizen en ze via de vloer van de bovenliggende verdieping aan te brengen (met wat strategische luikjes uitzagen in de vloerplanken kom je een heel eind). Ik heb nu:

- Renson XL dakdoorvoeren in het pannendak 200mm, lekker ruim want dat past dan wel weer makkelijk
- 1 centrale inblaas in de hal 1e VD met een 200mm ventiel
- een plenum en van daaruit 90mm kanalen en 125mm ventielen naar alle ruimtes (1 afvoer per ruimte behalve 2 in de wk)
- de HRU 350
- flexibele dempers tussen wtw en plenum en in elk kanaal naar een ruimte

Deze opstelling voldoet absoluut niet aan het bouwbesluit. Als er meer dan 3 mensen in de woonkamer zijn dan toert de unit voldoende op om de luchtstroom te horen. Verder hangt de unit niet in een technische ruimte maar op een slaapkamer (ik heb er een kast met akoestische isoiatie omheen gebouwd). Ook is het huis echt niet kierdicht. En toch ....is het echt een hele grote verbetering tov hiervoor met alleen natuurlijke ventilatie:
  • geen lawaai meer van een ventilator in de badkamer
  • geen koude tochtstromen meer uit roosters
  • altijd frisse lucht in alle kamers
  • nooit meer vocht op de ramen
en ondanks dat de kanalen maar 90mm zijn is het geluid echt niet storend en zijn de co2 waarden redelijk netjes.

Dit was een hele lange manier om te zeggen dat als je bereid bent concessies te doen en accepteren dat je installatie niet state-of-the-art wordt dat het dan nog steeds een hele fijne oplossing kan zijn. Wil je voor perfectie gaan dan moet je of bereid zijn veel rigoreuzer te verbouwen of in zo'n saai nieuwbouwhuis gaan wonen ipv zo'n charmante jaren dertig woning ;)
Gebruik je 1 of 2 ubbink 90mm slangen per aanvoerend ventiel? Twijfel nog hoeveel ik er ga doen

• itsjohan
  • Laatst online: 19:52
volgens mij wordt 2 aangeraden, ik heb er 1 gebruikt per ventiel.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:19
ninus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Gebruik je 1 of 2 ubbink 90mm slangen per aanvoerend ventiel? Twijfel nog hoeveel ik er ga doen
Ik ga binnenkort ook een ubbink systeem aanleggen met 2x90 buis per ventiel. Luchtsnelheid en drukverschil blijft dan mooi laag. De kleinere buis zou misschien ook net kunnen maar ik wil het risico niet lopen en ik denk dat ik er de ruimte voor heb in de plafonds.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
ninus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Hoe krijg je twee slangen op 1 ventiel dan? een verloopstuk?

edit, https://www.ubbink.com/nl...-ae55sc-ventieladapter-90°-125-met-1-afdekkap/

zoiets dus.

[ Voor 22% gewijzigd door No Hands op 16-02-2024 06:54 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!
No Hands schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 06:52:
Hoe krijg je twee slangen op 1 ventiel dan? een verloopstuk?
Meestal met zo'n ventieladapter:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-blob.ubbink.com/syncforce/c2dac98d-3d39-405f-bb91-ef15e576e4db/H0007951.png
Ik wilde optimaliseren op lage weerstand, dus hier in huis zitten alle ventielen met deze adapter met twee slangen aangesloten op een verdeelbox.
Dus niet doorgelust .... |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
@Andrehj Ik ben bang dat we nog vele verwijzingen zullen doen naar dat plaatje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-03 22:40
Ik ben ook plannen aan het maken om een centrale WTW unit in bestaande bouw te gaan plaatsen :)
Momenteel heb ik mechanische ventilatie met raamroosters.

Ik heb de capaciteit bepaald wat ik in mijn huis nodig heb. Dan kom ik op 330 m3/h.
Enkele vragen die ik heb:

1. Op onze slaapkamer heb ik volgens mij met 2personen +/- 60m3/h nodig. Dit verdeel ik over twee ventielen. Hoe bepaal ik nu mijn WTW capaciteit en hoe stel ik het in dat je de 60m3/h op de slaapkamer haalt. Het lijkt me dat je de WTW niet maximaal wil hebben staan tijdens de nacht?

2. In welke gevallen gebruik je dempers en waar plaats je deze? Is dit enkel oversprak naar de toevoer buis en evt. overspraak tussen ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:26
Antwoord vraag 1:
In basis zorgen dat je meer ventileert dan wat je minimaal wil hebben per ruimte aan luchtverversing. Kijk naar aantal personen in ruimtes en dus niet naar oppervlakte zoals bouwbesluit doet. Je gewenste ventilatie hoeveelheid is ongeveer 60% van de maximale capaciteit berekende capaciteit. Dus slaapkamer 60m3/h dan laten aanleggen en berekenen op 100m3/h.

Antwoord vraag 2:
Eigelijk direct na de wtw en de woning. De andere dempers voor of tussen kamers ivm overspraak zijn heel afhankelijk van de layout van de kanalen en gebruikte materialen. Heb daar zelf ook nog geen "gouden" stelregel voor kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Epep schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:41:
Vraag 1:
In basis zorgen dat je meer ventileert dan wat je minimaal wil hebben per ruimte aan luchtverversing. Kijk naar aantal personen in ruimtes en dus niet naar oppervlakte zoals bouwbesluit doet. Je gewenste ventilatie hoeveelheid is ongeveer 60% van de maximale capaciteit berekende capaciteit. Dus slaapkamer 60m3/h dan laten aanleggen en berekenen op 100m3/h.
Ik heb het ff uitgewerkt hoe ik het in gedachte had. Ik heb voor verversing per persoon 30m3/h aan gehouden op de slaapkamers. In de woonkamer heb ik het op oppervlakte bepaald, maar dit zou dan evt. ook naar 120m3/h kunnen gaan.
Via het trapgat wil ik met een buis naar onder in de gang gaan om hier inblaaspunten te maken. Slaapkamer gaten door het dek en via knieschot buizen leggen.
In de woonkamer heb ik enkel afzuigpunten in de bijkeuken (keuken is verplaatst). De keuken wil ik afzuigen met de ventielen in de bijkeuken door een gat in de muur te maken.

Als ik je goed begrijp zouden deze waardes op 60% van de capaciteit van de WTW unit moeten zitten, of enkel voor de slaapkamers? Dit zou anders betekenen dat ik een WTW unit van 500 - 550 m3/h nodig moet hebben?
Als dat het geval is ga ik het met deze opzet niet redden met 3 aanvoer ventielen op de begane grond op 50m3/h en afvoer op 75m3/h bij 100% WTW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfm10pcFVlzgydO5kwJN4K3VHKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNbhXVS4yLU7hj8x0W2jNb5u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
josp16 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Ik heb het ff uitgewerkt hoe ik het in gedachte had. Ik heb voor verversing per persoon 30m3/h aan gehouden op de slaapkamers. In de woonkamer heb ik het op oppervlakte bepaald, maar dit zou dan evt. ook naar 120m3/h kunnen gaan.
Via het trapgat wil ik met een buis naar onder in de gang gaan om hier inblaaspunten te maken. Slaapkamer gaten door het dek en via knieschot buizen leggen.
In de woonkamer heb ik enkel afzuigpunten in de bijkeuken (keuken is verplaatst). De keuken wil ik afzuigen met de ventielen in de bijkeuken door een gat in de muur te maken.

Als ik je goed begrijp zouden deze waardes op 60% van de capaciteit van de WTW unit moeten zitten, of enkel voor de slaapkamers? Dit zou anders betekenen dat ik een WTW unit van 500 - 550 m3/h nodig moet hebben?
Als dat het geval is ga ik het met deze opzet niet redden met 3 aanvoer ventielen op de begane grond op 50m3/h en afvoer op 75m3/h bij 100% WTW.

[Afbeelding]
Aanvoer is in de huiskamer niet nodig; de overstroom vanuit de slaapkamers doet genoeg. Je bent namelijk of in de huiskamer of in de slaapkamer en niet tegelijk. Dit is het overstroomprincipe. Dan zou ik wel ook alvast ventilatie voor de toekomstige slaapkamers op zolder aanleggen en daar dus ook niet afzuigen.

Volgens het bouwbesluit moet je minstens de helft van de vereiste m3 vers van buiten aanvoeren, als je graag daaraan wilt voldoen (bij renovatie geen eis) kun je dat nog doen. Dan zit je helemaal super riant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
ZonnigY schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Aanvoer is in de huiskamer niet nodig; de overstroom vanuit de slaapkamers doet genoeg. Je bent namelijk of in de huiskamer of in de slaapkamer en niet tegelijk. Dit is het overstroomprincipe. Dan zou ik wel ook alvast ventilatie voor de toekomstige slaapkamers op zolder aanleggen en daar dus ook niet afzuigen.

Volgens het bouwbesluit moet je minstens de helft van de vereiste m3 vers van buiten aanvoeren, als je graag daaraan wilt voldoen (bij renovatie geen eis) kun je dat nog doen. Dan zit je helemaal super riant.
Dat klopt niet helemaal in ons geval de kinderen kunnen op bed liggen en de ouders onder.
Het overflow van Zehnder heb ik ook naar gekeken waarbij je extra in de slaapkamers gaat inblazen met de gedachte dat het via het trapgat naar onder gaat onder de deur door. Alleen dit heeft niet mijn voorkeur, omdat mij lijkt dat:
- Slaapkamers in de winter te veel worden opgewarmd (dit zou je wellicht kunnen voorkomen door in de hal van de 1ste verdieping in te blazen)
- De lucht via trapgat uiteindelijk afkoeld en koudere lucht in de woonkamer wordt ingeblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@josp16
330 m³/h is te veel voor de normaalstand.
Toevoer:
Ik zou beginnen met 30 m³/h per ventiel te rekenen. En dan
2x op zolder
4x 1e verdieping
2x woonkamer
Dan kom je op 240 m³/h (incl de slaapkamers op zolder).

Afvoer:
54 m³/h in de badkamer (2 ventielen)
27 m³/h in het toilet (1 ventiel)
De bovenstaande lucht komt dus niet in je woonkamer.

De rest (159 m³) zuig je af in de keuken en de bijkeuken door veel kleine of iets minder erg grote ventielen.
Dat is ook gelijk de hoeveelheid die door je woonkamer stroomt en zou voldoende moeten zijn voor vier actieve personen.
Let wel op voldoende overstroomcapaciteit van hal naar woonkamer.

De afvoer op zolder moet je uiteraard schrappen. Die wil je beneden, anders krijg je te weinig luchtstroom door de woonkamer.

Als WTW zou ik er eentje van 450 m³/h kopen. 600 kan ook nog, door het overmaatse leidingensysteem hier druk ik die 600 kuub gemakkelijk door 8 ventielen.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:35
josp16 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:04:
[...]

mij lijkt dat:
- Slaapkamers in de winter te veel worden opgewarmd (dit zou je wellicht kunnen voorkomen door in de hal van de 1ste verdieping in te blazen)
- De lucht via trapgat uiteindelijk afkoeld en koudere lucht in de woonkamer wordt ingeblazen.
Verwarmen of koelen via de WTW moet je niet echt op rekenen, vooral koelen niet. Misschien dat het 1 graad warmer is door de WTW maar het meeste vanwege goede isolatie en dat er geen rooster of raam open staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:24
Waar komen die absurde getallen van 100 m3 per uur voor een slaapkamer opeens vandaan?

Dit zijn de normen over de wereld, en dat gaat om als het systeem op max draait:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2p9mVma02p7NUi_Ec8CbiqenKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wv74H2mt3rHpjLiVXKZadTU4.png?f=user_large

Figuur 14 uit RVO: Ventilatie, achtergrond van de eisen

30 m3 per uur per persoon is 8.3 liter/dm3 per seconde. Meer is erg onnodig. Bouwbesluit zegt 6.5 dm3/persoon voor meeste doelen en 4 voor winkelruimtes, 8.5 voor onderwijs en 12 voor ziekenhuis bedgebied.

Als je rekent met winkel-norm bij feestjes wordt dat 10 x 4 x 3.6 ~= 144 m3/uur voor de woonkamer en keuken.

En boven zou ik lekker voor 7 x 3.6 ~= 25 pp rekenen. x 4 bedden = 100.

Zit je dus op 250 m3/uur voor een normaal huis. Wat capaciteit boven mag maar meer dan 300/325 max is extreem overkill, dat is genoeg voor wat extra slapers en groter feest beneden. Met overflow van boven naar beneden hou je met minder lucht het nog steeds prima, zuig gewoon wat meer af in de keuken en je hebt 50 extra kuub te besteden.

Slaapkamers zou ik wel altijd met 2 ventielen aanleggen, kan prima op 1x 100/125 mm rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:00

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:37:
Waar komen die absurde getallen van 100 m3 per uur voor een slaapkamer opeens vandaan?
Waar zie je die staan dan?

Volgens mij geeft het bouwbesluit voor woningen in Nederland nergens de hoeveelheid per persoon aan.
Voor winkels e.d. ken ik het bouwbesluit niet, maar ik zou dat ook niet zomaar 1 op 1 op woningen projecteren. Ook niet bij feestjes. Ook niet deels.
In een winkel gaat elke zoveel minuten de winkeldeur open, dus dat is een hele andere situatie. In een ziekenhuis daarentegen gaat bijna nooit een deur naar buiten open en is de ingang middels sluizen van de verozrgruimten afgesloten.
Laten we ons hier richten op huizen. Waar de deuren veelal dicht blijven, maar niet altijd. En in slaapkamers meestal ook. Behalve als je er vaak uit moet om te pissen 's nachts :)

[ Voor 59% gewijzigd door Rzaan op 18-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Oke dus ik zou meer van overflow gebruik moeten maken van boven naar onder en een afzuigpunt maken in de keuken.
Is onderstaande dan correct?

Aanvoer: (240m3/h)
Zolder
2x 30m3/h = 60m3/h

1ste verdieping
4x 25m3/h = 100m3/h

Begane grond
2x 30m/h = 60m3/h

Afvoer: (240m3/h)

Badkamer
50m3/h

Toilet
25m3/h

Keuken
55m3/h

Bijkeuken
2x 55m3/h = 110m3/h

Overflow van boven naar woonkamer = (3 x 55) - (2 x 30) = 105 m3/h

Deze overflow kan denk ik niet allemaal onder de deur bij 2cm spleet, zou er dan nog een rooster in de deur of gat in de muur moeten komen?

Deze lucht die door overflow de woonkamer binnenkomt is denk ik wel wat kouder dan als ik deze direct vanuit de WTW de woonkamer in blaas, zou dit niet storend zijn?

Ik zou dus een WTW unit van 350m3/h kunnen pakken. Die zou bovenstaande makkelijk af kunnen zonder volle bak te draaien waardoor het geluid minder is, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door josp16 op 18-02-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Weet iemand wanneer de Itho HRU 200 met perilex stekker eruit zijn gegaan? Je kunt ze nu alleen met Euro stekker krijgen, dat is ook praktischer.
Maar het is alleen de leeftijd van zo'n ding in te schatten, als ze bijvoorbeeld al 3 jaar uit assortiment zijn.

Edit: Oh wacht er is een serienummer beschikbaar die staat op Juni 2022 via de site van Itho Daalderop

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 18-02-2024 20:29 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Rzaan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Waar zie je die staan dan?

Volgens mij geeft het bouwbesluit voor woningen in Nederland nergens de hoeveelheid per persoon aan.
Voor winkels e.d. ken ik het bouwbesluit niet, maar ik zou dat ook niet zomaar 1 op 1 op woningen projecteren. Ook niet bij feestjes. Ook niet deels.
In een winkel gaat elke zoveel minuten de winkeldeur open, dus dat is een hele andere situatie. In een ziekenhuis daarentegen gaat bijna nooit een deur naar buiten open en is de ingang middels sluizen van de verozrgruimten afgesloten.
Laten we ons hier richten op huizen. Waar de deuren veelal dicht blijven, maar niet altijd. En in slaapkamers meestal ook. Behalve als je er vaak uit moet om te pissen 's nachts :)
Paar reacties terug maar zeker niet de enige:

Je gewenste ventilatie hoeveelheid is ongeveer 60% van de maximale capaciteit berekende capaciteit. Dus slaapkamer 60m3/h dan laten aanleggen en berekenen op 100m3/h.

Ik zie dit steeds vaker in dit topic en nee, dit heb je niet nodig in een woonhuis.

Bouwbesluit is te Googlen, aansturingstabel 3.28 https://rijksoverheid.bou...[35]/hfd3/afd3-6/par3-6-1

De per m2 norm voor woningen is een noobified versie van de commerciele. Leuk dat winkeldeuren open kunnen maar ook in grote complexen en winkelcentra a la Westfield waar dat niet van toepassing is wordt gewoon met 4l/s/persoon gerekend. Dat is voldoend, punt.

En ik geef niet voor niets normen over de wereld dat RVO / ministeries hebben gebruikt voor bepalen norm NL als vergelijking. 6.5 van Nederland zit vrij hoog.

Op stand max zou ik in slaapmakers niet meer dan 6.5 x 3 x 3.6 = 70 m3 toevoeren, maar 60 is ook goed. En stand 2 ergens rond 6.5 x 3 x 3.6 = 47 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
josp16 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:55:
Oke dus ik zou meer van overflow gebruik moeten maken van boven naar onder en een afzuigpunt maken in de keuken.
Is onderstaande dan correct?

Aanvoer: (240m3/h)
Zolder
2x 30m3/h = 60m3/h

1ste verdieping
4x 25m3/h = 100m3/h

Begane grond
2x 30m/h = 60m3/h

Afvoer: (240m3/h)

Badkamer
50m3/h

Toilet
25m3/h

Keuken
55m3/h

Bijkeuken
2x 55m3/h = 110m3/h

Overflow van boven naar woonkamer = (3 x 55) - (2 x 30) = 105 m3/h

Deze overflow kan denk ik niet allemaal onder de deur bij 2cm spleet, zou er dan nog een rooster in de deur of gat in de muur moeten komen?

Deze lucht die door overflow de woonkamer binnenkomt is denk ik wel wat kouder dan als ik deze direct vanuit de WTW de woonkamer in blaas, zou dit niet storend zijn?

Ik zou dus een WTW unit van 350m3/h kunnen pakken. Die zou bovenstaande makkelijk af kunnen zonder volle bak te draaien waardoor het geluid minder is, toch?
Je hebt nu alles uitgerekend op stand 2, normaal bedrijf. Nu doe je alles 150% en dat is je maximale flow op stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
josp16 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Dat klopt niet helemaal in ons geval de kinderen kunnen op bed liggen en de ouders onder.
Het overflow van Zehnder heb ik ook naar gekeken waarbij je extra in de slaapkamers gaat inblazen met de gedachte dat het via het trapgat naar onder gaat onder de deur door. Alleen dit heeft niet mijn voorkeur, omdat mij lijkt dat:
Ook als de kinderen in bed liggen geldt dit; of de kinderen nu naast je zitten op de bank of er slapen er 2 maakt voor t vies zijn van de lucht niet uit.

Zehnder blaast met zijn overflowen extra tov bouwbesluit. En in feite is dit ook wat jij van plan bent! Het overflowen werkt al als je de slaapkamers van bouwbesluit (domweg te weinig per persoon, tenzij je balxalen hebt als slaapkamers) ophoogt naar die 30m3/h in normaalstand. Je hoeft dus niet nog verder omhoog in de slaapkamers.

Het alternatief is dat je zowel in de slaapkamers als in de huiskamer apart 30m3/h per persoon inblaast. Dan warmen de slaapkamers net zoveel op (nouja; iets minder omdat het totaal aan lucht wat ververst wordt groter is.)

Als jouw hal niet aan een ongeisoleerde buitenmuur zit zal hij al snel warmer zijn dan 15 graden, denk dat het met die koude lucht wel mee zal vallen.

Edith: Veel mosterd zie ik nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
w00key schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Paar reacties terug maar zeker niet de enige:

Je gewenste ventilatie hoeveelheid is ongeveer 60% van de maximale capaciteit berekende capaciteit. Dus slaapkamer 60m3/h dan laten aanleggen en berekenen op 100m3/h.

Ik zie dit steeds vaker in dit topic en nee, dit heb je niet nodig in een woonhuis.

Bouwbesluit is te Googlen, aansturingstabel 3.28 https://rijksoverheid.bou...[35]/hfd3/afd3-6/par3-6-1

De per m2 norm voor woningen is een noobified versie van de commerciele. Leuk dat winkeldeuren open kunnen maar ook in grote complexen en winkelcentra a la Westfield waar dat niet van toepassing is wordt gewoon met 4l/s/persoon gerekend. Dat is voldoend, punt.

En ik geef niet voor niets normen over de wereld dat RVO / ministeries hebben gebruikt voor bepalen norm NL als vergelijking. 6.5 van Nederland zit vrij hoog.

Op stand max zou ik in slaapmakers niet meer dan 6.5 x 3 x 3.6 = 70 m3 toevoeren, maar 60 is ook goed. En stand 2 ergens rond 6.5 x 3 x 3.6 = 47 m3.
Ik zou het mal vinden als mijn kinderen op school betere lucht krijgen dan thuis, waar ze spelen, slapen en (mogelijk ooit met hangen en wurgen wat huiswerk.)
Daarom; 30 m3/h pp op normaalstand = 90 in een tweepersoons slaapkamer nominaal.

En met overflowen kan dat ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De link gaat over commerciële gebouwen.
Zoals ik al eerder zei: Volgens mij is er in het NL'se bouwbesluit nergens het aantal dm3/s per persoon te vinden.
Schandelijk genoeg, daar niet van.

Wat nu de precieze hoeveelheid is die goed is, is lastig te bepalen.
Ik vind de Duitse norm wel ok, en die gaat volgens mij uit van 30 m3/h per persoon in stand 2.
Als je weinig weegt zal het overkill zijn; ben je aardig gezet dan is het wellicht te weinig.

Wat je verder doet, zoals het projecteren van de winkelnorn op feestjes (10 x 4 x 3.6 ~= 144 m3/uur voor de woonkamer en keuken) gaat denk ik echt niet werken. Als wij hier in onze grote woonkamer met keuken bezig zijn, dan zie je de CO2 waarden snel naar boven schieten. Onze ventilatie werkt nog niet (i.v.m. stof van verbouwing) Lijkt me stug dat je dan met 10 mensen in een ruimte ne met 144 m3/uur de boel onder controle houdt.
Ik heb het nog nooit gemeten, maar het zou mij benieuwen. Wellicht dat @Andrehj dit ooit gemeten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:14:
Ik heb het nog nooit gemeten, maar het zou mij benieuwen. Wellicht dat @Andrehj dit ooit gemeten heeft.
Vorig jaar hadden we met oud en nieuw bijna een etmaal lang zo'n 14 personen in de woning. 's Nachts ging dat nog redelijk met de WTW op 450 m³/h (hoger ging niet vanwege slapers in de naastliggende kamer). Overdag (met veel personen in de woonkamer) had ik gewoon de kookafzuiging erbij aan staan, met een extra raam open, of de toevoer vanaf de garage. Daarmee hield ik de CO2 onder de 1000 ppm, wat in zo'n geval toch prima lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:52:
[...]

Vorig jaar hadden we met oud en nieuw bijna een etmaal lang zo'n 14 personen in de woning. 's Nachts ging dat nog redelijk met de WTW op 450 m³/h (hoger ging niet vanwege slapers in de naastliggende kamer). Overdag (met veel personen in de woonkamer) had ik gewoon de kookafzuiging erbij aan staan, met een extra raam open, of de toevoer vanaf de garage. Daarmee hield ik de CO2 onder de 1000 ppm, wat in zo'n geval toch prima lijkt.
Is nog knap.
Maar dat geeft wel aan dat je met 10 personen en 144 m3 afzuiging per uur never nooit op waarden onder de 1.000 ppm kunt uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
https://www.engineeringto...ntration-rooms-d_692.html

Voor slapen, q=0.013, 2 mensen en 48 m3 per uur verversen (dus die 6.5L norm), zit je op 942 ppm.

Voor een feest, mens in rust, q=0.02 x 10 personen, 4L/s dus winkel norm, zit je op 1700 ppm. Ja is wat hoog. Nee ik ga geen 340 m3 ventileren of 7 ventielen plaatsen in de woonkamer voor 1000 ppm, ben je gek. Daar zijn andere oplossingen voor. En straks ga je me vragen om ook te plannen voor 12, 14 etc personen, wat als opa ook koffie en gebak wilt hè? Ik blijf niet ventielen toevoegen.

De afzuiging die direct naar buiten gaat voert 600 m3 af, ik laat hem wel zachtjes draaien (2-300 m3 dus) en trek dan uit de alle kieren en naden wel dat laatste beetje lucht naar binnen. En anders heeeel ouderwets de tuindeur open, of een raampje, er zitten niet voor niets een plissehordeur en vaste horren in. Voor die 1 dag elke paar maanden dat we met zn tienen of meer zijn is dat prima.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 19-02-2024 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
ZonnigY schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Ik zou het mal vinden als mijn kinderen op school betere lucht krijgen dan thuis, waar ze spelen, slapen en (mogelijk ooit met hangen en wurgen wat huiswerk.)
Daarom; 30 m3/h pp op normaalstand = 90 in een tweepersoons slaapkamer nominaal.

Scholen zijn gebonden aan veel striktere eisen dan een woonhuis. Ventilatie, sanitair, brandveiligheid, alles is strikter.

Wat je wilt, tuurlijk mag je 600 m3 ventileren in een rijtjeshuis, maar dat is zeker niet wat nodig is. En weer een voorbeeld van: waar komen opeens die idiote capaciteit voor een slaapkamer vandaan.

90 m3/uur per slaapkamer is idioot als 48 voldoende is voor < 1000 ppm, 70 op stand max is al ruim (+50%). Daar ga je nogmaals 30% overheen en +88% op wat nodig is voor 1000 ppm.

Als je zo rekent kom je gauw op een idioot groot systeem uit en enorm veel buizen en ventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59

breinonline

Are you afraid to be known?

ZonnigY schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Tot zover de theorie. Tijdens corona zijn op veel scholen metingen verricht en bleek de ventilatie niet op orde. Wegens gebrek aan geld, monteurs en misschien ook prioriteit is dat zeker op de helft van de scholen nog niet aangepast. Zo zitten ze dus midden in de winter nog steeds met de ramen open en de verwarming extra hard aan :N

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4XYDGOsiFkd_QGECkHMYcJDZbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ameP6K9KXIzF5aZ9SLrIrUT.jpg?f=fotoalbum_large

Link: https://www.komfortlüftung.at/fileadmin//userdaten/dokumente/ratgeber-komfortlueftung-2020.pdf

Dat heb ik een beetje aangehouden met mijn design. Wat je niet moet vergeten is dat je in stand 2 normaliter (bijna) altijd staat. Alleen als je weg bent zet je hem eventueel in stand 1, en misschien tijdens een feestje/koken op stand 3. Als je slaapt moet hij op stand 2 staan en voldoende ventileren dat je onder de 22dB blijft en zo'n 50-60m3/h ventileert voor 2 persoonskamer. Je kan overdesignen en zeggen dat je op stand 3 onder de 22dB wil blijven (waar ik denk dat soms de adviezen in dit topic vandaan komen). Maar, stand 3 is een "uitzondering" dus lijkt me overkill om dat als standaard te designen. Je hoeft niet 90m3/h te ventileren in een slaapkamer, tenzij je daar met meer dan 2 mensen slaapt :).

Met betrekking tot mijn eigen installatie: nu bezig met mijn filterbox en hopelijk kunnen ze binnenkort de gaten boren. Dan kan ik echt gaan beginnen :) Laatst wat bezig geweest met armaflex 90 graden bochten snijden en kijken hoe goed dat ging. Lesson learned: de template voor 90 graden bocht is incl. een stuk recht. Dus niet alleen het bocht gedeelte zonder de SAFE aansluiting. Even kijken hoe ik dit precies ga oplossen. Waarschijnlijk een stuk afsnijden nadat ik een volledige bocht heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
w00key schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:55:
[...]

Scholen zijn gebonden aan veel striktere eisen dan een woonhuis. Ventilatie, sanitair, brandveiligheid, alles is strikter.

Wat je wilt, tuurlijk mag je 600 m3 ventileren in een rijtjeshuis, maar dat is zeker niet wat nodig is. En weer een voorbeeld van: waar komen opeens die idiote capaciteit voor een slaapkamer vandaan.

90 m3/uur per slaapkamer is idioot als 48 voldoende is voor < 1000 ppm, 70 op stand max is al ruim (+50%). Daar ga je nogmaals 30% overheen en +88% op wat nodig is voor 1000 ppm.

Als je zo rekent kom je gauw op een idioot groot systeem uit en enorm veel buizen en ventielen.
90 m3/uur in de ouderslaapkamer op stand max; 45 m3/uur in de kinder slaapkamers. Een rijtjeshuis (1 ouderslaapkamer, 2 kleinere op de verdieping + 2 op zolder) komt dan op 270 m3/uur. Alleen een extra ventiel op de ouderslaapkamer.

Wat je meer doet in de slaapkamers hoef je minder in de huiskamer aan te voeren dmv overflowen. Meestal hoef je zelfs helemaal niet apart toe te voeren in de huiskamer.

270m3/uur is toch niet idioot groot? In ieder geval bij lange na niet die 600m3/uur die jij er van maakt.

Ik zit ook liever op 800/900 ppm. Vanaf 1000 ppm kun je al meten in cognitieve testjes dat mensen dan minder gaan scoren, dit is dus een hele optimistische grens om aan te houden. Wie weet wat het op de lange termijn doet met je gezondheid. En als meer ventilatie mij op deze manier (dus meer aanvoeren op slaapkamers en meer overflowen) geen nadelen geeft (geen extra grote buizen, amper extra ventielen, geen extra grote unit); waarom niet! Ook fijn als over 20 jaar de co2 buiten weer 50 ppm is opgelopen.

[ Voor 39% gewijzigd door ZonnigY op 19-02-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Nu dat ik het plan van de luchtstromen heb ben ik naar de WTW units aan het kijken.
Ik heb een lijstje verzameld wat ik wil uitzoeken zijn er nog punten die ik gemist heb en hieraan kan toevoegen?
  • Capaciteit
  • Geluid
  • Uitvoering aansluitingen
  • Enthalpiewisselaar
  • Bypass
  • Voorverwarmer
  • Ingebouwde CO2 & RV
  • Vraag gestuurd ventileren (Indien aanwezig optie moet ook uit te schakelen zijn)
  • Thermisch rendement 
  • Constant flow
  • Bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!
josp16 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:08:
Nu dat ik het plan van de luchtstromen heb ben ik naar de WTW units aan het kijken.
Ik heb een lijstje verzameld wat ik wil uitzoeken zijn er nog punten die ik gemist heb en hieraan kan toevoegen?
  • Capaciteit
  • Geluid
  • Uitvoering aansluitingen
  • Enthalpiewisselaar
  • Bypass
  • Voorverwarmer
  • Ingebouwde CO2 & RV
  • Vraag gestuurd ventileren (Indien aanwezig optie moet ook uit te schakelen zijn)
  • Thermisch rendement 
  • Constant flow
  • Bediening
Geen enkele wtw heeft een ingebouwde co2 meter (uitgezonderd wellicht Itho Quality Flow, maar daar hoor je niet voor niks niets meer van...), omdat de sensor dan een soort gemiddelde van de woning zou meten ipv het niveau in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Eerst even bepalen of je een enthalpie wisselaar wilt, zo ja dan beperkt dat de opties flink. Voorverwarmer wil je eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
P5ycho schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:30:
Eerst even bepalen of je een enthalpie wisselaar wilt, zo ja dan beperkt dat de opties flink. Voorverwarmer wil je eigenlijk altijd.
Daar ben ik me nog over aan het inlezen, maar ik ben wel geschrokken van de verhalen in nieuwbouw huizen met zo'n lage luchtvochtigheid in huis.

Welke beperkingen heb je met een enthalpie wisselaar?

Voorverwarmer lijkt me idd een must have. Weet niet of deze standaard op een WTW zit of optioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Beperkingen? De prijs is hoger. Het thermische rendement is lager, maar omdat je ook vocht uitwisselt waar energie in zit is dat alleen op papier een verschil.

De lage luchtvochtigheid in de winter is gewoon een gevolg van goed ventileren. Dat is met een systeem C niet anders. Koude buitenlucht die opgewarmd wordt heeft nu eenmaal een lage relatieve luchtvochtigheid. de uitgaande lucht zal juist zeer vochtig zijn na afkoeling. Dat condenswater gaat het riool in, tenzij je dus een enthalpiewisselaar hebt. Je behoudt dan 75% van normaal verloren gegane vocht.

De sommige merken hebben de voorverwarmer optioneel. Als je bouwt volgens het bouwbesluit en/of energielabel wilt aanvragen dan is een wtw zonder voorverwarmer geen punten waard, dus altijd wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Het viel me op dat er perilex en euro aansluitingen mogelijk zijn. Ik ging zelf uit van euro, maar nu de zolder helemaal open is kan ik ook een perilex aansluiting maken. Heeft dat nog voordelen tov eurostekkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 10:32

Bravo

Second Best

Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:24:
Het viel me op dat er perilex en euro aansluitingen mogelijk zijn. Ik ging zelf uit van euro, maar nu de zolder helemaal open is kan ik ook een perilex aansluiting maken. Heeft dat nog voordelen tov eurostekkers?
Voor het geval dat je zelf de WTW wil aansturen is het voordeel met een perilexstekker dat je met eigen logica direct de WTW kunt aansturen door de standen 1/2/3 te forceren. Je bent dus niet afhankelijk van 0-10V input of via de radiofrequentie (RF) die de fabrikant (voor extra geld) plaatst. Maar je beperkt je wel tot deze drie standen.

Zijn er meer ventilatiestanden mogelijk als je de interne logica gebruikt?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je kunt Perilex gebruiken om te voeden en een 3standenschakelaar aan te sluiten, maar dat is geen universeel iets. Mijn Brink Renovent HR heeft een eurostekker en een losse 3 standen aansluiting bijvoorbeeld. Zehnder gebruikt een eigen communicatiebus. Anderen gebruiken RF.
Ik zou zelf geen moeite doen met perilex als je het nog niet hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@Bravo @P5ycho bedankt! Dan laat ik het lekker zo, scheelt weer een extra buis en kabel trekken. Ik heb nog geen unit, dus dan kan ik daar nog wel rekening mee houden. Veel slimmer dan een RH meter in de badkamer afvoer en een 3 standen schakelaar naast de unit hoeft het voor mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Probeer wel nog even na te denken hoe makkelijk je stad 3 aan kunt zetten als je bezoek hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:37
@josp16 de beperking van enthalpie ligt wat mij betreft vooral in het aanbod: het aantal wtw units met een (optionele) enthalpie wisselaar ligt een stuk lager dan wtw units met een reguliere wisselaar.

Omdat ik zelf ook interesse heb in een centraal WTW systeem heb ik recent onderstaand lijstje gemaakt van wtw units met een (optionele) enthalpie wisselaar. Daarbij heb ik grofweg gezocht in de debietklasse 350-500m3/h. Dus mijn lijstje is daarop gebaseerd (met 1 uitzondering en dat is de Vasco Compact 225 LEH).
Mijn lijstje is vast niet 100% compleet. Maar wat ik al wel gezien heb is dat de beschikbaarheid in Nederland van veel enthalpie modellen matig is als je hem via een webshop o.i.d. wilt kopen. Uitzondering hierop zijn de units van Zehnder en Brink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uqyn8PSPdv-aYRHxCmPSntFf2ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXp8o3KuNWHwDaPLGiiVEtJk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-06 11:39
Hallo allemaal,

Dankzij een aantal mensen die voor mij hebben gereageerd in mijn verduurzamingstopic, ben ik hiernaartoe verwezen voor een WTW systeem.

Ik heb onlangs een vrijstaande woning uit 1993 gekocht en ben van plan om een WTW systeem te installeren, aangezien ik van plan ben om "alles" open te halen.
Helaas ben ik niet erg bekend in de wereld van WTW-systemen, ondanks dat ik de openingspost en verwijzingen naar andere forums meerdere keren heb gelezen.
Nu merk ik dat ik nog steeds moeite heb met het starten van een zinvolle dialoog met jullie, waaruit ik overwegingen kan halen die relevant zijn voor mijn situatie.

Hoe kan ik het beste beginnen en wat heb ik nodig om een zinvolle discussie op gang te brengen over welke overwegingen ik moet maken voor mijn specifieke situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:00
@BaBoK Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Ik zou zeggen, plaats eens wat plattegronden en foto's. Dan komt het vanzelf wel op gang denk ik. Waar zou je bijvoorbeeld de unit willen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BaBoK schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:54:
Hoe kan ik het beste beginnen en wat heb ik nodig om een zinvolle discussie op gang te brengen over welke overwegingen ik moet maken voor mijn specifieke situatie?
Ik zou beginnen met het lezen van dit topic. Dan zijn 99% van je vragen waarschijnlijk al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Andrehj schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Ik zou beginnen met het lezen van dit topic. Dan zijn 99% van je vragen waarschijnlijk al beantwoord.
Was net allerlei posts van je aan het lezen, tot 10 minuten geen idee bij wat voordelen van een WTW unit zijn en wat ik ook belangrijk vind wat het bespaard.
Al is dit ook weer wat minder van belang omdat ik nu de mogelijkheid heb ivm verbouwing en over een jaar niet meer.
Dan de ramen of zonnepanelen uitstellen of in fases..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
perslucht schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:21:
@BaBoK Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Ik zou zeggen, plaats eens wat plattegronden en foto's. Dan komt het vanzelf wel op gang denk ik. Waar zou je bijvoorbeeld de unit willen plaatsen?
Thanks voor je reactie, ga ik doen, ik ga eerst nog wat verder verdiepen zodat ik niet hoef te starten met de vraag wat biedt het me voor voordelen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 20:19
Per verdieping een schetsje van de kamers en gezinssamenstelling/beoogd gebruik van ruimtes delen. En bedenk: een wtw unit is zo groot als een wasmachine, zo niet groter, dus helpt het ook wel als je mogelijke locaties daarvan aangeeft.

Vervolgens per ruimte een minimaal debiet vaststellen:
Hier wordt het volgende aangehouden:
Afzuiging: Wc: 25 m³/hr, badkamer 50 keuken 75. (Fornuis moet apparte afzuiger direct naar buiten, die telt niet mee)
Aanvoer: 30 m³/hr per persoon. (In de standaard situatie) dat betekent in een gezin van 4 dus 120m³ aanvoer in de woonkamer, maar ook 2 x kinderkamers 30m³ en een ouderkamer 60m³.
In mijn voorbeeld heb je dan dus 240 m³ aanvoer nodig in de normaalsituatie (stand 2/3 van wtw).
De minimaal benodigde afvoer is minder, dus je kan kiezen waar je meer afvoer wil zodat aanvoer en afvoer in balans zijn. Ook zou je er voor kunnen kiezen om ruimtes die je wel wil ventileren, maar niet tegelijk met slapen/woonkamer gebruikt te gaan afzuigen. (Washok bijvoorbeeld).
Qua capaciteit wtw: Voor bijzondere situaties: bezoek, douchen, tijdens wc gebruik, moet je 'over'capaciteit hebben. Bouwbesluit zegt 50%, ik zou voor een retrofit dat meer als richtlijn zien en ook met 45% genoegen nemen maar je hebt mensen die bigger=better vinden.
Nu weet je de capaciteit die je unit moet hebben. (1.5x240m³=360m³/hr in mijn voorbeeld).
Volgende stap is een buizenplan. Bedenk hoe belangrijk stilte voor je is. Heel belangrijk: max 2m/s in je buizen, zelfs tijdens max capaciteit. Matig/niet belangrijk: max2.5 m/s bij normale stand. Zelfde geldt voor ventielcapaciteit. Mensen die het stil willen hebben houden 50 als max voor aanvoer en 75 voor afvoer aan. Ook lengte van je buizen, materiaal, aantal verlopen/bochten en plek in huis maken uit, aangezien de totale drukval in je systeem bepaalt hoe hard je machine moet pompen. (Zover ben je nog niet, maar bedenk wel dat luchtbuizen groot zijn. Er zijn hier mensen die 200mm diameter vanuit de machine minimaal vinden. Ik neem genoegen met 150mm voor de hoofdleiding en vernauw voor 100m³/hr naar 125mm)

Kijk maar hoever je komt en deel je stappen. Men helpt graag maar heeft wel info nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threbez
Voordeel van een wtw is dat je door ventileren veel minder warmte verliest. Normale ventilatie betekent dat je voor elke m³ lucht die je ventileert zowel een warme m³ naar buiten gaat, als een koude m³ binnenkomt. Daar verlies je in de winter significant energie mee. Of je stopt met ventileren maar dan krijg je een ongezond leefklimaat en/of schimmel/stank/vocht.
Met een wtw gebruik je de warmte van de lucht die naar buiten gaat, om de lucht die binnenkomt op te warmen. Daardoor stoot je koude lucht uit naar buiten, en kan je warme lucht inblazen. (Zorg dat je aanvoer en afvoer van de buitenlucht ver uit elkaar zitten. Bij voorkeur andere dakvlakken.).
Mooie extra feature is de bypass: in de zomer wil je snachts zo koel mogelijke lucht van buiten naar binnen blazen. Op dat moment wordt de warmtewisselaar juist niet gebruikt zodat de warme lucht vanuit het huis direcht naar buiten gaat zónder eerst de lucht die naar binnen komt op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Laatst online: 22:09

Pizzalucht

Snotneus.

Wat betreft de bypass. Hoe weet de unit eigenlijk wanneer de bypass in moet gaan? Gaat dat op basis van max temp oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Threbez
Er zitten temperatuursensoren in voor de buitenlucht die er in gaat (daarvan wordt aangenomen dat dat de buitentemperatuur is) en de afgezogen binnenlucht (daarvan wordt aangenomen dat dat de binnentemperatuur is).
Wanneer de afgezogen binnenlucht warm is, én de buitenlucht die wordt aangezogen koud(er) is, gaat de bypass open. Overdag, wanneer het huis koeler is dan de buitenlucht zal 'ie dus weer dicht gaan om de koelte vast te houden. Op dat moment koel je de verse lucht met de koele 'vieze' huislucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@Threbez heel erg bedankt voor de reactie.
Zal de installatie van een WTW-systeem voorkomen dat er geen condens meer optreedt aan de binnenkant van het dubbelglas (uit 1992) op de slaapkamer? Of is dit voornamelijk afhankelijk van het binnen- en buitenklimaat?

EDIT:
Kan ik ditzelfde systeem voor de slaap/woonkamer/keuken ook gebruiken in de badkamer als afzuiging bij de douche?
Of is dit weer een volledig apart WTW systeem?

[ Voor 24% gewijzigd door BaBoK op 20-02-2024 22:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Vocht aan de binnenkant van het glas betekent slecht glas en/of veel vocht in je woning.
De temperatuur van het glas aan de binnenzijde en de luchtvochtigheid in de kamer bepaalt samen of er condens optreedt. De glastemperatuur aan de binnenkant is een functie van buitentemperatuur en isolatiewaarde glas.
Luchtvochtigheid neemt toe als je slecht ventileert, de slapende mens ademt vocht uit dat dan niet afgevoerd wordt.

Het is een centrale balansventilatie. 1 doos voor heel je huis, aanvoer+afvoer+warmteterugwinning. Alle vertrekken doen dus mee. Ook de badkamer. Bijna alle units hebben een vochtsensor ingebouwd en gaan automatisch harder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Ik wil een Itho HRU 200 in eerste instantie toepassen op een kleine woonkamer en compacte badkamer. Gezien de kleine ruimtes (27m2 en 5m2) wil ik hem vooral in stand 1 hebben draaien (zo af en toe 2). Hogere standen hoop ik niet nodig te hebben en ik wil eigenlijk per ruimte maar 1 aanvoer en afvoer ventiel hebben, dus met hogere standen ga je snel over limiet per ventiel heen.

Uit de HRU 200 komt 125mm buis. Voor nu zou ik deze 125mm af willen takken de badkamer met een kleinere diameter.
Hoewel ik later wellicht met verdeelbox ga werken als ik de slaapkamers erbij betrek, wil ik het voor nu simpel houden en hiermee ervaring op doen. En dan erop verder bouwen.

Ik wil eigenlijk een 125mm rechtdoor naar/van de woonkamer laten gaan, en daar dan 90 graden op aftakken met een 100mm buis of nog iets kleiner naar badkamer. En dan verwacht ik nog wat verder af te regelen met de ventielen in de badkamer.
Ik weet dat er allerlei Y achtige splitsing stukken zijn, maar ik wil niet dat de toevoer hard loopt te drukken op allebei, en dat ik dan alles met het badkamer ventiel moet regelen.
Of is dit een onzinnige gedachte en zou ik wel die mooie splitsers moeten nemen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 10:53
Wij hebben nu zo 'n jaar of 3 een wtw van Zehnder (Q350)
Nu zit daar voor de luchtafvoer een geveldoorvoer aan (zoiets)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yANz8jyJviAPXCsyi-AtRMfCmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xtWTMxBJIm6ZHXupfTTofWjg.jpg?f=user_large
Maar nu de gevel toch wel behoorlijk groen begint te worden onder deze afvoer zit ik eraan te denken om deze een wijziging te geven naar zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK7B5mi9OU5BqQKVuMP9LYoX9zM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DL3xuCZiwAIZR7ebQOWrwiXe.jpg?f=user_large
Heeft iemand ervaring met deze ?

• P5ycho
Waarom niet even de aanslag weghalen met schoonmaakazijn, of zelf een rubberen flapje eronder monteren? Ik zie dat flapje als enige verschil namelijk.

• Woe12
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
Hi allen, wij krijgen in onze nieuwbouwwoning balansventilatie met WTW.
Weet iemand of het onverstandig is om de ventielen te vervangen voor instucbare ventielen? Uiteraard geven bedrijven met commercieel oogpunt mij aan dat het de werking verder niet beïnvloed.
Het enige minpunt die ik kon vinden is dat bij de ventielen die erin zitten je de luchtstroom een richting kan geven. Ik zie instucbare ventielen waarbij dat niet mogelijk is. Weet iemand nog andere nadelen? Wellicht qua onderhoud? Of ik lees in dit topic ook iets over weerstand (maar daar heb ik niet zo veel verstand van wat dit voor effect kan hebben)? Alvast heel erg dank!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 21-06 11:19
Woe12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:10:
Weet iemand nog andere nadelen? Wellicht qua onderhoud?
De instucbare ventielen zijn eigenlijk nooit inregelbaar en heb je een regelklep nodig om dat te doen. Die zal geplaatst moeten worden.

Instucbaar zal inderdaad meestal niet stuurbaar zijn, maar je kiest dan ook een ventiel die het beste bij de locatie past of op een plek die goed is voor het ventiel.
Voor instucbaar is het opletten dat je het wel kan schoonmaken, maar dat kan mogelijk ook van de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@cowboy02 Dat is wel een interessante case voor Tweakers die een nieuwe installatie aan het ontwerpen zijn: De uitstromende lucht bevat vaak veel vocht, wat bij koud weer zal condenseren en daardoor die groene aanslag op je gevel veroorzaakt.
Dit spreekt voor een afvoer door je dak. Die afvoerpijpen zijn vaak wat langer en zitten wat hoger, bovendien droogt je dak door de zon die er (soms) op komt beter, en, zeker als je geglazuurde pannen hebt, zijn dakpannen minder gevoelig voor mosgroei dan een bakstenen gevel.

Beste configuratie is dus:
- Aanvoer in een gevel (liefst op het noorden ivm opwarming in de zomer).
- Afvoer door het dak.

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 20:24
Voor de ventilatie heb ik een spirobuis van 160mm wat achter het wc frame langs moet. Helaas heb ik geen 16 centimeter achter frame, 14 cm lukt misschien wel.

Zou ik dit kunnen oplossen door een vierkant (instort)kanaal te gebruiken?
https://www.ventilatielan...naar-diameter-160mm/5272/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Joove schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:18:
[...]

De instucbare ventielen zijn eigenlijk nooit inregelbaar en heb je een regelklep nodig om dat te doen. Die zal geplaatst moeten worden.
Wij hebben een instucbaar ventiel en daarvan regel je de instroom door openingen te vullen met stukken isolatie.
De conus zit vast met magneten, dus die kun je er in zijn geheel uitpakken.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/static/uploads/pictures/normal/demper-instucbaar-ventiel_12563763856321.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:00
Ik heb laatst ook twee instucbare ventielen gemonteerd. Deze waren voorzien van 'regelaars' gemaakt van een soort schuim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjILRGDWxAulbZKO8hYVq1iHdN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91odIWEcVH2IOAjIZo1OMR0m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
Andrehj schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:05:
@cowboy02 Dat is wel een interessante case voor Tweakers die een nieuwe installatie aan het ontwerpen zijn: De uitstromende lucht bevat vaak veel vocht, wat bij koud weer zal condenseren en daardoor die groene aanslag op je gevel veroorzaakt.
Dit spreekt voor een afvoer door je dak. Die afvoerpijpen zijn vaak wat langer en zitten wat hoger, bovendien droogt je dak door de zon die er (soms) op komt beter, en, zeker als je geglazuurde pannen hebt, zijn dakpannen minder gevoelig voor mosgroei dan een bakstenen gevel.

Beste configuratie is dus:
- Aanvoer in een gevel (liefst op het noorden ivm opwarming in de zomer).
- Afvoer door het dak.
Maar je wil ook je leidingen zo kort mogelijk houden (i.v.m. koudebrug). Wat ik zag op die duitse fora was dat ze een grille gebruiken met rechte lamellen (dus recht vooruit blazen). Ben wel benieuwd of ik hier ook last van ga krijgen, want bij mijn combi-grille is er een "condensafvoer" ongeveer een paar cm van de muur af. In theorie druppelt het dus gewoon naar beneden, maar wie weet...

Dat is trouwens het alternatief (zoals ook getoond door @cowboy02 ), een kleine condensafvoer i.p.v. meteen bij de muur afvoeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaldair
Nu een update over mijn filterbox. Die is zo goed als af. Kleine in-post tutorial, zonder daadwerkelijke praktijk kennis of hij goed gaat werken:

Benodigdheden:
1 EPP thermobox
XPS plaat (ik heb een hobby stuk gekocht)
UHU POR (piepschuim-lijm)
1x Aufnahmerahmen verz. Stahlblech (305x305x72mm m. Dichtung) (ik wilde er eerst met 2 werken, maar uiteindelijk gekozen voor:)
3x op maat gemaakte aluminium U-profielen (30x15x2mm)
Aluminiumtape
2x Lindab ILF (vrouwtjesmaat flens, i.t.t. alle mannetjesmaat die je hier kan kopen. Gekocht via sparpaavvs.dk). Dit geeft een goeie (dichte) aansluiting van spiro op doos en zorgt ervoor dat je bijv. een hulpstuk rechtstreeks in de doos kan steken.

1) eerst gat uitsnijden voor de ILF met zakmes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNsCpE9MVrj51AQMbsI64zwgGtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ldUBjwQg6M519PEcgelf9ES.jpg?f=fotoalbum_large
2) ILF met UHU POR verlijmen en door het gat duwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-F7plO5XpZQPABC1OejETUOJrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiKnOXz23SSmZOUfuyIn2yZb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prmlagx2_QCp2vjOT84jPqITvB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJ8Aqi7de0je1VdXXkE5elok.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju2kVhTHpxrwdWIbWk3G0-3gtwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5yDicLJkNf6yKCxRHgo3Ike.jpg?f=fotoalbum_tile

3) Aufnahmerahmen plaatsen m.b.v. XPS "koppelstuk":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7HW5kHDXzPRjsZFZZ6Lhosr5DM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2hmD7vvydUHrXPVEyqJFQHT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSHqci-2ds2qMpbwqF4_n6S_GH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWg3lkrUf4jqtXb2Ghe8V5NA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_Mp9o3CVhL28jABF0oqNqyYAtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Xj9FGfoK1q5c0Ucx4nFWfqU.jpg?f=fotoalbum_large

4) U-stukken ook plaatsen m.b.v. XPS tussenstukken. Dit kon misschien makkelijker...nu was het iets teveel gepriegel met de XPS op maat snijden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiJeT7kC8Bl0Vg6rONz-FIACWhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b14ixRcQtyI4WdNJuWdAon9R.jpg?f=fotoalbum_large

5) Alles luchtdicht aftapen met aluminiumtape:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnnV2yfH85RtNWhLIHCEGk7S3AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqjYbqG7AEwqJS57MuxYNRKe.jpg?f=fotoalbum_large

6) Filtertje (36cm) erin plaatsen. Ik hoop dat een 50cm misschien net past. Onderin komt nog een F9 filter (in het raamwerk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVrbc6ccQdI6zBsyO-S-iUjBl6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8L21fPNYDJCbcSc9mDeO4be.jpg?f=fotoalbum_large

Open acties die ik nog moet uitvoeren om het geheel af te ronden:
a) stukje rubber o.i.d. in U-profielen zetten om luchtdicht af te sluiten. Ik heb een stuk liggen van 5mm maar ben bang dat dat teveel weerstand gaat geven. Misschien iets van "tochtstrip" kopen van 3mm ofzo om het te realiseren.
b) aluminium profiel verlijmen aan de buitenhoeken van de doos. Ter extra versteviging.
c) Spanband gebruiken om doos goed dicht te trekken. Alhoewel de "standaard-sluiting" al best luchtdicht afsluit.
d) kijken hoe ik met armaflex/EPP het "gat" van het handvat aan de buitenkant kan afdichten. Als dit nu niet goed aansluit verwacht ik op een paar plekjes condens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMDustrSzsh6AXeS6l7eVBZE-O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJ8Aqi7de0je1VdXXkE5elok.jpg?f=fotoalbum_large
e) Doos aansluiten op ventilatiekanalen en zien of hij werkt. Maar, de gaten moeten nog geboord worden dus dat laat even op zich wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Voor mijn woning overweeg ik de Zehnder ComfoAir Q350 ERV wtw unit.*
Nu heb ik een tweetal vragen:
  • Als dakdoorvoeren denk ik de Ubbink Ventus 180/200mm te gaan gebruiken. De Q350 heeft aansluitingen van 160mm intern en 190mm extern. Zouden jullie de buizen voor de buitenaanslutingen in 180mm of 200mm intern uitvoeren? 200mm voor de max 350m3/h die de Q350 kan leveren lijkt wat overdreven of is het toch de moeite?
  • Voor de Q350 heb ik in gedachte om de Zehnder Comfo Connect Lan C er bij te kopen. Hiermee zou ik dan de bediening en uitlezing via de app kunnen doen. En eventueel koppelen in Domoticz. Is het verstandig en/of handig om extra bedieningsopties en/of interface opties te nemen? En zo ja, in welke vorm?
*eerder zocht ik een unit voor op de hele kleine zolder, maar waarschijnlijk ga ik toch een stukje slaapkamer/werkkamer opofferen om een grotere unit zoals de Q350 kwijt te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:32
Franciesco schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:39:
Voor mijn woning overweeg ik de Zehnder ComfoAir Q350 ERV wtw unit.*
Nu heb ik een tweetal vragen:
  • Als dakdoorvoeren denk ik de Ubbink Ventus 180/200mm te gaan gebruiken. De Q350 heeft aansluitingen van 160mm intern en 190mm extern. Zouden jullie de buizen voor de buitenaanslutingen in 180mm of 200mm intern uitvoeren? 200mm voor de max 350m3/h die de Q350 kan leveren lijkt wat overdreven of is het toch de moeite?
  • Voor de Q350 heb ik in gedachte om de Zehnder Comfo Connect Lan C er bij te kopen. Hiermee zou ik dan de bediening en uitlezing via de app kunnen doen. En eventueel koppelen in Domoticz. Is het verstandig en/of handig om extra bedieningsopties en/of interface opties te nemen? En zo ja, in welke vorm?
*eerder zocht ik een unit voor op de hele kleine zolder, maar waarschijnlijk ga ik toch een stukje slaapkamer/werkkamer opofferen om een grotere unit zoals de Q350 kwijt te kunnen.
Ik heb alles 160 op mijn q350erv. Geen probleem

Ook heb ik alleen een lan module, verder niets. Via app alles makkelijk in te stellen en monitoren, vocht sensor doet de rest. Co2 meet ik los en stel de boel zo in dat het goed staat. Bij visite oid ff harder zetten. Simpeler kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Ik overweeg momenteel ook de Zehnder ComfoAir Q350 ERV en wil in eerste instantie voor de begane grond met overflow gaan werken vanuit de 1ste verdieping en zolder. Mocht dit om wat voor reden dan ook niet bevallen dan breng ik buizen van de zolder naar onder.

Kijkend vanuit waar de WTW unit het minste in de weg staat zou dat de zuid kant zijn echter wil ik toch aan de noordgevel de aanvoer lucht hebben.
Dit betekent dat ik lengte voor de aanvoer buis krijg van +/- 8 meter + 1x 90 graden en 1x 45 graden bocht.

Is er ergens een tool beschikbaar waarmee je de druk verliezen per type buis en bochten kunt berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
josp16 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:31:
Ik overweeg momenteel ook de Zehnder ComfoAir Q350 ERV en wil in eerste instantie voor de begane grond met overflow gaan werken vanuit de 1ste verdieping en zolder. Mocht dit om wat voor reden dan ook niet bevallen dan breng ik buizen van de zolder naar onder.

Kijkend vanuit waar de WTW unit het minste in de weg staat zou dat de zuid kant zijn echter wil ik toch aan de noordgevel de aanvoer lucht hebben.
Dit betekent dat ik lengte voor de aanvoer buis krijg van +/- 8 meter + 1x 90 graden en 1x 45 graden bocht.

Is er ergens een tool beschikbaar waarmee je de druk verliezen per type buis en bochten kunt berekenen?
Ik heb ubbink air excellent systeem, daarvoor heb je bij ubbink een tool waar je je hele systeem in kan voeren en daar komt dan eeen berekening uit.

Dit zal je vast voor andere systemen ook hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Maurice1066 Dank voor je reactie.
Op welke debiet heb jij de Q350 normaal gesproken draaien?

@josp16 net als @Maurice1066 gebruik ik ook de Ubbink tool om een berekening te doen van de drukval etc. Ik ben ook van plan het Air Excelent systeem te gaan gebruiken.

Een berekening van het drukverlies kun je overigens ook handmatig doen a.d.h.v. de data sheets van de materialen die je op het hoog heb. Het effect van de lengte van buizen tbv de buitenaansluitingen (mits 180mm of groter intern) valt mij bij Ubbink erg mee bij debieten van 300m3/h en lager. Het zijn vooral de 90 graden bochten die wel behoorlijk wat extra drukverlies geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z17evujvTtsiE8tA8ruC1_ZB6SU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kJe8AAylw3aYHBX84jzGHreU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFbP5y3OJB1GPWDEKPXqWC7fAK8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OgjtHVAv27Ozw4eKxUv8egyo.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Franciesco schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:14:
@Maurice1066 Dank voor je reactie.
Op welke debiet heb jij de Q350 normaal gesproken draaien?
Rond de 200. Boost is 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dat zou dan goed vergelijkbaar zijn met mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

josp16 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:31:

Optivent heb ik hiervoor gebruikt nadat ik het hier ergens was tegengekomen.

https://www.buildwise.be/...t-ventilatieinstallaties/

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josp16
Ik kan de tool bij Ubbink voor de buizen niet vinden. Wel de Air excellent configurator, maar dat is volgens mij iets anders?

Ik ben van plan om op de slaapkamers toevoer ventielen van 25m3/h te plaatsen.
Met overflow vanuit de zolder zou ik dan ongeveer 100m3/h nog moeten leveren voor de woonkamer. Bij brink hebben gebruiken ze deze https://www.brinkairshop....erbox-incl-rooster300x200
Kan ik deze voor de 100m3/h icm de ventielen op de slaapkamers gebruiken, of zijn hier andere oplossingen voor? Valt dat wel in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
josp16 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:24:
Ik kan de tool bij Ubbink voor de buizen niet vinden. Wel de Air excellent configurator, maar dat is volgens mij iets anders?
Dat is hem wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Hierbij mijn input om te starten!

Ik overweeg de aanschaf van een warmteterugwinning (WTW) installatie. Mijn aarzeling heeft niet te maken met onwil of onvermogen om geld te investeren, maar eerder met het feit dat ik niet per se een hypermodern huis hoef te hebben. Hierdoor overweeg ik bepaalde investeringen achterwege te laten, omdat ze mogelijk minder cruciaal zijn voor mijn behoeften.

Indien we besluiten tot deze investering, vraag ik me af op welke locaties we de installatie het beste kunnen plaatsen.

Momenteel ervaar ik 's nachts vaak benauwdheid op de slaapkamer. Hoewel we overdag ventileren, sluiten we 's avonds het raam vanwege het verduisteren van de kamer en de aanwezigheid van een lantaarnpaal voor het raam. Zou een WTW installatie kunnen helpen bij het verminderen van de benauwdheid?

Welke ruimtes zouden jullie aanbevelen?
Moet bijvoorbeeld de WC? Hier zit ook een raampje wat open kan.
Wat betreft de badkamer? In de badkamer hebben we een aanzienlijk raam dat geopend kan worden.
Kinderslaapkamers?
..

Graag wil het gesprek op gang brengen en advies ontvangen over de meest verstandige aanpak.

Situatie:
• Gezin met 2 jonge dochters (5 en 3)
• Vrijstaand huis gekocht (oplevering Juni 2024).
• Bouwjaar 1993 met uitbouw serre (zie linksboven de blauwe lijn 210cm diep en 300cm breed inwendig)
• Energielabel C
• Huis op zand, geen kruipruimte

Waar investeer ik in:
• Zonnepanelen
• Vloerverwarming begane grond en verdiepingsvloer
• L/W Warmtepomp
• WTW Installatie
• Isoleren houten zoldervloer (zolder wordt technische ruimte begaanbaar met vliziotrap en 1e verdieping zijn de slaapkamers)

Wat blijft:
• Begane grondvloer: RC 2,5
• Ramen: dubbel glas (Uw varierend van 1,8 tot 2,9)
• Deuren: Ud >3,4
• Spouwmuurisolatie: isover 7cm (rc 2.5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Soqe6fPNI3WExbieyGsWsMknA28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMYKsjHiliRPK82idKOTdxnG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KVJkbUHOC2N03FZ0hchFWQ6-Wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sMuyWXYknUHRtsOhOVuc5YwB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hv3s2o6GFqZKbNS-LOwnhs0momc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZuFJtsh4T5axIRpsJPiRKoY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Hi allen!

Een bestaande woning waar ik balansventilatie inbouw.
Ik wil 200m3/u op standje max toevoeren in de woonkamer. Dit zal dan met een koof langs een muur moeten.
(180mm buis waarschijnlijk = 2,18m/s, zat eerst aan 160 te denken, maar de ventielen komen er direct op, dus leek me 2,18m/s wel zat)

Dit zou moeten kunnen met 4 ventielen, die allemaal een airblocker hebben (120gr afsluiting), zodat het niet tegen de muur blaast. De ventielen zouden van Vent-Axia zijn waarschijnlijk, die claimen 75m3/u te kunnen doen <25dB (bij vol open neem ik aan, dat zou natuurlijk nog wat tegen kunnen gaan vallen wanneer je gaat afstellen)
(link: https://www.ventilatielan...2QXAJrEAQYASABEgLAFfD_BwE)

Deze ventielen zouden dus allemaal op 1 doorgaande buis moeten komen (t-stukken 125 aftakking, direct ventiel erop).
Nu weet ik niet, of ik nou de buis moet vernauwen na elk ventiel of niet.

De OptiVent tool doet het wel, maar ik kan de logica erachter niet vinden, het zou andere diameters kunnen gebruiken die de luchtsnelheid constanter houdt. De ventielen zouden komen verdeelt over een afstand van zo'n 8m (op 4m + hoek om, weer 2 op 4m). Ik zeg 4m+4m, omdat er toch redelijk wat lucht door gaat, al helemaal omdat 120gr geblokkeerd wordt. Als ik die 4 ventielen op 3,5m doe (moet wel uit de hoek blijven), dan zit het wel erg kort op elkaar.

In utiliteitsbouw zie je ook wel vaak dat ze vernauwen na een ventiel.

Ik kan redeneren waarom wel/niet, maar die komen dus uit op tegenstrijdige conclusies. :)

Vernauwen:
Snelheid blijft redelijk gelijk, en valt in ieder geval niet zo ver terug, dat de luchtstroom niet meer het ventiel door wil (aanname, gebaseerd op eigen gedachte).
Tegenargumentatie: druk blijft hoger, lucht wil graag weg, dus naar voorgaand ventiel, die je daarmee dichter moet draaien.

Niet vernauwen:
De druk wordt na elk ventiel lager, en gaat daarmee makkelijker naar de volgende ventielen. Maar als je zo denkt, zou je misschien wel willen vergroten na elk ventiel.
Tegenargumentatie: luchtsnelheid wordt zo laag, dat het niet eens meer door het ventiel wil. (zoals hiervoor geschreven, gebaseerd op weinig)

Kan luchtsnelheid ook té laag worden? Zijn er voordelen aan dezelfde (buis)snelheid behouden voor deze ventielen? De instroomsnelheid wordt toch door het ventiel + debiet bepaald, maar ik kan me voorstellen dat wanneer de luchtsnelheid erg laag is, er niet voldoende druk is om door het ventiel te gaan, en het liever door het voorgaande ventiel gaat.

Heeft iemand hier een zinnig (correct) antwoord, met de onderbouwing? Ik zou dat erg op prijs stellen. Dit houd me op dit moment namelijk tegen. :)

Alternatief zou een lijnrooster zijn misschien. Lijkt me mooier dan 4 van die ventielen, en ik hoef de hoek niet meer om, om te voorkomen dat de ventielen te dicht bij elkaar komen). Probleem: Ik moet aan de zijkant toevoeren, en ik kom geen lijnroosters tegen met zijaansluiting (160mm minimaal lijkt me, liever 180, anders de luchtsnelheid echt wat te hoog).

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@BaBoK hier op het wtw forum zullen de meeste zeggen; doen!

Maar... bij een huis uit 1993 verwacht ik roosters en een afzuiging in de badkamer en keuken. Zijn die er niet? Staan de roosters open?

Heb je al eens gemeten met een co2 meter in alle ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 22:19
!null schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:34:
Ik wil een Itho HRU 200 in eerste instantie toepassen op een kleine woonkamer en compacte badkamer. Gezien de kleine ruimtes (27m2 en 5m2) wil ik hem vooral in stand 1 hebben draaien (zo af en toe 2). Hogere standen hoop ik niet nodig te hebben en ik wil eigenlijk per ruimte maar 1 aanvoer en afvoer ventiel hebben, dus met hogere standen ga je snel over limiet per ventiel heen.

Uit de HRU 200 komt 125mm buis. Voor nu zou ik deze 125mm af willen takken de badkamer met een kleinere diameter.
Hoewel ik later wellicht met verdeelbox ga werken als ik de slaapkamers erbij betrek, wil ik het voor nu simpel houden en hiermee ervaring op doen. En dan erop verder bouwen.

Ik wil eigenlijk een 125mm rechtdoor naar/van de woonkamer laten gaan, en daar dan 90 graden op aftakken met een 100mm buis of nog iets kleiner naar badkamer. En dan verwacht ik nog wat verder af te regelen met de ventielen in de badkamer.
Ik weet dat er allerlei Y achtige splitsing stukken zijn, maar ik wil niet dat de toevoer hard loopt te drukken op allebei, en dat ik dan alles met het badkamer ventiel moet regelen.
Of is dit een onzinnige gedachte en zou ik wel die mooie splitsers moeten nemen?
afvoer in keuken, wc en badkamer aanvoer in woon/slaapkamers... lees je ff goed in

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 22:19
Ro123 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:06:
Hi allen!

Een bestaande woning waar ik balansventilatie inbouw.
Ik wil 200m3/u op standje max toevoeren in de woonkamer. Dit zal dan met een koof langs een muur moeten.
(180mm buis waarschijnlijk = 2,18m/s, zat eerst aan 160 te denken, maar de ventielen komen er direct op, dus leek me 2,18m/s wel zat)

Dit zou moeten kunnen met 4 ventielen, die allemaal een airblocker hebben (120gr afsluiting), zodat het niet tegen de muur blaast. De ventielen zouden van Vent-Axia zijn waarschijnlijk, die claimen 75m3/u te kunnen doen <25dB (bij vol open neem ik aan, dat zou natuurlijk nog wat tegen kunnen gaan vallen wanneer je gaat afstellen)
(link: https://www.ventilatielan...2QXAJrEAQYASABEgLAFfD_BwE)

Deze ventielen zouden dus allemaal op 1 doorgaande buis moeten komen (t-stukken 125 aftakking, direct ventiel erop).
Nu weet ik niet, of ik nou de buis moet vernauwen na elk ventiel of niet.

De OptiVent tool doet het wel, maar ik kan de logica erachter niet vinden, het zou andere diameters kunnen gebruiken die de luchtsnelheid constanter houdt. De ventielen zouden komen verdeelt over een afstand van zo'n 8m (op 4m + hoek om, weer 2 op 4m). Ik zeg 4m+4m, omdat er toch redelijk wat lucht door gaat, al helemaal omdat 120gr geblokkeerd wordt. Als ik die 4 ventielen op 3,5m doe (moet wel uit de hoek blijven), dan zit het wel erg kort op elkaar.

In utiliteitsbouw zie je ook wel vaak dat ze vernauwen na een ventiel.

Ik kan redeneren waarom wel/niet, maar die komen dus uit op tegenstrijdige conclusies. :)

Vernauwen:
Snelheid blijft redelijk gelijk, en valt in ieder geval niet zo ver terug, dat de luchtstroom niet meer het ventiel door wil (aanname, gebaseerd op eigen gedachte).
Tegenargumentatie: druk blijft hoger, lucht wil graag weg, dus naar voorgaand ventiel, die je daarmee dichter moet draaien.

Niet vernauwen:
De druk wordt na elk ventiel lager, en gaat daarmee makkelijker naar de volgende ventielen. Maar als je zo denkt, zou je misschien wel willen vergroten na elk ventiel.
Tegenargumentatie: luchtsnelheid wordt zo laag, dat het niet eens meer door het ventiel wil. (zoals hiervoor geschreven, gebaseerd op weinig)

Kan luchtsnelheid ook té laag worden? Zijn er voordelen aan dezelfde (buis)snelheid behouden voor deze ventielen? De instroomsnelheid wordt toch door het ventiel + debiet bepaald, maar ik kan me voorstellen dat wanneer de luchtsnelheid erg laag is, er niet voldoende druk is om door het ventiel te gaan, en het liever door het voorgaande ventiel gaat.

Heeft iemand hier een zinnig (correct) antwoord, met de onderbouwing? Ik zou dat erg op prijs stellen. Dit houd me op dit moment namelijk tegen. :)

Alternatief zou een lijnrooster zijn misschien. Lijkt me mooier dan 4 van die ventielen, en ik hoef de hoek niet meer om, om te voorkomen dat de ventielen te dicht bij elkaar komen). Probleem: Ik moet aan de zijkant toevoeren, en ik kom geen lijnroosters tegen met zijaansluiting (160mm minimaal lijkt me, liever 180, anders de luchtsnelheid echt wat te hoog).

Alvast heel erg bedankt!
maak hem zelf van MDF! maar echt waarom 200m3/h dat is byzar veel. wel goed als je alles daarop uitmeet en met veel minder gaat ventileren. Hier is alles uitgelegd op de minimale eis en hoor je het meteen als ik hem op stand 3 zet.

ik zie op twitter zelfs iemand die alle plenums van kartonnen dozen heeft en die tzt als alles klaar is gaat ombouwen naar MDF.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
@Ro123
De hoofdleiding is 150/160 of 180mm, hierin heerst er een bepaalde druk bij een bepaalde flow.
Door een aftakking te maken in 125mm naar bv 2 ventielen verder op, de druk (tegendruk door kleinere diameter) in de 125 mm zal wat hoger zijn waardoor flow in dit deel kleiner wordt.
De meeste luchtflow kiest de weg vd minste weerstand en zal zich verder verplaatsen door de hoofdleiding.

Een goed doordacht en uitgerekend systeem is zo ontworpen, anders krijgen de slaapkamers net onder de WTW unit alle flow, waardoor ventielen bijna dichtgezet dienen te worden met geluidsoverlast tot gevolg.
Pagina: 1 ... 47 ... 92 Laatste