Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31
Ik ben oprecht benieuwd hoe je dit weer goed krijgt.
De sterkte van de breedplaatvloer(aanname) is mede afhankelijk van de dekvloer. Even uitkappen is niet zomaar een optie zonder stutten en schade aan andere installaties.
Aan de andere kant moet verhogen met minstens met 100mm gebeuren? Dat is een aardig extra gewicht in beton. Misschien kom je ook nog met de verplichte 260cm hoogte van het bouwbesluit in de knel.
De woning is al waterdicht, dus een nieuwe vloer erin tillen is ook geen optie.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P5ycho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:49:
De sterkte van de breedplaatvloer(aanname) is mede afhankelijk van de dekvloer. Even uitkappen is niet zomaar een optie zonder stutten en schade aan andere installaties.
Aan de andere kant moet verhogen met minstens met 100mm gebeuren? Dat is een aardig extra gewicht in beton. Misschien kom je ook nog met de verplichte 260cm hoogte van het bouwbesluit in de knel.
Ik zit te denken aan het afschrijven van alle ventielen van beide strings, op twee eerste ventielen na. En dan koven maken langs de muren van de 1e verdieping (vanaf de zolder) en gaten rond 125 boren door de vloer van de 1e verdieping.
Bepaald niet waar je op zit te wachten bij een nieuwe woning....

Alternatief is via de vloer van de 1e verdieping.
Een eventuele verhoging zou met schuimbeton kunnen en voor een groot deel in de hoogte van de dekvloer van de 1e verdieping passen (die is redelijk eenvoudig te verwijderen).
De norm van 260cm is trouwens bij particulier opdrachtgeverschap niet van toepassing, dat probleem is er dus alvast niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2024 16:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spextix
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Hi Ik zoek wat advies en heb me speciaal hiervoor geregisteerd, terwijl ik al Lurk sinds 99 ofzo :-)

Ik heb een huis uit 2006 gekocht met een storkair (zehnder) 950 basis L, Huis is 220m2. Er zijn 10 'blazers' en 4 afzuigventielen.

Ik vind het geluid vrij storend. Heb hem schoon laten maken maar het ziet er best aardig uit. Nu heb ik een offerte voor een duco 325 gekregen. Die zou een rendement hebben van 95% terwijl die van mij 35% zou zijn.

Allereerst denk ik dat die duco te klein is voor mijn huis. Mijn huidige wtw heeft een capaciteit van 450m3
De zehnder is wel wat ouder, maar beweert ook 95% te halen. Of dat klopt weet ik niet.

ten tweede vraag ik me af of ik niet beter andere zaken eerst kan proberen om het geluid te dempen. ik denk aan drie zaken.

1.vervangen trillingsdempers: https://ventishop.eu/set-trillingsdempers-whr-91-950/
2.vervangen van de ventielen. Die zijn naast geel misschien ook niet het stilst? Zie foto. Zouden Comfovalve Luna's stiller zijn?
3. Iets geluidsdempends doen direct aan de WTW unit zoals buizen van Econox die ik heb gevonden.

Graag advies. Kan ik dit net zo goed allemaal laten zitten en mijn WTW die toch al 16 jaar oud is vervangen of is het zoals ik den én/én en maakt een draaiende motor altijd herrie en kan ik beter beginnen met de drie dingen die ik hier noem en kijken wat dat doet? Mijn redenatie is dat ik die ventielen ed toch zal moeten gaan vervangen immers.

Dank voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ileN9rr27xMYE687ymli73X4wSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCffzB5dQSvx2fsB1WVPiReT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDYnM58HBwm61sfekH7w3bM7MW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Sg6X3keKiFiIy5jZTvDJk3O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 19:30
Nu ben ik lang niet zo'n perfectionist als P5ycho, zeker voor retrofit situaties (wat hier dus niet het geval is), maar ik ben het er roerend over eens dat die ene 75mm diameter buis naar de bg VEEL te weinig is.

Waar je m.i. over zou kunnen soebatten, en je jezelf ook even eerlijk moet afvragen hoe belangrijk je absolute stilte vindt t.o.v. minder investeren:
P5ycho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:57:
@lnwtw003
master bedroom 54m3/h -> zou minimaal 90 moeten zijn. 2e ventiel benodigd.
badkamer: 90 m3/h door 1 ventiel. dat zouden er ook 2 moeten zijn. 1 ventiel met 90m3/h is grote kans op lawaai(max 75m3/h afvoer per 125mm ventiel).
Bovenstaande kun je misschien nog fixen en is cruciaal voor goede luchtkwaliteit tijdens slapen!
Meet eens hoe 'stil' je huidige stille ruimtes zijn. Niet iedereen heeft 20db nodig om goed te kunnen slapen. (en sommige mensen juist wel!). Als je de mogelijkheid (nog/maals) hebt is een 2e slaapkamer ventiel natuurlijk een kleine moeite. Als het ingewikkelder is kan je je afvragen hoe cruciaal het is. Zeker ook omdat de lawaai optreedt als er gedouchd wordt. Hoe vaak probeer je dan ook te slapen?
Badkamer: again: hoe erg is lawaai tijdens het douchen?

In geval van Inwtw003 is het primaire probleem de fout die nu ingestort is in een vloer. Ik zou er stevig op inzetten dat de gehele vloer wordt vervangen. Wellicht is een acceptabel alternatief mogelijk maar je aannemer mag echt wel even wakkerschrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:18
@lnwtw003
Ben ook wel heel benieuwd welke installateur dit gedaan heeft.

Vertel hem in ieder geval even dat je woning niet aan de (ventilatie-) eisen zal voldoen bij oplevering. Je kunt wellicht in je contract nakijken welke consequenties dat heeft.

Nu is er met wat fikse ingrepen (en fikse kosten voor de installateur) wellicht nog een mouw aan te passen, na oplevering gaat dat zeker niet meer lukken en zal het alleen met een opbouwoplossing kunnen. Dat wil je zeker niet in je nieuwbouwwoning.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lnwtw003
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipkML9i5FvsoxnYfSnIAWBn_T-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WmIorsUQSgUsLqOTsfkUzT7m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvjzATYhFnCpOFtbvGnrJb6Y6Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meP8IDtAvUE9QwjeLqPsKrVS.jpg?f=fotoalbum_large

Bijgevoegd nog 2 foto’s . Zoals je kunt zien zit er een schuine kant rondom de woning . Wellicht kunnen we via hier de zolder bereiken . Is het net zo goed om de roosters hier te plaatsen ? Ik zie het als een mogelijke oplossing

Andere oplossingen zijn de vloer er uit , maar dat betekend ook dus dat de afwerkvloer en vloerverwarming opnieuw moet en ik vraag me überhaupt of de vloer constructie dit wel kan hebben .

Zou graag van jullie advies ontvangen over een mogelijke oplossing.

Ik heb het gesprek gepland en houd jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:11
@lnwtw003 Is op deze manier je vloer überhaupt wel volgens de tekening, zoals goed gekeurd door de constructeur, gemaakt? Anders zou ik sowieso een nieuwe berekening van de vloer willen ontvangen.

Betreffende die schuine stukken; je zult weinig coanda effect behalen, maar mogelijk kan er inderdaad iets mee. De duivel huist echter in de details, dus vraag om een zeer gedetailleerde tekening voor dat je hier mee akkoord gaat.

Sterkte en succes!

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Misschien kom je ook nog met de verplichte 260cm hoogte van het bouwbesluit in de knel.
Die 260cm is niet verplicht bij particulier opdrachtgeverschap; al haal ik er even niet uit of dat hier het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
big bang schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Die 260cm is niet verplicht bij particulier opdrachtgeverschap; al haal ik er even niet uit of dat hier het geval is.
Ja particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Threbez schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:39:
Nu ben ik lang niet zo'n perfectionist als P5ycho, [...]
:7
Ik mik hoog, iedereen is vrij om eruit te pakken waar hij waarde aan hecht natuulijk.
Meet eens hoe 'stil' je huidige stille ruimtes zijn. Niet iedereen heeft 20db nodig om goed te kunnen slapen. (en sommige mensen juist wel!). Als je de mogelijkheid (nog/maals) hebt is een 2e slaapkamer ventiel natuurlijk een kleine moeite. Als het ingewikkelder is kan je je afvragen hoe cruciaal het is. Zeker ook omdat de lawaai optreedt als er gedouchd wordt. Hoe vaak probeer je dan ook te slapen?
Badkamer: again: hoe erg is lawaai tijdens het douchen?

In geval van Inwtw003 is het primaire probleem de fout die nu ingestort is in een vloer. Ik zou er stevig op inzetten dat de gehele vloer wordt vervangen. Wellicht is een acceptabel alternatief mogelijk maar je aannemer mag echt wel even wakkerschrikken.
Ik woon al 7 jaar in een woning met een luidruchtige wtw op een open zolder, te weinig demping, slecht kanaalontwerp, onvoldoende verdunningsfactor en een rioolontluchting binnen 3 meter. Ik slaap daar niet slechter door (nou ja, behalve de rioolucht dan), maar ik ben wel blij als ik het straks af heb en alles wel onder de 25dB zit.
De aanname dat iets wat na 2000 gebouwd is altijd wel goed in mekaar zit, daar ben ik echt wel op teruggekomen.

Bij mij zijn het de geluiden die ik niet herken waar ik van wakker word. Een optoerende wtw horen in de slaapkamer omdat mijn vrouw eerder naar het werk gaat en onder de douche staat zou wel een ergernis zijn voor mij. Gelukkig voor menig ander niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:44
Een vriend van me heeft een Brink Renovent WTW installatie. In de keuken heeft hij een drie-standen-schakelaar, maar hij wil ook graag in de badkamer kunnen schakelen.

Ik ben gaan Googlen en heb deze RF zender en ontvanger gevonden. Maar allemachtig, wat een geld…

Is dit heel complexe proprietary techniek? Of is iets als dit ook relatief eenvoudig zelf te knutselen? Het lijkt gevoelsmatig geen hogere wiskunde, maar tegelijk snap ik dan de bizar hoge prijs van zo’n setje niet.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 09:02
posttoast schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:03:
Een vriend van me heeft een Brink Renovent WTW installatie. In de keuken heeft hij een drie-standen-schakelaar, maar hij wil ook graag in de badkamer kunnen schakelen.

Ik ben gaan Googlen en heb deze RF zender en ontvanger gevonden. Maar allemachtig, wat een geld…

Is dit heel complexe proprietary techniek? Of is iets als dit ook relatief eenvoudig zelf te knutselen? Het lijkt gevoelsmatig geen hogere wiskunde, maar tegelijk snap ik dan de bizar hoge prijs van zo’n setje niet.
Mijn Renovent wordt via de Perilex stekker gestuurd met 2 extra 220V schakeldraden voor activeren van stand 2 en 3. Ik heb een soort tussenstekker gemaakt met in mijn geval klikaanklikuit schakelaars (een 3-in-1 unit) (maar dit zou ook zigbee kunnen zijn of zoiets als shelly). Vervolgens zijn de mogelijkheden eindeloos. Slimme schakelaars waar je maar wilt. Aansturen via de app of domotica. In mijn geval nu aansturing op vochtigheid in de badkamer, co2 in de woonkamer en timer programma voor koken. Wtw naar stand 1 als de telefoons van de hoofdbewoners niet thuis zijjn.

Wel natuurlijk eerst testen of dit principe ook geldt voor jouw wtw voordat je ergens 220 volt opzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
posttoast schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:03:

Ik heb (in 2005) zelf een besturing gemaakt m.b.v. een Siemens Logo PLC. Kostte toen maar 130 euro, en is sindsdien niet duurder geworden, maar wel geavanceerder.. Kun je zoveel schakelaars aan hangen als je wilt, en ook de signalen van de verlichting van badkamer of WC, of bijvoorbeeld een vochtsensor gebruiken als ingangssignaal om je ventilatie te laten optoeren.
Opzet blijkt enorm betrouwbaar, want de set draait nu in die woning nog steeds.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 07-02-2024 09:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Shelly 2.5 achter je driestandenschakelaar. Daarna ben je vrij om domotica, een vochtsensor of een shelly i4 module te gebruiken om hem op een 2e punt aan te sturen. Vereist wel wat configuratie, maar je bent klaar voor minder dan 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:22
@posttoast Die RF zender is voor de Renovent Excellent. Je zegt zelf dat je vriend een Renovent heeft. Volgens mij zijn dat verschillende types.
Ik heb zelf een Renovent Flair 300. Die bestuur ik in Home Assistant via een ESP32 en een modbus convertertje.
Als je vriend een een Renovent Excellent heeft is daar volgens mij wel wat voor te knutselen. Voor een Renovent (niet-Excellent) weet ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik heb het even opgezocht, het betreft een Brink Renovent HR (bouwjaar rond 2009 gok ik, afgaande op de leeftijd van de woning).

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
@posttoast Zo te zien maakt de Renovent HR gebruik van OpenTherm. Daar is vast wel wat mee te knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Ah kijk, ik zal hem daar eens mee op pad sturen :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-03 20:40
Hallo,

Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd. De installateur is nu nog bezig met de verwarming en ventilatie. De installatie staat in een technische ruimte in de kelder. Ik zag dat één van de aanvoerbuizen naar boven meteen met een T-stuk begon om een aftakking te maken naar de kelder zelf. Volgens mij is dit niet de juiste opzet, hoe hinderlijk zal dit voor de flow zijn? Moet ik hier een punt van maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKUELPhDlCVKIwt628Zxc4xg9EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afzK9GDWX4OcmGydF4eMIbHP.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:57
Middeljans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:20:
Hallo,

Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd. De installateur is nu nog bezig met de verwarming en ventilatie. De installatie staat in een technische ruimte in de kelder. Ik zag dat één van de aanvoerbuizen naar boven meteen met een T-stuk begon om een aftakking te maken naar de kelder zelf. Volgens mij is dit niet de juiste opzet, hoe hinderlijk zal dit voor de flow zijn? Moet ik hier een punt van maken?

[Afbeelding]

De 'hoofdstroom' zoveel mogelijk rechtdoor is meestal beter. In dit geval zou vanaf de WTW een 45° kunnen, T-stuk en op beide uiteinden ook een 45° bocht. Maar dan is het eerste stukje (geluiddempende) flexibele buis wel weer erg kort.

P.S. De horizontale buis lijkt een grotere diameter te hebben dan de verticale vanaf de WTW unit. Klopt dit of is dit gezichtsbedrog?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Middeljans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:20:
Hallo,

[Afbeelding]

Klopt het dat de luchttoevoer en afvoer van/naar buiten niet geïsoleerd zijn? Door deze buizen stroomt in de winter continue buitenluchttemperatuur doorheen en draagt dan behoorlijk bij aan het warmteverlies van de woning. Als het kan zou ik deze twee buizen zeker isoleren om condens en warmteverlies te voorkomen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
lnwtw003 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Dag Jassie,

Zit je nog met het probleem of hoe is het opgelost?
Zit nog met het probleem helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middeljans
The Lord schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:42:
[...]

De 'hoofdstroom' zoveel mogelijk rechtdoor is meestal beter. In dit geval zou vanaf de WTW een 45° kunnen, T-stuk en op beide uiteinden ook een 45° bocht. Maar dan is het eerste stukje (geluiddempende) flexibele buis wel weer erg kort.

P.S. De horizontale buis lijkt een grotere diameter te hebben dan de verticale vanaf de WTW unit. Klopt dit of is dit gezichtsbedrog?
Hallo The Lord,

Dat is gelukkig gezichtsbedrog. Leek mij ook dat de hoofdstroom het beste rechtdoor kan. Vernauwing kan dan het beste op de aftakking van het T-stuk. Ik had zelf al voorgesteld om alle dempers te vervangen door harde en dan netjes naast elkaar aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spextix
spextix schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:31:

Graag advies. Kan ik dit net zo goed allemaal laten zitten en mijn WTW die toch al 16 jaar oud is vervangen of is het zoals ik den én/én en maakt een draaiende motor altijd herrie en kan ik beter beginnen met de drie dingen die ik hier noem en kijken wat dat doet? Mijn redenatie is dat ik die ventielen ed toch zal moeten gaan vervangen immers.

Dank voor jullie hulp!
Zijn er experts hier die me van advies willen voorzien? Zo doorlezend vraag ik me af of het buizenstelsel niet ook wat creatief is aangelegd bv.

Voor deze zehnder kan ik nu ook nog motoren kopen. Zijn nieuwe echt zoveel stiller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middeljans
bensss schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Klopt het dat de luchttoevoer en afvoer van/naar buiten niet geïsoleerd zijn? Door deze buizen stroomt in de winter continue buitenluchttemperatuur doorheen en draagt dan behoorlijk bij aan het warmteverlies van de woning. Als het kan zou ik deze twee buizen zeker isoleren om condens en warmteverlies te voorkomen.
Hallo bensss,

Toe- en afvoer naar buiten moet nog worden aangesloten. Dat is één van de gaten die je daar nog in de muur ziet zitten. Wij krijgen een 2-zone systeem, dus drie leidingen (twee aanvoer en een afvoer) naar binnen. De zwarte geïsoleerde bocht zie je daar al op het karton liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middeljans
spextix schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Zijn er experts hier die me van advies willen voorzien? Zo doorlezend vraag ik me af of het buizenstelsel niet ook wat creatief is aangelegd bv.

Voor deze zehnder kan ik nu ook nog motoren kopen. Zijn nieuwe echt zoveel stiller?
Hallo spextix,

Als je het huis net hebt gekocht en nog van plan bent om er nog geruime tijd te gaan wonen, dan zou ik de unit gewoon in zijn geheel vervangen. Dan kun je qua leidingwerk/dempers wellicht ook meteen wat corrigeren en heb je meteen een unit met een Bypass voor in de zomer.

Wat vind de rest ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spextix
Dank je wel Middeljans!

Ik ben ergens bang dat ik de hele zooi vervang en dan nauwelijks verschil ga horen. En nu ik de machine open heb gezien vraag ik me oprecht af wat voor fancy foefjes er in 15 jaar bij zijn gekomen die zo’n uitgave rechtvaardigen. Die zehnder heeft 2 grote fans en een grote warmtewisselaar die ik helemaal schoon heb uitgespoeld.

Tenzij het slimmigheid is. Bv
Bypass is fijn maar mijn huis heeft passieve koeling door warmtepomp die het best aardig doet. Het wordt vooral boven erg warm in de zomer. De vloer beneden wordt goed koud.

Zelfde in winter. Heb nu een 10kw houtkachel. Die warmt beneden goed op maar wellicht zou de wtw kunnen helpen om de kamers boven warm te krijgen.

Iets met rondcirculeren?

Omdat een nieuwe niet zuiniger in rendement lijkt, ik niet weet of ze stiller of zuiniger in energieverbruik zijn, ik gereviseerde 950’s kan vinden voor 500 tot 700 euro (dus waardeloos zijn ze niet), en ik zelfs de 950 nog kan ombouwen naar luxe met bypass voor 500, vraag ik me af of ik die 1500 euro die ik na revisie bespaar niet beter kan stoppen in dure geluidsdemping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
spextix schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:31:
Hi Ik zoek wat advies en heb me speciaal hiervoor geregisteerd, terwijl ik al Lurk sinds 99 ofzo :-)

Ik heb een huis uit 2006 gekocht met een storkair (zehnder) 950 basis L, Huis is 220m2. Er zijn 10 'blazers' en 4 afzuigventielen.

Ik vind het geluid vrij storend. Heb hem schoon laten maken maar het ziet er best aardig uit. Nu heb ik een offerte voor een duco 325 gekregen. Die zou een rendement hebben van 95% terwijl die van mij 35% zou zijn.

Allereerst denk ik dat die duco te klein is voor mijn huis. Mijn huidige wtw heeft een capaciteit van 450m3
De zehnder is wel wat ouder, maar beweert ook 95% te halen. Of dat klopt weet ik niet.
Welk geluid is storend? Is dat de unit zelf of is dat het geluid uit ventielen op bepaalde locaties?
Qua rendement zal de Duco niet heel veel meer opleveren dan wat je nu hebt. Het energieverbruik kan wel een stuk omlaag. Die oude Stork units maken ook veel herrie, naar ik begrijp.
ten tweede vraag ik me af of ik niet beter andere zaken eerst kan proberen om het geluid te dempen. ik denk aan drie zaken.

1.vervangen trillingsdempers: https://ventishop.eu/set-trillingsdempers-whr-91-950/
2.vervangen van de ventielen. Die zijn naast geel misschien ook niet het stilst? Zie foto. Zouden Comfovalve Luna's stiller zijn?
3. Iets geluidsdempends doen direct aan de WTW unit zoals buizen van Econox die ik heb gevonden.
Ik kan hier pas op antwoorden als ik weet waar je geluidsproblemen ervaart.

Dank voor jullie hulp!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou ook baat kunnen hebben bij wat optimalisaties in je kanalenstelsel. Ik zie geplooide bochten, die hebben een wat hogere weerstand en zijn makkelik te vervangen. De wtw hoort op een muur met voldoende massa te hangen. Dempers kunnen helpen het geluid in de kanalen te reduceren. Als de unit op een open zolder hangt kun je iets om de unit heen timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spextix
Dank p5ycho!

De unit hangt in een machinekamer aan een gipsen binnenmuur. Deze machinekamer zit in de huiskamer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34_IyklDv4fR4o0aHp0e2GBO8Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoQmfZmRguOppKSAFowSWBWh.jpg?f=fotoalbum_large

Beton kan niet, alleen plafond en vloer zijn beton.

Heb even gemeten met mn tel (app noisee)

Geluid voor de machinekamerdeur (dikke geïsoleerde deur) is bij standen 1,2,3

23, 31, 38 db

In kamer onder de toevoerventielen (met dus ook voor een gedeelte het geluid uit de machinekamer

25, 34, 39 db

In slaapkamer

21, 28, 33

Eigenlijk vind ik alleen stand 1 te doen, zeker als we slapen. Als ik eerlijk ben vind ik dat in de kamer al best irritant. Kan ook aan mij liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:27
Heb zelf dit najaar de geplooide bochten vervangen door gladde met rubber afdichting(safe) dat scheelde al veel qua geluid. Gelijk een kans om alle buizen goed schoon te maken. Rubbers in ophang beugels .
De ventilators vervangen ivm lagerschade (13 jaar oud) en zowel toe als afvoer voorzien van flexibele dempers. Hoor systeem nu alleen nog op Stand 3. Hiervoor was stand 2 al niet te doen om te slapen.
Had ik jaren eerder moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
spextix schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:00:
Dank p5ycho!

De unit hangt in een machinekamer aan een gipsen binnenmuur. Deze machinekamer zit in de huiskamer. [Afbeelding]

Beton kan niet, alleen plafond en vloer zijn beton.
Je bedoelt dat hij niet op het beton bevestigd kan worden? De unit moet toch echt aan een muur met voldoende massa gehangen worden, anders hoor je hem elders ook. Dat geldt ook voor units die nu op de markt zijn trouwens.
Heb even gemeten met mn tel (app noisee)

Geluid voor de machinekamerdeur (dikke geïsoleerde deur) is bij standen 1,2,3

23, 31, 38 db

In kamer onder de toevoerventielen (met dus ook voor een gedeelte het geluid uit de machinekamer

25, 34, 39 db

In slaapkamer

21, 28, 33

Eigenlijk vind ik alleen stand 1 te doen, zeker als we slapen. Als ik eerlijk ben vind ik dat in de kamer al best irritant. Kan ook aan mij liggen
Het geluid komt dus van de unit zelf, niet uit de ventielen? Die vraag beantwoord je niet :)
Gebruik je ook oor en voet om te meten. Die hebben er last van namelijk.

Op je slaapkamer wil je liefst onder de 25dB zitten.
Op stand 1 lig je vast in een lekker CO2-rijke slaapkamer 's nachts. Dat is niet goed voor je.

1. bevestiging op muur met onvoldoende massa?
2. unit + motoren schoonmaken en lagers controleren op speling.
3. effect van bovenstaande maatregelen controleren
4. demping tussen wtw en kanalen verbeteren door die opgefrotte dempers uit te rekken
5. plooibochten vervangen
6. systeem goed inregelen door alle ventielen na te lopen.
7. Als je die vergeelde dingen lelijk vindt zou je nieuwe kunnen kopen die de lucht ook meteen beter verspreiden middels coanda-effect. Kost je €25-30 per ventiel voor bijvoorbeeld de Zehnder Luna serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:09
Desnoods een nieuwe unit die wel met een beugel op de grond kan, zoals de Q350. Dan ben je iig van trillende muren die als klankkast fungeren af.

Als je echt wilt meten moet je een geluidsmeter hebben die de dB(A) correctie heeft, evt uitschakelbaar. Telefoon apps zitten er altijd vet naast als het niet alleen white noise is. Kost maar een paar tientjes bij Conrad, en nee niet die shit van Ali/Amazon.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 08-02-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Die is er ook voor de 950: https://www.ventilatielan...whr-950-960-zehnder/8057/
Als je handig bent maak je dat zelf voor minder natuurlijk.

De unit iets laten zakken in hoogte heeft als extra voordeel dat je meer ruimte hebt voor dempers. Pas wel op dat je nog uitkomt met je condensafvoer + sifon.

[ Voor 54% gewijzigd door P5ycho op 08-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spextix
Dank voor jullie uitgebreide hulp!

Geluid voor deur unit komt vooral van unit. Bij woonkamer zowel ventielen als unit (machinekamer zit in kamer, deur op ongeveer 9 meter van waar ik gemeten heb). Slaapkamer alleen ventiel.

Zal kijken voor een db meter bij conrad. Voor mn gevoel klopt het wel ongeveer. Die waarde van rond de 20 is best te doen. Maar vanaf stand 2 is het overal best irritant. Stand 3 vind ik niet te doen. Huis is verder ook wel een betonnen galmbak dus werkt niet mee.

De resonantie op de gipsen binnenmuur is inderdaad goed voelbaar. Nooit gedacht maar logisch dat met goede dempende voeten op de grond ook veel zou kunnen doen. Alsmede de ‘gladde bochten’. Dank!

drie vragen nog

- de lagers zie ik voor best wat geld te koop, maar heb het vermoeden dat die uiteindelijk niet meer dan een tientje per stuk zouden moeten zijn (als je weer wat je moet hebben). Correct?

- ik zie ook korte en lange ‘harde’ dempende buizen. Is dat (veel) beter dan dit opgepropte flexibele spul als ik het uitgetrokken heb?

- die vergeelde ventielen: behalve de lucht beter verspreiden, doen die nieuwere ventielen iets op demping of is dat marketing? Immers: het is gewoon open.

Ik ga me inlezen in de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
spextix schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:40:
Dank voor jullie uitgebreide hulp!

Geluid voor deur unit komt vooral van unit. Bij woonkamer zowel ventielen als unit (machinekamer zit in kamer, deur op ongeveer 9 meter van waar ik gemeten heb). Slaapkamer alleen ventiel.

Zal kijken voor een db meter bij conrad. Voor mn gevoel klopt het wel ongeveer. Die waarde van rond de 20 is best te doen. Maar vanaf stand 2 is het overal best irritant. Stand 3 vind ik niet te doen. Huis is verder ook wel een betonnen galmbak dus werkt niet mee.

De resonantie op de gipsen binnenmuur is inderdaad goed voelbaar. Nooit gedacht maar logisch dat met goede dempende voeten op de grond ook veel zou kunnen doen. Alsmede de ‘gladde bochten’. Dank!

drie vragen nog

- de lagers zie ik voor best wat geld te koop, maar heb het vermoeden dat die uiteindelijk niet meer dan een tientje per stuk zouden moeten zijn (als je weer wat je moet hebben). Correct?
toon volledige bericht
Dat lijkt me een redelijk bedrag voor een lager idd. met een beetje geluk staan de typenummers in dit topic: even zoeken.
- ik zie ook korte en lange ‘harde’ dempende buizen. Is dat (veel) beter dan dit opgepropte flexibele spul als ik het uitgetrokken heb?
Starre dempers en flexdempers. Er zijn 2 grote verschillen: Flexdempers dempen beter, dus minder geluid komt bij het ventiel. Ze lekken wel meer geluid naar buiten (dus eigenlijk is het betere dempen ook deels lekken van geluid), dus krijg je meer geluid in de technische ruimte dan met een starre demper.
Ik zou de flexdemper die je nu hebt eerst maar eens uitrekken. De lengte maakt veel uit voor de demping en ook voor de weerstand. Met een beetje geluk helpt dat al heel veel. Zo niet, dan kun je er nog een starre demper voor zetten.
- die vergeelde ventielen: behalve de lucht beter verspreiden, doen die nieuwere ventielen iets op demping of is dat marketing? Immers: het is gewoon open.
Het is niet gewoon open, dat is als je het ventiel eraf haalt ;). Het ventiel is per definitie een restrictie, anders kan geen balans afgesteld worden tussen alle ventielen in je huis :).
Ik weet de specs van je huidige ventielen niet, dus vergelijk wordt lastig. De Luna technische brochure laat wel zien dat ze erg stil zijn tot de gangbare 50m3/h. Zolang de druk niet boven de 50 Pa komt vallen ze onder de 25dB.
edit: dat is dus zonder enig geluid gedragen door de buis vanuit de wtw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-04 18:54
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de afvoeren van de WTW-unit en de warmtepompboiler samen te brengen in een kanaal dat door een enkele dakdoorvoer naar buiten geleid wordt? Idem dito voor beide invoeren.

Mij lijkt het geen probleem zolang de gecombineerde kanalen voldoende diameter hebben, maar ik zou het graag zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@tip-battery02 Ik loop met dezelfde gedachte rond. Ik ben gisteren even wezen kijken op de VSK beurs in Utrecht. Een man van Atlantic vertelde mij dat een gezamenlijke afvoer prima kan. Mits de diameter voldoende is natuurlijk. Mij lijkt het het mooiste als dat met een Y stuk samengevoegd wordt.

Een aftakking van de wtw afvoer gebruiken voor de wpb raadde hij overigens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-04 18:54
perslucht schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:22:
@tip-battery02 Ik loop met dezelfde gedachte rond. Ik ben gisteren even wezen kijken op de VSK beurs in Utrecht. Een man van Atlantic vertelde mij dat een gezamenlijke afvoer prima kan. Mits de diameter voldoende is natuurlijk. Mij lijkt het het mooiste als dat met een Y stuk samengevoegd wordt.

Een aftakking van de wtw afvoer gebruiken voor de wpb raadde hij overigens af.
Dankje, goed om te horen! Een Y-stuk gebruiken lijkt mij hiervoor ook de mooiste oplossing. Had je toevallig ook iets te horen gekregen over het combineren van de invoeren op dezelfde manier?

Die constructie met wtw afvoer op wpb invoer heb ik ook zien langskomen op het forum, maar ben ik niet van plan toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@tip-battery02 Nee daar hebben we het niet over gehad. Mijn gevoel zegt me dat dat een minder goed idee is dan de afvoeren combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Is de uitvoer van de wtw op de invoer van de wpb dan niet het meest logisch? Maximaal rendement en minimale weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
ja, qua rendement wel. Maar het lijkt me een slecht idee omdat de debieten nogal kunnen verschillen. Gedurende normale operatie van je wtw heb je al fluctuaties tussen stand 2 en 3. Maar de wtb moet het ook doen als de wtw onverhoopt stuk is. (en andersom). Je hebt een heel systeem aan terugslagkleppen en bypassen nodig om dat werkend te krijgen en (als het goed is) is de uitgang van je WTW bijna dezelfde temperatuur als de buitenlucht dus zo groot is je winst ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Volgens mij is dat gewoon een Y/T met aan de bovenpoten wtw en wpb en aan de onderkant een pijp naar buiten zodat eventuele drukverschillen vereffend worden met de buitenlucht. Misschien mis ik wat, die wpb experts hebben vast een goed reden om dit af te raden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threbez
My bad - ik dacht even dat je bedoelde de 2 machines in serie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52
Maurice1066 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Ik ga het maar even in de gaten houden via de app. Als extract en supply meer als een graad verschillen, trek ik de unit ff open om de kleppen standen te checken.

Neem aan dat ze beiden van de wisselaar af moeten staan indien de bypass niet actief is?
Ik wil mijn nieuwe Q600 ook controleren of de bypass kleppen goed staat. Jij nog bevestiging of iemand anders of deze kleppen inderdaad van de wisselaar af moeten staan bij normaal gebruik? (dus bypass uit) :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kees_frl schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:12:
Ik wil mijn nieuwe Q600 ook controleren of de bypass kleppen goed staat. Jij nog bevestiging of iemand anders of deze kleppen inderdaad van de wisselaar af moeten staan bij normaal gebruik? (dus bypass uit) :)
Ja. Bypass aan (of 100%) is kleppen tegen de wisselaar aan. Daardoor stijgt de luchtweerstand en ook het verbruik van je WTW.
Bypass uit (of 0%) is kleppen ervan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Ik overweeg een WTW in mijn bestaande 70 jaren huis te plaatsen maar dat is natuurlijk niet zo eenvoudig. Ik wil liever niet extra dakdoorvoeren. In de ruimte waar de WTW zou komen zit al een 150mm afvoer van de afzuigkap. Zou de WTW deze aansluiting voor de luchtafvoer kunnen delen? De afzuigkap draait max een uur per dag en er zit al een terugslagklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:21

Rzaan

Altijd zoekende

MrMalice schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:04:
Ik overweeg een WTW in mijn bestaande 70 jaren huis te plaatsen maar dat is natuurlijk niet zo eenvoudig. Ik wil liever niet extra dakdoorvoeren. In de ruimte waar de WTW zou komen zit al een 150mm afvoer van de afzuigkap. Zou de WTW deze aansluiting voor de luchtafvoer kunnen delen? De afzuigkap draait max een uur per dag en er zit al een terugslagklep.
Je moet ook een doorvoer voor de aanvoer maken, en die mag zich niet heel dicht bij de afvoer bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
MrMalice schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:04:
150mm is krap, en al zeker als die gedeeld wordt. Beetje afhankelijk van welke capaciteit je nodig hebt kom je al snel op 180-200.
Daarnaast moet de buis/doorvoer geisoleerd worden.
Afzuigkaplucht is ook ranzig, dat wil je misschien toch los houden.

Wat houdt je tegen om de extra dakdoorvoeren te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Andrehj schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Ja. Bypass aan (of 100%) is kleppen tegen de wisselaar aan. Daardoor stijgt de luchtweerstand en ook het verbruik van je WTW.
Bypass uit (of 0%) is kleppen ervan af.
Dankjewel, zou een vastzittende klep mogelijk ook een onbalans kunnen creëren in de aanvoermotor en afvoermotor - zie daar een verschil in toeren via de APP. Aangezien ik bij jou lees vergroten weerstand. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verschil in toeren wil niet zeggen verschil in flow natuurlijk. toerental * kanaalweerstand = flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
P5ycho schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:16:
Verschil in toeren wil niet zeggen verschil in flow natuurlijk. toerental * kanaalweerstand = flow.
Klopt, ik zie dat de Q600 probeert de flow gelijk te houden aanvoer en afvoer.

Ik zie echter ook dat de ene motor veel meer toeren maakt om die flow in balans te houden. @Andrehj geeft aan dat bij aanzetten bypass er meer weerstand is dus dacht ik misschien kan een vastzittende klep impact hebben door de extra weerstand voor de afvoer of toevoer motor qua toeren. :)

Ik zal dit weekend weer naar de nieuwe woning te klussen en ook het apparaat openen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 09-02-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als een van de kleppen dicht staat zou je dat ook terug moeten kunnen zien in het rendement lijkt me. Zijn de temperaturen rondom de warmtewisselaar zoals je zou verwachten?

Je kunt altijd even de unit open maken en de kleppen laten bewegen in het diagnosemenu inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
P5ycho schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:28:
Als een van de kleppen dicht staat zou je dat ook terug moeten kunnen zien in het rendement lijkt me. Zijn de temperaturen rondom de warmtewisselaar zoals je zou verwachten?

Je kunt altijd even de unit open maken en de kleppen laten bewegen in het diagnosemenu inderdaad.
open staat toch :P

Ik vond inderdaad de delta vrij hoog, echter kan ik geen verbinding meer krijgen. Denk de internetkabel niet correct geknepen.

Echter komt er nog iemand alles correct in te regelen en is woning rond de 17 graden dus mogelijk ook van invloed op rendement.

Maar delta van rond de 2 graden gisteren met buitentemperatuur rond de 1 graad en 145m3

Vandaag op standje afwezig dus 90m3 retour 16 graden en toevoer 15,7 dus dat is bijna gelijk maar wel maar op 90m3 en buitentemperatuur van 10,8

[ Voor 14% gewijzigd door Kees_frl op 09-02-2024 15:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:24
assje schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:31:
[...]

Inmiddels begonnen aan installatie. De koof voor inblaas woonkamer heb ik voorbereid. Regelklep zit op zolder, ik heb 2x125mm welke uitkomen in een luchtdichte koof met twee vakken waar ik een rooster in wil plaatsen. Rooster zou bijvoorbeeld 600x100 kunnen worden.

Hoe zou zich dit gedragen qua geluid en luchtstroming? De koof en roosters hebben vergeleken met een ventiel een enorme doorlaat maar kan moeilijk inschatten wat het mogelijk qua werveling doet?
[Afbeelding]

Op zolder ook lekker aan het puzzelen:
[Afbeelding]
Gisteren voor het eerst opgestart. Stukadoor is nu begonnen dus prettig om ventilatie te hebben voor het drogen. Zitten nog nergens ventielen in dus inregelen komt later nog wel eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKgldPcPbcdLaSRlwN9IT7BhSBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCF0Bxo1uDY3UTnrWXXmE8jt.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het kwaad om de unit aan/uit te zetten door de spanning eraf te halen? Ik wil hem uitzetten tijdens stoffige werkzaamheden en zoek daarvoor een makkelijke manier.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik adviseer je zolang de Stucadoor en schilder/ Spuiter nog bezig zijn de ventilatie mooi dicht te houden en natuurlijk proberen te ventileren. Hoeveelheid stof is behoorlijk, dat trek je meteen je kanalen en unit in. Installatie ziet er mooi uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:21

Rzaan

Altijd zoekende

Het staat ook in een ander topic. Maar wie op 2 plaatsen zijn CO2 wil meten , heeft iBood een mooie aanbieding.
2x Honeywell (Resideo) CO2-Monitor & -Detector

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-05 13:29

Hun

Ik heb de resideo meters ook. Ze zijn goed (geven bijna dezelfde meting als de Netatmo meter). Alleen ze hebben geen logfunctie waardoor je alleen de co2 waarde kunt zien wanneer je er op kijkt. Dat was de reden dat ik de Netatmo heb gekocht. Die is ook te koppelen aan home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:38:
Het staat ook in een ander topic. Maar wie op 2 plaatsen zijn CO2 wil meten , heeft iBood een mooie aanbieding.
2x Honeywell (Resideo) CO2-Monitor & -Detector
Hier (helaas) off-topic, want die CO2-monitor heeft geen 0-10V uitgang en is dus niet aan te sluiten op een WTW-installatie.
Voor CO2-meters is er een eigen topic: CO2-meters voor in huis

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 10-02-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:09
Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Hier (helaas) off-topic, want die CO2-monitor heeft geen 0-10V uitgang en is dus niet aan te sluiten op een WTW-installatie.
Een FYI is prima hier, als er maar niet uitgebreid over wordt gediscussieerd.

Meten is weten. Maar weinig mensen hebben zo'n ding in huis en dan weet je pas hoe slecht de WTW ingeregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:31
Andrehj schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Je bent wel heel streng.

Prima budgetoptie imo om de nut en noodzaak van een wtw of überhaupt ventilatie te checken + om de werking te controleren.

Aanvulling: en we zijn hier wel op tweakers natuurlijk, wat niet kan kun je knutselen ;) ;
https://gathering.tweaker...message/77882454#77882454

[ Voor 15% gewijzigd door ZonnigY op 10-02-2024 17:23 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
Ik heb het ontwerp mogen ontvangen van onze installatie (nieuwbouw).
Het zijn allemaal spiro buizen geworden.
Er zijn enkele hoofdbuizen die zowel aftakken naar de leefruimte als naar de slaapkamer(s). Daarom had ik gevraagd extra aandacht te schenken aan geluidsdemping in het ontwerp.

Er zijn 2 starre dempers voorzien, aan de in- en uitgang achter de motor.
En verder zijn er enkel flexibele dempers voorzien.

De eerste bedenking die ik heb:
Er zullen flexibele dempers (gewoon een meter flexibele buis dus) komen op plaatsen waar ik er nooit meer aan kan. Als ik het systeem later ooit wil reinigen, gaat dat dan geen problemen opleveren? Dan kom je met een borstel/slang/... terecht in zo'n kwetsbaar flexibel deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 17:15
Flexibel kan je niet reinigen, als je er niet bij kan om het eerst los te halen. Daarnaast even kijken welke dempers ze gaan gebruiken. Sommige doen niks tegen apparaat -geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Yaldair schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:02:
Flexibel kan je niet reinigen, als je er niet bij kan om het eerst los te halen. Daarnaast even kijken welke dempers ze gaan gebruiken. Sommige doen niks tegen apparaat -geluid
Welke flexibele dempers bedoel je?

Ze hebben deze op de offerte staan: https://www.semmatec.be/n...gte-10m-82-mm-13110821000

Maar dat is dus wel heel interessant.
Flexibele dempers die je niet kan losmaken = NO GO ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Daarnaast hebben die flexibele dempers en slangen ook niet het eeuwige leven. Je zal er vroeg of laat bij moeten kunnen om ze te vervangen.

Ik heb op enkele plekken in mijn woning inspectieluiken gemaakt in de gipsplaat om bij de kanalen te kunnen. Eenmaal gestuct zie je vrij weinig meer van. Die luikjes heb ik bij Hornbach vandaan.

[ Voor 3% gewijzigd door perslucht op 11-02-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breezz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:47:
Ik heb het ontwerp mogen ontvangen van onze installatie (nieuwbouw).
Het zijn allemaal spiro buizen geworden.
Er zijn enkele hoofdbuizen die zowel aftakken naar de leefruimte als naar de slaapkamer(s). Daarom had ik gevraagd extra aandacht te schenken aan geluidsdemping in het ontwerp.

Er zijn 2 starre dempers voorzien, aan de in- en uitgang achter de motor.
En verder zijn er enkel flexibele dempers voorzien.

De eerste bedenking die ik heb:
Er zullen flexibele dempers (gewoon een meter flexibele buis dus) komen op plaatsen waar ik er nooit meer aan kan. Als ik het systeem later ooit wil reinigen, gaat dat dan geen problemen opleveren? Dan kom je met een borstel/slang/... terecht in zo'n kwetsbaar flexibel deel?
Ik zou zorgen dat je er altijd nog bij kunt.
Hier zijn alle dempers nog bereikbaar (in de technische ruimte en in een kast onder het schuine dak op zolder).

Ook de Ubbink ribbelslangen zijn te reinigen door dat de verdeeldozen daarvoor direct onder het oppervlak in de vloer zitten en daarboven de Spiro buizen eenvoudig verwijderd kunnen worden.

Nu even iets langer nadenken over latere toegankelijkheid gaat je veel ellende besparen!
Dat zijn wel erg dunne kanalen (82 mm, is dat de binnen- of buitenmaat?). Die zijn voor één ventiel (afhandelijk van het ontwerpdebiet) al aan de krappe kant. Ik hoop niet dat de aannemer daar meerdere ventielen van lucht mee wil voorzien?
En zorg even dat er specs van de geluiddemping boven water komen, en vergelijk die met echte dempers. Want zonder specs kun je een vaste PVC-buis ook wel geluiddempend noemen...

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 11-02-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Breezz kan je anders heel het ontwerp delen? En eens met Andrehj, die kanalen zijn erg smal. Als toch alles in spiro gedaan wordt, waarom dan niet minstens DN100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik vermoed dat ze ingestort worden? Rechthoekige instortkanalen zijn dan misschien logischer, maar je weet het nooit...

[ Voor 54% gewijzigd door P5ycho op 11-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P5ycho schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:48:
Ik vermoed dat ze ingestort worden? Rechthoekige instortkanalen zijn dan misschien logischer, maar je weet het nooit...
Die slappe geluiddempende buizen instorten? De ribbelbuizen van Ubbink, Vent-Axia, Zehnder etc zijn niet voor niets zo stug, dat is om ervoor te zorgen dat ze in het natte, zware, beton rond blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Haha, nee, dat wordt niets natuurlijk. Ik kon me niet bedenken waarom je zulke diameter spiro zou gebruiken, even er vanuitgaande dat de spirobuis dezelfde diameter heeft als de dempende buis. 85mm spiro bestaat namelijk gewoon.
Het is maar giswerk, liever zie ik het legplan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
P5ycho schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:12:
Haha, nee, dat wordt niets natuurlijk. Ik kon me niet bedenken waarom je zulke diameter spiro zou gebruiken, even er vanuitgaande dat de spirobuis dezelfde diameter heeft als de dempende buis. 85mm spiro bestaat namelijk gewoon.
Het is maar giswerk, liever zie ik het legplan even.
Het was een kleine vergissing. Ik linkte naar het juiste product maar met de verkeerde diameter. In offerte staat wel degelijk 127mm.

Hier het legplan. Alle ventilatiebuizen zitten in mijn vloeropbouw (houtskelet, tussen de liggers) tussen gelijkvloers en verdiep.
Daarom heb ik een legplan met maar 1 verdiep zichtbaar (de +1). Maar je ziet dus alle aan- en afvoeren, voor zowel gelijkvloers als verdiep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQxEsXJDBrXkbtAhnC5WxA-MLuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12iIATgRwE1h0fTt0lPGLLNJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik heb net een Zehnder Q600 met enthalpie. Kan ik die voor een paar dagen uitzetten vanwege werkzaamheden in de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:29
Kees_frl schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:06:
Ik heb net een Zehnder Q600 met enthalpie. Kan ik die voor een paar dagen uitzetten vanwege werkzaamheden in de woning?
Waarom niet? Zet je een raam op een kier voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Maurice1066 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Waarom niet? Zet je een raam op een kier voor ventilatie.
Dacht mogelijk door het vocht in het appartement, heb geen afvoer want enthalpie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Kees_frl schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Dacht mogelijk door het vocht in het appartement, heb geen afvoer want enthalpie. :)
Als de unit uitstaat hoeft de wisselaar ook geen vocht over te dragen.
Weet niet wat voor klus je gaat doen, maar met een raampje of 2 open komt dat vast goed. Vocht loopt niet zomaar je unit in of uit.

Als ik veel stof ga maken met een klus trek ik gerust de stekker eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Het is me afgelopen week qua planning niet gelukt de WTW te openen om een poging te doen tot controle vastzittende bypassklep, komende weekend op de planning.

Ik vind de delta vrij hoog. Dit is momenteel bij 245m3 - iemand zin om eens te delen welke waarden ze hebben? :)

Overigens staat de bypass dan mogelijk klein stuk open, als ik de bypass via de app open daalt de toevoer temperatuur zeer sterk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M39lOVaj-zMz4c5hYMv6bhs3BkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5tcEI7Sb2MksHdywsp3enBV.jpg?f=fotoalbum_large
helpme schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

Dankjewel! Ik heb inderdaad de klep even los en weer vast geklikt en daarna zat er ook weer beweging in de rechter klep.

Daarna de volgende waardes:
Retour 19.0 @ 71%
Afvoer 16.0 @ 73%
Buiten 13.0 @ 87%
Toevoer 18.0 @ 75%

Dus 1 graad verschil tussen toevoer en retour. Beter dan de 3 graden van hiervoor.

beide kleppen staan nu vanaf de wisselaar gepositioneerd;

[Afbeelding]

Geen idee waarom het los klikken en opnieuw vast klikken heeft geholpen.. Klinkt niet heel stabiel.
toon volledige bericht
Heb de toen de linker of rechter losgeklikt?

[ Voor 44% gewijzigd door Kees_frl op 12-02-2024 20:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-05 20:02
Afgelopen jaar een huis gekocht. Hierin zat een heel oud ventilatiesysteem en deze wou ik graag vervangen voor een wtw. Aangezien we zo snel mogelijk over wouden gaan en maar 8 weken hadden om te klussen(en alles moest gestript worden en vernieuwd) en overal verlaagde plafonds/koofjes niet mooi vonden gekozen voor de Multi air supply.

Zelf een berekening kunnen maken en uiteindelijk de Flair 400 geïnstalleerd.
In de badkamer zit de 4 standenschakelaar. In de trapopgang beneden en op zolder zitten de co2 melders.
De co2 melders staan ingesteld beneden op 500/1100 ppm en boven op 600/1100 ppm

De Fan van 2 slaapkamers staan op 35m3/h en bij ons op de slaapkamer 50m3/h. Op zolder moet nog een fan komen maar deze is door tijdgebrek nog niet geplaatst.

Voor In de woonkamer heb ik de 'oude' 125mm buis verlengt om van 1 afvoerpunt in de keuken er 2 te maken en 1 naar de woonkamer te brengen. Omdat ik hier geen fan wou hebben voor eventuele geluidshinder.

Nu ik de installatie zo'n 3-4 maanden heb draaien ben ik meer dan tevreden. Voor het. testen van de slaapkamers heb ik overal co2 melders geplaatst welke ik al had. Hieruit blijkt dat de ppm in de slaapkamers niet heel veel hoger uitslaan dan 800ppm en dit met name tijdens de nachtrust. Overdag is deze veel lager. In de woonkamer geld hetzelfde, alleen bij veel visite (10 man of meer) komen de ppm te hoog maar deze zijn in korte tijd weer goed.
Het geluid van de Fan's vallen reuze mee. bij 35m3/h hoor je hem niet tot nauwelijks, bij 50m3/h iets meer maar niet storend. Bij een wtw welke wel in en uitblaas kanalen heeft in de kamers kan je ze ook horen op vol vermogen.

De Wtw is door de 2x co2 sensoren co2 gestuurd en heeft ook nog een vochtsensor in de afvoer naar de wtw box. Dit werk heel goed met het douchen en koken, tijdens het douchen springt de wtw box aan en zuigt met 300m3/h af en lijkt zo'n 15/20min na te draaien. Als de wtw box overdag alles zelf regelt is hij niet te horen, zelfs niet als deze met 200m3/h aan het afzuigen is om alles op de juiste waardes te krijgen.

Wtw box brink flair 400
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpurNa4rX1kfflMR8wv79LCodDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA2eIMXMcTAXjdItAYNMuJvk.jpg?f=fotoalbum_large
Wtw box brink flair 400
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ka-NW5GdYPsSU1C44ByqJPWMk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhTMLNQfMUJ804YehFPosW2Y.jpg?f=fotoalbum_large
Fan's slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJpU_sk6ebnzodkd0UofUx4UYEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCACIwOqZaHyNkBXg2ikqGpj.jpg?f=fotoalbum_large
Co2 melders en inblaas rooster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxZqFGqOPT_F2F_fmdQGHQLQPg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARkXKgGvY9gdLrxkR5RTZUIc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWxIuja0ZXMc-xowL4e_O0hAXN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyXFl0LssImURsJ1iOJ8Wzia.jpg?f=fotoalbum_large
Dempers achter de WTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axRH8uvC7SUhjJTPjEMxx3Q1SAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlrgFjLxUJ7ikm3xmTXm1PhO.jpg?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
@Kees_frl Dit zijn mijn waardes. Ik heb wel een andere benaming.
Toevoer woning19,9 °C
Afvoer woning20,6 °C
Aanvoer buiten6,2 °C
Afvoer naar buiten12,4 °C

@Krissiejj Mooi project geworden! Wat voor toevoerrooster is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-05 20:02
perslucht schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:10:
@Kees_frl Dit zijn mijn waardes. Ik heb wel een andere benaming.
[table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
[tr]

@Krissiejj Mooi project geworden! Wat voor toevoerrooster is dat?
Dit type: https://luchtverwarmingsp...1WkwfmEAQYBiABEgLyUvD_BwE

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Kees_frl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:51:
Het is me afgelopen week qua planning niet gelukt de WTW te openen om een poging te doen tot controle vastzittende bypassklep, komende weekend op de planning.

Ik vind de delta vrij hoog. Dit is momenteel bij 245m3 - iemand zin om eens te delen welke waarden ze hebben? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPofPPPfK0lzw2rAbILrzvlAD70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThxugEEV2vfkctahFUnZIKvY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39
Kees_frl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:51:

...
Heb de toen de linker of rechter losgeklikt?
de rechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:08
@lnwtw003 al een update over je problemen met de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 11:27
Dag allen,

Wat is jullie ervaring met het aansluiting van een balansventilatie op domotica? Heeft dit een noemenswaardige meerwaarde?

Naar mijn begrip is er weinig reden om op bepaalde situaties te anticiperen (bv. vochtige badkamer) en daarbij het systeem te boosten, aangezien het systeem dan doorheen het hele huis luider begint te ventileren. In het geval van de badkamer, zal de vochtige lucht ook op lagere stand geleidelijk aan wel afgevoerd worden.

In de gevallen dat er dan alsnog geboost moet worden (bv. veel mensen op bezoek), dan valt dit waarschijnlijk eenvoudig te regelen via de eigen app.

Vandaar mijn vraag: zijn er situaties die ik over het hoofd zie, waarbij een aansturing via domotica wel van pas kan komen?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AdFundum14 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:43:
Wat is jullie ervaring met het aansluiting van een balansventilatie op domotica? Heeft dit een noemenswaardige meerwaarde?
Dat heeft geen meerwaarde. Sterker nog, degenen die van hun domotica afhankelijk zijn voor de sturing van de WTW, hebben daarmee de betrouwbaarheid flink verlaagd, want je eigen domotica is nooit zo betrouwbaar als de interne besturing van je WTW-systeem.

Wat wel leuk is (voor Tweakers) is het een en ander monitoren, en de waarden loggen in bijvoorbeeld HA of Domoticz.
Zo monitor ik het CO2-niveau in de woonkamer.
Naar mijn begrip is er weinig reden om op bepaalde situaties te anticiperen (bv. vochtige badkamer) en daarbij het systeem te boosten, aangezien het systeem dan doorheen het hele huis luider begint te ventileren. In het geval van de badkamer, zal de vochtige lucht ook op lagere stand geleidelijk aan wel afgevoerd worden.
De betere WTW-systemen hebben zelf al een interne vochtsensor en lossen dat al voor je op.
En een beetje goed geventileerde woning heeft zelfs dat niet nodig. Hier heb ik de vochtregeling van de WTW helemaal uitgeschakeld. Tijdens het douchen beslaat de spiegel niet eens, en de badkamer is altijd zo weer droog (we trekken uiteraard wel netjes de doucheruimte droog).
In de gevallen dat er dan alsnog geboost moet worden (bv. veel mensen op bezoek), dan valt dit waarschijnlijk eenvoudig te regelen via de eigen app.
Dat kan ook met een CO2-sensor die je op elke WTW aan kunt sluiten. Daarvoor is echt geen eigen domotica nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@AdFundum14
Ik heb mijn Brink Flair wel via modbus RTU aan een esp hangen en zodoende volledig in te stellen en uit te lezen met home assistant.

Standaard Brink vochtigheidsensor (kosten >200 euro) zorgt ervoor dat na de douchbeurt hij wel voor een kwartier (gemiddeld) harder gaat draaien (hoeveel harder is weer in te stellen via domotica)

Als men er niet voor kiest deze dure sensor te nemen, dan is het mogelijk een vochtigheidsensor (m5stack ENVIII van 10 euro!!!) aan te sluiten op de esp32 (via een i2c 4-aderig kabeltje van m5stack), die de modbus uitleest.
Simpel in de kanaalaansluiting, afzuiging huis binnen, hangen van de brink.
https://github.com/fonske...s/tree/main/RH_automation

Of je sluit een SCD40 Co2 sensor aan ipv de ENVIII, dan heb je meteen (gemiddeld, dat wel) een CO2 indicatie op de aanzuig van binnen huis.

Ik heb wel eens meegemaakt dat de Brink RV sensor, lang bleef hangen. Ook dat is op te lossen met de domotica. Maximale tijd er aan verbinden, en dan gewoon even op non-actief zetten en weer actief.

Dat lukt je niet via de app van de fabrikant vermoed ik.
Dus ik ben het niet helemaal eens wat @Andrehj beweert.
Voor mij is het een belangrijke aanvulling. Vooral omdat je geen vendor-lockin hebt via modbus.

Ook als je de CO2 sensoren hebt van brink, zijn die ook allemaal uit te lezen via HA.
En hoef je geen honderd menus door in een app, maar alles op 1 pagina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ibw5S81IlNFIQoISlygtG5fRjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kToiTrwI6ZjyNDAdj5aRUxRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een vriend bleek er een temperatuursensor (buiten aanzuig) aansluitdraad defekt te zijn en ging de unit in storing.
Zonder de uitlezing in HA, zie je dan niet meteen wat er aan de hand is. En WANNEER het gebeurt was.
Nu was dat door de uitlezing van de sensorwaarde, meteen duidelijk en makkelijk zelf op te lossen.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2024 13:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:46
Zie:
https://www.saniheat.nl/p...C7yEQAvD_BwE#extra-fields

En:
https://www.saniheat.nl/p...Cav0QAvD_BwE#extra-fields

Wat is het verschil tussen deze twee? In de titel omschrijving staat beide met ERV enthalpiewisselaar, maar volgens mij is de tweede juist zonder? Zal het een typo van de verkopers zijn?

• P5ycho
Linkse of rechtse versie.

ComfoAir Q350 NL R

ComfoAir Q350 NL L

Je kunt de unit altijd ombouwen trouwens, is alleen een extra handeling tijdens installatie.

[ Voor 87% gewijzigd door P5ycho op 15-02-2024 10:36 ]

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:46
En dan 300 euro verschil, terwijl je links en rechts zelf om kunt wisselen? Dan weet ik het wel.

• P5ycho

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:46
Ik zit met een interessant vraagstuk waar ik zelf maar niet uit kom. Ik heb dit topic voor een groot deel doorgelezen, en de decentrale variant net zo goed.

Situatie is als volgt:
- Jaren 30 hoekwoning
- 5 jaar geleden alle dubbele beglazing vervangen door HR++ zonder ventilatieroosters
- Spouwmuur is geisoleerd door de vorige bewoners
- Kruipruimte is geisoleerd(PUR) door de vorige bewoners
- Dak heeft minimale isolatie(glaswol volgens mij) door de vorige bewoners

Ik zit te kijken om het dak eventueel van buitenaf nog verder te isoleren met van die parels.
Verder merk ik wel dat goed ventileren wel een uitdaging is in de woning. Er is een afzuigkap die rechtstreeks naar buiten blaast, en er is een simpele badkamer ventilator die naar buiten blaast(aan/uit knop).
In de woonkamer staat een bovenlichtje standaard op een kier, op de 1e verdieping(slaapkamers) luchten we vooral sochtends een uur en dan gaan de ramen dicht.
Verwarmen doen we volledig met twee airco's, 1 beneden en 1 op de 1e verdieping.

Ik heb een CO2 meter die ik in de woonkamer heb staan. Afhankelijk van de wind loopt de CO2 in de woonkamer gedurende de dag zo op tot ongeveer 1300-1400 aan het eind van de dag.
De afgelopen twee dagen heb ik deze eens op de slaapkamer gezet, en wil ik die ook nog een paar dagen op de slaapkamer van de kinderen zetten om daar wat grafieken op te bouwen. In onze slaapkamer(2 personen) loopt de CO2 waarde op tot ongeveer 1400-1500 en neemt dan langzaam af totdat we sochtends gaan luchten.

Ik heb een situatieschets gemaakt van de woning, en de punten waarop ik een inblaas of uitblaas punt zou kunnen maken zonder dat er een buis dwars door een kamer gaat zogezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fymA_YWawolO0IH2xi3e9zJfhNw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHY0QpOfmVHtdQcOrn0MAg8N.jpg?f=fotoalbum_medium

Na het doorlezen van dit topic kom ik eigenlijk tot de conclusie dat een centraal balansventilatie systeem met WTW eigenlijk niet te doen is zonder het hele huis over hoop te halen en overal buizen te leggen om voldoende versie lucht aan te leveren en af te zuigen als je wil voldoen aan de waarden die in dit topic en door experts worden aangeraden.

Anderzijds denk ik: nu is er helemaal niks, dus het kan er alleen maar beter op worden, wordt het net zo goed als een nieuw huis waar dit standaard in wordt meegenomen, nee dat niet, maar het zal beter zijn dan wat de situatie nu is.

Maak ik hierbij een denkfout?

Overal een decentrale WTW ophangen zou natuurlijk een oplossing zijn, maar gezien je dan 5-7 apparaten nodig hebt die allemaal stuk kunnen en ook nog eens tov een centraal systeem per stuk soms wel net zo duur zijn vraag ik mij af wat ik daarmee op schiet. En dan zit ik op de 1e verdieping ook nog eens met het feit dat die apparaten eigenlijk lastig te plaatsen zijn(vooral de wat grotere).

Kortom ik loop een beetje vast en vraag mij af of ik met een centraal WTW systeem dat in ieder geval verse lucht op alle ruimten binnen brengt, en in de wc en badkamer in ieder geval afzuigt, er niet alsnog een stuk op vooruit ga tov de huidige situatie. Extra bijluchten in de zin van ramen open kan natuurlijk altijd als het nodig of gewenst is.

• big bang
@bolleh Kun je niet veel meer als je in de hoeken van de trap een koof gaat maken, om zo bijvoorbeeld ook af te zuigen in de keuken?

Zoiets (plaatje via google, van elders op tweakers):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMzpY4HhnTvHaUFoxYxLv0VJDjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7qjVRY51ytK08kqQxWlRw5O2.jpg?f=user_large

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:46
big bang schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:28:
@bolleh Kun je niet veel meer als je in de hoeken van de trap een koof gaat maken, om zo bijvoorbeeld ook af te zuigen in de keuken?

Zoiets (plaatje via google, van elders op tweakers):
[Afbeelding]
De trap is al een vrij krappe trap, daar ruimte van opofferen voor een koof is niet wenselijk. Dan zou ik eerder door de kleine slaapkamer rechtsonder op de 1e verdieping door naar beneden gaan, al is dat ook niet echt wenselijk want die slaapkamer is al erg klein ;)

Een andere optie zou zijn om met een plattere buis door de verdiepingsvloer naar de keuken te gaan, maar dan zit je wel met een flinke verbouwing(plafond open trekken of vloer 1e verdieping open trekken) die ik het liefst vermijd.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:15

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Over 3 weken wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en aangezien ik van de aannemer heel weinig informatie krijg van technische installaties twijfel ik een beetje of het qua balansventilatie wel goed zit. In de BENG berekening van onze woning, let wel zonder uitbouw, staat dat er met een Brink Flair 400 is gerekend.

Nu kom ik tot de onderstaande berekening, maar dan zie ik dat ik 537,52 / 2 = 268,76 m3/h aan luchtverversing zou moeten hebben en dat is binnen de 70% van de Brink Flair 400. Maar dan moet de WTW altijd op standje 3 van de 4 draaien en is de verhouding af- en aanvoer compleet scheef. Ook zou ik liever in op een aantal plekken een extra ventiel willen maar bij een opmerking over de ouderslaapkamer daar gingen ze direct niet in mee, ook niet tegen meerprijs.

Kan een van jullie experts hier iets over zeggen en kan ik er bij oplevering een punt van maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvGZ0RP3Mb7Uxxbd8aAjbMADNYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YDkIEyMx1OR5rh6qLm6qLfZX.png?f=fotoalbum_large

Informatie van de Brink Flair 400:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV18byfTzXK23_l7Nn3v-3PhhfY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ddiEdVYr8vx6Px3XSvXjoFva.png?f=fotoalbum_large

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:50:
Over 3 weken wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en aangezien ik van de aannemer heel weinig informatie krijg van technische installaties twijfel ik een beetje of het qua balansventilatie wel goed zit. In de BENG berekening van onze woning, let wel zonder uitbouw, staat dat er met een Brink Flair 400 is gerekend.

Nu kom ik tot de onderstaande berekening, maar dan zie ik dat ik 537,52 / 2 = 268,76 m3/h aan luchtverversing zou moeten hebben en dat is binnen de 70% van de Brink Flair 400. Maar dan moet de WTW altijd op standje 3 van de 4 draaien en is de verhouding af- en aanvoer compleet scheef. Ook zou ik liever in op een aantal plekken een extra ventiel willen maar bij een opmerking over de ouderslaapkamer daar gingen ze direct niet in mee, ook niet tegen meerprijs.

Kan een van jullie experts hier iets over zeggen en kan ik er bij oplevering een punt van maken?

[Afbeelding]

Informatie van de Brink Flair 400:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Je moet aan en afvoer niet bij elkaar optellen, het is niet voor niets balans ventilatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 15-02-2024 14:55 ]

• Mr.Viper

Mr.Viper

Kees_frl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Je moet aan en afvoer niet bij elkaar optellen, het is niet voor niets balans ventilatie :)
Daarom deel ik het totaal door 2, om de balans te vinden maar dat lukt dan ook niet. Alleen als de zolder volledig afvoer is dan komt het in de buurt.

De cijfertjes heb ik overigens hier vandaan: https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Viper op 15-02-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Daarom deel ik het totaal door 2, om de balans te vinden maar dat lukt dan ook niet. Alleen als de zolder volledig afvoer is dan komt het in de buurt.

De cijfertjes heb ik overigens hier vandaan: https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/
Klopt, maar je hoeft dus aan en afvoer niet bij elkaar op te tellen. Mijn nieuwe woning moet op stand max iets van 440m3 doen. Aanvoer en dus ook afvoer.

Maar dus niet twee keer 440m3.

Je kunt beste kijken naar hoeveel mensen ben je en dan kijken hoeveel lucht. Ik heb alles zelf kunnen berekenen maar zou nu nog wat meer afvoerpunten hebben gedaan.

13 toevoerpunten en 10 afvoerpunten. Dus die afvoer krijgen iets meer lucht te verwerken dan de toevoer.

[ Voor 19% gewijzigd door Kees_frl op 15-02-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
@Mr.Viper je afvoer en aanvoer is nu niet in balans. Je moet ook even kijken naar overstroom.

Daarnaast lijkt me dat je wel erg enthousiast aan het ventileren bent op je zolder. Maar, bij jou moet je je wel houden aan het bouwbesluit dus misschien dat het daar vandaan komt. 1 "standaard ventiel" voor 50m3/h is ook wel meteen de max. Dus voor de ouder slaapkamer is dat niet handig.

Ik weet even niet hoe het gaat, maar moet je niet al de tekening /berekening van de ventilatie gekregen hebben?

Snel kijkend naar je tabel verwacht ik 250m3/h + x voor de (leef?)zolder. Dan moet je alleen de afvoercapaciteit nog verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Yaldair schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:12:
@Mr.Viper je afvoer en aanvoer is nu niet in balans. Je moet ook even kijken naar overstroom.

Daarnaast lijkt me dat je wel erg enthousiast aan het ventileren bent op je zolder. Maar, bij jou moet je je wel houden aan het bouwbesluit dus misschien dat het daar vandaan komt. 1 "standaard ventiel" voor 50m3/h is ook wel meteen de max. Dus voor de ouder slaapkamer is dat niet handig.

Ik weet even niet hoe het gaat, maar moet je niet al de tekening /berekening van de ventilatie gekregen hebben?

Snel kijkend naar je tabel verwacht ik 250m3/h + x voor de (leef?)zolder. Dan moet je alleen de afvoercapaciteit nog verhogen.
Precies dit.

Hoeveel afvoerpunten heb je @Mr.Viper :) vier stuks... Die zolder brengt het wel heel erg uit balans. Wat gaan jullie met die zolder doen en is het een officiele verblijfsruimte? Voordeel als die WTW op zolder komt te staan dat je daar gemakkelijk een afzuigpunt bij kunt maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Kees_frl op 15-02-2024 15:17 ]

• Mr.Viper

Mr.Viper

Kees_frl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Precies dit.

Hoeveel afvoerpunten heb je @Mr.Viper :) vier stuks... Die zolder brengt het wel heel erg uit belans.
Ik heb gehoord dat er 1 ventiel op zolder komt maar deze heb ik nog niet gezien. Omdat ik dus ook geen gegevens heb vanuit de aannemer probeer ik het met het bouwbesluit in de hand te eisen om die gegevens. Ik verwacht namelijk bij oplevering pas een 'mapje met documenten' te ontvangen, zoals verwoord door de kopersbegeleider. Maar of die berekening erbij zit is maar de vraag en of het dan allemaal klopt... 8)7

Ik zou het zonde vinden om in een nieuwbouwhuis direct met een 'fout' WTW installatie te zitten. De bedoeling is om daar een werkkamer te maken en dan ook direct te kijken naar ventilatie. De WTW staat op zolder inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Viper op 15-02-2024 15:22 . Reden: stukje werkkamer op zolder ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Ik zou het zonde vinden om in een nieuwbouwhuis direct met een 'fout' WTW installatie te zitten. De bedoeling is om daar een werkkamer te maken en dan ook direct te kijken naar ventilatie. De WTW staat op zolder inderdaad.
Lijkt me alleen lastig om nog aan te passen als de vloer er al ligt etc. Sommige landen hebben ze overal verlaagd plafond, maar hier hebben we alles meestal in het beton liggen dus zit je er aan vast.

Als er 1 ventiel op zolder is (hoe is die gealloceerd? woonzolder?) dan kan het ook nog zijn dat dat een afvoer ventiel is (als dat mag). Dan balanceer je zo weer meer je flows.

Praktisch zal je waarschijnlijk het "probleem" hebben dat je maar 1 aanvoer hebt in de ouder slaapkamer. Ik weet niet of er eisen zijn aan geluid m.b.t ventilatie, maar als die er niet zijn kan je daar niks over zeggen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Mr.Viper schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Ik heb gehoord dat er 1 ventiel op zolder komt maar deze heb ik nog niet gezien. Omdat ik dus ook geen gegevens heb vanuit de aannemer probeer ik het met het bouwbesluit in de hand te eisen om die gegevens. Ik verwacht namelijk bij oplevering pas een 'mapje met documenten' te ontvangen, zoals verwoord door de kopersbegeleider. Maar of die berekening erbij zit is maar de vraag en of het dan allemaal klopt... 8)7

Maar als je daar werkt dan heb je ongeveer 30m3 nodig (normale stand) . Jij zit, op basis van M2, over de 100 en dat is echt veel te veel.

Pagina: 1 ... 46 ... 90 Laatste