Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearuur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-04 21:45
Wij verbouwen de benedenverdieping van ons huis en zijn op zoek naar een wtw installatie.
Het idee was om twee decentrale wtw’s te monteren, maar zagen ook deze: https://www.ventilatielan...00m3-h-euro-stekker/9947/

Dit heeft een hogere capaciteit en in onze situatie nog best overzichtelijk te installeren.
Een paar opmerkingen:
  1. We sluiten de deur naar de gang "luchtdicht' af (boven ventileren we enkel met roosters)
  2. De deur van trapkast naar woonkamer wordt afgesloten, we kunnen bij de trapkast via de garage.
  3. We kunnen eenvoudig de doorvoeren naar woonkamer/keuken maken.
  4. Er zitten al twee pijpen op het garagedak doorvoer gaskachel die weggaat en doorvoer oude afzuigkap.
Zie bijgaande plattegrond voor ons huidige idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQGRKiAWoJrT0EmoXjRBoAIrgQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Iodfhy6eNKA12eW9pDbqr2B.png?f=fotoalbum_large

Is dit realistisch, of denk ik veel te eenvoudig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-03 20:54
1. Een WTW is geen afzuiginstallatie voor de keuken.
En 2. zelfs een bescheiden unit zal toch flink wat volume gebruiken. Wil je daar je trapkast voor opofferen?
Is het niet mogelijk om doormiddel van 1 of 2 koven of wellicht een beetje ruimte in een vaste kast doorvoeren naar de zolder te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
gearuur schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:22:
Wij verbouwen de benedenverdieping van ons huis en zijn op zoek naar een wtw installatie.
Het idee was om twee decentrale wtw’s te monteren, maar zagen ook deze: https://www.ventilatielan...00m3-h-euro-stekker/9947/

Dit heeft een hogere capaciteit en in onze situatie nog best overzichtelijk te installeren.
Een paar opmerkingen:
  1. We sluiten de deur naar de gang "luchtdicht' af (boven ventileren we enkel met roosters)
  2. De deur van trapkast naar woonkamer wordt afgesloten, we kunnen bij de trapkast via de garage.
  3. We kunnen eenvoudig de doorvoeren naar woonkamer/keuken maken.
  4. Er zitten al twee pijpen op het garagedak doorvoer gaskachel die weggaat en doorvoer oude afzuigkap.
Zie bijgaande plattegrond voor ons huidige idee.

[Afbeelding]

Is dit realistisch, of denk ik veel te eenvoudig?
Hoe goed houdt die trapkast het geluid tegen?
Mijn WtW maakt niet veel geluid, maar ik zou alsnog niet blij zijn als je dat de hele dag hoort in de woonkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearuur
  • Laatst online: 10-04 21:45
@Threbez , 1) we zullen het ook niet als afzuiging voor koken gebruiken, deze keuken wordt echt een leefkeuken met recirculatie fornuis.
2) Het idee is dat deze trapkast meer een installatieruimte wordt. Deze gaan we echt niet meer gebruiken voor opslag etc. Hier komt ook de verdeler voor vloerverwarming, ik begrijp dat de unit groter dan een mechanische ventilatieunit is, maar heb hier de ruimte wel voor over.

@roltor , waar nu de deur vanuit trapkast naar woonkamer zit komt een blinde muur, die kunnen (moeten) we dus goed geïsoleerd maken. Er zit ook een deur van garage naar trapkast. (Vreemd, dat klopt maar voor ons nu wel handig)

In de garage is het buizenwerk eenvoudig weg te werken en de aan/afvoer door het dak bestaat al.
Zoals ik nu zie is de installatie niet heel complex.
Dit is toch een beter systeem dan de 1-buizige decentrale wtw’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 14:19
gearuur schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:06:
@Threbez , 1) we zullen het ook niet als afzuiging voor koken gebruiken, deze keuken wordt echt een leefkeuken met recirculatie fornuis.
Als je de keuze hebt - leefkeuken of niet - zou ik afvoeren naar buiten i.p.v. filteren, met een rooster dat je opent tijdens het afzuigen (al dan niet geautomatiseerd). Maar is een kwestie van 'smaak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grbril
  • Laatst online: 13-02-2024
Een vraagje over condensafvoer.
We hebben vorig jaar onze oude WTW unit laten vervangen door een Duco Energy Comfort 325. Op de plek waar de oude WTW unit ook stond (onder de schuine kap). Op een "tafeltje".

Op de condensafvoer zit een Duco condensafvoerset (platte sifon);
Ik wil deze aansluiten op de al aanwezige rioolafvoer, maar die ligt hoger dan de onderkant van de WTW unit.

De afvoer verlagen is een lastige klus. Ook de CVketel zit op dezelfde afvoer.
Een pompje leek een simpelere oplossing. Je pompt het condenswater omhoog naar de al bestaande afvoer op de aansluiting die er al was voor de oude WTW unit.

Ik heb een pompje (Aspen) op de kop getikt en moet om hem goed aan te sluiten een verlooprubber o.i.d. van 32mm naar 14mm nodig.

Ben ik nu heel moeilijk aan het doen, of is dit een werkwijze die vaker voorkomt?
Hoop dat iemand dit probleem herkent en tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:32
Ik heb nog wat verder gezocht naar extra opties voor kanalen en heb het nu gemaximaliseerd.
Ook rekening gehouden met maximale aanvoerqaarde van 50 en afvoer van 75.
Buizen die ik kwijt kan zijn 125mm.

Hier kom ik op uit. Ook eerste buis er al in gemaakt door de badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhXV4MMVbLWn10Q6Pc2-YPisl2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4mRlO6rytAL6L9YrIuuDlLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9MG0I9Rkb01WN7_5o_Aizi81Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjQEIg2xYjji2oOsqoSmLfwG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTFOzIgCTCQw81jaGmWG_CyqgNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpIZcc7jgnC5YMtg45xpZRiT.jpg?f=fotoalbum_large

Heb gekozen voor instucbare ventielen van ventilatieshop.

Nog een vraagje..
Hoe bepaal je het debiet per ventiel? Verdeel je zelf de waarde die je voor de gehele ruimte hebt berekend over de ventielen? En doe je dat evenredig?
Of werkt het anders?

Volgens Vasco tool heb ik in het woongedeelte 129 m3/h nodig, dus ik heb daar nu 3x 45 van gemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door pentaw1nz op 28-01-2024 10:22 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gearuur schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:22:

Die HRU200-eco heeft t.o.v. andere centrale WTW's een erg lage prijs, maar dat is dan ook het enige waarin hij uitblinkt. Want:
  • Erg lage capaciteit. 200 m³ is net voldoende voor een kleine (zorg)woning of appartement, maar dan draait ie wel veel op vol vermogen.
  • Geen voorverwarmer, dus niet geschikt voor in de winter, als het buiten koud is gaat ie enkel afzuigen en heb je er weinig aan.
  • Geen bypass, dus ook niet geschikt om in de zomer 's nachts je huis te koelen.
    Edit: Zit er wél op volgens @il-Principe
Ik zou gaan voor een wat meer volwassen WTW-systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 31-01-2024 14:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:58
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Die HRU200-eco heeft t.o.v. andere centrale WTW's een erg lage prijs, maar dat is dan ook het enige waarin hij uitblinkt. Want:
  • Erg lage capaciteit. 200 m³ is net voldoende voor een kleine (zorg)woning of appartement, maar dan draait ie wel veel op vol vermogen.
  • Geen voorverwarmer, dus niet geschikt voor in de winter, als het buiten koud is gaat ie enkel afzuigen en heb je er weinig aan.
  • Geen bypass, dus ook niet geschikt om in de zomer 's nachts je huis te koelen.
En die 200m3 is ook nog eens bij 100pa. Bij 200pa blijft er nog 125m3 over.

De meeste units van kwaliteit behouden de capaciteit ook bij 200pa drukval of zelfs hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Om eerlijk te zijn, als je kanaalweerstand boven de 100Pa komt bij 200m3/h dan heb je andere problemen dan de unit zelf.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:50

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb in de keuken roosters aan laten brengen. Met een roosterschoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImXw2sN5d7MayRlXWRd0R__eH7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zfsWQxecI1mgk2O0UDb4UCOE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NubprZTuydb8qGmLex3_cCeJpWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjrsLEsjtVW6W8xzsXoioAa1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DibBV90isUsmgDqqdrZcAdN5mtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zrz4gJgMis24W9HGjgKacyek.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-04 07:35
Rzaan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:31:
Ik heb in de keuken roosters aan laten brengen. Met een roosterschoen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had even een oriëntatie probleem. Even de foto's draaien? :)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Lord schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:11:
[...]
Ik had even een oriëntatie probleem. Even de foto's draaien? :)
Nee, foto's staan goed. De roosters zitten boven de kastjes. Niet in de plint.
De zwarte stelpoten worden ook gebruikt om hoge kasten tegen het plafond te klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js67hKLZeni6wZQRFU33mHMjjp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykLmw1DFeeYadjhuzVmrDyz5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Rzaan op 28-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Rzaan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:07:
[...]

De zwarte stelpoten worden ook gebruikt om hoge kasten tegen het plafond te klemmen.

[Afbeelding]
Blaas je nu niet de helft van de lucht tegen de plint aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

roltor schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Blaas je nu niet de helft van de lucht tegen de plint aan?
Ik snap even niet wat je bedoelt? Welke plint? En hoezo blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Is mooi geworden zo!
Hoe ga je het debiet afstellen? Klep in de buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:07:
Is mooi geworden zo!
Hoe ga je het debiet afstellen? Klep in de buis?
In de roosters zit een klepje dat je kunt verstellen. Nog even goed kijken hoe en of het werkt.
Anders inderdaad in de buis met een klep of een foamvulling (of hoe heet zoiets?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
Rzaan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:05:
[...]

Ik snap even niet wat je bedoelt? Welke plint? En hoezo blazen?
Oh ik snap het al. We kijken hier tegen de achterkant aan. Ik vond het al zo raar om een ronde buis voor een rechthoekig rooster te zetten.
En in de keuken dus afzuiging.
In dat geval, netjes weggewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brunoE
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-11-2024
WTW ventilatie

Hallo Tweakers,
Ik ben nieuw hier, en we willen graag ons huis van een systeem C naar een systeem D verbouwen. Ik heb behoorlijk wat gelezen, maar heb niet door alle 177 pagina’s van dit topic doorgelezen. Excuus daarom als ik er iets voor de hand liggends mis.
Bestaande situatie: Het gaat om relatief nieuw huis (2011), 190m2, 500m3 inhoud, met vloerverwarming. We willen graag naar een Systeem D omdat de toevoer nu via de kieren boven de ramen gebeurd en behoorlijk koude tocht veroorzaakt. Ook willen we graag minder energie verspillen. Het huis is goed geïsoleerd, maar zeker niet helemaal kierdicht. De begane grond en de bovenverdieping hebben geen muren/deuren (open plan), alleen op de eerste verdieping zijn drie slaapkamers, zie de grijze vakken op het schets.
Ik wil graag de bestaande aszuigbuizen en ventielen (rood) blijven gebruiken, en de schacht naast de trap gebruiken om nieuwe buizen te plaatsen voor de toevoer (blauw).
Hierbij een schets van de bestaande en de nieuwe situatie. Ik ben nog in het begin van de planning, nog niet zeker van, bij voorbeeld, hoeveel ventielen gebruikt werden.
Ik heb in deze fase volgende vragen:
1. Is dit soort verbouwing zinvol? Gaat het invloed hebben op het tochtprobleem en energieverbruik?
2. Het idee voor de slaapkamers is deze natuurlijk te ventileren, evtl met een aparte CO2 meter per kamer. Nieuwe buizen in deze kamers zijn niet mogelijk. Is dat een goede oplossing?
3. Is het een probleem dat alle verse lucht naaste de (open) trap binnenkomt?
Alvast bedankt voor de feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyQpA8d3bqfwZZIH30bFW119vag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Drc1LCNmT3uhnkf4FyTRqKpy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3R8_VYAvkKWtzWSzEDyCOkTexE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHMMmzoplNUWJIawyLCJ5YnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:44
Yaldair schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:09:
Zojuist de materialen besteld voor mijn filterbox:

Thermobox met inhoud: 33x34x53

Filterzakken (G4): 28.7x28.7x200
Mini-pleat kassette (soort minifilterzakjes) (F9): 28.7x28.7x48

en 2 houders:
305x305x72

Deze dus in de thermobox monteren, luchtdicht maken en hopelijk werkt het dan als goed filter. Even kijken wat ik in eerste instantie nog doe met het filter dat in de Maico zit (maar, dat gaat nog ff duren, eerst nog gaten boren en spirobuis isoleren met armaflex etc.)
Wil je de voortgang van dit project met ons delen en waar je de filters vandaan hebt?
Verder is het interessant om het drukverschil over de verschillende filters te meten.
Dit zou je met een eenvoudige U-buis kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
Rzaan schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:07:
[...]

[Afbeelding]
Dubbel-oriëntatie-probleem. Je had me met de poten aan het plafond. :+

Ik vind het een geslaagde oplossing. Wellicht met stuc roosters voor de extra strakke look.
Maar zo boven de kasten vindt ik het al veel minder storend dan een aantal 'standaard' ventielen aan het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:59
brunoE schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:02:
WTW ventilatie

Hallo Tweakers,
Ik ben nieuw hier, en we willen graag ons huis van een systeem C naar een systeem D verbouwen. Ik heb behoorlijk wat gelezen, maar heb niet door alle 177 pagina’s van dit topic doorgelezen. Excuus daarom als ik er iets voor de hand liggends mis.
Bestaande situatie: Het gaat om relatief nieuw huis (2011), 190m2, 500m3 inhoud, met vloerverwarming. We willen graag naar een Systeem D omdat de toevoer nu via de kieren boven de ramen gebeurd en behoorlijk koude tocht veroorzaakt. Ook willen we graag minder energie verspillen. Het huis is goed geïsoleerd, maar zeker niet helemaal kierdicht. De begane grond en de bovenverdieping hebben geen muren/deuren (open plan), alleen op de eerste verdieping zijn drie slaapkamers, zie de grijze vakken op het schets.
Ik wil graag de bestaande aszuigbuizen en ventielen (rood) blijven gebruiken, en de schacht naast de trap gebruiken om nieuwe buizen te plaatsen voor de toevoer (blauw).
Hierbij een schets van de bestaande en de nieuwe situatie. Ik ben nog in het begin van de planning, nog niet zeker van, bij voorbeeld, hoeveel ventielen gebruikt werden.
Ik heb in deze fase volgende vragen:
1. Is dit soort verbouwing zinvol? Gaat het invloed hebben op het tochtprobleem en energieverbruik?
2. Het idee voor de slaapkamers is deze natuurlijk te ventileren, evtl met een aparte CO2 meter per kamer. Nieuwe buizen in deze kamers zijn niet mogelijk. Is dat een goede oplossing?
3. Is het een probleem dat alle verse lucht naaste de (open) trap binnenkomt?
Alvast bedankt voor de feedback!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In dit topic is het antwoord op vraag 1 vrijwel altijd ja 🙂
Maar 2 zou ik dan weer niet doen. Raampje open als t vriest is koud. Plus windstille dagen komt er alsnog weinig je huis in zonder afzuiging oid. Je huis is kierdicht genoeg om gebouwd te worden met roosters en afzuiging; laat je de afzuiging weg, ga je in luchtkwaliteit achteruit. En de luchtkwaliteit als je slaapt is mi wel de belangrijkste. Als er echt echt echt niets kan zou ik er een decentrale wtw ophangen.
3; is geen enkele probleem in principe.

Passen buizen naar de slaapkamer echt niet? T plafond lijkt hoog zat. En daardoor kun je de aanvoer op de tussenverdieping in de hal en mogelijk ook naar de woonkamer weglaten, dat scheelt weer in de buizen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 29-01-2024 09:09 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 16:54
Jeweetje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Wil je de voortgang van dit project met ons delen en waar je de filters vandaan hebt?
Verder is het interessant om het drukverschil over de verschillende filters te meten.
Dit zou je met een eenvoudige U-buis kunnen doen.
Ja zal ik doen. Moet even kijken hoe ik het drukverschil kan gaan meten...

Zit ook nog wat te brainstormen over een andere indeling. Heb toch een andere thermobox gekocht (80L ecoline), en zit nu te overwegen een simpel framewerkje (gaas o.i.d.) met filterdoek bovenin te monteren (spinnen, insecten, grof vuil buiten houden). Dan 1 locatie eventueel voor filterzak, en dan 1 locatie (extra?) voor panel-filter.

Dan zou ik in theorie G3, G4, F7/9 kunnen filteren. Of alleen G4-doek + F7/F9 zak en/of panelfilter. In theorie hebben panelfilters minder drukval over de termijn. Dus...dan zou ik ook heel die zak achterwegen kunnen laten (en had ik een kleinere box nodig gehad :P). Maar, als je de zak goed positioneert kan er misschien 1tje in van 500mm, en dan heb je volgens mij weer meer oppervlakte dan met een panelfilter. Keuzes keuzes :P

Ik ben nog aan het wachten op de componenten, besteld bij AS-luftfilter.de.

Voor de rest gisteren mijn bankrekening geplunderd: spiro-materiaal besteld + Zehnder Dupla kombi-rooster. Nu hopen dat verhuisbedrijf binnenkort weer contact opneemt om de unit naar boven te sjouwen. En nog wat aan het kijken of ik voor 19mm of 25mm armaflex ga. Voorgevormde 25mm Armaflex bogen + LRCB geluidsdempers kan ik via de Oostenrijker bestellen, alleen zit daar ~160E verzending bij. Dan kan ik de LRCBs ook via en.ventilatory bestellen en 19mm armaflex bogen via een duitse webwinkel. Of, toch alles zelf uitsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brunoE
  • Laatst online: 24-11-2024
ZonnigY schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Passen buizen naar de slaapkamer echt niet? T plafond lijkt hoog zat. En daardoor kun je de aanvoer op de tussenverdieping in de hal en mogelijk ook naar de woonkamer weglaten, dat scheelt weer in de buizen.
Hartelijk dank voor je antwoord! Ik zal met mijn aannemer even overleggen. Misschien kan het wel met een aparte buis door de toilet heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:44
@Yaldair
Hiermee kun je het drukverschil over je verschillende filters meten door er voor en een klein gaatje in je Thermobox te maken waar het slangetje net in past.
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:04
Door het bijzondere type woning (paal en balk) kan ik geen inblaasventielen plaatsen in mijn woonkamer. De inblaasventielen komen in de aangrenzende trapkast en bijkeuken en blazen dan via die trapkast in de woonkamer.

Dit kan deels onder de deur door, maar ik heb ook boven de deur ca 7cm hoogte om een rooster te plaatsen. Kent er iemand strakke (trimless) roosters van ca 6 x 80 cm?

Ventmann komt momenteel denk ik het dichts bij wat ik zoek, maar ik sta open voor alternatieven. Bovendien zijn de line roosters 99mm hoog en dan kom ik al weer aan het knutselen. Het kan, maar handig is anders.

[ Voor 28% gewijzigd door big bang op 30-01-2024 11:44 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
big bang schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:30:
Door het bijzondere type woning (paal en balk) kan ik geen inblaasventielen plaatsen in mijn woonkamer. De inblaasventielen komen in de aangrenzende trapkast en bijkeuken en blazen dan via die trapkast in de woonkamer.

Dit kan deels onder de deur door, maar ik heb ook boven de deur ca 7cm hoogte om een rooster te plaatsen. Kent er iemand strakke (trimless) roosters van ca 6 x 80 cm?

Ventmann komt momenteel denk ik het dichts bij wat ik zoek, maar ik sta open voor alternatieven. Bovendien zijn de line roosters 99mm hoog en dan kom ik al weer aan het knutselen. Het kan, maar handig is anders.
800x60mm zal niet zo lukken; dat komt niet in de buurt van standaard kanaal maten.

Meerdere 220x55 of 204x60 wellicht? https://www.ventilatiesho...are-roosters/wandroosters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wariell
  • Laatst online: 27-05-2024
Dank voor alle informatie in de afgelopen 178 pagina's! Het helpt om een nieuw systeem te ontwerpen en aan te leggen in een bestaand huis uit 1970.

Als Wtw heb ik de Orcon HRC-400 MaxComfort op het oog. Omdat er nogal wat twijfel bestaat over een al dan niet modulerende voorverwarmer heb ik contact gezocht met Orcon.

Het antwoord op de vraag of de voorverwarmer al dan niet moduleert:

"De verwarmer moduleert en daardoor loop het verbruik ook op of af naarmate de temperatuur veranderd."

Volgens Orcon heeft de MaxComfort dus wel een GEEN modulerende voorverwarmer. Als ik nog een reactie krijg op mijn vervolgvraag om gegevens van verbruik in relatie tot buitentemperatuur zal ik die delen.

Edit 2-2-24:
Vandaag ontving ik het volgende bericht van Orcon:

Ik heb dit nog verder uitgezocht en het blijkt dat de voorverwarmer niet modulerend werkt maar alleen aan en uitgaat. In de bijlage heb ik een document met de werking van de voorverwarmer toegevoegd. Bij een nominaal verbruik van de ventilatie unit (van 60% gemiddeld) verbruikt de voorverwarmer ongeveer 1,5 tot 2 watt per jaar.

Beetje jammer dit 8)7 8)7 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Wariell op 02-02-2024 19:47 . Reden: Toch geen modulerende voorverwarmer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wariell schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:53:
Dank voor alle informatie in de afgelopen 178 pagina's! Het helpt om een nieuw systeem te ontwerpen en aan te leggen in een bestaand huis uit 1970.

Als Wtw heb ik de Orcon HRC-400 MaxComfort op het oog. Omdat er nogal wat twijfel bestaat over een al dan niet modulerende voorverwarmer heb ik contact gezocht met Orcon.

"De verwarmer moduleert en daardoor loop het verbruik ook op of af naarmate de temperatuur veranderd."

Volgens Orcon heeft de MaxComfort dus wel een modulerende voorverwarmer. Als ik nog een reactie krijg op mijn vervolgvraag om gegevens van verbruik in relatie tot buitentemperatuur zal ik die delen.
Zou fijn zijn om dit ook nog onafhankelijk te bevestigen met een test/metingen, want daarmee zou de Orcon waarschijnlijk bovenaan mijn lijstje komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
Wariell schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:53:

Volgens Orcon heeft de MaxComfort dus wel een modulerende voorverwarmer. Als ik nog een reactie krijg op mijn vervolgvraag om gegevens van verbruik in relatie tot buitentemperatuur zal ik die delen.
Vanwaar de keuze voor de maxcomfort en niet de hrc425 smartcomfort?

Ik ben zelf op zoek naar het aantal db in de verschillende belastingen terug te vinden van de orcons?

Mijn woning is uit 1991 en gaat compleet nageisoleerd worden met te tripple glas zonder roosters worden aangepakt. Kortom ventilate c er uit en D aangepast erin.

Maar er zijn nogal wat uitdagingen; een geisoleerde dakdoorvoor en aanvoer met ubbink valetis/ventus aan een 70graden helling dak is blijkbaar geen werkzaamheden voor een ventitlatie specialist of installatiebedrijf. men is ook totaal onbekend met deze dakdoorvoeren?

De unit past in alleen in het trappengat dus het wordt best krap allemaal qua ruimte, de afvoer zal in eerste instantie via het trappengat gaat later kijken naar een minimale doorvoer door de betonnenvloer naar slaapkamer en woonkamer en deze dan co2 gestuurd maken, afvoer blijft via bestaande kanalen uit woonkamer/toilet/douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-04 17:07
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:48:
[...]

&
@gearuur

De HRU200 heb ik zelf staan (liggen in mijn geval), en mede vanwege z'n prijs een tijdje geleden aangeschaft (toen ca €550, in 2021). Een "volledige" WTW voor practisch eenzelfde prijs als een "decentrale" WTW, maar dan met iets meer capaciteit en (veel) betere efficiency (Ik kon daar geen buil aan vallen om ervaring op te doen met WTW). Ik gebruik deze nu om mijn bovenverdieping + badkamer te ventileren (semi-D, ca 80m²), en werkt tot nu toe boven verwachting (geen condens meer op de ruiten in de winter en gasverbruik conservatief 10% gedaald, maar denk eerder 20%). Ik had het systeem "reversiebel" geinstalleerd, dat wil zeggen (op een paar gaten in de gipsplaten plafonds) kon ik weer terug naar de oude situatie als het allemaal niet functioneerde. Nu ben ik aan het kijken om het wat beter allemaal op te stellen.

De HRU200 heeft wél een bypass, maar in de praktijk heeft het bij mij nog niet echt bijgedragen om het sneller koud binnen te krijgen. Hij ligt bij mij op zolder en qua ruimte is het geen onhandig bakbeest zoals de HRU350, de HRU200j zou goed in de trapkast passen (mits je goed het condenswater af kan voeren).

Als je redelijk eenvoudig gaten in de muur kan maken, dan zou ik zeggen 2 toevoerpunten in de woonkamer (in de voormalige deur van de trapkast?) en 2 afvoerpunten in de keuken. (2 in de muur). Toevoer zou van achter kunnen komen en afvoer op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@il-Principe Dank voor deze praktijkervaring! Als die unit inderdaad wel een bypass heeft mag Itho dat wel eens wat uitgebreider op de website melden, want ik kon dat nergens uit de specs halen, en voor een low-end WTW is de aanwezigheid van zo'n bypass nogal relevant.
Hoe is je ervaring in de winter? Wat doet de unit als het gaat vriezen (ivm de afwezigheid van een voorverwarmer)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
@Andrehj Zie pagina 14 van deze brochure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-04 07:30
@Wariell en @frennek, wat maakt dat jullie de Orcon HRC-400 MaxComfor verkiezen boven de hier veel voorbij komende Zehnder Comfoair WTW's?

Als ik in de specsheets duik valt het vooral op dat ze Zehnder claimt een hogere efficiency te hebben (94% vs 98%). Zit het hem in de verschillende aansluitmogelijkheden? Of de gunstigere prijs?
Ben zelf ook aan het oriënteren op de verschillende mogelijkheden, vandaar de nieuwsgierigheid. :)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
-JB- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:57:
@Wariell en @frennek, wat maakt dat jullie de Orcon HRC-400 MaxComfor verkiezen boven de hier veel voorbij komende Zehnder Comfoair WTW's?

Als ik in de specsheets duik valt het vooral op dat ze Zehnder claimt een hogere efficiency te hebben (94% vs 98%). Zit het hem in de verschillende aansluitmogelijkheden? Of de gunstigere prijs?
Ben zelf ook aan het oriënteren op de verschillende mogelijkheden, vandaar de nieuwsgierigheid. :)
De prijs uiteraard. De Zehnders zijn mooi, maar ik vind ze echt te duur. Ik dacht dat de Orcon MaxComfort een hoger rendement had? Misschien volgens andere meetmethode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 09:46

Hun

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqz-Tcb-E1yH6YfF6lzGAfJfBjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0o45B4hIgsKS7tpUlp2k9lP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocks08pTZc-8e0TM9rBBgZtSOos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeUZCx6ow9jOv6Pjuixi6w3s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHE9U7tOilHFLWhNfVGCa6LUuQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AqxSKCFIaU2lZAN6r8DFWPmG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTckVjZ87nOR_IPvJjXvBkolCaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ktqundGHTDJspcCAX854vU1T.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

Na mijn eerdere post op 20 dec, pagina 162. is na jullie advies de keuze gemaakt een zehnder q450 erv te bestellen.

Nu heb ik nog wat vragen over de aansluitingen. Ik wil het systeem zo geluidsarm als mogelijk maken. Ik weet dat Andreh een starre demper en een flexibele demper in serie heeft geplaats. Ik heb gelezen dat Bcus eerst de flexibele heeft aangesloten en erna een starre. Is dat het beste? In mijn geval zou een flexibele net wel / net niet 1 meter omhoog kunnen. Als dat wel zo zou moeten dan komt er wel een scherpe bocht in. En ik het die van dit filmpje dat dat uit den boze is ( YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I... )

Jeweetje 2 dec 2023: Bochten zijn vervangen door de gladde safebochten en onder de unit 2 flex dempers van 1 meter geplaatst ipv spirobuis.. ik kan nergens vinden wat safebochten zijn, kan iemand me hierover iets uitleggen?

ter verduidelijking een aantal fotos van mijn huidige situatie.
Plaatje 1: wtw met 1 meter tot boven
plaatje 2: achterzijde "cv hok" met verloop buizen
plaatje 3: situatie Bcus.. zit daar niet een te scherpe bocht in het verloop van non woven naar star?
plaatje 4 situatie ScullboyNL: kan de now woven demper overal tussen gezet worden , is het raadzaam om eventueel een langer buizen aan te leggen om scherpe bochten te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31

IK heb ook een Zehnder Comfoair gekozen, mijn pasiefhuisbouw specialist noemde het de Rolls Royce onder de WTW's, de verkoper verteldeme dat het de allerstilste unit was die er op de markt is.
Duur zijn ze idd wel, zeker met enthalpie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-04 08:37
Even twee vragen:

1 Er wordt gesproken over 30m3/h per persoon. Als je nu een 2 persoons slaapkamer hebt is dat dus 60m3/h. Een 125mm aanvoerventiel doet dus max. 50m3/h en is dus in theorie te weinig. Is dit in de praktijk toch binnen de marge of heb je dan een groter of meer aanvoerventielen nodig?

2 Ik kom voor ons huis (via de VASCO online tool gecombineerd met de 30m3/h per persoon uit op 280m3/h. Hoe zit het dan met de capaciteit vd WTW unit? Ik weet dat het op meer plekken wordt uitgelegd maar het is me toch niet helemaal duidelijk. Moet ik dan rekenen met 10-20% extra en bijvoorbeeld een WTW kiezen van nominaal 350m3/h? En is dit dan altijd stand 2, waardoor hij reserve naar boven heeft bij veel vocht/ bezoek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
Taxi645 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:30:
Even twee vragen:

1 Er wordt gesproken over 30m3/h per persoon. Als je nu een 2 persoons slaapkamer hebt is dat dus 60m3/h. Een 125mm aanvoerventiel doet dus max. 50m3/h en is dus in theorie te weinig. Is dit in de praktijk toch binnen de marge of heb je dan een groter of meer aanvoerventielen nodig?

2 Ik kom voor ons huis (via de VASCO online tool gecombineerd met de 30m3/h per persoon uit op 280m3/h. Hoe zit het dan met de capaciteit vd WTW unit? Ik weet dat het op meer plekken wordt uitgelegd maar het is me toch niet helemaal duidelijk. Moet ik dan rekenen met 10-20% extra en bijvoorbeeld een WTW kiezen van nominaal 350m3/h? En is dit dan altijd stand 2, waardoor hij reserve naar boven heeft bij veel vocht/ bezoek?
M.b.t. vraag 1. Ik heb 1 ventiel op alle slaapkamers, dat leidt tot problemen, aangezien de capaciteit niet genoeg is voor 2 personen. Daarnaast moet ik de andere vernielen deels dichtknijpen, omdat die anders te veel lucht krijgen.
Met de deur dicht, loopt de CO2 concentratie op onze slaapkamer op tot rond 1500. De andere kamers blijven altijd onder de 1000, bij 200 m3 per uur.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik dus altijd 2 ventielen in de grote slaapkamer plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door roltor op 01-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Taxi645 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:30:
Even twee vragen:

1. 2 ventielen zijn echt nodig, zoals hierboven al vermeld. Zowel voor de balans als de capaciteit.
2. Als die 280m3/h op stand 3 is (dus 150% van nominaal) en de unit kan dat leveren volgens de specificaties (dus niet het getalletje in het typenummer maar het nummertje in de technische specificaties) dan zit je goed. Kijk ook even of je de geluidsproductie van de unit bij 280m3/h acceptabel vindt. Soms levert een grotere unit minder herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:03
roltor schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:24:
[...]

M.b.t. vraag 1. Ik heb 1 ventiel op alle slaapkamers, dat leidt tot problemen, aangezien de capaciteit niet genoeg is voor 2 personen. Daarnaast moet ik de andere vernielen deels dichtknijpen, omdat die anders te veel lucht krijgen.
Met de deur dicht, loopt de CO2 concentratie op onze slaapkamer op tot rond 1500. De andere kamers blijven altijd onder de 1000, bij 200 m3 per uur.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik dus altijd 2 ventielen in de grote slaapkamer plaatsen.
Met een extra opmerking dat de bottleneck echt het ventiel is en niet de kanalen. Ik heb hier 2 ventielen zitten op een ~100 mm ronde buis, aangesloten met een T stuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v4GAVseQ79uqFkePbeT9ai27Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdK7VDfgVdLWkQxgycx7tJYV.jpg?f=fotoalbum_large

Je hoeft geen twee buizen te trekken, is gewoon niet nodig als eind groep. 2x Zehnder S125 = 2x 50 m3/uur max, op 100 mm is dat 1.9 Pa/m, minder dan die plastic buisjes die ze wel eens willen installeren - die moet je wel per ventiel trekken vanaf de verdeelbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wariell
marz01 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:33:
[...]
Vanwaar de keuze voor de maxcomfort en niet de hrc425 smartcomfort?
De hrc425 heeft de mogelijkheid voor 2 zones. Dat heeft voor mij geen meerwaarde met 3 (pre)pubers in huis waarvan het altijd onvoorspelbaar is waar in huis ze zich (willen) bevinden. Dan gebruik ik liever de overstroom zoals dat hier mooi uitgelegd is. Daarnaast is werkelijk max debiet van de hrc425 maar 300m³/h, en ik kom met 400m³/h al behoorlijk krap uit.

Vanwege de ruimte op zolder onder een schuine kap ben ik beperkt in de keuze. De Orcon heeft naast de prijs als grote voordeel dat er zij- en bovenuitgangen beschikbaar zijn. Een Brink Flair 400 zou nog een optie zijn omdat die 20cm lager is. Maar zelfs dan is het krap en ik kan niks vinden aan de Brink dat voor mij de €500,= extra rechtvaardigt.

Ik heb nog niks besteld overigens. Ik puzzel nog hoe ik zo'n 250m³/h af ga zuigen in de keuken zonder de deur half af te zagen. Saloondeurtjes scoorde behoorlijk laag op de WAF dus dat wordt het niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
w00key schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Met een extra opmerking dat de bottleneck echt het ventiel is en niet de kanalen. Ik heb hier 2 ventielen zitten op een ~100 mm ronde buis, aangesloten met een T stuk:

[Afbeelding]

Je hoeft geen twee buizen te trekken, is gewoon niet nodig als eind groep. 2x Zehnder S125 = 2x 50 m3/uur max, op 100 mm is dat 1.9 Pa/m, minder dan die plastic buisjes die ze wel eens willen installeren - die moet je wel per ventiel trekken vanaf de verdeelbox.
En waarom 2 ventielen i.p.v. een 125->160mm verloopstuk en dan een 160mm ventiel?
https://www.ventilatielan...iameter-160-mm-125-mm/42/

Ik zou denken dan hoef je maar een keer te boren, geen kanaal te splitsen en maar een ventiel te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
w00key schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:44:
[...]

[Afbeelding]

Dit heb ik ook in de woonkamer, 3 naast elkaar op dezelfde buis. Werkt prima inderdaad.
Helaas is het nu niet meer te doen om in de slaapkamer een ventiel erbij te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Taxi645 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:39:
[...]

En waarom 2 ventielen i.p.v. een 125->160mm verloopstuk en dan een 160mm ventiel?
https://www.ventilatielan...iameter-160-mm-125-mm/42/

Ik zou denken dan hoef je maar een keer te boren, geen kanaal te splitsen en maar een ventiel te gebruiken?
Je wilt lucht spreiden, niet alleen maar x volume toevoegen. De Zehnder Luna S125 ventielen zorgen voor < 0.3m/s luchtsnelheid waar mensen komen en een mooie coanda effect. Je merkt niets van de toevoer.

Maar dat kan een goede, grote ventiel vast ook. Mij maakt het niet uit, als het maar goed is. Je hebt wel een stuk minder keuze, alle huizen worden standaard met n keer 125 per kamer opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 14:19
roltor schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Dit heb ik ook in de woonkamer, 3 naast elkaar op dezelfde buis. Werkt prima inderdaad.
Helaas is het nu niet meer te doen om in de slaapkamer een ventiel erbij te plaatsen
Hier hetzelfde probleem, in de slaapkamer een enkel ventiel beschikbaar van de bouw af. Oplossing hier is het maximale behalen uit het ventiel en 's nachts - tenzij er haardlucht buiten hangt - het raam op een ventilatiestand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Bedankt voor de reacties. Nog drie vragen:

1 Ik zie geen WTW-units voor 2-zones en enthalpiewisselaar. Is daar een rede voor?
2 Mogelijk willen wij ook kijken naar een binnenopgestelde L/W warmtepomp. Bijvoorbeeld de Kronotherm Versi-I: Tanuki in "Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)" Is het dan mogelijk om de aan en afvoer van de WTW aan te sluiten op de aan en afvoer van de L/W warmtepomp of zit daar teveel haken en ogen aan? Als de WTW daar niet op kan aansluiten heb ik 4 doorvoeren nodig (of 5 in hybride opstelling met CV). Vandaar dat ik dat liever op elkaar aan zou sluiten.
3 Hoe regel je de afvoer in de keuken in als die nu gebaseerd is op een mechanisch afzuigen ergens ver achter de keukenkastjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
1. Je kunt een Zehnder Q series ERV uitbreiden met een 2 zone kit. Verder is overflow een prima alternatief voor zonering. Weet je zeker dat je zonering nodig hebt?
2. Je moet echt joekels van buizen monteren om de benodigde lucht voor 6kW opbrengst door die warmtepomp te krijgen. Dat moet je heel goed isoleren voor geluid. Weet waar je aan begint! HP Coolcube gebruikers kunnen er over meepraten denk ik.
Het zal je wtw unit misschien wat extra arbeid kosten om het kanaal te delen met de WP. De weerstand zal toenemen als de WP harder loopt. Je zou een calculatie kunnen doen op kanaalweerstand bij vollast en even overleggen met de wtw fabrikant of dat binnen specificaties valt. Je wilt niet dat de WP zo hard trekt aan de WTW dat er geen ventilatie meer mogelijk is. Kwestie van goed dimensioneren.
3. Inregelen doe je op de ventielen, net als nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
P5ycho schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:09:
1. Je kunt een Zehnder Q series ERV uitbreiden met een 2 zone kit. Verder is overflow een prima alternatief voor zonering. Weet je zeker dat je zonering nodig hebt?
Wederom dank. Nee niet persee nodig. Nog aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn met bijbehorende kosten en baten.
2. Je moet echt joekels van buizen monteren om de benodigde lucht voor 6kW opbrengst door die warmtepomp te krijgen. Dat moet je heel goed isoleren voor geluid. Weet waar je aan begint! HP Coolcube gebruikers kunnen er over meepraten denk ik.
Het zal je wtw unit misschien wat extra arbeid kosten om het kanaal te delen met de WP. De weerstand zal toenemen als de WP harder loopt. Je zou een calculatie kunnen doen op kanaalweerstand bij vollast en even overleggen met de wtw fabrikant of dat binnen specificaties valt. Je wilt niet dat de WP zo hard trekt aan de WTW dat er geen ventilatie meer mogelijk is. Kwestie van goed dimensioneren.
Na installeren van de WTW hoop ik op 5-5.2 kW te zitten. De Kronotherm (levert tot 7kW) heeft idd 315mm buizen dus dat is best fors. Zal kijken wat ik er nog over kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a4ykIosBDQnLe57UbvkJ8SQcv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rx87yszRr5XQ7z1Q6D9urjXU.jpg?f=user_large
3. Inregelen doe je op de ventielen, net als nu :)
Probleem is dat dat dus allemaal achter de keuken kastjes zit verwerkt. Bij ons zit er nu tussen het meest rechtse kastje en de muur een spleet van zo'n 10cm breed waar de mechanische ventilatie afvoert. Als ik er inkijk zie ik geen ventiel. Ik zie alleen bovenin de buis van de afzuigkap er doorheen lopen die apart afvoert via de garage en naar rechts een gat richting de koof waar dan hopelijk iets op de centrale ventilatie buis is aangesloten.

Dus dat wordt dan een dingetje om daar iets met een ventiel te gaan reguleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Als alternatief kan er een klep achter verwerkt zitten. Dat is in woonhuizen niet zo gangbaar, maar in kantoren wel. Of, helemaal geen klep.

Half offtopic:
Ik vind 315mm een kleine diameter hier.
Mijn mitsu shw80yaa trekt er voor 8-9kW net geen kuub lucht per seconde door als ik het goed onthouden heb. Als ik er dan voor het gemak vanuit ga dat jouw warmtepomp bezelfde delta over de condensor aanhoudt kom ik op 0.9m3/s / 9kW * 06 kW * 3600 = 2160m3/h, door 315mm = 7.7m/s (!!!). Dat is serieus heftig. Neem het even mee want ik vind het spannend hier vanaf de wal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wariell
Nieuwe informatie van Orcon vandaag over de HRC Maxcomfort

Ik heb dit nog verder uitgezocht en het blijkt dat de voorverwarmer niet modulerend werkt maar alleen aan en uitgaat. In de bijlage heb ik een document met de werking van de voorverwarmer toegevoegd. Bij een nominaal verbruik van de ventilatie unit (van 60% gemiddeld) verbruikt de voorverwarmer ongeveer 1,5 tot 2 watt per jaar.

Verder kreeg ik de volgende inhoudelijke informatie mbt het in- en uitschakelen.

De voorverwarmer functioneert middels een AAN/UIT regeling.
De voorverwarmer gaat AAN als aan ALLE onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
• Temperatuursensor inkomende buitenlucht heeft geen fout.
• Temperatuursensor uitgaande lucht naar buiten heeft geen fout
• (Tvan Buiten + T naar buiten) / 2 < 0°C
• Tvan Buiten < -3°C

De voorverwarmer wordt uitgeschakeld als aan tenminste één van onderstaande voorwaarden word
voldaan:

• (Tvan Buiten + T naar buiten) / 2 > 4°C
• De gevraagde ventilatorsnelheid van de toevoerventilator is 0
• De gemeten luchthoeveelheid van de toevoerventilator is 0m3/h

Kortom, ik ga nog eens even kijken of ik toch een Brink Flair 400 kwijt kan op zolder, of dat ik het stroomgebruik van een Orcon accepteer voor wat het is.

Ik kan niet inschatten hoe snel aan de uitschakelvoorwaarde wordt voldaan. Bij gebrek aan WTW heb ik geen gegevens over aan- en afvoertemperaturen.
Is er iemand die hier iets over kan delen? Bij voorkeur van een Orcon HRC400 O-) maar hierin ontlopen de merken elkaar volgens mij niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:59
Geen ervaring wel iets anders. Een hoeveelheid in watt per jaar is natuurlijk complete onzin.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Voor een gemiddeld verbruik van 2 Watt 24/7 is het jaarverbruik 17,52kWh. Daarmee kan de voorverwarmer met 1000W dus ook 17,52 uur aan staan. Dat vind ik wel heel optimistisch, grofweg 2 nachten per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:02
Bij een nominaal verbruik van de ventilatie unit (van 60% gemiddeld) verbruikt de voorverwarmer ongeveer 1,5 tot 2 watt per jaar.

Wat staat hier eigenlijk? Nominaal van 60%?

2W per jaar is vermogen x tijd. Omgerekend elk jaar 0.000228310502 kWh per jaar.

Hoe e.e.a. wordt beschreven kan ik er geen kaas van maken. Een niet modulerende voorvervarmer van zeg 1kW verbruikt 1kWh per uur...
Uitgaande van deze informatie zou ik er al klaar mee zijn.

Meen ook begrepen te hebben dat bv CO2 sensoren van Orcon pas bij 1250ppm aangeven om op te toeren, is m.i. te hoog. Leken me mooie units, maar ik ben afgehaakt toen ik mijn keuze maakte en voor Zehnder ben gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wariell schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:57:

Mooi dat Orcon er nog even op terug komt en de eerdere uitspraken corrigeert.
Maar corrigeer ook even je oorspronkelijke post, zodat mensen niet adhv die post een verkeerd (te positief) beeld van deze WTW unit krijgen.

En, zoals al gezegd, 2 Watt per jaar ?!?!?! kan natuurlijk niet. Het energieverbruik per jaar druk je uit in kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Wariell schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:57:

Verder kreeg ik de volgende inhoudelijke informatie mbt het in- en uitschakelen.

De voorverwarmer functioneert middels een AAN/UIT regeling.
De voorverwarmer gaat AAN als aan ALLE onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
• Temperatuursensor inkomende buitenlucht heeft geen fout.
• Temperatuursensor uitgaande lucht naar buiten heeft geen fout
• (Tvan Buiten + T naar buiten) / 2 < 0°C
• Tvan Buiten < -3°C

De voorverwarmer wordt uitgeschakeld als aan tenminste één van onderstaande voorwaarden word
voldaan:

• (Tvan Buiten + T naar buiten) / 2 > 4°C
• De gevraagde ventilatorsnelheid van de toevoerventilator is 0
• De gemeten luchthoeveelheid van de toevoerventilator is 0m3/h

Kortom, ik ga nog eens even kijken of ik toch een Brink Flair 400 kwijt kan op zolder, of dat ik het stroomgebruik van een Orcon accepteer voor wat het is.

Ik kan niet inschatten hoe snel aan de uitschakelvoorwaarde wordt voldaan. Bij gebrek aan WTW heb ik geen gegevens over aan- en afvoertemperaturen.
Is er iemand die hier iets over kan delen? Bij voorkeur van een Orcon HRC400 O-) maar hierin ontlopen de merken elkaar volgens mij niet zoveel.
Jammer. Het is best een mooi apparaat, maar dan net bezuinigen op een toch relatief eenvoudige modulerende voorverwarmer. Er zitten complexere regelingen in een dergelijk apparaat, dan lijkt mij het toevoegen van een modulerende voorverwarmer toch peanuts?

Heb wel eens het idee om een warmtebatterij op water aan de ingang te zetten welke gekoppeld is aan mijn warmtepomp en zo zelf een regeling te maken, maar wordt toch wel wat overkill gezien de kosten en moeite en de geringe besparing t.o.v. een modulerende elektrische voorverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wariell
Andrehj schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Mooi dat Orcon er nog even op terug komt en de eerdere uitspraken corrigeert.
Maar corrigeer ook even je oorspronkelijke post, zodat mensen niet adhv die post een verkeerd (te positief) beeld van deze WTW unit krijgen.

En, zoals al gezegd, 2 Watt per jaar ?!?!?! kan natuurlijk niet. Het energieverbruik per jaar druk je uit in kWh.
De originele had ik aangepast. (Of heb ik dat niet goed gedaan? Ik ben niet zo bekend met fora)
Wat hij precies bedoelt met verbruik van 2 watt per jaar ga ik ook nog even navragen. Daar kan niemand iets mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wariell schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:19:
De originele had ik aangepast. (Of heb ik dat niet goed gedaan?
Sorry, ik had dat gevraagd zonder eerst zelf te checken of het niet al gecorrigeerd was. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Maurice1066 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:55:

Meen ook begrepen te hebben dat bv CO2 sensoren van Orcon pas bij 1250ppm aangeven om op te toeren, is m.i. te hoog. Leken me mooie units, maar ik ben afgehaakt toen ik mijn keuze maakte en voor Zehnder ben gegaan
Ik heb zelf op de Zehnder WTW e400 in elke ruimte een RF Co2 sensor inbouw (230volt) gemonteerd. Ik wilde graag 100% vraaggestuurd ventileren. Maar in de praktijk zijn die Zehnder sensoren ook niet best. Ze gaan pas laat een signaal sturen naar de WTW, waardoor in de praktijk te laat en te hard geventileerd wordt. Ik wil hier alleen mee aangeven dat de dure Co2 sensorensetup van Zehnder ook niet zaligmakend is wat mij betreft. Ik heb uiteindelijk co2 sensoren van senseair gekocht die super zijn. Alles 12volt bedraad aangesloten op een splitter van Zehnder. https://www.zehnder.nl/nl...connect-splitter-5x-0-10v (200 euro..dat geintje) . het werkt nu allemaal, co2 op orde in huis maar het avontuur heeft teveel geld gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Plaatje 3: die bocht is te verwaarlozen. Inwendig zit er nog een spiro verloopstuk van rond 180 naar 160 starre buis. Daarnaast wil je de flexibele demper zo uitgerekt mogelijk toepassen voor maximale geluidsdemping. Inwendig staat de flexibele slang mooi rond. overigens heb ik daarna 2x een bocht van 45 graden Dyka air geplaatst. Maar op de spec zag ik dat het gunstiger was om 1x bocht 90 toe te passen.. Ik laat het zo want de winsten zijn nog minimaal om dit weer aan te passen. Ik lees nu vooral steeds terug dat velen de pech hebben dat bij projectbouw er 1 ventiel op de grote slaapkamer wordt geplaatst volgens bouwbesluit. Zo een misser is dat, zorg dus vooral dat het aantal ventielen op orde is icm diameters kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:02
BCUS schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Maar in de praktijk zijn die Zehnder sensoren ook niet best.
Zou kunnen, ik heb gekozen om geen CO2 gestuurde ventilatie te maken. Ik heb een losse aranet4 welke ik regelmatig verplaats in de kamers. Als e.e.a. eenmaal goed staat heb ik liever een kiss systeem. Op vocht gaat de Q350 optoeren en verder gaat het prima hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Ik wil binnenkort de gaten laten boren. Van de boorder krijg ik te horen dat de normale maten zijn:

131 mm, 140mm en voor grotere gaten zit je meer tegen 200, 210 of 220mm te denken.

Voor de 125mm spirobuizen die door de muren moeten, lijkt me 131 mm me wat krap. Spirobuis van DN125 = 6*0.4+125 = ~127.5mm breed. Dat zou rondom 1.5 mm geven. Buis krijg ik er wel doorheen, maar lijkt me onmogelijk om akoestisch te ontkoppelen van de muur? (je wilt de spirobuizen ontkoppelen van de muren zodat er geen geluidsoverdracht is van muur richting spirokanaal richting andere kamers).

Maakt iedereen de gaten dan van 140mm? En dan opvullen met PUR....geeft dat genoeg fixatie dat je de buis er niet uit trekt wanneer je een ventiel wil losmaken?

Voor de buitenmuur zit ik even te denken hoe de afwerking te doen. Armaflex is niet UV-bestendig dus die moet ik op de een of andere manier afdekken. Nu heb ik een spirobuis van 160 + 25mm armaflex in de planning staan --> gat van 220 maken. Die 5mm rondom de armaflex met en laag-expanderende PU-schuim opvullen (maar is ook niet UV-bestendig...)

De spirobuis moet ~1-2 cm uit de muur steken om zo in het combi-rooster uit te komen. Als ik zowel de armaflex als PUR tot op de baksteen rand laat uitkomen, ben ik bang dat er mogelijk UV op valt (door combi-rooster heen). Ik moet het dus nog afdekken met iets...misschien de armaflex een halve cm eerder laten ophouden en alles afdekken met Alabastine grote gaten vuller? Dan dekt dat de PUR + armaflex af en kan wel gewoon tegen UV etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Yaldair op 03-02-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Hier in huis zijn de gaten bij de bouw allemaal op 130 geboord. Staat nog in potlood op de muur onder het verlaagde plafond.
Alles er lomp in geramd, sommige wat ovaal, en zeker niet ontkoppeld.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 03-02-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Die LRCB dempers, waar bestellen jullie die? Bij ventilatory kom ik op 85 euro verzenden uit voor 4 stuks, paar andere adressen leveren alleen in Duitsland.

Ik kom in een koof en tussen de balken niet weg met een ronde demper….

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
@fenrir , @P5ycho Aura-nord had ik nog gemaild, die leveren voor 50 euro. (Al geloof ik die prijs niet helemaal, palletpost binnen DE is al 89 euro). Moet je bestelling via mail plaatsen.

Ik had echter al weer besteld via en ventilatory. 200 totaal voor 2x LRCB. Gewoon bij bestellen dpd (10 euro) gekozen en dan komt het via DHL freight :p

Misschien in twee orders bestellen? Dat je dan minder verzendkosten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

BCUS schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Plaatje 3: die bocht is te verwaarlozen. Inwendig zit er nog een spiro verloopstuk van rond 180 naar 160 starre buis. Daarnaast wil je de flexibele demper zo uitgerekt mogelijk toepassen voor maximale geluidsdemping. Inwendig staat de flexibele slang mooi rond. overigens heb ik daarna 2x een bocht van 45 graden Dyka air geplaatst. Maar op de spec zag ik dat het gunstiger was om 1x bocht 90 toe te passen.. Ik laat het zo want de winsten zijn nog minimaal om dit weer aan te passen. Ik lees nu vooral steeds terug dat velen de pech hebben dat bij projectbouw er 1 ventiel op de grote slaapkamer wordt geplaatst volgens bouwbesluit. Zo een misser is dat, zorg dus vooral dat het aantal ventielen op orde is icm diameters kanalen.
Dank voor je antwoord. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om 2 dempers te plaatsen, een starre en een flexibele demper. Jij hebt eerst een flexibele en erna een starre. Is dat het best of maakt dat niet uit? Uit de post maakte ik op dat @Andrehj het andersom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Het lijkt me logisch dat je in de richting van de airflow eerst de starre doet, daarna de flex. De flex lekt geluid door de wand namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 04-02-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hun schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:51:
Dank voor je antwoord. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om 2 dempers te plaatsen, een starre en een flexibele demper. Jij hebt eerst een flexibele en erna een starre. Is dat het best of maakt dat niet uit? Uit de post maakte ik op dat @Andrehj het andersom heeft.
Ik heb ook eerst flexibel en dan star. Niet omdat dat geluidstechnisch beter is, maar omdat dat nou eenmaal zou uit kwam.
Volgens mij maakt het voor de demping van geluid naar de kamers niet uit wat je kiest.
Hooguit zal een trilling vanuit de WTW-unit minder naar de technische ruimte uitstralen als er direct op de WTW een flexibele demper zit, maar dat is bij mij ook iet het geval, er zit eerst een heel web aan spirobuis voor de dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Ok, dan doe ik ook maar een poging.

Huidige situatie:

- Huis bouwjaar 1988 130m2, BG: woonkamer met open keuken hal en toilet, 1e verd: 2 slaapkamers, badkamer en washok, 2e verdieping CV-ruimte en zolderkamer.
- Mechanische ventilatie type C (Itho Daalderop CVE) in het knieschot.
- 125mm centrale afvoer zuigt via een openverbinding in de koof af op: badkamer, toilet BG en openkeuken.
- Toevoer via dauerlufter bij de keuken en zolder en kiepramen overige ruimtes.
- Geen afzuiging bij washok 1e verdieping.
- De afgesloten zolderkamer zal in de toekomst gebruikt worden als slaapkamer en is bereikbaar via de aparte CV-ruimte bovenaan de zoldertrap.

Het plan:
- WTW installatie vergelijkbaar met Zehnder Overflow.
- Wij wonen met zijn drieën, maar moet ook capaciteit genoeg hebben en stil genoeg zijn voor gezin met vier personen.
- Enthalpiewisselaar.
- Nieuwe 100mm aanvoerkanalen (2m/s in stand 2) vanuit het knieschot op zolder door de betonvloer naar beide slaapkamers en naar de zolderkamer via 160mm ventielen ingeregeld op 90m3/h (max. capaciteit 100m3/h).
- Een extra afvoerkanaal via het andere knieschot maken in het washok.
- Overstroom 1e verdieping onder de deuren door afgestemd op 60m3/h in stand 2 (85x2cm). Als het iets meer tocht richting de overloop als de WTW op max. capaciteit draait bijv. tijdens douchen vind ik dat niet zo’n probleem.
- Rooster maken boven de deur van de hal naar de woonkamer/open keuken die 145m3/h kan doorvoeren.
- Op een of andere manier de afvoer inregelen in de open keuken want dat is nu een onduidelijk kanaal tussen de muur en het meest rechtse keukenkastje.
- C02 meter op 2 slaapkamers en woonkamer. Luchtvochtigheidsmeter in badkamer en washok.
- Dempers waar nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ulyVsKdOfDDTmVtXb650ne3w0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUKOyn0mRhohMIghyQVaJFTP.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
- Ik kan ook een directe aanvoer aanbrengen naar de overloop 1e verdieping en vrij simpel een extra afzuigventiel plaatsen in de koof op zolder aansluitend op de nieuwe afvoer vanuit het washok, zodat er een kleine luchtstroom ontstaat (bijv. 15m3/h) van de overloop onder de zolderdeur door naar zolder. Doel hiervan zou zijn om geen lucht uit de CV-ruimte (rookgassen) de rest van het huis in te blazen. Als het goed is geen onderdruk door balanssysteem toch? Zouden jullie hier meerwaarde in zien?
- Luchtvochtigheidsmeter in het washok zinvol of gaat dat met 33,3m3/h in stand 2 toch wel droog zijn?
- Luchtvochtigheidsmeter in de keuken perse nodig?
- Luchtsnelheid onder de deuren door is 0,98m/s in stand 2 (60m3/h) en 1,47m/s op max. Lijkt me nog acceptabel?
- Andere gaten om er in te schieten?

[ Voor 5% gewijzigd door Taxi645 op 05-02-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

BCUS schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik heb zelf op de Zehnder WTW e400 in elke ruimte een RF Co2 sensor inbouw (230volt) gemonteerd. Ik wilde graag 100% vraaggestuurd ventileren. Maar in de praktijk zijn die Zehnder sensoren ook niet best. Ze gaan pas laat een signaal sturen naar de WTW, waardoor in de praktijk te laat en te hard geventileerd wordt. Ik wil hier alleen mee aangeven dat de dure Co2 sensorensetup van Zehnder ook niet zaligmakend is wat mij betreft. Ik heb uiteindelijk co2 sensoren van senseair gekocht die super zijn. Alles 12volt bedraad aangesloten op een splitter van Zehnder. https://www.zehnder.nl/nl...connect-splitter-5x-0-10v (200 euro..dat geintje) . het werkt nu allemaal, co2 op orde in huis maar het avontuur heeft teveel geld gekost.
CO2 sturen is leuk maar eigenlijk stuur je dan op de verkeerde gassen en is het meer een indicator van andere vervuiling (fijnstof en VOC's).

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Hmmm, nog een complicatie.

Vandaag nog eens wat grondiger gekeken. De 125mm centrale afzuigbuis zie ik van de MV-box op zolder wel naar beneden gaan de koof in, maar lijkt daar gewoon centraal af te zuigen in de koof. Als ik het ventiel van de badkamer er af haal is er gewoon een rond gat naar de koof, met geen buis in zicht.

Zonder de koof van boven tot beneden open te breken wordt het dus lastig om buizen op de ventielen aan te sluiten. Ik kan natuurlijk proberen om ventielen luchtdicht direct in de wand te monteren en ze alsnog in te regelen. Ik weet niet hoe jullie daar tegenaan kijken. En dan blijft nog het problemen hoe ik dan de keuken kan inregelen omdat daar dus ook geen ventiel zit en het gewoon via een open verbinding met de koof afgezogen wordt blijkbaar. Misschien met een rechthoekig afvoerventiel wat ik kan inregelen zoals zoiets: https://www.spirototaal.n...er-o-140-400mm-140m3.html

Is het gebruikelijk dat er zo mechanische afvoer (bouwjaar 1988) is gerealiseerd zonder buizen die doorlopen tot de ventielen of heeft een aannemer zich er ooit makkelijk vanaf gemaakt? Voor de rest kan het niet veel kwaad denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door Taxi645 op 05-02-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:26:
[...]

CO2 sturen is leuk maar eigenlijk stuur je dan op de verkeerde gassen en is het meer een indicator van andere vervuiling (fijnstof en VOC's).
Het is juist precies andersom. CO2 is een heel goede indicator van de kwaliteit van de lucht. Mensen ademen namelijk CO2 uit, geen VOC's.

CO2 meten is wel veel duurder dan VOC's meten. Soms wordt daarom een sensor ingezet die VOC's meet en daarmee ook een CO2 equivalent afgeeft, maar dat is zeker niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

P5ycho schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Het is juist precies andersom. CO2 is een heel goede indicator van de kwaliteit van de lucht. Mensen ademen namelijk CO2 uit, geen VOC's.

CO2 meten is wel veel duurder dan VOC's meten. Soms wordt daarom een sensor ingezet die VOC's meet en daarmee ook een CO2 equivalent afgeeft, maar dat is zeker niet hetzelfde.
Nee want CO2 is niet schadelijk en de VOC's en fijnstof wel. CO2 is alleen makkelijker te meten en geeft een goede indicatie.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
CO2 is niet schadelijk? Natuurlijk wel.
Eerste hit op google:
https://klimaatbeheer.eu/...-voor-beter-denkvermogen/

Houd even in je achterhoofd dat ventilatie bedoeld is om een gezond leefklimaat te creeren. Zowel thuis als op kantoor. Daar is CO2 concentratie een heel goede maatstaf voor. Dat je VOC's en fijnstof af moet zuigen ontken ik niet, maar dat is een bijproduct van andere zaken zoals koken op gas. Dat wordt echter ook prima afgedekt door een CO2 meting, bij koken met gas komt ook CO2 vrij.

CO2 is dus moeilijker te meten, direct af te leiden aan de prijs van de gemiddelde CO2 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Hun schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Ik heb het zo geplaatst omdat dat zo uitkwam. Geen voorkeur verder. Maar als ik er langer over nadenk zou de situatie andersom voor andere onnodige koppelingen kunnen zorgen. De wtw hangt nu aan een stevige wand met massa om trillingen op te vangen. Als ik eerst de starre demper zou plaatsen zou ik de demper moeten beugelen aan een metalstud wand of dak. Dat lijkt me niet ideaal en onnodig veel koppeling. Vandaar dat ik toch zou kiezen voor flexibel direct op de wtw en dan daarna de starrre demper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Ik kan uw opmerking niet helemaal volgen, om dezelfde redenen die eerder zijn benoemd en dat een co2 meter in huis zeker een meerwaarde heeft. Daarnaast hebben we een Philips luchtzuiveraar staan in de woonkamer en dat icm hoogste stand van de WTW bij koken werkt prima om de luchtkwaliteit op orde te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

icecreamfarmer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Nee want CO2 is niet schadelijk en de VOC's en fijnstof wel. CO2 is alleen makkelijker te meten en geeft een goede indicatie.
Er zijn niet voor niets regels over CO2 hoeveelheden in schoolklassen. In vroeger tijden kwamen er ook mensen om het leven in kelders van cafe's bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
  • Laatst online: 28-10-2024
Beste,

Zoals je wellicht kunt zien ben ik hier nieuw op het forum.
Interressant wat jullie allemaal schrijven over WTW, echter zit ik nu met een probleem/uitdaging.

Enkele feiten:

Onze nieuwbouwwoning wordt voorzien van WTW type D.

De 1e verdiepings is gestort inmiddels gestort, vloerverwarming is gelegd.

WTW-buizen zijn dus ook gestort in het beton.

De zolder verdieping ligt nog open en moeten de buizennog gelegd worden voor de slaapkamers/badkamer op de 1e verdieping

De WTW Unit zal geplaatst worden op zolder.

Nu mijn probleem:

Tijdens het aanleggen van de WTW-leidingen zijn deze allemaal doorgelust.

Materiaal:

-Ubbink 50 meter flexibel kanaal rond Ø 90/75 antistatisch en -bacterieel - 48m³/h
- Ubbink ventieladapter 90° rond 125 mm naar 2 x rond Ø 90/75

Er is voor de beganegrond geen gebruik gemaakt van een luchtverdeelkast. Er gaat dus een enkele buis Ø 90/75 richting zolder / unit.

De BENG berekening heeft de volgende zaken berekend voor de beganegrond.

Principeschema ventilatie
beganegrond:

1. Grote Leef)Keuken
1 x aanvoer 20 dm3/s
1 x aanvoer 20 dm3/s
1 x afvoer 27 dm3/s
1 x afvoer 20 dm3/s

2. Woonkamer
1 x aanvoer 20 dm3/s
1 x afvoer 25 dm3/s

3. achter berging
1 x afvoer 20 dm3/s

4. Toilet
1 x afvoer 15 dm3/s

5. Speelkamer
1 x aanvoer 20 dm3/s

1e verdieping
4 x een slaapkamer, telkens 15 dm3's aanvoer

badkamer
1 x afvoer 25 dm3/s

Te kiezen filters, wtw unit enz enz staat nog open.

Totaal aanvoer: 140 dm3/s
Totaal afvoer: 140 dm3/s

Na mijn idee een mission impossible. Echter aan de andere kant zit het er nu eenmaal in.
Wat zijn eventuele oplossingen, wat gaat er gebeuren als het wel op deze manier aangesloten wordt? Ben ik de eerste met dit probleem? Help!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Je zult toch ergens een tekening hebben neem ik aan?

In de begane grond hoeft misschien helemaal niet veel te gebeuren qua leidingen? Meeste zal door je verdiepingsvloer gaan met ventielen die richting begane grond aan-/afvoeren?

Met een diameter van 75 mm kan je natuurlijk maar heel beperkt wat, dus dit is never nooit niet genoeg voor de genoemde ruimtes.

Overigens kan je niet beter met overflow werken? Dus geen aan- en afvoer in dezelfde ruimte, maar alleen natte ruimtes en keuken gaan afzuigen en aanvoeren in verblijfsruimtes?

Maar goed nogmaals, er zal een plan gemaakt zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
Excuus, heb de post aangepast. "verdiepingsvloer" is gestort ipv de beganegrond vloer. Als deze niet was gestort dan was de oplossing voorhanden geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DZ6UzEdF4EXrKYzW1vkAXwKnEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8c4ItIEg84BgyOtMfXxQZJa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door lnwtw003 op 06-02-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
lnwtw003 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:10:
Beste,

Zoals je wellicht kunt zien ben ik hier nieuw op het forum.
Interressant wat jullie allemaal schrijven over WTW, echter zit ik nu met een probleem/uitdaging.

Enkele feiten:

Onze nieuwbouwwoning wordt voorzien van WTW type D.

De 1e verdiepings is gestort inmiddels gestort, vloerverwarming is gelegd.

WTW-buizen zijn dus ook gestort in het beton.

De zolder verdieping ligt nog open en moeten de buizennog gelegd worden voor de slaapkamers/badkamer op de 1e verdieping

De WTW Unit zal geplaatst worden op zolder.

Nu mijn probleem:

Tijdens het aanleggen van de WTW-leidingen zijn deze allemaal doorgelust.

Materiaal:

-Ubbink 50 meter flexibel kanaal rond Ø 90/75 antistatisch en -bacterieel - 48m³/h
- Ubbink ventieladapter 90° rond 125 mm naar 2 x rond Ø 90/75

Er is voor de beganegrond geen gebruik gemaakt van een luchtverdeelkast. Er gaat dus een enkele buis Ø 90/75 richting zolder / unit.

De BENG berekening heeft de volgende zaken berekend voor de beganegrond.

Principeschema ventilatie
beganegrond:

1. Grote Leef)Keuken
1 x aanvoer 20 dm3/s
1 x aanvoer 20 dm3/s
1 x afvoer 27 dm3/s
1 x afvoer 20 dm3/s

2. Woonkamer
1 x aanvoer 20 dm3/s
1 x afvoer 25 dm3/s

3. achter berging
1 x afvoer 20 dm3/s

4. Toilet
1 x afvoer 15 dm3/s

5. Speelkamer
1 x aanvoer 20 dm3/s

1e verdieping
4 x een slaapkamer, telkens 15 dm3's aanvoer

badkamer
1 x afvoer 25 dm3/s

Te kiezen filters, wtw unit enz enz staat nog open.

Totaal aanvoer: 140 dm3/s
Totaal afvoer: 140 dm3/s

Na mijn idee een mission impossible. Echter aan de andere kant zit het er nu eenmaal in.
Wat zijn eventuele oplossingen, wat gaat er gebeuren als het wel op deze manier aangesloten wordt? Ben ik de eerste met dit probleem? Help!!
Exact zelfde probleem hier veroorzaakt door de aannemer. Plafond dicht en gestucted en helaas nu precies dezelfde buizen. Afzuiging in badkamer is redelijk, 1 buis toevoer in slaapkamer ondermaats.
Gevolg kiezen tussen 2 kwade; of ‘s nachts schakelt de Wtw op door te hoge co2 met extra geluid of stil slapen met in de ochtend co2 rond de 1500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
@lnwtw003
Mijn opmerkingen zijn:
(Alles in dm3/s rekent niet lekker, voor m3/h moet je alles maal 3.6 doen)
Als ik dat dan doe dan zie ik het volgende:
master bedroom 54m3/h -> zou minimaal 90 moeten zijn. 2e ventiel benodigd.
badkamer: 90 m3/h door 1 ventiel. dat zouden er ook 2 moeten zijn. 1 ventiel met 90m3/h is grote kans op lawaai(max 75m3/h afvoer per 125mm ventiel).
Bovenstaande kun je misschien nog fixen en is cruciaal voor goede luchtkwaliteit tijdens slapen!

Wat betreft de begane grond: het plan ziet er op het eerste gezicht zich prima uit. Er had wat meer gedaan kunnen worden met overflow denkik, maar dit is niet verkeerd.
Die enkele 90mm buis naar zolder is echter een heel heel heel groot probleem, dat gaat gewoon niet werken. Daar krijg je nog niet genoeg lucht doorheen voor 1 persoon. Daar moet je direct over gaan praten want je hebt straks een onbewoonbaar huis ben ik bang.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 06-02-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Voor de badkamer heb ik trouwens een tweede ventiel geplaatst welke op een aparte buismotor naar buiten zit en alleen tijdens het douchen (en kort daarna nog) aan gaat. Er is misschien 2% van de tijd (half uur per dag) een echt hogere afzuiging in de badkamer gewenst en ik vond het onzinnig om mijn balansventilatie aan te passen voor die 2%, dan liever met een buismotor die kortstondig op ruim 150 m3/u de damp even naar buiten knalt. Herrie maakt dan natuurlijk ook niet uit, want je staat onder de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Dat weegt voor iedereen anders denk ik. Jij hebt wel weer een gat in je isolatieschil gemaakt. Dat wil ik zelf niet. Ik wil gewoon niets horen in de badkamer behalve gekletter van water, dus ik heb gekozen voor 2 ventielen met dezelfde 90m3/h als hierboven. Het gemiddelde ventilatieplan heeft toch al aanvoer ten overvloedde op de eerste verdieping, dan is een beetje extra afzuigen in de badkamer helemaal niet verkeerd. Als je gebruik maakt luchtvochtigheidsdetectie reageert die ook wat vlotter waarschijnlijk, of wordt compleet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
P5ycho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:57:
@lnwtw003
Mijn opmerkingen zijn:
(Alles in dm3/s rekent niet lekker, voor m3/h moet je alles maal 3.6 doen)
Als ik dat dan doe dan zie ik het volgende:
master bedroom 54m3/h -> zou minimaal 90 moeten zijn. 2e ventiel benodigd.
badkamer: 90 m3/h door 1 ventiel. dat zouden er ook 2 moeten zijn. 1 ventiel met 90m3/h is grote kans op lawaai(max 75m3/h afvoer per 125mm ventiel).
Bovenstaande kun je misschien nog fixen en is cruciaal voor goede luchtkwaliteit tijdens slapen!

Wat betreft de begane grond: het plan ziet er op het eerste gezicht zich prima uit. Er had wat meer gedaan kunnen worden met overflow denkik, maar dit is niet verkeerd.
Die enkele 90mm buis naar zolder is echter een heel heel heel groot probleem, dat gaat gewoon niet werken. Daar krijg je nog niet genoeg lucht doorheen voor 1 persoon. Daar moet je direct over gaan praten want je hebt straks een onbewoonbaar huis ben ik bang.
Bovenstaande zaken zijn inderdaad nog op te lossen. Master Bedroom inderdaad 2 ventielen, badkamer een 2e ventiel is ook nog mogelijk, bedankt voor je input.

maar... de beganegrond is dus het heikele punt.
Ik zit ook te zoeken naar oplossingen. We gaan inderdaad om de tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
jassie256 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Exact zelfde probleem hier veroorzaakt door de aannemer. Plafond dicht en gestucted en helaas nu precies dezelfde buizen. Afzuiging in badkamer is redelijk, 1 buis toevoer in slaapkamer ondermaats.
Gevolg kiezen tussen 2 kwade; of ‘s nachts schakelt de Wtw op door te hoge co2 met extra geluid of stil slapen met in de ochtend co2 rond de 1500.
Dag Jassie,

Zit je nog met het probleem of hoe is het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
P5ycho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:10:
Dat weegt voor iedereen anders denk ik. Jij hebt wel weer een gat in je isolatieschil gemaakt. Dat wil ik zelf niet. Ik wil gewoon niets horen in de badkamer behalve gekletter van water, dus ik heb gekozen voor 2 ventielen met dezelfde 90m3/h als hierboven. Het gemiddelde ventilatieplan heeft toch al aanvoer ten overvloedde op de eerste verdieping, dan is een beetje extra afzuigen in de badkamer helemaal niet verkeerd. Als je gebruik maakt luchtvochtigheidsdetectie reageert die ook wat vlotter waarschijnlijk, of wordt compleet overbodig.
Dat gat in de schil valt wel mee, daar zit een terugslagklep, kan eventueel geisoleerd uitgevoerd worden. Die overvloed aan ventilatie op de eerste verdieping kan je mooi als overstroom gebruiken naar de begane grond. Verse lucht die boven niet is 'gebruikt' omdat daar niemand is, kan dan mooi beneden nog ingezet worden. Apart luchtverversing voor het huishouden boven en het huishouden beneden is wat onzinning natuurlijk. Mensen zitten of boven of beneden, dus zo richt ik het ook in.

En die 150 m3/u is natuurlijk indicatief, je kan ook een tweede buismotor op 75 m3/u zetten bijvoorbeeld om niets te horen. Maar hoeveel kan je WTW nog echt opschalen? Mijn ervaring is dat met een flinke regendouche je met alleen WTW op volle stand toch echt een beetje te kort komt in een badkamer, want je kan de afzuiging niet concentreren op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
lnwtw003 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:13:
[...]

maar... de beganegrond is dus het heikele punt.
Ik zit ook te zoeken naar oplossingen. We gaan inderdaad om de tafel.
Dit is echt een heel vervelende situatie voor alle partijen. Niet iets waar jij wat aan kunt doen, jij bent niet de expert in deze. De installatieboer had dit gewoon door moeten rekenen (vraag om die calculatie!) en moeten controleren voordat het beton erin ging. Ik ben bang dat die vloer er weer uit moet, met alle gevolgen van dien. Laat je niet afschepen!

Overigens is 1x 90mm in een aantal gevallen al te weinig voor 1 ventiel.

Wat ik de installateur zou vragen:
- calculatie van luchtsnelheden
- calculatie van totale drukval over aanvoer en retour. Dat zou van muur/dakdoorvoer tot aan ventielen moeten zijn. Ik zou daar 50 tot 100 Pa drukval verwachten.
- legplan. Dit kan de installateur waarschijnlijk gewoon aanvragen bij Ubbink, dus dat zou er moeten zijn.

Heb je foto's van voor het storten van het buizenstelsel? Die zou ik graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Wacht, wie is de installatieboer?

Iemand, meestal de architect, maakt de berekeningen en tekent dat netjes op een plattegrond wat voor buizen en verdelers moeten komen, en waar precies. Dat doe je ook met alle elektrische aansluitingen en gas/water in de keuken. Is dat overgeslagen?

Want dat klad met rode en groene puntjes is lang niet voldoende om op de bouwplaats goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
P5ycho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Dit is echt een heel vervelende situatie voor alle partijen. Niet iets waar jij wat aan kunt doen, jij bent niet de expert in deze. De installatieboer had dit gewoon door moeten rekenen (vraag om die calculatie!) en moeten controleren voordat het beton erin ging. Ik ben bang dat die vloer er weer uit moet, met alle gevolgen van dien. Laat je niet afschepen!

Overigens is 1x 90mm in een aantal gevallen al te weinig voor 1 ventiel.

Wat ik de installateur zou vragen:
- calculatie van luchtsnelheden
- calculatie van totale drukval over aanvoer en retour. Dat zou van muur/dakdoorvoer tot aan ventielen moeten zijn. Ik zou daar 50 tot 100 Pa drukval verwachten.
- legplan. Dit kan de installateur waarschijnlijk gewoon aanvragen bij Ubbink, dus dat zou er moeten zijn.

Heb je foto's van voor het storten van het buizenstelsel? Die zou ik graag zien.
Ja het is mij ook een raadsel wat hier is misgegaan, maar daar ga ik dus nog achterkomen.

Je gaf aan vloer er uit. Status is momenteel: Woning is wind en waterdicht, vloerverwarming is op de verdieping gelegd.

[ Voor 14% gewijzigd door lnwtw003 op 06-02-2024 11:47 . Reden: Foto ivm privacy weer even weggehaald, weet genoeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Wat is dit dan 8)7 Een ringleiding?
Het eerste ventiel gaat lucht krijgen, en de rest gewoon niets ben ik bang.
Dit is echt een catastrofale blunder :F

Zo kut voor je :|.

[ Voor 67% gewijzigd door P5ycho op 06-02-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
P5ycho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:42:
Wat is dit dan 8)7
Een ringleiding?
ik weet genoeg, dankjewel, drama!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnwtw003
P5ycho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:42:
Wat is dit dan 8)7 Een ringleiding?
Het eerste ventiel gaat lucht krijgen, en de rest gewoon niets ben ik bang.
Dit is echt een catastrofale blunder :F

Zo kut voor je :|.
ik houd jullie op de hoogte. Ik ga een gesprek aan en kijken wie dit in godsnaam heeft bedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Het voordeel is wel dat het zo ernstig verkeerd is dat er geen discussie over kan zijn. Dit kan absoluut niet goedgepraat worden. Tijd om aan de noodrem te trekken... :/

Ik zie dat je het plaatje weggehaald hebt. Zou je misschien willen overwegen om hem in een members only tag alsnog te plaatsen? (zie: Overzicht van UBB-codes #tag_membersonly) Ik denk dat er een hoop mensen zijn die baat hebben bij het plaatje.

Mocht je de vorderingen met ons willen delen, dan graag. Ik heb dit nog niet eerder gezien, en ben erg benieuwd hoe dit opgepakt gaat worden...

[ Voor 59% gewijzigd door P5ycho op 06-02-2024 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lnwtw003
lnwtw003 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Ja het is mij ook een raadsel wat hier is misgegaan, maar daar ga ik dus nog achterkomen.

Je gaf aan vloer er uit. Status is momenteel: Woning is wind en waterdicht, vloerverwarming is op de verdieping gelegd.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Whut? Alles gedaisychained ipv via een DBOX? Welke "installateur" is hier bezig geweest? Zonder plaatje ging ik nog even uit van een hele dikke buis als backbone oid, maar dit is gewoon AE48 buis voor alle ventielen. Na het eerste ventiel doet die natuurlijk niets meer, maar daar was je al achter.

[ Voor 31% gewijzigd door big bang op 06-02-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Pijnlijk... Hier heb je dus inderdaad niks aan zo. Sterkte ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 18:03
Onvoorstelbaar. Hoe bestaat het dat tijdens geen enkele fase van de aanleg hiervan niemand zich achter de oren heeft gekrabd met de vraag: "wat hebben we hier in godsnaam eigenlijk neergelegd en hoe zou dit ooit kunnen werken".

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toen ik je tekst vanochtend las vreesde ik al zoiets. Maar het is nog erger. OMG...... 8)7 |:(
Dit kan en gaat nooit werken.

Hier zal alsnog (via een verhoogde dekvloer van de verdieping erboven???) een heel nieuw systeem in gemaakt moeten worden.

Wat een prutsers en sterkte met de afhandeling. Hou je ons op de hoogte?

Ik zou deze foto ook even naar Ubbink (fabrikant van het groene buizensysteem) sturen. Wellicht dat zij nog even aan de aannemer zijn ontzettende flater kunnen uitleggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2024 16:33 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 89 Laatste