Zet je dan een setpoint voor RV voor de aanvoerlucht?P5ycho schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:39:
[...]
Het vocht gaat of terug het huis in, of naar buiten. Het rendement is ongeveer 75%. Ook dat badkamervocht wordt verdeeld over je woning inderdaad.
Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad: hele lage zolder (minder dan 100cm), geen ruimte voor een wtw in de bijkeuken etc. Lang gezocht naar allerlei compacte modellen maar het bleef tobben. Ook omdat die compacte (al dan niet plafond) units naar mijn smaak niet geweldig waren: rendement niet top, vaak geen voorverwarmer en geen enthalpiewisselaar.Boefs schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:53:
Ik ben me aan het verdiepen om ons standaard jaren 90 hoekhuis te voorzien van een WTW systeem en dan de schone lucht het trapgat in te blazen, a la Brink Multi Air. Na uren en dagen lezen en WTW units bekijken loop ik gewoon vast op de beschikbare ruimte. En dan het gebrek daaraan. Nergens een fatsoenlijke muur, het zoldertje is erg klein. Afijn, gedoe.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen een stukje van de logeerkamer/werkkamer op te offeren. In die kamer heb ik de wtw unit gezet (Zehnder Q350, een model wat aan al mijn eisen/wensen voldeed) en hier om heen heb ik een kast gemaakt. Die kast heb ik geïsoleerd met metisse (katoenisolatie) om het geluid van de wtw unit zelf wat te dempen. Hierdoor hoor je de unit nog steeds wel iets in die logeerkamer, maar niet storend. In de rest van de verblijfsruimtes is het systeem niet hoorbaar
Ik ben nog altijd heel blij met deze keuze. Wellicht is dit ook een optie voor jou?
Die unit zou ook mijn voorkeur hebben. Maar ik kan eigenlijk geen kant op, ook om aansluiting te maken op het centrale afzuigkanaal is er geen logische keuze. Lastig.Franciesco schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:17:
[...]
Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad: hele lage zolder (minder dan 100cm), geen ruimte voor een wtw in de bijkeuken etc. Lang gezocht naar allerlei compacte modellen maar het bleef tobben. Ook omdat die compacte (al dan niet plafond) units naar mijn smaak niet geweldig waren: rendement niet top, vaak geen voorverwarmer en geen enthalpiewisselaar.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen een stukje van de logeerkamer/werkkamer op te offeren. In die kamer heb ik de wtw unit gezet (Zehnder Q350, een model wat aan al mijn eisen/wensen voldeed) en hier om heen heb ik een kast gemaakt. Die kast heb ik geïsoleerd met metisse (katoenisolatie) om het geluid van de wtw unit zelf wat te dempen. Hierdoor hoor je de unit nog steeds wel iets in die logeerkamer, maar niet storend. In de rest van de verblijfsruimtes is het systeem niet hoorbaar
Ik ben nog altijd heel blij met deze keuze. Wellicht is dit ook een optie voor jou?
Nee, er valt niets in te stellen. De wisselaar vertraagt het verlies van vocht met een factor 4, maar kan niet actief regelen.Boefs schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:45:
[...]
Zet je dan een setpoint voor RV voor de aanvoerlucht?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV