• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
Nu het toch wat kouder buiten is geweest, merk je toch dat een oude WTW (jaar 2000 +/-) tekort schiet mbt tocht en warmteverlies. Omdat ik redelijk beperkt ben in ruimte (max 40cm diep), ben ik benieuwd of mensen hier ervaring hebben met Orcon HRC OptiAir. Wat ik als positieve punten zie is dat je een constante debiet instelling hebt, een voorverwarmer en de afmeting natuurlijk. Ook lijkt me de prijs voor de specificaties echt mee te vallen (1400 bij elektramat). Enige waar ik beetje bang voor ben is dat het aansturen via HomeAssistant redelijk lastig kan zijn. Echter zie ik dat je een periplex stekker optie hebt wat je met een slimme relais (shelly) evt kan aansturen.

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:43
Ik heb ook een vraag over buisdiameters. Aangezien ik een bestaand systeem aan het optimaliseren ben, heb ik helaas weinig/geen keuze over de buisdiameters van het huis zelf. In de technische ruimte is het een paar jaar terug door een installateur aangelegd en ik denk dat daar nog wel wat te optimaliseren valt.

Het zit nu zo aangesloten:

Technische ruimter: wtw unit (orcon maxcomfort 500) -> 180 flexibele demper -> 180mm spiro -> 160mm flex -> bestaand systeem huis, de aansluiting lijkt op 160mm spiro

Ik heb vervolgens de sheet van @P5ycho erbij gepakt om de gewenste ventilatie uit te rekenen en dan kom ik uit op 410 m3/h wat door de hoofdleiding moet, ofwel ruim 5.66 m/s bij 160mm spiro en 6.9ms bij Flex 160mm (uitgaande van 145mm effectief).

Wat voor effect kan ik verwachten van die te hoge luchtsnelheid? En heeft het zin om die 160mm flex te vervangen door 180mm (semi-) flex? In principe zou vervangen door 180mm spiro (met een verloop naar 160mm) ook moeten kunnen, maar dat heeft wat meer voeten in de aarde. Is dat aan te raden?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
Morpheusk schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Begrijp even niet hoe je dit terug kan zien op het display.

Q350
51 watt op 280m3/h
83 watt op 350m3/h

Maar ik kan de Pa toch niet op het display terug vinden om te kijken waar je in de grafiek zit?
Je pakt dan 350 m3, de vertikale lijn, en vergelijkt dan met regel 6 en 10.

6 is 100 Pa, 101W
10 is 200 Pa, 130W

Dus je zit onder 6, wat heel goed is, minder dan 100 Pa tegendruk en < 47 dB(A) behuizing.

En 280 m3, 51W is ergens rechts van 3, onder de grijze vlek, ~60 Pa, grof geschat, geen meetpunten op Qv=280
RISL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:11:
Als er intern in de WTW-unit een CO2 en vochtmeter zou zitten, kan hij toch prima zelf op en aftoeren zonder in iedere ruimte een sensor te plaatsen?
Nee.
CO2 moet je per ruimte meten. En niet gemiddeld van je hele woning. Maar zoals ik hiervoor al beschreven had, is één sensor in de woonkamer ruim voldoende. Voor de rest gewoon zorgen dat je minimale ventilatie op orde is.
In het voor- en najaar heb ik graag de ramen open thuis (ik woon buitenaf), van mij mag dan de unit ook wel uit. Hoe dan anderen dit? Als het bloedheet buiten is, staan nu ook nog de ramen 's nachts open om te koelen, dan is het wel lekker als je kan bypassen en er actief koele buitenlucht naar binnen wordt geblazen.
Ik zou me daar niet teveel van voorstellen. Hier merk ik heel die bypass nauwelijks.
Koelen doen we met de L/W WP (voor de massa) en de airco (voor de zolderverdiepingen om de lucht te drogen). Stroom is in de zomer toch gratis.
Ramen gaan enkel nog open voor het schoonmaken. Ramen open gewoon niet meer nodig. En die WTW houdt ook mooi de vliegen, pollen etc buiten.

[ Voor 42% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2026 19:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Termy schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:55:
Ons nieuwe huis (2^1 van 166 m2) komt met WTW. Er staat Brink Flair 300 in de TO maar dat is nog niet zeker
Ik zou altijd (weer) kiezen voor een Zehnder Comfoair Q. Die is misschien een paar honderd euro duurder, maar die is zoveel beter afgewerkt. Lees in dit topic maar eens een stukje terug.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:46
Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Nee.
CO2 moet je per ruimte meten. En niet gemiddeld van je hele woning. Maar zoals ik hiervoor al beschreven had, is één sensor in de woonkamer ruim voldoende. Voor de rest gewoon zorgen dat je minimale ventilatie op orde is.
Zou je nog kunnen toelichten waarom dat beter is? Ik ben nog lerende hierin.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 2xHW PiB

RISL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:36:
Zou je nog kunnen toelichten waarom dat beter is? Ik ben nog lerende hierin.
Dan is je woning altijd goed geventileerd. Kom maar eens in een slaapkamer waar je met z'n tweeën de hele nacht hebt liggen ruften maar waar daarna de ventilatie op laag ging omdat er niemand in huis was. Dan is het daar gewoon niet fris. Hier draait de ventilatie de hele dag door op 220 m³/h (is ook een flinke woning) en de lucht is altijd fris binnen.
En de besparing van minder ventileren is nagenoeg niks.

RISL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:45:
Ja, ik wil ook de ramen dicht houden dan in de zomer. Maar ik was dus even benieuwd hoe men in het voor- en najaar omgaat met open ramen? Zet je dan je wtw uit?
WTW kan gewoon aan blijven als iemand een raam open doet. Gaat prima. Maar als je eenmaal een WTW hebt hoeven die ramen nauwelijks meer open.

RusFighter schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:30:
Nu het toch wat kouder buiten is geweest, merk je toch dat een oude WTW (jaar 2000 +/-) tekort schiet mbt tocht en warmteverlies. Omdat ik redelijk beperkt ben in ruimte (max 40cm diep), ben ik benieuwd of mensen hier ervaring hebben met Orcon HRC OptiAir. Wat ik als positieve punten zie is dat je een constante debiet instelling hebt, een voorverwarmer en de afmeting natuurlijk. Ook lijkt me de prijs voor de specificaties echt mee te vallen (1400 bij elektramat). Enige waar ik beetje bang voor ben is dat het aansturen via HomeAssistant redelijk lastig kan zijn. Echter zie ik dat je een periplex stekker optie hebt wat je met een slimme relais (shelly) evt kan aansturen.
Waarom zou je je WTW met HA aan willen sturen? Een goede WTW heeft dat helemaal niet nodig en houdt zelf je huis fris. Bovendien, mocht je je huis ooit willen verkopen, verkoop je dan HA er ook bij?

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Waarom zou je je WTW met HA aan willen sturen? Een goede WTW heeft dat helemaal niet nodig en houdt zelf je huis fris. Bovendien, mocht je je huis ooit willen verkopen, verkoop je dan HA er ook bij?
Omdat ik al meerdere (zigbee) co2 en vocht sensoren heb en daarop luchtdebiet wil sturen. Het is ook iets makkelijker dingen zoals vakanties en niemand thuis in te programmeren.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
@RISL Bij ons staan regelmatig ramen open in voor- en najaar maar wtw blijft gewoon aan.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:55
P5ycho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:42:
@auditor86 de Q450 en Q600 verschillen enkel en alleen aleen in het type ventilatormotor en firmware, verder zijn ze identiek. Ook voor 450m3/h debiet vind ik 160mm krap, maar dat is pas echt te beoordelen als je het hele buizenstelsel kunt overzien.
Helaas zitten de buizen nagenoeg allemaal verstopt.

Het is hier een beetje te zien. De voorste / linker buis gaat naar de inblaas ventielen.
Het dunne stuk omhoog gaat naar de 2 slaapkamers op zolder, en zie je vervolgens ook op de 2e foto naar die kamers gaan.

De dikke aftakking van het T stuk gaat naar achter de WTW en maakt daar een bocht van 90 graden naar beneden. Het lijkt er op dat er daar ook een demper zit, recht achter de WTW dus. Vervolgens gaat die buis daar de grond in, verder naar beneden, door een leidingschacht naar de 1e verdieping en begane grond.
Parallel daar aan loopt de afzuigbuis, waarvan je ook nog 1 ventiel recht onder de WTW ziet.

Ik heb een melding gemaakt bij de aannemer dat ik de ventilatie erg luidruchtig vind. Woensdag is de monteur in de buurt en komt hij even langs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZN0QJSVxiYrRwqG8jcYvE9Pbg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSYDxBH0pxw6Sc5FnvqMHp6F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH4jlqKl_OanHxibKFvOBXoEkQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ok4DnnfmwjfVRhZ4ZpbymJjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgB_Qmj2ekjd5i2AMBniWSs4I8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RE1KeDIV0p0dpxDsAm8wMoxH.jpg?f=fotoalbum_large

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Ik zou altijd (weer) kiezen voor een Zehnder Comfoair Q. Die is misschien een paar honderd euro duurder, maar die is zoveel beter afgewerkt. Lees in dit topic maar eens een stukje terug.
Helaas kunnen we niks kiezen en zijn we overgeleverd aan waar de aannemer voor kiest. Misschien als de keuze heel afgrijselijk blijkt te zijn dat we genoeg stennis kunnen schoppen om het veranderd te krijgen maar dat zal niet zomaar gaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Als laatste vraag ik me af in hoeverre we achteraf de ventielen kunnen laten vervangen (we hebben toch een aannemer nodig voor die muur en andere zaken) door instucbare ventielen zonder het hele systeem te ontregelen. Ik lees over het algemeen in dit topic dat het mogelijke debiet door die ventielen lager is dan standaard ventielen. Is dit een kwestie van tzt de berekening voor de WTW opvragen zodat ik kan zien hoeveel debiet welk ventiel aan moet kunnen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste