Alweer een tijdje geleden sinds ik mijn design hier heb gedeeld, ik heb met wat aanpassingen denk ik nu de puntjes op de i gezet, maar ben ook heel benieuwd of er nog ruimte voor verbetering wordt gezien. Grootste stap is dat ik het limiet van maximaal 50% overflow per ruimte heb laten varen en hier meer gebruik van maak op de begane grond om meer efficiëntie te halen.
Mijn berekening komt nu op het volgende uit:/f/image/s2MWIWcsgpMq67YBAdujrboX.png?f=fotoalbum_large)
Totaal debiet van 605m³/h, waarvan 390m³/h door pulsie en de overige 35% door overflow.
Met de ventielen als volgt geplaatst over de verdiepingen
2e::strip_exif()/f/image/9u4YSAhl07KSeD8zXxieZjof.jpg?f=fotoalbum_large)
1e:/f/image/rkqAwaNRN23y4cnMG3n8ICRW.png?f=fotoalbum_large)
bg:/f/image/Wsbkp0rHCL6rVbnNSj6tf89a.png?f=fotoalbum_large)
Wat over een paar jaar aangepast zou gaan worden met een uitbouw:
/f/image/HoYR3H5zCQWjhkYpuiZuGrx3.png?f=fotoalbum_large)
Deze uitbouw heeft verder geen invloed op de balansberekening
Heb ik hiermee een redelijk geoptimaliseerd ontwerp te pakken of laat ik toch nog iets liggen?
Verder vroeg ik me nog af wat de ervaringen zijn met de temperatuurverdeling in huis. Ik zit nu zonder ventilatie in de situatie dat ik enkel de verblijfsruimtes verwarm, maar dat de zolder & slaapkamers onverwarmd blijven. Met een balansventilatie met wtw lijkt het me dat doordat er een constante luchtstroom is met (als het goed is) warmere pulsie, dat de temperatuur in huis wat meer gelijk getrokken wordt. Klopt dat en zoja is dat zeer merkbaar of valt het mee? Kleine zorg die ik heb is dat ik na de overstap geen koude slaapkamer meer heb (wat juist wel fijn is) en dat ik aan het stoken ben voor ruimtes waar niemand is.
Mijn berekening komt nu op het volgende uit:
/f/image/s2MWIWcsgpMq67YBAdujrboX.png?f=fotoalbum_large)
Totaal debiet van 605m³/h, waarvan 390m³/h door pulsie en de overige 35% door overflow.
Met de ventielen als volgt geplaatst over de verdiepingen
2e:
:strip_exif()/f/image/9u4YSAhl07KSeD8zXxieZjof.jpg?f=fotoalbum_large)
1e:
/f/image/rkqAwaNRN23y4cnMG3n8ICRW.png?f=fotoalbum_large)
bg:
/f/image/Wsbkp0rHCL6rVbnNSj6tf89a.png?f=fotoalbum_large)
Wat over een paar jaar aangepast zou gaan worden met een uitbouw:
/f/image/HoYR3H5zCQWjhkYpuiZuGrx3.png?f=fotoalbum_large)
Deze uitbouw heeft verder geen invloed op de balansberekening
Heb ik hiermee een redelijk geoptimaliseerd ontwerp te pakken of laat ik toch nog iets liggen?
Verder vroeg ik me nog af wat de ervaringen zijn met de temperatuurverdeling in huis. Ik zit nu zonder ventilatie in de situatie dat ik enkel de verblijfsruimtes verwarm, maar dat de zolder & slaapkamers onverwarmd blijven. Met een balansventilatie met wtw lijkt het me dat doordat er een constante luchtstroom is met (als het goed is) warmere pulsie, dat de temperatuur in huis wat meer gelijk getrokken wordt. Klopt dat en zoja is dat zeer merkbaar of valt het mee? Kleine zorg die ik heb is dat ik na de overstap geen koude slaapkamer meer heb (wat juist wel fijn is) en dat ik aan het stoken ben voor ruimtes waar niemand is.