Verbouwing in spé, wie denkt er mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:34
Lieve mede-tweakers,

Met veel plezier lees ik al lang op het bouwen en klussen forum, maar nu staan we zelf op de vooravond van een redelijke verbouwing en ik zou graag jullie gedachten 'picken' over enkele zaken.

TLDR;
Ik zoek een goede indeling voor de badkamer en de 2 slaapkamers (+/- 9m2) boven. Ik zoek ook een oplossing om de was te drogen in een ruimte zonder natuurlijke ventilatie. Verder sta ik open voor verdere tips/valkuilen.

-

Huidige situatie

;
- huidige woning is 140 m2 woonoppervlak, origineel gebouwd in 1930, compleet herbouwd in 2005 (lees; de voorgevel is alleen blijven staan, de rest is nieuw, zelf aangeschaft in 2017)
- gezin met 4 kids (nu 6, 7, 8, en 9).
- 2 woonlagen, geen zolder, wel 2x entresol op voorste slaapkamers.

-

Verbouwplannen

:
- Aanbouw zetten van 55 m2, 2 verdiepingen, totaal 110 m2 erbij.
- Tekeningen zijn gemaakt, de welstand is akkoord. Officiële bouwaanvraag is ingediend.
- Meerdere offertes zijn aangevraagd, aannemer is geselecteerd. Details van de (niet getekende) offerte staan nog open. Aannemer mag het casco opleveren (muv badkamer).
- Planning is dat de aannemer voor de bouwvak 2026 klaar is.
- huidige oprit wordt volgebouwd, via de andere buren creëren we een nieuwe achterom.
- Voor boven is de wens 5 volledige slaapkamers en meer opslag
- voor beneden is de wens een speelkamer (later chill hok) een washok (nouja, meer een drooghok) en een berging.

Goed om te weten:
- links van de aanbouw staat een loods, hierdoor kunnen daar geen ramen geplaatst worden.

Tekening aanbouw, alles in het blauwe vak komt erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulmW_e6uFMJnqXPZR-0cLna0OwE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4FZuvgxkAKmsgSfbc888vcNM.png?f=user_large

-

Huidige plannen/overwegingen boven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l06uYvlwdoAH_oBu3991xtW_h4M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iFjiK4bWb8XfGCWoaKNRXtPm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUxdP-nQTHFil0zXfq08TAlqVUY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gftbmpUiNHCo4lUEDxwsWpDJ.png?f=fotoalbum_tile
- Badkamer komt onder de schuine kap.
- Voorste kamers blijven (grotendeels) gelijk.

- Indeling van de badkamer blijft lastig. Wie heeft er een goed idee?

- graag zouden de we de 2 slaapkamers achter groter hebben, maar ik krijg t niet ingedeeld. Onder andere door (de deur van) de badkamer. Wie heeft er een goed idee?

-

Overwegingen beneden

- Beneden komt een washok (nouja meer drooghok), maar hier kan geen raam/natuurlijke ventilatie in komen. Wie heeft er een goed (ongeveer duurzame) oplossing voor het regelen van de vochtigheid? Airco kan ontvochtigen, maar dit werkt niet (fatsoenlijk) in de winter. Ontvochtiger is ook sub-optimaal.
- Speelkamer is nu nog te klein getekend, deze gaan we nog vergroten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDDS_SQdBh0brvaP0arPZURLCgU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GWitRuPYXFkvr1JXN9Uf4Z2s.png?f=user_large

-

Duurzaamheid

- Geen wens voor D systeem
- airco met split unit komen in slaapkamers en (waarschijnlijk) woonkamer.
- Zonnepanelen komen op t platte dak.
- Vloerverwarming beneden
- (Voorbereiding voor) radiatoren boven. We houden niet van droge lucht door verwarmen met airco.
- Huis is rondom geïsoleerd, dus dit komt in de aanbouw ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Misschien ben ik te simpel maar ik zie een ventilatiebuis in het toilet en daarna ook door de berging op de 1e verdieping toch? Wat dacht je van daar op aantakken? Desnoods zet je een badkamerventilator in de opening van die buis in t washok die reageert op luchtvochtigheid. Klaar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Droge lucht komt niet door de manier van verwarmen maar doordat er in de winter minder water in de lucht zit. Warm je die daarna in huis op dan wordt de relatieve vochtigeid lager. Airco of radiator maakt echt geen fluit uit op dat vlak.

En wat is je ventilatieplan als je geen type D systeem gaat doen? Ik vind dat een gemiste kans maar goed, soms is het erg bewerkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 12-10-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
Fr33z schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:01:
Misschien ben ik te simpel maar ik zie een ventilatiebuis in het toilet en daarna ook door de berging op de 1e verdieping toch? Wat dacht je van daar op aantakken? Desnoods zet je een badkamerventilator in de opening van die buis in t washok die reageert op luchtvochtigheid. Klaar toch?
Het plan is ook om inderdaad mechanische ventilatie (type C) te maken, inderdaad gestuurd op vochtigheid voor het washok, maar ik betwijfel ten zeerste of dat voldoende is als je in een "afgesloten" ruimte voor 6 personen wast/droogt. Dus ik zoek iemand die daar ervaring mee heeft/zicht op heeft. Of nog beter, iemand die een idee heeft om toch natuurlijke ventilatie te creeren in een blinde muur.

Type D wordt inderdaad erg bewerkelijk (en daarmee kostbaar).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:05
siem123 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:38:
[...]

Het plan is ook om inderdaad mechanische ventilatie (type C) te maken, inderdaad gestuurd op vochtigheid voor het washok, maar ik betwijfel ten zeerste of dat voldoende is als je in een "afgesloten" ruimte voor 6 personen wast/droogt. Dus ik zoek iemand die daar ervaring mee heeft/zicht op heeft. Of nog beter, iemand die een idee heeft om toch natuurlijke ventilatie te creeren in een blinde muur.

***members only***
Wat zegt het bouwbesluit over ventilatie? Volgens mij moet je een bepaalde luchtverversing in iedere ruimte hebben. Lijkt mij niet echt lekker om in de winter vrieskou door een paar roosters in de slaapkamer naar binnen te trekken.

Je zegt een WTW systeem wordt kostbaar, maar een ventilatiesysteem zul je toch nodig hebben. En ventilatieroosters in alle ramen is ook niet gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door emot op 13-10-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
[...]

***members only***
Een decentrale WTW unit al bekeken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
[...]

***members only***
Tjsa. Als je een ventilator plaatst die gewoon redelijk z'n best doet is dat heus voldoende maar je moet zorgen voor voldoende aanvoer vanuit de andere ruimtes. Een kier onder de deur van 2 a 3 cm doet echt meer dan genoeg, daar komt wel lucht doorheen. Je moet vooral zorgen dat je genoeg roosters e.d. plaatst in alles wat wel een verbinding naar buiten heeft., dus bijv. die bijkeuken/berging. Zorg daar voor toevoer, wel met roosters die "zelfregelend" zijn anders heb je bij harde wind echt veel te veel koude lucht binnen.

edit: heb je geen droger? hier een warmtepompdroger gekocht van marktplaats en dat werkt echt al heel goed, zeker met 6 mensen zou ik niet alles op een rekje willen hangen...

Ik zou zelf in een verbouwing van 3 ton echt ruimte maken voor 10k om wat kanalen en een wtw-unit proberen in te fietsen maar goed, dat ben ik ;) zeker naar dat washok kun je echt makkelijk een buis door de berging naar het dak doen dus moet zelfs aan en afvoer niet moeilijk zijn.

Ik snap ook niet zo goed waarom die twee slaapkamers moeilijk zijn, je hebt daar een berging die nogal groot is. Waarom die niet kleiner, hoekje daarvan bij de ene slaapkamer en dan de muur iets schuiven zodat de andere slaapkamer ook groter is.

[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 13-10-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:12
Airco, kan ook ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
emot schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Wat zegt het bouwbesluit over ventilatie? Volgens mij moet je een bepaalde luchtverversing in iedere ruimte hebben. Lijkt mij niet echt lekker om in de winter vrieskou door een paar roosters in de slaapkamer naar binnen te trekken.

Je zegt een WTW systeem wordt kostbaar, maar een ventilatiesysteem zul je toch nodig hebben. En ventilatieroosters in alle ramen is ook niet gratis.
De ventilatie berekeningen zijn gemaakt door de architect en die zijn conform bouwbesluit.
Vooral de centrale wtw in de bestaande woning wordt een uitdaging. Ook om deze "ongeveer" kierdicht te maken.
No Hands schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Een decentrale WTW unit al bekeken?
Goed punt, Ik weet alleen niet of je die ook verticaal mag monteren met 3 meter extra doorvoer. Dat zal ik eens moeten uitzoeken.
Fr33z schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:16:
[...]

Ik snap ook niet zo goed waarom die twee slaapkamers moeilijk zijn, je hebt daar een berging die nogal groot is. Waarom die niet kleiner, hoekje daarvan bij de ene slaapkamer en dan de muur iets schuiven zodat de andere slaapkamer ook groter is.
Die kunnen inderdaad wel wat groter, maar dan krijg je erg onhandige vormen. Bij voorkeur zijn de slaapkamers natuurlijk zo vierkant mogelijk. Ik blijf stoeien met de deuren, daar kom ik niet lekker mee uit. Daarbij ga ik er vanuit dat de deur van de grootste slaapkamer op deze plek blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0molwWjUncV04ROENra5urufOMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Sxqo9fHeDgmV3SDb3PDGFoA.png?f=fotoalbum_large
Fr33z schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:16:
[...]
edit: heb je geen droger? hier een warmtepompdroger gekocht van marktplaats en dat werkt echt al heel goed, zeker met 6 mensen zou ik niet alles op een rekje willen hangen...

Ik zou zelf in een verbouwing van 3 ton echt ruimte maken voor 10k om wat kanalen en een wtw-unit proberen in te fietsen maar goed, dat ben ik ;) zeker naar dat washok kun je echt makkelijk een buis door de berging naar het dak doen dus moet zelfs aan en afvoer niet moeilijk zijn.
WP droger hebben we, maar daar willen we niet alles in stoppen.

relatief is 10k het een kleine extra uitgave, absoluut praat je natuurlijk weer over serieus geld. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door siem123 op 13-10-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:05
siem123 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

De ventilatie berekeningen zijn gemaakt door de architect en die zijn conform bouwbesluit.
Vooral de centrale wtw in de bestaande woning wordt een uitdaging. Ook om deze "ongeveer" kierdicht te maken.

[...]

relatief is 10k het een kleine extra uitgave, absoluut praat je natuurlijk weer over serieus geld. ;)
Dan begrijp ik je vraag niet helemaal. Is er in de berekening geen rekening gehouden met de wasruimte?
En hoe wil je de lucht afvoer / toevoer van de overige ruimtes gaan bewerkstellingen?

Denk er wel aan dat je dit maar één keer goed kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als de locatie van de badkamer wijzigen een optie is: ik had in mijn eerste huis een badkamer zonder daglicht en dat heeft mij eigenlijk nooit gestoord (klassiek (Belgisch) rijtjeshuis met achterbouw. Vooraan beneden bureau gemaakt, middelste kamer verdeeld in badkamer (voorste helft) en keuken (achterste helft) die open was naar de eetkamer (achterbouw)). Als je daarmee kan schuiven, zijn er nog wel wat mogelijkheden; anders zie ik ook niet veel meer opties dan een klein beetje schuiven met de muren. Voor je slaapkamers wil je sowieso daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Maar waar komt de verse lucht nu vandaan? Heb je roosters in die bijkeuken? En in de speelkamer? Als je daar voldoende aanvoer hebt komt het wel goed in je washok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:26
Je geeft aan dat welstand akkoord is en de vergunningsaanvraag is gedaan. Past het ontwerp wel in het Omgevingsplan (bestemmingsplan)?

Het lijkt erop dat de raam op de verdieping van de linker gevel op de erfgrens staat? Volgens BW moet deze op minimaal 2 meter staan, dit is niet helemaal duidelijk.

Met ventilatie type c zou ik een afzuiger plaatsen in het washok via het dak, gelijk met de wc. Geeft wel een extra puzzel voor de verdieping, leidingschat(je).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siem123
indigo79 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:55:
Als de locatie van de badkamer wijzigen een optie is: ik had in mijn eerste huis een badkamer zonder daglicht en dat heeft mij eigenlijk nooit gestoord (klassiek (Belgisch) rijtjeshuis met achterbouw. Vooraan beneden bureau gemaakt, middelste kamer verdeeld in badkamer (voorste helft) en keuken (achterste helft) die open was naar de eetkamer (achterbouw)). Als je daarmee kan schuiven, zijn er nog wel wat mogelijkheden; anders zie ik ook niet veel meer opties dan een klein beetje schuiven met de muren. Voor je slaapkamers wil je sowieso daglicht.
Dit hebben we in een vorig huis gehad, en dat is niet bevallen, dus is geen optie.
emot schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Dan begrijp ik je vraag niet helemaal. Is er in de berekening geen rekening gehouden met de wasruimte?
En hoe wil je de lucht afvoer / toevoer van de overige ruimtes gaan bewerkstellingen?

Denk er wel aan dat je dit maar één keer goed kan doen.
Deze berekening (/ het bouwbesluit) is niet bedoeld om te berekenen of de was goed droogt ;)
Fr33z schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:58:
Maar waar komt de verse lucht nu vandaan? Heb je roosters in die bijkeuken? En in de speelkamer? Als je daar voldoende aanvoer hebt komt het wel goed in je washok.
Correct, daar komen roosters voor aanvoer. Maar gevoelsmatig twijfel ik of dat voldoende is, maar dat is gewoon omdat ik er geen ervaring mee heb. Is jouw opmerking (dat t wel goed komt) gebaseerd op iets meer dan een gevoel? (niet lullig bedoeld overigens hoor. :+ )
Bas.013 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:29:
Je geeft aan dat welstand akkoord is en de vergunningsaanvraag is gedaan. Past het ontwerp wel in het Omgevingsplan (bestemmingsplan)?

Het lijkt erop dat de raam op de verdieping van de linker gevel op de erfgrens staat? Volgens BW moet deze op minimaal 2 meter staan, dit is niet helemaal duidelijk.

Met ventilatie type c zou ik een afzuiger plaatsen in het washok via het dak, gelijk met de wc. Geeft wel een extra puzzel voor de verdieping, leidingschat(je).
We hebben concept aanvraag van de bouwvergunning gedaan, daarmee wordt uitsluitend gekeken naar het omgevingsplan en welke afwijkingen er (zouden moeten) zijn/komen mbt bv de buren. Dit traject is afgerond en goedgekeurd. Dit raam staat inderdaad op de erfgrens, dit is al besproken met de buurman. En wordt na akkoord van de gemeente schriftelijk vast gelegd met de buurman.

Nu hebben we de definitieve aanvraag gedaan met oa constructie-tekeningen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij het was drogen speelt natuurlijk meer heb je een moderne wasmachine met een grote trommel. Hoog centrifuge toerental en prop je hem niet te vol. Dan is je was snel droog. Hoe vaak was je, misschien rare opmerking maar je hebt mensen die alles maar een keer dragen/ gebruiken. Als je dat maal 6 doet is dat heel veel. Ik droog zelf altijd in huis zonder problemen, maar ja oud pand zonder actieve ventilatie maar kennelijk wel voldoende beluchting. Actieve afzuiging zou al voldoende moeten zijn voor de waskamer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
Echt een enorme gemiste kans als je niet voor een (goed) ventilatiesysteem type D gaat bij zo'n grote verbouwing. Ja het is bewerkelijk en niet goedkoop, maar als ik iets waardeer na onze verbouwing is het wel de voordelen hiervan. Je hebt altijd en overal lekker frisse lucht, je hoort niets van buiten en de enthalpiewisselaar lost vrijwel volledig je probleem met droge lucht in het stookseizoen op. Als je anders toch type-C moet aanleggen is het prijsverschil ongeveer de helft, die extra 5K zou ik binnen een milliseconde uitgeven aan het comfort wat je er voor krijgt op zo'n budget.

Als het al zoveel scheelt, ik zou dat nog maar eens goed in het hele plaatje doorrekenen. Het scheelt je een "droogoplossing" voor je washok, het scheelt je kalfroosters voor de aanvoer in je kozijnen en zowel je airco als je warmtepomp kunnen een stapje kleiner (C>D scheelt >2kW ventilatieverlies op deze m3's) in vermogen. Het kan ook zo 1-2 stappen schelen in je energielabel, dat levert weer een rentekorting op.

Edit: Qua indeling zou ik kijken of je 1 kast (de onderste) voor de hoofdslaapkamer in de muur van de slaapkamer linksonder kan verwerken. Anders lijkt het me veel te benauwd om daar lekker door te lopen.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbBQq_VKpCHKhKVTXlg7xEbfugs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dbl5OO2iR9eM2RnDjvIzMH6Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 13-10-2025 16:39 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Andersom gedacht: badkamer op de plaats van de berging doen? Je zit dan boven t toilet op de BG dus qua water en afvoeren moet dat kunnen. Dan kunnen beide slaapkamers beetje groter.

Mijn gevoel over die ventilatie: pak een standaard-rooster en je hebt zo'n 15 dm3/s ofwel 54 m3/h luchtaanvoer bij een drukverschil van 1 Pa. Ik neem aan dat je wel 2 meter aan roosters in die bijkeuken kunt plaatsen. Dan heb je het al over 100 m3/uur die daar makkelijk langs kan gaan. Dat is meer dan genoeg voor een washokje dus ja, geen enkel probleem.

Dan hier nog info over hoeveel er onder een deurspleet door kan: https://www.klusidee.nl/F...ng-deur-berekenen.160990/

conclusie: als je binnen de norm voor luchtsnelheid blijft zit je op 20mm kier bij 90cm brede deur om circa 55 m3/uur door te laten. Maar je hebt een ventilator die wel aardig werk kan verzetten dus daar komt heus ook wel 100 m3/uur doorheen. En mocht dat tegenvallen kun je de kier onder de deur nog 30mm maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 13-10-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Wij hebben ook een "inpandig washok" Daar hangt gelukkig wel de CV en Centrale afzuiging (type C), dus dat is wel makkelijker afvoeren. Wij hebben geen rooster, maar een deur zonder drempel. De was hangt daar altijd te drogen, en de droger staat daar ook. Bij ons geen problemen met vocht wat blijft hangen.
Nu zou ik bij een verbouwing als deze kijken of het mogelijk is over te gaan naar (decentrale) type D ventilatie, dat is namelijk echt comfortabeler en zuiniger. Ik zelf heb nog wel spijt dat ik dat bij een vorige verbouwing niet meegenomen heb.

It's just a donkey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siem123
RonJ schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:59:
Echt een enorme gemiste kans als je niet voor een (goed) ventilatiesysteem type D gaat bij zo'n grote verbouwing.
uniquorn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:15:
Ik zelf heb nog wel spijt dat ik dat bij een vorige verbouwing niet meegenomen heb.
Ik hoor t al, ik moet mn huiswerk gaan doen. Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Fr33z schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:59:
Mijn gevoel over die ventilatie: pak een standaard-rooster en je hebt zo'n 15 dm3/s ofwel 54 m3/h luchtaanvoer bij een drukverschil van 1 Pa. Ik neem aan dat je wel 2 meter aan roosters in die bijkeuken kunt plaatsen. Dan heb je het al over 100 m3/uur die daar makkelijk langs kan gaan. Dat is meer dan genoeg voor een washokje dus ja, geen enkel probleem.

Dan hier nog info over hoeveel er onder een deurspleet door kan: https://www.klusidee.nl/F...ng-deur-berekenen.160990/

conclusie: als je binnen de norm voor luchtsnelheid blijft zit je op 20mm kier bij 90cm brede deur om circa 55 m3/uur door te laten. Maar je hebt een ventilator die wel aardig werk kan verzetten dus daar komt heus ook wel 100 m3/uur doorheen. En mocht dat tegenvallen kun je de kier onder de deur nog 30mm maken.
Duidelijk, dank je!
uniquorn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:15:
Wij hebben ook een "inpandig washok" Daar hangt gelukkig wel de CV en Centrale afzuiging (type C), dus dat is wel makkelijker afvoeren. Wij hebben geen rooster, maar een deur zonder drempel. De was hangt daar altijd te drogen, en de droger staat daar ook. Bij ons geen problemen met vocht wat blijft hangen.
Kijk, dat is een goed vergelijk, thanks! Maar ik ben ook wel benieuwd of de was ook een beetje wil drogen? Als ik 3 dagen op mn spijkerbroeken moet wachten, schiet t nog niet op. :o

[ Voor 15% gewijzigd door siem123 op 13-10-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

siem123 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:46:

Kijk, dat is een goed vergelijk, thanks! Maar ik ben ook wel benieuwd of de was ook een beetje wil drogen? Als ik 3 dagen op mn spijkerbroeken moet wachten, schiet t nog niet op. :o
droogt goed genoeg, in de zomer willen we nog wel eens haast hebben (jonge kinderen) dan droogt het buiten in de zon toch echt sneller, maar elke keer de was verplaatsen doen we niet. Maar dat is dus wel met geforceerde ventilatie in de ruimte.

It's just a donkey

Pagina: 1