Interessant, die had ik nog niet eerder gezien. Prijs is niet mals, alleen, paar kastjes daarmee gemaakt en je hebt het prijsverschil tussen een Zeta P en Domino al weer terug verdiend.Mink Z. schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:06:
Van de Domino's is ook een demontabele uitvoering. Gewoon te frezen met de standaard domino-frees, maar wel duurder per verbinding.
Voor klein en compact kan ik je de Dewalt DWS774 aanraden.MWDKing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:52:
Ca. 4 weken terug wilde mijn Einhell 250mm afkortzaag (TC-SM 2531/1 U) niet meer goed in verstek klemmen. Teruggebracht voor reparatie/vervanging, maar vandaag bericht dat ik mijn geld terugkrijg omdat ze geen voorraad hebben voor vervanging.
Goed, ik moet nog genoeg klusjes doen, o.a. plinten, dus wil wel een vervanger.
Wat me niet beviel aan de Einhell was met name de nauwkeurigheid (0 graden was geen 0 graden, slecht te stellen laser) en hij wasveel te groot voor waar ik het voor gebruikte (latjes, plinten, max. 44mm balkjes)
Iemand een tip voor een kleine, compacte, afkortzaag? Evt een ouder type, want 2dehands is prima voor mij als hobbyist.
Die heeft geen geleiders die uitsteken.
Ik heb ooit getwijfeld tussen die en de Bosch GCM 8 en heb de extra features van de Bosch nog niet gemist.
Ik heb de parkside afkortzaag (deze is in grote en kleine uitvoering te krijgen) ik heb zelf de grote.MWDKing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:52:
Ca. 4 weken terug wilde mijn Einhell 250mm afkortzaag (TC-SM 2531/1 U) niet meer goed in verstek klemmen. Teruggebracht voor reparatie/vervanging, maar vandaag bericht dat ik mijn geld terugkrijg omdat ze geen voorraad hebben voor vervanging.
Goed, ik moet nog genoeg klusjes doen, o.a. plinten, dus wil wel een vervanger.
Wat me niet beviel aan de Einhell was met name de nauwkeurigheid (0 graden was geen 0 graden, slecht te stellen laser) en hij wasveel te groot voor waar ik het voor gebruikte (latjes, plinten, max. 44mm balkjes)
Iemand een tip voor een kleine, compacte, afkortzaag? Evt een ouder type, want 2dehands is prima voor mij als hobbyist.
Deze was af fabriek niet 100% haaks maar zowel de zaag als de laser zijn goed bij te stellen.
Die had ik ook graag gehad, maar wilde wel 1 met dieptestop.Rob Z schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:46:
[...]
Voor klein en compact kan ik je de Dewalt DWS774 aanraden.
Die heeft geen geleiders die uitsteken.
Ik heb ooit getwijfeld tussen die en de Bosch GCM 8 en heb de extra features van de Bosch nog niet gemist.
*insert signature here
Ik kreeg vandaag de Makita DTM52 multitool geleverd thuis, ter vervanging van mijn trouwe beestje de Bosch PMF250. De eerste reactie; wauw! en de tweede reactie, holy shit dit ding is HUGE en hij is ZWAAR. Hij is stuk stiller en rustiger dan de Bosch, maar heb nog niet gezaagd, want twijfel toch beetje of dit het nu is. Vergeleken met de Bosch is het wel echt een serieus apparaat zowel wat betreft gewicht als omvang.
Ik overweeg zo nog even bij Hornbach de 51 te kijken, maar ik begrijp dat die zowaar nog groter is ook. (maar slanker). Het lichtje is zonder twijfel enorm handig, de starlock werkt goed met de pin, valt niet mee en de machine maakt enorm robuuste indruk verder.
Ik overweeg zo nog even bij Hornbach de 51 te kijken, maar ik begrijp dat die zowaar nog groter is ook. (maar slanker). Het lichtje is zonder twijfel enorm handig, de starlock werkt goed met de pin, valt niet mee en de machine maakt enorm robuuste indruk verder.
Ik wil een eigen bureau maken dus allemaal DIY video's gekeken, maar ik vraag nij het volgende af.
Waar halen jullie de houten planken voor dergelijke projecten, bij de DIY-zaak, een webshop of lokale zaak?
Waar halen jullie de houten planken voor dergelijke projecten, bij de DIY-zaak, een webshop of lokale zaak?
Vaak bij de houthandel omdat die zo dicht in de buurt ligt hier. Maar heb ook wel eens gewoon goedkope vuren balken bij de hornbach gehaald, gezaagd, door vandiktebank, gefreesd, gelijmd en gebeitst. Klaar was het tafelblad. Zeker als iets nog geschilderd/gebeitst wordt kom je best wel met veel weg qua goedkoper hout.Lampiz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:06:
Ik wil een eigen bureau maken dus allemaal DIY video's gekeken, maar ik vraag nij het volgende af.
Mijn ervaring is dat bouwmarkten als Gamma redelijk geprijsd zijn voor de veelverkochte maten: veel latten bijvoorbeeld. Bij onze Gamma is het dan wel weer goed zoeken naar latten/balken die niet krom zijn. Webshops hebben als nadeel vaak de verzendkosten: dus vooral interessant voor grotere hoeveelheden. En je kunt vooraf niet zien wat je krijgt.Lampiz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:06:
In mijn geval zijn een paar lokale zaken vaak aantrekkelijk geprijsd. En ze hebben goed spul. En belangrijkste: ik hoef niet naar de bouwmarkt...
...
De échte houthandel heeft vooral écht mooi hout. Mijn vrouw heeft nu een 'meubel' bij mij besteld voor het keyboard van mijn dochter. Dat maakt ik gewoon van vuren meubelpanelen van de lokale bouwmarkt, scheelt me tijd. Paar keer op maat zaken en frezen, gronden, schilderen, assembleren.Lampiz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:06:
Ik heb een nieuw stukje elektrisch gereedschap trouwens. Echt verslavend leuk om te doen.
:strip_exif()/f/image/4OBjCamqfUYW7c9ufCQf7OPm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nRTUd6I6RwpnumuvMyGzQJEE.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha heel vet, wat ik aan tools heb is een schroeftol en een dremel, daar houdt het wel een beetje mee op. Dus had als idee dat ik met houtlijm, lijmklemmen, een schuurmachine en een zaag (evt. lenen) een heel eind kom.
Ik ga denk ik voor beuken als ik dat bureau van McGryphon zie of bijv. die 2de en 3de op https://ruw072.nl/bureaus/. Ik ben nogal onhandig namelijk, dus gelamineerd, fineer, kersen en vuren valt af. Eiken zal wel pittig duur zijn, maar eik of beuk lijkt mij voor mij de meest veilige keuze.
Ik ga denk ik voor beuken als ik dat bureau van McGryphon zie of bijv. die 2de en 3de op https://ruw072.nl/bureaus/. Ik ben nogal onhandig namelijk, dus gelamineerd, fineer, kersen en vuren valt af. Eiken zal wel pittig duur zijn, maar eik of beuk lijkt mij voor mij de meest veilige keuze.
[ Voor 20% gewijzigd door Lampiz op 17-06-2021 08:32 ]
Ik zoek voor bij de TPC een bit set. Zit te kijken naar de Wera Impaktor maar heb ik dit wel nodig? Ik heb nu deze in de koffer van de CXS: https://www.gereedschapce...itset-met-mini-ratel.html
Het voelt een beetje dubbel om nog eens een hele goeie bit set aan te schaffen terwijl ik verwacht vooral PZ2, PHZ2, TX20, TX25 en TX30 nodig denk te hebben…
Doe ik er slimmer aan door deze bit’s gewoon los aan te schaffen, al dan niet per 10?
Het voelt een beetje dubbel om nog eens een hele goeie bit set aan te schaffen terwijl ik verwacht vooral PZ2, PHZ2, TX20, TX25 en TX30 nodig denk te hebben…
Doe ik er slimmer aan door deze bit’s gewoon los aan te schaffen, al dan niet per 10?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
JupToppe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:14:
Ik zoek voor bij de TPC een bit set. Zit te kijken naar de Wera Impaktor maar heb ik dit wel nodig? Ik heb nu deze in de koffer van de CXS: https://www.gereedschapce...itset-met-mini-ratel.html
Ik zit ook te kijken naar de DTM52, maar zo te zien nog niet overal leverbaar. Waar heb jij die van jou vandaan?Okasha schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:57:
Ik kreeg vandaag de Makita DTM52 multitool geleverd thuis, ter vervanging van mijn trouwe beestje de Bosch PMF250. De eerste reactie; wauw! en de tweede reactie, holy shit dit ding is HUGE en hij is ZWAAR. Hij is stuk stiller en rustiger dan de Bosch, maar heb nog niet gezaagd, want twijfel toch beetje of dit het nu is. Vergeleken met de Bosch is het wel echt een serieus apparaat zowel wat betreft gewicht als omvang.
Impactor is voor een slagschroevendraaier, de TPC is een klopboor, dus lijkt niet nodig. Kan natuurlijk altijd, maar die set die je al hebt zou ook moeten werken. Misschien gewoon een kleinere bitset erbij kopen met de gewenste maten? Is meestal goedkoper dan individuele bitjes kopen.Toppe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:14:
Combitools! Heb er al meerdere keren besteld, prima winkel. Meestal wel 1 dag later verzonden dan je besteld. Ze hebben daar nu alle 3 de uitvoeringen: Tool en Doos, Tool en Doos en accessories, Ook met accu's en laders.Gaat niet door schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:17:
[...]
Ik zit ook te kijken naar de DTM52, maar zo te zien nog niet overal leverbaar. Waar heb jij die van jou vandaan?
Zijn je beitels wel scherp? Ziet er allemaal nogal ruw uit.HTT-Thalan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:04:
[...]
Ik heb een nieuw stukje elektrisch gereedschap trouwens. Echt verslavend leuk om te doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
En besteld alleen de body plus mbox. Accu's heb ik al genoeg van (alhoewel kun je ooit genoeg accu's hebben?)Okasha schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:45:
[...]
Combitools! Heb er al meerdere keren besteld, prima winkel. Meestal wel 1 dag later verzonden dan je besteld. Ze hebben daar nu alle 3 de uitvoeringen: Tool en Doos, Tool en Doos en accessories, Ook met accu's en laders.
Ja ik ben uiteindelijk voor de volledige set gegaan, heb met 5 apparaten maar 2 accu's dus kon wel wat extra gebruiken. Zaagjes zijn altijd welkom, die gaan wel op, hoef komende jaren gewoon geen zaagjes meer te komen. Ben er overigens (toch wel) erg tevreden over. Hij is wat zwaarder, maar hij verzet echt enorm veel werk in korte tijd en is héél stil (niet dat hoge gezoem) met heel weinig trilling. Het is echt wel een significante verbetering tov de Bosch
Gewicht met boven het hoofd werken is echt wel een dingetje.
[ Voor 7% gewijzigd door Okasha op 17-06-2021 17:30 ]
Is die Bosch niet gewoon heel klein? Heb de DTM52 nog niet in m'n handen gehad, maar ik weet wel dat de DTM51 min of meer hetzelfde formaat is als de meeste Multimasters van Fein.Okasha schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:57:
Beetje afhankelijk van wat voor soort hout je zoekt. Vuren panelen kan je prima bij de Hornbach halen. Hebben meestal wel voorraad (zelfs nu) en prijs is prima. Voor eiken oid kan je beter naar een houthandel gaan. Online bestellen kan, maar reken op flinke bezorgkosten als je bestelbedrag relatief laag is.Lampiz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:06:
Tja die ken ik niet. Als ik hem naast mijn Bosch houdt, valt het eigenlijk wel mee in lengte zeg maar excl accu. De Makita is vooral echt een dik ding. Maar ik snap ook wel dat hij zo groot is, want ze hebben hem zoveel stiller en rustiger gekregen. Daar heb je wel wat voor nodig natuurlijk. Als je dat ding gewoon stationair in je hand hebt op standje 6, kun je er gewoon een gesprek bij voeren,Framoes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:56:
[...]
Is die Bosch niet gewoon heel klein? Heb de DTM52 nog niet in m'n handen gehad, maar ik weet wel dat de DTM51 min of meer hetzelfde formaat is als de meeste Multimasters van Fein.
[...]
Beetje afhankelijk van wat voor soort hout je zoekt. Vuren panelen kan je prima bij de Hornbach halen. Hebben meestal wel voorraad (zelfs nu) en prijs is prima. Voor eiken oid kan je beter naar een houthandel gaan. Online bestellen kan, maar reken op flinke bezorgkosten als je bestelbedrag relatief laag is.
Van wat ik heb gelezen is de Makita veel groter omdat de motor "los" is gehangen van de behuizing met behulp van veren. Doordat de motor nu niet meer trilt tegen de plastic behuizing heb je veel minder trilling. Minder trilling betekent automatisch minder geluid.Okasha schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:27:
[...]
Tja die ken ik niet. Als ik hem naast mijn Bosch houdt, valt het eigenlijk wel mee in lengte zeg maar excl accu. De Makita is vooral echt een dik ding. Maar ik snap ook wel dat hij zo groot is, want ze hebben hem zoveel stiller en rustiger gekregen. Daar heb je wel wat voor nodig natuurlijk. Als je dat ding gewoon stationair in je hand hebt op standje 6, kun je er gewoon een gesprek bij voeren,
Maar wat is het probleem? Je vergelijkt een Makita van professioneel Niveau met een DIY Bosch uit de bouwmarkt. Die goedkope multitools zijn allemaal licht van gewicht, geven stationair vreselijke herrie en zagen inefficiënt. Wees blij dat je nu een goed stuk in handen hebt, dat mag wat wegen😉Okasha schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:27:
[...]
Als je dat ding gewoon stationair in je hand hebt op standje 6, kun je er gewoon een gesprek bij voeren,
Kies anders voor een lichtere accu met minder ah.
Volgens mij is de DTM52 breder, maar de DTM51 langer.Okasha schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:27:
[...]
Tja die ken ik niet. Als ik hem naast mijn Bosch houdt, valt het eigenlijk wel mee in lengte zeg maar excl accu. De Makita is vooral echt een dik ding. Maar ik snap ook wel dat hij zo groot is, want ze hebben hem zoveel stiller en rustiger gekregen. Daar heb je wel wat voor nodig natuurlijk. Als je dat ding gewoon stationair in je hand hebt op standje 6, kun je er gewoon een gesprek bij voeren,
Dat systeem gebruikt Fein al langer. De Multimaster (met snoer) die ik heb is ook breder dan de Makita DTM51. Maar bij de DTM52 lijken ze ook de lengte te hebben ingekort ten koste van extra omvang.DBBMAX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:51:
[...]
Van wat ik heb gelezen is de Makita veel groter omdat de motor "los" is gehangen van de behuizing met behulp van veren. Doordat de motor nu niet meer trilt tegen de plastic behuizing heb je veel minder trilling. Minder trilling betekent automatisch minder geluid.
Maar wel een fijn systeem hoor. Je trilt niet meer weg en hebt ook iets meer controle bij het zagen.
Haha dat is ook zeker zo ja.. Ik noem het mijn naïviteit op dit vlak. Een kleinere accu staat nu zeker op mijn verlanglijst maar iemand die hier eerder dat het verschil is gewicht beperkt is.forto schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:07:
[...]
Maar wat is het probleem? Je vergelijkt een Makita van professioneel Niveau met een DIY Bosch uit de bouwmarkt. Die goedkope multitools zijn allemaal licht van gewicht, geven stationair vreselijke herrie en zagen inefficiënt. Wees blij dat je nu een goed stuk in handen hebt, dat mag wat wegen😉
Kies anders voor een lichtere accu met minder ah.
Even naar gekeken; op Makita site staat 3ah is vrijwel gelijk in gewicht tov van de 5. De 2 is wel echt wat lichter 0.39kg ipv 0.65.
[ Voor 9% gewijzigd door Okasha op 18-06-2021 13:14 ]
De 3 is een evengrote accu als de 5. Je moet idd de 1,5 of 2AH hebben om echt een kleinere accu te krijgen.Okasha schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:11:
[...]
Haha dat is ook zeker zo ja.. Ik noem het mijn naïviteit op dit vlak. Een kleinere accu staat nu zeker op mijn verlanglijst maar iemand die hier eerder dat het verschil is gewicht beperkt is.
Evergreen gekeken; op makita site staat 3ah is vrijwel gelijk in gewicht tov van de 5. De 2 is wel echt wat lichter 0.39kg ipv 0.65.
Irritant alleen dat de prijs van al die accu's gelijk is ongeveer... ik heb alleen maar 5jes maar zou best een 1,5 of 2tje willen hebben voor de kleinere klusjes.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
https://www.combitools.nl...15.html?sqr=makita%202ah& 75 euro voor 2 1.5AH accu's is iets goedkoper dan 1x nieuwe 5AH.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:11:
Irritant alleen dat de prijs van al die accu's gelijk is ongeveer... ik heb alleen maar 5jes maar zou best een 1,5 of 2tje willen hebben voor de kleinere klusjes.
5jes zijn gratis toch?Dr. Strangelove schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:11:
(Wel een reden dat ik alleen maar 5Ah accu's heb...)
Wat ik ook niet snap is dat er geen 2,5Ah (zelfde cellen als 5Ah) of lage 3Ah (zelfde cellen als 6Ah) accu's bestaan.
Ik zie het, had in mijn hoofd dat die dingen rond de 55 euro waren.Okasha schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:17:
[...]
https://www.combitools.nl...15.html?sqr=makita%202ah& 75 euro voor 2 1.5AH accu's is iets goedkoper dan 1x nieuwe 5AH.
Maar inderdaad, ik heb al mijn 5jes gratis gekregen
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik heb een cycloon besteld (ali) alleen ik zoek een geschikte bak/emmer/ton om hem op te zetten. Ik wil eigenlijk niet al te groot.
In dit topic ben ik al verschillende cycloon setups tegen gekomen. Maar ik ben eigenlijk vooral opzoek naar tips voor een mooie opvangbak waar ik de cycloon boven op kan zetten. Bijvoorbeeld de emmers die hierbij zitten: klik! maar geen idee waar ik die los kan bestellen met deksel.
Heel benieuwd naar jullie oplossingen!
Ik heb overigens een Karcher WD6P het is uiteraard wel de bedoeling dat de emmer/ton/bak in z'n originele vorm blijft als de slang per ongeluk geblokkeerd raakt.
In dit topic ben ik al verschillende cycloon setups tegen gekomen. Maar ik ben eigenlijk vooral opzoek naar tips voor een mooie opvangbak waar ik de cycloon boven op kan zetten. Bijvoorbeeld de emmers die hierbij zitten: klik! maar geen idee waar ik die los kan bestellen met deksel.
Ik heb overigens een Karcher WD6P het is uiteraard wel de bedoeling dat de emmer/ton/bak in z'n originele vorm blijft als de slang per ongeluk geblokkeerd raakt.
[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 18-06-2021 13:33 ]
Zoiets of zoiets? Gat boven in het deksel boren / dremelen, rubbertje tussen deksel en cycloon, vast zetten met bouten, dan zou je een eind moeten zijn, denk ik. Zou een beetje dit resultaat op moeten leveren. Maar dan een stuk goedkoperg00gle schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:33:
Ik heb een cycloon besteld (ali) alleen ik zoek een geschikte bak/emmer/ton om hem op te zetten. Ik wil eigenlijk niet al te groot.
Ik heb die Oneida die jij linkt, en is makkelijk omdat alle aansluitingen en verlopen er gewoon bij zitten. Maar emmer is te hoog, kan niet op zichzelf blijven staan, wat best onhandig is. Zou nu eerder voor de DIY oplossing met metalen vat gaan, maar moest toendertijd er gewoon mee aan de slag kunnen, en hiermee hoefde ik niet nog extra verloopjes en slangen er bij te zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 18-06-2021 13:45 ]
Hoi allen,
Ik wilde even via dit forum een vraag stellen over een keuze die ik zou willen maken voor een Makita Grastrimmer/bosmaaier op 2x18v batterijen.
Nu heb je de standaard trimmers die enkel de functie hebben om te trimmen of met vast blad als bosmaaier te fungeren.
Maar je hebt dus ook de combitool, waarop je een opzetstuk kan kopen om dit te doen.
Ik geraak er maar niet wijs uit of er veel verschil zit op de 2 types.
Mij lijkt het wat 'stom' om enkel de trimmer te kopen als ik de combitool later misschien ook kan uitbreiden met andere tools.
Misschien dat iemand hier ervaringen heeft met de 2 types en hierover advies kan geven?
Combitool:
https://www.makita.be/artikel/dux60z.html
Trimmer/bosmaaier (zelfde prijsklasse):
https://www.makita.be/artikel/dur369az.html
of
https://www.makita.be/artikel/ur101cz.html
Ik wilde even via dit forum een vraag stellen over een keuze die ik zou willen maken voor een Makita Grastrimmer/bosmaaier op 2x18v batterijen.
Nu heb je de standaard trimmers die enkel de functie hebben om te trimmen of met vast blad als bosmaaier te fungeren.
Maar je hebt dus ook de combitool, waarop je een opzetstuk kan kopen om dit te doen.
Mij lijkt het wat 'stom' om enkel de trimmer te kopen als ik de combitool later misschien ook kan uitbreiden met andere tools.
Misschien dat iemand hier ervaringen heeft met de 2 types en hierover advies kan geven?
Combitool:
of
Ik heb ook naar die combitool gekeken, maar kwam er al snel achter dat hoewel het handig is dat je maar 1 tool hebt, de opzetstukken zijn wel echt gillend duur (>200 euro de stuk). Dus volgens mij kun je beter je gras trimmen met de bosmaaier, of (goedkoper en wat ik doe) je bos maaien met de grastrimmerdeviant schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:58:
Hoi allen,
Combitool:
of
Ik overweeg nog een ijzerdraadje in de grastrimmer te zetten
https://www.gamma.nl/asso...er-wit-30-liter/p/B623014 met https://www.gamma.nl/asso...er-wit-30-liter/p/B623015 ?g00gle schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:33:
Voor dat vacuüm trekken van plastic emmers was de oplossing twee dezelfde emmers in elkaar zetten. Vaak de goedkoopste en simpelste oplossing.g00gle schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:33:
Dan moeten ze die gaan ontwikkelen en de productielijn hertoolen. Terwijl ze er maar weinig van zullen verkopen. Dus nog duurder.BrZ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:20:
[...]
Wat ik ook niet snap is dat er geen 2,5Ah (zelfde cellen als 5Ah) of lage 3Ah (zelfde cellen als 6Ah) accu's bestaan.
Ik vermoed ook dat ze er ooit een berg hebben gemaakt en die voorraad nog steeds aan het verkopen zijn.
Vindt de baasvrouw het eindelijk goed dat ik de gewenste afkortzaag koop, is hij echt nergens meer te krijgen voor een normale prijs...
Iemand nog een tip voor de Festool 575313?
deze club biedt hem aan voor ~2400:
https://www.toolmaster.sh...tel-aanslagen-p4110572132
maar nooit van die tent gehoord, dus ook geen idee of die 10-12 werkdagen echte dagen of toolnation-dagen zijn.
maar nooit van die tent gehoord, dus ook geen idee of die 10-12 werkdagen echte dagen of toolnation-dagen zijn.
offtopic:
Een maatje heeft hem in de herst voor ~1950 inc btw gekocht, ik snap dat hij iets duurder is geworden... maar toch.
Rubart heeft hem claimen ze over 2 weken, voor 2 mille. Dat is stiekem wel schappelijk en rubart is wel nette leverancier.
Een maatje heeft hem in de herst voor ~1950 inc btw gekocht, ik snap dat hij iets duurder is geworden... maar toch.
[ Voor 55% gewijzigd door Boudewijn op 19-06-2021 00:53 ]
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
https://www.gereedschapce...nderstel-1600w-260mm.htmlBoudewijn schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:49:
Vindt de baasvrouw het eindelijk goed dat ik de gewenste afkortzaag koop, is hij echt nergens meer te krijgen voor een normale prijs...
offtopic:Rubart heeft hem claimen ze over 2 weken, voor 2 mille. Dat is stiekem wel schappelijk en rubart is wel nette leverancier.
Maar ja, wat betekent "minder dan 7 op voorraad"...
Denk dat om te beginnen 1 voldoende is. Hun showroom heeft sinds kort Festool overigens, maar dat ter zijde.
Deze had Boudewijn zelf ook makkelijk gevonden lijkt me, zal wel niet naar wens zijn. Hop bestellen anders, fijne ervaringen met ze.
Deze had Boudewijn zelf ook makkelijk gevonden lijkt me, zal wel niet naar wens zijn. Hop bestellen anders, fijne ervaringen met ze.
Dat ze er 6, 5, 4, 3, 2 of 1 op voorraad hebbenBrZ schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 01:43:
[...]
https://www.gereedschapce...nderstel-1600w-260mm.html
Maar ja, wat betekent "minder dan 7 op voorraad"...
Marketing dingetje. Altijd minder voorraad aangeven dan er daadwerkelijk is, of niet met absolute aantallen spreken maar dus met een indicatie zoals hier. Zo creëer je een gevoel van schaarste en probeer je mensen toch tot aankoop over te halen omdat ze bang zijn anders deze aanbieding te verliezen. Fear of missing out. Websites voor hotelkamers zijn daar ook goed in.
Hmm niet gevonden . Die zocht ik. Dank je wel
Ik heb ook voor die keuze gestaan en ben toen voor de dur369az gegaan. Belangrijk verschil in gebruik is het handvat. Voor grastrimmen/bosmaaien vind ik het hebben van twee handvatten veel ergonomischer dan het handvat van het combi systeem. Met het combi systeem sta je toch wat meer gedraaid en sneller voorover.deviant schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:58:
Hoi allen,
Combitool:
of
Tip: zorg ervoor dat je wel voldoende accu's hebt, want bij continu gebruik zijn twee 5Ah na 20-25 minuten wel leeg.
[ Voor 4% gewijzigd door voskuh_ op 19-06-2021 10:27 ]
Weet iemand of die parallelgeleiders die je op de voet van een decoupeerzaag kunt monteren uitwisselbaar zijn? Ik kan nergens iets over een standaard vinden, en het model wat bij mijn oudere Hikoki hoort is slecht verkrijgbaar.
Kom je van benzine omdat je 2x18V wilt?deviant schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:58:
Hoi allen,
Combitool:
of
(hier recent van een Makita 18V trimmer naar een 18V maaier gegaan en het verschil is aanzienlijk)
Die 1,5Ah's gaan mij echt te kort mee. Heb m'n DHS680 uit Duitsland en daar verkochten ze sets met machine, mbox en een 1,5Ah accu.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:24:
[...]
Ik zie het, had in mijn hoofd dat die dingen rond de 55 euro waren.
Maar inderdaad, ik heb al mijn 5jes gratis gekregenZou liever zien dat ze eens wat gratis 1,5jes zouden gaan uitdelen.
Je ziet hier in NL trouwens ook RAJ sets nu. 2x 2Ah, mbox en lader. Maar scheelt maar paar tientjes met 2x 5Ah.
En in praktisch opzicht ook vervelend, dat bij een accutol hij/zij niet staand weggezet kan worden. Vanaf 3Ah zijn ze net hoog genoeg.Framoes schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:50:
[...]
Die 1,5Ah's gaan mij echt te kort mee. Heb m'n DHS680 uit Duitsland en daar verkochten ze sets met machine, mbox en een 1,5Ah accu.
Je ziet hier in NL trouwens ook RAJ sets nu. 2x 2Ah, mbox en lader. Maar scheelt maar paar tientjes met 2x 5Ah.
Excuses voor mijn grammatica.
Ik heb er pas aan zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat het qua geld geen zin had om de combitool met opzetstukken te kopen omdat de opzetstukken erg duur zijn.deviant schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:58:
Hoi allen,
Combitool:
of
Uiteindelijk heb ik een DUR190L gekocht: 1x18V. Op zich een OK ding, maait kniehoog gras en onkruid wel weg met de draadkop.
Als ik het over zou doen zou ik de DUR369 nemen, denk ik. Want ik had wat meer vermogen verwacht. Ook de D greep van de DUR190 vind ik niet prettig vasthouden, je zit met één hand naar achteren en dat werkt voor mij niet fijn.
Ik heb ook de dur190 en begrijp wat je wil zeggen. Gebruik je de schouderband? Met een juist afgestelde schouderband valt die hand naar achteren best mee.Springuin schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:54:
[...]
Ik heb er pas aan zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat het qua geld geen zin had om de combitool met opzetstukken te kopen omdat de opzetstukken erg duur zijn.
Uiteindelijk heb ik een DUR190L gekocht: 1x18V. Op zich een OK ding, maait kniehoog gras en onkruid wel weg met de draadkop.
Als ik het over zou doen zou ik de DUR369 nemen, denk ik. Want ik had wat meer vermogen verwacht. Ook de D greep van de DUR190 vind ik niet prettig vasthouden, je zit met één hand naar achteren en dat werkt voor mij niet fijn.
Ja, met schouderband. Ik zal daar nog eens wat mee proberen. Bedankt!
Weet iemand of er voor de mbox2 een kant en klare inzet met vakken te koop is, heb de tol, Decoupeer en multitool met de batterijen nu in de mbox3, past prima. 1x mbox2 met alle inzetten en handleidingen naar zolder en wil die andere dan inrichten met alle opzetstukken voor de tools.
Hebben jullie tips om speedboren op te bergen? Ik zoek iets van een koker of een klein doosje zodat het niet los in de koffer ligt. Liever geen elastiekje ofzo. Zoiets als dit zou top zijn, zou dat wat kunnen zijn?
:strip_exif()/f/image/LDdOyEdjfJsqn9KgNEN9E61E.jpg?f=fotoalbum_large)
Breinaalden koker oid. Busje voor senseopadsMMatthijsV schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:21:
Hebben jullie tips om speedboren op te bergen? Ik zoek iets van een koker of een klein doosje zodat het niet los in de koffer ligt. Liever geen elastiekje ofzo. Zoiets als dit zou top zijn, zou dat wat kunnen zijn? [Afbeelding]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
PVC buis en schroefeindes?MMatthijsV schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:21:
Hebben jullie tips om speedboren op te bergen? Ik zoek iets van een koker of een klein doosje zodat het niet los in de koffer ligt. Liever geen elastiekje ofzo. Zoiets als dit zou top zijn, zou dat wat kunnen zijn? [Afbeelding]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb ze in een sys mini van Festool zitten. Past precies. Even bij de lokale handelaar 2 stukken stevig schuim halen, op maat knippen. Er in plakken en sleuven makenMMatthijsV schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:21:
:strip_exif()/f/image/gaXHCXXRY17aKi8KwwiepeUk.jpg?f=fotoalbum_large)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Je hebt speciale riemhaken die korter zijn. Dan kan het wel.BoomSlang schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:52:
[...]
En in praktisch opzicht ook vervelend, dat bij een accutol hij/zij niet staand weggezet kan worden. Vanaf 3Ah zijn ze net hoog genoeg.
Oh dat wist ik niet. Ik heb 2x een 2ah accu liggen maar, die worden eigenlijk alleen in de zaklamp gebruikt.Framoes schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:43:
[...]
Je hebt speciale riemhaken die korter zijn. Dan kan het wel.
Een simpele etui van de action komt ook een heel eind.MMatthijsV schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:21:
[ Voor 55% gewijzigd door BoomSlang op 20-06-2021 17:09 ]
Excuses voor mijn grammatica.
Ik zoek advies m.b.t de aanschaf van een cirkelzaag
Ik gebruik momenteel een ouder model van de Skil Orca. Deze machine heeft een zaagblad van 190mm en doet nu al zo'n 8 jaar dienst. In die 8 jaar is het ding vrij intensief gebruikt, ik gok gemiddeld genomen zo'n 25 weekenden per jaar. Inmiddels vertoont het ding wel wat kuren waar ik geregeld omheen moet werken dus ik ben al een tijd aan het rondkijken naar een waardige vervanger
Ik zoek vooral een no-nonsense cirkelzaag. Op mijn huidige Skil zit bijvoorbeeld een laser, maar die gebruik ik nooit. Ding moet gewoon goed zagen, uiteraard ook onder verstek, en vooral een robuuste rigide machine zijn.
Ik heb zelf natuurlijk ook al een beetje rond zitten neuzen en ben heel erg gecharmeerd van de Makita N5900B, een 'end of life' model. Ik twijfel sterk bij het feit dat dit model een zaagblad van 230mm heeft. Ik zaag al jaren met een 190mm machine en zelfs dan is het af en toe al wel een flink apparaat in je hand, zeker als je vanuit een gare positie met één hand flink wat afstand moet maken. Met 230mm kun je weliswaar dieper zagen maar in ruil daarvoor krijg ik je er wel weer wat massa voor terug.
Verder ben ik ook de Makita MT M5802 tegengekomen. Dit ding komt uit de rode lijn van Makita. Zelf had ik het idee dat dit de hobby-lijn van Makita is zoals je bij Bosch de groene en de blauwe lijn kent, maar volgens Makita zelf doet deze lijn technisch en kwalitatief neit onder voor de blauwe lijn en gaat het bij de rode machines vooral om de eenvoud; geen toeters en bellen. Klinkt aantrekkelijk, maar krijg van dit apparaat dan weer haast geen fatsoenlijke reviews gevonden behalve wat Russische YouTube content. Twijfelpunt bij dit apparaat is wel de plastic onderdelen (lipje van de beschermkap, vleugelmoertjes van de verstekinstelling) en het gebrek aan het een grote handgreep vooraan voor je linkerhand.
Heeft iemand nog zinnig advies, ervaringen of ideeën om te delen?
Ik gebruik momenteel een ouder model van de Skil Orca. Deze machine heeft een zaagblad van 190mm en doet nu al zo'n 8 jaar dienst. In die 8 jaar is het ding vrij intensief gebruikt, ik gok gemiddeld genomen zo'n 25 weekenden per jaar. Inmiddels vertoont het ding wel wat kuren waar ik geregeld omheen moet werken dus ik ben al een tijd aan het rondkijken naar een waardige vervanger
Ik zoek vooral een no-nonsense cirkelzaag. Op mijn huidige Skil zit bijvoorbeeld een laser, maar die gebruik ik nooit. Ding moet gewoon goed zagen, uiteraard ook onder verstek, en vooral een robuuste rigide machine zijn.
Ik heb zelf natuurlijk ook al een beetje rond zitten neuzen en ben heel erg gecharmeerd van de Makita N5900B, een 'end of life' model. Ik twijfel sterk bij het feit dat dit model een zaagblad van 230mm heeft. Ik zaag al jaren met een 190mm machine en zelfs dan is het af en toe al wel een flink apparaat in je hand, zeker als je vanuit een gare positie met één hand flink wat afstand moet maken. Met 230mm kun je weliswaar dieper zagen maar in ruil daarvoor krijg ik je er wel weer wat massa voor terug.
Verder ben ik ook de Makita MT M5802 tegengekomen. Dit ding komt uit de rode lijn van Makita. Zelf had ik het idee dat dit de hobby-lijn van Makita is zoals je bij Bosch de groene en de blauwe lijn kent, maar volgens Makita zelf doet deze lijn technisch en kwalitatief neit onder voor de blauwe lijn en gaat het bij de rode machines vooral om de eenvoud; geen toeters en bellen. Klinkt aantrekkelijk, maar krijg van dit apparaat dan weer haast geen fatsoenlijke reviews gevonden behalve wat Russische YouTube content. Twijfelpunt bij dit apparaat is wel de plastic onderdelen (lipje van de beschermkap, vleugelmoertjes van de verstekinstelling) en het gebrek aan het een grote handgreep vooraan voor je linkerhand.
Heeft iemand nog zinnig advies, ervaringen of ideeën om te delen?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ik heb m'n speedboren en beitels in foudralen zitten. Lekker makkelijk in je gereedschapskist bij de rest als je veel op pad gaat met dat spul.MMatthijsV schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:21:
Niet een mooi moment om naar een “no nonsense” invalzaag te kijken? Ik blijf cirkelzagen maar enge dingen vinden terwijl ik met mijn zaagtafel en invalzaag geen enkel probleem heb. Ik heb alle drie maar de cirkelzaag komt eigenlijk nooit meer uit de koffer.Harrie_ schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:02:
Ik zoek advies m.b.t de aanschaf van een cirkelzaag
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik zoek een kabelhaspel van 25 meter voor binnen en buitengebruik. Iets in mij zegt dat ik voor een degelijke en betaalbare haspel niet bij de bouwmarkt moet zijn. Waar moet ik op letten bij aanschaf? Ik zie bijvoorbeeld veel van het merk Brennenstuhl, is dat aan te raden?
Misschien kan je hier wat mee:rockerpoet schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:34:
Ik zoek een kabelhaspel van 25 meter voor binnen en buitengebruik. Iets in mij zegt dat ik voor een degelijke en betaalbare haspel niet bij de bouwmarkt moet zijn. Waar moet ik op letten bij aanschaf? Ik zie bijvoorbeeld veel van het merk Brennenstuhl, is dat aan te raden?
[ Voor 15% gewijzigd door 6killer op 20-06-2021 22:51 ]
Nee, geen invalzaag voor mij...Himalaya schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:28:
[...]
Niet een mooi moment om naar een “no nonsense” invalzaag te kijken?
Ik neem het ding ontzettend vaak mee op pad, maakt er vooral ook heel veel constructiewerk mee; gebruik 'm heel veel voor het zagen van 5x7's. Plaatwerk is vaak underlayment en uit de losse pols zag ik meer dan prima nauwkeurig, als ik af en toe mooi interieurwerk moet maken klem ik een (lange) waterpas op het plaatwerk en zaag ik daar langs af. Ik vind het bij een cirkelzaag vooral ook fijn als ik goed langs het zaagblad af kan kijken en niet naar lasers en andere richtmiddelen hoef te kijken... En tot slot valt een 'ordinaire' cirkelzaag natuurlijk ook in een andere prijscategorie dan een invalzaag.
Ik heb een tijdje geleden de "simpelste" uit het filmpje wat @6killer hierboven post bij de Praxis gekocht toen er 15% kortingsactie was. Betaalde toen 60 euro (in die video heeft hij het over 30?!?). Heb de variant met oranje kabel.rockerpoet schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:34:
De kabel is sterk en flexibel en de haspel rolt fijn op en af.
Ik lees even mee! Zit met hetzelfde dilemma. Ik zit te kijken naar de makita dux60zx11.deviant schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:58:
Hoi allen,
Combitool:
of
Dat is met grastrimmer, kettingzaag en heggenschaar.
Ik twijfel dus of het beter is om de dedicated apparaten voor hun doel te kopen of deze combitool…
Maar als je er zo veel mee werkt, heb je dan wel ons advies nodig?Harrie_ schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:54:
[...]
Nee, geen invalzaag voor mij...
Ik neem het ding ontzettend vaak mee op pad, maakt er vooral ook heel veel constructiewerk mee; gebruik 'm heel veel voor het zagen van 5x7's. Plaatwerk is vaak underlayment en uit de losse pols zag ik meer dan prima nauwkeurig, als ik af en toe mooi interieurwerk moet maken klem ik een (lange) waterpas op het plaatwerk en zaag ik daar langs af. Ik vind het bij een cirkelzaag vooral ook fijn als ik goed langs het zaagblad af kan kijken en niet naar lasers en andere richtmiddelen hoef te kijken... En tot slot valt een 'ordinaire' cirkelzaag natuurlijk ook in een andere prijscategorie dan een invalzaag.
Ik zie dat je in de prijsklasse van begin 100 euro aan het kijken bent.
Check dan de bosch blauw gks190 of de makita hs7601j eens (heb ik gevonden door bij toolmax de 190mm cirkelzagen op prijs te sorteren. De makita is er ook zonder koffer voor 12 euro minder).
Volgens mij heb je dan de meest voor de hand liggende kandidaten wel te pakken. Daarna gaat de prijs al snel richting de 200 euro.
Ik kijk ook mee. Ik ben opzoek naar een grastrimmer / bosmaaier ( 1 a 2 jaar geen onderhoud gedaan aan de tuin) , een grasmaaier en een heggenschaar. Allemaal op het zelfde accusysteemJayRune schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:23:
[...]
Ik lees even mee! Zit met hetzelfde dilemma. Ik zit te kijken naar de makita dux60zx11.
Dat is met grastrimmer, kettingzaag en heggenschaar.
Ik twijfel dus of het beter is om de dedicated apparaten voor hun doel te kopen of deze combitool…
Waarom komen jullie allemaal op de makita's uit en niet bijvoorbeeld de bosch, de walt of een ander merk ?
En waarom bijvoorbeeld de DUR369AZ en niet de DUR369LZ of de UR003GZ01.
Ik ben zelf compleet niet thuis in deze categorieën dus ik heb ook geen idee waar ik naar zou moeten kijken apart van het vermogen.
Ik heb verder nog niet veel accu gereedschap dus ik ben nog niet merk gebonden.
Het is dit geworden:Raymond schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:50:
In heel ander nieuws: de verhernieuwbouw van de stelling in mn kluskelder vordert traag maar gestaag.
Nu eindelijk een lade (er komt er nog eentje onder) voor mn schroeven. En uiteraard maakt dat de OCD'er in me wakker. Want: hoe ga ik dit nu ordenen?
Bovenste lade met links alle spaanplaat met torx/aw en rechts bolkop (met wisselend pz en torx)
:strip_exif()/f/image/aZYEYrPqpiTBzrIY7DFfMFaY.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderste lade de rest. Met middenvoor spaanplaat met een smaakje (beslagschroeven, mdf schroeven, outdoorschroeven). Rechtsvoor de overbodige pz schroeven. En verder nog random spul.
:strip_exif()/f/image/IrWJ4zOJ60WAWg2hAcWkyHeT.jpg?f=fotoalbum_large)
Eens zien hoe me dit gaat bevallen
Boven de lades nog 2 legplanken met alle andere meuk
Het einde van de herindeling is in zicht. Laatste paar dingen erin en ik kan weer gewoon klussen. Al weer te lang bezig geweest hiermee. Al mn weinige klustijd is opgegaan aan bijzaken als mn klushok inrichten. Dus klussen om te kunnen klussen, dat schiet niet op. En het heeft veel te veel geld gekost. Die lades hebben me meer gekost dan wat iemand die bij zn gezonde verstand is, in zn leven aan schroeven uitgeeft
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 21-06-2021 00:24 ]
Ik denk dat men daar op uit komt omdat velen er al in zitten (mede vanwege de accu acties, gok ik). Als je verder nog geen eco systeem hebt, zou je net zo goed voor bv. Stihl kunnen gaan voor dat soort apparaten.snoos schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:53:
Ik kijk ook mee. Ik ben opzoek naar een grastrimmer / bosmaaier ( 1 a 2 jaar geen onderhoud gedaan aan de tuin) , een grasmaaier en een heggenschaar. Allemaal op het zelfde accusysteem
Waarom komen jullie allemaal op de makita's uit en niet bijvoorbeeld de bosch, de walt of een ander merk ?
Ik ben zelf compleet niet thuis in deze categorieën dus ik heb ook geen idee waar ik naar zou moeten kijken apart van het vermogen.
De Makita hs7601j had ik ook al gevonden, als ik dat apparaat op de foto's bekijk dan heb ik het idee dat dat in feite dezelfde machine is als de M5082 uit de rode serie, alleen luxer uitgevoerd. Ik weet niet of iemand dat kan bevestigen?Raymond schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:26:
[...]
Maar als je er zo veel mee werkt, heb je dan wel ons advies nodig?
Ik zie dat je in de prijsklasse van begin 100 euro aan het kijken bent.
Check dan de bosch blauw gks190 of de makita hs7601j eens (heb ik gevonden door bij toolmax de 190mm cirkelzagen op prijs te sorteren. De makita is er ook zonder koffer voor 12 euro minder).
Volgens mij heb je dan de meest voor de hand liggende kandidaten wel te pakken. Daarna gaat de prijs al snel richting de 200 euro.
Heb zelf aardig wat van verlengsnoeren e.d. van Brennenstuhl, inclusief een kabelhaspel van 25m. Deze, geloof ik. Ik weet niet hoe deze zich echt verhoudt tot andere merken, maar het is sowieso beter dan het no-name spul uit de bouwmarkt.rockerpoet schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:34:
Qua dingen om op te letten, dikte van het draad in de kabel (meestal 1.5 mm2, soms ook 2.5 mm2), en hoeveel vermogen de draad zou kunnen hebben. De hoeveelheid vermogen is voor een haspel vaak opgesplitst in hoeveel vermogen er doorheen mag als het opgerold is, en hoeveel vermogen als die uitgerold is. Als de kabel opgerold is, werkt het een beetje als een inductiespoel, en kan dus opwarmen als er veel vermogen doorheen gaat.
Ik heb met die opwarming geen problemen gehad, eigenlijk (alles doet het nog, in ieder geval), ook met een slijptol van 2200 W erop aangesloten, alhoewel dat natuurlijk niet continue voor langere tijd gebruik is. Maar ik zie nu in de specs dat er een lampje op de haspel van mij zit die waarschuwt tegen te hoge temperaturen. Dat was me niet eerder opgevallen
Buiten dat is denk ik ook belangrijk wat voor kabel er op zit. Brennenstuhl heeft bv. die Bremaxx kabels, deze zouden bestendig moeten zijn tegen olie en zon, de IP44 rating houdt in dat die ook zou moeten werken tijdens een regenbui (maar niet met de stekker in een plas leggen). Buiten dat is de kabel lekker soepel, fijn om mee te werken. Brennenstuhl heeft ook iets dat ze zeggen dat voor bouwplaatsen geschikt is, waar de huls van een dik rubber-neopreen is. Deze kabels zijn stugger, maar ik vind ze persoonlijk ook wel fijn, want ze zijn toch vrij soepel (maar stugger dan die Bremaxx dingen, bv.).
Dat kan ik helaas niet voor je bevestigen... Maar heb de 7601j sinds het voorjaar, en ben er hartstikke tevreden mee. Niks wat flimsy aanvoelt, maar wel alles wat ik in een cirkelzaag zocht, zonder overbodige toeters en bellen zoals lasers etc.Harrie_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:42:
[...]
De Makita hs7601j had ik ook al gevonden, als ik dat apparaat op de foto's bekijk dan heb ik het idee dat dat in feite dezelfde machine is als de M5082 uit de rode serie, alleen luxer uitgevoerd. Ik weet niet of iemand dat kan bevestigen?
En hoe bevalt de 'knop' voorop voor je linkerhand? Ik gebruik nu al bijna 20 jaar Skil met een grote handgreep vooraan en een van mijn grote punten van twijfel is toch wel of de machine 'lekker in de hand ligt' zonder die handgreep.JSBars schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:10:
[...]
Dat kan ik helaas niet voor je bevestigen... Maar heb de 7601j sinds het voorjaar, en ben er hartstikke tevreden mee. Niks wat flimsy aanvoelt, maar wel alles wat ik in een cirkelzaag zocht, zonder overbodige toeters en bellen zoals lasers etc.
Handgreep Skil:

Ik heb het volgende wensenlijstje:
Afkortzaag voor hout
Afzuiging voor zaagsel/stof (weet niet wat slim is; bouwstofzuiger of ander systeem?)
Bovenfrees
Tot nu toe veel van Bosch Professional (18V platform) in gebruik, maar deze dingen worden toch bedraad dus niet nodig om hetzelfde te pakken.
Iemand advies voor goede keuzes hierin?
Afkortzaag voor hout
Afzuiging voor zaagsel/stof (weet niet wat slim is; bouwstofzuiger of ander systeem?)
Bovenfrees
Tot nu toe veel van Bosch Professional (18V platform) in gebruik, maar deze dingen worden toch bedraad dus niet nodig om hetzelfde te pakken.
Iemand advies voor goede keuzes hierin?
Als ik de vergelijker op de makita site pak en de 5802 (dus niet 5082) en de 7601 naast elkaar zet, dan zie je die paar tientjes wel terug in de specs. De 7601 heeft iets meer vermogen, is stiller en heeft een aluminium zool ipv plaatstaal.Harrie_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:42:
[...]
De Makita hs7601j had ik ook al gevonden, als ik dat apparaat op de foto's bekijk dan heb ik het idee dat dat in feite dezelfde machine is als de M5082 uit de rode serie, alleen luxer uitgevoerd. Ik weet niet of iemand dat kan bevestigen?
Lijkt mij wel de meerprijs waard.
Ik kan niets vinden over softstart, dat is ook wel prettig.
En vraagje vanwege Amazon prime deals en ik schuurmachine nodig heb is deze wel goed geschikt lijkt mij?
Gaat vooral om trap te verven en radiatoren schuren. Ben een leek in schuren dus beginnende tips altijd welkom.
Gaat vooral om trap te verven en radiatoren schuren. Ben een leek in schuren dus beginnende tips altijd welkom.
Bij een open trap zou je een ROS kunnen gebruiken, bij een dichte trap (met veel hoekjes) kun je, naar mijn mening, beter een delta-schuurmachine gebruiken.Amdwarrior schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:50:
En vraagje vanwege Amazon prime deals en ik schuurmachine nodig heb is deze wel goed geschikt lijkt mij?
Er zijn hele volksstammen heel happy met hun duur betaalde Mafells, en die hebben ook geen greep voor je tweede hand. Je mist het echt totaal niet.Harrie_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:30:
[...]
En hoe bevalt de 'knop' voorop voor je linkerhand? Ik gebruik nu al bijna 20 jaar Skil met een grote handgreep vooraan en een van mijn grote punten van twijfel is toch wel of de machine 'lekker in de hand ligt' zonder die handgreep.
Handgreep Skil:
[Afbeelding]
Sowieso is als de machine gaat bokken, of je minder controle hebt, hem harder het hout in drukken wellicht niet te beste optie
Dan kan ik beter voor deze gaan dus ?CappieL schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:56:
[...]
Bij een open trap zou je een ROS kunnen gebruiken, bij een dichte trap (met veel hoekjes) kun je, naar mijn mening, beter een delta-schuurmachine gebruiken.
Ja, bijvoorbeeld.
Of het ook geschikt is voor radiatoren, hangt af van hoe de oppervlakken van de radiatoren zijn. Plat of golvend etc
Okee bedankt voor informatie. Ik bedoelde radiatoren buizen. Maar dat kan eventueel ook met de hand schuren.CappieL schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:08:
[...]
Ja, bijvoorbeeld.
Of het ook geschikt is voor radiatoren, hangt af van hoe de oppervlakken van de radiatoren zijn. Plat of golvend etc
25x per jaar klinkt als (semi) professioneel gebruik en vanwege daarom al niet de rodeHarrie_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:42:
[...]
Voor kaalschuren van een trap is een excenter wel redelijk geschikt. Maar je komt er niet mee in de hoekjes, dus je hebt of nog een andere machine nodig voor de hoekjes, of je moet dat met de hand doen. Daarnaast zijn de meeste excenters ook vrij hoog, dat gaf bij mij wel een probleem bij het schuren van een open trap.Amdwarrior schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:50:
Een vlakschuurmachine komt beter in de hoekjes, ook wel even opletten met de hoogte. Zeker voor een rechte trap is een vlakschuurmachine erg goed in overal te komen. Bij een draaitrap heb je wellicht een deltaschuurmachinne nodig om ook in de hoekjes te kunnen schuren.
Alleen zijn delta- en vlakschuurmachines wat minder goed in afname, dus kan moelijker zijn om daarmee een trap kaal te schuren.
Als het erg hardnekkige traplak is, kun je beter een lakfrees nemen, dat werkt makkelijker. Een vlak- of deltaschuurmachine is wel fijn voor tussendoor opschuren tussen de verflagen.
Kan het natuurlijk niet vergelijken met de Skil, maar de knop vind ik genoeg houvast geven.Harrie_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:30:
[...]
En hoe bevalt de 'knop' voorop voor je linkerhand? Ik gebruik nu al bijna 20 jaar Skil met een grote handgreep vooraan en een van mijn grote punten van twijfel is toch wel of de machine 'lekker in de hand ligt' zonder die handgreep.
Okasha schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:29:
[...]
Ik heb ook naar die combitool gekeken, maar kwam er al snel achter dat hoewel het handig is dat je maar 1 tool hebt, de opzetstukken zijn wel echt gillend duur (>200 euro de stuk). Dus volgens mij kun je beter je gras trimmen met de bosmaaier, of (goedkoper en wat ik doe) je bos maaien met de grastrimmer![]()
Ik overweeg nog een ijzerdraadje in de grastrimmer te zettenMaar wat ik weg maai zijn voornamelijk brandmetels en ander onkruid en dat gaat eigenlijk gewoon prima met een grastrimmer.
Ik begrijp de comments ivm de prijs van de externe opzetstukken, maar in mijn vergelijking kom ik steeds een pak goedkoper uit met enkel de opzetstuk, dan de volledig tool apart te kopen (bvb. heggeschaar deftig apart model +/-350€ - opzetstuk: +/- 250€). Dus de prijs van de opzetstukken is volgens mij nog steeds goedkoper dan aparte toestellen.Springuin schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:54:
[...]
Ik heb er pas aan zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat het qua geld geen zin had om de combitool met opzetstukken te kopen omdat de opzetstukken erg duur zijn.
Daarnaast heb ik met een trimmer zeker niet voldoende, aangezien ik een behoorlijk groot stuk wilde begroeing moet afmaaien wat met een gewone trimmmer niet doenbaar is.
voskuh_ schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:01:
[...]
Ik heb ook voor die keuze gestaan en ben toen voor de dur369az gegaan. Belangrijk verschil in gebruik is het handvat. Voor grastrimmen/bosmaaien vind ik het hebben van twee handvatten veel ergonomischer dan het handvat van het combi systeem. Met het combi systeem sta je toch wat meer gedraaid en sneller voorover.
Tip: zorg ervoor dat je wel voldoende accu's hebt, want bij continu gebruik zijn twee 5Ah na 20-25 minuten wel leeg.
Ik kom inderdaad van een benzine combitool waar ik vooral de bosmaaier tool van gebruikte (tot deze het begaf). Ik wil overschakelen naar batterijen, aangezien ik reeds heel wat tools heb van makita en al een hoop 5.0mah batterijen heb liggen. Ik ben het gepruts en onderhoudt aan een benzinemotor wat beu...Rob Z schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:39:
[...]
Kom je van benzine omdat je 2x18V wilt?
(hier recent van een Makita 18V trimmer naar een 18V maaier gegaan en het verschil is aanzienlijk)
Ik ben overgestapt van Bosch Blauw naar Makita vanwege het beschikbare tuingereedschap.snoos schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:53:
[...]
Ik kijk ook mee. Ik ben opzoek naar een grastrimmer / bosmaaier ( 1 a 2 jaar geen onderhoud gedaan aan de tuin) , een grasmaaier en een heggenschaar. Allemaal op het zelfde accusysteem
Begonnen met een grasmaaier (Makita DLM432PT2) daar zitten twee accu's en een snellader bij. Toen nog gebruik kunnen maken van de accu actie (heb toen twee apparaten van Makita gekocht) dus nu 4 accu's.
De grasmaaier valt vies tegen. Als het gras anderhalve week niet gemaaid is komt de grasmaaier er bijna niet doorheen.
Iemand ervaring met de grote 2 x 18v grasmaaier modellen van Makita? Gaat om een oppervlakte van 2750m2 maar 90% van het gras wordt 'gemaaid' door schapen.
Misschien dat ik toch aan zitmaaier moet of een robotgrasmaaier.
Voor het onkruid en snoeien van de slootkant en het snoeien van laurier lijkt mij dus de Makita dux60zm11 ideaal. Maar ik heb misschien de (onterechte) gedachte een universeel apparaat is nergens heel goed in.
Bedankt voor de waardevolle feedback! Zijn hier net van plan om deze maaier te bestellen. Enig idee wat deze maaier ‘mist’ waardoor hij er niet doorheen komt? Pure power, of is de accu te snel leeg oid?JayRune schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:12:
[...]
Ik ben overgestapt van Bosch Blauw naar Makita vanwege het beschikbare tuingereedschap.
Begonnen met een grasmaaier (Makita DLM432PT2) daar zitten twee accu's en een snellader bij. Toen nog gebruik kunnen maken van de accu actie (heb toen twee apparaten van Makita gekocht) dus nu 4 accu's.
De grasmaaier valt vies tegen. Als het gras anderhalve week niet gemaaid is komt de grasmaaier er bijna niet doorheen.
Om eerlijk te zijn? Ik zou een benzinemaaier kopen. Als er zo'n 300m2 overblijft die je met de hand doet is het nog best een oppervlak. Benzinemaaiers zijn krachtig en geven weinig gedoe. Ik maai ongeveer 450m2 en gooi er misschien 2 liter in per jaar. Dus zoveel verstook je nou ook weer niet. Geen gedoe met snoeren en opladen. Een accumaaier is leuk voor een stadstuintje maar wmb niet geschikt voor meer dan dat. Maar misschien zit ik er naast.JayRune schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:12:
[...]
Iemand ervaring met de grote 2 x 18v grasmaaier modellen van Makita? Gaat om een oppervlakte van 2750m2 maar 90% van het gras wordt 'gemaaid' door schapen.
Zitmaaier is overigens misschien wat over de top, mijn 450m2 maai ik in een half uurtje kort. Als je af en toe ook het hele perceel moet doen dan is een zitmaaier wel gewenst want 2750m2 met een loopmaaier is best een klus.
Heb exact dezelfde besteld.henkie196 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:48:
[...]
Heb zelf aardig wat van verlengsnoeren e.d. van Brennenstuhl, inclusief een kabelhaspel van 25m. Deze, geloof ik. Ik weet niet hoe deze zich echt verhoudt tot andere merken, maar het is sowieso beter dan het no-name spul uit de bouwmarkt.
Ja hier, maar ik heb maar 60m² gras en heb de kleinste 2x18V grasmaaier van Makita.JayRune schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:12:
[...]
Werkt helemaal prima, accu's gaan meerdere malen maaien mee.
Met zo'n oppervlak zou ik eerder gaan denken aan een robotmaaier of een zitmaaier. Maargoed, ik kan niet in je portomonnee of schuur kijken
[ Voor 14% gewijzigd door Jelte op 21-06-2021 11:40 ]
Een stadstuintje heeft misschien 15m² gras, meer past niet tegenwoordigRenoir schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:26:
[...]
Een accumaaier is leuk voor een stadstuintje maar wmb niet geschikt voor meer dan dat.
Dat idee had ik zelf in eerste instantie ook; ik beschouw de rode lijn als de de 'hobby-lijn' net zoals bij Bosch groen en blauw. Makita zelf zegt daar echter dit over:Rob Z schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:11:
[...]
25x per jaar klinkt als (semi) professioneel gebruik en vanwege daarom al niet de rode
Makita MT is een uitgebreide productlijn, bedoeld voor vakmensen die gewoon goed gereedschap nodig hebben. Zonder toeters en bellen; geen extra lampjes, technologieën en innovaties. Voor de momenten en toepassingen dat 'gewoon goed' genoeg is en je een gunstige prijs wilt hebben. Deze lijn is voor iedereen die gelooft in de kracht van eenvoud; die houdt van helder en overzichtelijk. De machines zijn geschikt voor regelmatig, professioneel gebruik. Verwacht van Makita MT de adequate kwaliteit die gewend bent van Makita, alleen dan zonder het professionele prijskaartje. Gewoon goede, solide en betrouwbare machines om je klus te klaren.
Letterlijk pure power.The_Zohan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:24:
[...]
Bedankt voor de waardevolle feedback! Zijn hier net van plan om deze maaier te bestellen. Enig idee wat deze maaier ‘mist’ waardoor hij er niet doorheen komt? Pure power, of is de accu te snel leeg oid?
Zeker in deze tijd als het gras anderhalve week niet gemaaid is komt deze er met moeite doorheen op de hoogste stand.
Licht natuurlijk ook aan je use case:
Mijn gedachte was 275 m2 moet ik hiermee kunnen maaien (de andere 90% doen de schapen). Op papier is deze geschikt tot 550m2 volgens mij.
Bedankt voor feedback!Renoir schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:26:
[...]
Om eerlijk te zijn? Ik zou een benzinemaaier kopen. Als er zo'n 300m2 overblijft die je met de hand doet is het nog best een oppervlak. Benzinemaaiers zijn krachtig en geven weinig gedoe. Ik maai ongeveer 450m2 en gooi er misschien 2 liter in per jaar. Dus zoveel verstook je nou ook weer niet. Geen gedoe met snoeren en opladen. Een accumaaier is leuk voor een stadstuintje maar wmb niet geschikt voor meer dan dat. Maar misschien zit ik er naast.
Zitmaaier is overigens misschien wat over de top, mijn 450m2 maai ik in een half uurtje kort. Als je af en toe ook het hele perceel moet doen dan is een zitmaaier wel gewenst want 2750m2 met een loopmaaier is best een klus.
Ik ben nu voorzichtig aan het kijken naar de Makita DLM533Z of zoals je zegt misschien dan toch maar 1 op benzine. Alle buren in de buurt roepen hetzelfde.
Ik en mijn vrouw hebben het iets te theoretisch gekeken met onze huidige maaier!Jelte schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:38:
[...]
Ja hier, maar ik heb maar 60m² gras en heb de kleinste 2x18V grasmaaier van Makita.
Werkt helemaal prima, accu's gaan meerdere malen maaien mee.
Met zo'n oppervlak zou ik eerder gaan denken aan een robotmaaier of een zitmaaier. Maargoed, ik kan niet in je portomonnee of schuur kijken
Zelf gebruik ik zeer intestief de makita-dlm432z voor een 15tal maanden. voor een 450m2 tuin. Power heeft het toestel genoeg. Ook voor hoog (droog) gras te rijden na een langere vakantie. Moet wel zeggen dat ik dan 2x2 5.0Ah volledig er door jaag. Mijn grootste minpunt voor het toestel is dat de onderstel maar zwakjes is. na 15 maanden staan al men wielen scheef. en de hoogte regeling is ook niet nauwkeurig.[b][
Ik en mijn vrouw hebben het iets te theoretisch gekeken met onze huidige maaier!Mijn gedachte was 275 m2 moet ik maaien: grasmaaier is geschikt voor 550m2.
Owh je gaat echt maar 275m² maaien. Dan is een grotere Makite 18V denk ik meer dan prima.JayRune schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:47:
[...]
Ik en mijn vrouw hebben het iets te theoretisch gekeken met onze huidige maaier!Mijn gedachte was 275 m2 moet ik maaien: grasmaaier is geschikt voor 550m2.
Grote kans dat je het ook wel in één lading kunt doen (met 5Ah accu's).
Ik ben er blij mee voor mijn 'stadstuintje'.
@JayRune Ik ben sinds dit seizoen van een Honda Hrx426 overgestapt naar een Makita DLM460
Ca. 400 m2 gras om te maaien en gaat prima. Ook lang gras lukt. Deze maaier draait normaal op een wat langzamer tempo. Als hij detecteert dat het was lastiger gaat (langer, natter gras), dan gaat hij op een hoger toerental draaien.
Ik ben blij met de overstap van benzine naar accu. Benzine blijft toch wat meer onderhoud. Vooral door stilstand in de winter vervuiling van de carburateur door een klein restje oude benzine. Daar heb ik nu geen last meer van.
Toevoeging: als ik 1 keer per week maai, dan kan ik ca. 2,5 keer maaien met 1 acculading.
Ca. 400 m2 gras om te maaien en gaat prima. Ook lang gras lukt. Deze maaier draait normaal op een wat langzamer tempo. Als hij detecteert dat het was lastiger gaat (langer, natter gras), dan gaat hij op een hoger toerental draaien.
Ik ben blij met de overstap van benzine naar accu. Benzine blijft toch wat meer onderhoud. Vooral door stilstand in de winter vervuiling van de carburateur door een klein restje oude benzine. Daar heb ik nu geen last meer van.
Toevoeging: als ik 1 keer per week maai, dan kan ik ca. 2,5 keer maaien met 1 acculading.
[ Voor 7% gewijzigd door rykers op 21-06-2021 12:06 ]
Keuzestress (door Prime) over welke Bosch afstandsmeter het wordt...
Voor een tientje meer dan de GLM 500 heb je de GLM 50 C. Deze heeft app integratie v ruimtes / huizen makkelijk in kaart te brengen. Lijkt me leuk maar of ik het gebruik... betwijfel het. Maar ook een aftekenfunctie, die me wel meer handig lijkt.
Voor een tientje meer dan de GLM 500 heb je de GLM 50 C. Deze heeft app integratie v ruimtes / huizen makkelijk in kaart te brengen. Lijkt me leuk maar of ik het gebruik... betwijfel het. Maar ook een aftekenfunctie, die me wel meer handig lijkt.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Hele basale vraag: maar zijn je messen geslepen? Vaak zijn deze af-fabriek niet echt scherp.JayRune schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:47:
[...]
Letterlijk pure power.
Zeker in deze tijd als het gras anderhalve week niet gemaaid is komt deze er met moeite doorheen op de hoogste stand.
Licht natuurlijk ook aan je use case:
Mijn gedachte was 275 m2 moet ik hiermee kunnen maaien (de andere 90% doen de schapen). Op papier is deze geschikt tot 550m2 volgens mij.
[...]
Bedankt voor feedback!
Ik ben nu voorzichtig aan het kijken naar de Makita DLM533Z of zoals je zegt misschien dan toch maar 1 op benzine. Alle buren in de buurt roepen hetzelfde.
[...]
Zou voor jou beperkt oppervlak iig nooit meer naar een benzinemaaier gaan. Geen onderhoud, werkt altijd!
Robotmaaier is natuurlijk nog idealer, maar als je het leuk vind om te maaien en/of een strakke mat met banen wil, tsja dan is met het handje beter.
Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken en ze indien nodig eens over de slijpstenen halen. Helemaal niet over nagedacht.bbbrumbrum schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:26:
[...]
Hele basale vraag: maar zijn je messen geslepen? Vaak zijn deze af-fabriek niet echt scherp.
Zou voor jou beperkt oppervlak iig nooit meer naar een benzinemaaier gaan. Geen onderhoud, werkt altijd!
Robotmaaier is natuurlijk nog idealer, maar als je het leuk vind om te maaien en/of een strakke mat met banen wil, tsja dan is met het handje beter.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).