Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:44
rockhopper schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:18:
[...]

4 Ah toch?
Ik maak me meer zorgen dat je het draaimoment van de schroefmachine niet kan zien.

Ik zou er ver vanaf blijven
Staat gewoon op de Bosch site? 9.2 Nm

De accu lijkt op 1 21700 cell, 3.6V, 4Ah

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-06 18:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@True
Apart, beide plaatjes tweede tekst regel "verwisselbare 4 Ah Lithium-ion-accu" voor mij gewoon zichtbaar....
Overigens staat er niet bij dat er wel of geen lader bij zit. Dus extra alarmbellen, buyers beware!

@BrZ Had verder de moeite niet genomen om op de site te kijken. Gewoon niet doen deze ;)

[Voor 19% gewijzigd door rockhopper op 10-06-2021 00:24]

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22:26
rockhopper schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:23:
@True
Overigens staat er niet bij dat er wel of geen lader bij zit. Dus extra alarmbellen, buyers beware!
Je kan een USB-kabel direct in de accu steken, is geen externe lader (anders dan een USB-adapter die iedereen wel heeft) voor nodig.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Die youseries lijkt iets te zijn voor als je wat meer dan een IXO wilt, maar nog niet aan een normale schroefboormachine wilt beginnen. IXO+, moet je maar denken, met bijbehorende beperkingen.

Wel vreemd dat je via normale navigatie die YOuseries min of meer niet gevonden krijgt op de Bosch groen website.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doet idd een beetje aan als "My First Schroefmachine". Valt me nog mee dat ze hem niet in rood / gele kleurstelling hebben gemaakt en een microfoon wordt bijgeleverd :+

Opvolger van de Ixo klonk logisch, maar dat is het dus niet. Meer een te duur alternatief voor het spul dat Ikea tegenwoordig ook levert, waarbij handig gebruik gemaakt wordt van het Bosch merk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:03
LED-Maniak schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:27:
[...]

Ik heb schuurgaas van de wolfcraft korrel 220 geprobeerd maar dat gaf allemaal krassen, ook zonder drukken. Sindsdien ben ik bang voor gaas met stucwerk.
Dat was toevallig op een schuurpad uit de hand, in plaats van via een machine? Daar heb ik het ook wel eens, in dat geval is het belangrijk om niet 'haaks' te schuren (van boven naar onder / van links naar rechts) maar in kleine cirkels.
Frostbiter schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Heb je er een bouwstofzuiger achter gehangen toen je ging schuren? Zoja, kun je een grove indicatie geven hoeveel stof er nog in de ruimte blijft hangen. Ik moet namelijk binnenkort ook wat wanden schuren maar heb in mijn mini appartement niet veel ruimte om meubilair te verplaatsen.
Hier al verschillende keren de muren, trap, ... geschuurd terwijl de rest van de huisraad er staat. En hoe goed je afzuiging ook is, er komt altijd een al dan niet dikke laag stof terecht op de oppervlakken. Afdekken / afschermen / ... is dus altijd aangewezen als je je poetswerk wil beperken.

Tip: bij de Action hebben ze spotgoedkope afdekplastics.

• henkie196
  • Niet online
theredone51 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:46:
Hier al verschillende keren de muren, trap, ... geschuurd terwijl de rest van de huisraad er staat. En hoe goed je afzuiging ook is, er komt altijd een al dan niet dikke laag stof terecht op de oppervlakken. Afdekken / afschermen / ... is dus altijd aangewezen als je je poetswerk wil beperken.

Tip: bij de Action hebben ze spotgoedkope afdekplastics.
Bij schuren van de muren en plafonds zou ik het ook afdekken. Niet dat mijn ervaring is dat er veel stof vrijkomt bij het schuren (maar dat hangt sterk af van je schuurmachine en bouwstofzuiger), maar meer omdat het toch makkelijker schoon te maken is naderhand. Plus dat je toch wilt verfen naderhand, normaalgesproken, dus je moet het toch afdekken.

Bij schuren van de trap overigens niks afgedekt, bleef alleen een heel licht laagje stof achter op de trap. Even de trap afnemen en lakken maar. Bij het schuren van de (kale) muren bleef een beetje stof achter op de muur, vrijwel niks verder. Tenminste, met m'n eigen spullen, schilders met tamelijk budget spullen lieten bergen met stof achter (maar gelukkig was het huis toen nog grotendeels leeg).

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Odeklontje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:46:
Iemand ervaring met de Bosch YOUseries?

Volgende week in de aanbieding bij AH:

Accuboormachine: 1.000 Airmiles + €65 (adviesprijs €130),
Accuschuurmachine: 750 Airmiles + €59 (adviesprijs €99).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schattig speelgoed voor dames :D.

Au serieux: volgens mij zijn bovenstaande reacties wel duidelijk genoeg :)

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Lynx
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 10:29
Beste, ik ben in het bezit van een Bosch blauw gsb 18v-21 en heb deze wegens speling in de kop onder garantie opgestuurd naar Bosch. (Bij ibood gekocht maar die kennen het begrip klantenservice of garantie niet, die werken met de service strategie "go F*** yourself"). Omdat ik wel een schroefmachine nodig heb dacht ik een nieuw 12v systeem in huis te halen. Ik kwam uit bij de gsr 12v-15 en heb deze vervolgens aangeschaft (op zicht bij gamma dit keer) Echter bij eerste inspectie bleek deze ook speling in de kop. Dus terug naar de winkel en een ander verzocht. Bij inspectie bleek wonderlijk genoeg die ook de speling te hebben.

In wanhoop naar de lokale praxis gegaan en BB afgezworen. Daar ben ik met een winkelhulp aan de praat geraakt en besloten een verscheidenheid aan apparaten te testen. Wat bleek, zeer veel apparaten bleken dit ook te hebben. De drijflijn was simpelweg niet recht. Het ging om oa Bosch groen, black en Decker en nog wat van dat goedkopere spul.

Kortom 2 vragen:

1. Ben ik gek of heb ik pech?
2. Ik heb niet de gerenommeerde merken kunnen proberen omdat die geen accu's hadden in de show modellen. Maar ik weet nu niet meer waar naar uit te wijken. Ik ben wel een vrij veeleisende gebruiker (bouw oa m'n eigen garage met hout skelet bouw). En ik wil graag een, al dan niet tijdelijke, oplossing tussen de 100-150 euro. 1 machine en minimaal 2 accu's. Ik ga er van uit dan mijn Bosch gsb terug komt dus dit mag iets zijn er naast.

Alvast 🙏

PS een BB zonder accu's heb ik nu ook niks aan ivm het feit dat mijn accu's meegegaan zijn voor de garantie kwestie.

PS2 de BB GSR van m'n schoonpa doet het overigens perfect. Vrijwel zelfde mate van gebruik aangezien we afgelopen jaren veel samen hebben geklust.

[Voor 8% gewijzigd door Lynx op 10-06-2021 22:20]

• MacbookProx
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 04:53
Tja, koop net een BB 28-18v heeft het niet.

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 01:15
Lynx schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:18:

PS2 de BB GSR van m'n schoonpa doet het overigens perfect. Vrijwel zelfde mate van gebruik aangezien we afgelopen jaren veel samen hebben geklust.
Pech dus, kan gebeuren.

• microcuts
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:35
*knip*
We gaan niet in het topic elkaar de maat nemen oftewel op de man spelen.

[Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 11-06-2021 09:44]

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat mag je me verzoeken en dat verzoek leg ik dan bij dezen naast mij neer.
*knip*
En dan niet verder terug gaan slaan aub.

[Voor 71% gewijzigd door tweakduke op 11-06-2021 09:45]

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-06 10:25
Beste, ik ben in het bezit van een Bosch blauw gsb 18v-21 en heb deze wegens speling in de kop onder garantie opgestuurd naar Bosch. (Bij ibood gekocht maar die kennen het begrip klantenservice of garantie niet, die werken met de service strategie "go F*** yourself"). Omdat ik wel een schroefmachine nodig heb dacht ik een nieuw 12v systeem in huis te halen. Ik kwam uit bij de gsr 12v-15 en heb deze vervolgens aangeschaft (op zicht bij gamma dit keer) Echter bij eerste inspectie bleek deze ook speling in de kop. Dus terug naar de winkel en een ander verzocht. Bij inspectie bleek wonderlijk genoeg die ook de speling te hebben.

In wanhoop naar de lokale praxis gegaan en BB afgezworen. Daar ben ik met een winkelhulp aan de praat geraakt en besloten een verscheidenheid aan apparaten te testen. Wat bleek, zeer veel apparaten bleken dit ook te hebben. De drijflijn was simpelweg niet recht. Het ging om oa Bosch groen, black en Decker en nog wat van dat goedkopere spul.

Kortom 2 vragen:

2. Ik heb niet de gerenommeerde merken kunnen proberen omdat die geen accu's hadden in de show modellen. Maar ik weet nu niet meer waar naar uit te wijken. Ik ben wel een vrij veeleisende gebruiker (bouw oa m'n eigen garage met hout skelet bouw). En ik wil graag een, al dan niet tijdelijke, oplossing tussen de 100-150 euro. 1 machine en minimaal 2 accu's. Ik ga er van uit dan mijn Bosch gsb terug komt dus dit mag iets zijn er naast.

Alvast 🙏

PS een BB zonder accu's heb ik nu ook niks aan ivm het feit dat mijn accu's meegegaan zijn voor de garantie kwestie.

Wat versta je onder speling?

In principe hebben vrijwel alle schroefmachines enige speling in de kop zitten. En anders krijgen ze het wel na een tijdje gebruiken. Pas als het veel wordt, klopt er iets niet.

Maar B&D en Bosch groen zullen wel meer speling hebben dan een beetje A-merk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22:26

Kortom 2 vragen:

Alvast 🙏

Bedoel je speling in dat de buitenkant van de kop wat heen-en-weer kan bewegen, of heb je daadwerkelijk een boortje ingespannen en heeft dat een afwijking? Hoeveel mm op welke afstand? De buitenkant kunnen bewegen zegt weinig over het binnenwerk, zeker als er geen spanning (nee, niet de elektrische) op staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:51

Kortom 2 vragen:

Alvast 🙏

Heb je geen foto?
Lijkt mij meer speling om schokken op te vangen / om de draaiende delen plaats genoeg te geven, als elk ander toestel het ook had

• Okasha
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Nog even over de nieuwe Makita multitool, de DTM52. Er lijkt voorlopig nog geen versie in NL te komen met M-doos met accessories set. Nu heb je basically de tool only voor rond de ~260-270 euro of de versie met accesoires, 2x 5AH accu en lader voor ~560-570 euro. 1 accu kan ik nog wel gebruiken, maar heb dus net 2 nieuwe, en dat lijkt mij in de meeste scenario's meer dan genoeg. De accessoire set is redelijk compleet, dus dat los samenstellen lijkt mij niet echt ideaal. Een extra lader is zinloos, weet niet of die op marktplaats nog te verkopen zijn, kan mij voorstellen dat er wel meer mensen juist teveel van die dingen hebben.

Alternatief zou ik voor ~270 euro naar de DTM51 met Mbox en accessoire set kunnen uitwijken. Dat lijkt dan nu opeens niet meer zo'n slechte optie, maar de lage vibratie en extra power en starlock van de DTM52 lijken wel aantrekkelijk.

Zie ik wat over het hoofd? Wat is wijsheid :)

[Voor 14% gewijzigd door Okasha op 11-06-2021 09:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Starlock is heel fijn :) . ik zou de extra accu gewoon op MP zetten.

Heb ook getwijfeld of wij de multitool met of zonder accessoires aan moesten schaffen, ben voor met gegaan en dat heeft al een paar keer veel gedoe gescheeld. Buy once cry once :)

[Voor 82% gewijzigd door Boudewijn op 11-06-2021 09:23]

• Phyt_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:31

Phyt_

Steam ID: Phyt

Wat betreft optie 2, als je zoveel geld uitgeeft dan kun je beter de fein met accus kopen voor dat bedrag :).

En de mbox is leuk maar beter een huidige mbox de inlay eruit en je kunt misschien de multitool bij je andere tool indelen in die mbox.
Of los een mbox kopen en zelf een inlay maken voor de tool only zou ik dan nog overwegen.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Phyt_ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:35:
Wat betreft optie 2, als je zoveel geld uitgeeft dan kun je beter de fein met accus kopen voor dat bedrag :).

En de mbox is leuk maar beter een huidige mbox de inlay eruit en je kunt misschien de multitool bij je andere tool indelen in die mbox.
Of los een mbox kopen en zelf een inlay maken voor de tool only zou ik dan nog overwegen.
Met name de vrij gevoelige accessoires en zaagjes (die je gewoon rechts en scherp wil houden) zou ik wel goed opbergen. Goed als in "niet met 5 beitels en een accuboormachines en 3 doosjes boortjes in een Chiqiuita doos stoppen".
ik ben daar netter/autistischer in dan veel mensen maar ergens tussen de 2 extremen in zit een ieders voorkeur denk ik :). Daarom deze overweging.

offtopic:
nadeel van mijn methode is wel dat als je ergens gaat klussen je zo anderhalve meter aan systainers/zooi meesleept.

ik zit trouwens ook nog te kijken naar wat handig is voor schroeven, heb vnml woodies/spax doosjes maar ook wat losse ijzerwaren. Ben eea aan het opknappen en bouwen, daarvoor heb ik de gebruikte doosjes nu beneden (bij de klus) liggen. de rest ligt in een hornbachdoos op zolder (inclusief schroefogen, schroefhaken, giplsplaatschroeven en andere broodje-speciaals). Een sortainer lijkt me best handig behalve dat een doosje van 1000 stuks daar nooit in past. 3 sortainers kan maar dan loop je weer te slepen (en is duur).
Mijn oplossing voor nu; vantevoren bedenken wat je gaat gebruiken (of gewoon overal 4x40 in douwen :+ ) en die doosjes heb ik nu in een open bak gedaan:

Beetje overkill maar werkt best goed denk ik. ik gebruik deze open kistjes al voor gereedschap. Nu dus een extra waar ik ijzerwaren ingooi als ik een bepaalde klus doe.

[Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 11-06-2021 10:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18-06 12:36
Boudewijn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Met name de vrij gevoelige accessoires en zaagjes (die je gewoon rechts en scherp wil houden) zou ik wel goed opbergen. Goed als in "niet met 5 beitels en een accuboormachines en 3 doosjes boortjes in een Chiqiuita doos stoppen".
ik ben daar netter/autistischer in dan veel mensen maar ergens tussen de 2 extremen in zit een ieders voorkeur denk ik :). Daarom deze overweging.

offtopic:
nadeel van mijn methode is wel dat als je ergens gaat klussen je zo anderhalve meter aan systainers/zooi meesleept.
Ik denk dat meer mensen zich daar in kunnen vinden :P Loodgietervriend van mij flikkert alles in die kisten en laat ze op de bouwplaats mooi open staan. Dan maar een paar extra boxen meeslepen, mijn spul blijft netjes in de eigen kist mét inlay!

Smitovic#2864 | PSN: Sm1t0v1c

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Smitovic schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat meer mensen zich daar in kunnen vinden :P Loodgietervriend van mij flikkert alles in die kisten en laat ze op de bouwplaats mooi open staan. Dan maar een paar extra boxen meeslepen, mijn spul blijft netjes in de eigen kist mét inlay!
dat ja. Scheelt ook wel dat het mijn eigen gereedschap is (dus zelf van netto-inkomen betaald ;) ) en dat het allemaal nog netjes is. Bij vakmensen zie ik wel vaker een erg 'functionele instelling".

• Phyt_

Phyt_

[...]

offtopic:
Helemaal eens, maar wilde even aangeven staar je niet blind op perse zo een mbox kopen of die accesoires, tenzij je persee het makita doosje wil hebben omdat er makita op staat.

Er zijn genoeg starlock accesoires, zelf ik heb de bosch 18v multitool en los een accesoire setje gekocht.
Of een doosjes 3d printen voor je accesories en klaar.
Ik heb ook alles in lboxxen en mboxxen maar neemt stiekem wel wat ruimte in alle tools in een eigen box.
Ook omdat er vaak gerekend is op ruimte voor een lader en een accu welke dan onbenut blijft.

Ik ga tzt ook eens kijken om wat te combineren tools en accesoires+lader en accus of iets dergelijks.

Het houd ons bezig zullen we maar zeggen ;).

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Phyt_ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Helemaal eens, maar wilde even aangeven staar je niet blind op perse zo een mbox kopen of die accesoires, tenzij je persee het makita doosje wil hebben omdat er makita op staat.

Er zijn genoeg starlock accesoires, zelf ik heb de bosch 18v multitool en los een accesoire setje gekocht.
Of een doosjes 3d printen voor je accesories en klaar.
Ik heb ook alles in lboxxen en mboxxen maar neemt stiekem wel wat ruimte in alle tools in een eigen box.
Ook omdat er vaak gerekend is op ruimte voor een lader en een accu welke dan onbenut blijft.

Ik ga tzt ook eens kijken om wat te combineren tools en accesoires+lader en accus of iets dergelijks.

Het houd ons bezig zullen we maar zeggen ;).
Maar de complete sets zijn financieel wel aantrekkelijker. Ik zag bijvoorbeeld ook combiset met TDM51 (vorige versie met brushes), haakseslijper Makita LTX 18V en dan lader en 2x accu voor iets meer dan 500 euro. Die starlock accessoire setjes zijn er idd zat, maar ook vrij prijzig, voor onder de 50 ben je niet klaar zeg maar. Al heb ik wel nog heel veel liggen momenteel.

Nou is een haakse slijper weer niet een tool die ik heel veel gebruik en als ik gebruik (stenen slijpen) vind ik een beetje power wel lekker, en leg ik wel een kabeltje ;)

[Voor 6% gewijzigd door Okasha op 11-06-2021 10:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phyt_

Phyt_

Okasha schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Maar de complete sets zijn financieel wel aantrekkelijker. Ik zag bijvoorbeeld ook combiset met TDM51 (vorige versie met brushes), haakseslijper Makita LTX 18V en dan lader en 2x accu voor iets meer dan 500 euro. Die starlock accessoire setjes zijn er idd zat, maar ook vrij prijzig, voor onder de 50 ben je niet klaar zeg maar. Al heb ik wel nog heel veel liggen momenteel.
Ja en hier zie je hoe goed dat upselling werkt ;).
Probeer te kijken wat je echt nodig hebt.
je hebt een 18v accu makita, dan houd je over een tool en paar starlock accesoires.
dan zou ik kijken, welke accesoires heb je nodig , 1 hout/metaal zaagje of ook schuurpad etc?
Maar heb je dan een schuurpad echt nodig als je al een schuurmachine hebt etc.

blijft lastig hoor en er is zoveel aanbod waardoor je snel meer uitgeeft dan echt nodig.

Van de accesoireset die ik heb gebruik ik 9 van de 10x hetzelfde type houtzaagje, en de schuurpad heb ik maar ik heb dus ook al een schuurmachine ;).

• Okasha
  • Niet online
Phyt_ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Ja en hier zie je hoe goed dat upselling werkt ;).
Probeer te kijken wat je echt nodig hebt.
je hebt een 18v accu makita, dan houd je over een tool en paar starlock accesoires.
dan zou ik kijken, welke accesoires heb je nodig , 1 hout/metaal zaagje of ook schuurpad etc?
Maar heb je dan een schuurpad echt nodig als je al een schuurmachine hebt etc.

blijft lastig hoor en er is zoveel aanbod waardoor je snel meer uitgeeft dan echt nodig.

Van de accesoireset die ik heb gebruik ik 9 van de 10x hetzelfde type houtzaagje, en de schuurpad heb ik maar ik heb dus ook al een schuurmachine ;).
Haha ja schuurmachines zat voor de boot, maar die heb ik allemaal aan een kabel, geen doen met accu. Dus een schuurpadje is wel weer handig zodat ik de multitool kan gebruiken om iets te schuren als ik geen zin heb een kabel te leggen.

• PcDealer
  • Laatst online: 23:38

PcDealer

HP ftw \o/

[...]
offtopic:
Daar zijn opvouwbare carriers voor :)

https://www.boschtools.co...ort-and-mobility-23541-c/

[Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 11-06-2021 11:23]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Veel te lomp voor me. Heb geen oneindige ruimte. Ik heb clipjes gekocht om een systainer aan een hondje te klikken zoals bij de officiële sys-RB gebeurt . Binnenkort ff 2 maken .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 18-06 15:20
Okasha schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:19:
Nog even over de nieuwe Makita multitool, de DTM52. Er lijkt voorlopig nog geen versie in NL te komen met M-doos met accessories set. Nu heb je basically de tool only voor rond de ~260-270 euro of de versie met accesoires, 2x 5AH accu en lader voor ~560-570 euro. 1 accu kan ik nog wel gebruiken, maar heb dus net 2 nieuwe, en dat lijkt mij in de meeste scenario's meer dan genoeg. De accessoire set is redelijk compleet, dus dat los samenstellen lijkt mij niet echt ideaal. Een extra lader is zinloos, weet niet of die op marktplaats nog te verkopen zijn, kan mij voorstellen dat er wel meer mensen juist teveel van die dingen hebben.

Alternatief zou ik voor ~270 euro naar de DTM51 met Mbox en accessoire set kunnen uitwijken. Dat lijkt dan nu opeens niet meer zo'n slechte optie, maar de lage vibratie en extra power en starlock van de DTM52 lijken wel aantrekkelijk.

Zie ik wat over het hoofd? Wat is wijsheid :)
Je kunt ook nog meer Makita machines kopen ipv die extra accu verkopen :+
Nee zonder gekkigheid, heb je perse nu de multitool nodig? Als je nog 2 maandjes kan wachten, zou ik dat doen. Dan is vast die uitvoering wel beschikbaar.
Ik zou niet voor de DTM51 gaan. Het verschil is echt dag en nacht tussen beide machines en de DTM52 is zeker het geld waard.
Ik neem uit dit bericht aan dat je nog geen multitool accessoires hebt, dan zou ik kiezen voor een uitvoering waar je accessoires bij krijgt. Heb dat destijds ook gedaan met mijn Dewalt multitool. Bij veel zaagbladen dacht ik dat ik ze nooit zou gebruiken, maar je vindt er altijd wel een toepassing voor. Bovendien is er niets vervelenders om tussen het klussen door te moeten stoppen, naar de bouwmarkt te gaan voor een zaagje om vervolgens weer verder te gaan.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:31
Boudewijn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Veel te lomp voor me. Heb geen oneindige ruimte. Ik heb clipjes gekocht om een systainer aan een hondje te klikken zoals bij de officiële sys-RB gebeurt . Binnenkort ff 2 maken .
Wel goede clipjes gekocht? Ik heb laatst online ergens goedkoop dat soort dingen kunnen scoren bij een kerel met een 3D-printer, maar toen ik daarna met mijn hondje en daarop een stapel L-boxxen (maatje 4 en 2x maatje 1) over een niet al te vlakke oprit rolde, was het heel snel 'einde clipje'... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dreamscape schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Wel goede clipjes gekocht? Ik heb laatst online ergens goedkoop dat soort dingen kunnen scoren bij een kerel met een 3D-printer, maar toen ik daarna met mijn hondje en daarop een stapel L-boxxen (maatje 4 en 2x maatje 1) over een niet al te vlakke oprit rolde, was het heel snel 'einde clipje'... ;)
Strawbytes. Die werden door Peter Millard aanbevolen. Ik vind Millard wel een fijne kerel die ik ook wel vertrouw. (Behalve die goedkope Aldi zagen die hij soms test :P )

[Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 11-06-2021 22:02]

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:31
Boudewijn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Strawbytes. Die werden door Peter Millard aanbevolen. Ik vind Millard wel een fijne kerel die ik ook wel vertrouw. (Behalve die goedkope Aldi zagen die hij soms test :P )
Strawbytes is mij nog niet bekend, maar dat komt vast goed. Millard is inderdaad een fijne kerel. Tussen alle 'kijk mij eens stoer doen met powertools'-types komt Millard over als een heerlijk rustig en weldenkend man. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:00
dreamscape schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:45:
[...]

offtopic:
Pas toen ik verder naar boven scrollde viel het kwartje dat het over zo'n karretje ging en niet over een zielig beestje met 3 L-boxxen op zijn rug :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dreamscape schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Strawbytes is mij nog niet bekend, maar dat komt vast goed. Millard is inderdaad een fijne kerel. Tussen alle 'kijk mij eens stoer doen met powertools'-types komt Millard over als een heerlijk rustig en weldenkend man. ;)
Dat, geen schreeuwerige amerikaanse dingen. Hij gebruikt graag mijn merk spulletjes, en hij heeft een prachtig brits accent. Oh ja en geen muziek enzo behalve de intro.

Verder geen onzin over auto's bbq's etc tussendoor. Gewoon meubels maken en c'est ca :) . En daarnaast heeft geen geen trucs met apparatuur die ik toch niet ga kopen (draaibank, platenzaagunit, mega cirkelzagen Ed)

Strawbytes spul ziet er prima uit. Had twee setjes van die clips en een zaagblad dikte blokje (per ongeluk 2.2mm dikte, die ik niet heb...) Besteld. Ziet er prima degelijk uit.

Ze hadden maar 1 setje clips verstuurd maar na een mailtje keurig rechtgezet. Kan een grote jongen die op Maastricht airport zit wat van leren, die klantenservice :)

[Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 11-06-2021 22:37]

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:24
vraagje:

ik denk dat het wel een keer tijd wordt het zaagblad van mijn Makita LS0815fln te vervangen.(merk dat de zaagsnede steeds raffeliger wordt)

Het originele blad is prima, maar kost me zo rond de 70 euro.
Ik wilde een ecotools blad kopen, maar ecotools is eventjes dicht.

Dus nu ben ik op zoek naar een alternatief, ik heb echter nog niet eerder het zaagblad vervangen, dus weet niet echt de do's en don'ts.
Dus iemand ervaring met onderstaande bladen, en gaat dit werken op de Makita:?

Originele blad: Makita B-08632: 48tanden 5graden 216*30*2,4(tand)*1,6(blad)
https://www.mtools.nl/mak...VhNls9pMICdRoCgEwQAvD_BwE

alternatieven waar ik naar kijk:
- voor 29 euro: CMT 272.216.48M: 48tanden -5 graden 216*30*1.8(tand)*1,2(blad)
https://www.amazon.nl/CMT...&pd_rd_i=B01D8KIB4U&psc=1

- voor 47 euro: Bosch 2608642497: 48 tanden -5 graden 216*30*2,4(tand)* 1,8 (blad):
https://www.hornbach.nl/s...-48T/4652339/artikel.html

De CMT lonkt vanwege de voordelige prijs, echter dit is een wel erg dun blad, kan dit wel op deze afkort zaag?
verder maak ik me een beetje zorgen over het feit dat voor de tandhoek bij de Makita 5graden wordt aangegeven terwijl de andere juist -5 graden hebben........maakt dat nog uit?

Meestal houd ik het liefst bij het origineel, maar de prijs verschillen zijn aanzienlijk, dus de vraag: gaan deze 2 alternatieve bladen (veilig) werken, en welke zou dan de voorkeur hebben? (of is er wellicht nog ene beter alternatief)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
breagor schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:07:
vraagje:

ik denk dat het wel een keer tijd wordt het zaagblad van mijn Makita LS0815fln te vervangen.(merk dat de zaagsnede steeds raffeliger wordt)

Het originele blad is prima, maar kost me zo rond de 70 euro.
Ik wilde een ecotools blad kopen, maar ecotools is eventjes dicht.

Dus nu ben ik op zoek naar een alternatief, ik heb echter nog niet eerder het zaagblad vervangen, dus weet niet echt de do's en don'ts.
Dus iemand ervaring met onderstaande bladen, en gaat dit werken op de Makita:?

Originele blad: Makita B-08632: 48tanden 5graden 216*30*2,4(tand)*1,6(blad)
https://www.mtools.nl/mak...VhNls9pMICdRoCgEwQAvD_BwE

alternatieven waar ik naar kijk:
- voor 29 euro: CMT 272.216.48M: 48tanden -5 graden 216*30*1.8(tand)*1,2(blad)
https://www.amazon.nl/CMT...&pd_rd_i=B01D8KIB4U&psc=1

- voor 47 euro: Bosch 2608642497: 48 tanden -5 graden 216*30*2,4(tand)* 1,8 (blad):
https://www.hornbach.nl/s...-48T/4652339/artikel.html

De CMT lonkt vanwege de voordelige prijs, echter dit is een wel erg dun blad, kan dit wel op deze afkort zaag?
verder maak ik me een beetje zorgen over het feit dat voor de tandhoek bij de Makita 5graden wordt aangegeven terwijl de andere juist -5 graden hebben........maakt dat nog uit?

Meestal houd ik het liefst bij het origineel, maar de prijs verschillen zijn aanzienlijk, dus de vraag: gaan deze 2 alternatieve bladen (veilig) werken, en welke zou dan de voorkeur hebben? (of is er wellicht nog ene beter alternatief)
Sowieso CMT. Maar waarom niet laten slijpen? Zelfde week weer terug in huis voor EUR20 oid all-in.

De CMT is wel aan de dunne kant, maar ze geven zelf aan dat hij voor een trekafkortzaag is, staat op het blad. Ik vond mijn CMT 2,4mm 250mm blad ook aan de dunne kant vergeleken met origineel, maar geen centje pijn.

En origineel, wie denk je dat de bladen voor Makita en Bosch fabriceert?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:37
Vandaag heb ik voor het eerst met een afkortzaag gewerkt, nieuwe Makita LS1018LN. Dat werkt erg prettig moet ik zeggen :)

Ik ben een speelhuisje voor de kinderen aan het maken, en dit ding maakt het geheel zo veel makkelijker!

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 06:59
bbbrumbrum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:36:
[...]

Sowieso CMT. Maar waarom niet laten slijpen? Zelfde week weer terug in huis voor EUR20 oid all-in.

De CMT is wel aan de dunne kant, maar ze geven zelf aan dat hij voor een trekafkortzaag is, staat op het blad. Ik vond mijn CMT 2,4mm 250mm blad ook aan de dunne kant vergeleken met origineel, maar geen centje pijn.

Dat slijpen van zaagbladen, waar doen jullie dat? Ik kom niet echt in de buurt van Drenthe iets tegen. Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
Ouch, 60 euro invoerrechten boven op de 200 voor de benchsdogs rail square. Kleine tip, houd daar rekening mee mocht je nog wat willen van iets in de UK (bijv. Axminster)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Knappel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Dat slijpen van zaagbladen, waar doen jullie dat? Ik kom niet echt in de buurt van Drenthe iets tegen. Iemand ervaringen?
Zoek een zaak bij https://www.enorm.nl/winkels en bel ze. Zeker weten dat ze je kunnen helpen, en goed ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-06 19:24
Knappel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Er zit sowieso een slijpservice in Meppel, en anders zit er wel een in Staphorst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breagor
bbbrumbrum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:36:
[...]

wil woensdag (vakantie! :D ) met een projektje beginnen, dus laten slijpen zou wellicht te lang duren, dus het CMT blad gekocht. Werd vandaag bezorgd.
Natuurlijk meteen in mijn zaag gedaan.....echter het resultaat valt me een beetje tegen.

Ik had gedacht dat de rafelige zaagsnede veroorzaakt werd door een blad wat niet meer scherp was, maar als ik mijn oude Makita blad tegen die de nieuwe CMT aanleg lijkt het resultaat een beetje hetzelfde.....
Is dit wellicht een foute aanname en heeft dit niets met de scherpte van het blad te maken?

Ik kan me nl. niet herinneren dat toen ik mijn zaag net had (dik jaar geleden) de zaagsnede ook zo rafelig was.

Ff het verschil, de Makita (jaar oud blad..heeel veel zaagsnedes mee gemaakt (meeste wel in vuren, dus zacht hout):

het nieuwe CMT blad:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:51
Het is toch gewoon recht gezaagd vermoed ik?

Dan gewoon lichtjes met een schuurpapier erover gaan, en de rafels zijn weg.. duurt geen 5 seconden
Heb je dikwijls met zacht hout

[Voor 6% gewijzigd door bottom line op 13-06-2021 13:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breagor
bottom line schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:07:
Het is toch gewoon recht gezaagd vermoed ik?

Dan gewoon lichtjes met een schuurpapier erover gaan, en de rafels zijn weg.. duurt geen 5 seconden
Heb je dikwijls met zacht hout
ja het is prima recht...en inderdaad ik ga altijd ff met een schuurblokje langs de rand en dan is er ook geen probleem......
Ik dacht echter dat het een teken van een stomp blad was, en gezien het aantal zaagsnedes dat ik heb gemaakt met het originele blad leek me dat ook niet zo gek....dus tijd voor een nieuw blad.....

Mocht het daar niets mee te maken hebben ook prima, dan kan de Makita lekker nog even mee en houd ik de CMT vast op voorraad :-)

Maar hoe weet ik dan of een blad nog wel scherp genoeg is? :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:00
breagor schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Je merkt het vooral als het blad bot is: je moet teveel kracht zetten om de zaag er door heen te duwen, en door de toegenomen hitte verbrandt het hout. Splinters zijn overigens ook wel een teken, hoewel een zaagblad met minder tanden sowieso meer splintert dan een fijner zaagblad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-06 00:12
heeft het nieuwe blad wel een gelijk aantal tanden als de makita ? hoe meer tanden hoe fijner het zaagbeeld . daarnaast heb je nog te maken met de hoek van de tanden . Die is voor sommige materialen anders van hoek en spoed

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wi nou niet???

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breagor
Cybersijp schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:36:
heeft het nieuwe blad wel een gelijk aantal tanden als de makita ? hoe meer tanden hoe fijner het zaagbeeld . daarnaast heb je nog te maken met de hoek van de tanden . Die is voor sommige materialen anders van hoek en spoed
Ja beide hebben 48 tanden......de hoek is wel anders...Makita geeft in de beschrijving aan dat hij 5 graden is, CMT geeft aan -5 graden

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:13
breagor schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:11:
[...]

ja het is prima recht...en inderdaad ik ga altijd ff met een schuurblokje langs de rand en dan is er ook geen probleem......
Ik dacht echter dat het een teken van een stomp blad was, en gezien het aantal zaagsnedes dat ik heb gemaakt met het originele blad leek me dat ook niet zo gek....dus tijd voor een nieuw blad.....

Mocht het daar niets mee te maken hebben ook prima, dan kan de Makita lekker nog even mee en houd ik de CMT vast op voorraad :-)

Wat ik tot nu toe een goede methode vind om te testen: zolang de tanden een kras in je nagel trekken als je er licht overheen gaat is het nog scherp.

Mijn ervaring is overigens ook dat zaagbladen helemaal niet snel echt bot worden, maar dat ze vooral vies worden wat voor veel frictie en verbrande zaagsnede zorgt. Het goed schoonmaken (met speciale goedjes, of ovenreiniger bijvoorbeeld) van een zaagblad doet vaak al wonderen.

That being said, ik vind het resultaat van zo'n nieuw CMT blad ook niet echt goed ogen, zie wel dat het blad 'maar' €28 was, dus wellicht is het een budget line van CMT? Ik heb zelf standaard een aluminium zaagblad (niet perse aan te raden, ik zaag 99% aluminium ermee dus logische keuze) op de afkortzaag zitten (veel gebruikt ook) en die geeft echt een véél nettere snede in vurenhout.

[Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 13-06-2021 13:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 16-06 17:47
Heeft iemand een oplossing voor onderstaand luxeprobleem?

Rechts een bitje uit een Makita ratelbitset, links een willekeurig houtboortje. Voor mijn accutol heb ik een bithouder waarin beiden passen, alleen het houtboortje niet diep genoeg. Daardoor is er niet mee te boren. Ik moet achter elkaar gaatjes boren en schroeven draaien. Ik heb alleen geen zin om iedere keer tussen de bithouder en het houtboortje te moeten wisselen. Ik denk zelf dat ik een andere (diepere) bithouder nodig heb, weet iemand welke?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-06 16:14
Thijskoman schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:32:

Rechts een bitje uit een Makita ratelbitset, links een willekeurig houtboortje. Voor mijn accutol heb ik een bithouder waarin beiden passen, alleen het houtboortje niet diep genoeg. Daardoor is er niet mee te boren. Ik moet achter elkaar gaatjes boren en schroeven draaien. Ik heb alleen geen zin om iedere keer tussen de bithouder en het houtboortje te moeten wisselen. Ik denk zelf dat ik een andere (diepere) bithouder nodig heb, weet iemand welke?

[Afbeelding]
Als je dieper moet boren, heb je gewoon een langere boor nodig. De zeskant van de boor is namelijk breder dan de boor zelf, dus een langere bithouder past dan niet in het gat. Of je boort eerst een breder gat (ter breedte van je nieuwe slanke bithouder) zodat je hele bithouder erin past.

En als je geen zin hebt om te wisselen, dan zul je een tweede accutol moeten hebben. Je kan eentje met een snelspan kop halen. Daar passen dan ook gewoon 'normale' boren in (zonder zeskant, rond aan de onderkant).

Ik ben sowieso niet heel erg fan van zulk type boren. Zo'n zeskant is leuk voor de vlinder/speedboor zodat je 'm op de slagschroefmachine kunt gebruiken, maar voor zulke kleine boortjes zorgt het altijd voor meer speling.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het was een goeie week voor oplettende shoppers deze week :).

Voor 253.50 in totaal ben ik eigenaar geworden van een:

Jet 1014 Draaibank, inclusief enkele spankoppen, boekjes en een flinke set beiteltjes
Bosch kantenfreesje met setje freesbitjes
Een leuke kantenschaafje

My shop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twijfels

[Afbeelding]
Op een bithoudertje zal altijd minimale speling zitten waardoor met zulke boortjes boren daarmee hoe dan ook niet lekker dal gaan denk ik. Ik ken geen bithouders waar het bitje(/boortje) verder in gaan zodat hij stevig zit. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik ook geen ervaring heb met deze bitboortjes. Zoals gezegd, veruit fijnste oplossing is een tweede machine. Eenmaal aan twee machines gewend ga je je alleen maar afvragen waarom je niet eerder een extra machine hebt gekocht, dat werkt echt tien x zo fijn :)

Ondergetekende heeft inmiddels 4 boormachines & 3 slagschroevendraaiers en heeft soms nog het idee een boormachine tekort te komen en dat terwijl ik altijd alleen werk 8)7

Acties:
  • +6Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:30
Voor elk bitje/boortje een losse machine is een goede vuistregel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:26:
Voor elk bitje/boortje een losse machine is een goede vuistregel
Een boormachine of 100 is dan genoeg, bedoel je? Maar ik denk dat een setje bits en boortjes overzichtelijker op te bergen is.

:+ :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 23:50
HTT-Thalan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:58:
Het was een goeie week voor oplettende shoppers deze week :).

Voor 253.50 in totaal ben ik eigenaar geworden van een:

Jet 1014 Draaibank, inclusief enkele spankoppen, boekjes en een flinke set beiteltjes
Mooie. d:)b
Leuk voor deurknopjes. :+

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-06 09:17

[Afbeelding]
Toen ik nog maar 1 boormachine had en met hetzelfde probleem zat heb ik deze gekocht:
https://www.amazon.nl/dp/..._422502961_302_E_DDE_dt_1

fantastisch ding.

* Uncle Mel heeft inmiddels inmiddels wel wat meer boren dan op één hand te tellen zijn...

• Mink Z.
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:43
sheane schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:39:
Ouch, 60 euro invoerrechten boven op de 200 voor de benchsdogs rail square. Kleine tip, houd daar rekening mee mocht je nog wat willen van iets in de UK (bijv. Axminster)
Is dat niet voor het grootste deel BTW? De prijzen op de site van Bench Dogs zijn zonder BTW, als ik me niet vergis.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:45
Uncle Mel schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Toen ik nog maar 1 boormachine had en met hetzelfde probleem zat heb ik deze gekocht:
https://www.amazon.nl/dp/..._422502961_302_E_DDE_dt_1

[Afbeelding]

fantastisch ding.

* Uncle Mel heeft inmiddels inmiddels wel wat meer boren dan op één hand te tellen zijn...
Voor iets meer heb je een extra boormachine. Lijkt me de beter oplossing.

• Uncle Mel
  • Laatst online: 18-06 09:17
kipfel schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:00:
[...]

Voor iets meer heb je een extra boormachine. Lijkt me de beter oplossing.
Ik zou hem ook niet voor deze prijs kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:08

[Afbeelding]
Met een slijptol het onderste stuk er af halen…

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:34

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Een aantal reacties zijn verplaatst naar het recent nieuwe topic (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Tweakers Discord

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Toppe
10 weken wachten op (Die winkel in Beek/Maastricht AirPort..) maar eindelijk is hij binnen! Over 5 weken m’n ouders helpen met een overkapping met eiken balken. Kan hij meteen laten zien wat hij kan 8)

En de kickback werkt ook!

[Voor 7% gewijzigd door Toppe op 15-06-2021 10:30]

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Toppe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:10:
10 weken wachten op (Die winkel in Beek) maar eindelijk is hij binnen!
Fokking hell... Ik ben blij dat ik er geen zaken meer mee doe. Mijn orders staan nog steeds op in behandeling en nog steeds geen creditfactuur. Geld wel terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
PcDealer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Fokking hell... Ik ben blij dat ik er geen zaken meer mee doe. Mijn orders staan nog steeds op in behandeling en nog steeds geen creditfactuur. Geld wel terug.
Yup. Gelukkig heeft Festool zelf 3 jaar garantie en heb ik deze heel goedkoop kunnen krijgen… €253 inclusief BTW en gratis accu… maar koop hier nooit meer :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooi speeltje :)

Ik zat er als eigenaar van de voorganger stiekem ook al verlekkerd naar te kijken, die anti-kickback is wel mooi. Verder is er volgens mij vrij weinig veranderd.

• Toppe
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:46:
Mooi speeltje :)

Ik zat er als eigenaar van de voorganger stiekem ook al verlekkerd naar te kijken, die anti-kickback is wel mooi. Verder is er volgens mij vrij weinig veranderd.
Ik heb de PDC wel eens in m’n handen gehad maar vond hem altijd wat lomp/lang. Voor m’n gevoel is deze een stuk korter om mee te werken.

Het wisselen van versnelling is even wennen. Als je hem niet goed in de hoek drukt hoor je de tandjes wat ratelen al stopt dit wel na een seconde.

Ik heb al een andere liefde (CXS) die ik nog steeds veel zal gebruiken vanwege de maat/gewicht.

Er waren voor mij twee redenen om deze te kopen:
1. CXS is echt een topper maar mist soms wat kracht. Om de schommel op te hangen heb ik bijvoorbeeld een machine moeten lenen (8x150) en dat wil ik niet
2. Huidige boorhamer (Bosch groen, 10 jaar oud) lekt olie en moest vervangen worden, in de tussentijd nieuwbouwhuis gekocht wat HSB is dus straks heb ik geen beton en dus is een boorhamer overdreven. Baksteen kan je prima boren met een klopboormachine.

Stond op het punt om de PDC te bestellen maar eigelijk paar dagen voordat ik ‘m wou bestellen kwamen ze met deze op de proppen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vergeleken met de CXS is die PDC wel lang ja. Het is niet de lichtste machine, maar dat zal die TPC ook niet zijn :)

Dat vierkante versnellingsding viel me ook wel op. Ben benieuwd of dat nu echt lekker werkt. Goeie deal trouwens voor dat geld, mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

Ik doe op dit moment alles met de PDC maar kan me voorstellen dat er eentje bij gaat komen. Moest laatst voorboren, soevereinen en schroeven van rachels op een zoldertje... dan ben je wel even aan het wisselen. Had ook niet de ruimte om alles in 1x te doen.

• Toppe
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:58:
Vergeleken met de CXS is die PDC wel lang ja. Het is niet de lichtste machine, maar dat zal die TPC ook niet zijn :)

Dat vierkante versnellingsding viel me ook wel op. Ben benieuwd of dat nu echt lekker werkt. Goeie deal trouwens voor dat geld, mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

Ik doe op dit moment alles met de PDC maar kan me voorstellen dat er eentje bij gaat komen. Moest laatst voorboren, soevereinen en schroeven van rachels op een zoldertje... dan ben je wel even aan het wisselen. Had ook niet de ruimte om alles in 1x te doen.
Goed zoeken, heeft wel wat tijd gekost en voor dat geld kon ik hem niet laten liggen :)

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:55:
Ik heb de PDC wel eens in m’n handen gehad maar vond hem altijd wat lomp/lang. Voor m’n gevoel is deze een stuk korter om mee te werken.

Het wisselen van versnelling is even wennen. Als je hem niet goed in de hoek drukt hoor je de tandjes wat ratelen al stopt dit wel na een seconde.

Ik heb al een andere liefde (CXS) die ik nog steeds veel zal gebruiken vanwege de maat/gewicht.

Er waren voor mij twee redenen om deze te kopen:
1. CXS is echt een topper maar mist soms wat kracht. Om de schommel op te hangen heb ik bijvoorbeeld een machine moeten lenen (8x150) en dat wil ik niet
2. Huidige boorhamer (Bosch groen, 10 jaar oud) lekt olie en moest vervangen worden, in de tussentijd nieuwbouwhuis gekocht wat HSB is dus straks heb ik geen beton en dus is een boorhamer overdreven. Baksteen kan je prima boren met een klopboormachine.

Stond op het punt om de PDC te bestellen maar eigelijk paar dagen voordat ik ‘m wou bestellen kwamen ze met deze op de proppen.
Weet niet waarom je een boormachine van Festool zo graag wilt hebben, tenzij je toch al een hele set aan accu's van Festool hebt?

Maar die CXS is ook wel fenomenaal in hoe laag koppel die heeft, dan heb je gauw wat anders nodig. Mooie ergonomie, misschien, en die verwisselbare koppen is natuurlijk erg fijn, maar Bosch 12V FC of Milwaukee M12 BDDX hebben dat ook, leveren meer koppel, en zijn goedkoper.

Niet als aanval bedoelt, maar ik zie zelf weinig voordelen voor Festool boormachines, vooral ook omdat het naar mijn idee weinig voordeel heeft qua Festool eco-systeem (niet zoals bij een invalzaag waar je combineert met een stofzuiger, bv).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Weet niet waarom je een boormachine van Festool zo graag wilt hebben, tenzij je toch al een hele set aan accu's van Festool hebt?

Maar die CXS is ook wel fenomenaal in hoe laag koppel die heeft, dan heb je gauw wat anders nodig. Mooie ergonomie, misschien, en die verwisselbare koppen is natuurlijk erg fijn, maar Bosch 12V FC of Milwaukee M12 BDDX hebben dat ook, leveren meer koppel, en zijn goedkoper.

Niet als aanval bedoelt, maar ik zie zelf weinig voordelen voor Festool boormachines, vooral ook omdat het naar mijn idee weinig voordeel heeft qua Festool eco-systeem (niet zoals bij een invalzaag waar je combineert met een stofzuiger, bv).
Inderdaad accu's en het gemak van kopjes wisselen en systainers.
En persoonlijk vind ik de ergonomie ook wel echt fijn. Die CXS is een leuk schroefmachientje, maar die PDC heeft me tot nu toe niet laten staan qua koppel. ik doe kennelijk niet genoeg lompe dingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
henkie196 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Maar ik heb niet meer koppel nodig op een 12v machine. Ook een Milwaukee of Bosch 12v machine krijgen het niet voor elkaar om dit soort schroeven te draaien tenzij het een slagschroevendraaier is. Ja, ik heb het geprobeerd :)

Ik heb wel eens gewerkt met een Bosch machine op 12v maar dat voelt voor mij toch echt minder comfortabel aan. De greep is minder fijn, je kan die machines lang niet zo makkelijk rechtop weg zetten als de CXS/TXS en ze missen het bit depot. Ik heb altijd een PH2 en TX20 bit bij me en als ik een ander maatje nodig heb gaat de ongebruikte al zonder na te denken het bit depot in.

Voor de zelfde prijs als de TPC18/4 had ik ook een Bosch of Makita kunnen kopen en bewust niet gedaan. Festool bevalt mij prima.

Overigens kan je de vraag ook anders stellen: Waarom wil iemand anders specifiek Bosch, Milwaukee, Makita, DeWalt, Hikoki, Metabo, etc?

[Voor 4% gewijzigd door Toppe op 15-06-2021 12:18]

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Toppe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:01:
Ik heb wel eens gewerkt met een Bosch machine op 12v maar dat voelt voor mij toch echt minder comfortabel aan. De greep is minder fijn, je kan die machines lang niet zo makkelijk rechtop weg zetten als de CXS/TXS en ze missen het bit depot. Ik heb altijd een PH2 en TX20 bit bij me en als ik een ander maatje nodig heb gaat de ongebruikte al zonder na te denken het bit depot in.
Ik heb even gezocht, maar kan het niet vinden.
Wat is een bitdepot?

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
True schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Wat is een bitdepot?

Ze vallen er echt in en de magneetkracht is goed. Ze vallen er niet zomaar uit (ook niet bij lomp bewegen) en ze vallen in de greep waardoor je ze er ook niet zomaar aftikt/afschuift

[Voor 19% gewijzigd door Toppe op 15-06-2021 12:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Wat is een bitdepot?
Onderop mijn PDC zitten 2 gleuven voor bitjes. Netjes met een magneetje erin, zodat je ze heel makkelijk pakt maar ze er gewoon nooit uitlazeren.

Dat incombinatie met het bitkopje maakt dat je heel snel bits wisselt. Het bitkopje pak je ook zo weer los om er een boorkopje op te doen. Alleen die handigheid al is mij wel een paar knaken waard :)

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:01:
Maar ik heb niet meer koppel nodig op een 12v machine. Ook een Milwaukee of Bosch 12v machine krijgen het niet voor elkaar om dit soort schroeven te draaien tenzij het een slagschroevendraaier is. Ja, ik heb het geprobeerd :)

Voor de zelfde prijs als de TPC18/4 had ik ook een Bosch of Makita kunnen kopen en bewust niet gedaan. Festool bevalt mij prima.

Overigens kan je de vraag ook anders stellen: Waarom wil iemand anders specifiek Bosch, Milwaukee, Makita, DeWalt, Hikoki, Metabo, etc?
Klopt, een andere 12V machine (buiten een slagschroevendraaier, misschien) zou het ook niet redden met een 8x150 schroef in massief hout. Mijn M12 BDDX in ieder geval niet. Maar die BDDX heeft wel 2x zoveel max koppel dan de CSX, en is daarmee naar mijn idee toch wat langer bruikbaar. Zeker als je niet een 18V machine er naast hebt.

Voor 18V is het misschien een ander verhaal, maar voor 12V heeft Festool volgens mij weinig naast de T/CSX, dus van een eco systeem is niet echt sprake. En de keuze daar zou voor mij dan zijn prijs / excenter beschikbaar / eco systeem / evt. andere specs. En in de categorieën prrijs, eco systeem, en andere specs komt Festool toch tamelijk onderaan de lijst voor mij. Goed, bithouder is fijn, grip misschien ook (maar zeer persoonlijk, vind de CSX persoonlijk wat te iel voor fijne grip), maar daar houdt het dan ook op.

Ik heb voor mijn keuze van de M12 BDDX ook gekeken naar de CSX, zonder verder te letten op eco systeem, maar toch gekozen voor de BDDX.

Voor 18V is de discussie wat anders, maar ook daar zal Festool zelden goed uitvallen qua prijs. Als je bv. net zo naar koopjes had gezocht voor Bosch of Makita (bv), zou je waarschijnlijk ook een stuk onder de prijs van die TPC uit zijn gekomen ;) :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Toppe @Boudewijn thnx, ik ken wel die 'cassette' ideeën die je i.p.v. een haak monteert (of aan de andere kant) ten hoogte van de accu. Maar op die manier nog niet gezien.

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toppe
henkie196 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Klopt, een andere 12V machine (buiten een slagschroevendraaier, misschien) zou het ook niet redden met een 8x150 schroef in massief hout. Mijn M12 BDDX in ieder geval niet. Maar die BDDX heeft wel 2x zoveel max koppel dan de CSX, en is daarmee naar mijn idee toch wat langer bruikbaar. Zeker als je niet een 18V machine er naast hebt.
Klopt, alleen Festool heeft de CXS/TXS niet in de markt gezet als volwaardige vervanger van een zwaardere machine maar vooral voor het fijne werkt zoals zetten van keuken, monteren van scharnieren en laderails geleiders. Daarin blinkt hij uit vanwege bepaalde (eerder genoemde) functies. Qua kracht legt hij het zeker weten af.
[...]
Voor 18V is het misschien een ander verhaal, maar voor 12V heeft Festool volgens mij weinig naast de T/CSX, dus van een eco systeem is niet echt sprake. En de keuze daar zou voor mij dan zijn prijs / excenter beschikbaar / eco systeem / evt. andere specs. En in de categorieën prrijs, eco systeem, en andere specs komt Festool toch tamelijk onderaan de lijst voor mij. Goed, bithouder is fijn, grip misschien ook (maar zeer persoonlijk, vind de CSX persoonlijk wat te iel voor fijne grip), maar daar houdt het dan ook op.

Ik heb voor mijn keuze van de M12 BDDX ook gekeken naar de CSX, zonder verder te letten op eco systeem, maar toch gekozen voor de BDDX.
Festool heeft in het 12V segment helemaal niets anders dan de CXS/TXS en ik denk ook niet dat ze die markt in willen gaan, daar zitten genoeg concurrenten die meerprijs van zo'n machine niet inzien en liever voor €150 een leuke Bosch set kopen. Ik heb hiervoor een mooie Makita (DDF333 of voorloper daarvan) gehad en die had ik binnen en jaar verrot. Accu's lam, speling op de kop etc.

Zelf heb ik deze machine (CXS) gekocht vanwege de balans, het gewicht, de mogelijkheden en zijn kwaliteiten. Ik was/ben niet opzoek naar een machine waar ik mee kan "raggen" om het maar plat te zetten. Ik loop wel drie keer heen en weer voor de juiste bit dan dat ik denk "Ach, hiermee kan het ook".
[...]
Voor 18V is de discussie wat anders, maar ook daar zal Festool zelden goed uitvallen qua prijs. Als je bv. net zo naar koopjes had gezocht voor Bosch of Makita (bv), zou je waarschijnlijk ook een stuk onder de prijs van die TPC uit zijn gekomen ;) :P
Maar het gaat mij niet om de prijs. Dat ik die machine nu goedkoop kon krijgen met gratis accu was de reden om hem te bestellen. Was hij niet in de actie geweest dan had ik hem over 6 maanden gekocht.

Ik denk dat de gemiddelde Festool gebruiker anders om gaat met zijn of haar gereedschap en ook echt de meerwaarde van dit merk inziet.

[Voor 9% gewijzigd door Toppe op 15-06-2021 14:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Voor 18V is het misschien een ander verhaal, maar voor 12V heeft Festool volgens mij weinig naast de T/CSX,
Festool doet verder vziw niet aan 12V.
De meeste mensen die Festool kopen kijken iets minder naar de prijs (causaal verband :+) . Tsja dat geldt voor wel meer 'premium' merken, een iphone of een mercedes is ook duurder dan een oppo of een skoda sportwagen.

Ik denk niet dat beide kampen elkaar kunnen overtuigen. Lekker leven en laten leven :) . ik ben tot nu toe nog niet tegen de beperkingen aangelopen van mijn PDC, op betonboren na. iets met accuklopboor en niet kunnen enzo.

offtopic:
zie je wel, is festool toch gewoon een religie/sekte :+

[Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 15-06-2021 14:20]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:53
Ik boor/zaag met Makita, zuig met Festool, schuur/hamer met Bosch en schiet met Metabo.

Ben ik nu speciaal? :+

[Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 15-06-2021 14:34]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:47
KillaZ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:34:
Ik boor/zaag met Makita, zuig met Festool, schuur/hamer met Bosch en schiet met Metabo.

Oh zo speciaal!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee je bent gewoon een DeWalt-hater. :+

[Voor 40% gewijzigd door Boudewijn op 15-06-2021 14:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:53
O+ :>
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:35:
Ho Ho! De DPSB2IN1-XJ ligt hier ook.......

......te verstoffen ;)

K to the KillaZ

• Toppe
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:35:
Je vergeet Milwaukee.. of zal @KillaZ in een rode Ford rijden? Dan kunnen we hem wel goed rekenen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
KillaZ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:38:

Ho Ho! De DPSB2IN1-XJ ligt hier ook.......

......te verstoffen ;)
Aan je afzuiging kan het niet liggen! *O* d:)b

[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 15-06-2021 14:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 2bad4u
Meeste wat ik heb is ofwel van Bosch (blauw) of Festool, ligt eraan wat ik nodig heb. Ben de laatste tijd aan het ver-Accu-en met de Bosch 18V series, mooi spul voor een goede prijs.

Laatste aankoop was een Decoupeerzaag van Bosch GST 18V-Li B

Acties:
  • +2Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:15:
Maar het gaat mij niet om de prijs. Dat ik die machine nu goedkoop kon krijgen met gratis accu was de reden om hem te bestellen. Was hij niet in de actie geweest dan had ik hem over 6 maanden gekocht.

Ik denk dat de gemiddelde Festool gebruiker anders om gaat met zijn of haar gereedschap en ook echt de meerwaarde van dit merk inziet.
Van wat ik er van gezien heb, is de gemiddelde Festool gebruiker een prof die een busje vol Festool spul heeft. En dan is het vooral makkelijk dat je al je electrische gereedschappen bij dezelfde dealer in onderhoud / garantie hebt. Daar is Festool zonder meer goed in.

Maar goed, jij had al Festool spul, of je vindt het gewoon mooi spul, dus koop je er meer van. Kan niet zeggen dat ik er zelf niet ongevoelig voor ben, ze hebben ook een mooi spul. En ik heb een MT55c, dus kan ook niet zeggen dat ik zelf altijd voor de laagste prijs ga :P
KillaZ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:34:

Ben ik dan nog specialer? Ik heb 2 electrische gereedschappen van dezelfde fabrikant, de resterende 8 9 allemaal van andere fabrikanten. Ben niet zo heel erg van merktrouwheid ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Van wat ik er van gezien heb, is de gemiddelde Festool gebruiker een prof die een busje vol Festool spul heeft. En dan is het vooral makkelijk dat je al je electrische gereedschappen bij dezelfde dealer in onderhoud / garantie hebt. Daar is Festool zonder meer goed in.
ik vind dingen als T-loc-systainers, plugit, rotex en domino ook wel extreem handig hoor :) . Idem voor lr32-sets (die is er wel van bosch maar veel plastic).

Nadelen; prijs, en relatief beperkt assortiment, en nu ook verkrijgbaarheid. Ook vind ik de Mafell (jaja ik weet het, Bosch levert ze ook) linialen een stuk handiger in de meeste gevallen.

Dat ik dan geen reciprozaag en grasmaaier van festool kan krijgen boeit me minder. Prijs, ik koop gewoon dolgraag goed spul, en verkrijgbaarheid, ach even geduld hebben kan geen kwaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:55:
ik vind dingen als T-loc-systainers, plugit, rotex en domino ook wel extreem handig hoor :) . Idem voor lr32-sets (die is er wel van bosch maar veel plastic).

Nadelen; prijs, en relatief beperkt assortiment, en nu ook verkrijgbaarheid. Ook vind ik de Mafell (jaja ik weet het, Bosch levert ze ook) linialen een stuk handiger in de meeste gevallen.

Dat ik dan geen reciprozaag en grasmaaier van festool kan krijgen boeit me minder. Prijs, ik koop gewoon dolgraag goed spul, en verkrijgbaarheid, ach even geduld hebben kan geen kwaad.
Systainers zijn mooi spul, ook handig in te delen als je een busje er vol mee hebt staan (alhoewel ik me afvraag hoe de eigenaren van dat soort inbouw zich voelen bij de nieuwe T-loc systainers, die waarschijnlijk net niet in de bestaande inbouw passen).

Plug-it ook fijn, en als ik een Rotex-achtig iets nodig zou hebben, zou die waarschijnlijk van Festool worden. Domino is wel vrij beperkt qua inzetgebied, zou persoonlijk eerder een Lamello-achtig systeem overwegen, heeft meer opties om dingen in elkaar te zetten.

Het Festool LR32 systeem weegt voor mij nog steeds zwaar mee bij aanschaf van een bovenfrees. Dat systeem van Bosch lijkt gewoon een stuk minder goed te werken. Mafell heeft wel mooi spul voor op de FSN rails voor hun bovenfrees, maar dan weer niks voor LR32. Alhoewel 5mm gaatjes maken met een 2200 W frees misschien ook wel wat overkill / minder handig is :P

• 2bad4u
Nadeel van Lamello is dat het veel ruimte inneemt in de breedte, dit past dus niet altijd in elke verbinding. Je hebt wel meer speling van links naar rechts omdat het gat altijd iets op overmaat is, dit is bij de Domino als het goed is minder. Zelf alleen Lamello gebruikt, en nog de goede oude langgatboren op school als voorloper van de Domino.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twijfels
henkie196 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:08:
[...]
Systainers zijn mooi spul, ook handig in te delen als je een busje er vol mee hebt staan (alhoewel ik me afvraag hoe de eigenaren van dat soort inbouw zich voelen bij de nieuwe T-loc systainers, die waarschijnlijk net niet in de bestaande inbouw passen).
Ik vind de Systainers matig, vind de Sortimo L-Boxxen veel fijner werken eigenlijk. Makita Mboxen daarentegen zijn nog 10x zo erg als Systainers, wat een gigantische rotdingen zijn dat.

Genoeg inbouw systemen waar de lades gewoon aan te passen zijn op formaat van de nieuwe Systainers (maak ze zelf ook met een traploos systeem :) ) of waar gebruik gemaakt wordt van een (variant op) 32mm systeem, dus dat zou niet vaak een probleem mogen zijn. Hooguit bij de mannen die zelf een bus hebben ingetimmerd en alles dus op vaste hoogtes vast hebben gezet.
henkie196 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:08:
[...]

Het Festool LR32 systeem weegt voor mij nog steeds zwaar mee bij aanschaf van een bovenfrees. Dat systeem van Bosch lijkt gewoon een stuk minder goed te werken. Mafell heeft wel mooi spul voor op de FSN rails voor hun bovenfrees, maar dan weer niks voor LR32. Alhoewel 5mm gaatjes maken met een 2200 W frees misschien ook wel wat overkill / minder handig is :P
Heb zelf het LR32 systeem van Bosch en dat is echt wel solide hoor, voelt totaal niet plastic fantastic aan. Geen idee of het systeem van Festool daarmee dan zoveel beter werkt, maar als het voor af en toe een hobby projectje zou zijn is de Bosch ruim voldoende. Indien het bedrijfsmatig is vind ik de Festool nog steeds geen goede keuze, want dan moet je gewoon investeren in een grote gatenrijboormachine >:)

Met schuurmachines is Festool dan wel geweldig, zeer uitgebreid en gewoon super machines O+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

2bad4u schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:40:
Nadeel van Lamello is dat het veel ruimte inneemt in de breedte, dit past dus niet altijd in elke verbinding. Je hebt wel meer speling van links naar rechts omdat het gat altijd iets op overmaat is, dit is bij de Domino als het goed is minder. Zelf alleen Lamello gebruikt, en nog de goede oude langgatboren op school als voorloper van de Domino.
Dat. Ik had vorige week een sokkeltje van een kastje gemaakt. Niets bijzonders, gewoon 2 latten in de breedte en 4 in de lengte. Met alleen domino's kon je hem gewoon bij een van de breedtelatten optillen en ermee rondlopen. Klemde genoeg om bij elkaar te blijven, ook als je de boel verticaal hield.
je kunt de gatbreedte instellen, van 'behoorlijk strak' tot 'een beetje speling' tot 'ik moet hem echt nog stellen dus veel speling' . Daarnaast kun je van 4 tot 10mm domino's in dingen monteren (en nog groter als je de grote dominofrees koopt). Heb de 10mm nog niet gebruikt maar zeker de 4mm is echt wel handig op plekken waar je die lamello plastics niet kwijt kunt.

Verder is lamello erg mooi maar ook erg groot. En daadwerkelijk nog een slag duurder dan een Domino. Een Lamello Tenso verbinding kost trouwens 60-70 cent het stuk (https://www.toolnation.nl...p-80-paar.html?sqr=tenso&) . De standaard 5x30 domino; 1800 voor 75 knaken (https://www.toolnation.nl...-1800-bu.html?sqr=domino&) Met lamello zou ik iets minder snel pray-and-spray mee doen dan ik met domino's doe.
Hierbij speelt mee dat ik echt geen timmerkoning ben. Doordat ik een deuveltje heb als steun krijg ik dingen makkelijker haaks/recht/strak/uitlijnend. Als je genoeg skills hebt heb je die zijwieltjes vast niet nodig. Zie htt-thalan met zijn b&d toolset.

Ik ben bezig met knieschotkasten op zolder, ik kijk niet raar op als ik er zo 100 domino's doorheen jaag (vandaag alleen al 25 ofzo). tsja, dat kost dan paar euro. Met Lamello zou ik echt wel kritischer zijn.

[Voor 45% gewijzigd door Boudewijn op 15-06-2021 17:23]

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:00:
Heb zelf het LR32 systeem van Bosch en dat is echt wel solide hoor, voelt totaal niet plastic fantastic aan. Geen idee of het systeem van Festool daarmee dan zoveel beter werkt, maar als het voor af en toe een hobby projectje zou zijn is de Bosch ruim voldoende. Indien het bedrijfsmatig is vind ik de Festool nog steeds geen goede keuze, want dan moet je gewoon investeren in een grote gatenrijboormachine >:)

Met schuurmachines is Festool dan wel geweldig, zeer uitgebreid en gewoon super machines O+
Goed te horen dat je er tevreden mee bent, misschien toch dat dan eens proberen (met GOF 1250 LCE, wellicht.
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:05:
[...]

Dat. Ik had vorige week een sokkeltje van een kastje gemaakt. Niets bijzonders, gewoon 2 latten in de breedte en 4 in de lengte. Met alleen domino's kon je hem gewoon bij een van de breedtelatten optillen en ermee rondlopen. Klemde genoeg om bij elkaar te blijven, ook als je de boel verticaal hield.
je kunt de gatbreedte instellen, van 'behoorlijk strak' tot 'een beetje speling' tot 'ik moet hem echt nog stellen dus veel speling' . Daarnaast kun je van 4 tot 10mm domino's in dingen monteren (en nog groter als je de grote dominofrees koopt). Heb de 10mm nog niet gebruikt maar zeker de 4mm is echt wel handig op plekken waar je die lamello plastics niet kwijt kunt.

Verder is lamello erg mooi maar ook erg groot. En daadwerkelijk nog een slag duurder dan een Domino. Een Lamello Tenso verbinding kost trouwens 60-70 cent het stuk (https://www.toolnation.nl...p-80-paar.html?sqr=tenso&) . De standaard 5x30 domino; 1800 voor 75 knaken (https://www.toolnation.nl...-1800-bu.html?sqr=domino&) Met lamello zou ik iets minder snel pray-and-spray mee doen dan ik met domino's doe.
Hierbij speelt mee dat ik echt geen timmerkoning ben. Doordat ik een deuveltje heb als steun krijg ik dingen makkelijker haaks/recht/strak/uitlijnend. Als je genoeg skills hebt heb je die zijwieltjes vast niet nodig. Zie htt-thalan met zijn b&d toolset.

Ik ben bezig met knieschotkasten op zolder, ik kijk niet raar op als ik er zo 100 domino's doorheen jaag (vandaag alleen al 25 ofzo). tsja, dat kost dan paar euro. Met Lamello zou ik echt wel kritischer zijn.
Dat is een beetje appels met peren vergelijken. Sure, het P-systeem van Lamello heeft nog meer verschillende opties voor bevestigen, zoals die Tenso, of een paar andere types die ook weer demontabel zijn. En de frees voor het P-systeem is een stuk duurder.

Maar een domino vergelijken met een Tenso is wat scheef. Een domino kun je beter vergelijken met de gewone houten koekjes, en die kosten net zo weinig als die dominos. 1000 koekjes voor 30 euro, bv. Kan je even mee toe. En die kun je ook met een gewone Lamello frees gebruiken. Die weer een stuk goedkoper is dan een Dominofrees ;) En zo'n frees kun je ook nog goedkoper van Makita of min of meer elk ander merk kopen voor nog minder geld.

Het grote voordeel van het Lamello systeem, vind ik, is dat je ook demontabele verbindingen kunt maken (wellicht dat je dominos ook zonder te lijmen kunt gebruiken, maar ik krijg de indruk dat dat niet vaak zo gebruikt wordt). Die verbindingen zijn wel een stuk duurder, maar deze Clamex S is wel ook te gebruiken met een gewone lamellen frees, hoef je niet de dure Zeta P voor te hebben..

• MWDKing
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-06 10:35
Ca. 4 weken terug wilde mijn Einhell 250mm afkortzaag (TC-SM 2531/1 U) niet meer goed in verstek klemmen. Teruggebracht voor reparatie/vervanging, maar vandaag bericht dat ik mijn geld terugkrijg omdat ze geen voorraad hebben voor vervanging.

Goed, ik moet nog genoeg klusjes doen, o.a. plinten, dus wil wel een vervanger.

Wat me niet beviel aan de Einhell was met name de nauwkeurigheid (0 graden was geen 0 graden, slecht te stellen laser) en hij wasveel te groot voor waar ik het voor gebruikte (latjes, plinten, max. 44mm balkjes)

Iemand een tip voor een kleine, compacte, afkortzaag? Evt een ouder type, want 2dehands is prima voor mij als hobbyist.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:46
MWDKing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:52:
Ca. 4 weken terug wilde mijn Einhell 250mm afkortzaag (TC-SM 2531/1 U) niet meer goed in verstek klemmen. Teruggebracht voor reparatie/vervanging, maar vandaag bericht dat ik mijn geld terugkrijg omdat ze geen voorraad hebben voor vervanging.

Wat me niet beviel aan de Einhell was met name de nauwkeurigheid (0 graden was geen 0 graden, slecht te stellen laser) en hij wasveel te groot voor waar ik het voor gebruikte (latjes, plinten, max. 44mm balkjes)

Iemand een tip voor een kleine, compacte, afkortzaag? Evt een ouder type, want 2dehands is prima voor mij als hobbyist.
Volgens mij maakt dewalt hele mooie wat kleinere zagen (216mm). Denk aan de dws777 of dws774. Die zijn zo'n 300-350 euro nieuw en voor de helft van dat bedrag via MP te vinden.

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:57
Een tijd terug een Festool systainer box met vakjes gekregen van mijn pa. Had hij zelf over en kwam netjes gevuld met pluggen, schroeven en wago klemmen. Nu is mijn box bijna leeg en is het tijd deze weer te vullen. Heb weer duopower 6mm en 8mm pluggen met schroef besteld. Die liepen hier hard. Wat zijn voor jullie veel gebruikte items voor in zo'n systainer?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• breagor
MWDKing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:52:

Tja wat is klein , ik heb de MakitaLS0815FLN....tov anderen relatief kleine zaag (216mm blad), maar nog steeds best groot apparaat.
Ik ben er igg wel super tevreden over.
Kost 290 bij Klium en op voorrraad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Uhm @Boudewijn Toolnation levert niet... Althans niet binnen de door henzelf gestelde termijnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
Bo0bz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:01:
Een tijd terug een Festool systainer box met vakjes gekregen van mijn pa. Had hij zelf over en kwam netjes gevuld met pluggen, schroeven en wago klemmen. Nu is mijn box bijna leeg en is het tijd deze weer te vullen. Heb weer duopower 6mm en 8mm pluggen met schroef besteld. Die liepen hier hard. Wat zijn voor jullie veel gebruikte items voor in zo'n systainer?
Het is en blijft persoonlijk maar ik ben wel tot de conclusie gekozen dat ik aan 1 systainer niet genoeg had. Heb er nu drie en zelfs dat begint al krap te worden.

Wat heb ik er in?

Systainer 1 ‘Schroeven’
- Allerlei maten schroeven. Van 3x20 tot 6x100 en van verzonken kop tot bolkop

Systainer 2 ‘Diverse’
- Ringen
- Deuvels
- Bout/moer
- Houtdraadbout
- Stokeind

Systainer 3 ‘Elektra’
- Lasklemmen in 5 maten
- Lasdoppen
- Kroonsteen (Wil ik vervangen met Wago 221-2411)
- UTP stekkers/schoentjes
- Elektra tape
- M3/M4 boutjes voor inbouw dozen

Van sommige artikelen heb ik een ‘Fill only’ policy, wat niet meer in de systainer past gaat richting m’n pa of gaat weer de kliko in… ik kan echt niet meer tegen al die doosjes :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bo0bz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:01:
Tja, wat zat er in en wat heb je veel gebruikt? Kwam je nog dingen te kort?

Algemeen genomen, bakjes met pluggen (5, 6, en 8, eventueel ook de langere varianten), schroeven in wat verschillende varianten, bv. 3x30 en 4x40, 5 en 6 ook, als je die vaker gebruikt, maar heb zelf ook regelmatig wat kortere en langere maten nodig, dus zeg 4x16-60 en 3x16-40, wat langere ranges voor 5 en 6. En dan misschien nog in verzonken en bolkop varianten, RVS en gewoon verzinkt. Bouten en moeren zijn ook altijd handig, in verschillende maten en lengtes. Dan kun je misschien nog meer elektra spul er in kwijt, lasklemmen, misschien kabelschoentjes en krimpkousen, dat soort spul

Maar met al dat spul ben je alweer een systainer of 4 verder :P Dus vooral even kijken wat je veel gebruikt hebt, wat je nog nodig denkt te gaan hebben. Als je vaker klust kun je ook overwegen om gewoon in één keer een hele set aan schroeven te kopen, komt later vast van pas. Als je niet zo vaak klust, gewoon kopen wat je nodig hebt.

Pluggen en schroeven zou ik overigens los van elkaar kopen, anders zit je over het algemeen vast aan PZ2 schroeven bij Fischer, en ik heb veel liever torx schroeven.
Toppe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:13:
[...]

Van sommige artikelen heb ik een ‘Fill only’ policy, wat niet meer in de systainer past gaat richting m’n pa of gaat weer de kliko in… ik kan echt niet meer tegen al die doosjes :+
Kliko is zo'n verspilling, als de dozen te veel hebben om in een bakje te stoppen (of ik heb niet een groot genoeg bakje vrij), berg ik de dozen gewoon ergens op waar ik het verder niet zie staan, hoef ik het alleen zo af en toe erbij te pakken om veel gebruikte schroeven weer aan te vullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:43
henkie196 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:09:
[...]

Goed te horen dat je er tevreden mee bent, misschien toch dat dan eens proberen (met GOF 1250 LCE, wellicht.

[...]

Dat is een beetje appels met peren vergelijken. Sure, het P-systeem van Lamello heeft nog meer verschillende opties voor bevestigen, zoals die Tenso, of een paar andere types die ook weer demontabel zijn. En de frees voor het P-systeem is een stuk duurder.

Maar een domino vergelijken met een Tenso is wat scheef. Een domino kun je beter vergelijken met de gewone houten koekjes, en die kosten net zo weinig als die dominos. 1000 koekjes voor 30 euro, bv. Kan je even mee toe. En die kun je ook met een gewone Lamello frees gebruiken. Die weer een stuk goedkoper is dan een Dominofrees ;) En zo'n frees kun je ook nog goedkoper van Makita of min of meer elk ander merk kopen voor nog minder geld.

Het grote voordeel van het Lamello systeem, vind ik, is dat je ook demontabele verbindingen kunt maken (wellicht dat je dominos ook zonder te lijmen kunt gebruiken, maar ik krijg de indruk dat dat niet vaak zo gebruikt wordt). Die verbindingen zijn wel een stuk duurder, maar deze Clamex S is wel ook te gebruiken met een gewone lamellen frees, hoef je niet de dure Zeta P voor te hebben..
Van de Domino's is ook een demontabele uitvoering. Gewoon te frezen met de standaard domino-frees, maar wel duurder per verbinding.
Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True