• mission
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
[...]

Dat is precies hoe ik er ook inrolde.....maatje van me liet BMBE (electrode lassen) aan me zien en proberen maar dat vond ik echt helemaal niks. Ik kon amper zien wat ik deed ondanks een goede lashelm,
Een andere maat had op zijn werk een TIG machine staan, daar eens mee geklooit en dat beviel me veel beter. Gewoon rustigjes aan en duidelijk zicht hoewel de handcoordinatie daarbij een heel stuk ingewikkelder is en ook de voorbereiding voor het lassen want het is een kritischer proces.
Een MIGmachine zit er een beetje tussen in en is ook relatief makkelijk.

Echt goed lassen kan ik niet, maar een paar delen aan elkaar krijgen met een fatsoenlijke rups, zoals een kippenren of een poort dat moet nog wel lukken.
Misschien hier dan toch eens kijken naar een Mig ja.

(Semi offtopic; ik ben halverwege je topic op ander forum over de speakers, wat een werk joh _/-\o_ )

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mission schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:46:
[...]

Misschien hier dan toch eens kijken naar een Mig ja.

(Semi offtopic; ik ben halverwege je topic op ander forum over de speakers, wat een werk joh _/-\o_ )
Belangrijkste is dat je iemand hebt die even wat kan voordoen en corrigeren, maar ik heb vooral ook echt heel veel filmpjes gekeken op youtube. Als je de theorie snapt en weet waar je naar moet kijken kom je een eind.

Vergis je niet....ik ben echt geen handige Harry of Uber-klusser hoor.....ik steek vnl. ergens gewoon veel tijd in. Zo ook met die luidsprekers....dat is echt een monsterklus geweest van 5 jaar.

Met tijd kom je echt een heel eind d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• copykat
  • Laatst online: 17:29

copykat

Good copy isn't bad

Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:50:
[...]

Belangrijkste is dat je iemand hebt die even wat kan voordoen en corrigeren, maar ik heb vooral ook echt heel veel filmpjes gekeken op youtube. Als je de theorie snapt en weet waar je naar moet kijken kom je een eind.

Vergis je niet....ik ben echt geen handige Harry of Uber-klusser hoor.....ik steek vnl. ergens gewoon veel tijd in. Zo ook met die luidsprekers....dat is echt een monsterklus geweest van 5 jaar.

Met tijd kom je echt een heel eind d:)b
5 jaar! Nou ben ik ook nieuwsgierig...
Offtopic
"Uber klusser...."
* copykat ziet een handige harrie in een uber stappen met zn gereedschap...

_O-

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:55:
[...]

5 jaar! Nou ben ik ook nieuwsgierig...
Offtopic
"Uber klusser...."
* copykat ziet een handige harrie in een uber stappen met zn gereedschap...

_O-
have at it... ;)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
.....maatje van me liet BMBE (electrode lassen) aan me zien en proberen maar dat vond ik echt helemaal niks. Ik kon amper zien wat ik deed ondanks een goede lashelm,
Een andere maat had op zijn werk een TIG machine staan, daar eens mee geklooit en dat beviel me veel beter. Gewoon rustigjes aan en duidelijk zicht hoewel de handcoordinatie daarbij een heel stuk ingewikkelder is en ook de voorbereiding voor het lassen want het is een kritischer proces.
Een MIGmachine zit er een beetje tussen in en is ook relatief makkelijk.
BMBE vind ik een echte buitensport. Toen we daarmee werkten in de gloednieuwe T2-campus in Genk, kon de afzuiging het niet aan. Dat wil zeggen, die stond maar op halve kracht, want als die echt zijn werk deed, zoog die de deuren open en kon iedereen zo binnenlopen, terwijl de cursisten allemaal in hun eigen kotje zaten en het stond daar net vol met mooie nieuwe spullen.
Bovendien zijn die elektroden erg gevoelig voor verkeerde (=te vochtige) opslag.
Echt goed lassen kan ik niet, maar een paar delen aan elkaar krijgen met een fatsoenlijke rups, zoals een kippenren of een poort dat moet nog wel lukken.
Dat is wel een bijverschijnsel van die cursus: ik kan nu een goede las van een slechte onderscheiden en met het hart op de tong is dat niet altijd even prettig voor de toehoorder.... >:)
Maar die hoeft dat lang niet altijd persoonlijk te nemen, want er wordt bij gebrek aan beter nog akelig veel gekloemeld met ondeugdelijke* apparaten waarmee gewoon geen goede las te maken valt. En zo blijven we beunen met broddelgebak...

*Kapot, versleten of domweg te goedkoop gebouwd. Ik gun iedereen een Fronius of een Lorch, maar dat moet ergens vandaan komen.

KPN is een drieletterwoord

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

trabant schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:34:
[...]
BMBE vind ik een echte buitensport. Toen we daarmee werkten in de gloednieuwe T2-campus in Genk, kon de afzuiging het niet aan. Dat wil zeggen, die stond maar op halve kracht, want als die echt zijn werk deed, zoog die de deuren open en kon iedereen zo binnenlopen, terwijl de cursisten allemaal in hun eigen kotje zaten en het stond daar net vol met mooie nieuwe spullen.
Bovendien zijn die elektroden erg gevoelig voor verkeerde (=te vochtige) opslag.

[...]
Dat is wel een bijverschijnsel van die cursus: ik kan nu een goede las van een slechte onderscheiden en met het hart op de tong is dat niet altijd even prettig voor de toehoorder.... >:)
Maar die hoeft dat lang niet altijd persoonlijk te nemen, want er wordt bij gebrek aan beter nog akelig veel gekloemeld met ondeugdelijke* apparaten waarmee gewoon geen goede las te maken valt. En zo blijven we beunen met broddelgebak...

*Kapot, versleten of domweg te goedkoop gebouwd. Ik gun iedereen een Fronius of een Lorch, maar dat moet ergens vandaan komen.
ik wil eigenlijk nog even met een maatje op MIG-cursus inderdaad, toch even wat extra instructie en wat begeleiding :).

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:30
Een mooie rups leggen wil nog niet zeggen dat het een goede las is.
Heb het meegemaakt dat iemand net een (BMBE) lasapparaat had en prachtige rupsen kon maken, maar met een hamerklap de stukken van elkaar sloeg.
Had er geen benul van dat je het staal ook moest laten smelten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nooit geweten dat BMBE de nederlandse afkorting is voor MMA. Ik noem het al een eeuwigheid MMA. Zelf las ik dikker spul met BMBE en dun meestal met tig. Als er toen al van die betaalbare MIG machientjes waren geweest had ik dat genomen. maar ik heb toen gekozen voor een jong gebruikte kemppi MMA - TiG het grootste verschil met een parkside achtig ding is als je dun materiaal wil lassen. Mijn kemppi wil 1,5 mm nog wel lassen met BMBE Bij de parkside van een maatje is dat bijna onmogelijk. dan lijkt er teveel variatie te zitten in afstelling en schomelingen in de stroom. maar 3 mm staal aan elkaar bakken gaat met beide. Natuurlijk is er nog wel verschil vooral bij het starten, maar als ik eerlijk ben zou ik nu niet snel een kemppi meer kopen, het verschil met veel goedkopere alternatieven is gewoon niet zo extreem meer. Die kleine chinese inverters zijn eigenlijk zo slecht niet.

• trabant
twain4me schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:50:
Nooit geweten dat BMBE de nederlandse afkorting is voor MMA. Ik noem het al een eeuwigheid MMA.
Manual Metal Arc kende ik dan weer niet. Voor het lassen met wolfraam elektroden gebruiken we in Nederland dan weer wel de Engelse benaming Tungsten (inert gas), waar de Duitsers het weer wel over Wolfram hebben (WIG-Schweißen).

• trabant
En zo komt er weer een oud trauma bovendrijven, van een geleende Cebora pocket MIG 880, die mij tot een vernieuwde verbale creativiteit noopte, en wel van het soort vocabulaire dat mijn moeder mij nooit geleerd zou hebben. Een nadere blik op de brochure leerde mij waarom...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMAlktH-o94tZgREnFqe1EBUvFU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Cda2Y1bJ0DMzBanG75Ecdc.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door trabant op 24-04-2026 13:27 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de verschillen met de Mafell MT55CC. Mafell maakt die, en ook de machines van Bosch zijn uitgeklede Mafells (met mogelijk meer tolerantie oid), maar die Bosch Expert zit daar dan weer tussen. Mooi dingetje (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 24-04-2026 13:39 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:39:
Ik ben stiekem wel benieuwd naar de verschillen met de Mafell MT55CC. Mafell maakt die, en ook de machines van Bosch zijn uitgeklede Mafells (met mogelijk meer tolerantie oid), maar die Bosch Expert zit daar dan weer tussen. Mooi dingetje (y)
Das volgens mij net een andere, de Bosch PRO GKT 55 GCE is gebaseerd op de Mafell MT55CC.

Die ik heb is volgens mij wel een eigen model, opvolger van de Bosch GKT 18V-52 GC.

Volgens mij praktisch hetzelfde, paar kleine verschillen zoals handgrepen, de kleur zwart en geen bluetooth.

Ga binnenkort nog zo'n nieuwe 8.0 Ah EXPERT EXBA18V-80 accu erbij kopen, die zijn tabless en tot 2400W. Voor mijn machine wordt minimaal de 5.5 Ah aangeraden maar de 8.0 is qua form factor net zo groot.

[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 24-04-2026 13:55 ]

• twain4me

twain4me

Soms heb je een beeld bij gereedschap en op het moment dat je het een keer gebruikt, denk je: "Is dat het nou?" En stiekem is dat best vaak zo, omdat veel van die handige dingetjes ook een oplossing zijn waarvoor een probleem is gezocht, met een marketing-sausje zodat je denkt dat je niet zonder kan.

Omdat er flink wat gipsplaatwerk aan zat te komen (alleen mijn woonkamer al 150 m²) en door wat uitdagingen met de planning een stucadoor niet heel handig is (die moet dan alleen voor de woonkamer 3x komen), had ik bedacht dat een langnekschuurmachine wel handig was. Die heb ik dus enige tijd geleden in de aanbieding bij ome Jeff gekocht.

Dat je nog steeds de hoekjes moet doen en het zwaar zou zijn maar tegelijk wel makkelijk, dat had ik wel bedacht, maar wat een enorme zegen is dat ding voor het stof. Hij vangt echt bijna alles en je muren zijn direct ook stof vrij (genoeg) _/-\o_

uitvoering: Bosch GTR 55-225

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Navi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:45:
[...]

Das volgens mij net een andere, de Bosch PRO GKT 55 GCE is gebaseerd op de Mafell MT55CC.

Die ik heb is volgens mij wel een eigen model, opvolger van de Bosch GKT 18V-52 GC.

Volgens mij praktisch hetzelfde, paar kleine verschillen zoals handgrepen, de kleur zwart en geen bluetooth.
Ja mede omdat dus de gewone blauwe Bosch en de Mafell bij Mafell vandaan komen ,vraag ik me af hoe die apparaten zich tot die Bosch Expert verhouden. De gewone Bosch is overigens vziw al een prima apparaat.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:59:
Soms heb je een beeld bij gereedschap en op het moment dat je het een keer gebruikt, denk je: "Is dat het nou?" En stiekem is dat best vaak zo, omdat veel van die handige dingetjes ook een oplossing zijn waarvoor een probleem is gezocht, met een marketing-sausje zodat je denkt dat je niet zonder kan.

Omdat er flink wat gipsplaatwerk aan zat te komen (alleen mijn woonkamer al 150 m²) en door wat uitdagingen met de planning een stucadoor niet heel handig is (die moet dan alleen voor de woonkamer 3x komen), had ik bedacht dat een langnekschuurmachine wel handig was. Die heb ik dus enige tijd geleden in de aanbieding bij ome Jeff gekocht.

Dat je nog steeds de hoekjes moet doen en het zwaar zou zijn maar tegelijk wel makkelijk, dat had ik wel bedacht, maar wat een enorme zegen is dat ding voor het stof. Hij vangt echt bijna alles en je muren zijn direct ook stof vrij (genoeg) _/-\o_

uitvoering: Bosch GTR 55-225
Als je een flink aantal meters plafond hebt geschuurd, kan je zo'n langnekmachine ook wel waarderen ;) Het stofvrij was bij mijn gewone schuurmachines ook wel al zo, maar is zeker wel fijn, ja, vergeleken met een andere machine (en vooral de stofafzuiging), waar je overal nog stof terug vond naderhand.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb al vaker m'n buurman al vaker geroemd hier maar ik heb een man-crush ofzo. Sympathieke kerel, stokdoof, ergens begin 80. Nog geen enkele keer in een ander iets gezien dan een oud kluspak. Stond ik deze week op de oprit 2 kuub eikenhouten stammen te zagen en kloven .. even een praatje voor de gezelligheid. Vraag ik terloops voor een momentsleutel... "Jajoh, wel meerdere, kom maar langs!"

Ik erheen vanavond, in t schuurtje. Een paradijs voor de snuffelaar/klusser. Mooie werkbank. Niet mooi, als in.. nieuwe. Maar gewoon 50 jaar gebruikt. Lasdruppels, oude flesjes smeer, 34 (!) handzagen aan te plafond aan spijkertjes, eindeloos veel vakjes met bouten, moeren..

En zo wandelde ik met een dikke grijns naar huis met deze 2 beauties. "Je hebt ze vanavond niet nodig, kan ik ze wat langer lenen?"

Jaja, doe rustig aan, mijn wielen zitten goed vast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV673TOMg3eNMGKbvsGnX2swHwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbIWOQy2frq5FvwgUYld8YFJ.jpg?f=fotoalbum_large

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een bouwstofzuiger. Lang getwijfeld, maar na verschillende filmpjes en vergelijkingen te hebben gezien toch gekozen voor de Parkside Performance PPWD 30 B2. Eigenlijk wil ik juist af van al het B-merk elektrisch gereedschap, maar deze schijnt echt behoorlijk goed te zijn. Het is ook nog eens een H-klasse bouwstofzuiger, die zijn van A-merken echt niet te vinden voor dit soort bedragen.

Nu maakt de klasse me niet heel veel uit. Een aantal redenen dat ik de Parkside heb verkozen over bijvoorbeeld deze Starmix IS AR – 1425 EHP is:
- De parkside heeft een antistatische slang, bij starmix tik je daar nog eens €200 extra voor af;
- Deze heeft een draadloze aan/uitknop die je aan het uiteinde van je buis monteert, wat het wel erg makkelijk maakt bij draadloos gereedschap;
- De prijs;
- Slang van 3,5 meter (de starmix is 3,2 en sommige merken zijn nog korter).

En er waren nog wat voordelen die ik alweer vergeten ben.

Oh en een tip voor de geïnteresseerden. De parkside kost bij Lidl België €249,99 i.p.v. €269,- in Nederland. Daarnaast kosten 4 vliesfilterzakken (klasse H) daar standaard €19,99 en bij ons €34,99. Ik heb het dus in België besteld en gekozen voor een afhaalpunt net over de grens.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Blomminator schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:22:
Ik heb al vaker m'n buurman al vaker geroemd hier maar ik heb een man-crush ofzo. Sympathieke kerel, stokdoof, ergens begin 80. Nog geen enkele keer in een ander iets gezien dan een oud kluspak. Stond ik deze week op de oprit 2 kuub eikenhouten stammen te zagen en kloven .. even een praatje voor de gezelligheid. Vraag ik terloops voor een momentsleutel... "Jajoh, wel meerdere, kom maar langs!"

Ik erheen vanavond, in t schuurtje. Een paradijs voor de snuffelaar/klusser. Mooie werkbank. Niet mooi, als in.. nieuwe. Maar gewoon 50 jaar gebruikt. Lasdruppels, oude flesjes smeer, 34 (!) handzagen aan te plafond aan spijkertjes, eindeloos veel vakjes met bouten, moeren..

En zo wandelde ik met een dikke grijns naar huis met deze 2 beauties. "Je hebt ze vanavond niet nodig, kan ik ze wat langer lenen?"

Jaja, doe rustig aan, mijn wielen zitten goed vast!

[Afbeelding]
Die linker is een mooi sleuteltje 8)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
miicker schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:31:
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een bouwstofzuiger. Lang getwijfeld, maar na verschillende filmpjes en vergelijkingen te hebben gezien toch gekozen voor de Parkside Performance PPWD 30 B2. Eigenlijk wil ik juist af van al het B-merk elektrisch gereedschap, maar deze schijnt echt behoorlijk goed te zijn. Het is ook nog eens een H-klasse bouwstofzuiger, die zijn van A-merken echt niet te vinden voor dit soort bedragen.

Nu maakt de klasse me niet heel veel uit. Een aantal redenen dat ik de Parkside heb verkozen over bijvoorbeeld deze Starmix IS AR – 1425 EHP is:
- De parkside heeft een antistatische slang, bij starmix tik je daar nog eens €200 extra voor af;
- Deze heeft een draadloze aan/uitknop die je aan het uiteinde van je buis monteert, wat het wel erg makkelijk maakt bij draadloos gereedschap;
- De prijs;

Oh en een tip voor de geïnteresseerden. De parkside kost bij Lidl België €249,99 i.p.v. €269,- in Nederland. Daarnaast kosten 4 vliesfilterzakken (klasse H) daar standaard €19,99 en bij ons €34,99. Ik heb het dus in België besteld en gekozen voor een afhaalpunt net over de grens.
was die Parkside niet degene die een ongelofelijke teringherrie maakte?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• miicker
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:54:
[...]

Heb er in de reviewfilmpjes weinig over gehoord, maar goed, daar heb ik gehoorbescherming voor wat ik meestal toch draag bij de apparaten waarvoor ik deze wil gebruiken.

• trabant
Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:50:
[...]

Deze is nog mooier...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

No Hands schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:54:
[...]

Volgens mij was dat t vorige model dat ze uitgefaseert hebben. ( Hij was een tijdje niet leverbaar dus ik neem aan dat dit phase ii is.)

‐-------‐--------------------------------
Ik zit nu gipsplaat en pir te zagen met een handzaag.
Gebruik mn lidl parkside nat droogzuiger met mn zelfgebouwde cyclone ton om t gipszaagsel op te zuigen. De zuigkracht regeling is top. Even terug regelen 1/3 en 95% vd gipszaagstof komt in de ton.
Check af en toe t lamellen filter vd stofzuiger maar t lijkt in de fiberzak te blijven als t voorbij de cycloneton komt.
Ik was van plan om deze toe te voegen voor fijnstof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34KfzhIB9JRkV5CylRxTiU8yGa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1vDHK4pt9lpud1IlHA3Kepb.jpg?f=fotoalbum_large
Maar dit lijkt niet noodzakelijk.
Disclamer, wel even stevige vuiniszak én P3 masker op met ton legen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:50:
[...]

Dat wilde ik ook net zeggen, je kunt nooit genoeg gereedschap hebben.
Ollie kijkt in zijn Beta kast en ziet er 2 Stahlwille staan O-)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
copykat schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:47:
[...]

Volgens mij was dat t vorige model dat ze uitgefaseert hebben. ( Hij was een tijdje niet leverbaar dus ik neem aan dat dit phase ii is.)

‐-------‐--------------------------------
Ik zit nu gipsplaat en pir te zagen met een handzaag.
Gebruik mn lidl parkside nat droogzuiger met mn zelfgebouwde cyclone ton om t gipszaagsel op te zuigen. De zuigkracht regeling is top. Even terug regelen 1/3 en 95% vd gipszaagstof komt in de ton.
Check af en toe t lamellen filter vd stofzuiger maar t lijkt in de fiberzak te blijven als t voorbij de cycloneton komt.
Ik was van plan om deze toe te voegen voor fijnstof.
[Afbeelding]
Maar dit lijkt niet noodzakelijk.
Disclamer, wel even stevige vuiniszak én P3 masker op met ton legen.
Een handzaag in PIR geeft echt rommel.
Er zijn ook "handzagen" die speciaal hiervoor zijn en die zagen echt heel schoon. Ik kwam het ooit eens op een filmpje tegen maar ben de naam kwijt. :p

• twain4me

twain4me

elektriekert schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:53:
[...]

Een handzaag in PIR geeft echt rommel.
Er zijn ook "handzagen" die speciaal hiervoor zijn en die zagen echt heel schoon. Ik kwam het ooit eens op een filmpje tegen maar ben de naam kwijt. :p
Ik denk dat je een isolatiezaag bedoeld, die heeft golfen zoals een isolatie mes ipv echte tanden. je kan ze ook in versies krijgen voor de decoup of recipro.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 26-04-2026 10:15 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat je een isolatiezaag bedoeld, die heeft golfen zoals een isolatie mes ipv echte tanden. je kan ze ook in versies krijgen voor de decoup of recipro.
Werkt dat ook met pir plus gipsplaat?
Ik gebruik nu een oude handzaag , p3 masker en elke keer even zuigen om de gips en isolatie stof in mn ton te krijgen.
werkt opzich prima.

• twain4me

twain4me

copykat schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:18:
[...]

ik denk het eigenlijk niet

• elektriekert
[...]

Ik gebruik nu een oude handzaag , p3 masker en elke keer even zuigen om de gips en isolatie stof in mn ton te krijgen.
werkt opzich prima.
Wellicht dat je eerst grotendeels de PIR kan doorzagen?
Nadeel van de handzaag is dat je superveel stof krijgt, daar zal eventuele purschuim niet zo goed op hechten.

• elektriekert
[...]

werkt opzich prima.
Ik kan je ook nog een 3M halfgelaatsmasker aanbevelen met deugdelijke filters :)
Zodra ik maar een beetje pur stof binnen krijg heb ik meteen een paar uur laat van een hoestje. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:22
Ik heb wat gereedschap, maar her en der gekocht/gekregen en gemiddeld best wel oud. Er komt een nieuwbouwwoning aan en daar wil ik ook wel wat in klussen. Dus ik wil één keer 'goed' investeren voor een mooie set aan tools. Het liefst dan maar van 1 merk zodat eventuele accu's uitwisselbaar zijn etc.

Ik ben geen die-hard klusser, maar als ik wat doe, moet het wel gewoon goed zijn. Ik zou mezelf dus in het middensegment scharen.

Wat is nou wijsheid? Makita is mooi spul, maar voor mijn gebruik wel een tandje teveel. Is Bosch groen hier helemaal oké voor, of is dat dan net weer te laag?
Qua ervaring noem ik mezelf maar een leek, dus alle tips zijn welkom.

Wat dingen die ik zou willen (basiskluswerk en houtbewerken):

Schroefboor
Boorhamer
Decoupeerzaag
Afkortzaag
Cirkelzaag
(Excenter)schuurmachine
.. tips welkom?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
BBBrt schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:31:
Ik heb wat gereedschap, maar her en der gekocht/gekregen en gemiddeld best wel oud. Er komt een nieuwbouwwoning aan en daar wil ik ook wel wat in klussen. Dus ik wil één keer 'goed' investeren voor een mooie set aan tools. Het liefst dan maar van 1 merk zodat eventuele accu's uitwisselbaar zijn etc.

Ik ben geen die-hard klusser, maar als ik wat doe, moet het wel gewoon goed zijn. Ik zou mezelf dus in het middensegment scharen.

Wat is nou wijsheid? Makita is mooi spul, maar voor mijn gebruik wel een tandje teveel. Is Bosch groen hier helemaal oké voor, of is dat dan net weer te laag?

Schroefboor
Boorhamer
Decoupeerzaag
Afkortzaag
Cirkelzaag
(Excenter)schuurmachine
.. tips welkom?
Makita (de niet bouwmarkt lijn) of Bosch Blauw.
Anders eerder nog parkside performance. Veel ‘bang for the buck’.

Voor grote klussen is 18v of 20v fijn. Bijv. Vliering bouwen, overkapping bouwen etc.

Voor kleine klusjes ben ik erg content met m’n 12v van Bosch Blauw.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

Schroefboor
Boorhamer
Decoupeerzaag
Afkortzaag
Cirkelzaag
(Excenter)schuurmachine
.. tips welkom?
Platform keuze is al vaak besproken. Bosch groen zou ik overslaan, accu's zijn het duurste en de prijs van body's van de betere merken ontloopt Bosch groen niet veel.
Kies voor Makita (lxt of xgt), Bosch blauw, Milwaukee, metabo, DeWalt, hikoki, whatever floats your boat. Kijk vooral of het aanbod aan machines past bij wat je (in de toekomst) nodig hebt.

Afkortzaag en boorhamer lekker bedraad kopen en dus gewoon het beste onafhankelijk van merk uitkiezen. Vergeet een goede bouwstofzuiger niet, dat is een van de belangrijkste aankopen imho! Meest gebruikte gereedschap in een thuis-verbouwing.

Kijk naar een mooie L klasse Starmix, Nilfisk, Bosch of Festool.
Naar mijn mening zijn de Makita (rebranded Nilfisk) machines de beste bang voor je buck.

Als je jezelf echt een plezier wil doen, en verwacht veel te gaan schuren, is een goede (bedrade) 150mm excenter schuurmachine zo'n beetje het stuk gereedschap waar meer duur ook écht meer beter betekent.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 26-04-2026 13:59 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:19
@dragonhaertt Waarom juist een bedrade en geen accu excenter schuurmachine? Ben me aan het oriënteren voor een Bosch professional GEX 18v-125. Maar wacht nog even tot die wat zakt in prijs. Of de 18v-150..

Gebruik zal vooral het volledig schuren van de buitenmuren van ons houten huis zijn. Alsmede af en toe schuren binnen. (Gipsplaten/houten kozijnen/deuren)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• BBBrt
dragonhaertt schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:44:
[...]

Platform keuze is al vaak besproken. Bosch groen zou ik overslaan, accu's zijn het duurste en de prijs van body's van de betere merken ontloopt Bosch groen niet veel.
Kies voor Makita (lxt of xgt), Bosch blauw, Milwaukee, metabo, DeWalt, hikoki, whatever floats your boat. Kijk vooral of het aanbod aan machines past bij wat je (in de toekomst) nodig hebt.

Afkortzaag en boorhamer lekker bedraad kopen en dus gewoon het beste onafhankelijk van merk uitkiezen. Vergeet een goede bouwstofzuiger niet, dat is een van de belangrijkste aankopen imho! Meest gebruikte gereedschap in een thuis-verbouwing.

Naar mijn mening zijn de Makita (rebranded Nilfisk) machines de beste bang voor je buck.

Als je jezelf echt een plezier wil doen, en verwacht veel te gaan schuren, is een goede (bedrade) 150mm excenter schuurmachine zo'n beetje het stuk gereedschap waar meer duur ook écht meer beter betekent.
Ik had het kunnen weten op Tweakers, maar is Makita XGT echt jouw aanbeveling voor een sporadischew hobby-klusser, die zelf al aangeeft dat Makita waarschijnlijk nét te hoog gegrepen is? :+
Maar verder wel bedankt voor de tips!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

TheKerremenke schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:59:
@dragonhaertt Waarom juist een bedrade en geen accu excenter schuurmachine? Ben me aan het oriënteren voor een Bosch professional GEX 18v-125. Maar wacht nog even tot die wat zakt in prijs. Of de 18v-150..

Gebruik zal vooral het volledig schuren van de buitenmuren van ons houten huis zijn. Alsmede af en toe schuren binnen. (Gipsplaten/houten kozijnen/deuren)
Binnen zal je toch een stofzuiger er aan hebben. Dan maakt die extra draad niet uit. Als je op een muur of plafond werkt maakt het gewicht wèl heel veel uit!

Ik heb ook een accu excenter van Makita, maar sinds ik een mirka 150mm heb, heb ik de Makita niet meer aangeraakt.
Zeker buiten kan een accu model wel nuttig zijn, maar als je veel binnen moet schuren dan is een bedrade lichte versie echt een topaankoop. Van al mijn gereedschap nummer 1 in meerwaarde/meerkosten verhouding.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Lees ook effe wat terug, @BBBrt; een vraag als de jouwe wordt elke paar pagina's besproken.

Hoe groot zijn die sporadische hobby klussen elk? Ik wordt nog steeds erg blij van m'n Bosch Pro 12v aanschaffen. Maar ik heb heel veel ditjes en datjes te doen. Ik kan niet inschatten of / wanneer die dingen vermogen te kort komen, want het type klussen dat mogelijk 2x zo snel zou gaan bij 2x zoveel vermogen, staat een professional hier te doen met eigen spullen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:17:
[...]

Ik kan je ook nog een 3M halfgelaatsmasker aanbevelen met deugdelijke filters :)
Zodra ik maar een beetje pur stof binnen krijg heb ik meteen een paar uur laat van een hoestje. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.
heb ik standaard op een halfgelaatsmasker (P3) als ik met dit spul bezig ben,
en ik stofzuig en borstel de zaagsnede voor t purren.
die gips stof is inderdaad ruk voor de hechting. dus even stofzuigen voor t purren. is handig.
gebruik flex pur en schroeven.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:52
dragonhaertt schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:44:
[...]

Milwaukee kan ik niet persé aanraden. Het is wel zeker goed gereedschap! Top of the line zelfs denk ik, maar het is niet metrisch georienteerd en daarmee heb ik lang moeten wachten op een kantenfrees met 8cm schacht bijv en mijn circkelzasg heeft een opvulring nodig voor standaard bladen. Plus is gewoon ook echt wel duur.

tijd voor wat klusjes!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gwaihir schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:54:
Lees ook effe wat terug, @BBBrt; een vraag als de jouwe wordt elke paar pagina's besproken.

Hoe groot zijn die sporadische hobby klussen elk? Ik wordt nog steeds erg blij van m'n Bosch Pro 12v aanschaffen. Maar ik heb heel veel ditjes en datjes te doen. Ik kan niet inschatten of / wanneer die dingen vermogen te kort komen, want het type klussen dat mogelijk 2x zo snel zou gaan bij 2x zoveel vermogen, staat een professional hier te doen met eigen spullen.
Dit dus.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
Mijn GDX 18V-210C van Bosch heeft een mankement: de bithouder werkt, bij de 1/2" vierkant aansluiting pakt hij niet. M.a.w. de dop valt eraf als je herwaardering beneden richt.
Uit de explosie tekening vermoed ik dat er wat balletjes missen aangeduid met neu, alleen hoe dat nou in elkaar moet kom ik niet uit
Afbeeldingslocatie: https://www.ersatzteileonline.de/onderdelen/image?m=bosch&t=3601JG4200_0
Kan iemand een foto maken van hoe het eruit moet zien? Dan kan ik er wellicht uithalen wat ik moet doen.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 17:44

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

significant schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:47:
Mijn GDX 18V-210C van Bosch heeft een mankement: de bithouder werkt, bij de 1/2" vierkant aansluiting pakt hij niet. M.a.w. de dop valt eraf als je herwaardering beneden richt.
Uit de explosie tekening vermoed ik dat er wat balletjes missen aangeduid met neu, alleen hoe dat nou in elkaar moet kom ik niet uit
[Afbeelding]
Kan iemand een foto maken van hoe het eruit moet zien? Dan kan ik er wellicht uithalen wat ik moet doen.
Is het niet simpelweg het C-vormige stukje "ronde draad" van 45/61 wat ontbreekt?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• JukeboxBill
@significant
Als je wil zien hoe het er origineel aan de buitenkant uit ziet, kan je ook op Youtube kijken. Er staan genoeg filmpjes, ook hoe je dingen moet repareren.
Of verwacht je dat hier iemand zijn machine uit elkaar haalt om te tonen hoe het in elkaar zit? Dan kan je beter die van jou uit elkaar halen. Dat gaat er ws. toch van komen.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-05 23:34
BBBrt schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:05:
[...]

Ik had het kunnen weten op Tweakers, maar is Makita XGT echt jouw aanbeveling voor een sporadischew hobby-klusser, die zelf al aangeeft dat Makita waarschijnlijk nét te hoog gegrepen is? :+
Wat ik mij afvraag is waarom je bijv. een afkortzaag op je lijst heb staan als sporadische klusser. Een goeie is best duur, en ze zijn een enorme sta in de weg als je niet voor de lol regelmatig klust.

In het uiterst geval voldoet een handzaag ook. Zelf ben ik ooit begonnen met een accuboormachine, delta schuurmachine en decoupeerzaag van Black&Decker (vloeken in de kerk, I know). En die hebben mijn een flink aantal jaren prima vooruit geholpen. Ondertussen noem ik mijzelf geen sporadische klusser meer, maar meer een gereedschapverzamelaar die klust voor de WAF. Dus een gemiddelde startende aannemer is jaloers wat ik heb staan. Maar joh, dat is allemaal dik overdreven. Ik zou gewoon kijken naar het betere Parkside spul. Mocht je toch wat gesloopt krijgen, koop je daar beter spul voor.

[ Voor 31% gewijzigd door bleiblei op 27-04-2026 11:13 ]

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 14:22
[Afbeelding]
Als de bithouder gewoon werkt, dan denk ik niet dat het het balletje is op de tekening. Dat balletje geef je de ruimte zodra je die rode ring naar voren trek, als je dan het bitje erin doet, en de rode ring los laat, valt dat balletje in de de uitsparing van het bitje. En zorgt er dus voor dat je bitje er niet uitvalt.

Als je doppen eraf vallen lijkt dat een ander probleem te zijn, gebeurd het met alle doppen?

De kop van zo'n machine is redelijk oke uit elkaar te halen, het is alleen een gepriegel met alle kleine onderdeeltjes en c-clipjes enzo...

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
duc848 schreef op maandag 27 april 2026 @ 03:45:
[...]

Als de bithouder gewoon werkt, dan denk ik niet dat het het balletje is op de tekening. Dat balletje geef je de ruimte zodra je die rode ring naar voren trek, als je dan het bitje erin doet, en de rode ring los laat, valt dat balletje in de de uitsparing van het bitje. En zorgt er dus voor dat je bitje er niet uitvalt.

Als je doppen eraf vallen lijkt dat een ander probleem te zijn, gebeurd het met alle doppen?

De kop van zo'n machine is redelijk oke uit elkaar te halen, het is alleen een gepriegel met alle kleine onderdeeltjes en c-clipjes enzo...
Ja dat gepriegel heb ik ook zwaar hoofd in ;-) Ik heb het met ieder opzetstuk, vandaar de vraag naar een foto van de buitenkant. Ik krijg online onvoldoende detail gevonden en de dichtstbijzijnde winkel waar ze het eventueel misschien op voorraad hebben om te kijken wat er mis zou zijn is 2h rijden.

• BBBrt
bleiblei schreef op maandag 27 april 2026 @ 00:05:
[...]

Wat ik mij afvraag is waarom je bijv. een afkortzaag op je lijst heb staan als sporadische klusser. Een goeie is best duur, en ze zijn een enorme sta in de weg als je niet voor de lol regelmatig klust.

In het uiterst geval voldoet een handzaag ook. Zelf ben ik ooit begonnen met een accuboormachine, delta schuurmachine en decoupeerzaag van Black&Decker (vloeken in de kerk, I know). En die hebben mijn een flink aantal jaren prima vooruit geholpen. Ondertussen noem ik mijzelf geen sporadische klusser meer, maar meer een gereedschapverzamelaar die klustips voor de WAF. Dus een gemiddelde startende aannemer is jaloers wat ik heb staan. Maar joh, dat is allemaal dik overdreven. Ik zou gewoon kijken naar het betere Parkside spul. Mocht je toch wat gesloopt krijgen, koop je daar beter spul voor.
Nou, dat vraag ik me ook af. Ik wil balken en planken kunnen zagen en dat leek me wel handig. Maar als ik het nu zie zou een cirkelzaag of invalzaag daar ook goed voor kunnen. Het liefst heb ik zo min mogelijk apparaten natuurlijk.

Wat is dan wijsheid, als je moet kiezen tussen die 2? Een invalzaag werkt netter en biedt iets meer opties, maar is weer minder praktisch voor het snelle zaag- en afkortwerk.

Is er een soort slimme hybride oplossing, zodat je maar 1 van de 2 hoeft? Een cirkelzaag met geleider of invalzaag die makkelijk van de geleider afkan, ofzo?

• mstx
  • Niet online
BBBrt schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:53:
[...]

Nou, dat vraag ik me ook af. Ik wil balken en planken kunnen zagen en dat leek me wel handig. Maar als ik het nu zie zou een cirkelzaag of invalzaag daar ook goed voor kunnen. Het liefst heb ik zo min mogelijk apparaten natuurlijk.

Wat is dan wijsheid, als je moet kiezen tussen die 2? Een invalzaag werkt netter en biedt iets meer opties, maar is weer minder praktisch voor het snelle zaag- en afkortwerk.

Is er een soort slimme hybride oplossing, zodat je maar 1 van de 2 hoeft? Een cirkelzaag met geleider of invalzaag die makkelijk van de geleider afkan, ofzo?
Een invalzaag zit niet vast aan de geleider (tenzij je de anti-tip functie gebruikt).
Als je snel 90 graden wil zagen met een cirkelzaag werkt een Festool FSK wel makkelijk, maar die kost net zo veel als een goedkope afkortzaag. :+

• No Hands
  • Nu online
[...]

Het liefst heb ik zo min mogelijk apparaten natuurlijk.
Dan zit je in het verkeerde topic

>:)

• twain4me

twain4me

[...]

Een inval zaag is niet de makkelijkste zaag om los uit de hand mee te zagen dan zou ik eerder een "gewone"circkelzaag nemen die ook op een rails past. De meerwaarde van een invalzaag is vooral het invallen. Dat wil bv zeggen dat je makkelijker een sparing voor een kookplaat kan zagen en je kan je zaagsnede op het werkstuk starten dus je hebt wat minder rails nodig en het werkt iets stabieler. Daarnaast werkt door de dichte kap de stofafzuiging doorgaans beter. maar als je dus geen inval klusjes hebt zou ik een normale circkelzaag op rails nemen.

Maar als je bv een afkortzaag overweegt dan zou ik weer richting de invalzaag bewegen omdat je de afkortzaag dan toch gaat pakken voor het afkorten.

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 14:22
significant schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:27:
[...]

Ja dat gepriegel heb ik ook zwaar hoofd in ;-) Ik heb het met ieder opzetstuk, vandaar de vraag naar een foto van de buitenkant. Ik krijg online onvoldoende detail gevonden en de dichtstbijzijnde winkel waar ze het eventueel misschien op voorraad hebben om te kijken wat er mis zou zijn is 2h rijden.
Ik denk dat snapring 45/61 de doppen op zijn plek zou moeten houden... ik heb de machine zelf niet, dus kan je niet helpen aan een foto.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:40:
[...]

Een inval zaag is niet de makkelijkste zaag om los uit de hand mee te zagen dan zou ik eerder een "gewone"circkelzaag nemen die ook op een rails past. De meerwaarde van een invalzaag is vooral het invallen. Dat wil bv zeggen dat je makkelijker een sparing voor een kookplaat kan zagen en je kan je zaagsnede op het werkstuk starten dus je hebt wat minder rails nodig en het werkt iets stabieler. Daarnaast werkt door de dichte kap de stofafzuiging doorgaans beter. maar als je dus geen inval klusjes hebt zou ik een normale circkelzaag op rails nemen.

Maar als je bv een afkortzaag overweegt dan zou ik weer richting de invalzaag bewegen omdat je de afkortzaag dan toch gaat pakken voor het afkorten.
Ik zou de afkortzaag overlslaan (one trick pony) en dan een van beide andere zagen nemen. Ik heb veel gereedschap maar echt geen behoefte aan een gewone cirkelzaag. Ondanks dat ik een afkortzaag heb pakte ik erg vaak gewoon mijn geleider met speedsquare en gebruikte die gewoon voor afkorten.
Pas nu ik een tafelzaag heb is dat veranderd.

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:00:
[...]

Ik zou de afkortzaag overlslaan (one trick pony) en dan een van beide andere zagen nemen. Ik heb veel gereedschap maar echt geen behoefte aan een gewone cirkelzaag. Ondanks dat ik een afkortzaag heb pakte ik erg vaak gewoon mijn geleider met speedsquare en gebruikte die gewoon voor afkorten.
Pas nu ik een tafelzaag heb is dat veranderd.
Het is maar hoe je graag werkt en wat en waar je iets gaat maken waar je de meeste behoefte aan hebt. Ik zou echt niet zonder afkortzaag willen. Ik gebruik de afkortzaag momomenteel nanoeg dagelijks maar ik snap ook heel goed dat mensen hem minder nuttig vinden. ik gebruik hem ook wel eens maanden niet.
Het grappige is dat ik er 2 heb, een grote zware in de schuur welke ik nagenoeg nooit gebruik en een kleine mobiele die ik meeneem naar de klus ( dat kan bv ook de verdieping zijn waar ik iets ga doen) en ik denk dat dat het grootste issieu is waar mensen tegenaanlopen met een afkortzaag, ze kopen een te grote zware onhandige omdat ze denken dat groter beter is. Het resulaat is dat hij op een plek in de schuur of werkplaats staat en niet gebruikt wordt anders dan voor dingen in die werkplaats en productie werk waarbij het de moeite waard is om hem bv buiten te zetten. en ja het is een one trick pony maar hij kan het wel heel erg goed. ;)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:00
Een afkortzaag is gelukkig heel eenvoudig en compact te maken als jig voor een invalzaag voor als je hem niet intensief nodig hebt:
Zwartoog in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een 80cm geleidertje met een railsquare. Werkt idd ook prima. Voor als ik veel afkort is mijn afkortzaag prima, maar ik heb hem al een jaar niet aangeraakt.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:19
My 2 cents, afkortzaag voor de smallere planken, plinten, etc. Invalzaag voor grote brede platen. Het is maar net wat je wilt zagen. Draagbaarheid, hanteerbaarheid, locatie van de klus, spelen natuurlijk ook allemaal mee.

Vanuit hobbymatig oogpunt bekeken dan. Hier staat de afkortzaag in de kelder (handig ivm verbouwing om op slechts een punt rotzooi te maken >:) . Invalzaag wordt natuurlijk op locatie gebruikt. In de toekomst de te verbouwen slaapkamer. Kan zijn dat dan de afkortzaag ook even in die ruimte wordt gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door TheKerremenke op 27-04-2026 10:57 . Reden: overbodige info verwijderd ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je voor een afkort zaag gaat neem dan wel een goede met de juiste voor gemaakte hoeken. Ik hè er eentje van dewalt en daar zitten al een aantal
Veel gebruikte verstek hoeken met gaten gemaakt zodat je iedere keer exacte dezelfde 45 graden krijgt. Ook heeft deze een lampje boven het zaagblad waardoor je precies kan zien waar de zaag komt. Door dit soort zaken werkt het voor mij sneller dan een cirkelzaag en malletje. De afkortzaag is vooral handig als je een vloer gaat leggen of plinten moet installeren of iets met balken en planken maakt.

Als je sporadisch klust zou ik voor een cirkelzaag op accu’s gaan welke op een geleide rails past.

• JukeboxBill
BBBrt schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:05:
[...]

Je zou eens naar Einhell kunnen kijken. Kost geen vermogen, je hebt 3 kwaliteitsklassen in accugereedschap met een gedeeld accuplatform. Je kan dus per machine beslissen of je een prof line machine nodig hebt of ook af kan met een simpel dingetje. Accu's passen ook op hun tuinmachines.
Verder hoef je niet alles tegelijk te kopen, dan hakt het er ook niet zo in op je portemonnee.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb voor mijn huidige set een Stanley set gehad (schroefboormachine en slagschroevendraaier) waarna een aantal jaren hobby-matig+ gebruik de koolborstels versleten waren. Dat bleek een "non-servicable" part te zijn. De enige optie is om de complete motors te vervangen á 129 euro per stuk.... :(

Ik ben toen overgestapt op een DeWalt set. Daar was toen een leuke aanbieding van, met een extra accu (3 accu's in totaal dus). Ik ben nu langzaam aan het overstappen naar dat platform, en drie accu's is voor mijn gebruik voldoende. Voor nieuwe extra spullen volstaat dus alleen het kopen van de body. Accu's en lader heb ik immers al, en die fancy koffers gebruik ik toch niet. (en die staan voor een paar euro evt. wel op marktplaats).

Mijn tip: blijf weg bij bouwmarktspul voor dingen die je echt vaak gebruikt, en waar nauwkeurigheid belangrijk is. En vergeet ook marktplaats niet! Er staan bijvoorbeeld genoeg goede afkortzagen op van mensen die hem aangeschaft hebben voor één klus, daar klaar mee zijn en dan staat hij maar in de weg..

Toen ik mijn verdiepte vensterbanken ging maken, heb ik de planken aan elkaar gezet met behulp van een Einhell lamellofrees van een paar tientjes, en dat ging meer dan prima. Zonde om daar dan veel geld aan uit te geven, voor iets wat ik zelden nog ga gebruiken... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

* copykat doet ook een duit in t zakje...

Afkortzaag is voor klein werk top. Je moet er wel mee leren werken en de basis veiligheidsregels ALTIJD hanteren.
YouTube: Why Don't People Know This About Miter Saws Een Dewalt 700 - serie is vaak voor nette prijs te vinden. Nieuw of gebruikt.
Schaduwlijn, juiste handgreep, namelijk vertikaal precies boven t blad. (Torsie is minder) je hebt met compacte glij geleiders. En t hele ding neemt ook niet veel ruimte in. Ok hij is beperkt maar 90% van thuis klusjes kan hij aan. Geen dikke planken en of balken.
Invalzaag vs cirkelzaag.
Invalzaag : minder stof door dichte kap, preciezer af te stellen. Moet altijd op een rails/geleider.( ok sommige doen freehand maar dat zou ik niet aanbevelen.) En prijskwaliteit verhouding is duurder ten opzichte van een cirkelzaag.
Cirkelzaag jack of all trades apparaat.
Je kan er mee met een geleider, lineaal plaatwerk zagen. En balken afkorten , verstekzagen met een jig. Stoffig , zaagsel vliegt alle kanten op. Prijs/kwaliteits verhouding goedkoper dan invalzaag.
Zoals alle jack of alltrades minder precies maar vaak precies genoeg.
Ook hier blijf geconsentreert met je persoonlijke veiligheid. Kickback, jumpen, enz.
Invalzaag : veel huismerken zijn slechter dan de zelfde geprijsde cirkelzaag met lineaalgeleiding van gereedschapmerk.

Schroefmachine, koop iets goeds van een merk. Of de parkside cheap ass, verrassend goed maar je accu's zullen eerder overlijden.
Belangrijkste, chuck grip, balans. Comfort in je hand. Torque limiter fijn afstelling. Alles tussen 45-70Nm is vaak zat.
Als je in een ecosysteem in koopt maakt je eerste schroefmachientje niet zoveel uit. Die word gewoon je bij machientje voor voorboren ( elke keer je boortje wisselen voor schroefbit gaat vervelen.) of lomp werk. Uitlenen.
Schuurmachine gewoon op snoer is goedkoper en je hebt vaak toch een stofzuiger er op.
Accu: schroef boormachine, decoupeerzaag ( als je die wilt hebben.)
Multitool.
Cirkelzaag? ( snoer is prima maar aangezien stof afzuiging ruk is kan je net zogoed op accu nemen.
Invalzaag? Kan op accu snoer is goedkoper.

Vergeet niet een goede set schroevendraaiers en tangen.
Meetlinten van degelijke kwaliteit.
Winkelhaak. Speedsquare.
Beitels, handschaaf.
Soms is handgereedschap van goede kwaliteit fijner dan huismerk electrisch gereedschap. En t gaat je hele leven mee als je er netjes mee omgaat. In tegenstelling tot (accu) electrisch gereedschap

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:27

ChillPascal

In the end...

Ik ben in de markt voor een excentrische schuurmachine en een nieuwe bouwstofzuiger. In de komende periode zal ons huis gebouwd gaan worden, waardoor ik beide apparaten na oplevering goed kan gebruiken. Denk aan o.a.
  • Schuren (binnen)deuren, kozijnen en plinten
  • Schuren afwerking inbouwkasten
  • Schuren gevelbekleding
  • Zelfbouw schuur
Ondanks dat ik ze niet wekelijks zou gebruiken houd ik er wel van om eenmalig goed gereedschap aan te schaffen. Als ik dit topic doorspit lees ik toch veel goede verhalen over Festool. Daarmee is mijn oog komen te vallen op:
  • Festool ETS 125 REQ-Plus
  • Festool CTL MIDI I
Hebben jullie nog tips of alternatieven?

Daarnaast de vraag welke schuurschijven jullie voor een dergelijke excentrische schuurmachine gebruiken? Ik zie dat Festool ook een setje heeft, namelijk SYS-STF D125. Echter gaat deze maar tot Grit 220 en voor het laatste aflakken zou ik toch graag iets fijner willen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Een Mirka weegt minder dan een Festool ETS en zit verder in dezelfde prijsklasse. Afentoe komt het voorheen leuke prijs op Amazon voorbij.

Ik gebruik alleen nog maar gaas om mee te schuren, dat werkt toch fijner icm een stofzuiger.

[ Voor 25% gewijzigd door fenrir op 27-04-2026 19:23 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@ChillPascal ik gebruik festool Granat voor lak/olie en Rubin voor bloot hout . Die laatste gaat minder ver qua korrel, maar Rubin is gewoon tot enorm kleine korrel te krijgen (ik heb 800 denk ik als fijnste, maar het gaat verder).

Net als Mirka een prima optie, bij Mirka moet je wel van die "paddle" houden die je ingedrukt moet houden.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

[Afbeelding]
Volgens mij is het het enkel dat ringetje aan de voorkant dat m vasthoud..

Ik heb er ook mee zitten stoeien omdat mijn bitje niet meer loskwam, kwam uiteindelijk door vuil in het mechanisme. Uiteraard geen foto's gemaakt toen het uit elkaar lag. Die balletjes zijn inderdaad enkel voor het bitje.. Die vallen in de inkeping van het bitje en houden het zo vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhEr2SQ_hvpk3x4wFJsODY3npHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkCeuySHrIWijB9zeN6Ebtfu.jpg?f=fotoalbum_large

• henkie196
  • Niet online
ChillPascal schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:12:
Ik ben in de markt voor een excentrische schuurmachine en een nieuwe bouwstofzuiger. In de komende periode zal ons huis gebouwd gaan worden, waardoor ik beide apparaten na oplevering goed kan gebruiken. Denk aan o.a.
  • Schuren (binnen)deuren, kozijnen en plinten
  • Schuren afwerking inbouwkasten
  • Schuren gevelbekleding
  • Zelfbouw schuur
Ondanks dat ik ze niet wekelijks zou gebruiken houd ik er wel van om eenmalig goed gereedschap aan te schaffen. Als ik dit topic doorspit lees ik toch veel goede verhalen over Festool. Daarmee is mijn oog komen te vallen op:
  • Festool ETS 125 REQ-Plus
  • Festool CTL MIDI I
Hebben jullie nog tips of alternatieven?

Daarnaast de vraag welke schuurschijven jullie voor een dergelijke excentrische schuurmachine gebruiken? Ik zie dat Festool ook een setje heeft, namelijk SYS-STF D125. Echter gaat deze maar tot Grit 220 en voor het laatste aflakken zou ik toch graag iets fijner willen.
Voor het groffere werk zou ik denk ik eerder voor een 150mm excenter gaan. En voor het schuren tussen laklagen gaat een excenter veel te hard, dan zou ik eerder een vlakschuurmachine kiezen, dat is ook meer geschikt om in de hoekjes te komen. Voor de klussen die je beschrijft, ben je dus het beste uit met twee machines, in mijn ervaring.

Qua alternatieven, Mirka en Rupes maken ook goede schuurmachines, goede afzuiging en weinig trillingen. Heb een excenter van Rupes en een vlakschuurmachine van Mirka, zeer tevreden met beide machines. De schuurmachines van Mirka zijn vaak ook laag, dat is meestal niet zo relevant, maar kan soms bepaalde plekken wel bereikbaar maken (was bij onze trap het geval dat de excenter te hoog was (en te veel afnam tussen de laklagen)). Die paddle van de Mirka ervaar ik als makkelijk in gebruik, het is uiteindelijk een palmgrip, dus de paddle ingedrukt houden tijdens gebruik is zeer natuurlijk.

Meer concreet wat voorbeelden:Heb hier de excenters met minder uitslag (2.5 - 3mm) gekozen, maar voor het groffere werk gaat een grotere uitslag (5-8mm) uiteraard wel harder. Of, als het echt hard en kaal moet gaan, zou je aan een Festool Rotex kunnen denken.

Qua schuurpapier (of schuurnetten, met een goede machine en afzuiging werken beide prima) is 220 grit inderdaad nog wat grof voor het lichtere schuurwerk. Voor schuurnetten hoef je alleen de juiste maat te zoeken, voor schuurpapier moet je er op letten dat je het juiste gatenpatroon hebt. Ik heb wel gehoord van schuurpapier dat uit elkaar vliegt op een excenter, dus zou van het goedkope spul vandaan blijven (met schuurpapier / netten van Mirka, Rupes en Finixa heb ik nooit problemen gehad, in ieder geval).

En voor de kozijnen wellicht een schuurblokje of schuurpad, dat is vaak vrij lastig met een schuurmachine te doen (zeker met een excenter).

Ik draag zelf overigens met schuurwerk ook altijd een halfgelaatsmasker met P3 filters. Ondanks dat de afzuiging vrijwel alles afvangt, lijkt het me toch altijd beter voor de longen om net dat beetje extra bescherming te hebben, en zo'n masker en de filters zijn vrij goedkoop, dus dat is geen reden om het te laten.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 28-04-2026 08:15 ]

• MJV
  • Laatst online: 13:15

MJV

@henkie196 is super volledig. Mocht je aan een vlakschuurmachine wat minder geld uit willen geven dan kan ik de Bosch GSS 160 Multi aanraden. Daar zitten meerdere schuurzolen bij en is toch ook zeker een degelijke machine.

Schuurpapier en schuurnetten koop ik bij Ecotools, goede prijs/kwaliteitverhouding.

uitvoering: Bosch GSS 160 Multi

[ Voor 11% gewijzigd door MJV op 28-04-2026 08:19 ]

• henkie196
  • Niet online

Schroefboor
Boorhamer
Decoupeerzaag
Afkortzaag
Cirkelzaag
(Excenter)schuurmachine
.. tips welkom?
Wat verwacht je precies te gaan doen in het nieuwbouwhuis?

Schroefboormachine is altijd goed bruikbaar, 12V is over het algemeen meer dan voldoende voor het meeste schroefwerk. Denk ook aan bithouder en bits (lange bits, lange bithouder). Zo'n Bosch flexiclick met excenter en haakse opzetstukken is ook erg handig. Met goede set steenboren ben je binnenshuis al gauw klaar. Tenzij je betonnen muren of planfonds hebt, dan een (bedrade) boorhamer er nog bij.

Is al genoemd, maar bouwstofzuiger zou op nummer 1 of 2 op de lijst moeten komen te staan, is bij bijna elke klus goed te gebruiken. (en booradapter zodat je ook stofvrij de schilderijen op kunt hangen).

Voor muren schuren / verfen, is een wandschuurmachine (ook wel langnekschuurmachine of plafondschuurmachine) aan te bevelen, bespaart je veel tijd en moeite t.o.v. het met een gewone 150mm excenter te doen. Kitspuit voor de overgangen tussen wand en plafond.

Laminaat of parket vloer leggen kun je een afkortzaag / cirkelzaag (of laminaatknipper voor minder rotzooi) gebruiken, decoupeerzaag voor de hoekjes. Afkort/cirkel/invalzaag voor de plinten. Wil je 1 machine, dan cirkel/invalzaag, met rails. Dat werkt voor (dunne) balkjes en plaatmateriaal, en met rail kun je een rechte snede maken. Kitspuit om de plinten af te werken.

Voor dingen die oscilleren (schuurmachines, maar ook decoupeerzaag), liever wat meer uitgeven, dat maakt veel uit voor het comfort (minder trillingen).

De rest hangt af van de werkzaamheden die je zelf nog voor ogen hebt om in huis te gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 28-04-2026 13:06 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:07:
[...]

Voor het groffere werk zou ik denk ik eerder voor een 150mm excenter gaan. En voor het schuren tussen laklagen gaat een excenter veel te hard, dan zou ik eerder een vlakschuurmachine kiezen, dat is ook meer geschikt om in de hoekjes te komen. Voor de klussen die je beschrijft, ben je dus het beste uit met twee machines, in mijn ervaring.

Qua alternatieven, Mirka en Rupes maken ook goede schuurmachines, goede afzuiging en weinig trillingen. Heb een excenter van Rupes en een vlakschuurmachine van Mirka, zeer tevreden met beide machines. De schuurmachines van Mirka zijn vaak ook laag, dat is meestal niet zo relevant, maar kan soms bepaalde plekken wel bereikbaar maken (was bij onze trap het geval dat de excenter te hoog was (en te veel afnam tussen de laklagen)). Die paddle van de Mirka ervaar ik als makkelijk in gebruik, het is uiteindelijk een palmgrip, dus de paddle ingedrukt houden tijdens gebruik is zeer natuurlijk.

Meer concreet wat voorbeelden:Heb hier de excenters met minder uitslag (2.5 - 3mm) gekozen, maar voor het groffere werk gaat een grotere uitslag (5-8mm) uiteraard wel harder. Of, als het echt hard en kaal moet gaan, zou je aan een Festool Rotex kunnen denken.

Qua schuurpapier (of schuurnetten, met een goede machine en afzuiging werken beide prima) is 220 grit inderdaad nog wat grof voor het lichtere schuurwerk. Voor schuurnetten hoef je alleen de juiste maat te zoeken, voor schuurpapier moet je er op letten dat je het juiste gatenpatroon hebt. Ik heb wel gehoord van schuurpapier dat uit elkaar vliegt op een excenter, dus zou van het goedkope spul vandaan blijven (met schuurpapier / netten van Mirka, Rupes en Finixa heb ik nooit problemen gehad, in ieder geval).

En voor de kozijnen wellicht een schuurblokje of schuurpad, dat is vaak vrij lastig met een schuurmachine te doen (zeker met een excenter).

Ik draag zelf overigens met schuurwerk ook altijd een halfgelaatsmasker met P3 filters. Ondanks dat de afzuiging vrijwel alles afvangt, lijkt het me toch altijd beter voor de longen om net dat beetje extra bescherming te hebben, en zo'n masker en de filters zijn vrij goedkoop, dus dat is geen reden om het te laten.
Goeie post. Paar tips nog ter aanvulling:

- Ik zou als enige machine geen Rotex nemen. Vind hem heel fijn als stuk gereedschap, maar wel naast een vlakschuurmachine en een delta. Punt is wel dat het een dure heftige machine is die graag hard wil gaan, en ook wel een leercurve heeft. Wil je dingen echt netjes afwerken, dan zou ik een vlakschuurmachine nemen.

- Goedkoop schuurpapier: ik ben er geen fan van. Als hobbyist verbruik ik dusdanig weinig dat ik het prima vind om duur te kopen. Bij het wegschuren van osmo en dergelijke zou ik wel goedkoop papier willen, alles loopt daarop vol :X

- Stofzuiger is idd belangrijk, let op dat je hem niet te hard aanzet. Dan zuigt de schuurmachine zich naar het werkstuk toe, dat is niet bevorderlijk voor je schuurresultaat.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

@henkie196 @MJV @Boudewijn Dank voor jullie reacties, erg waardevol.

Zouden jullie voor de voorgestelde werkzaamheden wel een excentrische aanraden of gaat dit te hard en zou een vlakschuurmachine hiervoor volstaan? Een Bosch GSS 160 Multi lijkt mij dan een geschikte kandidaat, waarbij ook nog eens eenvoudig te wisselen is met een delta formaat.

Ik ben gerust bereid om meer geld uit te geven voor bijvoorbeeld een excentrische Rupes, maar dan moet deze wel van meerwaarde zijn voor de benoemde werkzaamheden. Hetzelfde geldt voor een duurdere (kwalitatief betere?) vlakschuurmachine.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou voor alles behalve de gevelbekleding een vlakschuurmachine nemen. Zeker als er nog glas in je kozijnen zit en je ook alle hoekjes mee moet pakken.
Gevelbekleding, tsja dat is dan iets meer werk.

Ik heb zelf een vlakschuur, een driehoek en een rotex. Allemaal Festool. Niet per se omdat ik Mirka of Rupes niet hoef.
De eerste was een vlakschuurmachine voor de kozijnen en wat ander werk. Daarna een rotex gekocht voor grote afname, en vorig jaar toen we de trap gingen renoveren de delta-machine.

[ Voor 44% gewijzigd door Boudewijn op 28-04-2026 17:01 ]

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

@Boudewijn en zou je in dat geval dan een nettere vlakschuurmachine aanraden zoals de RTS400 of de Rupes LE71TE zoals @henkie196 tipte of is de meerwaarde erg beperkt vergeleken met bijvoorbeeld een Bosch GSS 160 Multi en zou dat de betere keus zijn.

Hoewel ik snap dat het voor iedereen anders kan zijn ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:41
ChillPascal schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:57:
@Boudewijn en zou je in dat geval dan een nettere vlakschuurmachine aanraden zoals de RTS400 of de Rupes LE71TE zoals @henkie196 tipte of is de meerwaarde erg beperkt vergeleken met bijvoorbeeld een Bosch GSS 160 Multi en zou dat de betere keus zijn.

Hoewel ik snap dat het voor iedereen anders kan zijn ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Peter millard heeft er ooit een vergelijking van gedaan, heb zelf de Bosch en mist iets efficiëntie in stof afzuig.
https://youtu.be/0dEr44HFXJg?is=ka9eQqNWb3mJV3Sh
Gebruik eigenlijk alleen de delta variant zool ivm weer een reeks extra dozen schuurpapier kopen.
De festool is voor hobbyisten erg duur, de stofzuigers zijn echter ideaal ivm opbergruimte voor de slang en Bluetooth start/stop knop. De kleinste varianten van de 125mm dewalt of Bosch professional zijn veel geprezen excentrische machines.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:35

Als je een vlakschuurmachine wil, goedkoper dan Rupes ; https://www.nonpaintstore...-h000014xy-ovd-kopen.html[list=1]
Hier kun je ook scotch brite van de rol op klemmen voor gevelbekleding te matteren voor spuiten of rollen, verven.
De Hamach heb ik al jaren in gebruik, tot volle tevredenheid.

• BBBrt
henkie196 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:02:
[...]

Wat verwacht je precies te gaan doen in het nieuwbouwhuis?

Schroefboormachine is altijd goed bruikbaar, 12V is over het algemeen meer dan voldoende voor het meeste schroefwerk. Denk ook aan bithouder en bits (lange bits, lange bithouder). Zo'n Bosch flexiclick met excenter en haakse opzetstukken is ook erg handig. Met goede set steenboren ben je binnenshuis al gauw klaar. Tenzij je betonnen muren of planfonds hebt, dan een (bedrade) boorhamer er nog bij.

Is al genoemd, maar bouwstofzuiger zou op nummer 1 of 2 op de lijst moeten komen te staan, is bij bijna elke klus goed te gebruiken. (en booradapter zodat je ook stofvrij de schilderijen op kunt hangen).

Voor muren schuren / verfen, is een wandschuurmachine (ook wel langnekschuurmachine of plafondschuurmachine) aan te bevelen, bespaart je veel tijd en moeite t.o.v. het met een gewone 150mm excenter te doen. Kitspuit voor de overgangen tussen wand en plafond.

Laminaat of parket vloer leggen kun je een afkortzaag / cirkelzaag (of laminaatknipper voor minder rotzooi) gebruiken, decoupeerzaag voor de hoekjes. Afkort/cirkel/invalzaag voor de plinten. Wil je 1 machine, dan cirkel/invalzaag, met rails. Dat werkt voor (dunne) balkjes en plaatmateriaal, en met rail kun je een rechte snede maken. Kitspuit om de plinten af te werken.

Voor dingen die oscilleren (schuurmachines, maar ook decoupeerzaag), liever wat meer uitgeven, dat maakt veel uit voor het comfort (minder trillingen).

De rest hangt af van de werkzaamheden die je zelf nog voor ogen hebt om in huis te gaan doen.
Wat ik met name zelf wil doen is schroeven, boren, zagen en schuren. De nieuwe woning wordt veel prefab beton, dus daarom naast een schroefboormachine ook een boorhamer. Het zagen en schuren zal met name gaan om plaatmateriaal op maat maken (veelal lange rechte snedes, met hier en daar een lastig hoekje) en wat balkenframes van beperkte balkafmetingen (denk aan kasten inbouwen en bedframes, niet aan pergola's en tuinhuizen). Schuren wil ik vooral voor het wat 'vriendelijker' maken van bouwhout. Dus zaagsnedes en ruwe plekken gladmaken en beetje hoeken afronden (noem het vellingkantjes). In de toekomst ook handig om zelf kozijnen op te schuren voor een nieuwe verfbeurt.

Ik heb hier en verder op internet al gelezen over de goede prijskwaliteitverhouding van Parkside Performance, dus heb mijn oog laten vallen op de 20V lijn. Niet alles hóeft draadloos, maar als het er dan toch is.. wel zo handig.
Bij de nieuwe woning zal ik in de toekomst mogelijk ook wat tuingereedschap gaan aanschaffen en dan is het wel makkelijk dat Parkside (niet Performance dan, maar soit) ook bijvoorbeeld een bladblazer en heggenschaar in de 20V-lijn heeft.

Waar ik nu op uitkom, op basis van de tips hier:

Schroefboormachine 20V
Boorhamer 20V (3J)
Decoupeerzaag 20V
Cirkelzaag 20V en daar een goede geleider bij zoeken (en eventueel een jig maken om het te gebruiken als afkortzaag)
Vlakschuurmachine 20V (met rechthoekige en delta-kop)
Werktafel
Speed square

Ik denk dat ik daar een heel eind mee ga komen. Of mis ik dan iets essentieels?

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mocht je een boorhamer met draad willen kopen, ik heb vandaag met laagste prijs garantie de Bosch GBH 28-2 F bij de Hornbach opgehaald voor € 203,-

Had 12 jaar lang de oudere GBH 28-2, maar die heeft het na 4 huizen verbouwen en dus vele uren draaien gisteren opgegeven.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• henkie196
  • Niet online

Geen persoonlijke ervaringen met de Bosch, maar heb hier in het topic wel eens gelezen dat mensen het verschil in trillingen tussen de Bosch en een Festool toch duidelijk merkbaar vonden. Is een comfort ding, maar ook beperkend voor hoe lang je door kunt gaan met schuren. Voor een paar paneeltjes van een kast is het geen probleem, maar grote oppervlakken waar langer mee bezig bent, ga je het verschil waarschijnlijk wel merken. De Rupes heb ik wel uren achtereen kunnen gebruiken zonder problemen, voor wat het waard is.
BBBrt schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:30:
Bouwstofzuiger ;) Tenzij je van plan bent om altijd in de tuin te zagen en schuren.

Buiten dat, als het hoofdzakelijk gaat om meubelbouw, zou ik aanbevelen om wat meer te investeren in de cirkel / invalzaag. Met tijd en ervaring kun je met goedkopere apparatuur ook net zo mooi spul maken, maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je iets in huis haalt dat makkelijk af te stellen is en nauwkeurig is (en blijft). Voor langere stukken op maat zagen is het aan te bevelen om koppelbare rails te halen, en iets dat je vast kunt klemmen.

Voor kanten af te werken, zeker als het een beetje mooi eruit moet zien voor een kast of een bed, is een kantenfrees (met ~1.6mm afrondfreesje) aan te bevelen, dat is veel consistenter en ziet er gewoon mooier uit. Schuurmachine is dan vooral voor glad maken van het oppervlak (als het echt ruw is, werkt een bovenfrees beter) en tussen de verflagen door.

Denk eventueel ook aan handgereedschap, setje ring/steeksleutels, schroevendraaiers, zijkniptang en combinatie- of punt- of radiotang. Een zachte hamer om bv. pluggen in de muur te tikken zonder het stucwerk te beschadigen. Misschien niet direct nodig, maar altijd handig in en om het huis.

• trabant
BBBrt schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:30:
...
Bij de nieuwe woning zal ik in de toekomst mogelijk ook wat tuingereedschap gaan aanschaffen en dan is het wel makkelijk dat Parkside (niet Performance dan, maar soit) ook bijvoorbeeld een bladblazer en heggenschaar in de 20V-lijn heeft.

Waar ik nu op uitkom, op basis van de tips hier:

Schroefboormachine 20V
Boorhamer 20V (3J)
Decoupeerzaag 20V
Cirkelzaag 20V en daar een goede geleider bij zoeken (en eventueel een jig maken om het te gebruiken als afkortzaag)
Vlakschuurmachine 20V (met rechthoekige en delta-kop)
Werktafel
Speed square

Vervang die bladblazer door een (nat/droog) bouwstofzuiger en een hark. Tenzij het zo'n steriele kattenbakwoestenij moet worden (Maar waarom heb je dan een tuin?), hebben afgevallen bladeren een nut, alleen niet direct voor mensen.
Staar je ook niet blind op één accubiotoop.
Een lichte 12V schroefboormachine voor naast de hoofdboormachine (een met bitje, een met boortje) werkt wel zo lekker en als je boven het hoofd moet werken ga je hem helemaal prijzen.
Bitjes: Wera
Boortjes: Alpen (Hornbach), Heller, Rotec, Dormer (voor staal)
Boudewijn schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:31:
...
In de ts staan wel wat borenmerken meen ik, heller alpen izar famag rotec zijn dan de namen die in mij opkomen. Zelfde prijs als bosch pro maar minimaal even goed, en stukken beter dan piranha enzo ( :X ) .

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:48:
[...]

Geen persoonlijke ervaringen met de Bosch, maar heb hier in het topic wel eens gelezen dat mensen het verschil in trillingen tussen de Bosch en een Festool toch duidelijk merkbaar vonden. Is een comfort ding, maar ook beperkend voor hoe lang je door kunt gaan met schuren. Voor een paar paneeltjes van een kast is het geen probleem, maar grote oppervlakken waar langer mee bezig bent, ga je het verschil waarschijnlijk wel merken. De Rupes heb ik wel uren achtereen kunnen gebruiken zonder problemen, voor wat het waard is.

[...]

Bouwstofzuiger ;) Tenzij je van plan bent om altijd in de tuin te zagen en schuren.
Ook dan is een stofzuiger fijn.
1 je moet dan altijd wind hebben én boven de wind staan. ( iemand onder de wind heeft dan wel last van jou.)
2 scheelt een hoop rommel in je tuin.

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:30:
Ook dan is een stofzuiger fijn.
1 je moet dan altijd wind hebben én boven de wind staan. ( iemand onder de wind heeft dan wel last van jou.)
2 scheelt een hoop rommel in je tuin.
Zonder meer. Heb ook specifiek een afzuigkap voor de slijptol gehaald omdat dat zo'n enorme bende gaf bij doorslijpen van de stenen voor de oprit. Ook bij de decoupeerzaag zet ik de stofzuiger erop, is niet super effectief, maar houdt in ieder geval de aftekenlijn zichtbaar tijdens het zagen.

• trabant
henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:39:
[...]
... zo'n enorme bende ... bij doorslijpen van de stenen voor de oprit. ...
Bij die laatste leistenen tegeltjes (25x25) onder de veranda op maat zagen hebben we het met PBM, een plantenspuit en niet te snel willen zijn prima gered. Maar inderdaad: voor je begint een natte vinger in de lucht. En desnoods een paar dagen wachten tot de wind draait of gaat liggen.

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:28:
Bij die laatste leistenen tegeltjes (25x25) onder de veranda op maat zagen hebben we het met PBM, een plantenspuit en niet te snel willen zijn prima gered. Maar inderdaad: voor je begint een natte vinger in de lucht. En desnoods een paar dagen wachten tot de wind draait of gaat liggen.
En dan nog, dan waait het bij de buren in de tuin. En je zit ondanks dat toch zelf nog onder een dikke laag stof. Met stofzuiger eraan blijven de kleren en de tuin (en de tuin van de buren) redelijk stofvrij, maar ik zet nog steeds een volgelaatsmasker op als ik met de slijptol aan de gang ga.

• trabant
henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:44:
[...]

En dan nog, dan waait het bij de buren in de tuin. ...
O, die barbecueën terug. :+ We hebben gelukkig ook veel begroeiing die al wat voorfiltert.
Zonder gekheid, Stof is idd niet te vermijden, maar niet meteen te diep willen en voor elke zaagsnede de gleuf royaal natspuiten helpt al een boel. Net als tijdens het zagen een stofzuigermond erbij houden. Het helpt dan enorm als degene die zaagt vooraf uitlegt hoe hij/zij het gaat doen, zodat je elkaar niet in de weg zit en de klus zonder ongelukken en in harmonie afrondt.
Alternatief is doodleuk je huwelijk even testen...

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:37:
O, die barbecueën terug. :+ We hebben gelukkig ook veel begroeiing die al wat voorfiltert.
Zonder gekheid, Stof is idd niet te vermijden, maar niet meteen te diep willen en voor elke zaagsnede de gleuf royaal natspuiten helpt al een boel. Net als tijdens het zagen een stofzuigermond erbij houden. Het helpt dan enorm als degene die zaagt vooraf uitlegt hoe hij/zij het gaat doen, zodat je elkaar niet in de weg zit en de klus zonder ongelukken en in harmonie afrondt.
Alternatief is doodleuk je huwelijk even testen...
Met stofzuiger eraan (en stofkap), wil je juist wel in 1x er doorheen, anders krijg je ruimte tussen waar je afzuiging aansluit op de tegel en waar de schijf het materiaal verlaat, en dat stof wordt met aanzienlijke kracht weggeslingerd. Tuinslang erop zal vast ook goed helpen, maar ik heb maar 2 handen en met jonge kinderen is er meestal geen tweede paar handen beschikbaar ;)

Ter illustratie:
slijptol met afzuiging

[ Voor 16% gewijzigd door henkie196 op 29-04-2026 14:52 ]

• trabant
Geen situatie is hetzelfde. En net zoals je bij een nieuwe computer meteen een externe back-updisk (en bij een Apple ook nog een dockingstation) erbij moet begroten, geldt dat eigenlijk ook voor bepaalde klus-accessoires, anders komt het er nooit van. Mijn flex is ooit gekocht voor metaalbewerking, en toen moesten er op een dag tegels in tweeën. Die schijf daarvoor was al duur genoeg, en zo'n Airduster had de bouwmarkt niet.

Overigens @BBBrt , een end terug in dit draadje hebben ze het over de Starmix Bohrfixx. Koop die er meteen bij, je snapt wel waarom.

• JukeboxBill
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:48:
. . .

Overigens @BBBrt , een end terug in dit draadje hebben ze het over de Starmix Bohrfixx. Koop die er meteen bij, je snapt wel waarom.
Die van Starmix is wel reteduur. Ik heb voor zoiets ca. €20 betaald. Heb er ook eentje voor gatenzagen tot 80 mm, ook voor ongeveer die prijs.
Rectificatie, er zijn verschillende modellen. De eerste zoekresultaten geven de 60 plus voor grote gaten. Ik heb een BF12 voor max. 12 mm.
Is trouwens van Festool, wie heeft wie geimmiteerd?

[ Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 29-04-2026 16:13 ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:06:
[...]

Die van Starmix is wel reteduur. Ik heb voor zoiets ca. €20 betaald. Heb er ook eentje voor gatenzagen tot 80 mm, ook voor ongeveer die prijs.
De Starmix van 23 euro is veels te duur, dus je kan er beter eentje van 20 euro kopen? :?

• JukeboxBill
dragonhaertt schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:12:
[...]

De Starmix van 23 euro is veels te duur, dus je kan er beter eentje van 20 euro kopen? :?
Als het om grote gaten is, dan wel.

• JukeboxBill
Voor iedereen die graag een emmer gebruikt om gereedschap te vervoeren.
Kwam deze op Youtube tegen, een bucket organizer
Nog niet in NL verkrijgbaar, maar Makita heeft er ook eentje

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:03:
Dat gaat wel een beetje in tegen het principe van een emmer als gereedschapsorganisatie. Wat is de lol aan een emmer als je meteen alles kan vinden? :P :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:06:
[...]

Rectificatie, er zijn verschillende modellen. De eerste zoekresultaten geven de 60 plus voor grote gaten. Ik heb een BF12 voor max. 12 mm.
Is trouwens van Festool, wie heeft wie geimmiteerd?
Die van Festool heb ik, komt denk ik gewoon bij starmix vandaan. Exact hetzelfde ding ;)

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:22
Momenteel heb ik elektrisch gereedschap van verschillende merken. Denk aan Bosch, einhell, parkside, metabo, maar ook dingen van de action.
Nu heb ik sinds een paar maanden een eigen woning en merk met het klussen en onderhoudt dat dit toch minder prettig is. Ten eerste omdat verschillende accu's niet uitwisselbaar zijn, en ten tweede omdat sommige zaken gewoon goedkope rommel is.

Nu ben ik aan het kijken om over te gaan naar 1 specifiek merk. Wat raden jullie dan aan? Alles fatsoenlijk kopen van bijvoorbeel Makita? of kan ik beter gewoon voor Einhell gaan?

• MJV
  • Laatst online: 13:15

MJV

henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:50:
[...]

Met stofzuiger eraan (en stofkap), wil je juist wel in 1x er doorheen, anders krijg je ruimte tussen waar je afzuiging aansluit op de tegel en waar de schijf het materiaal verlaat, en dat stof wordt met aanzienlijke kracht weggeslingerd. Tuinslang erop zal vast ook goed helpen, maar ik heb maar 2 handen en met jonge kinderen is er meestal geen tweede paar handen beschikbaar ;)

Ter illustratie:
[Afbeelding: slijptol met afzuiging]
Ik heb ook voor mijn Bosch haakse slijpertje ooit deze gekocht (ook op aanraden van iemand hier) en dat is i.c.m. stofzuiger echt fijn werken.
Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/thumbs_340/Bosch/Bosch_Afzuigkap_115_125_PWS_2.605.510.292.jpg

Voor de 230mm Makita heb ik ook een beschermkap gekocht waar een stofzuiger op kan; hoewel ik die primair had gekocht voor de veiligheid, is het voor minder stof ook een fijn ding.

• No Hands
  • Nu online
Psvrandy schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:32:
Momenteel heb ik elektrisch gereedschap van verschillende merken. Denk aan Bosch, einhell, parkside, metabo, maar ook dingen van de action.
Nu heb ik sinds een paar maanden een eigen woning en merk met het klussen en onderhoudt dat dit toch minder prettig is. Ten eerste omdat verschillende accu's niet uitwisselbaar zijn, en ten tweede omdat sommige zaken gewoon goedkope rommel is.

Nu ben ik aan het kijken om over te gaan naar 1 specifiek merk. Wat raden jullie dan aan? Alles fatsoenlijk kopen van bijvoorbeel Makita? of kan ik beter gewoon voor Einhell gaan?
We raden allemaal aan dat je de zoekfunctie gebruikt. deze keus wordt ongeveer twee keer in de maand in dit topic besproken. bedenk wat je wilt, gooi de rest op marktplaats en koop iets wat je echt nodig hebt en niet op voorhand allerlei dingen die je denkt nodig te hebben. schroefboor machine, slagschroevendraaier, handcirkelzaag, schuurmachine en een multitool. dan kun je het meeste wel fixen.

• twain4me

twain4me

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:03:
Ik heb een makita versie al jaren en als ik eerlijk ben.. gebruik ik hem nooit. hij lijkt ook niet geweldig goed gemaakt te zijn voor "nederlandse" emmers.

• trabant
henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:46:
[...]

Dat gaat wel een beetje in tegen het principe van een emmer als gereedschapsorganisatie. Wat is de lol aan een emmer als je meteen alles kan vinden? :P :+
Juist in een gewone emmer kun je iets nog snel vinden omdat er maar één plek is waar je kunt zoeken. Die Makita doet me denken aan dat tassenmerk waarvan ik de naam heb verdrongen en waar de vrouw mee wegloopt en dat mij nachtmerries bezorgt omdat het vakjes in vakjes in vakjes heeft. Als je daar iets te gedachteloos een pen of pasje in stopt is het nog maar de vraag of je überhaupt het vakje nog terug kunt vinden, laat staan datgene dat je zoekt.
En intussen groeit de rij wachtenden achter je (of wordt het materiaal waarmee je werkt hard)...

• JukeboxBill
Ik zie het nut van die emmertas ook niet direct. In de film werd het gebracht als een novelty en leek me wel aardig om hier te vermelden, maar bestaat dus al langer.
Gebruik ook wel eens een emmer als gereedschapstas, maar dan meestal bij metsel- of voegwerk. Kan je ook daarna de emmer gebruiken om de boel schoon te maken.
Of als ik op een steiger moet werken. Emmer hijst makkelijk omhoog en kan je ook gebruiken om na de klus afval en gereedschap in een keer naar beneden te laten. Hou ik de handen vrij om te klimmen.

• trabant
Bouwvakkers doen niet anders met emmers. Al dan niet genest. Ik heb er ook wel eens boodschappen mee gedaan, als ik al bij de fiets stond en de gewone tas vergeten was. Werd op de markt altijd met een lach ontvangen.
En ik heb het hier al eens eerder opgemerkt: als iedereen een emmer had, dan hadden we wereldvrede.
spoiler:
genoeg geëmmerd 8)

• miicker
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:31:

- De prijs;

Even terugkomend hierop. Hij is inmiddels binnen. Eerste indruk is zeer positief. Niet extreem luid. Nu is het mijn eerste bouwstofzuiger, dus heb niet iets waar ik het mee kan vergelijken. Iets luider dan de normale Dyson V11, maar ik had hem veel luider verwacht. Verder echt een behoorlijke zuigkracht. Alleen gebruikt bij wat schuurwerkzaamheden aan het stucwerk, dus kon gelijk veel fijnstof opzuigen, dat ging perfect (wel de vlieszak klasse H gebruikt).

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Retrospect schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
[...]

Gefeliciteerd, prachtig ding.
Maar heb je nu de eer hier de eerste te zijn die een Bosch Expert powertool heeft?
Was er een beetje makkelijk aan te komen? Had begrepen dat het enkel kon als bedrijf.
Ik heb een aantal Expert tools via Duitse webshops gekocht, gaat prima. In Nederland is het letterlijk nergens te krijgen, bij de klantenservice weten ze zelf niet eens wie nou een Expert dealer is in Nederland, krijg je onsamenhangende antwoorden.

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:26:
Juist in een gewone emmer kun je iets nog snel vinden omdat er maar één plek is waar je kunt zoeken.
Ik denk dat quantum mechanica verbiedt dat je de goede sleutelmaat kan vinden, als je meer dan een sleutelmaat in de emmer hebt zitten. Of misschien was het de entropie die er voor zorgt dat de juiste maat altijd de laatste is die je vast hebt? Volgens mij was het zoiets. :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:32:
[...]

Ik denk dat quantum mechanica verbiedt dat je de goede sleutelmaat kan vinden, als je meer dan een sleutelmaat in de emmer hebt zitten. Of misschien was het de entropie die er voor zorgt dat de juiste maat altijd de laatste is die je vast hebt? Volgens mij was het zoiets. :+
In een lade heb je de shifting formule. Elke opening verandert de ligplaats van het losse gereedschap. Dus kan je iets niet vinden? Lade dicht gooien en weer open trekken...

Bij de emmer is dat omkeren en weer vullen...
:+

Pagina: 1 ... 282 ... 285 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).