De festool en multitool zijn allebei ~25mm inwendig, dus dat wil niet "op" elkaar. De kleine slang past net niet in de mof van de komschijf-kap. Waarschijnlijk past de D36 er wel exact overheen (aanname). Maar dat lost dus het probleem van de multitool nog niet op.henkie196 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:46:
[...]
De maten komen volgens mij overeen met een gewone aansluit mof van Festool (~25mm aansluiting in de mof, ~36mm gaat over de mof).
Om mezelf maar even te quoten: 3D printen is natuurlijk ook een optie (en meer Tweakers-verantwoordhenkie196 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:46:
[...]
De maten komen volgens mij overeen met een gewone aansluit mof van Festool (~25mm aansluiting in de mof, ~36mm gaat over de mof).
Had iemand al door dat Mtools failliet is gegaan vorig jaar? Wel jammer, want ik kocht altijd mijn Makita spullen bij Gereedschap.nl, hun webwinkel.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
is dat anders dan mtools.nl?
edit: zijn dit niet 2 verchillende bedrijven? blijkbaar 2 verschillende kvk nummers maar wel op hetzelfde adres. Lijken indd allebei failliet.
edit: zijn dit niet 2 verchillende bedrijven? blijkbaar 2 verschillende kvk nummers maar wel op hetzelfde adres. Lijken indd allebei failliet.
[ Voor 86% gewijzigd door sjorsjes op 16-04-2026 16:00 ]
Recent heeft de hele (resterende) voorraad op de veilingsite auctivo.nl gestaan, later nog een 2e geweest.ocf81 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:38:
Had iemand al door dat Mtools failliet is gegaan vorig jaar? Wel jammer, want ik kocht altijd mijn Makita spullen bij Gereedschap.nl, hun webwinkel.
Stofafzuiging: de ergernis van elke DHZ'er, allemaal verschillende maten en zelfs binnen hetzelfde merk is men niet in staat om dezelfde diameters aan te houden. Waarschijnlijk ook iets van een lock-in situatie.
@pekelveld Makita heeft ook diverse adapters. Kan je daar niet iets bruikbaars vinden?
@pekelveld Makita heeft ook diverse adapters. Kan je daar niet iets bruikbaars vinden?
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Eén ddf083 is geen slagschroevendraaier, maar een lichte schroefmachine. Perfect om veel te schroeven icm een 2AH accu.qwasd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:37:
Ik zit te twijfelen tussen een Makita DDF083 en een DDF484. Gebruik is voor af en toe wat werk buitenhuis en binnen. Ik heb ook nog geen slagschroevendraaier dus misschien toch daarmee beginnen?
Ik gebruik deze samen met een schroefboormachine zoals een 487/484. Eén om te boren, de ander om te schroeven zodat ik niet steeds bitje en boortje hoef te wisselen.
Verder: slagschroevendraaier = gehoorbescherming. Wat een herrie maakt zo’n ding!
[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 16-04-2026 17:58 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Jaren terug een HBM Tornador met opzetstuk voor een natzuiger erbij gekocht. Om begrijpelijke redenen niet meer in assortiment, want dat zeepvaatje, luchtslang en stofzuigerslang wilden allemaal een andere kant op. Je kunt immers net zo goed na de tornador de natzuiger erover laten gaan. Maar er zat wel een tussenstukje bij dat in het midden dikker is dan aan de uiteinden en dat gebruik ik nu om in de werkplaats een oud Nilfiskmondstuk op de buizen van de oude bouwstofzuiger te kunnen zetten. Niet dat het de hele tijd goed blijft zitten, maar het is voor mijn prutshol werkbaar genoeg.JukeboxBill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:29:
Stofafzuiging: de ergernis van elke DHZ'er, allemaal verschillende maten en zelfs binnen hetzelfde merk is men niet in staat om dezelfde diameters aan te houden. ...
KPN is een drieletterwoord
Ik red mij ook wel met het nodige geknutsel, want 30 a 40 jaar geleden was er niet veel bijzonders op dat gebied, dus ik ben wel wat gewend.trabant schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:11:
[...]
Jaren terug een HBM Tornador met opzetstuk voor een natzuiger erbij gekocht. Om begrijpelijke redenen niet meer in assortiment, want dat zeepvaatje, luchtslang en stofzuigerslang wilden allemaal een andere kant op. Je kunt immers net zo goed na de tornador de natzuiger erover laten gaan. Maar er zat wel een tussenstukje bij dat in het midden dikker is dan aan de uiteinden en dat gebruik ik nu om in de werkplaats een oud Nilfiskmondstuk op de buizen van de oude bouwstofzuiger te kunnen zetten. Niet dat het de hele tijd goed blijft zitten, maar het is voor mijn prutshol werkbaar genoeg.
Ik heb diverse slangen en verloopjes met elk hun eigen toepassingen. 't Is alleen soms lastig om te onthouden wat waarvoor bedoeld is.
Maar je zou heden ten dage toch wel mogen verwachten dat er iets van standaardisatie zou zijn.
Lang leve 3D printers, heb inmiddels aardig wat adapters geprint.JukeboxBill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:29:
Stofafzuiging: de ergernis van elke DHZ'er, allemaal verschillende maten en zelfs binnen hetzelfde merk is men niet in staat om dezelfde diameters aan te houden. Waarschijnlijk ook iets van een lock-in situatie.
De meeste gewoon zelf getekend maar laatst ook van deze gebruik gemaakt, werkte ook prima.
https://www.printables.co...nnector-with-magnetic-con
[ Voor 16% gewijzigd door Robertdj op 16-04-2026 19:29 ]
Is er hier iemand toevallig ervaring met een Bosch GO 3 of iets vergelijkbaars?
Ik zoek eigelijk iets simpels, niet te duur, voor er bij. Ik doe met regelmaat wat schroef werk en ben liever lui dan moe.
Ik zoek eigelijk iets simpels, niet te duur, voor er bij. Ik doe met regelmaat wat schroef werk en ben liever lui dan moe.
Ik zag inderdaad nadat ik gepost had dat de multitool 25mm inwendig, niet uitwendig was, my bad. Daar zou je wellicht zo'n generieke traps verloop mof voor kunnen proberen, of anders kijken of Makita niet een geschikt verloop of mof heeft.pekelveld schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:11:
De festool en multitool zijn allebei ~25mm inwendig, dus dat wil niet "op" elkaar. De kleine slang past net niet in de mof van de komschijf-kap. Waarschijnlijk past de D36 er wel exact overheen (aanname). Maar dat lost dus het probleem van de multitool nog niet op.
Voor de komschijf, ik zou hebben verwacht dat de Festool mof daar wel in zou passen, en ik verwacht dat mijn mof (van Starmix) wel zou passen, want die loopt wat taps toe (van 32 naar 36mm, ongeveer).
Makita lijkt er in het bijzonder vrij slecht in te zijn om de aansluitingen voor afzuiging consistent te houden. Er zijn wel merken die er beter mee omgaan, zeker de wat kleinere merken.JukeboxBill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:29:
Ik heb inmiddels de DDF484 gekocht. Misschien later eens kijken naar wat erbij / iets compacter/lichter.fenrir schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:56:
[...]
Eén ddf083 is geen slagschroevendraaier, maar een lichte schroefmachine. Perfect om veel te schroeven icm een 2AH accu.
Ik gebruik deze samen met een schroefboormachine zoals een 487/484. Eén om te boren, de ander om te schroeven zodat ik niet steeds bitje en boortje hoef te wisselen.
Verder: slagschroevendraaier = gehoorbescherming. Wat een herrie maakt zo’n ding!
Jazeker! Leuk ding. Ligt hier nu jaartje op de werkbank en pak em geregeld voor wat schroefwerk. Het is wel voor t fijnere werk. Maarrr er zit toch wel kracht in. Mezelf cadeau gedaan omdat ik.mezelf heel leuk vond. En je kunt zonder. Maar wat je zegt... Tis sneller dan met een schroevendraaier hannesse.Toppe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
Hoe gevoelig is het ‘drukken om te schroeven’? De reviews online zijn wisselend, heb geen zin om ergens doorheen te moeten drukken 😂Blomminator schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:07:
[...]
Jazeker! Leuk ding. Ligt hier nu jaartje op de werkbank en pak em geregeld voor wat schroefwerk. Het is wel voor t fijnere werk. Maarrr er zit toch wel kracht in. Mezelf cadeau gedaan omdat ik.mezelf heel leuk vond. En je kunt zonder. Maar wat je zegt... Tis sneller dan met een schroevendraaier hannesse.
Hoe hard je moet drukken hangt vooral af van het soort en de kwaliteit van de schroeven, vandaar de wisselende meningen.Toppe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:13:
[...]
Hoe gevoelig is het ‘drukken om te schroeven’? De reviews online zijn wisselend, heb geen zin om ergens doorheen te moeten drukken 😂
En uiteraard het materiaal waar je in schroeft.
[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 16-04-2026 21:37 ]
Ik heb hem, vreselijk onding. Ligt binnen handbereik maar wordt amper gebruikt.Toppe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
Het is volgas of niks. En volgas is voor klein werk veel te snel.
Daarnaast moet je ook echt drukken op de schroef, en kan je niet gewoon op een knop drukken om te draaien.
Pak dan liever een GSR 12V-…
Als het nog compacter moet een bosch groen ixo ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 16-04-2026 22:05 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
@JukeboxBill De truuk uit de video werkte gelukkig! Was blijkbaar toch iets met de air lock, wat dat ook mag zijnVliegvlug schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:43:
[...]
Ik heb mijn eerdere post net aangepast, in de video die ik vond hadden ze het daar ook over. 10 minuten water door de machine heen laten lopen zou dat moeten oplossen dus dat ga ik eerst proberen voordat ik mijn hogedrukreiniger uit elkaar ga halen. Hopelijk werkt dat!
Dat was dus gelukkig niet nodig!elektriekert schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:37:
[...]
Stap na het open schroeven van de kap is met de achterkant van een redelijk grote schroevendraaier (zware greep) ff wat motiverende tikken te geven op de plek waar de sensor/klep zou zitten
Hoewel ik toen ik de tuinslag even had losgemaakt om de hogedrukreiniger te verplaatsen en hem toen weer aansloot het ding weer niet aan wilde. Maar een paar seconden water er doorheen hielp gelukkig wel.
Wel vreemd dat dit vroeger nooit een probleem was, misschien toch een indicatie dat er iets stuk aan het gaan is. Zal dan wel die sensor of drukklep zijn dus misschien ontkom ik er uiteindelijk toch niet aan ‘m open te maken. Hopelijk zijn een paar tikken dan afdoende!
Vollgass heb je gelijk in, doseren is er niet. Maar je kunt toch op de 'aan' drukken voor gasgeven? Ipv duwen? Dat ben ik met je eens.. maar ik gebruik het aan-knopje voor t subtiele begin.. en als je eenmaal recht/goed erin/erop zit.. dan duwen! En dan keihard gas geven! (Ja. Nog steeds over boutje vastzetten, maar deze techniek kan overal toegepast worden)Illusion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:05:
[...]
Ik heb hem, vreselijk onding. Ligt binnen handbereik maar wordt amper gebruikt.
Daarnaast moet je ook echt drukken op de schroef, en kan je niet gewoon op een knop drukken om te draaien.
Pak dan liever een GSR 12V-…
Als het nog compacter moet een bosch groen ixo ofzo.
En dat is voor erin. Eruit. .. ja boeie.. gas! Moest laatst 16 moertjes lossen.. even dopje 10 erop.. en dat ging voorspoedig. Dat was een afdekplaatje op de achterkant van de koelkast. Zat niet loeistrak, gaat niet stuk... relatief kleine werkruimte. Ik vind t dan een geinig apparaat.
Het idee van dit soort apparaten, net als elektrische ratels, is dat je handmatig het laatste stukje de boel vast of los draait maar de motor gebruikt voor 95% van de tijd waar de bout/moer nog geen weerstand heeft.
Ik gebruik de makitaversie elke dag.
Makita DF012DSEDF010D
2 snelheden 10 21! torque standen. Plusboorstand.
Lange philips bit.
Standje 2 ( snel) en T3 voor kunststof. Parkers
Kleine parker doe ik met de hand.
Metaal standje 4 of 5.
Aan uit electronische torque.
Knik greep werkt top.
Af en toe recht zodat ik met losjes vast houden de torque limiter help, machine draait om zn as als schroefje locked en trek zich onder de trigger vandaan.
Top ding , de knik houd lekker vast, links handig te gebruiken
Makita DF012DSEDF010D
2 snelheden 10 21! torque standen. Plusboorstand.
Lange philips bit.
Metaal standje 4 of 5.
Knik greep werkt top.
Af en toe recht zodat ik met losjes vast houden de torque limiter help, machine draait om zn as als schroefje locked en trek zich onder de trigger vandaan.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 17-04-2026 09:30 . Reden: Ding even in mn handen gepakt ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb wel ervaring met dergelijke apparaten, een voorganger van deze, maar vind het echt niet fijn werken vanwege het moeten drukken op de schroef om ‘m aan te zetten en dat het dan gelijk vol gas gaat.Toppe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
Die Go 3 heeft wel een knop bovenop dus hopelijk zou je daarmee wel kunnen starten zonder te hoeven drukken, zou het misschien bruikbaar maken maar alsnog zou ik eerder een Bosch GSR 12V pakken of anders een Ixo. Zoals @Illusion al zei.
Ik heb ze beiden en pak eigenlijk altijd de GSR 12V!
Heerlijke dingen zijn dat, heb er twee, de FlexiClick en de hex versie, en pak die 9 van de 10 keer terwijl ik ook nog een Makita DDF484 en een DHP480 heb liggen.
Ik zou die niet de ‘Makita versie van de Bosch Go 3’ noemen, die DF012DSE heeft een adviesprijs van €211,75 waar dat voor de Bosch €98 is.copykat schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:34:
Ik gebruik de makitaversie elke dag.
Makita DF012DSE
Nu kan je die wel voor €150 vinden als je je best doet maar is alsnog ruim het dubbele van een Go 3 á €70
Bovendien heeft die Makita veel meer opties wat hem waarschijnlijk wel goed bruikbaar maakt, je noemt ze zelf al hieronder
2 snelheden 10 torque standen.
Lange philips bit.
Metaal standje 4 of 5.
Knik greep werkt top.
Dat herken ik niet. Eruit is een rondje extra niet erg. Erin werkt het goed met de ontkoppeling op z'n één na laagste stand. Dan heb ik het over PH1 schroefjes in plastic (bijv. kleinere schroefjes van de robotstofzuiger). Nog kleiner doe ik liever met de hand.Illusion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:05:
Ah, dat verklaart veel over je indruk! Die knop is er zeker wel en vind ik voor klein werk ook erg wenselijk en prettig. @ToppeDaarnaast moet je ook echt drukken op de schroef, en kan je niet gewoon op een knop drukken om te draaien.
Het indrukken heb ik nog niet veel gebruikt; voor de maat schroeven waar het handig wordt, pak ik doorgaans een groter apparaat. (Meestal de 12V slagschroevendraaier tegenwoordig; die pakt toch wel erg makkelijk zonder wegglijden de schroeven en doseert ook fijn. En dat ik bij wat rustig werk meteen gek zou worden van de herrie herken ik niet. (Modelspecifiek?))
@Vliegvlug ik heb mn post iets aangepast maar ja 165euro minimaal.
Koffertje lader 2 accus7.2v 1Ah.
Ledje ook handig.
Rechtshandig met duim bedienen links handig 1 ste kootje wijsvinger..
:strip_exif()/f/image/GQC6tacpmGpA2HZXEGDSEvHA.jpg?f=fotoalbum_large)
Koffertje lader 2 accus7.2v 1Ah.
Ledje ook handig.
Rechtshandig met duim bedienen links handig 1 ste kootje wijsvinger..
:strip_exif()/f/image/GQC6tacpmGpA2HZXEGDSEvHA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door copykat op 17-04-2026 09:38 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
De foto's van @copykat laten me denken aan nog een belangrijk verschil:
Op (nauwelijks meer dan) de maat die hij toont heb ik zo'n Bosch 12V slagschoevendraaier. Voor werk waar de pistoolgreep het handigst is, heeft die al snel de voorkeur. (Kan ook een gewone schroeftol zijn, zou de slag storen, maar dat heb ik zo niet voor de geest.)
Voor fijner werk, zoals zittend aan tafel met een robozuiger erop, pak ik de Go 3.
Van welhaast evenveel belang als hoe fijn het werk is, is hierbij m.i. of de schroef in het verlengde van je arm beweegt (zoals de muur in), of haaks erop (omlaag in een werkstuk op tafel).
Op (nauwelijks meer dan) de maat die hij toont heb ik zo'n Bosch 12V slagschoevendraaier. Voor werk waar de pistoolgreep het handigst is, heeft die al snel de voorkeur. (Kan ook een gewone schroeftol zijn, zou de slag storen, maar dat heb ik zo niet voor de geest.)
Voor fijner werk, zoals zittend aan tafel met een robozuiger erop, pak ik de Go 3.
Van welhaast evenveel belang als hoe fijn het werk is, is hierbij m.i. of de schroef in het verlengde van je arm beweegt (zoals de muur in), of haaks erop (omlaag in een werkstuk op tafel).
Bij dit model is de torque instelling belangrijk. Wij werken met m4 en m3 voornamelijk in voorgetapte plaatwerk. Dus iets teveel torque en je schroefdraad is dol. De lage standen zijn redelijk tot goed in hun stabiliteit. Zelden een oeps moment. Meestal omdat t draad eerder verkloot is met scheef indraaien. Of niet een spoed zoeken voor aanzetten.
Ik heb een Ixo, dat ding is leuk als er ergens een schroef zomaar in moet maar eigenlijk te zwak. Wat ik met dat ding in draai kan ik met de hand nog vaster zetten.
Mijn 2ct: pak een lichte 12v accutol met instelbare snelheden en kracht. Kost de wereld niet, lekker licht, pak je zo voor alle voorkomende werkzaamheden. En als het daar niet mee lukt heb je volgens mij al een multihamer liggen
Mijn 2ct: pak een lichte 12v accutol met instelbare snelheden en kracht. Kost de wereld niet, lekker licht, pak je zo voor alle voorkomende werkzaamheden. En als het daar niet mee lukt heb je volgens mij al een multihamer liggen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat maakt zo'n Bosch IXO juist perfect. Het kracht doseren bij het laatste stukje aandraaien kun je immers het best met de hand doen, maar het tijdrovende in- en uitdraaien neemt die IXO over.The Eagle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:59:
Ik heb een Ixo, dat ding is leuk als er ergens een schroef zomaar in moet maar eigenlijk te zwak. Wat ik met dat ding in draai kan ik met de hand nog vaster zetten.
Bij ons repaircafé zou zo'n ding een aanwinst zijn als er weer eens een keukenapparaat met 20 schroefjes in het achterpaneel langs komt...
Dus dank voor de tip!
Hier al erg veel ontworpen & geprint om de Festool D27 overal op aan te sluiten. Door de bajonet-achtige sluiting werkt dat erg goed als de nokjes aan de binnenkant van de print zitten!pekelveld schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:37:
[...]
Om mezelf maar even te quoten: 3D printen is natuurlijk ook een optie (en meer Tweakers-verantwoord). Dit lijkt bijvoorbeeld wel iets: https://www.printables.co...ol-d27-hose-adaptor/files. En als je die nozzle kan aanpassen qua diameter, is in feite alles mogelijk. Is er iemand die al Festool 3D prints heeft gemaakt voor op de D27, waaruit in ieder geval blijkt dat de aansluiting er goed op draait?
Hebben er mensen tips om zo'n type luchthaspel kantelbaar te maken, dus dat ik hem 180 graden kan zwenken zodat hij plat tegen de muur komt.
Een soort van tv meubel oid. Maar het zal wel kracht moeten kunnen weerstaan natuurlijk als je aan de slang trekt.
Een soort van tv meubel oid. Maar het zal wel kracht moeten kunnen weerstaan natuurlijk als je aan de slang trekt.
Tweedehands muurbeugel voor een TV er op schroeven?Vos schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:46:
Hebben er mensen tips om zo'n type luchthaspel kantelbaar te maken, dus dat ik hem 180 graden kan zwenken zodat hij plat tegen de muur komt.
[Afbeelding]
Meestal krijg je die dingen van huis uit zwenkbaar (of niet), dus andere haspel kan ook. Maar geen idee wat dat kost.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bosch Go 3 heb ik voor €46 gekocht dus dat is echt een andere prijsklasse dan de Makita
Een kantelbare kopen?Vos schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:46:
[Afbeelding]
Heb er zelf ook een die kan zwenken:
bijvoorbeeld:
https://www.lidl.nl/p/par...L&list=search/luchthaspel
Of bedoel je specifiek die op het plaatje?
@Vos Als het de bedoeling is om die haspel op jouw plaatje zwenkbaar te maken en ook stevig, dan zou mijn idee zijn om iets van steigerbuis rond 26 en wat passende koppelingen te maken.
Ik was niet van plan om hem te vervangen. Ik heb soortgelijke haspel.Aardappel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:15:
[...]
Een kantelbare kopen?
Heb er zelf ook een die kan zwenken:
bijvoorbeeld:
https://www.lidl.nl/p/par...L&list=search/luchthaspel
Of bedoel je specifiek die op het plaatje?
@TheEagle deze is dus niet standaard te draaien. Ivm verhuizing wil ik hem zwenkbaar maken.
@JukeboxBill je bedoelt de steigerbuis verticaal tegen de muur? En daar dan koppelingen op?
[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 17-04-2026 18:16 ]
Precies, het gaat bij zo'n ding om die 20x een eind draaien, niet om erg krachtig zijn.trabant schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:26:
Bij ons repaircafé zou zo'n ding een aanwinst zijn als er weer eens een keukenapparaat met 20 schroefjes in het achterpaneel langs komt...
Overigens zou ik juist voor zulke keukenmachines repareren de Go 3 aanraden. Zittend, reparerend aan een tafel, zou de haakse hoek (pistoolgreep) van de ixo me hinderen, niet helpen.
Klooien met steigerbuizen kan, maar ik zou dan eerder voor twee poortscharnieren boven elkaar gaan. Of (duim)hengen ofzo.Vos schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:13:
[...]
Ik was niet van plan om hem te vervangen. Ik heb soortgelijke haspel.
@TheEagle deze is dus niet standaard te draaien. Ivm verhuizing wil ik hem zwenkbaar maken.
@JukeboxBill je bedoelt de steigerbuis verticaal tegen de muur? En daar dan koppelingen op?
Bedenk je wel dat die Lidl haspel vier tientjes kost, en je voor bevestigd materiaal vermoedelijk minimaal de helft daarvan of meer kwijt bent. Dus de vraag is dan wat de beste optie is.
Ik ben niet handig met metaal dus in dat geval zou ik een plaatje/balkje hout op de muur maken en daar een scharnier aan schroeven. En dan een plaatje op de haspel en eraan maken.Vos schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:13:
[...]
Ik was niet van plan om hem te vervangen. Ik heb soortgelijke haspel.
Je zou nog een bommerscharnier kunnen nemen dan kun je 2 kanten op.
Dat niet want dan draait ie niet meerLankman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:31:
Precies, duim hengen, en dan op elke hoek van de plaat 1!
Naar aanleiding van alle discussie van de Bosch go 3 me er eens in verdiept. Vandaag besteld om uit te testen. (Mezelf kennende blijft die gewoon voor zo’n relatief kleine prijs). Echt een kleine hebbeding, die soms wel handig kan zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door TheKerremenke op 17-04-2026 18:56 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Hier 2 van die bosch go's (een 2 en een 3, meen ik).
Mijn mening erover is dat je ze gewoon veel moet gebruiken. Dan zijn ze handig. Als je ze incidenteel gebruikt, dan krijg je er geen handigheid mee en werken ze eigenlijk gewoon ruk.
Mijn mening erover is dat je ze gewoon veel moet gebruiken. Dan zijn ze handig. Als je ze incidenteel gebruikt, dan krijg je er geen handigheid mee en werken ze eigenlijk gewoon ruk.
Maar met duimhengen kan hij 90 graden draaien of zie ik dat verkeerd?The Eagle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:27:
[...]
Klooien met steigerbuizen kan, maar ik zou dan eerder voor twee poortscharnieren boven elkaar gaan. Of (duim)hengen ofzo.
Bedenk je wel dat die Lidl haspel vier tientjes kost, en je voor bevestigd materiaal vermoedelijk minimaal de helft daarvan of meer kwijt bent. Dus de vraag is dan wat de beste optie is.
Heb beetje het gevoel dat het aardig maatwerk wordt. En ik ben geen metaalbewerker
Als je er twee boven elkaar hebt wel ja. Twee naast elkaar gaan elkaar blokkerenVos schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:05:
[...]
Maar met duimhengen kan hij 90 graden draaien of zie ik dat verkeerd?
Heb beetje het gevoel dat het aardig maatwerk wordt. En ik ben geen metaalbewerker.
onderschat de breedte van de ankerplaat van de haspel niet. Als die los te maken is van de haspeldrager en te vervangen door iets smallers, eventueel van hout, dan is (bijna) 180º een reële mogelijkheid. Zeker als je de duimheng ook op een balkje aan de muur kunt bevestigen.The Eagle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:08:
[...]
Als je er twee boven elkaar hebt wel ja. Twee naast elkaar gaan elkaar blokkeren
En datzelfde geldt voor een bommerscharnier* dat geheid smaller is dan de ankerplaat.
Bovendien: de bommerscharnieren die ik ken vind je in cafés en die veren terug naar de 90º positie. Ik vermoed dat @Vos dat nou juist niet wil.
*dank, weer een woord geleerd.
[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 17-04-2026 20:15 ]
@trabant je snapt me niet. Als je twee duimhengen naast elkaar plaatst en vervolgens de plaat er mee vast zet, dan doe je dat op een manier waarbij het horizontale deel van de duimheng niet meer kan schuiven. En dan kun je dus niet meer scharnieren / draaien 
Je draaipunt zit dan aan de muur en niet op de bevestigingsplaat van de katrol.
Dit kan dan wel:
En zwenken gaat ook niet want dan zouden de schuin getekende delen langer cq korter moeten kunnen worden, en dat kan niet bij een vaste bevestiging
Je draaipunt zit dan aan de muur en niet op de bevestigingsplaat van de katrol.
Dit kan dan wel:
code:
Dit kan dan niet:1
2
3
| ----------- muur |. | ------- plaat |
code:
Want in de onderste situatie heb je twee scharnierpunten nodig, op de muur en op de bevestigingsplaat. En op die laatste zit de boel vast 1
2
3
| ----------- muur /. / ------- plaat |
En zwenken gaat ook niet want dan zouden de schuin getekende delen langer cq korter moeten kunnen worden, en dat kan niet bij een vaste bevestiging
Die jongste uitleg kan ik even helemaal niet volgen*, maar dat is eigenlijk ook het punt niet. Ik heb zelf ook zo'n starre haspel vast aan de muur hangen (ingebouwd in/onder een grootvakstelling) en ik weet hoe breed die muurplaat/ankerplaat is en hoe zwaar zo'n haspel kan zijn.
Om vlak tegen de muur te kunnen liggen, moet het scharnierpunt ver genoeg van de muur af zijn. Maar je zit dan ook nog eens met een niet te onderschatten (zwenkende) massa, dus de bevestiging aan de muur mag ook niet de lulligste zijn.
Als ik @Vos was, zou ik toch eens kijken of de aanschaf van een nieuwe zwenkhaspel en de verkoop van de huidige niet een betere optie is.
*ik kan dat glaasje wijn de schuld geven...
Om vlak tegen de muur te kunnen liggen, moet het scharnierpunt ver genoeg van de muur af zijn. Maar je zit dan ook nog eens met een niet te onderschatten (zwenkende) massa, dus de bevestiging aan de muur mag ook niet de lulligste zijn.
Als ik @Vos was, zou ik toch eens kijken of de aanschaf van een nieuwe zwenkhaspel en de verkoop van de huidige niet een betere optie is.
*ik kan dat glaasje wijn de schuld geven...
Ja, en dan 4 leuningdragers horizontaal als scharnieren. De 2 aan de muurkant zet je vast op de buis om te hoogte te fixeren. De twee aan haspelkant laat je vrij draaien tussen de twee aan de muurkant.Vos schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:13:
[...]
Bij speciaalzaken zijn buizen en koppelingen eventueel ook in RVS verkrijgbaar.
Ik zou er twee keer een soort driehoek achter zetten, zodat het geheel dus verder van de muur komt, en dat 'ie daardoor compleet 180° zwenkbaar wordt. Wel opletten dat de toevoer-knie niet klem komt.Vos schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:46:
[Afbeelding]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Ik heb even wat hulp nodig. Ik heb een fijne set steekbeitels gekregen. Nu moet ik ze slijpen. Ze zijn op 25 graden geslepen maar aangeraden wordt om het puntje op 28 graden te slijpen.
Ik zoek eigenlijk een setje slijpstenen en een tooltje waar ik de hoek voor het slijpen in kan stellen. Nu zie ik op de site van baptist wel genoeg dingen maar zie door de bomen het bos niet meer (en goedkoper zou leuk zijn). Tips zijn meer dan welkom.
Edit:
Ik had al een kleine goedkope geleider. En met de tips uit dit fimpje gaat dat prima werken: YouTube: Honing Guide PROTRUSION STOP | 2 Minute Tuesday Aanrader.
Nu nog een setje stenen. Of is een setje als dit aan te raden? https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_gv_ov_lig_pi_dp
Ik zoek eigenlijk een setje slijpstenen en een tooltje waar ik de hoek voor het slijpen in kan stellen. Nu zie ik op de site van baptist wel genoeg dingen maar zie door de bomen het bos niet meer (en goedkoper zou leuk zijn). Tips zijn meer dan welkom.
Edit:
Ik had al een kleine goedkope geleider. En met de tips uit dit fimpje gaat dat prima werken: YouTube: Honing Guide PROTRUSION STOP | 2 Minute Tuesday Aanrader.
Nu nog een setje stenen. Of is een setje als dit aan te raden? https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_gv_ov_lig_pi_dp
[ Voor 31% gewijzigd door Retrospect op 18-04-2026 18:05 ]
@APClll Dat is wat @JukeboxBill direct boven je beschrijft, compleet met aanschaftips...
Ik heb dit van de chinese leverancier.Retrospect schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:42:
Ik heb even wat hulp nodig. Ik heb een fijne set steekbeitels gekregen. Nu moet ik ze slijpen. Ze zijn op 25 graden geslepen maar aangeraden wordt om het puntje op 28 graden te slijpen.
Edit:
:strip_exif()/f/image/z2RJASPCz8nkHsXqIFCYBCZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Te samen met die metalen diamantplaatjes.
Kan je alles strak krijgen.
Ik heb alle oude beitels van mn pa weer opgeknapt hiermee.
Beetje zoeken op plaatjes en je vind wel iets dat er op lijkt in je prijs niveau.
ik heb het setje van veritas. Niet de goedkoopste, wel goed en weinig geklooi.Retrospect schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:42:
Edit:
Ook ooit een jig gehad van stanley, die was niet best (te slap)
Ik ben op zoek naar een luchtcompressor met de volgende eigenschappen:
Maar zijn er nog alternatieven die misschien beter aansluiten op waar ik het voor wil gebruiken, of een stuk voordeliger zijn?
- 230 Volt
- Degelijk, goed merk
- Geschikt voor autolak spuiten met LVLP
- Geschikt voor sleutelen aan auto's
- Hoeft niet per se stil te zijn, zal in garage staan
Maar zijn er nog alternatieven die misschien beter aansluiten op waar ik het voor wil gebruiken, of een stuk voordeliger zijn?
Vanwaar die hoge luchtopbrengst? Dat is wel van belang bij verfspuiten, maar haal dan eerst de specificaties van je verfspuit er bij en wat die nodig heeft voor de verf die je wilt gaan gebruiken.Skidmarks schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:33:
Ik ben op zoek naar een luchtcompressor met de volgende eigenschappen:Ik kom zelf uit op de Airpress LM 100-410 voor EUR 950,-. Voornamelijk vanwege de hoge effectieve (netto) luchtopbrengst van 350 L/min, hij heeft ook een 100 liter tank. Zie https://airpress.nl/compr...-kw-350-l-min-100-l-36608
- 230 Volt
- Degelijk, goed merk
- Geschikt voor autolak spuiten met LVLP
- Geschikt voor sleutelen aan auto's
Dan is het goed mogelijk dat je bij Airpress wel iets voordeligers kan vinden. Dan heb je i.i.g. een goed merk, ook wat betreft service en verkrijgbaarheid onderdelen.
Het voordeel van de LM 100-410 is wel dat die een arbeids-rust verhouding heeft van 50/50. Ga je richting het hobby segment dan is dat veel lager tot 20/80
Met name bij continu gebruik en veel lucht zoals stralen is dat van belang. Heb er wel eens een goedkope compressor mee gemold.
[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 19-04-2026 14:14 ]
@Skidmarks Om er ook goed mee te kunnen spuiten, kocht ik juist een olievrije compressor. Voor zover ik weet is dat nodig of op z'n minst aan te raden. En ik heb 'n flinke maat kleiner, waarbij ik af ging op waar ik eerder wel 'ns mee gespoten heb.
Hoeveel heb je nodig? Bij welke druk? (En bij welke druk geldt die 350l/min van je voorstel? -- Ik vond dat niet terug.)
Hoeveel heb je nodig? Bij welke druk? (En bij welke druk geldt die 350l/min van je voorstel? -- Ik vond dat niet terug.)
Olievrij is niet percee nodig. Voor verfspuiten zal je toch een scheidingfilter willen gebruiken zo dicht mogelijk bij de verfspuit om ook de condens in de aanvoerslang tegen te houden.Gwaihir schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:14:
@Skidmarks Om er ook goed mee te kunnen spuiten, kocht ik juist een olievrije compressor. Voor zover ik weet is dat nodig of op z'n minst aan te raden. En ik heb 'n flinke maat kleiner, waarbij ik af ging op waar ik eerder wel 'ns mee gespoten heb.
Daar zou je nog wel eens van kunnen terugkomen. Als je in dezelfde ruimte moet werken is 93 dB geen pretje. Ik ken iemand die dacht dat de 72 dB Michelin van HBM wel stil genoeg was, maar het ding heeft uiteindelijk een gewatteerde kast eromheen gekregen. Zelf al vijf jaar heel erg blij met een eerste generatie (olievrije) Low Noise 70L van HBM, die is 53 tot 60 dB, en daar kun je een gesprek naast voeren.Skidmarks schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:33:
Ik ben op zoek naar een luchtcompressor met de volgende eigenschappen:
@JukeboxBill @Gwaihir @trabant goede vragen. Ik ben eigenlijk begonnen met eerste de beste compressor op 230 V selecteren en daarna kijken naar welke spray gun. Want behalve LVLP heb ik nog niet echt een idee welke ik zal nemen. Ik begrijp dat er verschillende nozzle grotes e.d. zijn.
Als ik even kijk naar de FINIXA SPG dan verbruikt die 270 l/min https://www.nonpaints.com...?product_variant_id=24907 en zou dus wel goed matchen met de compressor. Maar ik zie ook dat er LVLP spray guns zijn die significant minder verbruiken. Maar dit verbruik is ook bij 2 a 3 bar dacht ik en wat de compressor opgeeft is bij werkdruk 8 - 10 bar alhoewel dat mij ook niet duidelijk is bij de spec bij Airpress. Zeer verwarrend al deze getallen die niet goed te vergelijken zijn voor mij althans.
Olie of niet oliegesmeerd is ook een goede vraag. Ik ging er vanuit dat een olie waterafscheider nodig zou zijn bij oliegesmeerd en goed genoeg zal werken. Een niet oliegesmeerde compressor gaat minder lang mee, is minder degelijk of heeft niet dezelfde opbrengst?
Enige goedkopere alternatief bij Airpress met minder lucht opbrengst die significant goedkoper is lijkt de HL 425-100V te zijn kost maar EUR 350 maar heeft ook maar 260 L opbrengst. https://airpress.nl/compr...-kw-260-l-min-100-l-36834
Lownoise is op zich wel mooi, maar voor zover ik kon zien is bij die de netto luchtopbrengst ook significant lager. Ik heb nu een heel goedkope kleine compressor in de garage die ook erg luid is dus ik weet wat het is.
Mijn gedacht was met een compressor van een bekend merk met de hoogste netto luchtopbrengst op 230 V heb ik een goede basis, ook voor andere werkzaamheden dan spuiten. Maar het tegenargument is natuurlijk dat het overkill / te duur kan zijn als het niet nodig is.
Als ik even kijk naar de FINIXA SPG dan verbruikt die 270 l/min https://www.nonpaints.com...?product_variant_id=24907 en zou dus wel goed matchen met de compressor. Maar ik zie ook dat er LVLP spray guns zijn die significant minder verbruiken. Maar dit verbruik is ook bij 2 a 3 bar dacht ik en wat de compressor opgeeft is bij werkdruk 8 - 10 bar alhoewel dat mij ook niet duidelijk is bij de spec bij Airpress. Zeer verwarrend al deze getallen die niet goed te vergelijken zijn voor mij althans.
Olie of niet oliegesmeerd is ook een goede vraag. Ik ging er vanuit dat een olie waterafscheider nodig zou zijn bij oliegesmeerd en goed genoeg zal werken. Een niet oliegesmeerde compressor gaat minder lang mee, is minder degelijk of heeft niet dezelfde opbrengst?
Enige goedkopere alternatief bij Airpress met minder lucht opbrengst die significant goedkoper is lijkt de HL 425-100V te zijn kost maar EUR 350 maar heeft ook maar 260 L opbrengst. https://airpress.nl/compr...-kw-260-l-min-100-l-36834
Lownoise is op zich wel mooi, maar voor zover ik kon zien is bij die de netto luchtopbrengst ook significant lager. Ik heb nu een heel goedkope kleine compressor in de garage die ook erg luid is dus ik weet wat het is.
Mijn gedacht was met een compressor van een bekend merk met de hoogste netto luchtopbrengst op 230 V heb ik een goede basis, ook voor andere werkzaamheden dan spuiten. Maar het tegenargument is natuurlijk dat het overkill / te duur kan zijn als het niet nodig is.
En bezuinig dan niet op dat filter. Denk dan categorie Festo. Liefst een setje van 40 µm en 5 µm. En nee, dat is helaas geen tientjeswerk.JukeboxBill schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:18:
[...]
Olievrij is niet perse nodig. Voor verfspuiten zal je toch een scheidingsfilter willen gebruiken zo dicht mogelijk bij de verfspuit om ook de condens in de aanvoerslang tegen te houden.
edit: ik heb voor straalwerk heel lang aangekloot met goedkope dertig-euro vochtafscheiders en een trits achter elkaar van die tientjeskrengen die je in de slang kunt opnemen, maar die alleen in een hangende positie iets doen en dat is niet in een liggende slang of ondersteboven vlak voor het luchtgereedschap. Zelfs 30 meter verder kreeg ik alsnog een druiper...
Uiteindelijk een mazzeltje gehad en bij een veiling als enige bieder een Festo 40 µm gescoord. Je vind ze ook wel op MP, maar let op de maatvoering van de aansluitingen, al zijn daar ook busjes voor.
Lees je wel even in: https://media.festo.com/a...ging%20Festo4Students.pdf
[ Voor 49% gewijzigd door trabant op 19-04-2026 14:40 ]
Hoe kom je daar eigenlijk achter, zonder destructieve test?JukeboxBill schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:53:
Het voordeel van de LM 100-410 is wel dat die een arbeids-rust verhouding heeft van 50/50. Ga je richting het hobby segment dan is dat veel lager tot 20/80
Met name bij continu gebruik en veel lucht zoals stralen is dat van belang. Heb er wel eens een goedkope compressor mee gemold.
Ik ging net op zoek voor mijn Metabo Basic 250-24 W OF, maar vind niets in de gebruiksaanwijzing (of verkoopinfo op de diverse sites).
Hij draait wel 'ns een half uur non-stop. Ik gok dat dat te lang kan zijn. Maar ik vind 't maar raar dat ik moet gokken...
Zo staat overal het aanzuigvolume vermeld, maar de netto luchtopbrengst - en dat is wat er uit komt! - staat doorgaans alleen bij de professionelere apparaten.Gwaihir schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:35:
... Ik ging net op zoek..., maar vind niets in de gebruiksaanwijzing (of verkoopinfo op de diverse sites). ...
Bij hobby machines wordt dat niet altijd vermeld. Bij fabrikanten, die gespecialiseerd zijn in compressors, zoals Airpress wordt dat wel gegeven, ook bij het DHZ segment.Gwaihir schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:35:
[...]
Hoe kom je daar eigenlijk achter, zonder destructieve test?
Ik ging net op zoek voor mijn Metabo Basic 250-24 W OF, maar vind niets in de gebruiksaanwijzing (of verkoopinfo op de diverse sites).
Hij draait wel 'ns een half uur non-stop. Ik gok dat dat te lang kan zijn. Maar ik vind 't maar raar dat ik moet gokken...
Ga er maar van uit dat het bij jouw compressor in de buurt van 25/75 ligt.
Ik had daar ook nooit van gehoord totdat het ding stuk ging, ook al was dat een Airpress. Was mijn eerste compressor en zo'n beetje de eenvoudigste die ik kon kopen.
Is trouwens nog lang goed gegaan, maar op een gegeven moment is door die mishandeling de slijtage te groot en net wat te weinig koeling of te hete omgeving en het is gedaan.
@Skidmarks Luchtverbruik wordt doorgaans bij normale luchtdruk gegeven, dus moet matchen met de aanzuigcapaciteit/netto luchtopbrengst.
Dat is iets anders. @Gwaihir vraagt naar de verhouding arbeid-rust.trabant schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:45:
[...]
Zo staat overal het aanzuigvolume vermeld, maar de netto luchtopbrengst - en dat is wat er uit komt! - staat doorgaans alleen bij de professionelere apparaten.
Dat is hoe lang de machine mag draaien per uur. 30/70 is dus 30% van 60 = 18 minuten per uur. Dat mag continu 18 minuten zijn of verdeeld over het hele uur.
Daarbij is van belang de netto opbrengst bij hoeveel bar, naarmate de druk toeneemt, wordt de netto luchtopbrengst minder.trabant schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:45:
[...]
Zo staat overal het aanzuigvolume vermeld, maar de netto luchtopbrengst - en dat is wat er uit komt! - staat doorgaans alleen bij de professionelere apparaten.
Precies; een verfspuit gebruikt wellicht best wat lucht. Maar hij vraagt toch nauwelijks druk?
(Bij lakken. Spuitwerk op een muur / plafond vraagt meer, lijkt me. En bij zandstralen denk ik al snel aan zo'n compressor-aanhangwagentje.)
(Bij lakken. Spuitwerk op een muur / plafond vraagt meer, lijkt me. En bij zandstralen denk ik al snel aan zo'n compressor-aanhangwagentje.)
Voor kleine verfspuiten, tot pakweg 1mm nozzle, kun je uit met een airbrush compressor. Zo stil als een koelkast, is wel lekker. Heb er zelf 1 van 20l/min, en gebruik hem ook voor de Brad tacker. Maar initieel vooral gekocht voor de airbrush/touch up spuitwerk.
Maar daar spuit je bijvoorbeeld geen motorkap mee in de blanke lak, omdat hij dan onvoldoende tijd heeft om zijn tank weer vol te krijgen. En inderdaad 50/50 aan in verband met de temperatuur. Dat is voor veel bouwmarkt modelletjes ook, die hebben een kunststof zuiger, zelfsmerend, maar bij teveel warmte lopen die dus vast. En veel warmte is ook meer condens doordat warme lucht meer vocht kan bevatten. Wat vervolgens weer neerslaat in de tank of slang.
Maar daar spuit je bijvoorbeeld geen motorkap mee in de blanke lak, omdat hij dan onvoldoende tijd heeft om zijn tank weer vol te krijgen. En inderdaad 50/50 aan in verband met de temperatuur. Dat is voor veel bouwmarkt modelletjes ook, die hebben een kunststof zuiger, zelfsmerend, maar bij teveel warmte lopen die dus vast. En veel warmte is ook meer condens doordat warme lucht meer vocht kan bevatten. Wat vervolgens weer neerslaat in de tank of slang.
[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 19-04-2026 20:14 ]
Vandaag brak opeens een onderdeel af op mijn Bosch gcm 8 sjl.
Broertje was een vuren balkje van 44x69 aan het zagen, geen idee hoe dat zo mis kan gaan. Gelukkig zitten alle vingers er nog aan en lijkt het onderdeel los te verkrijgen.:strip_exif()/f/image/ebIpnrDVC6SfB7F6JXQtIwmv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ko9186s2HxUGqIkyhveAzI9.jpg?f=fotoalbum_large)
Broertje was een vuren balkje van 44x69 aan het zagen, geen idee hoe dat zo mis kan gaan. Gelukkig zitten alle vingers er nog aan en lijkt het onderdeel los te verkrijgen.
:strip_exif()/f/image/ebIpnrDVC6SfB7F6JXQtIwmv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ko9186s2HxUGqIkyhveAzI9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 19-04-2026 22:35 ]
Fijn dat alle vingers er nog aan zitten.SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:33:
Broertje was een vuren balkje van 44x69 aan het zagen, geen idee hoe dat zo mis kan gaan.
Ik kan het niet goed zien, maar als het aan de achterkant is, dan misschien onder verstek gezaagd en vergeten de aanslag terug te trekken?
Hoofdstuk werkvoorbereiding: https://www.bosch-profess...html#34093079157226603915
[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 19-04-2026 22:51 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Voor toch wat klein zaagwerk in stalen kokers en alu profielen wil ik toch eens kijken naar een metaal-lintzaag/bandzaag.
Mijn vraag: wie kent het merk FEMI?.
Voor context:
Ik heb een kleine Evolution cirkelzaag voor staal etc maar ik ben dat ding zat met zijn bak herrie en het overal en nergens heen spugen van spanen. Werkstukken klemmen is ook maar zozo.
Voor incidenteel prima maar ik binnenkort oa een groot kwartelhok maken met alu profielen en er komt wat ander laswerk in staal aan.
Ik heb een paar keer een tafelmodel HBM tafelmodel lintzaag van een maatje geleend en dat ging op zich prima.
Ik heb daarna een wat grotere HBM machine gekocht op een onderstel die ook als verticale machine kan werken met een tafeltje.
Dit apparaat is echt een gedrocht qua afwerking en bediening, dieptriest en verdween rap uit mijn arsenaal via marktplaats.
Ik zou dus graag zo'n klein tafelmodel willen terugkopen en geef liever iets meer uit dan meteen weer bij HBM uit te komen. De kleine HBM is eventueel een Plan B voor mij. De meeste weten het allicht, ik ben aanhanger van het motto "buy once, cry once" maar ik ben zeker niet op zoek naar een >€1000 machine.
Hamvraag: is dat FEMI bekend bij een van jullie?
Voor context:
Ik heb een kleine Evolution cirkelzaag voor staal etc maar ik ben dat ding zat met zijn bak herrie en het overal en nergens heen spugen van spanen. Werkstukken klemmen is ook maar zozo.
Voor incidenteel prima maar ik binnenkort oa een groot kwartelhok maken met alu profielen en er komt wat ander laswerk in staal aan.
Ik heb een paar keer een tafelmodel HBM tafelmodel lintzaag van een maatje geleend en dat ging op zich prima.
Ik heb daarna een wat grotere HBM machine gekocht op een onderstel die ook als verticale machine kan werken met een tafeltje.
Dit apparaat is echt een gedrocht qua afwerking en bediening, dieptriest en verdween rap uit mijn arsenaal via marktplaats.
Ik zou dus graag zo'n klein tafelmodel willen terugkopen en geef liever iets meer uit dan meteen weer bij HBM uit te komen. De kleine HBM is eventueel een Plan B voor mij. De meeste weten het allicht, ik ben aanhanger van het motto "buy once, cry once" maar ik ben zeker niet op zoek naar een >€1000 machine.
[ Voor 188% gewijzigd door Fraggert op 22-04-2026 08:06 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
ik vermoed wat @Illusion hier al zegt. Sommige afkort zagen hebben van die fences die indien niet correct geplaats in het pad van het zaagblad kunnen komen.SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:33:
Broertje was een vuren balkje van 44x69 aan het zagen, geen idee hoe dat zo mis kan gaan.
Het is mij een raadsel hoe dat een type-goedkeuring kan krijgen maar dat is een ander verhaal. Ik besef me dat dit een gevalletje "RTFM" kan zijn maar ik vind dit een raar ontwerp, zeker voor een consumentenmachine.
Voor afkorten heb ik m'n halve leven zitten rommelen met een verstekbak, grote verstekzaag of gerommel met een decoupeer of cirkelzaag. Niets is natuurlijk echt recht, precies of netjes, maar ruimte voor een elektrische afkortzaag heb ik niet.
Doomscrollend kwam ik dit concept tegen, hoe moeilijk kan het zijn!
YouTube: Smallest Ever? Turn Your Circular Saw into a Sliding Miter Saw! #sho...
Paar uurtjes klungelen met wat restmateriaal:
:strip_exif()/f/image/l6hiZFfwK07uMfMGF6ZPFGtf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kJv6oydEOQggiXHLS8McPJYx.jpg?f=fotoalbum_large)
En het werkt fantastisch!
Idem met freestafel voor een handfrees:
YouTube: Floating Router Table!
Het maakt het werk zoveel makkelijker en netter, kost nauwelijks extra ruimte of tijd om te maken.
Als ik dit 5 jaar terug aan het begin van de verbouwing had geweten, waren veel dingen veel makkelijker en netter gegaan.
YouTube: Smallest Ever? Turn Your Circular Saw into a Sliding Miter Saw! #sho...
:strip_exif()/f/image/l6hiZFfwK07uMfMGF6ZPFGtf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kJv6oydEOQggiXHLS8McPJYx.jpg?f=fotoalbum_large)
Het maakt het werk zoveel makkelijker en netter, kost nauwelijks extra ruimte of tijd om te maken.
@Zwartoog hoe zet je graden uit?
Of klem je de te zagen plank en zaag je langs de lijn.
Freestafel ja wil ik ook..
Overigens deze gast boort uit de hand, ik herhaal uit de hand, van 2 kanten précies op elk kaar haaks.....😲.( * copykat heeft daarvoor een kolomboor gekocht)
Ik zie in mn YT regelmatig dit soort hacks langs komen omdat ik ze intrigerend vind.
Zo simpel kan t zijn onthouden... wil ik ook maken.
Maar dat gebeurt tot op heden nog niet.
Iets met tijd gebrek...
Overigens deze gast boort uit de hand, ik herhaal uit de hand, van 2 kanten précies op elk kaar haaks.....😲.( * copykat heeft daarvoor een kolomboor gekocht)
Ik zie in mn YT regelmatig dit soort hacks langs komen omdat ik ze intrigerend vind.
Iets met tijd gebrek...
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 22-04-2026 09:25 ]
Niet echt nodig gehad nog. Voor nu met een meetdriehoek voor 45 graden:copykat schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:25:
@Zwartoog hoe zet je graden uit?
Iets met tijd gebrek...
:strip_exif()/f/image/cbyat3xWSthYOW4IoJybXLMa.png?f=user_large)
Beweegruimte is sowieso beperkt, ook qua breedte van de planken.
Top gedaanZwartoog schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:59:
Voor afkorten heb ik m'n halve leven zitten rommelen met een verstekbak, grote verstekzaag of gerommel met een decoupeer of cirkelzaag. Niets is natuurlijk echt recht, precies of netjes, maar ruimte voor een elektrische afkortzaag heb ik niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het maakt het werk zoveel makkelijker en netter, kost nauwelijks extra ruimte of tijd om te maken.Als ik dit 5 jaar terug aan het begin van de verbouwing had geweten, waren veel dingen veel makkelijker en netter gegaan.
ik heb zo'n slede voor mijn bovenfrees inderdaad om zaken af te vlakken. Daarmee heb ik de facetten van mijn luidsprekers vlak gefreest
Dat is precies het freestafeltje wat ik wil maken om aan mijn nieuwe werkbank te hangen.Zwartoog schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het maakt het werk zoveel makkelijker en netter, kost nauwelijks extra ruimte of tijd om te maken.Als ik dit 5 jaar terug aan het begin van de verbouwing had geweten, waren veel dingen veel makkelijker en netter gegaan.
Blad is 6cm dik eiken (oude tafel).. Eigenlijk dacht ik eraan om de freestafel er verwijderbaar aan te hangen.
Denk je dat die veilig aan T track zou kunnen hangen? Oogt wat iel.. Anderzijds..het is aluminium met m6 ofzo?
Mijn freestafel (nou ja, plank) is zo simpel dat ik er geen foto van had gemaaktEvo X schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:17:
[...]
Dat is precies het freestafeltje wat ik wil maken om aan mijn nieuwe werkbank te hangen.
Blad is 6cm dik eiken (oude tafel).. Eigenlijk dacht ik eraan om de freestafel er verwijderbaar aan te hangen.
Denk je dat die veilig aan T track zou kunnen hangen? Oogt wat iel.. Anderzijds..het is aluminium met m6 ofzo?
Een vlakke plank (MDF-achtig) van 16 mm oid, de basis van de frees halen en door de plank heen schroeven met dezelfde bouten. Frees erin en dan langzaam het gat op de juiste plek frezen. Dan nog een geleiderlat met een deuvel vastmaken, andere kant zet met een lijmklem vast op de juiste afstand. Dan heel de plank met een paar lijmklemmen op het bureauplad klemmen:
:strip_exif()/f/image/G1QMK3Xq6pca78qn5h2e3L9N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qQgyHJ7KHS53kgfKV2lwuOdG.jpg?f=fotoalbum_large)
(als je gaat werken, wel met 2 klemmen vastzetten).
Als je zwaardere dingen gaat doen of bredere planken, dan is een dikkere plan voor de freestafel wel een goed idee natuurlijk, evenals een degelijkere geleiding. Bij een dikkere plank moet je je frees ook infrezen.
[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 22-04-2026 11:00 ]
Mooi, nooit aan gedacht om zo ook voor facetten te gebruiken.Fraggert schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:46:
[...]
Top gedaan![]()
![]()
ik heb zo'n slede voor mijn bovenfrees inderdaad om zaken af te vlakken. Daarmee heb ik de facetten van mijn luidsprekers vlak gefreest
offtopic:
Oeh, ZBA, ik moet daar nog eens verder met een half afgemaakte buizenversterker die vanwege de verbouwing is blijven liggen
Ik dacht, ik ben na een paar maanden wel klaar 
Oeh, ZBA, ik moet daar nog eens verder met een half afgemaakte buizenversterker die vanwege de verbouwing is blijven liggen
zo helpen we mekaarZwartoog schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:02:
[...]
Mooi, nooit aan gedacht om zo ook voor facetten te gebruiken.offtopic:
Oeh, ZBA, ik moet daar nog eens verder met een half afgemaakte buizenversterker die vanwege de verbouwing is blijven liggenIk dacht, ik ben na een paar maanden wel klaar
Geheimtipp du jour : gewoon net als ik dat heb gedaan, de term "longterm" in je topictitel zetten
[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 22-04-2026 11:07 . Reden: Tiepvaut. ]
Mijn vrienden roepen al elke keer als je wél klaar bent met klussen en verbouwen koop je een ander huis....
Ik ben de "boeldag met technische hulp" voor veel van mn vrienden.
Dit jaar: planning...
Dak isolatie zolder, ( mn stuc techniek weer effe opwaarderen.) (Factuur pirplaten was mei 2022
) ben nu bezig.
:strip_exif()/f/image/cxQ54XzyzpXvuqziVILCxhTB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan 1 buitendeur...vrouw verliest haar geduld....die deur staat bijna 2 jaar in de gang..
Dan de tuin houtbouw verder afwerken, kromme schuur deuren vervangen voor die ik gehad heb onder garantie.....
Wat bits en pieces zoals sluitkommen vd de deuren die al meer dan een jaar hangen die ik nog moet plaatsen. WC sluit met knip maar niet met dagschoot.. ach t werkt.
En dan eigenlijk mn garage werkhok optimaliseren... maar die schuift elke keer op...
Om met gereedschap te eindigen:
Dit werkt toch erg fijn.
Geen snoeren die in de weg liggen, geen accu wissel elke paar uur. Doen gewoon meerdere dagen hun werk.
Ik ben de "boeldag met technische hulp" voor veel van mn vrienden.
Dit jaar: planning...
Dak isolatie zolder, ( mn stuc techniek weer effe opwaarderen.) (Factuur pirplaten was mei 2022
:strip_exif()/f/image/cxQ54XzyzpXvuqziVILCxhTB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan 1 buitendeur...vrouw verliest haar geduld....die deur staat bijna 2 jaar in de gang..
Dan de tuin houtbouw verder afwerken, kromme schuur deuren vervangen voor die ik gehad heb onder garantie.....
Wat bits en pieces zoals sluitkommen vd de deuren die al meer dan een jaar hangen die ik nog moet plaatsen. WC sluit met knip maar niet met dagschoot.. ach t werkt.
En dan eigenlijk mn garage werkhok optimaliseren... maar die schuift elke keer op...
Om met gereedschap te eindigen:
Dit werkt toch erg fijn.
Geen snoeren die in de weg liggen, geen accu wissel elke paar uur. Doen gewoon meerdere dagen hun werk.
Right..ik heb even wat verder gezocht en vond toevallig een vergelijkingsfilmpje tussen een FEMI en Optimum.Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:48:
Voor toch wat klein zaagwerk in stalen kokers en alu profielen wil ik toch eens kijken naar een metaal-lintzaag/bandzaag.
Voor context:
:FEMI lijkt in elk geval geen "rommel" te zijn of een omgestickerde gekloonde chinees.
Opvallend is echter een aanzienlijk verschil in geluid, de Optimum is véél stiller. Ook de werkstukklem en de overall bouwkwaliteit is wat beter van de Optimum. Typisch gevalletje dat over een aantal zaken wat beter is nagedacht en beter uitgevoerd.
Nou, ik ben er wel uit.....het wordt eerdaags een Optimum SP13V voor mij. Het suffe is dat die dus eerder al hoog op mijn shortlistje stond voor ik de HBMroute dus pakte
Ik heb hem 1 keer vast gehad en opzich leek het wel iets, maar echt 0 ervaring. Dus wat is het dan nu; "buy 3 times, sell one time and cry 2 times"?:DFraggert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:10:
[...]
Right..ik heb even wat verder gezocht en vond toevallig een vergelijkingsfilmpje tussen een FEMI en Optimum.
:
[YouTube: Metallbandsägen im Test | FEMI SN 120 XL-G | Optimum OPTIsaw SP 13V | Testbericht | Bandsäge]
FEMI lijkt in elk geval geen "rommel" te zijn of een omgestickerde gekloonde chinees.
Opvallend is echter een aanzienlijk verschil in geluid, de Optimum is véél stiller. Ook de werkstukklem en de overall bouwkwaliteit is wat beter van de Optimum. Typisch gevalletje dat over een aantal zaken wat beter is nagedacht en beter uitgevoerd.
Nou, ik ben er wel uit.....het wordt eerdaags een Optimum SP13V voor mij. Het suffe is dat die dus eerder al hoog op mijn shortlistje stond voor ik de HBMroute dus pakte
Ik denk dat het dan buy thrice, cry thrice, maar huilen om verschillende redenentwain4me schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:22:
Ik heb hem 1 keer vast gehad en opzich leek het wel iets, maar echt 0 ervaring. Dus wat is het dan nu; "buy 3 times, sell one time and cry 2 times"?:D
je vergeet "and hide it from the wife".twain4me schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:22:
[...]
Ik heb hem 1 keer vast gehad en opzich leek het wel iets, maar echt 0 ervaring. Dus wat is het dan nu; "buy 3 times, sell one time and cry 2 times"?:D
Het word de SP13V nu omdat ik wat staalwerk in het verschiet heb in ons nieuwe huis en tuin.
Ik heb nu een tijdelijk kwartelhok van alu-fprofielen met van die verbinders van de Hornbach, dat is duur en niet echt heel stevig. Het nieuwe, grotere, hok wordt aan de nieuw te plaatsen schuur geheeld en dat wil ik van stalen profielen maken.
Er komen nog 2 tuinpoorten en een toegangshek. De palen ga ik van 100x100 stalen kokers maken. Ik heb in die 20 jaar bij het vorige huis genoeg douglas palen moeten vervangen 5-10 jaar na plaatsen en dat ben ik wel zat. Dat wordt dus staal in een betonnen voet.
Verder nog wat andere kleine projectjes zoals frames voor wat verschillende grote insectenhotels waarbij een gelast frame wat subtieler is dan alles weer van houten balken in elkaar schroeven etc.
Ik heb eindelijk wat meer klusplek waar ik wat makkelijker met staal kan werken.
@Fraggert ik hoor je je motivatie speech oefenen voor t geval dat je vrouw ontdekt dat je nieuw speelgoed hebt.
Bin there, done that...
Tip van de master, begin met de klusjes benoemen die je vrouw graag wilt zien...
Tegen de tijd dat je met je eigen klusjes bezig bent is ze t weer vergeten...
Bin there, done that...
Tip van de master, begin met de klusjes benoemen die je vrouw graag wilt zien...
Ik vroeg me ff af hoe groot die kwartels wel niet zijn, maar het gaat om tuinpoorten en een toegangshekFraggert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:29:
[...]
je vergeet "and hide it from the wife".![]()
Het word de SP13V nu omdat ik wat staalwerk in het verschiet heb in ons nieuwe huis en tuin.
Ik heb nu een tijdelijk kwartelhok van alu-fprofielen met van die verbinders van de Hornbach, dat is duur en niet echt heel stevig. Het nieuwe, grotere, hok wordt aan de nieuw te plaatsen schuur geheeld en dat wil ik van stalen profielen maken.
Er komen nog 2 tuinpoorten en een toegangshek. De palen ga ik van 100x100 stalen kokers maken. Ik heb in die 20 jaar bij het vorige huis genoeg douglas palen moeten vervangen 5-10 jaar na plaatsen en dat ben ik wel zat. Dat wordt dus staal in een betonnen voet.
Verder nog wat andere kleine projectjes zoals frames voor wat verschillende grote insectenhotels waarbij een gelast frame wat subtieler is dan alles weer van houten balken in elkaar schroeven etc.
Ik heb eindelijk wat meer klusplek waar ik wat makkelijker met staal kan werken.
elektriekert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:45:
[...]
Ik vroeg me ff af hoe groot die kwartels wel niet zijn, maar het gaat om tuinpoorten en een toegangshek

ze wilde graag ook eens proberen te lassen, nou ben ik geen halve epert hobby braaier hoor maar ik krijg best wel 2 stukken staal tegen elkaar.copykat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:44:
@Fraggert ik hoor je je motivatie speech oefenen voor t geval dat je vrouw ontdekt dat je nieuw speelgoed hebt.![]()
Bin there, done that...
ze had wat leuke ornamenten gezien die wat laswerk vereisen maar goed zelf te doen zijn met 50 euro staal in laats van daar meteen 300 euro voor neer te tikken bij de lokale tuincentrum
ze wilde electrode lassen maar ik heb en MIG en TIG machine en MIG is veel makkelijker met wat uitleg dan zo'n vonkenbad met electrodes.....ik vind dat volkomen kut....het heeft vast zijn plek maar ik las een laskarretje voor mijn machine en gasfles in plaats van 20mm scheepshuid aan elkaar te hufteren.
Das wel een interessant onderwerp an sich, hier ook wel es overwogen een lasapparaatje te kopen voor wat prutjes als nieuwe sjorhaakjes aan de trailer, beugeltje fixen en plaatje onderin de auto.Fraggert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:03:
[...]
ze wilde graag ook eens proberen te lassen, nou ben ik geen halve epert hobby braaier hoor maar ik krijg best wel 2 stukken staal tegen elkaar.
ze had wat leuke ornamenten gezien die wat laswerk vereisen maar goed zelf te doen zijn met 50 euro staal in laats van daar meteen 300 euro voor neer te tikken bij de lokale tuincentrum![]()
ze wilde electrode lassen maar ik heb en MIG en TIG machine en MIG is veel makkelijker met wat uitleg dan zo'n vonkenbad met electrodes.....ik vind dat volkomen kut....het heeft vast zijn plek maar ik las een laskarretje voor mijn machine en gasfles in plaats van 20mm scheepshuid aan elkaar te hufteren.
Maar lastige wereld om een goed begin te vinden. De een zweert bij zn Lidl electrodelassert, de ander vind het volkomen "drieletterwoord" en zou er nog geen sleutelhanger mee plakken.
Mig lijkt me zelf wel makkelijker omdat je makkelijker in hoekjes komt
Ik heb ooit gekozen voor een autogeen las set, omdat je daarmee kan heet stoken, koper en zilver solderen, snijden en staal lassen.
En dan wel een echte, niet zo'n ding met weggooi flesjes.
En dan wel een echte, niet zo'n ding met weggooi flesjes.
Zo'n 8 jaar geleden in België bij Syntra een instapcursus polyvalent lassen gedaan. Vooral geleerd dat een goede machine het halve werk is, de mooiste resultaten kreeg ik als ik het hokje met de Fronius te pakken had. Dat is voor mij dan wel een diepte-investering die daarna een vierkante meter schaarse werkplaatsruimte in beslag neemt terwijl het nut bij mijn belangrijkste klus-activiteiten (hint: zie usernaam) door de Duroplast carosserie beperkt is. En ik heb een hele goede carrosserielasser bij mij in de straat wonen.
Dat gesteld hebbende: Van Duitse Trabantrijders heb ik begrepen dat de PMPS 200 A1 van de Lidl een verrekt handige alleskunner voor erbij is, en die is op die Duitse Lidlsite met enige regelmaat voor vierhonderd of soms nog veel minder in de aanbieding.
Dat gesteld hebbende: Van Duitse Trabantrijders heb ik begrepen dat de PMPS 200 A1 van de Lidl een verrekt handige alleskunner voor erbij is, en die is op die Duitse Lidlsite met enige regelmaat voor vierhonderd of soms nog veel minder in de aanbieding.
@trabant
Vertaling van polyvalent is meerwaardig.
Krijg je dan les in alle verschillende lasmethoden? Ook praktijk of alleen maar theorie?
Vertaling van polyvalent is meerwaardig.
Krijg je dan les in alle verschillende lasmethoden? Ook praktijk of alleen maar theorie?
Het waren 2 semesters van 16 avonden, als ik mij goed herinner: BMBE, mig/mag, tig, een avondje aluminium en een Hoegaarden of Duveltje in de pauze...
En heel erg hands-on, goed mogelijk dat het nog onvolledige cursusboek dat we de eerste les kregen nooit is aangevuld. Ik heb me geconcentreerd op het hanteren van de toorts, want het MIG-materiaal was doorgaans 3mm plaat, en daar stonden de knoppen op het lasapparaat doorgaans wel goed voor, net als bij de buizen voor het TIGgen.
De cursus is later wel hernoemd, komt ruwweg overeen met deze: https://www.syntrapxl.be/opleidingen/basis-lastechnieken
Wat ik bij die Syntra-curussen een minpunt vindt, is dat er eigenlijk teveel leerlingen op een docent zijn, wat zich zeker bij zoiets als lassen wreekt. Als er iets werd voorgedaan, konden de voorste drie, die om de lastafel stonden, het zien en de rest had net zo lief zijn helm af kunnen doen. Ik heb meer dan één les een eind aan zitten kloemelen totdat een kwartier voor het einde de docent mijn cabine inkwam, het goed voordeed en dan lukte het mij ook wel, maar wel in de tijd dat ik eigenlijk mijn boeltje al moest opruimen.
Niettemin toch heel leerrijk geweest, ik kwam de eerste les binnen met een paar gewone monteurshandschoentjes
en een helm die een DOA bleek te zijn en ik weet nu in elk geval dat het met metaal is en dat je ongelooflijk veel energie in aluminium kunt stoppen. Afgezien van dat ene motorsteuntje dat ik er heb gemaakt, is mijn teerbeminde degene met het meeste lange termijn profijt, omdat ik de laatste les allerlei restjes uit de oud-ijzerbak heb gevist en daar patroongewichtjes van heb gemaakt.
edit:
Verder is de keuken verrijkt met een paar dikke Type A MIG-lashandschoenen voor de oven en de dunnere Type B TIG-handschoenen doen het goed bij snoeiwerk in de tuin. D'r zijn dan wel geen poesjes of roosjes op geprint, maar de prijs/prestatieverhouding is ongekend. Vooral de aankoop was amusant: de vrouw kwam in de gereedschappenwinkel handschoenen passen en de verkoper moest zichtbaar omschakelen dat er met zijn koopwaar geen ijzer werd bewerkt.
De cursus is later wel hernoemd, komt ruwweg overeen met deze: https://www.syntrapxl.be/opleidingen/basis-lastechnieken
Wat ik bij die Syntra-curussen een minpunt vindt, is dat er eigenlijk teveel leerlingen op een docent zijn, wat zich zeker bij zoiets als lassen wreekt. Als er iets werd voorgedaan, konden de voorste drie, die om de lastafel stonden, het zien en de rest had net zo lief zijn helm af kunnen doen. Ik heb meer dan één les een eind aan zitten kloemelen totdat een kwartier voor het einde de docent mijn cabine inkwam, het goed voordeed en dan lukte het mij ook wel, maar wel in de tijd dat ik eigenlijk mijn boeltje al moest opruimen.
Niettemin toch heel leerrijk geweest, ik kwam de eerste les binnen met een paar gewone monteurshandschoentjes
edit:
Verder is de keuken verrijkt met een paar dikke Type A MIG-lashandschoenen voor de oven en de dunnere Type B TIG-handschoenen doen het goed bij snoeiwerk in de tuin. D'r zijn dan wel geen poesjes of roosjes op geprint, maar de prijs/prestatieverhouding is ongekend. Vooral de aankoop was amusant: de vrouw kwam in de gereedschappenwinkel handschoenen passen en de verkoper moest zichtbaar omschakelen dat er met zijn koopwaar geen ijzer werd bewerkt.
[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 23-04-2026 22:00 ]
Nieuw speelgoed 
M'n eerste invalzaag, de Bosch 18V EXPERT EXKT18V-52G met FSN rail systeem:
:strip_exif()/f/image/EdciwEhayChoHApmRx0hoGcl.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ook de 12V cirkelzaag ervan en die komt toch echt RPM/power tekort voor netjes zagen.
Twijfelde nog over een Festool want qua prijs maakte het vrij weinig, maar zit al helemaal in het bosch blauw ecosysteem, dus daarbij gebleven. Deze zaag is ook net een nieuw model.
:strip_exif()/f/image/EdciwEhayChoHApmRx0hoGcl.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ook de 12V cirkelzaag ervan en die komt toch echt RPM/power tekort voor netjes zagen.
Twijfelde nog over een Festool want qua prijs maakte het vrij weinig, maar zit al helemaal in het bosch blauw ecosysteem, dus daarbij gebleven. Deze zaag is ook net een nieuw model.
[ Voor 22% gewijzigd door Navi op 24-04-2026 09:31 ]
Gefeliciteerd, prachtig ding.Navi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:26:
Nieuw speelgoed
[Afbeelding]
Maar heb je nu de eer hier de eerste te zijn die een Bosch Expert powertool heeft?
Was er een beetje makkelijk aan te komen? Had begrepen dat het enkel kon als bedrijf.
Dat is precies hoe ik er ook inrolde.....maatje van me liet BMBE (electrode lassen) aan me zien en proberen maar dat vond ik echt helemaal niks. Ik kon amper zien wat ik deed ondanks een goede lashelm,mission schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:59:
[...]
Das wel een interessant onderwerp an sich, hier ook wel es overwogen een lasapparaatje te kopen voor wat prutjes als nieuwe sjorhaakjes aan de trailer, beugeltje fixen en plaatje onderin de auto.
Maar lastige wereld om een goed begin te vinden. De een zweert bij zn Lidl electrodelassert, de ander vind het volkomen "drieletterwoord" en zou er nog geen sleutelhanger mee plakken.
Mig lijkt me zelf wel makkelijker omdat je makkelijker in hoekjes komt
Een andere maat had op zijn werk een TIG machine staan, daar eens mee geklooit en dat beviel me veel beter. Gewoon rustigjes aan en duidelijk zicht hoewel de handcoordinatie daarbij een heel stuk ingewikkelder is en ook de voorbereiding voor het lassen want het is een kritischer proces.
Een MIGmachine zit er een beetje tussen in en is ook relatief makkelijk.
Echt goed lassen kan ik niet, maar een paar delen aan elkaar krijgen met een fatsoenlijke rups, zoals een kippenren of een poort dat moet nog wel lukken.
Zou kunnen, het is inderdaad een stuk lastiger dan gewoon online kopen. Sowieso omdat het net een nieuw model is maar het lijkt erop dat ze de expert lijn alleen nog via dealers willen verkopen.Retrospect schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
[...]
Gefeliciteerd, prachtig ding.
Maar heb je nu de eer hier de eerste te zijn die een Bosch Expert powertool heeft?
Was er een beetje makkelijk aan te komen? Had begrepen dat het enkel kon als bedrijf.
Heb me dus ook (via m'n eenmanszaak die niets met gereedschap te maken heeft) aangemeld bij een dealer en hem zo gekocht.
Vind het een slechte move van Bosch.
Ik denk dat het slechts tijdelijk is om het wat exclusiefs te geven. Als het ze financieel tegen werkt zal het wel vrijgegeven worden. Maar heel mooie invalzaag, veel plezier ermee.Navi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:58:
[...]
Zou kunnen, het is inderdaad een stuk lastiger dan gewoon online kopen. Sowieso omdat het net een nieuw model is maar het lijkt erop dat ze de expert lijn alleen nog via dealers willen verkopen.
Heb me dus ook (via m'n eenmanszaak die niets met gereedschap te maken heeft) aangemeld bij een dealer en hem zo gekocht.
Vind het een slechte move van Bosch.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).