• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:25
henkie196 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:46:
[...]

De maten komen volgens mij overeen met een gewone aansluit mof van Festool (~25mm aansluiting in de mof, ~36mm gaat over de mof).
De festool en multitool zijn allebei ~25mm inwendig, dus dat wil niet "op" elkaar. De kleine slang past net niet in de mof van de komschijf-kap. Waarschijnlijk past de D36 er wel exact overheen (aanname). Maar dat lost dus het probleem van de multitool nog niet op.

• pekelveld
  • Laatst online: 16:25
henkie196 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:46:
[...]

De maten komen volgens mij overeen met een gewone aansluit mof van Festool (~25mm aansluiting in de mof, ~36mm gaat over de mof).
Om mezelf maar even te quoten: 3D printen is natuurlijk ook een optie (en meer Tweakers-verantwoord ;)). Dit lijkt bijvoorbeeld wel iets: https://www.printables.co...ol-d27-hose-adaptor/files. En als je die nozzle kan aanpassen qua diameter, is in feite alles mogelijk. Is er iemand die al Festool 3D prints heeft gemaakt voor op de D27, waaruit in ieder geval blijkt dat de aansluiting er goed op draait?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Had iemand al door dat Mtools failliet is gegaan vorig jaar? Wel jammer, want ik kocht altijd mijn Makita spullen bij Gereedschap.nl, hun webwinkel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• sjorsjes
  • Laatst online: 16:02
is dat anders dan mtools.nl?

edit: zijn dit niet 2 verchillende bedrijven? blijkbaar 2 verschillende kvk nummers maar wel op hetzelfde adres. Lijken indd allebei failliet.

[ Voor 86% gewijzigd door sjorsjes op 16-04-2026 16:00 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:31
ocf81 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:38:
Had iemand al door dat Mtools failliet is gegaan vorig jaar? Wel jammer, want ik kocht altijd mijn Makita spullen bij Gereedschap.nl, hun webwinkel.
Recent heeft de hele (resterende) voorraad op de veilingsite auctivo.nl gestaan, later nog een 2e geweest.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Stofafzuiging: de ergernis van elke DHZ'er, allemaal verschillende maten en zelfs binnen hetzelfde merk is men niet in staat om dezelfde diameters aan te houden. Waarschijnlijk ook iets van een lock-in situatie.

@pekelveld Makita heeft ook diverse adapters. Kan je daar niet iets bruikbaars vinden?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

qwasd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:37:
Ik zit te twijfelen tussen een Makita DDF083 en een DDF484. Gebruik is voor af en toe wat werk buitenhuis en binnen. Ik heb ook nog geen slagschroevendraaier dus misschien toch daarmee beginnen?
Eén ddf083 is geen slagschroevendraaier, maar een lichte schroefmachine. Perfect om veel te schroeven icm een 2AH accu.

Ik gebruik deze samen met een schroefboormachine zoals een 487/484. Eén om te boren, de ander om te schroeven zodat ik niet steeds bitje en boortje hoef te wisselen.

Verder: slagschroevendraaier = gehoorbescherming. Wat een herrie maakt zo’n ding!

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 16-04-2026 17:58 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:11
JukeboxBill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:29:
Stofafzuiging: de ergernis van elke DHZ'er, allemaal verschillende maten en zelfs binnen hetzelfde merk is men niet in staat om dezelfde diameters aan te houden. ...
Jaren terug een HBM Tornador met opzetstuk voor een natzuiger erbij gekocht. Om begrijpelijke redenen niet meer in assortiment, want dat zeepvaatje, luchtslang en stofzuigerslang wilden allemaal een andere kant op. Je kunt immers net zo goed na de tornador de natzuiger erover laten gaan. Maar er zat wel een tussenstukje bij dat in het midden dikker is dan aan de uiteinden en dat gebruik ik nu om in de werkplaats een oud Nilfiskmondstuk op de buizen van de oude bouwstofzuiger te kunnen zetten. Niet dat het de hele tijd goed blijft zitten, maar het is voor mijn prutshol werkbaar genoeg.

KPN is een drieletterwoord

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
trabant schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:11:
[...]

Jaren terug een HBM Tornador met opzetstuk voor een natzuiger erbij gekocht. Om begrijpelijke redenen niet meer in assortiment, want dat zeepvaatje, luchtslang en stofzuigerslang wilden allemaal een andere kant op. Je kunt immers net zo goed na de tornador de natzuiger erover laten gaan. Maar er zat wel een tussenstukje bij dat in het midden dikker is dan aan de uiteinden en dat gebruik ik nu om in de werkplaats een oud Nilfiskmondstuk op de buizen van de oude bouwstofzuiger te kunnen zetten. Niet dat het de hele tijd goed blijft zitten, maar het is voor mijn prutshol werkbaar genoeg.
Ik red mij ook wel met het nodige geknutsel, want 30 a 40 jaar geleden was er niet veel bijzonders op dat gebied, dus ik ben wel wat gewend.
Ik heb diverse slangen en verloopjes met elk hun eigen toepassingen. 't Is alleen soms lastig om te onthouden wat waarvoor bedoeld is.
Maar je zou heden ten dage toch wel mogen verwachten dat er iets van standaardisatie zou zijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1 ... 280 281 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).