Kan. Maar maakt eigenlijk niet echt uit voor mijn vraagtrabant schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:54:
je zou toch denken, hoe groter de tegel hoe beter die al van zichzelf blijft liggen...
Ik zou het met een kolomboor doen, juist omdat je haakse doorvoeringen wilt hebben en dit elke keer weer om er een buis doorheen te voeren.1107972 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:45:
[...]
Kan allebei. Heb er thuis geen maar kan altijd op mijn werk de kolomboor gebruiken. Zal om maximaal 30 gaten gaan.
Van klussen krijg je grijze haren
Zorgen dat je boormachine en materiaal goed in bedwang hebt. Kolomboormachine en het klemmen van het materiaal kan daarbij helpen, mede ook om recht te boren.1107972 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:42:
Na de zomer wil ik in de voortuin van hardhouten palen/balken en steigerbuizen (33,7mm of 48,3mm) een hekwerk maken. Nu wil ik in plaats van buiskoppelingen een gatenzaag gebruiken om de steigerbuizen door te voeren.
Vraag is, kan ik met een gatenzaag een gat van ongeveer 50mm diep maken in hardhout en/of moet ik nog ergens op letten?
Ook belangrijk is om regelmatig te lossen om zaagsel te verwijderen, stofafzuiging kan daarbij helpen. Dat voorkomt dat de gatenzaag te heet wordt met als gevolg botte zaag, en/of de boel vastloopt.
Soms ben ik bijna gelukkig
Iemand een tip voor het opbergen van Parkside 20V 2ah accu's? Ik wil de accu's het liefst niet in mijn apparaten laten zitten, want deze liggen allemaal in mijn schuur.
Ben eigenlijk op zoek naar een case of tasje waar er minimaal 4 in passen. Of misschien iets waar ook de laders mooi bij in kunnen? Online vind ik alleen van die wandhouders, maar ik heb in huis niet echt een goede plek om deze op te hangen. Heeft iemand anders hier toevallig een mooie oplossing voor bedacht?
Ben eigenlijk op zoek naar een case of tasje waar er minimaal 4 in passen. Of misschien iets waar ook de laders mooi bij in kunnen? Online vind ik alleen van die wandhouders, maar ik heb in huis niet echt een goede plek om deze op te hangen. Heeft iemand anders hier toevallig een mooie oplossing voor bedacht?
Een schoenendoos? Een Hello Fresh doos? Een plastic Kurverbox van de Action?
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door procaliber op 05-06-2025 10:05 ]
Tja, en toch heb ik in Thorn mooie Fluke meetapparatuur in koffer kunnen scoren. Maar zoals je aangeeft: Bij die (en andere...) veilingsites moet je ontzettend goed weten wat iets waard is en vooral: Wat jij er voor over hebt.trabant schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:11:
@DjoeC De nabijheid van Valkenpower was me ook al opgevallen. En waarom het leger er vanaf wil, terwijl ze met dertig jaar oude trucks rijden is ook zoiets. Maar waar al het Amerikaanse legerspul zoals groene jasjes etc. vandaan komt?
Het is me indertijd bij de geveilde compressoren al wel opgevallen dat de eindprijzen (=biedingen plus de meerkosten) soms boven de nieuwprijs uitkwamen. En dat voor een apparaat zonder garantie, dat je op een door hen te bepalen dagdeel moet komen ophalen en soms al een op de foto's zichtbaar defect of ontbrekend deel heeft.
Dan ben je in de winkel met garantie en alles toch beter en comfortabeler af.
En zodoende ben ik bij die veilingen meestal erg snel uit de race.
https://www.marktplaats.n...edschapkar-in-goede-staat
@Waah Of die groot genoeg is is een ander verhaal, maar wel een rolluik.trabant schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:40:
@Waah Is zo'n 'Amsterdammer' van Pastoe niet iets voor jou?
[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 05-06-2025 21:03 ]
KPN is een drieletterwoord
Nee dat past niettrabant schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:53:
En zodoende ben ik bij die veilingen meestal erg snel uit de race.
[...]
@Waah Of die groot genoeg is is een ander verhaal, maar wel een rolluik.
Maar ondertussen al begonnen. Een (veel te dure) IKEA stellingkast (bror) gekocht. Lades houden het losse gereedschap uit het zicht. Voor het open deel misschien nog zelf lichte deuren er op maken maar dit lijkt al een heel stuk netter.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Nog niet af, want moet nog meer bakjes 3D printen. Maar dit lijkt al een stuk netter dan toen alles nog door elkaar op een plank lag zeg maar. En belangrijker: ik kan heel snel mijn gereedschap vinden.
Op zich wel interessant dat Bror systeem van Ikea. De informatie die ik dan weer mis op de Ikea-website is de maximale belasting van (o.a.) de lades. Is het poppenspul of degelijk en werkplaats-waardig?
[ Voor 4% gewijzigd door 454SS op 06-06-2025 08:24 . Reden: aanvulling/verduidelijking ]
Indertijd heb ik bij de houten Leksvik-lades de laden meteen verlijmd en met een sjorband eromheen laten drogen. Die houden het al zo'n 25 jaar. Aan de ladegeleiders heb ik daarentegen geregeld moeten sleutelen.
Komt vast door mijn zware sokken, maar anders krijg ik koude voeten.
Komt vast door mijn zware sokken, maar anders krijg ik koude voeten.
Oh? Staat er gewoon bij hoor. Lade: 10kg.454SS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:23:
Op zich wel interessant dat Bror systeem van Ikea. De informatie die ik dan weer mis op de Ikea-website is de maximale belasting van (o.a.) de lades.
Een beetje er tussenin. Ik vind het heel ok (ook wel voor het geld) en ben er flink op los gegaan. Nu ca. een jaar in gebruik.Is het poppenspul of degelijk en werkplaats-waardig?
Niet van die nare scherpe randen van goedkopere stellingkasten. Schappen kunnen best gewicht hebben*. Laden zijn binnen het systeem beschikbaar en bruikbaar ook, maar zeker niet bedoeld om ram vol te gooien met zwaar (stalen) gereedschap. (De lade met accu's moet bijv. met enig beleid gehanteerd worden. Dat zal @Waah met z'n een na onderste lade ook wel hebben..)
*De metalen schappen zijn hier prima stevig genoeg gebleken. Die extra sterke heb ik dus niet. Wel heb ik los nog een kast voor echt zware spullen (350kg per schap), waar o.a. zakken mest en zand op liggen.
Ikea is trouwens lekker makkelijk met extra schroefjes. Zo heb ik kasten die de ruimte in komen best stevig gekregen d.m.v. vastzetten aan andere.
[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 06-06-2025 14:19 ]
Ik heb een stukje ongeveer vierkant multiplex gepakt, daar aan beide kanten twee accu wand houders op geschroefd (4 in totaal). Dan is er aan de bovenkant nog ruimte om een sleufgat te maken, oftewel een handvat. Optioneel even met de kantenfrees erbij langs. Of je pakt een kleiner plaatje en schroeft er een handvat aan.Srvv93 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:30:
Iemand een tip voor het opbergen van Parkside 20V 2ah accu's? Ik wil de accu's het liefst niet in mijn apparaten laten zitten, want deze liggen allemaal in mijn schuur.
Zo heb ik zelf twee dragers gemaakt voor mijn Makita accu’s. En zoiets is ook prima te 3D printen, er staan genoeg ontwerpen online (en zo kwam ik aan de inspiratie mijn drager te maken).
Ik heb nieuwe 300mm zaagbladen nodig voor mijn beugelzaag voor metaal. Ik dacht dat ik nog een hele voorraad had liggen, maar dat zal ik me wel verbeeld hebben dan 
Het gaat om dit soort zaagbladen:
https://www.toolstation.nl/bahco-beugelzaagblad/p56160
Zijn er nog kwaliteitsverschillen? Ik kom ze tegen van Presch, Bahco, ecotools en nog meer merken.
Makkelijkst is natuurlijk gewoon op het boodschappenlijstje voor de hornbach (bahco) zetten. Maar misschien zijn er ervaringen hier met andere merken die beter zijn?
Zijn er nog kwaliteitsverschillen? Ik kom ze tegen van Presch, Bahco, ecotools en nog meer merken.
Makkelijkst is natuurlijk gewoon op het boodschappenlijstje voor de hornbach (bahco) zetten. Maar misschien zijn er ervaringen hier met andere merken die beter zijn?
Vind het best stevig. Maar heb hem wel aan de muur bevestigd. Das wel belangrijk met zoveel lades.454SS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:23:
Op zich wel interessant dat Bror systeem van Ikea. De informatie die ik dan weer mis op de Ikea-website is de maximale belasting van (o.a.) de lades. Is het poppenspul of degelijk en werkplaats-waardig?
Als die niet stevig is: de boel goed vast slaan met een rubber hamer. Als je dat niet doet, is het wiebelig. Maar na bewerken met een rubber hamer is het echt wel stevig voor een stellingkast. Ikea levert een plastic ding mee waarmee je er met een gewone hamer op kan slaan, uitgaande van de gemiddelde IKEA klant. Maar een rubber hamer werkt natuurlijk een stuk makkelijker.
Geen issues trouwens met het gewicht van al die schroeven in de 1 a laatste la. Maar heb die met opzet laag gedaan. De lades kunnen niet zover open dat je de achterkant kan zien, maar als je ze wat optilt kun je ze zo voorbij de stop tillen en kijken wat daar nog ligt. Maar laten hangen met veel gewicht moet je dan natuurlijk niet doen.....
Ben wel tevreden in ieder geval. Maar met vastzetten aan de muur wordt het al snel een stuk steviger natuurlijk.
offtopic:
en de extra schroeven zijn bedoeld voor als je 2 kasten aan elkaar wil bevestigen. Daarom zit er zoveel extra materiaal bij
en de extra schroeven zijn bedoeld voor als je 2 kasten aan elkaar wil bevestigen. Daarom zit er zoveel extra materiaal bij
Iemand hier toevallig (ook) ervaring met de Makita DUH506 heggenschaar? De DUH523 is een halve kilo zwaarder en BL, dus dat lijkt me een fijn voordeel. De Makita DUH501 en 601 zijn meteen een stuk zwaarder. De overige functies gebruik ik niet. Gaat om 75m laurier van 2,5+ hoog dus lichter gewicht lijkt me erg prettig voordeel.
Mijn boefje is liev!
Ik heb de DUH651Z, die is nog wat zwaarder, maar heb totaal geen last van het gewicht. Je houdt ‘m met 2 handen vast en hij is goed gebalanceerd. Ik heb beuken-, conifeer- en taxisheg, de lengte is vergelijkbaar met bij jou.JB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:09:
Iemand hier toevallig (ook) ervaring met de Makita DUH506 heggenschaar? De DUH523 is een halve kilo zwaarder, dus dat lijkt me een fijn voordeel. De Makita DUH501 en 601 zijn meteen een stuk zwaarder. De overige functies gebruik ik niet. Gaat om 75m laurier van 2,5+ hoog dus lichter gewicht lijkt me erg prettig voordeel.
Ik heb maar van die "kantoor-handjes" dus met 5,2 kg vs 3,0 kg weet ik het weldecipherer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:28:
[...]
Ik heb de DUH651Z, die is nog wat zwaarder, maar heb totaal geen last van het gewicht. Je houdt ‘m met 2 handen vast en hij is goed gebalanceerd. Ik heb beuken-, conifeer- en taxisheg, de lengte is vergelijkbaar met bij jou.
Mja zijkanten is "aaien" dus dat is vooral blaadjes en dunne takjes. Ik snoei 1x per jaar net voor de langste dag en dat gaat prima. Bovenop moet ie wel wat harder werken omdat daar dikke takken zitten. Ik heb genoeg 5.0 Ah accu's en verwacht met brushless nog wel wat winst tov een DUH523/507?DjoeC schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:42:
[...]
Enneh, 75 meter (voorkant, achterkant en bovenkant op een trap/steiger?) is nogal wat, specs geven aan met BL1830 accu ~15 minuten werktijd. Ik vermoed (en niet meer dan dat) dat de DUH506 misschien niet de levensduur gaat hebben die jij verwacht (hoopt).
[ Voor 43% gewijzigd door JB op 07-06-2025 17:38 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb de hoge lauriers eruit gegooid (ooit allemaal zelf gestekt) en vervangen door taxus. Veel te veel snoeiafval per jaar. Na een paar jaar electrisch snoeien met kabel een 2-takt gekocht met 75cm blad en nooit meer omgekeken. Werkt ook voor de lage lauriers, coniferen, buxus, en nog wat ander spul dat hier groeit. Langer blad = sneller klaar en makkelijker "recht" scheren. Hoe meer je die laurier gaat snoeien, hoe sneller ie gaat groeien. Ook zul je vaker dikkere takken tegen komen.JB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:09:
Iemand hier toevallig (ook) ervaring met de Makita DUH506 heggenschaar? De DUH523 is een halve kilo zwaarder en BL, dus dat lijkt me een fijn voordeel. De Makita DUH501 en 601 zijn meteen een stuk zwaarder. De overige functies gebruik ik niet. Gaat om 75m laurier van 2,5+ hoog dus lichter gewicht lijkt me erg prettig voordeel.
Enneh, 75 meter (voorkant, achterkant en bovenkant op een trap/steiger?) is nogal wat, specs geven aan met BL1830 accu ~15 minuten werktijd. Ik vermoed (en niet meer dan dat) dat de DUH506 misschien niet de levensduur gaat hebben die jij verwacht (hoopt).
Heggen, bomen en struiken zijn fantastisch maar ook veel werk waar je om niet gefrustreerd te raken goed materiaal voor wilt hebben.
Even gekeken wat er in mijn zaag zit maar niet meer te zien wat voor merk blad het is. Dus even in mijn magazijntje gezocht en het zelfde probleem als jij, niks meer.Raymond schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:44:
Ik heb nieuwe 300mm zaagbladen nodig voor mijn beugelzaag voor metaal. Ik dacht dat ik nog een hele voorraad had liggen, maar dat zal ik me wel verbeeld hebben dan
Zaagbladen haal ik bij de bouwmarkt waar ik toevallig moet zijn, kan me geen specifiek merk herinneren. Wel kijken naar het aantal tanden, voor aluminium is minder tanden beter, voor ijzer/staal meer tanden per inch.
Ook dit zijn verbruiks materialen die je regelmatig moet vervangen.
Bump.sloth schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:29:
Ik ben op zoek naar een 18V Makita steel stofzuiger voor erbij in huis. Om snel even wat bij te houden, niet voor de grote schoonmaak. 10 minuten echte gebruiksduur op een 3 Ah accu is daarom prima.
Zijn goedkope machines zoals een DCL180ZB wat?
Ik heb even gezocht in dit topic en één positieve ervaring van @HowsMyApple. Nog steeds tevreden?
Zijn dit soort units ook geschikt om (honden)haren op te zuigen of kijk je dan al meteen naar de wat duurdere klasses?
Iemand die wat kan adviseren of aanraden over 18V Makita steel stofzuigers?
Absoluut. Heb me zelfs veroorloofd om een Stihl HSA 100 na één seizoen zowaar nog te upgraden voor nog heftigerDjoeC schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:42:
Heggen, bomen en struiken zijn fantastisch maar ook veel werk waar je om niet gefrustreerd te raken goed materiaal voor wilt hebben.
(Nu er nog aan toe komen dat ding op Markplaats te zetten.)
Ik heb de 180 gehad, en nu ook de DCL181FZW, maar ben er niet zo super enthousiast over. Denk dat het voor hondenharen enzo wel werkt, ik probeerde er de kliederzooi na het eten met 3 kinderen mee op te zuigen en dat was elke keer toch net-niet t.o.v. de gewone 230v stofzuiger.sloth schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:30:
[...]
Bump.
Hmm, als t maar aaien is heb je een bijzondere laurier, die van ons produceerden uiteindelijk meer dan 1m groei per jaar. Maar goed, YMMV en we raken off topic...JB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:34:
[...]
Ik heb maar van die "kantoor-handjes" dus met 5,2 kg vs 3,0 kg weet ik het wel
[...]
Mja zijkanten is "aaien" dus dat is vooral blaadjes en dunne takjes. Ik snoei 1x per jaar net voor de langste dag en dat gaat prima. Bovenop moet ie wel wat harder werken omdat daar dikke takken zitten. Ik heb genoeg 5.0 Ah accu's en verwacht met brushless nog wel wat winst tov een DUH523/507?
Hier een DCL286 in huis. Qua gemak geweldig, maar wat betreft zuigkracht en hoe snel het volloopt niet heel erg. Het is de duurste in de range, dus ik zou zelf absoluut niet de goedkoopste kopen.sloth schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:30:
[...]
Bump.
Niet kopen voor normaal gebruik maar wel kopen als handig ding voor tijdens klussen als het je niks uitmaakt dat hij misschien stuk gaat. Ze kosten minder dan een accu en zuigen prima. De zakjes zijn super klein en super duur. Ik heb er eentje als handig stofvangertje tijdens simpel boor werk (waar ik fatsoenlijke stofzuigers liever bij weg hou).sloth schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:30:
[...]
Bump.
Wij hebben de 281 met cycloon, en filter. Raakt niet snel vol en anders zeer eenvoudig te legen door het losklikken van de cycloon en leeggieten in de prullenbak.sloth schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:30:
[...]
Bump.
Ideaal met kinderen om kleine plekken snel schoon te zuigen. We hebben wel een normale stofzuiger voor grote schoonmaakbeurten nodig.
Heeft iemand nog een geweldig systeem voor het geordend bewaren van scheoeven/pluggen/kleine onderdelen?
Ik heb al een aantal dozen van Allit, en zit er aan te denken on hier 5-10 stuks van te kopen on mijn los gestapende schroeven dozen in op te bergen. Iemand een beter systeem? Lijkt me voordeliger dan zelf met de 3d printer aan de slag te gaan.
ALLIT Organizer met verdelers https://www.hornbach.nl/p...er-met-verdelers/6743520/
Ik heb al een aantal dozen van Allit, en zit er aan te denken on hier 5-10 stuks van te kopen on mijn los gestapende schroeven dozen in op te bergen. Iemand een beter systeem? Lijkt me voordeliger dan zelf met de 3d printer aan de slag te gaan.
ALLIT Organizer met verdelers https://www.hornbach.nl/p...er-met-verdelers/6743520/
Ik gebruik een aantal Stanley fatmax, zeer stevig en stapelbaar.peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
Heeft iemand nog een geweldig systeem voor het geordend bewaren van scheoeven/pluggen/kleine onderdelen?
1 koffer met de gangbare spullen voor 90% van de werkzaamheden, een tweede met speciaaltjes. Zeer tevreden over.
https://www.toolstation.n...cbea14d5f3f0a34d9f8da06f7
[ Voor 6% gewijzigd door Arend_Akelig op 09-06-2025 11:57 ]
Ik ben zelf erg tevreden met dit systeem, maar dat is het 10-voudige van jouw prijspeligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:

De voordelen van de Tanos:
- Goed stapelbaar, en daardoor 'veilig' vervoerbaar zonder dat je de kans hebt dat alles omvalt en dus je al je schroeven opnieuw moet indelen e.d.
- Je kan de bakjes eruit halen, zo heb ik vaak maar 1á2 bakjes nodig, dus dan blijft de koffer op z'n plek, maar heb ik op de werkbank alleen die 2 bakjes met schroeven.
Nadelen van de ALLIT achtige systemen (iig mijn ervaring de afgelopen jaren).
- Nogal slap, en dan vooral de verdelers, die willen tijdens het vervoeren nogal eens een beetje omhoog schuiven, waardoor er schroeven onderdoor glippen, en de boel alsnog door elkaar zit.
Maar goed, het is nogal een bizar prijsverschil vooral als je er zoveel wilt halen, maar misschien zijn er wel soortgelijke systemen op de markt die vele malen goedkoper zijn.
Ik heb er ook aan gedacht om een dergelijke systainer te kopen en hier dan (gridfinity) bakjed voor te printen. Misschien is dat nog wel iets om over na te denken. Maar de Allit prijs zal het vast niet in de buurt van komen..Remy!!!! schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Ik ben zelf erg tevreden met dit systeem, maar dat is het 10-voudige van jouw prijs![]()
De voordelen van de Tanos:
- Goed stapelbaar, en daardoor 'veilig' vervoerbaar zonder dat je de kans hebt dat alles omvalt en dus je al je schroeven opnieuw moet indelen e.d.
- Je kan de bakjes eruit halen, zo heb ik vaak maar 1á2 bakjes nodig, dus dan blijft de koffer op z'n plek, maar heb ik op de werkbank alleen die 2 bakjes met schroeven.
Nadelen van de ALLIT achtige systemen (iig mijn ervaring de afgelopen jaren).
- Nogal slap, en dan vooral de verdelers, die willen tijdens het vervoeren nogal eens een beetje omhoog schuiven, waardoor er schroeven onderdoor glippen, en de boel alsnog door elkaar zit.
Maar goed, het is nogal een bizar prijsverschil vooral als je er zoveel wilt halen, maar misschien zijn er wel soortgelijke systemen op de markt die vele malen goedkoper zijn.
Ik heb die systainers ook en vind ze nogal fijn. In de deksel van die sortainer zit een ruitjespatroon waardoor de bakjes ook op zijn kop geen schroeven 'lekken'. Nadeel is wel dat die dingen niet bepaald gratis zijn. Soit.peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:09:
[...]
Ik heb er ook aan gedacht om een dergelijke systainer te kopen en hier dan (gridfinity) bakjed voor te printen. Misschien is dat nog wel iets om over na te denken. Maar de Allit prijs zal het vast niet in de buurt van komen..
Op zolder staat een kist met grote doosjes schroeven, als de grijpvoorraad leeg is vul ik aan. In 1 systainer zit de standaard grijpvoorraad (3x12 tmt 5x70 en een paar smaken draadnagel) en 1 systainer pluggen en wat exotischer schroeven. En wat deuvels.
[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 09-06-2025 12:12 ]
Ik gebruik de L-Boxx mini hiervoor, stabelbaar en toch goedkoop.peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
Ik gebruik daar zelf Raaco Assorter, niet heel duur, met losse bakjes verkrijgbaar in diverse maten. Voor grotere schroeven is waarschijnlijk een Carrylite handiger, zeker de diepere variant. Schroeven blijven gewoon in de bakjes, ook als je de bak op z'n kop houdt. Ik heb ze in een Handybox, om vier tegelijk mee te kunnen nemen, werkt als een soort ladesysteem ook.peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
Ik heb ookverschillende Stanley Fatmax, maar die hebben geen losse bakjes te koop, dus vrij beperkt in hoe je het in kunt delen.
Ik heb die raaco's ook op het werk, zijn wel prima als je accepteert dat ze niet op elkaar te klikken zijn. Verder is het wel zachter/goedkoper plastic dan Tanos/Festool.
Niet gek want het product is ook goedkoper. Voor standaard schroeven ed lijkt hij me prima genoeg, ik heb er op het werk electronica-componenten in.
Niet gek want het product is ook goedkoper. Voor standaard schroeven ed lijkt hij me prima genoeg, ik heb er op het werk electronica-componenten in.
[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 09-06-2025 13:19 ]
Het klopt wat Boudewijn zegt, de prijs en kwaliteit lopen bijna evenredig op.
Dus heb je zwaardere artikelen dan voor de betere merken voor dit soort boxen zoals Festool/Tanos, Makita, Bosch L-Boxx.
Voordeel van deze boxen is de uitneembaarheid van de bakjes en het niet rondslingerende materiaal als de bak in andere posities als horizontaal wordt vervoerd.
Nadeel, niet iedere maat bakje wat ik zoek is beschikbaar, misschien nog eens zelf ontwerpen en laten printen.
Dus heb je zwaardere artikelen dan voor de betere merken voor dit soort boxen zoals Festool/Tanos, Makita, Bosch L-Boxx.
Voordeel van deze boxen is de uitneembaarheid van de bakjes en het niet rondslingerende materiaal als de bak in andere posities als horizontaal wordt vervoerd.
Nadeel, niet iedere maat bakje wat ik zoek is beschikbaar, misschien nog eens zelf ontwerpen en laten printen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Voor een cycloon moet ik nog een vat scoren. Vanwege de ruimte zou ik 30L prefereren, maar als die om de haverklap vol is gaat de lol er wel vanaf.
Is 30L groot genoeg of gelijk 60L nemen?
Staal of kunststof?
En tot slot natuurlijk: waar haal je er eentje voor een fatsoenlijke prijs? Ik knutsel de cycloon er zelf wel op, dat moet wel goed komen. Heb dus puur een geschikt vaatje nodig.
Staal of kunststof?
En tot slot natuurlijk: waar haal je er eentje voor een fatsoenlijke prijs? Ik knutsel de cycloon er zelf wel op, dat moet wel goed komen. Heb dus puur een geschikt vaatje nodig.
bij kunststof kun je zien hoe vol hij zit.valluik schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:32:
Voor een cycloon moet ik nog een vat scoren. Vanwege de ruimte zou ik 30L prefereren, maar als die om de haverklap vol is gaat de lol er wel vanaf.
Staal of kunststof?
Wat ga je aan die cycloon knopen? En hoe veel troep maak je. Ik maak veel troep maar heb ook een kleine schuur, ik zou zelf dus of 30L nemen of een heel handig gebouwde 60er (waarom zijn die dingen zelden vierkant?)
Beetje stevige voederton. Kan je in alle maten vinden en zijn doorgaans goed luchtdicht af te sluiten.valluik schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:32:
Staal of kunststof?
@Boudewijn
Vierkant vat moet dikkere wanden hebben om de buiging tgv onderdruk op te nemen.
En mogelijk verstoort het ook de cycloonwerking.
Bij ronde wanden resulteert onderdruk door de vorm in drukspanning. Alleen moet de wand dan nog wel dik genoeg zijn om knik op te kunnen nemen.
Vergelijk het maar ongeveer met een "omgekeerd" compressorvat. Die zijn ook nooit vierkant.
Ik heb voor dit soort dingen Allit Europlus organizers gebruikt (bij Ibood vandaan, Conrad heeft ze ook).peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
Ik vind de koffers redelijk stevig, deksel sluit om inzetbakje en die kun je naar eigen wens indelen en makkelijk kleinere/grotere voor kan kopen (bij Toolstation maar let op de hoogte).
Het is voor mij puur om op te bergen en er niet dagelijks mee te slepen, dan is waarschijnlijk een Systener of L-Boxx steviger. Ik heb ook L-boxx mini maar daar gaat niet zoveel in in verhouding tot de grootte hiervan.
Verder kan je nog bij Raaco kijken, die zijn bij mijn weten ook redelijk stevig en niet al te duur.
Tafelzaag is mijn grootste producent van spaanders en zaagsel. Verder frees ik wel wat randjes, maar ik ben niet bezig met hout vlakken. En dus ook geen vlak-/vandiktebank.Boudewijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:48:
[...]
bij kunststof kun je zien hoe vol hij zit.
Wat ga je aan die cycloon knopen? En hoe veel troep maak je. Ik maak veel troep maar heb ook een kleine schuur, ik zou zelf dus of 30L nemen of een heel handig gebouwde 60er (waarom zijn die dingen zelden vierkant?)
Ga dan maar eens kijken voor een 30L. Door de vorm is het inderdaad niet de handigste manier van ruimtegebruik
Dank beiden!
Denk ook aan het gemak van afvoeren. Hoe groter hoe zwaarder. Dat kan meespelen.valluik schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:39:
[...]
Tafelzaag is mijn grootste producent van spaanders en zaagsel. Verder frees ik wel wat randjes, maar ik ben niet bezig met hout vlakken. En dus ook geen vlak-/vandiktebank.
Ga dan maar eens kijken voor een 30L. Door de vorm is het inderdaad niet de handigste manier van ruimtegebruik![]()
Dank beiden!
Ik heb een DUST COMMANDER S30 (30L & antistatische cycloon) gescoord als B-stock. Een minuscuul krasje op de ton. Komt nog wel een set slang en mof bij om aan te sluiten, maar met B-stock zeker de moeite waard. Grootste nadeel is wachten op aanbod B-stock.
https://www.dust-commander.com/gb/19-b-stock
Addicted to silent computing
@peligro2k is 3D-printen een optie?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
De Assorter is kleiner en het deksel is wat slapper dan van de Carrylite. Voor de Assorter heb je een Handybox beschikbaar, die wel stapelbaar zijn. Niet op elkaar te klikken, maar met vier van die assorters met schroeven er in, is het al zwaar genoeg. Voor de Carrylite hebben ze de Carrymore, zelfde idee als de Handybox.Boudewijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:18:
Ik heb die raaco's ook op het werk, zijn wel prima als je accepteert dat ze niet op elkaar te klikken zijn. Verder is het wel zachter/goedkoper plastic dan Tanos/Festool.
Een systainer voor schroeven e.d. lijkt me niet zo handig, de kleinste maat is voor de < 6mm schroeven al gauw veel te diep, of je moet met meerdere lagen gaan werken, of je accepteert een heleboel loze ruimte in een sortainer. Mooi spul voor gereedschap, maar niet optimaal voor kleinere spullen, naar mijn idee.
Hoofdvoordeel van Raaco is voor mij de verschillende maten bakjes die ze hebben. Lange, smalle bakjes, kleine bakjes, grote bakjes, inserts voor halve diepte bakjes.
Als kunststof, moet het wel een dikke kunststof bak zijn, een gewone emmer kan spontaan imploderen. Als je zoekt op "metalen vaten 30L" is wel het een en ander te vinden aan toko's die metalen en kunststoffen vaten verkopen in verschillende maten. Voor wat jij beschrijft lijkt een 30L vat prima, met een beetje zagen, schuren, frezen, en slijpen krijg ik mijn vat niet zo snel vol, in ieder geval.valluik schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:32:
Staal of kunststof?
My €0,02: ik heb twee types van Stanley in gebruik, de sortainer, die bestaat in 2 varianten: diep en ondiep. Ondiep voor kleine schroefjes. Uitneembare bakjes zijn echt handig.peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:

Tweede variant voor het meest gebruikte spul bij lampen ophangen/klussen op locatie: Stanley Pro 25

Ik vind ze nog wel redelijk betaalbaar deze (20-25 euro per stuk), en het voordeel van een systeem is dat je bakjes kunt wisselen. Dus wat meer grote bakken in een sortainer met grote tellerkopschroeven, en kleine variant voor een koffer met kleiner materiaal. En ze zijn stapelbaar/klikbaar.
Overigens is mijn meest gebruikte bak misschien nog wel een L-boxx mini die ik ooit gevuld met pluggen heb gekocht, waar gewoon 3 formaten pluggen (5, 6 en
Ik heb zelf ook de Stanleys, mocht je deze te duur vinden en er zit een Cranenbroek winkel in je buurt, dan kun je ook hun eigen variant van deze koffers pakken. Deze zijn qua maat identiek en kun je vastklikken aan de Stanleys. Enige verschil is de kleur en dat de bakjes aan de binnenkant iets minder goede kwaliteit zijn.MJV schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:01:
[...]
My €0,02: ik heb twee types van Stanley in gebruik, de sortainer, die bestaat in 2 varianten: diep en ondiep. Ondiep voor kleine schroefjes. Uitneembare bakjes zijn echt handig.
[Afbeelding]
Tweede variant voor het meest gebruikte spul bij lampen ophangen/klussen op locatie: Stanley Pro 25
[Afbeelding]
Ik vind ze nog wel redelijk betaalbaar deze (20-25 euro per stuk), en het voordeel van een systeem is dat je bakjes kunt wisselen. Dus wat meer grote bakken in een sortainer met grote tellerkopschroeven, en kleine variant voor een koffer met kleiner materiaal. En ze zijn stapelbaar/klikbaar.
Overigens is mijn meest gebruikte bak misschien nog wel een L-boxx mini die ik ooit gevuld met pluggen heb gekocht, waar gewoon 3 formaten pluggen (5, 6 enen 3 soorten schroeven in zitten. In 80% van de gevallen al afdoende, en past gewoon in de gereedschapstas.
Cranenbroek heeft ze (net als Stanley) in een hoge en lage variant
:strip_exif()/f/image/RBDGZWLzgQ9jLwakp2ZDvUp0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oqXCe01oU5z5qs3BtswjpIEb.jpg?f=fotoalbum_large)
Vastzetten aan de muur is simpelweg noodzaak, @454SS, bij al dit soort kasten met laden. En Ikea heeft dat ook duidelijk in de beschrijving staan.Waah schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:18:
Maar met vastzetten aan de muur wordt het al snel een stuk steviger natuurlijk.
En je moet ze inderdaad ook goed in elkaar slaan, want daar ontstaat de stevigheid. (Dat is overigens niet moeilijk.)
Zo weinigofftopic:
Stevig wordt 't dan wel. Een chauffeur zette er een 400kg pallet per ongeluk tegenaan, i.p.v. (geheel) op de grond. Gaf geen krimp
Mijn vader zaliger schroefde de deksels van jampotjes onder een plank, en zelf kom ik met nestbare en stapelbare sausbakjes van de kaasboer een heel eind...
spoiler:
of vloek ik nu in de kerk?
[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 10-06-2025 11:03 ]
Hier ook wel fan van de L-boxx mini, goed betaalbaar en stapelbaar. Ik vind ze niet het meest stevige, maar voor DIY voor mij voldoende. Heb ze zo ingedeeld dat ik bovenin 3x pluggen heb en eronder 3x bijbehorende schroeven. Geen gedoe met zoeken en bewaar ook in elke l-boxx mini een torx bitje. Pakken en gaan.
Als je echt heel veel soorten heb zou ik wel voor een grotere bak gaan. De l-boxx mini is niet heel groot, dus een heel groot assortiment kun je er niet in kwijt. Ze zijn wel stapelbaar en klikken aan elkaar vast. Misschien dan voor de grotere l-boxx gaan, maar dan beperkte bakjes keuze en weer een stukje zwaarder en duurder. Zou dan weer eerder voor de fatmax oid gaan (geen ervaring mee).
Als je echt heel veel soorten heb zou ik wel voor een grotere bak gaan. De l-boxx mini is niet heel groot, dus een heel groot assortiment kun je er niet in kwijt. Ze zijn wel stapelbaar en klikken aan elkaar vast. Misschien dan voor de grotere l-boxx gaan, maar dan beperkte bakjes keuze en weer een stukje zwaarder en duurder. Zou dan weer eerder voor de fatmax oid gaan (geen ervaring mee).
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Makita https://www.amazon.nl/Mak...ffersysteem/dp/B09ZJ6SDMBpeligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
:strip_exif()/f/image/bacj5lGQGVXDdAFLBAWMPFx0.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Dat valt toch wel mee? De Systainer Organizer bakjes zijn 68mm hoog.henkie196 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Een systainer voor schroeven e.d. lijkt me niet zo handig, de kleinste maat is voor de < 6mm schroeven al gauw veel te diep, of je moet met meerdere lagen gaan werken, of je accepteert een heleboel loze ruimte in een sortainer. Mooi spul voor gereedschap, maar niet optimaal voor kleinere spullen, naar mijn idee.
[ Voor 19% gewijzigd door Remy!!!! op 10-06-2025 11:46 ]
Bonuspunten voor de stickers. Klein klusje, groot gemak. Het onderscheid in tx / pz moet ik hier ook nodig toevoegen
If you can see, look. If you can look, observe
Ik heb ook een duidelijk onderscheid tx / pz.Roozzz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Bonuspunten voor de stickers. Klein klusje, groot gemak. Het onderscheid in tx / pz moet ik hier ook nodig toevoegen
Alle TX in een doos en alle ph/pz in de prullenbak.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dat was ook mijn plan. In de praktijk valt dat toch tegendragonhaertt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:54:
[...]
Ik heb ook een duidelijk onderscheid tx / pz.
Alle TX in een doos en alle ph/pz in de prullenbak.
Overigens een +1 voor de raaco dozen
:
dragonhaertt in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Waarvoor gebruik je de pz dan nog boven de tx?Roozzz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:55:
[...]
Dat was ook mijn plan. In de praktijk valt dat toch tegen
Thanks!Roozzz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Gipsplaat schroeven zijn altijd PH. Verder verkies ik TX boven PH.Prins32 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:06:
[...]
Waarvoor gebruik je de pz dan nog boven de tx?
[ Voor 40% gewijzigd door mydogisgone op 10-06-2025 12:54 . Reden: PZ en PH verwisseld ]
Wat ik zelf koop is typisch tx, op een enkele keer na. Het gaat meer mis bij wat ik evt nog heb liggen en meegeleverd wordt etc. Zonde om weg te gooien he en soms handig om iets uniform te makenPrins32 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:06:
[...]
Waarvoor gebruik je de pz dan nog boven de tx?

Toevallig vorige week wat plantgeleiders van een muur gehaald. Iemand heeft die ooit vast geknutseld met torx, inbus, en kruiskoppen

Gipsplaat schroeven zijn PH.mydogisgone schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:18:
[...]
Thanks!Mijn innerlijke OCD gaat hier heel goed op over het algemeen
![]()
[...]
Gipsplaat schroeven zijn altijd PZ. Verder verkies ik TX boven PZ.
Eens, hier ook Raaco all the way. Compact, stapelbaar, verschillende formaat bakjes mogelijk en de bakjes zijn er makkelijk uit te halen als je 1 type schroeven even nodig hebt.dragonhaertt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:56:
Overigens een +1 voor de raaco dozen:
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Bij het opbergen kan je je helemaal in verliezen/doorschieten.
De gangbare schroeven hou ik gewoon in de winkelverpakking in een aantal simpele opbergboxen.
De vakken van die assortimentsdozen zijn altijd veel te klein om er een heel pak schroeven in te gooien, dus ben je dubbelop aan het opbergen.
Heb wel assortimentsdozen, maar die zijn voor klein spul of restjes minder gangbare schroeven.
Maar ik hoef er niet mee op karwei in de bestelbus. Hooguit 10 meter lopen van werkplaats naar de woning.
De jampotjes van @trabant heb ik vroeger ook veel gehad, maar dat gaf nogal vaak scherven, dus dat is verleden tijd.
De gangbare schroeven hou ik gewoon in de winkelverpakking in een aantal simpele opbergboxen.
De vakken van die assortimentsdozen zijn altijd veel te klein om er een heel pak schroeven in te gooien, dus ben je dubbelop aan het opbergen.
Heb wel assortimentsdozen, maar die zijn voor klein spul of restjes minder gangbare schroeven.
Maar ik hoef er niet mee op karwei in de bestelbus. Hooguit 10 meter lopen van werkplaats naar de woning.
De jampotjes van @trabant heb ik vroeger ook veel gehad, maar dat gaf nogal vaak scherven, dus dat is verleden tijd.
Ik heb laatst nog een nadeel aan het volgelaatsmasker met motorunit op je rug ontdekt....henkie196 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:11:
[...]
Wat voor halfgelaatsmasker heb je dan? Bij van mij zit er een naar beneden gerichte uitadem opening op (ook op m'n volgelaatsmasker, trouwens). Als ik ze langer draag, drupt daar de condens van m'n adem uit, van binnen blijft het over het algemeen droog, buiten het gebruikelijke zweet.
[Afbeelding: 3M 7502 + filters]
Ben wel benieuwd naar hoe zo'n vizier met motorunit werkt in de praktijk, als ze de air flow aan de binnenkant van het vizier blazen, zou het ook moeten helpen met beslaan, misschien zelfs als koeling? Laat vooral ook weten hoe het je bevalt
Als je een scheet laat zuigt hij het bij de bron op en transporteert hij hem razendsnel naar je neus
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Idem.JukeboxBill schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:57:
De gangbare schroeven hou ik gewoon in de winkelverpakking
Van mijn vader zaliger. De goede man had een talent voor potjes met een voortijdig incourant schroefdraad, dus hij eindigde met een plank vol loze deksels, zodat je voor het terug schroeven van een nog intact glas ook nog eens kon tasten naar het passende deksel. De betreffende plank is nog net niet in zijn kist verwerkt.De jampotjes van @trabant heb ik vroeger ook veel gehad, maar dat gaf nogal vaak scherven, dus dat is verleden tijd.
Net als die vervloekte krammen die hij blijkbaar eens groot had ingekocht en waar werkelijk alles mee vast zat.
[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 10-06-2025 14:38 ]
Ik heb tweedehands zo een l-boxx voor het 12v systeem gehaald. Hier heb ik gewoon de doosjes van de schroeven in zitten, zie ik ook gelijk de maten. Geen stickers voor nodig. Wat losse boortjes e.d. erbij en eigenlijk vind ik het wel heel fijn werkend. Kan het zo aan de l-boxx van mijn accutol klikkenpeligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
[ Voor 16% gewijzigd door JT op 10-06-2025 15:10 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Dit lijkt mij geen nadeel!Makrolon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:19:
[...]
Ik heb laatst nog een nadeel aan het volgelaatsmasker met motorunit op je rug ontdekt....
Als je een scheet laat zuigt hij het bij de bron op en transporteert hij hem razendsnel naar je neus
beetje aan het milieu denken hè...dragonhaertt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:54:
[...]
Ik heb ook een duidelijk onderscheid tx / pz.
Alle TX in een doos en alle ph/pz in de prullenbak eerst opmaken of uitdelen aan anderen
ik heb nog een hele berg aan PZ's maar als ik nieuw koop probeer ik de TX versie te vinden.
(PZ zijn wel makkelijker te ontdoen van verf later al denk ik dat even peuteren en er in rammen bij TX meer grip oplevert.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Om het toch een beetje Tweakers te houden ga ik denk ik voor deze combo:peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
https://www.conrad.nl/nl/...2Lkyf4EAQYASABEgLktvD_BwE
Al dan niet met deze gelabelde doosjes
https://www.printables.co...mponent-box-for-allit-box
[ Voor 28% gewijzigd door peligro2k op 10-06-2025 20:13 ]
Ik ben gestopt met schroeven in sorteerdozen te storten.( om en één of andere reden gaan die verschillende schroeven altijd bij elkaar op bezoek wat t sorteereffect een beetje te niet doet..) Ik stapel gewoon de originele dozen op elkaar in een lade.
De sorteerdozen zijn dan voor de leftovers of losse speciale schroeven.
Als ik effe wat moet schroeven pak ik eerst mn sorteer bak met van alles door elkaar enigzins "gesorteerd " in de hoop dat het ooit "op" is.
Moet meer schroeven gebruiken van t zelfde type pak ik een doos. Is ie bijna leeg gooi ik t restant in die "enigzins gesorteerd" doos. En koop een nieuwe als ik t weer nodig vind.
Als ik effe wat moet schroeven pak ik eerst mn sorteer bak met van alles door elkaar enigzins "gesorteerd " in de hoop dat het ooit "op" is.
Moet meer schroeven gebruiken van t zelfde type pak ik een doos. Is ie bijna leeg gooi ik t restant in die "enigzins gesorteerd" doos. En koop een nieuwe als ik t weer nodig vind.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
@copykat Dat is een beetje mijn systeem, maar dan met die losse sausbakjes in plaats van een assortimentsdoos. Samen met de pluggen zitten al die individuele gesloten dozen, doosjes en sausbakjes met deksel in een met inmiddels verkleurde rode stippen gepavoiseerde kartonnen doos waarin in de vorige eeuw de AH haar tomaten aan de hongerige klandizie presenteerde.
Van assortimentsdozen met open bakjes onder het deksel ben ik genezen sinds ik twee keer de strijd met een halsstarrige sluiting 'won' en een keer een vierpotige entiteit zich teveel voor het open staande deksel interesseerde. Als ik nu iets openmaak, vliegt hooguit dat in het rond dat ik hebben moet.
Van assortimentsdozen met open bakjes onder het deksel ben ik genezen sinds ik twee keer de strijd met een halsstarrige sluiting 'won' en een keer een vierpotige entiteit zich teveel voor het open staande deksel interesseerde. Als ik nu iets openmaak, vliegt hooguit dat in het rond dat ik hebben moet.
[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 11-06-2025 08:46 ]
Allitt europlus pro is waarschijnlijk het beste van de soorteerbakjes, Tayg en ecotools zijn er ook nog.
Zelf heb ik een paar koffers van de Action die zijn prima en goedkoop, Imho.
Oja, (een stapel) fixtainers zijn ook goed en betaalbaar.
Zelf heb ik een paar koffers van de Action die zijn prima en goedkoop, Imho.
Oja, (een stapel) fixtainers zijn ook goed en betaalbaar.
[ Voor 14% gewijzigd door ChefvanOekel op 11-06-2025 09:16 ]
Met een goeie sorteerdoos heb je dat probleem nietcopykat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:24:
Ik ben gestopt met schroeven in sorteerdozen te storten.( om en één of andere reden gaan die verschillende schroeven altijd bij elkaar op bezoek wat t sorteereffect een beetje te niet doet..) Ik stapel gewoon de originele dozen op elkaar in een lade.
Als ik effe wat moet schroeven pak ik eerst mn sorteer bak met van alles door elkaar enigzins "gesorteerd " in de hoop dat het ooit "op" is.![]()
Hoofdreden voor mij om over te gaan naar sorteerdozen was vooral dat al die originele dozen zo veel ruimte in nemen. Ook handig voor elektronica spul, trouwens.
:strip_exif()/f/image/lV6QojGM2VOTSOZEWULXGTi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet een flinke haag terug gaan snoeien en mijn knakenzaag van Einhell loopt op een snoertje... dus het werd tijd voor een echte. Ik heb al een Stihl heggenschaar en bosmaaier maar ben best wel tevreden over parkside black dus besloot deze te proberen. Zo op het eerste gezicht voelt het allemaal heel erg stevig in ieder geval, en hij word bedrijfsklaar geleverd met accu en lader zelfs, ondanks dat de site claimde van niet. Je kan hem dus met een snoer starten maar met de accu erin gaat het net even wat makkelijker - gewoon met een knopje. Verder was het dus gewoon letterlijk olie voor de zaag erin, motomix in de tank en starten maar.
Ze leveren hem vrij compleet dus inclusief een fles kettingolie, gehoor- en gezichtsbescherming, sleutels, mixtankje en één of andere rare zwarte poot met een luchtkoppeling op het einde waarvan ik nog niet uitgevist heb waar hij voor is. Ding heeft een 55cc motor met 3pk, zou dus redelijk krachtig moeten zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-06-2025 10:00 ]
En hij wordt met een gitaarkoffer geleverd?HTT-Thalan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:58:
[Afbeelding]
Ik moet een flinke haag terug gaan snoeien en mijn knakenzaag van Einhell loopt op een snoertje... dus het werd tijd voor een echte. Ik heb al een Stihl heggenschaar en bosmaaier maar ben best wel tevreden over parkside black dus besloot deze te proberen. Zo op het eerste gezicht voelt het allemaal heel erg stevig in ieder geval, en hij word bedrijfsklaar geleverd met accu en lader zelfs, ondanks dat de site claimde van niet. Je kan hem dus met een snoer starten maar met de accu erin gaat het net even wat makkelijker - gewoon met een knopje. Verder was het dus gewoon letterlijk olie voor de zaag erin, motomix in de tank en starten maar.
Ze leveren hem vrij compleet dus inclusief een fles kettingolie, gehoor- en gezichtsbescherming, sleutels, mixtankje en één of andere rare zwarte poot met een luchtkoppeling op het einde waarvan ik nog niet uitgevist heb waar hij voor is. Ding heeft een 55cc motor met 3pk, zou dus redelijk krachtig moeten zijn.
Benieuwd hoe hij bevalt. Laat je het weten na de klus?HTT-Thalan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:58:
[Afbeelding]
@Remy!!!! klinkt het geronk van een 55cc tweetakt jou niet als muziek in de oren dan?
.
@Retrospect doe ik!
@Retrospect doe ik!
@HTT-Thalan wat is dat voor haag dan? Ik zou bij het snoeien van een haag eeerder een heggenschaar verwachten, (al dan niet op benzine), geen kettingzaag. Of moet de boel tot op de grond toe kaal?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De natte/soepele takken van de (laurier)haag idd met mijn Stihl HS55 verlengde schaar, maar daarna worden de takken te dik voor dat ding en moet ik echt stammen af gaan zagen. Er moet ruim een meter afgehaald worden.The Eagle schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:02:
@HTT-Thalan wat is dat voor haag dan? Ik zou bij het snoeien van een haag eeerder een heggenschaar verwachten, (al dan niet op benzine), geen kettingzaag. Of moet de boel tot op de grond toe kaal?
Ik heb hier ook zo’n stokoude laurier staan waar de vorige bewoners denk ik maar weinig aan gesnoeid hadden, dat is inderdaad tot op zekere hoogte met snoei-/takkenschaar en handzaag te doen, maar deels heb ik er ook maar de kettingzaag (Makita 2x18V) bij gepakt.
Uitzicht is een stuk minder groen nu, maar wel minstens een halve meter tuin gewonnen en de achterburen kunnen nu hun recent geplaatste aanbouw tenminste voegen
Uitzicht is een stuk minder groen nu, maar wel minstens een halve meter tuin gewonnen en de achterburen kunnen nu hun recent geplaatste aanbouw tenminste voegen
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Buuv wist ook nog een zaagmannetje, die had een compacte Makita accuzaag. Mooi speeltje, al had het machientje eind februari nog een hele kluif aan het binnenwerk van onze oude Laurierkers-stammen, dat bleek keihard. Hij wilde de omgezaagde stammen wel hebben, maar dan moeten die joekels nog wel kleiner gemaakt worden en ik sluit niet uit dat hij het wel gelooft en liever zijn ketting spaart.Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:36:
... maar deels heb ik er ook maar de kettingzaag (Makita 2x18V) bij gepakt.
...
Misschien dat ik zelf maar eens een beginnetje maak met onze nieuwe Silky handzagen, met elke dag een paar centimeter work-out kom je er immers ook.
Zelfs een goedkope Stihl kettingzaag (ik heb een MS181) gaat door laurierstruiken alsof het boter is - wel de ketting netjes slijpen. Maar ja, daarna moet je nog opruimen.....
Ik heb de uitvoering: Makita VC2512L vandaag gekocht in de aanbieding, maar las op internet dat zakken erbij wel handig zijn. Heeft iemand daar nog tips voor?
Wat bedoel je met tips?rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:45:
Ik heb de uitvoering: Makita VC2512L vandaag gekocht in de aanbieding, maar las op internet dat zakken erbij wel handig zijn. Heeft iemand daar nog tips voor?
Goedkopere zakken dan de originelen? Ik koop ze voor mijn stokoude Karcher hier
Origineel zijn ze vrijwel nergens te koop, maar hun huismerk is net zo goed en volop verkrijgbaar.
En in het algemeen:
Een stofzuigerzak houd het filter schoon. Het is makkelijker om een zak te verwisselen dan het filter schoon te maken. Vooral als je steenstof hebt gezogen.
@Shaggy tevreden van de hikoki? Ben opzoek naar een bouwstofzuiger die zelfreigend is (oa voor hout, kippenhok, bouw vuil, ...)
Zelf aan het zien naar deze van Hikoki RP350YBLWAZ
Zelf aan het zien naar deze van Hikoki RP350YBLWAZ
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Voornamelijk gewoon goede / goedkope zakken voor bij de stofzuiger.JukeboxBill schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:55:
[...]
Wat bedoel je met tips?
Goedkopere zakken dan de originelen? Ik koop ze voor mijn stokoude Karcher hier
Origineel zijn ze vrijwel nergens te koop, maar hun huismerk is net zo goed en volop verkrijgbaar.
En in het algemeen:
Een stofzuigerzak houd het filter schoon. Het is makkelijker om een zak te verwisselen dan het filter schoon te maken. Vooral als je steenstof hebt gezogen.
Ik gebruik deze vlieszakken, die doen het goed en zijn niet te duur. Het enige nadeel is dat je ze niet eenvoudig kan afsluiten bij het weghalen, maar dat lost een stukje tape ook op.rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:02:
Voornamelijk gewoon goede / goedkope zakken voor bij de stofzuiger.
[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 12-06-2025 11:07 ]
En dan misschien nog wel een praktische vraag, ik heb natuurlijk allerlei gereedschap, is er een soort van 'all-in-one' kit of setje met aansluitingen voor veelgebruikt gereedschap voor aan de stofzuiger?
Ik heb o.a. het volgende gereedschap met stofaansluiting:
- uitvoering: Makita 18 V Excenter schuurmachine (DBO180Z)
- uitvoering: Bosch GCM 800 SJ
- uitvoering: Makita DJV181ZJ (zonder accu)
- uitvoering: Makita DGA513ZJ
- Parkside muurfrees
- Parkside muurfrees
dat zit bij de dezelfde stofzuiger die ik heb gekocht er gewoon bij. Daarmee sluit je de meest gangbare dingen aan.rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:25:
En dan misschien nog wel een praktische vraag, ik heb natuurlijk allerlei gereedschap, is er een soort van 'all-in-one' kit of setje met aansluitingen voor veelgebruikt gereedschap voor aan de stofzuiger?
- Parkside muurfrees
Zie hier de meegeleverde accecoires: https://www.makita.nl/artikel/makita-vc2512l-230-v-stofzuiger-l-klasse.html#tab_content_15
[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 12-06-2025 11:37 ]
Ik heb een zogenaamde 'Festool' mof, dat past op al mijn gereedschap.rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:25:
- Parkside muurfrees
:strip_exif()/f/image/tQfP3cmaIYcZGReoxinMl8zg.jpg?f=fotoalbum_medium)
Maar hangt af van de connector op jouw apparaten, natuurlijk, dat is moeilijk te beoordelen op basis van plaatjes.
Recent een prima Incra V27 verstekaanslag tweedehands kunnen kopen, zat alleen geen inbus bij voor het verstellen van de geleideringen. Iemand enig idee waar ik een 3/32 inch inbus kan scoren? Ik zie online wel wat, maar dat is allemaal in een set van 20+ eu en ik heb de rest van de set niet nodig.
Zoiets?valluik schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:39:
Recent een prima Incra V27 verstekaanslag tweedehands kunnen kopen, zat alleen geen inbus bij voor het verstellen van de geleideringen. Iemand enig idee waar ik een 3/32 inch inbus kan scoren? Ik zie online wel wat, maar dat is allemaal in een set van 20+ eu en ik heb de rest van de set niet nodig.
Ik heb ook een vc3512l, daar moeten "gewone rechtoerechtaan vuilniszakken" in. Die zijn er ook van Makita maar die kosten nog al. Je kan grote vuilniszakken proberen te vinden, groot genoeg om de zak over de rand vd stofzuiger te slaan. Volgens mij moeten ze dan minstens 80cm breed zijn oid.rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:45:
In mijn VC2512L gaan die volgens mij niet passen. Daar moeten gewone rechttoerechtaan plastic zakken in.Slonzo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:06:
[...]
Ik gebruik deze vlieszakken, die doen het goed en zijn niet te duur. Het enige nadeel is dat je ze niet eenvoudig kan afsluiten bij het weghalen, maar dat lost een stukje tape ook op.
Als ik op de site van Makita kijk staan daar toch echt stofzakken als accessoire (met dus ook een aansluiting op waar de slang de stofzuiger binnenkomt)? Hoe wil je dat doen met een gewone vuilniszak?
Het hele idee van zakken is ook dat die een extra filter bieden. Een plastic zak in je opvangbak hangen is hoogstens makkelijker legen, maar dan loopt wel je filter veel sneller vol en ik gok dat je dan ook niet de geadverteerde filter specificaties haalt?
Het hele idee van zakken is ook dat die een extra filter bieden. Een plastic zak in je opvangbak hangen is hoogstens makkelijker legen, maar dan loopt wel je filter veel sneller vol en ik gok dat je dan ook niet de geadverteerde filter specificaties haalt?
[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 12-06-2025 14:20 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Precies dat. Je hebt vlieszakken waar het vuil in gaat, en een extra "voor"filter is voor het primaire filter voor de motor en je hebt "vuilniszakken" welke je open in de bak hangt over de rand waar je het motorgedeelte overheen klikt om vast te klemmen.Orion84 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:18:
Als ik op de site van Makita kijk staan daar toch echt stofzakken als accessoire (met dus ook een aansluiting op waar de slang de stofzuiger binnenkomt)? Hoe wil je dat doen met een gewone vuilniszak?
Die vuilniszak is er alleen maar voor om de binnenbak niet al te goor te laten worden in bepaalde situaties.
Ik gebruik hem graag als ik wat water met vervuiling opzuig, hoef ik de bak niet schoon te schrobben.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Goeie, dat zou het moeten zijn. Alleen vind ik een inbus thuis laten bezorgen nogal apart. Los van de verzendkosten van €6, wat ook niet echt in verhouding staat tot het product. Bij wat voor zaak zou dat te vinden zijn? Helaas is de lokale ijzerboer hier ter ziele gegaan, anders had ik het ook sowieso daar even geprobeerd.
Als je in het noorden van NL woont, dan kan je eens proberen bij Kroon-Prolians.valluik schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:39:
Die heeft die maat van Gedore in het assortiment en hebben ook veel gewone winkels.
Misschien niet direct op voorraad, maar zijn niet te beroerd om hem voor je te bestellen.
Of anders eens kijken bij PartsPoint (voorheen Brezan). Zitten ook overal.
3/32 = 2,38 mm, zou een 2,5 mm misschien ook wel passen.
[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 12-06-2025 15:05 ]
Torx T10 past daar ook in.valluik schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:39:
Dat past net niet (net even geprobeerd).JukeboxBill schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:01:
3/32 = 2,38 mm, zou een 2,5 mm misschien ook wel passen.
[ Voor 19% gewijzigd door 8088 op 12-06-2025 15:15 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Lekker, het is gelukt hiermee. Thanks!
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).