Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 12:46

dollyking

duck tape

@trabant
kijk hier eens, staat een heel zwikje met verschillende soorten.
https://www.amazon.nl/s?k...eaner+parts&ref=nav_bb_sb

[h3]Manicure[/h3]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@dollyking En de chinezen zullen ook vast wel wat hebben, maar nog kan ik me enige principes veroorloven.
offtopic:
(en je wilt niet weten hoe blij we zijn dat we eindelijk van ICS af zijn)
Ik moet eens kijken hoe ik zo'n borsteltje voldoende klem kan zetten zonder het te vervormen en dan ga ik eens stoeien met een 12mm boor.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Raymond schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:29:
[...]

In het verleden had Dremel ook een machine zoals die foredom. Is dat niet een mooi compromis? Dan heb je wel de makkelijker verkrijgbaarheid van Dremel, maar wel een betere machine dan die lichte machines.

Blijkbaar nog steeds:
https://www.dremel.com/nl/nl/p/dremel-fortiflex-f0139100ja

Je kan evt ook bij Proxxon kijken. Die hebben ook een flexibele as en veel accessoires. Ik durf niet te stellen dat die machines veel beter zijn dan een dremel.
Puch-Maxi schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:56:
@Oyster
Het tweede type dat je beschrijft is ook wel bekend als Hangmotor of Freesmotor. Die zijn wat meer heavy-duty dan een standaard 'Dremel'. Ik weet niet of je er ook een boorstandaard bij kunt krijgen, het is vooral om mee te werken vanuit de losse hand.
JukeboxBill schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Die Foredom is in wezen ook een hangmotor.

Is een stift- of rechte slijper misschien ook een oplossing? Zijn een stuk krachtiger dan een Dremel.
O.a. Metabo en Bosch hebben een model met een standaard 43 mm hals, zodat die in een gewoon boorstatief passen. Maar die zijn misschien wat lomp om uit de hand te gebruiken.
Bij de wat lichtere en slanke stiftslijpers zou je moeten zoeken naar een merk/model dat iets heeft om op een andere manier de motor vast te monteren. B.v. Makita heeft een beugel, waarmee de slijper in de bankschroef past.
En anders is met wat huisvlijt zelf wel iets te maken.
Dank allen. De Fortiflex was ik even uit het oog verloren en een slijper is ook een optie. Een apparaat met een standaard hals is ook een goede, misschien dat er een mooi statief te vinden is. Nuttige tips allemaal, hiermee ga ik verder aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bglvanbarneveld
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 10:33
Ik ben met mijn nieuwe afkortzaag(Metabo KGSV 216 M) aan het werk. Nu maakt naar het lijkt het lager een raar brommend geluid. De zaag zit goed vast en ik kan verder geen trillende onderdelen ontdekken. Het geluid is alleen te horen als de afkortzaag aan gaat. Als hij eenmaal op toeren komt is het geluid weg. Dacht eerst een disbalans maar de zaag zit goed vast en heb ik inmiddels al eens los en vast gehad. Moet ik me zorgen maken of moet de zaag nog ‘inlopen’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bglvanbarneveld schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:02:
Ik ben met mijn nieuwe afkortzaag(Metabo KGSV 216 M) aan het werk. Nu maakt naar het lijkt het lager een raar brommend geluid. De zaag zit goed vast en ik kan verder geen trillende onderdelen ontdekken. Het geluid is alleen te horen als de afkortzaag aan gaat. Als hij eenmaal op toeren komt is het geluid weg. Dacht eerst een disbalans maar de zaag zit goed vast en heb ik inmiddels al eens los en vast gehad. Moet ik me zorgen maken of moet de zaag nog ‘inlopen’?
Ik heb je vraag even hier naartoe verplaatst, ik verwacht hier beter antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:22

rdejongjr

Gnome

Klinkt als de soft start, erg prettig zodat het ding niet steeds je stop eruit trekt en schokt bij inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 17:36
marcop23 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:19:
Afgelopen weekend heb ik plintjes staan zagen met een handzaagje en (eigenlijk te kleine) verstekbak. Nu viel het me eerlijk gezegd zwaar tegen om nauwkeurige zaagsnedes te krijgen; de hoeken waren nooit mooi 45°. Nu zijn er twee opties, denk ik: een grotere verstekbak en kwalitatieve handzaag kopen (scherp, veel tandjes). Of: een afkortzaag kopen. Mijn oog valt momenteel op het laatste, maar ik weet niet zo goed welke.

Ik heb momenteel de Metabo KS 216 of de KGS 216 op het oog, waarbij de laatste uittrekbaar is. Het prijsverschil (€130 vs €190) maakt me niet eens zo veel uit, maar ik vind het vooral belangrijk dat de afkortzaag compact op te bergen is. Mijn schuur is niet zo groot en vol met zooi :-( Dus ik zal de zaag sowieso elke keer naar buiten moeten brengen voor het zagen.

Het nadeel van een uittrekbare zaag is natuurlijk dat je bredere dingen kunt zagen. Nu zie ik mezelf in de toekomst bijvoorbeeld wel voorzetwandjes bouwen met balkjes van 44x69. Of eventueel zelfs een dakje met balkjes van maximaal 119mm diep. Maar grotere dingen kan je dus niet zagen met de kleine zaag. Niet dat ik nu een project op het oog heb waar ik dat nodig heb, maar ja, wie weet wat de toekomst brengt...

Ik ben mezelf dus ernstig aan het afvragen wat ik belangrijker vind: compactheid of toekomstvastheid. Hoe nuttig is zo'n uittrekfunctie? Voor grote balken snap ik het, maar gebruik je het vaker? Gewone planken zijn toch ook zelden breder dan 12cm?

Ik heb al een el-cheapo handcirkelzaag waarmee ik brede dingen (onnauwkeurig) kan zagen.
Afhankelijk van het soort plint en de hoogte [overzetplint] kan een handverstekzaag ook erg prettig werken. Zeker als je eerst een malletje maakt om de plint in te zetten. Voor plakplintjes een Japanse zaag. Potloodlijntje erop en klaar. Ook makkelijk als je hoek geen 45 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mhq--bhGwOMtoDucRi6zvaQDeY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UCqHTVUie1JKape9gNMZOWFw.jpg?f=user_large

Maak ook onderscheid tussen nauwkeurig en ruw moeten zagen. Balkjes die achter een wand verdwijnen kun je met alles zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Waah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:00:
vraagje gerelateerd aan gereedschap: het opbergen ervan.

Ik ben langzaam maar zeker "lifetime" gereedschap aan het verzamelen. Dus alle action-schroevendraaiers .e.d weg en goed spul terug. Ook omdat ik in de bijkeuken maar beperkt ruimte heb voor mijn gereedschap: 1 stellingkast.

Momenteel heb ik een rolgordijntje gemonteerd aan de stellingkast om alles wat uit het zicht te houden, maar dat is niet ideaal en wordt snel rommelig.

Dus ik zoek eigenlijk een stellingkast met lades. In die lades wil ik gebruik gaan maken van "gridfinity" waarbij je voor elk stuk gereedschap een bakje 3D print op maat. Dit heb ik nu ook al voor een deel van het gereedschap en dat werkt best goed. Maar los op een plank is niet ideaal.

Zijn er stellingkasten met lades? Ik kan er maar weinig vinden. De enige die ik tot nu toe heb gevond is de Ikea Bror
[Afbeelding]
Echter zou ik het liefst 5 lades onderin willen en dan nog wat planken... Maar dat mag niet vanwege de stevigheid (de lades zorgen niet voor stevigheid blijkbaar). Maximaal krijg ik er 3 in wil ik nog wat ruimte overhouden voor zaken die niet in een lade gaan:
[Afbeelding]

Rechts staat ook al een vakkenkast, wasmachine/droger en links de deur naar de tuin. dus ik kan echt niet meer dan dit kwijt.

Of zie ik opties over het hoofd? Het liefst zou ik zelfs nog deurtjes hebben voor het deel dat niet in lades is verdeeld zodat alles uit het zicht is.... :+
Ikea Ivar stellingkasten. Komt met diverse soorten lades en kasten. En je kunt zelf extra's maken uit hout. B.v. uittrekbare plank of ondiepe lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Waah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Ja, maar dan wel dat het stevig is en tegen een stootje kan, zoals een stellingkast. Want ik denk dat als ik mijn boormachine zo in de keukenla gooi zoals ik dat bij de stellingkast doe, dat het keukenkastje dat niet heel lang vol houd.... die zijn tegenwoordig toch vaak gemaakt van karton :+

Maar eigenlijk wil ik dus een eigen professionele gereedschapstrolley met daarboven een kastje ja O-) maar wil niet de prijs betalen van een gereedschapstrolley en het uiterlijk daarvan O-)
Gewoon zo'n kastje verstevigen. Kan op 100 manieren. Deuvels het plankje vastzetten. Latje onder de planken. Plankje verdubbelen of vervangen door iets steviger. Of mijn favoriet een plankje verticaal onder de kastplank zodat ie daar op rust. Da's vrij sterk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6N_3SdEHeaq4ehhApCTEs_Wxo0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qQXgMpwQhvIxjoADaMhdUJD5.png?f=user_large

Kinderen op school menen dat Billy [de boekenkast] een ladder is om bij de bovenste plank te komen. En soms denken de kleuters dat het een bed is. Heb kleintjes letterlijk opgekruld zien slapen in het bovenste vakje (80*30*28 cm) van een meter hoge Billykast. Tot nu toe nog niks tegengekomen wat ik niet heb kunnen maken.

PS, ook gereedschap heeft liefde nodig. Niet mee gooien en het geld wat je uitspaart door niet elke week een nieuwe boormachine te kopen, opzijleggen voor die droomkar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Voor mijn schuurmachine (Bosch GEX 125-150 AVE) zoek ik een verloopmof 27 > 35 zodat hij op de stofafzuiging aangesloten kan worden. Online kom ik niet verder. Heeft iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VCC6LsSVluUKLs0QT9s1DO22BU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Elr9b89M6Y87ttNfLJpuL3t8.jpg?f=user_large

[Overigens brak van de week de bout die de schuurzool vastzet, af. Geen idee waarom. Misschien omdat ik de nieuwe schuurzool niet goed genoeg aan had gedraaid?]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM83LujSQ7IYpmzg8rAC_6X6ruQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d4soojmDHIBvnixbpzgzKXW7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
pietje belhamel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:22:
Voor mijn schuurmachine (Bosch GEX 125-150 AVE) zoek ik een verloopmof 27 > 35 zodat hij op de stofafzuiging aangesloten kan worden. Online kom ik niet verder. Heeft iemand een suggestie?
Flinke laag schilderstape er omheen wikkelen werkte bij mij altijd vrij goed. Anders een verloopje 3D printen? Het zal zichzelf wel vastzuigen, dus hoeft ws niet super strak te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 20:13
Schilderstape is leuk voor 1x.
Je kan voor bosch prima een festool verloop gebruiken. Die passen goed en makkelijk te koppelen en eraf te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

[Afbeelding]

[Overigens brak van de week de bout die de schuurzool vastzet, af. Geen idee waarom. Misschien omdat ik de nieuwe schuurzool niet goed genoeg aan had gedraaid?]

[Afbeelding]
Er zijn getrapte adapters verkrijgbaar, zoals b.v. deze
Ik heb er eentje van rubber, dus daar kan je ook nog een beetje mee smokkelen qua maat.

En anders moet je de stofzuiger van Bosch kopen, dat is het manco van prof. machines. Want zo te zien is het een speciale aansluiting op de schuurmachine.

Vage foto, is dat een kunststof schroef?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:31

[Afbeelding]
Heb je al zonder gepast?
Ik heb het kleine snoerloze broertje en die past zonder verlopen op de kleine slang van de Festool MIDI. Ik dacht eerst gelezen te hebben dat er een verloop tussen zou moeten, maar bij gewoon proberen bleek dat dat weggegooide tijd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12
Heb je ook een geluidsopname? Wij hebben de KGS 254 M. Ik zie dat die van jou softstart en een variabeltoerental heeft.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
27 is (ongeveer) de binnenmaat van zo'n standaard 'Festool' mof. 35 steek je de mof in, 27 zet je de mof overheen.

Als je een bout niet goed genoeg vastdraait, draait die meestal los. Soms beschadigd dan de schroefdraad en kan die daarna niet goed meer vast. Dit ziet er gewoon uit als een materiaalfout. Zie je ergens op het breukvlak van die 'jaarringen'? Dan is het een vermoeiingsbreuk, meestal vanaf een materiaalfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12
Iemand nog een tip voor een goeie startersset gutsen? Mijn vriendin wil dit gaan maken: https://woodworkersinstitute.com/how-to-carve-a-cat/
Heb je ze echt allemaal nodig? Of zijn er handige keuzes te maken qua formaat waardoor je met minder toe kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:14

sphere

Debian abuser

DRAFTER86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:34:
Iemand nog een tip voor een goeie startersset gutsen? Mijn vriendin wil dit gaan maken: https://woodworkersinstitute.com/how-to-carve-a-cat/
Heb je ze echt allemaal nodig? Of zijn er handige keuzes te maken qua formaat waardoor je met minder toe kan?
Ik zie geen affiliate links of een shop dus ik denk dat al die tools die ze oplijsten nodig zijn.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn makita stofzuiger komt met een rubber mof/verloop, die past aan één kant keurig strak over de GEX (die heb ik ook), en aan de andere kant in de stofzuigerslang. Misschien kun je die online los vinden (bij Kruis bijvoorbeeld). Past op veel tools dus ik ben fan van die mof.

Edit, dit is hem:
https://www.gereedschapce...4IEjlkYYVbjYaAsniEALw_wcB

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 11-05-2025 21:27 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een 3D-printer kan hier ook soelaas bieden, lijkt me.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DRAFTER86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:34:
ik zou ook even goed slijpmateriaal erbij scoren :)

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:52:
[...]

ik zou ook even goed slijpmateriaal erbij scoren :)
Daarbij geldt misschien nog wel meer dan bij de gutsen dat je ermee moet kunnen omgaan. Een guts is geen molenmesje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Iets anders: hoe krijg je de kat zover dat die al die tijd in die pose stilzit? :+

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 11-05-2025 15:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:39

dragonhaertt

@_'.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwGiNVso8gSsvIgEcK9ii5TFOkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43PN58vCaH9ViwZxFW4Oc3SE.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw gereedschapje, voor de verandering iets wat zelf is gemaakt.

Avondklusje van een uurtje en een tip voor iedereen met een zaagtafel, maak een degelijke push-stick!
Dit type vind ik zelf het fijnst qua controle die je hebt, en een stuk beter dan het standaard 'kippenpootje' wat je bij een zaagtafel meegeleverd krijgt.

Stay safe, keep your fingers!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:08
Heeft hier iemand tips omtrent voegbikhamers?
Ik heb een Dewalt DCH273 combihamer, maar merk dat dit erg langzaam gaat.
Ik heb zitten denken aan een pneumatische hamer, maar mijn compressor maakt echt een tering herrie en dit wil ik mijn buurt eigenlijk niet aandoen. Dus het is wel mooi als het elektrisch kan.
Het is in de trascement gemetseld, dus kneiter hard.

[ Voor 8% gewijzigd door huppelepups op 12-05-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:59
huppelepups schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:06:
Ik heb zitten denken aan een pneumatische hamer, maar mijn compressor maakt echt een tering herrie en dit wil ik mijn buurt eigenlijk niet aandoen. Dus het is wel mooi als het elektrisch kan.
Zou toch kijken naar iets op pneumatiek hoor, weegt een stuk minder . Je kan evt ook kijken naar stillere compressors ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 12:35
Je kan ook met een slijptol + voegenfrees werken, dat heb ik onlangs gedaan. Google op 'voegenfrees'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb daarvoor een voegenfrees in de haakse slijper gebruikt met een zelf geknutselde diepteinstelling.
Minder risico op schade aan de stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
agitri schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Je kan ook met een slijptol + voegenfrees werken, dat heb ik onlangs gedaan. Google op 'voegenfrees'.
Ik heb een half jaartje terug een stenenzaag gehuurd om wat oude bakstenen af te bikken. Na 70 stenen was een vol zaagblad volledig versleten omdat deze bakstenen en ook de mortel zo hard is :/ Een voegenfrees zal dus echt geen succes worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het is in de trascement gemetseld, dus kneiter hard.
Heb je wel een goede beitel? want als ik eerlijk ben werkt een makita HK 0500 (en dat is geen kracht patser) met een widia beitel doorgaans prima.trasraam slijpen is waarschijnlijk ook wat ik zou doen. hakken gaat schade geven. als de voegen zo hard zijn, kan je ze dan niet laten zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 12-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
twain4me schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:29:
[...]

Heb je wel een goede beitel? want als ik eerlijk ben werkt een makita HK 0500 (en dat is geen kracht patser) met een widia beitel doorgaans prima.trasraam slijpen is waarschijnlijk ook wat ik zou doen. hakken gaat schade geven. als de voegen zo hard zijn, kan je ze dan niet laten zitten?
Ik was inderaad van plan om een nieuwe beitel te kopen speciaal voor de voegen. Maar volgens mij gaan die professionele bikhamers veel sneller?

Er slaat water door mijn gevel dus deze wil ik impregneren, maar daarvoor moeten eerst de voegen goed dichtzitten en sommige zijn in slechte staat. Deze wil ik dus opnieuw voegen, daarna het hele huis heet water drukspuiten en dan impregneren. Het huis had een slechte fundering en daardoor moet ik ook circa 50 gescheurde stenen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Compressor binnenzetten en een langere luchtslang eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
ThinkPad schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:00:
Compressor binnenzetten en een langere luchtslang eraan?
Ik heb nu een 2pk compressor 20L, die luchtslang zou +-30 meter moeten zijn, is dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
De lange luchtslang zou het probleem niet moeten zijn, zorg wel voor voldoende binnendiameter en mijd die krulkrengen. Eerder de netto luchtopbrengst (al heb je met 2pk die 20L wel weer snel bijgevuld, dat was met mijn vorige 3pk/100L wel anders) en ik zie nu dat de actuele generatie grotere low-noise compressoren bij HBM een stuk minder stil is dan wat ik vijf jaar geleden nog heb kunnen kopen.

edit: met een langere slang kan de compressor ook verder van de bron van al dat bouwstof staan. #levensduur

[ Voor 20% gewijzigd door trabant op 12-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

huppelepups schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Ik was inderaad van plan om een nieuwe beitel te kopen speciaal voor de voegen. Maar volgens mij gaan die professionele bikhamers veel sneller?

Er slaat water door mijn gevel dus deze wil ik impregneren, maar daarvoor moeten eerst de voegen goed dichtzitten en sommige zijn in slechte staat. Deze wil ik dus opnieuw voegen, daarna het hele huis heet water drukspuiten en dan impregneren. Het huis had een slechte fundering en daardoor moet ik ook circa 50 gescheurde stenen vervangen.
Er zit vooral een groot verschil in het wel of niet eerder hebben gedaan. De echt goede hakhamers voor voegen vreten ook wel echt lucht, 6 - 7 L/sec -> 400- 500 L/min de meeste huis tuin en keuken compressoren komen niet in de buurt

wij gebruikten veel dit soort hakhamers. https://www.thstools.nl/voegenhamer-spytze-md20 en dan met 2 of 3 hakhamers op een 5m3 diesel compressor . voor een klein stukje of bv de schoorsteen pakte we de makita. en makita is dat ding lang blijven verkopen juist omdat gevel bedrijven ze steeds wilde hebben. met name door de vorm en het gewicht. met andere elektrische hakhamers heb ik helaas weinig ervaring.

maar ik zou dus overwegen om het te slijpen, waarschijnlijk is dat netter, als er niet gezandstraalt werdt hakte wij eigenlijk nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 12-05-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
twain4me schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:53:
[...]

Er zit vooral een groot verschil in het wel of niet eerder hebben gedaan. De echt goede hakhamers voor voegen vreten ook wel echt lucht, 6 - 7 L/sec -> 400- 500 L/min de meeste huis tuin en keuken compressoren komen niet in de buurt

wij gebruikten veel dit soort hakhamers. https://www.thstools.nl/voegenhamer-spytze-md20 en dan met 2 of 3 hakhamers op een 5m3 diesel compressor . voor een klein stukje of bv de schoorsteen pakte we de makita. en makita is dat ding lang blijven verkopen juist omdat gevel bedrijven ze steeds wilde hebben. met name door de vorm en het gewicht. met andere elektrische hakhamers heb ik helaas weinig ervaring.

maar ik zou dus overwegen om het te slijpen, waarschijnlijk is dat netter, als er niet gezandstraalt werdt hakte wij eigenlijk nooit.
Ik ga het inslijpen proberen en koop een nieuwe beitel voor de stenen die ik moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 10:45

sealy

bastards...

Ik heb een tijdje terug een tweedehands Makita heggenschaar op de kop kunnen tikken (DUH752). Werkte eerst met horten en stoten maar na een keer volledig uit elkaar gehaald- en schoongemaakt te zijn deed ie het weer prima.

Totdat ik vandaag de stand gebruikte waarbij je het handvat kan draaien. De motor haperde kort en sloeg toen “vast” in de error-stand alsof er een dikke tak klem zat.

Weer helemaal uit elkaar gehaald en stapje voor stapje getest. Geen resultaat totdat ik de hele motor vrijwel vrij had en de schakelaar nr 020 gelijktijdig met de aan/uitschakelaar indrukte. Toen draaide de motor een seconde of 5 goed om vervolgens weer vast te lopen en er niet meer uit te komen.

Twee vragen:
- Waar dient die schakelaar 020 precies voor? (Switch C3XA-1PSMP)
- Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen ter reparatie danwel probleemdeterminatie? Een nieuwe motor bestellen kan, maar ben er nog niet 100% van overtuigd dat dat het probleem is. Daarbij lijk ik hem ook niet los te kunnen krijgen van de onderplaat (stippellijntjes) doordat tandwiel 42 m daarop vastklemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47tJTcCoSGQQ-_Ac55DaXtXlC20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGcNo602tuutK3NIcYjqaekc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddX6NPRqsRE0X0iu7iURpq2fF9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aaarh2JsG9wXuWuPPrZWQSDC.jpg?f=fotoalbum_large

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sealy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:45:
Ik heb een tijdje terug een tweedehands Makita heggenschaar op de kop kunnen tikken (DUH752). Werkte eerst met horten en stoten maar na een keer volledig uit elkaar gehaald- en schoongemaakt te zijn deed ie het weer prima.

Totdat ik vandaag de stand gebruikte waarbij je het handvat kan draaien. De motor haperde kort en sloeg toen “vast” in de error-stand alsof er een dikke tak klem zat.

Weer helemaal uit elkaar gehaald en stapje voor stapje getest. Geen resultaat totdat ik de hele motor vrijwel vrij had en de schakelaar nr 020 gelijktijdig met de aan/uitschakelaar indrukte. Toen draaide de motor een seconde of 5 goed om vervolgens weer vast te lopen en er niet meer uit te komen.

Twee vragen:
- Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen ter reparatie danwel probleemdeterminatie? Een nieuwe motor bestellen kan, maar ben er nog niet 100% van overtuigd dat dat het probleem is. Daarbij lijk ik hem ook niet los te kunnen krijgen van de onderplaat (stippellijntjes) doordat tandwiel 42 m daarop vastklemt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die 020 niet een soort veiligheids schakelaar? Meestal moet je twee knoppen ingedrukt houden bij heggescharen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 10:45

sealy

bastards...

Dat zou je denken, maar de switch zit middenin het apparaat en wijst met de schakelaar naar de motor.

Die beveiliging die je bedoelt zit er inderdaad ook op maar dan op het handvat.

nothing special

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
sealy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:10:
Dat zou je denken, maar de switch zit middenin het apparaat en wijst met de schakelaar naar de motor.

Die beveiliging die je bedoelt zit er inderdaad ook op maar dan op het handvat.
Kan te maken hebben met het terugloop mechanisme om de schaar vrij te maken, b.v. als er een tak klem zit.
Dat teruglopen duurt maar 5 seconden en dan stopt de machine. Als je dan weer inschakelt en gelijk weer vastzit dan stopt de machine weer. Dat lijkt een beetje op wat je beschrijft.
Maar dan zou er iets klem moeten zitten of zwaar lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-05 14:34
sealy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:45:

Twee vragen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb helaas niet de oplossing voor je, maar dit probleem is wel veel voorkomend bij deze Makita heggescharen. Ik heb laatst de mijne terug moeten sturen voor reparatie (wel onder garantie) omdat hij hetzelfde probleem had. Hij deed het een paar seconden goed en sloeg dan vast. Ik was er wel achter gekomen dat hij het in bepaalde houdingen wel bleef doen (vlak op een vaste ondergrond) maar niet als ik hem bijvoorbeeld in mijn handen had. Makita gaf aan dat het kwam omdat ik de messen niet goed schoon maakte (machine was brandschoon en pas 2 keer gebruikt :+ ). Als ik het goed herriner is de motor niet vervangen maar op Youtube kun je diverse filmpjes vinden met mensen met hetzelfde probleem en in de reacties wordt vaak een mogelijke oplossing genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 14:23
Lankman schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:38:
Niet twijfelen fjux, gewoon die Metabo kopen als je de spullen makkelijk kwijt kan. Algemeen bekend als een goed stuk gereedschap, en deze kan rechtstreeks op die lineaal. Zou hier geen geld (en materiaal) aan parkside 'verspillen' (aangezien je toch best wat te wensen en te klussen hebt), en zoveel is het nu ook weer niet.
ik dank dat de beslissing wel is genomen, geen parkside, maar een echt merk.
Echter zie ik nu bij toolstation ook een Dewalt:
DeWALT DWE576K-QS
https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p27297

hij is wat duurder, 209 ipv 169 (https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p10954) maar bied zo te zien ook wel wat meer:
190mm blad vs 160
wat meer krach (niet echt nodig denk ik maar ach)
Opberg koffer.

En ik zit met 1 regel van de metabo in mijn maag wat ze melden apart er bij: "- Let op, wordt geleverd zonder adapter voor aansluiting met een stofzuiger"

Maar ik kan die adapter ook nergens vinden, en wil hem wel aansluiten op mijn stofzuiger. (maar misschien zijn er wel universele adapters?)

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
is die 40 euro het waard om voor de DeWalt te gaan of is het "zonde" van het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29
fjux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:29:
[...]

ik dank dat de beslissing wel is genomen, geen parkside, maar een echt merk.
Echter zie ik nu bij toolstation ook een Dewalt:
DeWALT DWE576K-QS
https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p27297

hij is wat duurder, 209 ipv 169 (https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p10954) maar bied zo te zien ook wel wat meer:
190mm blad vs 160
wat meer krach (niet echt nodig denk ik maar ach)
Opberg koffer.

En ik zit met 1 regel van de metabo in mijn maag wat ze melden apart er bij: "- Let op, wordt geleverd zonder adapter voor aansluiting met een stofzuiger"

Maar ik kan die adapter ook nergens vinden, en wil hem wel aansluiten op mijn stofzuiger. (maar misschien zijn er wel universele adapters?)

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
is die 40 euro het waard om voor de DeWalt te gaan of is het "zonde" van het geld?
Ik heb de Metabo en mijn stofzuiger paste daar zonder adapter zo op.

[ Voor 3% gewijzigd door loeberce op 16-05-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
loeberce schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Ik heb de Metabo en mijn stofzuiger paste daar zonder adapter zo op.
kijk, dat is fijn om te weten, ik kon namelijk ook niet vinden over wat voor een adapter ze het hadden.
Dus met een rubbere adapter kom je een heel eind gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 30-05 16:29
fjux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:37:
[...]

kijk, dat is fijn om te weten, ik kon namelijk ook niet vinden over wat voor een adapter ze het hadden.
Dus met een rubbere adapter kom je een heel eind gok ik?
het is blijkbaar een standaard maat. Ik kan thuis wel even opmeten als je wilt weten welke diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
loeberce schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:03:
[...]

het is blijkbaar een standaard maat. Ik kan thuis wel even opmeten als je wilt weten welke diameter.
Nee zal wel goedkomen hoor met de metabo dan.

Echter vraag ik me nog af of een 190 blad nog voordelen heeft die het echt waard zijn of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
fjux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Nee zal wel goedkomen hoor met de metabo dan.

Echter vraag ik me nog af of een 190 blad nog voordelen heeft die het echt waard zijn of niet?
Eigenlijk moet je niet kijken naar de zaagdiameter, maar wat je ermee kan doen:

DeWalt 190mm Zaagdiepte 90°/45°: 61/43mm
Metabo 160mm Zaagdiepte 90°/45°: 55/39mm

Komt van de Toolstation site, is niet duidelijk of dat met de rail mee is gemeten.
Theoretisch zou je met 30 mm meer diameter 15 mm dieper kunnen zagen. Maar er zit maar 6mm verschil in.

Maar beide machines zijn geschikt voor het gebruikelijke plaatmateriaal.
Het extra vermogen van de DeWalt zorgt er wel voor dat met name bij hard materiaal alles wat soepeler zal lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 16-05-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
JukeboxBill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:24:
[...]

Eigenlijk moet je niet kijken naar de zaagdiameter, maar wat je ermee kan doen:

DeWalt 190mm Zaagdiepte 90°/45°: 61/43mm
Metabo 160mm Zaagdiepte 90°/45°: 55/39mm

Komt van de Toolstation site, is niet duidelijk of dat met de rail mee is gemeten.
Theoretisch zou je met 30 mm meer diameter 15 mm dieper kunnen zagen. Maar er zit maar 6mm verschil in.

Maar beide machines zijn geschikt voor het gebruikelijke plaatmateriaal.
Het extra vermogen van de DeWalt zorgt er wel voor dat met name bij hard materiaal alles wat soepeler zal lopen.
Klinkt niet echt dat dit de 20% prijsverschil goed gaat maken. Ik ga denk ik lekker voor de Metabo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:53
Van de week heb ik een Metabo LF850S lakfrees gekocht, voor € 268,75.
Netjes snel geleverd via Bol. Gisteren een proefstukje gedaan, vandaag even voor het echie.

Wat een beest van een machine, een voordeur had ie zo kaal, waarna gladschuren een eitje was. _/-\o_
Omdat ik veel schilderwerk moet doen, wat eigenlijk terug moet naar kaal, is dit eindeloos.
Fijne is ook, t.o.v. krabben met de föhn, dat plamuur blijft zitten.
Het is even doorkrijgen, ik heb hem nu op 0,05 mm staan en dat gaat snel genoeg.
En dat spijkertje dat ik tegen kwam was niet echt een probleem voor de hardmetalen messen, al had ik daar wel een krasje van in de zool (wat verder niet uitmaakt).

Vanmiddag moest ik bij de Hornbach zijn en keek even voor de gein bij de Metabo's.......en warempel daar stond hij ook, net in het assortiment opgenomen, nog los tussen de rest.
Hij stond ook al op de site, voor €287,20 en de medewerker ging even kijken of ze ook al op voorraad waren want ze waren echt net binnen.
Maar na 10 minuten kwam hij met drie koffertjes aanlopen, hij moest ze van achter/buiten/ver halen.
Zaten zelfs nog geen Hornbach plakkertjes op.

Naar de laagste prijsgarantie gevraagd en gekregen, de Bol.com aanbieder had ze op voorraad, dus dat was geldig.
Dus met prijsgarantie uiteindelijk maar € 241 betaald. :+

En thuis gelijk in de doos van Bol.com retourgestuurd. :+

Zo lang de prijs niet wordt aangepast kan je er dus je voordeel mee doen. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Teijgetje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:35:
Van de week heb ik een Metabo LF850S lakfrees gekocht, voor € 268,75.
Netjes snel geleverd via Bol. Gisteren een proefstukje gedaan, vandaag even voor het echie.

Wat een beest van een machine, een voordeur had ie zo kaal, waarna gladschuren een eitje was. _/-\o_
Omdat ik veel schilderwerk moet doen, wat eigenlijk terug moet naar kaal, is dit eindeloos.
Fijne is ook, t.o.v. krabben met de föhn, dat plamuur blijft zitten.
Het is even doorkrijgen, ik heb hem nu op 0,05 mm staan en dat gaat snel genoeg.
En dat spijkertje dat ik tegen kwam was niet echt een probleem voor de hardmetalen messen, al had ik daar wel een krasje van in de zool (wat verder niet uitmaakt).

Vanmiddag moest ik bij de Hornbach zijn en keek even voor de gein bij de Metabo's.......en warempel daar stond hij ook, net in het assortiment opgenomen, nog los tussen de rest.
Hij stond ook al op de site, voor €287,20 en de medewerker ging even kijken of ze ook al op voorraad waren want ze waren echt net binnen.
Maar na 10 minuten kwam hij met drie koffertjes aanlopen, hij moest ze van achter/buiten/ver halen.
Zaten zelfs nog geen Hornbach plakkertjes op.

Naar de laagste prijsgarantie gevraagd en gekregen, de Bol.com aanbieder had ze op voorraad, dus dat was geldig.
Dus met prijsgarantie uiteindelijk maar € 241 betaald. :+

En thuis gelijk in de doos van Bol.com retourgestuurd. :+

Zo lang de prijs niet wordt aangepast kan je er dus je voordeel mee doen. ;)
Ik vind het echt not done dat je een ander product (identiek dat begrijp ik) terugstuurt naar de webwinkel omdat je achteraf met een LPG-actie elders voor twee tientjes, minder dan 10%, het product goedkoper kunt krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
True schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Ik vind het echt not done dat je een ander product (identiek dat begrijp ik) terugstuurt naar de webwinkel omdat je achteraf met een LPG-actie elders voor twee tientjes, minder dan 10%, het product goedkoper kunt krijgen.
Ik twijfelde om te reageren, want.. geen zin in gemeut. Maar geheel mee eens. Dit is wellicht binnen de regels van het spel, maar het voelt verre van correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Teijgetje
Ik had ook wel belangstelling voor die lakfrees. Moet de trap binnen nog doen en dan is branden niet zo fijn.
Maar hoe krijg je het voor elkaar om op €241 te komen?
De regels bij Hornbach vermelden niet dat je dan extra korting krijgt.

Overigens heb ik ook geen zin om eerst iets bij Bol te bestellen en vervolgens naar Hornbach te gaan voor korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 20:34
JukeboxBill schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:29:
@Teijgetje
Ik had ook wel belangstelling voor die lakfrees. Moet de trap binnen nog doen en dan is branden niet zo fijn.

Overigens heb ik ook geen zin om eerst iets bij Bol te bestellen en vervolgens naar Hornbach te gaan voor korting.
De Hornbach LPG is de laagste prijs -10%. Dus de prijs bij de concurrent en dan nog eens 10% korting. Als het alleen prijs matching was, was het geen laagste prijs garantie.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:08
@Teijgetje

Of haal de lakfrees van Parkside, die hier laatste benoemd werd: JER00N in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Ik ben helemaal niet stiekem benieuwd hoe die bevalt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik "mag" binnenkort de voordeur lakken. Dus wellicht haal ik die Parkside lakfrees dan. Lijkt me aangenaam werken. Hoewel.. even licht opschuren en bijpunten is wel gemakkelijker..
Maarja. Dan valt er niks te kopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
@Teijgetje
Dat is inderdaad onzinnig en het hoeft ook niet. Je hoeft er bij Hornbach alleen maar op te wijzen dat het product (ik meen dat ze controleren op EAN-nummer) elders goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
BlackMonkey schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Of haal de lakfrees van Parkside, die hier laatste benoemd werd: JER00N in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Ik ben helemaal niet stiekem benieuwd hoe die bevalt O-)
Oh, bedankt! Met die prijs is het nog wel te doen voor, naar verwachting, eenmalig gebruik. De mesjes zullen dat ook wel uithouden en er zitten ook reserve bij.
Zit alleen nog aan te hikken dat de lastige hoekjes nog steeds handmatig moeten worden gekrabd. Bij een trap met kwartdraai zijn dat nog een aanzienlijk aantal en vermoedelijk het meeste werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Teijgetje

De laagste prijsgarantie is dat je hem voor die prijs krijgt + 10% extra korting.
Je hoeft alleen naar Bol.com te verwijzen, dat is dezelfde machine in koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:48
Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 00:50:
[...]

De laagste prijsgarantie is dat je hem voor die prijs krijgt + 10% extra korting.
Ik mag toch hopen dat je wel die nieuwe machine heb teruggestuurd en niet de gebruikte omdat je toch nog 20€ kon besparen met lpg? Een ongebruikte machine terug sturen is dan nog wel het meest nette wat je kan doen in zo'n situatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
g00gle schreef op zondag 18 mei 2025 @ 01:19:
[...]

Ik mag toch hopen dat je wel die nieuwe machine heb teruggestuurd en niet de gebruikte omdat je toch nog 20€ kon besparen met lpg? Een ongebruikte machine terug sturen is dan nog wel het meest nette wat je kan doen in zo'n situatie..
Was 26,87 euro, en nee, ik heb een kapotte in een krant gewikkelde accuschroefmachine teruggestuurd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:06

JT

VETAK y0

Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 00:50:
[...]

EAN moet overeenkomen. Als er bij de andere winkel hetzelfde product is met een andere EAN dan kunnen ze nee verkopen. Zelfs als dat andere product tegen een lagere prijs nog extra accessoires heeft ofzo. Nu zal dat voor deze machine wel overeenkomen, maar handig om te weten voor anderen die wellicht ook lpg willen gebruiken voor andere producten.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 18-05-2025 10:17 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:06

JT

VETAK y0

fjux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Klinkt niet echt dat dit de 20% prijsverschil goed gaat maken. Ik ga denk ik lekker voor de Metabo!
Wat voor accu's heb je erbij?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
trabant schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Dat is inderdaad onzinnig en het hoeft ook niet. Je hoeft er bij Hornbach alleen maar op te wijzen dat het product (ik meen dat ze controleren op EAN-nummer) elders goedkoper is.
Inderdaad, zo ging het deze week bij mij: Sta bij Hornbach schaafmachine, google op typenummer, lagere prijs, website openen, laten zien aan medewerker bij gereedschappen. Die gaat naar PC, scant het EAN nummer van het apparaat, voerde dat in bij de andere leverancier en voila, 16 euro bespaard op een Hikoki P20SFWAZ. Kan nog steeds maar de andere leverancier is nu iets duurder dus minder voordeel.

De beste? Vast niet, maar een deur 2mm inkorten zal best wel lukken. Het was ook (bijna) het laatste soort apparaat een van de vele apparaten dat ik nog niet had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Was 26,87 euro, en nee, ik heb een kapotte in een krant gewikkelde accuschroefmachine teruggestuurd 8)7
Da's netjes, ik verstuur altijd gebruikte bakstenen >:)

offtopic:
Ik zou het zelf niet gedaan hebben en die 20E als "lekker boeiend" beschouwen als ik al begonnen was met het gebruik, zeker omdat je ook terug moet sturen enzo. Maar ach ik snap het ergens wel.

Ben gisteren maaar eens begonnen met het haaklattenrek dat hier hangt te verbouwen. Heb het overgenomen van een maat die emigreerde, maar het paste gewoon niet (de inzetten zijn te breed tov de ruimte tot de muur waardoor ze er niet uit geschoven konden worden) en hij had andere gereedschappen dan ik.
Gisteren maar eens de energie bij elkaar gehaald om de haaklatten eraf te halen, 15cm in te korten en weer terug te zetten. En eigen modules te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BUmEpA2BLVQCn0NBcnvI55mgD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztwmB1Aez9pwjYXw9kYiAwfg.jpg?f=fotoalbum_large

Wil minimaal nog mijn haakse-hoek-voor-zaag-geleider en een zooi lijmklemmen kwijt, een zwik hamers, en een plek voor rolmaten en duimstokken en dergelijke ... en dan bedenken wat met de rest te doen. Schaven verticaal ophangen is een optie.

[ Voor 78% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2025 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
@Boudewijn Hebben die Japanse zagen ook een mogelijkheid om ze op te hangen zonder de verkoopverpakking?

Waar dat haaklattenrek me aan doet denken: In de Belgische film De Patrick heeft een begaafde timmerman voor zijn hamers een prachtige kast op maat gemaakt. Helaas raakt hij een hamer kwijt, en die is niet meer na te bestellen. Mooie queeste, in een prettig absurde (want België) setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
trabant schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:26:
@Boudewijn Hebben die Japanse zagen ook een mogelijkheid om ze op te hangen zonder de verkoopverpakking?

Waar dat haaklattenrek me aan doet denken: In de Belgische film De Patrick heeft een begaafde timmerman voor zijn hamers een prachtige kast op maat gemaakt. Helaas raakt hij een hamer kwijt, en die is niet meer na te bestellen. Mooie queeste, in een prettig absurde (want België) setting.
Van ellende had ie de kast in elkaar moeten schroeven omdat hij de spijkers er niet meer in kon slaan? :p

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal nu :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:11
trabant schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:26:
Hebben die Japanse zagen ook een mogelijkheid om ze op te hangen zonder de verkoopverpakking?
De meesten hebben een klein gaatje in het zaagblad waar je ze aan kunt ophangen, maar niet allemaal. Ik heb er ook een zonder gat... ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@trabant Mijne zijn allemaal zonder. Ik overweeg er voorzichtig een gaatje in te boren. Dit is knake want die papieren hulzen scheuren soms uit. Heb gisteren in 1 verpakking met een holbuis een nieuw gat geslagen. Lijmklemmen (deels) en boortjes enzo hangen ook.
Nu de schaven uitkienen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:19:

offtopic:
Ik zou het zelf niet gedaan hebben en die 20E als "lekker boeiend" beschouwen als ik al begonnen was met het gebruik, zeker omdat je ook terug moet sturen enzo. Maar ach ik snap het ergens wel.
Ja, ik was er toch, voor andere dingen.
En omdat ik tot de Boomers hoor, en euro`s nog wel eens terug wil rekenen naar guldens, laat ik 60 gulden toch echt niet op straat liggen als ik ze op kan rapen. :+
En de nieuwe machine ging zo in de Bol-doos, die ik nog niet weggegooid had, gratis retour.
Het was dus alleen een plakbandje plakken en inleveren bij Appie, waar ik nog een boodschap moest doen een kilometer verderop.

Je bent Nederlander, of je bent dat niet............ ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:34:
@trabant Mijne zijn allemaal zonder. Ik overweeg er voorzichtig een gaatje in te boren. Dit is knake want die papieren hulzen scheuren soms uit. Heb gisteren in 1 verpakking met een holbuis een nieuw gat geslagen. Lijmklemmen (deels) en boortjes enzo hangen ook.
Nu de schaven uitkienen...
Is een gat in het handvat niet makkelijker te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

orf

henkie196 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:33:
[...]

Is een gat in het handvat niet makkelijker te maken?
Ik heb van multiplex een houdertje gemaakt, maar de zaag hangt bij mij vooral aan een magneet. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
orf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:07:
Ik heb van multiplex een houdertje gemaakt, maar de zaag hangt bij mij vooral aan een magneet. Dat werkt prima.
Zo'n magnetische houder is inderdaad nog makkelijker (even op de onthoudlijst zetten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:29
Is zo’n lakfrees ook te gebruiken op kozijnen met wat lastige hoekjes en kleine glaslatten? Of is het meer voor het grote grove werk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wokkelz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:12:
Is zo’n lakfrees ook te gebruiken op kozijnen met wat lastige hoekjes en kleine glaslatten? Of is het meer voor het grote grove werk?
Het freesje is rond en zit in het midden van het apparaat; je komt er niet mee in de hoekjes. Voor grote oppervlakten is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
wokkelz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:12:
Wat ik er van heb gezien op Youtube is het toch vooral voor de grote vlakken.
Ik heb zelfs het idee dat de machine in eerste instantie is ontwikkeld voor het strippen van sidings, de houten wandbetimmering van veel huizen in de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:59:
[...]

Ja, ik was er toch, voor andere dingen.
En omdat ik tot de Boomers hoor, en euro`s nog wel eens terug wil rekenen naar guldens, laat ik 60 gulden toch echt niet op straat liggen als ik ze op kan rapen. :+
En de nieuwe machine ging zo in de Bol-doos, die ik nog niet weggegooid had, gratis retour.
Het was dus alleen een plakbandje plakken en inleveren bij Appie, waar ik nog een boodschap moest doen een kilometer verderop.

Je bent Nederlander, of je bent dat niet............ ;) :+
Nu maar hopen dat ze niet kijken of het serienummer van de teruggestuurde machine wel klopt, want dan krijg je dit soort taferelen: Amazon markeert Galaxy S25 Ultra als gestolen (TL;DR: User deed hetzelfde (telefoon van een andere bestelling terugsturen) en webshop accepteerde dat niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ThinkPad schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Nu maar hopen dat ze niet kijken of het serienummer van de teruggestuurde machine wel klopt, want dan krijg je dit soort taferelen: Amazon markeert Galaxy S25 Ultra als gestolen (TL;DR: User deed hetzelfde (telefoon van een andere bestelling terugsturen) en webshop accepteerde dat niet).
Heden ten dage wordt het serienummer inderdaad vaak geregistreerd. En dat kan ook middels een RFID tag aan de doos worden gekoppeld. @Teijgetje moet maar hopen op coulance van de webwinkel, denk ik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
henkie196 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Zo'n magnetische houder is inderdaad nog makkelijker (even op de onthoudlijst zetten ;) ).
Verhip, zoiets heb ik laatst maar even meebesteld, maar waar heb ik het gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

nWn

In Geocentric Orbit

Ik ben op zoek naar een kantenfrees en twijfel of ondersteuning voor 8mm frezen nodig is. Gebruik is in eerste instantie vooral voor houtbewerking (meubels, nestkasten, dat soort zaken).

Qua eisen:
- Bedraad
- Stevig
- Repareerbaar (oa beschikbaarheid van reserve-onderdelen)

Ik twijfel dus over de toegevoegde waarde van ondersteuning voor 8 mm schachtdiameter. Zo niet, dan zou een apparaat als de Metabo FM 500 of de Bosch GLF 55-6 prima zijn denk ik. Anders wordt het wel wat duurder, bijvoorbeeld de Bosch GKF 600.

Wat zouden jullie aanraden, is ondersteuning voor 8 mm schachten de meerprijs waard? En zo ja, is de Bosch dan een goede frees of zijn er andere merken / modellen die beter aansluiten? De meeste van mijn apparaten zijn op dit moment van Bosch maar ik heb geen sterke merkvoorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nWn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:20:
Ik ben op zoek naar een kantenfrees en twijfel of ondersteuning voor 8mm frezen nodig is. Gebruik is in eerste instantie vooral voor houtbewerking (meubels, nestkasten, dat soort zaken).

Qua eisen:
- Bedraad
- Stevig
- Repareerbaar (oa beschikbaarheid van reserve-onderdelen)

Ik twijfel dus over de toegevoegde waarde van ondersteuning voor 8 mm schachtdiameter. Zo niet, dan zou een apparaat als de Metabo FM 500 of de Bosch GLF 55-6 prima zijn denk ik. Anders wordt het wel wat duurder, bijvoorbeeld de Bosch GKF 600.

Wat zouden jullie aanraden, is ondersteuning voor 8 mm schachten de meerprijs waard? En zo ja, is de Bosch dan een goede frees of zijn er andere merken / modellen die beter aansluiten? De meeste van mijn apparaten zijn op dit moment van Bosch maar ik heb geen sterke merkvoorkeur.
even terug naar de basisvraag...je zoekt een kantenfrees maar wil je niet liever gewoon een bovenfrees?

want als je meubels wilt gaan maken, zou ik eerder een gewone bovenfrees pakken waarmee je gewoon ok kantbewerking kunt doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
@nWn
Met een 8 mm schacht heb je meer mogelijkheden voor iets langere frezen en wat grotere diameter, met name interessant voor profielfrezen.
Maar ik ben vele jaren tevreden geweest met een 6 mm Bosch POF600, totdat ik wat groter werk ging doen met raamkozijnen e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Fraggert schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:38:
[...]

even terug naar de basisvraag...je zoekt een kantenfrees maar wil je niet liever gewoon een bovenfrees?

want als je meubels wilt gaan maken, zou ik eerder een gewone bovenfrees pakken waarmee je gewoon ok kantbewerking kunt doen.
Yes, een kantenfrees! Qua meubels moet je denken aan kleine kastjes, geen eettafels of zware eiken kasten (had ik duidelijker over kunnen zijn). Daar heb ik de ruimte nu ook niet voor. Mocht het ooit zo ver komen dan komt er ook een bovenfrees, maar voor de projecten die ik doe is een kantenfrees genoeg. En ik heb ook een voorkeur voor een kleiner en lichter model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nWn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Yes, een kantenfrees! Qua meubels moet je denken aan kleine kastjes, geen eettafels of zware eiken kasten (had ik duidelijker over kunnen zijn). Daar heb ik de ruimte nu ook niet voor. Mocht het ooit zo ver komen dan komt er ook een bovenfrees, maar voor de projecten die ik doe is een kantenfrees genoeg. En ik heb ook een voorkeur voor een kleiner en lichter model.
Ok, daar heb je dus over nagedacht, top! :)

Dan pakte ik eigenlijk nu een 6mm freesmachine......het geld dat je bespaart dan nu en later de behoefte aan een 8mm zijn dan meteen een mooi excuus want die "echte" bovenfrees ga je toch missen denk ik ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 19-05-2025 13:48 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ik heb sinds kort een cirkelzaag met geleiderail.
Maar het meest tevreden ben ik nog over de geleiderail klemset.
Met normale klemmen zet je de rail vanaf de bovenkant vast.
Maar.... de ruimte boven de rail heb je nodig voor de zaag.
Met de geleiderail klemset, maak je de klemmen vast aan de onderkant van de geleiderail en klem je de rail ze vast.
Ideaal, als je het mij vraagt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Fraggert schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Ok, daar heb je dus over nagedacht, top! :)

Dan pakte ik eigenlijk nu een 6mm freesmachine......het geld dat je bespaart dan nu en later de behoefte aan een 8mm zijn dan meteen een mooi excuus want die "echte" bovenfrees ga je toch missen denk ik ;)
Ha, dit soort argumenten had ik nodig! Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ik het bij het verkeerde eind heb moet iemand het zeggen, maar is het bij de meeste frezen niet gewoon zo dat alles wat je nodig hebt om een grotere diameter te gebruiken het monteren van een andere spantang? Wellicht heeft mijn DRT50 mij lui gemaakt 8)7

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ocf81 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:08:
Als ik het bij het verkeerde eind heb moet iemand het zeggen, maar is het bij de meeste frezen niet gewoon zo dat alles wat je nodig hebt om een grotere diameter te gebruiken het monteren van een andere spantang? Wellicht heeft mijn DRT50 mij lui gemaakt 8)7
Daar moet de machine dan wel geschikt voor zijn.
De specificatie van de diameter kan je beschouwen als de max. diameter, kleiner kan vaak wel, maar niet groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

JukeboxBill schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:37:
[...]

De specificatie van de diameter kan je beschouwen als de max. diameter, kleiner kan vaak wel, maar niet groter.
Ja, dat is op zich wel logisch. Ik wist niet dat er ook frezen waren die alleen hele kleine maten accepteren. De DRT50 heeft mij dus lui gemaakt :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
ThinkPad schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Apparaat is retour ontvangen en het geld staat binnen drie dagen retour op mijn rekening zegt Bol. Don`t worry.
Een telefoon heeft een imei-nummer, die zijn uniek, en staat op je factuur. Die wordt ook gescant als ze hem opsturen.
Ik heb nog nooit een serienummer van klein gereedschap op een factuur zien staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Ik moet hierbij wel toegeven dat ik ergens een 1/4" (of is het 6.5mm, geen idee) spantang heb liggen, maar geen idee heb wat ik ermee moet. Mijn ene freesmachine doet standaard 8mm, en de andere 12mm. Die van 8mm gebruik ik 95% van de tijd, en daar gaan ook vrij kleine 8mm-freesjes in als je dat wil. Ik mis het nut van die smallere schacht, als je al een machine hebt met 8mm-opname.

De 12mm gebruik ik puur voor vlakfrezen, veel te lomp ding voor wat anders.

Vanochtend maar eens mijn schaven opgehangen. Opbouw van wat oud noten-achtig hout wat hier nog lag. Beide schaven leunen ook nog op 3 deuveltjes die ik in het hout heb gezet. Had er meer moeite mee verwacht, eigenlijk was dit verzinnen zo gepiept :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NBBmhbyeUS0rWxS76PxKyI4yqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHPWNW2AreoBQmCkbS0n0tOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga denk ik voor die blokschaaf een paar magneetjes in het houten plankje frezen zodat hij blijft staan. Nu ff hopen dat ik hem niet verlijmd en geschroefd heb. Anders wordt het afzagen en nieuw plankje maken :+

Het multiplex is ook allemaal restafval, beetje jammer dat ik later bedacht dat het netter is als het 1 stuk is ipv 2 losse stukjes (en er komt nog meer aan :X )

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:06:
beetje jammer dat ik later bedacht dat het netter is als het 1 stuk is ipv 2 losse stukjes
Het loopt wel los voor een rekje in een werkplaats, het is geen high end meubel toch :D
Raak je tenminste eens van die reststukjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:04
Ik zit midden in een renovatie en mijn bedrade Parkside PBH1050 heeft het begeven. De SDS-plus boorkop vibreert enorm: boortjes trillen alle kanten op, je krijgt er geen deftig gat meer mee geboord. Nu moet ik eerlijk zijn—dat ding heeft zwaar afgezien bij het uitbreken van een parketvloer en het slopen van een keuken, dus echt onverwacht is het niet.

De meeste van mijn machines zijn van Parkside of Parkside Performance op accu, ook voor de tuin. Van Makita heb ik een invalzaag en afkortzaag, waar ik erg tevreden over ben.

Mijn aanpak is meestal: eerst goedkoop proberen, en als het echt nodig is, investeren in kwaliteit. Dus nu kijk ik naar een Makita combihamer. Twijfel alleen tussen bedraad (HR2631FTJ – €246) of op accu (DHR243 incl stofafzuiging met 5Ah accu en lader – rond de €440). Het verschil is dus zo’n €200.

Dat gezegd: tijdens het klussen zat ik me wel steeds te ergeren aan het gedoe met verlengsnoeren. En ook met het opruimen...

Dus nu twijfel ik: kies ik voor het gemak van accu, of hou ik het bij bedraad en spaar ik die 200 euro uit?

[ Voor 3% gewijzigd door replica17 op 20-05-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
replica17 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:47:
Ik zit midden in een renovatie en mijn bedrade Parkside PBH1050 heeft het begeven. De SDS-plus boorkop vibreert enorm: boortjes trillen alle kanten op, je krijgt er geen deftig gat meer mee geboord. Nu moet ik eerlijk zijn—dat ding heeft zwaar afgezien bij het uitbreken van een parketvloer en het slopen van een keuken, dus echt onverwacht is het niet.

De meeste van mijn machines zijn van Parkside of Parkside Performance op accu, ook voor de tuin. Van Makita heb ik een invalzaag en afkortzaag, waar ik erg tevreden over ben.

Mijn aanpak is meestal: eerst goedkoop proberen, en als het echt nodig is, investeren in kwaliteit. Dus nu kijk ik naar een Makita combihamer. Twijfel alleen tussen bedraad (HR2631FTJ – €246) of op accu (DHR243 incl stofafzuiging met 5Ah accu en lader – rond de €440). Het verschil is dus zo’n €200.

Dat gezegd: tijdens het klussen zat ik me wel steeds te ergeren aan het gedoe met verlengsnoeren. En ook met het opruimen...

Dus nu twijfel ik: kies ik voor het gemak van accu, of hou ik het bij bedraad en spaar ik die 200 euro uit?
Houd er rekening mee dat je niet maar één accu wil hebben, dan zit je tussendoor steeds te wachten tot hij weer vol is. Reken er dus ook nog even ~75 euro voor een tweede accu bij. Ik ga er voor het gemak even van uit dat je zagen bedraad zijn.

Dat gezegd hebbende, ben ik persoonlijk enorm fan van accugereedschap, inderdaad vanwege de bewegingsvrijheid zonder snoer. Uitzondering hierop zijn machines waar je eigenlijk altijd stofafzuiging bij gebruikt, als er een stofzuigerslang in gaat maakt de stekker (die ook in de stofzuiger gaat) weinig meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:07
replica17 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:47:

Accu doen als je al geen fan bent van snoeren; 't Is ook bij een hamermachine toch wel heel fijn heb ik ervaren.
Qua DHR243: deze kost mede wat veel door de stofafzuiging en de verwisselbare boorkop. Voor alleen de hamermachine neem dan de DHR242.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 09:07
@replica17 Ben mijn gereedschap aan het vervangen voor accu gereedschap als het kopot/versleten is.
Had een boorhamer van Makita en dat is nu de DHR243 incl stofafzuiging.
Ideaal en zou niet meer terug willen.

Naast deze boorhamer ook 2 schroeftollen, een grasmaaier en een haakse slijper van Makita op accu.
@dunedanh heeft wel gelijk, investeer ook in accu's en een dubbele acculader die ga je ook nodig hebben (op den duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:12:
[...]

Het loopt wel los voor een rekje in een werkplaats, het is geen high end meubel toch :D
Raak je tenminste eens van die reststukjes af.
Neuh maar als ik langer dan 3.5 seconde nagedacht had had ik dit kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:04
Dank allen voor de reacties.

Is de 5 ah accu goed voor de DHR243 of groter?

Heb zoveel bespaard door klusjes zelf te doen dat je soms toch wel eens wat moois mag kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
replica17 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:21:
Dank allen voor de reacties.

Is de 5 ah accu goed voor de DHR243 of groter?

Heb zoveel bespaard door klusjes zelf te doen dat je soms toch wel eens wat moois mag kopen ;)
Ik heb die machine ook en heb er meerdere 5Ah accu's voor. Met alleen boren/klopboren krijg je zo'n accu niet zo snel leeg. Als je deze op breken zet krijg je zo'n accu wel eenvoudig binnen een half uur (of minder) leeg.

Ben er overigens wel echt ontzetten blij mee, een van de betere Makita aankopen, al zeg ik het zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 20-05-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
Ik heb ook de 5Ah accu's, doen het uitstekend en hoewel ze niet klein zijn, zijn ze ook weer niet al te lomp. Bijkomend voordeel is dat de Hornbach ze in het assortiment heeft dus extra accu's zijn makkelijk te verkrijgen (+ laatste prijs garantie!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:19
dunedanh schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:39:
Ik heb ook de 5Ah accu's, doen het uitstekend en hoewel ze niet klein zijn, zijn ze ook weer niet al te lomp. Bijkomend voordeel is dat de Hornbach ze in het assortiment heeft dus extra accu's zijn makkelijk te verkrijgen (+ laatste prijs garantie!).
Ik denk dat de nadruk vooral op accu's moet liggen. Verschil tussen 4ah en 5ah is er, maar als je moet kiezen uit 1 5Ah of 2 4Ah accus zou ik voor dat laatste gaan. Boren houdt die machine (heb 'm ook) goed lang vol, laat wat breekwerk mee gedaan, en blij dat ik een paar accu's had, die konden afwisselend in de lader. Dat ging echt bizar vlot.

|>

Pagina: 1 ... 248 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).