Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pietje belhamel schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:06:
Voordelen van een boorstandaard boven een kolomboor zijn dat je ook midden op een plaat hout [ik werk niet met metaal] kunt boren en dat het apparaat mobiel is.
Ik gebruik gewoon de bovenfrees met houtbewerking.
Hier een voorbeeld uitleg: https://www.festool.nl/ke...lden/boren-van-gatenrijen

Misschien een goed alternatief voor je virtuele schuur?

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 03-11-2024 14:56 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
pietje belhamel schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:06:
. . .
Voordelen van een boorstandaard boven een kolomboor zijn dat je ook midden op een plaat hout [ik werk niet met metaal] kunt boren
. . .
Zo gebruik ik het boorstatief ook nog wel eens af en toe.

Maar die je nu hebt past alleen een Skil machine op, die met die twee schroefjes er voor zorgt dat de boor niet meedraait en die wartel om de boor op z'n plaats te houden. Het is allemaal nogal ver gezocht en klungelig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqJ9uBYaADGxEPBKV5nb7YZzygk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sL8FK6NXyz2mbormwem1Ps8Q.png?f=user_large

Voor €15 vind je op MP ook statieven, die veel steviger zijn en gewoon een 43 mm vatting hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54
Ik heb het heel lang geleden net andersom gehad. Ik had (misschien voor vaderdag?) een klem voor vaders oude gele Skil met één snelheid gekocht. Dat paste ook niet. Die klem moet ik nog wel ergens hebben, de Skil al lang niet meer.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:56
pietje belhamel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Aan Milwaukee bitjes is niks speciaals. Mijn wensen zijn minimaal 50mm en geschikt voor een slagtol, dus impact bitjes. Verder geen Parkside of soortgelijke bitjes. 50Mm is zeldzamer dan je denkt. Toolstation zit hier vlakbij en die verkopen een uitgebreid assortiment 50mm van Milwaukee, verder is de keuze daarin beperkt, vandaar. Handige van Toolstation is dat je er gewoon kunt binennlopen en niet op de postbode hoeft te wachten.

[Van Wera hebben ze twee 50mm bitjes PH2 en PZ2 en die moet je wel bestellen]

Toen Big Bazaar failliet ging heb ik een heleboel spullen van DeWalt gekocht, geloof uiteindelijk zelfs vijf voor een tientje, inclusief bergen bitjes. Helaas was tegen die tijd PZ en PH uitverkocht, de doosjes met Torx gelukkig niet. Die DeWalt bitjes bevallen overigens goed.
Nou mijn ongelijk is snel bewezen, gisteren een schutting wezen afbreken, hardhouten palen met RVS schroeven erin, Torx25. Ik draaide eerst mijn eigen bitjes rond, toen pakten we de DeWalt tori bitjes van mijn broertje, daar draaiden ook al snel de wokkels in.
Uiteindelijk de metalen beugels afgeslepen.
Net bij Ecotools maar eens impactbitjes besteld. Eens zien of ik daarmee de resterende schroeven eruit krijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
No Hands schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:53:
[...]

Nou mijn ongelijk is snel bewezen, gisteren een schutting wezen afbreken, hardhouten palen met RVS schroeven erin, Torx25. Ik draaide eerst mijn eigen bitjes rond, toen pakten we de DeWalt tori bitjes van mijn broertje, daar draaiden ook al snel de wokkels in.
Uiteindelijk de metalen beugels afgeslepen.
Net bij Ecotools maar eens impactbitjes besteld. Eens zien of ik daarmee de resterende schroeven eruit krijgen.
Als de bitjes het uithouden heb je goede kans dat de schroeven afbreken net onder de kop of bij de overgang van glad naar draad, al naar gelang de soort schroef; handicap van RVS.
Alhoewel stalen schroeven ook breken als ze heel erg vastgeroest zijn.

Beste is om niet direct het volle vermogen er op te zetten, maar ze eerst voorzichtig een paar keer te laten "schrikken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:56
JukeboxBill schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:01:
[...]

Als de bitjes het uithouden heb je goede kans dat de schroeven afbreken net onder de kop of bij de overgang van glad naar draad, al naar gelang de soort schroef; handicap van RVS.
Alhoewel stalen schroeven ook breken als ze heel erg vastgeroest zijn.

Beste is om niet direct het volle vermogen er op te zetten, maar ze eerst voorzichtig een paar keer te laten "schrikken".
Ja bij een gedeelte van de schroeven brak de kop, dat is prima maar sommigen zaten zo vast dat de ribbels op de torx bit gewoon omkrulden. Een hele nieuwe ervaring :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:47
No Hands schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:42:
[...]

Ja bij een gedeelte van de schroeven brak de kop, dat is prima maar sommigen zaten zo vast dat de ribbels op de torx bit gewoon omkrulden. Een hele nieuwe ervaring :)
Dat is toch vreemd dat de ribbels omkrullen, het bitje zou van gehard staal moeten zijn.
Dat hoort het wel te winnen van RVS.

Maar goed, ook dat bitje zal wel een speciaal doel hebben.
Net als een boortje die ik gebruik waarmee ik om een hoekje kan boren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-hXrEfkRPJqbYdwdo2ljZfOmNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyidOs9pr5yMSd2ceQkDbhFW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09
JukeboxBill schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:43:
Als je gereedschap maar af en toe nodig hebt dan is een B- of C-merk niet zo vreemd.
Alleen moet je niet gek opkijken dat ie er de brui aan geeft als je zo'n ding eens flink en langdurig laat werken.
Maar ik heb er wat moeite mee om bij een kruidenier gereedschap te kopen. Dan koop ik liever iets van het huismerk van Hornbach.
Of je koopt het via 2dehands/Marktplaats of op Black Friday :)
Zeker als af-en-toe klusser: als je iets degelijk koopt, heb je daar ook nooit gedoe mee. Het werkt gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:36
elektriekert schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:10:
[...]
Net als een boortje die ik gebruik waarmee ik om een hoekje kan boren:

[Afbeelding]
Ik mis het spiegeltje dat er bij hoort? Tenminste, als ik om een hoekje boor heb ik dat nodig. op t gevoel werkt een stuk minder nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
Sinds ik van mijn Makita accutol de klopboorstand heb ontdekt bij het schroeven, kom ik overal mee weg. Het kloppen laat de schroef schrikken, zo komt er meer los. En vastdraaien gaat ook VEEL beter. Bijvoorbeeld schuttingdelen in hardhout met vlonderschroeven.
Dus mijn tip is: gebruik je klopboorstand vaker als je serieus moet schroeven.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:22
Barleone schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:48:
Sinds ik van mijn Makita accutol de klopboorstand heb ontdekt bij het schroeven, kom ik overal mee weg. Het kloppen laat de schroef schrikken, zo komt er meer los. En vastdraaien gaat ook VEEL beter. Bijvoorbeeld schuttingdelen in hardhout met vlonderschroeven.
Heb je al eens een slagschroevendraaier vastgehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Bobmeister
Helaas niet, die heb ik niet. Mijn tip is natuurlijk maar beperkt in die zin. Al met al ben ik dus blij verrast dat mn accutol hiermee veel sterker blijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Barleone schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:48:
En ondertussen ben je vermoedelijk je machine naar de eeuwige jachtvelden aan het helpen. Dat iets werkt wil nog niet zeggen dat het ook een goed idee if of zonder consequenties kan ;)
Mijn tip: gebruik een fatsoenlijke set met accutol (boren) en slagschroeverdraaier als je veel schroefwerk hebt. Juiste gereedschap voor de juiste klus en niet iedere keer wisselen van bit/boor ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 20:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

pietje belhamel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:57:
[...]

Voorlopig laat ik de boorstandaard even achter in de kelder staan. Misschien heb ik nog een helder moment.
Mocht je dat ding in de klik willen gooien, denk even aan me
* The Eagle heeft die Skil nog van zijn opa liggen, incl doos en toebehoren, zou er prima bij passen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ihkv het is groen-grijs maar geen Festool 8)

Ik zat zondag te klooien met mijn motorfiets. 14mm vuldop van de olie met een beschermplaat ervoor, en die is niet heel lekker uitgelijnd.

Ik heb 1/2" doppenset en die dop paste, maar klemde tegen die beschermplaat. Uiteindelijk een facom nano (1/4" minidoosje) setje dat ik voor net/zorgvuldig gebruik heb met een 14mm dop gebruikt. Alles onder de afgewerkte olie. Niet fijn.

Daarom maar nieuwe dopjes besteld. 3/8 is een mooie tussenmaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjfdvVkTPUNNxlM43mYzxOvclGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydmK1nxfUKNcLCFGtJODpW5S.jpg?f=fotoalbum_large

Ook maar een 1/4" setje besteld, die komt nog binnen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Hé, mijn huismerk!
Al heb ik een voorkeur voor hun oudere spullen, simpelweg omdat die toen nog niet in die tupperwaredoosjes zaten en omdat de handgrepen toen nog niet van dat zachte vuil aantrekkende materiaal waren.
Stahlwille heeft wel ratels zonder, (voor ⅜ "bijvoorbeeld de 435SG-QR N), maar slechts zelden in een set.

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 05-11-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:43:
Hé, mijn huismerk!
Al heb ik een voorkeur voor hun oudere spullen, simpelweg omdat die toen nog niet in die tupperwaredoosjes zaten en omdat de handgrepen toen nog niet van dat zachte vuil aantrekkende materiaal waren.
Stahlwille heeft wel ratels zonder, (voor ⅜ "bijvoorbeeld de 435SG-QR N), maar slechts zelden in een set.
ja dat is een mooie ratel. Ik heb een dergelijke van Wera op 1/4". Bij noodzaak komt er nog wel wat bij ja .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:13:
Ihkv het is groen-grijs maar geen Festool 8)

Ik zat zondag te klooien met mijn motorfiets. 14mm vuldop van de olie met een beschermplaat ervoor, en die is niet heel lekker uitgelijnd.

Ik heb 1/2" doppenset en die dop paste, maar klemde tegen die beschermplaat. Uiteindelijk een facom nano (1/4" minidoosje) setje dat ik voor net/zorgvuldig gebruik heb met een 14mm dop gebruikt. Alles onder de afgewerkte olie. Niet fijn.

Daarom maar nieuwe dopjes besteld. 3/8 is een mooie tussenmaat.

[Afbeelding]

Ook maar een 1/4" setje besteld, die komt nog binnen.
Ik heb ooit om soortgelijke redenen ook een 3/8" setje erbij gehaald. Had een fietsenstandaard die ik met een 1/4" niet hard genoeg aangedraaid kreeg (kwam weer los na verloop van tijd), en de 1/2" kop was te dik om tussen frame en spatbord te passen. Met een 3/8" setje paste het wel en kon je ook genoeg kracht zetten.
trabant schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:43:
Hé, mijn huismerk!
Dat is een mooi rateltje, ja. Ik weet niet of de gewone ratels in de sets nog steeds 24 tands koppen hebben of net als deze 435SG 72 tands, dat kan soms wel fijn zijn.

Dat vuil aantrekken lijkt me wel mee te vallen. Op het werk is vrijwel alles van Stahlwille, maar dat blijft redelijk schoon, ook na jaren gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De gewone zijn 30 tands. Net nageteld.

Ik heb ook een facom 1/4 setje met een 72 tands ratel. Maar die wil ik dus beetje net houden ;)

offtopic:
En zo'n wera toolcheck plus oid unit. Rete-handig ding, maar een mini ratel waardoor je ook weinig kracht wil zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 06-11-2024 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoasis
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
Hallo,
Weet iemand of de 2608000772 slang van Bosch (https://www.bosch-profess.../?sku=2%20608%20000%20772) ook past op een GAS 35?

Volgens de website zou deze enkel passen op de GAS 18V-12 MC Professional, maar die maakt gebruik van dezelfde bajonetaansluiting als de GAS 35stofzuigers.

De duurdere versie, 2 608 000 566 (https://www.bosch-profess...d-adapter-2868295-ocs-ac/), is wel bruikbaar met de GAS 12, wat me doet vermoeden dat de
2608000772 ook zou passen op de GAS 35.

Edit: Na het nogmaals controleren zie ik dat de GAS 18V-12 MC niet in bovenstaand lijstje staat vermeld. Het zou een tiental euro's schelen, maar heeft iemand nog andere suggesties voor een nieuwe antistatische slang voor een GAS 35?

Edit2: https://www.mistervac.com...-M-SFC-AFC?sPartner=nsrch deze gevonden maar is niet antistatisch :(.

[ Voor 26% gewijzigd door stoasis op 06-11-2024 11:59 . Reden: verkeerde information ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Kan iemand me vertellen of PZ en PZ-borneo schroevendraaiers door elkaar gebruikt kunnen worden in PZ schroeven of is Borneo weer een andere "eigen" standaard? Ik wil een paar fatsoenlijke PZ0/1/2 schroevendraaiers aanschaffen (favoriet merk is Facom, maar prijzig voor af en toe gebruik) en nu kwam ik ook Borneo modellen tegen...

Aanvullend - er lijkt ook nog iets als een JIS model te bestaan? Ik kan over zowel Borneo als JIS eigenlijk niks vinden in dit topic......

[ Voor 17% gewijzigd door DjoeC op 06-11-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:09:
Kan iemand me vertellen of PZ en PZ-borneo schroevendraaiers door elkaar gebruikt kunnen worden in PZ schroeven of is Borneo weer een andere "eigen" standaard? Ik wil een paar fatsoenlijke PZ0/1/2 schroevendraaiers aanschaffen (favoriet merk is Facom, maar prijzig voor af en toe gebruik) en nu kwam ik ook Borneo modellen tegen...

Aanvullend - er lijkt ook nog iets als een JIS model te bestaan? Ik kan over zowel Borneo als JIS eigenlijk niks vinden in dit topic......
PZ Borneo ken ik niet, maar als ik er op google (en even alle hits op alleen Borneo negeer), dan vind ik bv. een schroevendraaier van Stanley. Als ik daar kijk, lijkt het erop dat de Borneo versie een andere tip heeft die een langere levensduur moet hebben, maar verder gewoon een PZ schroevendraaier lijkt te zijn. Merknaam dingetje voor de schroevendraaier, niet de aandrijving / schroef, dus.

JIS is wat anders, lijkt qua vorm veel op een PH schroef, maar is ontworpen om minder snel door te schieten (cam out), waardoor je dus hogere momenten kan halen voor het aandraaien. Kan je herkennen op de schroef door een klein puntje / circeltje op de kop. Zie ook de JIS B 1012 op de wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jis koop je niet als standaard schroevendraaier. JIS schroeven kom je in japanse voertuigen en apparatuur tegen, maar niet voor je dag-dagelijkse klusjes. Als je allemaal van dat soort werkjes doet koop je vanzelf wel JIS.
Die zou ik dan ook niet kopen :)

Borneo zegt me niets. Ik vind Wera trouwens prima betaalbare schroevendraaiers verkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 06-11-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
henkie196 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:44:
[...]

PZ Borneo ken ik niet, maar als ik er op google (en even alle hits op alleen Borneo negeer), dan vind ik bv. een schroevendraaier van Stanley. Als ik daar kijk, lijkt het erop dat de Borneo versie een andere tip heeft die een langere levensduur moet hebben, maar verder gewoon een PZ schroevendraaier lijkt te zijn. Merknaam dingetje voor de schroevendraaier, niet de aandrijving / schroef, dus.

JIS is wat anders, lijkt qua vorm veel op een PH schroef, maar is ontworpen om minder snel door te schieten (cam out), waardoor je dus hogere momenten kan halen voor het aandraaien. Kan je herkennen op de schroef door een klein puntje / circeltje op de kop. Zie ook de JIS B 1012 op de wiki
PZ Borneo zag ik bij Stanley maar ook bij Beta en Facom - vandaar de vraag. Het LIJKT inderdaad compatibel met PZ - maar ik kan geen werkelijke beschrijving vinden van de verschillen. Het lijkt een soort combi van plat en PZ.

Dank vor de link naar dat wiki artikel. Als ik dat goed lees is een JIS compatibel met een PH met een betere grip en zou je dus beter JIS dan PH kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Boudewijn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:52:
Jis koop je niet als standaard schroevendraaier. JIS schroeven kom je in japanse voertuigen en apparatuur tegen, maar niet voor je dag-dagelijkse klusjes. Als je allemaal van dat soort werkjes doet koop je vanzelf wel JIS.

Borneo zegt me niets. Ik vind Wera trouwens prima betaalbare schroevendraaiers verkopen.
Ik heb nogal wat Japanse electronica meuk en me altijd afgevraagd waarom de PH schroevendraaiers er zo'n zootje van maakten. Het antwoord lijk ik nu voor t eerst tegen te komen: JIS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:57:
[...]

Ik heb nogal wat Japanse electronica meuk en me altijd afgevraagd waarom de PH schroevendraaiers er zo'n zootje van maakten. Het antwoord lijk ik nu voor t eerst tegen te komen: JIS....
Yes. Of Philips.

Iig koop je daar een setje JISen voor, en een setje pozidrivs voor ander werk. Door elkaar halen vernaggelt de boel nogal zoals je merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:55:
[...]

PZ Borneo zag ik bij Stanley maar ook bij Beta en Facom - vandaar de vraag. Het LIJKT inderdaad compatibel met PZ - maar ik kan geen werkelijke beschrijving vinden van de verschillen. Het lijkt een soort combi van plat en PZ.

Dank vor de link naar dat wiki artikel. Als ik dat goed lees is een JIS compatibel met een PH met een betere grip en zou je dus beter JIS dan PH kunnen gebruiken?
als ik zoek op borneo schroevendraaier vind ik vooral VDE klingen met zo'n pozidriv-kop met 2 vergrote zijkantjes. Die heb ik bij mijn momentschroevendraaier voor electra zitten. Handig voor zekeringautomaten en dergelijke.

Is dan ook echt de enige plek waar ik die dingen gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:52:
Ik heb ook wel kastjes in huis die een aantal JIS schroeven gemixed hadden tussen de PH en PZ schroeven, dus is niet helemaal onnodig.
DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:55:

Als ik het me goed herinner, past een JIS schroevendraaier goed genoeg op een PH schroef om goed te kunnen werken, maar een PH schroevendraaier op een JIS schroef heeft geen goede grip, en zal waarschijnlijk de kop van de schroef beschadigen.

Een JIS schroevendraaier vinden ligt hier niet echt voor de hand, moet je echt wat verder voor zoeken. Sommige auto gereedschaps sites hebben er wel spul voor. Bits voor JIS heb ik hier in de buurt nog niet kunnen vinden.

Plat + PZ zie je vaker gerefereerd worden als PZ/S (of, in geval van PH, PH/S), en wordt meestal aangegeven met een apart teken, combinatie van sleuf en PZ (of PH). Zie bv. bij deze set. De tekens op de PZ borneo van Stanley suggereert dat het puur een PZ schroevendraaier is, niet PZ/S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Boudewijn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:58:
[...]

Yes. Of Philips.

Iig koop je daar een setje JISen voor, en een setje pozidrivs voor ander werk. Door elkaar halen vernaggelt de boel nogal zoals je merkt.
Ik ga eens zoeken. JIS zie ik setjes die relatief voordelig zijn. PZ ga ik gewoon een paar goeie aanschaffen, setjes zie ik daar eigenlijk niet van en borneo parkeer ik dan maar even tot t "nodig" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Zelf heb ik dit JIS setje van Vessel, en ben er zeer tevreden over: https://www.amazon.nl/-/e...river-Set-6/dp/B085M3QM5X

[ Voor 4% gewijzigd door 3L3ktr1k op 06-11-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
3L3ktr1k schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:16:
Zelf heb ik dit JIS setje van Vessel, en ben er zeer tevreden over: https://www.amazon.nl/-/e...river-Set-6/dp/B085M3QM5X
En Vessel is vergelijkbaar met Wera in kwaliteit, van wat ik er van begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In het kader van overkill is altijd beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kFWHNhlniKYm90PBDq2_uNGhMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQXMBum6aqR6FJZ8uhbf0r8t.jpg?f=fotoalbum_large

Denkbeeldig hoort daar nog een 1/2" set bij, zelfde spul maar dan in stalen doos met als extra bougiedoppen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:13:
[...]

Ik ga eens zoeken. JIS zie ik setjes die relatief voordelig zijn. PZ ga ik gewoon een paar goeie aanschaffen, setjes zie ik daar eigenlijk niet van en borneo parkeer ik dan maar even tot t "nodig" is.
Ik kan niet in je portemonnaie kijken maar idd meest gebruikte spullen sowieso goed kopen.
In apparaten is het wel heel zuur als je schroeven aan gort draait, dan zou ik eerder 1-2 goede kopen dan een volledige set met 23 maten die je nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Boudewijn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:58:
[...]

Ik kan niet in je portemonnaie kijken maar idd meest gebruikte spullen sowieso goed kopen.
In apparaten is het wel heel zuur als je schroeven aan gort draait, dan zou ik eerder 1-2 goede kopen dan een volledige set met 23 maten die je nooit gebruikt.
Wat denk je van BGS? Ik kom ze in dit forum tegen als hit-en-mis. Ja, goedkoop maar is het slecht? Platte koppen en PH's heb ik allemaal van Facom (en anderen)..

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 06-11-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:55:
[...]

Wat denk je van BGS? Ik kom ze in dit forum tegen als hit-en-mis. Ja, goedkoop maar is het slecht? Platte koppen en PH's heb ik allemaal van Facom (en anderen)..
ik doe alleen duur gereedschap. Klinkt lulliger dan ik het bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Boudewijn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:07:
[...]
ik doe alleen duur gereedschap. Klinkt lulliger dan ik het bedoel.
Ik ook (behalve dat van de Lidl/Aldi/Cranenbroek) maar 3 euro per 1 schroefje in/uit wordt voor mij wat overdreven. Keuzes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
... Ja, goedkoop maar is het slecht? ...
Algemeen kun je stellen: Een minimum aan kwaliteit is onder een bepaalde prijs niet te krijgen. Waarmee echter niet gezegd is dat de allerduurste spullen ook het allerbeste zijn. En daarmee is ook die grensprijs nog niet vastgesteld.

Als ik hier stel dat je voor schroevendraaiers aan Wiha en Wera, voor tangen aan Knipex en voor (moment)sleutels aan Stahlwille niet snel een miskoop zult hebben, dan sluit ik enige instemming niet uit. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 06-11-2024 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als het alleen voor af en toe wat electronica is, zal zo'n BGS setje ook wel voldoen. Ik zou trouwens wel een PH schroevendraaier nemen voor een PH schroef, dat het past wil niet zeggen dat het heel fijn werkt.

In mijn ervaring werkt een schroevendraaier van PB Swiss wel fijner als eentje van de Aldi, bv., het past gewoon beter. En het gaat de rest van je leven mee, dus over de tijd valt de investering ook wel mee, naar mijn idee. Maar goed, die afweging is niet voor iedereen hetzelfde, natuurlijk. Overigens zou ik niet die set van Vessel met sleuf schroevendraaiers nemen, die kun je ook zo wel krijgen van een ander merk. Zoiets is dan meer toepasselijk voor wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
The Eagle schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:17:
[...]
En ondertussen ben je vermoedelijk je machine naar de eeuwige jachtvelden aan het helpen. Dat iets werkt wil nog niet zeggen dat het ook een goed idee if of zonder consequenties kan ;)
Mijn tip: gebruik een fatsoenlijke set met accutol (boren) en slagschroeverdraaier als je veel schroefwerk hebt. Juiste gereedschap voor de juiste klus en niet iedere keer wisselen van bit/boor ;)
Die kans is vast aanwezig. Het is maar privé, en voordat ik iets nieuws koop wil ik vooral zoveel zoveel mogelijk plezier van mijn accutol hebben.
Verder helemaal eens, gereedschap moet je niet misbruiken. Maar ik kan ook geen arsenaal aanschaffen voor die ene klus in 5 jaar. Ik pak lekker mn Makita en doe er voorlopig alles mee wat ie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:50
Hier nog een vraagje voor schuren.
Ik ben bezig de trap te schuren maar ik ben inmiddels al heel wat uurtjes verder maar het valt me erg tegen. Ik gebruik een Makita b4900v vlakschuurmachine (best een serieus ding vond ik) met korrel 40 (ik heb zo'n rol gekocht en klem elke tree een nieuw vel erop) en je zou denken dat de centimeters van de trap vliegen maar dit valt tegen. Nu lees ik dat een vlakschuurmachine een zeer lage afname heeft. Wist ik niet.

Voor de hoekjes gebruik ik een dewalt multitool met schuurzool, maar ik vind het een soort van onmogelijk om in lastige hoekjes geen druk uit te oefenen en heb dus al twee van die schuurzolen laten smelten. En echt in de hoekjes kom je dan toch ook weer niet.

Afijn, ik ben al twee dagen aan het schuren en overweeg nu dus een nieuwe schuurmachine.

Ik ken natuurlijk Festool, maar zie ook Rupes LS71TE voorbij komen. De delta versie van die laatste lijkt me geschikt om de trap af te maken. Echter zie ik dat daar zo'n filter op zit. Hoe lang gaat zo'n filter mee? Want op mijn makita zit zo'n zak en die klop ik elk half uur ff leeg, maar ik zie dat die rupes filters 45 euro kosten, dat zijn geen grappen voor vervangingsonderdelen...

PS de traptredes moeten helemaal kaal want ik ga ze blank lakken (met hardwaxolie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq9uII2xma3YyQyEn2qk3RVAm7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTEUEKznxhehGqXcr6N3jnN7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door timpel_800 op 07-11-2024 11:25 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Oude trap? Want dan is het witte dat ik in die hoekjes nog zie loodwit, en dat geldt bij mijn weten als een superieure grondverf. Toen ik hier de trap (uit 1960) een kleurtje wilde geven drukten de bouwvakkers me op het hart dat te laten zitten, "want een betere grondlaag krijg je niet".

Al overwogen om die onbereikbare hoekjes chemisch te ontlakken, met een industriële afbijt (bv. van Wenfex)?
Of voorzichtig met een beitel afsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Almere, dus begin 1980. Valt wel mee dus. Er zat bekleding overheen met daaronder een soort 0,5cm dikke foam laag die verlijmd was. Dat was nachtmerrie 1 maar met supervloerlijmafbijt en een verfkrabber en lange inweektijd ging dat er uiteindelijk wel vanaf.
De stootborden en wangen worden allemaal netjes wit, maar de tredes willen we blank lakken dus die moeten helemaal kaal. Stootborden hoeven niet helemaal kaal dus maarja je doet het goed of je doet het niet :) Verfabijt voor die hoekjes is idd een idee.

Ik vind van die overzettreden nogal lomp worden dus vandaar deze oplossing (ook goedkoper). De (open) trap naar zolder moet ook nog, dus wie weet een goede machine aanschaffen waar ik de rest van me leven mee toe kan is wel een goed idee.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
timpel_800 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:59:
maar de tredes willen we blank lakken
lak = glad. Denk aan iets anti-slip zeg ik als iemand die als kind reglmatig van zo'n trap af stuiterde (soms bewust....). 3 meter naar beneden is slecht voor je botten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:42:
Oude trap? Want dan is het witte dat ik in die hoekjes nog zie loodwit, en dat geldt bij mijn weten als een superieure grondverf. Toen ik hier de trap (uit 1960) een kleurtje wilde geven drukten de bouwvakkers me op het hart dat te laten zitten, "want een betere grondlaag krijg je niet".

Al overwogen om die onbereikbare hoekjes chemisch te ontlakken, met een industriële afbijt (bv. van Wenfex)?
Of voorzichtig met een beitel afsteken.
Of een schraapstaal. Kost geen bal, beter voor het milieu dan afbijt en ook zo gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
DjoeC schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:04:
[...]

lak = glad. Denk aan iets anti-slip zeg ik als iemand die als kind reglmatig van zo'n trap af stuiterde (soms bewust....). 3 meter naar beneden is slecht voor je botten.
https://osmonederland.nl/p/osmo-hardwax-olie-anti-slip/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
timpel_800 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:59:
... Er zat bekleding overheen met daaronder een soort 0,5cm dikke foam laag die verlijmd was. Dat was nachtmerrie 1 maar met supervloerlijmafbijt en een verfkrabber en lange inweektijd ging dat er uiteindelijk wel vanaf. ...
Hier zat er zeil op de treden, en de gelijmde kant bleek nogal pluizig. Vanwege het vrijgekomen aroma is het verwijderen ervan de boeken ingegaan als 'Operatie natte hond.'
Verfabijt voor die hoekjes is idd een idee.
Tip: zet de pot afbijt voor het openen een tijdje in de koelkast en doe er een oude handdoek of lap overheen als je de pot opent. Mocht bij het openen het deksel dan toch omhoog schieten, dan blijven de gevolgen beperkt. Het voordeel van deze methode boven vooraf een gaatje prikken, is dat je de pot weer goed dicht krijgt, al moet je tien jaar laten niet verbaasd zijn als de inhoud dan toch is vervlogen.

[ Voor 31% gewijzigd door trabant op 07-11-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
timpel_800 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:17:
Hier nog een vraagje voor schuren.
Ik ben bezig de trap te schuren maar ik ben inmiddels al heel wat uurtjes verder maar het valt me erg tegen. Ik gebruik een Makita b4900v vlakschuurmachine (best een serieus ding vond ik) met korrel 40 (ik heb zo'n rol gekocht en klem elke tree een nieuw vel erop) en je zou denken dat de centimeters van de trap vliegen maar dit valt tegen. Nu lees ik dat een vlakschuurmachine een zeer lage afname heeft. Wist ik niet.

Voor de hoekjes gebruik ik een dewalt multitool met schuurzool, maar ik vind het een soort van onmogelijk om in lastige hoekjes geen druk uit te oefenen en heb dus al twee van die schuurzolen laten smelten. En echt in de hoekjes kom je dan toch ook weer niet.

Afijn, ik ben al twee dagen aan het schuren en overweeg nu dus een nieuwe schuurmachine.

Ik ken natuurlijk Festool, maar zie ook Rupes LS71TE voorbij komen. De delta versie van die laatste lijkt me geschikt om de trap af te maken. Echter zie ik dat daar zo'n filter op zit. Hoe lang gaat zo'n filter mee? Want op mijn makita zit zo'n zak en die klop ik elk half uur ff leeg, maar ik zie dat die rupes filters 45 euro kosten, dat zijn geen grappen voor vervangingsonderdelen...

PS de traptredes moeten helemaal kaal want ik ga ze blank lakken (met hardwaxolie)

[Afbeelding]
Een excenter gaat harder maar komt niet goed in de hoekjes, daar kun je dan beter zo'n delta schuurmachine gebruiken, inderdaad. Een rotex of iets dergelijks gaat nog harder. Een lakfrees zou ook nog een optie kunnen zijn, alhoewel je zo te lezen geen verflaag aan het weghalen bent, maar iets van restanten van de bekleding?

Zo'n filter zorgt ervoor dat je niet al dat fijne stof dwars door de zak weer de ruimte in blaast. Ik heb er ook zo een bij m'n Rupes excenter, maar nog nooit gebruikt. Een bouwstofzuiger erop heeft betere afzuiging en over het algemeen ook betere filters, zodat het stof ook in de stofzak blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb recent mijn hele trappenhuis gedaan met:

- geforceerde excenter, 150mm voor grove werk
- delta
- vlakschuurmachine
- schraapstaal

Uiteindelijk heb ik de vlakschuurmachine bijna niet gebruikt. Pracht-machine maar de hoekjes in een trap zijn voor de helft scherper dan haaks, en dan kom je er met de vlakschuurmachine niet in ;)
Gezien ik niet overal tot het blanke hout wilde was de delta wschl goed genoeg geweest, had ik dat wel gewild dan was de excenter een heel fijne. Die heb ik nu voor het grote werk gebruikt, omdat ik hem toch had liggen.
Als ik 1 apparaat zou moeten kopen voor de hele klus was het de delta geweest ;)

Korrel 40 is leuk, maar bedenk dat je dan ook nog met 60/80 en 120 aan de slag mag om het netjes te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 07-11-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Boudewijn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:05:
[...]

Of een schraapstaal. Kost geen bal, beter voor het milieu dan afbijt en ook zo gepiept.
Ik zit daar ook wel eens naar te kijken, maar als ik op Youtube zie hoeveel werk het is om die scherp te maken en te houden dan is dat nogal omslachtig en vergt ook nogal wat ambachtelijke handigheid.
Vraag is natuurlijk hoe snel die bot is op verflagen.

Vroeger thuis gebruikte mijn vader stukjes dun vensterglas om lak af te schrapen. Helaas hier geen oude ruiten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:45:
[...]

Ik zit daar ook wel eens naar te kijken, maar als ik op Youtube zie hoeveel werk het is om die scherp te maken en te houden dan is dat nogal omslachtig en vergt ook nogal wat ambachtelijke handigheid.
Vraag is natuurlijk hoe snel die bot is op verflagen.

Vroeger thuis gebruikte mijn vader stukjes dun vensterglas om lak af te schrapen. Helaas hier geen oude ruiten over.
Het valt echt heel erg mee, zeker met gewone huis tuin en keukenverf. Wil je echt dikke lagen hardhout schrapen, succes ;)
Schraapstaal in de bankschroef, veil eroverheen om de oude braam te verwijderen. Dan is het fijn als het staal weer lekker haaks is.
Aanzetstaal (desnoods oude schroevendraaier, als hij maar hard en rond is) eroverheen onder een kleine hoek. Voelen, desnoods nog een keer met het aanzetstaal eroverheen. Klaar.

Het is geen harde wetenschap zoals schaven slijpen, en je komt. goed weg met niet-consistent dezelfde hoek aanzetten. Wel is het beter om 10x zacht ipv 1x hard de braam erin te drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
[...]

Wat denk je van BGS? Ik kom ze in dit forum tegen als hit-en-mis. Ja, goedkoop maar is het slecht?
Vermoedelijk omdat BGS voornamelijk een importeur is die meerdere leveranciers in verschillende landen heeft.

"As one of the pioneers of the tool import industry, Bernd Schottke recognised opportunities in global trade very early on. Trade contacts are quickly established in Spain, Italy, England, Japan, Taiwan, Korea and India."

https://www.bgstechnic.com/en/company/

Dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Op advies van dit forum vorige week wat PZ bitjes van Sabrecut aangeschaft. Pasvorm is uitstekend. Ook de vele recencies op Amazon zijn lovend. Onbekend merk voor mij en als ik het aantal Engelse taalfouten mag geloven is het een Aziatisch merk. Soit. Na eerste gebruik ben ik dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zit er merkbaar "gebruiks"-verschil in slagmoerdoppen voor de auto? Ik heb een setje van de Lidl, waarvan ik alleen de 17mm gebruik om de wielen van de auto te wisselen (zomer/winter). Ik gebruik daarbij een Bosch GDX 18V-210C.
Nu vind ik die dop er eigenlijk maar slapjes op zitten waarbij een deel van de energie verloren gaat in gerammel.
Zou een andere dop beter passen en een betere ervaring geven? Ik zoek er wel een met zo'n kunststof sleeve om de velg te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
BounceMeister schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:03:
Zit er merkbaar "gebruiks"-verschil in slagmoerdoppen voor de auto? Ik heb een setje van de Lidl, waarvan ik alleen de 17mm gebruik om de wielen van de auto te wisselen (zomer/winter). Ik gebruik daarbij een Bosch GDX 18V-210C.
Nu vind ik die dop er eigenlijk maar slapjes op zitten waarbij een deel van de energie verloren gaat in gerammel.
Zou een andere dop beter passen en een betere ervaring geven? Ik zoek er wel een met zo'n kunststof sleeve om de velg te beschermen.
Koop een losse dop van een goed merk en je bent klaar.

https://www.amazon.nl/s?k=dop+gedore+17mm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietje belhamel
trabant schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:44:
[...]

Algemeen kun je stellen: Een minimum aan kwaliteit is onder een bepaalde prijs niet te krijgen. Waarmee echter niet gezegd is dat de allerduurste spullen ook het allerbeste zijn. En daarmee is ook die grensprijs nog niet vastgesteld.
Beetje vlees nog vis maar ik zou niet weten hoe het anders te omschrijven. Ja en nee. Voor mijzelf de tweedeling gemaakt, hoe grover het werk, hoe goedkoper het gereedschap kan zijn. Voor een gemiddeld klusje is bijna iedere hamer van het juiste model en gewicht voldoende. Nijptang en combinatietang ook, als je er maar kracht mee kunt zetten. Inbussetje? Blijf alsjeblieft ver weg van de bouwmarkt. Past meestal slecht en je sloopt je schroef. Bitjes en boortjes idem.

Bij mijn oom geholpen zonnescherm op te hangen. Moesten gaten van 20 - 30 cm door de buitenmuur boren. Drie 60cm SDS steenboren van de supermarkt voor een tientje zijn dan ideaal.

Schroevendraaiers, heb alles door elkaar. Mijn voorkeur heeft Stahlwille. Zelf vind ik PB Swiss niet lekker in de hand liggen. Mijn broer zweert erbij. Een vriend van mij met twee linkerhanden vroeg een keer naar een fatsoenlijk setje schroevendraaiers. Kwam een tijdje later wat tegen bij de supermarkt, mooi compleet en je weet meteen dat je niet alles hebt opgeruimd, is hij al dik tien jaar tevreden mee. Is ook voldoende want zelf klust hij nauwelijks. Overigens is het niet alleen de kwaliteit van het gereedschap/schroevendraaiers maar ook die van de schroeven. Soms heb je geen keuze maar als je die wel hebt, grijp die kans dan.

Verder is het met gereedschap dat we allemaal een beetje papegaai zijn. Iedereen kent Makita dus iedereen koopt Makita. Fein, Mafell kent het grote publiek veel minder. Parkside wel maar dat is dan weer niet goed genoeg [denkt men]. Was een keer op school bezig iets aan het plafond te schroeven, roept een van de overblijfouders 'lukt het, anders haal ik thuis mijn Makita hoor!' Was hij heel trots op. Hartstikke aardig maar die ouder weet niet dat ik speciaal die Parkside die bijna niks weegt mee de ladder op heb genomen. Ik moet 'm de hele tijd vasthouden, op de plafondplaten leggen in een volle school durf ik niet. Dan is gewicht belangrijk.

Knipex tangen, absoluut fijn spul maar hoeveel topklasse tangenmakers kent het publiek? Verdwaalde onlang bij Garage Journal in het onderwerp Tools of Japan. Erg leuk.

https://www.garagejournal...s-of-japan.97563/page-257

https://www.lobtex.co.jp/...XGB/catid/82/Default.aspx

Maar als een echte Tweaker zou je eigenlijk in een grafiek de prijs van een stuk gereedschap af moeten zetten tegen de meerwaarde ervan. Wedden dat je een exponentiele functie krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf1ae6o_NFtXkBvDWe9SdnKT5IM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y2BtJZMwZTWR3i5075ignIkV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:09:

PZ heeft een extra kruisje op de kop tov PH. Kan ik een JIS schroef ergens aan herkennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDzeoA9P7I_lbBUHXqJsiD0tR3g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ux9Lw1zskRmB0z5S44L1N7zZ.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
@pietje belhamel Ja, blijkbaar wel: https://daitool.com/blogs...ial-standard-screwdrivers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq-2qgQ9YFuToNp9_pYkZ42jltE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/5m5I8z76GEWPIlCKGzHJUPM4.webp?f=user_large

Dit plaatje is misschien ook verhelderend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV6x1YYyoF74pFNCENdZf1mJ5G8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/adTWSg8KqP8IvZss9WgjJdxZ.webp?f=user_large

[ Voor 66% gewijzigd door DjoeC op 07-11-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:16
Mijn japanse motor heeft JIS schroeven, daar kwam ik achter nadat ik er één bijna kaal gemaakt had :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Ik denk dat ik toch zo'n DTS400 ga aanschaffen. Nog mn leven lang plezier van als ik het zo lees. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee?

https://www.toolstation.n...elta-schuurmachine/p13759

https://www.toolstation.n...s-400-req-gr-sys-p/p91775

Zelfde prijs, alles hetzelfde alleen bij 1tje krijg je er een box met schuurpapier bij? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
timpel_800 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:18:
Ik denk dat ik toch zo'n DTS400 ga aanschaffen. Nog mn leven lang plezier van als ik het zo lees. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee?

Zelfde prijs, alles hetzelfde alleen bij 1tje krijg je er een box met schuurpapier bij? Of zie ik iets over het hoofd?
Toolstation munt niet uit in het geven van productinformatie.
Je kan beter kijken op de site van Festool zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

goede keuze!

Pas op, dat spul is verslavend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pietje belhamel schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:17:
[...]

Beetje vlees nog vis maar ik zou niet weten hoe het anders te omschrijven. Ja en nee. Voor mijzelf de tweedeling gemaakt, hoe grover het werk, hoe goedkoper het gereedschap kan zijn. Voor een gemiddeld klusje is bijna iedere hamer van het juiste model en gewicht voldoende. Nijptang en combinatietang ook, als je er maar kracht mee kunt zetten. Inbussetje? Blijf alsjeblieft ver weg van de bouwmarkt. Past meestal slecht en je sloopt je schroef. Bitjes en boortjes idem.

Bij mijn oom geholpen zonnescherm op te hangen. Moesten gaten van 20 - 30 cm door de buitenmuur boren. Drie 60cm SDS steenboren van de supermarkt voor een tientje zijn dan ideaal.

Schroevendraaiers, heb alles door elkaar. Mijn voorkeur heeft Stahlwille. Zelf vind ik PB Swiss niet lekker in de hand liggen. Mijn broer zweert erbij. Een vriend van mij met twee linkerhanden vroeg een keer naar een fatsoenlijk setje schroevendraaiers. Kwam een tijdje later wat tegen bij de supermarkt, mooi compleet en je weet meteen dat je niet alles hebt opgeruimd, is hij al dik tien jaar tevreden mee. Is ook voldoende want zelf klust hij nauwelijks. Overigens is het niet alleen de kwaliteit van het gereedschap/schroevendraaiers maar ook die van de schroeven. Soms heb je geen keuze maar als je die wel hebt, grijp die kans dan.

Verder is het met gereedschap dat we allemaal een beetje papegaai zijn. Iedereen kent Makita dus iedereen koopt Makita. Fein, Mafell kent het grote publiek veel minder. Parkside wel maar dat is dan weer niet goed genoeg [denkt men]. Was een keer op school bezig iets aan het plafond te schroeven, roept een van de overblijfouders 'lukt het, anders haal ik thuis mijn Makita hoor!' Was hij heel trots op. Hartstikke aardig maar die ouder weet niet dat ik speciaal die Parkside die bijna niks weegt mee de ladder op heb genomen. Ik moet 'm de hele tijd vasthouden, op de plafondplaten leggen in een volle school durf ik niet. Dan is gewicht belangrijk.

Knipex tangen, absoluut fijn spul maar hoeveel topklasse tangenmakers kent het publiek? Verdwaalde onlang bij Garage Journal in het onderwerp Tools of Japan. Erg leuk.

https://www.garagejournal...s-of-japan.97563/page-257

https://www.lobtex.co.jp/...XGB/catid/82/Default.aspx

Maar als een echte Tweaker zou je eigenlijk in een grafiek de prijs van een stuk gereedschap af moeten zetten tegen de meerwaarde ervan. Wedden dat je een exponentiele functie krijgt?

[Afbeelding]
Goeie tekst. Enige aanvulling is dat handgereedschap hier echt duurder mag zijn dan electrisch, het slijt minder,en er zit minder evolutie in. Dat betekent dat als je er normaal voor zorgt je de rest van je leven niets sndrs nodig hebt.

Schroevendraaiers zijn sowieso niet heel duur als je naar het grote plaatje kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
JukeboxBill schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:36:
[...]

Toolstation munt niet uit in het geven van productinformatie.
Je kan beter kijken op de site van Festool zelf.
Eens, maar als ik op de festool site kijk en wil vergelijken en vervolgens druk ik op Details weergeven, dan refreshed de pagina :)

https://www.festool.nl/pr...7---dts-400-req#Overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ5psdQNPU-DIPz-Pvoe3fA7j2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FgJtTHbrEo9Mbky3yI1yitry.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Die Festo DTS400 lijkt qua bouwvorm verdacht veel op mijn Atlas Copco VS11D, die er toendertijd (vorige eeuw alweer) ook in een AEG-versie was. Waar ik in die dagen op gegeven moment achter kwam, was dat passend schuurpapier met de gaten op de juiste plek dus ook alleen bij Kabel in Zaandam te koop was, want de bouwmarkten kwamen niet verder dan deltazool-papier met de gaten in zo'n (groene) Bosch-cirkel.
Moraal van het verhaal: je moet wel weten waar je de verbruiksmaterialen kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
timpel_800 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:08:
Eens, maar als ik op de festool site kijk en wil vergelijken en vervolgens druk ik op Details weergeven, dan refreshed de pagina :)

https://www.festool.nl/pr...7---dts-400-req#Overzicht

[Afbeelding]
Afgaande op de plaatjes, de ene is zonder systainer, de andere met. Maar de omschrijving suggereert weer dat ze allebei met systainer zijn, dus wie weet. Voor een combinatie van delta zool en (geforceerde) excenter beweging, is er ook de Festool Rotex 90. Twee machines in 1, als het ware, zo kun je wellicht ook de aankoopprijs goed praten :P ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het lijk alsof die ene met een extra SYS schuurpapier wordt geleverd maar ik betwijfel of dat aanbod op de
TS site wel helemaal klopt

Productomschrijving

• Onbelast toerental: 6.000-12.000tpm
• Schuuruitslag: 2mm
• Klittenband hechting
• Verwisselbare schuurzool
• Incl. Systainers SYS3 M 187 & GR-SYS P + schuurpapier
• Incl. schuurzool en stofopvangzak

Als je op de festool site zoekt op het Festoolnummer (Frabrikant 578209) uit die advertentie dan vind je niks.

Zoek ik het Fabrikant ID 577518 uit die andere advertentie op dan vind ik meteen de DTS400

https://www.festool.com/p...577518---dts-400-req-plus

Het kan zijn dat TS zelf een set heeft gemaakt, maar ik acht die kans klein want dat zie ik bij Festooldealers eigenlijk nooit voorkomen.

Mijn advies........zoek een lokale Toolstation vestiging met voorraad (dat kun je checken bij het artikel en ze hebben heel veel winkels) en ga even langs waar ze voorraad hebben. Bel ze op om hem klaar te zetten voor je, mijn ervaring met TS is daar heel goed mee, vriendelijke lui.

Heb je mazzel en klopt het aanbod dan is het een goede aanbieding IMHO, ik zie op het plaatje namelijk de DTS in SYS en een SYS met schuurpapier......dan ben je spekkoper wat mij betreft.

Maar bereid je voor dat er een foutje is gemaakt, de vraag is dan of je met het gestrekte been erin wil of gewoon pech hebt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pietje belhamel schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:24:
PZ heeft een extra kruisje op de kop tov PH. Kan ik een JIS schroef ergens aan herkennen?

[Afbeelding]
Ze hebben een klein puntje naast het kruisje van de schroef, zo herken ik ze meestal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqeMRxn2-vQaSxrWRgV6M3Pfjn4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/m3IIA2yuNzJ28bPfl0Y0avmz.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben erg tevreden over mijn Flex-Tools ODE 2-100EC als alternatief voor de festool. Gebruikt ook dezelfde zolen. Brushless motor, rem, constante snelheden. Fijn ding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb9eFwkzfztl5jdoZFTvyYXhNoM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v3ST9lbkU0AF70DujLfxUCkW.jpg?f=user_large

Zie de datasheet

Stroke 2.0 mm
No-load speed 8000 - 12000 rpm
Orbit rate, no load 16000 - 24000 rpm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:09:
[...]

Ze hebben een klein puntje naast het kruisje van de schroef, zo herken ik ze meestal.

[Afbeelding]
ik heb eens even meegekeken maar om dat nog ff makkelijker te maken is dat niet zaligmakend blijkbaar |:(

JIS is er ook zonder schijnbaar maar mét puntje

Afbeeldingslocatie: https://rtstools.com/wp-content/uploads/2018/07/JISdimple2.jpg

https://rtstools.com/jis-...to-buy-a-jis-screwdriver/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Boudewijn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:49:
...

Korrel 40 is leuk, maar bedenk dat je dan ook nog met 60/80 en 120 aan de slag mag om het netjes te krijgen.
Korrel 40 is best riskant als je het hout wilt blijven zien. Laatst ook ervaren met het afschuren van een tafelblad: die korrels grijpen zo diep in het hout (zeker als je ongeduldig bent), dat je vervolgens alsnog een mm extra af moet schuren om die haaien eruit te krijgen.

Beter 80 en wat extra geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:57:
[...]

Ah dat verklaart e.e.a. Ben Mitsubishi Heavy Industries (MHI) airco's aan het ophangen thuis. Daar zitten schroeven bij om de muurbeugel te monteren. Leken gewone kruiskop schroeven, maar een PH bitje draait al snel door.

MHI is een Japans merk dus dat zullen wel JIS schroeven zijn die meegeleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ThinkPad schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:51:
[...]

Ah dat verklaart e.e.a. Ben Mitsubishi Heavy Industries (MHI) airco's aan het ophangen thuis. Daar zitten schroeven bij om de muurbeugel te monteren. Leken gewone kruiskop schroeven, maar een PH bitje draait al snel door.

MHI is een Japans merk dus dat zullen wel JIS schroeven zijn die meegeleverd worden.
grote kans van ja, net als @wokkelz zijn japanse tweewieler van JIS aan elkaar hangt, tref ik bij mijn Duitser alleen maar TORX :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Fraggert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:26:
[...]

ik heb eens even meegekeken maar om dat nog ff makkelijker te maken is dat niet zaligmakend blijkbaar |:(

JIS is er ook zonder schijnbaar maar mét puntje

[Afbeelding]

https://rtstools.com/jis-...to-buy-a-jis-screwdriver/
Het is best belangrijk (!!) om het artikel uit de link verder door te lezen zoals:
Most JIS advertised screwdrivers sold today by companies like Vessel, Hozan, and others are actually conforming to a new standard: DIN 5260 which is identical (at the tip) to the newer ISO 8764-1.
The reason these companies have changed to DIN 5260/ISO 8764-1 is because the new standard is designed to work in both Phillips and JIS screws. For the most part that is true, it does work on both screw types, but like anything meant to work with multiple things, the middle ground means compromise.
If you only need one set of screw drivers, or are an infrequent user, the new DIN/ISO standard screw drivers will likely work for you, but if using the right tool for the job is important to you or if you frequently work with Japanese or JIS screws, consider investing in proper JIS screw drivers that are built to JIS B 4633.

To date, I have only been able to find one confirmed manufacturer that still uses and builds to JIS B 4633, and that is SUNFLAG otherwise known as New Turtle in Japan:
Ofwel: Koop een set die de "juiste" specs heeft en niet een "alles in 1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DjoeC schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:13:
[...]

Het is best belangrijk (!!) om het artikel uit de link verder door te lezen zoals:

[...]

[...]

[...]

Ofwel: Koop een set die de "juiste" specs heeft en niet een "alles in 1".
ik zeg niks over schroevendraaiers verder hoor.....ik roep alleen maar dat er ook JIS schroeven zijn waarbij het kenmerkende putje ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:29

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb een Makita 14,4V boorhamer (DHR162).
Ding is misschien 10 keer gebruikt, maar is er helaas mee opgehouden. Het is al even geleden, maar ik herinner me dat ik bij de laatste keer gebruik wel een wat verbrande lucht rook.

Het is niet een probleem van de accu's (ik heb er 5 en die doen het op alle andere apparaten wel).
Soms draait hij heel even (1 sec) om er daarna weer mee te stoppen.

Ik heb 'm net uit elkaar gehaald om te zien of me iets opvalt, maar ik heb echt geen idee waar ik naar moet kijken. Ik zie op YT op andere modellen dat daar het vervangen van de brushes het probleem oplost.
Dat ziet er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGAWR274_7PcXMU9J97qyUXxrgg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TExCGtDLXEjSMZFhHVTZFO59.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCGbLZj4SMlyXpHWdEc5QgEDonA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AwaOvZubKb1846Zp2AeKnQ96.jpg?f=user_large

Iemand die dit bekend voorkomt en/of aan de hand van mijn vrij sumiere beschrijving weet waar ik het moet zoeken? Is het inderdaad dit onderdeel (en/of de losse brushes) die het op zouden kunnen lossen?

/edit
Dit is overigens het draaiende gedeelte. Klopt het dat daar gewoon een paar happen uit kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RftzpaHDuczD19heG6e5237RBvA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DFNnrmudTy4Pft27NpGHBC16.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pelle op 08-11-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 21:03
Pelle schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:01:
Ik heb een Makita 14,4V boorhamer (DHR162).
Ding is misschien 10 keer gebruikt, maar is er helaas mee opgehouden. Het is al even geleden, maar ik herinner me dat ik bij de laatste keer gebruik wel een wat verbrande lucht rook.

Het is niet een probleem van de accu's (ik heb er 5 en die doen het op alle andere apparaten wel).
Soms draait hij heel even (1 sec) om er daarna weer mee te stoppen.

Ik heb 'm net uit elkaar gehaald om te zien of me iets opvalt, maar ik heb echt geen idee waar ik naar moet kijken. Ik zie op YT op andere modellen dat daar het vervangen van de brushes het probleem oplost.
Dat ziet er bij mij zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand die dit bekend voorkomt en/of aan de hand van mijn vrij sumiere beschrijving weet waar ik het moet zoeken? Is het inderdaad dit onderdeel (en/of de losse brushes) die het op zouden kunnen lossen?

/edit
Dit is overigens het draaiende gedeelte. Klopt het dat daad gewoon een paar happen uit kunnen zijn?
Het lijkt

[Afbeelding]
Klopt het dat de onderste borstel niet naar boven veert? Deze moeten beide goed op de rotor worden gedrukt. De bovenste lijkt wel mooi naar buiten gedrukt te worden met een veer.

Die happen uit je rotor kloppen, wordt gedaan om te stabiliseren, sommige happen zijn wel lelijker dan ik normaal zie, maar moet niet het probleem zijn naar mijn idee.

Geen garantie meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De onderste borstel lijkt inderdaad niet goed er uit te komen. De borstels kun je vervangen via de ronde zwarte deurtjes aan de buitenkant. De machine hoeft er niet helemaal voor uit elkaar.

[ Voor 85% gewijzigd door Johnny op 08-11-2024 11:19 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Batino schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:15:
[...]

Klopt het dat de onderste borstel niet naar boven veert? Deze moeten beide goed op de rotor worden gedrukt. De bovenste lijkt wel mooi naar buiten gedrukt te worden met een veer.

Die happen uit je rotor kloppen, wordt gedaan om te stabiliseren, sommige happen zijn wel lelijker dan ik normaal zie, maar moet niet het probleem zijn naar mijn idee.

Geen garantie meer?
De onderste veert niet inderdaad. Als dat wel zo zou moeten zijn dan is dat mogelijk wel de oplossing ja.
Boor is al een jaar of 7 oud. Als ik 'm 1 keer per jaar gebruik dan is het veel. Maar ik heb het idee dat 'ie in beton boren niet zo tof vond.
Garantie verwacht ik niet te hebben, hoewel ik het natuurlijk wel eens kan proberen. Ik heb al eerder een coulance reparatie van Makita gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Johnny schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:17:
De onderste borstel lijkt inderdaad niet goed er uit te komen. De borstels kun je vervangen via de ronde zwarte deurtjes aan de buitenkant. De machine hoeft er niet helemaal voor uit elkaar.
Hoe vervang je die dan? Door aan die zwarte caps die daar weer onder zitten te trekken oid? Of draaien? Ik kreeg er niet echt beweging in - maar misschien ben ik dan te voorzichtig.

/edit
Of ze zitten er dus aan vast gesmolten, en dan is het inderdaad niet gek dat ik ze er niet makkelijk af krijg.

[ Voor 11% gewijzigd door Pelle op 08-11-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Pelle schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:24:
[...]

Hoe vervang je die dan? Door aan die zwarte caps die daar weer onder zitten te trekken oid? Of draaien? Ik kreeg er niet echt beweging in - maar misschien ben ik dan te voorzichtig.

/edit
Of ze zitten er dus aan vast gesmolten, en dan is het inderdaad niet gek dat ik ze er niet makkelijk af krijg.
Vaak zit er een sleuf in en kun je ze er uit draaien. Ik heb een foto van de DHR162 opgezocht en zie naast de dop een gat wat er op lijkt alsof je ze met een schoevendraaier er uit kan wippen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Die sleuf is bij mij geen sleuf meer. Oftewel: dat is allemaal flink warm geworden :P

Ik ga bij Kruis even een koolborstelhouder, een setje nieuwe koolborstels en 2 dopjes bestellen. Voor 25 euro alles weer gefixed hebben zou fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pelle schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:58:
Die sleuf is bij mij geen sleuf meer. Oftewel: dat is allemaal flink warm geworden :P

Ik ga bij Kruis even een koolborstelhouder, een setje nieuwe koolborstels en 2 dopjes bestellen. Voor 25 euro alles weer gefixed hebben zou fijn zijn :)
Maak ook de rotor even schoon met alcohol en haal er eventueel een polijstpapier overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

JukeboxBill schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:07:
[...]

Maak ook de rotor even schoon met alcohol en haal er eventueel een polijstpapier overheen.
En dan doel je op het stuk waar de koolborstels tegenaan zitten denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pelle schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:21:
[...]

En dan doel je op het stuk waar de koolborstels tegenaan zitten denk ik?
Ja.
Ook in die gleufjes moet vuil weg, dat geeft vaak de meeste storing.

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 08-11-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Pelle Desnoods het principe even afkijken van instructies hoe je een dynamo schoonmaakt. Dat is eigenlijk hetzelfde principe, allean komt er bij een dynamo stroom uit in plaats van dat die er in gaat en wordt verbruikt.

(En nu de boel toch open ligt: bekijk ook de lagers even)

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 08-11-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

JukeboxBill schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:45:
Volgens mij staat in elke handleiding van elektrisch gereedschap dat het alleen geschikt is voor volwassenen of woorden van die strekking.

Voor stofafzuiging bij het boren heb ik sinds een jaar of zo een Starmix Bohrfixx op de stofzuiger.
Had ik jaren geleden al moeten hebben, alhoewel ik niet weet hoe lang die al bestaan.
Wat een topding is zo’n Bohrfixx. Vandaag in mijn eentje een gaatje in de woonkamer geboord zonder dat er ook maar iets aan boorspul op de grond viel.

Geen gekloot om een stofzuiger bij het gaatje te houden, dat gaat nu vanzelf. Luchtstroom via de Bohrfixx maakte wel veel herrie, volgende keer zet ik oorkappen op.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
fenrir schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:58:
Wat een topding is zo’n Bohrfixx. Vandaag in mijn eentje een gaatje in de woonkamer geboord zonder dat er ook maar iets aan boorspul op de grond viel.

Geen gekloot om een stofzuiger bij het gaatje te houden, dat gaat nu vanzelf. Luchtstroom via de Bohrfixx maakte wel veel herrie, volgende keer zet ik oorkappen op.
Inderdaad, heb zelf altijd de oorkleppen op met die Bohrfixx. Wel eens een lamp boven de tafel opgehangen (in betonnen plafond) zonder stof op de tafel. Vrouwlief is er ook erg blij mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Ik ben op zoek naar een goede (infrarood) thermometer.
Ik zou hiermee, naast hem te gebruiken bij de BBQ, ook bij radiatoren willen gebruken en 'luchtlekken/koudebruggen willen zien.

Iemand tips en/of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:37

sjirafje

No inspirational quotes here

Henkhuppelschot schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:25:
Ik ben op zoek naar een goede (infrarood) thermometer.
Ik zou hiermee, naast hem te gebruiken bij de BBQ, ook bij radiatoren willen gebruken en 'luchtlekken/koudebruggen willen zien.

Iemand tips en/of advies?
Project farm op YouTube heeft er laatst een boel getest.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
fenrir schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:58:
[...]

Met alle lawaai van boormachine en stofzuiger valt de luchtstroming mij niet op.
Ik merk wel dat de stofzuiger meer herrie gaat maken omdat de luchttoevoer wordt afgeknepen.

Heb nu ook een Mechanic Drillduster 82 gekocht. Werkt volgens hetzelfde principe maar is bedoeld voor een gatenzaag.
Blijft niet zo goed aan de muur "kleven" dus ik moest de slang ophangen om het gewicht te verminderen.

Heb hem nog niet gebruikt met gatenboor, maar wel om een cirkel van gaten te boren vlak naast een bestaande elektrodoos voor een nieuwe doos er naast.
Ook bij het verder met de hand uithakken wordt het rondvliegend gruis nog aardig goed beperkt. Alleen grotere stukken pakt ie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
En wie nog geen Bohrfixx heeft, moet nog even met een post-it uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:49

Pieroman

/me

Vraag voor de bezitters van een C8FSHGWAZ, hoe vervang ik hier het zaagblad van?
Ik heb een fijner getand blad voor deze zaag gekocht maar ik krijg het niet voor elkaar dit te vervangen.

Aldus de handleiding heb ik de beschermkap omhoog gehaald zodat de bout zichtbaar is en druk ik de vergrendeling in. Bij handmatige controle is het blad dan ook vergrendeld en draait niet meer. Bij het draaien aan de bout druk ik deze echter door de vergrendeling heen en zie/hoor je dit verspringen. De vergrendeling krijg ik ook niet verder/harder ingedrukt.

Betreft dit een fout aan mijn kant of toch een fout in het product zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Wat heb ik nodig?
Een kruislaser/3d laser.
Ik ga een vloer op zand verwijderen (90m2), ontgraven en opbouwen met isolatie, constructievloer, smeervloer met vloerverwarming erop. Zo iets dus voor de 2de keer. In 2 ruimten ga ik (voorzet) wanden plaatsen.
Later ga ik in de tuin nog iets van 40 meter schuttingplaatsen.
En als ik dan eindelijk een bouwkavel heb, dan heb ik hem nogmaals nodig tijdens de bouw van een compleet huis. Het is dus niet voor een paar keer dat ik deze kruislaser uiteindelijk nodig heb.
Favoriet merk.
Makita, ik heb veel apparatuur van Makita (LXT en 230V lijn), en ik betaal liever iets meer om goed/degelijk gereedschap te hebben dan goedkoper dat mogelijk eerder kapot is door slijtage (of mijn lompigheid 😊)
Overdenkingen.
Tja ik heb (ontwikkel?) wel een fetish voor gereedschap. Liever te veel en goed dan het niet hebben (better to have and don’t need, then to need and don’t have 😊).
Enfin, Makita denk ik dus gelijk aan een SK700GDX

Wie geeft mij overdenkingen om niet een paar tredes naar beneden te gaan.
Want ja, een SK105GDZ of een SK106GDZ doen het toch ook gewoon (maar mis het 3D/2de kruis)? Maar dan moet ik er nog wel een acculader en accu bij kopen of een converter voor CXT naar LXT accu’s.

SK700GDZ (inclusief accu en lader) € 602,56
SK700GD (exclusief accu en lader, ja echt dezelfde prijs) € 602,56

SK106GDZ 480,35
Snellader CXT DC10SB 12 V Max 68,43
Accu BL1021B CXT 12 V Max 2,0 Ah 47,18 totaal € 595,96

SK106GDZ 480,35
DECADP05 USB-adapter LXT 14,4 V/18 V 33,69
199178-5 USB kabel 11,31 totaal € 525,35

SK105GDZ 338,82
Accu BL1021B CXT 12 V Max 2,0 Ah 47,18 totaal € 454,43

SK105GDZ 338,82
199178-5 USB kabel 11,31 totaal € 383,82

Statief enz niet meegerekend omdat dat voor alle modellen (bijna) gelijk is.

Ik hoor graag de reacties, behalve dan dat ik gek ben zoveel geld uit te geven :+ .

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@ollie1965
Als je een serieus laser wil dan moet je een 4 of 5D laser hebben om hoeken en loodlijnen uit te kunnen zetten vanaf een punt op de grond, belangrijk als je je bouwraam gaat uitzetten, en die ook kan werken met een laser ontvanger als je buiten meer dan 10 meter afstand wil overbruggen.
Persoonlijk kies ik dan liever voor een merk dat is gespecialiseerd in laser apparatuur dan een allesmaker zoals Bosch of Makita.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 08-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pieroman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:30:
Vraag voor de bezitters van een C8FSHGWAZ, hoe vervang ik hier het zaagblad van?
Ik heb een fijner getand blad voor deze zaag gekocht maar ik krijg het niet voor elkaar dit te vervangen.

Aldus de handleiding heb ik de beschermkap omhoog gehaald zodat de bout zichtbaar is en druk ik de vergrendeling in. Bij handmatige controle is het blad dan ook vergrendeld en draait niet meer. Bij het draaien aan de bout druk ik deze echter door de vergrendeling heen en zie/hoor je dit verspringen. De vergrendeling krijg ik ook niet verder/harder ingedrukt.

Betreft dit een fout aan mijn kant of toch een fout in het product zelf?
Draai je wel de goede kant op?
Gewoonlijk draai je de bout los in de richting van de zaagdraairichting. In jouw geval is het linkse draad dus "vastdraaien" om los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:49

Pieroman

/me

JukeboxBill schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:54:
[...]

Draai je wel de goede kant op?
Gewoonlijk draai je de bout los in de richting van de zaagdraairichting. In jouw geval is het linkse draad dus "vastdraaien" om los te krijgen.
Ja ik draai met de klok mee zoals omschreven in de handleiding. En dat is inderdaad in de richting van de draai. Maar daarmee schiet het blad dus door zijn vergrendeling heen en komt het niet los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pieroman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:15:
[...]

Ja ik draai met de klok mee zoals omschreven in de handleiding. En dat is inderdaad in de richting van de draai. Maar daarmee schiet het blad dus door zijn vergrendeling heen en komt het niet los.
Misschien is de vergrendeling dan een beetje gaar.
Probeer het eens met twee houten klossen aan weerskanten van het zaagblad, vastgezet met 1 of 2 lijmklemmen en dan afsteunen tegen de aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ollie1965 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:05:
Wat heb ik nodig?
Een kruislaser/3d laser.
Ik ga een vloer op zand verwijderen (90m2), ontgraven en opbouwen met isolatie, constructievloer, smeervloer met vloerverwarming erop. Zo iets dus voor de 2de keer. In 2 ruimten ga ik (voorzet) wanden plaatsen.
Later ga ik in de tuin nog iets van 40 meter schuttingplaatsen.
En als ik dan eindelijk een bouwkavel heb, dan heb ik hem nogmaals nodig tijdens de bouw van een compleet huis. Het is dus niet voor een paar keer dat ik deze kruislaser uiteindelijk nodig heb.
Favoriet merk.
Makita, ik heb veel apparatuur van Makita (LXT en 230V lijn), en ik betaal liever iets meer om goed/degelijk gereedschap te hebben dan goedkoper dat mogelijk eerder kapot is door slijtage (of mijn lompigheid 😊)
Overdenkingen.
Tja ik heb (ontwikkel?) wel een fetish voor gereedschap. Liever te veel en goed dan het niet hebben (better to have and don’t need, then to need and don’t have 😊).
Enfin, Makita denk ik dus gelijk aan een SK700GDX

Wie geeft mij overdenkingen om niet een paar tredes naar beneden te gaan.
Want ja, een SK105GDZ of een SK106GDZ doen het toch ook gewoon (maar mis het 3D/2de kruis)? Maar dan moet ik er nog wel een acculader en accu bij kopen of een converter voor CXT naar LXT accu’s.

SK700GDZ (inclusief accu en lader) € 602,56
SK700GD (exclusief accu en lader, ja echt dezelfde prijs) € 602,56

SK106GDZ 480,35
Accu BL1021B CXT 12 V Max 2,0 Ah 47,18 totaal € 595,96

SK106GDZ 480,35
199178-5 USB kabel 11,31 totaal € 525,35

SK105GDZ 338,82
Accu BL1021B CXT 12 V Max 2,0 Ah 47,18 totaal € 454,43

SK105GDZ 338,82
199178-5 USB kabel 11,31 totaal € 383,82

Statief enz niet meegerekend omdat dat voor alle modellen (bijna) gelijk is.

Ik hoor graag de reacties, behalve dan dat ik gek ben zoveel geld uit te geven :+ .
Als je al veel LXT gereedschap hebt, waarom komt er dan steeds een aparte lader in je rekensommetje terug? Heb je er niet al een?

Ik heb zelf een Heupar, bevalt mij prima en heeft minder dan 300 gekost. Met de prijzen waar jij nu meer rekent kan je bijna 3 Heupar’s kopen. Ik heb zelf de P03CG, dit omdat de cellen in de accu van dit model te vervangen zouden moeten zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
henkie196 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Ik heb een DEOS met een gelijk aan/uit mechanisme, en dat heeft me nooit gestoord. Ook niet bij tussendoor opschuren van de trap, om bv. de bovenkant, onderkant, en voor / achterkanten te schuren.

Heb ook nog een Rupes excenter, ben ik ook erg tevreden over, weinig trillingen, licht (maar niet zo licht als een Mirka), en goede afzuiging.

[...]

Heeft je stofzuiger toevallig een papieren stofzak? Die willen met dat soort stof vrij gauw dichtslaan en dan hou je geen zuigkracht meer over. Anders zou ik niet verwachten dat je met zo'n inzet zo gauw geen zuigkracht meer overhoudt, en heb dat wel eens meegemaakt met een Karcher WD3 (die ook een papiere stofzak had).

Tenzij je stofzak bijna vol zit, zou ik het anders niet verwachten met een fatsoenlijke bouwstofzuiger.

Ik kan je vertellen dat mijn Starmix 1635 dat soort werkzaamheden zonder probleem een paar uur vol kan houden, maar er zijn vast goedkopere opties die dat ook kunnen.
Starmix sprak me aan dus die staat nu in de schuur te pronken. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18:14

copykat

Good copy isn't bad

Pieroman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:15:
[...]

Die asbouten zetten zich vaak erg vast.
Beste is inderdaad twee klossen houten tegen je blad klemmen en de imbusleutel zo neer zetten dat je een tikkie met een hamer er op kan geven voordat je kracht er op zet. Laten schrikken. Soms wil op de kop tikken van de moer ook helpen.. En die klossen zorgen er ook voor dat je knokkels niet langs die tanden schieten met los komen.😅
Veel opbouwende kracht er op zetten kan de boel krom buigen.

Zou bijna zeggen probeer een slagschroeven draaier, maar ik hoop dat anderen hun ervaring kunnen vertellen met die methode of dat niet je schroefdraad verkloot..

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:47
copykat schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:07:
[...]

Die asbouten zetten zich vaak erg vast.
Beste is inderdaad twee klossen houten tegen je blad klemmen en de imbusleutel zo neer zetten dat je een tikkie met een hamer er op kan geven voordat je kracht er op zet. Laten schrikken. Soms wil op de kop tikken van de moer ook helpen.. En die klossen zorgen er ook voor dat je knokkels niet langs die tanden schieten met los komen.😅
Veel opbouwende kracht er op zetten kan de boel krom buigen.

Zou bijna zeggen probeer een slagschroeven draaier, maar ik hoop dat anderen hun ervaring kunnen vertellen met die methode of dat niet je schroefdraad verkloot..
Zo heb ik ooit dat het blad van mijn slijptol vast sloeg. Ik doe die moer altijd aantrekken met mijn hand aan het blad.
Nou, dat ding zat me toch alle jezus vast. Met een hamer en beitel los moeten slaan.
Pagina: 1 ... 226 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).