JukeboxBill schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:40:
Het is mij ook gebleken dat een cycloon bij fijn schuurstof niet alles opvangt. Bij slijpen van steen en beton gaat het iets beter.
Een paar pagina's terug in dit topic was er iemand met een foto van een dubbele cycloon met verschillende afmetingen, waarschijnlijk bedoeld om verschillende soorten stof te scheiden.
Een cycloon werkt op basis van massa en airstroom. Werveling om meer tijd te geven er uit te vallen in het "oog" dat minder lichtsnelheid heeft.
Eigenlijk door tijdelijk de luchtstroom snelheid te verminderen heeft het stof en andere particles de kans om naar beneden te vallen.
Fijn schuurstof of sloopstof is dan dus niet "zwaar genoeg" om te vallen in de cone.
Hepa filters of andere fijnstof filters hebben een fysieke barrière maar lopen op den duur "dicht" vandaar de klop/trilfuncties op sommige stofzuigers.
Dus eigenlijk zou je nog een hepafilter box boven op de cyclone moeten plaatsen als je bouwstofzuiger er niet 1 heeft.
(/me moet er nog 1 bouwen van de onderdelen die klaar liggen.
Met bouw afval zoals breekwerk vloertje is dus een cyclone fijn omdat je zak dan niet zo snel vol is.
Maar je moet dan wel met stofmasker de opvang bak legen in een bouwzak.
Of met schulpende hout verwerking, frezen, cirkelzagen, schaven enz.
Dat fijne dwarrelstof is heel lastig op te vangen. Onderdruk in de ruimte genereren is er 1 van.
Mn truc om fijn stof meteen door de dakafvoer naar buiten te blazen met een oude ventilator heeft aardig gewerkt al denk ik dat de buren het minder grappig vonden soort koudvuur openhaard....
Ik heb overigens deze van Parkside
https://www.lidl.nl/p/par...zuiger-1-500-w/p100376641
Regelbare zuigkracht, zak en lamellen filter, valse lucht knop om filter te reinigen. (lees als in cycloon grotere delen kunnen naar beneden vallen.) ik hoopte dat het een ratel was die alles trilde maar helaas.
Ach ik heb een tonerparticle stofzuiger van mn werk die ik inzet om mn lamellenfilter schoon te zuigen in dien nodig en heb bij aanschaf meteen 2 extra gekocht.
Redelijk lange slang. Voldoende hulpmiddelen.
Auto start stop met 10sec naloop stekker.
Metalen kuip met water dop onderaan.
Al met al voor dat geld een topper. Ok max L dus niet geschikt voor bijv. Asbest of toner particles of beton/cement poeder
Een starmix of zo zal vast beter zijn. Maar eentje met deze opties is al snel 300 euro.
[
Voor 19% gewijzigd door
copykat op 29-10-2024 15:51
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....