Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Dat die pen plat is en niet vierkant maakt het wel lastiger inderdaad.JukeboxBill schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
Jouw vijl heeft zo te zien een rechthoekige vorm, dat maakt het lastig.
Ik ben er ook geen expert in. Meestal hebben vijlen een vierkante pen en dan boor ik iets kleiner dan de dikte en een beetje timmermansoog hoe diep elke trap moet zijn.
De rest brandt wel weg.
Maar eens kijken hoe ik dat moet doen dan.
Of zo’n kunststof handgreep nemen, eens kijken hoe ik die kan vastzetten. Mogelijk dat de platte vorm daar minder een probleem is.
Die metalen ring op de grepen is om splijten te voorkomen.Vliegvlug schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:01:
[...]
Dat die pen plat is en niet vierkant maakt het wel lastiger inderdaad.
Maar eens kijken hoe ik dat moet doen dan.
Of zo’n kunststof handgreep nemen, eens kijken hoe ik die kan vastzetten. Mogelijk dat de platte vorm daar minder een probleem is.
Dertig jaar geleden voor school een set vijlen gekocht en ook met houten grepen. Die grepen zijn er op gezet door (zoals eerder geschreven) te kloppen met de achterkant van de greep op een harde ondergrond. De grepen zijn er daarna nooit meer af gekomen.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
De Bora Speedhorse XT gaat tot ruim 91cm: https://www.gereedschappr...n-superstevige-zaagbokkencopykat schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:29:
Tis eigenlijk best irritant dat al die toughbuilt klonen allemaal 82/83cm max hoog zijn.
Inderdaad die kreg's zijn een beetje overprijst.
Blijkbaar is poten van een 1meter en in hoogte verstelbaar mét balkenhaken een schaarse combinatie.
Ik had het niet gevraagd maar interessant om te weten!Saint2Saint schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:23:
[...]
Die metalen ring op de grepen is om splijten te voorkomen.
De manier van monteren voor hout is me inmiddels duidelijk maar hoe het gat moet worden voorbereid voor een platte ipv vierkante aansluiting nog niet.Dertig jaar geleden voor school een set vijlen gekocht en ook met houten grepen. Die grepen zijn er op gezet door (zoals eerder geschreven) te kloppen met de achterkant van de greep op een harde ondergrond. De grepen zijn er daarna nooit meer af gekomen.
Voor hout moet je dat voorboren en dat is lastig als het een rechthoekige vorm moet accepteren.
Voor kunststof weet ik niet hoe het zit, hoop anders waardoor de rechthoekige vorm niet uitmaakt tov een vierkante. Dat kunststof mogelijk meer kan vervormen bijvoorbeeld.
Volgens mij zit bij die garagekling vóór het handvat ook nog een zeskantige uitstulping zodat je er een (steek) sleutel op kan zetten.PheraX schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:05:
Bedankt allemaal, lijkt inderdaad de vleugel te zijn.
Nee, dat zijn weer andere modellen, zowel in de 300 als de 900 serie. Bijvoorbeeld de 355.gwystyl schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:53:
[...]
Volgens mij zit bij die garagekling vóór het handvat ook nog een zeskantige uitstulping zodat je er een (steek) sleutel op kan zetten.
De zeskant die op het handvat zit is bedoeld om wegrollen te voorkomen.
Ik had een kleine hartverzakking.😵🤯Exigence schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:05:
[...]
De Bora Speedhorse XT gaat tot ruim 91cm: https://www.gereedschappr...n-superstevige-zaagbokken
250 euro.bijna 100 euro duurder ... Dan wat ik al eigenlijk best duur vond voor schragen.😬
In mijn usecase zullen ze nooit verslijten. Dat wel
Maar eerlijk is eerlijk ze tikken wel alles aan wat ik zoek.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
:strip_exif()/f/image/QCms6NxRcBDLeTs2w43gffQp.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig daar geen roest lekkende schroeven. Wel helaas ook weer stukken waar maar 1 keer, 1 laagje verf op is gesmeerd (en nu dus kijk op de fabrieksafwerking). Wil best betalen, eigenlijk nooit veel geschilderd, maar wel erg bevredigend dat het nu een keer goed gebeurt. Om het on topic te houden, dinsdag verwacht ik een bosch gex 40 140. Kan ik mijn schouderspieren gratis trainen
Als het zo uit komt kan dat ook nog.Lankman schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:23:
@copykat Zeg ik iets geks als ik zeg een paar stellingplanken, oude deur of iets anders op een stel kratten? Moet je wel de ruimte hebben rn überhaupt de frisdrank of bier op kunnen in die tijd. Evt met lenen van clubhuis/stamkroeg?
Was meer van ik heb van die metalen zwabber schragen die tot nu toe voldoen maar niet uitmuntend zijn.
Als je de poten goed uitzet zijn ze sterk genoeg om op te staan.(gewicht stabiliseert.😁)
Die bora's zijn erg mooi en handig maar ook vaak "overkill" of groot en zwaar bij mn klusjes thuis.
(alles wat ik koop is thuisgebruik.
Stuk minder sterk maar vast sterk genoeg
https://www.gereedschapce...raagcapaciteit-150kg.html
Deze zijn ook nog te betalen.
https://www.toolstation.n...opvouwbare-schraag/p59847
Maar konijne zeg wat zien ze er lomp uit.
In laagste stand kunnen ze ook werken als je bij t plafond wilt werken als steiger.
Dat is eigenlijk de hoofd reden voor de verstelbare poten.
Kratjes werken ook.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Nog niet aan toegekomen. Ben nu eerst bezig met het rotte hout herstellen. Was erger dan ik op het eerste gezicht kon zien.Lankman schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:55:
@JukeboxBill hoe gaat het trouwens met jou project voor het verwijderen van die roestige schroeven, cq aantippen met roestomvormer?
Volgens Kees de schilder op www.klusidee.nl is roestomvormer toch wel de geijkte manier.
*kuch* [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6Lankman schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:55:
@JukeboxBill hoe gaat het trouwens met jou project voor het verwijderen van die roestige schroeven, cq aantippen met roestomvormer?
€250 voor een setje schraagjes is wel zonde van je geld. Het enige wat die dingem moeten doen is een plank 85cm boven de.grond houden. Een setje bouwschragen van 5 tientjes doet exact hetzelfde.copykat schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:02:
[...]
Ik had een kleine hartverzakking.😵🤯
250 euro.bijna 100 euro duurder ... Dan wat ik al eigenlijk best duur vond voor schragen.😬
In mijn usecase zullen ze nooit verslijten. Dat wel
Maar eerlijk is eerlijk ze tikken wel alles aan wat ik zoek.
Ik ben niet vies van geld uitgeven aan gereedschap. Maar met de kennis van nu, zou ik dat nu ook doen. En zeker niet meer die €150 uitgeven aan een setje C700's. En al helemaal niet €250 aan iets bij gereedschappro.
Dit is de duurste op MP:
Bouwschraag 2 stuks
€ 60,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
De rest zit eronder (uiteenlopend van 7,50 tot 50 euro).
[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 01-09-2024 10:45 ]
Zo lang het goed functioneert is er geen enkele reden om ze weg te doen.
Het is een gebruiks product en daarom heeft het gebruiksporen.Fedde schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:15:
Met een schraag vind ik het ook een (langere termijn) verbruiksproduct. Die jij nou op marktplaats deelt, zou ik al niet meer kopen. Vol met verf, etc, op een bepaald moment wil je een nieuwe. Daarom lekker eentje van een paar tientjes
Naar mijn mening is het bij dat soort dingen: Hoe meer, hoe beter en alles heeft een verhaal.
de keer dat de verf omviel, de keer dat je net te diep zaagde etc.. zo heeft mijn huishoud trap een paar druppels verf van "oma's kleur" elke keer als je ze ziet denk je aan de dag dat we het huisje aan het doen waren. alleen maar leuk, komt ook bij dat ik mensen met te schoon gereedschap moeilijk serieus kan nemen
ik zou juist zo weer die toughbuilts lopen, sterker nog ik heb al 2 sets. Op mijn totale gereedschapsbudget is die 75€ meerprijs peanuts en ik gebruik ze zo vaak.Raymond schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:42:
[...]
€250 voor een setje schraagjes is wel zonde van je geld. Het enige wat die dingem moeten doen is een plank 85cm boven de.grond houden. Een setje bouwschragen van 5 tientjes doet exact hetzelfde.
Ik ben niet vies van geld uitgeven aan gereedschap. Maar met de kennis van nu, zou ik dat nu ook doen. En zeker niet meer die €150 uitgeven aan een setje C700's. En al helemaal niet €250 aan iets bij gereedschappro.
Dit is de duurste op MP:
Bouwschraag 2 stuks
€ 60,00
Heb wel eens op die 4 schragen een osb plaat gelegd om aan mijn plafond te klussen. Heb je in feite een steiger van 2 bij 1 meter... Werkt lekker hoor. Dat durf ik met houten schraagjes toch wat minder. Idem voor de verstelling per poot, fijn. En dat klipje om een plaat verticaal te zetten vanaf je poten...
https://www.conrad.nl/nl/...7-5-x-296-mm-2126101.html
In oranje:
https://www.systainershop.nl/bti-t-loc-systainer-2
De systainer³ hoeft van mij niet zo, dus kwam hierop uit.
[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 01-09-2024 13:38 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Haal een grote tafel bij de kringloop en zaag eventueel de poten op maat.Boudewijn schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:36:
[...]
ik zou juist zo weer die toughbuilts lopen, sterker nog ik heb al 2 sets. Op mijn totale gereedschapsbudget is die 75€ meerprijs peanuts en ik gebruik ze zo vaak.
Heb wel eens op die 4 schragen een osb plaat gelegd om aan mijn plafond te klussen. Heb je in feite een steiger van 2 bij 1 meter... Werkt lekker hoor. Dat durf ik met houten schraagjes toch wat minder. Idem voor de verstelling per poot, fijn. En dat klipje om een plaat verticaal te zetten vanaf je poten...
Tientjeswerk en de bezorging al helemaal.
Al is zo'n verstelling per poot buiten wel verrekte handig.
KPN is een drieletterwoord
Vier pootjes in een V- vorm twee bij twee. Om iets op hoogte te houden van variabele grote en opruimbaar.verplaatsbaar.
Kwa draag gewicht. 600kg? Wil je je auto op schragen zetten of met 90kg van 2meter hoogte op een tafelblad springen die er op gelegd is? 150kg per stuk zou toch genoeg moeten zijn voor 99% van je klusjes, vooruit 250kg als extra marge.
Ik vind de indicatie van die dingen meer of iets van de schuif poten, de hoek lock enz. Sterk genoeg is gemaakt..
Die zwabber metalen inklapbare gamma/karwei dingen zijn zolang je rekening houd met de klapscharnierfunctie die géén lock heeft voldoende stabiel al is handzagen, schaven en schudden af te raden zonder extra maatregelen. Daarom zijn een setje nieuwe misschien handig om aan te schaffen.
Dan ga je denken aan welke features zijn handig?
Hoogte verstelbaar? Ja als je ze wilt gebruiken voor op te staan. (bij veel staat niet om op te staan overigens terwijl ze 600kg kunnen hebben...) maar anders is 90 cm prima.
Vlakke boven zijde met rubberstrip zodat je werk niet beschadigd.
Mogelijkheid om je klem op te zetten.
Onderling verbinden om een stevige tafel te maken? Ja zeker kan handig zijn zeker als je er op wilt staan.
Niet te zwaar met tillen, goed op te klappen en inte vouwen en weer op te zetten.
En dan kom je uit op de toughbuilt concept. (vele merken hebben t zelfde uiterlijk.)
Maar die lompe koker is vast onderzijde open omdat de pootjes er in moeten verdwijnen dus klemmen van iets gaat dan niet zonder extra houtje.
Op dit moment heb ik sterk de neiging om die goedkopere te kopen en dan gewoon zien of ik iets mis dat ik echt moet hebben.
Compacter ook.
Een paar jaar geleden heb ik 2 Altrex kamersteigers kunnen kopen voor niet al te veel geld. Die waren in de uitverkoop omdat ze niet meer voldeden aan de nieuwe arbeidsveiligheidseisen.
Daarna gaandeweg nog wat opbouwframes en schoren erbij gekocht. Het nieuwe spul past nog steeds op het oude.
Ja, waar laat je het als je het niet gebruikt en na die zolder zal de steiger functie minder nodig zijn. Plafond stucen laat ik doen en plafondschilderen kan je met een stok doen.Lankman schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:50:
Als ik het op kon bergen zou ik het ook zo doen. Let wel, die echte stijger daar kan Copycat niet zo veel mee op zijn zolder.
Ik zou best een lichte steiger willen kopen als t bedrag goed is maar ik heb echt geen plek om hem te stallen.
Vroeger zag je stucadoors met die lichte rolsteigertjes, vierkantebuizen kruis voor stevigheid en een soort ladder als stavloer waar een plaatje betonplex op los lag.
Die zie ik eigenlijk niet meer terug in MP.
Die rond buizen versies zijn eigenlijk lompgroot.
Dus een opvouwbare schraag die ook als sta verhoger kan werken is dan second best.
Net even makkelijker dan balkjes in elkaar schroeven om een verhoogde staplek te maken.
En dan is dus de variabele poothoogte ook een belangrijke feature.
* copykat vind alleen die thougbuilt er zo lomp uitzien. Veel dikkere rugbalk dan nodig is denk ik.
Je kan overwegen om een paar schragen en dan een paar steiger loopplanken te nemen. Een stuk lichter en stabieler dan 5(?) gipsplaten.copykat schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:48:
[...]
Ja, waar laat je het als je het niet gebruikt en na die zolder zal de steiger functie minder nodig zijn. Plafond stucen laat ik doen en plafondschilderen kan je met een stok doen.
Ik zou best een lichte steiger willen kopen als t bedrag goed is maar ik heb echt geen plek om hem te stallen.
Vroeger zag je stucadoors met die lichte rolsteigertjes, vierkantebuizen kruis voor stevigheid en een soort ladder als stavloer waar een plaatje betonplex op los lag.
Die zie ik eigenlijk niet meer terug in MP.
Die rond buizen versies zijn eigenlijk lompgroot.
Dus een opvouwbare schraag die ook als sta verhoger kan werken is dan second best.
Net even makkelijker dan balkjes in elkaar schroeven om een verhoogde staplek te maken.
En dan is dus de variabele poothoogte ook een belangrijke feature.
* copykat vind alleen die thougbuilt er zo lomp uitzien. Veel dikkere rugbalk dan nodig is denk ik.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
5X deze 🙂 met 80mm isolatie die kan je vermoedelijk gebruiken als supboard. 😁Saint2Saint schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:16:
[...]
Je kan overwegen om een paar schragen en dan een paar steiger loopplanken te nemen. Een stuk lichter en stabieler dan 5(?) gipsplaten.
https://www.isolatiemater...nt/pir-gips-ak-2600x600mm
En dat was omdat ik in de garage nu eenmaal die platen had liggen(2600mm lang) en geen ruimte meer had om ook nog een zaag schragen setup te maken.
Toen heb ik de schragen neergezet en de platen daarop gelegd zodat ik op maat kon zagen. En er langs kon lopen.
En aan de zijde waar de platen lagen noodgedwongen op de platen ben gaan staan met vastschroeven aan t dak.
Op zolder zal dat niet het probleem zijn. Meer ruimte.
Een frame van 2en3tjes en een plaat hechthout zal ook kunnen.
Steigerplanken inderdaad ook. (kan je later hergebruiken)
https://www.praxis.nl/bou...iger-rs-tower-24/10019986
Ik heb ook een paar setjes van deze, ze bestaan ook nog eens in allerlei hoogtes en ik heb een set houten schragen, ooit eens gratis van MP gehaald. Ik gebruik die voor van alles, plaat underlayment erop en ik kan tot dakgoothoogte aan het werk. het is steiger, zaagtafel, werkbank, tafel bij barbeque in de tuin, etc.Raymond schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:42:
[...]
€250 voor een setje schraagjes is wel zonde van je geld. Het enige wat die dingem moeten doen is een plank 85cm boven de.grond houden. Een setje bouwschragen van 5 tientjes doet exact hetzelfde.
Dit is de duurste op MP:
Bouwschraag 2 stuks
€ 60,00
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Waarom wil je dan nieuwe? Die verf erop doet toch niets af aan waar het voor dient? Kun je dan niet beter aanleren om je gereedschap schoon te maken na gebruik? Dat kost minder dan nieuwe spullen kopen.Fedde schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:15:
Met een schraag vind ik het ook een (langere termijn) verbruiksproduct. Die jij nou op marktplaats deelt, zou ik al niet meer kopen. Vol met verf, etc, op een bepaald moment wil je een nieuwe. Daarom lekker eentje van een paar tientjes
Mijn stalen schragen van Marktplaats gaan naar verwachting de rest van mijn leven mee hoor.
Mijn ervaring met van die houten klap schragen is toch dat ze niet meer goed inklappen, je er inderdaad toch een keertje in gezaagd hebt, of vies worden. Maargoed wellicht moet ik wat netter werkenNo Hands schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:47:
[...]
Waarom wil je dan nieuwe? Die verf erop doet toch niets af aan waar het voor dient? Kun je dan niet beter aanleren om je gereedschap schoon te maken na gebruik? Dat kost minder dan nieuwe spullen kopen.
Mijn stalen schragen van Marktplaats gaan naar verwachting de rest van mijn leven mee hoor.
Overigens ook om te rommelen. Laatst iet van beton gegoten. Lekker buiten werken. Of als lastafel. Ook prima! En gebruik het ook weleens als steiger. Plaat erop en je kunt prima werken. Lamp ophangen of iets monteren. Dat komt niet vaak voor, toegegeven. Maar ik denk dat deze schragen langer mee gaan dan ik.. Ik zou ze niet meer kwijt willen.
Ik denk dat met erop staan het probleem vooral de zijdelingse krachten zijn, waartegen veel van de simpele schragen niet goed kunnen. Zo heb ik ook wel eens wat van die goedkopere schragen zoals jij nu hebt gesloopt. Ze kunnen het gewicht wel hebben, maar als je een keer misstapt en gauw een stap opzij moet maken om je gewicht te bewaren, slaan die dingen zo door en ligt de boel op de grond (inclusief jezelf).copykat schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:57:
Punt met schragen is dat het principe heel simpel is.
Vier pootjes in een V- vorm twee bij twee. Om iets op hoogte te houden van variabele grote en opruimbaar.verplaatsbaar.
Kwa draag gewicht. 600kg? Wil je je auto op schragen zetten of met 90kg van 2meter hoogte op een tafelblad springen die er op gelegd is? 150kg per stuk zou toch genoeg moeten zijn voor 99% van je klusjes, vooruit 250kg als extra marge.
Ik vind de indicatie van die dingen meer of iets van de schuif poten, de hoek lock enz. Sterk genoeg is gemaakt..
Die zwabber metalen inklapbare gamma/karwei dingen zijn zolang je rekening houd met de klapscharnierfunctie die géén lock heeft voldoende stabiel al is handzagen, schaven en schudden af te raden zonder extra maatregelen. Daarom zijn een setje nieuwe misschien handig om aan te schaffen.
Dan ga je denken aan welke features zijn handig?
Hoogte verstelbaar? Ja als je ze wilt gebruiken voor op te staan. (bij veel staat niet om op te staan overigens terwijl ze 600kg kunnen hebben...) maar anders is 90 cm prima.
Vlakke boven zijde met rubberstrip zodat je werk niet beschadigd.
Mogelijkheid om je klem op te zetten.
Onderling verbinden om een stevige tafel te maken? Ja zeker kan handig zijn zeker als je er op wilt staan.
Niet te zwaar met tillen, goed op te klappen en inte vouwen en weer op te zetten.
En dan kom je uit op de toughbuilt concept. (vele merken hebben t zelfde uiterlijk.)
Maar die lompe koker is vast onderzijde open omdat de pootjes er in moeten verdwijnen dus klemmen van iets gaat dan niet zonder extra houtje.
Op dit moment heb ik sterk de neiging om die goedkopere te kopen en dan gewoon zien of ik iets mis dat ik echt moet hebben.
Compacter ook.
De toughbuilts kun je goed locken en die zullen veel minder snel bezwijken onder dat soort zijdelingse krachten. Dat locken is wel echt nodig, overigens, anders krijg je waar @Raymond naar refereert, dat het uiteindelijk allemaal profielen zijn en dat de boel zo verbuigt. Als je alles goed opzet staat het wel als een huis.
De midden koker is inderdaad open aan de onderkant, daar verdwijnen de pootjes in bij het opklappen. Het is ook niet hoger dan het moet zijn voor dit doeleinde.
Qua vastklemmen van een plaat zal inderdaad niet zo makkelijk gaan, maar ik heb het nooit echt nodig gehad. De bovenkant heeft een ruwe toplaag waar de boel niet gauw op gaat schuiven. Je zou eventueel de plaat erboven kunnen klemmen op de dwarsbalken, dat zal minder gauw gaan schuiven, denk ik, zeker op de C700 waar je de balkjes redelijk vast kunt klemmen.
Dank allen voor jullie ideeën en suggesties en ervaringen.
1 idealiter zou de steiger ala praxis mijn keus zijn voor t zolder project. Maar onbruikbaar als schragen.
2 goedkoop is duurkoop. Tenminste als je er veel gewicht op wilt zetten.
Zijwaardse krachten zijn het geen waar goedkopere schragen op falen. (als ze ook opvouwbaar moeten zijn.)
Die 600e en de c700/C550/c650. Zijn het meest dicht op mijn eisen.
(edit: En de klonen van een ander merk)
Ik ga die 600e eens van dichtbij bekijken denk ik.
En die c700 ook.
Die goedkopere die ik gelinkt heb staan ook bij de karwei geloof ik. Ook maar eens bepotelen.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 02-09-2024 19:01 ]
Ecotools-spullen hebben doorgaans een goede prijs-kwaliteit verhouding.peligro2k schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:23:
Ik heb een Fein multitool. Deze heeft een zogenaamde 'Starlock' aansluiting voor zaagjes. Als ik op Amazon.de/nl kijk voor zaagjes staat eigenlijk bij alle goedkopere sets dat ze niet voor Starlock geschikt zijn. Heeft iemand toevallig dezelfde multitool en goede ervaring met een set zaagjes? Ik koop het liefst geen originele, aangezien die ook vrij snel slijten (en bizar duur zijn...)
Er zijn maar weinig merken die ze (mogen) maken door de patentenpeligro2k schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:23:
Ik heb een Fein multitool. Deze heeft een zogenaamde 'Starlock' aansluiting voor zaagjes. Als ik op Amazon.de/nl kijk voor zaagjes staat eigenlijk bij alle goedkopere sets dat ze niet voor Starlock geschikt zijn. Heeft iemand toevallig dezelfde multitool en goede ervaring met een set zaagjes? Ik koop het liefst geen originele, aangezien die ook vrij snel slijten (en bizar duur zijn...)
Newone lijkt een uitzondering (ali) (al was mijn laatste bestelling deels niet passend.)
tips voor langer zaagplezier (ook van orginele zaagjes): De zaag iets schuin laten werken en er dus niet recht in rammen. De fein is een beest op vol vermogen, zet hem alleen op de hoogste stand als je het echt nodig hebt anders verbrand je zomaar zaagjes. oja weet wat je zaagt hpl (o.a. laminaat) is killing
Bosch gebruikt volgens mij ook starlock. Diablo is ook van Bosch dus die zal het ook wel hebben verwacht ik.peligro2k schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:23:
Zijn daar toch ook flink aan de prijs.MJV schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:52:
[...]
Ecotools-spullen hebben doorgaans een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Vorige week juist een bulk verpakking van 20 stuks Makita zaagjes gekocht. Die zijn goedkoper dan vergelijkbare bij Ecotools bij hetzelfde aantal.
Vraag is alleen welke beter zijn.
Overigens vind ik die zaagjes abnormaal duur. Voor de prijs van 2 zaagjes heb je een eenvoudige handzaag met 10x zo veel tanden en die gaat gegarandeerd veel langer mee.
Ik ging bij onze lokale Groenhart multitool bladen halen, 1 stuks kost daar 12,25 https://www.groenhart.nl/...-sl-44x55mm/1997-00594020JukeboxBill schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:16:
[...]
Zijn daar toch ook flink aan de prijs.
Vorige week juist een bulk verpakking van 20 stuks Makita zaagjes gekocht. Die zijn goedkoper dan vergelijkbare bij Ecotools bij hetzelfde aantal.
Vraag is alleen welke beter zijn.
Overigens vind ik die zaagjes abnormaal duur. Voor de prijs van 2 zaagjes heb je een eenvoudige handzaag met 10x zo veel tanden en die gaat gegarandeerd veel langer mee.
ecotools, 1,85 https://www.ecotools.nl/multitool-zaagblad-hcs-type-p386-u
Dus ik was zeer content met Ecotools.
en ze hebben ook Starlock @peligro2k
Het gekke is dat Starlock dan weer 8-9 euro per zaagje kost. Zal wel een deel licentiekosten zijn dan?No Hands schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:26:
[...]
Ik ging bij onze lokale Groenhart multitool bladen halen, 1 stuks kost daar 12,25 https://www.groenhart.nl/...-sl-44x55mm/1997-00594020
Maar die universele die ik linkte passen toch ook op je starlock?peligro2k schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:58:
[...]
Het gekke is dat Starlock dan weer 8-9 euro per zaagje kost. Zal wel een deel licentiekosten zijn dan?
[Afbeelding]
Op die pagina, bovenaan:No Hands schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:00:
Maar die universele die ik linkte passen toch ook op je starlock?
Niet geschikt voor machine met Starlock aansluiting
Dat is appels met peren vergelijken.No Hands schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:26:
[...]
Ik ging bij onze lokale Groenhart multitool bladen halen, 1 stuks kost daar 12,25 https://www.groenhart.nl/...-sl-44x55mm/1997-00594020
Die van Groenhart is een bi-metaal type waar je hout en metaal mee kan zagen, die van ecotools is voor zachthout en gipsplaat.
En ook nog een open eind bevestiging en verdere vormgeving met waardeloze krachtsoverdracht.
Ik heb onlangs deze besteld (voor Makita) multitool.peligro2k schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:23:
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item
Nog niet veel gebruikt maar volgens mij prima voor deze prijs.
Zie Fein er ook wel tussen staan dus zou moeten passen.
[ Voor 4% gewijzigd door jordeeeh op 03-09-2024 10:12 ]
ja sorry, deze van groenhart is voor hout alleen en is nog duurder dik 15 euro : https://www.groenhart.nl/...slm-42x78mm/1997-00890886JukeboxBill schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:04:
[...]
Dat is appels met peren vergelijken.
Die van Groenhart is een bi-metaal type waar je hout en metaal mee kan zagen, die van ecotools is voor zachthout en gipsplaat.
En ook nog een open eind bevestiging en verdere vormgeving met waardeloze krachtsoverdracht.
en ja bimetaal, maar ik gebruik nu die van ecotools en die gaat al langer mee dan deze dure van groenhart die ik eerder had.
[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 03-09-2024 10:52 ]
Dat zijn OIS zaagjes, geen starlock. Dus als die Fein specifiek een starlock koppeling heeft, gaat dat waarschijnlijk niet passen. Dat Fein daar genoemd wordt komt waarschijnlijk omdat oudere Fein multimasters wel een OIS aansluiting hadden. Net zoals Makita vroeger OIS had, maar op de nieuwste modellen gekozen heeft voor Starlock.jordeeeh schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:12:
[...]
Ik heb onlangs deze besteld (voor Makita) multitool.
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item
Nog niet veel gebruikt maar volgens mij prima voor deze prijs.
Zie Fein er ook wel tussen staan dus zou moeten passen.
Een en ander een beetje afhankelijk van de exacte uitvoering van de kop in de machine, aangezien er geloof ik ook varianten zijn waar beide aansluitingen in passen, al is dat geloof ik wel vooral in de vorm van machines met OIS aansluiting waar ook starlock zaagjes op kunnen.
Er zijn overigens ook wel adapters te vinden waarmee je OIS accessoires op je starlock machine kan gebruiken.
Zelf heb ik bij mijn Makita machine (DTM52, met starlock aansluiting) vooralsnog enkel de meegeleverde zaagjes en een setje van Bosch (van de Hornbach) gebruikt.
[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 03-09-2024 11:15 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ah, ik gebruik een DTM51, dacht dat die ook starlock is, maar dat is dus schijnbaar niet het geval.Orion84 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:59:
[...]
Dat zijn OIS zaagjes, geen starlock. Dus als die Fein specifiek een starlock koppeling heeft, gaat dat waarschijnlijk niet passen. Dat Fein daar genoemd wordt komt waarschijnlijk omdat oudere Fein multimasters wel een OIS aansluiting hadden. Net zoals Makita vroeger OIS had, maar op de nieuwste modellen gekozen heeft voor Starlock.
Een en ander een beetje afhankelijk van de exacte uitvoering van de kop in de machine, aangezien er geloof ik ook varianten zijn waar beide aansluitingen in passen, al is dat geloof ik wel vooral in de vorm van machines met OIS aansluiting waar ook starlock zaagjes op kunnen.
Er zijn overigens ook wel adapters te vinden waarmee je OIS accessoires op je starlock machine kan gebruiken.
Zelf heb ik bij mijn Makita machine (DTM52, met starlock aansluiting) vooralsnog enkel de meegeleverde zaagjes en een setje van Bosch (van de Hornbach) gebruikt.
Nope, dat is OIS inderdaad, waar dus wel ook starlock zaagjes op kunnen, omdat die ontworpen zijn om op OIS machines te passen, maar die machine heeft geen starlock aansluiting. Starlock Plus en Starlock Max passen dus ook niet.jordeeeh schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:18:
[...]
Ah, ik gebruik een DTM51, dacht dat die ook starlock is, maar dat is dus schijnbaar niet het geval.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb een aantal jaren geleden bewust geen Bosch multitool gekocht vanwege de dure starlock zaagjes en hun patent daarop.
Je weet niet wat je mist naar mijn idee. Ja de zaadjes zijn duurder, maar het gemak is zo veel groter, vooral als je op een ladder staat of in een andere onmogelijke positie aan het klooien bent. Hetgeen juist met een multitool nog al eens voor wilt komen.BounceMeister schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:14:
Er bestaan op Ali en eBay Starlock adapters. Daarmee zet je een "gewoon" zaagje op een starlock machine. Geen idee of de kwaliteit goed is, maar het bestaat wel.
Ik heb een aantal jaren geleden bewust geen Bosch multitool gekocht vanwege de dure starlock zaagjes en hun patent daarop.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Starlock zegt niks over gemak? Ik heb een 12V Bosch, wel Starlock, geen snel wissel dinges. Maar gewoon een boutje dat ook inclusief inbussleutel (goed) vast gezet moet worden. Dus de prijs van Starlock bladen maar niet het gemak van het (bijbehorende?) snel wissel systeem.big bang schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:30:
[...]
Je weet niet wat je mist naar mijn idee. Ja de zaadjes zijn duurder, maar het gemak is zo veel groter, vooral als je op een ladder staat of in een andere onmogelijke positie aan het klooien bent. Hetgeen juist met een multitool nog al eens voor wilt komen.
Overigens is het wisselen met mijn Aldi multitool wel heel makkelijk, hendel omhoog en het zaagje valt er af, nieuw zaagje er tegen houden en de hendel weer omlaag en je kunt weer door. Geen idee hoe dat systeem heet.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik wissel vaak van cirkel blad naar recht (lijnen worden rechter met een cirkelblad, maar daarmee kom je niet netjes in de hoekjes), en ik wissel vaak de positie van het blad.sjirafje schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:05:
Waarom moeten jullie zo vaak van zaagje wisselen op de multitool? Ik wissel tijdens een klusje eigenlijk nooit zaagjes, mis ik misschien iets?
Fair enough, dat is een gevalletje wel de lasten, niet de lusten helaas.RobertMe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:56:
[...]
Starlock zegt niks over gemak? Ik heb een 12V Bosch, wel Starlock, geen snel wissel dinges. Maar gewoon een boutje dat ook inclusief inbussleutel (goed) vast gezet moet worden. Dus de prijs van Starlock bladen maar niet het gemak van het (bijbehorende?) snel wissel systeem.
Ik heb een Makita multitool, die kan 'gewone' zaagjes (OIS) en Starlock zaagjes aan.big bang schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:26:
[...]
Fair enough, dat is een gevalletje wel de lasten, niet de lusten helaas.
Te monteren met een hendel en pin, geen gedoe met vastschroeven en relatief snel wisselen.
Alle lusten en niet de lasten

Ik snap eerlijk gezegd de meerwaarde van Starlock Plus en Starlock Max niet echt.
[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 03-09-2024 13:53 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Heb ook een Makita maar ik vind het wel een ge-emmer om het zaagje te centreren en alle pennetjes en gaatjes in lijn te krijgen.dragonhaertt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:50:
[...]
Ik heb een Makita multitool, die kan 'gewone' zaagjes (OIS) en Starlock zaagjes aan.
Te monteren met een hendel en pin, geen gedoe met vastschroeven en relatief snel wisselen.
[Afbeelding]
Ik snap eerlijk gezegd de meerwaarde van Starlock Plus en Starlock Max niet echt.
Plus en Max wordt hier uitgelegd:
https://www.makita.nl/ken...welke-moet-je-kiezen.html
Het is niet zo zeer het wisselen van zaag, maar een multitool is ideaal om in kleine ruimtes en ongemakkelijke posities te zagen.sjirafje schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:05:
Waarom moeten jullie zo vaak van zaagje wisselen op de multitool? Ik wissel tijdens een klusje eigenlijk nooit zaagjes, mis ik misschien iets?
Overigens is het wisselen met mijn Aldi multitool wel heel makkelijk, hendel omhoog en het zaagje valt er af, nieuw zaagje er tegen houden en de hendel weer omlaag en je kunt weer door. Geen idee hoe dat systeem heet.
Bij wat ik er vnl mee doe, moet ik tamelijk vaak het blad van richting veranderen omdat ik er anders niet bij kan komen. En dan is een wisselsysteem met hendel een stuk makkelijker dan telkens een boutje los en vast draaien.
Huh?JukeboxBill schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:14:
[...]
Heb ook een Makita maar ik vind het wel een ge-emmer om het zaagje te centreren en alle pennetjes en gaatjes in lijn te krijgen.
Plus en Max wordt hier uitgelegd:
https://www.makita.nl/ken...welke-moet-je-kiezen.html
Multitool op zijn kop -> Zaagje er op drukken -> pen er in drukken -> hendel overhalen.
Ik snap echt niet wat daar zo moeilijk aan is
Heb je dat wel eens geprobeerd? Op de site zie ik OIS niet staan bij de DTM52, en op die link van @JukeboxBill staat de DTM52 ook niet bij het OIS systeem in de uitleg. Als ik het lees bij Makita zou de OIS bladen dus niet passen.dragonhaertt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:50:
Ik heb een Makita multitool, die kan 'gewone' zaagjes (OIS) en Starlock zaagjes aan.
[Afbeelding]
Betere krachtoverdracht, je kunt langere en bredere bladen erop zetten, en de bladen gebruiken op machines met een grotere uitslag.Ik snap eerlijk gezegd de meerwaarde van Starlock Plus en Starlock Max niet echt.
Dtm52 is inderdaad de enige die geen OIS heeft, maar die heb ik dan ook niet.henkie196 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:08:
[...]
Heb je dat wel eens geprobeerd? Op de site zie ik OIS niet staan bij de DTM52, en op die link van @JukeboxBill staat de DTM52 ook niet bij het OIS systeem in de uitleg. Als ik het lees bij Makita zou de OIS bladen dus niet passen.
Dat is wel een goed argument, al dat gedoe over "sneller wisselen" niet, dat kan prima met OIS of normale starlock.henkie196 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:08:
[...]
Betere krachtoverdracht, je kunt langere en bredere bladen erop zetten, en de bladen gebruiken op machines met een grotere uitslag.
Het is een extra bewerking, die starlock moet in de plaat geperst worden.peligro2k schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:58:
[...]
Het gekke is dat Starlock dan weer 8-9 euro per zaagje kost. Zal wel een deel licentiekosten zijn dan?
[Afbeelding]
Die andere zijn gewoon vlak.
Daarnaast zijn ze bi-metaal, en die andere Hoog Carbon Staal.
Ik heb een paar maanden terug een berg ecotools HCS zaagjes gekocht, en ik vond de levensduur nogal tegenvallen.
Zelf ben ik fan van de Bosh Curvetech zaagjes.
Deze zijn ook HCS, maar gaan veel en veel langer mee.
Daarnaast vind ik de curve fijn werken.
https://www.bosch-profess...aagbladen-2868741-ocs-ac/
Maargoed, je kan 5 ecotools zaagjes kopen voor dat geld.
[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 03-09-2024 15:48 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Gaaf! Gebruik je hem veel of op allerlei onhandige plekken zonder stroom?Pixeltje schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:27:
Oeps:
[Afbeelding]
Kon een goede deal krijgen op deze. Verwisselbare kop en met 3,3J pittig sterk. Grote blij.
Ik neig ook regelmatig maar dit type, maar ik heb nu een GBH-228F en daarvan weet ik zeker dat ik hem over 20 jaar nog aan mijn zoon kan geven (er van uitgaande dat hij normaal gebruikt wordt.
En ik gebruik hem niet dagdagelijks of op plekken zonder stroom waardoor de accu-versie interessant wordt..
Ik heb zelf een GBH 18V-26 en zonder het snoer is het gewoon veel prettiger werken.Ethiron schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:25:
[...]
Gaaf! Gebruik je hem veel of op allerlei onhandige plekken zonder stroom?
Ik neig ook regelmatig maar dit type, maar ik heb nu een GBH-228F en daarvan weet ik zeker dat ik hem over 20 jaar nog aan mijn zoon kan geven (er van uitgaande dat hij normaal gebruikt wordt.
En ik gebruik hem niet dagdagelijks of op plekken zonder stroom waardoor de accu-versie interessant wordt..
Zo'n snoer zit altijd in de weg en moet dan altijd de haspel weer meezeulen, want het snoer is altijd nét te kort.
Ook is de actieve stofafzuiging erg prettig en hoef je ook geen stofzuiger mee te sleuren.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Die GBH 2-28 had ik ook, de overweging hier was handiger on-site en de opklikstofzuiger. Plus ik kon een hele goede prijs krijgen. Beetje pijn in mijn hart om de 2-28 weg te doen, maar dit scheelt snoeren en stofzuiger meenemen. Plus ik zit al vrij diep in het accu-platform dus is een mooie aanvulling op de rest.Ethiron schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:25:
[...]
Gaaf! Gebruik je hem veel of op allerlei onhandige plekken zonder stroom?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Die stofafzuiging lijkt me inderdaad bijna noodzakelijk voor een accu-boorhamer, anders heeft het niet zoveel voordeel als je nog steeds de stofzuiger mee moet sjouwen. Jammer dat je voor de prijs van die afzuig unit al een behoorlijke besnoerde boorhamer kunt kopen.SpongeRob schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:44:
Ik heb zelf een GBH 18V-26 en zonder het snoer is het gewoon veel prettiger werken.
Zo'n snoer zit altijd in de weg en moet dan altijd de haspel weer meezeulen, want het snoer is altijd nét te kort.![]()
Ook is de actieve stofafzuiging erg prettig en hoef je ook geen stofzuiger mee te sleuren.
Ja die is prijzig, maar met de pro-deals krijg ik die er nu bij. Dat hielp in de overweging.henkie196 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:44:
[...]
Die stofafzuiging lijkt me inderdaad bijna noodzakelijk voor een accu-boorhamer, anders heeft het niet zoveel voordeel als je nog steeds de stofzuiger mee moet sjouwen. Jammer dat je voor de prijs van die afzuig unit al een behoorlijke besnoerde boorhamer kunt kopen.
Die boorhamers hebben toch vaak aparte accu formaten? Of gaat er een "gewone" 8Ah in?
Ik heb met thuisgebruik en uitleengebruik gewoon te weinig draaiuren om een dikke speciale accu gezond te houden vrees ik.
Zeker met die afzuigunit een ideale pak en loop er heen.
(niet vergeten een tweede filter te kopen want die dingen zitten altijd vol als je op lokatie staat met tapijt op de vloer...😁)
Dat is hier niet off topic toch?copykat schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:38:
@Pixeltje (met t risico een tik op de vingers te krijgen van rode usernamer 😋)
Nee hoor, deze kust gewoon alle bosch 18V accu’s. Ook de ‘oude’ niet-procore werken er gewoon in. Maximaal vermogen vanaf 5,5Ah geloof ik. Als je er speciaal een accu voor moet vertroetelen wordt het wel een ander verhaal ja, maar deze gaat mooi mee met de flex, accutol, dagga dagga en andere donkerblauwe apparaten.Die boorhamers hebben toch vaak aparte accu formaten? Of gaat er een "gewone" 8Ah in?
Ik heb met thuisgebruik en uitleengebruik gewoon te weinig draaiuren om een dikke speciale accu gezond te houden vrees ik.
Zeker met die afzuigunit een ideale pak en loop er heen.
(niet vergeten een tweede filter te kopen want die dingen zitten altijd vol als je op lokatie staat met tapijt op de vloer...😁)
Geen idee eerlijk gezegd, bosch heeft ook nog een 36V lijn, maar weet niet hoe die courant die nog is. Ik heb met die procore accu’s in ieder geval nog nooit vermogen gemist.Retrospect schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:35:
Die grotere procore accu’s kunnen met 18v toch 2000w aan meen ik gelezen te hebben. Is dat dan de tegenhanger voor bijvoorbeeld een multivolt systeem 18/36v zoals HiKOKI dat heeft met 36v boorhamer?
Het is inderdaad wel typisch. Je kan wel nog 36V accu's vinden op de Bosch website, maar als je bij accu apparaten kijkt, is er niet eens een filter voor 36V apparaten. De nieuwste afkortzaag is ook op 18V procore, niet op 36V.Pixeltje schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:50:
Geen idee eerlijk gezegd, bosch heeft ook nog een 36V lijn, maar weet niet hoe die courant die nog is. Ik heb met die procore accu’s in ieder geval nog nooit vermogen gemist.
Totdat je er 1 hebt, dan wil je niet meer zonder.
Tijdens mijn verbouwing toch ook heel veel plezier gehad van de combihamer op accu.twain4me schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:22:
Accu combi hamers: je hebt ze niet nodig, stofzuiger, veel duurder etc etc.
Totdat je er 1 hebt, dan wil je niet meer zonder.Zelf heb ik er nog een snoer versie naast, voor veel gaten of langer hakken dan een paar minuten, maar vooral om uit te lenen. deze krijgen ze niet mee
Toegegeven, als je gaten van 40mm wilt boren door beton dan gaan de batterijen héél snel leeg, maar dat was maar 1 gat dat ik uiteindelijk moest doen.
De tijd die ik uitgespaard heb door niet te sukkelen met een draad (en de frustratie daarover) was hemels. Zeker bij het leggen van heel veel nutsleidingen die in de betonnen vloer dienden vastgelegd te worden.
Als het echt langdurig moet voor een gat, dan zou ik wel eentje op draad nemen. De accu's hebben dat niet zo graag dacht ik (die hele hoge load)
Stofzuiger? Gewoon ingebouwd draadloos natuurlijktwain4me schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:22:
Accu combi hamers: je hebt ze niet nodig, stofzuiger, veel duurder etc etc.
Totdat je er 1 hebt, dan wil je niet meer zonder.Zelf heb ik er nog een snoer versie naast, voor veel gaten of langer hakken dan een paar minuten, maar vooral om uit te lenen. deze krijgen ze niet mee

Na een paar jaar afwegen of ik hem nodig had uiteindelijk toch besteld en geen moment spijt van gehad, zo handig om gewoon even te pakken voor een gaatje in beton / baksteen.
Vrijwilliger, maar er zijn altijd kapers op de kust.copykat schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:45:
@pietje belhamel
Ben je concierge?
Of vrijwiller in het schoolknutselen?
"Mijn vader heeft ook een boormachine!"
"En je moeder dan?"
Dat zeg ik niet hardop maar ik vind het al sinds dag een apart dat jongens in naaldhakken maatje volwassen vrouw mogen rondhuppelen en er wel houten kinderkeukens zijn maar geen houten hijskranen. Waarom zouden meisjes niet met houten hijskranen mogen spelen? Hoe komen ze anders ooit op het idee om techniek te gaan studeren?
Als in kniegewrichttang?trabant schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Zodra er twee beweeglijke armen aan zitten is het een tang.
Daarom noemen we onuitstaanbare kostschooldirectrices ook zo
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/euhgE4hHfyynumTHeGcDxXSV.jpg?f=user_large)
Laat juf Braaksel het maar niet horen.
Het rare is dat Skil momenteel aan een online opmars via Youtube bezig is. Meerdere bekende YTWWers [woodworkers] geven Skil een duimpje omhoog. De meeste daarvan zover ik weet niet gesponsord.Leipo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:33:
Ik zit me vooral te verbazen hoe de zaag dat heeft kunnen raken
Nu is skil natuurlijk geen a-merk, maar dit is dan wel erg veel speling of slecht design
Qua houtboren vind ik Heller ook goed. Wel relatief prijzig. Voordeel is wel weer dat ze een 6mm slangenboor hebben van zo'n 20cm lengte. Erg handig.Breezz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:19:
[...]
Nee geen Makita kopen, die maken geen boren, ze verkopen ze alleen.
Houtboren van Heller inderdaad prima keuze. Zullen nog tig prima merken zijn uiteraard.
Voor betonboren kies ik altijd de Bosch 4-snijder (die met blauw uiteinde).
Betonboren
Voor Big Bazaar [een Action-kopie] falliet ging heb ik daar een grote stapel DeWalt-steenboren meegenomen a iets van 2,50 per stuk. Moest onlangs op school een gebruikt whiteboard van 240cm x 120 cm ophangen.
Heb zes gaten door het bord geboord. De muur waar die aankomt zit toevallig een rugleuning van een bank. Houtrestjes genomen en daarop het whiteboard gezet, gat middenboven afgetekend en geboord. Bord aan een schroef opgehangen, ondersteund door klosjes, rest afgetekend en de andere vijf gaten geboord. Eerst even aangetikt met een priem en perfect. Geen enkel gat verschoven. Blijkt dat m'n betonboor een viersnijder is. De muur is een betonnen draagmuur van 25 jaar oud. Die viersnijders zijn fantastisch.
Mazzelaar!Boudewijn schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:38:
[...]
Festool spul komt nooit alleen, het gaat jongen....
Kijk eens op het Youtubekanaal van Peter Millard. Die zit momenteel in een koop-je-MFT-kant-en-klaar-fase. *timovd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:10:
Ik ben op zoek naar een werktafel die je gemakkelijk in de schuur kunt opbergen.
https://www.youtube.com/@10MinuteWorkshop/
* en verbouwt 'm dan.
Heh, ik moet het gewoon afrekenen hoor. En voor die knaken hard werken.
Aan de andere kant, sinds juni gekocht:
- schaaf voor futselplank
- nieuwe 2e hands werkbank
- die DTSC-400
- 800mm geleider van Festool. Ik heb nu 1400 holy rail + 80 op Festool, en 160+80 op Mafell, met koppelstuk. Die 80 kwam voorbij en is wel fijn met ff snel dingen afkort icm de parallel guides van benchdogs die ik gebruik.
- Zelf een systainer-inleg gemaakt voor alle freesjes. Alleen de 8mm gaatjes zijn net te strak, moet ze nog opboren naar 8.5mm.
:strip_exif()/f/image/C6jg6ueK8fEVYsmzROF7CWgl.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaja ook ik heb wat rag-freesjes van ecotools. De CMT spulletjes moet ik nog ff bij elkaar harken. De niet uitgeboorde gaatjes worden wschl 12mm.
Stiekem ben ik wel blij met al die spulletjes.
Zoek op Youtube eens naar foldable workbench. Ik woon in een flat en zit met hetzelfde probleem. Heb er diverse gezien die me aanspreken waaronder deze:sphere schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Heb je ruimte voor zoiets? YouTube: Fold up work bench
YouTube: The PERFECT Workbench for Small Workshops!
Weet je wat nog beter is dan een Workmate?The Eagle schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:14:
Geneuzel. Gewoon een workmate, die dingen hebben zich al sinds de jaren 80 bewezen en als het daar niet op past zet je er een schraag naast. Probleem opgelost en dat spul overleeft jou
Twee. [En dat zegt timmerman Koos maar hij heeft wel gelijk]
[Sorry, kan het exacte filmpje niet meteen vinden.]
Ik zat laatst te kijken naar een binnenvaart schip item (botsen van schepen op elkaar) en toen kwam er een in mijn oude ogen zeer jong en slank rank meisje/vrouw die de kapitein bleek te zijn van zo'n joekel van een binnenvaart schip. 1ste gedachte was eh echt? zij?pietje belhamel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:02:
[...]
Vrijwilliger, maar er zijn altijd kapers op de kust.
"Mijn vader heeft ook een boormachine!"
"En je moeder dan?"
Dat zeg ik niet hardop maar ik vind het al sinds dag een apart dat jongens in naaldhakken maatje volwassen vrouw mogen rondhuppelen en er wel houten kinderkeukens zijn maar geen houten hijskranen. Waarom zouden meisjes niet met houten hijskranen mogen spelen? Hoe komen ze anders ooit op het idee om techniek te gaan studeren?
2de gedachte was: eh? waarom eigenlijk niet? alles is electronisch, computerbestuurt, spierkracht is niet nodig alleen kennis en kunde...
En dat geld voor veel beroepen tegenwoordig. zelfs stucadoor heeft exoskeletten om te helpen tillen tegenwoordig dus ook daar kan iedereen de techniek leren zonder heel sterk te zijn.
"We" zijn het gewoon niet gewend denk ik. maar ja als mijn dochter mijn gereedschap wilt gebruiken mag ze dat net zogoed als mn zoon. ik leg even uit hoe en dan veel plezier.
Ik repareer de printer/kopiers bij scholen en vaak komen de kinderen kijken en ik leg ze ongeacht hun sekse uit wat ik doe en hoe het werkt. Erg leuk hoe ze soms heel snel de goede vragen stellen..

Mijn hoogtoerige boormachine is bijna dood, en mijn SDS hamer is half dood.
Dit leek me wel een goeie 2 in 1 deal. Ben altijd wel fan van de oude metabo metalen tandwielkasten. Heeft deze dat nou ook? of is het aluminium look? Dat flikken sommige fabrikanten ook wel eens tegenwoordig.
Ik heb zowel een 40 jaar oude blauwe als een 15-jaar oude zwarte Workmate. Die laatste kan omhooggeklapt worden om verticaal te klemmen. Nadruk op kan, nog nooit gebruikt. De blauwe is meer solide maar beiden zijn stevig genoeg om veel gewicht te dragen.Rijkvv schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:17:
Ik heb zelf zo'n Workmate waarbij je ook verticaal kan klemmen, maar daar zou ik niet snel meer voor kiezen. Ik gebruik het weinig, en het voelt wat minder solide aan. Ik denk er zelfs over na om deze te vervangen voor een wat simpeler model. In mijn ogen (met beperkte ervaring) voelt het onderstel stevig genoeg aan, meer dan wat ik bij kunststof werkbanken voelde.
De blauwe is ook langer dan de zwarte maar omdat bij de zwarte de bek veel verder open hou ik ze allebei.
[Een moderne tweedehands Workmate levert niks op bij verkoop. Als je ruimte hebt, bewaar 'm]
Houten schragen [van goede kwaliteit] en onder het werkblad over de hele breedte klosjes monteren zodat het niet kan verschuiven. Al is het maar een restje mdf van 12mm dik.Raymond schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:13:
Toolstation heeft iets vergelijkbaars van Draper.
Maargoed, afgezien van de stabiliteit, vind ik een setje houten schraagjes het meest praktisch.
Neem alsjeblieft houten heften. Plastic is [erger dan] vloeken in de kerk.Vliegvlug schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:01:
[...]
Of zo’n kunststof handgreep nemen, eens kijken hoe ik die kan vastzetten.
Ik heb net voor 15 euro zo een mooie oude blauwe gekocht, die blijft de rest van mijn levenpietje belhamel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:10:
[...]
Ik heb zowel een 40 jaar oude blauwe als een 15-jaar oude zwarte Workmate. Die laatste kan omhooggeklapt worden om verticaal te klemmen. Nadruk op kan, nog nooit gebruikt. De blauwe is meer solide maar beiden zijn stevig genoeg om veel gewicht te dragen.
De blauwe is ook langer dan de zwarte maar omdat bij de zwarte de bek veel verder open hou ik ze allebei.
[Een moderne tweedehands Workmate levert niks op bij verkoop. Als je ruimte hebt, bewaar 'm]
Je had het niet beter kunnen zeggen. Ik heb ook zo'n trap. Met paarse spetters. En geen gewoon paars maar het lelijkste paars ter wereld. Volgens de fabrikant begrijp ik het niet. De kleur is zelfs zo bijzonder dat er geen RALcode voor bestaat maar je het alleen omfloerst kunt beschrijven, capybara rustgevend, gloedvol, extreem bijna-regenboogrood. Enige wat ik doe iedere keer als ik die trap pak is aan iemand denken en glimlachen. En ik ruik volgescheten luiers. Geen idee hoe dat kan.twain4me schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:32:
[...]
Het is een gebruiks product en daarom heeft het gebruiksporen.
Naar mijn mening is het bij dat soort dingen: Hoe meer, hoe beter en alles heeft een verhaal.
de keer dat de verf omviel, de keer dat je net te diep zaagde etc.. zo heeft mijn huishoud trap een paar druppels verf van "oma's kleur" elke keer als je ze ziet denk je aan de dag dat we het huisje aan het doen waren. alleen maar leuk, komt ook bij dat ik mensen met te schoon gereedschap moeilijk serieus kan nemen
Ook opvallend is hoeveel Youtubers zich verontschuldigen dat hun gereedschap er nog zo nieuw en ongebruikt uitziet. Ik kan me zowel wat Knipex- als Milwaukeefilmpjes herinneren.
Gereedschap? Als het heel is en werkt waarom zou ik het vervangen door iets nieuws dat niet beter is?
Gefeliciteerd met je 18e verjaardag jongeman maar denk je nou zelf niet dat je een beetje meer ambitie moet hebben? Jouw kleinkinderen zullen nog veel plezier beleven aan de gebruikte Workmate die je net van je verjaardagsgeld hebt gekocht.No Hands schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:25:
[...]
Ik heb net voor 15 euro zo een mooie oude blauwe gekocht, die blijft de rest van mijn leven
[Zucht]
Jeugd van tegenwoordig
[Zucht]
Is je argument niet verschillende kwaliteit zaagjes voor verschillende doeleinden? Als ik slordig laminaat heb gelegd en moet bijsnijden [iets wat ik overigens pas doe sinds ik een multitool heb, geen grap helaas] neem ik de goedkoopste van de Action. Achteruit ondersteboven op acht meter hoog en met maar een kans om het goed te doen kies ik voor kwaliteit. Dat ben ik met je eens, soms is de beste kwaliteit de enige keuze. En vaak niet.big bang schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:30:
[...]
Je weet niet wat je mist naar mijn idee. Ja de zaadjes zijn duurder, maar het gemak is zo veel groter, vooral als je op een ladder staat of in een andere onmogelijke positie aan het klooien bent. Hetgeen juist met een multitool nog al eens voor wilt komen.
Als je ziet hoeveel gereedschap ik nog wil hebben * - niet dat ik het nodig heb * - doe ik toch liever wat extra moeite en breid mijn collectie uit dan standaard het duurste/beste kopen.
En misschien nog een ander, raar argument. Een machine kan kennis, ervaring, vaardigheid en toewijding nooit vervangen. De eerste auto voor de meeste mensen is een gammele bak. Maar je leert er wel door autorijden, iets waar je decennia later nog plezier van hebt. Weten wat je doet, voorbereiden, rustig en nauwkeurig werken, als het niet in een apparaat ingebakken is, zul je het zelf moeten doen. Maar je leert er zoveel van.
* Alleen al de invoerrechten op een Sawstop zaagtafel, auw.
* Ik ben de enige hier zonder sifontang. Dat doet pijn. Vandaar.
Mooi. Het is je gegund.Boudewijn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:52:
[...]
Heh, ik moet het gewoon afrekenen hoor. En voor die knaken hard werken.
Aan de andere kant, sinds juni gekocht:
[Even tussen ons. Werk je soms voor Disney? Festool babies? Serieus?]
[En zoek het woord stiekum eens op in de Dikke Vandale. Je bent tenslotte Tweaker.]
Nee een poging tot humor. Gezien ik dat niet heb ben ik ook bij Disney afgewezen.pietje belhamel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:14:
[...]
Mooi. Het is je gegund.
[Even tussen ons. Werk je soms voor Disney? Festool babies? Serieus?]
[En zoek het woord stiekum eens op in de Dikke Vandale. Je bent tenslotte Tweaker.]
Vandale.nlBetekenis 'stiekem'
Je hebt gezocht op het woord: stiekem.
stie·kem (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1heimelijk: stiekem weglopen2geniepig: een stiekeme jongen
Wat bedoel je precies?
Waar ik op doelde is dat een multitool met starlock (en fatsoenlijke snelwisselaar, zoals terecht werd opgemerkt) het wisselen veel makkelijker maakt. En ja dat wisselen doe ik aan de lopende band met dat ding. Niet alleen van zaagje, maar ook de positie daar van.pietje belhamel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:49:
[...]
Is je argument niet verschillende kwaliteit zaagjes voor verschillende doeleinden? Als ik slordig laminaat heb gelegd en moet bijsnijden [iets wat ik overigens pas doe sinds ik een multitool heb, geen grap helaas] neem ik de goedkoopste van de Action. Achteruit ondersteboven op acht meter hoog en met maar een kans om het goed te doen kies ik voor kwaliteit. Dat ben ik met je eens, soms is de beste kwaliteit de enige keuze. En vaak niet.
Als je ziet hoeveel gereedschap ik nog wil hebben * - niet dat ik het nodig heb * - doe ik toch liever wat extra moeite en breid mijn collectie uit dan standaard het duurste/beste kopen.
En misschien nog een ander, raar argument. Een machine kan kennis, ervaring, vaardigheid en toewijding nooit vervangen. De eerste auto voor de meeste mensen is een gammele bak. Maar je leert er wel door autorijden, iets waar je decennia later nog plezier van hebt. Weten wat je doet, voorbereiden, rustig en nauwkeurig werken, als het niet in een apparaat ingebakken is, zul je het zelf moeten doen. Maar je leert er zoveel van.
* Alleen al de invoerrechten op een Sawstop zaagtafel, auw.
* Ik ben de enige hier zonder sifontang. Dat doet pijn. Vandaar.
Betreft qualiteitsgereedschap; ik kocht altijd OF fatsoenlijk, OF zo goedkoop mogelijk. Daar tussen in vond ik zonde van t geld. Tegenwoordig koop ik t goedkope spul niet meer, maar dat kan niet iedereen zich veroorloven.
(Alhoewel, met het oog op een robot maaier in de toekomst werd de grasmaaier toch een einhell ipv Bosch blauw).
Doorslaggevend was voor mij dan; zie je het terug in het eindresultaat? Dus koop vooral een goedkope sleuvenfrees, maar een goede invalzaag. Het verschil tussen makita en Mafell zie je misschien niet, maar een scheppach wel.
Daarnaast heb je het veiligheidsaspect. Zaagtafels en kettingzagen zou ik altijd alleen fatsoenlijk kopen, en anders maar niet.
*knip*Boudewijn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:18:
[...]
Nee een poging tot humor. Gezien ik dat niet heb ben ik ook bij Disney afgewezen.
[...]
[...]
Vandale.nl
Wat bedoel je precies?
Hou het aub on-topic
[ Voor 51% gewijzigd door tweakduke op 07-09-2024 11:16 ]
AtomicShockwave schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:05:
Heeft iemand de metabo UHEV 2860-2?
[Afbeelding]
Dit leek me wel een goeie 2 in 1 deal. Ben altijd wel fan van de oude metabo metalen tandwielkasten. Heeft deze dat nou ook? of is het aluminium look? Dat flikken sommige fabrikanten ook wel eens tegenwoordig.
Volgens de Metabo site is het tandwielhuis van een aluminium legering gemaakt.AtomicShockwave schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:05:
Heeft iemand de metabo UHEV 2860-2?
[Afbeelding]
Zo'n verwisselbare kop is wel mooi, 2 machines in 1. Heb zoiets van Makita.
Alleen je moet wel opletten dat je de hamerstand uit zet als je de gewone boorkop er op zet. Want anders help je het spul naar de haaien.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
:strip_exif()/f/image/ga7lyDZ7Xmwk66DJEojrGPJA.jpg?f=fotoalbum_large)