@dragonhaertt had m al repost toen ik nog aan het plaatstaal was denk ik. Maar dat is precies wat ik zoeken. Neem ik zo'n 250mm. Thanks allen!
Het eerdergenoemde model. Of een 73 72 180, die kan 3,0 tot 5,5 mm. Dat is een TwinForce-model. Als je per se opnieuw een combinatietang wilt bijvoorbeeld de 03 02 180.Lankman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:00:
@wheel en @zacht duidelijk een zijkniptang, en een beter merk dan mijn exemplaar. Maakt het nog uit welke knipex? Hij mag (voor algemene inzetbaarheid) namelijk ook best iets meer kunnen dan dat kabeltje
Overigens zijn de laatste 3 posities (180, 200) de lengte. Even nagaan wat bij je past
[ Voor 13% gewijzigd door wheel op 22-08-2024 14:09 ]
Ik vind de bovengenoemde 74 22 200 erg fijn omdat hij onder een hoek staat.Lankman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:00:
@wheel en @zacht duidelijk een zijkniptang, en een beter merk dan mijn exemplaar. Maakt het nog uit welke knipex? Hij mag (voor algemene inzetbaarheid) namelijk ook best iets meer kunnen dan dat kabeltje
Sowieso wel handig om één echte zijkniptang in je assortiment te hebben, in plaats van allemaal combi gereedschap.
Liever een fijne platbektang én een zijkniptang dan een combitang imho.
Maar ik heb dan ook zo'n 500 euro aan knipex tangen

dragonhaertt schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:00:
[...]
Knipex Kracht zijkniptang, zoals de 74 22 200
Of anders een CoBolt of Twinforce model.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Daar hebben ze dus speciale tangen voor. Klinkt wellicht een beetje overkill, maar het verschil merk je echtLankman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:43:
Nu we het toch over tangen hebben (en dan niet over die tangen die trabant bedoelde). Ik heb nog een type tang. Je hebt ze van alle soorten:een ka-u-tee tang.
Deze van mij was een oudere combinatietang van simpele kwaliteit. Daar wou ik de buitenkabel van een fietsversnellingskabel mee doorknippen, maar die kwam er met alle kracht en gevloek nog niet door.
Is er een aanrader voor specifiek de knipfuntie, die door kleine staalkabels en zulke buitenkabels 4 mm) door kan knippen? Hoeft niet specifiek een tang voor fietsen te zijn. Maar moet wel netjes (scherp) afknippen
https://www.futurumshop.n...reedschap/kabelkniptangen
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Er zijn heel veel verschillende, maar het belangrijkste is dat de tang holle snijvlakken heeft om te voorkomen dat je de kabel/behuizing plat drukt en dan past de binnenkabel niet meer door de behuizing en de behuizing niet meer in de eindkapjes. Een zijkniptang zoals de Knipex 74 22 200 is dus het verkeerde gereedschap.Lankman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:43:
Nu we het toch over tangen hebben (en dan niet over die tangen die trabant bedoelde). Ik heb nog een type tang. Je hebt ze van alle soorten:een ka-u-tee tang.
Deze van mij was een oudere combinatietang van simpele kwaliteit. Daar wou ik de buitenkabel van een fietsversnellingskabel mee doorknippen, maar die kwam er met alle kracht en gevloek nog niet door.
Is er een aanrader voor specifiek de knipfuntie, die door kleine staalkabels en zulke buitenkabels 4 mm) door kan knippen? Hoeft niet specifiek een tang voor fietsen te zijn. Maar moet wel netjes (scherp) afknippen
Ieder merk dat fietsgereedschap maakt heeft er wel één in het assortiment. Je kan die ook gewoon voor andere kabels gebruiken.
https://www.bike24.com/se...searchTerm=cable%20cutter
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ook knipex heeft dergelijke tangen, maar hij vroeg om iets wat algemener inzetbaar is.Johnny schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:15:
[...]
Er zijn heel veel verschillende, maar het belangrijkste is dat de tang holle snijvlakken heeft om te voorkomen dat je de kabel/behuizing plat drukt en dan past de binnenkabel niet meer door de behuizing en de behuizing niet meer in de eindkapjes. Een zijkniptang zoals de Knipex 74 22 200 is dus het verkeerde gereedschap.
Ieder merk dat fietsgereedschap maakt heeft er wel één in het assortiment. Je kan die ook gewoon voor andere kabels gebruiken.
Als het echt netjes moet kan je inderdaad beter een kabelschaar zoals de 95 62 190 pakken.
(en voor dat geld koop ik alsnog liever een degelijke knipex dan een Shimano tang die er een stuk minder degelijk uit ziet)
[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 22-08-2024 14:20 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Heb je er al eens naar gezocht?Retrospect schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:04:
Misschien een beetje een vreemde vraag maar zijn er ook sites die aan redelijk dekkende nieuwsvoorziening doen mbt power tools?
Er is wel h.e.e.a. te vinden, m.n. Engelstalig. Alleen tegenwoordig kom je sites tegen die het lijkt wel m.b.v. AI in elkaar geflanst zijn.
Maar verder geen ervaring mee, wakkert alleen de koopzucht aan.
Ik heb genoeg aan de mailings van diverse winkels, vooral die van Baptist is onweerstaanbaar met mooi houtbewerkingsgereedschap, maar niet specifiek elektrisch.
Soms ben ik bijna gelukkig
Je zou het kunnen proberen met een goede zijkniptang, ben zelf wel tevreden met de X-cut. Kan wel zijn dat het even goed veel kracht (ondanks de kracht overbrenging) kost om door de staaldraad heen te komen. Ik gebruik voor wat dikkere staaldraad (tot 4mm) ook wel deze kabelschaar. If all else fails, kan je nog een CoBolt gebruiken, daarmee knip ik ook wel spijker en schroefjes t/m 5mm mee door.Lankman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:43:
Die zien er vooral uit als de kabelscharen van knipex, is meer voor de binnen kabel bedoelt dan de huls. De huls zal daar gok ik ook gewoon mee geplet worden. Dan werkt een pijpensnijder misschien beter.Johnny schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:15:
Er zijn heel veel verschillende, maar het belangrijkste is dat de tang holle snijvlakken heeft om te voorkomen dat je de kabel/behuizing plat drukt en dan past de binnenkabel niet meer door de behuizing en de behuizing niet meer in de eindkapjes. Een zijkniptang zoals de Knipex 74 22 200 is dus het verkeerde gereedschap.
Die gaat weer retour. Is opgegeven als een 5mm mal, maar de gaten zijn ruim 6. Valt op geen enkele manier een nette rij gaten mee te maken. Met de hand aftekenen en boren werkt netter.Raymond schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:21:
Thanks voor de tips allen.
Het is een simpel chinesium dingetje geworden. Zo'n 32mm gatenrij lijkt me wel handig, ivm het later veranderen van de indeling
Umelee Bohrschablone für Regalstifte, System 32 mm, Verstellbare Regalstiftlehre zum Bohren von 7 Stück 5 mm Löchern, Bohrlehre, Bohrführung aus Aluminiumlegierung für Regale, Schränke https://amzn.eu/d/aW4qwfJ
Stond ook al in 2 reviews, dus ik hield er al een beetje rekening mee. En het blijkt idd zo te zijn.
Jammer, ik zoek ff verder.
Heeft iemand nog een goed argument om voor een nieuwe tegelsnijder te gaan voor de Rubi Speed Magnet in plaats van de Rubi Fast? Gata om 150 euro vs 225 euro, dus ook niet heel spannend. Ik ga 60 cm tegels leggen van 10mm en twijfel vanwege onderstaande afbeelding van Tegelzetshop, maar lijkt me dat er ook weinig verschil kan zijn met hetzelfde snijwiel. Gaat dan denk ik voornamelijk over het breken van de tegel.
/f/image/rADbDHfz4IQjVHBeVjGlwQDr.png?f=fotoalbum_large)
Ik ken die tegelsnijders niet, maar heb voor mijn toiletten (ook met 60x60 cm tegels bij 10mm) een grote zaagtafel gehuurd bij Boels. Was niet gek duur en maakt het werk echt veel makkelijker.mountaink schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:27:
Heeft iemand nog een goed argument om voor een nieuwe tegelsnijder te gaan voor de Rubi Speed Magnet in plaats van de Rubi Fast? Gata om 150 euro vs 225 euro, dus ook niet heel spannend. Ik ga 60 cm tegels leggen van 10mm en twijfel vanwege onderstaande afbeelding van Tegelzetshop, maar lijkt me dat er ook weinig verschil kan zijn met hetzelfde snijwiel. Gaat dan denk ik voornamelijk over het breken van de tegel.
[Afbeelding]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Stukje bestaand corpus uitzagen en als mal gebruiken?Raymond schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:25:
[...]
Die gaat weer retour. Is opgegeven als een 5mm mal, maar de gaten zijn ruim 6. Valt op geen enkele manier een nette rij gaten mee te maken. Met de hand aftekenen en boren werkt netter.
Stond ook al in 2 reviews, dus ik hield er al een beetje rekening mee. En het blijkt idd zo te zijn.
Jammer, ik zoek ff verder.
Ik heb een PARKSIDE PERFORMANCE® 2-in-1-accu-maaier met een 20v 2AH (2x) accu in mijn bosmaaier. Wat fantastisch werkt! Nu probeer ik er een onkruid borstel onder te zetten, alleen denk ik dat deze veels te zwaar is. (Hij draait èèn seconde op volle toeren maar kan het niet vasthouden) Is hier misschien een alternatief voor? Dank jullie!
Een zeis of een machete is makkelijker vast te houden. Wel 'even' leren ermee om te gaan.
KPN is een drieletterwoord
En dat kan en onkruidborstel vervangen?trabant schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:15:
Een zeis of een machete is makkelijker vast te houden. Wel 'even' leren ermee om te gaan.
Krijg nou wat, ik wist niet dat ze komborstels voor haakse slijpers nu ook al voor die dingen maken.
Nu is een haakse slijper bij gebrek aan lange steel wel beter vast te houden. Maar dan zal @benjamin19 op de knieën moeten.
De enige combinatie die goed is is combinatie 24 van de chinees?Boudewijn schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:00:
Een boutensnijtang van Knipex als je lichte overkill wil
Zi net je nieuwe post, nee pak gewoon een zijkniptang. Geen combinatietang, dan heb je 2 schoonmoeders bij elkaar.
Au serieux: een combinatietang kan net niks goed doen... een zijknipper is prima genoeg.
Eigenlijk is de snij,zijknipper, van een combinatie of radiotang altijd een beetje een "handig als je je zijknipper vergeten bent " maar anders wissel ik wel even van tang.
Een vlecht tang is soms ook fijn als knipper.
Zeker met hardere materialen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Misschien met andere accu’s? Die 2Ah accu’s zullen 5 cellen in serie zijn, heeft parkside ook 4/5/6 Ah accu’s met 10 cellen (2 parallelle series van 5)? Veel powertool producenten raden dergelijke grotere accu’s aan voor zware belastingen en die ‘kleine’ accu’s alleen voor lichter gereedschap dat minder vermogen vraagt.benjamin19 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:34:
Ik heb een PARKSIDE PERFORMANCE® 2-in-1-accu-maaier met een 20v 2AH (2x) accu in mijn bosmaaier. Wat fantastisch werkt! Nu probeer ik er een onkruid borstel onder te zetten, alleen denk ik dat deze veels te zwaar is. (Hij draait èèn seconde op volle toeren maar kan het niet vasthouden) Is hier misschien een alternatief voor? Dank jullie!
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Yup precies dit. Voor de invalzaag wordt bijv. ook de 8Ah accu aangeraden voor deze reden.Orion84 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:22:
[...]
Misschien met andere accu’s? Die 2Ah accu’s zullen 5 cellen in serie zijn, heeft parkside ook 4/5/6 Ah accu’s met 10 cellen (2 parallelle series van 5)? Veel powertool producenten raden dergelijke grotere accu’s aan voor zware belastingen en die ‘kleine’ accu’s alleen voor lichter gereedschap dat minder vermogen vraagt.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Er zijn niet veel merken die een onkruidborstel aanbieden bij de bosmaaier juist omdat het veel kracht kost.benjamin19 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:34:
(Bijvoorbeeld EGO heeft er 1 in zijn modellenreeks maar dat is vele niveaus hoger in kracht van de elektro motor en accu dan de Parkside). Dus tenzij je 1000,- wilt uitgeven aan de EGO en 2 accu's denk ik dat de onkruidborstel niet goed gaat werken.
www.highflow.nl
Grote dikke tegels doe ik veel liever met een tegelzaag, Het geeft alleen wel zooi, dus in de tuin doen. Gewoon de simpele van nog geen 100 euro. Later nog eens een houtzaagblad erbij gekocht, is die ook een heel simpel cirkelzaagtafeltje. Genoeg om ergens een strook af te zagen.mountaink schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:27:
Haha en dat op de knieën gaan is uiteraard een probleem!trabant schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:30:
[...]
Krijg nou wat, ik wist niet dat ze komborstels voor haakse slijpers nu ook al voor die dingen maken.
Nu is een haakse slijper bij gebrek aan lange steel wel beter vast te houden. Maar dan zal @benjamin19 op de knieën moeten.
Er zijn wel onkruidborstels die adverteren dat ze lichter zijn dan anderen, maar het idee om hogere capaciteit batterijen te gebruiken is ook een goede.benjamin19 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:34:
Maar dan nog, in heb slechte ervaring met de onkruidborstels. Toen ik het probeerde zorgde het voor veel trillingen en je hebt scherpe stukjes ijzerdraad die alle kanten op schieten en dan blijven liggen.
Ik ben nu overgestapt naar een hogedrukreiniger om onkruid tussen voegen weg te halen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Wat betreft onkruid tussen bestrating weghalen:
Stihl en Makita (en misschien nog wat anderen) hebben een onkruidknipper opzetstuk voor hun motorunits met verwisselbare gereedschappen.
Maar ze kosten wel gruwelijk veel geld. Dan maar weer op de knietjes met dat haakijzer.
Stihl en Makita (en misschien nog wat anderen) hebben een onkruidknipper opzetstuk voor hun motorunits met verwisselbare gereedschappen.
Maar ze kosten wel gruwelijk veel geld. Dan maar weer op de knietjes met dat haakijzer.
Ik heb dezelfde 230V Lidl tacker gisteren binnen gekregen, maar wat een ramp is dat zeg. Na de eerste spijker zit de boel vast, hij slaat wel, maar er komt geen spijker uit. Magazijn zit ook muurvast. Heb hem nu al twee keer uit elkaar moeten trekken om hem weer (tijdelijk) werkend te krijgen. Hij gaat vandaag terug naar Lidl.copykat schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:05:
[...]
...
Deze doet 32mm en dat zal net genoeg zijn.
Ik kan niet zien wat die stanley doet maar vermoedelijk ook max 31mm.
Wat wel altijd een dingetje is is de kracht instelling hoe diep de nagel er in gaat.
Teweinig en je moet met een drevel naslaan teveel en je hebt een gat om te plamuren.
Ik de voorkeur voor instellen op teweinig en na drevelen.
...
Getest op mdf en multiplex in diverse diktes (9mm, 12mm, 18mm).
Ik heb hem direct bij Lidl.nl vandaan, PET 25 D4, dezelfde specs als de PET 25 C3.
Ik heb hier een keer een hovenier op bezoek gehad die dik ingepakt in beschermende kleding met een benzinemotor aangedreven onkruidborstel tekeer ging. Schitterend resultaat. Bleef helaas niet lang schitterend...JukeboxBill schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:17:
Het allerdomste wat je kunt doen is overigens wat ik ooit gedaan heb: met een hogedrukreiniger aan de gang. Het onkruid tussen de bestrating kwam 2 keer zo hard terug en ik heb daar nog steeds "plezier" van.
Nu inderdaad weer op de knietjes met een mesje en een haakijzer. Ooit laat ik de boel asfalteren
Ik heb 2x Parkside 8Ah accusOrion84 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:22:
[...]
Misschien met andere accu’s? Die 2Ah accu’s zullen 5 cellen in serie zijn, heeft parkside ook 4/5/6 Ah accu’s met 10 cellen (2 parallelle series van 5)? Veel powertool producenten raden dergelijke grotere accu’s aan voor zware belastingen en die ‘kleine’ accu’s alleen voor lichter gereedschap dat minder vermogen vraagt.

Heb ook 4x 2Ah maar in de heggeschaar zijn die zo leeg.
Met 2x 8Ah wordt het apparaat wel zwaar om te bedienen.
Stap een betere bouwmarkt binnen en haal daar twee losse kniestukken. Het is even gedoe met opbinden, maar het werkt echt prima en eenmaal gewend is ermee lopen ook geen crime. Bovendien verdien je ze terug omdat behalve je knieën ook je broek* heel blijft. Dus letterlijk geen centje pijn!benjamin19 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:18:
[...]
Haha en dat op de knieën gaan is uiteraard een probleem!
spoiler:
Oké, je zult misschien de vouw opnieuw erin moeten strijken... 
@benjamin19 Een onkruidborstel: ik neem voor gebruik bij verharding waar, veelal in de voegen, onkruid zich vestigt. Paar mogelijkheden:
- onkruid komt op op plekken die weinig worden belopen. Je kunt bezien of je alle verharding wel nodig hebt en zoniet deze verwijderen. Krijg je wel weer ander onderhoud...
- beperk het aantal open voegen: asfalteren werd al genoemd: kan, imho niet bijzonder fraai, maar gebruik dan geen ZOAB. Dat raakt ook begroeid als het weinig wordt belopen/bereden.
- er zijn allerlei voegmiddelen waarvan geclaimd wordt dat ze onkruidgroei voorkomen. Ik hoor daar wisselende verhalen over, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
- kwam recent hier nog voorbij: met een beetje bosmaaier/strimmer met draadkop kom je een heel eind, afhankelijk van hoeveelheid onkruid. En dat hangt weer af van de onderhoudsfrequentie en het oppervlak. Kost je wel wat (nylon) draad.
- onkruid komt op op plekken die weinig worden belopen. Je kunt bezien of je alle verharding wel nodig hebt en zoniet deze verwijderen. Krijg je wel weer ander onderhoud...
- beperk het aantal open voegen: asfalteren werd al genoemd: kan, imho niet bijzonder fraai, maar gebruik dan geen ZOAB. Dat raakt ook begroeid als het weinig wordt belopen/bereden.
- er zijn allerlei voegmiddelen waarvan geclaimd wordt dat ze onkruidgroei voorkomen. Ik hoor daar wisselende verhalen over, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
- kwam recent hier nog voorbij: met een beetje bosmaaier/strimmer met draadkop kom je een heel eind, afhankelijk van hoeveelheid onkruid. En dat hangt weer af van de onderhoudsfrequentie en het oppervlak. Kost je wel wat (nylon) draad.
...
Als je dat maar niet door zo'n traveller laat doen, want dan komt het gras vanzelf weer terug.
Overigens is mijn oprit ook mijn inbraakbeveiliging. Oude grindtegels, schots en scheef, waartussen het onkruid welig tiert. Erop twee barrels (zie usernaam) en een Honda uit 1998, geen van allen in glimmende nieuwstaat. Veel huizen in de straat hebben een stickertje van een beveiligingstoko in het raam, maar bij mij prijkt geen aanwijzing dat er wat te halen valt. En waar sommige buren al twee keer ongenood bezoek hebben gehad, ben ik er nog steeds van gevrijwaard.
Luiheid loont.
[ Voor 50% gewijzigd door trabant op 23-08-2024 13:22 ]
Dan is een oprit van ouderwetsch grind een nog betere oplossing. Elk weekend even aanharken, de stenen weer losmaken, beginnend onkruid om zeep helpen. Werkte "vroeger" ook erg goed EN het is natuurlijk waterdoorlatend.trabant schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Als je dat maar niet door zo'n traveller laat doen, want dan komt het gras vanzelf weer terug.
Overigens is mijn oprit ook mijn inbraakbeveiliging. Oude grindtegels, schots en scheef, waartussen het onkruid welig tiert. Erop twee barrels (zie usernaam) en een Honda uit 1998, geen van allen in glimmende nieuwstaat. Veel huizen in de straat hebben een stickertje van een beveiligingstoko in het raam, maar bij mij prijkt geen aanwijzing dat er wat te halen valt. En waar sommige buren al twee keer ongenood bezoek hebben gehad, ben ik er nog steeds van gevrijwaard.
Luiheid loont.
Maar, je kunt ook het aantal voegen beperken door Stelcon platen van 1x1 of 2x2 te gebruiken.
Gister weer een rondje gemaakt met het 3mm nylon draadje in de Stihl. Een uurtje of anderhalf werk, een kwartiertje om het schoon te blazen. Dit jaar is de groei extreem vanwege het natte weer. Moet nu 1x in de 6 weken het klusje doen.
even een vraagje voor de gebruikers of ervarings "deskundigen" van een festool stm 1800
https://www.festool.nl/ac...eEgWUgG-5hBa_E8AgGOe3JF8G
Ik ben aan het twijfelen om er een mft 3 bij te halen of de stm 1800.
beiden hebben voor en nadelen.
voordeel stm 1800, deze is veel groter dus makkelijker bij grote platen
nadeel stm 1800, de plaat wordt niet overal ondersteund.
mocht iemand hier nog iets aan hebben toe te voegen, hoor ik het graag.
Das niet fijn. Inderdaad terug brengen.BounceMeister schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:27:
[...]
Ik heb dezelfde 230V Lidl tacker gisteren binnen gekregen, maar wat een ramp is dat zeg. Na de eerste spijker zit de boel vast, hij slaat wel, maar er komt geen spijker uit. Magazijn zit ook muurvast. Heb hem nu al twee keer uit elkaar moeten trekken om hem weer (tijdelijk) werkend te krijgen. Hij gaat vandaag terug naar Lidl.
Getest op mdf en multiplex in diverse diktes (9mm, 12mm, 18mm).
Ik heb hem direct bij Lidl vandaan, PET 25 D4, dezelfde specs als de PET 25 C3.
Niet al hun parkside is goed genoeg
Laatst die boren slijper binnen gehad HSS. Wat getest en het werkt. Was 40% korting dus verzendkosten gratis. En zo'n speedsquaretje er bij is ook altijd handig.
Nu denk ik dat de geslepen boren niet als nieuuw zijn maar altijd beter dan stomp.
Ik heb een metabo en die is opzich goed.
En nu de stanley proberen?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik overweeg nu om toch maar voor perslucht te gaan. Ik wil er minimaal 32mm spijkers mee kunnen schieten om ook 18mm multiplex te kunnen tacken. Elektrisch is of duur of ellende denk ik.copykat schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:33:
[...]
Das niet fijn. Inderdaad terug brengen.
Niet al hun parkside is goed genoeg
Laatst die boren slijper binnen gehad HSS. Wat getest en het werkt. Was 40% korting dus verzendkosten gratis. En zo'n speedsquaretje er bij is ook altijd handig.
Nu denk ik dat de geslepen boren niet als nieuuw zijn maar altijd beter dan stomp.
Ik heb een metabo en die is opzich goed.
En nu de stanley proberen?
Dan zo'n kleine 6l Stanley silent compressor en een Makita - AF506 18G tacker erbij. Alleen kan ik niet goed vinden welk type spijkers er in dit ding moeten. Liefst ook een beetje betaalbaar. Het loopt al zo op de laatste tijd. Die Lidl brads hebben een groter kopje denk ik, dat zal wel niet passen dan.
Oh en een luchtslang natuurlijk.
Zou ik daar goed aan doen zo een kleine compressor en de makita tacker?
[ Voor 4% gewijzigd door BounceMeister op 23-08-2024 21:53 ]
Die Makita kunnen alleen maar brads in van 15 t/m 50 mm, dus geen nieten. Dan heb je een combitacker nodig.BounceMeister schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:51:
[...]
Ik overweeg nu om toch maar voor perslucht te gaan. Ik wil er minimaal 32mm spijkers mee kunnen schieten om ook 18mm multiplex te kunnen tacken. Elektrisch is of duur of ellende denk ik.
Dan zo'n kleine 6l Stanley silent compressor en een Makita - AF506 18G tacker erbij. Alleen kan ik niet goed vinden welk type spijkers er in dit ding moeten. Liefst ook een beetje betaalbaar. Het loopt al zo op de laatste tijd. Die Lidl brads hebben een groter kopje denk ik, dat zal wel niet passen dan.
Oh en een luchtslang natuurlijk.
Zou ik daar goed aan doen zo een kleine compressor en de makita tacker?
Brads zijn een soort rechthoekige spijkers met een kleine T-kop. Met GA wordt de dikte aangeduid, die is dus belangrijk om te passen in het apparaat, 18GA is dunner dan 15GA. En verder zijn ze in diverse lengten verkrijgbaar.
Omdat ze nogal dun zijn zal het niet makkelijk worden om 18 mm multiplex ergens goed op vast te maken. Je trekt ze vrij makkelijk uit het hout.
Zeker als het voor constructief werk is dan kan je beter nieten of spijkeren met stripnagels. Die zijn wat dikker met een grotere kop.
[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 23-08-2024 22:37 ]
Doe jezelf een plezier, koop een degelijke en laat die dunne spiraalslangen links liggen.
Die Stanley zuigt 105L/min aan, dat is het brutogetal, maar wat komt er netto uit?Zou ik daar goed aan doen zo een kleine compressor en de makita tacker?
Verder heeft die compressor geen eigen ontvochtiger, die zul je dus ergens in de slang moeten onderbrengen. Zonder blaast die net zo goed hoor, maar vroeg of laat gaat die -zeker met die vochtige Nederlandse lucht- dan wel spatten.
Die 59 dB zijn wel zo prettig, maar die Makita tacker haalt de 109 dB(A) en die heb je in je handen. Dus regel toch ook maar iets voor je oren.
ik heb niet zo 1-2-3 kunnen vinden hoeveel lucht die tacker verbruikt (ja, min 5 bar), maar voor een tacker heb je geen grote compressor nodig.
hmm, helaas aanbieding alweer verlopen zie ik:JukeboxBill schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:17:
https://www.welkoop.nl/gl...el-230-v-500-watt_1342984
Die was vorige week nog 129 euro (evt kan je dan LPG bij Hornbach doen).
Ik heb er eentje gekocht en meteen uitgeprobeerd. Om onkruid tussen tegels weg te halen, werkt dit ding echt wel lekker. D'r is een eenvoudiger versie, die alleen onkruid doet:
https://www.welkoop.nl/gl...nborstel-230-watt_1206503
veel minder vervelend werk dan dat gekrab met zo'n haakje. En behoorlijk effectief.
Wat wil je doen?akatar schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:15:
even een vraagje voor de gebruikers of ervarings "deskundigen" van een festool stm 1800
Als het je puur om het zagen van platen gaat, zijn er ook andere oplossingen. Die lopen uiteen van wat pir-platen op de grond mikken, tot bijvoorbeeld zoiets:
https://www.gereedschappr...-werktafel-onderstel-4-x6
Ikzelf ben nu wat platen aan het zagen en gebruik daarvoor toughbuilt C700 schragen. Daar leg ik dan een setje 45x70mm balken in en wat plankjes over de schraag en ik kan goed zagen.
Als je meer wilt, of ingebouwde zaaggeleider, dan is die MFT superhandig.
@Raymond
de centipede heb ik gehad, vond ik te onhandig om te gebruiken. Deze is naar een andere eigenaar gegaan.
De bokjes en balkjes methode is hier ook wel eens gedaan, vandaar de vraag of hier iemand met enige ervaring met deze "tafel" heeft.
de centipede heb ik gehad, vond ik te onhandig om te gebruiken. Deze is naar een andere eigenaar gegaan.
De bokjes en balkjes methode is hier ook wel eens gedaan, vandaar de vraag of hier iemand met enige ervaring met deze "tafel" heeft.
Dat is telkens maar heel eventrabant schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:06:
[...]
Doe jezelf een plezier, koop een degelijke en laat die dunne spiraalslangen links liggen.
[...]
Die Stanley zuigt 105L/min aan, dat is het brutogetal, maar wat komt er netto uit?
Verder heeft die compressor geen eigen ontvochtiger, die zul je dus ergens in de slang moeten onderbrengen. Zonder blaast die net zo goed hoor, maar vroeg of laat gaat die -zeker met die vochtige Nederlandse lucht- dan wel spatten.
Die 59 dB zijn wel zo prettig, maar die Makita tacker haalt de 109 dB(A) en die heb je in je handen. Dus regel toch ook maar iets voor je oren.
In de handleiding staat een grafiek waar je de compressor capaciteit kan aflezen.ik heb niet zo 1-2-3 kunnen vinden hoeveel lucht die tacker verbruikt (ja, min 5 bar), maar voor een tacker heb je geen grote compressor nodig.
Staat ook een voorbeeld in:
Bijvoorbeeld, wanneer u nagelt met een frequentie van
ongeveer 60 keer per minuut bij een druk van 0,74 MPa
(7,4 bar), is een compressor met een luchtopbrengst
van meer dan 55 liter/minuut vereist.
1.Weet iemand of er voor een Makita Reprocito zaag een stofzuig adapter verkrijgbaar is? Of is er een universele oplossing te vinden / maken die ook goed werkt. Moet best veel zagen en dan is afzuigen van het stof wel fijn.
2. Is iets van een cycloon ook handig als je best veel gaat frezen in steen, om zo de bouwstofzuiger wat te ontzien? Wat is een goede goedkope die bruikbaar is?
2. Is iets van een cycloon ook handig als je best veel gaat frezen in steen, om zo de bouwstofzuiger wat te ontzien? Wat is een goede goedkope die bruikbaar is?
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Stofzuigadapter voor een recipro zaag ben ik nog niet tegengekomen. Het stof wordt doorgaans ook niet zo in het rond geslingerd, dus nauwelijks nodig.pc_slopert schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:26:
1.Weet iemand of er voor een Makita Reprocito zaag een stofzuig adapter verkrijgbaar is? Of is er een universele oplossing te vinden / maken die ook goed werkt. Moet best veel zagen en dan is afzuigen van het stof wel fijn.
Deze cycloon heb ik
https://www.gereedschappr...y-cycloon-diy-transparant
Voorheen kon je die kopen in een set met 2 emmers en een deksel en wat montagemateriaal.
Nu moet je alles zelf bij elkaar zoeken of zelf een geschikt vat bruikbaar maken.
Werkt zeer goed voor zaagsel en spaanders maar bij steenstof wil er nog wel wat in de stofzuiger verdwijnen. Maar dat kan ook komen doordat ik er een veel te sterke stofzuiger aan heb hangen.
Als het echt heel goedkoop moet: op YT staan aardig wat filmpjes om een vat om te bouwen tot iets wat lijkt op een cycloon afscheider.
De afgelopen tijd ben ik bezig een overkapping van douglas in elkaar te zetten. Gebruik hiervoor natuurlijk aantal flink lange (30-40cm) 8mm tellerkopschroeven. Gaten altijd voorgeboord met 6mm boor, maar kwam regelmatig voor dat ik de schroef er met een Makita DTD 172 slagschroevendraaier er niet volledig in kreeg (en er dan ook niet meer uit. Wat mijn verbazing schetste is dat ik deze er dan met mijn oude DHP456 accuboormachine op de boorstand er wel in kreeg, met enorm veel terugslag natuurlijk. Ter referentie, de DTD172 zou rond de 180Nm moeten halen en de DHP maar 65Nm.
Mijn theorie is dat de schroeven zo lang zijn dat de kleine slagen van de slagschroevendraaier de kop weliswaar een draai geven, maar dat die draaibeweging de punt van de schroef bereikt waardoor die dus niet roteert en dus het hout niet in gaat.
Iemand soortgelijke ervaringen?
Mijn theorie is dat de schroeven zo lang zijn dat de kleine slagen van de slagschroevendraaier de kop weliswaar een draai geven, maar dat die draaibeweging de punt van de schroef bereikt waardoor die dus niet roteert en dus het hout niet in gaat.
Kmoet mijne nog steeds in elkaar zetten.pc_slopert schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:26:
En ruimte genereren waar hij komt te staan.
* copykat moet echt eens de klusruimte/garage opruimen en dingen weg gooien/geven.
(maar gaat eerst nog even snel wat gereedschap uit mn vaders zolder snel "integreren" in mn huidige gereedschap. "Nee echnie had ik al lang " principe)
Dewalt heeft een optie van een al in elkaar gezette versie.
https://www.gereedschapce...1TkwBuEAQYASABEgKuI_D_BwE
Het is dat ik alle spullen op de tank na dan al heb liggen anders denk ik dat dat ik dit zou kopen.
Er zijn zuigkracht reductie optie's , ik heb een regelbare zuigkracht, die je op je slang kan zetten, aan de stofzuigerkant wat valse lucht laten zuigen zegmaar dan reduceer je de zuigkracht.
Wat je ook kan doen is zelf een hepafilter box knutselen en een slang in en uit laat en die er tussen zetten.
Blijft je stofzuiger schoner
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 24-08-2024 10:52 ]
Ik vermoed dat op die lengtes zijwaardse frictie meer gaat spelen dan de puntweerstand op de schroef.Revaes schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:41:
De afgelopen tijd ben ik bezig een overkapping van douglas in elkaar te zetten. Gebruik hiervoor natuurlijk aantal flink lange (30-40cm) 8mm tellerkopschroeven. Gaten altijd voorgeboord met 6mm boor, maar kwam regelmatig voor dat ik de schroef er met een Makita DTD 172 slagschroevendraaier er niet volledig in kreeg (en er dan ook niet meer uit. Wat mijn verbazing schetste is dat ik deze er dan met mijn oude DHP456 accuboormachine op de boorstand er wel in kreeg, met enorm veel terugslag natuurlijk. Ter referentie, de DTD172 zou rond de 180Nm moeten halen en de DHP maar 65Nm.
Slagschroevendraaiers werken op de spoed weerstands loos maken en dan draaien
Die lange lengte glad staal (tussen kop en en schroefdraad van die schroeven "zuigen" zich vast aan t hout.
En pure torque, botte draaikracht zal daar dan minder last van hebben. Maar je loopt wel het risico dat de schroefkop of bij de taile, laatste schroefdraad dat overgaat naar schroef nek, zoveel frictie heeft ten opzicht van je botte draaikracht dat ze afbreken.
Voor het indraaien wat vet op de punt doen. Desnoods boter.
[ Voor 15% gewijzigd door trabant op 24-08-2024 10:55 ]
Kaarsvet werkt ook goed. Schroef even over de hele lengte van de draad langs een kaars halen.
Dank voor de antwoorden, meeste zit er inmiddels al in, maar als ik nog iets moet doen ga ik het eens met vet proberen.
Nou, hier dan:JukeboxBill schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:18:
[...]
Stofzuigadapter voor een recipro zaag ben ik nog niet tegengekomen. Het stof wordt doorgaans ook niet zo in het rond geslingerd, dus nauwelijks nodig.
erke stofzuiger aan heb hangen.
https://www.festool.nl/pr...18-eb-basic-5,0#Overzicht
Hoort hier niet echt thuis dus maar een linkje
copykat in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"
Mn zoon heeft de bijlen en andere dingen gekregen.
Kan ie lekker slijpen opknappen en zo.
Vind ie leuk.
(Nu maar hopen dat hij ze daarna op marktplaats verkoopt want anders komt de binnenhuisarchitect mn kantoor een keer in om een kwast te pakken en krijgt vervolgens een hartverzakking en kleine W......T.......Fffffffff! Je Hebt VeulteVeul Gereedschap! DoeWatWeg!
copykat in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"
Mn zoon heeft de bijlen en andere dingen gekregen.
Kan ie lekker slijpen opknappen en zo.
Vind ie leuk.
(Nu maar hopen dat hij ze daarna op marktplaats verkoopt want anders komt de binnenhuisarchitect mn kantoor een keer in om een kwast te pakken en krijgt vervolgens een hartverzakking en kleine W......T.......Fffffffff! Je Hebt VeulteVeul Gereedschap! DoeWatWeg!

spoiler:
Maarja wij hebben Nooit genoeg gereedschap laatstaan teveel...

Pas maar op straks krijg je de rekening van van de fysio wegens verzwikte enkels van die inbrekers....trabant schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Luiheid loont.
@copykat :
Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.
Owh, ik wist niet dat dat zo was. Vermoedelijk een privacy setting in tweakers tegen googlesearchen.
Naja voor wie er wel in kan dan.
:strip_exif()/f/image/hHPtE780if9sarPlYyVjR3mr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iyB4DrvMVPqWcO7NaTIVv1Uu.jpg?f=fotoalbum_large)
kleine samenvatting
Vooroorlogs wwii spul voornamelijk.
je moet even zoeken op huiskamer , ofwel hkxs.
Ik heb standaard een cycloon er tussen zitten. Heb een complete set gekocht bij https://cycloonfilters.nl...egorie/filtercombinaties/ zodat ik mij op mijn verbouwing kon blijven richten.pc_slopert schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:26:
Heb zelf de 3-32M, dit vat is al zwaar genoeg als hij vol is met bouwgruis.
[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 24-08-2024 13:55 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Ziet er simpel genoeg uit om na te bouwen.
*knip*
[ Voor 111% gewijzigd door twain4me op 25-08-2024 19:05 . Reden: taalgebruik ]
Dreft of groene zeep, als het maar smeert.Revaes schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:41:
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Klussen in een huis waar geleefd wordt, komt in de regel neer op vooral stofzuigen. Veel en vaak stofzuigen.
Heb twee week geleden een stukje uit een muur geslepen met een haakse slijper. 1 uur slijpen was ook 5 uur stofzuigen. Dan had ik zelfs nog een heel groot deel van de ruimte afgeschermd met een groot stofscherm en met behulp van een grote ventilator en een open raam onderdruk weten te creëren in de vieze ruimte tov de woonkamer. Stof kwam dus niet aan de andere kant van het scherm
Foto ter illustratie, dit was een veeg met de bouwstofzuiger over de muur in de vieze ruimte:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jt0quFl34SeC5Tro4lrMUaIO.jpg?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 25-08-2024 22:38 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Van klussen krijg je grijze haren
Nope, krijg 60cm schroeven met gemak er in met mijn DTD172 (4 lampjes stand). Twee zweedse vakantiehuizen van 10x12m en 2 verdiepingen er mee vastgezet.Revaes schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:41:
Ik gebruik wel vaak kopervet op de schroeven zodat bacterien geen kans krijgen (vooral in de botenbouw).
En in hardhout breken de koppen van de schroeven er zo af als ik niet de juiste diameter voorboor
:strip_exif()/f/image/BSlazaOanHfXP1p5SCE7irBR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door DJMaze op 24-08-2024 22:32 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Ik heb een 6l Stanley Fatmax compressor gekocht met dikke slang erbij en een makita AF506 tacker besteld.trabant schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:06:
[...]
[...]
Die Stanley zuigt 105L/min aan, dat is het brutogetal, maar wat komt er netto uit?
ik heb niet zo 1-2-3 kunnen vinden hoeveel lucht die tacker verbruikt (ja, min 5 bar), maar voor een tacker heb je geen grote compressor nodig.
Hoe weet je welke brads erin passen? Het is een 18Ga machine met opgegeven 1x1,2 mm brads. Maar dan zie ik 18Ga brads met een 2mm kop, past dat dan wel of niet? Makita adviseert natuurlijk Makita brads, maar ik hoop iets betaalbaarders te vinden.
Makita geeft de kopmaat niet op, dus dat is dan een beetje gokken.BounceMeister schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:40:
[...]
Ik heb een 6l Stanley Fatmax compressor gekocht met dikke slang erbij en een makita AF506 tacker besteld.
Hoe weet je welke brads erin passen? Het is een 18Ga machine met opgegeven 1x1,2 mm brads. Maar dan zie ik 18Ga brads met een 2mm kop, past dat dan wel of niet? Makita adviseert natuurlijk Makita brads, maar ik hoop iets betaalbaarders te vinden.
Hier kan je met 1,9 kop kopen:
https://www.tackershop.nl/minibrad-18g-galv
Dat zal zeker passen.
En als je een beetje rond kijkt dan kan je originele Makita brads voor een ongeveer vergelijkbare prijs kopen.
Ik heb een Dutack combitacker en van de daarbij behorende brads is de kopmaat 2,15 mm en wordt toch aangeduid als minibrad = 18GA = 1,0 x 1,2 mm.
Even wachten tot je het apparaat in huis hebt, dan kan je kijken hoeveel speling je hebt bij de kopmaat.
Is het normaal dat een compressor langzaam leegloopt als je er niets op aansluit? Of heb ik weer een maandagmorgen model te pakken?
Luchtfilter en aansluiting voor de slang zitten erop, maar er lijkt binnenin ergens lucht te ontsnappen.
Het is de Sanley Fatmax 6l compressor.
https://static.gamma.nl/dam/520808/123
Het sissende geluid komt uit de plastic kap, dus ergens bij de pomp.
Luchtfilter en aansluiting voor de slang zitten erop, maar er lijkt binnenin ergens lucht te ontsnappen.
Het is de Sanley Fatmax 6l compressor.
https://static.gamma.nl/dam/520808/123
Het sissende geluid komt uit de plastic kap, dus ergens bij de pomp.
[ Voor 53% gewijzigd door BounceMeister op 25-08-2024 15:21 ]
Nee dat is niet normaal. Leeglopen hoort niet merkbaar te zijn.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik ben gelijk maar even naar de Hornbach gereden. Omgeruild en gelijk getest. Nieuwe lekt niet.sjirafje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:11:
Nee dat is niet normaal. Leeglopen hoort niet merkbaar te zijn.
Medeklussers, ik heb mezelf in een lelijke positie gemanoeuvreerd door gereedschap te lenen en dit vervolgens te beschadigen. Ik wil er alles aan doen om het beschadigde te herstellen en daar hoop ik op jullie hulp.
Het betreft een SKIL 1320 afkortzaag, daar heb ik op een of andere manier een stuk plastic van geraakt met de zaag. Zie hieronder een uitgezoomde foto en daarna het beschadigde deel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qPElDkm3Qwd6G9V8H1j7hFp.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gq1hWk9kNwHNu01r9IURCUtW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de fabrikant gemaild en dan wordt ik doorverwezen naar de volgende pagina:
https://www.gese-gmbh.de/...0&Mid=0&PageNumber=1&so=0
Maar mijn Duits/gereedschapskennis is niet toereikend. Kan iemand mij helpen waar ik dit stuk plastic kan vinden en vervangen?
Ik hoor het heel graag!
Het betreft een SKIL 1320 afkortzaag, daar heb ik op een of andere manier een stuk plastic van geraakt met de zaag. Zie hieronder een uitgezoomde foto en daarna het beschadigde deel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qPElDkm3Qwd6G9V8H1j7hFp.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gq1hWk9kNwHNu01r9IURCUtW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de fabrikant gemaild en dan wordt ik doorverwezen naar de volgende pagina:
Maar mijn Duits/gereedschapskennis is niet toereikend. Kan iemand mij helpen waar ik dit stuk plastic kan vinden en vervangen?
Ik hoor het heel graag!
Kruis gereedschappen heeft voor veel gereedschappen onderdelen op de site zie ik alleen geen SKIL maar telefoontje kan misschien geen kwaad? Succes!stevenschn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:40:
Medeklussers, ik heb mezelf in een lelijke positie gemanoeuvreerd door gereedschap te lenen en dit vervolgens te beschadigen. Ik wil er alles aan doen om het beschadigde te herstellen en daar hoop ik op jullie hulp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoor het heel graag!
https://www.kruis.nl/onderdelen/
Allemachtig wat een onmogelijke site heeft Gese-GmbH! Als je de taal verandert kom je op het beginscherm, waar het doolhof opnieuw begint.
@stevenschn Maar ik ben op een tekening gestuit, https://www.gese-gmbh.de/...view=schema&v=6391#basket en die rode strips is nr 8. "Afdekking Onderdelenset 2826622376 €2,23"
@stevenschn Maar ik ben op een tekening gestuit, https://www.gese-gmbh.de/...view=schema&v=6391#basket en die rode strips is nr 8. "Afdekking Onderdelenset 2826622376 €2,23"
Wauw, wat geweldig! Echt ongelooflijk bedankt, dit is precies wat ik nodig had. Ik bestel het meteen. Dank!trabant schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:53:
Allemachtig wat een onmogelijke site heeft Gese-GmbH! Als je de taal verandert kom je op het beginscherm, waar het doolhof opnieuw begint.
Ik zit me vooral te verbazen hoe de zaag dat heeft kunnen raken 
Nu is skil natuurlijk geen a-merk, maar dit is dan wel erg veel speling of slecht design
Nu is skil natuurlijk geen a-merk, maar dit is dan wel erg veel speling of slecht design
Dat kan dus ook met festool... Vraag me niet hoe maar n keer flink gehapt met zagen onder een hoek, dan krijg je gekke krachten op zon apparaat...Leipo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:33:
Juist een prima design, de inlage is gelukkig van kunststof gemaakt.Leipo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:33:
Als je onder een hoek verstekzaagt dus niet roteert maar kantelt dan kan dit makkelijk gebeuren.Leipo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:33:
je drukt de zaag dan naar beneden terwijl de tanden dan zijwaards belast worden dus een kleine speling/flex kan dan al in je kunststof zaaggeleiding laten happen.
Kan je voorkomen door de zaag eerst laag te locken ( de parkeer grendel) en naar je toe halen daar achter je zaagobject leggen uit meten en alleen te duwen naar achter als je gaat zagen.( is je zaagsnede ook nauwkeuriger)
Overigens die kunststof geleiding is bedoelt om dit soort beschadigingen te krijgen.
Daarom kan je ze makkelijk vervangen. Het is een soort antisplinterstrip die je bijv. ook op een cirkelzaag lineaal ziet.
[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 25-08-2024 23:04 ]
Ja, dat is wel herkenbaar. Wij hebben een kapschuur gemaakt met balken van 20x20 en daar ook lange tellerkopschroeven 8.0x300 (TX40) voor gebruikt. Eerst voorboren met 6mm en daarna nogmaals de eerste balk voorboren met 8mm. De extra wrijving door de eerste balk heb je niets aan, je wil namelijk klemmen.Revaes schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:41:
Jouw theorie klopt, want ik heb de schroeven (veel) later nog een stukje verder aangedraaid (i.v.m. krimp) en met een ratel kon ik de kop 90 graden draaien terwijl de schroef niet verder ging. Als een soort torsieveer (wring) je moest eerst de wrijving in het hout overkomen – pang! – en dan ging hij wel verder. Op dat moment zaten ze zo vast dat je er met een accuboormachine of slagschroefmachine niets meer mee kon beginnen.
Ja, dat is het risicoPixeltje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 06:58:
[...]
Als je pech hebt is het 'Pang' moment ook het moment waarop de kop en de schacht van de schroef afscheid nemen van elkaar en je met een zielig stukje tellerkop aan je bitje een oplossing moet verzinnen..
[ Voor 9% gewijzigd door Puch-Maxi op 26-08-2024 09:18 ]
My favorite programming language is solder.
Als je pech hebt is het 'Pang' moment ook het moment waarop de kop en de schacht van de schroef afscheid nemen van elkaar en je met een zielig stukje tellerkop aan je bitje een oplossing moet verzinnen..Puch-Maxi schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:34:
[...]
Jouw theorie klopt, want ik heb de schroeven (veel) later nog een stukje verder aangedraaid (i.v.m. krimp) en met een ratel kon ik de kop 90 graden draaien terwijl de schroef niet verder ging. Als een soort torsieveer (wring) je moest eerst de wrijving in het hout overkomen – pang! – en dan ging hij wel verder. Op dat moment zaten ze zo vast dat je er met een accuboormachine of slagschroefmachine niets meer mee kon beginnen.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik neem altijd bij klemmen van twee dingen met langere schroeven 100-150mm lang en zo, maat schroef plus 1mm voor de gene waar de schroef doorheen gaat, meestal nickt de schroefdraad dan net het boorgat en is de schacht vrij en voor de ontvangende kant waar je op vast zet tussen -1/2 en +1/2 afhankelijk van de houthardheid.
Dus een 3,5 word 4,5 en 3,5 -/+ 1/2
Met vuren is voorboren ontvangende kant meestal niet nodig maar risico op splijten kan je wel voorkomen met voorboren.
Iets meer tijd in voorbereiding maar je hebt niet dat er ruimte tussen je twee delen zit of dat je schroef dol draait omdat hij onvoldoende grip heeft om hem door die eerste heen te trekken en aan te trekken.
Ik neem aan dat dit ook werkt met die 300mm dingen.
Dus een 3,5 word 4,5 en 3,5 -/+ 1/2
Met vuren is voorboren ontvangende kant meestal niet nodig maar risico op splijten kan je wel voorkomen met voorboren.
Iets meer tijd in voorbereiding maar je hebt niet dat er ruimte tussen je twee delen zit of dat je schroef dol draait omdat hij onvoldoende grip heeft om hem door die eerste heen te trekken en aan te trekken.
Ik neem aan dat dit ook werkt met die 300mm dingen.
Iemand suggesties voor een adapter om mijn Kreg-freestafeltje aan te sluiten op mijn eenvoudige Kärcher-bouwstofzuiger? Kreg heeft een binnenmaat van ~58 mm en buitenmaat ~63 mm (2,5")
[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 26-08-2024 14:29 ]
Dat kopervet antimicrobiële eigenschappen heeft wist ik niet. Ga ik onthouden voor wanneer ik een vochtige omgeving iets moet gaan verbinden met schroeven/bouten.DJMaze schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:21:
[...]
Nope, krijg 60cm schroeven met gemak er in met mijn DTD172 (4 lampjes stand). Twee zweedse vakantiehuizen van 10x12m en 2 verdiepingen er mee vastgezet.
Ik gebruik wel vaak kopervet op de schroeven zodat bacterien geen kans krijgen (vooral in de botenbouw).
En in hardhout breken de koppen van de schroeven er zo af als ik niet de juiste diameter voorboor
[Afbeelding]
wat voor een schade richten bacteriën dan aan in het hout?
Of is er een andere reden om geen bacteriën in het hout te willen hebben?
edit: wellicht gaat dit te veel off-topic
edit: wellicht gaat dit te veel off-topic
[ Voor 14% gewijzigd door inhico op 26-08-2024 15:20 ]
...
En welke maat heeft die stofzuigerslang?wheel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:28:
Iemand suggesties voor een adapter om mijn Kreg-freestafeltje aan te sluiten op mijn eenvoudige Kärcher-bouwstofzuiger? Kreg heeft een binnenmaat van ~58 mm en buitenmaat ~63 mm (2,5")
De oudere modellen van Kaercher zijn ook 58 dus ik neem aan dat die van jou 35 mm is, want anders zou het moeten passen.
Misschien zit hier iets bij:
https://www.destofzuigerzak.nl/moffen-verloopjes
Bij winkels zoals www.gereedschappro.nl en www.baptist.nl hebben ze ook veel van dat soort spul.
Maar als mijn vermoeden juist is dan zou dit moeten passen:
https://www.gereedschappr...m-overgang-voor-afzuiging
[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 26-08-2024 15:37 ]
Rubber verloopsok: https://www.a2koi.nl/#de7a/fullscreen/f[brand][]=Air+Aqua&m=and&q=flexibele+rubber+verloopsokwheel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:28:
Zou ze niet van een merk oid halen, maar gewoon lekker van flexibel rubber. Past eigenlijk altijd wel en veel makkelijker verkrijgbaar
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb inderdaad zelfde strategie gebruikt, gehele schroeflengte minus 5cm met 6mm voorboren (zover dat lukte, want lastig om 35cm 6mm boren te vinden) en deel waar geen schroefdraad zat met 8mm voorboren. Alles zonder ' glijmiddel', dus dat doe ik er volgende keer bij om eea soepeler te laten lopen.Puch-Maxi schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:34:
[...]
Ja, dat is wel herkenbaar. Wij hebben een kapschuur gemaakt met balken van 20x20 en daar ook lange tellerkopschroeven 8.0x300 (TX40) voor gebruikt. Eerst voorboren met 6mm en daarna nogmaals de eerste balk voorboren met 8mm. De extra wrijving door de eerste balk heb je niets aan, je wil namelijk klemmen.
[...]
Ja, dat is het risico
Verder heel tevreden hoor met de DTD172
Ja, ook met dikke houtdraadbouten van 200 lang en langer.Revaes schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:41:
Beetje zeepwater doet wonderen, maar met alleen water kom je er ook al in de meeste gevallen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Geen voor zover ik weet, bacteriën kunnen hout niet afbreken. Dat is de taak van schimmels.inhico schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:19:
wat voor een schade richten bacteriën dan aan in het hout?
Dat dacht ik ook. Mijn vraag was naar aanleiding van de posts van @DJMaze en @webber87: Waarom zou je bacteriewerende vetten/smeersels willen gebruiken bij het indraaien van schroeven?Slonzo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:28:
[...]
Geen voor zover ik weet, bacteriën kunnen hout niet afbreken. Dat is de taak van schimmels.
[ Voor 13% gewijzigd door inhico op 26-08-2024 17:25 ]
...
En niet te vergeten: ook zaaddodendinhico schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:24:
[...]
Dat dacht ik ook. Mijn vraag was naar aanleiding van de posts van @DJMaze en @webber87: Waarom zou je bacteriewerende vetten/smeersels willen gebruiken bij het indraaien van schroeven?

Omdat het zorgt dat vuil water (schimmels bacterien) geen kans krijgen (zwarte plek rond schroef).inhico schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:24:
Dat dacht ik ook. Mijn vraag was naar aanleiding van de posts van @DJMaze en @webber87: Waarom zou je bacteriewerende vetten/smeersels willen gebruiken bij het indraaien van schroeven?
Vroeger gebruikte ik messing schroeven bij de zijzwaarden (constant contact met water), en nu rvs met kopervet.
Voordeel is ook dat ze makkelijker er in draaien en er uit (handig bij lakken van de zijzwaarden).
Ik doe het nu bijna overal want die pot kopervet staat er toch.
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Nog een compressor vraag. De slanley compressor heeft een koppeling van 10mm (uiteinde) en 12mm (eerste ring) en de makita tacker heeft een koppeling met 8mm (uiteinde) en 11mm (eerste ring).
Het lijkt me dat ik dus een verloopstuk nodig heb? Of een andere aansluiting op de tacker misschien?
Beide fabrikanten geven niet op welke maat ze hanteren.
Het lijkt me dat ik dus een verloopstuk nodig heb? Of een andere aansluiting op de tacker misschien?
helpt dit?BounceMeister schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:45:
Nog een compressor vraag. De slanley compressor heeft een koppeling van 10mm (uiteinde) en 12mm (eerste ring) en de makita tacker heeft een koppeling met 8mm (uiteinde) en 11mm (eerste ring).

Dat zijn precies de afmetingen inderdaad! Handig twee standaarden, maar niemand zegt welke ze gebruiken.
Ik ga kijken of ik een andere koppeling op de makita kan zetten. Het lijkt kwart inch schroefdraad.
Ik ga kijken of ik een andere koppeling op de makita kan zetten. Het lijkt kwart inch schroefdraad.
Als de slang wel op de compressor past, maar niet lekker aan de Makita, dan is dat inderdaad de goede gedachte. ¼" is op die plek inderdaad het gangbare draad. Rondje gastape eromheen en gaan.BounceMeister schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:58:...
Verder is Orion weer minder gangbaar dan Euro. Om met geleend gereedschap of buiten de deur niet voor verrassingen te staan heb ik twee verloopstukken gemaakt: een met ♂︎ orion en ♀︎ euro en eentje andersom.
Voor een Makita DDF484RF1J ben ik opzoek naar goeie boren. Ik klus niet dagelijks, maar heb wel graag goed gereedschap (dat is immers het halve werk
). Ik ben opzoek naar een set hout en betonboren om later dit jaar wat zaken op te hangen (tv meubel en wastafelmeubel in beton en wellicht nog wat zaken in een houten tuinhuis). Ben ik hiervoor bij Makita bij het goeie adres of kan ik beter kijken bij partijen gespecialiseerd in boren (Heller zag ik bijvoorbeeld hier voorbij komen)? Zie regelmatig sets van Makita bij de bouwmarkten en online voorbij komen, maar lees wisselende verhalen over de kwaliteit. Grotere sets met betonboren lijken wel schaars te zijn van Makita.
Nee geen Makita kopen, die maken geen boren, ze verkopen ze alleen.SL65 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:30:
Voor een Makita DDF484RF1J ben ik opzoek naar goeie boren. Ik klus niet dagelijks, maar heb wel graag goed gereedschap (dat is immers het halve werk). Ik ben opzoek naar een set hout en betonboren om later dit jaar wat zaken op te hangen (tv meubel en wastafelmeubel in beton en wellicht nog wat zaken in een houten tuinhuis). Ben ik hiervoor bij Makita bij het goeie adres of kan ik beter kijken bij partijen gespecialiseerd in boren (Heller zag ik bijvoorbeeld hier voorbij komen)? Zie regelmatig sets van Makita bij de bouwmarkten en online voorbij komen, maar lees wisselende verhalen over de kwaliteit. Grotere sets met betonboren lijken wel schaars te zijn van Makita.
Houtboren van Heller inderdaad prima keuze. Zullen nog tig prima merken zijn uiteraard.
Voor betonboren kies ik altijd de Bosch 4-snijder (die met blauw uiteinde).
De Kärcher pistoolgreep is 35 mm inderdaad. Dat rubber van Metabo ziet er kansrijk uit. Ga ik proberen, dank!JukeboxBill schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:25:
[...]
En welke maat heeft die stofzuigerslang?
De oudere modellen van Kaercher zijn ook 58 dus ik neem aan dat die van jou 35 mm is, want anders zou het moeten passen.
Misschien zit hier iets bij:
https://www.destofzuigerzak.nl/moffen-verloopjes
Bij winkels zoals www.gereedschappro.nl en www.baptist.nl hebben ze ook veel van dat soort spul.
Maar als mijn vermoeden juist is dan zou dit moeten passen:
https://www.gereedschappr...m-overgang-voor-afzuiging
@SL65 Zoek in dit draadje even op Alpen. Dan vind je een paar bijdragen waar dat en andere merken/series genoemd worden.
Raymond schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:53:
Vraagje voor mezelf: Ik wil een kastje maken, met daarin de bekende gatenrijen op 32mm. Het is een ruwbouw kastje, dus hoeft niet al te nauwkeurig. Aftekenen en boren zou nauwkeurig genoeg zijn, Maar dat lijkt me al heel snel, heel veel werk worden (met 8 rijtjes met gaten in de planning). Zijn er simpele en goedkope mallen hiervoor te krijgen? Ik dacht, via Amazon zijn er vast wel malletjes voor een tientje oid te krijgen. Maar zelfs de chinesium mallen zijn er 30+ euro. Een kreg kost 5 tientjes. Weten jullie een handige oplossing hiervoor?
:strip_exif()/f/image/wAR4asrXD6j7nT9GrSGVIvrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk simpelweg een latje afgetekend, dat met de winkelhaak overgenomen op de andere 7 latjes, de kolomboormachine afgesteld en 136 gaatjes geprikt. Is netjes genoeg geworden
Was toch oorspronkelijk voor metalen bouten in metaal bedoeld dat kopervet?DJMaze schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:23:
[...]
Omdat het zorgt dat vuil water (schimmels bacterien) geen kans krijgen (zwarte plek rond schroef).
Vroeger gebruikte ik messing schroeven bij de zijzwaarden (constant contact met water), en nu rvs met kopervet.
Voordeel is ook dat ze makkelijker er in draaien en er uit (handig bij lakken van de zijzwaarden).
Ik doe het nu bijna overal want die pot kopervet staat er toch.
Ik kan me herinneren dat de buurman die in mijn geheugen elk jaar de motor of iets wat daar aanvast zat los te schroeven en weer vast te schroeven met kopervet als dipmiddel voor elke bout van zn MG of Triumph.
(zo'n engelse roadster jacht groen en altijd sleutelen.).
Ik heb een parkside sloophamer en ben op zoek naar een stofafzuiging voor op de machine. Bestaat die voor deze machine? Of is er een goed alternatief te vinden? Zou mooi zijn om het stof af te kunnen vangen met slopen.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Volgens mij is het effectiever om het nat te maken dan om te proberen het stof af te zuigen, bij het slopen.pc_slopert schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:39:
Ik heb een parkside sloophamer en ben op zoek naar een stofafzuiging voor op de machine. Bestaat die voor deze machine? Of is er een goed alternatief te vinden? Zou mooi zijn om het stof af te kunnen vangen met slopen.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).