Het is allemaal hobby. Verwacht niet dat ik hem moet leegmaken voor de dag om is. Maar ik zal het laten weten of het ding überhaupt wat opzuigt.copykat schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:55:
@Retrospect Ben benieuwd hoe hij bevalt ik ben altijd bang dat die kleintjes te snel minder worden met zuigen omdat ze snel vol zitten.
Als hij genoeg zuigkracht heeft kan je altijd nog een cyclonevat bouwen om er voor te zetten als hij te snel vol zit tijdens schaden, zagen, enzo.
@Boudewijn die festool stofzuigers zijn erg mooi en handig met hun opbergsysteem maar zoals alles met festool voor de hobbyklusser stevig aan de prijs.
Parkside zou Parkside niet zijn als ze niet een kloon gemaakt hebben.
Als ik nu moest kiezen zou ik deze gekocht hebben.
1 wegens mijn versie met regelbare zuigkracht en autostart gereedschap en blaasfunctie is niet meer in het assortiment.
2 de overigen modellen zijn daardoor nét even minder interessant en dan is die festoolkloon prijstechnisch een prima keus.
Maar nu zou zo'n accu ding handig zijn voor de auto en snelle klusjes.🙂
@Retrospect thanks, misschien koop ik hem later ook wel al is een aszuiger misschien handiger met BBQ en zo.
1 wegens mijn versie met regelbare zuigkracht en autostart gereedschap en blaasfunctie is niet meer in het assortiment.
2 de overigen modellen zijn daardoor nét even minder interessant en dan is die festoolkloon prijstechnisch een prima keus.
@Retrospect thanks, misschien koop ik hem later ook wel al is een aszuiger misschien handiger met BBQ en zo.
[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 05-07-2024 08:06 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Het laat even op zich wachten denk ik. De Hiroki afkortzaag heeft nogal een grote aansluiting. Het past niet. Eens kijken of ik wat kan vinden en anders een binnenband oid om van 56-70mm naar 34mm te komen.copykat schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:04:
@Boudewijn die festool stofzuigers zijn erg mooi en handig met hun opbergsysteem maar zoals alles met festool voor de hobbyklusser stevig aan de prijs.
Op de decoupeerzaag past het iig naadloos.
@Retrospect Met pvc verlopen misschien? Niet helemaal netjes, maar als het werkt,
beetje improviseren.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Er zijn accessoires om een stofzuiger aan te sluiten. Deze is naar mij onderweg https://www.toolnation.nl...-c10fshc-en-c3610dra.htmlRetrospect schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:43:
[...]
Het laat even op zich wachten denk ik. De Hiroki afkortzaag heeft nogal een grote aansluiting. Het past niet. Eens kijken of ik wat kan vinden en anders een binnenband oid om van 56-70mm naar 34mm te komen.
Op de decoupeerzaag past het iig naadloos.
Zo heb ik ook diverse verloopstukjes geknutseld. Met warmstoken, optrompen en vullende lijm kan je zowat alles passend krijgen. Maar ja, het is geen Festool lookSepp14 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:40:
@Retrospect Met pvc verlopen misschien? Niet helemaal netjes, maar als het werkt,beetje improviseren.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Hier zou een 3D printer ideaal van pas komen denk ik. @Turiya bedankt voor de tip.
Iemand hier die een Accu-kitpistool van rond de 100 euro kent die compatibel is met de Parkside X20 accu's? Ik zie mooie staan van Einhell en Stanley maar hebben hun eigen accu serie, ik wil het liefst alles bij de Parkside Accu's houden maar die hebben geen accu-kitpistool.
Iemand die eentje kent die past op de Parkside accu's?
Zijn er geen accu adapters te vinden?TwingyTwingy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:35:
Iemand hier die een Accu-kitpistool van rond de 100 euro kent die compatibel is met de Parkside X20 accu's? Ik zie mooie staan van Einhell en Stanley maar hebben hun eigen accu serie, ik wil het liefst alles bij de Parkside Accu's houden maar die hebben geen accu-kitpistool.
Ja ik zie wel wat voorbij komen, zou een mogelijkheid zijn maar het allerliefst direct compatibel.
Dat gaat een moeilijk verhaal worden als Parkside het niet zelf levert. Fabrikanten zijn nogal dol op hun vendor lock.TwingyTwingy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:56:
[...]
Ja ik zie wel wat voorbij komen, zou een mogelijkheid zijn maar het allerliefst direct compatibel.
Welke Parkside is dit? Ik ben ook nog op zoek naar een excuus voor meer gereedschap bouwstofzuigercopykat schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:04:
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Spuitbus zwart en groen. Festool custom madeJukeboxBill schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:00:
[...]
Zo heb ik ook diverse verloopstukjes geknutseld. Met warmstoken, optrompen en vullende lijm kan je zowat alles passend krijgen. Maar ja, het is geen Festool look
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
https://www.lidl.nl/p/par...ce-alleszuiger/p100371272link0007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:52:
[...]
Welke Parkside is dit? Ik ben ook nog op zoek naar een excuus voor meer gereedschap bouwstofzuiger
Helaas uitverkocht. Al een tijdje.
Gewoon in de gaten houden of de zelfde of een opvolger weer beschikbaar word.
Edit hey mijne is weer beschikbaar...
https://www.lidl.nl/p/par...zuiger-1-500-w/p100376641
Ook een fijne stofzuiger.
Er zijn online filters en zakken te vinden via andere leveranciers dan lidl.
[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 05-07-2024 20:18 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Wij hebben de voorganger van deze met 2000W wat ie uit het stopcontact trekt. Zuigvermogen weet ik niet.copykat schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:13:
[...]
Maar op aanraden van een oud collega gekocht I.p.v. een dure van honderden euro’s.
Al 3 jaar in het gebruik met het verbouwen hier, paar keer water van het platdak gezogen.
Doet het nog steeds perfect. Alleen die wieltjes donderen er makkelijk af als je hem de trap op tilt en tegen een trede stoot. Die moet ik gewoon vastlijmen.
Er staat geen filterklasse bij. Zou ik hem op afkeuren, in het worst case geval vangt hij grote deeltjes op en pompt hij de kleine (gevaarlijke) lekker rond. Ik zie een stofzuiger als een pbm.
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 06-07-2024 09:56 ]
die bovenste ziet er op het eerste oog uit als een starmix (kleuren, soorten knop, klophendel) . Heeft ook meteen H klasse filter. Mooie deal voor die prijs.copykat schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:13:
[...]
https://www.lidl.nl/p/par...ce-alleszuiger/p100371272
Helaas uitverkocht. Al een tijdje.
Gewoon in de gaten houden of de zelfde of een opvolger weer beschikbaar word.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 06-07-2024 09:59 ]
Zal eens kijken in de handleiding over de lamellen filter bij mijn model.Boudewijn schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:56:
Er staat geen filterklasse bij. Zou ik hem op afkeuren, in het worst case geval vangt hij grote deeltjes op en pompt hij de kleine (gevaarlijke) lekker rond. Ik zie een stofzuiger als een pbm.
Zuigkracht 260 airwatt/181mbar
Beschermingsklasse L
Ip beschermingsklasse ip24.
Wat dit exact betekend kan ik even niet met google boven water krijgen.
Wel dat L de laagste klasse is.
Maar ik heb nu én de lamellen filter én een stofzak geïnstalleerd. En met stofzuigen van airborn cementstof dat je overal terug vind is er een kleine hoeveelheid terug te vinden in/op het lamellen filter.
Maar er komt niks uit de luchtuitlaat.
Het is al een enorme verbetering ten opzichte van mn oude die bij aan zetten een wolk uitstoote van fijnstof dat door de motor door t filter heen en kieren heen gezogen had.
Die had ik met schuimband als iets meer stofdicht gemaakt maar die oude gele lamellen filter was ongeschikt voor fijnstof. Niet kapot te krijgen dat wel.
Ik besef dat je beter minimaal een "M" kan hebben maar gelukkig kan ik zelf modificeren als ik wil.
Onze multifunctionals hebben actieve koolstof en hepa filters voor fijnstof en ozon enzo.
Die zou ik kunnen gebruiken samen met een cyclone stofzuiger. (inbouwen in de opening waar de slang op komt vd stofzuiger. Als ik met dat soort materiaal bezig ben.
Moet nog eens kijken of er een fliter past in/op de uitvoer opening van mijn Parkside stofzuiger. Ik heb verschillende maten in mijn "autovoorraad" die kan dan de particals opvangen die door de stofzuiger heen komen.
Maar ik denk dat belangrijker is dat ik nu niet meer de volle stofzuiger container leeg kieper in de kliko en probeer boven de wind te blijven maar gewoon de zak weg gooi en een nieuwe plaats.
De binnenkant vd stofzuiger kan ik schoonzuigen met een 3m partical toner stofzuiger indien nodig en onze tonerdoekjes. (die absorberen het fijnstof inplaats van verplaatsen.)
Ik ben op bpm wel steeds meer bezig op mn "oudere en wijzere" leeftijd tijdens klussen.(thuis hobby matig)
Halfgelaatsmaskers standaard voor t grijpen zodat je ze óók op doet, (die papier/stoffen 3m dingen zijn prima voor nood en incentideel gebruik maar zitten vaak slecht zeker met je (veiligheids)bril er boven die beslaat vaak.)
Stapel werkhandschoenen voor verschillende functies.
Snijbeveiliging, vloeistof bescherming, grip verhogend enz.
Niet meer vertrouwen op je eelt zeg maar.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 06-07-2024 11:09 ]
Ik denk overigens dat die "festoolkloon" even uit productie genomen is omdat de bouwkwaliteit, breuk resistant, een beetje ter discussie staat. Vermoedelijk iets te veel garantie claims gehad.
Lees de reviews maar.
Dit was me ook op gevallen in een YT review waar hij vergeleken werd met de Festool.
De schaal sluiting , maar twee stuks, zijn bijv. Fragiel. En moeten best wel een oppervlakte luchtdicht afklemmen.
Vier bredere sluitingen zou dit verhelpen.
Ik heb hem niet in reallife gezien maar die YT review (volgens mij heb ik hem ooit hier gepost) liet wel zien dat hij een bouwplaats niet zal overleven zoals zo'n Festool zou kunnen.
En ik las tot mijn verbazing dat nieuwe zakken/filters enz niet los bestel baar zijn.
* copykat zou bijv.Die stofzuigerslang los bestellen. Die antistatische en zachte buitenkant en lengte is ideaal in je klus schuur.
Lees de reviews maar.
Dit was me ook op gevallen in een YT review waar hij vergeleken werd met de Festool.
De schaal sluiting , maar twee stuks, zijn bijv. Fragiel. En moeten best wel een oppervlakte luchtdicht afklemmen.
Vier bredere sluitingen zou dit verhelpen.
Ik heb hem niet in reallife gezien maar die YT review (volgens mij heb ik hem ooit hier gepost) liet wel zien dat hij een bouwplaats niet zal overleven zoals zo'n Festool zou kunnen.
En ik las tot mijn verbazing dat nieuwe zakken/filters enz niet los bestel baar zijn.
* copykat zou bijv.Die stofzuigerslang los bestellen. Die antistatische en zachte buitenkant en lengte is ideaal in je klus schuur.
Zoals zovelen heb ik de invalzaag van Parkside, bevalt prima. De liniaal vind ik echter niet geweldig, hebben jullie hier een goed alternatief voor? Omdat ik verder veel apparaten van Makita heb wilde ik daar een van aanschaffen maar ik lees dat dat net niet overeen komt met die van Parkside... ook weer niet handig. Is er een type die zowel voor Maktita als Parkside werkt? Of is het verstandiger om maar gewoon een nieuwe invalzaag te kopen van Makita.
Wat is er dan mis met die liniaal?einz schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:32:
Zoals zovelen heb ik de invalzaag van Parkside, bevalt prima. De liniaal vind ik echter niet geweldig, hebben jullie hier een goed alternatief voor? Omdat ik verder veel apparaten van Makita heb wilde ik daar een van aanschaffen maar ik lees dat dat net niet overeen komt met die van Parkside... ook weer niet handig. Is er een type die zowel voor Maktita als Parkside werkt? Of is het verstandiger om maar gewoon een nieuwe invalzaag te kopen van Makita.
Wolfkraft heeft een universele geleiderail FKS 115, maar ik vind de lengte een beetje onnozel gekozen. Het is net geen hele plaatbreedte. Kan je er 2 aan elkaar zetten maar dan zit je weer met veel te lang of wer te kort voor een zaagsnede over de lengte.
Die 1500 mm van Makita is dan wel beter gekozen. Van tijd tot tijd kijk ik er wel eens verlekkerd naar, maar voorlopig doe ik het nog steeds met de gewone handcirkelzaag, een alu profiel en wat lijmtangen. Is wel altijd wat extra meetwerk om precies op maat te zagen.
Naar mijn idee teveel speling wanneer ik ze aan elkaar koppel, daarbij ook niet te lang. Ik heb het nu gedaan met geklemde latten maar die geven dan weer teveel mee. Klemmen met lijmklemmen doe ik dus ook, nog niet eens gedacht aan een metalen strip/profiel. Simpel en doelmatig, ik denk dat ik dat ook maar ga doen.JukeboxBill schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:01:
[...]
Wat is er dan mis met die liniaal?
Wolfkraft heeft een universele geleiderail FKS 115, maar ik vind de lengte een beetje onnozel gekozen. Het is net geen hele plaatbreedte. Kan je er 2 aan elkaar zetten maar dan zit je weer met veel te lang of wer te kort voor een zaagsnede over de lengte.
Die 1500 mm van Makita is dan wel beter gekozen. Van tijd tot tijd kijk ik er wel eens verlekkerd naar, maar voorlopig doe ik het nog steeds met de gewone handcirkelzaag, een alu profiel en wat lijmtangen. Is wel altijd wat extra meetwerk om precies op maat te zagen.
Bij de grotere zaaglengten heb je wel een vrij stevig profiel nodig. Ik gebruik daarvoor alu afrijlatten van 18x100 mm. Ik heb ze van 1,5 en 3 meter voor het platen zagen.einz schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Naar mijn idee teveel speling wanneer ik ze aan elkaar koppel, daarbij ook niet te lang. Ik heb het nu gedaan met geklemde latten maar die geven dan weer teveel mee. Klemmen met lijmklemmen doe ik dus ook, nog niet eens gedacht aan een metalen strip/profiel. Simpel en doelmatig, ik denk dat ik dat ook maar ga doen.
Die van mij hebben ook wel wat braampjes en ruwe afwerking aan de randen. Dat veroorzaakt misschien de speling? Misschien dit even weghalen met een vijl en schuurpapier? Als ze exact op elkaar aansluiten zou er geen speling meer moeten zijn.einz schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Naar mijn idee teveel speling wanneer ik ze aan elkaar koppel, daarbij ook niet te lang. Ik heb het nu gedaan met geklemde latten maar die geven dan weer teveel mee. Klemmen met lijmklemmen doe ik dus ook, nog niet eens gedacht aan een metalen strip/profiel. Simpel en doelmatig, ik denk dat ik dat ook maar ga doen.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Retrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:23:
Heeft er iemand misschien suggesties voor een compacte stofzuiger die aangesloten kan worden op bijvoorbeeld een afkortzaag maar ook op een elektrische schaaf, decoupeerzaag enzovoort?
Retrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:38:
Dit zou ik compact noemen, maar het hoeft niet op accu:
https://www.einhell.nl/p/2347160-te-vc-18-10-li-solo/
Ik zie de Einhell voor €80.copykat schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:04:
Ik heb zelf een Festool CTL SYS a € 400
Voor mijn gebruik vind ik de CTL handig om verschillende redenen en het geld zeker wel waard.
Maar voor de hobbyklusser inderdaad veel te duur t.o.v. de Einhell.
Wat wel belangrijk is, is de lengte van de slang.
De slang van de Einhell is volgens mij te kort als je (decoupeer)zaagt/schaaft over langere afstanden.
@Retrospect weet vast wel hoe dat met zijn hobbyklussen zit.
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Einhel heeft een losse 3meter slang te koop.
Die Festool CTL SYS zal zijn geld zeker wel waard zijn. In deze concurrerende markt kan je haast niet anders dan prijs/kwaliteit goed in verhouding laten staan. Ik heb er geen enkele twijfel over dat op elk vlak die Festool superieur zal zijn aan de door mij aangeschafte Einhell. Maar het gaat mij erom dat het voor mijn hobbygebruik goed genoeg is.
Dat probeer ik graag uit voor die 74 euro met 'gratis' accu en lader. Ik heb hem nog niet aan kunnen sluiten op de afkortzaag. Verloopstuk is besteld en dan hopen dat het past. Maar ook dan blijkt mijn afkortzaag (of afkortzagen in het algemeen?) een uitdaging voor de beste stofzuigers. Mensen zijn al in de weer gegaan met andere mondjes voor bij het zaagblad lees ik her en der.
De eerste indruk van de stofzuiger is iig dat het een redelijk apparaat is. Niet slecht voor het geld. Zit solide in elkaar, blaast en zuigt. Vandaag de afkortzaag schoongeblazen en de schuur ermee stofvrij (in hoeverre dat kan in een schuur) mee gemaakt. De slang gaat denk ik wel lukken qua lengte. Ik ben er voorlopig dus wel tevreden mee.
Dat probeer ik graag uit voor die 74 euro met 'gratis' accu en lader. Ik heb hem nog niet aan kunnen sluiten op de afkortzaag. Verloopstuk is besteld en dan hopen dat het past. Maar ook dan blijkt mijn afkortzaag (of afkortzagen in het algemeen?) een uitdaging voor de beste stofzuigers. Mensen zijn al in de weer gegaan met andere mondjes voor bij het zaagblad lees ik her en der.
De eerste indruk van de stofzuiger is iig dat het een redelijk apparaat is. Niet slecht voor het geld. Zit solide in elkaar, blaast en zuigt. Vandaag de afkortzaag schoongeblazen en de schuur ermee stofvrij (in hoeverre dat kan in een schuur) mee gemaakt. De slang gaat denk ik wel lukken qua lengte. Ik ben er voorlopig dus wel tevreden mee.
Kijk je moet natuurlijk die Knipex sleuteltang kopen, kan niet anders. Maar als hij net uitverkocht is, probeer eens het chroom te beschermen met een oude fietsenband in stukjes en daar bovenop evt wat restjes roerhout voor verf die je op maat zaagt zodat je flink kracht kunt zetten mocht dat door de verkalking nodig zijn.copykat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:25:
[...]
En je kan ook even schildertape plakken op je chroom en die gladde bek daar over heen.
Die rubbers zijn luxe.
[Wel even opletten wat je raakt als je uitschiet, dat ook beschermen.]
Zou geen lagen over elkaar doen. Vind het juist erg prettig dat als je na afloop van je werkzaamheden jezelf omkleedt en een beetje wast, je weer fris voelt.henkie196 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:15:
[...]
Geen idee van de kwaliteit van die Lidl broeken. De naden zijn meestal de zwakke punten, maar of je dat bij af en toe gebruik ook gaat merken binnen een paar jaar is een andere vraag.
Voor niet al te vieze klussen gebruik ik versleten spijkerbroeken. Zet letterlijk met een merkstift KLUS in de binnenkant. Zodoende kan ik indien nodig meerdere keren per dag een schone werkbroek aantrekken.
Verder heb ik bij Primark een stapel katoenen t-shirts gekocht met lange mouwen voor iets van drie euro per stuk die ik ook meerdere keren per dag kan wisselen. Daaroverheen evt een oud t-shirt met lange mouwen maar als ik bezig bent is dat meestal niet echt nodig.
Als het echt moet, gebruik ik een werkbroek. Ik heb ze van Lidl, paar jaar geleden gekocht en valt niets op aan te merken, behalve dat ze wat klein vallen. Je kunt er eventueel ook kniestukken in doen, wat erg fijn is. Heb wel de klepjes van de zakken afgeknipt omdat die in de weg zaten. Alleen als je wat aankomt, springt de knoop er wel eens af maar dat is eigen schuld. [Of van de kerstman.]
Zag ze onlangs weer liggen in de winkel en het model is aangepast [uitgekleed], heeft nu minder zakken. Ik was eigenlijk wel toe aan een paar nieuwe maar heb ze laten liggen. Te weinig functioneel, zeker voor iemand die linkshandig is, zoals ik.
Mazzelaar!trabant schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:40:
Dat laat ik doen.
Door barrevoets zingende maagden bij volle maan.
Ja en als je die hebt kom je tot de ontdekking dat je een haakse kraantang nodig hebt...pietje belhamel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Kijk je moet natuurlijk die Knipex sleuteltang kopen, kan niet anders. Maar als hij net uitverkocht is, probeer eens het chroom te beschermen met een oude fietsenband in stukjes en daar bovenop evt wat restjes roerhout voor verf die je op maat zaagt zodat je flink kracht kunt zetten mocht dat door de verkalking nodig zijn.
[Wel even opletten wat je raakt als je uitschiet, dat ook beschermen.]
Wat een gekloot die plastic moeren diep weg in zo'n te krap stukje wcwasbakje...
Helemaal mee eens. Heb ze in 40*60 en 30*40. Zelf koop ik ze in kleur bij Alpac.
https://www.alpac.nl/kunststof-bakken/euronorm-bakken/
Labelsticker aan de voorkant en klaar
En ze passen precies twee aan twee in een Ikea Ivar stelling. Of een als je planken van 40cm hebt.
[Binnenkort toch eens proberen of ik met purschuim een inlay voor een koffer kan maken voor zo'n krat.]
Werkkleding, pff ik heb wel klusbroeken met van die zakken en kniepadding en een kortebroek versie.
Maar ook stapels oude broeken die ik gebruik als klusbroek en volsmeer met silicone verf, andere kit.
Ik heb er meer in een krat gegooid dan ik nu kan opmaken. (krijg voor mn werk spijkerbroeken en als die vaal worden pak ik een nieuwe.)
Om de zoveel tijd haal ik de slechte er uit, lees ik pas ze niet meer of de zakken zijn door. En snij die in lappen.
Ideaal als boendoek. Of olie doek. Verf doek.
Hornbach heeft ook mooie broeken maar ik heb wel een beetje een probleem met de hoogte van de padding. Als je op je knieën zit zitten ze net ff te hoog. Of je moet een langere broek nemen en dan loop je weer over pijpen heen als je je schoenen uittrekt als je even binnen bakkie doet.
Maar ook stapels oude broeken die ik gebruik als klusbroek en volsmeer met silicone verf, andere kit.
Ik heb er meer in een krat gegooid dan ik nu kan opmaken. (krijg voor mn werk spijkerbroeken en als die vaal worden pak ik een nieuwe.)
Om de zoveel tijd haal ik de slechte er uit, lees ik pas ze niet meer of de zakken zijn door. En snij die in lappen.
Ideaal als boendoek. Of olie doek. Verf doek.
Hornbach heeft ook mooie broeken maar ik heb wel een beetje een probleem met de hoogte van de padding. Als je op je knieën zit zitten ze net ff te hoog. Of je moet een langere broek nemen en dan loop je weer over pijpen heen als je je schoenen uittrekt als je even binnen bakkie doet.
.twain4me schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:00:
[...]
Als veelgebruiker van dat excuus kan ik je melden dat het in 99% van de gevallen BS is. Je kan eigenlijk alles maken zonder dergelijk niche gereedschap het duurt doorgaans alleen langer.
Nou je het zegt, de dekenkist is een recente uitvinding. Jaartje of 30? Van Festool of Knipex, weet ik niet meer precies.
Maar wat een vooruitgang, al sinds de middeleeuwen bewaarden mensen hun dekens in plastic zakken. Sinds de introductie van de lamello is dat niet meer nodig.
Als het even kan laat ik het hout zagen. Dat geldt zeker als je werkruimte beperkt is. Probleem is meestal dat het al krom in de winkel ligt. Maakt montage tot een uitdaging.Retrospect schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:56:
Ik wil een beetje gaan knutselen met hout, zit te denken aan het maken van een dekenkist aan de hand van het boek Hout bewerken, een praktisch handboek. Heb al veel gereedschap maar een aantal zaken nog niet zoals schaaf, verstekzaag en frees.
Nu heb ik ook beperkte ruimte. Een grote afkortzaag/verstekzaag zoals een Metabo KS 216 M is dus niet handig. Dus is mijn vraag of bijvoorbeeld een Bosch GKS 12V-26 (of een andere compacte accu cirkelzaag) ook kan dienen als verstekzaag, zijn daar accessoires voor beschikbaar?
De schaaf zal gewoon een old school handschaaf worden (alhoewel een Parkside is ook maar 50 euro, bijna even duur). Maar de frees, daar bestaat volgens mij geen handmatige variant van. Is een Parkside van 50 euro dan geschikt, of is dat echt prut en maar beter een duurdere van een ander merk kopen?
Haaks zagen met de Bosch minicirkelzaag kan. Leg er een Swanson speedsquare tegenaan [Evt met lijmklemmen vastzetten]. Ontdekte pas via het Youtube kanaal van Peter Mallard dat de Bosch GSK 12v 26 ook op een geleiderail past.
Bosch heeft overigens ook een 12V kantenfrees. Kost eur 139 bij Amazon Duitsland.
Maar als je nog geen ervaring hebt, probeer eerst eens een kastje of kubus te timmeren om ervaring op te doen. Daarmee ontwikkel je gevoel voor het materiaal en de gereedschappen. Gaandeweg kun je beter inschatten wat je wel of niet belangrijk vind aan een machine of stuk handgereedschap.
Qua schaven, begin met een handschaaf. Geeft meer controle vind ik.
@pietje belhamel Ha, ha, je doet je nickname wel eer aan. Oude postings ophalen en je er je eigen draai aan geven.
Een hoop flauwekul zoals dekenkisten, middeleeuwen, plastic zakken en wat nog meer, gelardeerd met enkele zinnige opmerkingen over werkkleding.
Ik zou bijna de indruk krijgen dat je een soort van trol bent.
Een hoop flauwekul zoals dekenkisten, middeleeuwen, plastic zakken en wat nog meer, gelardeerd met enkele zinnige opmerkingen over werkkleding.
Je plaatst toch wel eerst de kraan op het wasbakje voor je hem op de muur plaatst?copykat schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:24:
[...]
Ja en als je die hebt kom je tot de ontdekking dat je een haakse kraantang nodig hebt...
![]()
Wat een gekloot die plastic moeren diep weg in zo'n te krap stukje wcwasbakje...
Scheelt al een boel frustratie en gepiel.
Eeuw geleden zo een kraansleutel gehaald
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iKTQKOlavEf2VFHrLOJ6Iebk.jpg?f=user_large)
Niet helemaal optimaal maar scheelt een boel gepiel.
Zag dat er verschillende varianten zijn die misschien beter functioneren.
[ Voor 4% gewijzigd door Sepp14 op 08-07-2024 07:58 ]
Ja uiteraard maar dan nog. Ik heb nu de plastic moer vast gedraaid en draai dan als laatste de kraan nog recht zodat het nog iets extra aangedraaid word.Sepp14 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:40:
[...]
Je plaatst toch wel eerst de kraan op het wasbakje voor je hem op de muur plaatst?
Scheelt al een boel frustratie en gepiel.
Eeuw geleden zo een kraansleutel gehaald[Afbeelding]
Niet helemaal optimaal maar scheelt een boel gepiel.
Zag dat er verschillende varianten zijn die misschien beter functioneren.
@JukeboxBill feli!
ik heb dat op youtube wel eens gezien idd....ter bescherming van items op transport. Gewoon een plastic liner/vuilniszak voldrukken met PUR.pietje belhamel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:34:
[Binnenkort toch eens proberen of ik met purschuim een inlay voor een koffer kan maken voor zo'n krat.]
als je wat "fijner" wilt werken zou je even kunnen kijken naar isolatie- of montageschuim, dat zet niet zo uit als een dolle zoals "echte" PUR dat wilt doen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dat Bosch 12v spul is erg leuk. Helaas wel met beperkingen. Die cirkelzaag heeft bijvoorbeeld een diepte van max 26,5mm. Ik heb nu plankjes van 44mm. Dan zou dat al niet toereikend zijn.pietje belhamel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:21:
[...]
Als het even kan laat ik het hout zagen. Dat geldt zeker als je werkruimte beperkt is. Probleem is meestal dat het al krom in de winkel ligt. Maakt montage tot een uitdaging.
Haaks zagen met de Bosch minicirkelzaag kan. Leg er een Swanson speedsquare tegenaan [Evt met lijmklemmen vastzetten]. Ontdekte pas via het Youtube kanaal van Peter Mallard dat de Bosch GSK 12v 26 ook op een geleiderail past.
Bosch heeft overigens ook een 12V kantenfrees. Kost eur 139 bij Amazon Duitsland.
Maar als je nog geen ervaring hebt, probeer eerst eens een kastje of kubus te timmeren om ervaring op te doen. Daarmee ontwikkel je gevoel voor het materiaal en de gereedschappen. Gaandeweg kun je beter inschatten wat je wel of niet belangrijk vind aan een machine of stuk handgereedschap.
Qua schaven, begin met een handschaaf. Geeft meer controle vind ik.
De kantenfrees schijnt goed te zijn, maar helaas hebben ze dan weer geen bovenfrees.
Leuk compact en mooi afgewerkt spul, en ik zal het steeds overwegen als ik iets nieuws nodig heb. Maar voor sommige dingen is het ook leuk om goedkopere opties te hebben.
Dit weekend weer eens druk in de weer geweest met het organiseren van gereedschap. Omdat ik helaas geen schuur heb, staat het gereedschap achter de knieschotten op zolder. Ik had een Stanley 2-in-1 work center, maar dat was eigenlijk erg onhandig om steeds achter het knieschot vandaan te trekken als je iets nodig hebt. Een tijd geleden een Stanley gereedschapstas gekocht voor de essentials (schroevendraaiers, tangen, accutolletje, waterpas, lampje, teken en meetspul, etc.) en het overige gereedschap en toebehoren nu opnieuw georganiseerd.
Enter IKEA:
:strip_exif()/f/image/EP3rd8GdeJ90NULJaNfTR18J.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden deze al voor wat speelgoed van ons zoontje, maar blijkt dus ook een tip voor het opbergen van gereedschap. Deze is 3 breed, en heb er nog 1 van 1 breed naast gezet. De afmetingen pasten toevallig perfect onder de balken van het dak in het knieschot. Met verschillende maten lades heb ik vanalles weg kunnen stoppen: tape, meetgereedschap, schuurpapier en vijlen, zaagspul, overig handgereedschap, kit en kitspuiten, elketraspul en nog veel meer.
Nu nog alle schroeven, spijkers, boutjes en moeren netjes in een paar organizers en de nieuwe lades even labelen en de hele boel is een stuk netter en beter bereikbaar. Wat mij betreft een tip voor de thuisklusser zonder schuur
Enter IKEA:
:strip_exif()/f/image/EP3rd8GdeJ90NULJaNfTR18J.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden deze al voor wat speelgoed van ons zoontje, maar blijkt dus ook een tip voor het opbergen van gereedschap. Deze is 3 breed, en heb er nog 1 van 1 breed naast gezet. De afmetingen pasten toevallig perfect onder de balken van het dak in het knieschot. Met verschillende maten lades heb ik vanalles weg kunnen stoppen: tape, meetgereedschap, schuurpapier en vijlen, zaagspul, overig handgereedschap, kit en kitspuiten, elketraspul en nog veel meer.
Nu nog alle schroeven, spijkers, boutjes en moeren netjes in een paar organizers en de nieuwe lades even labelen en de hele boel is een stuk netter en beter bereikbaar. Wat mij betreft een tip voor de thuisklusser zonder schuur
@Bezulba Welke schuurmachine is het geworden? Ik ben ook op zoek naar een goede, lichte en bedrade schuurmachine
@CarpeVentum IKEA kast ziet er solide uit, nog massief hout lijkt het wel.
Jazeker, ze hebben een variant met kleurtjes van spaanplaat, maar deze grenen variant is… grenenJukeboxBill schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:28:
@CarpeVentum IKEA kast ziet er solide uit, nog massief hout lijkt het wel.
Het is de Trofast serie.
Ontopic: ik ben benieuwd wat de Amazon Prime Days gaan brengen! Kan nog wel wat Bosch blauw 12v gebruiken en daar is dan meestal wel wat korting te halen
Kijk van te voren al naar Keepa zodat je een idee hebt hoe een goede aanbieding eruit ziet en je je niet gedwongen voelt om te kopen.CarpeVentum schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:23:
Ontopic: ik ben benieuwd wat de Amazon Prime Days gaan brengen! Kan nog wel wat Bosch blauw 12v gebruiken en daar is dan meestal wel wat korting te halen
Ik ben nog op zoek naar een goed setje metaalboren, universeel om alle metalen te boren.
Kan iemand wat aanraden?
Kan iemand wat aanraden?
Na 12 jaar trouwe dienst heeft mijn striptang besloten dat 6mm2 toch wat veel is voor hem.
:strip_exif()/f/image/R0hDKlgj0rSYMP0OjTVcJjXc.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed excuus om op zoek te gaan naar wat nieuws, liefste iets dat ontworpen is voor een wat grotere diameter.
Op werk hebben we Weidmullers, en het fijn-instelknopje is wel heel handig. Dat is iets wat ik mis op de Jokari modellen.
Nadeel van de Weidmuller is de rechte messen, die dikke isolatie meer scheuren dan snijden, en de korte bek, waardoor er een redelijke afdruk in de isolatie achterblijft.
Vanavond kan ik deze uit gaan proberen:
:strip_exif()/f/image/R0hDKlgj0rSYMP0OjTVcJjXc.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed excuus om op zoek te gaan naar wat nieuws, liefste iets dat ontworpen is voor een wat grotere diameter.
Op werk hebben we Weidmullers, en het fijn-instelknopje is wel heel handig. Dat is iets wat ik mis op de Jokari modellen.
Nadeel van de Weidmuller is de rechte messen, die dikke isolatie meer scheuren dan snijden, en de korte bek, waardoor er een redelijke afdruk in de isolatie achterblijft.
Vanavond kan ik deze uit gaan proberen:

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
‘Goed’ is anders gedefinieerd denk ik, maar ik koop zo nu en dan zo’n assortidoos bij HBM of andere dozenschuiver waar alle maten 5 keer in zitten. Tegen de tijd dat een boortje het begeeft pak ik een verse. Weet niet wat je er mee wilt doen natuurlijk maar voor mij werkt dat prima, plus ik voel me niet schuldig als ik een boortje oneigenlijk gebruik.procaliber schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:29:
Ik ben nog op zoek naar een goed setje metaalboren, universeel om alle metalen te boren.
Kan iemand wat aanraden?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
https://www.toolmax.nl/ro...-o1-10-abs-900-0020k.htmlprocaliber schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:29:
Kan iemand wat aanraden?
Ik heb dit setje. Alle maten per 0,5mm en prima kwaliteit.
HD4Life @ Full-HD
Voor aluminium en koper e.d. heb je in principe een boor met een andere snijhoek nodig, dus alle metalen kan eigenlijk niet.procaliber schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:29:
Kan iemand wat aanraden?
De laatste jaren gebruik ik metaalboren van Rotec maar dat komt met name doordat die worden verkocht door de dichtstbijzijnde serieuze gereedschapswinkel.
Ja met goed bedoel ik dat ie niet na 1x boren stomp zijn.Pixeltje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:53:
[...]
‘Goed’ is anders gedefinieerd denk ik, maar ik koop zo nu en dan zo’n assortidoos bij HBM of andere dozenschuiver waar alle maten 5 keer in zitten. Tegen de tijd dat een boortje het begeeft pak ik een verse. Weet niet wat je er mee wilt doen natuurlijk maar voor mij werkt dat prima, plus ik voel me niet schuldig als ik een boortje oneigenlijk gebruik.
Bedoel je dan zoiets?
https://www.hbm-machines....ige-m35-5-cobalt-borenset
Ziet er wel prima uit! Ook prijstechnischDavidshadow13 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:56:
[...]
https://www.toolmax.nl/ro...-o1-10-abs-900-0020k.html
Ik heb dit setje. Alle maten per 0,5mm en prima kwaliteit.
Ja klopt, maar vaak als ik metaal moet boren weet ik niet precies wat voor een materiaal het is.JukeboxBill schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:59:
[...]
Voor aluminium en koper e.d. heb je in principe een boor met een andere snijhoek nodig, dus alle metalen kan eigenlijk niet.
De laatste jaren gebruik ik metaalboren van Rotec maar dat komt met name doordat die worden verkocht door de dichtstbijzijnde serieuze gereedschapswinkel.
Bedankt voor de tip!
Dat is een fijne striptang. Heb al heel wat 10mm2 er mee gestript zonder problemen.
Let wel op de knip functie. Heb er ook al vaak mee geknipt en nu is er een hapje uit een mes. Snap eigenlijk nog steeds niet hoe dit zou kunnen gebeuren want ik gebruik die alleen voor draad. Helaas geen vervanging voor te vinden, dus wordt een nieuwe tang

Goed om te weten.TheAlBundy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:26:
[...]
Dat is een fijne striptang. Heb al heel wat 10mm2 er mee gestript zonder problemen.
Let wel op de knip functie. Heb er ook al vaak mee geknipt en nu is er een hapje uit een mes. Snap eigenlijk nog steeds niet hoe dit zou kunnen gebeuren want ik gebruik die alleen voor draad. Helaas geen vervanging voor te vinden, dus wordt een nieuwe tang
Over het algemeen knip ik toch altijd met een losse kniptang in plaats van de knipper op de striptang.
Handig als je snel even wat moet knippen, maar ik gebruik hem niet vaak.
Groter dan 6mm2 zal ik niet vaak strippen, maar wel fijn als hij dat kan voor die ene keer.
Als je veel RVS gaat boren, raad ik je aan om een set fatsoenlijke boren te kopen van een gerenomeerd merk (Alpen bijvoorbeeld). Slechte boren zorgen voor veel hitte waardoor het RVS alleen maar harder wordt en dus nog moeilijker om doorheen te komen.procaliber schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:29:
Kan iemand wat aanraden?
Als je af en toe RVS boort en voornamelijk normaal staal, dan raad ik inderdaad ook aan om een grote assortimentdoos te kopen bij HBM.
Of zelf leren slijpen maar daar ben ik helaas met de kleinere maten ook niet goed in
Bijvoorbeeld. Ik heb nu een versie goedkoper liggen en die houden zich tegen verwachting in goed.procaliber schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:16:
[...]
Ja met goed bedoel ik dat ie niet na 1x boren stomp zijn.
Bedoel je dan zoiets?
https://www.hbm-machines....ige-m35-5-cobalt-borenset
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Bouwstof zou ik dan toch niet met een Dyson proberen, dat vindt dat veel te dure apparaat niet zo prettigDr. Strangelove schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:34:
Is dat niet waar die Dyson voor op het aanrecht klaar ligt?

Ik gooi ze altijd weg maar heb al een paar keer naar die ughe parkside bij de lidl grabbelbak ughe borenslijper zitten loeren en vraag me af of die dingen echt werken.DBBMAX schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:06:
[...]
Als je veel RVS gaat boren, raad ik je aan om een set fatsoenlijke boren te kopen van een gerenomeerd merk (Alpen bijvoorbeeld). Slechte boren zorgen voor veel hitte waardoor het RVS alleen maar harder wordt en dus nog moeilijker om doorheen te komen.
Als je af en toe RVS boort en voornamelijk normaal staal, dan raad ik inderdaad ook aan om een grote assortimentdoos te kopen bij HBM.
Of zelf leren slijpen maar daar ben ik helaas met de kleinere maten ook niet goed in
Mn slijp machine heeft zo'n "borengleuf" maar of die ook nog goed afgesteld is.......
Boren slijpen is best lastig om de snijpunt, dat stukje vlak, goed gecentreerd te krijgen zodat hij niet overal heen loopt als je op een vlak stuk wilt boren.
Iemand enig idee of er een vergelijkbaar product in Nederland beschikbaar is?
Voor nu heb ik alleen de plaatprikker gevonden maar het magneet systeem lijkt mij makkelijker
https://www.plaatprikker.com/
Voor nu heb ik alleen de plaatprikker gevonden maar het magneet systeem lijkt mij makkelijker
[ Voor 27% gewijzigd door Bartje91 op 09-07-2024 15:47 ]
Dit heb ik per ongeluk een beetje gedaan en nog altijd spijt van, m'n Dyson is er flink van over de zeik. Het is nu iets beter, maar hij geeft nog altijd regelmatig aan dat de zuigmond geblokkeerd is (wat niet zo is) of komt om de haverklap met de melding om de filter weer te reinigen (wat dan ook niet nodig is). Geen aanrader, het was voor mij dan ook een foutje.Slapabeardon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:03:
[...]
Bouwstof zou ik dan toch niet met een Dyson proberen, dat vindt dat veel te dure apparaat niet zo prettig

Heb je dat voor je werk nodig?Bartje91 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:45:
[YouTube: Magnetic search system for electrical sockets]
Want voor die enkele keer dat je zoiets nodig hebt als DHZ-er vind ik die plaatprikker al een hele luxe.
Sneller gaat het ook niet want twee maten uitzetten gaat sneller dan die plaat optillen, goed zetten, markeringen maken en weer terugleggen. Het zal iets nauwkeuriger zijn, maar bij stopcontacten heb je ook nog wel wat speling.
Magneetsysteem is wel slim bedacht. Dan hoef je die platen niet 2 keer in je handen te hebben.
Als ze bot zijn of niet te kort afbreken (de kleine boortjes dan) zet ik ze op de slijpsteen.Pixeltje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:53:
[...]
‘Goed’ is anders gedefinieerd denk ik, maar ik koop zo nu en dan zo’n assortidoos bij HBM of andere dozenschuiver waar alle maten 5 keer in zitten. Tegen de tijd dat een boortje het begeeft pak ik een verse. Weet niet wat je er mee wilt doen natuurlijk maar voor mij werkt dat prima, plus ik voel me niet schuldig als ik een boortje oneigenlijk gebruik.
Dan kan je er lang meedoen.
Bijna?JukeboxBill schreef op maandag 8 juli 2024 @ 01:02:
@pietje belhamel Ha, ha, je doet je nickname wel eer aan. Oude postings ophalen en je er je eigen draai aan geven.
Af en toe kijk ik zo'n Youtube houtbewerkingsfilmpje voor beginners. Steevast beweert de timmerman/vrouw dat je het ook met de hand/decoupeerzaag/eenvoudige machine kunt doen maar omdat ze nu eenmaal die geweldige dure machine hebben staan, b.v. een vandiktebank dat ze daar het hout even doorheen halen. Is sneller. Zo bizar. Alsof je zegt dat je met een handzaag van de Action - een echte Werckmannschdingschken, dat wel weer dan - net zo goed kunt zagen als, noem eens wat, een Bahco of een Spear & Jackson. Laat maar zien denk ik dan. [Plus bloopers graag.]
Festool heeft de domino een jaar of wat geleden op de markt gebracht. Ik heb er geen, maar voor de professional is het een machtig apparaat. Reageerde op een post van iemand die een interessant boek over houtbewerking had gelezen en nu zijn eerste project wil beginnen. Als er dan staat dat je een lamello/domino nodig hebt, zakt mijn broek af. Hoe deden ze dat dan voor de uitvinding ervan? Of bestaan domme vragen wel?
Een van de mooie dingen van klussen voor mij is dat je resultaatvoetbal speelt. Achteraf ook spijt dat ik geen ingenieur ben geworden. Een brug stort tenslotte in of niet. Er zijn duizenden manieren om dat te bereiken, prachtig gewoon. En dan ontdekt iemand een nieuwe. Ook dat is het goede leven.
Kastjes, kistjes, kubussen maken of hoe je het ook noemt komt veel voor bij mensen die met hout werken. Soms zijn er stoute Youtubers die hun naam voor wat zilverlingen te grabbel gooien om een nieuw apparaat te promoten dat essentieel is, anders lukt het echt niet. Waar ik in uitblink, is algoritmes saboteren. Volgende filmpje wat ik daardoor geserveerd krijg gaat over de 1/4 1/4 1/4 1/4 methode om lades te maken. Nobelprijs voor houtbewerking wat mij betreft.
https://youtu.be/_Z3pMyNPfi0
Wat ik ook doe, ik doe het met devotie en dat blijkt. Pietje Belhamel heeft het algoritme echt goed naar de knoppen geholpen en krijg ik vervolgens een video over een Japanse timmerman die verbindingen maakt die minimaal 500 jaar meegaan zonder lijm, spijkers of schroeven. Dat is ware kunst en een niveau van kennis en kunde dat ik nooit zal bereiken. Maar zo wanhopig om meteen naar de lamello te grijpen ben ik nou ook weer niet. [Persoonlijk ben ik meer een whisk[e]yliefhebber.] Ook ik heb mijn trots. Plus, misschien scheelt het dat ik ruim voor de lamellino geboren ben, ik weet zelfs nog dat ik niet wist wat een geldautomaat was.
Maar ik snap dat ik vervelend ben, zeker na een afwezigheid van een maand. En ik heb nogal last van hooikoorts, ik bedoel eigen mening. Als je dan de verse berichten zo eens doorleest, gaat het jeuken en pats daar ga ik los op mijn toetsenbord. Kijk, als flatbewoner, sla ik de berichten over grasmaaiers ook over. Kwam in een flits in me op dat ik ze niet hoef te lezen. Maar ik zal je een geheimpje verklappen? Weet je hoe je in een keer van alle trollen op Tweakers afkomt? Nee? Hou je vast. Door op 29 februari om zes minuten over zeven 's morgen [666] naakt en achteruit rondom een inslaande bliksemstraal te dansen. Schoenen mogen, maar liever geen stalen neuzen als u begrijpt wat ik bedoel.
[stokje] Alle gekheid op een stokje, het is doodzonde dat iemand die wil beginnen met houtbewerking zo'n raar advies uit een boek krijgt. Duur gereedschap kan handig zijn maar dat is niet de essentie. Plezier in zelf iets bouwen in plaats van kopen in de winkel en iets op maat maken zodat je geen genoegen moet nemen met het ongeveer juiste wat in de handel verkrijgbaar is, is waar het voor mij in dit geval om draait. En dat gun ik iedereen. [/stokje]
Maar ja, iets eerder reageren was wel handig geweest. Helaas lag ik in het ziekenhuis. Geprobeerd achteruit te dansen op 29 mei, misdruk op de kalender. Als je dan getroffen wordt, kom je niet in de Festoolhemel, dat is pure misleiding. Die bestaat niet eens. Je raakt wel je gevoel voor humor kwijt. Altijd beter dan je vingers verliezen denk ik dan. Plus, in 2028 weer een kans. Overigens is mijn andere hobby sarcasme, maar daar zal ik niemand hier mee lastig vallen. Keep on trucking als u begrijpt wat ik bedoel. Dat hoop ik tenminste. Als je zo'n bliksemstraal op je donder krijgt, raakt helaas ook je woordenschat aangetast.
Zelf heb ik 12 volt van Bosch en Milwaukee. Team Rood is over het algemeen nogal luidruchtig als het gaat om wie de beste is. Zijzelf natuurlijk roepen ze. Desondanks kan de M12 cirkelzaag van Milwaukee niet op veel liefde rekenen onder de 'Rednecks'. Matig apparaat. Er schijnt een opvolger aan te komen maar zover ik weet is Bosch de enige serieuze 12V-cirkelzaag op dit moment.Retrospect schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Dat Bosch 12v spul is erg leuk. Helaas wel met beperkingen. Die cirkelzaag heeft bijvoorbeeld een diepte van max 26,5mm. Ik heb nu plankjes van 44mm. Dan zou dat al niet toereikend zijn.
Milwaukee M12 handcirkelzaag
Bij mij wordt de Bosch alleen gebruikt voor licht plaatmateriaal en dat werkt erg prettig.
Mijn broer is onderhoudsmonteur, ik ben meer van de cijfers. Van hem wel eens zo'n setje metaalboren van Rotec gekregen. Van een tot 13mm, oplopend per halve millimeter. Erg goede kwaliteit. Volgens mij ben ik daarmee de derde die Rotec recent aanbeveelt.JukeboxBill schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:59:
[...]
Voor aluminium en koper e.d. heb je in principe een boor met een andere snijhoek nodig, dus alle metalen kan eigenlijk niet.
Als deeltijd klusjesman op school, loop je wel eens achter de feiten aan. Sleutel in slot afgebroken ofzo. Kun je uitboren dus iemand naar de bouwmarkt [ipv serieuze gereedschapswinkel] voor een setje staalboren van Irwin. Het is gelukt maar vraag niet hoe lang het geduurd heeft. Nadat zes mm bot was, verder met vijf. Waar een wil is, is een weg. Uiteindelijk moesten ze met vier mm de puntjes op de i zetten.
Rotec is fijn, krijgt ook mijn stem. Als afsluiter een foto van een 12,5 mm staalboor van Rotec in een Parkside Performance schroeftol. Liever zo dan andersom. Werkt als een tierelier. Wel beginnen met een kleinere maat.
[PS, bij het uitboren van het slot zijn geen kinderen gewond geraakt, die zaten niet in de muurkast opgesloten.]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iTASQ7n4dJW703ZFo939B28y.jpg?f=user_large)
Snijolie moet ik van mijn broer gebruiken.DBBMAX schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:06:
[...]
Slechte boren zorgen voor veel hitte waardoor het RVS alleen maar harder wordt en dus nog moeilijker om doorheen te komen.
[Hij heeft gelijk. Scheelt een stuk.]
Over het algemeen plaatst men in gipswanden gewoon hollewanddozen vanaf de voorzijde, en dan hoef je dus niet de doos op te zoeken.Bartje91 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:45:
[YouTube: Magnetic search system for electrical sockets]
Maar Abb heeft in hun inbouwdozen zoals de md4050 (standaard?) een spoeltje in het deksel zitten, dat je met de dd-12 kan opzoeken. Zelf geen ervaring mee.
https://www.elektrototaal...x-deksel-detector-4135661
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Hmm, twee zaagbladen met een papiertje ertussen monteren in je zaagtafel. Lijkt me geen goed idee?pietje belhamel schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:39:
[...]
Bijna?
.....
Volgende filmpje wat ik daardoor geserveerd krijg gaat over de 1/4 1/4 1/4 1/4 methode om lades te maken. Nobelprijs voor houtbewerking wat mij betreft.
https://youtu.be/_Z3pMyNPfi0
Ik zie daar geen probleem in. De bladen kunnen niet bewegen t.o.v. elkaar en de tanden liggen iets verschoven t.o.v. elkaar.BounceMeister schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:43:
[...]
Hmm, twee zaagbladen met een papiertje ertussen monteren in je zaagtafel. Lijkt me geen goed idee?
Alleen op mijn zaagmachine gaat het niet omdat de as en sluitring precies gemaakt zijn voor een enkel zaagblad.
Dit is volgens mij ook beter dan zo'n slinger ring om een bredere zaagsnede te krijgen.
Hier bestaan ook gewoon dado-bladen voor welke ontworpen zijn om op deze manier te gebruiken.JukeboxBill schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:48:
[...]
Ik zie daar geen probleem in. De bladen kunnen niet bewegen t.o.v. elkaar en de tanden liggen iets verschoven t.o.v. elkaar.
Alleen op mijn zaagmachine gaat het niet omdat de as en sluitring precies gemaakt zijn voor een enkel zaagblad.
Dit is volgens mij ook beter dan zo'n slinger ring om een bredere zaagsnede te krijgen.
Op tafelzagen met een rem zal dit sowieso niet werken, omdat deze pinnen hebben om te voorkomen dat het blad de andere kan op kan draaien. Deze zullen niet precies 1/2 tand verschoven liggen.
In ieder geval vind ik de tafelzaag de laatste machine waar je met geïmproviseerde oplossingen mee aan de slag moet gaan. Daar gebeuren veel ongelukken mee.
In principe zit er geen verschil in zo'n dadoblad en wat die YT-er heeft gemaakt, behalve dat hij een hoop geld op zak houdt.dragonhaertt schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:30:
[...]
Hier bestaan ook gewoon dado-bladen voor welke ontworpen zijn om op deze manier te gebruiken.
Op tafelzagen met een rem zal dit sowieso niet werken, omdat deze pinnen hebben om te voorkomen dat het blad de andere kan op kan draaien. Deze zullen niet precies 1/2 tand verschoven liggen.
In ieder geval vind ik de tafelzaag de laatste machine waar je met geïmproviseerde oplossingen mee aan de slag moet gaan. Daar gebeuren veel ongelukken mee.
Ongelukken hoeven niet te gebeuren als je weet waar je mee bezig bent.
Ik gebruik bij vergelijkbare creatieve oplossingen, zoals in de video, ook van die geveerde freesgeleiders om het hout aan te drukken en terugslag te voorkomen.
En ook absoluut niet van die duwplanken, waarbij je moet vertrouwen op de stroefheid van die plank. Dat vind ik griezelige dingen.
Gewoon een stuk hout om aan te duwen en bij seriewerk maak ik er ook een vorm in die aansluit op het werkstuk.
Een degelijke dado-set is zeker wel anders, als in dat de verschillende bladen aan elkaar verankerd zijn, waardoor ze nooit (t.o.v. elkaar) kunnen draaien. Dat maakt het onmogelijk dat de tanden elkaar raken.JukeboxBill schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:13:
[...]
In principe zit er geen verschil in zo'n dadoblad en wat die YT-er heeft gemaakt, behalve dat hij een hoop geld op zak houdt.
Ongelukken hoeven niet te gebeuren als je weet waar je mee bezig bent.
Ik gebruik bij vergelijkbare creatieve oplossingen, zoals in de video, ook van die geveerde freesgeleiders om het hout aan te drukken en terugslag te voorkomen.
En ook absoluut niet van die duwplanken, waarbij je moet vertrouwen op de stroefheid van die plank. Dat vind ik griezelige dingen.
Gewoon een stuk hout om aan te duwen en bij seriewerk maak ik er ook een vorm in die aansluit op het werkstuk.
Als je met je knutselopstelling één blad hebt die hapt, dan zal hij verschuiven en het andere blad raken. Omdat ze verschuiven is het mogelijk dat het blad in het hout bijt met een gigantische kickback als gevolg.
Wel degelijk gevaarlijk dus.
Er is een reden dat CMT tegenwoordig speciale dado-sets maakt die aan de EU normeringen voldoen.
Hier de zelfde fout gemaakt. Nieuwe filters gekocht (niet eens de originele). Zowel dat stokje als die ronde achterop. Hij doet het weer als nieuw!CarpeVentum schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:10:
[...]
Dit heb ik per ongeluk een beetje gedaan en nog altijd spijt van, m'n Dyson is er flink van over de zeik. Het is nu iets beter, maar hij geeft nog altijd regelmatig aan dat de zuigmond geblokkeerd is (wat niet zo is) of komt om de haverklap met de melding om de filter weer te reinigen (wat dan ook niet nodig is). Geen aanrader, het was voor mij dan ook een foutje.
Ik heb alleen een ronde achterop. Wat is 'het stokje'? Ik weet niet of ik die heb... Ik heb een v12slimjelveen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:46:
[...]
Hier de zelfde fout gemaakt. Nieuwe filters gekocht (niet eens de originele). Zowel dat stokje als die ronde achterop. Hij doet het weer als nieuw!
Ik heb een v8. Bovenop de stofbak zit een pieletje. Als je daaraan trekt komt er een stokvormig filter omhoog. Deze kan je bij mij ook onder de kraan uitspoelen (daarna goed laten drogen voor je hem terug stopt!).CarpeVentum schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Ik heb alleen een ronde achterop. Wat is 'het stokje'? Ik weet niet of ik die heb... Ik heb een v12slim
Edit: foto
:strip_exif()/f/image/2BNsixR3gUHZa3E9eY69x8ft.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door jelveen op 10-07-2024 14:07 ]
Ik zocht op Ecotools en kwaliteit, ik kwam merk CMT tegen.Fraggert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:50:
[...]
ah juist, thanks Boudewijn, ik heb geen merken genoemd, goeie aanvulling.![]()
@mydogisgone
ik was het merk vergeten te noemen, CMT is kwaliteit, ik koop mijn zaagbladen bij hun.
Mijn freesjes koop ik doorgaans van ENT, voornaamste reden is dat ze bij mijn lokale ijzerwarenboer op voorraad zijn. Tegenwoordig koop ik ze online.
Het voordeel van een beetje fatsoenlijke frees is dat het spul echt wel langer meegaat, de standtijd op die goedkopere freesjes is echt bedroevend. Zeker in serieus materiaal is dat spul heel snel bot, dat geeft een slechte afwerking en ook dus weer nabewerking (verbrand materiaal bijv.) waarbij je soms door een kritische maatvoering al niet of nauwelijks materiaal kunt weghalen meer.
ps: gebruik je oorkappen bij frezen!
Grappig om te zien dat de webshop exact hetzelfde is als van toolnation alleen in een ander kleurtje gegoten
CMT online is dan ook gewoon onderdeel van Toolnation.elektriekert schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:26:
[...]
Ik zocht op Ecotools en kwaliteit, ik kwam merk CMT tegen.
Grappig om te zien dat de webshop exact hetzelfde is als van toolnation alleen in een ander kleurtje gegoten
:strip_exif()/f/image/4xL4i7R0jtUrXMti0NNXBJvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door RobNemoo op 10-07-2024 20:39 ]
Ik weet niet of je daadwerkelijk ook CMT wilt kopen (ik kan het merk van harte aanraden). Maar check dan vooral via amazon de verkoper "mobiltechnica" Die rekenen €10 verzendkosten, maar zijn wel heel erg betaalbaar. Dus dat is vooral een reden om wat op te sparen en in 1x meerdere artikelen te kopen.elektriekert schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:26:
[...]
Aja, die laatste regel onderaan de pagina had ikff gemist.RobNemoo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:34:
[...]
CMT online is dan ook gewoon onderdeel van Toolnation.
[Afbeelding]
Die bladen zijn wel ff een flink stuk duurder dan die van Ecotools

Ik zou Amazon vooral overslaan en direct naar https://www.mobiltecnica.com gaan. Prima website en dito service.Raymond schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:55:
Maar check dan vooral via amazon de verkoper "mobiltechnica" Die rekenen €10 verzendkosten, maar zijn wel heel erg betaalbaar.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Dju
Heb mijn Makita accu om zeep geholpen volgens mij. Vergeten de LED lamp die erop zit, uit te schakelen waardoor deze helemaal leeg is gegaan.
Rood/groen lampje + piepje op mijn duo lader dus de PCB zal wel vinden dat de accu niet meer goed is nu
Rood/groen lampje + piepje op mijn duo lader dus de PCB zal wel vinden dat de accu niet meer goed is nu

Mijn boefje is liev!
Ik zou toch verwachten dat zo’n batterij zichzelf beschermd?JB schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:14:
DjuHeb mijn Makita accu om zeep geholpen volgens mij. Vergeten de LED lamp die erop zit, uit te schakelen waardoor deze helemaal leeg is gegaan.
Afhankelijk van hoe oud de accu is zit er wel of geen beveiliging in de accu. De eerdere modellen hebben accubeveiliging in de machine nodig, nieuwere accu’s hebben wel ingebouwde beveiliging voor zover ik weet.Wiely schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:28:
[...]
Ik zou toch verwachten dat zo’n batterij zichzelf beschermd?
Dit is een ouder type 1830b maar weinig gebruikt.Pixeltje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:49:
[...]
Afhankelijk van hoe oud de accu is zit er wel of geen beveiliging in de accu. De eerdere modellen hebben accubeveiliging in de machine nodig, nieuwere accu’s hebben wel ingebouwde beveiliging voor zover ik weet.
Mijn boefje is liev!
Zijn ook stukken beter dan ecotools. Ik heb wat ecotools freesjes voor als het lomp of eenmalig moet. Wil ik iets moois maken, dan komt er bijna altijd cmt. Blijven veel langer scherp en lagertjes lopen mooier bij kopieerfreesjes. Gevolg is mooier werkstukje.elektriekert schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:04:
[...]
Aja, die laatste regel onderaan de pagina had ikff gemist.
Die bladen zijn wel ff een flink stuk duurder dan die van Ecotools
Toolnation, ik blijf er ver vandaan. Hun aangeboden levertijden kloppen structureel niet, en de helpdesk antwoordt niet op klachten daarover. Dan betaal ik liever 5-10% meer bij een bedrijf dat me niet in de mond spuugt.
Even op een gewone voeding hangen om het iets van nul te halen?JB schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:14:
DjuHeb mijn Makita accu om zeep geholpen volgens mij. Vergeten de LED lamp die erop zit, uit te schakelen waardoor deze helemaal leeg is gegaan.
12v acculader of zo?
* copykat heeft een kortsluitvaste voeding dubbele 24V 3A gebouwd als project op MTS en die staat nog steeds in mn huis. Altijd handig.
AMEN!!!!!!dragonhaertt schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:29:
[...]
Een degelijke dado-set is zeker wel anders, als in dat de verschillende bladen aan elkaar verankerd zijn, waardoor ze nooit (t.o.v. elkaar) kunnen draaien. Dat maakt het onmogelijk dat de tanden elkaar raken.
Als je met je knutselopstelling één blad hebt die hapt, dan zal hij verschuiven en het andere blad raken. Omdat ze verschuiven is het mogelijk dat het blad in het hout bijt met een gigantische kickback als gevolg.
Wel degelijk gevaarlijk dus.
Er is een reden dat CMT tegenwoordig speciale dado-sets maakt die aan de EU normeringen voldoen.
die dado-set heb ik een tijdje terug nog gelinkt hier in dit topic
je hebt het al gehoord.....Toolnation inderdaad.elektriekert schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:26:
[...]
Maar wat betreft CMT......dat is echt erg goed. Ik heb een zaagblad van hun in mijn DeWalt zaagtafel zitten, erg tevreden over.....supernette zaagsnede en veel stiller.
@Raymond @8088 ik heb mijn CMT bij mobiltechna op de website zelf gekocht, weekje wachten en hij was er, rechtsttreeks uit Italie
+1 voor investeren in goed snijdend gereedschapBoudewijn schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 01:11:
[...]
Zijn ook stukken beter dan ecotools. Ik heb wat ecotools freesjes voor als het lomp of eenmalig moet. Wil ik iets moois maken, dan komt er bijna altijd cmt. Blijven veel langer scherp en lagertjes lopen mooier bij kopieerfreesjes. Gevolg is mooier werkstukje.
Toolnation, ik blijf er ver vandaan. Hun aangeboden levertijden kloppen structureel niet, en de helpdesk antwoordt niet op klachten daarover. Dan betaal ik liever 5-10% meer bij een bedrijf dat me niet in de mond spuugt.
vwb Toolnation...inderdaad wisselend.......laatste schuurmachine moest ik idd 6 weken op wachten maar niemand had dat ding op voorraad na een rondje bellen. Kreeg gwoon van Toolnation na een vraag het aanbod om te annuleren.
maar goed.....YMMV zoals altijd in internetshop-land. TN heeft in elk geval hier niet de beste naam inderdaad.
Ook hier Rotec-fanprocaliber schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:29:
Kan iemand wat aanraden?
het kan duurder....het kan wat goedkoper......maar Rotec vind ik prima prijs/kwaliteit.
Vaak worden hier ook Alpen, Heller en FAMAG boren aangeraden.
edit: koop even een flaconnetje snij/boorolie inderdaad, kleine moeite en behoud van je snijvlakken.
[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 12-07-2024 09:16 ]
Ik heb 'm op een andere 1850b accu gehad (+ op + en - op -) na 1e doormeting (17,5V). Na 2x 5 minuten had ik de indicator van de 1830b zelfs van 1 naar 2 streepjes van de 4, maar de lader pakt 'm gewoon niet. Ik verdenk dat PCB gewoon. Die vind de accu niet meer goed... Dat bordje resetten lukt niet, zeker?copykat schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:46:
[...]
Even op een gewone voeding hangen om het iets van nul te halen?
12v acculader of zo?
* copykat heeft een kortsluitvaste voeding dubbele 24V 3A gebouwd als project op MTS en die staat nog steeds in mn huis. Altijd handig.
Mijn boefje is liev!
3 jaar geleden heb ik er een kruislijn laser aangeschaft, was vlot binnen.Boudewijn schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 01:11:
[...]
Zijn ook stukken beter dan ecotools. Ik heb wat ecotools freesjes voor als het lomp of eenmalig moet. Wil ik iets moois maken, dan komt er bijna altijd cmt. Blijven veel langer scherp en lagertjes lopen mooier bij kopieerfreesjes. Gevolg is mooier werkstukje.
Paar dagen terug een Invalzaag aangeschaft, ze prediken dat ze zo duurzaam mogelijk proberen te leveren.
Dat valt tegen, gisteren via de DPD een deel gehad, vandaag komt DHL nog een keer langs én DPD

Als je graag wil knutselen en wat geld wil besparen: ik heb op YT wel filmpjes voorbij zien komen hoe je zelf de accucellen van een gereedschapsaccu kan vervangen, ook van de Makita.JB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Ik heb 'm op een andere 1850b accu gehad (+ op + en - op -) na 1e doormeting (17,5V). Na 2x 5 minuten had ik de indicator van de 1830b zelfs van 1 naar 2 streepjes van de 4, maar de lader pakt 'm gewoon niet. Ik verdenk dat PCB gewoon. Die vind de accu niet meer goed... Dat bordje resetten lukt niet, zeker?
Zelf nooit geprobeerd, ook die filmpjes niet bekeken, maar misschien kan je er wat mee.
Ja gezien, maar het is nog steeds niet heel goedkoop volgens mij? Plus hoe veilig is dat allemaal? Gare bordjes uit China vs een PCB van Makita.JukeboxBill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:34:
[...]
Als je graag wil knutselen en wat geld wil besparen: ik heb op YT wel filmpjes voorbij zien komen hoe je zelf de accucellen van een gereedschapsaccu kan vervangen, ook van de Makita.
Zelf nooit geprobeerd, ook die filmpjes niet bekeken, maar misschien kan je er wat mee.
Mijn boefje is liev!
Ik ben op zoek naar gereedschap om het onderhoud aan mijn fietsen zo goed als helemaal zelf te kunnen doen (al vind ik het opspaken van een wiel wel next level.....).
Nu heb ik al een zeer complete set gereedschap omdat ik het onderhoud aan mijn auto's zelf doe. Dus de reguliere dopsleutelsets incl. imbus etc. heb ik.
Wat mis ik dan nog fiets specifiek? En wat zijn goede merken om dit van aan te schaffen (ik heb zelf voornamelijk Gedore (evt. red) Knipex dus wel een voorkeur voor kwaliteitsgereedschap etc) ?
Nu heb ik al een zeer complete set gereedschap omdat ik het onderhoud aan mijn auto's zelf doe. Dus de reguliere dopsleutelsets incl. imbus etc. heb ik.
Wat mis ik dan nog fiets specifiek? En wat zijn goede merken om dit van aan te schaffen (ik heb zelf voornamelijk Gedore (evt. red) Knipex dus wel een voorkeur voor kwaliteitsgereedschap etc) ?
[ Voor 10% gewijzigd door EdwinC op 12-07-2024 10:59 ]
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Die laadcircuits in toolaccu's staan er idd voor gekend om dienst te weigeren eens ze beslist hebben dat de accu niet meer goed is. Krijg je helaas niet meer goed. Wordt vervangen, vrees ik.JB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:07:
Ik verdenk dat PCB gewoon. Die vind de accu niet meer goed... Dat bordje resetten lukt niet, zeker?
Het bizarre is dat diezelfde PCB zou moeten beschermen tegen (te) diep ontladen.
[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 12-07-2024 11:03 ]
Bordje zal nog wel goed zijn, accu's kan je wat selectief zijn en niet zo maar het allergoedkoopste van Ali pakken.JB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:43:
[...]
Ja gezien, maar het is nog steeds niet heel goedkoop volgens mij? Plus hoe veilig is dat allemaal? Gare bordjes uit China vs een PCB van Makita.
Eerlijk gezegd zou ik er zelf nooit aan beginnen, geen zin, geen tijd, en zat accu's mede dank zij de cadeau acties van Makita in het verleden.
Maar je was er zo mee bezig i.p.v. gewoon je leergeld accepteren.
I.i.g. weerhoud het mij weer even om een lamp op accu te kopen. Want een lamp niet uitdoen of glad vergeten overkomt mij ook wel eens, alleen is dat dan een looplamp met snoer of een elcheapo zaklamp op batterijen.
Ligt er ook aan wat voor een fiets je hebt?EdwinC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:58:
Ik ben op zoek naar gereedschap om het onderhoud aan mijn fietsen zo goed als helemaal zelf te kunnen doen (al vind ik het opspaken van een wiel wel next level.....).
Maar een kettingpons, kettingzweep, cassette afnemer, chain checker.
Ja jammer. Die is gewoon te ver ontladen, geloof niet dat ie echt gaar is. Werd amper gebruikt, puur voor het LED lampje van Makita op de werkbank. Ik snap dat voorzichtigheid geboden is, maar zo gaan er veel accu's onnodig weg lijkt me?Slonzo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:02:
[...]
Die laadcircuits in toolaccu's staan er idd voor gekend om dienst te weigeren eens ze beslist hebben dat de accu niet meer goed is. Krijg je helaas niet meer goed. Wordt vervangen, vrees ik.
Het bizarre is dat diezelfde PCB zou moeten beschermen tegen (te) diep ontladen.
edit:
Net nog 2x 5 min aan andere accu gehangen. Die laadt gewoon op. Nu 3 streepjes van de 4
Net nog 2x 5 min aan andere accu gehangen. Die laadt gewoon op. Nu 3 streepjes van de 4
[ Voor 7% gewijzigd door JB op 12-07-2024 11:31 ]
Mijn boefje is liev!
Het meeste sleutelwerk aan een fiets kan ook met wat je nu al hebt, lijkt mij.EdwinC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:58:
Maar vaak heb je wel een dunne steeksleutel nodig voor achter het crankstel, mocht je dat ooit uit elkaar willen halen.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).