48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
@EdwinC Dat heet een pedaalsleutel. Eigenlijk een extra smalle en extra lange steek 15.JukeboxBill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:15:
Maar vaak heb je wel een dunne steeksleutel nodig voor achter het crankstel, mocht je dat ooit uit elkaar willen halen.
Passend haakwerk (trapassleutel) kan ook van pas komen, net als een momentsleutel. Bedenk daarbij wel dat de goedkopere in het onderste deel van het meetbereik onnauwkeurig zijn. Kijk vooraf dan ook welke bouten je wilt aandraaien en hoe je erbij moe komen. Niet alles is met een dop te doen, en dan heeft een momentsleutel met insteekgereedschappen (9x12 0f 14x18) zijn voordelen. Maar dat komt letterlijk met een prijs.
Ik heb mijn 28x1½ opoefietsen altijd ondersteboven in de gang gezet als ik eraan ging werken, maar als je een plek hebt waar je de fiets aan het plafond kunt hangen, is een passende hijsinrichting echt wel een overweging waard.
KPN is een drieletterwoord
:strip_exif()/f/image/deuxqQYmJNFV1smNNZUKbnwz.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam deze blower van Makita tegen. Zelf heb ik 18V van Milwaukee. Over een paar jaar heeft Milwaukee er vast ook een maar daar wil ik niet op wachten.
Makita blower link
Heeft iemand ervaring met / suggesties voor adaptors waarmee je een Milwaukee accu onder een Makita kunt hangen, b.v. zoiets?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8SuDq2kJh2fx9gNzkoEiKvwK.jpg?f=user_large)
Makita Milwaukee accu adaptor link
Het zelfs spaken van een wiel is juist een van de leukere dingenEdwinC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:58:
Ik ben op zoek naar gereedschap om het onderhoud aan mijn fietsen zo goed als helemaal zelf te kunnen doen (al vind ik het opspaken van een wiel wel next level.....).
Nu heb ik al een zeer complete set gereedschap omdat ik het onderhoud aan mijn auto's zelf doe. Dus de reguliere dopsleutelsets incl. imbus etc. heb ik.
Wat mis ik dan nog fiets specifiek? En wat zijn goede merken om dit van aan te schaffen (ik heb zelf voornamelijk Gedore (evt. red) Knipex dus wel een voorkeur voor kwaliteitsgereedschap etc) ?
Maar ParkTool lijkt me ongeveer het Knipex equivalent van fietsgereedschap.
Een goede knipex kabelschaar en ader-krimptang zijn trouwens ook fijn als je met rem/versnellingskabels bezig gaat
Die heeft Ali ook in de Milwaukee vormpietje belhamel schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:25:
[Afbeelding]
Kwam deze blower van Makita tegen. Zelf heb ik 18V van Milwaukee. Over een paar jaar heeft Milwaukee er vast ook een maar daar wil ik niet op wachten.
Makita blower link
Heeft iemand ervaring met / suggesties voor adaptors waarmee je een Milwaukee accu onder een Makita kunt hangen, b.v. zoiets?
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Ergens kan ik me herinneren dat je de accu kon resetten met 3x in en er uit klikken. Of iets met knopjes indrukken voor x seconden op de lader.JB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:43:
[...]
Ja gezien, maar het is nog steeds niet heel goedkoop volgens mij? Plus hoe veilig is dat allemaal? Gare bordjes uit China vs een PCB van Makita.
Edit oh nee, binnen 5 sec er uit in is voor t muziekje instellen.
Wat je kan doen is de accu zoveel mogelijk opladen met je accu op accu methode en dan weer in je machine ontladen als dat werkt zodat de electronica "ziet dat de accu ontlaad."
Je ledlamp heeft te weinig vermogen afname om dat te detecteren denk ik.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dat gevoel heb ik wel, net als in de printers. Cartridge leeg = doet niet meer want chip vind dat ie leeg is.Raymond schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:42:
Hebben die makita pcb's niet zo'n beveiliging dat als ze eenmaal stroomloos zijn geweest, ze daarna nooit meer aangaan?
Mijn boefje is liev!
Ja klopt, das voor melodietjecopykat schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:40:
[...]
Ergens kan ik me herinneren dat je de accu kon resetten met 3x in en er uit klikken. Of iets met knopjes indrukken voor x seconden op de lader.
Edit oh nee, binnen 5 sec er uit in is voor t muziekje instellen.
Wat je kan doen is de accu zoveel mogelijk opladen met je accu op accu methode en dan weer in je machine ontladen als dat werkt zodat de electronica "ziet dat de accu ontlaad."
Je ledlamp heeft te weinig vermogen afname om dat te detecteren denk ik.
Heb 'm wel even op mijn boormachine gehad enz, maar zoals hierboven al genoemd wordt, zal die chip wel vinden dat ie leeg/defect is, ook al zit ie alweer boven de 19V inmiddels. Heb de cellen nog niet gemeten, maar ik vermoed dat die chip gewoon op slot staat ter beveiliging. Balanceren wil ik nog wel proberen, maar met PCB bordjes aan de slag, ga ik niet.
Mijn boefje is liev!
Ook die hebben een crum reset als t goed is.JB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:45:
[...]
Dat gevoel heb ik wel, net als in de printers. Cartridge leeg = doet niet meer want chip vind dat ie leeg is.
Indien nieuw en er in betekend een diode door branden zodat de machine weet dat er een nieuwe in ging en dan gaat gewoon een teller lopen en als er niks meer uit komt is het ah leeg.
En dan verwacht hij een nieuwe crum om door te branden.
De accu electronica meet in principe 2 dingen.
1 cell spanning, dan weet hij of er disbalance is en zal dat proberen te levelen in niet gelukt => accu defect.
2 ontlading zodat hij aan kan geven hoeveel Ah er nog in zit.
Bij volledige ontlading is je cellspanning balans weg dus => accu kapot.
Door met een domme lader te laden kan je die celsspanning balans misschien weer verkrijgen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Jep, maar jij denkt dus dat het PCB bordje niet op slot staat en blijft? Zodra de cellen etc weer "goed" zijn, zou de lader 'm weer moeten vreten? Ik kan er niks over vinden. Wel dat sommigen die accu 10-20x er snel in rammen en dat het dan reset zou worden, maar dat klinkt eerder als kortsluiten oidcopykat schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:53:
[...]
Ook die hebben een crum reset als t goed is.
Indien nieuw en er in betekend een diode door branden zodat de machine weet dat er een nieuwe in ging en dan gaat gewoon een teller lopen en als er niks meer uit komt is het ah leeg.
En dan verwacht hij een nieuwe crum om door te branden.
De accu electronica meet in principe 2 dingen.
1 cell spanning, dan weet hij of er disbalance is en zal dat proberen te levelen in niet gelukt => accu defect.
2 ontlading zodat hij aan kan geven hoeveel Ah er nog in zit.
Bij volledige ontlading is je cellspanning balans weg dus => accu kapot.
Door met een domme lader te laden kan je die celsspanning balans misschien weer verkrijgen.

Mijn boefje is liev!
Fraggert schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:21:
@Raymond @8088 ik heb mijn CMT bij mobiltechna op de website zelf gekocht, weekje wachten en hij was er, rechtsttreeks uit Italie
Niet dat het een wedstrijd is, maar mijn bestellingen hebben er nooit langer dan drie werkdagen over gedaan.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
JB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Jep, maar jij denkt dus dat het PCB bordje niet op slot staat en blijft? Zodra de cellen etc weer "goed" zijn, zou de lader 'm weer moeten vreten? Ik kan er niks over vinden. Wel dat sommigen die accu 10-20x er snel in rammen en dat het dan reset zou worden, maar dat klinkt eerder als kortsluiten oid
Zal voor makita ook wel gelden
[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 12-07-2024 15:07 ]
Dat had ik al geprobeerd. Hiermee krijg ik de accu zelfs opgeladen. Heb nu een Multi Charger aangesloten op de accu. Rustig 18,5V met 2.0A pogen. Wellicht nog een balance port fixen, maar eens kijken wat ie hiermee doet.
Mijn boefje is liev!
Moet voor een tuinhuis planken op maat zagen, zowel aan de korte zijde, maar ook over de lange zijde, in dit laatste geval betreft het dan 3m.
Om dit netjes te doen ben ik op zoek naar de juiste spulleboel, zal niet eenmalig alleen voor dit tuinhuis gebruikt worden, maar gaat ook weer niet heel veel ingezet worden. Daarnaast heb ik al een flink aantal Parkside performance machines die goed bevallen en daarbij ook 4 accu's. Daarom dan ook mijn keuze voor Parkside Performance hieronder.
Wat denk ik nodig te hebben?
- werktafel
- geleiderails
- cirkelzaag
En dan de vragen.
Kan ik hiervoor beter een cirkelzaag of een inval zaag gebruiken en indien allebei mogelijk wat zijn de voor- en nadelen bij beiden?
Opties:
https://www.lidl.nl/p/par...-zonder-accu-s/p100374348
https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100368923
Welke werktafel?
Kan ik 1 van beide bovenstaande machines monteren op 1 van beide onderstaande tafels?
https://www.lidl.nl/p/par...l-machineframe/p100364775
https://www.lidl.nl/p/par...edschap-150-kg/p100360079
Voordeel wat ik bij deze tafels zie zijn de rollen waarmee ik de planken makkelijk langs het zaagblad zou kunnen laten glijden, maar dan moeten de machines er natuurlijk op de juiste manier op te monteren zijn
Of werkt kan bovenstaand niet en kan ik beter een simpele werktafel pakken zoals deze en dan met een geleiderail werken?
Of zit ik sowieso op het verkeerde spoor en moet ik ergens anders naar kijken?
Qua budget hoop ik met max 200-250 euro klaar te zijn.
Zaagbladen ga ik natuurlijk ook nodig hebben maar daar heb ik me verder nog niet in verdiept.
Die twee werktafels werken beide niet. Beste manier is de te zagen planken op een plaat (bv multiplex of een stevige isolatieplaat) leggen, de invalzaag 1-2 mm dieper instellen dan de plank en dan lekker zagen. Die plaat moet je dan na 250 keer zagen vervangen. Je kan die plaat natuurlijk wel op een workmate of eettafel neerleggen zodat je kan zagen zonder je rug te verpesten.
[ Voor 5% gewijzigd door iscara op 12-07-2024 17:49 ]
Als ik het mij goed herinner komt dat 'op slot staan' voorbij in dit filmpje.JB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Jep, maar jij denkt dus dat het PCB bordje niet op slot staat en blijft? Zodra de cellen etc weer "goed" zijn, zou de lader 'm weer moeten vreten? Ik kan er niks over vinden. Wel dat sommigen die accu 10-20x er snel in rammen en dat het dan reset zou worden, maar dat klinkt eerder als kortsluiten oid
YouTube: What's inside Makita 40v Batteries? Makita XGT Battery Cells Revealed.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik wist dat er iets met 3 was.thijsco19 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:02:
[...]
Als ik het mij goed herinner komt dat 'op slot staan' voorbij in dit filmpje.
YouTube: What's inside Makita 40v Batteries? Makita XGT Battery Cells Revealed.
Maar dus niet reset maar 3x snel er op locked/bricked de accu.

En ergens betekend dit dus dat bij zijn voorbeeld ,een niet zwaar belaste accu pakket die vermoedelijk overdraint is, eigenlijk de electronica "beslist" doet niet stuk. Terwijl de cels niet stuk zijn
Dit specifieke probleem zou met een reset flatbattery charge button moeten kunnen opgelost.
Net als vroeger zo'n recycle button die je batterij oplade en weer ontlade om vervolgens langzaam doorgeladen word tot de top. Om de memory een beetje er uit te halen.
Dus knopje drukken en de lader gaat langzaam pulsen om de cels boven water te krijgen en daarna heel langzaam door laden tot de top zonder de batterijen heet te laten worden. En dan weer een ontlaad actie tot 1bar om wéér op te laden tot 4bar vol.
Wat betreft ledlamp....
Die ik gekocht had had een ingebouwde onderspanningsbeveiliging ter bescherming van je batterijen. Het ledlicht stopt automatisch met werken als de batterijspanning onder 15 V is.
Of ik het lef heb dit te testen?

[ Voor 52% gewijzigd door copykat op 12-07-2024 19:32 ]
Als ik t goed begrijp wil je twee handelingen kunnen doen.
Afkortzaag handeling.
Dan zou een cirkelzaag en speedsquare met lijmklem en een willekeurige tafel al werken.
Maar een afkortzaag is veelzijdiger en nauwkeuriger.
En in de lengte zagen van een plank.
Eigenlijk een zaagtafel actie, cirkel zaag staat stil en je duwt de plank er langs.
Dit ding zou dan je wensen inwilligen
https://www.hbm-machines....1Z9wltEAQYBiABEgI-wPD_BwE
De zaagtafels die je linkt zijn puur voor afkortzagen.
Als je gaat voor een geleide lineaal ,dus een alluminium rails, de zogenaamde trackzaag, dan heb je een oude eettafel of oude vlakke binnendeur op pootjes nodig.
Een plaat geperste kartonvezels als snij plank er op en je planken daarop bewerken.
Maar planken in de lengte zagen met een trackzaag is best eh lastig. Je moet vermoedelijk oppervlakte vergroten om een stabiele ligging van je track, lineaal te verkrijgen.
De bovenstaande combi afkort/cirkelzaagtafel heeft uiteraard ook beperkingen.
Zaag breedte in afkort stand, er is geen glijstang om ergens langs te trekken.
In cirkelzaag stand moet je wat stands met rollers hebben bijplaten zagen.
Misschien is een decoupeerzaag en/of een goede (electrische) schaaf voor je lengte bewerkingen ook een optie?
Hij is binnengekomen! Wonder boven wonder past hij op zowel afkortzaag als de stofzuiger die ik heb. Erg blij mee ondanks verzendkosten hoger waren dan het stuk plastic zelf. En 'direct leverbaar' is een bij Toolnation schijnbaar een relatief begrip want het was niet op voorraad en moest bij de fabrikant wegkomen. Uiteindelijk viel de wachttijd met een week nog best mee gelukkig.Turiya schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:41:
[...]
Er zijn accessoires om een stofzuiger aan te sluiten. Deze is naar mij onderweg https://www.toolnation.nl...-c10fshc-en-c3610dra.html
Tip voor andere mensen, ik werd helemaal gek van de kleine afwijking en heb vele stukjes hout gezaagd om tot 90 graden te komen. Steeds het doel voorbij schieten.
Uiteindelijk een TOOLCRAFT TO-4988565 Digitale hoekmeter 360° besteld.
De achterwand ten opzichte van het zaagblad was nog een uitdaging omdat de meter niet plat werkt. Uiteindelijk de afkortzaag maar even tijdelijk tegen de muur geschroefd om ook die meting goed te kunnen doen en realtime af te kunnen stellen. Nu eindelijk een goede snede op 90 graden kunnen maken. Wellicht zit die er nog 0,1 vanaf maar voor mijn gebruik en gezien de prijs van het ding meer dan goed genoeg.
[ Voor 8% gewijzigd door Retrospect op 13-07-2024 13:32 ]
tsja exact mijn ervaring met die tent. Ze liegen daar gewoon over, door geen voorraad te hebben zijn ze 5-10% goedkoperRetrospect schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:31:
[...]
Hij is binnengekomen! Wonder boven wonder past hij op zowel afkortzaag als de stofzuiger die ik heb. Erg blij mee ondanks verzendkosten hoger waren dan het stuk plastic zelf. En 'direct leverbaar' is een bij Toolnation schijnbaar een relatief begrip want het was niet op voorraad en moest bij de fabrikant wegkomen. Uiteindelijk viel de wachttijd met een week nog best mee gelukkig.
Dat gezegd hebbende: een set ATE-remschoenen die ik zekerheidshalve op voorraad wilde hebben, heeft er bij autodoc ooit vier weken over gedaan. Blij dat ik niets op een brug of krik had staan.
[ Voor 61% gewijzigd door trabant op 13-07-2024 14:07 ]
Dat van die 3x zag ik ook inderdaad, maar ik had in een ander filmpje eerder al gezien dat iemand "een reset" uitvoerde door 'm meermaals kort in de lader te doen...copykat schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:13:
[...]
Ik wist dat er iets met 3 was.
Maar dus niet reset maar 3x snel er op locked/bricked de accu.
En ergens betekend dit dus dat bij zijn voorbeeld ,een niet zwaar belaste accu pakket die vermoedelijk overdraint is, eigenlijk de electronica "beslist" doet niet stuk. Terwijl de cels niet stuk zijn
Dit specifieke probleem zou met een reset flatbattery charge button moeten kunnen opgelost.
Net als vroeger zo'n recycle button die je batterij oplade en weer ontlade om vervolgens langzaam doorgeladen word tot de top. Om de memory een beetje er uit te halen.
Dus knopje drukken en de lader gaat langzaam pulsen om de cels boven water te krijgen en daarna heel langzaam door laden tot de top zonder de batterijen heet te laten worden. En dan weer een ontlaad actie tot 1bar om wéér op te laden tot 4bar vol.
Wat betreft ledlamp....
Die ik gekocht had had een ingebouwde onderspanningsbeveiliging ter bescherming van je batterijen. Het ledlicht stopt automatisch met werken als de batterijspanning onder 15 V is.
Of ik het lef heb dit te testen?
Ik krijg de accu keurig vol met de LiPo charger. Na een keer op een DCL182 leeg te hebben laten gaan, pakte de lader 'm alsnog niet. Dus weer opgeladen met de LiPo charger 18,5V 5S.
De LED lamp van mij heeft dat 3e pinnetje niet... Dus dat icm een oud model accu is dodelijk

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1FI0HEKrXg4nZyDVHuH5ZzDN.jpg?f=user_large)
Mijn boefje is liev!
Heb je ledjes oid op de accu? Geven die ook "vol" aan?
Je led lamp trekt vermoedelijk te weinig vermogen om iets te triggeren.
Schroeftol doet niks?
Dan vrees ik dat je of de electronica moet vervangen of de accu als dood moet beschouwen.
Of als dedicated accu voor de led lamp en het opladen moet doen met die LiPo charger.
Ja krijg m vol en ledjes geven ook vol aan.copykat schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:11:
Dus je krijgt hem wel vol?
Heb je ledjes oid op de accu? Geven die ook "vol" aan?
Je led lamp trekt vermoedelijk te weinig vermogen om iets te triggeren.
Schroeftol doet niks?
Dan vrees ik dat je of de electronica moet vervangen of de accu als dood moet beschouwen.
Of als dedicated accu voor de led lamp en het opladen moet doen met die LiPo charger.
Ik doelde op het feit dat die lamp geen mechanisme heeft om zoals de machines iets te controleren waardoor de accu compleet leeg is gegaan (denk ik)?
De accu werkt gewoon op alle machines. Geen centje pijn.
Mijn boefje is liev!
Ah ok.JB schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:59:
[...]
Ja krijg m vol en ledjes geven ook vol aan.
Ik doelde op het feit dat die lamp geen mechanisme heeft om zoals de machines iets te controleren waardoor de accu compleet leeg is gegaan (denk ik)?
De accu werkt gewoon op alle machines. Geen centje pijn.
Dus je machines hebben allemaal geen detectie dat je accu als "stuk" gezien word (dus het werkt terwijl blijkbaar de accu electronica vind dat ie stuk is.) en je lader is nogsteeds van mening dat de accu defect is en niet geladen kan/mag worden? Dus die leest die electronica wel uit.
Intrieging.
Wat zegt Makita support hiervan?
Nog geen contact mee gezocht. Zouden de accu’s normaliter niet meer werken op de machines (die wel dat detectie pinnetje hebben)?copykat schreef op zondag 14 juli 2024 @ 00:10:
[...]
Ah ok.
Dus je machines hebben allemaal geen detectie dat je accu als "stuk" gezien word (dus het werkt terwijl blijkbaar de accu electronica vind dat ie stuk is.) en je lader is nogsteeds van mening dat de accu defect is en niet geladen kan/mag worden? Dus die leest die electronica wel uit.
Intrieging.
Wat zegt Makita support hiervan?
[edit]Verwacht ook niks van Makita heel eerlijk. Degene die de inhoudelijke kennis hebben, ga je niet aan de lijn krijgen. Accu begint met “16” dus die is van 2016 volgens mij. Toen waren er nog geen 5 Ah meen ik…
[ Voor 15% gewijzigd door JB op 14-07-2024 10:57 ]
Mijn boefje is liev!
Testen bij iemand die zo'n makita heeft met nieuwere contactpunten?JB schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Nog geen contact mee gezocht. Zouden de accu’s normaliter niet meer werken op de machines (die wel dat detectie pinnetje hebben)?
[edit]Verwacht ook niks van Makita heel eerlijk. Degene die de inhoudelijke kennis hebben, ga je niet aan de lijn krijgen. Accu begint met “16” dus die is van 2016 volgens mij. Toen waren er nog geen 5 Ah meen ik…
Een email of een belletje met goede argumentatie voor informatie waarom je accu zich gedraagt als hij zich gedraagt wil soms nog wel eens iets opleveren. Misschien geen nieuwe accu maar misschien wel een tip hoe je het kan voorkomen of zelfs een reparatie verzoek tegen gereduceerde kosten.
Ik had een oude op markplaats gekochte esspresso inbouw apparaat van bosch gekocht. En die deed t met testen maar maanden later toen onze keuken vernieuwd was hadden we problemen met drabberige zeiknatte koffieresten. Koekjes kon je het niet noemen meer koffie prut.
Na de gangbare oplossingen geprobeerd te hebben contact gezocht met Bosch support. Toen bleek dat het serienummer iets ouder was dan dat we bij aanschaf te horen kregen.
Uitgelegd hoe en wat en toen kreeg ik 50% korting op de benodigde onderdelen die vermoedelijk het probleem zou oplossen en als het niet de oplossing was kon ik weer contact op nemen om te zien of we geholpen konden worden.
Mn apparaat werkt weer als beoogd.
(ons vorige apparaat en onze keuken apparaten zijn ook geregistreerde Bosch apparaten dus ik denk dat dat ook uitmaakt in de service grijze gebieden.)
En ik heb meer van dit soort communicatie gehad met de serviceafdelingen van producten die niet werkten als verwacht. En vaak een tegemoedkoming of oplossing gekregen.
Wat ik bedoel is : nooit voorspellen hoe een bedrijf reageert. Gewoon een open verzoek doen ,zonder verwijt, voor assistentie in het samen oplossen van het/je probleem.
Praktisch alles wat ik heb is van Bosch blauw. Gezien de klusjes gaat de voorkeur uit naar een accu machine. 12V is dan lekker compact. Dan kom ik uit op de GOP 12V-28 ( https://www.bosch-profess...cts/gop-12v-28-06018B5001 ). Ding zit al praktisch in mijn winkelmandje, ja een aantal reviews geven aan dat ie wat luidruchtig is en ja, je doet geen uren op met een accu. Maar goed, daar koop ik hem ook niet voor. Geen snap-in (wel starlock) is jammer, maar ook niet direct een dealbreker.
Waar wel een klein beetje mijn twijfel zit is de leeftijd van dit model… De eerste reviews zijn van 2017. Nu kun je altijd blijven wachten op een nieuwer model natuurlijk. Maar 7 jaar… Met mijn geluk bestel ik hem nu op Amazon en komt Bosch volgende week met een nieuwe model uit. Iemand mogelijk een idee of er een opvolger op de planning staat binnen korte termijn?
Heb je al bosch blauw 18v accu’s? Ik heb de fein AMM 500 18v die is officieel compatible met de bosch 18v accu’s. Erg fijn ding, verschil met het lidl-ding dat ik er ervoor had is echt énorm. Zowel qua trillingen/geluid/werksnelheid.new_guy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:05:
Goed, ik ben in de markt voor een multi tool. Vooral om het leven makkelijker te maken, niet direct een klus waar ik hem nu nu voor nodig heb. Denk aan schuren in de hoekjes van de trap, net te strak laminaat langs de muur weg zagen, hout rot uit een kozijn weg halen.
Praktisch alles wat ik heb is van Bosch blauw. Gezien de klusjes gaat de voorkeur uit naar een accu machine. 12V is dan lekker compact. Dan kom ik uit op de GOP 12V-28 ( https://www.bosch-profess...cts/gop-12v-28-06018B5001 ). Ding zit al praktisch in mijn winkelmandje, ja een aantal reviews geven aan dat ie wat luidruchtig is en ja, je doet geen uren op met een accu. Maar goed, daar koop ik hem ook niet voor. Geen snap-in (wel starlock) is jammer, maar ook niet direct een dealbreker.
Waar wel een klein beetje mijn twijfel zit is de leeftijd van dit model… De eerste reviews zijn van 2017. Nu kun je altijd blijven wachten op een nieuwer model natuurlijk. Maar 7 jaar… Met mijn geluk bestel ik hem nu op Amazon en komt Bosch volgende week met een nieuwe model uit. Iemand mogelijk een idee of er een opvolger op de planning staat binnen korte termijn?
Kost momenteel geen drol (€155 ex accu’s) op amazon https://www.amazon.nl/Mul...2J/ref=asc_df_B0BG5TJ12J/
Als ik dan heel eerlijk moet zijn heeft hij wat mii betreft wel 1 minpuntje: er zit geen lampje op de voorkant. Dat heeft de bosch GOP 18v-28 dan weer wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 14-07-2024 12:18 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Vorige maand ook deze besteld. Min of meer zelfde situatie. Ook al meer Bosch. En ja, ouder ding. Maar dezelfde reden deed mij 2 jaar geleden al twijfelen. Je weet t niet. T ontbreken van SnapOn is jammer maar ik wissel weinig van blad. Dus ach. Met de inbisnisnt ook maar 10sec werk..new_guy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:05:
Goed, ik ben in de markt voor een multi tool. Vooral om het leven makkelijker te maken, niet direct een klus waar ik hem nu nu voor nodig heb. Denk aan schuren in de hoekjes van de trap, net te strak laminaat langs de muur weg zagen, hout rot uit een kozijn weg halen.
Bevalt goed. Al regelmatig gepakt voor allerhande klussen en zeer tevreden over. Maakt naar mijn smaak wel veel herrie. Maar ik ben wel lastig/zeikerig over geluid in t algemeen..
Met de geklaarde klussen.. blij dat ie er is! En langer wachten/andere ecosysteem.. meh. Dit is meer dan prima!
alle trilzagen gaan vrij hard door accu's heen. Het is gewoon niet super efficiënt qua concept.new_guy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:05:
De multitool is een van de apparaten waarbij ik een accu echt meerwaarde vind hebben. Ik zit vaak in hoeken en gaatjes te knoeien met het ding.
Starlock is wmb echt heel handig, zeker als je soms even je blaadje 45 graden bij wil draaien. Sure, iets duurder per zaagje maar ik stook er niet veel op.
Mijn nieuwe/goede zaagjes houd ik apart voor net werk. Worden ze minder, dan degraderen ze naar de hak-en-breek-en-rag-zaagjes bak
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 14-07-2024 12:53 ]
Maar om nu van ecosystem te wisselen is ook weer zo wat.
Ik begreep van velen dat Fein een prima apparaat is.
Mijn ecosystem, DeWalt, viel helaas tegen als in niet zo goed als de anderen.
Ik heb nu een tril aap op stekker , powerplus of zo en pff je handen zijn verrrot na een tijdje. Pezen en peeskanalen krijgen op hun flikker. Ik heb af en toe het idee dat de trillingen 50-50 verdeelt worden tussen de machine en het blad puntje.

Ik denk dat als je accu wilt in je ecosysteem moet blijven.
Wat wel belangrijk is, is die multi hoek mogelijk van vast zetten.
Niet alles is bereikbaar met de standaard lock stand.
Ik ga in elk geval de Prime days nog even afwachten. Door de reacties heb ik nu mijn zinnen gezet op een Fein Accu Multimaster AMM 500. In L-Boxx, met accessoires, compatibel met mijn Bosch blauw 18volt accu’s. Groter/ zwaarder dan de GOP 12v, maar wel een Fein.
Ben benieuwd of er nog 'goede' prijzen met de prime days zijn op Bosch 18V apparatuur want dat is de laatste jaren inderdaad veel duurder geworden. Bijvoorbeeld de GDX 18V-200; die heb ik 2 jaar geleden voor 110 euro (incl l-box) gekocht en die is het afgelopen jaar op amazon (nl) niet goedkoper geweest dan 149 euro! Op amazon (de). één keer voor 149 euro...
ps: Ik zoek nog een dremel.
[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 14-07-2024 21:16 ]
Ja waarschijnlijk best wel wat, maar het ligt aan de fietsen welke dingen je precies nodig hebt. Waarschijnlijk een "dop" om het freewheel/centerlock remschijven mee los/vast te maken. Die kan je op je bestaande 1/4" ratel doen, maar als je het volgens het boekje wil doen wil je ook een momentsleutel gebruiken voor het vastzetten. Dan nog iets voor je ketting, een kettingpons om hem te kunnen inkorten en een tang voor master links (een 2 in 1 met remove/connect heeft mijn voorkeur). Voor het vervangen van de olie in je remmen heb je een "bleed kit" nodig. Die van Shimano/SRAM zelf zijn niet altijd de handigste. Als je remleidingen zelf wil gaan inkorten heb je nog meer spullen daarvoor nodig, dat heb je in het begin nog niet nodig.EdwinC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:58:
Ik ben op zoek naar gereedschap om het onderhoud aan mijn fietsen zo goed als helemaal zelf te kunnen doen (al vind ik het opspaken van een wiel wel next level.....).
Nu heb ik al een zeer complete set gereedschap omdat ik het onderhoud aan mijn auto's zelf doe. Dus de reguliere dopsleutelsets incl. imbus etc. heb ik.
Wat mis ik dan nog fiets specifiek?
Zoals al gezegd: Park Tool, heeft echt alles in het assortiment en is professionele kwaliteit. Topeak en Shimano is meestal ook goed maar hebben niet zo'n uitgebreid assortiment. Dan is zijn ook nog mooi spul van Unior Bike Tools en Abbey Bike Tools maar die hebben ook premium prijzen.En wat zijn goede merken om dit van aan te schaffen (ik heb zelf voornamelijk Gedore (evt. red) Knipex dus wel een voorkeur voor kwaliteitsgereedschap etc) ?
In het middensegment heb je Contec en BBB wat wel over het algemeen wel OK is voor thuisgebruik. Ik zelf blijf weg bij XLC wat je heel veel in fietsenwinkels en online ziet.
Je wil ook een goede werkstandaard. Een fiets met hydraulische remmen moet je nooit op z'n kop zetten. Vanaf het plafond hangen werkt niet zo handig als een echte werkstandaard.
Mijn persoonlijke aanrader is de Decathlon cassette-afnemer. Die werkt anders, en mijn inziens beter dan een ouderwetse kettingzweep, vooral als je cassettes hebt met verschillende kettingdiktes.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Dus met dit setje moet ik een heel eind kunnen komen?Johnny schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:46:
[...]
Ja waarschijnlijk best wel wat, maar het ligt aan de fietsen welke dingen je precies nodig hebt. Waarschijnlijk een "dop" om het freewheel/centerlock remschijven mee los/vast te maken. Die kan je op je bestaande 1/4" ratel doen, maar als je het volgens het boekje wil doen wil je ook een momentsleutel gebruiken voor het vastzetten. Dan nog iets voor je ketting, een kettingpons om hem te kunnen inkorten en een tang voor master links (een 2 in 1 met remove/connect heeft mijn voorkeur). Voor het vervangen van de olie in je remmen heb je een "bleed kit" nodig. Die van Shimano/SRAM zelf zijn niet altijd de handigste. Als je remleidingen zelf wil gaan inkorten heb je nog meer spullen daarvoor nodig, dat heb je in het begin nog niet nodig.
[...]
Zoals al gezegd: Park Tool, heeft echt alles in het assortiment en is professionele kwaliteit. Topeak en Shimano is meestal ook goed maar hebben niet zo'n uitgebreid assortiment. Dan is zijn ook nog mooi spul van Unior Bike Tools en Abbey Bike Tools maar die hebben ook premium prijzen.
In het middensegment heb je Contec en BBB wat wel over het algemeen wel OK is voor thuisgebruik. Ik zelf blijf weg bij XLC wat je heel veel in fietsenwinkels en online ziet.
Je wil ook een goede werkstandaard. Een fiets met hydraulische remmen moet je nooit op z'n kop zetten. Vanaf het plafond hangen werkt niet zo handig als een echte werkstandaard.
Mijn persoonlijke aanrader is de Decathlon cassette-afnemer. Die werkt anders, en mijn inziens beter dan een ouderwetse kettingzweep, vooral als je cassettes hebt met verschillende kettingdiktes.
https://www.velondo.nl/co...pro-gereedschapskist.html
Het ligt een beetje aan de fietsen.EdwinC schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:38:
[...]
Dus met dit setje moet ik een heel eind kunnen komen?
https://www.velondo.nl/co...pro-gereedschapskist.html
In een ander bericht zei je dat je twee fietsen met derailleur en schijfremmen hebt, ik neem aan dat ze redelijk modern en niet de allergoedkoopste zijn. In deze set zitten veel platte steeksleutels waar je dan waarschijnlijk niet veel aan hebt omdat die meer zijn voor oudere/goedkope fietsen.
Het is wel fijn om ze te hebben als je een keer iets aan een stadsfiets of kinderfiets moet doen maar als je Gedore/Knipex gewend bent is dit wel een veel ander kwaliteitsniveau.
Deze video vergelijkt een soortgelijke set, en legt goed uit wat je van zo'n set kan verwachten:
YouTube: How Good is a $350 Bicycle Tool Kit?
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Dan denk ik gewoon mijn gereedschap ga verzamelen as we go. Dus niet gelijk een complete set aanschaffen maar gewoon als ik onderhoud heb aan de fiets ga ik dan aanschaffen qua gereedschap wat ik nodig heb en dan gelijk voor kwaliteit gaan (dan hoef ik niet gelijk in 1x zo'n bult geld uit te geven, heb ik zo ook meestal gedaan met mijn overige gereedschap).Johnny schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:27:
[...]
Het ligt een beetje aan de fietsen.
In een ander bericht zei je dat je twee fietsen met derailleur en schijfremmen hebt, ik neem aan dat ze redelijk modern en niet de allergoedkoopste zijn. In deze set zitten veel platte steeksleutels waar je dan waarschijnlijk niet veel aan hebt omdat die meer zijn voor oudere/goedkope fietsen.
Het is wel fijn om ze te hebben als je een keer iets aan een stadsfiets of kinderfiets moet doen maar als je Gedore/Knipex gewend bent is dit wel een veel ander kwaliteitsniveau.
Deze video vergelijkt een soortgelijke set, en legt goed uit wat je van zo'n set kan verwachten:
YouTube: How Good is a $350 Bicycle Tool Kit?
Wat de fiets betreft heb ik een:
Bianchi Impulso Pro (nog geen 2 maanden en 600km mee gefietst oud intussen
Kalkhoff endeavour (geen e-bike
M5 shockproof ligfiets staan
Ik zou zelf trouwens denken dat een kleine compressor voor het oppompen van banden en stofvrij maken van je fiets en onderdelen ook wel een goed idee is
[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 15-07-2024 11:48 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hij fietst in dat natte pokkeweer 600 km in twee maanden en met de hand een band oppompen en wat kwasten zou dan teveel moeite zijn?The Eagle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:48:
@EdwinC ...
Ik zou zelf trouwens denken dat een kleine compressor voor het oppompen van banden en stofvrij maken van je fiets en onderdelen ook wel een goed idee is
Dat zou ook mijn advies zijn: aanschaffen wat je nodig hebt (en dan van een degelijk merk).EdwinC schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Dan denk ik gewoon mijn gereedschap ga verzamelen as we go. Dus niet gelijk een complete set aanschaffen maar gewoon als ik onderhoud heb aan de fiets ga ik dan aanschaffen qua gereedschap wat ik nodig heb en dan gelijk voor kwaliteit gaan (dan hoef ik niet gelijk in 1x zo'n bult geld uit te geven, heb ik zo ook meestal gedaan met mijn overige gereedschap).
Wat de fiets betreft heb ik een:
Bianchi Impulso Pro (nog geen 2 maanden en 600km mee gefietst oud intussen)
Kalkhoff endeavour (geen e-bike)
M5 shockproof ligfiets staan
Naast de obvious algemene dingen die altijd handig zijn (zoals een goede bitset en/of inbussleutels, evt enkele doppen). Zal je vooral zien dat je vooral specifieke dingen nodig gaat hebben: kettingpons, ketting slijtage meter, tangetje quick links, bleeding kit voor je remmen, en eventueel ooit dingen om je remleiding en lagers van trapas of headset te vervangen. Komt vanzelf, of niet.
If you can see, look. If you can look, observe
Ik kwam die laatst ook tegen. De eenregelige "reviews" combineert namen met plaatsen, bijvoorbeeld "Wilhelmina" uit Utah bestelde "..". Die Wilhelmina woont overal en nergens, maar heeft wel een sterke voorkeur voor staten in de VS.big bang schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:55:
[...]
Lol
[...]
Ik had een dèjá vu, maar dat is omdat ik van de week op [url]https://... grasmaaiersshop ... com/[/url] kwam, met dezelfde layout en slechte teksten. Ander adres bij contact dan wel.
- Geen KVK nummer
- Slecht vertaalde teksten
- Voorwaarden ineens in het engels
- Geen keurmerk
- etc etc
In de voorwaarden wordt nog gesteld dat de prijzen in dollars zijn terwijl de prijs een achtergevoegd euroteken hebben. De prijzen van een paar van de artikelen die ik bekeek zijn veel te laag om echt te kunnen zijn.
Het domein is geregistreerd op 30 januari 2024 (whois) bij gname uit Singapore met Cloudflare DNS. De ouderdom van een domein is een belangrijke indicatie voor de betrouwbaarheid van een site. Bij een jonge site zoals deze moet je echt grondig onderzoek doen.
De straat, plaatsnaam en postcode bestaan, maar het heeft een hoog huisnummer (618) dat er niet is.
De betaalwijze is alleen credit card. Het zou een NAW+creditcard verzamelaar kunnen zijn, voor doorverkoop op de zwarte markt.
Ik ben uiteindelijk toch voor de Rupes Delta Schuurmachine RU-LS71TE gegaan, omdat voor buiten heb je genoeg aan het filter wat erop zit. Dit schijnt goed te werken. Ben benieuwd iigBezulba schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:59:
[...]
Ja inderdaad. Festool ziet er alleen zo goed uit, en die dozen.. maar niet 5,6x de prijs waard. Metabo it is
Goede keus, heb ik een aantal maanden ook gekocht en bevalt erg goed. Dat filter werkt goed en voor buiten dikke prima. Koop ook gelijk fatsoenlijke schuurbladen, die gaan langer mee en vind ik fijner werken.Farrell schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:45:
[...]
Ik ben uiteindelijk toch voor de Rupes Delta Schuurmachine RU-LS71TE gegaan, omdat voor buiten heb je genoeg aan het filter wat erop zit. Dit schijnt goed te werken. Ben benieuwd iig
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Nog een suggestie voor een merk schuurbladen?Saint2Saint schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:01:
[...]
Goede keus, heb ik een aantal maanden ook gekocht en bevalt erg goed. Dat filter werkt goed en voor buiten dikke prima. Koop ook gelijk fatsoenlijke schuurbladen, die gaan langer mee en vind ik fijner werken.
blup
Ik schuur niet veel maar heb laatst geschuurd met goedkope schuurbladen en toen die op waren met Bosch schuurbladen (Bosch Professional Expert C470) en dat ging echt verbazingwekkend veel beter en sneller.Bezulba schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:03:
[...]
Nog een suggestie voor een merk schuurbladen?
Veel ervaring heb ik niet met schuren, dus ongetwijfeld hebben andere betere tips.
Ik heb voor mijn Metabo delta schuurmachine van alles geprobeerd van heel goedkoop (Action) tot heel duur (Metabo) en heb nu van het merk SBS (te koop bij Amazon). Die blijf ik kopen als de prijs goed blijft. Het presteert gelijkwaardig aan Metabo schuurpapier maar voor een veel schappelijkere prijs.Bezulba schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:03:
[...]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hier een indicatie:No Hands schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:24:
Het zaagblad van mij hand cirkelzaag wordt bot. Kan dat geslepen worden of moet dat hele blad vervangen? Als het geslepen kan worden, bij wat voor zaak zou je dat dan doen? Ik kan hier zo niets bedenken wat dat kan.
https://www.justusslijptechniek.nl/slijpservice/zaagbladen/
(Ik kan zo snel niet zien of dat in of ex btw is).
Met verzenden erbij, gaat dat al snel richting de prijs van een nieuw blad.
Ik ga binnenkort wel zaagbladen laten slijpen, maar dan doe ik er meerdere tegelijk. Dan kan het net uit
Dat ligt natuurlijk ook heel erg aan de kwaliteit van het blad.Raymond schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Hier een indicatie:
https://www.justusslijptechniek.nl/slijpservice/zaagbladen/
(Ik kan zo snel niet zien of dat in of ex btw is).
Met verzenden erbij, gaat dat al snel richting de prijs van een nieuw blad.
Ik ga binnenkort wel zaagbladen laten slijpen, maar dan doe ik er meerdere tegelijk. Dan kan het net uit
Een b-merk 160mm blad kost al snel net zo veel als laten slijpen.
Een A-merk 260mm blad gaat al richting de 100 euro. Dan kan slijpen wel erg nuttig zijn!
Overigens is een keertje goed schoonmaken ook al nuttig in de meeste gevallen, zeker als je met hout werkt. Harsresten e.d. maken het blad al snel "bot" door vervuiling. Na een goede schoonmaak werkt het al een stuk beter.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Mijn voorkeurs merk voor schuurpapier is Sia. Ze hebben delta bladen die goed zijn, maar vooral de rollen schuurpapier (Siaflex 1948) die ik gebruik voor met de hand schuren of voor de vlakschuurmachine (daar gebruik ik geen bladen voor maar klem ze vast) zijn erg fijn en water bestendig. Dus ook in regenachtig weer of bij natte oppervlakken kan je gewoon doorwerken.Bezulba schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:03:
[...]
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ik las handcirkelzaag. Daar deed ik wat aannames over (160mm, 24-40tanden en vast geen festool). Dan kom je al aardig in de buurt van een ecotools industrial blad. En ruim meer dan een ecotools prof blad.dragonhaertt schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Dat ligt natuurlijk ook heel erg aan de kwaliteit van het blad.
Een b-merk 160mm blad kost al snel net zo veel als laten slijpen.
Een A-merk 260mm blad gaat al richting de 100 euro. Dan kan slijpen wel erg nuttig zijn!
Overigens is een keertje goed schoonmaken ook al nuttig in de meeste gevallen, zeker als je met hout werkt. Harsresten e.d. maken het blad al snel "bot" door vervuiling. Na een goede schoonmaak werkt het al een stuk beter.
3M Xtract Cubitron 2, geen idee of ze ook voor deltamachines schuurpapier hebben, maar dit is veruit het beste schuurpapier wat ik ooit heb gebruikt. De afname van materiaal is enorm en de standtijd is erg lang.Bezulba schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:03:
[...]
Ik koop nooit meer goedkoop schuurpapier, da's echt zonde van m'n tijd.
Ik laat mijn bladen altijd slijpen bij een slijpbedrijf bij mij in de buurt. Voor mijn invalzaag was ik 14 euro (inclusief BTW en factuur) kwijt. Daarvoor kon ik geen nieuw A-kwaliteit blad halen.No Hands schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:24:
Het zaagblad van mij hand cirkelzaag wordt bot. Kan dat geslepen worden of moet dat hele blad vervangen? Als het geslepen kan worden, bij wat voor zaak zou je dat dan doen? Ik kan hier zo niets bedenken wat dat kan.
Het ergste was nog wel dat de slijperij ook aan de zijkant had geslepen waardoor hout nu vastloopt op het spouwmes in de zaagtafel.
Kan de bladen nu alleen nog gebruiken in de handcirkelzaag zonder spouwmes.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ik neem aan dat je het gesprek met die tent bent aangegaan? Die bladen kun je dus niet meer gebruiken voor waar je ze voor gekocht hebtJukeboxBill schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:53:
Laatst ook wat zaagbladen uit de M-serie van Makita laten slijpen via Kroon-Alianz, maar dat was geen succes. De speciale tandvorm was weggeslepen tot een standaard wisseltand en was nog vrij prijzig ook.
Het ergste was nog wel dat de slijperij ook aan de zijkant had geslepen waardoor hout nu vastloopt op het spouwmes in de zaagtafel.
Kan de bladen nu alleen nog gebruiken in de handcirkelzaag zonder spouwmes.

Fein heeft de multitool uitgevonden, dat is de reden geweest voor mij om een Fein te kopen na tig andere merken geprobeerd te hebben en ik betreur deze keuze geen moment.new_guy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:41:
Mag ik jullie allen danken voor de reacties?
Ik ga in elk geval de Prime days nog even afwachten. Door de reacties heb ik nu mijn zinnen gezet op een Fein Accu Multimaster AMM 500. In L-Boxx, met accessoires, compatibel met mijn Bosch blauw 18volt accu’s. Groter/ zwaarder dan de GOP 12v, maar wel een Fein.En zeker met accessoires een mooie aankoop, helemaal als je de prijzen gaat vergelijken met alles in Nederland.
BG_tweakersnet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:29:
[...]
Fein heeft de multitool uitgevonden, dat is de reden geweest voor mij om een Fein te kopen na tig andere merken geprobeerd te hebben en ik betreur deze keuze geen moment.
Hij is inmiddels besteld. Dank voor alle suggesties hier!Hallo,
Bedankt voor je bestelling. We stellen je op de hoogte zodra we je items hebben verzonden.De verwachte bezorgdatum wordt hieronder vermeld.
Toen ik er achter kwam was het alweer een paar weken later en ik had niet zo veel zin om in de winkel te gaan klagen. Het is toch alleen maar een doorgeefluik.Boudewijn schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:58:
[...]
Ik neem aan dat je het gesprek met die tent bent aangegaan? Die bladen kun je dus niet meer gebruiken voor waar je ze voor gekocht hebt
Maar ik kan de bladen in principe nog steeds gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk de handcirkelzaag. Dat ik ze ook in de tafelzaag gebruik, komt omdat ze dezelfde maat zijn en ik nog een oude Elektra Beckum PK200 heb, die oorspronkelijk ook met een vrij dun blad werden geleverd. Normale tafelzaagbladen zijn veel dikker, maar daar heeft de zaagtafel het zwaar mee.
Ik gebruik een klein beetje per dag, dus ik blijf het liefst het pistool gebruiken. Anders kost het me een busje per dag.
[ Voor 21% gewijzigd door -DarkShadow- op 17-07-2024 21:28 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Geprobeerd en er zat te weinig druk op het pistool om het er doorheen te krijgen.trabant schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:31:
pistool verlengen met een slangetje?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Je kan toch gewoon de fles links of rechts kantelen.-DarkShadow- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:24:
Hoe kan ik op z'n kop purren? Ik moet aan de onderzijde van een plafond purren. Nu is m'n eerste purbus halfleeg en zodra ik de hoek t.o.v. recht te groot maak, komt er enkel nog maar gas uit en geen pur meer
Ik gebruik een klein beetje per dag, dus ik blijf het liefst het pistool gebruiken. Anders kost het me een busje per dag.
Als de bus maar niet horizontaal komt.
Pur moet naar onder lopen bij de aansluiting.
Net niet voldoende.3dmazter schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:41:
[...]
Je kan toch gewoon de fles links of rechts kantelen.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Dan idd een slangetje erop en de kraan achterop pistool wat verder opendraaien voor meer druk.
Ow, dat is een kraan, lol. Ik ga het eens proberen.3dmazter schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:27:
[...]
Dan idd een slangetje erop en de kraan achterop pistool wat verder opendraaien voor meer druk.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Die Makita, dat is een leuk hebbedingetje! Of toch een Hikoki die iets goedkoper is?pietje belhamel schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:25:
[Afbeelding]
Makita blower link
[Afbeelding]
Makita DAS180Z
144 euro
Makita BL1850B 18V Li-Ion accu - 5.0Ah
75 euro
Makita DC18RC 14.4V - 18V Li-Ion Accu snellader met actieve koeling
44 euro
Hikoki RA18DAW
113 euro
HiKOKI BSL1850MA 18V Li-Ion accu - 5.0Ah
77 euro
HiKOKI UC18YKSLW0Z 14,4/18V Li-Ion accu oplader
33 euro
Makita 263 euro
Hikoki 223 euro
[ Voor 14% gewijzigd door Farrell op 18-07-2024 12:42 ]
Ik heb geen ervaring met dit setje specifiek maar wel met een doorsteek ratelset van Bahco en ik ben zeer tevreden over de kwaliteit ervan. Ik zou me dan ook niet al te vlug zorgen maken over de kwaliteit van deze set.DjoeC schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:28:
Heeft iemand ervaring met het Bahco S4RM ring-ratel setje? Ik zoek iets niet te duur maar wel voldoende kwaliteit dat de moeren 6 kantig blijven.... Eventuele alternatieven? Ik zoek geen steek-ratel combinatie, m'n Facom steeksleutels doen hun werk prima.
Welke meerwaarde verwacht je hiervan? Ik vind dat setje knap bedacht, maar toch vooral een manier van moeilijk doen. Het enige pluspunt dat ik zo snel zie is het geringe gewicht* van 550 gram, wat op reis een pré kan zijn.DjoeC schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:28:
Heeft iemand ervaring met het Bahco S4RM ring-ratel setje?
Om bouten zeskantig te houden, lijkt me een zeskantige dop nog altijd het beste.
*Ter vergelijk: de elf ringsteek-sleutels 8-19 van de Stahlwille Open Box 13 wegen kaal zonder hoesje o.i.d. samen iets meer dan 800 gram.
bij een normaal pistool is kantelen prima te doen idd, maar als dat toch net niet genoeg is odat er iets in de weg zit kan je ook stukje spuiten, schudden, stukje spuiten, schudden etc langere pistolen bestaan trouwens ook.-DarkShadow- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:45:
[...]
Ow, dat is een kraan, lol. Ik ga het eens proberen.
Een dunner spouwmes maken?JukeboxBill schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:55:
[...]
Toen ik er achter kwam was het alweer een paar weken later en ik had niet zo veel zin om in de winkel te gaan klagen. Het is toch alleen maar een doorgeefluik.
Maar ik kan de bladen in principe nog steeds gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk de handcirkelzaag. Dat ik ze ook in de tafelzaag gebruik, komt omdat ze dezelfde maat zijn en ik nog een oude Elektra Beckum PK200 heb, die oorspronkelijk ook met een vrij dun blad werden geleverd. Normale tafelzaagbladen zijn veel dikker, maar daar heeft de zaagtafel het zwaar mee.
Eigenlijk zou ik hem willen ruilen voor een beugelmodel: iemand die toevallig daarvoor in is? en ook in 2024 een decoupeerzaag gekocht heeft?
Ik heb dus deze: https://www.toolmax.nl/re...-en-lader-06015a5100.webp
en zou graag deze willen: https://media.s-bol.com/39DK02gPmWLn/550x605.jpg
Heb ik even aan gedacht, maar voor de 2 zaagbladen die nu te dun zijn is dat niet de moeite. Ik heb nog genoeg goede zaagbladen in omloop voor de zaagtafel.
Met die kraan regel je de toevoer, niet de druk, want dat is gewoon wat er in de bus zit. Dus pas op, anders zit alles onder de PUR.-DarkShadow- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:45:
[...]
Ow, dat is een kraan, lol. Ik ga het eens proberen.
Er zijn gewone PUR bussen die je rechtop kan houden: 360 graden PUR of all position PUR.
Geen idee of dat ook al voor de pistoool-variant beschikbaar is.
Als je zoiets zoekt, dan zou je iets verder moeten kijken. Ik heb die sleutels wel eens gebruikt bij/van iemand anders. Maar die waren bijna net zo dun als een normale ringsleutel. Juist omdat je dit soort sleutels doorgaans gebruikt in een krappe ruimte wil je ze niet te lomp hebben.DjoeC schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:28:
Heeft iemand ervaring met het Bahco S4RM ring-ratel setje? Ik zoek iets niet te duur maar wel voldoende kwaliteit dat de moeren 6 kantig blijven.... Eventuele alternatieven? Ik zoek geen steek-ratel combinatie, m'n Facom steeksleutels doen hun werk prima.
Aanvulling: nu weet ik ook weer waarom ze zo dun zijn. Er zit geen hendeltje op om te keren. Je moet de sleutel zelf omdraaien.
Overigens hoef je niet bang te zijn dat je met dit soort sleutels de moer kapot maakt. Een moer die erg vast zit, moet je toch met een gewone sleutel eerst wat losmaken. Vastdraaien idem dito. Dat is wel het behoud van je ratelmechanisme. Zeker bij dit soort, want dat is toch wel een stuk fragieler dan een dopsleutelratel.
[ Voor 23% gewijzigd door JukeboxBill op 18-07-2024 15:25 ]
Ik heb die set nu drie jaar. En voor mij werkt het perfect.DjoeC schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:28:
Ik gebruik ze voor klusjes om het huis en sleutelen aan de auto en motor. Ik heb nog geen minpunten gemerkt.
Ze passen gewoon goed op de moeren. Ik zie niet in waarom deze set moeren dol zou maken.
[ Voor 6% gewijzigd door FijneKnul op 18-07-2024 15:19 ]
Daarnaast ga ik de huidige keuken slopen en de tegels van de muur halen. Ik wil sowieso goed gereedschap kopen en wil graag Makita gereedschap halen, nu is mijn vraag, wat kan ik het beste halen. Een breekhamer? En werkt dit voor beide klussen?
Ik wil binnenkort ook een cirkelzaag, schroefboormachine, slagschroevendraaier, haakse slijper en multitool halen (misschien nog wel wat zaken). Ik zie ook dat Makita verschillende accu platformen heeft en héél veel verschillende machines, waar moet ik op letten? Wat is aan te raden?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Multitool wel op accu, slagschroevendraaier ook. Cirkelzaag hangt van het beoogde gebruik af. Als je deze altijd met afzuiging verwacht te gebruiken dan heeft een accu versie weinig zin.
Van klussen krijg je grijze haren
Ga je vaker sloopwerken doen? Zo niet, huur voor de muur slopen een breekhamer en koop voor tegeltjes bikken een boorhamer, zoals de HR2600 of vergelijkbaar op accu.miicker schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:12:
Ik moet binnenkort een muur slopen, dit is een muur bestaande uit waaltjes. De muur zit tussen ons huis en de garage in (er rust niets op, zit een deur naar de tuin in).
Daarnaast ga ik de huidige keuken slopen en de tegels van de muur halen. Ik wil sowieso goed gereedschap kopen en wil graag Makita gereedschap halen, nu is mijn vraag, wat kan ik het beste halen. Een breekhamer? En werkt dit voor beide klussen?
Ik wil binnenkort ook een cirkelzaag, schroefboormachine, slagschroevendraaier, haakse slijper en multitool halen (misschien nog wel wat zaken). Ik zie ook dat Makita verschillende accu platformen heeft en héél veel verschillende machines, waar moet ik op letten? Wat is aan te raden?
Of een combihamer met verwisselbare kop. Goed voor alle soorten boorwerk en licht sloopwerk.
En denk er aan, efficiënt slopen en bikken is een handigheid, de machine bepaalt niet alles.
Qua accuplatform is naar mijn smaak het 18 Volt LXT voor de DHZ-er nog het handigste. Dat kan op kleine lichte machines en als je echt wat zwaarder wil dan zijn er ook diverse machines op 2 accu's, vooral in de tuinmachines.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Als ergens een tasje bij geleverd wordt, vraag ik me altijd af wat dat tasje moet compenserenDjoeC schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:28:
Het lijkt me wel handig zulke sleutels maar niet in die maten. Ik vind het maar vreemde combinaties die ze gemaakt hebben. Zelf heb ik regelmatig een 10 of 13 mm nodig en dan grijp je met deze set toch mooi mis.
Ik zoek specifiek een ratel versie, niet te duur. Doppen ben ik ook voor maar in dit geval zouden dat doppen van 100mm diep oid moeten zijn. Hier is ook de oplossing 4 maten op 1 sleutel, komt dus overeen met een set van 6, of bij steek/ring een set van 12.trabant schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:58:
[...]
Welke meerwaarde verwacht je hiervan? Ik vind dat setje knap bedacht, maar toch vooral een manier van moeilijk doen. Het enige pluspunt dat ik zo snel zie is het geringe gewicht* van 550 gram, wat op reis een pré kan zijn.
Om bouten zeskantig te houden, lijkt me een zeskantige dop nog altijd het beste.
*Ter vergelijk: de elf ringsteek-sleutels 8-19 van de Stahlwille Open Box 13 wegen kaal zonder hoesje o.i.d. samen iets meer dan 800 gram.
Ahh, het ontbreken van het hendeltje was me ontgaan. Toch denk ik dat ik daar wel mee kan leven enneh, online bestellen, recht van retour al doe ik dat niet zo snel.... Het is voor af en toe een keer verwacht ik, nu voor een specifieke klus maar die komen niet vaak voor. Prijs-prestatie is wat ik zoek en gezien de andere reacties klopt die vermoedelijk wel.JukeboxBill schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:11:
[...]
Als je zoiets zoekt, dan zou je iets verder moeten kijken. Ik heb die sleutels wel eens gebruikt bij/van iemand anders. Maar die waren bijna net zo dun als een normale ringsleutel. Juist omdat je dit soort sleutels doorgaans gebruikt in een krappe ruimte wil je ze niet te lomp hebben.
Aanvulling: nu weet ik ook weer waarom ze zo dun zijn. Er zit geen hendeltje op om te keren. Je moet de sleutel zelf omdraaien.
Overigens hoef je niet bang te zijn dat je met dit soort sleutels de moer kapot maakt. Een moer die erg vast zit, moet je toch met een gewone sleutel eerst wat losmaken. Vastdraaien idem dito. Dat is wel het behoud van je ratelmechanisme. Zeker bij dit soort, want dat is toch wel een stuk fragieler dan een dopsleutelratel.
Elke sleutel heeft een bereik van 4. Dus 8-11 = 8,9,10,11 12-15=12,13,14,15, etc. Overigens nog geen idee hoe ze dat bereiken. Voor mij is dat tasje wel handig, houdt de boel een beetje bij elkaar. Geen tasje is overigens geen dealbreaker.Blurk62 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:12:
[...]
Als ergens een tasje bij geleverd wordt, vraag ik me altijd af wat dat tasje moet compenseren
Het lijkt me wel handig zulke sleutels maar niet in die maten. Ik vind het maar vreemde combinaties die ze gemaakt hebben. Zelf heb ik regelmatig een 10 of 13 mm nodig en dan grijp je met deze set toch mooi mis.
Ik ben er wel uit.
Dat je ze moet passen en niet online bestellen. Voor werk kon ik niet slagen bij de aangewezen leveranciers en ben ik uitgeweken naar een zaak die veel verschillende merken en modellen heeft zodat je de verschillen kunt voelen. Halfhoog zou ik alleen doen als je ook de enkelbescherming nodig hebt, anders lage, daar loop ik zelf ook de hele dag op. Als ik wat in de tuin moet doen trek ik wel laarzen aan.sjirafje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:08:
Ik ben op zoek naar veiligheidsschoen (klasse S3) die wel comfortabel een dag lang te dragen zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een half hoog wandelschoen model. Wat zijn jullie ervaringen met veiligheidsschoenen?
Ik heb Lowa schoenen, de veiligheidsschoenen van hun worden door Elten gemaakt. Dat zijn beide goede merken, Baak, zie je niet veel, is ook een innovatief merk, ik heb de directeur en zijn vrouw ooit gesproken op een vakantie, is een sympathieke kleine fabrikant.
Maar hoe goed een schoen ook is, hij moet passen en dat doe je in een winkel.
Ik ben overigens goed geslaagd bij Planet Group in Leiderdorp, voordeel, ze zitten om de hoek voor mij.
Met vriendelijke groet, William
Ah, dat was me ontgaan, ik zie het inderdaad bij de productgegeven staan.DjoeC schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:28:
Elke sleutel heeft een bereik van 4. Dus 8-11 = 8,9,10,11 12-15=12,13,14,15, etc. Overigens nog geen idee hoe ze dat bereiken. Voor mij is dat tasje wel handig, houdt de boel een beetje bij elkaar. Geen tasje is overigens geen dealbreaker.
Ik ben er wel uit.
Gelukkig is er altijd wel iemand die iets op YouTube knalt om te laten zien hoe het werkt
Hebben jullie tips qua schuurmachine?? ik heb momenteel een aantal dingen op accu basis van Metabo maar mijn gevoel zegt dat je schuurmachine misschien beter met kabel kunt hebben.
Indien dit ook echt zo is ben ik niet perse merk gebonden.
Dat je moet gaan passensjirafje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:08:
Wat zijn jullie ervaringen met veiligheidsschoenen?
De baas heeft hier een contract met een grote bedrijfskledingzaak, met je budget kun je dan wat opties proberen.
Er zit zoveel verschil in pasvorm. Ik heb relatief lichte GriSport's met S3-keur.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb ze van het merk Haix, laag en hoog. Prima schoen en keuze genoeg in materiaal, kevlar, carbon, kunststof etc.sjirafje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:08:
Ik ben op zoek naar veiligheidsschoen (klasse S3) die wel comfortabel een dag lang te dragen zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een half hoog wandelschoen model. Wat zijn jullie ervaringen met veiligheidsschoenen?
Nadeel van accu schuurmachines is de gewichtsbalans.Dirk0s schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:42:
Ik wil bij mij thuis al het hout werk aanpakken en voorzien van een nieuwe laag verf. Hiervoor moet er dus ook geschuurd worden.
Hebben jullie tips qua schuurmachine?? ik heb momenteel een aantal dingen op accu basis van Metabo maar mijn gevoel zegt dat je schuurmachine misschien beter met kabel kunt hebben.
Zo'n accu hangt aan de zijkant vd motor. Dus je schuurpad is niet gelijkmatig op je materiaal gedrukt als je dit niet compenseert met je hand.
Een snoer versie is kwa gewicht ook lichter met optillen. ( kozijnen en wanden en goot boorden) En heeft een ingebouwde val beveiliging. (je snoer)
Nadelen van snoer versie weet iedereen wel te verzinnen.
Verlengsnoer nodig, voedings snoer zit in de weg af en toe.
Als je t niet vervelend vind om electra uit te rollen en niet vaak klusje hier klusje daar zonder wcd in de buurt hebt zou ik persoonlijk beide types tegelijkertijd vast houden en proberen. Ik vermoed dat snoer een lichte voorkeur geniet in gewicht en balans/handelbaarheid.
Ik heb laatst wel gekeken naar een vuistje. Zo'n vierkante op accu.
https://mastertools.nl/pr...3eCCJgEAQYAiABEgJw7fD_BwE
Met een 2Ah accu zal dit vast een mooie effe snel iets schuren device zijn maar zoals je op de foto's ziet zit die accu onder je pols geklikt. Een 5Ah accu is dan te lomp vrees ik. (ik heb nu alleen 5Ah xr 18v)
Dat je als Limburger toch in de eerste plaats naar Emma uit Kerkrade kijkt.sjirafje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:08:
De lage Planet Europe werkschoenen die mij veertig jaar geleden werden verstrekt voor het vakantiewerk bij de DSM mocht ik houden en ik gebruik ze nog steeds op de monteurscursus waar veiligheidsschoeisel verplicht is. Ook al komt het staal nu door de neuzen heen, is een hiel met ducttape gerepareerd en beginnen de multiresistente zolen nu toch echt wel hun toplaag kwijt te raken.
En ook al kunnen ze mij lekkerder zitten, maar voor die ene middag in de week vind ik dat nog overkomelijk.
Maar wat voor elke schoen geldt, is ...
En ja, als je pech hebt kan zo'n sessie even duren. Ik heb een verkoper van die wandelsportwinkel in Limbricht Born eens bijna tot wanhoop gedreven, en uiteindelijk toch maar een concessie op de kleur gedaan. Want liever blauw dan blaren...

Het ligt er allemaal aan hoeveel en welk schuurwerk is het.Dirk0s schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:42:
Ik wil bij mij thuis al het hout werk aanpakken en voorzien van een nieuwe laag verf. Hiervoor moet er dus ook geschuurd worden.
Ik heb een bandschuurmachine bedraad voor de grote oppervlakten en een bosch blauw op accu voor de hoekjes. eventueel nog een voetje voor op de multitool voor de echte kleine hoekjes.
Soms is handwerk ook niet verkeerd om even een stukje papier te pakken en erover te gaan.
De bandschuurmachine is een groene bosch, lomp ding voor grote oppervlakten
De Bosch Blauw een GSS 18V-10, met verwisselbare voetjes (vierkant / driehoek / langwerpig)
Als je gaat lakken en je werkstuk alleen licht hoeft op te schuren, dan kun je het beste een waterschuursponsje pakken en met de hand doen. zo heb je minder kans op kleine krasjes van het schuurpapier/appaaat die de lak niet gevuld krijgt.
Als het hout blank moet worden of blank is en alleen glad gemaakt worden dan werkt een machine prima.
Ik heb een delta-schuurmachine op accu (Ryobi; maar puur omdat ik daar toch al accus voor had) en de excentrische schuurmachine op snoer (DeWalt). Met de redenatie: de excentrische is voor grotere oppervlaktes en wat langer schuurwerk, de delta eigenlijk alleen voor kleine klusjes hier en daar. Dus die delta moet mobiel zijn en ga ik toch niet aansluiten op de stofzuiger. Terwijl de excenter goed moet werken en aanvoelen, en toch al op een stofzuiger zal worden aangesloten dus draadloos heeft geen zin.copykat schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:58:
[...]
Nadeel van accu schuurmachines is de gewichtsbalans.
Zo'n accu hangt aan de zijkant vd motor. Dus je schuurpad is niet gelijkmatig op je materiaal gedrukt als je dit niet compenseert met je hand.
Een snoer versie is kwa gewicht ook lichter met optillen. ( kozijnen en wanden en goot boorden) En heeft een ingebouwde val beveiliging. (je snoer)
Nadelen van snoer versie weet iedereen wel te verzinnen.
Verlengsnoer nodig, voedings snoer zit in de weg af en toe.
Als je t niet vervelend vind om electra uit te rollen en niet vaak klusje hier klusje daar zonder wcd in de buurt hebt zou ik persoonlijk beide types tegelijkertijd vast houden en proberen. Ik vermoed dat snoer een lichte voorkeur geniet in gewicht en balans/handelbaarheid.
Ik heb laatst wel gekeken naar een vuistje. Zo'n vierkante op accu.
https://mastertools.nl/pr...3eCCJgEAQYAiABEgJw7fD_BwE
Met een 2Ah accu zal dit vast een mooie effe snel iets schuren device zijn maar zoals je op de foto's ziet zit die accu onder je pols geklikt. Een 5Ah accu is dan te lomp vrees ik. (ik heb nu alleen 5Ah xr 18v)
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QhDN990Xc5PP9eEwIvBnOOcC.jpg?f=user_large)
https://www.amazon.de/-/en/Stahlwille-91970811-Ergonomic-2-Component-Workshop/dp/B095CNNS99
Een Stahlwille flessenopener die minder dan 100 euro kost.Dat kan nooit wat zijn.
Dank voor jullie reacties. Dat je moet passen is mij duidelijk, ik heb bij van Cranenbroek een middag lang alle modellen die ze daar hebben gepast en geen van die schoenen zaten goed genoeg dat ik er voor mijn gevoel comfortabel een hele dag op kan lopen.
Waar ik tegen aan loop is dat ik in mijn omgeving geen winkels kan vinden die meerdere modellen hebben (afgezien van van Cranenbroek). Ik heb inmiddels 2 fabrikanten gemaild met de vraag waar ik hun producten kan passen waarbij Lowa aangeeft dat er bij mij in de regio geen winkels zijn die hun veiligheidsschoenen in de winkel hebben maar dat die winkels ze waarschijnlijk wel kunnen bestellen.
@trabant Die winkel in Born hebben die een ruim assortiment veiligheidsschoenen? Zo ja welke winkel is dat?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik heb ze hier gepast.. (Bas van zessen in Brandwijk)sjirafje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:00:
@Trilliwilli , @Fraggert , @procaliber , @trabant
Dank voor jullie reacties. Dat je moet passen is mij duidelijk, ik heb bij van Cranenbroek een middag lang alle modellen die ze daar hebben gepast en geen van die schoenen zaten goed genoeg dat ik er voor mijn gevoel comfortabel een hele dag op kan lopen.
Waar ik tegen aan loop is dat ik in mijn omgeving geen winkels kan vinden die meerdere modellen hebben (afgezien van van Cranenbroek). Ik heb inmiddels 2 fabrikanten gemaild met de vraag waar ik hun producten kan passen waarbij Lowa aangeeft dat er bij mij in de regio geen winkels zijn die hun veiligheidsschoenen in de winkel hebben maar dat die winkels ze waarschijnlijk wel kunnen bestellen.
@trabant Die winkel in Born hebben die een ruim assortiment veiligheidsschoenen? Zo ja welke winkel is dat?
https://www.werkschoeisel.nl/
S3 is een kwalificatie voor veiligheid. hollandse houten klompen hebben ook S3, kan ik prima de hele dag op lopen.sjirafje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:08:
wat is je werk? veel vocht? hygiëne? grondwerk?
in Boxtel zit ook een goede, is gespecialiseerd in Bosbouw.
Nou heb ik mijn kar toevallig vol liggen met (tweedehands!) Stahlwille, en ik ben posh genoeg om wijndrinker te zijn, het wachten is dan ook op de kurkentrekker.pietje belhamel schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:53:
Een Stahlwille flessenopener die minder dan 100 euro kost.Dat kan nooit wat zijn.
Of Mulders ook veiligheidsschoenen heeft, durf ik niet te zeggen.sjirafje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:00:
edit: Ja! hebben ze!
Wel heb ik het idee dat elk merk een eigen leest heeft; bij de wandelschoenen heb ik bv Iowa-voeten, met een smallere hiel, bij andere wandelschoenen schuift het me daar teveel.
Voor gewoon schoeisel heb ik dan weer 'Clarksvoeten' en sinds ik dat weet, scheelt het me heel wat tijd bij het schoenen kopen, want ook ik ben zo'n man die een hekel heeft aan winkelen in het algemeen en kleren kopen in het bijzonder.
Alleen had ik dat niet uit automatisme moeten zeggen, toen ze me vroeg of ze in die jurk een dikke kont had...
[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 19-07-2024 13:50 ]
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).