Ik heb die Skil 1310AA gekocht voor een specifieke klus (schutting bouwen). De huurprijs was de helft van de aanschaf zo ongeveer. Er zit een afstelbare laser op, je kan hem overal bijstellen. Voor het geld is hij mij positief meegevallen. Nette zaagsnedes zonder problemen. In deze categorie zeker niet voor professioneel gebruik, maar voor DIY prima.Retrospect schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:20:
[...]
Nav je tip heb ik de Hikoki C8FSHGWAZ eens nader bekeken, ook op Youtube. Ziet er veelbelovend uit. Helaas hebben ze hem niet staan in winkels in de buurt (Hornbach). Maar hij zal net iets compacter zijn dan de Metabo KGS 216 M.
Is dit het enige model in deze prijsklasse die reversed geleidestangen heeft?
Edit: Ik heb de Hyundai HYMS2000E gevonden, maar die schijnt niet te koop te zijn in Nederland.
Edit 2: zowaar nog een model de Skil 1310AA. Geen idee of het wat is. Wel verkrijgbaar bij de lokale Gamma voor weinig (169,-).
Nieuwe lijn Skil apparaten zijn me sowieso positief opgevallen. Lijken qua kwaliteit tegen de goeie merken aan te schuren, terwijl ze qua prijs veel meer richting Parkside zitten. Heb zelf de 1340aa tafelzaag (2 jaar terug nog voor 250 euro gekocht, nu 300) en is nagenoeg een Dewalt clone, maar dan voor de helft van de prijs.
Enige nadeel is dat ze hier enkel bij de Gamma (en Karwei) verkrijgbaar zijn, en die hebben niet altijd de ruimte voor showmodellen.
Enige nadeel is dat ze hier enkel bij de Gamma (en Karwei) verkrijgbaar zijn, en die hebben niet altijd de ruimte voor showmodellen.
Ik ben op zoek naar een nieuwe voorraad zelf tappende schroeven.
Die met kruiskop zijn voor mij sowieso een no-go.
Dan blijven er de versies met Torx over en met zeskant.
Ik dacht gewoon Torx zelftappers te bestellen, zeskant vond ik in het verleden onhandiger op een schroefmachine.
Of zien jullie dat anders en is zeskant toch handiger?
Ik dacht gewoon Torx zelftappers te bestellen, zeskant vond ik in het verleden onhandiger op een schroefmachine.
Zelftappers, dus met name om door aluminium en blik heen te draaien?Breezz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:30:
Ik ben op zoek naar een nieuwe voorraad zelf tappende schroeven.
Dan torx idd!
Ik heb een voorraadje met zo'n vierkante robertson aansluiting (zaten bij mn nieuwe overkapping geleverd) en die zijn driewerf kut.
Met de zwaardere kan je ook wel door wat dikkers dan blik heen, maar ja dat bedoel ik inderdaad.Raymond schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:36:
[...]
Zelftappers, dus met name om door aluminium en blik heen te draaien?
Dan torx idd!
Ik heb een voorraadje met zo'n vierkante robertson aansluiting (zaten bij mn nieuwe overkapping geleverd) en die zijn driewerf kut.
Die heb ik hier ook liggen. Doet zijn ding, met grof geweld. Van de buurman een 18v Makita versie geleend. Alsof je van een Aygo in een 7 serie stapt. Soepel, sterk en vrijwel trillingloos. Die kost zonder accu wel 120,- Maar als je veel ermee doet kan het dat echt wel waard zijn.ThinkPad schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:09:
@JukeboxBill Hoe vaak ga je die reciprozaag gebruiken? Het is naar mijn mening een apparaat om ruig mee te slopen, niet om netjes mee te zagen. Ik heb een simpele bedrade Parkside, gekocht toen ik een kozijn moest demonteren. De meerwaarde van een duur A-merk heb ik nog niet naar mezelf kunnen verantwoorden
Niet een Aygo maar een Opel KadettKadett schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:27:
[...]
Die heb ik hier ook liggen. Doet zijn ding, met grof geweld. Van de buurman een 18v Makita versie geleend. Alsof je van een Aygo in een 7 serie stapt. Soepel, sterk en vrijwel trillingloos. Die kost zonder accu wel 120,- Maar als je veel ermee doet kan het dat echt wel waard zijn.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Vanwege het moeten zagen van vele platen 18mm 244x60 underlayment ga ik toch over tot het aanschaffen van een invalzaag.
De Metabo KS 55 FS zie ik hier veel voorbij komen. 149,- incl 150cm geleiderail bij Toolstation. Niet perse een invalzaag maar prijs voor wat je krijgt lijkt mij wel goed? Huidige Makita cirkelzaag kan niet op een geleiderail.
Wat voor zaagblad is het handigst erbij te nemen? 40/48 of zelfs 60 tands?
De Metabo KS 55 FS zie ik hier veel voorbij komen. 149,- incl 150cm geleiderail bij Toolstation. Niet perse een invalzaag maar prijs voor wat je krijgt lijkt mij wel goed? Huidige Makita cirkelzaag kan niet op een geleiderail.
[ Voor 20% gewijzigd door Kadett op 29-06-2024 04:40 ]
Over deze zaag kan ik je niks vertellen, maar met het blad kan ik je wel op weg helpen. Als je ruwbouw gaat doen met die platen is 48 tanden meer dan genoeg. Dat is een mooie sweetspot tussen snel en netjes. Als je iets delicaters gaat maken zoals een kast ofzo zou ik voor 60 tanden gaan, je zult wat langzamer moet zagen maar het resultaat is mooier.Kadett schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 04:19:
Vanwege het moeten zagen van vele platen 18mm 244x60 underlayment ga ik toch over tot het aanschaffen van een invalzaag.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Donderdag kreeg ik graszoden geleverd, met een (niet euro) pallet. Heb een half uur in de brandende zon moeilijk staan doen met klauwhamer en moker. Niet te doen.
Aangezien ik in de nabije toekomst toch nog een decoupeerzaag wou kopen was dit een mooie aangelegenheid.
Ik had de Bosch 12v kunnen kiezen. Accu's heb ik al. Maar ik zocht een goedkoper systeem voor tools die ik niet zo vaak gebruik en waar DIY spul meer dan goed genoeg is.
Gegaan voor de Einhell TE-JS 18/80 Li. Via YouTube meegekregen om de classic lijn (TC) links te laten liggen en te gaan voor de expert of professional lijn (TE en TP).
Inmiddels is de pallet in stukje gezaagd en heb ik de verschillende standen leuk kunnen uitproberen. Het werkt eigenlijk boven verwachting goed. Het is allemaal een stuk minder verfijnd dan mijn Bosch blauw spul maar het trillen valt reuze mee en de verschillende standen werken prima, in de lagere standen ook een mooi snijvlak. De hoek instellen is een leuke bijkomstigheid. Verder zaten er ook nog wat handige hulpstukjes in de doos.
Aangezien ik in de nabije toekomst toch nog een decoupeerzaag wou kopen was dit een mooie aangelegenheid.
Ik had de Bosch 12v kunnen kiezen. Accu's heb ik al. Maar ik zocht een goedkoper systeem voor tools die ik niet zo vaak gebruik en waar DIY spul meer dan goed genoeg is.
Gegaan voor de Einhell TE-JS 18/80 Li. Via YouTube meegekregen om de classic lijn (TC) links te laten liggen en te gaan voor de expert of professional lijn (TE en TP).
Inmiddels is de pallet in stukje gezaagd en heb ik de verschillende standen leuk kunnen uitproberen. Het werkt eigenlijk boven verwachting goed. Het is allemaal een stuk minder verfijnd dan mijn Bosch blauw spul maar het trillen valt reuze mee en de verschillende standen werken prima, in de lagere standen ook een mooi snijvlak. De hoek instellen is een leuke bijkomstigheid. Verder zaten er ook nog wat handige hulpstukjes in de doos.
:strip_exif()/f/image/n0CJxJbIC1Z7itB3YC0QPxT0.jpg?f=fotoalbum_large)
@Retrospect Voor dat soort klussen heb ik een pallet Buster. Nog steeds spierkracht voor nodig, maar het werkt eigenlijk altijd. Ik maak wel eens van die mega pallets waar ze machines in leveren klein en daar bouw ik een kantoor van in mijn schuur.
Dit roept om fotos!RobNemoo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:27:
@Retrospect Voor dat soort klussen heb ik een pallet Buster. Nog steeds spierkracht voor nodig, maar het werkt eigenlijk altijd. Ik maak wel eens van die mega pallets waar ze machines in leveren klein en daar bouw ik een kantoor van in mijn schuur.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit is voor het eerst in 20 jaar dat ik een pallet heb te verwerken. Het is een effectief stuk gereedschap maar voor deze ene keer vond ik het de aanschaf niet waard. Wel leuk om zo beter hout te kunnen hergebruiken.RobNemoo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:27:
Zo'n pallet buster lijkt me wel lekker om af te reageren. Je kunt niet -zoals keizer Wilhelm 2- eeuwig hout hakken.
KPN is een drieletterwoord
Heerlijk om mee af te reageren inderdaad haha en ook een voldaan gevoel als die stapel pallets een mooie berg hout is geworden.
Van dit (en meer van deze, maar geen fotos van):
:strip_exif()/f/image/S2lTxHyGw4WKkRBunsQjoLWD.jpg?f=fotoalbum_large)
Via dit:
:strip_exif()/f/image/zEqbIFrl2d0LIg1NO6ux4Cfe.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu bezig met raamwerken te maken en installeren in de schuur. Daar ook een raam en muurtje uitgehaald voor de ingang van het kantoor. Morgen blokken lijmen en deur erin zetten. Dan kan daarna de binnenmuur helemaal dicht en kan ik verder.
:strip_exif()/f/image/kWcNsIzJ07kk1wQyx6JYnKX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S2lTxHyGw4WKkRBunsQjoLWD.jpg?f=fotoalbum_large)
Via dit:
:strip_exif()/f/image/zEqbIFrl2d0LIg1NO6ux4Cfe.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu bezig met raamwerken te maken en installeren in de schuur. Daar ook een raam en muurtje uitgehaald voor de ingang van het kantoor. Morgen blokken lijmen en deur erin zetten. Dan kan daarna de binnenmuur helemaal dicht en kan ik verder.
:strip_exif()/f/image/kWcNsIzJ07kk1wQyx6JYnKX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ltyiXdI98gc5V39W83AAoCGv.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed bezig! Ook te veel en te goed hout om op te branden. Mooi om te zien dat het wordt hergebruikt.RobNemoo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:28:
Heerlijk om mee af te reageren inderdaad haha en ook een voldaan gevoel als die stapel pallets een mooie berg hout is geworden.
[Afbeelding]
Via dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Koop je die pallets nieuw?
Wat ik hier aan pallets ooit heb binnengekregen, was alleen nog geschikt voor brandhout.
Wat ik hier aan pallets ooit heb binnengekregen, was alleen nog geschikt voor brandhout.
Soms ben ik bijna gelukkig
Precies dat. De machines werden geleverd op mijn werk en het zou anders in een grote container worden afgevoerd naar de stort.Retrospect schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:52:
[...]
Goed bezig! Ook te veel en te goed hout om op te branden. Mooi om te zien dat het wordt hergebruikt.
Ik heb ze niet gekocht. Gelukje op mijn werk met perfecte timing. Deze waren custom made voor die machines. Van vers hout, dus in perfecte staat. Geen idee hoe je anders aan zoiets zou kunnen komen.JukeboxBill schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:58:
Koop je die pallets nieuw?
Ik kon een kleine bankschroef bij m’n pa uit de schuur meenemen. Prima ding, maar voor het klemmen van hout ben ik op zoek naar beschermbekken. De huidige stalen bekken laten beschadigingen achter, wat best logisch is. Maar welk materiaal kan ik het beste er tussen hangen? Kunststof? Met rubber? Magnetisch te bevestigen?
Hoe haal je de spijkers uit de pallets?RobNemoo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:28:
[Afbeelding]
Via dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij HBM hebben ze setjes magnetische klemmen voor weinig met diverse bekken. Kwaliteit is ook best goed, ben er i.i.g. tevreden mee.valluik schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:12:
Ik kon een kleine bankschroef bij m’n pa uit de schuur meenemen. Prima ding, maar voor het klemmen van hout ben ik op zoek naar beschermbekken. De huidige stalen bekken laten beschadigingen achter, wat best logisch is. Maar welk materiaal kan ik het beste er tussen hangen? Kunststof? Met rubber? Magnetisch te bevestigen?
Voor hout zit er een semi hard kunststof bekje bij. Zijn eventueel ook los te koop.
Nadeel van magnetisch is wel dat de klemwijdte minder wordt dat bij een los plaatje kunststof.
[ Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 30-06-2024 15:41 ]
Gewoon stukje afvalhout er tussen, multiplex ofzo, gaat prima.valluik schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:12:
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja, en dan telkens die stukjes hout oprapen als je de bankschroef open draait. Om het nog maar niet te hebben over alles vasthouden bij het dicht draaien.The Eagle schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:55:
[...]
Gewoon stukje afvalhout er tussen, multiplex ofzo, gaat prima.
Dan plak je ze toch gewoon ff vast met dubbelzijdige tape, of secondenlijm, of ...?JukeboxBill schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:10:
[...]
Ja, en dan telkens die stukjes hout oprapen als je de bankschroef open draait. Om het nog maar niet te hebben over alles vasthouden bij het dicht draaien.
En dan ben je aan het sukkelenSlonzo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:32:
[...]
Dan plak je ze toch gewoon ff vast met dubbelzijdige tape, of secondenlijm, of ...?
Je kan zelf iets maken uit multiplex?
Ik ga het inderdaad eerst eens proberen met een houtje en die met verzonken gaatjes in de plaats van de stalen bekken zetten. Heb ik meteen weer wat te doen
Een stuk oude broekriem of het merklabel van een afgedankte jeans op de bek vast tapen of gewoon een stuk dikke stof over de bankschroef draperen.
Gaat het erom dat het werkt, of wil je een diesainoplossing? Bij mijn weten is de bankschroef tot nu toe altijd aan de aandacht van ontwerpers als Dieter Rams of Alessi ontsnapt.
Gaat het erom dat het werkt, of wil je een diesainoplossing? Bij mijn weten is de bankschroef tot nu toe altijd aan de aandacht van ontwerpers als Dieter Rams of Alessi ontsnapt.
Zijn gewoon te koop. Hierboven werd hbm al genoemd:valluik schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:12:
https://www.hbm-machines....z9Ho94abh-wBoCIwQQAvD_BwE
Is vast ook lokaal te koop. Ik heb ze origineel van mn bankschroefmerk. Werkt 100x beter dan klungelen met latjes en leertjes.
En voor 15-20eur kan je niet zelf gaan lopen klooien, vind ik.
Voor de raamwerken heb ik dat niet gedaan. Soms afgezaagd als ik een kortere lengte nodig had en de rest omgeslagen met de hamer.
Met beleid een stukje terug eruit tikken en dat gewoon met de klauwhamer eruit wippen had ook gekund. Dat werkt ook prima, maar is meer werk. Voor mijn toepassing niet nodig.
Ideaal zo'n ding! Bij onze Scoutinggroep ook staan om pallets uit elkaar te halen (om ze daarna op te stoken).RobNemoo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:27:
Even terugkoppeling hierop. Dit werkt perfect, met automatische afzuiging wanneer je de zaag op het stopcontact van de afzuiger aansluit.Raymond schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Ja, dat kan idd.
Mijn advies is om een model te zoeken met de mogelijkheid voor vlies-zakken (ipv papier), daarbij houd je meer zuigkracht over. En met stopcontact met inschakelautomaat.
Zoiets als dit (helaas niet iets boven budget, maar met wat zoeken vind je vast een merk/type onder de 100eur. Of via MP, kan ook)
https://www.toolstation.n...39303336307b%3Fstore%3DCQ
Bijgeleverde verloop is rechtstreeks op de DeWalt aan te sluiten
Nu nog intensief gaan gebruiken
Goedenavond,
Ik ben op zoek naar een invalzaag.
Momenteel heb ik 3x accu gereedschap Bosch blauw , (schroef-/klopboor, slagwschroevendraaiert en een dikke peer)
Ik ben wel gecharmeerd van ze, nu zoek ik nog en invalzaag op 230V.
Het vermogen van de zagen op de accu's zal ze naar mijn mening vrij vlot leegtrekken wanneer je hoog vermogen vraagt.
De Bosch GKT 55 GCE met L-boxx en geleiderail van 1600mm is bij de goedkoopste:
530€
De Makita SP6000J1X met L-boxx en 1500mm geleiderail is te vinden voor:
380€
Ik vind Bosch blauw een degelijk merk, maar dat is Makita ook.
Zijn er nog echte voordelen van de Bosch t.o.v. de Makita die dat verschil van 150€ rechtvaardigd?
Bvd
Momenteel heb ik 3x accu gereedschap Bosch blauw , (schroef-/klopboor, slagwschroevendraaiert en een dikke peer)
Het vermogen van de zagen op de accu's zal ze naar mijn mening vrij vlot leegtrekken wanneer je hoog vermogen vraagt.
530€
380€
Zijn er nog echte voordelen van de Bosch t.o.v. de Makita die dat verschil van 150€ rechtvaardigd?
Bvd
@elektriekert
Nou weet ik niet hoeveel je aan een stuk wilt zagen maar een beetje cirkelzaag kan meer dan 10 minuten zagen op 1 lading. Dat zijn behoorlijk wat zaagsnede als je het mij vraagt. (Bron: YouTube: Dyno Test: This Brand Makes the #1 Cordless Circular Saw )
Nou weet ik niet hoeveel je aan een stuk wilt zagen maar een beetje cirkelzaag kan meer dan 10 minuten zagen op 1 lading. Dat zijn behoorlijk wat zaagsnede als je het mij vraagt. (Bron: YouTube: Dyno Test: This Brand Makes the #1 Cordless Circular Saw )
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Sowieso aangezien je voor cirkelzagen vaak de grootst mogelijke accus moet gebruiken ivm beschikbaar piekvermogen (meer cellen = meer oomph).
Met een 8Ah batterij heb je best wat zaagtijd, zou ik denken.
Met een 8Ah batterij heb je best wat zaagtijd, zou ik denken.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Voor accu gereedschap is het logisch dat je bij één "kleur" blijft. Met 230v lijkt me dat minder belangrijk, tenzij je huis vol met blauwe-bosch stopcontacten zit natuurlijkelektriekert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:05:
De Bosch invalzaag ken ik niet. Die van makita is best een fijne, ik mis er echt niets aan. Hij staat hier thuis gebroederlijk op de plank naast een blauwe Bosch boormachine.
Aangezien je voor 230v gaat is het merk niet so belangrijk als bij accugereedschap, want je hebt geen duur accusysteem om op in te stappen of om uit te breiden.elektriekert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:05:
Bvd
Ik heb de Bosch, vind het een hele fijne zaag. Zaag er al een paar jaar mee en kan me niet bedenken waarom ik ‘m niet nog een keer zou kopen. Dat geldt ook voor de Makita die een vriend heeft en ik ook regelmatig gebruikt heb.
Enige waar je je keuze op zou kunnen baseren is dat de bosch rails wel geweldig en hopeloos zijn.
Pro: Het koppel systeem van de Bosch (en Mafell) rails is by far beter dan dat van Makita, Festool en alle andere gelijke rails. Veel steviger, makkelijker en minder gepruts.
Con: Bosch en Mafell zijn zo’n beetje de enige die niet het Festool ontwerp overgenomen hebben. Dat betekend dat je nieuwe Bosch zaag wel op een Festool of Makita rails past, maar een Makita zaag niet op je Bosch rails. Minor inconvenience als je het mij vraagt. Waar ze echt de afslag gemist hebben is sar de rails smaller zijn dan de zaag die je erop zet. Je rails tegen benchdogs klemmen kan alleen met lage dogs, anders raakt de machine je benchdogs, of iets anders wat je gebruikt om je rails tegenaan te leggen. Dat is bij de frees dus ook zo, en dat maakt het soms nét onhandig.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Nouja dit dus, dan ben ik niet afhankelijk van accu’s.T_knoop schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:41:
[...]
Voor accu gereedschap is het logisch dat je bij één "kleur" blijft. Met 230v lijkt me dat minder belangrijk, tenzij je huis vol met blauwe-bosch stopcontacten zit natuurlijk
De Bosch invalzaag ken ik niet. Die van makita is best een fijne, ik mis er echt niets aan. Hij staat hier thuis gebroederlijk op de plank naast een blauwe Bosch boormachine.
Deze zullen uiteindelijk ook eens vervangen moeten worden en ik zie niet zo gauw gebeuren dat ik draadloos wil werken met een invalzaag.
Makita heeft wel het voordeel dat ie onder 45 graden nog steeds vast op de rail blijft.
Ik heb gelezen dat de rail van de Mafell/Bosch veel fijner zijn inderdaad, mijns inziens is dat verschil van 150€ het niet waard. De zaag zal voor het resterende van de verbouwing hier worden gebruikt en hobby matig. Ik koop graag iets wat een “leven” lang mee gaat, dat wel.Pixeltje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:49:toon volledige bericht
[...]
Aangezien je voor 230v gaat is het merk niet so belangrijk als bij accugereedschap, want je hebt geen duur accusysteem om op in te stappen of om uit te breiden.
Ik heb de Bosch, vind het een hele fijne zaag. Zaag er al een paar jaar mee en kan me niet bedenken waarom ik ‘m niet nog een keer zou kopen. Dat geldt ook voor de Makita die een vriend heeft en ik ook regelmatig gebruikt heb.
Enige waar je je keuze op zou kunnen baseren is dat de bosch rails wel geweldig en hopeloos zijn.
Pro: Het koppel systeem van de Bosch (en Mafell) rails is by far beter dan dat van Makita, Festool en alle andere gelijke rails. Veel steviger, makkelijker en minder gepruts.
Con: Bosch en Mafell zijn zo’n beetje de enige die niet het Festool ontwerp overgenomen hebben. Dat betekend dat je nieuwe Bosch zaag wel op een Festool of Makita rails past, maar een Makita zaag niet op je Bosch rails. Minor inconvenience als je het mij vraagt. Waar ze echt de afslag gemist hebben is sar de rails smaller zijn dan de zaag die je erop zet. Je rails tegen benchdogs klemmen kan alleen met lage dogs, anders raakt de machine je benchdogs, of iets anders wat je gebruikt om je rails tegenaan te leggen. Dat is bij de frees dus ook zo, en dat maakt het soms nét onhandig.
Ik heb een paar keer het cirkelzaag machientje van mijn vader gebruikt (Skil 750 Watt) , maar een beetje vlot door multiplex van 12 vond ik wel tegenvallen.
Ik heb de rode versie…….de Mafell MT55……de blauwe Bosch wordt (of werdt) door Mafell gemaakt voor Bosch.elektriekert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:05:toon volledige bericht
Goedenavond,
530€
380€
Bvd
Topmachine, aan de top met de Festool.
Maar een maatje heeft die Makita, en die kan ik echt van harte aanbevelen
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb een 40V Makita invalzaag (kost een hoop, zaagt een beetje). Met een 4.0 Ah kan ik prima een paar weken zonder op te laden hobbien met zo nu en dan een plaat zagen. Gaat dagen mee. En veel fijner dan een kabel die in de weg zit.
Ik heb een ouder bedraad model Parkside invalzaag met liniaal, lijkt sterk op die MT55 als ik de foto's bekijk.
Ben er erg tevreden over
Heb er alleen een ander zaagblad bij gekocht, het meegeleverde blad (ik meen 24T / 36T) is wel erg grof.
YouTube: Parkside PTSS 1200 B1 Tauchsäge Plunge Saw
Ben er erg tevreden over
YouTube: Parkside PTSS 1200 B1 Tauchsäge Plunge Saw
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2024 21:51 ]
Ik ben echt wel gecharmeerd van Festool, maar ik zou mijn MT55 niet in willen ruilen tegen die Festool-invalzaag. Heb met de ts55 wel eens een middagje gezaagd.... Het is geen slechte zaagmachine. Aan de andere kant komt hij wel door 12mm mpx. Ik heb twee weken geleden 50mm notenhout staan schulpen met mijn mafell, daar heb ik een ts55 wel wat moeilijker over zien doen.Fraggert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:39:
[...]
Ik heb de rode versie…….de Mafell MT55……de blauwe Bosch wordt (of werdt) door Mafell gemaakt voor Bosch.
Topmachine, aan de top met de Festool.
Maar een maatje heeft die Makita, en die kan ik echt van harte aanbevelen
De mafell/bosch rails zijn idd geniaal en knake tegelijk. Mijn oplossing is dat ik groene rails gebruik bij gebruik van dogs/parallel guides/scharnier, en anders rode rails. De mt55 kan op beide
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 01-07-2024 21:57 ]
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Als je al beide rails hebt is dat inderdaad een goede oplossing. Ik heb geen zin om dubbel spul te kopen (van een andere kleur) maar het wordt wellicht het overwegen waard.Boudewijn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:51:
[...]
De mafell/bosch rails zijn idd geniaal en knake tegelijk. Mijn oplossing is dat ik groene rails gebruik bij gebruik van dogs/parallel guides/scharnier, en anders rode rails. De mt55 kan op beide
Of alle Bosch rail verkopen en Makita/Festool terugkopen.. al die machines passen er wel op..
En spul zoals benchdogs werkt mooier met makita/Festool. Ik heb bijvoorbeeld hun parallelgeleiders, die werken standaard voor groene rails. Na een half (?) jaar is er een adapter gemaakt die je er tussen kunt zetten als je rode rails wil gebruiken.
De splinterstrip (en vervangbaarheid daarvan) van team rood is wel fijn. De strip is een rubberen profielfje dat je gewoon in kunt schuiven. Geen geklooi met niet (meer) goed plakkende plastic strips ed. Koppelstuk is een duur maar zeer degelijk ding, het feit dat er netjes eindstukjes aan de rails zitten vind ik ook erg fijn (je slang blijft veel minder haken en je beschadigt je dure rail minder snel) .
Ik heb morgen een leuke bouwset binnen; na de ghetto vandiktebank (Boudewijn in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5") ga ik een ghetto vlakbank bouwen. Uiteindelijk is de prijs helaas niet meer zo ghetto
De splinterstrip (en vervangbaarheid daarvan) van team rood is wel fijn. De strip is een rubberen profielfje dat je gewoon in kunt schuiven. Geen geklooi met niet (meer) goed plakkende plastic strips ed. Koppelstuk is een duur maar zeer degelijk ding, het feit dat er netjes eindstukjes aan de rails zitten vind ik ook erg fijn (je slang blijft veel minder haken en je beschadigt je dure rail minder snel) .
Ik heb morgen een leuke bouwset binnen; na de ghetto vandiktebank (Boudewijn in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5") ga ik een ghetto vlakbank bouwen. Uiteindelijk is de prijs helaas niet meer zo ghetto

Ze hebben nu ook een dedicated square voor Bosch/Mafell, of bedoel je die niet?Boudewijn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:27:
En spul zoals benchdogs werkt mooier met makita/Festool. Ik heb bijvoorbeeld hun parallelgeleiders, die werken standaard voor groene rails. Na een half (?) jaar is er een adapter gemaakt die je er tussen kunt zetten als je rode rails wil gebruiken.
Ben benieuwd! Die met de bovenfrees kende ik al, maar ben benieuwd hoe je die vlakbank gaat maken.Ik heb morgen een leuke bouwset binnen; na de ghetto vandiktebank (Boudewijn in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5") ga ik een ghetto vlakbank bouwen. Uiteindelijk is de prijs helaas niet meer zo ghetto
Ik doelde op hun "parallel guide system".Pixeltje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:53:
[...]
Ze hebben nu ook een dedicated square voor Bosch/Mafell, of bedoel je die niet?
https://benchdogs.co.uk/collections/parallel-guide-system
Mooi spul. heb nu MFT scharnier, afkortsysteem voor invalzaag, parallele geleiders + bosch conversie (hatseflats weer 70E ex verzenden ex douane

Railsquare heb ik van Taiga tools, domweg omdat die op beide systemen past
Een heel oude (Festo...) setup om je elektrische schaaf op zijn kop te zetten en van geleider te voorzien. Ik heb met mijn duffe hoofd de schaaf gekocht, de op-zijn-kop-zet-unit en de haakse geleider. Het spul om de geleider te monteren kostte alsnog een godsvermogene bij KruisBen benieuwd! Die met de bovenfrees kende ik al, maar ben benieuwd hoe je die vlakbank gaat maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 02-07-2024 00:23 ]
Momenteel is de Skil 1310AA bij de Gamma in de aanbieding, voor €149.Retrospect schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:20:
[...]
Nav je tip heb ik de Hikoki C8FSHGWAZ eens nader bekeken, ook op Youtube. Ziet er veelbelovend uit. Helaas hebben ze hem niet staan in winkels in de buurt (Hornbach). Maar hij zal net iets compacter zijn dan de Metabo KGS 216 M.
Is dit het enige model in deze prijsklasse die reversed geleidestangen heeft?
Edit: Ik heb de Hyundai HYMS2000E gevonden, maar die schijnt niet te koop te zijn in Nederland.
Edit 2: zowaar nog een model de Skil 1310AA. Geen idee of het wat is. Wel verkrijgbaar bij de lokale Gamma voor weinig (169,-).
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
De Hikoki wordt vandaag bezorgd.Sepp14 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:25:
[...]
Momenteel is de Skil 1310AA bij de Gamma in de aanbieding, voor €149.
Maar mooie aanbieding voor de Skil.
Omdat het binnenschilderwerk aangepakt moet worden en de keuken verbouwd gaat worden is dit een goed excuus om een nieuwe schuurmachine te halen maar ik zit een beetje te twijfelen en weet niet wat de beste optie is. Ik wil graag naar 1 systeem van 1 merk met dezelfde accu's e.d. Nu heb ik een ratjetoe van parkside, bosch over de jaren heen verzameld maar daar wil ik eigenlijk gewoon van af. Allemaal dozen die anders zijn en niet stapelbaar etc etc.
Maar de vraag is; welk goed merk kan ik dan voor gaan waar ik over 20 jaar nog steeds plezier van heb. Festool? Makita? Of toch Amerikaans met DeWalt alhoewel dat misschien in Europa niet zo handig is?
Dat het duur gaat worden heb ik mij al op ingesteld, alleen kan je zo'n beetje 2 apparaten kopen voor de prijs van 1 Festool.. is het dat ook waard?
Maar de vraag is; welk goed merk kan ik dan voor gaan waar ik over 20 jaar nog steeds plezier van heb. Festool? Makita? Of toch Amerikaans met DeWalt alhoewel dat misschien in Europa niet zo handig is?
Dat het duur gaat worden heb ik mij al op ingesteld, alleen kan je zo'n beetje 2 apparaten kopen voor de prijs van 1 Festool.. is het dat ook waard?
blup
Was jij ook niet opzoek naar een afkortzaag?Sepp14 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:25:
[...]
Momenteel is de Skil 1310AA bij de Gamma in de aanbieding, voor €149.
Heb bijna de neiging om te gaan kijken bij de Krommenie gamma puur uit nieuwsgierigheid.
Laatste skill die ik had was een skill klopboor op snoer. Veel klop weinig boor en later viel de kop van de as toen is ie in de kliko beland en heb ik de pbh 2000 gekocht.
Maar voor 149 euro kan je denk ik geen buil vallen aan zo'n ding.
Zolang t blad goed is, anders plus 20 euro.
De speling/torsie zal vast meer zijn dan die metabo xact 72.
@Retrospect die Hikoki zal je vast bevallen. (check dat TY voor afstellen laser die ik gepost had)
Had je nog getwijfeld of was die Skill helemaal niet aan de orde?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik zit met hetzelfde dilemma; de Festool delta DTS 400 req met bv. een Festool cleantek MINI. Dat kost dan al gauw bijna 1000 euro! Maar dan heb je wel meteen het beste in huis. Ook over 20 jaar heb je daar dan nog plezier van.Bezulba schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:59:
Omdat het binnenschilderwerk aangepakt moet worden en de keuken verbouwd gaat worden is dit een goed excuus om een nieuwe schuurmachine te halen maar ik zit een beetje te twijfelen en weet niet wat de beste optie is. Ik wil graag naar 1 systeem van 1 merk met dezelfde accu's e.d. Nu heb ik een ratjetoe van parkside, bosch over de jaren heen verzameld maar daar wil ik eigenlijk gewoon van af. Allemaal dozen die anders zijn en niet stapelbaar etc etc.
Een ik denk prima alternatief is een Metabo FMS 200 met Metabo ASA 20 L PC, dan kom je totaal op nog geen 300 euro. Daarmee zijn sporadische klusjes ook goed te doen.
Ik heb een licht machientje aangeschaft omdat ik ook boeidelen moet doen buiten. Aangezien ik ofwel snoer doe voor zwaar werk ofwel bosch blauw 12v, heb ik een gss12v gekocht met verwisselbare voet. Werkt heerlijk tot nu toe (20m boeibord gedaan, 2x)Bezulba schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:59:
Heb net wat proefsnedes gemaakt. Later of morgen even met een dikker stuk hout zodat de afwijking groter is. Lijkt een klein beetje schuin te snijden op 45 graden gekanteld. De laser heeft denk ik weinig afstelling nodig. Eerst maar eens het zaagblad. Ook nog even uitvogelen hoe dat moet.copykat schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Was jij ook niet opzoek naar een afkortzaag?
Heb bijna de neiging om te gaan kijken bij de Krommenie gamma puur uit nieuwsgierigheid.
Laatste skill die ik had was een skill klopboor op snoer. Veel klop weinig boor en later viel de kop van de as toen is ie in de kliko beland en heb ik de pbh 2000 gekocht.
@Retrospect die Hikoki zal je vast bevallen. (check dat TY voor afstellen laser die ik gepost had)
Verder voelde het prima aan. Ding heeft geen slow start dus het is meteen volle bak maar daar wen ik wel aan. Het eerste leuke hobbyproject dient zich ook aan, ik wil een werkbank maken waar ik deze machine op kan laten staan. 80cm diep en 1 meter of iets meer breed. Met mogelijkheid om dan de zijkant op te klappen voor een langer werkblad. Nog even het internet doorspitten voor tekeningen.
De Skil heb ik niet echt serieus in overweging genomen. Het was de Hikoki of de Metabo. Ik heb weinig ruimte en dus was de Hikoki wat praktischer.
De Bosch pbh 2000 heb ik ook al jaren. Laatst nog makkelijk een gat in de buitenmuur mee geboord. Het ziet er niet meer uit, de laatste iets grotere klus heeft hem geen goed gedaan. Wel grappig dat veel draadloze boorhamers tegenwoordig krachtiger zijn. Mooie ontwikkelingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Retrospect op 02-07-2024 14:58 ]
Ja inderdaad. Festool ziet er alleen zo goed uit, en die dozen.. maar niet 5,6x de prijs waard. Metabo it isFarrell schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:26:
[...]
Ik zit met hetzelfde dilemma; de Festool delta DTS 400 req met bv. een Festool cleantek MINI. Dat kost dan al gauw bijna 1000 euro! Maar dan heb je wel meteen het beste in huis. Ook over 20 jaar heb je daar dan nog plezier van.
Een ik denk prima alternatief is een Metabo FMS 200 met Metabo ASA 20 L PC, dan kom je totaal op nog geen 300 euro. Daarmee zijn sporadische klusjes ook goed te doen.
blup
Als ik deze video zo bekijk denk ik van niet.Bezulba schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:59:
YouTube: Comparing Sanders: Bosch vs Festool
Maar misschien kan je naar een winkel met Festool om het zelf te ervaren.
Je kan ook nieuwe dozen kopen voor je huidige spul waarmee je alles kan stapelen naar hartelust.
[ Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 02-07-2024 15:07 ]
Voor zover ik nu kan zien zit er een minimale afwijking in mijn Hiroki C8FSHG en ik vraag me af of het wel bij te stellen is of dat ik er mee moet leren leven. Het is immers een budget afkortzaag.
Het lijkt erop dat de achterwand recht is en haaks staat op de 90 graden goot waar het zaagblad in valt.
Het zaagblad heeft zelf een minimale afwijking naar links. Dat wil zeggen, de zaag staat niet helemaal haaks op de achterwand. Hoe langer het stuk hout hoe meer afwijking, maar ik heb helaas enkel korte plankjes van een oude pallet liggen. Dit probleem uit zich het meest als ik de zaag 45 graden kantel (kan enkel naar links).
In deze YouTube video laten iemand zien hoe hij het aan kan passen.
YouTube: Calibrate any Miter Saw - No Special Tools Required!
Dat kan bij mijn Hiroki niet zo, want daar zitten geen schoefjes. De handleiding staat bol van de waarschuwingen en open deuren maar echt wijzer wordt ik er niet uit voor dit soort kleine correcties. Iemand enig idee?:strip_exif()/f/image/079oS27cz4KwL31RixYLPPCo.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat de achterwand recht is en haaks staat op de 90 graden goot waar het zaagblad in valt.
Het zaagblad heeft zelf een minimale afwijking naar links. Dat wil zeggen, de zaag staat niet helemaal haaks op de achterwand. Hoe langer het stuk hout hoe meer afwijking, maar ik heb helaas enkel korte plankjes van een oude pallet liggen. Dit probleem uit zich het meest als ik de zaag 45 graden kantel (kan enkel naar links).
Dat kan bij mijn Hiroki niet zo, want daar zitten geen schoefjes. De handleiding staat bol van de waarschuwingen en open deuren maar echt wijzer wordt ik er niet uit voor dit soort kleine correcties. Iemand enig idee?
:strip_exif()/f/image/079oS27cz4KwL31RixYLPPCo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/05jK6YGWZHPmCxmYPG7oNNXc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Retrospect op 02-07-2024 16:53 ]
Schuurmachines zijn imho één van de weinige tools waar gewicht echt veel uitmaakt, omdat je er lang mee moet werken.Bezulba schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:59:
Weet je zeker dat je voor de acuu versie wil gaan?
Als je bedraad gebruikt (wat met afzuiging sowieso niet zo veel uitmaakt) heb je wat minder beperkingen t.o.v. één merk.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Hmm, nu begin ik weer te twijfelen. Ik dacht eerst, geen snoer is makkelijker want dan kan ik makkelijk in boven m'n hoofd werken. Op die plekken gebruik ik dan toch geen afzuiging. Maar je hebt gelijk, zo'n accu is ook weer een gewicht.dragonhaertt schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:24:
[...]
Schuurmachines zijn imho één van de weinige tools waar gewicht echt veel uitmaakt, omdat je er lang mee moet werken.
Weet je zeker dat je voor de acuu versie wil gaan?
Als je bedraad gebruikt (wat met afzuiging sowieso niet zo veel uitmaakt) heb je wat minder beperkingen t.o.v. één merk.
Nu weet ik het helemaal niet meer. Dank je wel he!
blup
@Retrospect
In de handleiding die ik even van Hikoki site heb gehaald zitten er wel stelschroefjes op. In het hoofdstuk VOOR GEBRUIK vanaf punt 10 staat het beschreven.
Maar zelfs als je alles nauwkeurig hebt afgesteld in stationaire toestand kan je bij het zagen nog steeds wel wat afwijking krijgen door buiging van de hele zaagophanging. Je kan dat beperken door altijd met een scherp zaagblad te zagen en de zaag het werk laten doen. Dus niet te snel de zaag door het hout drukken want dan buigt het frame nog meer door.
En bij het voorbeeld op de foto ga je wel door een kwast heen. Dat is extra zwaar voor die zaag.
En als je gaat afstellen en proefzagen neem dan een recht en glad geschaafd stukje hout.
In de handleiding die ik even van Hikoki site heb gehaald zitten er wel stelschroefjes op. In het hoofdstuk VOOR GEBRUIK vanaf punt 10 staat het beschreven.
Maar zelfs als je alles nauwkeurig hebt afgesteld in stationaire toestand kan je bij het zagen nog steeds wel wat afwijking krijgen door buiging van de hele zaagophanging. Je kan dat beperken door altijd met een scherp zaagblad te zagen en de zaag het werk laten doen. Dus niet te snel de zaag door het hout drukken want dan buigt het frame nog meer door.
En bij het voorbeeld op de foto ga je wel door een kwast heen. Dat is extra zwaar voor die zaag.
En als je gaat afstellen en proefzagen neem dan een recht en glad geschaafd stukje hout.
[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 02-07-2024 17:26 ]
Ik heb inmiddels veel verschillende merken en soorten schuurmachines gebruikt maar was nooit echt tevreden. Nu heb ik een paar maanden geleden een Rupes LS71te gekocht en dat had ik veel eerder moeten doen. Het werkt beter, ligt beter in de hand, niet zwaar, maakt minder herrie. Die is zijn geld meer dan waard.Bezulba schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:16:
[...]
Hmm, nu begin ik weer te twijfelen. Ik dacht eerst, geen snoer is makkelijker want dan kan ik makkelijk in boven m'n hoofd werken. Op die plekken gebruik ik dan toch geen afzuiging. Maar je hebt gelijk, zo'n accu is ook weer een gewicht.
Nu weet ik het helemaal niet meer. Dank je wel he!
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Anoniem: 1906646
Waar heb je de ‘op-zijn-kop-zet-unit’ vandaan? Toen ik hem zocht na het kopen van de schaaf kon ik hem niet vinden.Boudewijn schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:22:
Ik heb met mijn duffe hoofd de schaaf gekocht, de op-zijn-kop-zet-unit en de haakse geleider.
[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 1906646 op 02-07-2024 19:30 . Reden: Typo ]
Thx!JukeboxBill schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:23:
@Retrospect
Punt 10 beschrijft niet mijn probleem. Heb even met de handleiding in de schuur gestaan en wat heen en weer gebladerd. Leuk dat de benaming van de knoppen niet bij de plaatjes staat dus het is wat geblader. Maar uiteindelijk begreep ik de instructies wel. Mijn zaag staat denk ik wel op 90 graden van boven naar beneden gezien. Maar niet van voor naar achter gezien, alhoewel ik dat in eerste instantie wel dacht. Dat is denk ik goed bij te stellen door de geleider een paar tienen van een graad rechter te zetten.
Maar ben er nu even goed voor gaan zitten, of eigenlijk staan, en als ik het wat beheerder doe en er recht voor ga staan is de afwijking nu dusdanig dat ik het prima vind. Dit ga ik niet merken voor de werkzaamheden die ik er nu mee ga doen.
Ben er blij mee. Iedereen bedankt voor de adviezen en het meedenken.
@Retrospect testen of je zaag goed haaks is kun je met een vierkant plankje. Markeer de zijdes met 1 t/m 4 en zaag deze op volgorde schoon. Telkens de zojuist gemaakte zaagsnede tegen de achteraanslag draaien. Dus beginnen bij 1 en die vervolgens tegen de achteraanslag voor de volgende. Met het plankje links van de zaag staan 1 t/m 4 dan met de klok mee erop, ligt het plankje rechts van de zaag staan 1 t/m 4 tegen de klok in.
Na 4 zijdes zaag je de vierde zijde een cm of twee a drie breed af. Als je het goed heb gedaan heb je nummer vier in je handen.
Meet de breedte voor en achter van het afgezaagde stripje en je weet of de zaag afwijkt. Bij mijn laatste controle die ik regelmatig doe zat er 0,3 mm in gemeten met de schuifmaat, dat is een afwijking over vier zaagsnedes en dus perfect voor houtwerk.
Let wel dat die goedkope zaagmachines altijd wat speling over de geleiders hebben en meestal een liggende handgreep, als je te hard duwt druk je de zaak scheef. Mijn afkortzaag heeft geen uittrekgeleiding en is dus altijd wat zuiverder, vandaar de goede nauwkeurigheid, dat was ook de reden voor mijn keuze overigens. Je moet toch wel minder als 1mm afwijking hebben wil het goed zijn.
Na 4 zijdes zaag je de vierde zijde een cm of twee a drie breed af. Als je het goed heb gedaan heb je nummer vier in je handen.
Meet de breedte voor en achter van het afgezaagde stripje en je weet of de zaag afwijkt. Bij mijn laatste controle die ik regelmatig doe zat er 0,3 mm in gemeten met de schuifmaat, dat is een afwijking over vier zaagsnedes en dus perfect voor houtwerk.
Let wel dat die goedkope zaagmachines altijd wat speling over de geleiders hebben en meestal een liggende handgreep, als je te hard duwt druk je de zaak scheef. Mijn afkortzaag heeft geen uittrekgeleiding en is dus altijd wat zuiverder, vandaar de goede nauwkeurigheid, dat was ook de reden voor mijn keuze overigens. Je moet toch wel minder als 1mm afwijking hebben wil het goed zijn.
Met vriendelijke groet, William
Ja, maar zonder uittrekgeleiding ben je beperkt tot een centimeter of 12. Dat had ik eerst gekocht maar toch maar ongeopend terug gestuurd. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
@Retrospect nee mijn zaag heeft een 30 cm zaagblad, ik kan 20cm breed zagen tot zo’n 6cm dikte, of vierkante palen van 15x15cm, dus bijvoorbeeld laminaat of vloerdelen gaan prima, maar schuttingpalen ook.
Ik mis het niet met een invalzaag ernaast en mijn vader heeft als alternatief wel een uitrekbare zaag, dat hielp in mijn keus.
Tegenwoordig zitten de geleidingen ook aan de voorzijde, toen ik deze 10 jaar geleden kocht had alleen de Kapex dat en die was me te duur.
Ik mis het niet met een invalzaag ernaast en mijn vader heeft als alternatief wel een uitrekbare zaag, dat hielp in mijn keus.
Tegenwoordig zitten de geleidingen ook aan de voorzijde, toen ik deze 10 jaar geleden kocht had alleen de Kapex dat en die was me te duur.
Dat snap ik. Maar dan hebben we het over 3 a 4 keer het bedrag van mijn budget afkortzaag. Alle waar is naar zijn geld.
Bedrijf takman in Groningenergens achter Utrecht had nog een aantal stuks liggen. Mooie Festo (!) doos. Heb hen ook van hun laatste plugit contrastekker afgeholpen.helaas uitverkocht zo te zien. De SE-HL ging daar voor 85E weg. Prima prijsje.Anoniem: 1906646 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:29:
[...]
Waar heb je de ‘op-zijn-kop-zet-unit’ vandaan? Toen ik hem zocht na het kopen van de schaaf kon ik hem niet vinden.
Shit net ff in hun webshop gekeken, weer 100E armer

https://www.festool.nl/ac...92525---zb-hs-d-5-euro-ce
Voor 55E is dat best een leuk boortje
[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 02-07-2024 22:46 ]
Nouja minimaal....Retrospect schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:11:toon volledige bericht
Voor zover ik nu kan zien zit er een minimale afwijking in mijn Hiroki C8FSHG en ik vraag me af of het wel bij te stellen is of dat ik er mee moet leren leven. Het is immers een budget afkortzaag.
Dat kan bij mijn Hiroki niet zo, want daar zitten geen schoefjes. De handleiding staat bol van de waarschuwingen en open deuren maar echt wijzer wordt ik er niet uit voor dit soort kleine correcties. Iemand enig idee?[Afbeelding]
[Afbeelding]

Begin met de achterplaat af te stellen.
Zaag 90 graden, 45 graden en de andere 45 graden.
Als je blad scheef staat omdat de achter guide scheef staat kan je dat zien met die twee 45 graden leggen op de 90 graden. (mdf is ideaal als afstel materiaal.)
Dan 90 links en 90 rechts aanleggen kijken of dat gelijk is.
Zet snellock vast op 0 graden en probeer links rechts 90 totdat je "gelijke" hoek hebt ook met omkeren. Op elkaar , naast elkaar
Dan daar je laser op afstellen. (potlood lijn) en de geleiding uit trekken om te zien of dat ook nog enigzins ok is. Links of rechts handig zagen dus aan welke hand heb je je maat stuk en wat is je afval?
Dan 45 links en rechts ook je laser checken.
Als je vertikaal lood lijn moet afstellen zou je met op 0 graden een hoge plint haaks moeten afzagen.
Alles zou stelschroefjes moeten hebben.
Torsie kan je testen met meerdere keren een vastgeklemt 2 en 3tje "zagen"
(laser pas afstellen als je mechanische gedeelte goed is.)
Mijne is nog niet ultiem maar acceptabel. Zal vast nog een keertje moeten calibreren.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Klopt, Hikoki heeft de lichte voorkeur maar prijstechnisch zou de Skil het ook kunnen.copykat schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Was jij ook niet opzoek naar een afkortzaag?
Ik heb hem niet direct nodig, is het meer.
Ga het dan kopen voor de lub, ik denk er nog over.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Zelfs de dollarbedragen laten ze staan:
En iets zegt me dat dat magazijn altijd leeg is, omdat het -net zoals het opgegeven adres- niet bestaat. Heeft iemand al een Kvk-nummer gevonden?Bepaalde items die op www.nldewaltkorting.com worden verkocht, kunnen worden beschouwd als een “Speciale bestelling” en zijn onderhevig aan een beperkt retourbeleid. Een “Special Order” kan zijn:
Artikelen die we niet in het magazijn hebben
Artikelen die we niet op onze website hebben staan en die speciaal zijn besteld bij onze distributeur
Alle bestellingen met een verkoopprijs gelijk aan of hoger dan $ 4.000.
[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 03-07-2024 11:54 ]
Gelukking is de uitleg over verzending wel heel duidelijk:
Begin vanaf het plaatsen van uw bestelling met voltooide betaling, in totaal moet u 15-25 dagen besteden aan het wachten op uw pakket. Het duurt 10-15 dagen om te controleren en vervolgens naar uw plaats te gaan.
Verzendkosten worden automatisch berekend voordat uw betalingsgegevens worden verzonden. Voeg eenvoudig artikelen toe aan uw winkelwagentje en ga naar de afrekenpagina waar u keuzemogelijkheden voor de verzendmethode en hun prijzen krijgt aangeboden.
Het duurt 10-15 dagen om te controleren en vervolgens naar uw plaats te gaan.
Verzendkosten worden automatisch berekend voordat uw betalingsgegevens worden verzonden. Voeg eenvoudig artikelen toe aan uw winkelwagentje en ga naar de afrekenpagina waar u keuzemogelijkheden voor de verzendmethode en hun prijzen krijgt aangeboden. Het duurt 10-15 dagen om te controleren en vervolgens naar uw plaats te gaan.
Verzendkosten worden automatisch berekend voordat uw betalingsgegevens worden verzonden. Voeg eenvoudig artikelen toe aan uw winkelwagentje en ga naar de afrekenpagina waar u de keuzemogelijkheden voor de verzendmethode en hun prijzen krijgt aangeboden.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Lolwbtje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:13:
Hallo goedemorgen ik kwam bij toeval deze site tegen denk te mooi om waar te zijn is deze site toevallig bekent bij jullie?
https://www.nldewaltkorting.com/
Ik had een dèjá vu, maar dat is omdat ik van de week op https://www.grasmaaiersshop.com/ kwam, met dezelfde layout en slechte teksten. Ander adres bij contact dan wel.De meeste producten worden vanuit China naar uw locatie verzonden.
- Geen KVK nummer
- Slecht vertaalde teksten
- Voorwaarden ineens in het engels
- Geen keurmerk
- etc etc
It's time to play the music, it's time to light the lights
Kunnen we dit soort websites niet ergens rapporteren? Van een Tweaker verwacht ik wel wat onderzoek, maar mijn schoonmoeder zou daar zonder na te denken een bestelling plaatsen...
In principe zou dat hier kunnen:Voggy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:12:
Kunnen we dit soort websites niet ergens rapporteren? Van een Tweaker verwacht ik wel wat onderzoek, maar mijn schoonmoeder zou daar zonder na te denken een bestelling plaatsen...
https://meld.nl/melding/cybercrime/nep-webshop/
maar die hebben het kennelijk te druk met andere fraudeurs.
Je schoonmoeder "opvoeden" heeft meer effect. Dergelijke websites springen als paddestoelen uit de grond.
Haal je er 1 uit de lucht dan komen er 3 ergens anders weer op.
Voor het vervangen van mijn dakbeschot heb ik nog een compressor nodig. Ik heb zojuist bij Ecotools de T nagel pistool ST64 besteld. Nu werk ik met halve platen underlayment en zal niet tig spijkers achter elkaar schieten. Eerder 6 spijkers en dan weer even paar minuten niets.
Zou de Stanley Silent DST100/8/6 compressor afdoende zijn. Of voor de 24 liter variant gaan? Hierna zal ik hem nog enkel gebruiken voor de autobanden op spanning te gooien en een keer wat schoonblazen.
Zou de Stanley Silent DST100/8/6 compressor afdoende zijn. Of voor de 24 liter variant gaan? Hierna zal ik hem nog enkel gebruiken voor de autobanden op spanning te gooien en een keer wat schoonblazen.
Het debiet van 6 liter is voor één band al te krap bemeten, met een volle 24 Liter-compressor heb je nog kans dat je het nog net wel redt als je buiten het bereik van het verlengsnoer of -slang de parkeerplaats op moet.Kadett schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:06:
Voor het vervangen van mijn dakbeschot heb ik nog een compressor nodig. Ik heb zojuist bij Ecotools de T nagel pistool ST64 besteld. Nu werk ik met halve platen underlayment en zal niet tig spijkers achter elkaar schieten. Eerder 6 spijkers en dan weer even paar minuten niets.
Niettemin vind ik een ontvochtiger/vochtafscheider op de compressor wel een must. Bij die 24L van Stanley kun je die waarschijnlijk nog wel achteraf inbouwen, al kun je dan met die metertjes in de knoei komen. Maar dan prik je gewoon iets eraan.
Een alternatief is de ontvochtiger verderop of aan het eind in de slang aanbrengen. Daar is de lucht afgekoeld, en dan zal die dus ook veel meer kunnen opvangen, maar verwacht niet teveel heil van dit soort mini-ontvochtigers, die in het verlengde van de slang zitten. Om goed te werken moeten ze immers kunnen hangen.
[ Voor 22% gewijzigd door trabant op 03-07-2024 15:49 ]
Ik heb voor die usecase een niet silent stanley gebruikt van 6 liter en dat werkt opzich prima. Ik heb D nagels gebruikt. met een chinees pistool (hbm) ik gebruik hem door zijn beperkte gewicht voor bijna alle huis tuin en keuken compressor klusjes ik heb ook nog een 120l en een 40 liter staan stiekem best een fijn ding dus. schoonblazen werk goed mits niet te veel achter elkaar (kost veel liters) spuiten van verf gaat eigenlijk niet en ook hakken of andere lucht verslindende klusjes wordt een lastig verhaal. overegens kan je vaak het verbruik van (goed) gereedschap wel vinden in de specs.Kadett schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:06:
oja veel geredschap heeft olie nodig dat gaat normaal via de "compressor" maar veel kleinere modelen hebben die mogelijkheid niet. voor de DHZ-er kan je gewoon afentoe een druppeltje olie in het lucht gat doen. bij veel gebruik doe ik het ook tijdens pauzes maar anders alleen aan het einde van de dag.
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 03-07-2024 17:30 ]
Het luchtgereedschap oliën kan via een olievernevelaar die vaak direct na de ontvochtiger/drukregelaar op de compressor zit, maar dan olie je ook de luchtslang.
Alternatief kun je een oliereservoirtje direct op het gereedschap schroeven, maar de kans op morsen bij het vullen en lekken tijdens de opslag is zeer reëel. Voor aanvang van de klus een drupje in de luchtinlaat doen gaat idd net zo goed.
Alternatief kun je een oliereservoirtje direct op het gereedschap schroeven, maar de kans op morsen bij het vullen en lekken tijdens de opslag is zeer reëel. Voor aanvang van de klus een drupje in de luchtinlaat doen gaat idd net zo goed.
hoe weet je dan welke kant je moet afstellen als het niet goed is?Trilliwilli schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:38:
@Retrospect testen of je zaag goed haaks is kun je met een vierkant plankje. Markeer de zijdes met 1 t/m 4 en zaag deze op volgorde schoon. Telkens de zojuist gemaakte zaagsnede tegen de achteraanslag draaien. Dus beginnen bij 1 en die vervolgens tegen de achteraanslag voor de volgende. Met het plankje links van de zaag staan 1 t/m 4 dan met de klok mee erop, ligt het plankje rechts van de zaag staan 1 t/m 4 tegen de klok in.
@copykat ja dat hangt er vanaf of je het plankje links of rechts van de zaag hebt.
Het makkelijkste om erachter te komen is om een winkelhaak tegen je plankje te houden, je ziet dan eenvoudig naar welke kant je zaag afwijkt, dat is makkelijker dan dat ik het probeer uit te leggen.
Hier is overigens een video waarin je het ziet:
YouTube: Four Cut Calibration
Het is een methode om te bepalen of je zaag zuiver genoeg is, stellen is trial and error, oftewel een beetje stellen en nogmaals een keer het plankje zagen.
Het makkelijkste om erachter te komen is om een winkelhaak tegen je plankje te houden, je ziet dan eenvoudig naar welke kant je zaag afwijkt, dat is makkelijker dan dat ik het probeer uit te leggen.
Hier is overigens een video waarin je het ziet:
YouTube: Four Cut Calibration
Het is een methode om te bepalen of je zaag zuiver genoeg is, stellen is trial and error, oftewel een beetje stellen en nogmaals een keer het plankje zagen.
Heeft er iemand misschien suggesties voor een compacte stofzuiger die aangesloten kan worden op bijvoorbeeld een afkortzaag maar ook op een elektrische schaaf, decoupeerzaag enzovoort? Genoeg modellen natuurlijk die dat kunnen maar het moet vooral compact zijn. Hoeft niet echt nat te kunnen zuigen aangezien ik toch altijd met droog materiaal bezig zal zijn.
festool mini of is die al te groot?Retrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:23:
Heeft er iemand misschien suggesties voor een compacte stofzuiger die aangesloten kan worden op bijvoorbeeld een afkortzaag maar ook op een elektrische schaaf, decoupeerzaag enzovoort? Genoeg modellen natuurlijk die dat kunnen maar het moet vooral compact zijn. Hoeft niet echt nat te kunnen zuigen aangezien ik toch altijd met droog materiaal bezig zal zijn.
https://www.festool.nl/pr...40---ctl-mini-i#Overzicht
elektriche schaaf heeft trouwens wel de mogelijkheid tot veel verspanen en dan is een grotere kuip of een cycloon ertussen wel aan te raden. De afkortzaag,schuren, decoup, etc is allemaal niet heel spannend qua afval. waarom zoek je iets compacts?
Ziet er mooi uit, maar niet bepaald compact en bovenal nogal aan de prijs maar bedankt voor het meedenken.twain4me schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:29:
[...]
festool mini of is die al te groot?
https://www.festool.nl/pr...40---ctl-mini-i#Overzicht
elektriche schaaf heeft trouwens wel de mogelijkheid tot veel verspanen en dan is een grotere kuip of een cycloon ertussen wel aan te raden afkortzaag schuren decoup is allemaal niet heel spannend. waarom zoek je iets compacts?
Het compacte ivm de beperkte ruimte.
Wat is volgens jou dan compact, want volgens de branche is dat compactRetrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Ziet er mooi uit, maar niet bepaald compact en bovenal nogal aan de prijs maar bedankt voor het meedenken.
Het compacte ivm de beperkte ruimte.
Dit zou ik compact noemen, maar het hoeft niet op accu:twain4me schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:33:
[...]
Wat is volgens jou dan compact, want volgens de branche is dat compact
https://www.einhell.nl/p/2347160-te-vc-18-10-li-solo/
dewalt heeft zoon soort model met snoer, wel iets groter.
https://www.amazon.nl/dp/...94-452e-bbf2-6c4465c712ca
https://www.amazon.nl/dp/...94-452e-bbf2-6c4465c712ca
Lijkt me ook machtig onhandig als dat ding niet op wielen staat eerlijk gezegd. Let ook op statische elektriciteit, zeker bij schaafmachines, een antistatische slang is dan wel erg fijn.Retrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:38:
[...]
Dit zou ik compact noemen, maar het hoeft niet op accu:
Ik heb een Makita VC1310L, geen idee of ze die nog maken maar het is een klein ding, op wielen mét antistatische slang en aardlusje onder de bak. Ik ben er erg tevreden over.
Bosch maakt ook een redelijk kleine trouwens: https://www.rotopino.nl/i...lDz0hTIVLMLBoC5ygQAvD_BwE.
[ Voor 18% gewijzigd door Pixeltje op 04-07-2024 16:52 ]
Nog een reden waarom de Bosch 12V collectie zo tof is, zelfs mijn zoontje van 3 kan er mee overweg
Iets met ‘jong geleerd…’
Iets met ‘jong geleerd…’
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 04-07-2024 17:03 ]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
blijft leukRobbieB schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:02:
Nog een reden waarom de Bosch 12V collectie zo tof is, zelfs mijn zoontje van 3 kan er mee overweg![]()
Iets met ‘jong geleerd…’
***members only***
kleine tip als je dit door wil zetten. bouwschoenen en andere pbm's is ook jong geleerd oud gedaan. mijn neefje mocht bv niet "helpen" zonder lange broek, goede schoenen en oorkleppen etc. Hij heeft hier jaren zijn eigen plankje in de kast gehad met zijn werkbroek, "werk schoenen" oorkleppen en gereedschap
Als papa zijn handen toch vrij heeft, kan hij een gevouwen post-it onder het boorgat plakken om het gruis op te vangen. 
edit: Ow wacht, dit is de stap er na...

edit: Ow wacht, dit is de stap er na...
[ Voor 14% gewijzigd door trabant op 04-07-2024 17:33 ]
Is dat niet waar die Dyson voor op het aanrecht klaar ligt?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Volgens mij staat in elke handleiding van elektrisch gereedschap dat het alleen geschikt is voor volwassenen of woorden van die strekking.
Voor stofafzuiging bij het boren heb ik sinds een jaar of zo een Starmix Bohrfixx op de stofzuiger.
Had ik jaren geleden al moeten hebben, alhoewel ik niet weet hoe lang die al bestaan.
Voor stofafzuiging bij het boren heb ik sinds een jaar of zo een Starmix Bohrfixx op de stofzuiger.
Had ik jaren geleden al moeten hebben, alhoewel ik niet weet hoe lang die al bestaan.
Aszuiger. Zijn niet zo duur en niet veel groter dan een bouwemmer.Retrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:23:
Nadeel is wel dat het harmonicafilter snel dicht zit met zaagsel.
Vond deze voor ultiem afstellen
Deel 1
Deel 2 de fence
Deel 3 squaring the saw. (hier zit een trucje in die ik hád kunnen doen en dus nog ga doen.
Dat schuren vind ik wel wat met een spliksplinternieuwe afkortzaag.
Zou ik niet zo snel doen.
Ik kwam er eentje tegen die de square manier deed van @Trilliwilli en daarna de vertikale lijstje maken.
Kan hem nu even niet vinden. Was ook een simpele handeling.
Als ik even meer ruimte heb ga ik mn zaag nog een keer afstellen.
(eerst even nog wat kwaliteit square en lineaal halen. Niet die ali en temu en hornbach meuk.)
Dat soort gereedschap is nodig als je fijn werk moet doen.
Maar je komt een hoop video's tegen die je leren hoe je hout moet bewerken. 🥰
Deel 1
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeMitersaw Set up - Flattening the Miter Table
Deel 2 de fence
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeAdjusting your Miter Saw Fences
Deel 3 squaring the saw. (hier zit een trucje in die ik hád kunnen doen en dus nog ga doen.
Bekijk op YouTubeSquaring Your Miter Saw
Dat schuren vind ik wel wat met een spliksplinternieuwe afkortzaag.
Zou ik niet zo snel doen.
Ik kwam er eentje tegen die de square manier deed van @Trilliwilli en daarna de vertikale lijstje maken.
Kan hem nu even niet vinden. Was ook een simpele handeling.
Als ik even meer ruimte heb ga ik mn zaag nog een keer afstellen.
(eerst even nog wat kwaliteit square en lineaal halen. Niet die ali en temu en hornbach meuk.)
Dat soort gereedschap is nodig als je fijn werk moet doen.
Maar je komt een hoop video's tegen die je leren hoe je hout moet bewerken. 🥰
Als het vooral compact moet zijn is dit misschien wat voor je?Retrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:23:
https://www.kruis.nl/fest...stofafzuiger-3-5l-ctl-sys
besef je aub wel dat >50% van die CTL Midi de opvangbak is. Die kun je rustig kleiner maken, maar dan moet je dus vaker de boel legen. Ik denk dat ik dat persoonlijk heel irritant zou vinden.Retrospect schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:38:
[...]
Dit zou ik compact noemen, maar het hoeft niet op accu:
Fijne aan die CTL is dat je systainers er ook op kunnen en je dus een luxe hondje hebt. De slang past er ook netjes in. Ik heb een stofzuiger die harder/beter zuigt (starmix 1625) maar pak vwg de handigere uitvoering altijd die CTL
Stofzuiger op accu, ik snap het echt niet in een werkplaats. Buiten of op een dak snap ik het wel, maar je zit per definitie met een bad-ass slang, en die stofzuiger heeft weinig voordeel bij mobiliteit (itt accuboormachine, multitool of decoupeerzaag).
[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 04-07-2024 23:04 ]
Een van mijn 3 bouwstof zuigers is een op accu. Pak ik nog best vaak. Eigenlijk elk klein klusje komt ie van pas.Boudewijn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:03:
[...]
besef je aub wel dat >50% van die CTL Midi de opvangbak is. Die kun je rustig kleiner maken, maar dan moet je dus vaker de boel legen. Ik denk dat ik dat persoonlijk heel irritant zou vinden.
Fijne aan die CTL is dat je systainers er ook op kunnen en je dus een luxe hondje hebt. De slang past er ook netjes in. Ik heb een stofzuiger die harder/beter zuigt (starmix 1625) maar pak vwg de handigere uitvoering altijd die CTL
Stofzuiger op accu, ik snap het echt niet in een werkplaats. Buiten of op een dak snap ik het wel, maar je zit per definitie met een bad-ass slang, en die stofzuiger heeft weinig voordeel bij mobiliteit (itt accuboormachine, multitool of decoupeerzaag).
De grote makita met filterklop etc gebruik ik nu weinig (niet meer echt aan 't verbouwen). Maar middenin de verbouwing was 't verbruik precies andersom..
@Retrospect is het redelijk stabiel waar je werkt? In een schuur werkplaats?
Je zou voor je zaagsel een cyclone vat kunnen kopen.
https://www.gereedschapce...3b5AEyEAQYASABEgKRPvD_BwE
Je gewone stofzuiger kan er gewoon op maar misschien een https://www.gereedschapce...3b5AEyEAQYBCABEgL-wvD_BwE er bij.
Heb je in je werkplaats een opvangvat en cyclone voor zaagsel en een stofzuiger voor je vloer schoon te zuigen en beide kan je buiten gebruiken.
Beide redelijk klein en goed verplaatsbaar.
Je zou voor je zaagsel een cyclone vat kunnen kopen.
https://www.gereedschapce...3b5AEyEAQYASABEgKRPvD_BwE
Je gewone stofzuiger kan er gewoon op maar misschien een https://www.gereedschapce...3b5AEyEAQYBCABEgL-wvD_BwE er bij.
Heb je in je werkplaats een opvangvat en cyclone voor zaagsel en een stofzuiger voor je vloer schoon te zuigen en beide kan je buiten gebruiken.
Beide redelijk klein en goed verplaatsbaar.
Dank voor de adviezen. Wou het goedkoop en klein houden. Ben voor de Einhell gegaan, gratis accu en oplader erbij. Het zal iig helpen de schuur wat schoner te houden en misschien ook makkelijk om de auto te stofzuigen.
@Retrospect Ben benieuwd hoe hij bevalt ik ben altijd bang dat die kleintjes te snel minder worden met zuigen omdat ze snel vol zitten.
Als hij genoeg zuigkracht heeft kan je altijd nog een cyclonevat bouwen om er voor te zetten als hij te snel vol zit tijdens schaden, zagen, enzo.
Als hij genoeg zuigkracht heeft kan je altijd nog een cyclonevat bouwen om er voor te zetten als hij te snel vol zit tijdens schaden, zagen, enzo.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).